Systeem:AMD Ryzen 7 9800X3D ,RTX 5080 OC,FURY 64 GB DDR5-6000,ASUS TUF Gaming B850M-PLUS WIFI, SAMSUNG 990 EVO Plus 4 TB
Dit is dus bij mijn draadloze Xbox controller, met USB receiver heb enkel issue.... Geen CTD's gehad bij het aanzetten van dat ding terwijl ik in het menu zit... In flight nog niet durven proberenpsychodude schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 15:24:
[...]
Zal een combinatie van beiden zijn. Ik heb zelf een aantal CTD's gehad, maar goed verklaarbaar. De eerste waren wat iffy met de vraag waar komt het door, maar inmiddels duidelijk. Het disconnecten van een USB device (controller) tijdens een vlucht. Dat is gewoonweg een gegarandeerde CTD. Niet enkel het disconnecten, maar ook het connecten tijdens een vlucht, idem dito.
AMD Ryzen 7 5800X3D - MSI RTX 3080 Gaming X Trio - 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 MHz - Oculus Quest 2
Ja dat is mij ook al een keer overkomen in de A320. Denk dat het inderdaad een bug is op bepaalde vliegvelden.Craftop schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 16:35:
Zojuist een korte vlucht van Edinburgh naar Liverpool succesvol afgerond met de A320. Grotendeels deed de autopilot het zoals het moest, de approach werd goed gevolgd, maar op de een of andere manier zet hij je standaard een meter of 20-30 naast de runway neer, dus moest op het laatste moment toch nog ingrijpen. Iemand die ditzelfde heeft meegemaakt, is het een bug?
Ik had al ergens gelezen dat niet alle radio data voor de ILS correct ingevoerd is. Daarnaast is natuurlijk ook het idee dat je het zelf doet vanaf de minimums (toch?) tenzij je CAT3 hebt.SparksNL schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 16:41:
[...]
Ja dat is mij ook al een keer overkomen in de A320. Denk dat het inderdaad een bug is op bepaalde vliegvelden.
Als je Cat 3 heb en niet kunt landen uitwijken naar een ander airport ... moet ook in je bestemmingsplan staan voor eventueel als er wat tussen komtIrcghost schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 16:42:
[...]
Ik had al ergens gelezen dat niet alle radio data voor de ILS correct ingevoerd is. Daarnaast is natuurlijk ook het idee dat je het zelf doet vanaf de minimums (toch?) tenzij je CAT3 hebt.
Systeem:AMD Ryzen 7 9800X3D ,RTX 5080 OC,FURY 64 GB DDR5-6000,ASUS TUF Gaming B850M-PLUS WIFI, SAMSUNG 990 EVO Plus 4 TB
Daar kan je een autoland mee maken (cat 1).
Heb het vanmorgen in Geneve gedaan, en afgezien van het feit dat het ding veel te ver landt, het was wel netjes op de centerline.
May clinging breasts always come to your aid in the kitchen!
Ja uiteraard altijd op het einde auto pilot uitschakelen en het laatste stukje manual doen, maar dan nog is het niet zo heel tof dat hij 10m verkeerd uitgelijnd heeft. Dan kun je net zo goed geen ILS gebruikenIrcghost schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 16:42:
[...]
Ik had al ergens gelezen dat niet alle radio data voor de ILS correct ingevoerd is. Daarnaast is natuurlijk ook het idee dat je het zelf doet vanaf de minimums (toch?) tenzij je CAT3 hebt.
Zat ik ook aan te denken. Je vliegtuig trekt natuurlijk een kant op door je propeller rotatie maar dat zou enkel een kant moeten zijn.dawg schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 16:14:
[...]
Is dit niet gewoon de torque van de prop die je merkt?
