Het Coronavirus in Nederland en België - deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 82 ... 171 Laatste
Acties:
  • 534.585 views

Onderwerpen

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-10 11:18
Mfpower schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:05:
[...]

Dit is wat mij betreft helemaal off-topic: maar scholen zijn natuurlijk een sociaal-construct. En dat ecdc argument geldt niet voor iedereen; onze kinderen vaarden wel bij thuisonderwijs. Wat mij betreft mag er in deze tijd een keuze gemaakt worden door ouders, waarbij ze zelf de risico's/baten mogen afwegen, helaas is dat niet het geval.
Waarom zou het offtopic zijn, ik reageer op een post waarin gesuggereerd wordt dat scholen openen uit economisch oogpunt is gedaan.

Jammer dat je dus onze kinderen alleen de goed bedeelde vind. Want de minder goed bedeelde kinderen in ONS land vaarden totaal niet bij thuisonderwijs. In achterstandwijken raakten instanties zelfs de zicht op de kinderen kwijt, gisteren was zelfs in het nieuws dat gedurende de intelligente lockdown het aantal mishandelingen etc was toegenomen ook onder kinderen.

En ook de optie geen keuze is niet waar. Ouders in de risicogroepen mogen hun kinderen thuis houden (de meeste scholen gaan dan voor een alternatief). Maar ook deze ouders zien nu in dat hun kinderen het sociale contact missen en proberen nu naar alternatieven te zoeken (bubbels etc)

[ Voor 5% gewijzigd door bvbal79 op 24-09-2020 10:12 ]

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06:21
bvbal79 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:02:
[...]

Het is geen economisch belang om basisscholen open te houden....

je simpel as that is niet onderbouwt waar het openen van scholen (basis wel degelijk onderbouwingen hebben). de ECDC heeft het allemaal gedocumenteerd zie ik nu zelfs:

https://www.ecdc.europa.e...swers-school-transmission

Maar het belangrijkste is wat mij betreft dit en niet de economische belangen:

[...]
Uiteraard, de kindjes varen wel bij de 3 R's.... Rust reinheid en regelmaat, dus ook dat is wellicht een factor om de scholen open te houden. Laten we het erop houden dat ik een andere mening heb, ik ben nogal goed in tussen de regels door lezen en niet alles voor waarheid aan te nemen wat een instantie beweerd. :)

• bvbal79
stylezzz schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:15:
[...]

Uiteraard, de kindjes varen wel bij de 3 R's.... Rust reinheid en regelmaat, dus ook dat is wellicht een factor om de scholen open te houden. Laten we het erop houden dat ik een andere mening heb, ik ben nogal goed in tussen de regels door lezen en niet alles voor waarheid aan te nemen wat een instantie beweerd. :)
Ik denk dat dat altijd goed is voor een goede discussie. Zoals altijd alles is niet zwart-wit..meestal is het grijs en hoe grijs is soms lastig te interpeteren dan omdat men gewend is aan zwart-wit

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-10 08:06

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Mijn vriendin is WO opgeleid en ik HBO maar we vonden allebei het thuisonderwijs een drama.
Onze kinderen kunnen gewoon slecht het verschil zien tussen papa die papa is en papa die onderwijzer probeert te zijn. De verhouding kind-leerkracht is gewoon heel anders dan de verhouding kind-ouder.

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:14

tuinïnen

Eventus stultorum magister

TrailBlazer schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:17:
Mijn vriendin is WO opgeleid en ik HBO maar we vonden allebei het thuisonderwijs een drama.
Onze kinderen kunnen gewoon slecht het verschil zien tussen papa die papa is en papa die onderwijzer probeert te zijn. De verhouding kind-leerkracht is gewoon heel anders dan de verhouding kind-ouder.
En hier ook niet het verschil tussen papa die altijd meespeelt met de treinen of papa die even een paar uur moet werken :)

Het was een bijzondere tijd, maar voor omzet en arbeidsproductiviteit niet erg goed.

• bvbal79
tuinïnen schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:19:
[...]

En hier ook niet het verschil tussen papa die altijd meespeelt met de treinen of papa die even een paar uur moet werken :)

Het was een bijzondere tijd, maar voor omzet en arbeidsproductiviteit niet erg goed.
En dat is dus het grijze gebied...weegt de transfectie (overdracht op scholen) dan zo erg mee. Op basis van de data die we nu hebben is daar dus geen harde reden voor en heeft het sluiten van basisscholen juist meer nadelen dan voordelen (als je alles op een rijtje zet)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
bvbal79 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:16:
[...]

Ik denk dat dat altijd goed is voor een goede discussie. Zoals altijd alles is niet zwart-wit..meestal is het grijs en hoe grijs is soms lastig te interpeteren dan omdat men gewend is aan zwart-wit
Exact, het zwart-wit denken is nogal aanwezig de laatste tijd. Ik had ook het gevoel dat mijn post over scholen meteen neergesabeld moest worden omdat ik schijnbaar wilde beweren dat de scholen per direct dicht moesten. Dit beweer ik zeker niet..... De sluiting van het voorjaar was een regelrechte ontwrichting van de maatschappij. En ik geloof best dat het besmettingsgevaar een flink stuk lager is op een school als in een stampvolle kroeg op zaterdagavond.... Dus dat de scholen nu gewoon open zijn steun ik zeker. Maar het is gewoonweg geen factor om over het hoofd te zien.....

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:23

Mfpower

In dubio

bvbal79 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:09:
[...]

Waarom zou het offtopic zijn, ik reageer op een post waarin gesuggereerd wordt dat scholen openen uit economisch oogpunt is gedaan.

Jammer dat je dus onze kinderen alleen de goed bedeelde vind. Want de minder goed bedeelde kinderen in ONS land vaarden totaal niet bij thuisonderwijs. In achterstandwijken raakten instanties zelfs de zicht op de kinderen kwijt, gisteren was zelfs in het nieuws dat gedurende de intelligente lockdown het aantal mishandelingen etc was toegenomen ook onder kinderen.

En ook de optie geen keuze is niet waar. Ouders in de risicogroepen mogen hun kinderen thuis houden (de meeste scholen gaan dan voor een alternatief). Maar ook deze ouders zien nu in dat hun kinderen het sociale contact missen en proberen nu naar alternatieven te zoeken (bubbels etc)
Sorry ik was niet duidelijk omdat ik een videocall had en te snel op verstuur had gedrukt, excuus. Ik bedoelde dat ik school een construct vind en dát is off-topic.
Verder ben ik het wel met je eens, al vind ik dat ook niet-risico-groep ouders in deze crisis meer ruimte zouden moeten krijgen om naar eigen inzicht afwegingen te maken. Maar het onderwijs (ga ik weer off-topic) heeft sowieso het probleem dat het een one-size-fits-all aanpak is. Deze crisis heeft dat nog eens extra duidelijk gemaakt. Omdat het voor achterstands kinderen de balans is dat het beter is dat ze gewoon wel altijd naar school gaan, wil niet zeggen dat die afweging hetzelfde zou moeten zijn voor alle kinderen.
stylezzz schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:27:
[...]

