• Timbox88
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21-03 16:31
Mede-auteurs:
  • dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

• killerbee1958
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:01

killerbee1958

• Ircghost
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:21

Ircghost

Introductie

Het doel van dit topic is om men te helpen en leren hoe je beter kan vliegen, navigeren en het maximale kan halen uit je flight sims. Dit gaat in principe over de civiele flight sims (XPlane, FSX, P3D en natuurlijk MSFS).

Basale vlieg instructies

Basis Cursus vliegen, Deel 1, Deel 2 en Deel 3
Basis regels
  • Om dat het risico op zogenoemde laag risico vragen er aanwezig is, is het wel belangrijk dat je ook zelf je best doet om iets te begrijpen door zelf al te lezen en oefenen voordat je basale vragen stelt.
  • Geef daarom aan bij je vraag wat je zelf al hebt geprobeerd om het te doen zodat wij je op een interactieve en effectieve manier kunnen helpen.
Dit topic wordt nog uitgebreid met algemene uitleg en tooling links, wil je helpen? Stuur een DM!

Basisbegrippen & toelichting
Heading
De vliegrichting. De heading kun je het beste voorstellen als een klok, waarbij 12 uur (0° (360°)) het noorden representeert, 3 uur (90°) het oosten, 6 uur (180°) het zuiden en 9 uur (270°) het westen. De heading kan opgedeeld worden in 4 verschillende typen heading, die allen een andere referentie/ijkpunt gebruiken.
  • True heading. Dit is de vliegrichting met de as van de Aarde als ijkpunt. Groene pin in het plaatje.
  • Magnetic heading. De vliegrichting met het magnetisch noorden als ijkpunt. Deze wijkt af van true, omdat het magnetisch veld hiervoor gebruikt wordt. Deze verandert eigenlijk continu met het magnetisch veld van de Aarde. Rode pin in het plaatje.
  • Compass heading. De vliegrichting zoals af te lezen is op het kompas.
  • Grid heading. Vliegrichting gebaseerd op een grid.

Airspeed
De snelheid, uiteraard. Ook de snelheid kan op diverse manieren worden benoemd.
  1. IAS. Indicated Air Speed. Dit is de snelheid zoals aangegeven door snelheidsmeter.
  2. CAS. Calibrated Air Speed. Snelheid gecorrigeerd voor fouten in de snelheidsmeter, positie of andere variabelen.
  3. TAS. True Air Speed. De snelheid gemeten relatief t.o.v. de atmosfeer.
  4. EAS. Equivalent Air Speed. Gemeten op MSL (Mean Sea Level) bij standaard luchtdruk op zeeniveau.
Soms staat er een 'K' voor deze afkortingen. Dit houdt in dat de airspeed in knots (= nautical mile (nm) = 1.8km/u) weergegeven wordt.

Altitude
De hoogte. Deze wordt weergegeven in feet ((ft) = 0.3m). Ook de hoogte kan op 2 manieren worden berekend.
  1. Barometric altitude. De hoogte gemeten a.d.h.v. de luchtdruk op die positie. Derhalve dat je de luchtdruk op je barometrische hoogtemeter moet aanpassen zodat de correcte hoogte wordt weergegeven. Vaak in HPa of inHg.
  2. Radar altitude. Gemeten van het toestel naar de grond met radar. Dus wanneer je over bergen vliegt zal de hoogtemeter een lage hoogte t.o.v. de grond aangeven. De elevation (verhoging) van de grond naar het toestel wordt gemeten.
Vertical Speed
Ook wel Rate of Climb (RoC) genoemd. Dit is de verticale snelheid in feet per minute (ft/min), die je in hoogte toe- of afneemt. Deze wordt weergegeven op de VSI, de Vertical Speed Indicator.

AoA - Angle of Attack
Simpel gesteld de hoek van de vleugels t.o.v. de vliegrichting.

Radial
Magnetische richting gezien vanuit een navigatiepunt.

Azimut
Coördinaten uit het horizon-coördinatenstelsel. In dit stelsel wordt de positie van een object aan de hemel aangegeven door de twee coördinaten: azimut en elevatie. Het azimut is daarin de horizontale component, de kompasrichting, dus de hoek met het noorden gemeten over het oosten.

Coordinated flight
Het ligt heel erg aan het toestel; hoe krachtig is de prop, hoe oud/jong is het toestel, heeft het hulpmiddelen in de ailerons om coordinated turns te maken, heeft het flybywire?

Als je middels de yoke/flightstick stuurt, veranderen de stand van de ailerons op de vleugels, waardoor de airflow over de vleugels verandert aan beide kanten; aan de ene kant meer luchtweerstand en aan de andere kant minder, derhalve dat je vliegtuig slipt in de bocht.

Dit corrigeer je met je rudder, en kun je zien aan de turn & slip coordinator. Meer specifiek het balletje.

Als je bijvoorbeeld een oude P-51 Mustang vliegt zul je merken dat je vliegtuig om zijn as draait vanwege de torque die de prop genereert. Om dat tegen te gaan heb je je rudders nodig (meestal trim je je toestel wel af zodra je op koers ligt). Dan nog moet je rudder input geven zodra je de flightstick afbuigt. Daarnaast is het ook zo dat hoe meer G-krachten je genereert in een bocht, hoe meer rudderinput je moet geven om slip te corrigeren en bij te sturen (vooral van toepassing bij warbirds en moderne militaire jets).

Het feit dat je zo weinig rudderinput moet geven in een Cessna 152 is denk ik omdat dat niet zo een heel krachtige prop is. En dat geldt voor meerdere van de standaard toestellen in MSFS. Ik vermoed dat zodra er wat 3rd party oudere toestellen uitkomen dit onderwerp weer wat meer in de belangstellling zal komen te staan.

Last but not least. Zodra er heli's beschikbaar komen heb je rudder pedals nodig als je die zou willen vliegen. Een heli vliegen zonder rudder pedals is vrijwel onmogelijk. :)

Runways (landingsbanen & startbanen)
De runway is een heel apart onderwerp op zich. Daarom raad ik aan om eerst de Wikipedia (Engels) aangaande dit onderwerp door te nemen. Hier staan verschillende afbeeldingen bij die diverse lengten, markeringen, verlichting, en meer toelichten.

Runway numbering gaat tussen 01 en 36, waarbij deze nummers de magnetic heading representeren. Deze wordt afgerond. Zo heeft runway 08 een magnetic heading van 080°, en een runway 33 een magnetic heading van 330°.

VASI & PAPI Lights
Om het juiste glijpad richting de landingsbaan goed te kunnen volgen, kun je hulpmiddelen gebruiken. Naast de baan staan meestal 4 lichten (PAPI), die veranderen afhankelijk van de hoek waarin je aan komt vliegen.

Handige links
International Virtual Aviation Organization (IVAO) training documentation
Vatsim
Skyvector Flight Planning
ICAO airport codes
FAA pilot's handbook
FAA aviation handbooks
Garmin G1000 manual

Video's
Principles of flight - Fundamentals
Principles of flight - Propeller tendencies
Principles of flight - Trim & Uncoordinated flight
Understanding Jeppesen Charts. Part I
Understanding Jeppesen Charts. Part II

[Voor 170% gewijzigd door dawg op 02-09-2020 19:02]

• Ircghost

Ircghost

Moderator Spielerij

Honeybadger doesn't care!

Topicstarter
Timbox88 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 17:01:
[...]

Snap ik, maar dat is het enige dat ik nu nog niet helemaal onder de knie heb: ik snap in grote lijnen hoe de AP werkt, maar geen idee hoe ik te zien krijg welke aanvliegroute ik vervolgens moet volgen om goed op de landingsbaan uit te komen (en welke landingsbaan ik uberhaupt moet krijgen. Ze kunnen tegen mij wel zeggen 27L, maar vanuit de lucht heb ik geen idee welke dat is en wat de juiste aanvliegroute is). Ik land nu dus maar gewoon op de eerste de beste baan die ik zie. Ik kan nergens vinden hoe ik dit moet doen...
Als je VFR vliegt dan doe je dat op het oog (even simpel gezegd), dus je vliegt naar het vliegveld toe. Je doet een rondje om te kijken hoe het vliegveld in elkaar zit, en dan vlieg je het juiste circuit (i.e. right hand circuit). Als je 27L of R hebt, zul je twee landingsbanen parallel aan elkaar hebben liggen. Als je dan aanvliegt vanaf 270 dan zie je dus een baan links en rechts, dan moet je dus de Linker nemen. Vlieg je bijvoorbeeld vanaf de andere kant op het vliegveld af (90) dan kijk je dus naar 09R en 09L en moet je dus eerst een rondje om het vliegveld om de baan te bereiken.

Vlieg je IFR, dan plan je dus je vlucht al van te voren. Dit kan met de hulp van online tools, zoals bijvoorbeeld http://rfinder.asalink.net/free/ of Simbrief. Dan krijg je een flight plan die je kan inladen / configureren in je FMC. in je FMC kun je ook de approach en arrival kiezen en inladen, dan zie je meteen op je magnenta lijn hoe je moet vliegen en wordt je helemaal binnen geloosd.