Je ziet na de bocht naar links dat hij ook weer naar rechts gaat. Bij diverse streamer heb ik dit ook niet opgemerkt. Het voelt heel erg alsof ik GTA aan het spelen ben IPV een flightsim. Mis enkel nog de marker om het drugs pakketje te droppen
Hele vette screens! Weet je wat ik me afvraag, mss domme vraag: hoe kun je vooraf zien hoe hoog bergen zijn? Gisteren vloog ik over gebergte rondom Innsbruck, maar kwam er best laat achter dat ik snel nog wat moest stijgen...Hoogie2004 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 14:27:
Zojuist een heel mooie vlucht gemaakt vanaf Geneve (LSGG) over de alpen naar Malpensa (MILC) met de Beachcraft Baron G58. De vlucht duurt ongeveer 50 minuten, en vanaf 13.000 voet hoogte heb je echt een geweldig mooi uitzicht over de Alpen.
Enige smetje was dat ik bij de aankomst 2 keer een go-around kreeg van de ATC op Malpensa, waarschijnlijk omdat hij mij tussen 2 andere vliegtuigen wilde proppen en dat lukte niet ofzo....
Wat screenshots![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Tussen het thuiswerken door ben ik je nog steeds aan het volgen hoor!ravw schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 13:20:
We kunnen weer vliegen zon opkomst in Winnipeg is nu bezig dus we gaan nu met de Xcub naar Regina airport .. iets meer dan 2 uurtjes vliegen
Dit was van Havelock Airport (CCS5) tot Scottsfield Airpark Airport (CCF9)
Foto's van de trip;
:strip_exif()/f/image/ik87YgxGMg1fsglXRHS92Zqk.jpg?f=fotoalbum_large)
Eerst even gekeken op 9KFT, maar daar zag ik natuurlijk niks van de mooie omgeving.
:strip_exif()/f/image/0RJDWhgKh85hOtjeV9UTFPZr.jpg?f=fotoalbum_large)
Naarmate ik ging dalen zag ik al wat van de omgeving.
:strip_exif()/f/image/QcT4ipVCB0v3LRbjyF6G9tNe.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9ITrikIARkS07JrW64H6zLUR.jpg?f=fotoalbum_large)
Onderweg nog een kleine stuwdam tegen gekomen.
:strip_exif()/f/image/BAWtbePktNtIjOGeXEqdMVVX.jpg?f=fotoalbum_large)
Even snel de Extra 330LT gepakt, want met de Cub redden ik het niet i.v.m. werken tussendoor
Vanavond weer verder!
Welk vliegtuig is dit?JayZeeTie schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 15:47:
Voor mijn gevoel heb ik een raar probleem. Zodra ik opstijg (met clear all skies) dan wordt ik alsnog alle kanten op geslingerd alsof ik in een orkaan vlieg. Zie het filmpje hier onder.
De enigste input die ik geef is rudder tijdens takeoff en trim. Zoals je aan de yoke in de cockpit ziet geef ik geen input via de joystick. (Trustmaster T1600 en Saitek rudder) met een andere joystick en mijn Saitek yoke heb ik dit probleem ook. Ik herken dit totaal niet van p3d/xp11. natuurlijk zou turbulentie kunnen zijn, maar toch niet op alle velden, alle kisten en clear skies?!
[YouTube: MSFS2020 handling?]
Ervaren jullie dit ook of is er gewoon iets mis in mijn settings wellicht?
Dat heet nu vluchtvoorbereiding.Timbox88 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 16:52:
[...]
Hele vette screens! Weet je wat ik me afvraag, mss domme vraag: hoe kun je vooraf zien hoe hoog bergen zijn? Gisteren vloog ik over gebergte rondom Innsbruck, maar kwam er best laat achter dat ik snel nog wat moest stijgen...
Als je weet dat je naar een veld gaat wat omringt is door bergen dan hoor je vantevoren te weten welke aanvliegprocedure je moet volgen om niet in de problemen te komen. :-)
Alternatief is om terrain op je ND aan te zetten, dan zie je het aankomen, maar moet je nog steeds onverwachts klimmen om dat te vermijden.