Exact, het zwart-wit denken is nogal aanwezig de laatste tijd. Ik had ook het gevoel dat mijn post over scholen meteen neergesabeld moest worden omdat ik schijnbaar wilde beweren dat de scholen per direct dicht moesten. Dit beweer ik zeker niet..... De sluiting van het voorjaar was een regelrechte ontwrichting van de maatschappij. En ik geloof best dat het besmettingsgevaar een flink stuk lager is op een school als in een stampvolle kroeg op zaterdagavond.... Dus dat de scholen nu gewoon open zijn steun ik zeker. Maar het is gewoonweg geen factor om over het hoofd te zien.....
Exact, dat krijg ik dus ook steeds te horen. Van mij hoeven die scholen helemaal niet dicht! Ik verbaas me er inderdaad gewoon over dat ook de overheid zwart-wit is: kinderen dragen niet bij dus de scholen kunnen gewoon open. In andere landen doen ze de scholen ook open, maar nemen veel meer het voorzorgsprincipe bij de hand. Daar pleit ik voor, in PO maar vooral ook VO (die laatste snap ik helemaal niet dat dat zonder maatregelen open is).

[ Voor 26% gewijzigd door Mfpower op 24-09-2020 10:58 ]

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:34
TrailBlazer schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:17:
Mijn moeder werkt in het onderwijs (laatste jaar waarschijnlijk i.v.m. pensioen), maar die kon ook erg goed merken dat de kinderen een tijd niet naar school waren geweest, behoorlijke leerachterstand in een relatief korte tijd (basisschool)

Het is maar goed dat de kinderen weer naar school gaan

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 06-10 17:00
FabianGTI schreef op donderdag 24 september 2020 @ 11:08:
[...]

Mijn moeder werkt in het onderwijs (laatste jaar waarschijnlijk i.v.m. pensioen), maar die kon ook erg goed merken dat de kinderen een tijd niet naar school waren geweest, behoorlijke leerachterstand in een relatief korte tijd (basisschool)

Waren dat kinderen die daarvoor "normaal" presteerden of juist kinderen die al niet helemaal mee kwamen?

Beetje n=1 maar zo ken ik ook een basisschool juf, die juist aangaf dat kinderen met een achterstand verder achter kwamen maar de kinderen die ervoor gewoon prima presteerden op hetzelfde niveau verder zijn gegaan.

[ Voor 16% gewijzigd door vuurtjih op 24-09-2020 11:21 ]

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Als ik zes weken vakantie vier zijn de eerste werkdagen daarna ook een puinhoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvbal79
vuurtjih schreef op donderdag 24 september 2020 @ 11:21:
[...]

Waren dat kinderen die daarvoor "normaal" presteerden of juist kinderen die al niet helemaal mee kwamen?

Beetje n=1 maar zo ken ik ook een basisschool juf, die juist aangaf dat kinderen met een achterstand verder achter kwamen maar de kinderen die ervoor gewoon prima presteerden op hetzelfde niveau verder zijn gegaan.
Als je op het zelfde niveau verder gaat, heb je in theorie een leerachterstand als de scholen 3 maanden dicht zijn. Hier idem, zoon voor sluiten op M4 voor lezen...na corona nog steeds M4, hij had E4 moeten hebben. Dus ik denk dat ze hetzelfde allemaal bedoelen er is een stagnatie van progressie geweest of mindere mate van progressie dan verwacht

• bvbal79
jadjong schreef op donderdag 24 september 2020 @ 11:33:
Als ik zes weken vakantie vier zijn de eerste werkdagen daarna ook een puinhoop.
Mijn kinderen hebben alleen niet 3 maanden vakantie gevierd....(gelukkig)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-10 15:12

Agent47

I always close my contracts.

TrailBlazer schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:02:
Wat mij betreft gaan we nu twee of drie weken in lockdown. Dan hebben we bijna een betrouwbare sneltest ik denk dat dat op dit moment de enige optie is om het uit te zingen tot het vaccin.
Tsja. Ik ben nog steeds voor veel open maar met andere tijden. Sluit de kroegen elke dag maar om 22:00 en hou voetbal stadions, de Bazaar, De markt in Den Haag etc. maar gewoon dicht / geen publiek. Ik denk dat dit vooral al een boel scheelt, maar dat is mijn mening :9 Ik blijf lekker thuis werken zo lang dat kan en loop m'n rondje lekker elke dag. Heb gelukkig nog zat te doen in het huis waar ik mijn aandacht aan kan besteden :9~

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:34
vuurtjih schreef op donderdag 24 september 2020 @ 11:21:
[...]

Van wat ik begreep hebben de kinderen die normaal goed presteren al een achterstand gekregen, en de kinderen die al achterliepen nog meer achterstand gekregen, dus het gat is ook groter geworden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
FabianGTI schreef op donderdag 24 september 2020 @ 11:08:
[...]

Ach ja, levensverwachting voor de kiddo's ligt een stuk hoger dan voor ons, dus die paar maanden halen ze nog wel in tijdens die extra levensjaren.

En als iedereen dezelfde achterstand heeft, dan is het ook geen achterstand meer.

Verder hoop ik vooral dat zo min mogelijk kinderen hun opa's en oma's moeten definitief moeten uitzwaaien, dat is een stuk vervelender dan een paar lessen knutselen missen.

• stylezzz
En nu weten we ook waarom Famke gisteren haar keuteltje weer introk ;)

https://www.ad.nl/show/fa...-opdracht-kwijt~ac5da749/

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:23

Mfpower

In dubio

BarôZZa schreef op donderdag 24 september 2020 @ 11:51:
[...]

Ach ja, levensverwachting voor de kiddo's ligt een stuk hoger dan voor ons, dus die paar maanden halen ze nog wel in tijdens die extra levensjaren.

En als iedereen dezelfde achterstand heeft, dan is het ook geen achterstand meer.

Verder hoop ik vooral dat zo min mogelijk kinderen hun opa's en oma's moeten definitief moeten uitzwaaien, dat is een stuk vervelender dan een paar lessen knutselen missen.
Ja zo sta ik er ook in. Nu de scholen open zijn kunnen we niet meer naar oma toe. In de zomervakantie zijn we alleen in onze eigen bubbel geweest waardoor we dat risico in samenspraak hebben genomen. Ook hier is het weer grijs gebied van wat nou echt belangrijk is in het leven, dat is voor iedereen anders. Dat lijkt niet altijd door te dringen voor beleidsmakers daarom ben ik voor sterke differentiatie mbt de leerplicht in deze crisis.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:28

Barrycade

Through the...

Ze had het kunnen weten, of niet, ligt er een beetje aan of die 2 hersencellen elkaar zouden raken. ;)

Denk dat er wel meer belletjes waren met afzeggingen. En dan "maakt ze geen monnie" meer opeens.

En klopt haar hele repertoire opeens niet meer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carnoustie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-10 22:22
BarôZZa schreef op donderdag 24 september 2020 @ 11:51:
[...]
En dit is toch wel 1 van de meeste trieste opmerkingen van het afgelopen jaar... Waarom zou ongeveer het eerste wat we (in casu de vn) in (ex)oorlogsgebieden doen scholen oprichten zijn? Misschien omdat dat ontzettend belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen is? Ongeveer bovenaan de lijst met rechten van het kind staat onderwijs. Ook niet toevallig.
Maar goed, als geen enkel meisje in Somalië ofzo onderwijs krijgt maakt dat blijkbaar toch niet uit...

• stylezzz
Barrycade schreef op donderdag 24 september 2020 @ 12:26:
[...]

Ze had het kunnen weten, of niet, ligt er een beetje aan of die 2 hersencellen elkaar zouden raken. ;)

Denk dat er wel meer belletjes waren met afzeggingen. En dan "maakt ze geen monnie" meer opeens.

En klopt haar hele repertoire opeens niet meer.
Ach, aan de ene kant paste het wel bij haar rebelse imago. En het zal haar insta account wel goed hebben gedaan.... Aan de andere kant zal ze wat schnabbels verliezen nu. Over een tijdje is iedereen het weer vergeten en kan ze weer los ;)

• stylezzz
Carnoustie schreef op donderdag 24 september 2020 @ 12:27:
[...]

