Het grote zwembad topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 106 ... 185 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20-09 11:05
BounceMeister schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 14:33:
@J.E. Weinor Is dat kanaalplaat waarmee je het afdekt?
Ja polycarbonaat kanaal plaat helder dikte 10 mm UV bestendig 1 kant geen 16 mm gekozen wegens grote prijs verschil en maatvoering breedte maat.

De randen van zwart pvc UV bestendig bij de praxis in de aanbieding, had eerst alu hoekprofiel willen nemen maar schrok van de prijzen voor een paar profielen voor 3 bakken rondom.

Een DIY hobby als project moet wel leuk blijven en de prijzen die ze vragen krap je wel even achter de oren :?

Ook hout is duur geworden laat staan vorig jaar aan plaatmateriaal, gelukkig nog voor een redelijke prijs kunnen schoren bij een hout handelaar in de buurt.

Mijn project draait sinds vorig jaar en nu weer dit seizoen en super tevreden hoe alles werkt, kleine dingen moet nog worden verandert waar je vorig jaar tegen aanloopt maar stelt niet zoveel voor, of het dit jaar er nog wat van komt met kleine aanpassingen weet ik nog niet wegens omstandigheden.

[ Voor 54% gewijzigd door J.E. Weinor op 21-06-2022 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
@J.E. Weinor Ik heb 10mm PC kanaalplaat, aan één kant uv bestendig. Heb jij ook last van vocht in de kanaaltjes van die plaat? Ik had het afgeplakt met aluminiumtape wat er voor gemaakt zou zijn, maar bij de meeste zie je 's ochtends toch condens erin. Ik had er ook een waar de tape niet goed zat en er water in gekomen is. Hoe heb jij dat opgelost?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• J.E. Weinor
BounceMeister schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 16:37:
@J.E. Weinor Ik heb 10mm PC kanaalplaat, aan één kant uv bestendig. Heb jij ook last van vocht in de kanaaltjes van die plaat? Ik had het afgeplakt met aluminiumtape wat er voor gemaakt zou zijn, maar bij de meeste zie je 's ochtends toch condens erin. Ik had er ook een waar de tape niet goed zat en er water in gekomen is. Hoe heb jij dat opgelost?
Eenzijdig hermetisch dicht getapet andere zijde ventilerende tape vocht die er evt. inzit zoals condens in de kanalen verdwijnt vanzelf maar ook afhankelijk welke periode in het jaar zomers weinig tot geen last.

De randen profiel en kanaal plaat netjes gekit met siliconen kit, de kanaal platen leg je los op de rand frame bak geen kit er tussen de zijkanten profiel ook niet gekit gewoon geschroefd aan de bak geen last van water in de bak ook met harde winterstorm niet of stevige buien.

Bakken liggen wel schuin op het dak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MMR-mpK_TIUtmVFkoEI7DjINDkc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GUvIPuesT0zsZqVxFmzgO7IU.jpg?f=fotoalbum_large

Bovenzijde hermetisch dicht getapet, onderzijde ventilerende tape.

De kanaal platen lijken niet helder op de foto maar meer opaal dat komt omdat de foto schuin zijkant tegen de vlakte is gemaakt maar zijn wel degelijk helder je kun er dwars doorheen kijken en ziet de tyleen gewoon zitten.

[ Voor 9% gewijzigd door J.E. Weinor op 21-06-2022 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:11
medu80 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 16:29:
@Plenkske Of ik de 5KW haal weet ik dus niet, de GeoBubble mat doet ook veel, tevens heb ik EPDM matten die ook wel 0,5 tot 1 graad delta halen. Ik moet het op een bewolkte dag eens nameten. Maar laten we dit onderwerp maar hier staken. Dit gaat over DIY en niet zozeer over het functioneren van een warmtepomp en of de specificaties overeenkomen met wat een fabrikant aangeeft. :-)

Ik weet nu tenminste hoe ik de KW's kan berekenen uit de flow en delta.
Hier even verder dan.
Als je een flow meter kan toevoegen heb je ook meer zekerheid in je cijfers :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:43

paQ

so... best een krachtig stofzuigertje :o

komende maand bij Toppy onder de naam Bugsy.
Zijn in de rest van de wereld te koop onder aiper, bestway, paxcess, auron, winny, enz enz

Helaas nog steeds iets meer dan ik er aan uit wil geven. Maar ik wil iets hebben dat ook poetst. Mijn ZX3000 zuigt fantastisch, maar poetsen not so much.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STolsma
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07-09 17:57
medu80 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 18:58:
@Jur gen Netjes, ik heb vandaag ook puur op de EPDM matten en GeoBubble afdekzeil, het bad van 25.0 naar 29.1 gekregen. Dat zonder enige kWh verbruik van de warmtepomp.

Review:
Ik heb de Bestway Aquarover besteld, nu voordelig bij de lidl-shop. Ik moet zeggen, het apparaatje doet goed zijn best. Er dwarrelt wat vuil op, maar deze haalt ie weg nadat ie een tweede keer over dezelfde locatie gaat. In 15 minuten was 15m2 vrijwel van vuil ontdaan. Opladen duurt 6 uur, hiervoor krijg je (volgens mij) 45 minuten aan auto bodemzuiger.
Het is hetzelfde apparaat als een Kokido Delta 200 alleen in de Bestway kleuren.
Ik had deze ook besteld maar in mijn Bestway zwembad loopt deze vast. Het is een 122 hoog zwembad met een kromming onderin. Hier loopt de robot tegenop en blijft dan stil staan. Dus weer terug gestuurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bauki
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19-09 15:48
EvertVdB schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 10:59:
[...]

Bedankt voor het uploaden! Ik heb inmiddels dezelfde warmtepomp besteld (wel in Frankrijk, scheelde ca 400 euro incl verzendkosten en gratis bypass), en zal hem dit weekend installeren. Of in elk geval, de buurman zal hem installeren en ik zal toekijken ;) In veel opstellingen zie je dat er gebruik wordt gemaakt van harde PVC buis ipv hier de blauwe flexibel. Is daar een specifieke reden voor?
Ik heb de FI90 ook gekocht in Frankrijk (y) bij ESC Grossiste. Prijs was toen goedkoper dan op andere BE of NL websites.

De reden van de blauwe flexibel is omwille dat ik deze nog had liggen thuis :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Poolex is ook Frans (Poolstar). Ze hebben daar altijd wel mooie aanbiedingen idd, incl bypass.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:52
Plenkske schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 17:50:
[...]

Hier even verder dan.
Als je een flow meter kan toevoegen heb je ook meer zekerheid in je cijfers :)
Dat klopt helemaal. En je raad nooit waar die lieve bezorger net mee op de stoep stond. Dit weekend er effe tussen hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STolsma
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07-09 17:57
medu80 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 21:13:
[...]

Dat klopt helemaal. En je raad nooit waar die lieve bezorger net mee op de stoep stond. Dit weekend er effe tussen hangen.
Welke heb jij gekocht? Ik heb gisteren een Amazon variant besteld

https://www.amazon.nl/-/e...=ppx_pt2_mob_b_prod_image

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• medu80
https://nl.aliexpress.com/item/32844361367.html

Ik heb deze besteld, stond in de DIY topic. Dacht moet wel goed zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireStarter
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-09 21:02
CrociStrike030 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 12:12:
[...]

Mooi stoeltje! Die heb ik ook :p Alleen heb ik er wel een blokje hout achter gedaan. Dan zit je net wat beter
Achter dat stoeltje heb je zo’n plastic blok. Die laat ik tegen zo’n U frame onderdeel leunen. Waarom dat houten blok?

Vandaag bij Wildkamp geweest. Direct op de goede weg gestuurd. Vandaag allemaal VDL spul gekocht. PVC is duur, maar dan heb je ook wat.
Vandaag alles opgemeten, 19m flexibele slang heb ik nodig. Deze is verlijmbaar, kost net zoveel als 50mm PVC pijp. Ik blij, want nu hoef je de WP etc niet perfect uit te lijnen met de rest. En is het is makkelijk op te bergen.
Geen bochten en dat soort dingen. Alleen de invoer en afvoer die aan het zwembad hangt is vaste PVC.
Net nog Electra afgemaakt. De boomkuip zit in de grond en is afgewerkt.
Morgen de ZFP en zout verplaatsen.
De Boost is bijna klaar.
Uiterlijk donderdag is de WP aan 👌🏻
Uiterlijk vrijdag zijn de extra’s op z’n plek.

Morgen opzoek naar het perfecte luchtbed waar ik op kan liggen om ebooks te lezen. Daar werk ik naartoe 🤣

w00t

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• J.E. Weinor
FireStarter schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 22:36:
[...]