Rimmen is ook een vak apart, maar dat moet je maar niet overal rondvragen ;-)ravw schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 16:32:
Ik snap niet dat mensen problemen hebben met trimmen .... heb net alleen op trim level gevlogen in een X cub en totaal geen last ben zo wat heel canada door geweest zonder ook maar 1 keer een probleem gehad te hebben met trimmen ...
hahha Staat nu in regina ....maar trimmen is een vak vraag maar aan de kapper die doet het ook elke dag , maar wij als piloten moeten gwoon wat meer gedult hebben .. het trimmen is echt heel goed te doen maar rustig cm voor cm trimmen ... en zat een knop op je yoke Ik heb hem rechts naast de rode knop zitten en daar onder trim voor rudder .. perfect
Precies! Een mooie gratis resource om je voor te bereiden in de VS is Skyvector: https://skyvector.com/ kun je mooi zien hoe hoog bergen zijn, waar windmolens zijn et cetera.killerbee1958 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 16:56:
[...]
Dat heet nu vluchtvoorbereiding.
Als je weet dat je naar een veld gaat wat omringt is door bergen dan hoor je vantevoren te weten welke aanvliegprocedure je moet volgen om niet in de problemen te komen. :-)
Alternatief is om terrain op je ND aan te zetten, dan zie je het aankomen, maar moet je nog steeds onverwachts klimmen om dat te vermijden.
TMB 930 ( het beest )
Mag straks weer een paar uurtjes in de TMB 930
en mijn laatse rit in canada doen
Puppy's Power
alvast maar gaan bedenken wat ik hier na gaat doen ...... zuid amerika door kruizen .. dan heb ik die ook maar gehad
[ Voor 48% gewijzigd door ravw op 24-08-2020 17:05 ]
Nou, ik heb MSFS2020 nog nooit gevlogen, maar in DCS vlieg ik weleens de P-47D Thunderbolt, en ongeacht de RPM's van de motor heb je roll door torque die je moet corrigeren met je rudder of trim. Dit is eigenlijk ook logisch aangezien je sowieso torque hebt met een prop. Vandaar dat ik de torque als oorzaak vermoedde.Uitvreter schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 16:30:
[...]
Torque merk je vooral op het moment dat je de powersetting van je motor aanpaast, dat is hier niet het geval.
Ik vermoed dat wasabi, nee osiris ... Asobo bedoel ik een beetje overboard zijn gegaan met het turbulentie effect. Bij zware wind is dit niet onrealistisch, maar als het weer calm was is dit een beetje overdreven.
leuk stukje langs de st john rivier .. alleen zoek zoek naar de airportsDeadKnight schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 16:53:
[...]
Tussen het thuiswerken door ben ik je nog steeds aan het volgen hoor!Canada blijft toch erg mooi, blij dat ik er voor deze gekkigheid al er geweest ben in RL.
Dit was van Havelock Airport (CCS5) tot Scottsfield Airpark Airport (CCF9)
airports?? ... landingstrips .. ook wel grasveld genaamd
[ Voor 6% gewijzigd door ravw op 24-08-2020 17:09 ]
Ik heb opgemerkt dat er erg lage frame rate is, maar ook erg laag gebruik van m'n GPU. Bijvoorbeeld in steden als New York of Sydney. Komt m'n utilisation niet echt ver boven de 60% uit.
Is het een bug ik heb van mensen gelezen die dit probleem hebben met een 9900k en rtx2080 Ti systeem hebben. Weet iemand hier er wellicht wat meer over?
Klopt wel, je zult altijd moeten trimmen, maar je zult niet zien dat de kist (als je nergens aan zit) na de start eerst de ene kant op rolt, en dan de andere. Dat is geen torque.dawg schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 17:06:
[...]
aangezien je sowieso torque hebt met een prop. Vandaar dat ik de torque als oorzaak vermoedde.
May clinging breasts always come to your aid in the kitchen!
Ah zo, nu begrijp ik je punt. Dat klopt inderdaad.Uitvreter schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 17:12:
[...]
Klopt wel, je zult altijd moeten trimmen, maar je zult niet zien dat de kist (als je nergens aan zit) na de start eerst de ene kant op rolt, en dan de andere. Dat is geen torque.
Dat is wel apart. Wellicht ergens een dubbele binding in je controller setup, waardoor je onbewust controlinput geeft?