En dit is toch wel 1 van de meeste trieste opmerkingen van het afgelopen jaar... Waarom zou ongeveer het eerste wat we (in casu de vn) in (ex)oorlogsgebieden doen scholen oprichten zijn? Misschien omdat dat ontzettend belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen is? Ongeveer bovenaan de lijst met rechten van het kind staat onderwijs. Ook niet toevallig.
Maar goed, als geen enkel meisje in Somalië ofzo onderwijs krijgt maakt dat blijkbaar toch niet uit...
Over zwart/wit denken gesproken? Waar beweerd barozza dat we het onderwijs maar moeten afschaffen? Leerachterstanden zijn van alle tijden, en feitelijk ben ik het wel met hem eens. Als iedereen dezelfde achterstand heeft is het geen achterstand meer. Feit is wel dat het ingelopen moet worden, het is gewoon voor veel mensen een 'verloren jaar'... of het nou over onderwijs, werk of gezondheid gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Carnoustie schreef op donderdag 24 september 2020 @ 12:27:
[...]

Wat een warrig verhaal, ik snap er niks van.

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
stylezzz schreef op donderdag 24 september 2020 @ 12:45:
[...]

Over zwart/wit denken gesproken? Waar beweerd barozza dat we het onderwijs maar moeten afschaffen? Leerachterstanden zijn van alle tijden, en feitelijk ben ik het wel met hem eens. Als iedereen dezelfde achterstand heeft is het geen achterstand meer. Feit is wel dat het ingelopen moet worden, het is gewoon voor veel mensen een 'verloren jaar'... of het nou over onderwijs, werk of gezondheid gaat.
Het probleem zit hem vooral in het feit dat als je nu iedereen een jaar laat overdoen, je aan de onderkant toch weer aanwas van nieuwe kinderen hebt. In feite krijg je dus een extra leerjaar aan kinderen erbij. Dat is vooral een capaciteitsprobleem.

• stylezzz
autje schreef op donderdag 24 september 2020 @ 12:53:
[...]

Het probleem zit hem vooral in het feit dat als je nu iedereen een jaar laat overdoen, je aan de onderkant toch weer aanwas van nieuwe kinderen hebt. In feite krijg je dus een extra leerjaar aan kinderen erbij. Dat is vooral een capaciteitsprobleem.
True... Misschien moeten we dat iets aan de capaciteit doen. Verwachting is dat de werkeloosheid met enkele 100.000én personen zal stijgen.... Misschien kunnen we er wel een paar zo gek vinden die voor de klas willen gaan staan?

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Wat ik vooral niet helemaal snap is dat dit weekend Mud Masters gewoon door mag gaan. Wij hebben er ook tickets voor maar ik begin er serieus over te twijfelen. Ze hebben het wel in tijdvakken gehad maar je gaat alsnog met 100+ man over een stormbaan, je moet elkaar helpen om over obstakels te komen enz. Klinkt als een potentiële brandhaard?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:25
stylezzz schreef op donderdag 24 september 2020 @ 12:56:
[...]

True... Misschien moeten we dat iets aan de capaciteit doen. Verwachting is dat de werkeloosheid met enkele 100.000én personen zal stijgen.... Misschien kunnen we er wel een paar zo gek vinden die voor de klas willen gaan staan?
Alsof je zomaar leraar bij het BO kunt worden na een kleine cursus. Dat is denk ik 1 van de moeilijkste groepen. Daar hangt het aan elkaar van goede didactische vaardigheden.

Hoger onderwijs kan nog wel, maar ook daar moet je minimaal eigenlijk een Master voor hebben (ook HBO-docenten). Die mensen hebben ook zo weer een andere baan. En bij ons hebben we eigenlijk niet echt een tekort, maar eerder een overschot aan ondergekwalificeerd personeel wat niet weg gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-10 15:12

Agent47

I always close my contracts.

DennusB schreef op donderdag 24 september 2020 @ 12:58:
Wat ik vooral niet helemaal snap is dat dit weekend Mud Masters gewoon door mag gaan. Wij hebben er ook tickets voor maar ik begin er serieus over te twijfelen. Ze hebben het wel in tijdvakken gehad maar je gaat alsnog met 100+ man over een stormbaan, je moet elkaar helpen om over obstakels te komen enz. Klinkt als een potentiële brandhaard?
Haal " klink als" maar weg.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• DennusB
  • Niet online
Heb contact met de organisatie gezocht en die zeggen "Nee alles komt goed", gemeente een tweet gestuurd maar nog geen reactie op gehad.

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-10 17:50

boesOne

meuh

CMD-Snake schreef op donderdag 24 september 2020 @ 07:54:
[...]

Het schoonmaken van het karretje is veelal een zinloze actie als je kijkt naar wat er gebruikt wordt. Meeste supermarketen hebben een soort antibacteriële vloeistof in de plantenspuit zitten. Virussen overleven dat prima. In het ergste geval smeer je het nog wat beter uit over het hele handvat van het karretje.

Ik heb nog geen moment moeite genomen om het karretje te poetsen daarom, het vormt een stukje schijnveiligheid.

Iets simpels als zeep kan helpen omdat zeep het beschermende hulletje van het virus kapot maakt. Echter moet je dan ook langer poetsen dan menig persoon doet bij de supermarkt.
Zeker, maar het punt is dat de mindset van het publiek weer begint te veranderen. Lijkt me een positief iets.

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

• stylezzz
Adlermann schreef op donderdag 24 september 2020 @ 12:59:
[...]

Alsof je zomaar leraar bij het BO kunt worden na een kleine cursus. Dat is denk ik 1 van de moeilijkste groepen. Daar hangt het aan elkaar van goede didactische vaardigheden.

Hoger onderwijs kan nog wel, maar ook daar moet je minimaal eigenlijk een Master voor hebben (ook HBO-docenten). Die mensen hebben ook zo weer een andere baan. En bij ons hebben we eigenlijk niet echt een tekort, maar eerder een overschot aan ondergekwalificeerd personeel wat niet weg gaat.
Omscholen gaat toch wel een ding worden de komende jaren of je het nou wil of niet. Je zal maar in het toerisme,luchtvaart of horeca werken.... die sectoren zijn nog jaren lamgeslagen door het virus. Een nieuwe carrière in het onderwijs kan zomaar een oplossing zijn.....

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
stylezzz schreef op donderdag 24 september 2020 @ 13:22:
[...]

Omscholen gaat toch wel een ding worden de komende jaren of je het nou wil of niet. Je zal maar in het toerisme,luchtvaart of horeca werken.... die sectoren zijn nog jaren lamgeslagen door het virus. Een nieuwe carrière in het onderwijs kan zomaar een oplossing zijn.....
Of de zorg...

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Maar dan moeten we wel ons vakantiegeld of de concertkaartjes in de zorgpremie steken.

• s3n
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05:36

s3n

DennusB schreef op donderdag 24 september 2020 @ 12:58:
Van spartan en strong Viking in oktober is de vergunning ingetrokken. Ultimate warrior gaat vooralsnog wel door. Zal mij iig benieuwen allemaal

• Adlermann
stylezzz schreef op donderdag 24 september 2020 @ 13:22:
[...]

Ja, prima. Maar dat kost jaren om omschoold te worden. Ik ga niet akkoord met een cursusje hier en dan voor de klas. Dat kan gewoon niet.