Achter dat stoeltje heb je zo’n plastic blok. Die laat ik tegen zo’n U frame onderdeel leunen. Waarom dat houten blok?

Vandaag bij Wildkamp geweest. Direct op de goede weg gestuurd. Vandaag allemaal VDL spul gekocht. PVC is duur, maar dan heb je ook wat.
Vandaag alles opgemeten, 19m flexibele slang heb ik nodig. Deze is verlijmbaar, kost net zoveel als 50mm PVC pijp. Ik blij, want nu hoef je de WP etc niet perfect uit te lijnen met de rest. En is het is makkelijk op te bergen.
Geen bochten en dat soort dingen. Alleen de invoer en afvoer die aan het zwembad hangt is vaste PVC.
Net nog Electra afgemaakt. De boomkuip zit in de grond en is afgewerkt.
Morgen de ZFP en zout verplaatsen.
De Boost is bijna klaar.
Uiterlijk donderdag is de WP aan 👌🏻
Uiterlijk vrijdag zijn de extra’s op z’n plek.

Morgen opzoek naar het perfecte luchtbed waar ik op kan liggen om ebooks te lezen. Daar werk ik naartoe 🤣
PVC is duur? zeker als je het bij de wildkamp haalt, online alles bestellen dan heb je ook wat voor het zelfde materiaal alleen de prijs is gunstiger.

Alles bij elkaar opgeteld aan benodigde materiaal van pvc tot aan de pot lijm in vergelijk met online dat scheelt nog wel in prijs.

Vorig jaar ook vergeleken met prijs wildkamp en online aan benodigde materiaal tyleen bijv. rol van 50 meter scheelde mij wel 20 euro op een rol, een bus cleaner was een grote bus online net zo duur als een kleine bus bij de wildkamp die je betaalde en dat geld ook voor de lijm pot zat wel 7 euro verschil in prijs in vergelijk met online, als je alles bij elkaar optelt scheelt het nog wel.

Voor 1 a 2 dingetjes kun je wel naar de wildkamp maar heb je meer nodig online vele malen voordeliger.

Het intex hangstoeltje heb ik ook en inderdaad daar zit een kunststof blok achter die er bij zit en je hangt het stoeltje precies in het midden tegen een staander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
medu80 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 21:30:
https://nl.aliexpress.com/item/32844361367.html

Ik heb deze besteld, stond in de DIY topic. Dacht moet wel goed zijn.
Ik neem aan dat de flowmeter niet na een kogelkraan geïnstalleerd mag worden, waar je de flow beperkt. Of maakt dat niet uit?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:59
medu80 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 08:09:
[...]

Ik neem aan dat de flowmeter niet na een kogelkraan geïnstalleerd mag worden, waar je de flow beperkt. Of maakt dat niet uit?
De flow is voor en na de kogelkraan hetzelfde, tenzij de kogelkraan lekt :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:22

HellBeast

Oh My GoT!

Ik heb mijn ratelende ZFP gisteren uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet en hij blijft ratelen. Toch maar aangemeld bij EXIT. Het water blijft ook nog steeds troebel na de chloorshock. Ik vermoed dat het met de ZFP te maken heeft. Wel vervelend allemaal, zeker nu er mooi weer op komst is en mijn zwembad niet goed schoon te krijgen is.

Ik mis als "startende zwembadbeheerder" toch net even de ervaring merk ik wel.

[ Voor 10% gewijzigd door HellBeast op 22-06-2022 09:46 ]

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
ocmer schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 08:44:
[...]

De flow is voor en na de kogelkraan hetzelfde, tenzij de kogelkraan lekt :-)
Klopt, maar als je de kogelkraan iets dichtzet, komt er een zachter straaltje uit. De rotor is zeg maar niet volledig in het water, alsof je een tuinslang in de hoek van de flowmeter drukt. Dan krijg je ook een verkeerde meting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
HellBeast schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:44:
Ik heb mijn ratelende ZFP gisteren uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet en hij blijft ratelen. Toch maar aangemeld bij EXIT. Het water blijft ook nog steeds troebel na de chloorshock. Ik vermoed dat het met de ZFP te maken heeft. Wel vervelend allemaal, zeker nu er mooi weer op komst is en mijn zwembad niet goed schoon te krijgen is.

Ik mis als "startende zwembadbeheerder" toch net even de ervaring merk ik wel.
Troebel water na een chloorshock. Veel circuleren, gezien de status van je pomp, kan dat niet. En een paar druppels vlokmiddel zou kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
medu80 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 10:11:
[...]

Klopt, maar als je de kogelkraan iets dichtzet, komt er een zachter straaltje uit. De rotor is zeg maar niet volledig in het water, alsof je een tuinslang in de hoek van de flowmeter drukt. Dan krijg je ook een verkeerde meting.
Ik heb altijd begrepen dat de flow in je hele systeem hetzelfde is, dus dan maakt het niet uit waar je hem plaatst.
In het geval van een bypass zet je hem er natuurlijk niet precies daar tussen.

Als je een kogelkraan iets dichtzet wordt de flow minder en daardoor zal de flow meter dus ook minder meten. Dat is toch precies de bedoeling ?

[ Voor 11% gewijzigd door Plenkske op 22-06-2022 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-09 15:11
iemand nog een goede tip voor een digitale ph/chloor meter die je via amazon kan bestellen?

ik ben aardig klaar met die test stripjes :D

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• m0nk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:16

m0nk

16-09-2003 15.15

paQ schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 18:31:
so... best een krachtig stofzuigertje :o
[YouTube: Aiper AIPURY1500 Cordless Robotic Pool Cleaner 90 min Runtime- Cleaner Floor, Walls and Waterline]
komende maand bij Toppy onder de naam Bugsy.
Zijn in de rest van de wereld te koop onder aiper, bestway, paxcess, auron, winny, enz enz

Helaas nog steeds iets meer dan ik er aan uit wil geven. Maar ik wil iets hebben dat ook poetst. Mijn ZX3000 zuigt fantastisch, maar poetsen not so much.
Dit haat ik dus he.. elke keer als ik weer wat aan het lezen ben zie ik in dit topic of op andere fora weer speeltjes die ik wil hebben.. :+

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

furian88 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 13:15:
iemand nog een goede tip voor een digitale ph/chloor meter die je via amazon kan bestellen?

Als je digitaal chloor wilt meten moet je de portemonnee trekken. Of gaan voor oplostabletjes :)
Die 11 euro pH metertjes uit China doen het iig prima.
Ik persoonlijk blijf erbij dat dit nog steeds de beste budgetvriendleijke tester is:
https://www.toppy.nl/prod...oor-ph-en-alkaliteit.html

Wil je visueel preciezer kunnen meten, dan kun je ook voor deze gaan:
https://spacompleet.nl/fl...ua6LnK1fU9AhoCB1kQAvD_BwE

Zelfde fabrikant.

[ Voor 17% gewijzigd door paQ op 22-06-2022 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjes
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:47

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G-isDeGk-LBb3oC84gL5VlvSQ0k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9yULVUbpgDy20oKEqxd4iMsE.png?f=user_large

Ik heb zo'n ding (random internet plaatje) van Waterland (Cranenbroek) want ik was er ook klaar mee. PH meeten werkt wel, bij Chloor slaat hij altijd uit op maximaal dus dat is iig geen aanrader. :|

[ Voor 23% gewijzigd door sjorsjes op 22-06-2022 14:04 ]

Home-Assistant.io | Home-Assistant config | Discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-09 15:11
sjorsjes schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 14:01:
[...]

[Afbeelding]

Ik heb zo'n ding (random internet plaatje) van Waterland (Cranenbroek) want ik was er ook klaar mee. PH meeten werkt wel, bij Chloor slaat hij altijd uit op maximaal dus dat is iig geen aanrader. :|
zoiets heb ik een jaar geleden ook gekocht.. total waste of money and time...
je kan er echt niks mee.

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:33

Beste met tabletten "Pool Lab 1.0":
>> https://www.amazon.nl/-/en/dp/B0722ZD4G3

Zonder tabletten maar je moet wel kalibreren:
>> https://www.amazon.nl/-/en/dp/B092QNVVSH (op Ome Ali is ie stuk goedkoper)

Vind zelf de 2de handiger, testen gaat veel malen sneller dan de Pool Lab en de kalibratie poeder is goedkoper dan tabletten. Wel is deze enkel voor Orp/pH, de Pool Lab kan veel meer...

Moet zeggen dat ik tot heden enkel Orp/pH gebruikt hebt. De rest is leuk maar heb gemerkt dat zolang je pH/Orp in orde houd water helder blijft ondanks dat de rest afwijkt (moet niet te exreem afwijken natuurlijk)...

