Lees zijn post eens goed. Hij zegt dat je een deel van de zorg overeind houdt voor mensen die anders stilletjes doodgaan. En dat zo het asociale volk niet denkt “oh de IC’s liggen nog niet helemaal vol, niets aan de hand”.roffeltjes schreef op woensdag 23 september 2020 @ 21:21:
[...]
Nognmaals, je post is oliedom en walgelijk. Je gaat ervan uit dat degene met COVID schuldig is.
De beredenatie dat gewone behandelingen voor moeten gaan is als je kijkt naar de sterfte cijfers niet reeel. Ondaks de afgrijselijke consequentie dat we kankerdiagnoses missen hebben we een oversterfte van heb ik jou daar zelfs als we vol inzetten op Corona. Als we dat loslaten dan gaan we naar tenten en vrieswagens.
En ja, dan stort de geone zorg vanzelf ook wel in omdat dan elke plek war mensen samen komen besmettingshaar worden, ook een Johan van Leeuwenhoek ziekenhuis (ja, ook ik heb familie verloren aan kanker).
.
[ Voor 99% gewijzigd door ultimateharry op 23-09-2020 21:28 ]
Als jij ziek wordt omdat je kind in de klas zit waar van een ander kind de studerende broer corona opliep in een studenthuis en dat toch doorgaf aan zijn jongere zusje, ben jij dan hieraan op enige wijze schuldig?ultimateharry schreef op woensdag 23 september 2020 @ 21:18:
[...]
Waar heb jij het over? We moeten gewoon maar de reguliere zorg de nek omdraaien (zijn al plenty onderzoeken over verlies aan levensjaren) omdat een stelletje debielen vooral hun Corona-feestje moet kunnen vieren?
Of omdat de jonge bezorger van de AH toch naar een feestje is geweest, verdien jij dan geen Corona bedje meer?
Het idee dat we de gewone zorg kunnen laten doorgaan als we straks met tenten en vrieswagens moeten werken is echt krankzinnig... Ook in Nederland waren ziekenhuizen in Brabant de eerste brandhaarden,
Ik vind je geen muts (of sjonnie), ik zou echt hand op mijn hart willen begrijpen hoe je dit kan hebben gemist.... lees je geen kranten(geen verwijt! Ik lees soms ook jaren geen nieuws/kranten!)?bvbal79 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 21:21:
[...]
Nogmaals ik ging uit van het hele rijtje klachten wat RIVM op de site heeft staan om te testen. Die linkte ik aan thuisblijven gezin. Nu kun je dus dat hele lijstje reduceren tot maar 2 klachten. Dat scheelt weer. Maar op de manier zoals Minister van Ark het tweette kon je het zo interpeteren als ik het deed (de bron van mijn kritische vragen)
Ik hoop dat je nu wel inziet dat er een logica achter zit inplaats van dat je me steeds loopt af te zetten als een ontwetende muts ala FL
Ik heb hier een blinde vlek van jewelste en ik wil heel graag door krijgen waarom mensen dit soort info niet tot zich hebben kunnen nemen.
Besides the point. Niet eens in de buurt.roffeltjes schreef op woensdag 23 september 2020 @ 21:28:
[...]
Als jij ziek wordt omdat je kind in de klas zit waar van een ander kind de studerende broer corona opliep in een studenthuis en dat toch doorgaf aan zijn jongere zusje, ben jij dan hieraan op enige wijze schuldig?
Of omdat de jonge bezorger van de AH toch naar een feestje is geweest, verdien jij dan geen Corona bedje meer?
Het idee dat we de gewone zorg kunnen laten doorgaan als we straks met tenten en vrieswagens moeten werken is echt krankzinnig... Ook in Nederland waren ziekenhuizen in Brabant de eerste brandhaarden,
Je moet het brede publiek duidelijk maken dat de zorg (voor Corona, ongelukken, kanker etc) tegen zijn max loopt en daar op handelen, met stevige maatregelen.
Als ik jouw voorbeelden vervang voor kinderen en AH-bezorgers met b.v. kanker dan geld daar hetzelfde recht voor lijkt me? Anders heb je een hele aparte levensvisie?
Maar dat werkt toch niet.... het zijn niet de asocialen die je hiermee treft en je gaat de gewone zorg op geen enkele manier overeind houden in deze pandemie.ultimateharry schreef op woensdag 23 september 2020 @ 21:26:
[...]
Lees zijn post eens goed. Hij zegt dat je een deel van de zorg overeind houdt voor mensen die anders stilletjes doodgaan. En dat zo het asociale volk niet denkt “oh de IC’s liggen nog niet helemaal vol, niets aan de hand”.
Ben ik nou echt een krankzinnige? Jullie hebben toch ook de rapporten uit de Babant geizen hoe het vanuit Carnaval doorfikte naar de ziekenhuizen? Julie hebben toch ook gezien hoe de ouderenhuizen brandhaarden werden? Precies de gewone zorg waren focuspunten en dat alleen al is toch voldoende reden om in te zien dat het niet terug kan naar normaal?
Natuurlijk zou ik het anders willen zien, maar tenzij het echt heel ernstig is raad ik iedereen met klem af om naar een ziekenhuis te gaan... you do not want to be there right now

Nogmaals koorts en benauwdheid wist ik wel, maar de post van Minister Ark deed vermoeden dat het bij alle klachten was opeens...roffeltjes schreef op woensdag 23 september 2020 @ 21:32:
[...]
Ik vind je geen muts (of sjonnie), ik zou echt hand op mijn hart willen begrijpen hoe je dit kan hebben gemist.... lees je geen kranten(geen verwijt! Ik lees soms ook jaren geen nieuws/kranten!)?
Ik heb hier een blinde vlek van jewelste en ik wil heel graag door krijgen waarom mensen dit soort info niet tot zich hebben kunnen nemen.
Ik ben oprecht prime geïnformeerd als medicus. Ons eigen ziekenhuis interperteert soms ook de maatregelen anders dan het RIVM, dus misschien ben ik daarin biased
[ Voor 8% gewijzigd door bvbal79 op 23-09-2020 21:39 ]
Allerereerst, ik snap waar je heen wil, maar dit is raar. Kanker patienten besmetten elkaar niet. Wat jij wil zeggen dat dankzij focus op covid we kankerdiagnoses missen (correct).ultimateharry schreef op woensdag 23 september 2020 @ 21:33:
[...]
Besides the point. Niet eens in de buurt.
Je moet het brede publiek duidelijk maken dat de zorg (voor Corona, ongelukken, kanker etc) tegen zijn max loopt en daar op handelen, met stevige maatregelen.
Als ik jouw voorbeelden vervang voor kinderen en AH-bezorgers met b.v. kanker dan geld daar hetzelfde recht voor lijkt me? Anders heb je een hele aparte levensvisie?
Het probleem is dat
1. Corona op dit moment dodelijker is dan Kanker voor oversterfte. We zitten nog niet eens op de piek.
2. Als we corona laten doorfikken ook de rest van de zorg dicht gaat.
De aanname dat als we de COVID zorg klein houden we dan meer ruimte overhouden voor de gewone zorg is incorrect.
Op het moment dat we vrieswagen en tenten krijgen dan gaat alles naar de vaantjes. Dat hebben we gezien op de plekken waar het zo is misgegaan. Het is een idioot idee om dat toe te laten alleen maar om een statement te maken.
Verwijderd
Huh waar lees je dat? Ik zeg nergens dat het iemand eigen schuld is.. net als kanker niet je eigen schuld is (hooguit beide verhoogd door gedrag). Ik zeg alleen dat je niet alles voor alles de.covid op nummer 1 moet zetten.roffeltjes schreef op woensdag 23 september 2020 @ 21:21:
[...]
Nogmaals, je post is oliedom en walgelijk. Je gaat ervan uit dat degene met COVID schuldig is omdat hij de rgeels niet volgt... dat is onzin.
De beredenatie dat gewone behandelingen koste wat koste door moeten gaan is als je kijkt naar de sterfte cijfers niet reeel. Ondaks de afgrijselijke consequentie dat we kankerdiagnoses missen hebben we een oversterfte van heb ik jou daar zelfs als we vol inzetten op Corona. Als we dat loslaten dan gaan we naar tenten en vrieswagens.
En ja, dan stort de geone zorg vanzelf ook wel in omdat dan elke plek waar mensen samen komen besmettingshaard worden, ook een Johan van Leeuwenhoek ziekenhuis (ja, ook ik heb familie verloren aan kanker).
Dus win win, lekker minder COIVD zorg, maar helaas stort de gewone zorg dan ook in, maar ja, het punt is wel gemaakt![]()
En for the record; je stelling dat de maatschappij daarvoor kiest is grote onzin. De meeste mensen hebben hier helemaal geen zin in.
En nee... Het sterftecijfer voor covid is niet uniek. Mensen liggen 15 dagen een ic bed te vullen, terwijl een noodzakelijke bypassoperatie met veel hogere overlevingskans er veel minder lang ligt.. voor 1 patient kan je meerdere hartpatiënten redden.
Ik ben voor strengere maatregelen... Maar als de.maatschappij daar niet voor kiest moeten de consequenties voor iedereen duidelijk zijn. Mag jij onzin vinden dat de.maatschappij er niet voor kiest, maar heb je wel eens naar het huidige gedrag gekeken? De wij doen niet meer mee... viruswaanzin of die clown van Baudet?
Uhm, je hebt toch de oversterfte gezien? En dat is met vol in zetten op Corona.Verwijderd schreef op woensdag 23 september 2020 @ 21:45:
[...]
Huh waar lees je dat? Ik zeg nergens dat het iemand eigen schuld is.. net als kanker niet je eigen schuld is (hooguit beide verhoogd door gedrag). Ik zeg alleen dat je niet alles voor alles de.covid op nummer 1 moet zetten.
En nee... Het sterftecijfer voor covid is niet uniek. Mensen liggen 15 dagen een ic bed te vullen, terwijl een noodzakelijke bypassoperatie met veel hogere overlevingskans er veel minder lang ligt.. voor 1 patient kan je meerdere hartpatiënten redden.
Omdat Baudet een racist is, is Nederland racistisch? Omdat studenten naar de kroeg gaan is Nederland anti-corona maatregelen? Omdat Tim Doutsema iets vind is dat opeens de mening van de maatschappij?Ik ben voor strengere maatregelen... Maar als de.maatschappij daar niet voor kiest moeten de consequenties voor iedereen duidelijk zijn. Mag jij onzin vinden dat de.maatschappij er niet voor kiest, maar heb je wel eens naar het huidige gedrag gekeken? De wij doen niet meer mee... viruswaanzin of die clown van Baudet?
Ik vind het absoluut krankzinnig dat je mij en ieder weldenken ander mens de schuld en de consequenties in de schoenen probeert te schuiven.
Jouw defintie van de maatschappij is redelijk "bijzonder".
Door zeg 200 extra COVID-patienten op de IC te leggen houden we de groei (het doorfikken zoals jij dat noemt) niet tegen. Maar gaan er wel extra x mensen dood, doordat ze geen operatie, behandeling etc krijgen.roffeltjes schreef op woensdag 23 september 2020 @ 21:42:
[...]
Allerereerst, ik snap waar je heen wil, maar dit is raar. Kanker patienten besmetten elkaar niet. Wat jij wil zeggen dat dankzij focus op covid we kankerdiagnoses missen (correct).
Het probleem is dat
1. Corona op dit moment dodelijker is dan Kanker voor oversterfte. We zitten nog niet eens op de piek.
De aanname dat als we de COVID zorg klein houden we dan meer ruimte overhouden voor de gewone zorg is incorrect.
Op het moment dat we vrieswagen en tenten krijgen dan gaat alles naar de vaantjes. Dat hebben we gezien op de plekken waar het zo is misgegaan. Het is een idioot idee om dat toe te laten alleen maar om een statement te maken.
Het enige wat je dan doet is het wegmoffelen, dat zal nog eerder laks gedrag in de hand werken, en het "doorfikken" in de hand werken.
Dit is toch niet zo heel ingewikkeld?