Geschoolde arbeid moet geschoolde arbeid blijven. En dat kost tijd. Je zet toch ook geen monteur in als IC-verpleegkundige. Dat kost ook jaren :)

[edit]
Wie van jullie kan de ICT boom van eind jaren 90 nog herinneren? Na een cursusje was je IT-er. Lang verhaal kort, begin 2000 waren al die lui weer werkloos. Daar zit niemand op te wachten.

[ Voor 12% gewijzigd door Adlermann op 24-09-2020 13:30 ]

• DennusB
  • Niet online
s3n schreef op donderdag 24 september 2020 @ 13:28:
[...]

Van spartan en strong Viking in oktober is de vergunning ingetrokken. Ultimate warrior gaat vooralsnog wel door. Zal mij iig benieuwen allemaal
Bijzonder. Zal ik die gemeente waar Mud Masters is eens bellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:14

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

DennusB schreef op donderdag 24 september 2020 @ 13:01:
[...]

Heb contact met de organisatie gezocht en die zeggen "Nee alles komt goed", gemeente een tweet gestuurd maar nog geen reactie op gehad.
Nogal wiedes dat ze dat zeggen :') Wat kunnen ze anders zeggen? "Ja klopt, het wordt een chaos, mensen gaan besmet worden, we hebben er geen controle over"

Dat gaan ze nooit zeggen natuurlijk, ze willen geld verdienen en zoveel mogelijk mensen hebben die meedoen, ondanks de potentiële gevaren van besmettingen

Ben het overigens geheel met je eens dat dit een goed voorbeeld is van meten met 2 maten

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-10 10:23
Ironman Maastricht gaat ook gewoon door dit weekend zie ik... (zou eerst in augustus plaatsvinden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Shadow_Agent schreef op donderdag 24 september 2020 @ 13:30:
[...]

Nogal wiedes dat ze dat zeggen :') Wat kunnen ze anders zeggen? "Ja klopt, het wordt een chaos, mensen gaan besmet worden, we hebben er geen controle over"

Dat gaan ze nooit zeggen natuurlijk, ze willen geld verdienen en zoveel mogelijk mensen hebben die meedoen, ondanks de potentiële gevaren van besmettingen

Ben het overigens geheel met je eens dat dit een goed voorbeeld is van meten met 2 maten
Gemeente gesproken, een collega die daarover gaat belt me zo snel mogelijk terug. Ik ben benieuwd. Ik bedoel ik wil t niet verzieken voor al die deelnemers, maar t komt echt ontzettend kansloos over dat dit door mag gaan maar je niet met 6 man aan 1 tafel mag zitten in een restaurant.

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06-10 15:04
Zullen we een gokje doen of dit event leidt tot een uitbraak ?
Ik gok van niet (tenzij ze dingen binnen organiseren).

• Tourniquet
  • Laatst online: 03-10 16:23

Tourniquet

Hiya, fellas!

Hoewel ik zachtgezegd geen fan ben van Wierd Duk, is dit een prima podcast met een uitstekende duiding van de situatie waarin we nu zitten door Bert Slagter:

https://hetlandvanwierddu...aar-van-nietmeermeedoen-1
In een extra uitzending van de podcast Het land van Wierd Duk waarschuwt Bert Slagter dat de IC eind oktober vol ligt als het aantal coronabesmettingen in dit tempo blijft stijgen. „De GGD en het RIVM zijn de controle op het virus kwijt. We rijden in een dichte mist en het punt van indammen is allang voorbij.’ Slagter is expert op het gebied van complexiteit en onzekerheid, een gezaghebbende stem in het coronadebat en informeert het kabinet over de statistieken.

In de podcast legt hij haarfijn uit hoe we het recordaantal nieuwe besmettingen moeten lezen en hoe Nederland eruitziet als de actie #ikdoenietmeermee door verschillende BN’ers voet aan de grond krijgt. Ook geeft Slagter uitgebreid antwoord op vragen van luisteraars, zoals: hoeveel mensen die geïnfecteerd raken met het virus sterven nu eigenlijk? Is corona nou echt zo veel dodelijker dan de griep? En hoeveel neemt het reproductiegetal R af als iedereen een mondkapje draagt?

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

• DennusB
  • Niet online
mesa57 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 13:40:
Zullen we een gokje doen of dit event leidt tot een uitbraak ?
Ik gok van niet (tenzij ze dingen binnen organiseren).
Ben wel benieuwd waarom je denkt dat het niet gaat gebeuren? Met 100 man over dezelfde stormbaan en elkaar aan armen, benen en weet ik wat allemaal over obstakels moeten trekken is toch niet echt 1.5 meter zeg maar.

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03:37

vectormatic

Warlock of the doorlock

DennusB schreef op donderdag 24 september 2020 @ 13:42:
[...]

Ben wel benieuwd waarom je denkt dat het niet gaat gebeuren? Met 100 man over dezelfde stormbaan en elkaar aan armen, benen en weet ik wat allemaal over obstakels moeten trekken is toch niet echt 1.5 meter zeg maar.
En volgens mij was bij sporten die 1,5m ook al niet toereikend, iets met grotere ademvolumes of zo.

Overigens denk ik zelf dat we ondertussen kwa BCO/testen zodanig de grip kwijt zijn dat er niet persee vast te stellen gaat zijn of dit een brandhaard is geworden achteraf, ik zou ook denken dat mensen die aan zon event kiezen mee te doen nog best een hoop andere potentiele besmettingsvectoren op te noemen hebben, dus is de boel niet herleidbaar

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvbal79
stylezzz schreef op donderdag 24 september 2020 @ 12:45:
[...]

Maar barozza denkt ook zwart wit...wie zegt dat iedereen dezelfde achterstand heeft opgelopen..dat is niet het geval en dat maakt zijn post totaal zinloos verder...

en bagitaliserende antwoorden als dat kinderen naar school gaan om een paar uur te knutselen slaat natuurlijk ook nergens op... dat noem ik gewoon een beetje stoer doen, omdat het kan

[ Voor 11% gewijzigd door bvbal79 op 24-09-2020 13:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

DennusB schreef op donderdag 24 september 2020 @ 13:38:
[...]

Gemeente gesproken, een collega die daarover gaat belt me zo snel mogelijk terug. Ik ben benieuwd. Ik bedoel ik wil t niet verzieken voor al die deelnemers, maar t komt echt ontzettend kansloos over dat dit door mag gaan maar je niet met 6 man aan 1 tafel mag zitten in een restaurant.
Exact! Helemaal mee eens en ik vind het een goede actie van je! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvbal79
[...]

we merken het wel, maar buiten blijkt toch een belangrijke factor in besmettingshaarde. Zowaren bij de voetbalwedstrijd in Bergamo de besmettingen voornamelijk te herleiden naar cafe's en niet zozeer direct naar het stadion (wat wel de gemene deler was)

Lees net dat Van Eijck, clubarts van Feijenoord, hier een mooi onderzoek naar gaat doen....tenzij Abouthaleb al bij de volgende wedstrijd zegt stadions leeg...

[ Voor 12% gewijzigd door bvbal79 op 24-09-2020 14:09 ]

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Adlermann schreef op donderdag 24 september 2020 @ 13:28:
Wie van jullie kan de ICT boom van eind jaren 90 nog herinneren? Na een cursusje was je IT-er. Lang verhaal kort, begin 2000 waren al die lui weer werkloos. Daar zit niemand op te wachten.
Dat geloof is er nog altijd. Genoeg programma's om werkelozen en mensen in de bijstand tot IT-ers te bombarderen. Doen ze een cursusje HTML en hoppa we hebben er weer een IT-er bij. Laatst was er zo'n traject voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. Ze leerden wat HTML en een klein beetje Perl en daarna waren ze meteen klaar om bij de Fortune 500 aan te de slag te gaan. Ik had er in elk geval weinig vertrouwen in dat zoiets op de lange termijn werkbaar is.