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
@sjorsjes & @furian88:
Heb deze als eerste gekocht en dacht ook dat het troep was want kreeg maar geen goede resultaat mee.

Dus te koop gezet en de koper had mij uitgelegd hoe het werkt, gelooft het niet maar toen werkte ie wel goed....

Beetje domme aan dit meter is dus dat je de meter moet afstellen op zwembad water dat de juiste pH/Chloor waarde heeft. Daarmee doe je het apparaat kaliberen.... tja ik had dat ding gekocht juist omdat mijn water niet goed was |:( 8)7.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Laatst online: 22:00
Jazsie schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 14:31:
@sjorsjes & @furian88:
Heb deze als eerste gekocht en dacht ook dat het troep was want kreeg maar geen goede resultaat mee.

Dus te koop gezet en de koper had mij uitgelegd hoe het werkt, gelooft het niet maar toen werkte ie wel goed....

Beetje domme aan dit meter is dus dat je de meter moet afstellen op zwembad water dat de juiste pH/Chloor waarde heeft. Daarmee doe je het apparaat kaliberen.... tja ik had dat ding gekocht juist omdat mijn water niet goed was |:( 8)7.
Heel herkenbaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
@sjorsjes & @furian88:

Oftewel even zelf vers kraanwater pakken met een goede PH en daar wat chloor bij in gooien (even afmeten) en dan moet het lukken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Ep Woody schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 14:41:
[...]

Oftewel even zelf vers kraanwater pakken met een goede PH en daar wat chloor bij in gooien (even afmeten) en dan moet het lukken?
Meestal zitten er bij die metertjes (Althans op ali) zakjes calibratiepoeder. Voor die zakjes moet je in Nederland sowieso al goud betalen.

als hier de zakjes bij zitten ben je echt spekkoper (als je zoutwater hebt iig)
https://www.amazon.de/-/e...ords=pH-%2B%2FPPM-Messgerät&qid=1655904284&sprefix=ph%2Bppm%2Bmeter%2Caps%2C63&sr=8-3&th=1

alleen voor pH (met zakjes) https://www.amazon.de/AGT...ywords=pH-+%2FPPM-Messgerät&qid=1655904284&sprefix=ph+ppm+meter%2Caps%2C63&sr=8-2-spons&psc=1&smid=A3TVDIAOCYO59D&spLa=ZW5jcnlwdGVkUXVhbGlmaWVyPUFSR1c5MjMxWUdXS0UmZW5jcnlwdGVkSWQ9QTA5NzQ5ODUzNDRPWkpTR1JKN1ZRJmVuY3J5cHRlZEFkSWQ9QTAxODUxODUxVjJZVEdMRTVGN05OJndpZGdldE5hbWU9c3BfYXRmJmFjdGlvbj1jbGlja1JlZGlyZWN0JmRvTm90TG9nQ2xpY2s9dHJ1ZQ==

het wijkt altijd maar ca 0.1-0.2 af van wat ik visueel zie met de oplostabletjes.
Ergo, meet ik met het metertje ergens rond de 7.2 - 7.3, dan geloof ik het allemaal wel.

[ Voor 59% gewijzigd door paQ op 22-06-2022 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
@paQ https://www.amazon.nl/-/en/dp/B0823WPM5S buffer poeder is inderdaad vrij prijzig. Op Ali ook aardig aan de prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjes
@sjorsjes & @furian88:

8)7 _/-\o_ Ik ga er eens achteraan of ik hem kan kaliberen! Thanks voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Ep Woody schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 14:41:
[...]

Ja eigenlijk wel alleen was ik toen echt een beginners leek en daar totaal niet aan gedacht :9~.
Ep Woody schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 15:30:
@paQ https://www.amazon.nl/-/en/dp/B0823WPM5S buffer poeder is inderdaad vrij prijzig. Op Ali ook aardig aan de prijs.
Nogal ja, maar met wat zoeken kom je nog sets tegen van 3x 5 stuks voor iets van 4-5 eur.

Die zakken gaan wel lang mee bij mij. 1 zak is voor 250ml water, ik deel zo een zak in 5 porties. 50ml water per keer is genoeg om te kalibreren...
Goed voor 2,5 maand wanneer je om de 2 weken doet kalibreren :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-08 11:24

mwk

FireStarter schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 10:02:

Nadat het bad was gevuld kon ik het niet later om er ff in te zitten. Wat ik direct al opmerkte is dat je veel water verliest in de hoeken. Weet iemand een handige oplossing hiervoor? Eigenlijk moet je flapjes erop plakken oid.

Als je nu een klein beetje golft dan gutst er water bij iedere hoek op de grond.
Wat een mooie opstelling!
Over dat water in de hoeken, denk dat het deels bewust is. Die ruimte is nodig om de hoeken te kunnen laten bewegen. Als het handig was om de liner daar tot de rand te maken had Intex dat vast gedaan.
Hier klotst er ook wat uit maar niet veel. En het komt er wel weer bij als het regent.

Maarten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mwk

mwk

sjorsjes schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 14:01:
[...]

[Afbeelding]

Heb eens zo'n ding bij Welkoop gekocht. Meter ging alle kanten op, totaal onbetrouwbaar. Zonder problemen terug mogen doen. In publieke zwembaden heb ik die dingen nooit gezien. Altijd een koffer met flesjes en een of ander reagens erin. Ook in het buitenland. Geeft mij het gevoel dat chemisch meten toch het beste resultaat geeft.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:13
Hier ook aan het opbouwzwembad begonnen. Een bestway 4x2m bad, met een bestway 3028 zandfilterpomp. Daarachter een Poolex Nano 4kw warmtepomp.

Ik heb alles waterdicht en het bad voor zover vol. De warmtepomp slaat automatisch aan als de pomp aanvoert maar... Het water wat eruit komt is niet echt warm?🙈 Iemand een uitleg of dat even mag duren, of dat dit een logisch gevolg is na plaatsing?

Dit is de warmtepomp trouwens.
https://zwembadcompleet.n...no-action-warmtepomp-4-kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YlbdRV1t5qVEjlXkKi1OPdufzjk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YhLYK9mYWDgHXYkLhSqsUjER.jpg?f=fotoalbum_large

Helaas geen woord over calibratie :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrociStrike030
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-09 15:17

CrociStrike030

It's Five O' Clock Somewhere

FireStarter schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 22:36:
[...]

Omdat je andere super voorover zit, maar dat kan ook aan mij liggen…

Morgen gratis bier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mwk

mwk

dnhelle schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 18:46:
Hier ook aan het opbouwzwembad begonnen. Een bestway 4x2m bad, met een bestway 3028 zandfilterpomp. Daarachter een Poolex Nano 4kw warmtepomp.

Ik heb alles waterdicht en het bad voor zover vol. De warmtepomp slaat automatisch aan als de pomp aanvoert maar... Het water wat eruit komt is niet echt warm?🙈 Iemand een uitleg of dat even mag duren, of dat dit een logisch gevolg is na plaatsing?

Als je een infrarood thermometer hebt kan je meten wat het verschil is tussen aanvoer en afvoer van de warmtepomp. Zonder de discussie over het ideale verschil te starten zou je ergens tussen de 0,5 en 2,0 graden verschil moeten zitten. Er komt geen kokend heet water uit de pomp.

Maarten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
dnhelle schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 18:46:

Hoe sneller het water stroomt hoe minder het opwarmt in absolute hoeveelheid, maar aangezien water per kg per graad 4185 J nodig heeft om op te warmen hoeft dat niet heel heet te zijn om toch goed te werken. Sterker nog, bij een warmtepomp is een hele kleine opwarming over snel stromend water beter dan een grote opwarming over een traag sijpelend water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:27

OMX2000

By any means necessary...

Zwembad staat op kunstgras. Het loopt enorm af. Linkerkant zal iets van 13 cm lager.

Wat is wijsheid. Gewoon vullen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z6oyIy7l1Hjl7vzRDDqPIxgXj5o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1K4hKDdYrw210DB5e9TidWMb.jpg?f=fotoalbum_large

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Laatst online: 22:32

Dennis1812

Amateur prutser

Ik vind 13cm wel heel veel.

Ik zou hem meer gelijk zetten.

Evt zwembadterras gebruiken en die dan hoger stapelen waar nodig.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

Dennis1812 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 21:21:
Ik vind 13cm wel heel veel.

Ik zou hem meer gelijk zetten.

Evt zwembadterras gebruiken en die dan hoger stapelen waar nodig.
Lengte van bad is 488 cm. Dus ja, ik heb zo ook mijn twijfels.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• medu80
Eindelijk de doorvoer en warmte gemeten. Ik twijfel toch aan de capaciteiten van dit apparaat.