Wellicht een apart topic hiervoor maken? Er zullen nog wel meer beginnende virtual pilots met vragen komen.Ircghost schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 17:23:
@Timbox88 Zoals je ziet is er veel bereidheid om je te helpen, maar ondanks dat ik er zelf aan mee doe in mijn eigen enthousiasme, moet het natuurlijk niet te veel off-topic gaan, voor zover vlieg instructies off-topic zijn in een flight sim topic. Stuur me gerust een DM dan wil ik je best verder helpen,
We kunnen zeker even proberen of dat de moeite waard is, ik start wel snel iets opdawg schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 17:24:
[...]
Wellicht een apart topic hiervoor maken? Er zullen nog wel meer beginnende virtual pilots met vragen komen.
Misschien inderdaad even apart organiseren.
Ik vind het altijd wel leuk om mensen op te leiden.
Ben weliswaar geen ATP maar denk wel de nodige kennis hierover over te kunnen brengen.
Moeten we wel weten welk onderwerp er per keer behandeld moet worden want deze hobby is zo breed dat je het niet allemaal in een avondje kan overbrengen.
Ik ook, met de kanttekening dat ik geen piloot ben.killerbee1958 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 17:27:
Ik wil wel mij aanbieden voor het houden van voorlichtingsessies. En zp te zien lrcghost ook.
Misschien inderdaad even apart organiseren.
Ik vind het altijd wel leuk om mensen op te leiden.
Ben weliswaar geen ATP maar denk wel de nodige kennis hierover over te kunnen brengen.
Moeten we wel weten welk onderwerp er per keer behandeld moet worden want deze hobby is zo breed dat je het niet allemaal in een avondje kan overbrengen.
Zo gezegd, zo gedaan.. hierbij: (Flight Sim) Vraag & Uitleg over vlieg & navigatie principesIrcghost schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 17:26:
[...]
We kunnen zeker even proberen of dat de moeite waard is, ik start wel snel iets op.
@killerbee1958 en @dawg leuk! Ik voeg jullie wel toe als topic starters.
09R en 09LIrcghost schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 17:15:
Vlieg je bijvoorbeeld vanaf de andere kant op het vliegveld af (90) dan kijk je dus naar 90R en 90L en moet je dus eerst een rondje om het vliegveld om de baan te bereiken.
Heel benieuwd naar wat Nvidia presenteert op 1 september en wat het met de prijzen van de huidige generatie gaat doen.
Doel is om: met je handjes los nagenoeg level flight te kunnen doen. (Uitgaande dat je alle andere dingen zoals gas en vliegtuigconfiguratie (flaps, gear) constant houd.
Stel nou dat je op op 4000 ft level wil vliegen, merk je dan dat je de hele tijd iets van je yoke/joystick nose down (of nose up) moet trekken? Ja das toch irritant als je nog een 45 minuten naar Londen moet vliegen?
De elevator trim kan deze nose down input (of nose up) voor je mechanish overnemen, waardoor je -als je precies goed uittrimt- je stick kan los laten. Chill!
Maar, met 1x op de toets nose-down trimmen (of nose-up) verschuift de trim echt héél minimaal. Met 1x trimmen voel je amper direct verschil. Houd je je nose-down trim toets ingedrukt, dan gaat het vliegtuig repetitive nose-down trimmen, maar nog steeds met hele kleine stapjes.
Terug te komen op die 4000ft vast houden:
1. Zorg eerst voor dat je zelf met je yoke/stick op 4000 ft aflevelled.
2. Houd je snelheid gelijk, dus als je op 4000 ft je snelheid ziet oplopen, neem dan eerst gas terug voordat je begint met trimmen!
3. Snelheid en 4000 ft OK?
- Moet je de hele tijd nose-down op je yoke/stick geven? —> dan is nose-down trim nodig.
/ Moet je de hele tijd nose-up op je yoke/stick geven? —> dan is nose-up trim nodig.