Omscholen is niet per definitie kansloos, maar het mislukkingspercentage blijft groot. Veel deelnemers aan zulke trajecten die toch hun nieuwe beroep niet lang volhouden.

• CMD-Snake
DennusB schreef op donderdag 24 september 2020 @ 13:38:
De regels zijn ronduit krom, maar sporten is een van de uitzonderingen.

Pas overigens maar op met dit soort acties. Je kan er soms veel vrienden aan overhouden, not.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvbal79
CMD-Snake schreef op donderdag 24 september 2020 @ 14:10:
[...]

De regels zijn ronduit krom, maar sporten is een van de uitzonderingen.

Pas overigens maar op met dit soort acties. Je kan er soms veel vrienden aan overhouden, not.
waarom moet je oppassen als dit een maatschappelijk plicht is? Meer mensen zouden juist zo moeten zijn...

• stylezzz
[...]

En wat denk je met een paar duizend man tegelijk omkleden en douchen in tenten? :D

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

bvbal79 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 14:12:
[...]

waarom moet je oppassen als dit een maatschappelijk plicht is? Meer mensen zouden juist zo moeten zijn...
Omdat er genoeg mensen van zullen balen als zon event wordt afgelast, en daar ongetwijfeld een paar gekkies tussen zitten die domme dingen willen doen.

No good deed goes unpunished zeg maar

Overigens ben ik het er helemaal maar eens hoor, 100% burgerplicht en hulde dat ie het doet

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvbal79
vectormatic schreef op donderdag 24 september 2020 @ 14:16:
[...]

Omdat er genoeg mensen van zullen balen als zon event wordt afgelast, en daar ongetwijfeld een paar gekkies tussen zitten die domme dingen willen doen.

Overigens ben ik het er helemaal maar eens hoor, 100% burgerplicht en hulde dat ie het doet
De mensen die balen zijn ook niet goed snik dan toch, in huidige situatie.
Dat er gekken tussen zitten zien we nu al (teststraten fotograferen etc)...daar wil je ook geen vrienden mee zijn.

Nog beter dat ze beschermd worden

[ Voor 10% gewijzigd door bvbal79 op 24-09-2020 14:19 ]

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06:46
bvbal79 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 14:00:
[...]

we merken het wel, maar buiten blijkt toch een belangrijke factor in besmettingshaarde. Zowaren bij de voetbalwedstrijd in Bergamo de besmettingen voornamelijk te herleiden naar cafe's en niet zozeer direct naar het stadion (wat wel de gemene deler was)

Lees net dat Van Eijck, clubarts van Feijenoord, hier een mooi onderzoek naar gaat doen....tenzij Abouthaleb al bij de volgende wedstrijd zegt stadions leeg...
Lijkt erop dat het sporten ansich geen probleem is, maar meer de logistiek eromheen.

De selectie-elftallen van een voetbalclub hier in de buurt hebben veel besmettingen. Waar komt dat door? Zie het hier ook gebeuren, er stappen gewoon 4 of 5 volwassenen in één auto om naar een uitwedstrijd te gaan. Dat veel mensen na de wedstrijd in de kantine blijven hangen en flink aangeschoten naar huis gaan, zal ook niet helpen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

bvbal79 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 14:18:
[...]

De mensen die balen zijn ook niet goed snik dan toch, in huidige situatie. Nog beter dat ze beschermd worden
helemaal mee eens, maar zoals ik al zei, sommigen denk daar anders over, en als er een paar gekkies je weten te achterhalen heb je de poppen aan het dansen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

• DennusB
  • Niet online
vectormatic schreef op donderdag 24 september 2020 @ 14:16:
[...]

Gemeente Dronten net gesproken en die man was ontzettend vriendelijk en heeft me eigenlijk helemaal uitgelegd wat ze allemaal hebben gedaan om het risico zo klein mogelijk te houden. Douches zijn er niet, ze doen aan spreiding bij de check-in en bij de startvakken, omkleden is beperkt, elk obstakel is in je eentje af te leggen en (volgens hun) de kans dat je besmet raakt als je iemand over zo'n obstakel heen helpt is ontzettend klein doordat het contact moment tussen de 5-10 seconden is. Ik ben benieuwd hoe het er Zaterdag uitziet op dat terrein!

• bvbal79
Joris748 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 14:19:
[...]

Lijkt erop dat het sporten ansich geen probleem is, maar meer de logistiek eromheen.

De selectie-elftallen van een voetbalclub hier in de buurt hebben veel besmettingen. Waar komt dat door? Zie het hier ook gebeuren, er stappen gewoon 4 of 5 volwassenen in één auto om naar een uitwedstrijd te gaan. Dat veel mensen na de wedstrijd in de kantine blijven hangen en flink aangeschoten naar huis gaan, zal ook niet helpen.
Klopt zie ook het hockey. De Hoofdklasse heeft geen geld om testen te doen. Je ziet steeds wedstrijden afgelast worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Adlermann
[...]

Als we de vrijheden willen (die we nu hebben, ala het Zweden-model) EN de besmettingen in de hand willen houden dan zijn dit wel eigenschappen die we ons moeten aanleren:

Zelfstandig gewoon goed aan de regels houden. Opofferingsgezindheid hoort hier gewoon bij.
Sociale druk/ controle vanuit de maatschappij op overtreden hiervan.

En dat de overheid dan duidelijker moet zijn, so be it. Dat is ook nodig. Maar dit kunnen we zelf doen. Eventuele varianten met sociale bubbels, mits die werken, zouden we ook kunnen proberen. Maar dat is dan weer een andere variant van de regels.

De basisregels zijn an sich duidelijk. We hebben echt zelf in de hand of de zorg gaat overstromen en de eventuele strenge maatregelen die dan nodig zijn omdat weer te corrigeren.

Als de berichten kloppen dat de verpleegkundigen nog op omvallen staan, dan kunnen we zelfs een minigolf niet aan :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvbal79
Adlermann schreef op donderdag 24 september 2020 @ 14:22:
[...]

Als we de vrijheden willen (die we nu hebben, ala het Zweden-model) EN de besmettingen in de hand willen houden dan zijn dit wel eigenschappen die we ons moeten aanleren:

Zelfstandig gewoon goed aan de regels houden. Opofferingsgezindheid hoort hier gewoon bij.
Sociale druk/ controle vanuit de maatschappij op overtreden hiervan.

En dat de overheid dan duidelijker moet zijn, so be it. Dat is ook nodig. Maar dit kunnen we zelf doen. Eventuele varianten met sociale bubbels, mits die werken, zouden we ook kunnen proberen. Maar dat is dan weer een andere variant van de regels.

De basisregels zijn an sich duidelijk. We hebben echt zelf in de hand of de zorg gaat overstromen en de eventuele strenge maatregelen die dan nodig zijn omdat weer te corrigeren.

Als de berichten kloppen dat de verpleegkundigen nog op omvallen staan, dan kunnen we zelfs een minigolf niet aan :(
Krijg net het bericht dat Amsterdam de controle kwijt begint te raken en de bedden op (lees het personeel is er nog niet aan toe en we willen de reguliere zorg nog niet opgegeven)...we gaan patienten naar het Noorden sturen, want Haarlem etc raken ook vol met Amsterdammers.