Kijk anders videos zoals deze:
YouTube: Microsoft Flight Simulator 2020 - Create and load an IFR Flight Plan...

• dawg
  • Niet online
[...]

Snap ik, maar dat is het enige dat ik nu nog niet helemaal onder de knie heb: ik snap in grote lijnen hoe de AP werkt, maar geen idee hoe ik te zien krijg welke aanvliegroute ik vervolgens moet volgen om goed op de landingsbaan uit te komen (en welke landingsbaan ik uberhaupt moet krijgen. Ze kunnen tegen mij wel zeggen 27L, maar vanuit de lucht heb ik geen idee welke dat is en wat de juiste aanvliegroute is). Ik land nu dus maar gewoon op de eerste de beste baan die ik zie. Ik kan nergens vinden hoe ik dit moet doen...
Als toevoeging op @Ircghost:

Runway numbers zijn ook headings. Dus als je runway 06L te horen krijgt ligt deze op de radial 060 graden magnetic, afgerond (kan dus ook 059 o.i.d. zijn). Dat helpt je wellicht met het orienteren.

Radials. Heel belangrijk voor navigatie in de lucht. ;)

Acties:
  • +7Henk 'm!
  • Pinned

• killerbee1958
[...]

Haha, ja dan heb je nog wel wat leermomenten te gaan.
Kan hier niet een volledige cursus in dit draadje plaatsen maar even een korte reactie.

Landingsbaan die je aangewezen krijgt is afhankelijk van de wind ter plekke.
Voorbeeld als de wind vanuit het westen blaast dan zul je een landingsbaan krijgen die ongeveer oost-west ligt en in dit gevel een landing vanuit het oosten naar het westen (immers je landt in de wind).

Middels ATIS (automatic terminal information services) kun je, lang voordat je bij een veld arriveert al "horen" hoe de wind op dat veld is. (ATIS is niet altijd aanwezig overigens, wel op grotere velden).
Daarmee kun je dus al een verwachting krijgen van welke baan je toegewezen krijgt. Vaak vermeldt de ATIS zelfs de runway in use voor landen en opstijgen).

Vervolgens zijn er twee manieren om op de aangewezen landingsbaan uit te komen.
1. Vectoring. Hierbij is je leven als piloot simpel. De Air traffic controller vertelt je wanneer je moet dalen en welke koers je moet vliegen. Als je die instructies netjes opvolgt dan wordt je netjes voor de baan door de controller neergezet en hoef je alleen nog maar te landen als je baan in zicht hebt, of nog makkelijk als je op de ILS zit. Overigens houdt de controller rekening met de bergen dus zou hij je, als het goed is nooit een koers en hoogte geven die het risico met zich meebrengt dat je je in een berg boort.
2. Een Star. (standard arrival). Dit is als het ware de afslag van de snelweg (airway) inclusief de benodigde hoogtes en koersveranderingen naar de gewenste landingsbaan. Deze star moet je programmeren in je navigatie computer (FMS of G1000) en dan die volgen. Dan kom je ook veilig van je exit naar de landingsbaan.

Ga maar eens op Youtube filmpjes kijken. Hier is voldoende over te vinden en te leren als je dat echt leuk vindt. Of zoek een clubje van geintresseerden op in je buurt HCC FS groep.

Je lijkt me geintresseerd in deze details en er is veel te veel om uit te leggen in dit soort draadjes om je op die manier op het gewenste kennisniveau te krijgen.

• Ircghost

Ircghost

Moderator Spielerij

Honeybadger doesn't care!

Topicstarter
TS gefixed

[Voor 113% gewijzigd door Ircghost op 24-08-2020 17:47]

Acties:
  • +7Henk 'm!
  • Pinned

Systeem: Ryzen 9 3900X,RTX 4070 TI ,32GBVeng,Asro X570 PHANTOM GAMING 4 , Windows 11 Pro 64bits

• dawg
  • Niet online
Dank @ravw, ik heb je post gepinned. :)
dawg schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 17:42:
Dank @ravw, ik heb je post gepinned. :)
zijn pdf kan ze ook gwon downloaden en tijdens de lange vluchten door lezen :D
of zelf de testjes doen die er instaan .. heel veel word heel goed uitgelegt mist voor elke FS er die begint en ook mensne die weer even op willen frissen

[Voor 11% gewijzigd door ravw op 24-08-2020 17:45]

Systeem: Ryzen 9 3900X,RTX 4070 TI ,32GBVeng,Asro X570 PHANTOM GAMING 4 , Windows 11 Pro 64bits

• killerbee1958
@ravw Dank voor deze input.
Inderdaad zijn FS Groningen en FS Eindhoven twee van de actieve communities waar veel info beschikbaar is en waar ook avonden georganiseerd worden waar gelijkgestemden elkaar ontmoeten en over onze mooie hobby kunnen praten.
Kijk bijvoorbeeld eens op de main pagina van

FS GG: http://fsgg.nl/
FS Eindhoven: https://flightsimeindhoven.com/

Hier kun je een grote hoeveelheid verzamelde informatie vinden over de diverse aspecten van de diverse flightsimulator programma's.

Eens dat de drie vermelde documenten eigenlijk wel gelezen moeten zijn voordat je een vraag moet willen stellen.

Maar, ik heb ook geleerd dat niet iedereen op dezelfde manier stof tot zich kan nemen.
Dus, zoals ook door lrcghost aangegeven verwachten we wel dat je probeert om eerst zelf deze documenten door te nemen voordat je een vraag stelt.

Maar voel je ook vrij om dan een vraag te stellen want niet voor iedereen is het altijd helemaal duidelijk wat hier staat.
En dan is het toch fijn als er iemand is die je geduldig alsnog dat wil uitleggen.

[Voor 13% gewijzigd door killerbee1958 op 24-08-2020 17:54]

• PuckStar
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-03 11:16
Lijkt me heel leuk en waardevol dit topic! Bedankt alvast :)

[My Home Automations]

Ik had ze al in een flightsim topic geplaats deze pdfje met de vraag of ze in de topic opening te plaatsen .. maar niet gedaan ..

Ja ik vind ook er komen vragen voorbij waarvan ik denk .. 1 miljoen youtube filmpjes er over vliegen , hoe of wat , alles is te vinden maar nog vragen , maar goed het is wel weer leuk om mee te lezen

Maar had het wel verwacht dat er weer veel nieuwlingen komen dus dan krijg je al dat soort vragen ook weer _/-\o_

Maar goed dit zou wel het eerste zijn die pdf jes wat je moet weten over het besturen van een vliegtuig
als je niet begrijpt hoe een vliegtuig reageerd en hoe dat te voorkomen en al het helemaal niet weten waar alle knopjes voor zijn :o .... ja dan word flightsim nooit leuk , niet om dat je vliegen niet leuk vind maar omdat je de kennis niet in huis heb hoe of wat van A naar B te gaan en hoe je daar moet komen door middel van een vliegtuig.
Maar bij veel mensen is het van ... o leuk even een rondje rond mijn huis .. en kijken hoe mijn stad er uit ziet ......... om vervolgens er achter te komen dat je in het begin heel dat vliegtuig niet van de grond krijgt :| :X (kl*te spel.... sim ) LOL
Mensen vergeten dat dit een Simulator is en geen GAME

Mensen die hier komen zien mij ook vliegen en denken ?? wat ben jij aan het doen .. en knap dat je dat allemaal kan.
maar vergeten wel dat ik hier al meer dan 20 jaar ervaring mee heb .

En daarbij ik had vroeger nooit dit soort hulp aan voorgekouwde pdf jes en youtube ??? wat was dat ...
lol .nee alles zelf vragen of opzoeken in de bibliotheek of vragen aan mensen waarvan je wist dat ze wat van luchtvaart wisten ... ik spreek hier over eind jaren 80 begin jaren 90

Maar ik ga weer te lang met me voeten op de grond ..... dus ik ga de lucht weer in .. laatste stukje van mijn Fly trip door canada :-)
Sorry maar mijn bloed kan er gewoon niet tegen als ik mensen in mijn omgeving heb ... en op gelijke hoogte staat met die mensen (of onder de duim houden ......... ik sta liever boven alle mensen en daarom vlieg ik ook :-) de meeste mensen zitten dan gelukkig onder je :o

PS ik ben geen echte piloot maar wel met real vliegervaring van het zelf vliegen :+

• Tourniquet
  • Laatst online: 22-03 10:08

Tourniquet

Hiya, fellas!

Even een crosspost, misschien hier beter op z'n plek:

Misschien leuk voor vanavond (straks vanaf 19:00) als je even niet zelf wilt vliegen:
Join me in the flight deck live as we use both Microsoft Flight Simulator and X-Plane 11!

