Het Coronavirus in Nederland en België - deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 56 ... 171 Laatste
Acties:
  • 534.605 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
MikeyMan schreef op donderdag 3 september 2020 @ 22:22:
Ja das godver terecht ook.

Waarom zou er gemeenschapsgeld worden gestoken in het maken van plezierreisjes?
Ik zei toch niet dat het gratis moet? De GGD zou mijn eerste gedachte zijn voor zoiets, zeker omdat die gewoon de grootschalige inkoop hebben. En ze doen ook gewoon andere optionele prive dingen tegen betaling. Denk aan sportkeuringen en inentingen.

Ik zou het veel liever ter betaling bij de GGD laten doen dan bij van die vage labjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-10 07:40
Ik denk dat een korte 'bijsluiter' met wat men wel en niet als klachten ziet allicht zou helpen. De een denkt pas aan klachten als hij/zij a vier dagen aan het hoesten is, de ander bij de eerste de beste kriebel in de keel. Nu is het heel breed 'bij klachten'.

Overigens valt me aan die GGD klacht wel deze op "als mensen met klachten 2 a 3 dagen moeten wachten, geloven ze het wel". Opmerkelijk is daarbij dat de afspraak nog steeds is dat je met klachten gewoon thuis moet blijven...

[ Voor 37% gewijzigd door ijdod op 04-09-2020 07:37 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:29

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

(jarig!)
GekkePrutser schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 00:27:
[...]

Ik zei toch niet dat het gratis moet? De GGD zou mijn eerste gedachte zijn voor zoiets, zeker omdat die gewoon de grootschalige inkoop hebben. En ze doen ook gewoon andere optionele prive dingen tegen betaling. Denk aan sportkeuringen en inentingen.

Ik zou het veel liever ter betaling bij de GGD laten doen dan bij van die vage labjes.
Ik heb het nieteens over de betaling voor de test. De keten heeft al de grootste moeite om de capaciteit op orde te krijgen zonder vakantiegangers erbij. De kosten gaan ook verder dan alleen het testje zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-10 13:18
ijdod schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 07:34:
Ik denk dat een korte 'bijsluiter' met wat men wel en niet als klachten ziet allicht zou helpen. De een denkt pas aan klachten als hij/zij a vier dagen aan het hoesten is, de ander bij de eerste de beste kriebel in de keel. Nu is het heel breed 'bij klachten'.
Die lijst is er wel. Van de site van RIVM:

De belangrijkste klachten die vaak voorkomen bij COVID-19 zijn:
[list]
• Verkoudheidsklachten (zoals neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn)
• Hoesten
• Benauwdheid
• Verhoging of koorts
• Plotseling verlies van reuk en/of smaak (zonder neusverstopping)
[/list]

Maar er zit inderdaad een stukje interpretatie in. Ik krijg al een loopneus als ik sambal eet of met het huidige weer buiten een stukje fiets.
Met de grote aandacht die testen ook in de communicatie van onze minister
president krijgt, is het logisch dat mensen die nu opstaan en 2 keer niezen, gelijk maar een afspraak maken.
Lijkt me ook niet verkeerd als de lijst wordt uitgebreid met een instructie (wel bij een loopneus, maar niet als je net Thais zit te eten). Maar a. wie leest dat en b. is dat nog uit te leggen?

[ Voor 29% gewijzigd door blissard op 04-09-2020 08:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik weet niet hoe het in Nederland is, maar in België valt me toch regelmatig op hoe stil het soms is op publieke plaatsen waar het stil is (denk aan bibliotheek, kerk, waarschijnlijk ook in collegezalen). Normaal hoor je altijd wel een keer iemand kuchen of zijn keel schrapen maar niemand doet dat nu. Dus mensen weten het echt wel.

Het is wel lastig als je van koud naar warm gaat of net iets pittigs of dampends gegeten of gedronken hebt.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:38

Overigens valt me aan die GGD klacht wel deze op "als mensen met klachten 2 a 3 dagen moeten wachten, geloven ze het wel". Opmerkelijk is daarbij dat de afspraak nog steeds is dat je met klachten gewoon thuis moet blijven...
Waarom is een bijsluiter nodig? Je maakt het daar niet duidelijker mee omdat de klachten van COVID zo divers zijn en zich bij iedereen anders manifesteren, vandaar de lange lijst met symptomen.

De GGD stelt dus dat mensen zonder enige van deze klachten zich laten testen, als het ware preventief. Lijkt me een legitiem issue, dit soort mensen 1) heeft niet opgelet wat het nut van een test is als je niet symptomatisch bent en 2) is gewoon asociaal bezig omdat ze mensen die wel klachten hebben de kans niet geven om getest te worden.

Ja, de afspraak is dat iedereen met klachten thuisblijft. Maar ga na: Hoeveel mensen die verkoudheidsverschijnselen hebben gaan als ze geen testafspraak kunnen krijgen die twee weken die een verkoudheid gemiddeld duurt binnen zitten? Uiteraard zal een fors percentage hiervan na een paar dagen maximaal gewoon de conclusie trekken dat ze een verkoudheid hebben en naar buiten gaan. En voor 95% zal dat geen issue zijn. Maar die 5% die wel corona heeft verspreidt de boel wel verder.

Het is gewoon heel simpel: Alleen als je symptomatisch bent laten testen.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St@m
  • Laatst online: 02:59

St@m

@ Your Service

Net geprobeerd een afspraak te maken voor 3 personen om te laten testen.
Krijg een gebrekkig Nederlands sprekend persoon aan de telefoon.. dan heb je me alweer. Hoezo zet je die mensen aan de telefoon. Maar goed..
Ik wil me laten testen (beetje keelpijn), ene dochter snottert wat en de ander hoest en snottert.
Eerst al mijn gegevens doorgeven (van mijzelf), vanwege het niet kunnen verstaan van Nederlands, niet de etiquette begrijpen bij het doorgeven van een telefoonnummer en een e-mailadres duurt dit een eeuwigheid (en ik betwijfel ten zeerste of mijn mailadres nu goed is doorgekomen).

Over drie dagen pas de eerste mogelijkheid. Daar vind ik wat van, maar daar kan die persoon ook niets aan doen.

Vervolgens gegevens van dochterlief. Ook dit duurt weer een eeuwigheid. Natuurlijk moeten mijn gegevens daaraan gekoppeld worden, mijn dochters hebben geen eigen telefoonnummer. Het he-le riedeltje weer opnieuw. Dochter kan ook pas over drie dagen, maar op een heel ander tijdstip.. 8)7 Hoezo.. we komen toch in één auto. Nouja, doe maar dan (geen zin om te discussiëren met de persoon).

Vervolgens wordt me gemeld dat er voor dochter 2 helemaal geen plek is, die kan pas volgende week ergens 8)7

Uit pure frustratie maar opgehangen.. mijn vrouw belt straks nog wel een keer.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-10 13:44
vuurtjih schreef op donderdag 3 september 2020 @ 21:29:
[...]

Denk het niet, want die moet je op papier laten zien. Bij de GGD krijg je geen verklaring.
Je kunt toch gewoon je uitslag downloaden op de website?

Ik ben zelf nog nooit ingelogt daar, maar stel me voor dat als je de uitslag kunt zien, je ook een screenshot e.d. kunt maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
St@m schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 08:35:
Krijg een gebrekkig Nederlands sprekend persoon aan de telefoon.. dan heb je me alweer. Hoezo zet je die mensen aan de telefoon. Maar goed..
Ik wil me laten testen (beetje keelpijn), ene dochter snottert wat en de ander hoest en snottert.
Eerst al mijn gegevens doorgeven (van mijzelf), vanwege het niet kunnen verstaan van Nederlands, niet de etiquette begrijpen bij het doorgeven van een telefoonnummer en een e-mailadres duurt dit een eeuwigheid (en ik betwijfel ten zeerste of mijn mailadres nu goed is doorgekomen).

Over drie dagen pas de eerste mogelijkheid. Daar vind ik wat van, maar daar kan die persoon ook niets aan doen.

Vervolgens gegevens van dochterlief. Ook dit duurt weer een eeuwigheid. Natuurlijk moeten mijn gegevens daaraan gekoppeld worden, mijn dochters hebben geen eigen telefoonnummer. Het he-le riedeltje weer opnieuw. Dochter kan ook pas over drie dagen, maar op een heel ander tijdstip.. 8)7 Hoezo.. we komen toch in één auto. Nouja, doe maar dan (geen zin om te discussiëren met de persoon).

Vervolgens wordt me gemeld dat er voor dochter 2 helemaal geen plek is, die kan pas volgende week ergens 8)7

Vervelend voor je, maar als je ook maar iets begrijpt hoe het systeem werkt, hoe afspraken worden ingepland, dan is dit toch helemaal geen verrassing?

Afspraken zijn individueel. Er zijn geen gezinsplekken.
Er zijn heel weinig plekken omdat veel mensen zonder klachten zich nu laten testen. Daar kan de GGD e.d. niks aan doen.

... en, waarom maak je zelf geen eigen afspraak met je DigiD? Is het nodig om je allemaal te laten testen meteen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

(jarig!)
Was het überhaupt de bedoeling om het hele gezin te testen? Als er eentje positief test iedereen thuis toch...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

honey schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 08:41:
[...]