[ Voor 3% gewijzigd door bvbal79 op 24-09-2020 14:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

Is er al weer een persconferentie aangekondigd? Ik zou verwachten dat met de huidige cijfers er toch echt wel wat gaat gebeuren, en dat ze ook in den haag geen zin hebben om weer de vrijmibo te verplaatsen

Overigens, als ik zo die dagelijkse stats pak zitten we inderdaad netjes op een R van 1,38, nog steeds....

• DennusB
  • Niet online
vectormatic schreef op donderdag 24 september 2020 @ 14:28:
Is er al weer een persconferentie aangekondigd? Ik zou verwachten dat met de huidige cijfers er toch echt wel wat gaat gebeuren, en dat ze ook in den haag geen zin hebben om weer de vrijmibo te verplaatsen

Overigens, als ik zo die dagelijkse stats pak zitten we inderdaad netjes op een R van 1,38, nog steeds....
Ze gingen het elke 2 weken weer op een vast moment houden toch?

• bvbal79

Pas als het kalf al in de put ligt

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dat zou inhouden dat er elke 10 dagen een verdubbeling plaatvindt op de IC's.
Ofwel; 1 oktober ~200, 11 oktober ~400, 21 oktober ~800 ofwel probleem.

Lijkt me trouwens ook link om te sturen op maximale totaalcapaciteit op de IC's.
Misschien eens kijken naar een "Hoeveel % van de IC's vol" oid.

[ Voor 11% gewijzigd door MikeyMan op 24-09-2020 14:32 ]

• bvbal79
MikeyMan schreef op donderdag 24 september 2020 @ 14:30:
[...]

volgens mij is het een exponentiele curve dus gaat dit niet op en gaat het sneller

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

bvbal79 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 14:32:
[...]

volgens mij is het een exponentiele curve dus gaat dit niet op en gaat het sneller
Dat ligt aan je exponent he ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

bvbal79 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 14:32:
[...]

zolang we op die ~1,4 zitten verdubbelt elke 8-10 dagen de boel, dat is netjes exponentieel, en klopt met wat hij roept.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

DennusB schreef op donderdag 24 september 2020 @ 14:30:
[...]

Ze gingen het elke 2 weken weer op een vast moment houden toch?
Toch niet op vrijdag neem ik aan? En persoonlijk vind ik het nogal belachelijk om met de huidige ontwikkelingen vast te houden aan een bepaalde kadans, liever gewoon zsm ingrijpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvbal79
ah tuurlijk, excuus te snel gelezen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43

De timing van de persconferenties is sowieso een beetje raar na de zomer. Door de persconferentie van begin augustus werd de geest net op tijd uit de fles gehaald en stagneerde de stijging, dat zonder echt strenge maatregelen in te voeren, behalve het advies om een maximaal aantal mensen thuis uit te nodigen.

Wat betreft de stijging nu heeft de regering op een cruciaal moment de boot gemist. Een landelijke persconfernentie rond, ik noem maar wat, 6 september, met een strenge ondertoon had wellicht wat kunnen helpen.

[ Voor 7% gewijzigd door Soccer98 op 24-09-2020 14:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tourniquet
  • Laatst online: 03-10 16:23

Tourniquet

Hiya, fellas!

MikeyMan schreef op donderdag 24 september 2020 @ 14:30:
[...]

Lijkt me trouwens ook link om te sturen op maximale totaalcapaciteit op de IC's.
Misschien eens kijken naar een "Hoeveel % van de IC's vol" oid.
Ik kan er toch echt niets anders van maken dat het huidige beleid niet meer is gericht op indammen, maar op het maximaliseren van de IC-capaciteit. Misschien is de gedachte dat er in de bevolking pas steun voor harde maatregelen komt als de IC's weer overstromen?

Begin augustus waren de signalen al volop aanwezig dat het mis ging in de grote steden. Op dat moment kan je nog indammen maar wellicht vreesden "ze" te veel weerstand in de bevolking.

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Tourniquet schreef op donderdag 24 september 2020 @ 14:42:
[...]

Ik kan er toch echt niets anders van maken dat het huidige beleid niet meer is gericht op indammen, maar op het maximaliseren van de IC-capaciteit. Misschien is de gedachte dat er in de bevolking pas steun voor harde maatregelen komt als de IC's weer overstromen?

Begin augustus waren de signalen al volop aanwezig dat het mis ging in de grote steden. Op dat moment kan je nog indammen maar wellicht vreesden "ze" te veel weerstand in de bevolking.
Ja ik denk ook dat het pas weer bij mensen gaat doordringen als de IC's overlopen en mensen komen te overlijden door die drukte... triest wel :X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tourniquet schreef op donderdag 24 september 2020 @ 14:42:
[...]

Het beleid is amper veranderd. Het volk laat het lopen. En daar zit inderdaad een stukje zelfsturing in, geholpen door communicatie. Je kunt het blijven vragen, maar als er niet gereageerd wordt, gebeurt er niks.

Horeca en/of (middelbare/hogere) scholen helemaal dicht zijn impopulaire maatregelen, maar zo veel anders blijft er niet over vrees ik.

Een groot deel van de bevolking is helaas nog steeds in de modus dat er niks aan de hand is, en dat de maatregelen nu al te ver gaan :X

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 24-09-2020 14:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03:39

codex

Geen OpenAI agent :)

MikeyMan schreef op donderdag 24 september 2020 @ 14:48:
[...]

Het beleid is amper veranderd. Het volk laat het lopen. En daar zit inderdaad een stukje zelfsturing in, geholpen door communicatie. Je kunt het blijven vragen, maar als er niet gereageerd wordt, gebeurt er niks.

Horeca en/of (middelbare/hogere) scholen helemaal dicht zijn impopulaire maatregelen, maar zo veel anders blijft er niet over vrees ik.

Een groot deel van de bevolking is helaas nog steeds in de modus dat er niks aan de hand is, en dat de maatregelen nu al te ver gaan :X
Ze moeten met sterkere taal komen, een schrikeffect veroorzaken. Nu al zeggen dat als men zo door gaat er een tweede lockdown aankomt, wat krachttaal en desnoods beelden van de IC's. Mensen zijn zo laks, ongelofelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

reemprive schreef op donderdag 24 september 2020 @ 14:52:
[...]

Ze moeten met sterkere taal komen, een schrikeffect veroorzaken. Nu al zeggen dat als men zo door gaat er een tweede lockdown aankomt, wat krachttaal en desnoods beelden van de IC's. Mensen zijn zo laks, ongelofelijk.
Ja, dat is een mogelijkheid, maar dat zal nog aversie opwekken bij veel mensen. Waarschijnlijk precies de groep waardoor het nu lekker door stijgt.

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

[...]

Ik weet niet of je nog tijd hebt voor krachttaal, als je elke keer twee weken wacht, zitten we dus tegen de 5-8K besmettingen per dag voordat je doorhebt dat je krachttaal niet gewerkt heeft.

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

[...]

wat mij betreft alle cafes om 10 uur dicht. Volgende week bij geen verbeteriing alle horeca.
Een deel van de problemen zijn wat mij betreft wel terug te voeren op heet falen van het testen.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Nu al zeggen dat als men zo door gaat er een tweede lockdown aankomt, wat krachttaal en desnoods beelden van de IC's. Mensen zijn zo laks, ongelofelijk.
Het probleem is dat je dan moet blijven herhalen tot dat vaccin er eindelijk is. Mensen worden die herhaling ook moe en gaan het dan negeren. Volgens mij hebben de waarschuwingen op een pak sigaretten ook niet veel invloed na de eerste “he jakkes, moet dat nou echt”.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

TrailBlazer schreef op donderdag 24 september 2020 @ 14:57:
[...]

Een deel van de problemen zijn wat mij betreft wel terug te voeren op heet falen van het testen.
Euh?

Een deel van het gebrek aan zicht op de problemen wellicht. De problemen zelf is echt veroorzaakt door gedrag.

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

MikeyMan schreef op donderdag 24 september 2020 @ 15:02:
[...]

Euh?

Een deel van het gebrek aan zicht op de problemen wellicht. De problemen zelf is echt veroorzaakt door gedrag.
Het falen van het testsysteem beinvloedt dan wel weer gedrag, er zullen best mensen zijn die geen zin hebben om binnen te blijven tot hun test over drie/vier dagen

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

vectormatic schreef op donderdag 24 september 2020 @ 15:09:
[...]

Het falen van het testsysteem beinvloedt dan wel weer gedrag, er zullen best mensen zijn die geen zin hebben om binnen te blijven tot hun test over drie/vier dagen
Ben ik wel met je eens, maar das nog steeds 'after the fact'.

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

MikeyMan schreef op donderdag 24 september 2020 @ 15:10:
[...]

Ben ik wel met je eens, maar das nog steeds 'after the fact'.
Klopt, het gedrag is het echte probleem, mensen nemen het niet serieus (meer).

• Barrycade

Barrycade

Through the...

In Amsterdam zitten ze op >20% van de testen positief. Dat is 3,5x hoger dan landelijk gemiddeld. Dus in Amsterdam zitten ze theoretisch al op >1000 besmettingen per dag (3,5 x 300).
Even natte vinger werk, want je weet niet of ze in Amsterdam toevallig beter kunnen inschatten dat ze Corona hebben.

Eigenlijk zou je hier wat mee moeten doen en test capaciteit uit de mindere gebieden (hoewel dat ook snel minder wordt) moeten verplaatsen naar Amsterdam om iedereen die wil te testen.

En daarnaast ook op de besmette mensen te gaan zitten (bellen, huisbezoek ofzo) om te zorgen dat ze braaf hun tijd in quarantaine uitzitten en niet de boel blijven verspreiden.

Dit is echt in slow motion een treinongeluk zien gebeuren. :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

[...]

weet je wat het is, wanneer je gewoon het nieuws niet echt volgt en niet op internet leest, dan krijg je erook niet zoveel van mee. Gezien praktisch 99% (in mijn geval 100%) van je omgeving geen COVID klachten heeft, dan denk je al snel 'het valt allemaal wel mee', 'wat een onzin', 'zie je wel, hier niets aan de hand' etc

Daardoor worden mensen laks. Ook bij mijzelf. In het begin ging ik nauwelijks naar de winkel, alles ontsmetten e.d. Niet naar het werk. Daarna werd dat alweer meer winkelen, meer naar het werk etc. Afgelopen weken meerdere dagen naar kantoor. Inmiddels ga ik niet meer, puur uit voorzorg.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Barrycade schreef op donderdag 24 september 2020 @ 15:14:
In Amsterdam zitten ze op >20% van de testen positief. Dat is 3,5x hoger dan landelijk gemiddeld. Dus in Amsterdam zitten ze theoretisch al op >1000 besmettingen per dag (3,5 x 300).
Even natte vinger werk, want je weet niet of ze in Amsterdam toevallig beter kunnen inschatten dat ze Corona hebben.

Eigenlijk zou je hier wat mee moeten doen en test capaciteit uit de mindere gebieden (hoewel dat ook snel minder wordt) moeten verplaatsen naar Amsterdam om iedereen die wil te testen.

En daarnaast ook op de besmette mensen te gaan zitten (bellen, huisbezoek ofzo) om te zorgen dat ze braaf hun tijd in quarantaine uitzitten en niet de boel blijven verspreiden.

Dit is echt in slow motion een treinongeluk zien gebeuren. :/
heb je linkje voor die 20% positief in 020?

specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

maratropa schreef op donderdag 24 september 2020 @ 15:19:
[...]

heb je linkje voor die 20% positief in 020?
https://www.ggd.amsterdam...gio-amsterdam-amstelland/

[ Voor 15% gewijzigd door MikeyMan op 24-09-2020 15:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Shadow_Agent schreef op donderdag 24 september 2020 @ 15:15:
[...]

weet je wat het is, wanneer je gewoon het nieuws niet echt volgt en niet op internet leest, dan krijg je erook niet zoveel van mee. Gezien praktisch 99% (in mijn geval 100%) van je omgeving geen COVID klachten heeft, dan denk je al snel 'het valt allemaal wel mee', 'wat een onzin', 'zie je wel, hier niets aan de hand' etc

Daardoor worden mensen laks. Ook bij mijzelf. In het begin ging ik nauwelijks naar de winkel, alles ontsmetten e.d. Niet naar het werk. Daarna werd dat alweer meer winkelen, meer naar het werk etc. Afgelopen weken meerdere dagen naar kantoor. Inmiddels ga ik niet meer, puur uit voorzorg.
Niet alleen dat maar je ziet ook dat de interesse voor de persco's verslapt. Kijkcijfers dalen bij elke uitzending. En ik snap het wel hoor. En het is ook heel menselijk om na het Grapperhaus-debacle te denken 'het zal wel' als er weer iemand belerend met z'n vingertje staat te wijzen.

En hoeveel jongeren kijken er nog live tv eigenlijk? Net de groep die je wil bereiken.

[ Voor 13% gewijzigd door RodeStabilo op 24-09-2020 15:23 ]

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

MikeyMan schreef op donderdag 24 september 2020 @15:02:
[...]

Euh?

gedrag of voor sommige mensen noodzaak? Die kunnen zich het simpelweg niet veroorloven om 3 dagen thuis te zitten als ZZP'er. Wat hier weer de oorzaak van is laat ik hier even buiten de discussie.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

TrailBlazer schreef op donderdag 24 september 2020 @ 15:23:
[...]

gedrag of voor sommige mensen noodzaak? Die kunnen zich het simpelweg niet veroorloven om 3 dagen thuis te zitten als ZZP'er. Wat hier weer de oorzaak van is laat ik hier even buiten de discussie.
Precies, voor sommige mensen.

Dat het een paar maanden relatief ok is gewest laat m.i. zien dat het best kán.

Vervolgens zie je de compliance overal afnemen, files toenemen, reizen toenemen, kroeger voller worden etc. en lopen de besmettingen weer op.

Er kan binnen de basismaatregelen eigenlijk best wel heel erg veel. Maar dat kan alleen áls je je ook daadwerkelijk aan die maatregelen houdt. Doe je dit niet, dan kan er steeds minder.

[ Voor 13% gewijzigd door MikeyMan op 24-09-2020 15:27 ]

• stylezzz
RodeStabilo schreef op donderdag 24 september 2020 @ 15:22:
[...]

Niet alleen dat maar je ziet ook dat de interesse voor de persco's verslapt. Kijkcijfers dalen bij elke uitzending. En ik snap het wel hoor. En het is ook heel menselijk om na het Grapperhaus-debacle te denken 'het zal wel' als er weer iemand belerend met z'n vingertje staat te wijzen.

En hoeveel jongeren kijken er nog live tv eigenlijk? Net de groep die je wil bereiken.
En hoeveel spannends was er nou feitelijk in de laatste persco's? Die in augustus was een officiele waarschuwing, die van vorige week werd een minimale hoeveelheid maatregelen aangekondigd.... Tsjah, GTST is nog spannender op het moment.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06:42

Standeman

Prutser 1e klasse

vectormatic schreef op donderdag 24 september 2020 @ 15:09:
[...]

Bedenk ook dat werkgevers in sommige branches echt een enorm probleem hebben en ook onbedoeld druk op personeel wordt gezet om toch te komen werken.