It’s time to go work so we’re going to start off in Inverness in MSFS and position to Edinburgh in the Default Textron Aviation Cessna 152 Aerobat flying VFR via Loch Ness and Perth.

Once in Edinburgh we’re going to put on our pilots’ uniform (and switch simulators to X-Plane 11) to fly from Edinburgh to Dusseldorf in the ZIBO MOD 737 where this evening there is a live event on VATSIM!

Welcome on board!
Bij de 2e vlucht kun je zien hoe een 'real life' 737-piloot zo'n commerciële vlucht precies uitvoert, bijna geheel zoals het in het echt gaat. :)

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

• Timbox88
Thanks voor de info jongens! Ik ga ermee aan de slag!

• upclocker
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03:30
Dit is ook wel een aanrader voor hier eigenlijk. Een vrij uitgebreide handboek van de FAA, waarin eigenlijk alle basis principes van het vliegen wel aanbod komt op PPL niveau.
https://www.faa.gov/regul.../media/pilot_handbook.pdf

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• dawg
  • Niet online
Trimmen! Met dank aan @ND863. :)
ND863 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 18:06:
Over dat uit trimmen:

Doel is om: met je handjes los nagenoeg level flight te kunnen doen. (Uitgaande dat je alle andere dingen zoals gas en vliegtuigconfiguratie (flaps, gear) constant houd.

Stel nou dat je op op 4000 ft level wil vliegen, merk je dan dat je de hele tijd iets van je yoke/joystick nose down (of nose up) moet trekken? Ja das toch irritant als je nog een 45 minuten naar Londen moet vliegen? :P
De elevator trim kan deze nose down input (of nose up) voor je mechanisch overnemen, waardoor je -als je precies goed uittrimt- je stick kan los laten. Chill!

Maar, met 1x op de toets nose-down trimmen (of nose-up) verschuift de trim echt héél minimaal. Met 1x trimmen voel je amper direct verschil. Houd je je nose-down trim toets ingedrukt, dan gaat het vliegtuig repetitive nose-down trimmen, maar nog steeds met hele kleine stapjes.

Terug te komen op die 4000ft vast houden:
1. Zorg eerst voor dat je zelf met je yoke/stick op 4000 ft aflevelled.
2. Houd je snelheid gelijk, dus als je op 4000 ft je snelheid ziet oplopen, neem dan eerst gas terug voordat je begint met trimmen!
3. Snelheid en 4000 ft OK?
- Moet je de hele tijd nose-down op je yoke/stick geven? —> dan is nose-down trim nodig.
/ Moet je de hele tijd nose-up op je yoke/stick geven? —> dan is nose-up trim nodig.
4. Maar hoeveel? Stel je moest oorspronkelijk 25% nose-down oo je stick/yoke geven: probeer dan 3 sec nose down trim ingedrukt te houden. Dan WACHT ff 1s en je merkt dat de neus iets naar beneden gaat. TEGELIJK met dat de neus naar beneden gaat, dan geef je minder nose-down input op je stick, want immer doet de trim dit stukje al voor je. (Als je dezelfde nose-down input zou blijven geven terwijl je ook nogeens nose-down trimt dan gaat het vliegtuig zakken). Hierna, WACHT weer even 1s om te observeren wat het vliegtuig doet.
5. Je zult nu zien dat je minder nose-down input op je stick/yoke hoeft te geven om die 4000 ft aan te houden. Als je nu nog maar 10% stick input hoeft te geven, moet je nog meer nose-down bijtrimmen. Maar leer van je voorgaande actie. Toen je 3s nose-down trim ingedrukt hield was je er bijna, dus wellicht is een halve seconde de nose down trim nu voldoende.

Het is belangrijk voordat je trimt om bv de snelheid al constant te houden. Waarom? Als je harder vliegt is de effectiviteit van je trim veel groter. Dus als je snelheid-jo-joot, dan ben je alleen maar jezelf achteraan aan het trimmen ;P

Zelfde voor flaps en gear (en in mindere mate de fuel), want die veranderen de balans van het vliegtuig.

Kortom:
- zorg dat alle andere variabelen constant zijn
- trim pas als je alles onder controle hebt
- groot yoke/stick uitslag = grote stappen trim nodig. Weinig yoke/stick uitslag = kleine stappen trim nodig.

Succes!!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Mooi topic, hulde!

Goede bron van informatie is de FAA Handbooks sectie. Daar zijn de real life handboeken direct gratis te downloaden en gelijk goed in het Engels voor het gebruikte internationale jargon.

Aanraders zijn de Airplane Flying, Instrument Flying, Flight Navigator en Advanced Avionics Handbooks.

https://www.faa.gov/regul...ndbooks_manuals/aviation/

• PuckStar
Mag ik hier dus inhoudelijke vragen stellen? :)
Ik ben net geland en engines uit gezet. Vlieg met een Beechcraft Kind Air 350i maar er knippert FUEL PRESS en OIL PRESS in het rood en BAT AMP geel.
Moet ik daar dan officieel nog iets mee?
Of is dit gewoon het moment om uit te stappen?

[My Home Automations]

• upclocker
PuckStar schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 22:53:
Mag ik hier dus inhoudelijke vragen stellen? :)
Ik ben net geland en engines uit gezet. Vlieg met een Beechcraft Kind Air 350i maar er knippert FUEL PRESS en OIL PRESS in het rood en BAT AMP geel.
Moet ik daar dan officieel nog iets mee?
Of is dit gewoon het moment om uit te stappen?
Nee, zijn logische warnings als je een motor uit zet. Als de motor niet draait, draaien ook de oliepomp en de alternator niet. Alleen moet je dan niet vergeten de battery uit te zetten, anders kan je niet meer starten omdat hij leeg is.

• Uitvreter
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22-03 13:58

Uitvreter

Eet niet thuis vanavond

killerbee1958 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 17:20:
[...]

1. Vectoring.
<knip>
Overigens houdt de controller rekening met de bergen dus zou hij je, als het goed is nooit een koers en hoogte geven die het risico met zich meebrengt dat je je in een berg boort.
Het blijft altijd de verantwoordelijkheid van de piloot om niet tegen een berg aan te vliegen. Als de verkeersleiding je vectors geeft is dat geen garantie dat het qua terrein veilig hoeft te zijn.
Overigens maken piloten daar vaker fouten mee dan verkeersleiders. 8)7

De verkeersleiding in MSFS2020 vertrouw ik sowieso niet. ;)

May clinging breasts always come to your aid in the kitchen!

• killerbee1958
@Uitvreter
Vandaar dat ik ook schreef dat hij dit doet ALS HET GOED IS. :-)

Maar inderdaad, de eindverantwoordelijkheid ligt ALTIJD bij de captain. (en zelf niet bij de Pilot Flying als het op juridisch gesteggel aankomt :- ) )
(zelfde overigens als een loods een schip verkeerd binnenloodst. Dan is ook de kapitein van het schip nog steeds de verantwoordelijke voor het aan de grond lopen)

Overigens eens dat de ingeprogrammeerde ATC van MSFS (of P3d of X-plane) niet de allerbeste resultaten op neerzet.
Vandaar dat ik, als er even voldoende dekking is, graag online vlieg op IVAO of VATSIM

• killerbee1958
CR2032 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 22:41:
Mooi topic, hulde!

Goede bron van informatie is de FAA Handbooks sectie. Daar zijn de real life handboeken direct gratis te downloaden en gelijk goed in het Engels voor het gebruikte internationale jargon.

Aanraders zijn de Airplane Flying, Instrument Flying, Flight Navigator en Advanced Avionics Handbooks.

https://www.faa.gov/regul...ndbooks_manuals/aviation/
Deze site kende ik nog niet.
Dank voor deze verwijzing. Even snel een scan van de door jou aangerade documenten gedaan, en die zien er inderdaad gedegen uit.
Ik moet weer even tijd gaan vinden om mijn theorie wat op te poetsen want het zijn wel pillen maar ze zien er inderdaad goed uit.

• Extrix
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19:37
De vectors zijn heel interresant, maar ik krijg dat eigenlijk nooit te horen vanuit de ATS moet ik daar iets voor doen omdat werkend te krijgen.

Die navigatie planning is ook heel nice ga ik binnenkort is gebruiken

• killerbee1958
Ik heb ATC bij de diverse sim pakketten eigenlijk altijd uitstaan dus ik weet even niet hoe het in MSFS werkt.
Ik heb wel eens gezien dat je vectors kan vragen in het window van ATC.

In real life overigens bepaalt ATC of je de STAR volgt of dat ze je gaan vectoren.
Bij drukke vliegvelden gaat ATC eigenlijk altijd over tot vectoring omdat dit HUN manier is om traffic separation te garanderen.
Door te vectoren kunnen ze namelijk de diverse aankomende (of vertrekkende) vliegtuigen elk een ander patroon laten vliegen wat zorgt voor de separatie.

Als alle aankomende kisten precies de STAR zouden volgen dan zou snelheidsverschil al snel een conflict kunnen doen ontstaan.