Er komen meer COVID patienten levend uit de IC"s dan dood. De oversterfte was ook niet omdat de gewone zorg stopte, al zal dat zeker hebben meegespeelt. Maar de meeste doden zijn toch echt door dat vervelende virus.ultimateharry schreef op woensdag 23 september 2020 @ 21:50:
[...]
Door zeg 200 extra COVID-patienten op de IC te leggen houden we de groei (het doorfikken zoals jij dat noemt) niet tegen. Maar gaan er wel extra x mensen dood, doordat ze geen operatie, behandeling etc krijgen.
Het enige wat je dan doet is het wegmoffelen, dat zal nog eerder laks gedrag in de hand werken, en het "doorfikken" in de hand werken.
Het is geen wegmoffelen, het was een poging mensen in leven te houden. Als we daar mee stoppen wordt het pas echt gruwelijk. En nogmaals, je kan de gewone zorg dan ook opdoeken.
[ Voor 5% gewijzigd door roffeltjes op 23-09-2020 21:54 ]
Ik denk dat kanker niet als oversterfte gezien wordt, maar gewoon de sterftecijfers zit. In aantallen is dat volgens mij dodelijker dan Corona (tot nu), al weten we niet exact wat er gebeurt als Corona echt rondgaat (zoals in maart). Ik denk overigens dat er veel overlap in de ‘doelgroep’ zit.roffeltjes schreef op woensdag 23 september 2020 @ 21:42:
[...]
Allerereerst, ik snap waar je heen wil, maar dit is raar. Kanker patienten besmetten elkaar niet. Wat jij wil zeggen dat dankzij focus op covid we kankerdiagnoses missen (correct).
Het probleem is dat
Het zou wel heel prettig zijn als we er niet door ervaring achter komen of Corona toch dodelijker is.
En alle andere mensen die op een IC terecht komen gaan allemaal dood? Waar heb je het over?roffeltjes schreef op woensdag 23 september 2020 @ 21:53:
[...]
Er komen meer COVID patienten levend uit de IC"s dan dood. De oversterfte was ook niet omdat de gewone zorg stopte, al zal dat zeker hebben meegespeelt. Maar de meeste doden zijn toch echt door dat vervelende virus.
Het is geen wegmoffelen, het was een poging mensen in leven te houden. Als we daar mee stoppen wordt het pas echt gruwelijk. En nogmaals, je kan de gewone zorg dan ook opdoeken.
Ja er zijn veel doden door COVID gevallen, veel daarvan zijn nog niet eens op een IC terecht gekomen (met name 70+, met al een zwakke gezondheid, dat is heel anders dan in veel andere landen trouwens).
En ja ik snap dat men op een IC mensen in leven probeert te houden. Nogal wiedes. Maar dat geld toch voor alle mensen die IC-zorg nodig hebben? Waarom zou je daar op die manier in discrimineren?
Het enige wat een bepaald publiek in Nederland nog begrijpt is een signaal: stop, de zorg / de IC's zitten aan hun tax, er gaan onnodig mensen dood op welke manier dan ook (COVID of iets anders), jullie moeten je gedrag aanpassen.
Als iedereen zich aan de regels zou houden was er nu geen golf besmettingen en risico op extra sterftes door volle IC's. Maar ja, regels en Nederlanders gaan nou eenmaal niet zo goed samen.ultimateharry schreef op woensdag 23 september 2020 @ 21:50:
[...]
Door zeg 200 extra COVID-patienten op de IC te leggen houden we de groei (het doorfikken zoals jij dat noemt) niet tegen. Maar gaan er wel extra x mensen dood, doordat ze geen operatie, behandeling etc krijgen.
And to think they once said that computers would take away jobs.
Verwijderd
Je wil niet luisteren/lezen... *knip*. Ik stop het proberen je uit te leggen. Mijn redenatie is dat je een ic plek ook aan een hartpatiënt moet geven. Die heeft een grotere kans te.overleven dan een covid patient. Dus geen 1500 covidpatienten op de ic en dan maar 400 hartpatiënten laten sterven, maar die 400 hartpatiënten redden en helaas aan 200 covidgevallen nee moeten verkopen. Het is heel hard... Maar dat is wel de.boodschap die aan de maatschappij gebracht worden.roffeltjes schreef op woensdag 23 september 2020 @ 21:53:
[...]
Er komen meer COVID patienten levend uit de IC"s dan dood. De oversterfte was ook niet omdat de gewone zorg stopte, al zal dat zeker hebben meegespeelt. Maar de meeste doden zijn toch echt door dat vervelende virus.
We moeten daarom voorkomen dat we het zover laten komen.. De huidige tendens is in tegenstelling tot in maart toch dat we dat niet willen.
Als je er niet uit komt, hoef je een ander niet zo te kwalificeren
[ Voor 4% gewijzigd door tweakduke op 25-09-2020 10:15 ]
Nee, maar we hebben een tijd lang een veel minder urgentie gehad, zelfs toen de besmettingen onder jongeren flink opliepen. "Oh, er is in de ziekenhuizen niets aan de hand, dat is mooi".IJzerlijm schreef op woensdag 23 september 2020 @ 22:01:
[...]
Als iedereen zich aan de regels zou houden was er nu geen golf besmettingen en risico op extra sterftes door volle IC's. Maar ja, regels en Nederlanders gaan nou eenmaal niet zo goed samen.
Terwijl er werd gewaarschuwd dat het een kwestie van tijd is voordat dit doorwerkt richting ouders, grootouders etc. We leven immers niet in een samenleving waarin risico-groepen en de rest van de mensen compleet gescheiden leven.
CDC dan weer wel:roffeltjes schreef op woensdag 23 september 2020 @ 21:18:
Ziet er iemand niezen/loopneus tussen staan?
bron- Congestion or runny nose
@roffeltjes Wat er volgens mij voorgesteld wordt is voorsorteren op de maatregelen die van de overheid verlangd worden zodra de IC capaciteit vol is. Op dat moment kunnen artsen niet meer op medische gronden triage doen; en zal dat 'dus' op andere factoren plaats vinden. Dat doen op ziekte (dus alleen overcapaciteit voor Covid19 patienten inzetten) is net zo valide als besluit een leeftijds-cutoff the implementeren, of whatever. Er is volgens mij niemand die dat lichtzinnig beweerd; heel bot: iedereen die boven de IC capaciteit komt heeft een bar kleine kans het te overleven.
Het is mij niet helemaal duidelijk waarom je daar zo heftig op reageert, eerlijk gezegd.
[ Voor 51% gewijzigd door ijdod op 23-09-2020 22:21 ]
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
[quote]Verwijderd schreef op woensdag 23 september 2020 @ 22:05:
[...]
*knip*
Kalmeer de volgende keer voor je doorgaat met discussiëren aub. Gaan flamen en ranten gaat niks oplossen.
[...]
*knip*
Kalmeer de volgende keer voor je doorgaat met discussiëren aub. Gaan flamen en ranten gaat niks oplossen.
[ Voor 79% gewijzigd door tweakduke op 25-09-2020 10:23 ]
*knip*roffeltjes schreef op woensdag 23 september 2020 @ 22:21:
[...]
Door 200 minder Corona IC bedden kunnen we 400 hartpatienten redden? Dus als we geen Corona patienten meer opnemen hebben we HOPPA 3000 mensen gered. GENIAAL!!!
En jjj gaat die Triage uitvoeren? De eerste 1000 patienten ook al zijn dat festvieders wel, maar jouw vrouw die door de buurjongen is besmet in het voorbijgaan mag in je achterkamer langzaam stikken?
Stoere ferme taal. Ik heb afamilie verloren aan COVID. Ik mis die stalen ballen en die kalme blik die jou zo siert. Wasd ik maar zo evenwichtig en intelligent als jij, zodat ik met wat IC cijfertjes 400 hartpatienten kon redden.
Wel even onderbouwen met harde cijfers hoe je dit flikt aub, , maar dat moet geen probleem zijn.
Maak de volgende keer een TR, maar ga niet door met deze discussie als je er niet over uit komt of het uit de hand loopt.
[ Voor 8% gewijzigd door tweakduke op 25-09-2020 10:23 ]
*knip*ultimateharry schreef op woensdag 23 september 2020 @ 22:01:
[...]
Het enige wat een bepaald publiek in Nederland nog begrijpt is een signaal: stop, de zorg / de IC's zitten aan hun tax, er gaan onnodig mensen dood op welke manier dan ook (COVID of iets anders), jullie moeten je gedrag aanpassen.
Nogmaals gaan we zo niet door
[ Voor 36% gewijzigd door tweakduke op 25-09-2020 10:25 ]
Nee. Ik schaam me absoluut niet, ik durf nu echt wel te zeggen dat ik een stuk kalmer en rustiger naar deze zaak kijk dan dit soort onzin geroep.ultimateharry schreef op woensdag 23 september 2020 @ 22:31:
[...]
Jij moet je echt gaan schamen nu...zelden zoveel onnozelheid gezien hier.
200 minder covid patienten, dat is 400 extra hartpatienten... dat is toch een volkomen naieve en domme manier van redeneren? Waar komen de cijfers vandaan? Bierviltje?
Ik verzet me tegen dit soort zero-sum onzin. Ik verzet me tegen het idee dat we door mensen dood te laten gaan een valide punt maken. Ik verzet me tegen het idee dat we door meer mensen dood te laten gaan de gewone zorg in stand kunnen houden.
[ Voor 45% gewijzigd door roffeltjes op 23-09-2020 22:37 ]
Je snapt er echt helemaal niets van he?roffeltjes schreef op woensdag 23 september 2020 @ 22:32:
[...]
Ik neem aan dat je het geen enkel probleem vind als het om jouw naaste familie gaat? Ik bedoel het is symbool politiek, maar blijkbaar is dat waar je je hier hart voor maakt. Flinke kloten heb je wel, ik zou niet kunnen wat jij straks tegen je vrouw zegt als ze piepend in bed ligt.
"Sorry liefste, we moeten die voetbalsupporters laten zien wat de consequenties zijn"
"Natuurlijk schat, laat mij maar sterven, dat zal ze leren!"
Volgens mij snapt hij het prima: Doordat je het aantal COVID patiënten beperkt gaat het hoe dan ook levens kosten, en dan alleen maar puur om een punt te maken en mensen weer bang te maken voor de gevolgen. Een ander doel heeft het niet.ultimateharry schreef op woensdag 23 september 2020 @ 22:37:
[...]
Je snapt er echt helemaal niets van he?
Weet je wie er ook bewust slachtoffers maken met als doel om angst te zaaien? Terroristen. Zit een beetje in de naam.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Nee, ik ben domme Roffeltjes die erop wijst dat de ziekenhuizen in Brabant brandhaard waren en dat de gewone zorg sowieso instorte. Dat is echt heel dom dat ik met zo'n klote feit kom waar nog steeds geen antwoord op is gekomen. Ik wil nog steeds horen hoe jullie de gewone zorg willen laten doorgaan in het midden van een pandemie. Of is de oplossing het sluiten van 400 IC bedden?ultimateharry schreef op woensdag 23 september 2020 @ 22:37:
[...]
Je snapt er echt helemaal niets van he?
Ik ben ook dom dat ik 200 corona patienten versus 400 hartpatienten onderbuik gewauwel zonder onderbouwing vind. Vooral omdat dit suggereert dat door minder corona patienten toe te laten in het IC we minder sterfte krijgen. Ik wil dat wel ergens onderbouwd zien, gaat om levens.... maar goed, dat is dus heel dom van mij.
Ik ben ook dom dat ik symbool politiek over levens niet waardeer.
Ik ben ook dom dat ik wil weten hoe jullie die triage voor ogen zien.
Ik wens jullie succes in deze draad, ga maar verder fantaseren hoe we die studenten de les gaan leren door minder IC bedden beschikbaar te stellen.
Gemiddelde ligduur IC: 3,6 dagen (bron: https://www.anesthesiolog...L_Intensive_Care_2015.pdf)roffeltjes schreef op woensdag 23 september 2020 @ 22:43:
[...]