4. Maar hoeveel? Stel je moest oorspronkelijk 25% nose-down oo je stick/yoke geven: probeer dan 3 sec nose down trim ingedrukt te houden. Dan WACHT ff 1s en je merkt dat de neus iets naar beneden gaat. TEGELIJK met dat de neus naar beneden gaat, dan geef je minder nose-down input op je stick, want immer doet de trim dit stukje al voor je. (Als je dezelfde nose-down input zou blijven geven terwijl je ook nogeens nose-down trimt dan gaat het vliegtuig zakken). Hierna, WACHT weer even 1s om te observeren wat het vliegtuig doet.
5. Je zult nu zien dat je minder nose-down input op je stick/yoke hoeft te geven om die 4000 ft aan te houden. Als je nu nog maar 10% stick input hoeft te geven, moet je nog meer nose-down bijtrimmen. Maar leer van je voorgaande actie. Toen je 3s nose-down trim ingedrukt hield was je er bijna, dus wellicht is een halve seconde de nose down trim nu voldoende.
Het is belangrijk voordat je trimt om bv de snelheid al constant te houden. Waarom? Als je harder vliegt is de effectiviteit van je trim veel groter. Dus als je snelheid-jo-joot, dan ben je alleen maar jezelf achteraan aan het trimmen ;P
Zelfde voor flaps en gear (en in mindere mate de fuel), want die veranderen de balans van het vliegtuig.
Kortom:
- zorg dat alle andere variabelen constant zijn
- trim pas als je alles onder controle hebt
- groot yoke/stick uitslag = grote stappen trim nodig. Weinig yoke/stick uitslag = kleine stappen trim nodig.
Succes!!
To be, or not to be a FRUITVLIEG!??
De omgeving was echt heel mooi. Vandaar dat ik even de vliegvelden benoemde, mocht iemand hem na willen vliegen.Timbox88 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 16:52:
[...]
Hele vette screens! Weet je wat ik me afvraag, mss domme vraag: hoe kun je vooraf zien hoe hoog bergen zijn? Gisteren vloog ik over gebergte rondom Innsbruck, maar kwam er best laat achter dat ik snel nog wat moest stijgen...
Qua hoogte, om eerlijk te zijn, geen idee
Ik zag op het display In de cockpit dat ik wat hoger moest, en ik gokte van tevoren dat de hogere bergen zo'n 10.000 voet waren, ik moest dus nog een beetje hoger, 13.000 was net genoeg. Tussen die vliegvelden is 13.000 dus iig genoeg, rechte lijn gevlogen.
Opgelost! Ik had mijn flight model onder general settings op legacy staan omdat ik de crash realism op 0 wou hebben. Maar dat bleek niet de juiste slider te zijn merk ik nu.JayZeeTie schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 15:47:
Voor mijn gevoel heb ik een raar probleem. Zodra ik opstijg (met clear all skies) dan wordt ik alsnog alle kanten op geslingerd alsof ik in een orkaan vlieg. Zie het filmpje hier onder.
De enigste input die ik geef is rudder tijdens takeoff en trim. Zoals je aan de yoke in de cockpit ziet geef ik geen input via de joystick. (Trustmaster T1600 en Saitek rudder) met een andere joystick en mijn Saitek yoke heb ik dit probleem ook. Ik herken dit totaal niet van p3d/xp11. natuurlijk zou turbulentie kunnen zijn, maar toch niet op alle velden, alle kisten en clear skies?!
[YouTube: MSFS2020 handling?]
Ervaren jullie dit ook of is er gewoon iets mis in mijn settings wellicht?
Hij staat nu op Modern en ik kan gewoon stabiel vertrekken
Op welke kist vraag je dit.flugelisoke schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 18:28:
Iemand een idee hoe ik de ILS van een baan via de FMS invoer? Stel, ik zet een direct waypoint op een vliegveld en wil vervolgens op baan 27 landen, waar toets je wat in?
Gaat namelijk net iets anders bij een boeing dan bij een Airbus
Voor airbus wordt het hier goed uitgelegd
YouTube: Real Airbus Pilot A320 NEO ILS Tutorial in Microsoft Flight Simulato...