Ook hier is het weer "leuker' om op IVAO of VATSIM te zitten want dan vraag je desnoods de ATC om vectors en die gaat hij dan wel geven (tenzij je een brombeer hebt die er net geen zin in heeft, maar dat zijn de uitzonderingen.)

• Craftop
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-03 14:30
killerbee1958 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 08:56:
Ik heb ATC bij de diverse sim pakketten eigenlijk alitjd uitstaan dus ik weet even niet hoe het in MSFS werkt.
Ik heb wel eens gezien dat je vectors kan vragen in het window van ATC.

In real life overigens bepaalt ATC of je de STAR volgt of dat ze je gaan vectoren.
Bij drukke vliegvelden gaat ATC eigenlijk altijd over tot vectoring omdat dit HUN manier is om traffic separation te garanderen.
Door te vectoren kunnen ze namelijk de diverse aankomende (of vertrekkende) vliegtuigen elk een ander patroon laten vliegen wat zorgt voor de separatie.

Als alle aankomende kisten precies de STAR zouden volgen dan zou snelheidsverschil al snel een conflict kunnen doen ontstaan.

Ook hier is het weer "leuker' om op IVAO of VATSIM te zitten want dan vraag je desnoods de ATC om vectors en die gaat hij dan wel geven (tenzij je een brombeer hebt die er net geen zin in heeft, maar dat zijn de uitzonderingen.)
Ik heb VATSIM nog niet echt gecheckt, maar begrijp ik goed dat hier live mensen je volgen en dat je met real persons praat die je naar de runway begeleiden?

AMD Ryzen 7 5800X3D - MSI RTX 3080 Gaming X Trio - 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 MHz - Oculus Quest 2

• Extrix
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19:37
Craftop schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 09:00:
[...]

Ik heb VATSIM nog niet echt gecheckt, maar begrijp ik goed dat hier live mensen je volgen en dat je met real persons praat die je naar de runway begeleiden?
ja toch wel benieuwd hoe dit werkt . Omdat niet iedereen dit gebruikt?

• killerbee1958
Craftop schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 09:00:
[...]

Correct.
Zoals wij doen alsof we piloten zijn, zo zijn er, gelukkig, ook heel veel vliegvrienden, die zich voor willen doen als ATC.
Daarbij geldt, zowel op IVAO als op VATSIM, dat zowel ATC als Piloten geacht worden bekend te zijn met de protocollen in de luchtvaart en luchtvaart termonologie en ook die aan te houden.
UIteraard is er begrip als je nog iets moet leren, maar je wordt wel geacht enige basis kennis te hebben.

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:57
Zo.. toen was ik weer 20 minuten van mijn tijd kwijt aan het inlezen op PAPI lights en youtube video's bekijken YouTube: Airport PAPI Lights | How They Work

Terwijl ik niet eens een FlightSim speel..

Toch weer wat geleerd vandaag haha
DonJunior schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 09:11:
Zo.. toen was ik weer 20 minuten van mijn tijd kwijt aan het inlezen op PAPI lights en youtube video's bekijken YouTube: Airport PAPI Lights | How They Work

Terwijl ik niet eens een FlightSim speel..

Toch weer wat geleerd vandaag haha
dat zijn juist leuke dingen zo doe ik ook vaak kennis op , en zo leer je heel veel .. als ik iets lees en ik begrijp het niet of wil weten wat het is ga ik het op zoeken .. en vaak gebeurd het dan dat je van de een in de andere terecht komt ... :-)

het begint bij Papi lights voor je het weet heb je zo veel WIKI en You tube fimpjes gekeken , en eindigt je met de dood van Diana om maar even iets te noemen ... en het is dan alleen weer een paar uur verder

• DVDL
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:56
killerbee1958 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 17:20:
[...]

Vervolgens zijn er twee manieren om op de aangewezen landingsbaan uit te komen.
1. Vectoring. Hierbij is je leven als piloot simpel. De Air traffic controller vertelt je wanneer je moet dalen en welke koers je moet vliegen. Als je die instructies netjes opvolgt dan wordt je netjes voor de baan door de controller neergezet en hoef je alleen nog maar te landen als je baan in zicht hebt, of nog makkelijk als je op de ILS zit. Overigens houdt de controller rekening met de bergen dus zou hij je, als het goed is nooit een koers en hoogte geven die het risico met zich meebrengt dat je je in een berg boort.
Wat ik merk is dat wanneer ik low-alititude airways pak, zoveel mogelijk een "logische" nadering probeer te pakken voor de baan, door de "opties" onder de aankomstluchthaven aan te passen (die standaard dus op "arrivals" en "approach" sta. hierin moet ik me nog verdiepen hoe dit nou precies werkt en waarom er van die onlogische combo's uit komen.

Echter, soms krijg ik zo'n "waypoint" te zien op mijn scherm, als ik in de buurt kom van het vliegveld. Dan vertelt de ATC verder niet zoveel, totdat ik specifiek om een "vector" vraag en hij stuur me volledig ofkoers om met een enorme boog alsnog in de buurt te komen. Ik moet dan soms meerdere malen vragen om een koers, omdat ik teveel ofkoers ga 8)7

Wat doe ik dan fout? Waarom verteld ATC me niet dat ik die route moet nemen, maar enkel als ik er zelf om vraag? Het lijkt me het meest logische dat ik gewoon naar die waypoints vlieg die ik dus heb geselecteerd bij het begin.

#vragenvragen. :P iemand ergens een basis uitleg over hoe dit nou allemaal werkt? kan er weinig van vinden (of ik zoek niet met de juiste termen)

• killerbee1958
@DVDL Ik denk niet dat jij perse veel verkeerd doet maar de ATC van MSFS 2020 is nog niet heel erg volwassen.
Het verhaal dat je verkeerd gedirigeerd wordt door de ATC van MSFS 2020 heb ik al op veel plekken gelezen.

• DVDL
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:56
@killerbee1958 dus een beetje creatief boekhouden en gewoon lekker je eigen route vliegen via de waypoints is dus nu even de way to go. Thanks voor je snelle reactie.

• killerbee1958
@DVDL Ja dat kan je doen.
Of je zoekt de star even op via het internet en je probeert de star confirm de IAP (Instrument approach plate) te vliegen. :-)

• dawg
  • Niet online
@DVDL Wat @killerbee1958 ook zegt, je kunt altijd een IFR approach plate opzoeken en die volgen.

Hier heb je er bijvoorbeeld voor EHAM met hier een uitleg hoe deze te lezen.

[Voor 23% gewijzigd door dawg op 25-08-2020 15:50]

• Timbox88
Oké, nog even terugkomend op het andere topic dus. Mijn vraag is: ik vul in de World Map een start- en eindbestemming in en volg simpelweg de navigatie. Dat doe ik bijna altijd door de AP aan te zetten, de NAV Mode en de Altitude Mode.

Kan ik de Approach Mode vervolgens gebruiken om (automatisch) op de juiste aanvliegroute te komen en zo recht voor de juiste landingsbaan te komen?

• Ircghost

Ircghost

Moderator Spielerij

Honeybadger doesn&#039;t care!

Topicstarter
Timbox88 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 16:18:
Oké, nog even terugkomend op het andere topic dus. Mijn vraag is: ik vul in de World Map een start- en eindbestemming in en volg simpelweg de navigatie. Dat doe ik bijna altijd door de AP aan te zetten, de NAV Mode en de Altitude Mode.

Kan ik de Approach Mode vervolgens gebruiken om (automatisch) op de juiste aanvliegroute te komen en zo recht voor de juiste landingsbaan te komen?
Als je dat wilt doen:
1) ILS frequentie opzoeken van de baan waar je wilt landen, invullen in NAV1 + actief maken
i.e. voor EHRD: https://www.lvnl.nl/eaip/...D-en-GB.html#ehrd-ad-2.24

of toegankelijker: https://www.openaip.net/node/156929 dus ILS freq voor baan 06 is 109.1

2) Juiste manier aanvliegen, vaak kun je zo'n 2000-3000 feet boven de hoogte van de baan aanhouden + zo'n 30 graden max afwijking van de route (i.e. als de baan 270 is, kun je nog 240 vliegen om het te laten werken) (het liefst wil je de approach chart van de baan erbij pakken om te weten waar je moet zijn.

Voor het hoogteplan

3) Zorgen dat je binnen het bereik, de juiste richting + de juiste hoogte hebt
4) Technisch gezien wil je eerst LOC(alizer) gebruiken om in de juiste richting te komen
5) Dan wissel je naar APP(roach) om de rest over te laten nemen (dan volgt je AP de glidescope naar beneden)

• upclocker
Timbox88 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 16:18:

Dat kan, maar gaat uiteraard niet vanzelf. Wat jij wilt is het vliegen van een ILS (instrument landing system) approach. Je moet daarvoor de localizer frequentie invoeren in je nav paneel. Om een goede weergave te hebben op je HSI of je ILS indicator moet je nog wel de juiste course erin zetten. Als je dan geklaard bent voor de ILS approach kan je de approach knop in drukken en moet je een de localizer course onder een hoek van ongeveer 30 graden aanvliegen. Als het goed is captured hij dan de localizer en daarna de glideslope waardoor hij vanzelf gaat dalen.