Mijn vriendin heeft een kinderdagverblijf en iedereen met een loopneus laat zich terecht testen wat gewoon een week uitval betekent. Maar dat betekent wel dat er flinke gaten vallen in de roosters wat collega's weer moeten opvullen. Die collega's worden het flink zat waardoor de onvrede onder het personeel flink toeneemt tot het punt dat sommige toch komen werken met klachten vanwege groepsdruk die mijn vriendin dan weer naar huis stuurt.

Het resultaat is een pissige medewerker die alweer moet invallen (als dat al lukt. En zo niet dan kan je de GGD op je dak krijgen omdat je te weinig personeel hebt per kind).

Het falen van testbeleid heeft nog veel meer consequenties dan alleen mensen die denken dat de regels.niet voor hun gelden. Het toch doorgaan met klachten is lang niet altijd "fuck de regels". Er wordt van alle kanten (onbewust?) druk uitgeoefend.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

https://nos.nl/artikel/23...itsland-geanalyseerd.html

Interessant artikel. Duitse labs zijn al aangeschakeld blijkbaar.
Maar tegelijk staat daar ook de capaciteit onder druk.

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Zoals iemand hier al noemde, het is ietsje genuanceerder dan dat de overheid heel simpel het testcapaciteitsprobleem kan oplossen maar daar zijn ze te dom/corrupt voor. Die labs waarvan de directeurs claimen dat ze tig tests per dag kunnen, wat doen die nu de hele dag ? Staan ze te wachten of doen ze werk dat ze dan niet meer doen als ze voor corona tests worden ingezet ?

En Duitsland heeft misschien capaciteit maar als daar de vraag ook groeit gaan de Duitse tests natuurlijk voor.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
stylezzz schreef op donderdag 24 september 2020 @ 15:28:
[...]

En hoeveel spannends was er nou feitelijk in de laatste persco's?
Niets. maar hoe ga je die afgehaakte mensen weer motiveren om te gaan kijken?

• CMD-Snake
Genoeg mensen die denken dat je hun plezier afpakt. Als je dit aankaart bij je gemeente noteren ze ook je gegevens en die zijn niet geheim dan. Degene die het evenement organiseren komen te weten wie klaagt. Dus dit is niet anoniem.
bvbal79 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 14:18:
De mensen die balen zijn ook niet goed snik dan toch, in huidige situatie.
Dat er gekken tussen zitten zien we nu al (teststraten fotograferen etc)...daar wil je ook geen vrienden mee zijn.

Nog beter dat ze beschermd worden
In al die misère die 2020 heet zijn dit soort verzetjes ook lichtpuntjes voor mensen. Dan zien ze dus ook hun laatste paar pleziertjes verdwijnen en daar wordt je niet blij van. Dat heeft niets te maken met "tegen zichzelf beschermen", alhoewel ik slecht tegen dat soort betuttelende uitspraken kan.

Je zag tijdens de lockdown van begin dit jaar al dat de maatschappelijke druk hard opliep. Alle uitlaatkleppen waren gesloten en dat begon je na een tijdje wel te merken. Alle versoepelingen die we gekregen hebben zijn ook mede door die druk gekomen. Het is namelijk een vruchtbare voedingsbodem voor onvrede en zorgt alleen maar dat het draagvlak verdwijnt. Zie ook hoe anti-coronamaatregelen demonstraties gegroeid zijn en ander verzet zoals de recentelijke hashtag. Famke Louise mag dan wel spijt hebben. Twitter is er nog niet klaar mee.

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-10 12:31
ijdod schreef op donderdag 24 september 2020 @ 08:03:
[...]

Nee die liggen er niet(!). Er liggen draaiboeken voor een plaatselijke en onverwachte overbelasting van de IC in het geval van een calamiteit (bv een treinramp). Dan zijn er medische criteria. Voor zoiets als dit is er geen draaiboek, daarom werd er vanuit de IC-zorg aan de overheid gevraagd wat te doen als dat punt bereikt werd.
Uit eerste hand, maar gelijk aan BvdBal; uiteraard hebben IC's vanaf het begin de calamiteits draaiboeken afgestofd. Je kan er ook vanuit gaan dat Gommers het standaard Triage scenario al heeft bekeken (al is het maar in zijn zwartste dromen).

Wat ontbreekt is politieke steun(rugdekking) voor als het zover komt. Het is vooral angstig zwijgen.

Maar dit alles heeft niets te maken met een quotum aan bedden (als er triage is dan hebben de corona patienten met de huidige overlevingskansen echt pech), het heeft ook niet direct te maken met de druk op de gewone zorg.

De IC bedden zitten helemaal aan het einde van de keten, daar is geen knop waar je aan kan draaien waardoor het effect heeft op alles wat er onder hangt.

De doorverwijzingen en diagnoses stokken op het laagste niveau, niet omdat de IC bedden vol zitten (een IC bed heeft geen invloed op een kankerdiagnose). Tenzij we mensen verbieden om met luchtweg klachten contact op te nemen met de huisarts is het niet te verwachten dat dit gedurende deze pandemie normaliseert. En ik denk niet dat er draagvlak is (ook niet bij de huisartsen) om naast COVID ook Griep patienten en asthma patienten ook maar de deur te wijzen omdat hun klachten mogelijk toch COVID kunnen zijn.

De gewone zorg voorrang geven is een simpele oplossing. Ik geloof niet in simpele oplossingen van complexe problemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvbal79
https://coronadashboard.r...delijk/ziekenhuis-opnames

Mooi al die signaal waarden...maar gaan ze nu pas actie ondernemen als de laatste ook is overschreden?

• stylezzz
RodeStabilo schreef op donderdag 24 september 2020 @ 15:38:
[...]

Niets. maar hoe ga je die afgehaakte mensen weer motiveren om te gaan kijken?
Zodra de heren in den haag drastische besluiten nemen zitten we allemaal weer voor de TV hoor :) Doorgaans 'lekt' de info van de voren al naar buiten.

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:28
bvbal79 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 15:45:
https://coronadashboard.r...delijk/ziekenhuis-opnames

Mooi al die signaal waarden...maar gaan ze nu pas actie ondernemen als de laatste ook is overschreden?
Besef wel dat die signaalwaarden bedacht zijn toen de behandelingen nog nihil waren voor deze ziekte. Als je er nu gemiddeld 10 bij krijgt en een ligduur van 12 dagen zou je toch op gemiddelde IC covid bezetting van 120 moeten zitten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

Mr.Joker schreef op donderdag 24 september 2020 @ 15:49:
[...]

Besef wel dat die signaalwaarden bedacht zijn toen de behandelingen nog nihil waren voor deze ziekte. Als je er nu gemiddeld 10 bij krijgt en een ligduur van 12 dagen zou je toch op gemiddelde IC covid bezetting van 120 moeten zitten.
Dan pas je de signaalwaarden aan (inc uitleg waarom), alles vrolijk op de oude waarden laten, die grof worden overschreden en je bek houden lijkt me hoe dan ook onhandig.

• Barrycade

Barrycade

Through the...

stylezzz schreef op donderdag 24 september 2020 @ 15:47:
[...]

Zodra de heren in den haag drastische besluiten zitten we allemaal weer voor de TV hoor :) Doorgaans 'lekt' de info van de voren al naar buiten.
Of als Gommers of andere directeuren van ziekenhuizen met volle IC's aanschuiven en de eerste colone met ambulances georganiseerd gaat worden.
Pagina: 1 ... 82 ... 171 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek.

Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?

Overige topics:
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
Coronavirus Slowchat #2
Het grote mondkapjes topic