\
Nee, ik ben domme Roffeltjes die erop wijhst dat de ziekenhuizen in Brabant brandhaard waren en dat de gewone zorg sowieso instorte. Dat is echt heel dom dat ik met zo'n klote feit kom waar nog steeds geen antwoord i=op is gekomen. Ik wil nog steeds horen hoe jullie de gewone zorg willen laten doorgaan in het midden van een pandemije.
Ik ben ook dom dat ik 200 corona patienten versus 400 hartpatienten onderbuik gewauwel zonder onderbouwing vind. Vooral omdat dit suggereert dat door minder corona patienten toe te laten in het IC we minder sterfte krijgen. Ik wil dat wel ergens onderbouwd zien, gaat om levens.... maar goed, dat is dus heel dom van mij
Ik wens jullie succes in deze draad, ga maar verder fantaseren hoe we die studenten de les gaan leren door minder IC bedden beschikbaar te stellen.
Goede vriend van me is anesthesist, meeste serieuze operaties leiden inderdaad tot enkele dagen IC voordat ze naar een gewoon afdeling kunnen.
Gemiddeld Corona nu: 9 dagen, was in maart, april 22 (bron: https://www.trouw.nl/zorg...paciteit-groter~b9a2968a/).
Dus de 400 is eerder 500. Zo beter?
Nee. Het aantal IC bedden is opgeschaald, we hebben uberhaupt de maximale capaciteit niet bereikt. Sterker nog, Het is NIET Zero-sum.ultimateharry schreef op woensdag 23 september 2020 @ 22:51:
[...]
Gemiddelde ligduur IC: 3,6 dagen (bron: https://www.anesthesiolog...L_Intensive_Care_2015.pdf)
Goede vriend van me is anesthesist, meeste serieuze operaties leiden inderdaad tot enkele dagen IC voordat ze naar een gewoon afdeling kunnen.
Gemiddeld Corona nu: 9 dagen, was in maart, april 22 (bron: https://www.trouw.nl/zorg...paciteit-groter~b9a2968a/).
Dus de 400 is eerder 500. Zo beter?
Dus leg me nog een keertje uit wat jij wil oplossen met 200 minder Corona patienten, want die ruimte die jij denkt nodig te hebben op het IC is er al.
Het gaat over het onethisch discrimineren tussen, zeg, een kankerpatiënt en een COVID-19 patiënt.Stoney3K schreef op woensdag 23 september 2020 @ 22:43:
[...]
Volgens mij snapt hij het prima: Doordat je het aantal COVID patiënten beperkt gaat het hoe dan ook levens kosten, en dan alleen maar puur om een punt te maken en mensen weer bang te maken voor de gevolgen. Een ander doel heeft het niet.
Weet je wie er ook bewust slachtoffers maken met als doel om angst te zaaien? Terroristen. Zit een beetje in de naam.
Maar als jij dat graag doet, be my guest, ieder z'n ding.
Het aantal bedden is er wel, maar het personeel is er in capaciteit niet.roffeltjes schreef op woensdag 23 september 2020 @ 22:54:
[...]
Nee. Het aantal IC bedden is opgeschaald, we hebben uberhaupt de maximale capaciteit niet bereikt. Sterker nog, Het is NIET Zero-sum.
Dan nog steeds is het geen zero-sum game en al helemaal niet met als enige reden om even een voorbeeld te maken zodat mensen weer bang worden.
Het gaat er om wat je doet wanneer je aan de max zit. Stel dat dat volgende week is, helemaal niet denkbeeldig met deze groei. Ik zou nooit pleiten voor het weigeren van patiënten als je feitelijk nog capaciteit over hebt? Dacht je dat serieus? Dat blijkt ook totaal niet uit de strekking van mijn redenering.roffeltjes schreef op woensdag 23 september 2020 @ 22:54:
[...]
Nee. Het aantal IC bedden is opgeschaald, we hebben uberhaupt de maximale capaciteit niet bereikt. Het is NIET Zero-sum.
Dus leg me nog een keertje uit wat jij wil oplossen met 200 minder Corona patienten, want die ruimte die jij denkt nodig te hebben op het IC is er al.
Nee, dat maak jij ervan...ultimateharry schreef op woensdag 23 september 2020 @ 22:55:
[...]
Het gaat over het onethisch discrimineren tussen, zeg, een kankerpatiënt en een COVID-19 patiënt.
Maar als jij dat graag doet, be my guest, ieder z'n ding.
Als we stoppen met COVID zorg betekend dat niet dat de gewone zorg zomaar door kan gaan. Minder Corona patienten op het IC is ook zinloos, we hebben de volle capaciteit niet bereikt (en die capaciteit is nu weer gergroeid).
Het argument klopt echt niet... we hebben geen tekort aan bedjes gehad om dit soort uitspraken aan te staven. Wat we hebben aan backlog aan kankerdiagnoses heeft niets te maken met de IC capaciteit....
Verwijderd
Ik probeer het nog een keer uit te leggen... Dit keer in jip en Janneke taal..roffeltjes schreef op woensdag 23 september 2020 @ 22:43:
[...]
Nee, ik ben domme Roffeltjes die erop wijst dat de ziekenhuizen in Brabant brandhaard waren en dat de gewone zorg sowieso instorte. Dat is echt heel dom dat ik met zo'n klote feit kom waar nog steeds geen antwoord op is gekomen. Ik wil nog steeds horen hoe jullie de gewone zorg willen laten doorgaan in het midden van een pandemije.
Ik ben ook dom dat ik 200 corona patienten versus 400 hartpatienten onderbuik gewauwel zonder onderbouwing vind. Vooral omdat dit suggereert dat door minder corona patienten toe te laten in het IC we minder sterfte krijgen. Ik wil dat wel ergens onderbouwd zien, gaat om levens.... maar goed, dat is dus heel dom van mij.
Btw geen idee hoe je er bijkomt dat ziekenhuizen coronahaarden zijn geweest. Dat is volgens mij klinkklare onzin. Patienten op reguliere afdelingen zijn nauwelijks besmet geraakt (in ieder geval niet overedig veel)
Ik stel: je hebt 1500 ic plekjes beschikbaar, dat is gewoon de max van onze zorg. Ik geef je 2 opties:
1.) 1500 coronapatienten te redden (gemiddeld 12 ligdagen met 80% succes) en helaas 500 hartpatiënten, 500 kanker, 500 andere aandoeningen ed. de zorg ontzeggen en vroegtijdig laten overlijden.
2.) 1000 coronapatienten op de ic leggen en de rest vrijhouden om die 1500 andere patiënten te redden (die hebben ook +95% het verder te overleven)
Punt is dat je het nooit zover moet laten komen... Maar als we niet ingrijpen komen we gewoon voor de situatie dat we moeten kiezen wie we gaan helpen. In maart zijn we voor het eerste gegaan..
De politiek moet hier een veel duidelijker standpunt innemen en dit ook hardop durven te benoemen.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2020 23:04 ]
Als het zover is, dan gebeurd er triage en dan zijn Corona patienten de Sjaak (want lagere overlevingskansen). Die draaiboeken liggen er al sinds dag 1.ultimateharry schreef op woensdag 23 september 2020 @ 22:58:
[...]
Het gaat er om wat je doet wanneer je aan de max zit. Stel dat dat volgende week is, helemaal niet denkbeeldig met deze groei. Ik zou nooit pleiten voor het weigeren van patiënten als je feitelijk nog capaciteit over hebt? Dacht je dat serieus? Dat blijkt ook totaal niet uit de strekking van mijn redenering.
Maar in tegenstelling tot wat jij denkt zijn er geen tekorten aan IC bedden voor hartpatienten gewest, de hele excercitie is volkomen uit de lucht gegrepen.
Wat wel correct is, is dat de gewone zorg is ingestort, maar dat heeft niets te maken met de IC capaciteit. Dat heeft te amken met het feit dat mensen niet meer langs de dokter durfden, er geen OV was, etc. etc.
De IC bedden hebben daar helemaal geen invloed op

Je roept hier hele stellige beweringen, maar onderbouw dat aub met bronnen.
[ Voor 4% gewijzigd door tweakduke op 25-09-2020 10:28 ]
Verwijderd
In Brabant lagen alle operatiekamers vol met covid patienten... Er zijn operaties uitgesteld die onnodig doden hebben veroorzaakt. Dat dit deels door angst kwam van mensen klopt zeker..roffeltjes schreef op woensdag 23 september 2020 @ 23:04:
[...]
Als het zover is, dan gebeurd er triage en dan zijn Corona patienten de Sjaak (want lagere overlevingskansen). Die draaiboeken liggen er al sinds dag 1.
Maar in tegenstelling tot wat jij denkt zijn er geen tekorten aan IC bedden voor hartpatienten gewest, de hele excercitie is volkomen uit de lucht gegrepen.
Wat wel correct is, is dat de gewone zorg is ingestort, maar dat heeft niets te maken met de IC capaciteit. Dat heeft te amken met het feit dat mensen niet meer langs de dokter durfden, er geen OV was, etc. etc.
De IC bedden hebben daar helemaal geen invloed op
Dat mag je nu even heel hard gaan onderbouwen meneer *knip*roffeltjes schreef op woensdag 23 september 2020 @ 23:04:
[...]
Elkaar beschuldigen doen we evengoed niet
[ Voor 7% gewijzigd door tweakduke op 25-09-2020 10:30 ]
Jup, een max corona capaciteit reserveren om de reguliere gezondheidszorg niet volledig in de puin te laten lopen.Verwijderd schreef op woensdag 23 september 2020 @ 23:01:
[...]
Ik probeer het nog een keer uit te leggen... Dit keer in jip en Janneke.
Ik stel: je hebt 1500 ic plekjes beschikbaar, dat is gewoon de max van onze zorg. Ik geef je 2 opties:
1.) 1500 coronapatienten te redden (gemiddeld 12 ligdagen met 80% succes) en helaas 500 hartpatiënten, 500 kanker, 500 andere aandoeningen ed. de zorg ontzeggen en vroegtijdig laten overlijden.
2.) 1000 coronapatienten op de ic leggen en de rest vrijhouden om die 1500 andere patiënten te redden (die hebben ook +95% het verder te overleven)
Punt is dat je het nooit zover moet laten komen... Maar als we niet ingrijpen komen we gewoon voor de situatie dat we moeten kiezen wie we gaan helpen. In maart zijn we voor het eerste gegaan..
De politiek moet hier een veel duidelijker standpunt innemen en dit ook hardop durven te benoemen.
Wanneer iemand van zijn motor afvalt dan geeft het geen pas om die maar dood te laten bloeden omdat alles stampvol ligt met coronapatiënten. Daarmee doe je meer kwaad dan goed.
Tijd dat er in de politiek eens wat lef getoond wordt ipv schermen met een fictieve max ic capaciteit en het volk laten geloven dat er nog plek zat is.
1. Je cijfers kloppen niet, we hebben helemaal niet 1500 niet covid IC gevallen.Verwijderd schreef op woensdag 23 september 2020 @ 23:01:
[...]
Ik probeer het nog een keer uit te leggen... Dit keer in jip en Janneke taal..
Btw geen idee hoe je er bijkomt dat ziekenhuizen coronahaarden zijn geweest. Dat is volgens mij klinkklare onzin. Patienten op reguliere afdelingen zijn nauwelijks besmet geraakt (in ieder geval niet overedig veel)

2. Als er code rood is en de triage regels gaan in dan hebben alle corona patienten sowieso pech tov de "gewone IC gevallen met een hogere overlevingskans". Er is nergens een regel dat Corona patienten voorrang hebben op een bedje...
Wat wil je nu zeggen? Als we de max bereiken moeten we triage doen? En dan hebben Corona patienten pech?? Dat is niet alleen een heel ander verhaal, dat is ook zoals het zal gaan, daar hoef je echt geen beleid voor te gaan verzinnen. Dat is zoals Triage werkt...
En helemaal terug naar het begin:
- Hoe maakt dit een punt in de richting van de studenten?
- What does this have to do with the price of tea in China? Oftewel wat hebben IC bedjes te maken met kankerdiagnoses (want daar zit terecht heel veel pijn)?
Verwijderd
Ik geef het op... Je zit volgens mij gewoon te trollen.. bewust alles te verdraaien voor een reactie. Bij deze zit je achter de negeerbutton
Ik hoop dat je snapt dat ik redelijk met mijn ogen zit te draaien omdat je het letterlijk had over het IC en hoe we daar limieten aan moesten stellen, dat terwijl de COVID bedjes niet hebben gezorgd voor IC tekorten (scheelde niet veel).Verwijderd schreef op woensdag 23 september 2020 @ 23:08:
[...]
In Brabant lagen alle operatiekamers vol met covid patienten... Er zijn operaties uitgesteld die onnodig doden hebben veroorzaakt. Dat dit deels door angst kwam van mensen klopt zeker..
En ook hier gelden weer mijn volgende vragen:
- Hadden de gewone operaties uberhaupt door kunnen gaan midden in een besmettingshaard?
- Hoe verhoudt de opname van de COVID patienten (we hebben het hier niet over het IC, dus andere sterfte cijfers)tov het aantal doden door operaties? En die cijfers wil je echt hebben voordat je dit soort beslisingen gaat nemen.
-Je had het over een lesje voor de regelbrekers in de maatschappij, leg eens rustig uit hoe dit werkt.
Happy reading: https://www.rivm.nl/docum...ffecten-covid-19-nummer-1roffeltjes schreef op woensdag 23 september 2020 @ 23:20:
[...]
Ik hoop dat je snapt dat ik redelijk met mijn ogen zit te draaien omdat je het letterlijk had over het IC en hoe we daar limieten aan moesten stellen, dat terwijl de COVID bedjes niet hebben gezorgd voor IC tekorten (scheelde niet veel).
En ook hier gelden weer mijn volgende vragen:
- Hadden de gewone operaties uberhaupt door kunnen gaan midden in een besmettingshaard?
- Hoe verhoudt de opname van de COVID patienten (we hebben het hier niet over het IC, dus andere sterfte cijfers)tov het aantal doden door operaties? En die cijfers wil je echt hebben voordat je dit soort beslisingen gaat nemen.
-Je had het over een lesje voor de regelbrekers in de maatschappij, leg eens rustig uit hoe dit werkt.
Excuserer, misschien ben je abuis.
Ik ontken nergens dat de COVID crisis de gewone zorg heeft gesloopt. Ik ontken nergens dat dit heel dramatische gevolgen heeft op de middenlange termijn. Sterker nog, ik noem dat meermaals.
Maar op welke manier denk jij dat te kunnen rechttrekken door minder COVID patienten op te nemen?
Leg uit hoe dit werkt.
Ik ontken nergens dat de COVID crisis de gewone zorg heeft gesloopt. Ik ontken nergens dat dit heel dramatische gevolgen heeft op de middenlange termijn. Sterker nog, ik noem dat meermaals.
Maar op welke manier denk jij dat te kunnen rechttrekken door minder COVID patienten op te nemen?
Leg uit hoe dit werkt.
Geplande.zorg.door.laten.gaan.roffeltjes schreef op woensdag 23 september 2020 @ 23:26:
Excuserer, misschien ben je abuis.
Leg uit hoe dit werkt.
Leg uit hoe je dit voor je ziet.PalingDrone schreef op woensdag 23 september 2020 @ 23:09:
[...]
Jup, een max corona capaciteit reserveren om de reguliere gezondheidszorg niet volledig in de puin te laten lopen.
Dat gebeurd niet en in geval van Code rood zal dat ook niet gebeuren. Triage werkt precies zoals jullie willen.Wanneer iemand van zijn motor afvalt dan geeft het geen pas om die maar dood te laten bloeden omdat alles stampvol ligt met coronapatiënten. Daarmee doe je meer kwaad dan goed.
Momenteel is er gelukkig genoeg plaats. Ik ben geen voorstander van liegen tegen de bevolking.Tijd dat er in de politiek eens wat lef getoond wordt ipv schermen met een fictieve max ic capaciteit en het volk laten geloven dat er nog plek zat is.
Ik snap je punt, "Straks is die capcitiet er niet meer". Helemaal mee eens. Maar ook dan zal de mootrrijder worden geholpen, mits zijn vooruitzichten beter zijn dan de patient met COVID.
De pijn zit hem niet in het IC, de pijn zit hem bij zaken als de kankerdiagnoses etc. Maar het stilvallen daarvan is niet zomaar een kwestie van resources, dat is grotendeels het gevolg van de pandemie.
Jongens, als het een simpele zero-sum is "doe x, dan heb je ruimte voor y" dan ben ik helemaal voor. Maar zo werkt het niet. We kunnen niet virtueel COVID in een hokje stoppen en dan vrolijk verder gaan met het niet COVID deel.
En het hele verhaal over IC bedjes is echt onzin. Sorry. De IC capaciteit heeft geen invloed op doorverwijzingen van de huisarts naar het AVL.
Je zal het absoluut niet met me eens zijn, maar dat is geen antwoord. Ik wil weten HOE je dat voor elkaar wil krijgen.
Ik wil ook weten hoe je dat wil doen waarbij we onder de streep de minste schade hebben, dus covid en gewone zieken, op een weegschaal.
Gewoon niet afbellen, gewoon niet doen. Simpel héroffeltjes schreef op woensdag 23 september 2020 @ 23:36:
[...]
Je zal het absoluut niet met me eens zijn, maar dat is geen antwoord. Ik wil weten HOE je dat voor elkaar wil krijgen.
Ik wil ook weten hoe je dat wil doen waarbij we onder de streep de minste schade hebben, dus covid en gewone zieken, op een weegschaal.
Werkelijk briljant. Als het zo simpel is als het niet doen van een telefoontje neem ik ook aan dat dit verder geen impact heeft op de COVID zorg?
[ Voor 15% gewijzigd door roffeltjes op 23-09-2020 23:41 ]
Misschien een idee om te stoppen met op de man te spelen en aanvaarden dat jullie hier niet uit gaan komen?
Jullie helpen een compleet topic om zeep met dat oeverloze gediscussieer zonder einde.
Jullie helpen een compleet topic om zeep met dat oeverloze gediscussieer zonder einde.
Natuurlijk wel, maar blijkbaar vind jij COVID-zorg heel hip. Whatever turns you onroffeltjes schreef op woensdag 23 september 2020 @ 23:38:
Werkelijk briljant. Als het zo simpel is neem ik ook aan dat dit verder geen impact heeft op de COVID zorg?
@roffeltjes Bij "normale" ziekenhuisopnames heeft een reservering mbt covid capaciteit zeker wel zin, je weet alleen nooit of de patiënt verslechterd en vervolgens langdurig op een ic ligt.
Ook moet je er rekening mee houden dat een ziekenhuis niet zomaar een afdeling/verdieping/vleugel vrij kan maken voor ladingen covid patiënten. Je kan een persoon met een acute blindedarm daar niet zomaar tussen leggen en ook zijn bezoek niet vrolijk over een covid gang laten lopen.
Verder ben ik wel klaar met reageren wanneer je op deze toon blijft discussiëren. Ik lees uit je reacties dat je momenteel nogal emotioneel betrokken bent bij deze discussie, dat is op zich niet erg maar neem ajb even wat afstand en geef het gewoon wat rust. Zo fel reageren heeft echt geen zin en levert weinig constructiefs op.
Ook moet je er rekening mee houden dat een ziekenhuis niet zomaar een afdeling/verdieping/vleugel vrij kan maken voor ladingen covid patiënten. Je kan een persoon met een acute blindedarm daar niet zomaar tussen leggen en ook zijn bezoek niet vrolijk over een covid gang laten lopen.
Verder ben ik wel klaar met reageren wanneer je op deze toon blijft discussiëren. Ik lees uit je reacties dat je momenteel nogal emotioneel betrokken bent bij deze discussie, dat is op zich niet erg maar neem ajb even wat afstand en geef het gewoon wat rust. Zo fel reageren heeft echt geen zin en levert weinig constructiefs op.
[ Voor 25% gewijzigd door PalingDrone op 24-09-2020 00:10 ]
Jongens, rustig
scenario Maart in het ziekenhuis gaat niet gebeuren. We hebben toen bewust gekozen om elektieve OKs te cancelen. Echter we hebben kankerpatiënten niet minder behandeld. Bij ons was dat essentiële zorg, wij oncologen konden gewoon doorwerken. Kankerpatiënten leken ook minder covid te krijgen, zij waren bekend al met de strenge hygiënemaatregelen.
Nu is er een ander draaiboek en ipv volle Brabantse ziekenhuizen gaan we nu de zorg van patienten zoveel mogelijk verdelen gelijk in het begin.
Dus rustig, maart gaan we niet opnieuw krijgen in de ziekenhuizen, we kennen het virus beter en kunnen daar naar handelen en speciale afdelingen kunnen zo weer ingericht worden.
Het is alleen jammer dat het personeel geen lange pauze heeft gekregen om te herstellen, maar goed die hebben ook alleen maar applaus gehad en 1500 euro bonus...
Ik vind wel dat er wat aan Engel gedaan moet worden wat de afgelopen dagen gebeurd door hem is buiten proporties en een kwaad voor de gezondheid van ieder individu. Nu ook met de bedreigingen bij het verzorgingshuis
scenario Maart in het ziekenhuis gaat niet gebeuren. We hebben toen bewust gekozen om elektieve OKs te cancelen. Echter we hebben kankerpatiënten niet minder behandeld. Bij ons was dat essentiële zorg, wij oncologen konden gewoon doorwerken. Kankerpatiënten leken ook minder covid te krijgen, zij waren bekend al met de strenge hygiënemaatregelen.
Nu is er een ander draaiboek en ipv volle Brabantse ziekenhuizen gaan we nu de zorg van patienten zoveel mogelijk verdelen gelijk in het begin.
Dus rustig, maart gaan we niet opnieuw krijgen in de ziekenhuizen, we kennen het virus beter en kunnen daar naar handelen en speciale afdelingen kunnen zo weer ingericht worden.
Het is alleen jammer dat het personeel geen lange pauze heeft gekregen om te herstellen, maar goed die hebben ook alleen maar applaus gehad en 1500 euro bonus...
Ik vind wel dat er wat aan Engel gedaan moet worden wat de afgelopen dagen gebeurd door hem is buiten proporties en een kwaad voor de gezondheid van ieder individu. Nu ook met de bedreigingen bij het verzorgingshuis
[ Voor 30% gewijzigd door bvbal79 op 24-09-2020 00:07 ]
Ik heb die 1500 euro die enkele maanden geleden al belooft is nog steeds niet binnen anders, nog zuurder is dat dit in omliggende landen al binnen enkele weken geregeld was + een hoger salaris. En amper vakantie gehad. Nu zit ik zelf met Covid thuis, dus dat is dan een soort vakantie I guessbvbal79 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 23:56:
Jongens, rustig
Maar ik ga niet meer extra werken, ik kies deze keer voor mezelf en ga me niet een burnout aanwerken. En ik ben niet de enige....
na geschoffeerd te zijn door politiek, maatschappij en de afgelopen dagen ook nog die semi-BNers krijgen ze de klere maar. Ik werk netjes mijn contracturen en that's it.
Ergens hoop ik ook dat die Engel keihard aangepakt wordt, je gunt mensen geen letsel, maar het zou goed zijn als ie op een IC belandt met Covid en het eens mag voelen. Maar ik begreep dat het verzorgingshuis aangifte gaat doen, en er gaan ook veel stemmen op op m te vervolgen voor die ikdoenietmee shit.
[ Voor 11% gewijzigd door LZ86 op 24-09-2020 00:33 ]
Staan die 1500 euro inmiddels al op de rekening of is dat net zo'n makkelijke toezegging geweest als destijds 1000 euro voor iedere werkende?bvbal79 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 23:56:
Jongens, rustig
Die hele familie Engel (normaal zie ik individuen maar hier de hele familie) heeft een historie van recalcitrant gedragen, criminele acties en schept er genoegen in staatsondermijnend gedrag te vertonen.
Pa Engel (een criminele huisjesmelker) was eigenaar van "fort Oranje", daar valt genoeg over te lezen, trek je eigen conclusie maar uit welk antisociaal nest deze gast komt.... broer Engel zat/zit in de raamprostitutie in Duitsland en had ook nog wat andere criminele handeltjes. De Engel die momenteel loopt rond te hitsen is net zo hard de samenleving aan het aanvallen met zijn opruiing. Zij willen gewoon een vrijstaat waarin zij zelf de belangrijkste zijn, en dan op een manier dat alleen zij er beter van worden. Dwarsliggen en hitsen tot de overheid ze met miljoenen uitkoopt, pure mafia, niks minder.
(Het zieke is dat hun praktijken tot nog toe uiterst succesvol gebleken zijn, hun asociale gedrag heeft ze kapitalen opgeleverd)
Willem probeert het momenteel gewoon nog een keertje met zijn leger van useful idiots.
Hij heeft goed opgelet hoe zijn pa de onderklasse voor zijn karretje gespannen heeft op "fort Oranje" en past datzelfde truukje nu toe met een verzameling halve garen uit heel het land.
@Leon Zwiers Sterkte en beterschap!
Reken maar dat die Engel onder een vergrootglas ligt met een paar sterretjes en uitroeptekens achter zijn naam. Het nare is alleen dat hij prima weet welke juridische wegen te bewandelen zodat wanneer de overheid ook maar 1 procedurefoutje maakt hij er alles aan zal doen om er weer een schadevergoeding en publiciteit uit te slepen.
[ Voor 9% gewijzigd door PalingDrone op 24-09-2020 01:42 ]
Engel heeft zijn hand overspeeld. Die houdt zich voorlopig wel koest. Opzich gaat het zoals verwacht: Nu het virus weer opspeelt, de krantenkoppen grimmiger worden, draait de publieke opninie.
Waar eerst ruimte was voor de hoax schreeuwers, krijgen nu de volwassenen het heft weer in handen en de kleuters zien ook dat het serieus is en kijken nu weer op naar de grote mensen voor guidance.
Wat me gister opviel bij de supermarkt was dat iemand weer eens zijn karretje aan het ontsmetten was, heb ik al heel lang niet meer gezien. Men wordt weer banger.
Waar eerst ruimte was voor de hoax schreeuwers, krijgen nu de volwassenen het heft weer in handen en de kleuters zien ook dat het serieus is en kijken nu weer op naar de grote mensen voor guidance.
Wat me gister opviel bij de supermarkt was dat iemand weer eens zijn karretje aan het ontsmetten was, heb ik al heel lang niet meer gezien. Men wordt weer banger.
[ Voor 17% gewijzigd door boesOne op 24-09-2020 06:45 ]
I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.
Door een PR-campagne die duidelijk maakt dat de IC overvol ligt. Er is op een normale donderdag personeel voor +/- 850 bedden en de gemiddelde bezetting is rond de 700. Met een simpele rekensom heb je dan 150 overcapaciteit beschikbaar voor o.a. covid en zit je met de huidige ~80 patiënten al over de helft. Helaas denkt de gemiddelde Nederlander dat er personeel is voor 1150, 1600 of zelfs 2000 bedden en dan lijkt het huidige aantal covid patiënten niet iets om zorgen over te maken.
Dat is wel treurig, van een boekhoudende vriend heb ik begrepen dat de looncompensatie voor net-niet failliete ondernemers binnen een week op rekening kan staan. Maar je hebt in ieder geval vakantie.Leon Zwiers schreef op donderdag 24 september 2020 @ 00:29:
[...]
Ik heb die 1500 euro die enkele maanden geleden al belooft is nog steeds niet binnen anders, nog zuurder is dat dit in omliggende landen al binnen enkele weken geregeld was + een hoger salaris. En amper vakantie gehad. Nu zit ik zelf met Covid thuis, dus dat is dan een soort vakantie I guess

De complot-denkers beginnen nu ook normale mensen lastig te vallen:
Wel weer tekenend van de lafheid van dit soort complotdenkers dat ze meteen wegrennen. Beethe kinderachtig. Wel normale mensen lastigvallen, maar als ze je willen aanspreken ben je zo laf als ik weet niet wat. Ga dan toch met je emmertje+schepje in je zandbak spelen ofzo....
De Viruswanzinnigen laten ook weer van zich spreken:
Wordt het niet eens tijd dat dit soort clubjes worden opgerold en door het OM aangepakt?
Bron en meer info: Tegenstanders coronabeleid vallen wachtenden lastig bij GGD-teststraat EindhovenActivisten die het oneens zijn met het Nederlandse testbeleid hebben wachtenden bij een corona-teststraat in Eindhoven lastiggevallen. De twee demonstranten namen daarbij een foto van mensen in de wachtrij. De politie is op de hoogte gesteld.
Dat bevestigt Carmy Bronneberg van de GGD Brabant-Zuidoost aan deze krant. ,,Deze mensen stonden bij de teststraat aan het hek. Ze riepen een aantal mensen die in de rij stonden kort toe met een antitest-boodschap. Zij hebben ook een foto gemaakt van een auto in de test-rij. Toen onze medewerkers in gesprek wilden gaan renden zij weg.”
\Naar verluidt deelde het duo flyers uit van Demonstratie van het Volk. Die club voerde in mei dit jaar al eens actie tegen de lockdown op het 18 Septemberplein in het Eindhovense centrum.
Wel weer tekenend van de lafheid van dit soort complotdenkers dat ze meteen wegrennen. Beethe kinderachtig. Wel normale mensen lastigvallen, maar als ze je willen aanspreken ben je zo laf als ik weet niet wat. Ga dan toch met je emmertje+schepje in je zandbak spelen ofzo....
De Viruswanzinnigen laten ook weer van zich spreken:
Zie ‘Doodsbedreigingen bij woonzorgcentrum in Goirle na oproep actiegroep Viruswaarheid’Bij woonzorgcentrum Guldenakker in Goirle zijn doodsbedreigingen binnengekomen aan het adres van medewerkers. Ook kreeg personeel scheldpartijen over zich heen. Dat gebeurde na een oproep van Willem Engel van de actiegroep Viruswaarheid, zo meldt het Brabants Dagblad.
Aanleiding van de bedreigingen, was het bericht dat het woonzorgcentrum, onderdeel van Thebe, weer op slot moest. Daarop publiceerde Engel het telefoonnummer van het centrum, met de boodschap: ‘even een doe-opdracht tussendoor. Ik krijg net een verontrustend bericht. Er is toch weer een verzorgingstehuis op slot gegaan (…) We hebben geconcludeerd dat dit nooit meer mocht, en toch proberen ze het weer.’
Het leidde tot zes dreigtelefoontjes en nog eens tweemaal zoveel mails, meldt een woordvoerder van het verzorgingshuis aan de krant. Er werd onder meer gezegd, 'ik wens u een langzame, pijnlijke en eenzame dood in combinatie met ernstige ziektes', bevestigd een woordvoerder aan het Brabants Dagblad.
Bij Guldenakker moesten op 9 september de deuren opnieuw dicht om het coronavirus in te dammen. Dat gebeurde nadat er zowel bij bewoners als personeel besmettingen waren geconstateerd.
Wordt het niet eens tijd dat dit soort clubjes worden opgerold en door het OM aangepakt?
[ Voor 36% gewijzigd door wildhagen op 24-09-2020 07:19 ]
Virussen? Scan ze hier!
Tijd om iemand te vervangen:
Projectleider coronatests: Overvallen door snel toenemende vraag naar testen
Dagelijks zitten duizenden Nederlanders thuis met een snotneus, terwijl ze alleen meer dan 100 kilometer verderop terechtkunnen voor een coronatest. Het capaciteitsgebrek in de laboratoria moet in oktober zijn opgelost. Edwin Boel, projectleider van het Landelijk Coördinatieteam Diagnostische Keten (LCDK), zegt in gesprek met NU.nl overvallen te zijn door de snel toegenomen vraag naar testen.
Als je na wat er in het voorjaar gebeurde in Nederland en daarna in andere landen nog steeds "overvallen" wordt door de snel toenemende vraag naar tests, dan zit je mijns inzien niet op de goede plek.Het is nog niet eens winter en toch is er al nu al een capaciteitstekort. Bent u overvallen door de toegenomen vraag?
"Jazeker, dat zijn we allemaal. De toegenomen vraag heeft ons verbaasd. Die is eigenlijk heel lang achtergebleven. Maar ineens werd er ontzettend veel getest."
Groot gelijk heb je.Leon Zwiers schreef op donderdag 24 september 2020 @ 00:29:
[...]
En amper vakantie gehad. Nu zit ik zelf met Covid thuis, dus dat is dan een soort vakantie I guess
Ik wilde mij hier toch even melden om veel sterkte te wensen.
Hopelijk ben je snel weer de oude.
Daarbij toegevoegd, hoewel een aantal IC bedden van ver over de duizend eerder behaald is door interne herverdelingen... Is met het huidige sentiment op de werkvloer de kans klein dat dit nogmaals gaat gebeuren.jadjong schreef op donderdag 24 september 2020 @ 07:01:
[...]
Door een PR-campagne die duidelijk maakt dat de IC overvol ligt. Er is op een normale donderdag personeel voor +/- 850 bedden en de gemiddelde bezetting is rond de 700. Met een simpele rekensom heb je dan 150 overcapaciteit beschikbaar voor o.a. covid en zit je met de huidige ~80 patiënten al over de helft. Helaas denkt de gemiddelde Nederlander dat er personeel is voor 1150, 1600 of zelfs 2000 bedden en dan lijkt het huidige aantal covid patiënten niet iets om zorgen over te maken.
De zorg voelt zich in de steek gelaten. Toegezegde bonussen die nog altijd niet zijn ontvangen. Vele extra gemaakte uren waarvoor bijzonder slecht is gecompenseerd. Voor mensen die vakanties opgenonen hadden in mei, maar niet mochten en niet ingezet zijn zijn vakantiedagen vergooid en hebben deze gevoelsmatig niet de rust gehad die ze nodig hebben om een tweede golf aan te gaan pakken.
Om nog maar te zwijgen over het politieke debakel die de zorg gewoonweg de rug toegekeerd heeft, letterlijk. En het gedrag van de gemiddelde burger. Overvolle terrassen. Tienduizenden die nog altijd gewoon naar code oranje gebieden vliegen. En het moment dat je er ergens iets van zegt, je veelal gewoon een grote bek terug krijgt.
De wil is er gewoonweg bij velen niet. En dwangmatige inzetbaarheid is natuurlijk altijd een optie, maar de kans op uitval is daarbij natuurlijk niet gering.
Zelfs IC medewerkers zelf geven veelal aan niet nogmaals op te willen schalen in het aantal patiënten onder hun hoede, de druk is gewoonweg te hoog.
Daarnaast komt ook nog eens bovenop dat veel ziekenhuizen hebben gezegd electieve zorg niet nogmaals te willen annuleren. Ook voor electieve zorg blijft dus noodzaak aan IC bedden.
Indien de huidige stijging dan ook door blijft zetten, dan ligt binnen no time de IC op huidige capaciteit vol. En dan moet het ergste eigenlijk nog komen.
Hoe zit het trouwens met IC capaciteit? Dat was ~1100 voor de corona crisis. Tijdens de piek waren er ~1400Corona patienten op de ic en 3-400 non-covid. Waarbij er zware overbelasting was bij de medewerkers op de IC.Amphiebietje schreef op donderdag 24 september 2020 @ 07:21:
Tijd om iemand te vervangen:
[...]
[...]
Als je na wat er in het voorjaar gebeurde in Nederland en daarna in andere landen nog steeds "overvallen" wordt door de snel toenemende vraag naar tests, dan zit je mijns inzien niet op de goede plek.
Heb toen ergens gelezen (april/mei?) dat ze naar een vaste 1700 IC bedden willen gaan ivm een eventuele golf. 50/50 op covid/noncovid). Zonder zware overbelasting van de zorgmedewerkers/zorgsysteem.
Nu zijn we nog lang niet bij een 800 covid bezetting op de IC's. maar zijn er inmiddels stappen genomen? Het zorgsysteem is nu nog lang niet overbelast, er worden al als voorzorg patienten eerder verdeeld naar 'rustige' gebieden.
Ik denk dat die bedden geen probleem zijn, die staan wel ergens opgeslagen. Het probleem zal eerder zijn om voldoende ic-verpleegkundigen te vinden. Die lopen niet zomaar los op straat.
Het schoonmaken van het karretje is veelal een zinloze actie als je kijkt naar wat er gebruikt wordt. Meeste supermarketen hebben een soort antibacteriële vloeistof in de plantenspuit zitten. Virussen overleven dat prima. In het ergste geval smeer je het nog wat beter uit over het hele handvat van het karretje.boesOne schreef op donderdag 24 september 2020 @ 06:41:
Ik heb nog geen moment moeite genomen om het karretje te poetsen daarom, het vormt een stukje schijnveiligheid.
Iets simpels als zeep kan helpen omdat zeep het beschermende hulletje van het virus kapot maakt. Echter moet je dan ook langer poetsen dan menig persoon doet bij de supermarkt.
Zou het niet veel beter zijn om iedereen "met een snotneus" thuis te laten blijven? Die snotneus krijg je namelijk ook doordat je te dichtbij iemand bent geweest.
Nu snotkinderen weer naar school mogen besmetten ze daar ook andere kinderen die op hun beurt hun ouders weer aansteken. Vervolgens moeten ze allemaal een testafspraak maken. Zelfs als ze geen Covid hebben was dat niet nodig geweest als ze geen verkoudheid zouden oplopen.
Het hele beleid lijkt er nu weer op gericht dat er pas maatregelen komen als er draagvlak voor is. Politieke spelletjes i.p.v. volksgezondheid dus. Een minister die zegt dat het je eigen verantwoordelijkheid is als je met 40.000 anderen wekelijks naar een risicogebied vliegt bijvoorbeeld: dat wordt toch ook niet gezegd als je met 150 door de binnenstad rijdt? Je brengt ook anderen in gevaar!
Ik vind de IC-capaciteit als indicator ook een vreemde keuze: dat doen we toch ook niet op andere vlakken? Autogordels? Niet nodig, er zijn nog 500 IC-bedden vrij! Maximumsnelheid? Niet nodig, de IC heeft plek zat! Roken? Prima! Comazuipen? Leef je uit! En als de IC dan vol ligt, moet iedereen een paar weken rustigaan doen ...
Edit: Waarom is het eigenlijk niet strafbaar om op te roepen de Coronamaatregelen te negeren? Je mag niet oproepen om je geld van de bank te halen, maar dit mag wel?
Nu snotkinderen weer naar school mogen besmetten ze daar ook andere kinderen die op hun beurt hun ouders weer aansteken. Vervolgens moeten ze allemaal een testafspraak maken. Zelfs als ze geen Covid hebben was dat niet nodig geweest als ze geen verkoudheid zouden oplopen.
Het hele beleid lijkt er nu weer op gericht dat er pas maatregelen komen als er draagvlak voor is. Politieke spelletjes i.p.v. volksgezondheid dus. Een minister die zegt dat het je eigen verantwoordelijkheid is als je met 40.000 anderen wekelijks naar een risicogebied vliegt bijvoorbeeld: dat wordt toch ook niet gezegd als je met 150 door de binnenstad rijdt? Je brengt ook anderen in gevaar!
Ik vind de IC-capaciteit als indicator ook een vreemde keuze: dat doen we toch ook niet op andere vlakken? Autogordels? Niet nodig, er zijn nog 500 IC-bedden vrij! Maximumsnelheid? Niet nodig, de IC heeft plek zat! Roken? Prima! Comazuipen? Leef je uit! En als de IC dan vol ligt, moet iedereen een paar weken rustigaan doen ...
Edit: Waarom is het eigenlijk niet strafbaar om op te roepen de Coronamaatregelen te negeren? Je mag niet oproepen om je geld van de bank te halen, maar dit mag wel?
[ Voor 6% gewijzigd door RemcoDelft op 24-09-2020 08:02 ]
Denk je dat als je goed kijkt je nog veel mensen zonder snotneus zult zien?
Een snotneus is veel te algemeen om als selectie criterium te gebruiken.
alles kan off-topic
Nee die liggen er niet(!). Er liggen draaiboeken voor een plaatselijke en onverwachte overbelasting van de IC in het geval van een calamiteit (bv een treinramp). Dan zijn er medische criteria. Voor zoiets als dit is er geen draaiboek, daarom werd er vanuit de IC-zorg aan de overheid gevraagd wat te doen als dat punt bereikt werd.roffeltjes schreef op woensdag 23 september 2020 @ 23:04:
[...]
Als het zover is, dan gebeurd er triage en dan zijn Corona patienten de Sjaak (want lagere overlevingskansen). Die draaiboeken liggen er al sinds dag 1.
Ik merk er gelukkig weinig van. Keelpijn en moe, thats it. Alleen dat moezijn heb ik al een tijdje, dus of dat nou door de covid komt....MoldyInko schreef op donderdag 24 september 2020 @ 07:30:
[...]
Groot gelijk heb je.
Ik wilde mij hier toch even melden om veel sterkte te wensen.
Hopelijk ben je snel weer de oude.
Pff... Vervelend man... Beterschap!Leon Zwiers schreef op donderdag 24 september 2020 @ 08:05:
[...]
Ik merk er gelukkig weinig van. Keelpijn en moe, thats it. Alleen dat moezijn heb ik al een tijdje, dus of dat nou door de covid komt....
Terug kunnen herleiden naar de werkvloer ook?
Ja, kan eigenlijk niet anders. Was verder nergens geweest. Maar och, dan heb ik het maar gehad. En zo goed als asymptomatisch. Het is dat ik en soort routine getest ben door het ziekenhuis omdat mijn vrouw werd getest. Anders had ik het nooit geweten.MikeyMan schreef op donderdag 24 september 2020 @ 08:07:
[...]
Pff... Vervelend man... Beterschap!
Terug kunnen herleiden naar de werkvloer ook?
Verwijderd
Dit dus. Ik ben gezegend met een overgevoelige neus. Er hoeft maar iemand langs te lopen met een overdaad aan goedkope parfum, sigarettenrook uit te blazen in m'n buurt, een stoffige omgeving en het is direct raak: snotterende neus, brandende ogen, niezen, etc.Ankona schreef op donderdag 24 september 2020 @ 08:01:
Denk je dat als je goed kijkt je nog veel mensen zonder snotneus zult zien?
Dus ik loop het hele jaar rond met verkoudheidsymptomen, zakdoeken, neusspray, paracetamols, etc.
Zolang ik geen koorts/smaakverlies heb dan maak ik mij geen zorgen.
Hoe weet jij dat? Werk je in een ziekenhuis?ijdod schreef op donderdag 24 september 2020 @ 08:03:
[...]
Nee die liggen er niet(!). Er liggen draaiboeken voor een plaatselijke en onverwachte overbelasting van de IC in het geval van een calamiteit (bv een treinramp). Dan zijn er medische criteria. Voor zoiets als dit is er geen draaiboek, daarom werd er vanuit de IC-zorg aan de overheid gevraagd wat te doen als dat punt bereikt werd.
Ons ziekenhuis heeft een eigen draaiboek klaar liggen bij een 2de golf. Denk je nu echt dat we op de overheid gaan wachten. Grootste probleem is en blijft echter het personeel. Die willen niet meer extra ingezet worden en bij enige uitval zitten we al op ons max.
2000 IC bedden kunnen we creeeren...echter hebben we daar geen personeel voor..1700 zal de max zijn inderdaad als we niet ons verpleegkundigen gaan kwijtraken...Bloodclot schreef op donderdag 24 september 2020 @ 07:31:
[...]
Hoe zit het trouwens met IC capaciteit? Dat was ~1100 voor de corona crisis. Tijdens de piek waren er ~1400Corona patienten op de ic en 3-400 non-covid. Waarbij er zware overbelasting was bij de medewerkers op de IC.
Heb toen ergens gelezen (april/mei?) dat ze naar een vaste 1700 IC bedden willen gaan ivm een eventuele golf. 50/50 op covid/noncovid). Zonder zware overbelasting van de zorgmedewerkers/zorgsysteem.
Nu zijn we nog lang niet bij een 800 covid bezetting op de IC's. maar zijn er inmiddels stappen genomen? Het zorgsysteem is nu nog lang niet overbelast, er worden al als voorzorg patienten eerder verdeeld naar 'rustige' gebieden.
Dit wordt echt nog het gevaarlijkste van allemaal. Ik krijg de indruk dat iedereen nog z'n ding blijft doen omdat er toch nog ruimte genoeg is in de ziekenhuizen, omdat iedereen denkt dat er nog 'makkelijk' 1000 man bij kan. Zelfs als vandaag op magische wijze alle coronabesmettingen zouden stoppen wordt het al kantje boord lijkt het. Heel begrijpelijk ook dat IC personeel zich niet nog een keer wil opofferren na zowel geschoffeerd te zijn door de politiek en een (luidruchtig) deel van het publiek.psychodude schreef op donderdag 24 september 2020 @ 07:30:
[...]
Daarbij toegevoegd, hoewel een aantal IC bedden van ver over de duizend eerder behaald is door interne herverdelingen... Is met het huidige sentiment op de werkvloer de kans klein dat dit nogmaals gaat gebeuren.
De zorg voelt zich in de steek gelaten. Toegezegde bonussen die nog altijd niet zijn ontvangen. Vele extra gemaakte uren waarvoor bijzonder slecht is gecompenseerd. Voor mensen die vakanties opgenonen hadden in mei, maar niet mochten en niet ingezet zijn zijn vakantiedagen vergooid en hebben deze gevoelsmatig niet de rust gehad die ze nodig hebben om een tweede golf aan te gaan pakken.
Om nog maar te zwijgen over het politieke debakel die de zorg gewoonweg de rug toegekeerd heeft, letterlijk. En het gedrag van de gemiddelde burger. Overvolle terrassen. Tienduizenden die nog altijd gewoon naar code oranje gebieden vliegen. En het moment dat je er ergens iets van zegt, je veelal gewoon een grote bek terug krijgt.
De wil is er gewoonweg bij velen niet. En dwangmatige inzetbaarheid is natuurlijk altijd een optie, maar de kans op uitval is daarbij natuurlijk niet gering.
Zelfs IC medewerkers zelf geven veelal aan niet nogmaals op te willen schalen in het aantal patiënten onder hun hoede, de druk is gewoonweg te hoog.
Daarnaast komt ook nog eens bovenop dat veel ziekenhuizen hebben gezegd electieve zorg niet nogmaals te willen annuleren. Ook voor electieve zorg blijft dus noodzaak aan IC bedden.
Indien de huidige stijging dan ook door blijft zetten, dan ligt binnen no time de IC op huidige capaciteit vol. En dan moet het ergste eigenlijk nog komen.
Wij hadden gisteren een flyer (full color, 4 pagina's, het mocht wat kosten denk ik) in de bus liggen van een virus 'wappie over de zogenaamde waarheid over het coronavirus, inclusief een hele opsomming van websites waar je die 'waarheid' dan zou kunnen vinden. Dit is in Geldrop -pal langs Eindhoven-, dus dat zou zomaar eens dezelfde groep kunnen zijn. Mag wat mij betreft worden aangepakt door het OM met zware straffen.wildhagen schreef op donderdag 24 september 2020 @ 07:08:
De complot-denkers beginnen nu ook normale mensen lastig te vallen:
[ Voor 13% gewijzigd door RobbertC op 24-09-2020 08:39 ]
Straffen voor wat ? Deze kwestie speelt al vele jaren rond abortusklinieken en in de openbare ruimte (zoals de wachtrij voor een coronatest) mag je bijna alles.RobbertC schreef op donderdag 24 september 2020 @ 08:31:
Wij hadden gisteren een flyer (full color, 4 pagina's, het mocht wat kosten denk ik) in de bus liggen van een virus 'wappie over de zogenaamde waarheid over het coronavirus, inclusief een hele opsomming van websites waar je die 'waarheid' dan zou kunnen vinden. Dit is in Geldrop -pal langs Eindhoven-, dus dat zou zomaar eens dezelfde groep kunnen zijn. Mag wat mij betreft worden aangepakt door het OM met zware straffen.
Misschien kan dit nog mee in de corona noodwet van 2023.
And to think they once said that computers would take away jobs.
Het huidige testbeleid lijkt mij iig niet houdbaar. Vrouw heeft zaterdag een afspraak kunnen maken voor dinsdag. Inmiddels zitten we op de 6e dag, zijn de klachten allang verdwenen maar is er geen uitslag. Ze blijft netjes binnen, maar het maakt geen verschil met 7 dagen binnen blijven en 24u klachtenvrij als je niet test.
Maar het had wel fijn geweest als je zaterdag/zondag heen had kunnen gaan, en het een dag later zou weten.s3n schreef op donderdag 24 september 2020 @ 08:56:
Het huidige testbeleid lijkt mij iig niet houdbaar. Vrouw heeft zaterdag een afspraak kunnen maken voor dinsdag. Inmiddels zitten we op de 6e dag, zijn de klachten allang verdwenen maar is er geen uitslag. Ze blijft netjes binnen, maar het maakt geen verschil met 7 dagen binnen blijven en 24u klachtenvrij als je niet test.
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Ik zal even namens iedereen reageren die altijd op mij reageert wanneer ik iets dergelijks post:RemcoDelft schreef op donderdag 24 september 2020 @ 08:00:
Zou het niet veel beter zijn om iedereen "met een snotneus" thuis te laten blijven? Die snotneus krijg je namelijk ook doordat je te dichtbij iemand bent geweest.
Sarcasmemodus:
Je moet niet zoveel vragen stellen, je roeptoetert wat, je moet de experts geloven. Die snappen het namelijk, die hebben ervoor gestudeerd en je moet niet verwachten dat jij met je verstand kunt tippen aan de de verhevenheid van het OMT. Virologie besmetting en beleid kunnen alleen begrepen worden door leden van het OMT en die hoeven daar geen verantwoording over af te leggen aan het volk. Je bent alleen maar iedereen aan het opruien met je kritiek.
Einde sarcasmemodus
Je slaat de spijker op z'n kop! Ik krijg de indruk dat het helemaal niet over volksgezondheid gaat. Dat riep ik in maart, en dat roep ik nu. Daarom is er zo weinig aandacht voor jonge mensen met langdurige klachten. Toen de IC's volliepen was dat het cijfer samen met de doden. Nu is het een tijdje het aantal besmettingen geweest. Maar het is helemaal niet zo zwart-wit. Toen van de zomer uitkwam dat tieners het virus net zo makkelijk verspreiden als volwassenen was het antwoord: we doen het VO gewoon open! Zoek even goed en je ziet dat het aantal besmettingen onder die leeftijdsgroep flink toeneemt, met hier en daar al een uitbraak in NL (Doorwerth). Ja door een feestje, maar goed, het zijn nog steeds dezelfde jongeren die op elkaars lip zitten. Een gerichte zoekactie op landen die op ons voorlopen dan vind je uitbraken op kinderdagverblijven in de VS waar zowel ouders als kinderen besmet raakten. Maar goed, NL kinderen zijn anders natuurlijk.
Nu neemt het virus weer toe: laten we de kroegen een uurtje eerder dichtdoen, en de kinderen nu ook met snotneus naar school sturen. Ik hoef jouw argument niet te herhalen. Het slaat gewoon nergens op. De enige redenen dat NL kinderen niet verspreiden is omdat papa en mama moeten werken. It's the economy stupid. Dat geldt in het buitenland ook maar daar wordt in de meeste landen tenminste nog iets aan maatregelen genomen. Hier zie je een mooi overzicht: https://www.theguardian.c...ntries-in-europe-reacting, alle landen op vier na doen daar iets mee. Keer op keer, ook hier, wordt herhaald dat scholen niet dicht hoefden terwijl daar geen bewijs voor was; maar dan krijg je weer te horen: je bent geen viroloog. Tsja dan houdt het op. Dan verzandt dit topic van een inhoudelijke discussie tot de blame game en komen we niet verder dan pagina's vol over Famke Louise die die aandacht uberhaupt niet zou moeten hebben. De meeste mensen met een andere mening die komen hier helemaal niet meer omdat imho ze stelselmatig genegeerd worden.
Voorkomen is beter dan genezen hebben we hier nog helemaal niet gezien in de aanpak van de crisis; keer op keer lopen we net achter de feiten aan en als ik het met de huidige maatregelen bekijk (kroegen uurtje eerder dicht) gaat dat gewoon nu weer gebeuren, met de gezondheid van kwetsbaren, maar ook gezonde mensen op het hakblok. Met de zorg en het onderwijs in de voorlinie. Maar goed, ik heb er geen verstand van, en jij ook niet.
Ik stelde laatst de vraag, en geef nu zelf even het antwoord: hoe zit het eigenlijk met die app?
Voorlopig gebeurt er dus niets.
Verwijderd
Zowel het dashboard als de app zijn vanaf het begin al gedoemd om op het stapeltje 'eigen gewin' te komen voor de bedenkers. Er zal vast een leuk zakcentje mee gemoeid zijn voor het uitdelen van de opdracht. Net zoals we nu te weinig testen hebben doordat het OMT-lid haar eigen financiële belang groter vindt dan de testcapaciteit.autje schreef op donderdag 24 september 2020 @ 09:22:
Ik stelde laatst de vraag, en geef nu zelf even het antwoord: hoe zit het eigenlijk met die app?
Dit is de tijd om te graaien en dat gebeurd dus ook. Anders hadden we ook een van de bestaande apps kunnen gebruiken.
Het gebrek van testcapaciteit was al bekend voordat de app ontwikkeld werd, dus die app was toen al weggegooid geld.
Deze post is zonder bronnen en onderbouwing alleen maar stemmingmakerij. Let daarop aub.
[ Voor 4% gewijzigd door tweakduke op 25-09-2020 10:36 ]
Ja.bvbal79 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 08:26:
[...]
Hoe weet jij dat? Werk je in een ziekenhuis?
Hier is ook uitgebreid over gecommuniceerd is bij de eerste golf. Het issue is niet dat je geen plan kan (moet) maken wat er gedaan moet worden (dat ligt er bij ons ook) als er meer mensen voor de deur staan dan je aankan. Dat is echter een lokaal noodplan, niet het soort plan waar men buiten het huis op kan voorsorteren. Je moet in die context gedekt zijn door een goedgekeurd plan, zeker omdat dit voor alle huizen in de regio en daarbuiten zal spelen. Het standaard noodplan dekt dit niet; dit is een hele andere orde van grootte. Dat is de reden waarom men bij de overheid ging aankloppen, die mogen die hete aardappel uit het vuur halen; waarom Jan wel een bed krijgt maar Piet niet.
[ Voor 5% gewijzigd door ijdod op 24-09-2020 09:36 ]
De keuze om de scholen weer gewoon open te gooien is vooral een economische geweest vrees ik. Zelfs bij de RIVM statistieken staan de scholen zeer hoog genoteerd als besmettingshaarden.... Maar ja, als de kindjes naar huis worden gestuurd zullen paps en/of mams ook thuis moeten zitten. En dan word het helemaal lastig.... Terecht? Misschien.... totdat het toch weer de klauwen uitloopt en de boel weer helemaal op slot moet.Mfpower schreef op donderdag 24 september 2020 @ 09:05:
[...]
Nu neemt het virus weer toe: laten we de kroegen een uurtje eerder dichtdoen, en de kinderen nu ook met snotneus naar school sturen. Ik hoef jouw argument niet te herhalen. Het slaat gewoon nergens op. De enige redenen dat NL kinderen niet verspreiden is omdat papa en mama moeten werken. It's the economy stupid. Dat geldt in het buitenland ook maar daar wordt in de meeste landen tenminste nog iets aan maatregelen genomen. Hier zie je een mooi overzicht: https://www.theguardian.c...ntries-in-europe-reacting, alle landen op vier na doen daar iets mee. Keer op keer, ook hier, wordt herhaald dat scholen niet dicht hoefden terwijl daar geen bewijs voor was; maar dan krijg je weer te horen: je bent geen viroloog. Tsja dan houdt het op. Dan verzandt dit topic van een inhoudelijke discussie tot de blame game en komen we niet verder dan pagina's vol over Famke Louise die die aandacht uberhaupt niet zou moeten hebben. De meeste mensen met een andere mening die komen hier helemaal niet meer omdat imho ze stelselmatig genegeerd worden.
Door gebrek aan onderbouwing met eventueel bronnen is deze post vooral stemmingmakerij. Let daarop aub.
[ Voor 3% gewijzigd door tweakduke op 25-09-2020 10:38 ]
Basisscholen staan volgens mij echt niet hoog in de statistieken hoor. Middelbaar en hoger wel maar daar hoeven papa en mama niet voor thuis te blijven.stylezzz schreef op donderdag 24 september 2020 @ 09:34:
[...]
De keuze om de scholen weer gewoon open te gooien is vooral een economische geweest vrees ik. Zelfs bij de RIVM statistieken staan de scholen zeer hoog genoteerd als besmettingshaarden.... Maar ja, als de kindjes naar huis worden gestuurd zullen paps en/of mams ook thuis moeten zitten. En dan word het helemaal lastig.... Terecht? Misschien.... totdat het toch weer de klauwen uitloopt en de boel weer helemaal op slot moet.
Ongegrond deze beredenering. Kinderen onder de 12 dragen niet bij aan overdracht van het virus. Dit is uit vele studies van over de gehele wereld naar voren gekomen. Ga alstublieft dan niet deze onzin uitkramenstylezzz schreef op donderdag 24 september 2020 @ 09:34:
[...]
De keuze om de scholen weer gewoon open te gooien is vooral een economische geweest vrees ik. Zelfs bij de RIVM statistieken staan de scholen zeer hoog genoteerd als besmettingshaarden.... Maar ja, als de kindjes naar huis worden gestuurd zullen paps en/of mams ook thuis moeten zitten. En dan word het helemaal lastig.... Terecht? Misschien.... totdat het toch weer de klauwen uitloopt en de boel weer helemaal op slot moet.
Dus dit! middelbare scholen zullen de toko als eerste kunnen sluiten, maar basisscholen is totaal geen reden voor.TrailBlazer schreef op donderdag 24 september 2020 @ 09:36:
[...]
Basisscholen staan volgens mij echt niet hoog in de statistieken hoor. Middelbaar en hoger wel maar daar hoeven papa en mama niet voor thuis te blijven.
[ Voor 15% gewijzigd door bvbal79 op 24-09-2020 09:41 ]
Dat is een heel effectieve maatregel als onze economie op lucht draait, maar die draait (helaas) op werkende mensen.RemcoDelft schreef op donderdag 24 september 2020 @ 08:00:
Iedereen thuis houden is BBP naar nul en land failliet.
Ze dragen minder bij. Niet niet. Ik heb daar al eindeloos studies over gepost hier. Waarschijnlijk dezelfde als jij aanhaalt maar dan de nuances erbij. De bekendste komt uit zuid Korea en zelfs die toont een bijdrage aan van kinderen aan de pandemie. Een paar Posts geleden nog een overzichts studie waar at best de bijdrage van kinderen onbekend is omdat ze amper getest worden wegens geen of weinig symptomen. Ik heb nu even geen zin om mijn bronnen te posten zoek maar terug, ik heb het al zo vaak gedaan. Als ze niet bijdragen zouden al de maatregelen op bijna alle scholen in het buitenland natuurlijk klinkklare onzin zijn.bvbal79 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 09:39:
[...]
Ongegrond deze beredenering. Kinderen onder de 12 dragen niet bij aan overdracht van het virus. Dit is uit vele studies van over de gehele wereld naar voren gekomen. Ga alstublieft dan niet deze onzin uitkramen
Ik zou eerder willen streven dat RIVM de richtlijn aanpast en zoals @roffeltjes al zei vele studies laten zien dat neusverkoudheid laag op de symptomenlijst staat.Stoney3K schreef op donderdag 24 september 2020 @ 09:41:
[...]
Dat is een heel effectieve maatregel als onze economie op lucht draait, maar die draait (helaas) op werkende mensen.
In landen als Frankrijk en Spanje verwachten ze ook niet dat je gaat testen bij een neusverkoudheid.
En daar mis ik dus totaal de communicatie en transparantie. Sinds wanneer zijn de teststraten open? Sinds wanneer noteert de GGD de klachten van de testers?
Je kunt nu al 4 or 5 maanden data hebben en zo turven neusverkouden vs COVID-19
Ach kom dat kan ook veel minder zwart wit! En dat moet ook. Juist deze opmerkingen slaan een discussie dood. We kunnen beter praten over wat nu wel een goed optimum is. Zoals thuisblijven tot je getest bent.Stoney3K schreef op donderdag 24 september 2020 @ 09:41:
[...]
Dat is een heel effectieve maatregel als onze economie op lucht draait, maar die draait (helaas) op werkende mensen.
[ Voor 5% gewijzigd door Mfpower op 24-09-2020 09:48 ]
Het feit dat VO open is zonder maatregelen is dan ook bizar te noemen. Over PO kun je discussiëren, ok, maar VO zonder maatregelen is gewoon gek.TrailBlazer schreef op donderdag 24 september 2020 @ 09:36:
[...]
Basisscholen staan volgens mij echt niet hoog in de statistieken hoor. Middelbaar en hoger wel maar daar hoeven papa en mama niet voor thuis te blijven.
Ze dragen volgens het RIVM nauwelijks bij, of hun rol is niet belangrijk. Ongeveer zulke bewoordingen gebruikt het RIVM. Maar dat is wat anders dan dat ze niet bijdragen.bvbal79 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 09:39:
[...]
Ongegrond deze beredenering. Kinderen onder de 12 dragen niet bij aan overdracht van het virus. Dit is uit vele studies van over de gehele wereld naar voren gekomen. Ga alstublieft dan niet deze onzin uitkramen
Overigens is op mijn werk (kdv) pas deze week voor het eerst een collega ziek geworden die zich heeft moeten laten testen (uitslag nog onbekend), dus ik neem aan dat het RIVM hier in een valide punt heeft.
Zeker wel.... Kindjes worden er nagenoeg niet ziek van, althans niet meer als de snotneus die ze vaak zat hebben. En 30 kindjes bij elkaar die tegen de leraar lopen te blaffen zijn gewoon een besmettingshaard.... Like it or notbvbal79 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 09:39:
[...]
:fill(white):strip_exif()/f/image/gO5NRsp7gA4oxaAyxCo4cXLd.png?f=user_large)
[ Voor 4% gewijzigd door stylezzz op 24-09-2020 09:50 ]
Minder bij? Hoeveel minder? Volgens mij ligt dit in de orde van minder dan 1%Mfpower schreef op donderdag 24 september 2020 @ 09:43:
[...]
Ze dragen minder bij. Niet niet. Ik heb daar al eindeloos studies over gepost hier. Waarschijnlijk dezelfde als jij aanhaalt maar dan de nuances erbij. De bekendste komt uit zuid Korea en zelfs die toont een bijdrage aan van kinderen aan de pandemie. Een paar Posts geleden nog een overzichts studie waar at best de bijdrage van kinderen onbekend is omdat ze amper getest worden wegens geen of weinig symptomen. Ik heb nu even geen zin om mijn bronnen te posten zoek maar terug, ik heb het al zo vaak gedaan. Als ze niet bijdragen zouden al de maatregelen op bijna alle scholen in het buitenland natuurlijk klinkklare onzin zijn.
En dan is er nog de correlatie transfectie kind-ouder kind-kind ouder kind? Hier zijn GEEN uitgebreide studies nog naar geweest
BIjna alle scholen?
Volgens mij zijn juist alle scholen bij de eerste golf inderdaad dichtgegaan, maar ook in veel landen als eerste open gegaan.
Deze landen hebben vervolgens laten zien dat het openen van deze scholen en kinderdagverblijven geen toename van infecties met COVID-19 liet zien en extra belasting op het zorg systeem.
Ook in NL is de basisschool als eerste open gegaan. We hebben daardoor geen toename van infecties gezien in de maand mei.
Je kunt wel roepen zoek maar terug etc...maar volgens heb jij de tunnelvisie door zo te reageren en niet ik.
Vallen hier niet ook universiteiten onder en studenten die wat flexibeler met de regels omgaan? Jammer dat dit niet gesplitst is inderdaad.stylezzz schreef op donderdag 24 september 2020 @ 09:49:
[...]
Zeker wel.... Kindjes worden er nagenoeg niet ziek van, althans niet meer als de snotneus die ze vaak zat hebben. En 30 kindjes bij elkaar die tegen de leraar lopen te blaffen zijn gewoon een besmettingshaard.... Like it or notmaar het lijkt me duidelijk dat er wel wat aan de hand is
[Afbeelding]
Wat laat je nu hier zien? zijn dat kinderen dan in de figuur ? Leraren?stylezzz schreef op donderdag 24 september 2020 @ 09:49:
[...]
Zeker wel.... Kindjes worden er nagenoeg niet ziek van, althans niet meer als de snotneus die ze vaak zat hebben. En 30 kindjes bij elkaar die tegen de leraar lopen te blaffen zijn gewoon een besmettingshaard.... Like it or notmaar het lijkt me duidelijk dat er wel wat aan de hand is
[Afbeelding]
En nogmaals snotneus is dus geen symptoom van COVID-19...alleen het RIVM pretendeert dit....WHO niet.
Heb je een snotneus, dan ga je door post-nasal drip blaffen, maar wil niet zeggen dat je een keelonsteking heb (wel een symptoom van COVID-19)
[ Voor 15% gewijzigd door bvbal79 op 24-09-2020 09:55 ]
La maar evenbvbal79 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 09:52:
[...]
Wat laat je nu hier zien? zijn dat kinderen dan in de figuur ? Leraren?
[ Voor 7% gewijzigd door TrailBlazer op 24-09-2020 09:55 ]
Staat erboven? Meldingen per bron... besmettingshaarden. Kunnen 5 mensen zijn, of 50.... Maar goed, ik begrijp best dat het economisch belang belangrijk is, en dat er veel instanties zullen zeggen dat scholen een dermate laag risico in de besmettingen zijn dat ze gewoon open kunnen/moeten/mogen blijven. Neemt niet weg dat het gewoon een plek is waar veel wisselende contacten zijn, en dus een potentieel besmettingsgevaar vormen... Simpel as thatbvbal79 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 09:52:
[...]
Wat laat je nu hier zien? zijn dat kinderen dan in de figuur ? Leraren?
Voor de mensen die kinderen hebben is het al helemaal helder..... Je wil niet weten met hoeveel bacteriën en virussen dat die koters thuis komen van school en wat dat met je weerstand als ouder doet.
En dat laatste komt nu dus weer in de knel door de testcapaciteit die onder druk staat.Mfpower schreef op donderdag 24 september 2020 @ 09:45:
[...]
Ach kom dat kan ook veel minder zwart wit! En dat moet ook. Juist deze opmerkingen slaan een discussie dood. We kunnen beter praten over wat nu wel een goed optimum is. Zoals thuisblijven tot je getest bent.
Sowieso blijft iemand die neusverkouden is (of hooikoorts, of overgevoelig voor bv. fijnstof) symptomen houden. Mag je dus nergens heen of je moet overal liegen op je 'gezondheidscheck'. En het heeft heel weinig effect tegen corona.
Wat mij betreft gaan we nu twee of drie weken in lockdown. Dan hebben we bijna een betrouwbare sneltest ik denk dat dat op dit moment de enige optie is om het uit te zingen tot het vaccin.
Het is geen economisch belang om basisscholen open te houden....stylezzz schreef op donderdag 24 september 2020 @ 09:57:
[...]
Staat erboven? Meldingen per bron... besmettingshaarden. Kunnen 5 mensen zijn, of 50.... Maar goed, ik begrijp best dat het economisch belang belangrijk is, en dat er veel instanties zullen zeggen dat scholen een dermate laag risico in de besmettingen zijn dat ze gewoon open kunnen/moeten/mogen blijven. Neemt niet weg dat het gewoon een plek is waar veel wisselende contacten zijn, en dus een potentieel besmettingsgevaar vormen... Simpel as that![]()
Voor de mensen die kinderen hebben is het al helemaal helder..... Je wil niet weten met hoeveel bacteriën en virussen dat die koters thuis komen van school en wat dat met je weerstand als ouder doet.
je simpel as that is niet onderbouwt waar het openen van scholen (basis wel degelijk onderbouwingen hebben). de ECDC heeft het allemaal gedocumenteerd zie ik nu zelfs:
https://www.ecdc.europa.e...swers-school-transmission
Maar het belangrijkste is wat mij betreft dit en niet de economische belangen:
When schools close for extended periods, children and young people are deprived of opportunities for growth and development. These disadvantages are disproportionate for under-privileged learners who tend to have fewer educational opportunities outside of school.
Research has highlighted the active social life that children aged 2-10 years have at school. This helps them to learn from their peers and has a positive impact on personality traits and their sense of identity. Disruptions to close peer relationships have been associated with depression, guilt, and anger in children.
Furthermore, school and extracurricular activities are among the activities that provide structure, meaning and a daily rhythm for children. For those suffering from anxiety and depression, the loss of such activities can worsen symptoms and further reinforce social withdrawal and hopelessness.
Therefore, children should be allowed to interact in order to reduce the risks outlined above, if possible with adherence to specific measures such as increased physical distancing, improved ventilation, regular hand-washing and the use of masks when feasible.
[...]
Ik moet helaas weer aan de slag, maar in mei waren er natuurlijk amper infecties dus dat is niet handig om te meten. Dat was toen ook al de kritiek. En je hebt gelijk er zijn amper studies naar, en dat is ook waar de wel-bestaande studies naar verwijzen. De symptomen bij kinderen zijn zo mild dat uitbraken gewoon ongedetecteerd kunnen gaan. Ook hier in NL is een groot deel van de herkomst van besmettingen nu onbekend. Welk deel daarvan komt door verticale transmissie?bvbal79 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 09:51:
[...]
Minder bij? Hoeveel minder? Volgens mij ligt dit in de orde van minder dan 1%
En dan is er nog de correlatie transfectie kind-ouder kind-kind ouder kind? Hier zijn GEEN uitgebreide studies nog naar geweest
BIjna alle scholen?
Volgens mij zijn juist alle scholen bij de eerste golf inderdaad dichtgegaan, maar ook in veel landen als eerste open gegaan.
Deze landen hebben vervolgens laten zien dat het openen van deze scholen en kinderdagverblijven geen toename van infecties met COVID-19 liet zien en extra belasting op het zorg systeem.
Ook in NL is de basisschool als eerste open gegaan. We hebben daardoor geen toename van infecties gezien in de maand mei.
Je kunt wel roepen zoek maar terug etc...maar volgens heb jij de tunnelvisie door zo te reageren en niet ik.
Overigens, en daar verwees ik al naar, zijn in de meeste andere landen scholen opengegaan mét maatregelen en dat is natuurlijk niet zomaar, dat is vanwege het: we-weten-het-niet-zo-goed-dus-we-spelen-het-op-safe-principe wat we in NL niet hanteren, in plaats daarvan bouwen we voort op onbewezen stelligheid.
Dit is wat mij betreft helemaal off-topic: maar scholen zijn natuurlijk een sociaal-construct. En dat ecdc argument geldt niet voor iedereen; onze kinderen vaarden wel bij thuisonderwijs. Wat mij betreft mag er in deze tijd een keuze gemaakt worden door ouders, waarbij ze zelf de risico's/baten mogen afwegen, helaas is dat niet het geval.bvbal79 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:02:
[...]
Het is geen economisch belang om basisscholen open te houden....
je simpel as that is niet onderbouwt waar het openen van scholen (basis wel degelijk onderbouwingen hebben). de ECDC heeft het allemaal gedocumenteerd zie ik nu zelfs:
https://www.ecdc.europa.e...swers-school-transmission
Maar het belangrijkste is wat mij betreft dit en niet de economische belangen:
[...]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek.
Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?
Overige topics:
• Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
• Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
• Coronavirus Slowchat #2
• Het grote mondkapjes topic
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek.
Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?
Overige topics:
• Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
• Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
• Coronavirus Slowchat #2
• Het grote mondkapjes topic