• killerbee1958
@Timbox88
Het begint inderdaad met het in MSFS2020 selecteren van een departure en een arrival.
Vervolgens selecteer je links IFR high altitude airways.

Hiermee kan MSFS een route voor je maken via de airways..
LET OP: Je moet nog wel van je departure airport op de snelweg komen en bij je bestemming moet je vanaf de snelweg nog naar je bestemming airport.

De route van vertrek luchthaven naar de snelweg is de Standard Instrument Departure (SID) en de route van je exit van de airway naar de bestemmingshaven heet Standard Terminal Arrival (STAR).
MSFS kan bij het plannen van je vlucht de SID en de STAR toevoegen.

Als het goed is (maar dit heb ik nog niet getest) dan zal MSFS in dit geval ook de goede baan selecteren en de frequentie van de ILS en de heading in je FMC programmeren.

Hier even wat youtube filmpjes met verdere uitleg.
YouTube: Flight Sim How To | Reading SIDs And STARs | Obtaining Charts
YouTube: Simple IFR Flight Planning Tutorial | SID & STARS| Chart Reading For...

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-03 12:52
Vraagje voor de wat meer gevorderden hier. ATC vroeg mij zo juist bij herhaling sinds mijn binnenkomst in de VS om te stijgen naar FL 180. Van wat mij bij staat en wat ik ook met mijn Google skills terug vind is voor FL naar altitude grofweg een factor 100.

Gezien ik in mijn C172 vlieg, met opgegeven max altitude van 14000 voet vroeg ik mij af of ik hier nu iets over het hoofd zie, of te beschouwen als bug?

• killerbee1958
@psychodude:
Correct FL180 is hetzelfde als 18.000 feet met een kleine kanttekening.

Er wordt gesproken over FL XXX boven Transition Altitude. Dwz dat een FL altijd een hoogte is tov een standaard druk van 29.92 inches of 1013,2 HPa.

Indien ATC je een hoogte geeft in voeten zonder FL dan is dit een hoogte tov de ter plekke geldende luchtdruk (QNH)

Laat onverlet dat 18.000 feet (of nu QNH of standard pressure is) door de C172 niet gehaald kan worden dus dit was weer zo een MSFS 2020 ATC foutje

• Ircghost

Ircghost

Moderator Spielerij

Honeybadger doesn&#039;t care!

Topicstarter
psychodude schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 16:47:
Vraagje voor de wat meer gevorderden hier. ATC vroeg mij zo juist bij herhaling sinds mijn binnenkomst in de VS om te stijgen naar FL 180. Van wat mij bij staat en wat ik ook met mijn Google skills terug vind is voor FL naar altitude grofweg een factor 100.

Gezien ik in mijn C172 vlieg, met opgegeven max altitude van 14000 voet vroeg ik mij af of ik hier nu iets over het hoofd zie, of te beschouwen als bug?
Daarnaast is de ceiling limit van de C172 FL130 (13500 feet), dus zo hoog kan je niet.

• upclocker
En dan is de USA ook nog een beetje een vreemde een in de bijt omdat 18000ft een fixed transition altitude is. Ze hebben daar geen transition layer en een transition level. Bij een QNH <1013,25 hPa is 18000ft een altitude en FL190 dus de laagste flight level. Is de QNH >= 1013,25 is FL180 de laagste flight level.

• killerbee1958
@upclocker
Correct. En dit is dus ook nog een veel gemaakte fout in Europa door Flightsimmers.
in Europa is de Transistion Altitude vaak veel lager (4000 of 6000 voet).
Dit hoor je als Piloot dus ook te weten zodat je bij het klimmen door de TA overgaat op STD barosetting van je hoogtemeter.

Informatie over geldende TA vind je vaak in de SID's van een vliegveld.
killerbee1958 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 17:09:
@upclocker
Correct. En dit is dus ook nog een veel gemaakte fout in Europa door Flightsimmers.
in Europa is de Transistion Altitude vaak veel lager (4000 of 6000 voet).
Dit hoor je als Piloot dus ook te weten zodat je bij het klimmen door de TA overgaat op STD barosetting van je hoogtemeter.

Informatie over geldende TA vind je vaak in de SID's van een vliegveld.
om het dan nog even moeilijker te maken ..

de Transistion Altitude in Nederland voor zo ver ik weer verschil ook weer wat je vliegt VFR of IFR :D
IFR is 3000ft en VFR is 3500ft
Het Transition Level is variabel, en is afhankelijk van de QNH.

wat ik me wel eens afvraagt hoe zit dat met de dalende vliegtuigen ... want dat lijkt me lastig , dit gaat vooral om echte vliegers

Stel ik vlieg een vluchtje van 5 uur , het weer bij aankomst , kan dus erg veranderen waardoor ook de QNH.

Maar hoe krijg je die informatie ? het lijkt me dat de ATC die door geeft op het moment dat je vraagt om naar een lage level te gaan.... ivm het landen het verlaten van de TL
ik weet dat het vroeger was dat je hier nog om moet vragen .. maar is het en ik hoop zelf wel dat dit tegenwoordig verplicht is als ATC er door te geven voor dat een piloot gaat dalen onder de TL

• upclocker
ravw schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 17:38:
[...]

de Transistion Altitude in Nederland voor zo ver ik weer verschil ook weer wat je vliegt VFR of IFR :D

wat ik me wel eens afvraagt hoe zit dat met de dalende vliegtuigen ... want dat lijkt me lastig , dit gaat vooral om echte vliegers

Stel ik vlieg een vluchtje van 5 uur , het weer bij aankomst , kan dus erg veranderen waardoor ook de QNH.

Maar hoe krijg je die informatie ? het lijkt me dat de ATC die door geeft op het moment dat je vraagt om naar een lage level te gaan.... ivm het landen het verlaten van de TL
ik weet dat het vroeger was dat je hier nog om moet vragen .. maar is het en ik hoop zelf wel dat dit tegenwoordig verplicht is als ATC er door te geven voor dat een piloot gaat dalen onder de TL
Door de ATIS uit te luisteren.

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
ravw schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 17:38:
[...]

In de praktijk boeit het niet, je krijgt de opdracht om te zakken naar ofwel een flight level of een altitude.
Bij het eerste laat je 1013 staan, bij het tweede ga je vrijwel meteen naar de QNH, die je krijgt van der luchtverkeersleider.
Fly-guy schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 20:01:
[...]
bij het tweede ga je vrijwel meteen naar de QNH, die je krijgt van der luchtverkeersleider.
Daar ging het om die krijg je dus wel te horen , weet bij vertrek dat je het gelijk te horen krijgt maar hij het dalen wist ik het niet zeker .. had wel verwacht dat je het van hun zou horen ...

• Vinslo
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-03 15:54
ravw schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 20:11:
[...]

Daar ging het om die krijg je dus wel te horen , weet bij vertrek dat je het gelijk te horen krijgt maar hij het dalen wist ik het niet zeker .. had wel verwacht dat je het van hun zou horen ...
Anders heb je ook nog de ATIS toch..

• killerbee1958
En last but not least (maar wel minst realistisch) de B knop :-)
hebben trouwens meer mensen last als je met de drone view buiten wat screenshots neemt dat het vliegtuig in ap gelijk de kluts kwijt is :-( als je wer ind e cockpit gaat zitten en hem van actief pauze afzet
hoe kan je dat voor komen
met mach 7 je de grond inboren vanaf 25.000 ft doet auw :(

[Voor 28% gewijzigd door ravw op 25-08-2020 22:07]

• PuckStar
ravw schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 22:05:
hebben trouwens meer mensen last als je met de drone view buiten wat screenshots neemt dat het vliegtuig in ap gelijk de kluts kwijt is :-( als je wer ind e cockpit gaat zitten en hem van actief pauze afzet
hoe kan je dat voor komen
Niet de actieve pause gebruiken denk ik.
Hier wat meer info.

[My Home Automations]

PuckStar schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 22:08:
[...]

Hier wat meer info.
bedankt zat weer in het verkeerde topic maar ik ga daar verder ..

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-03 12:02
PuckStar schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 22:08:
[...]

Hier wat meer info.
Daarom gebruk ik dus de AI-pilot (CTRL-ALT-x) die vliegt dan gewoon en als het moet doet ie ook de landing nog voor je... niet leuk...

Als je dan de active-pause gebruikt heb je dat effect van AP_LOSS niet.... en kun je ff met de drone spelen.

Daarna gooi je de AI-pilot weer uit en zet je de AP weer aan...

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Vinslo schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 21:32:
[...]