40 LPM (2,4m3) is een KW van 4,47
50 LPM (3,0m3) is een KW van 4.54
66 LPM (3,9m3) is een KW van 4.62

Warmtepomp kan bij 15 graden 5kw en bij 27 graden 7kw. Dit haal ik nooit. Ben al de hele avond aan het meten. De flowmeter is accuraat. Ook de flowmeter heb ik meermaals met het vullen van een emmer met stopwatch getest. Dit komt overeen. Het is op dit moment nog 22 graden (volgens de warmtepomp)
De leverancier zegt, hij verwarmt toch, tja maar niet volgens je specs, vriend!

Deze gaat retour als ik mijn verhaal kwijt kan. Ik kan het nu bevestigen dat deze ondermaats presteert. Zou die met deze temperaturen rond de 5.5 of 6 kw zitten, dan had ik het erbij laten zitten. Het lampje ging bij mij branden toen @paQ vertelde dat hij 1.6 a 1.7 graden eruit kon toveren. Dat kan ik dus niet. Max is toch wel 1.6 graad bij 2m3 of iets dergelijks en dat zet geen zoden aan de dijk.

Wel een leuke een bijkomstigheid. Mijn Speck Badu Magic 6 haalt 7.2m3 oftewel 120liter per minuut.

[ Voor 5% gewijzigd door medu80 op 22-06-2022 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:13
mwk schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 19:53:
[...]

Als je een infrarood thermometer hebt kan je meten wat het verschil is tussen aanvoer en afvoer van de warmtepomp. Zonder de discussie over het ideale verschil te starten zou je ergens tussen de 0,5 en 2,0 graden verschil moeten zitten. Er komt geen kokend heet water uit de pomp.
Gemeten. 3 graden verschil. Dat is dus prima! Handige info dit.
Ep Woody schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 19:56:
[...]

Hoe sneller het water stroomt hoe minder het opwarmt in absolute hoeveelheid, maar aangezien water per kg per graad 4185 J nodig heeft om op te warmen hoeft dat niet heel heet te zijn om toch goed te werken. Sterker nog, bij een warmtepomp is een hele kleine opwarming over snel stromend water beter dan een grote opwarming over een traag sijpelend water.
Oke.. maar het spoot echt flink uit de exit valve. Heb hem nu met een verdeler gesplitst en de doorvoer naar het zwembad verminderd. Et Voila: gelijk meer temperatuur in het water.

Gelijk ook even de warmtepomp in een zonpositie gezet. Benieuwd naar morgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

medu80 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 21:54:

Deze gaat retour als ik mijn verhaal kwijt kan. Ik kan het nu bevestigen dat deze ondermaats presteert. Zou die met deze temperaturen rond de 5.5 of 6 kw zitten, dan had ik het erbij laten zitten. Het lampje ging bij mij branden toen @paQ vertelde dat hij 1.6 a 1.7 graden eruit kon toveren. Dat kan ik dus niet. Max is toch wel 1.6 graad bij 2m3 of iets dergelijks en dat zet geen zoden aan de dijk.
Als ik hem op boost zet wel 2.2 ook.

De enige resterende variabele is nog de luchtvochtigheid (vandaag?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Slecht, er zit een draaiknop op... wanneer je de meter (ofja de "peilstifent") in het water hebt dat de juiste chloor/ph waarde heeft moet je de draaiknop gebruiken zodat de meter de zelfde meting geeft als het "goede" water...
OMX2000 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 21:16:
Zwembad staat op kunstgras. Het loopt enorm af. Linkerkant zal iets van 13 cm lager.

Wat is wijsheid. Gewoon vullen?[Afbeelding]
Dat zou ik aanpassen, 1-2cm is ok maar daarboven :X.
medu80 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 21:54:
Eindelijk de doorvoer en warmte gemeten. Ik twijfel toch aan de capaciteiten van dit apparaat.

40 LPM (2,4m3) is een KW van 4,47
50 LPM (3,0m3) is een KW van 4.54
66 LPM (3,9m3) is een KW van 4.62

Warmtepomp kan bij 15 graden 5kw en bij 27 graden 7kw. Dit haal ik nooit. Ben al de hele avond aan het meten. De flowmeter is accuraat. Ook de flowmeter heb ik meermaals met het vullen van een emmer met stopwatch getest. Dit komt overeen. Het is op dit moment nog 22 graden (volgens de warmtepomp)
De leverancier zegt, hij verwarmt toch, tja maar niet volgens je specs, vriend!

Wel een leuke een bijkomstigheid. Mijn Speck Badu Magic 6 haalt 7.2m3 oftewel 120liter per minuut.
Hmzz, hoeveel pulsen per liter gebruik jij bij je DN50 flowmeter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
Ik heb 12 pulsen per liter. Dit komt overeen met wat ik zelf meet. Ik weet dat @ocmer er 20 van heeft gemaakt. Maar dat hoefde bij deze niet.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 20:37

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Vandaag laatste/eindplank van het terras vandaag gemonteerd en de leidingen geplaatst. Geen fotos van het leidingwerk gemaakt voor het dichtgooien maar wel een video.

Ik maak eerst een tentje tegen de zon en regen en dan van het weekend het bankje metselen en afsmeren. De woensdag erop de wanden en naden smeren. En het kozijn monteren.

In t weekend de rabatdelen van de schuur demonteren en de betonplexplaten hergebruiken om de steenstrips op te het lijmen. In die wand komt ook een waterval. En op de rand van achterwand komt een opbouw met het afdekzijl op rol.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GXAwSY4Sl2j5Z1rlz6phs1xivHc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QRUsjaPPTX4KqE381PtDgKos.jpg?f=user_large

Weer een week later de blauwe pu verf. 4 lagen. 1x primer 2x basecoat en 1x topcoat. Ik denk dat ik een zijdeglans topcoat doe. Glans is te heftig. Mat is te vlak.

En dan 13 juli als de ruit wordt geleverd meteen plaatsen en bad vullen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2w_62pLmDInkhY9x917GAGnTqFY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J4QBlUVYFKEEIUdpKKiUnHy0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Ti2zKWxFNcVXkboq-TJ67gNgH8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qvhjyttT583MXc5a80PMXKwD.jpg?f=fotoalbum_large

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

Jazsie schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 23:15:
[...]

Dat zou ik aanpassen, 1-2cm is ok maar daarboven :X.
Bedoel je 1-2 cm over de hele lengte. Of 1-2 cm per meter?

Hoe dan ook. Ik weet serieus niet hoe ik dat bad rechter moet gaan krijgen. Zwembadterras gebruiken, snap ik niet helemaal.

Ik las ergens op een forum dat je ook een kant kunt ophogen door iets als tegels onder de steunen te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:45
Lovibond DPD nr. 1 photometer 500 tablets chlorine test PHOTOMETRO https://amzn.eu/d/4dLGVwY

https://www.toppy.nl/prod...449a-985b-8e5324614cc9%5D

Zijn dit dezelfde tabletten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
medu80 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 23:23:
Ik heb 12 pulsen per liter. Dit komt overeen met wat ik zelf meet. Ik weet dat @ocmer er 20 van heeft gemaakt. Maar dat hoefde bij deze niet.
Oke, wilde al zeggen probeer anders 12 pulsen...
Zuluman schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 23:24:
Vandaag laatste/eindplank van het terras vandaag gemonteerd en de leidingen geplaatst. Geen fotos van het leidingwerk gemaakt voor het dichtgooien maar wel een video.

Ik maak eerst een tentje tegen de zon en regen en dan van het weekend het bankje metselen en afsmeren. De woensdag erop de wanden en naden smeren. En het kozijn monteren.

In t weekend de rabatdelen van de schuur demonteren en de betonplexplaten hergebruiken om de steenstrips op te het lijmen. In die wand komt ook een waterval. En op de rand van achterwand komt een opbouw met het afdekzijl op rol.

[Afbeelding]

Weer een week later de blauwe pu verf. 4 lagen. 1x primer 2x basecoat en 1x topcoat. Ik denk dat ik een zijdeglans topcoat doe. Glans is te heftig. Mat is te vlak.

En dan 13 juli als de ruit wordt geleverd meteen plaatsen en bad vullen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Lekker bezig, krijg vakantie gevoel als ik dat zie 8).
OMX2000 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 00:36:
[...]

Hoe dan ook. Ik weet serieus niet hoe ik dat bad rechter moet gaan krijgen. Zwembadterras gebruiken, snap ik niet helemaal.