Vervelend voor je, maar als je ook maar iets begrijpt hoe het systeem werkt, hoe afspraken worden ingepland, dan is dit toch helemaal geen verrassing?
Waarom zou ik dat moeten begrijpen? Overheid zegt heb je klachten; maak een afspraak. Dus dat doe ik. En aangezien ik minderjarige kinderen heb bel ik ook voor hen. Simpel als ik ben denk ik dat het zo eenvoudig is als de overheid zegt.
Afspraken zijn individueel. Er zijn geen gezinsplekken.
Er zijn heel weinig plekken omdat veel mensen zonder klachten zich nu laten testen. Daar kan de GGD e.d. niks aan doen.
Voor zover ik beelden heb gezien op tv doe je je mond open, schrapen ze wat uit je keel en uit je neus. Waarom zou dat niet drie keer kunnen :?
... en, waarom maak je zelf geen eigen afspraak met je DigiD? Is het nodig om je allemaal te laten testen meteen?
Omdat ik voor drie personen een afspraak moet maken, en mijn dochters hebben geen DigiD. En ja, ik wil graag dat mijn kinderen gewoon naar school gaan. Voor mezelf maakt het geen drol uit. Ik zit toch maar op mijn zolderkamertje te werken. En sowieso, als je je gaat afvragen of het nodig is om je te testen bij klachten heb je zelf iets gemist denk ik.
MikeyMan schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 08:44:
Was het überhaupt de bedoeling om het hele gezin te testen? Als er eentje positief test iedereen thuis toch...
Dus als ik mezelf laat testen, en de uitslag is negatief. Dan kunnen mijn kinderen met klachten gewoon naar school (zonder getest te worden). Zo werkt het volgens mij niet.

[ Voor 14% gewijzigd door St@m op 04-09-2020 08:48 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

(jarig!)
St@m schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 08:46:
[...]

Dus als ik mezelf laat testen, en de uitslag is negatief. Dan kunnen mijn kinderen met klachten gewoon naar school (zonder getest te worden). Zo werkt het volgens mij niet.
Ja ik weet het niet, vraag me serieus af of dat niet de gedachte is. Kans dat het hele zin tegelijk klachten krijgt is niet zo groot, dus als de eerste met klachten zich laat testen hoeft de rest niet meer? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
St@m schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 08:46:
[...]

Waarom zou ik dat moeten begrijpen? Overheid zegt heb je klachten; maak een afspraak. Dus dat doe ik. En aangezien ik minderjarige kinderen heb bel ik ook voor hen. Simpel als ik ben denk ik dat het zo eenvoudig is als de overheid zegt.

[...]

Voor zover ik beelden heb gezien op tv doe je je mond open, schrapen ze wat uit je keel en uit je neus. Waarom zou dat niet drie keer kunnen :?

[...]

Omdat ik voor drie personen een afspraak moet maken, en mijn dochters hebben geen DigiD. En ja, ik wil graag dat mijn kinderen gewoon naar school gaan. Voor mezelf maakt het geen drol uit. Ik zit toch maar op mijn zolderkamertje te werken. En sowieso, als je je gaat afvragen of het nodig is om je te testen bij klachten heb je zelf iets gemist denk ik.

[...]

Het nut van klagen snap ik niet helemaal. Er zijn beperkingen, daar zul je mee om moeten gaan.

Als je wilt weten of je COVID-19 hebt, dan doe je dat in de eerste instantie omdat je anderen niet wilt besmetten, en niet omdat je naar school/werk etc wilt gaan. Als blijkt dat het wachten op een test langer duurt, dan is het niet anders. Is het vervelend, ja zeker wel. Je kunt je in eerste instantie ook alleen laten testen, omdat je dan al een idee kunt krijgen of het COVID is. Het is inderdaad onvoldoende om de anderen naar school te laten gaan.

Het testen van gezinnen in één keer zou moeten kunnen. Waarom dat niet kan weet ik ook niet. Het is enkel het koppelen van je monsterbuis aan de aanvraag in CoronIT. Dat gaat met een scanner. Piep en klaar.

De personen aan de telefoon zijn helaas geen medisch opgeleide personen. Ze zijn bijna letterlijk van de straat geplukt en krijgen een hele korte uitleg. Niet ideaal, maar ook dat kon niet anders.

Thuisblijven is geen optie in afwachting op de test?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

MikeyMan schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 08:53:
[...]

Ja ik weet het niet, vraag me serieus af of dat niet de gedachte is. Kans dat het hele zin tegelijk klachten krijgt is niet zo groot, dus als de eerste met klachten zich laat testen hoeft de rest niet meer? :?
Nee, ik weet het ook niet :P
honey schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 08:55:
[...]

Het nut van klagen snap ik niet helemaal. Er zijn beperkingen, daar zul je mee om moeten gaan.
Dat kan. Maar doe dan niet (overheid) alsof het allemaal supersimpel is. Blijkbaar is dat het niet. De 'coronalijn' is nu gewoon dicht (vrouw probeert te bellen). Je kan niet eens in de wacht staan.
Als je wilt weten of je COVID-19 hebt, dan doe je dat in de eerste instantie omdat je anderen niet wilt besmetten, en niet omdat je naar school/werk etc wilt gaan. Als blijkt dat het wachten op een test langer duurt, dan is het niet anders. Is het vervelend, ja zeker wel. Je kunt alleen testen, omdat je dan al een idee kunt krijgen of het COVID is. Het is inderdaad onvoldoende om de anderen naar school te laten gaan.
De kans dat het Corona is, is zo ongelofelijk minimaal. We testen dus zodat ze naar school kunnen.
Het testen van gezinnen in één keer zou moeten kunnen. Waarom dat niet kan weet ik ook niet. Het is enkel het koppelen van je monsterbuis aan de aanvraag in CoronIT. Dat gaat met een scanner. Piep en klaar.

De personen aan de telefoon zijn helaas geen medisch opgeleide personen. Ze zijn bijna letterlijk van de straat geplukt en krijgen een hele korte uitleg. Niet ideaal, maar ook dat kon niet anders.
Nog steeds geen argument om geen rondje langs de auto te lopen.
Thuisblijven is geen optie in afwachting op de test?
Kom je oppassen?

Punt is gewoon, je weet 99,99% dat het geen Corona is. Same shit happens ieder jaar. Weer naar school --> verkouden --> papa ook verkouden. Duurt een paar weken (en de ene dag ben je wat meer verkouden dan de andere dag), dan is het weer klaar en zo rond februari doen we nog een rondje.

[ Voor 75% gewijzigd door St@m op 04-09-2020 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
MikeyMan schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 08:53:
[...]

Je krijgt wel een beeld van het risico dat het COVID-19 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:29

Agent47

I always close my contracts.

Toen ik belde kreeg ik een jongen aan de telefoon, waarvan in ieder geval de ouders niet uit NL komen. Ik heb hier helemaal niks op tegen, maar hij sprak al met een andere klemtoon en houding. Bij mij ging het bij het e-mail adres al verkeerd, terwijl ik gewoon een Hollands naam en Achternaam heb? Kreeg ff te horen dat ik niet mocht testen omdat ik alleen benauwd was toen der tijd en ik geen koorts had. Als ik de trap opliep had ik een hardere hartslag en was ik buiten adem zowat. T is nou niet dat ik zwaar ben en oud. Kortom, het is maar net wie je aan de telefoon krijgt.

Later heb ik me aangemeld via DIGID en dit ging perfect ;)

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Agent47 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 09:04:
[...]

Later heb ik me aangemeld via DIGID en dit ging perfect ;)
Zojuist geprobeerd voor mezelf.. er zijn geen testlocaties gevonden :') Wellicht moet ik maar wat random postcodes gaan invoeren.

Werkt echt super makkelijk allemaal.. /s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-10 15:30

codex

Geen OpenAI agent :)

Ik vind het beleid wel bijzonder. Vriend van mij is bij zijn ouders geweest, beide bleken besmet en zijn positief getest. Gezien hij vanwege zijn werk veel in aanraking komt met mensen heeft hij gebeld om zichzelf ook te laten testen, ze wilden hem niet testen.

Nu check ik even de Corona-app, staat er dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nq2qOP9NsfsEhnjIIghda821lrg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vIE4eKZJEOTcCNmlC5fb6p46.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

(jarig!)
reemprive schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 09:21:
Ik vind het beleid wel bijzonder. Vriend van mij is bij zijn ouders geweest, beide bleken besmet en zijn positief getest. Gezien hij vanwege zijn werk veel in aanraking komt met mensen heeft hij gebeld om zichzelf ook te laten testen, ze wilden hem niet testen.

[Afbeelding]
Was het niet de bedoeling dat bij wijze van test App meldingen wel asymptomatisch getest gaan worden? Dacht zoiets opgevangen te hebben in het debat vandeweek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 00:43
reemprive schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 09:21:

[Afbeelding]
De Corona app is nog niet officieel gelanceerd. Ik zou dus zeggen dat de informatie die erin staat niet het beleid van dit moment is. Het loopt allemaal nog in een test fase.

Als straks de test capaciteit is opgeschroefd en de app officieel gelanceerd, dan klopt het wel.

[ Voor 5% gewijzigd door Drardollan op 04-09-2020 10:23 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10-10 13:34
honey schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 08:36:
[...]

Je kunt toch gewoon je uitslag downloaden op de website?

Ik ben zelf nog nooit ingelogt daar, maar stel me voor dat als je de uitslag kunt zien, je ook een screenshot e.d. kunt maken?
Volgens mij moet je het op papier o.i.d. kunnen overhandigen. Je kan het idd zien als je inlogt.
Er kunnen maar twee mensen per auto getest worden (die aan de linkerkant zitten). Dus met 3 in één auto gaat sowieso niet.