Anders heb je ook nog de ATIS toch..
Is niet altijd de juiste QNH. Nu zal het weinig verschillen, maar de luchtdruk op bestemming (de ATIS) hoeft niet de druk te zijn op de plek waar je gaat dalen. Maar op sommige vliegvelden in de VS, moet je belachelijk vroeg zakken, om onder andere verkeer uit te komen waardoor er best een significant verschil in luchtdruk kan zijn.

Daarom krijg je het altijd als je naar een hoogte moet zakken, of vraag je er om als ze het vergeten.

Maar dat zijn details die in FS niet echt belangrijk zijn.
even een vraagje met die G1000 ( ik ben daar niet mee bekent maar nu moest ik een ILS gaan doen .. dus ik aktiever hem in de G1000 ... druk in dat hij geaktieveerd moet worden ..doet dit ook ...
brang me netjes voor de baan maar hij wil niet gaan zakken ... op een of andere manier pakt hij de ILS niet op ?

hoe werkt dit met de G1000
oja de 930

• dawg
  • Niet online
@ravw in de OP heb ik zojuist een officiële manual van de Garmin G1000 toegevoegd. In .pdf. :)
dawg schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 20:41:
@ravw in de OP heb ik zojuist een officiële manual van de Garmin G1000 toegevoegd. In .pdf. :)
Zoek zoek :9

heb hem thx

[Voor 3% gewijzigd door ravw op 27-08-2020 20:52]

• Craftop
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-03 14:30
ravw schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 20:37:
even een vraagje met die G1000 ( ik ben daar niet mee bekent maar nu moest ik een ILS gaan doen .. dus ik aktiever hem in de G1000 ... druk in dat hij geaktieveerd moet worden ..doet dit ook ...
brang me netjes voor de baan maar hij wil niet gaan zakken ... op een of andere manier pakt hij de ILS niet op ?

hoe werkt dit met de G1000
oja de 930
Volgens mij beinvloed de G1000 je throttle niet actief, dus dat zou betekenen dat je dat zelf moet doen om de daling in te kunnen zetten.

AMD Ryzen 7 5800X3D - MSI RTX 3080 Gaming X Trio - 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 MHz - Oculus Quest 2

• killerbee1958
Ik heb in P3D een tijdje met de Carenado C208B gevlogen met g1000 en daar word de localizer en glide scope keurig opgepakt door de autopilot.
LET OP: er zit natuurlijk wel een aparte autopilot (in de c208B) boven de g1000 waar je approach armed.
Daar overigens wordt inderdaad de throttle ook niet actief gemanaged door de autopilot en moet je dus als PF zelf power management doen.

Ik vlieg te weinig met de C172 om te kunnen vertellen hoe het daar gaat maar lrcghost heeft een keurig manual neergezet over dat ding, dus wat staat daar in?

[Voor 14% gewijzigd door killerbee1958 op 28-08-2020 08:59]

• appie35
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18-03 17:00
Ik volg dit topic (nog niet) maar ik zag de video van Captain Joe (volgens mij is hij een Nederlander)

YouTube: Boeing 747 PILOT flies traffic pattern with CESSNA 152! Including CH...

Android gebruiken met een visuele beperking, kan dat?

• killerbee1958
Tsja, niets mis met zijn video en zijn procedure maar om nou 4,99 te betalen voor een checklist die je ook gratis op het internet kan vinden????

http://www.stefanv.com/aviation/checklists/cessnanormal.pdf

• Novalin
  • Laatst online: 22-01 23:14
Nieuw op dit forum / in dit topic, dus moet een en ander nog teruglezen.

Het lijkt mij leuk een ieder de terminologie én VFR procedures van de verschillende velden in Nederland over te brengen. Ik denk dan aan bijvoorbeeld het volgen van een 'opleiding' zoals het in het echt ook gaat...

De volgende stappen zit ik dan aan te denken;
- take off
- 'bovenwerk' inclusief 60 graden bochten en overtrekoefeningen
- (nood) landingen zowel clean als met flaps
- doellandingen clean en met flaps
- navigatievlucht
Et cetera.

Heb sinds ruim 3 jaar mijn brevet dus kan vanuit de praktijk de nodige inbrengen bieden. Ik ben er echt van overtuigd dat het voor velen een eye opener gaat zijn én dat de spaarrekening op termijn geplunderd gaat worden voor het echte werk ;-)

• killerbee1958
hoi Novalin,

Welkom in dit specifieke forum waar we vragen van leden willen beantwoorden.
Ik zag je aanbieding in het FS 2020 forum ook al, maar ik denk zelf dat je beter kan wachten op specifieke vragen van beginnende vliegers.

Maar goed om de vraag te stellen hier.
Wie weet zijn er wel veel leden die hier behoefte aan hebben.

• appie35
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18-03 17:00
killerbee1958 schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 09:49:
Tsja, niets mis met zijn video en zijn procedure maar om nou 4,99 te betalen voor een checklist die je ook gratis op het internet kan vinden????

http://www.stefanv.com/aviation/checklists/cessnanormal.pdf
Oops zover was ik niet gegaan ( wij zijn Hollanders en willen alles gratis :) )

Android gebruiken met een visuele beperking, kan dat?

• killerbee1958
Beste vlieg vrienden en vriendinnen.

Met MSFS 2020 hebben we een berg nieuwe enthousiastelingen gekregen die in een kist stappen en lekker gaan vliegen zonder enige vluchtvoorbereiding.
Nu kan dat natuurlijk in een simulator/game, maar als het goed is, zitten er in dit draadje mensen die het "iets" serieuzer willen aanpakken.

Ik heb bedacht dat ik het leuk zou vinden om op een speelse manier nut en noodzaak van vluchtvoorbereiding inzichtelijk te maken door om de zoveel tijd een opdracht op te stellen voor een bepaalde vlucht waarbij ik begin met simpel stap in je kist en ga van A naar B (proberen te) komen.

Vervolgens zou van die aanpak iets te leren moeten zijn en gaan we diezelfde vlucht in etappes steeds beter voorbereiden.
Op die manier zou je, hopelijk, inzicht krijgen in de vele mooie aspecten, van het voorbereiden van een "simpele" VFR vlucht.

Zit hier iemand op te wachten of ben ik nu iets aan het bedenken waar niemand op zit te wachten?
O en btw, dit is wat Novalin ook al voorstelde dus ik zou dit graag met zijn hulp, als echte PPL, voorbereiden.

Maar eerst maar eens kijken of hier behoefte aan is.

[Voor 7% gewijzigd door killerbee1958 op 31-08-2020 22:17]

• Jacco011
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
killerbee1958 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 21:58:
Zit hier iemand op te wachten of ben ik nu iets aan het bedenken waar niemand op zit te wachten?
O en btw, dit is wat Novalin ook al voorstelde dus ik zou dit graag met zijn hulp, als echte PPL, voorbereiden.
Het lijkt mij inderdaad wel leuk. Het kan uitgroeien tot een hele serie.
"Learning by doing" en dan gewoon de serie beginnen in de C152 met VFR basisoefeningen en dit uitbreiden naar IFR in de C172 en grotere vliegtuigen. Dan leren mensen hoe ze moeten vliegen en weten ze hoe dit in FS2020 werkt (Wel oppassen met komende updates).
Ik zou wel werken met Google Maps voor bijvoorbeeld VFR circuits, zodat de kijker beter ziet op welke afstanden die gevlogen worden tegenover de runway.
Ik zou de serie als duo beginnen, dan kan ieder zijn kennis in de videos weergeven. Eventueel nog leuk om met IVAO / VATSIM te vliegen voor wat extra realisme en voor extra animo richting deze platformen ;)
Ik ken iemand die op IVAO actief is en ook net zijn PPL heeft behaald. Misschien kan hij helpen met ATC.

[Voor 4% gewijzigd door Jacco011 op 01-09-2020 09:35]

• Shodan
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:23
Pffff. Al een uur aan het klooien met de garmin GNS 530, maar ik kan er echt absoluut niet mee werken. Wat een onding.

Ik probeer gewoon vanuit niets in de lucht een route te maken. Gewoon direct naar een vliegveld en dan een approach kiezen. Ik kan prima een directe route plotten, maar het blijkt onmogelijk er dan een approach aan te koppelen. Ik snap ook niet precies wat het waypoint menu nu eigenlijk is, geeft dit gewoon info over het eerst volgende waypoint?

En klopt het dat de directe route niet in je FPL komt?

Als ik een directe route heb geactiveerd is mijn procedures menuutje helemaal leeg, kan er geen approach in aanpassen of activeren.

Kan iemand mij hier doorheen loodsen?

EDIT: Enige optie die ik nu zie om een approach te kiezen.
Ik moet het flightplan invullen. Hier moet ik 2x hetzelfde waypoint inzetten. Alleen dan kan ik een approach selecteren en daadwerkelijk activeren. Direct mode werkt niet icm procedures. Kan geen approaches kiezen.

Ik ben nieuw hiermee, maar volgens mij klopt dit niet met de werkelijkheid als ik tutorials online bekijk.