[ Voor 26% gewijzigd door killerbee1958 op 24-08-2020 18:43 ]
Dan ben ik helamaal van Oost naar West gevlogen in 4 dagen
Hoop wel een warm ontvangs te krijgen als ik straks geland ben in Vancouver
Laatste stukje bergen en dan zien we de kust aan de west kant
[ Voor 51% gewijzigd door ravw op 24-08-2020 18:49 ]
Goeie, laat ik maar even beginnen met de A320killerbee1958 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 18:41:
[...]
Op welke kist vraag je dit.
Gaat namelijk net iets anders bij een boeing dan bij een Airbus
Voor airbus wordt het hier goed uitgelegd
YouTube: Real Airbus Pilot A320 NEO ILS Tutorial in Microsoft Flight Simulato...
Alleen in het filmpje wordt er al rekening gehouden met een voor ingediende flightplan. Was meer benieuwd hoe ik dit on-the-go aanpas?
[ Voor 11% gewijzigd door flugelisoke op 24-08-2020 18:46 ]
Oke, als je geen vooringevuld flightplan hebt dan kun je bij de bus onder de page RAD/NAV op LSK2 (als ik het goed uit mijn hoofd zeg) de ILS freq en koers van de baan invullenflugelisoke schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 18:46:
[...]
Goeie, laat ik maar even beginnen met de A320
Alleen in het filmpje wordt er al rekening gehouden met een voor ingediende flightplan. Was meer benieuwd hoe ik dit on-the-go aanpas?
Dus bv 111.50/273 (even fictief voorbeeld, zit nu niet bij mijn PC om de werkelijke waarde in te vullen)
Volgens mij pakt de FMC dan deze input om je NAV radio's t tunen op 111.50 en je localizer op 273 heading te zetten.
Betekent natuurlijk wel dat je wel zelf vantevoren (daar is die vluchtplanning weer) uitgezocht moet hebben wat de frequentie en heading van de te gebruiken baan zijn.
Kan je overigens ook heel vaak online nog even snel opzoeken.
Tnx man!killerbee1958 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 18:50:
[...]
Oke, als je geen vooringevuld flightplan hebt dan kun je bij de bus onder de page RAD/NAV op LSK2 (als ik het goed uit mijn hoofd zeg) de ILS freq en koers van de baan invullen
Dus bv 111.50/273 (even fictief voorbeeld, zit nu niet bij mijn PC om de werkelijke waarde in te vullen)
Volgens mij pakt de FMC dan deze input om je NAV radio's t tunen op 111.50 en je localizer op 273 heading te zetten.
Betekent natuurlijk wel dat je wel zelf vantevoren (daar is die vluchtplanning weer) uitgezocht moet hebben wat de frequentie en heading van de te gebruiken baan zijn.
Kan je overigens ook heel vaak online nog even snel opzoeken.
Jup in Laura opgestegen! Paar pagina’s terug staat een screenshot van mijExtrix schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 17:34:
Is iemand al gelukt om in de storm marco of laura terecht te komen.:):)
Xbox Live Ambassador | Xbox Series X & Xbox One X | Flintstone NL |
Bij de 2e vlucht kun je zien hoe een 'real life' 737-piloot zo'n commerciële vlucht precies uitvoert, bijna geheel zoals het in het echt gaat.Join me in the flight deck live as we use both Microsoft Flight Simulator and X-Plane 11!
It’s time to go work so we’re going to start off in Inverness in MSFS and position to Edinburgh in the Default Textron Aviation Cessna 152 Aerobat flying VFR via Loch Ness and Perth.
Once in Edinburgh we’re going to put on our pilots’ uniform (and switch simulators to X-Plane 11) to fly from Edinburgh to Dusseldorf in the ZIBO MOD 737 where this evening there is a live event on VATSIM!
Welcome on board!
If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.
Ik heb er nu 17 uur inzitten en zojuist een CTD. Wellicht wel een beetje uitgelokt, want ik zat in een landing challenge en koos in developer mode voor een ander vliegtuig ;-). Dat vond ie niet zo leuk.mvbo schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 14:37:
Ik heb inmiddels behoorlijk wat uurtjes in de sim zitten, maar nog geen enkele freeze of CTD gehad. Ik zal wel mazzel hebben..