[ Voor 43% gewijzigd door vuurtjih op 04-09-2020 11:39 ]

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

vuurtjih schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 11:37:
[...]

Er kunnen maar twee mensen per auto getest worden (die aan de linkerkant zitten). Dus met 3 in één auto gaat sowieso niet.
:D Dat klinkt inderdaad echt als overheid ja.
Nouja, mijn keelpijn is al wel redelijk weg, fuck it.

Zondag om 08:45 met dochter 1 en 13:30 met dochter 2 heen rijden. Met een beetje pech dus maandag, dinsdag en woensdag geen onderwijs. Maar even kijken of ik vrij kan krijgen (mijn dagen zijn al op door de sluiting van de scholen voor de vakantie), zo niet dan blijven er waarschijnlijk 28 kinderen (een hele klas) thuis met een beetje pech op maandag, dinsdag en woensdag (want dan gaat mijn vrouw niet werken, en invallers zijn er echt niet, maar goed, dat is het probleem van de basisschool).

Edit: En "succes basisschool" wordt het.

[ Voor 9% gewijzigd door St@m op 04-09-2020 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09-10 15:31
Schiet met te binnen dat ik anderhalve week geleden een onderzoek heb gelezen over de verschillen in symptomen tussen de griep en covid-19.
En nee: ik kan het niet meer terugvinden, dus geen bronvermelding (ga zelf maar zoeken).

Conclusie was dat de symptomen niet significant verschillen op 1 ding na.
Bij de griep was verkoudheid als eerste symptoom het vaakst optredend, bij covid-19 was dat koorts.
Bij covid-19 wordt de koorts gevolgd door verkoudheid, bij de griep precies andersom.

En dat was volgens de onderzoekers een statistisch significant verschil.

Je vraagt je alleen af of iemand daar nog wat mee doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10-10 13:34
St@m schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 11:49:
[...]

Zondag om 08:45 met dochter 1 en 13:30 met dochter 2 heen rijden. Met een beetje pech dus maandag, dinsdag en woensdag geen onderwijs. Maar even kijken of ik vrij kan krijgen (mijn dagen zijn al op door de sluiting van de scholen voor de vakantie), zo niet dan blijven er waarschijnlijk 28 kinderen (een hele klas) thuis met een beetje pech op maandag, dinsdag en woensdag (want dan gaat mijn vrouw niet werken, en invallers zijn er echt niet, maar goed, dat is het probleem van de basisschool).

Zal ook niet helpen dat het zo lang duurt. Op dag 1 heb je klachten, maak je een afspraak voor dag 3 of 4 en wellicht geen klachten meer. "ja maar iedereen komt zonder klachten"

Geen idee of dat ook echt zo gebeurd, maar gezien de wachttijd en sommige mensen bij 1 nies al gaan...

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

vuurtjih schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 12:40:
[...]

Zal ook niet helpen dat het zo lang duurt. Op dag 1 heb je klachten, maak je een afspraak voor dag 3 of 4 en wellicht geen klachten meer. "ja maar iedereen komt zonder klachten"

Geen idee of dat ook echt zo gebeurd, maar gezien de wachttijd en sommige mensen bij 1 nies al gaan...
Net nog even alles heel goed doorgelezen op https://www.rijksoverheid...ijs-en-speciaal-onderwijs

Als de kids maandag/ dinsdag/ woensdag (in ieder geval vóór de uitslag van de test) geen klachten meer hebben, dan mogen ze gewoon naar school. Nou, daar hopen we dan maar op. Dat is voor alle partijen het beste.

En ik snap die mensen die voor één nies al gaan wel. Ik doe het zelf niet, maar als je afspraken hebt, of je hebt dingen in het vooruitzicht waarvoor je een verklaring moet hebben.. tja. Dan ga je je laten testen.

[ Voor 11% gewijzigd door St@m op 04-09-2020 12:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Met zoveel gedoe... waarom zou je dan nog gaan testen? Uitslag heb je 5/6 dagen nadat je jezelf in de beperking zet, kortom als de quarantaine eigenlijk al bijna voorbij is. Enige waarvoor je het doet is voor de persberichten van het RIVM.

Snap niet waarom er zo op dat testen gehamerd wordt. Voegt m.i. echt amper tot niets toe aan het bestrijden van het virus. Alleen leuk voor de paniek en de krantenkoppen.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Ankona schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 13:08:
Met zoveel gedoe... waarom zou je dan nog gaan testen? Uitslag heb je 5/6 dagen nadat je jezelf in de beperking zet, kortom als de quarantaine eigenlijk al bijna voorbij is. Enige waarvoor je het doet is voor de persberichten van het RIVM.

Snap niet waarom er zo op dat testen gehamerd wordt. Voegt m.i. echt amper tot niets toe aan het bestrijden van het virus. Alleen leuk voor de paniek en de krantenkoppen.
Als ik het goed heb begrepen, correct me if I'm wrong, is testen juist hét middel tegen Corona. Als je weet wie wel en niet ziek is, dan kan je eenvoudig de verspreiding beïnvloeden.

Overigens ben ik het ermee eens dat de wachttijden lang zijn, ook is het vreemd dat cruciale beroepen (denk bijvoorbeeld aan zorgpersoneel, leraren en hulpverleners) geen voorrang krijgen. Het is belangrijker dat een leraar snel weet of hij of zij Corona heeft dan een programmeur (ik noem maar een beroep hoor). Of dat een politieman of brandweervrouw weet hoe en wat.

Maar het is wel echt Nederlands. We roepen eerst dat we meer moeten gaan testen om er dan achter te komen dat we dat helemaal niet kunnen. Dat zie je constant gebeuren, niet alleen met Corona.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
[...]

Afgelopen week was ik het redelijk met je oneens, maar in dit geval ben ik het helemaal met je eens. Het is vervelend dat er nu 28 kinderen thuis moeten zitten (of ze moeten alsnog vervanging vinden), maar je vrouw heeft ook haar verantwoordelijkheden thuis. Ik vind het geen schande, het is het gevolg van.

Heb je helemaal geen optie om thuis te werken? Bij ons op de zaak wordt er soepel omgegaan met dergelijke situaties, maar dat is niet overal mogelijk ben ik bang.

Hopelijk blijkt er snel dat jullie niets onder de leden hebben en allemaal weer snel gezond en fit zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

(jarig!)
Ankona schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 13:08:

Nou, das wel heel erg simpel gedacht. Als er goed getest wordt weet je waar en wanneer je zwaardere maatregelen moet treffen. Of andersom, wanneer je ze kunt verlichten.

Let wel: als er goed getest wordt... En daar valt nog wel wat winst te behalen zoals duidelijk wordt.

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 04-09-2020 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Drardollan schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 13:18:
[...]

Als ik het goed heb begrepen, correct me if I'm wrong, is testen juist hét middel tegen Corona. Als je weet wie wel en niet ziek is, dan kan je eenvoudig de verspreiding beïnvloeden.
Maar hoe dan? In de praktijk mis je toch een hoop gevallen (klachten zijn over het algemeen mild en worden soms niet eens opgemerkt) en het deel dat je wel vangt is al aan het einde van het traject als de uitslag komt.

Er wordt veel om testen geschreeuwd, ook door Hugo de Jonge. Maar niemand heeft mij ooit een beeld gegeven hoe die testen daadwerkelijk tot bestrijding kunnen leiden.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
MikeyMan schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 13:27:
[...]

Nou, das wel heel erg simpel gedacht. Als er goed getest wordt weet je waar en wanneer je zwaardere maatregelen moet treffen. Of andersom, wanneer je ze kunt verlichten.

Let wel: als er goed getest wordt... En daar valt nog wel wat winst te behalen zoals duidelijk wordt.
Als je de ziekenhuis opnames extrapoleert zul je met minder inspanning een betrouwbaarder beeld krijgen.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

(jarig!)
Ankona schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 13:29:
[...]

Als je de ziekenhuis opnames extrapoleert zul je met minder inspanning een betrouwbaarder beeld krijgen.
Nee dus, want dat loopt weken achter de besmettingen aan. Als je daarop gaat sturen ben je te laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03:27
mesa57 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 12:19:
Schiet met te binnen dat ik anderhalve week geleden een onderzoek heb gelezen over de verschillen in symptomen tussen de griep en covid-19.
En nee: ik kan het niet meer terugvinden, dus geen bronvermelding (ga zelf maar zoeken).

Conclusie was dat de symptomen niet significant verschillen op 1 ding na.
Bij de griep was verkoudheid als eerste symptoom het vaakst optredend, bij covid-19 was dat koorts.
Bij covid-19 wordt de koorts gevolgd door verkoudheid, bij de griep precies andersom.

En dat was volgens de onderzoekers een statistisch significant verschil.

Je vraagt je alleen af of iemand daar nog wat mee doet.
Een statistisch significant verschil is leuk. Maar 75% vs 25% is ook significant... Maar dan ga je niet maar 25% van de mensen maar niet testen omdat ze dénken eerst verkouden te zijn geworden.

Dus daar wordt vast wat mee gedaan als je het ziekenhuis wordt ingerold en een risicoanalyse wordt gedaan. Maar voor het testen ga je geen risico's nemen... Tenzij het zo significant is dat het 99,9% vs 0,1% is. Maar dan hadden ze het woord Significant niet gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Ankona schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 13:28:
[...]