[Voor 21% gewijzigd door Shodan op 01-09-2020 21:54]

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• Rudy-B
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 23-08-2021
Een tijdje geleden, nog voor ik wist dat MFS uit zou komen, was ik uit interesse een serie artikelen met bijbehorende video's gestart over Flight Sim Navigation, vliegen met behulp van NDB, VOR, ILS.

Ze zijn hier te vinden:

Ik ben zelf geen piloot, er zullen wel dingetjes niet geheel volgens de regels verteld worden, maar afgezien daarvan kan het wellicht behulpzaam zijn voor wie er mee een de slag wil. De serie is nog lang niet af, maar ik ga er pas mee verder wanneer ik zelf ook MFS heb draaien, wat nog even wacht op de aanschaf van een nieuwe PC met een 3000 serie videokaart.

• killerbee1958
Hoi Rudy,

Welkom in dit specifieke draadje die uitleg wil geven aan beginners over navigatie principes.
Daar past jouw initiatief uitstekend in, (ik had je post op het " gewone" flight sim forum al eens gezien.

Ik zie dat jij het leuk vindt om uitleg te geven dus ik denk dat je in dit draadje wel toegevoegde waarde kan hebben. Leuk.

Je eerste youtube filmpje heb ik met veel aandacht bekeken.
Sta mij toe wat, vooral opbouwend bedoelde, input aan je te geven.

Je behandelt in 5 minuten heel veel verschillende termen. (diverse soorten tools en type bakens).
Voor beginners is het vaak helemaal niet zo duidelijk wat al die dingen nu eigenlijk zijn.

Dus ik zou beginnen met eerst wat uitleg te geven over wat nu eigenlijk de eigenschappen zijn van die diverse types en waar ze voor gebruikt worden.

Je geeft zelf al aan dat je dit als een eerste introductie ziet van een serie filmpjes die je wilt maken dus daar zou je bv volgende keer wat op in kunnen gaan.

Waar denk ik best veel mensen heel veel aan hebben is een voorbeeld vlucht waarin je, na eea eerst goed uitgelegd te hebben, een vlucht van A naar B maakt met gebruik maken van NDB's/VOR's.
(Overigens zijn hier op youtube wel al diverse filmpjes over te vinden).

Dat brengt mij tot een laatste observatie.
Je bent duidelijk nederlander en je voorziet deze filmpjes van engelse tekst.
Waarom (Ik kan mij voorstellen dat dit het aantal viewers mogelijk groter maakt, maar je concurreert hiermee ook met heel veel anderen die dit al in het engels gedaan hebben)

Zou je niet misschien niet juist een groter publiek bereiken als je dit in het nederlands doet? (geen idee hoor, ik ben niet zo een youtube user)

Ik wil wel afsluiten met nogmaals te benadrukken dat ik bewondering heb voor het feit dat je dit initiatief genomen hebt. Onderschat jezelf vooral ook niet. Ik heb geen flagrante fouten in je filmpje gevonden en misschien heb je inderdaad ergens een term verkeerd gebruikt maar mij is dat niet opgevallen dus dan stoort het ook niet.

• killerbee1958
@Shodan Jammer dat jij hier geen antwoord krijgt op je vraag.
Zelf ben ik niet zo een held op de GNS530 omdat ik meestal op tubes vlieg.

Geef even aan of jouw vraag nog steeds open staat want dan ga ik even wat uitzoek werk voor je doen, want ik vind het nu juist zo leuk dat je hier een vraag komt stellen, dus dan moeten we je ook antwoorden

• dawg
  • Niet online
@Shodan Hier in elk geval een officiële handleiding voor de Garmin GNS530.

[Voor 3% gewijzigd door dawg op 08-09-2020 23:31]

• Shodan
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:23
Vraag staat open, maar inmiddels ben ik er achter gekomen dat de GPS navigatie behoorlijk te wensen over laat in de SIM.

Onder andere heb ik van "Pilot Emilie" een echte pilote op youtube antwoord op de vraag gekregen in die zin dat het wel zou moeten werken zoals ik dacht dat het zou moeten werken, maar ze had het zelf nog niet geprobeerd.

Ook vind ik op reddit / AVSIM enkele posts die klagen over de slechte implementatie van de Garmin apparatuur.

Er is dus kennelijk een hoop werk dat verricht moet worden om een en ander te verbeteren.

Wat dus wel frustrerend is, want als beginneliing denk je dat je zelf dingen fout doet terwijl het dus ook kan zijn dat er nog dingen onvolledig zijn of bugs in zitten.

Ik weet nu hoe je zeer omslachtig er omheen kan werken, maar zou fijn zijn als ze het verbeteren.

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:29
Gisteren een vlucht gedaan vanaf Toulouse (LFBO) naar Nice (LFMN) met een Cessna 172 G1000. Conform diverse tutorials in het menu IFR low altitude gekozen en als landingsbaan 04R geselecteerd met als hoogte 2000FT.

De ATC zei op een gegeven moment dat ik naar 4100 ft moest, wat ik kon begrijpen gezien het centraal massief waar ik over heen ging.

AP ingesteld op GPS, 4100 ft en een cruise speed van 110 knots.

NAV1 ingesteld op 112.4, kreeg halverwege de vlucht netjes NIZ in beeld en het aantal NM tot de luchthaven.

Echter komen er op diverse tutorials een glidescope in beeld en krijgen ze LOC te zien zodra ze de VOR1 kiezen in CDI. Deze laatste stappen tijdens de approach krijg ik dus niet, bij mij blijft er VOR staan en de lijn trekt niet naar het midden. Tevens krijg ik geen glidescope te zien.

Uiteindelijk brengt de GPS me wel voor de landingsbaan, maar wil het zo veel mogelijk volgens het boekje doen. Kan iemand mij uitleggen wat ik fout doe? :)

[Voor 3% gewijzigd door pretpik op 13-09-2020 12:52]

PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]

• upclocker
pretpik schreef op zondag 13 september 2020 @ 12:51:
Gisteren een vlucht gedaan vanaf Toulouse (LFBO) naar Nice (LFMN) met een Cessna 172 G1000. Conform diverse tutorials in het menu IFR low altitude gekozen en als landingsbaan 04R geselecteerd met als hoogte 2000FT.

De ATC zei op een gegeven moment dat ik naar 4100 ft moest, wat ik kon begrijpen gezien het centraal massief waar ik over heen ging.

AP ingesteld op GPS, 4100 ft en een cruise speed van 110 knots.

NAV1 ingesteld op 112.4, kreeg halverwege de vlucht netjes NIZ in beeld en het aantal NM tot de luchthaven.

Echter komen er op diverse tutorials een glidescope in beeld en krijgen ze LOC te zien zodra ze de VOR1 kiezen in CDI. Deze laatste stappen tijdens de approach krijg ik dus niet, bij mij blijft er VOR staan en de lijn trekt niet naar het midden. Tevens krijg ik geen glidescope te zien.

Uiteindelijk brengt de GPS me wel voor de landingsbaan, maar wil het zo veel mogelijk volgens het boekje doen. Kan iemand mij uitleggen wat ik fout doe? :)
Heb je wel de goede ILS frequentie er in gezet?

• killerbee1958
NIZ is een VOR die voorbij de 04 staat.
ILS frequentie van 04R is 110.7.

Zie het antwoord van uplocker waar je de ILS frequentie kan vinden.

Geen probleem hoor, hier mag je vragen stellen en vinden we het juist leuk om je te helpen dit beter te begrijpen

[Voor 56% gewijzigd door killerbee1958 op 13-09-2020 14:39]

• pretpik
killerbee1958 schreef op zondag 13 september 2020 @ 13:04:
NIZ is een VOR die voorbij de 04 staat.
ILS frequentie van 04R is 110.7.
upclocker schreef op zondag 13 september 2020 @ 12:59:
[...]

Heb je wel de goede ILS frequentie er in gezet?
Blijkbaar niet dus :9

Ik voel me dus een enorme n00b op dit gebied nog, maar hoe kom je aan die 110.7? Want ik heb hier gekeken en daar kom ik de ILS frequentie dus niet tegen onder NAV aids.

[Voor 19% gewijzigd door pretpik op 13-09-2020 13:28]

• upclocker
pretpik schreef op zondag 13 september 2020 @ 13:27:
[...]

[...]

Blijkbaar niet dus :9

Ik voel me dus een enorme n00b op dit gebied nog, maar hoe kom je aan die 110.7? Want ik heb hier gekeken en daar kom ik de ILS frequentie dus niet tegen onder NAV aids.
Als je googlet op LFMN charts, dan vind je de meestal wel een approach plate waar het op staat. Vrijwel altijd zijn de kaarten gedateerd, maar de frequenties veranderen niet zo vaak. Andere mogelijkheid is volgens mij de ingame planningsmap te gebruiken. Of je neemt een abbonnement op navigraph en dan heb je up to date charts waar de frequenties sowieso op staan.

