ravw schreef op zondag 6 september 2020 @ 01:45:
Ik weet trouwens al hoe het truukje wel werkt met de Cups met snel stilstaan na het landen ... Voor de mensen die Rudderpendalen heb is het een eitje
Even met de Xcub als voorbeelt::
mensen hadden last als ze hun rem intrapte dat hij voorover wilde gaan ...
Gisteren in de voorzetting van mijn bush trip heb ik toch weer twee keer de landing verprutst, gelukkig bij een korte etappe (voor een echte piloot zal dat weinig troost geven!

).
De eerste keer drukte ik op roer-links i.p.v. op de rem, waardoor ik over de zij rolde. Het ging niet eens meteen fout, maar ik kon in de stress van het moment niets bedenken om te herstellen. De tweede keer ging ik weer gewoon voorover door te hard remmen.
Aan het eind van de avond heb ik daarom nog even een landingsoefensessie ingebouwd. Ik koos een willekeurige luchthaven (kwam uit bij Santa-Barbara, CA, omdat het daar licht was. Er bleken twee landingsbanen te zijn wat voor mijn oefening een fijne extra was). Toen aan een stuk door opgestegen en geland. In een van de filmpjes die @
ravw eerder linkte zag ik dat de piloot de landingsbaan direct vanuit een bocht aansneed, dus ik wilde proberen of ik dat ook kon. Het ging allemaal heel lekker en ik hield de propeller heel. Maar net toen ik besloten had dat dit de laatste landing werd, ging ik toch nog een keer in mijn hoogmoed voorover.
Ik denk dat ik hier uit geleerd heb dat snelheid belangrijk is. Of eigenlijk, dat je juist zeker niet veel snelheid meer moet hebben op het moment dat je het vliegtuig op de baan neerzet. Met de Cessna's kon ik een te hoge snelheid blijkbaar compenseren door gewoon genadeloos te blijven remmen, maar de Cub straft dat af.
De truc die je beschrijft met het optrekken tijdens het remmen, lijkt mij voor mij moeilijk uit te voeren, omdat ik geen roer- en rempedalen heb. Ik rem (en (roer)stuur) met het toetsenbord en het is in mijn opstelling lastig om tegelijkertijd ook nog een gecoordineerde beweging met de yoke te maken. Hopelijk worden de roerpedalen binnenkort weer leverbaar.