chrisO schreef op maandag 28 september 2020 @ 14:59:
[...]
Dus als ik een mondkapje op heb en iemand (die besmet blijkt te zijn) niest in mijn richting, dan houdt mijn mondkapje dus die druppels tegen, en dus ook het virus. Dus het mondkapje beschermt mij dan wel degelijk tegen besmetting?
Ja en nee. De virusload binnen de druppels die op jouw mondkapje belanden, komen niet direct in jouw luchtweg terecht. Maar aerosolen met virus bewegen zich nog wel altijd gewoon vrijelijk langs jouw mondkapje.
En gezien er niet zozeer een minimum threshold is qua virus waarbij je kunt zeggen, bij dit aantal loop je een daadwerkelijke besmetting op en wordt je ziek, is het dragen van een niet medisch neusmondmasker of zelfs chirurgisch neusmondmasker onvoldoende om veiligheid te garanderen. En mogelijkerwijs om zelfs iets te doen in het kader van ontvankelijkheid van het virus.
Waar het mogelijkerwijs een toegevoegde waarde heeft is reduceren van de virusload de vrije ruimte in, indien de persoon die hoest of niest een mondneusmasker draagt.
Maar ook daarbij blijven nog altijd veel vraagtekens omtrent hoe effectief dit daadwerkelijk is. Gedrag speelt daarin natuurlijk één. Zo is het helemaal niet ongewoon om mensen hun mondneusmasker af te zien zetten juist op het moment dat ze niezen / hoesten

. Ook zit er een zeer grote spreiding in kwaliteit van dit soort niet gecertificeerde maskers.
Bij materiaal van gecertificeerde, medische mondneusmaskers als barrière tussen kooien laat proefdieronderzoek een reductie van infectie zien van circa 50 ~ 75%, binnen eenzelfde transmissietijd.
Maar daarbij is niet goed te duiden wat de toegevoegde waarde is bovenop social distancing. Tevens resteert dus de vraag wat de effectiviteit is van niet chirurgische mondneusmaskers en hoe groot de spreiding hierin is. Speelt mee dat eerdere experimenten in Nederland hebben laten zien dat een draagplicht volgzaamheid te wensen over laat en het optreden hiertegen moeizaam verloopt.