Eind conclusie onair trial week
Vandaag liep mijn onair trial af, dus moest ik de beslissing nemen of het interessant genoeg is om een subscription te kopen of niet.
Ik heb 7 dagen het programma behoorlijk aan de tand gevoeld en hier is mijn mening:
Onair:
Dit programma voegt een campaign toe aan de flight sims die op dit moment op de markt zijn (dus ook niet MFS2020 flight sims).
initiele start:
Na het aanmaken van een account kun je een tutorial spelen die je de eerste basis stappen laat zien van het opzetten van een airline company met alles wat daarbij komt kijken.
De tutorial is redelijk eenvoudig gehouden waarbij je een missie krijgt om cargo te brengen van punt a naar punt b.
De eerste stappen na de tutorial:
Nu je weet hoe het programma werkt en integreert met je flight sim heb je je eerste geld verdient en je eerste vliegtuig vrijgespeeld (een cessna 172). Hiermee begint je reis om je airline company profitable te maken.
Je komt er al snel achter dat je in een Massive Multiplayer wereld zit, dat betekent dat anderen ook op lucratieve opdrachten zitten te zoeken en dat ze vrij snel weg kunnen zijn. Ook zul je soms met anderen in contact komen omdat je bepaalde opdrachten niet kunt doen, bijvoorbeeld als je teveel cargo moet wegbrengen en dat niet met je eigen vliegtuig kan dan moet je een vliegtuig huren van een andere speler.
De loop van de simulatie:
Al snel groeit je airline company en wil je uitbreiden naar andere delen van de wereld, dat betekent dat je meer vliegtuigen gaat krijgen en FBO's kunt oprichten in verschillende wereld delen. Ook zul je aan personeels management gaat doen en piloten, cabin crew en mechanics aan moeten nemen, huisvesten, verplaatsen over de wereld om alles in goede banen te leiden.
Nu wordt het vrij snel complex en komt er een groot gedeelte management skills bij kijken, waarbij je continu beslissingen moet nemen om de kosten versus de baten goed onder controle te houden.
Natuurlijk wil je je eigen positie als piloot ook behouden en wil je al snel je brevet kunnen halen om ook de andere vliegtuig categorieen te mogen vliegen, daarvoor zul je een praktijk examen per categorie af moeten leggen in MFS 2020. Onair zal via een instructeur die je praktijk examen afneemt controleren of je je vliegtuig goed genoeg beheerst.
Verder zijn er natuurlijk ook nog de punten zoals brandstofbeheer versus conditie van je vliegtuig, de continu analyses van je vlieg gedrag en daar waar je het fout doet wordt je daarop geattendeerd, de bonus penalties die je company reputatie beinvloeden wat weer van invloed is op de opdrachten en de leningen die je bij een bank kan afsluiten en ga zo maar door.
Het gaat erg diep en is een volledige campaign game op zich.
Conclusie:
Als je alleen op zoek bent naar wat simpele missies dan is onair niet het programma voor jou. Zeker na de initiele start zul je al vrij snel de nodige tijd besteden aan het management gedeelte om je airline company te laten groeien. Ik kan me voorstellen dat niet iedereen daar zin in heeft. Als je dat soort dingen wel leuk vindt dan is het naar mijn mening een perfecte aanvulling op MFS2020. De integratie is enorm goed en het geeft een doel om zelf ook actief mee te doen als piloot in MFS2020.
Ik heb dan ook een 2 jaar subscription gekocht, voor mij is het een perfecte week geweest waarbij ik de meest prachtige vluchten in omgevingen gemaakt heb waar ik normaliter nooit zelf naar toegegaan zou zijn. Het feit dat je je moet houden aan allerlei regels zorgt ervoor dat ik een betere simmer met meer kennis van de regels ben geworden in 1 week (en er is nog zoveel te leren

), bijvoorbeeld de 250 knots limiet onder de 10000ft, wordt je op geattendeerd tijdens je vlucht in onair. Ook het feit dat alles in realtime uitgevoerd moet worden (zowel tijd als weer) maakt dat je in andere omstandigheden zou vliegen dan je normaal zou doen plus dat je keuzes moet maken en kijken of een vlucht uberhaupt wel verstandig is.