Ik las ergens op een forum dat je ook een kant kunt ophogen door iets als tegels onder de steunen te plaatsen.
Hele lengte. Vergis je niet wat voor druk dit aan de wanden zet, dit gaat straks naar 1 kant toe terwijl het gelijk verdeeld moet zijn.

Daarnaast is 13-14cm een fors verschil met vullen, dat blijft niet ongemerkt.

Verschil is te groot om te gaan vullen met tegels onder de steunen, gedeelte onder het bad moet namelijk ook daarmee gelijk zijn.

Enige goede manier is eigenlijk afgraven tot dat het waterpas is.

Wil je toch gaan vullen, dan zou ik toch echt zeker nog eens achter je hoofd krabben of dat wel een goed idee is... (lees niet doen).
President schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 08:14:
Lovibond DPD nr. 1 photometer 500 tablets chlorine test PHOTOMETRO https://amzn.eu/d/4dLGVwY

https://www.toppy.nl/prod...449a-985b-8e5324614cc9%5D

Zijn dit dezelfde tabletten?
Neen, die van Toppy zijn "snel" en bedoelt om af te lezen in zo een handmatige tester (https://www.toppy.nl/prod...-inclusief-tabletten.html) terwijl die van Amazon bedoelt is voor een digitale "kleuren" meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

medu80 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 10:14:
[...]

Troebel water na een chloorshock. Veel circuleren, gezien de status van je pomp, kan dat niet. En een paar druppels vlokmiddel zou kunnen helpen.
Ik heb gisteravond het vlokmiddel toegevoegd. Vanmorgen was het wel iets beter, maar verre van kraakhelder. Volgens de verpakking duurt het 24 uur voordat de hele procedure klaar is en moet je daarna het vuil stofzuigen. Vanavond maar weer kijken dan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• J.E. Weinor
OMX2000 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 00:36:
[...]

De 1 a 2 cm is dat je betrating (grond) laat afwateren per meter dat is het advies met bestrating als je tuin 10 meter lang is zal vanaf het begin tot eindpunt zeg maar 10 meter een hoogte verschil zijn van 10 a 20 cm.

Je bad heeft al een hoogte verschil wat zal het zijn 4 meter van 13 cm, tegels onder de staanders kan wel maar geen grote hoogte verschil je zal al 2 tegels dikte 4 a 5 cm per stuk moeten ophogen om het hoogte verschil te compenseren dat heeft gevolgen dat je frame zoveel kracht op komt te staan en kan zelfs doorbuigen of lekkage van je liner tot gevolg zoals bij de naden.

Advies: De plek waar je zwembad staat de grond waterpas egaliseren kunstgras of bestraten evt, de randen ivm. hoogteverschil met rest van de tuin kun je opvangen door er een betonbandje langs te leggen.

Het makkelijkste met een betonbandje is rondom zwembad waterpas leggen opvullen met zand egaliseren (afrijen) en je bent klaar en je zwembad staat mooi waterpas op de plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
Jazsie schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 08:41:

Oke, wilde al zeggen probeer anders 12 pulsen...
Hoezo wilde je dit voorstellen. Ik heb geverifieerd of de flow klopt met wat ik meet en wat de flowmeter aangeeft. Of weet jij iets wat ik nog niet weet....

[ Voor 3% gewijzigd door medu80 op 23-06-2022 11:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
medu80 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 10:35:
[...]

Hoezo wilde je dit voorstellen.
Misschien om je te helpen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
@Plenkske Ik dacht dat je misschien een tip had voor mij, een magische tip, iets dat ik over het hoofd heb gezien. Niet gemeen bedoelt, hoor...

Ik heb het dus wel redelijk goed gedaan. Vandaag met deze temperaturen. 2,4m3 en 1,5 graad delta. Lekkerrrrr, tevens voor dit pisstraaltje wel de volle 1200 watt verbruiken. Wat een k*tding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

medu80 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 11:12:
@Plenkske Ik dacht dat je misschien een tip had voor mij, een magische tip, iets dat ik over het hoofd heb gezien. Niet gemeen bedoelt, hoor...

Ik heb het dus wel redelijk goed gedaan. Vandaag met deze temperaturen. 2,4m3 en 1,5 graad delta. Lekkerrrrr, tevens voor dit pisstraaltje wel de volle 1200 watt verbruiken. Wat een k*tding.
welke wp is het eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
@paQ Nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-09 01:02
Sinds afgelopen weekend heb ik een opblaasbare jacuzzi en heb een hoop info verzameld over de chemie en onderhoud.
Nou lees ik overal dat de PH en chloorwaarden binnen een bepaald bereik moeten zijn. Waarom chloor minder wordt is duidelijk. Wat de effecten zijn van chloor is mij ook duidelijk. Te weinig chloor = meer bacteriën en en algengroei. Teveel is schadelijk voor mensen en de pomp.

Wat betreft de PH waarde lees ik overal hoe je die kan verhogen of kan verlagen, maar wat ik mij afvraag is waardoor de PH waarde stijgt of zakt. Waardoor komt dat? Wat is tevens het probleem als de PH te laag of te hoog is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

wut?

gaat het over je zfp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:10
com2,1ghz schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 12:56:
Sinds afgelopen weekend heb ik een opblaasbare jacuzzi en heb een hoop info verzameld over de chemie en onderhoud.
Nou lees ik overal dat de PH en chloorwaarden binnen een bepaald bereik moeten zijn. Waarom chloor minder wordt is duidelijk. Wat de effecten zijn van chloor is mij ook duidelijk. Te weinig chloor = meer bacteriën en en algengroei. Teveel is schadelijk voor mensen en de pomp.

Wat betreft de PH waarde lees ik overal hoe je die kan verhogen of kan verlagen, maar wat ik mij afvraag is waardoor de PH waarde stijgt of zakt. Waardoor komt dat? Wat is tevens het probleem als de PH te laag of te hoog is?
Werkt dit?
https://gezondzwembadwater.nl/ph-waarde-zwembad-te-hoog/

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

J.E. Weinor schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 09:46:
[...]

De 1 a 2 cm is dat je betrating (grond) laat afwateren per meter dat is het advies met bestrating als je tuin 10 meter lang is zal vanaf het begin tot eindpunt zeg maar 10 meter een hoogte verschil zijn van 10 a 20 cm.

Je bad heeft al een hoogte verschil wat zal het zijn 4 meter van 13 cm, tegels onder de staanders kan wel maar geen grote hoogte verschil je zal al 2 tegels dikte 4 a 5 cm per stuk moeten ophogen om het hoogte verschil te compenseren dat heeft gevolgen dat je frame zoveel kracht op komt te staan en kan zelfs doorbuigen of lekkage van je liner tot gevolg zoals bij de naden.

Advies: De plek waar je zwembad staat de grond waterpas egaliseren kunstgras of bestraten evt, de randen ivm. hoogteverschil met rest van de tuin kun je opvangen door er een betonbandje langs te leggen.

Het makkelijkste met een betonbandje is rondom zwembad waterpas leggen opvullen met zand egaliseren (afrijen) en je bent klaar en je zwembad staat mooi waterpas op de plek.
Er ligt nu kunstgras, aangelegd door de tuinman. Ik hoop dat hij, eventueel met hulp van mij, dat gras waterpas kan maken. Klinkt als best een klus.

Nog tips voor als we dat gaan doen? Ik begrijp dat sommige mensen platen onder het kunstgras leggen tegen het eventuele indeuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
paQ schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 12:59:
[...]

wut?

gaat het over je zfp?
Haha, Nee volgens mij al meerdere malen verteld. Dacht dat je een geintje maakte.
Het is de Aquark Mr. Silence oftewel de Black Silence zoals ik'm dan heb. Op dit moment 5.4KW _/-\o_

Met 30 graden omgeving en watertemperatuur van 29.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrociStrike030

CrociStrike030

Ik heb ook de vragen bij mijn warmtepomp... Hij staat ingesteld op 27 graden en de eco heat stand.
Water wat erin gaat is 27.9 graden. Water wat eruit gaat is 30.2.

Ik weet dat dit aan de hoge kant is. Pomp draait maar op 10 hz omdat ik voor een verschil van 0,5 graden die pomp veel harder moet laten draaien wat meer vermogen kost.

Maar nu de vraag, waarom staat dat ding nu te draaien? Heeft iemand ditzelfde probleem?

Gaat om de W'eau 7,6 kW versie

Morgen gratis bier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 20:37

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Ik ben bezig met het schema voor de pomp, filter, wartepomp, zoutelectrolyse, waterbuffer etc.

Nu wil ik een waterval plaatsen die je kan in en uit kan schakelen. De bedoeling is dat als de waterval aan staat de inlaten sluiten en het water wordt omgeleid. Je hebt dan een elektronische kraan nodig. Wie heeft eerder zoiets geplaatst?

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

CrociStrike030 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 14:21:
Ik heb ook de vragen bij mijn warmtepomp... Hij staat ingesteld op 27 graden en de eco heat stand.

Ik weet dat dit aan de hoge kant is. Pomp draait maar op 10 hz omdat ik voor een verschil van 0,5 graden die pomp veel harder moet laten draaien wat meer vermogen kost.

Maar nu de vraag, waarom staat dat ding nu te draaien? Heeft iemand ditzelfde probleem?

als hij 28 aantikt gaat ie uit (of je zet hem nu zelf uit)

Wp hier heel de dag niet aan geweest. water 29,4. (het is hier momenteel rond de 31 graden)
Deken is er al een uur of 2 af.

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 23-06-2022 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

medu80 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 13:59:
[...]

Haha, Nee volgens mij al meerdere malen verteld. Dacht dat je een geintje maakte.
Het is de Aquark Mr. Silence oftewel de Black Silence zoals ik'm dan heb. Op dit moment 5.4KW _/-\o_

Met 30 graden omgeving en watertemperatuur van 29.
ah.. nee ik snapte oprecht even niet wat nou het probleem was / is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.E. Weinor
OMX2000 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 13:35:
[...]

Er ligt nu kunstgras, aangelegd door de tuinman. Ik hoop dat hij, eventueel met hulp van mij, dat gras waterpas kan maken. Klinkt als best een klus.

Nog tips voor als we dat gaan doen? Ik begrijp dat sommige mensen platen onder het kunstgras leggen tegen het eventuele indeuken.
Kijk de ze topic paar pagina's even terug er staan afbeeldingen hoe ik het heb gedaan dan kun je een idee krijgen van hoe of wat, heb wel ipx isolatie platen er onder liggen maar dat is alleen voor dat het water niet snel afkoelt en op het kunstgras leg je evt. trespa plaatjes onder de staanders voor het doorzakken

Vergeet niet er komt veel gewicht op een staander te staan door je grasmat wordt je niet vrolijk zal niet gauw gebeuren maar je krijgt lelijke plekken en deuken in je kunststof gras mat wat je altijd blijft zien vandaar bovenop de grasmat en gaat jaren mee en je ziet er niet van wel even de sprietje opharken.

Op deze manier doe ik het al jaren sinds vorig jaar nieuw stuk kunstgras wegens tuinverandering en groter zembad, het kunstgras wat er al ruim 12 jaar in lag weer verkocht aan een liefhebber.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luc S
  • Laatst online: 22:49
@CrociStrike030 Er zijn er meerdere die in de praktijk merken wat jij beschrijft (met de zoekfunctie in dit topic misschien wel te vinden). Verschillende W’eau apparaten maar ook mijn Poolex Q-Line lijkt op die manier te verwarmen.

Ik verbaas me er ook over en ben toevallig nog in afwachting van een reactie vanuit de fabrikant hierover, wellicht dat ik een parameter mis ofzo. Ik kan me bijna niet voorstellen dat deze implementatie verkocht kan worden als “efficiënte en geluidsarme manier van opwarmen” zoals meerdere websites er mee adverteren.

Wellicht had je het al gemerkt maar nadat hij zichzelf uitschakelt bij setpoint+1 gaat hij ook pas weer op setpoint-1 aan, weer op hoog vermogen.

Dan werkt hij zowat als een aan/uit WP maar met de eigenschap dat hij door blijft verwarmen boven setpoint, efficiënt :? Geluidsarmer dan een aan/uit is hij dan ook al niet als vol vermogen gebruikt wordt tot aan setpoint.

6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:10
Ik zie op AliExpress (en vast ook andere websites) van die foamen intex filters staan (https://nl.aliexpress.com/item/1005002672553160.html) Iemand daar ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
medu80 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 10:35:
[...]

Hoezo wilde je dit voorstellen. Ik heb geverifieerd of de flow klopt met wat ik meet en wat de flowmeter aangeeft. Of weet jij iets wat ik nog niet weet....
Las nergens de pulsen, ookal heb je het geverifieerd, als dit 20 pulsen zou zijn dan was het zeker geen slecht idee om toch met 12 pulsen te testen aangezien dit de gegevens zijn van de fabrikant.
Was het dan wel goed geweest dan was het misschien toch nog de flow meter...

Vandaar dus die opmerking :+.
com2,1ghz schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 12:56:

pH is de zuurtegraad. Te laag en het water wordt "zuur", gevolg voor ons is dat het gaat irriteren met name aan de ogen. Daarnaast kan het metaal afzetten tegen de wanden en de pomp etc krijgen het meer te verduren.

pH zakt wanneer je bij een chloor doseer systeem (vloeistof) chemie toevoegd (zwavelzuur).
Of gewoon pH- poeder.

pH stijgt door toevoeging van chloor (Natriumhypochloriet) bij een chloor doseer systeem of ook gewoon door het zwemmen zelf en uiteraard heb je ook gewoon pH+ poeder.

De juiste pH waarde voor zwembadwater ligt tussen 7.2 en 7.6.
Lager en je hebt meer actief chloor maar het gaat irriteren.
Hoger en je hebt minder actief chloor en dus wordt je bad minder of zelfs niet gedesinfecteerd...
CrociStrike030 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 14:21:

Helaas zijn er meerdere Tweakers hier daar ook achter gekomen, gaat je wp wel langzamer in toeren draaien?

Zoals @Luc S al zei hoort dit naar mijn mening niet zo.
Zuluman schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 14:31:
Ik ben bezig met het schema voor de pomp, filter, wartepomp, zoutelectrolyse, waterbuffer etc.

Nu wil ik een waterval plaatsen die je kan in en uit kan schakelen. De bedoeling is dat als de waterval aan staat de inlaten sluiten en het water wordt omgeleid. Je hebt dan een elektronische kraan nodig. Wie heeft eerder zoiets geplaatst?
Gewoon een elektrische kogelkraan, zie het grote "Zwembad DIY Automatisering" topic.
Robbie T schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 17:16:
Ik zie op AliExpress (en vast ook andere websites) van die foamen intex filters staan (https://nl.aliexpress.com/item/1005002672553160.html) Iemand daar ervaring mee?
Zelf niet in bezit gehad maar om mij heen hoor ik dat je echt moet opletten of je wel de juiste kwaliteit hebt, daar zit blijkbaar groot verschil tussen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBIgW
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20-09 15:39
Na mijn frustratie van het geluid van de 4kwh warmtepomp onbekend merk, voornamelijk de herrie heb ik deze de deur uitgedaan en heb ik de Poolex Q-Line 7KWH gehaald.

En jeetje wat een verschil in geluid maar ook stroomverbruik. Kortom helemaal TOP!

Je raad het nu al, ik wil van de Intex zandfilter af. Nu weet ik dat er al meermaals hier reactie op deze vraag gekomen is maar kan het gewoon niet vinden in alle informatie die dit topic geeft.

Wat is een stille zandfilterpomp met circa 6m3/h, ik zat al beetje in de richting van een Pentair Freeflo 031 te kijken.

Zwembad is een 2.00x3.00

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-09 14:42
Ik irriteerde mij met de dag meer aan mijn Intex Surface Skimmer Deluxe, omdat hij niet goed op zijn plek bleef zitten. Dus de upgrade van dit seizoen voor mijn Metal Frame 3x2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PdDdNMpDkSfpdR_iD5Pk0IACyM4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FDBvJfaT0GO9kltInQ3GqfOJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Yy15zQcFyeldpOGD10j_I-XGw4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dnvUrk66dJIrqIsOhLCQSg0G.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O_8KbnrkIQV-7EciCj9rBsi3FHk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ENM1x21ZWx5Ycq1zWBVT7nEs.jpg?f=fotoalbum_large

Deze is €32 op Amazon.
Zo een groot gat in je liner snijden is even spannend, en ik hoop dat het de sterkte niet teveel benadeeld.
Hoe ik dit tegen de herfst nog in de doos opgevouwen krijg is een probleem voor later. Vooralsnog blij mee.

[ Voor 7% gewijzigd door frickY op 24-06-2022 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

TheBIgW schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 21:10:
Na mijn frustratie van het geluid van de 4kwh warmtepomp onbekend merk, voornamelijk de herrie heb ik deze de deur uitgedaan en heb ik de Poolex Q-Line 7KWH gehaald.

En jeetje wat een verschil in geluid maar ook stroomverbruik. Kortom helemaal TOP!

Je raad het nu al, ik wil van de Intex zandfilter af. Nu weet ik dat er al meermaals hier reactie op deze vraag gekomen is maar kan het gewoon niet vinden in alle informatie die dit topic geeft.

Wat is een stille zandfilterpomp met circa 6m3/h, ik zat al beetje in de richting van een Pentair Freeflo 031 te kijken.

Zwembad is een 2.00x3.00
:+ ook al aan de Poolex

Ik heb mijn 8m3 Intex vat gehouden, en de pomp vervangen voor een Ubbink TP75 (14,2 m3)
Daar zijn veel varianten / vermogens van.

Op vol vermogen is hij ca 4dB stiller dan de Intex 10,5m3 pomp. Aan een frequentieregelaar op ca 112W, hoor je hem amper. De Intex pomp was ik in een middag op marktplaats kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Laatst online: 22:32

Dennis1812

Amateur prutser

Hebben jullie het volgens de manier van dit filmpje gedaan?

YouTube: Skimmer inbouwen in een Intex bad
Nog aandachtspunten voor t schroeven?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Dennis1812 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 21:28:

zo heb ik het ook gedaan ja.

Schroeven: afhankelijk van het model wat je hebt. Ik heb er een 4 schroeven (bolkop) extra bij. Die moeten vooral niet harder worden aangedraaid dan nodig, want dan deuk je de pakking te ver in.

paQ in "Het grote zwembad topic - Deel 2"

Het hoeft ook allemaal niet idioot hard vast. De pakking moet het werk doen; de schroeven drukken de pakking aan.

Ik zou wel echt voorzichtig zijn met demonteren. Misschien gewoon laten zitten zelf.

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 23-06-2022 21:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBIgW
paQ schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 21:25:
[...]

:+ ook al aan de Poolex

Ik heb mijn 8m3 Intex vat gehouden, en de pomp vervangen voor een Ubbink TP75 (14,2 m3)
Daar zijn veel varianten / vermogens van.

Op vol vermogen is hij ca 4dB stiller dan de Intex 10,5m3 pomp. Aan een frequentieregelaar op ca 112W, hoor je hem amper. De Intex pomp was ik in een middag op marktplaats kwijt.
Ja, maar om nu ook nog een frequentieregelaar te shoppen. tja, keuzes >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Dennis1812 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 21:28:

Ik heb het binnenstuk op de.plek gehouden waar hij moest komen, en toen met een marker op de liner afgetekend.
Met een scherp stanleymes langs een liniaal iets ruimer uitsnijden. Mesje gaat er door als boter.
De rubber afsluiting geplaatst. Daar het binnenwerk weer op en met een priem de schroefgaten doorgeprikt. Let op dat in het rubber meer gaten zitten dan je nodig hebt, en dat boven/onder 3 gaten zitten en links/rechts maar 2. En dan schroef je de buitenkant er zo op vast.

Moet later nog even spullen halen om een kraan onder de skimmer te monteren en een T-stuk voor de reguliere afvoer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

frickY schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 21:34:
[...]

Let op dat in het rubber meer gaten zitten dan je nodig hebt, en dat boven/onder 3 gaten zitten en links/rechts maar 2. En dan schroef je de buitenkant er zo op vast.
enter de 4 bolkop schroeven :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBIgW
frickY schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 21:17:
Ik irriteerde mij met de dag meer aan mij Intex Surface Skimmer Deluxe, omdat hij niet goed op zijn plek bleef zitten. Dus de upgrade van dit seizoen voor Metal Frame 3x2
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Deze is €32 op Amazon.
Zo een groot gat in je liner snijden is even spannend, en ik hoop dat het de sterkte niet teveel benadeeld.
Hoe ik dit tegen de herfst nog in de doos opgevouwen krijg is een probleem voor later. Vooralsnog blij mee.
Netjes, zie dat jij ook een 3.00x2.00 hebt staan. Welke pomp heb jij erop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frickY
@TheBIgW Deze 4,5m³/u ZFP met filterbollen.

@paQ wat ontzettend stom. Ik snap nu de extra gaten, extra schroeven en de holle ruimte aan achterkant van het frame :') Nu klinkt het logisch, maar toen ik bezig was viel dat kwartje niet.

@J.E. Weinor wat voor slang heb jij van je normale afvoer richting skimmer? Die oogt een stukje langer dan mijn pomp-ZFP slang maar korter dan iedere 38mm slang die ik ken.

[ Voor 19% gewijzigd door frickY op 23-06-2022 22:46 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• J.E. Weinor
frickY schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 21:17:
Ik irriteerde mij met de dag meer aan mij Intex Surface Skimmer Deluxe, omdat hij niet goed op zijn plek bleef zitten. Dus de upgrade van dit seizoen voor Metal Frame 3x2
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Deze is €32 op Amazon.
Netjes gedaan je kunt de oude aansluiting waar je afsluiter op zit verbinden met je wand skimmer door een T-stuk er tussen te plaatsen evt. met nog een afsluitkraan zoals ik het heb gedaan maar niet noodzakelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8P-zni3ekTwZoaHV7zzabWTS8i0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F5wtR8p0kBRm7OmQMZOx3ZAB.jpg?f=fotoalbum_large

Voordeel van de skimmer met een regenbui loopt je zwembad niet te vol over de rand maar overtollig regenwater via de skimmer naar buiten.

In de herfst als je het zwembad opruimt gewoon de skimmer weer demonteren ook makkelijk met opvouwen :)

Ja het opvouwen van je liner weer in de doos de te krijgen waar het inzat toen je het zwembad kocht dat valt in de praktijk tegen dat gaat niet goed meer inpassen in een krap bemeten doos.
Je liner zo goed mogelijk droog opgevouwen wegleggen desnoods een oude laken er overheen blijft het mooi schoon en geen kans dat het vochtig wordt in een on geïsoleerde schuur waar het vochtig kan worden in de wintermaanden, kans dat je liner ook vochtig wordt en vlekken schimmel in kan terecht komen.

Het snijden in de liner heb je al in de vingers :) aangezien je ook al afsluiters hebt gemonteerd die standaard er niet op zitten op je bad.

De volgende overweging kun je evt. verlichting plaatsen voor het effect ook een gaatje extra in je liner maar dat zal geen probleem moeten opleveren.

Zo is mijn zwembad verlicht verschillende kleuren instelbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xiHn_oWyezJoLW9DV5EZhqyEGy0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nlTMFFIMStScN0Zmnw8koHtw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4H0Ki2U-cPjwGphdTGtDzxSHEvc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6zAvyKwo3KbUbRL29HxLlTxc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wnt-Qt5gwaTV-AFVr8_hxRtgRuM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KX1tLjy9YoYotzGyAJP4MQqE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x3Y6RB2p_oakDIykGgBtHp4Yqg0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZAUmVxKvOFuGsSPtx5kB7rlw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Ik ben aan het kijken voor een vervanging van mijn EXIT ZFP. Dat ding maakt te veel herrie (heb al een klacht ingediend bij EXIT, maar nog geen reactie). Nu zag ik dat de Speck Badu Magic II/6 goed staat aangeschreven en vrij stil is. Maar volgens mij is dit geen zandfilterpomp. Moet er dan nog een filterinstallatie achter?

Is dat wel een goede keus? Of moet ik toch voor een zandfilterpomp gaan? Het bad is een 11,5m3 rond EXIT bad.

Het alternatief is een Pentair 6m3. Maar die is ruim 100 euro duurder.

[ Voor 12% gewijzigd door HellBeast op 24-06-2022 10:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-09 12:19
HellBeast schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 10:01:
Ik ben aan het kijken voor een vervanging van mijn EXIT ZFP. Dat ding maakt te veel herrie (heb al een klacht ingediend bij EXIT, maar nog geen reactie). Nu zag ik dat de Speck Badu Magic II/6 goed staat aangeschreven en vrij stil is. Maar volgens mij is dit geen zandfilterpomp. Moet er dan nog een filterinstallatie achter?

Is dat wel een goede keus? Of moet ik toch voor een zandfilterpomp gaan? Het bad is een 11,5m3 rond EXIT bad.

De speck is alleen de pomp, je hebt daarbij nog een zandfilter nodig. (bijv https://www.toppy.nl/prod...dfilter-top-mount-6m.html)
Verder klopt het idd dat dit soort pompen een stuk stiller zijn dan de "goedkope"sets van bijv Intex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
HellBeast schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 10:01:

Waar heb je die ZFP besteld ? Kan je hem niet gewoon terugsturen nog ?
Zoals @Ep Woody al zegt: je hebt voor een ZFP een pomp en een filtertank (waar het zand, of iets anders, in kan) nodig.
Misschien is het zelfs voordeliger om de tank van deze Exit te hergebruiken, in plaats van een nieuwe los te kopen. Dat zou je even uit moeten zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Plenkske schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 11:11:
[...]

Waar heb je die ZFP besteld ? Kan je hem niet gewoon terugsturen nog ?
Toevallig kreeg ik net een mailtje van EXIT dat de pomp wordt omgeruild. Alleen merk ik wel (naast het geluid van het ding) dat de capaciteit van 3m3 niet voldoende is voor mijn bad. Ik denk dat het sowieso slimmer is om voor een 6m3 apparaat te gaan.

Die Pentair 6m3 lijkt me dan een goede kandidaat. Dan kan die vervangende EXIT weer op marktplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
HellBeast schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 11:20:
[...]

Toevallig kreeg ik net een mailtje van EXIT dat de pomp wordt omgeruild. Alleen merk ik wel (naast het geluid van het ding) dat de capaciteit van 3m3 niet voldoende is voor mijn bad. Ik denk dat het sowieso slimmer is om voor een 6m3 apparaat te gaan.

Die Pentair 6m3 lijkt me dan een goede kandidaat. Dan kan die vervangende EXIT weer op marktplaats.
Naast pomp moet je uiteraard nog een losse filtervat hebben... :).

Geen idee hoe luid de EXIT ook in het echt is maar in vergelijking met een Intex ZFP is het dag en nacht verschil.

Kost wat maar dan heb je ook wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrociStrike030

CrociStrike030

Luc S schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 16:32:
@CrociStrike030 Er zijn er meerdere die in de praktijk merken wat jij beschrijft (met de zoekfunctie in dit topic misschien wel te vinden). Verschillende W’eau apparaten maar ook mijn Poolex Q-Line lijkt op die manier te verwarmen.

Ik verbaas me er ook over en ben toevallig nog in afwachting van een reactie vanuit de fabrikant hierover, wellicht dat ik een parameter mis ofzo. Ik kan me bijna niet voorstellen dat deze implementatie verkocht kan worden als “efficiënte en geluidsarme manier van opwarmen” zoals meerdere websites er mee adverteren.

Wellicht had je het al gemerkt maar nadat hij zichzelf uitschakelt bij setpoint+1 gaat hij ook pas weer op setpoint-1 aan, weer op hoog vermogen.

Dan werkt hij zowat als een aan/uit WP maar met de eigenschap dat hij door blijft verwarmen boven setpoint, efficiënt :? Geluidsarmer dan een aan/uit is hij dan ook al niet als vol vermogen gebruikt wordt tot aan setpoint.
Oh lekker dan... Ik ga Toppy maar eens mailen. Want dit lijkt mij niet de bedoeling.

Vannacht de WP aan laten staan. Water was 28.6 graden toen ik ging slapen en staat nu op 26.3
Ik snap dat er in de nacht minder warmte in de lucht zit, maar met 15 graden moet hij alsnog 5 kW kunnen maken als ik de specs bekijk..
Jazsie schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 17:31:

Helaas zijn er meerdere Tweakers hier daar ook achter gekomen, gaat je wp wel langzamer in toeren draaien?

Zoals @Luc S al zei hoort dit naar mijn mening niet zo.
Het verschil tussen boost en eco heat hoor ik. Maar de 3 streepjes onderin links zijn er nog steeds 3... Dus zoveel doet ie niet. Ik zal eens kijken of ik de frequentie van de compressor kan vinden

[ Voor 32% gewijzigd door CrociStrike030 op 24-06-2022 12:45 ]

Morgen gratis bier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
  • Laatst online: 22:49
@CrociStrike030 Als je het stroomverbruik van je WP ergens meet en bijhoudt kun je zien of hij wel heeft aangestaan.

Ik denk namelijk (want ik begreep dat je setpoint 27 was) dat hij uit is gegaan op 28 graden en dus pas op 26 graden (setpoint-1) weer is gaan verwarmen, op hoog vermogen.

Dat is waar ik me dus ook aan stoor en wat het hele ‘full inverter’ principe om zeep helpt.

6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Nog een laatste vraag voordat ik met een brede glimlach op de bestelknop druk.

Ik wil in de Pentair 6m3 filterglas gaan doen. Welke en hoeveel heb ik dan nodig?

Twee zakken van dit? https://www.zwembadenwebshop.nl/filterglas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Deze heb je toch @HellBeast:
https://www.toppy.nl/prod...azur-filterset-6m3-u.html

Daar moet 27kg filterglas in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Luc S schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 12:50:
@CrociStrike030 Als je het stroomverbruik van je WP ergens meet en bijhoudt kun je zien of hij wel heeft aangestaan.

Ik denk namelijk (want ik begreep dat je setpoint 27 was) dat hij uit is gegaan op 28 graden en dus pas op 26 graden (setpoint-1) weer is gaan verwarmen, op hoog vermogen.

Dat is waar ik me dus ook aan stoor en wat het hele ‘full inverter’ principe om zeep helpt.
Dit is idd in de praktijk waar het op uitdraait.
En dan kun je meteen een nieuwe discussie starten:
"dus een pomp met minder vermogen was ws niet uit gegaan? O-) "

of, je zet hem op een lager vermogen.
@CrociStrike030 heb je een silent modus bijv? Dan draait hij een stuk trager en heeft ie veel minder vermogen.

[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 24-06-2022 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

En als je glasparels neemt? Op de Toppy website staat: "Bij glasparels heb je 20 tot 25% minder kg nodig en is de filtratie effectiever.".

Zou ik dan met 1 zak van dit afkunnen? https://www.heuts.nl/glasparels-intex-25kg
Of is dat stiekem ook filterglas?

[ Voor 3% gewijzigd door HellBeast op 24-06-2022 13:30 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CrociStrike030

CrociStrike030

Maar! Gister ook leuke dingen gedaan…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YQ3xymGLobclZUB5VdtYC96wOYw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IlDexaCilnF2JFzQ2HaEYwu0.jpg?f=fotoalbum_large

Eigenlijk moet hij nog wat hoger en wat meer boven het zwembad. Maar dat kan altijd later nog :)

Morgen gratis bier!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ

paQ

what could possibly go wrong?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
HellBeast schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 13:28:
[...]

En als je glasparels neemt? Op de Toppy website staat: "Bij glasparels heb je 20 tot 25% minder kg nodig en is de filtratie effectiever.".

Zou ik dan met 1 zak van dit afkunnen? https://www.heuts.nl/glasparels-intex-25kg
30kg zand of 27kg filterglas aldus Toppy zelf.

Met 25kg kom je denk ik ook wel prima vanaf, maar geen garantie van mij ;).
Heb zelf ook die Intex glasparels, prima spul.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daboemann
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 14:18
HellBeast schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 13:28:
[...]

Qua prijs en omschrijving lijkt het eerder op filterglas, zie bijvoorbeeld https://www.top-zwembadshop.nl/glasparels-intex-25kg omschrijving waarbij ze het vooral zeggen dat het langer mee gaat dan zand. Bij Toppy is volgens de omschrijving een glasparel weldegelijk anders en ongeveer 2x zo duur in de initiële aanschaf voor het huismerk. Daar moet dan toch een reden voor zijn denk ik. Overigens moet je bij echte glasparels wel weer een vlokmiddel gebruiken volgens Toppy. Zit zelf ook nog te twijfelen.

Overigens kreeg ik ook van Toppy te horen dat ze voor mijn situatie ook de Pentair aanraden, blijkbaar kan die AQ 330 Plus 6 m³/u toch niet zo goed overweg met weerstand (lees: de uitbouw op richting een verwarming).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Is inderdaad geen glasparels @daboemann, maar verder prima spul. Zit hier nu 3 jaar erin en werkt goed.

Doel was eerst om ook voor glasparels te gaan maar dat was ruim 3x duurder... en dat is best een prijs als er 75KG in je filtervat gaat :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daboemann
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 14:18
Jazsie schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 14:19:
Is inderdaad geen glasparels @daboemann, maar verder prima spul. Zit hier nu 3 jaar erin en werkt goed.

Doel was eerst om ook voor glasparels te gaan maar dat was ruim 3x duurder... en dat is best een prijs als er 75KG in je filtervat gaat :+.
Aan de andere kant, in dat relatief kleine Pentair 6m3/h vat gaat maar 27kg filterglas of 30kg zand. Met parels is dit dus 25% minder (22,5 kg als je uit gaat van 25% minder dan 30kg). Dat is dus 1 zak glasparels, of net twee zakken zand/filterglas. Bijna verwaarloosbaar. Al moet je wel dus vlokmiddel toevoegen en dat kost ook weer geld :).

Ben er in ieder geval bij het uitdenken van het zwembad achtergekomen dat ik verschikkelijk slecht ben ik keuzes maken :o
Pagina: 1 ... 106 ... 185 Laatste