Maar hoe dan? In de praktijk mis je toch een hoop gevallen (klachten zijn over het algemeen mild en worden soms niet eens opgemerkt) en het deel dat je wel vangt is al aan het einde van het traject als de uitslag komt.
Als je niet test, mis je alle gevallen. Als je alles test dan vind je alle gevallen. Beiden zijn in Nederland ondenkbaar danwel onhaalbaar. Maar hoe meer we testen, hoe meer gevallen we zullen vinden. Door die gevallen te isoleren zullen ze het virus niet verder verspreiden. Resultaat is dat er minder gevallen bijkomen na verloop van tijd (de veelgenoemde R).

Waar in het traject je ze afvangt is eigenlijk niet zo belangrijk, al heb je het liefst de mensen op dag 1 gevonden natuurlijk. Dan voorkom je zo efficiënt mogelijk nieuwe gevallen.

Zover ik heb begrepen is het de bedoeling om na een test direct in quarantaine te gaan. Of je dan na 1, 2 of 7 dagen pas uitslag krijgt is niet zo spannend, als je ervan uitgaat dat als iemand Corona heeft dit sowieso nog 10 tot 14 dagen duurt. Enkel voor niet Corona gevallen is het lastig, in veel gevallen kunnen ze niet gaan werken. Dat zullen we als maatschappij moeten accepteren en opvangen, al zal een deel ervan prima vanuit huis kunnen werken die periode.
Er wordt veel om testen geschreeuwd, ook door Hugo de Jonge. Maar niemand heeft mij ooit een beeld gegeven hoe die testen daadwerkelijk tot bestrijding kunnen leiden.
Er verschijnen regelmatig berichten van in het nieuws, bijvoorbeeld onderstaande berichten:

https://www.parool.nl/wer...3A%2F%2Fwww.google.com%2F

https://www.trouw.nl/nieu...-afstand-houden~b6149926/

Mijn inziens is het verstandig dat we naar een systeem gaan zoals de politie alcoholcontroles uitvoert. Een snelle test die aangeeft of je Corona hebt en zo ja dat er dan een PCR (of ander soort) test krijgt om te zien hoe ziek je dan daadwerkelijk bent (net als bij de alcohol controle, het apparaat op straat is enkel een voorselectie).

[ Voor 10% gewijzigd door Drardollan op 04-09-2020 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Grappig, ik noem de leraren en lees net dit:
School is wachten beu en zet commerciële coronatests in voor personeel

Door Jessy Burgers en Thomas Dillema
Updated 22 min geleden
25 min geleden in BINNENLAND

EINDHOVEN - Scholenkoepel SSOE gaat als eerste schoolbestuur in Nederland commerciële coronatests inzetten voor het onderwijzend personeel. Dat zegt Hilbert de Vries, bestuurder van de koepel. Volgens hem is dat noodzakelijk omdat de coronatests van de GGD niet snel genoeg met de uitslag komen.
https://www.telegraaf.nl/...natests-in-voor-personeel (premium)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Status 04-09

Positief getest 73.208, toename: 744
Ziekenhuisopnames 12.200 (16,7% van positief getest), toename: 7
IC-opnames 3.047 (4,2% van positief getest)
Overleden 6.237 (8,5% van positief getest), toename: 2
Dat zijn geen positieve cijfers vandaag. Helaas.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jorizzz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:41
autje schreef op donderdag 3 september 2020 @ 14:31:
De dagcijfertjes
...
ETA: dit is voorlopig de laatste keer dat ik de dagelijkse update post, want ik ga een (ruim) weekje weg.
Zal ik het vandaag dan maar (gedeeltelijk) even doen?

Update 4/9

Positief getest 73.208, toename: 744
Ziekenhuisopnames 12.200 (16,7% van positief getest), toename: 7
IC-opnames 3.047 (4,2% van positief getest)
Overleden 6.237 (8,5% van positief getest), toename: 2

Toch weer aan de hoge kant dus vandaag. Zint me persoonlijk niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Jorizzz schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 14:33:
[...]

Zal ik het vandaag dan maar (gedeeltelijk) even doen?
Je was net te laat ;)
Toch weer aan de hoge kant dus vandaag. Zint me persoonlijk niets...
Mij ook niet. Hoewel het in lijn is met 2 dagen geleden.

Gelukkig zijn de vakanties nu een week afgelopen, stuk minder inkomende besmettingen vanuit Frankrijk/Spanje/Italië sindsdien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-10 14:11
Gevolg van introductieweken misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Basekid schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 14:41:
Gevolg van introductieweken misschien?
Kan. Je zou naar de leeftijdsverdeling kunnen kijken om daar iets over te zeggen.

Zelf denk ik ook vooral veel einde vakantie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

(jarig!)
Hoeveel mensen waren er op die bruiloft van Grapperhaus? :?

:+

Maargoed, lijkt over met de stabiliteit... Ben benieuwd wanneer we de opnames gaan zien.

[ Voor 45% gewijzigd door MikeyMan op 04-09-2020 14:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:22
MikeyMan schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 14:50:
Hoeveel mensen waren er op die bruiloft van Grapperhaus? :?

:+

Maargoed, lijkt over met de stabiliteit... Ben benieuwd wanneer we de opnames gaan zien.
Relatief naar het aantal testen gezien zitten we nog ruim onder de aantallen begin augustus.
Met dit aantal testen zou je pas met 1000 besmettingen per dag weer op de 5% positiviteitsratio zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
MikeyMan schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 14:50:
Dat gaan we niet zien. Opnames zijn al maanden zeer laag, er is geen enkele aanwijzing dat dat ineens zou veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

(jarig!)
Drardollan schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 14:57:
[...]

Dat gaan we niet zien. Opnames zijn al maanden zeer laag, er is geen enkele aanwijzing dat dat ineens zou veranderen.
Tsjah, ze gaan er toch echt een keer aankomen. Is het niet bij 750 besmettingen, is het wel bij 1000 zoals @Jovatov terecht aangeeft, of bij 1200 of 1500. Er is geen enkele aanwjizing dat dit niet gaan oplopen ;)

Help het je hopen uiteraard. Zit er ook helemaal niet op te wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovatov
Drardollan schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 14:57:
[...]

Opnames zijn gewoon gestegen in augustus. Nog steeds zijn het lage cijfers, dus met deze cijfers maak ik me nog geen zorgen.

Maar de besmettingscijfers hebben wel degelijk een zichtbaar effect op de opnames.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

(jarig!)
Jovatov schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 15:02:
[...]

Opnames zijn gewoon gestegen in augustus. Nog steeds zijn het lage cijfers, dus met deze cijfers maak ik me nog geen zorgen.

Maar de besmettingscijfers hebben wel degelijk een zichtbaar effect op de opnames.
Nouja, gestegen is het wel, maar geen constant stijgende lijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lVjFar6Tdo4_bwP1XYwtAVMqunM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qwv2C7xYRc4LNB2qlfLmdoXW.png?f=user_large

Hoewel dit zeer wordt vertekend door de correcties achteraf natuurlijk.

[ Voor 24% gewijzigd door MikeyMan op 04-09-2020 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
MikeyMan schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 14:59:
[...]

Tsjah, ze gaan er toch echt een keer aankomen. Is het niet bij 750 besmettingen, is het wel bij 1000 zoals @Jovatov terecht aangeeft, of bij 1200 of 1500. Er is geen enkele aanwjizing dat dit niet gaan oplopen ;)

Help het je hopen uiteraard. Zit er ook helemaal niet op te wachten.
Dan moeten we eerst naar de 1000, 1200 of 1500 besmettingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

(jarig!)
Drardollan schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 15:13:
[...]

Dan moeten we eerst naar de 1000, 1200 of 1500 besmettingen.
Met een 7 daags groeigemiddelde van 15% hoef je daar niet lang op te wachten.

Gelukkig nog licht dalende opnames.

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 04-09-2020 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09-10 15:31
Een grafiekje zegt altijd wat meer :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HJQ2dNR1H5ct-vVK_5Sr7clv91k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zTkmEk5XJrM45iFizZHLpj57.png?f=fotoalbum_large

(bron: https://www.bddataplan.nl/corona/ )

[ Voor 5% gewijzigd door mesa57 op 04-09-2020 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
MikeyMan schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 15:17:
[...]

Met een 7 daags groeigemiddelde van 15% hoef je daar niet lang op te wachten.

[Twitter]

Gelukkig nog licht dalende opnames.
Als ik 1 ding geleerd heb van Corona is dat je geen enkele uitspraak kan doen over het verloop. Wat vandaag mis lijkt te gaan is morgen ineens totaal anders. Ik heb in de afgelopen 6 maanden nog nooit een voorspelling gezien die uitkwam.

Waarmee ik absoluut niet zeggen dat het niet zorgwekkend is, de stijging van de laatste dagen is simpelweg hoog. Dat is voor een deel te verklaren door steeds meer testen, maar dan nog.

[ Voor 14% gewijzigd door Drardollan op 04-09-2020 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Pak ze dan vanaf het begin, dat zegt wat meer dan de afgelopen periode waar het relatief laag was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P4djbLDTErsZAriSahd7vDKpbak=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XCImikQVrsYwodhRlFTQQPnG.png?f=fotoalbum_large

En dan nog even enkel het aantal opnames:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cW2jH5B39wBPKqUIcVJe1UMV_DM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WPDbhQqBujMp3J7BFDElJ1b6.png?f=fotoalbum_large

We hebben absoluut te maken met een stijging, maar het aantal opnames lijkt in de verste verte niet meer op de grafiek van het begin van de Corona pandemie. Zelfs de recente hobbel van augustus zie je nagenoeg niet terug, ook niet 2 weken later.