• pretpik
upclocker schreef op zondag 13 september 2020 @ 13:50:
[...]

Als je googlet op LFMN charts, dan vind je de meestal wel een approach plate waar het op staat. Vrijwel altijd zijn de kaarten gedateerd, maar de frequenties veranderen niet zo vaak. Andere mogelijkheid is volgens mij de ingame planningsmap te gebruiken. Of je neemt een abbonnement op navigraph en dan heb je up to date charts waar de frequenties sowieso op staan.
Ah dank je wel, daar ging het dus mis. Is dit trouwens ook een goede site? https://www.openaip.net/

• Luxicon
  • Laatst online: 18-07-2021
Verkeerde topic :)

[Voor 85% gewijzigd door Luxicon op 13-09-2020 14:30]

...

• killerbee1958
pretpik schreef op zondag 13 september 2020 @ 14:10:
[...]

Ah dank je wel, daar ging het dus mis. Is dit trouwens ook een goede site? https://www.openaip.net/
ik gebruik zelf simplates ultra op mijn ipad (kan ook op windows) maar dat is een, eenmalige, betaalde uitbreiding.

Ik heb even op je link gekeken en LFMN opgezocht en dan vind je daar inderdaad ook de ILS frequenties maar geen approach charts. Om mee te beginnen voorlopig goed genoeg.
Maar op enig moment zul je, hopelijk, de star (standard arrival) ook willen vliegen en dan moet je toch de instrument approach plates opzoeken. (kun je overigens ook vaak op internet vinden maar is soms wat meer zoekwerk)

• pretpik
Dank je wel, met je info ben ik nu aan het vliegen vanaf Toulouse LFBO naar Gerona LEGE :)

Heb van STAR's gevonden, maar eerst eens de basis onder de knie krijgen voor ik met wat nieuws ga beginnen.

• killerbee1958
Vandaag even een kort vluchtje gemaakt met een 787 van EHAM naar EGKK.
Wel op VATSIM.

Was beredruk rondom EGKK en EGLL en alle controllers aanwezig.
Dan is het wel even werken hoor. Als je continue gereroute wordt door ATC om de traffic separation te behouden en je moet opletten als jouw callsign (WWA3631) geroepen wordt dan ga je echt wel even helemaal op in je "spelletje"

Geen text box die de instructie van ATC nog eens uit schrijft. Nee gewoon zelf goed luisteren naar welk waypoint je moet of wanneer je moet dalen of koers veranderen of schakelen naar een andere frequentie.

Geeft je ook meer begrip voor het feit dat er twee mannen/vrouwen/combinatie van op de bok zitten. Het adagio AVIATE/NAVIGATE/COMMUNICATE laat je dan beseffen dat het goed is als er iemand bezig is met communicate en dat de ander vooral de eerste twee dingen doet. Dit allemaal in je eentje doen in dit soort hectische omstandigheden creëert echt stress. :*)

Zeker niet voor beginners geschikt, maar als je eenmaal je vliegtuig goed onder controle hebt dan kan ik je aanraden om aan online vliegen te beginnen. Geeft zoveel meer "immersie" (goed woord???).

[Voor 18% gewijzigd door killerbee1958 op 15-09-2020 09:40]

• Mdeppie
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 16-03 21:56
Ik weet niet hoe het met de rest van de beginnelingen gaat hier maar ik ben vooral geschrokken van alle afkortingen die gebruikt worden.
Is er een overzicht van afkortingen en dan nog leuker met uitleg wat de diverse kreten dan betekenen voor mensen zoals mij die het wel leuk vinden om de vliegen en het ook wat serieuzer willen doen maar niet totaal opgaan in dit hobby?
Op dit moment probeer ik nog de basis te begrijpen en dat dan alvast aan te vullen met belangrijke basis kreten. Youtube is mijn vriend maar het ziet er dan allemaal veel makkelijker uit als het echt is.
MSFS is mijn eerste flightsim...

Fascinerende hobby dit _/-\o_

iRacing Profiel

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:34

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Mdeppie schreef op maandag 4 januari 2021 @ 23:41:
Ik weet niet hoe het met de rest van de beginnelingen gaat hier maar ik ben vooral geschrokken van alle afkortingen die gebruikt worden.
Is er een overzicht van afkortingen en dan nog leuker met uitleg wat de diverse kreten dan betekenen voor mensen zoals mij die het wel leuk vinden om de vliegen en het ook wat serieuzer willen doen maar niet totaal opgaan in dit hobby?
Op dit moment probeer ik nog de basis te begrijpen en dat dan alvast aan te vullen met belangrijke basis kreten. Youtube is mijn vriend maar het ziet er dan allemaal veel makkelijker uit als het echt is.
MSFS is mijn eerste flightsim...

Fascinerende hobby dit _/-\o_
Hier heb je al een leuk begin: https://www.casa.gov.au/a...bbreviations-and-acronyms

of

Wikipedia: List of aviation, aerospace and aeronautical abbreviations

Gewoon Googlen op Aviation Abbreviations.

[Voor 8% gewijzigd door Tijgert op 04-01-2021 23:57]

MSI GE76 11UH, maar wel met een 32" UHD monitor er aan en wat kekke Logitech spullen.

• pretpik
Heeft er iemand ervaring met de guide van SoFly? Zit te twijfelen om dit aan te schaffen om zonder allerlei Youtube filmpjes de beginselen te leren.

• flopdoc
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:05
pretpik schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 13:44:
Heeft er iemand ervaring met de guide van SoFly? Zit te twijfelen om dit aan te schaffen om zonder allerlei Youtube filmpjes de beginselen te leren.
Geen ervaring mee, maar ik heb in de laatste 25 jaar al heeeeel veel FS tutorials gelezen en op YT bekeken. Ik vind zelf allebei nuttig. Er is discussie over waarom er uberhaupt geen handleiding bij FS2020 word geleverd... had gekund natuurlijk, maar dan: hogere kosten/prijs. Ik denk dat er voor mijzelf niet heel veel nieuws in staat, en de hiaten zoek ik op internet wel op.

Voor een Flightsimulator newbie lijkt het mij echter een prima stap (zonder dat ik deze specifiek guide verder ken).

[Voor 7% gewijzigd door flopdoc op 11-03-2021 14:10]

iRacing Profiel | i9 10900K@4.9 | Gigabyte Aorus RTX 3090 Extreme 24G | Reverb G2 | 32GB DDR4@3000 | Saitek X52Pro | Buttkicker Gamer 2

• Ireyon
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online

Ireyon

Zelf klevend memo stickertje

pretpik schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 13:44:
Ja, ik heb de guide gekocht om meer te weten te komen over navigatie en de G1000. Ik kom nog uit het tijdperk van VOR en NDB navigatie en het duizelde me toen ik termen als RNAV LNAV en VNAV las.

Afhankelijk van je kennis kan ik je SoFly handleiding zeer aanraden als je van ver moet komen. Het is letterlijk de handleiding die bij de sim had moeten zitten. Betekend wel dat de eerste paragrafen niet heel interessant zijn, met name over de vliegtuigen en vliegvelden die in de game zitten. Maar de rest zit best goed in elkaar over de G1000 en wat alle knopjes van de autopilot doen.

Je leert/leest niks over kaarten en IFR vliegen, daarvoor wordt je doorverwezen naar de lessen die in de sim zitten.

Optimisten zijn slecht geïnformeerde pessimisten.

• pretpik
Uiteindelijk heb ik hem gekocht, erg blij mee. VOR navigatie wordt inderdaad goed uitgelegd, en ook het vliegen met de A320Neo komt goed van pas. Daar wist ik namelijk totaal niets van.

• Morkje
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 04-12-2021
Hallo,
Ik heb een vraag over de bediening van een xbox bij gebruik van Msfs 2020.
Bij het switchen van camera naar cockpit, voor bedienen van instellingen id cockpit tijdens een vlucht gebruik ik de ministick door indrukken.
Maar bij een vlucht kan ik de stick niet te lang loslaten tijdens het vliegen, anders crach ik.
Is er een andere mogelijkheid om dit te verhelpen zodanig dat ik het toestel nog kan bedienen en handelingen kan doen id cockpit?

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-03 08:45
@Morkje In real life los je dit op door te zorgen dat je in trim bent, te weten wat je gaat doen in de cockpit en een beetje vooruit te plannen. Niet dat je dan nooit meer hoeft te corrigeren maar je kan dan best even (een minuutje moet wel kunnen) de yoke loslaten om bv. je kaart om te vouwen. Ik stel me voor dat je dan ook wel even de volgende VOR in kan draaien. En als je dat zo plant dat je dat doet op momenten van rechtlijnige vlucht, is er weinig aan de hand.

• Z0di4k
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-03 08:03
Wat een crisis om met joypad vaardigheden op A level te krijgen ... is gewoon niet recht te krijgen bijv zoals simpels als 20 graden naar rechts gaan zonder bumps ;(
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee