Virtuozzo schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 23:07:
[...]
Vanaf dat moment is Qanon een private inlichtingen operatie geworden met actoren van zowel Amerikaanse als Russische achtergrond....
Die professionalisering is enorm. Qanon is klein, doelmatig, subversief, uiterst geavanceerd,
Over de aansturing van QAnon weet ik bijna niets, maar voor zover ik kan zien is de aanhang bepaald niet klein, is niet bezig met inlichtingen, en niet zozeer geavanceerd maar wel zeer robust.
Wat mij opvalt is dat binnen QAnon allerlei ideeën van andere extreme groeperingen ("antisemites, neo-Confederates, revolutionary cosplayers, evangelical faithful" etc) zijn te vinden. Ik zie het meer als bindmiddel tussen diverse extreem conservatieve en ver-rechtse groeperingen, dan als groep op zich.
Eén idee hebben al die groepen gemeenschappelijk: vooral politiek links en in mindere mate politiek gematigd is de vijand ("extreme left" aldus Trump). Daarnaast natuurlijk nog wat verraders onder GOP.
Dat staat ook centraal in het QAnon gedachtegoed, en daarop is de rest van het gedachtegoed gebaseerd. Het heeft kenmerken van een cult: trouw aan de doctrine staat voorop, daarnaast kunnen irrelevante, idiote, tegenstrijdige en veranderende ideeën bestaan.
Dankzij het centrale idee voelt men zich verenigd, en daarom is men onderling tolerant mbt verschillen in opvatting. Zo lopen er bij pro-Trump demonstraties mensen die er van overtuigd zijn dat covid fake is ongestoord naast mensen die een mondkapje op hebben.
Vanuit "links is de vijand" is men in meer of mindere mate tegen allerlei dingen waar links voor staat; liberalisme (in de klassieke zin vh woord), femisme, wetenschap, pluralisme, atheisme, democratie.
En van daaruit worden allerhande thema's opgebouwd om de anti-linksheid gestalte te geven (een vorm van virtue-signaling): bvb anti-vax, flat-earth, god als enige bron van moraliteit, anti-zwart, anti-joods, anti-feminisme, totalitaire macht voor de leider.
Dat er bij de invulling van die anti-linksheid verschillen zijn maakt niet uit. Zo kan voor de één de vijand hoofdzakelijk bestaan uit communisten of liberals, voor een ander uit joden, zwarten, intellectuelen of vrij-gevochten vrouwen, of een willekeurige combinatie daarvan.
Over die verschillen is binnen QAnon geen twist, alleen maar bevestiging van dergelijke ideeën, en elke specifieke opvatting komt wel een keer aan de beurt.
YouTube: Q's Going Nowhere: Cults and Conspiracies in the Online Era
YouTube: In Search Of A Flat Earth