[ Voor 52% gewijzigd door Drardollan op 04-09-2020 15:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Laatst online: 23:54
Ik denk eerder dat het 'normale' leven hier weer debet aan is. Vakantie voorbij, hittegolf voorbij, scholen weer open... back to work. We zullen het zien volgende week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Stukje duiding over het aantal besmettingen in Amsterdam. Hoewel het maar een klein deel is, is het dus niet zo dat Amsterdam enkel last heeft van brandhaarden onder de jeugd die lak aan de regels hebben of allochtonen die het Offerfeest gevierd zouden hebben.
Corona-uitbraak verzorgingstehuis Amsterdam: helft bewoners besmet

Door redactie
Updated 50 min geleden
53 min geleden in BINNENLAND

Amsterdam - Zestien van de dertig bewoners van een verzorgingstehuis in Amsterdam-Zuidoost hebben positief getest op het coronavirus. Nadat enkele bewoners lichte klachten bleken te hebben, is iedereen getest.
https://www.telegraaf.nl/...dam-helft-bewoners-besmet

Een belangrijke vraag is: hoeveel van deze mensen moeten er naar het ziekenhuis en eventueel de IC? Is Corona zwakker geworden in de loop der maanden of ligt het toch aan de leeftijd en algehele fysieke gestel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
stylezzz schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 15:40:
Ik denk eerder dat het 'normale' leven hier weer debet aan is. Vakantie voorbij, hittegolf voorbij, scholen weer open... back to work. We zullen het zien volgende week.
Ben ik helemaal met je eens, ik denk ook dat het een combinatie van factoren is.

Belangrijk is, zoals je aangeeft, wat de komende week gaat brengen. Gaan we weer wat terugzakken richting 500-600 of gaan we richting de 1000? Ik vind het ontzettend moeilijk om te voorspellen, zoals ik aangaf vind ik het verloop zo onvoorspelbaar dat het lastig is enkele dagen vooruit te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:22

Stoney3K

Flatsehats!

stylezzz schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 15:40:
Of het virus heeft ook echt minder impact op mensen omdat er al een bepaalde mate van weerstand aanwezig is.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-10 10:28

TrailBlazer

Karnemelk FTW

500 of 1000 per dag maakt weinig uit als het maar weer stabiliseert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Drardollan schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 15:45:
[...]

Ben ik helemaal met je eens, ik denk ook dat het een combinatie van factoren is.

Belangrijk is, zoals je aangeeft, wat de komende week gaat brengen. Gaan we weer wat terugzakken richting 500-600 of gaan we richting de 1000? Ik vind het ontzettend moeilijk om te voorspellen, zoals ik aangaf vind ik het verloop zo onvoorspelbaar dat het lastig is enkele dagen vooruit te kijken.
Persoonlijk denk ik dat we weer langzaam de verkeerde kant opgaan, al ga ik echt geen getallen roepen. In het nieuws toch veel feestjes en introductieborrels onder studenten in de diverse steden, niet dat die nu direct gevaar lopen.... Maar ze zitten niet altijd in hun studentenkamer uiteraard ;) Daarbij nog mr. grapperhaus die denkt er met 'sorry, ik meende het niet zo' vanaf te komen. Het aflopen van het grote mondkapjesexperiment in rotterdam en amsterdam..... Nee, de 'wil' om corona in te dammen zal de afgelopen weken niet toe zijn genomen onder de bevolking.

[ Voor 3% gewijzigd door stylezzz op 04-09-2020 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Drardollan schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 10:22:
[...]

De Corona app is nog niet officieel gelanceerd. Ik zou dus zeggen dat de informatie die erin staat niet het beleid van dit moment is. Het loopt allemaal nog in een test fase.

Als straks de test capaciteit is opgeschroefd en de app officieel gelanceerd, dan klopt het wel.
Ik ben heel benieuwd of de testcapaciteit ver genoeg opgeschroefd kán worden om iedereen te testen die met zo'n corona-app boven water gaat komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Drardollan
Op Twitter maakt iemand wel fijn leesbare grafieken: https://twitter.com/mzelst

Bijvoorbeeld de grafiek van de afgelopen periode:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ghVnERPAH8WZoAi1PFWV2bRfpwo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/twm5A5uMhSNRUOYaNAZXScP9.png?f=user_large

We zitten met het 7 dagen gemiddelde nog niet op dezelfde hoogte als half augustus, maar we komen wel vervelend dichtbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Stoney3K schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 15:57:
[...]

Ik ben heel benieuwd of de testcapaciteit ver genoeg opgeschroefd kán worden om iedereen te testen die met zo'n corona-app boven water gaat komen.
Ik denk het wel, las vanmorgen dat er een lab opgetuigd wordt momenteel wat half oktober 50.000 testen kan doen (in Leiden of Delft geloof ik). Tot die tijd kan het lab in Duitsland gebruikt worden, die heeft ook voldoende capaciteit het duurt alleen wat langer voor de testen daar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
stylezzz schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 15:55:
[...]

Persoonlijk denk ik dat we weer langzaam de verkeerde kant opgaan, al ga ik echt geen getallen roepen. In het nieuws toch veel feestjes en introductieborrels onder studenten in de diverse steden, niet dat die nu direct gevaar lopen.... Maar ze zitten niet altijd in hun studentenkamer uiteraard ;) Daarbij nog mr. grapperhaus die denkt er met 'sorry, ik meende het niet zo' vanaf te komen. Het aflopen van het grote mondkapjesexperiment in rotterdam en amsterdam..... Nee, de 'wil' om corona in te dammen zal de afgelopen weken niet toe zijn genomen onder de bevolking.
Wellicht zijn deze getallen weer een eye-opener voor de mensen. Ook dat is iets wat je de laatste maanden wel zag, men reageert vrij snel op stijgende en dalende trends.

We zullen het zien, ik ben absoluut gevoelig voor je argumenten en denk dat deze plausibel zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-10 15:30

codex

Geen OpenAI agent :)

Drardollan schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 15:31:
[...]

Als ik 1 ding geleerd heb van Corona is dat je geen enkele uitspraak kan doen over het verloop. Wat vandaag mis lijkt te gaan is morgen ineens totaal anders. Ik heb in de afgelopen 6 maanden nog nooit een voorspelling gezien die uitkwam.

Waarmee ik absoluut niet zeggen dat het niet zorgwekkend is, de stijging van de laatste dagen is simpelweg hoog. Dat is voor een deel te verklaren door steeds meer testen, maar dan nog.
Ik denk dat de beste graadmeter zowel asymptomisch als symptomisch testen is met een nauwlettende blik op de opnames. Nu zegt het allemaal niet zoveel, als mensen een beetje angstig terugkomen van vakantie en zich voor de zekerheid gaan testen ook al zijn ze asymptomisch dan zal je sowieso een stijging zien in de absolute cijfers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-10 16:44
reemprive schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 16:19:
[...]

Ik denk dat de beste graadmeter zowel asymptomisch als symptomisch testen is met een nauwlettende blik op de opnames. Nu zegt het allemaal niet zoveel, als mensen een beetje angstig terugkomen van vakantie en zich voor de zekerheid gaan testen ook al zijn ze asymptomisch dan zal je sowieso een stijging zien in de absolute cijfers.
Ja eens.
Er wordt maximaal getest nu, en we zien meer positieve. Percentage positieve zal door het vele testen niet erg hard omhoog gaan.
Zoals andere zeiden, meer tests en positieven door: terugkerende vakantiegangers, start van scholen, verandering van het weer en meer mensen raken verkouden.

Wat wellicht ook van invloed is dat er veel sporters nu getest worden, en daar komen ook positieve uit zonder dat ze klachten hebben. Ik neem tenminste aan dat die ook meetellen in de cijfers, ook al worden ze wellicht niet getest bij GGD. Ziekenhuizen testen ook zelf en die tellen ze ook mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
Drardollan schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 16:19:
[...]

Wellicht zijn deze getallen weer een eye-opener voor de mensen. Ook dat is iets wat je de laatste maanden wel zag, men reageert vrij snel op stijgende en dalende trends.

We zullen het zien, ik ben absoluut gevoelig voor je argumenten en denk dat deze plausibel zijn.
Het blijft toch een stukje massa psychologie. Hoe motiveer je de bevolking om corona in te dammen, zonder je economie om zeep te helpen of massale protesten of rellen uit te lokken. Het beleid tot 1 juli was duidelijk, wellicht zonder grondige wetenschappelijke onderbouwing maar in ieder geval helder.... In het land der blinden is eenoog koning uiteraard. Nu zijn we in een andere fase beland, waar we al iets wijzer zijn maar wat heeft geleid tot onduidelijk beleid en verlies van geloofwaardigheid....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

stylezzz schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 16:33:
[...]

Het blijft toch een stukje massa psychologie. Hoe motiveer je de bevolking om corona in te dammen, zonder je economie om zeep te helpen of massale protesten of rellen uit te lokken.
Geef ze een idee dat ze met hun goede gedrag wat verdiend hebben en tik ze niet constant op de vingers?

Het aantal opnames is nu al meer dan 3 maanden laag. Concentreer je daarop, en probeer met dat uitgangspunt ook de afstandsregel binnen bepaalde situaties los te laten. Kleine buitenevenementen bijvoorbeeld, en kijk wat dat voor effect heeft op het aantal ziekenhuisopnames.

We staren ons nu blind op het aantal besmettingen terwijl dat eigenlijk bijna alleen maar om mensen gaat met milde klachten. Dan is het natuurlijk makkelijk om moord en brand te schreeuwen als er elke dag 700 bij komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-10 10:28

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Je kan mensen sturen met pijn en plezier. Plezier is er niet echt met corona. Boetes doen blijkbaar geen pijn want niemand trok dat zich aan. 50 man er elke dag bij op de IC misschien wel daar zitten we alleen nog lang niet aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

TrailBlazer schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 16:49:
Je kan mensen sturen met pijn en plezier. Plezier is er niet echt met corona.
En wat is nu het argument om mensen nog steeds, overal en altijd hun plezier te onthouden?

Volgens mij doen we het toch redelijk goed, al maanden lang. Toch tijd om de duimschroeven langzaam eens wat minder strak aan te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

(jarig!)
Stoney3K schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 16:52:
[...]

En wat is nu het argument om mensen nog steeds, overal en altijd hun plezier te onthouden?
Rustaaaag.... :)

Je kunt uit eten, je kunt naar de kroeg, je kunt naar de bios, je kunt sporten of op vakantie.
Altijd en overal ligt een beetje aan je referentiekader he ;)

Dat gezegd hebbende; ik denk dat het zich wel een beetje zelf reguleert momenteel. Cijfers omhoog ==> beetje meer aan de regels houden. Cijfers omlaag ==> beetje minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

MikeyMan schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 16:54:
[...]

Rustaaaag.... :)

Je kunt uit eten, je kunt naar de kroeg, je kunt naar de bios, je kunt sporten of op vakantie.
Altijd en overal ligt een beetje aan je referentiekader he ;)
Mwa, alle situaties waarin ik tegelijkertijd lol kan trappen maar toch krampachtig afstand moet bewaren van anderen die óók plezier willen hebben, beschouw ik niet als plezier.

Misschien dat je dat als introverte solist of koppeltje heel erg leuk vindt, maar ik krijg meer energie van een goeie berg herrie en een springende menigte dan van een wandeling in het bos. Voor mij is 'plezier maken' dingen samen kunnen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
Stoney3K schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 16:48:
[...]

Geef ze een idee dat ze met hun goede gedrag wat verdiend hebben en tik ze niet constant op de vingers?
En hoe zie je dat voor je?
Het aantal opnames is nu al meer dan 3 maanden laag. Concentreer je daarop, en probeer met dat uitgangspunt ook de afstandsregel binnen bepaalde situaties los te laten. Kleine buitenevenementen bijvoorbeeld, en kijk wat dat voor effect heeft op het aantal ziekenhuisopnames.
Met wat ups en down heb je daar wel gelijk denk ik. Probleem is dan 'wat is een klein buitenevenement'? Een mini concert voor 200 man? Dan komt er weer geen artiest, want er is geen cent mee te verdienen.... 2000 man dan? Daarnaast kun je er niet direct een conclusie aan verbinden als het geen besmettingen geeft.... De tilburgse kermis in juli gaf weinig tot geen effect in het aantal besmettingen in tilburg en omstreken, maar als er op dat moment ook maar weinig corona besmette personen rondliepen was het risico sowieso al laag. Hadden we diezelfde kermis in amsterdam of rotterdam neergezet was het een heel ander verhaal geworden..... (aanname, ik weet het ;) )
We staren ons nu blind op het aantal besmettingen terwijl dat eigenlijk bijna alleen maar om mensen gaat met milde klachten. Dan is het natuurlijk makkelijk om moord en brand te schreeuwen als er elke dag 700 bij komen.
De tests zijn een voorloper op het aantal ziekenhuisopnames..... Wachten tot er een rij voor de deur staat om opgenomen te worden is een beetje het paard achter de wagen spannen vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

stylezzz schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 17:00:
[...]

En hoe zie je dat voor je?

[...]

Met wat ups en down heb je daar wel gelijk denk ik. Probleem is dan 'wat is een klein buitenevenement'? Een mini concert voor 200 man? Dan komt er weer geen artiest, want er is geen cent mee te verdienen....
Als je voor 200 man een concert organiseert ga je misschien geen A-lijst artiest betalen, maar het levert meer dan genoeg omzet op voor de lokale horeca in het dorp en voor de podiumbouwer op de hoek die ook weer eens zijn vrachtwagen met geluid buiten mag zetten. En de kleine lokale bandjes kunnen zichzelf daar laten horen.

Misschien geen volle Ziggo Dome maar wel iets waar je de kroegbaas en de frietboer prima in mee krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

[...]

De tests zijn een voorloper op het aantal ziekenhuisopnames..... Wachten tot er een rij voor de deur staat om opgenomen te worden is een beetje het paard achter de wagen spannen vrees ik.
Dat roepen we dus nu inmiddels al bijna 2 maanden, maar die tweede golf in ziekenhuisopnames blijft nog altijd uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
[...] De tests zijn een voorloper op het aantal ziekenhuisopnames..... Wachten tot er een rij voor de deur staat om opgenomen te worden is een beetje het paard achter de wagen spannen vrees ik.
Ik heb het al eens eerder gepost, maar gezien de "signaalwaardes" en het huidige aantal besmettingen, mag dit nog richting ca 2500 meldingen per dag groeien, voordat er een signaalwaarde qua IC/ZH in de buurt komt.

Kortom, weinig spannends aan de hand. Denk dat toch redelijk wat mensen zich "preventief" laten testen na de vakantie en voor ze het normale leven weer oppakken. Ik verwacht dat de aantallen deze en komende week nog wat "hoog" (in vergelijking met vorige week) blijven en dat het daarna weer wat weg ebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Stoney3K schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 17:45:
[...]

Als je voor 200 man een concert organiseert ga je misschien geen A-lijst artiest betalen, maar het levert meer dan genoeg omzet op voor de lokale horeca in het dorp en voor de podiumbouwer op de hoek die ook weer eens zijn vrachtwagen met geluid buiten mag zetten. En de kleine lokale bandjes kunnen zichzelf daar laten horen.

Misschien geen volle Ziggo Dome maar wel iets waar je de kroegbaas en de frietboer prima in mee krijgt.
Ik denk dat het hele dure kaartjes en biertjes worden op die manier... overigens word er op kleine schaal al wel wat her en der georganiseerd, al vrees ik dat dit niet in jouw smaak zal vallen.
Stoney3K schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 17:45:
[...]

Dat roepen we dus nu inmiddels al bijna 2 maanden, maar die tweede golf in ziekenhuisopnames blijft nog altijd uit.
Volgens mij begon het aardig te rimpelen een paar weken terug. Ik heb liever een file in de teststraat als voor de deur van het ziekenhuis. Ik denk echt niet dat je wil weten hoeveel menselijk en economisch leed we dan zullen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

(jarig!)
stylezzz schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 18:06:
[...]

Ik denk dat het hele dure kaartjes en biertjes worden op die manier... overigens word er op kleine schaal al wel wat her en der georganiseerd, al vrees ik dat dit niet in jouw smaak zal vallen.
Tuurlijk, er kan ook genoeg... Maarja, dat glas is half leeg he.

Vorige week nog naar een paar muzikale optredens gezien. Op een campign, met catering. 200 man ongeveer inderdaad.

Werd overigens inderdaad wel duur, maar er kan meer dan sommigen willen inzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoldyInko
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20-03-2021
Ik vind dit wel een gevaarlijke aanname. Het gaat er niet om dat het onzichtbare verspreiding is zoals in begin dit jaar. Maar het gaat om de zichtbare verspreiding (=cijfers) wat steeds (langzamer, maar) hoger op loopt. En hoe hoger de zichtbare verspreiding hoe meer mensen besmet raken. En we weten allemaal hoe de cijfers achter lopen als er maar een keer per week geopenbaard worden. Dat kan snel gaan. Sneller dan men denkt.

Dus het kan zo maar zijn dat er nu komende dagen weer aantallen van 600 gemeld krijgen. In twee weken kan gewoon heel veel gebeuren zonder dat mensen dit doorhebben. En ja, hier horen de versoepelingen er ook bij. Mensen zijn wat losser de afgelopen weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

MikeyMan schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 18:11:
[...]

Tuurlijk, er kan ook genoeg... Maarja, dat glas is half leeg he.

Vorige week nog naar een paar muzikale optredens gezien. Op een campign, met catering. 200 man ongeveer inderdaad.

Werd overigens inderdaad wel duur, maar er kan meer dan sommigen willen inzien.
Wat ik vooral probeer te zeggen is dat 'anderhalve meter' voor de overheid een heilig huisje geworden is. En voor mij valt er dan inderdaad heel veel vermaak af -- muziekoptredens vind ik zelf weinig aan als je niet midden in het publiek kunt staan en mee kunt zingen. En ik heb zelf behoorlijk veel behoefte aan fysiek contact, dus als je mij zegt dat er een 'feestje' wordt georganiseerd en iedereen heel schrikachtig op afstand van elkaar moet blijven, dan is het voor mij geen feestje, maar een verzameling van mensen op eilandjes. Dan voel ik me alleen maar afgewezen.

Elke poging die wordt ondernomen om iets te organiseren, moet aan de handhaving van anderhalve meter voldoen. Er wordt niet eens geprobeerd om dat op kleine schaal het afstand houden los te laten, en op een gecontroleerde manier te kijken wat dat doet met besmettingen, dat kan niet, 'want anderhalve meter'. En iedereen die er ook maar over denkt om een keer, bij wijze van experiment, het niet te doen, wordt op de vingers getikt.

Kijk, als blijkt dat afstand houden echt een effectieve maatregel is en er ook daadwerkelijk blijkt dat daar nergens echt uitzonderingen op kúnnen zijn, dan vind ik het helemaal best, maar dat wordt nu niet eens fatsoenlijk geprobeerd.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

(jarig!)
@Stoney3K het niet willen conformeren aan de anderhalve meter is voor jou een heilig huisje geworden lijkt het. Waar de overheid het niet aandurft om die los te laten, lijk jij geen poging te willen doen om te zoeken naar alternatieven die ook leuk zijn.

Ik ging ook naar 5 a 10 grote concerten per jaar. Mis ik het? Uiteraard!

Maar voor een glampingtent, met service aan de tent, BBQ catering, bestellen via een app en in m’n hout gestookte hot tub naar een blues dude kijken was voor mij ook een positieve nieuwe ervaring ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
MikeyMan schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 18:41:
@Stoney3K het niet willen conformeren aan de anderhalve meter is voor jou een heilig huisje geworden lijkt het. Waar de overheid het niet aandurft om die los te laten, lijk jij geen poging te willen doen om te zoeken naar alternatieven die ook leuk zijn.

Ik ging ook naar 5 a 10 grote concerten per jaar. Mis ik het? Uiteraard!

Maar voor een glampingtent, met service aan de tent, BBQ catering, bestellen via een app en in m’n hout gestookte hot tub naar een blues dude kijken was voor mij ook een positieve nieuwe ervaring ;)
En zo ging ik elk jaar naar de stadion concerten van guus meeuwis. Nu naar de club zoveel concerten geweest in 013.... tot grote gruwel van stoney3k op 1.5 meter met de tafeltjes etc etc. Maar wat een avond.... ook gewoon een heel andere ervaring en naar mijn mening veel intiemer concert. Raar he? Intiem in corona tijd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

MikeyMan schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 18:41:

Voor mij is alles wat 'op anderhalve meter' gebeurt, per definitie niet leuk. Jouw concertje is misschien prima de luxe, maar ik ga niet naar concerten voor de muziek. Ik ga naar concerten voor het groepsgevoel, als ik alleen naar een concert ga dan verveel ik me ook alleen maar. En als ik ga stappen dan ben ik de eerste die een dansvloer op duikt.

Ik snap heel goed dat dat voor veel mensen anders is maar vergeet niet dat er met mij plenty mensen zijn voor wie de ideale feestjes vooral bestaan uit zuipen, dansen en vozen.

Als je bedenkt dat dit soort tenten gewoon open mogen zijn terwijl discotheken nog altijd dicht moeten blijven, dan heb ik toch de indruk dat daar iets niet klopt. Want denk je dat daarbinnen 1,5 meter afstand wordt gehouden?

[ Voor 15% gewijzigd door Stoney3K op 04-09-2020 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Stoney3K schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 18:46:
[...]

Voor mij is alles wat 'op anderhalve meter' gebeurt, per definitie niet leuk. Jouw concertje is misschien prima de luxe, maar ik ga niet 9naar concerten voor de muziek. Ik ga naar concerten voor het groepsgevoel, als ik alleen naar een concert ga dan verveel ik me ook alleen maar. En als ik ga stappen dan ben ik de eerste die een dansvloer op duikt.

Ik snap heel goed dat dat voor veel mensen anders is maar vergeet niet dat er met mij plenty mensen zijn voor wie de ideale feestjes vooral bestaan uit zuipen, dansen en vozen.

Als je bedenkt dat dit soort tenten gewoon open mogen zijn terwijl discotheken nog altijd dicht moeten blijven, dan heb ik toch de indruk dat daar iets niet klopt. Want denk je dat daarbinnen 1,5 meter afstand wordt gehouden?
Tsjah, voor grapperhaus was het al teveel moeite om 1.5 meter op zijn bordesscene te handhaven... denk dat we met vingertje wijzen van waarom hun wel en wij niet weinig opschieten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
Als er nu weer wordt geroepen dat we de verkeerde kant opgaan, terwijl we twee weken lang stabiele cijfers hebben gehad, vind ik erg overdreven. We zijn één keer boven de 700 gesprongen, iets wat in augustus ook gebeurde, en we gaan gelijk de verkeerde kant op. Ik vind dat een beetje praten op basis van onderbuiksgevoelens, want elk ‘doemscenario’ waar de afgelopen maanden mee werd geschermd is niet uitgekomen. Begin/half augustus is die stijging ook niet doorgezet.

Als we straks naar de 900 of bij wijze van 1500 besmettingen duiken en de ziekenhuizen kunnen het aan, tja, dat is waar het beleid op gebaseerd is. Het geeft alleen iets minder marge voor bijvoorbeeld eventuele versoepelingen, dat is wel jammer. Het gaat mij er alleen om dat ik het en der lees dat we de verkeerde kant opgaan na één dag in de 700+. Dat vind ik overdreven.

[ Voor 10% gewijzigd door Soccer98 op 04-09-2020 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

(jarig!)
Drie maanden lang 700 per dag is -afhankelijk van de groep die het betreft- ook nieteens het probleem. Vorige week 500, deze week 700, volgende week 1300 en de week erna 2500 is dat op een gegeven moment wel. Een 7 daagse stijging van 15% valt nu nog mee, maar het zou wel lekker zijn als dat stabiliseert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

MikeyMan schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 23:26:
Drie maanden lang 700 per dag is -afhankelijk van de groep die het betreft- ook nieteens het probleem. Vorige week 500, deze week 700, volgende week 1300 en de week erna 2500 is dat op een gegeven moment wel. Een 7 daagse stijging van 15% valt nu nog mee, maar het zou wel lekker zijn als dat stabiliseert.
En als het nu zo oploopt maar de ziekenhuisopnames niet mee stijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-10 17:11
Stoney3K schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 23:28:
[...]

Dan wordt Grapperhaus met zijn 1.5m nog ongeloofwaardiger :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-10 10:02

Foamy

Fulltime prutser

Stoney3K schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 15:57:
[...]

I seriously doubt that... Mijn vrouw zit momenteel ziek thuis en probeert al 2 dagen een afspraak te maken voor een test. 1e keer bellen: "Sorry, maar alle locaties zijn al vol voor de komende 48 uur. Het beste kunt u morgen nog een keer bellen om een afspraak te maken." Tweede keer bellen: "Tsja, alle locaties zitten vol, dus ik kan geen afspraak voor u inplannen."

Pas toen ze aangaf in de zorg te werken kon er iets verder gekeken worden. Maar dat is een testlocatie op bijna 2 uur rijden. Voor een ziek persoon, die niemand bij zich in de auto zou mogen hebben om te rijden is dat natuurlijk niet te doen. Kortom: morgen weer een keer bellen, en vermoedelijk mogen we beiden volgende week verplicht thuis blijven zitten. Goed geregeld met de testcapaciteit |:(

blub

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

(jarig!)
Stoney3K schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 23:28:
[...]

Op een gegeven moment druppelt het vanzelf weer bij een paar kwetsbare groepen binnen. De eerste verpleeghuis clusters beginnen zich alweer te vormen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

MikeyMan schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 23:55:
[...]

Op een gegeven moment druppelt het vanzelf weer bij een paar kwetsbare groepen binnen. De eerste verpleeghuis clusters beginnen zich alweer te vormen.
Dat beantwoordt mijn vraag niet.

Het is niet dat de kwetsbare groepen de afgelopen maanden minder besmet zijn, ik heb echt de indruk dat mensen gewoon minder ernstig ziek worden.

Hoe lang gaan we de maatregelen in dat geval dan vol houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-10 17:11
Stoney3K schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 23:57:
[...]

Het is niet dat de kwetsbare groepen de afgelopen maanden minder besmet zijn, ik heb echt de indruk dat mensen gewoon minder ernstig ziek worden.

Weet niet zo zeer of het virus minder ernstig is, daar is niet echt bewijs voor... (Al deel ik dezelfde gedachte)

Wel zijn de behandelmethoden een stuk beter. Een hele boel mensen worden op de verpleegafdeling al zodanig geholpen dat er geen gang naar de IC nodig is en zij dus ook snel het ziekenhuis verlaten. Ook de sterfte op de IC is een stuk minder...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Iemand nieuwsuur gezien over testen en capaciteit?

Ging over de laboratoria.

We hebben twee soorten laboratoria in Nederland.
- ziekenhuis laboratoria (specialistisch)
- grote lab robotten (veel productie draaien), zoals Sanquin o.a.

GGD werkt bij voorkeur enkel met ziekenhuis laboratoria, omdat ze daar een band mee hebben maar ook uit advies van het OMT.

Maar nieuwsuur onderzocht dat dus in dat OMT een aantal microbiologen zit, werkzaam bij die ziekenhuis laboratoria. Ongekend dat die zichzelf het werk toebedelen a €65 per test (vastgesteld door de overheid).

Met verdeelt het liever over 65 ziekenhuis labs, dan 3 grote labrobotten die hetzelfde makkelijk aankunnen.

GGD klaagt nu weer over capaciteit, maar dat kom omdat ze nog steeds naar die ziekenhuis labs gaan, die kunnen het idd niet aan.

Daarnaast kost dit geintje dus gewoon 2 miljoen euro per dag... Als ze het werk zo graag willen hebben en liever alles zelf houden, terwijl er meer dan genoeg capaciteit is, halveer die prijs dan maar!

Vanaf morgen nog maar €30 per test, moet je zien hoe snel de grote labrobotten alles krijgen. Ter indicatie: Sanquin kan 4500 test per dag afwerken in robotten, zouden ze alsnog €135.000 per dag mee verdienen.

Ik kan zo slecht tegen dit soort corruptie en vriendjespolitiek. Het kost ons veel geld en het kan veel sneller en goedkoper. Maar het OMT beslist in een brief waar leden van dat zelfde OMT fors geld mee verdienen!!!

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]

Dit lijkt iig wel zo.
Er zijn momenteel veel meer jongeren besmet dan ouderen, en dus ook gezondere mensen, waardoor er minder in het ziekenhuis terecht komen.
We kunnen blijven gokken dat het niet opnieuw overslaat naar de oudere generatie, maar dat lijkt me niet zo’n slim uitgangspunt.

Zal eens zoeken of ergens een bron te vinden is met de gemiddelde leeftijd van de besmettingen oid.
Maar aangezien jij heel stellig claimt dat dit niet zo is heb je die bron vast al klaar liggen :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
  • Laatst online: 23:40
YakuzA schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 07:22:
[...]
Zal eens zoeken of ergens een bron te vinden is met de gemiddelde leeftijd van de besmettingen oid.
Maar aangezien jij heel stellig claimt dat dit niet zo is heb je die bron vast al klaar liggen :)
Ik heb hier de gegevens van België. Op pagina 7 staat een grafiek van de positiviteitsratio per leeftijdscategorie, en dit vanaf einde juni.
Voor 65+ komen we tijdens de hoogste pieken van de zomer aan 2,5%. Dat is de laagste categorie, zelfs de 0 tot 9-jarigen scoren hoger.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:30

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
BlakHawk schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 02:06:
Iemand nieuwsuur gezien over testen en capaciteit?

Ging over de laboratoria.

We hebben twee soorten laboratoria in Nederland.
- ziekenhuis laboratoria (specialistisch)
- grote lab robotten (veel productie draaien), zoals Sanquin o.a.

GGD werkt bij voorkeur enkel met ziekenhuis laboratoria, omdat ze daar een band mee hebben maar ook uit advies van het OMT.

Maar nieuwsuur onderzocht dat dus in dat OMT een aantal microbiologen zit, werkzaam bij die ziekenhuis laboratoria. Ongekend dat die zichzelf het werk toebedelen a €65 per test (vastgesteld door de overheid).

Met verdeelt het liever over 65 ziekenhuis labs, dan 3 grote labrobotten die hetzelfde makkelijk aankunnen.

GGD klaagt nu weer over capaciteit, maar dat kom omdat ze nog steeds naar die ziekenhuis labs gaan, die kunnen het idd niet aan.

Daarnaast kost dit geintje dus gewoon 2 miljoen euro per dag... Als ze het werk zo graag willen hebben en liever alles zelf houden, terwijl er meer dan genoeg capaciteit is, halveer die prijs dan maar!

Vanaf morgen nog maar €30 per test, moet je zien hoe snel de grote labrobotten alles krijgen. Ter indicatie: Sanquin kan 4500 test per dag afwerken in robotten, zouden ze alsnog €135.000 per dag mee verdienen.

Ik kan zo slecht tegen dit soort corruptie en vriendjespolitiek. Het kost ons veel geld en het kan veel sneller en goedkoper. Maar het OMT beslist in een brief waar leden van dat zelfde OMT fors geld mee verdienen!!!
Heeft Nieuwsuur de betrokken microbiologen om een reactie gevraagd? Is volgens mij een belangrijke journalistieke basisregel, het toepassen van hoor en wederhoor. Want ergens is het volstrekt logisch dat belangrijke mensen van de laboratoria in het OMT zitten. Ik wil niemand vrijpleiten, maar (zonder nieuwsuur gezien te hebben, ik zit in het buitenland) lijkt dit wel erg kort door de bocht...

Tegelijk zou het wel heel interessant zijn als een onafhankelijk iemand dit gaat fixen. Nodig die commerciële gasten uit, nodig de ggd uit, zet alles op een rijtje en gaan met die banaan. Je kan ook afspreken dat er commerciële partijen los beschikbaar blijven, voor mensen die het zelf willen betalen (het lijkt mij logisch dat de scholen dat bijvoorbeeld doen, net als veel profsporters en misschien contact beroepen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signs
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-10 14:46
CBS heeft nu ook een dashboard gemaakt:
Welvaart in coronatijd - https://www.cbs.nl/nl-nl/...es/welvaart-in-coronatijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Laatst online: 23:40
ZieMaar! schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 08:20:
[...]

Heeft Nieuwsuur de betrokken microbiologen om een reactie gevraagd? Is volgens mij een belangrijke journalistieke basisregel, het toepassen van hoor en wederhoor. Want ergens is het volstrekt logisch dat belangrijke mensen van de laboratoria in het OMT zitten. Ik wil niemand vrijpleiten, maar (zonder nieuwsuur gezien te hebben, ik zit in het buitenland) lijkt dit wel erg kort door de bocht...

Tegelijk zou het wel heel interessant zijn als een onafhankelijk iemand dit gaat fixen. Nodig die commerciële gasten uit, nodig de ggd uit, zet alles op een rijtje en gaan met die banaan. Je kan ook afspreken dat er commerciële partijen los beschikbaar blijven, voor mensen die het zelf willen betalen (het lijkt mij logisch dat de scholen dat bijvoorbeeld doen, net als veel profsporters en misschien contact beroepen).
Om een soort vergelijking te maken.
Een provinciestadje in België had 2 ziekenhuizen (zijn ondertussen gefuseerd). 1 ziekenhuis was ooit gesticht door gasthuiszusters en daarna door de stad overgenomen. Het andere ziekenhuis werd gesticht door een ziekenfonds. In het ene ziekenhuis was de dokter zelfstandige en trok die zelf veel geld. In het andere ziekenhuis stond de dokter op een loonlijst. In het eerste ziekenhuis moest de dokter zelf instaan voor de aankoop van materiaal en machines, moest die zelf zijn assistenten betalen, etc
In het 2de ziekenhuis kocht het ziekenhuis alles aan, stonden de assistenten ook gewoon op de loonlijst,...
De eindfactuur voor de patiënt was nagenoeg gelijk.
Dus die 65€/uur, mag die microbioloog dat zelf in zijn portefeuille steken, of moet die daar ook nog zaken van betalen?

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

(jarig!)
[...]

Dat beantwoordt je vraag prima.

De wekelijkse statistieken bevatten ook aantallen besmettingen per leeftijdscategorie. Waar dit in maart vooral pieken liet zien in de 50+ categorieën, zijn het nu vooral de 20ers die voor een piek zorgen.

Die piek zal echt wel doordruppelen naar de oudere categoriën. En dat is het moment waarop de opnames weer op gaan lopen.

Denk overigens wel dat de betere behandeling en kortere ligduur hier positief effect op heeft. En dat misschien de aller kwetsbaarsten in zeker Brabant, Noord en Zuid Holland en Utrecht misschien al grotendeels aan de beurt zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
ZieMaar! schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 08:20:
[...]

Tuurlijk, de beste mevrouw was ook voorzitster van de vereniging van microbiologen. En probeerde uit te leggen dat er veel meer aandacht is bij deze ziekenhuis laboratoria. Veel meer expertise en dat kleiner beter is.

Bij een patiënt aan bed zou ik dat steekhoudende argumenten vinden. Bij dit soort massale tests zeker niet.

Nogmaals, makkelijk op te lossen door de vergoeding per test omlaag te gooien.

Het gaat nu om massa draaien en niet aandacht voor de patiënt.

Het klonk mij als recht lullen wat krom is.

https://www.google.ro/amp...t-met-grote-belangen.html

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
[...]

Zei je niet dat je thuis werkte? Waarom moet je vrouw, zeldzame basisschooldocent en vitaal beroep dan thuis blijven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovatov
MikeyMan schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 08:59:
[...]

Dat beantwoordt je vraag prima.

De wekelijkse statistieken bevatten ook aantallen besmettingen per leeftijdscategorie. Waar dit in maart vooral pieken liet zien in de 50+ categorieën, zijn het nu vooral de 20ers die voor een piek zorgen.

Die piek zal echt wel doordruppelen naar de oudere categoriën. En dat is het moment waarop de opnames weer op gaan lopen.

Denk overigens wel dat de betere behandeling en kortere ligduur hier positief effect op heeft. En dat misschien de aller kwetsbaarsten in zeker Brabant, Noord en Zuid Holland en Utrecht misschien al grotendeels aan de beurt zijn geweest.
De opnames zijn nu al opgelopen, van max 5 per dag in de eerste weken van juli naar nu 10 per dag.

Volgens mij hoef je je dus ook helemaal niet af te vragen of de opnames weer zo kunnen oplopen. Ze lopen al op. (nog niet dramatisch)

Wat betreft de vraag of de 'kwetsbaarsten' al gegaan zijn... In 2018 hadden we tijdens de hittegolf nauwelijks oversterfte, vermoedelijk dus wegens de grote griepepidemie die winter ervoor. Dit jaar zien we 'gewoon' weer oversterfte na afgelopen hittegolf. Oftewel: Corona lijkt een grotere groep te pakken dan alleen de kwetsbaarsten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
Jovatov schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 10:22:
[...]

De opnames zijn nu al opgelopen, van max 5 per dag in de eerste weken van juli naar nu 10-20 per dag.
Zullen we ons wel bij de feiten houden? De laatste dag dat er meer dan 10 mensen opgenomen zijn was op 12 augustus. Bijna een maand geleden.

Pagina: 1 ... 56 ... 171 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek.

Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?

Overige topics:
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
Coronavirus Slowchat #2
Het grote mondkapjes topic