Als je in de A320 wilt leren vliegen moet je inderdaad even de video's van 320 Sim Pilot bekijken:flugelisoke schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 18:46:
[...]
Goeie, laat ik maar even beginnen met de A320
Eerst deze: YouTube: Real Airbus Pilot A320 NEO Autopilot Basics Tutorial in Microsoft Fl...
En dan deze: YouTube: Real Airbus Pilot A320 NEO ILS Tutorial in Microsoft Flight Simulato...
Ik heb de Ultra preset geselecteerd en alle opties staan gewoon op Ultra of 200 (behalve render scaling uiteraard)Saven schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 09:15:
[...]
Nice, maar houd er rekening mee dat er waarschijnlijk nog een hoop settings niet op maximaal staan. Zo kwam ik er bijv. achter dat textures gewoon op high stond ipv ultra, en dat de sliders allemaal op 100 stonden ipv 200. Loop dat ff na, ben benieuwd hoe het dan gaat
De waarden van Terrain shadows en texture supersampling kunnen wel 1 hoger. Maar goed de reviewers testen ook met de preset volgens mij.
Is hier ook een source van? Volgens mij heeft Techspot alleen maar met de 3950X getest.rdluca schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 08:58:
Waar veel van jullie druk aan het vliegen zijn en mooie beelden en verhalen daarvan hier delen, ben ik nog in de fase van lezen en bepalen wat mijn nieuwe systeem zal gaan zijn. Daarin kwam in het artikel bij Techspot tegen.
https://www.techspot.com/...ft-flight-simulator-2020/
Uit de conclusie:
But don’t go thinking, "great, I can stick with my old Core i5 or Core i7 processor, if the game only uses 4 cores." And that’s because the game uses an enormous amount of system memory, and as a result memory bandwidth is also very important. CPUs using DDR3 memory are going to struggle and the same is also likely true for first-gen Ryzen CPUs as they suffer from high memory latency.
Ik heb dus een i7 4790k met 16GB DDR3, en op 40fps ben ik nog steeds GPU bottlenecked en niet CPU.
[ Voor 45% gewijzigd door DoubleYouPee op 24-08-2020 19:33 ]
Veel beter beeld dan met geforce RTX 2080ti
dan is mijn trip door canada ook afgelopen , mooie vlucht gehad alleen vandaag saai alleen maar mooie weer geen wolkje gezien bijna en ook nu blijft mijn weerradar zwart .. alleen wel een ebetje heen en weer gegooi door de wind maar goed
hoop dat de bergen straks nog alles goed maken
maar we zullen zien na de bergen is het landen en bijkomen .. van deze lange vlucht

[ Voor 8% gewijzigd door ravw op 24-08-2020 19:35 ]
Ja, dit was gisteren (Marco):Extrix schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 17:34:
Is iemand al gelukt om in de storm marco of laura terecht te komen.:):)
Voor:
/f/image/3psHxAMMVHtTLiiBiKODPvg6.png?f=fotoalbum_large)
Tijdens (niet op de windspeed letten
/f/image/70tiM61IrSFDC1Ut5Ggu3TMU.png?f=fotoalbum_large)
Na:
/f/image/lOmX8tCKwO4nMbn8ScaU3N9T.png?f=fotoalbum_large)
Verwijderd
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2020 19:45 ]
Maar throttle en rudders bedienen met keyboard is ook niet bepaald ideaal... zucht.
Afgezien van de steden is de performance nu eigenlijk altijd goed en als je niet heel dicht op de grond zit ziet het er allemaal prachtig uit. Zeker wanneer je wat met de weersinstellingen gaat spelen.
Ik heb gisteren een korte vlucht gemaakt op Vancouver Island (Canada) en die omgeving is prachtig! Zeker icm met de "rain" preset is het prachtig met al die mist en wolken tussen de bergen en af en toe een straaltje zon.
MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
https://www.msfsaddons.org/
Deze vergelijking kijkt echter met name naar FPS, of in ieder geval die suggestie wekt het. Kijk je naar daadwerkelijk RAM usage, dan is er een duidelijk verschil tussen de 16GB en 32GB setup. Oftewel, de sim maakt er wel degelijk gebruik van. De vraag is natuurlijk met name, op wat voor een manier zien we dit terug?
Indien de sim al op grotere afstand bijvoorbeeld hogere resolutie textures of objecten inlaadt dan kan dit zich vertalen in minder visuele pop in van textures of objecten.
Haha, ja moest wel even een rondje vliegen om te zien waar precies het vliegveld wasravw schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 17:08:
[...]
leuk stukje langs de st john rivier .. alleen zoek zoek naar de airports
airports?? ... landingstrips .. ook wel grasveld genaamd

Vanavond in elk geval Scottsfield Airpark Airport (CCF9) naar Internationale Québec City Jean Lesage (CYQB) Québec op de planning.
Ben benieuwd!
Malaga ter hoogte van de luchthaven, richting het Zuiden
/f/image/ICUFdx1C9FucorMKF9uiJOsU.png?f=fotoalbum_large)
Gibraltar
/f/image/FsO0aTntR4bwrM4MTE1sf2Ia.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/HJhC52KVGrqRfPAlRyC6Fn7q.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/R4p7c8xfS0pj5eA5xYpsCHKf.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/j2bl7X9UzNEAujEbI2C1He6O.png?f=fotoalbum_large)
Stukje Tanger
/f/image/H8iX24qPLhfphnhbCErP3ujJ.png?f=fotoalbum_large)
Landen bij zonsondergang op Tanger
/f/image/PDsoRc2wdtXt9uHyzbg9UrIG.png?f=fotoalbum_large)
Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi
Laat maar, ik keek met mijn neus (zou mijn vrouw zeggen, ik kan niet zoeken)
Zie hem gewoon staan bij de turboprops
[ Voor 38% gewijzigd door killerbee1958 op 24-08-2020 21:03 ]
Gewoon in de basic. Cessna 208 B Gran Caravan EX is het.killerbee1958 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 21:00:
Zit de grand caravan eigenlijk in de premium de luxe (ik zie hem niet) of is dat een paid add-on?
Laat maar, ik keek met mijn neus (zou mijn vrouw zeggen, ik kan niet zoeken)
Zie hem gewoon staan bij de turboprops
Mooie omgeving. Leuk om door te steken naar Sumburgh met een tussenstop op Fair Isle (leuk om over te lezen op wikipedia).London schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 21:12:
Postbode Siemen had weer een kort vluchtje vandaag: Inverness naar het mooie Kirkwall!![]()
Beetje ijsvorming onderweg, maar snel even de smeltmodus aangezet![]()
[Afbeelding]
Horizon meepakken![]()
[Afbeelding]
Rust en kalmte in Kirkwall!
[Afbeelding]
Die prijzen vallen me nog niks tegen eigenlijk, zo'n C172 bijvoorbeeldcellkuh schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 19:33:
Voor wie echt de smaak te pakken heeft: https://www.troostwijkauc...iation-industry/01-32409/
Veel beter beeld dan met geforce RTX 2080ti
[ Voor 3% gewijzigd door FastFred op 24-08-2020 21:22 ]
https://virpil-controls.eu/lapino schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 19:47:
Pff, zit te vechten met controllers. Mijn Honeycomb Yoke vind ik zalig, maar die T.16000M throttle en pedalen doen het niet echt voor me. Zal op zich wel prima zijn, en heel veel simmers gebruiken deze, maar naast de kwaliteit van de Honeycomb is dit toch niet mijn ding. Probleem is dan weer dat er nergens een degelijke throttle te vinden is. Denk dat ik pedalen in mijn huidige setup sowieso zelden zou gebruiken, neemt gewoonweg teveel plaats.
Maar throttle en rudders bedienen met keyboard is ook niet bepaald ideaal... zucht.
Of
https://flightsimcontrols.com/
Die laatste komt binnenkort met nieuwe throttles.
Ik sta in VancouverDeadKnight schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 20:51:
[...]
Haha, ja moest wel even een rondje vliegen om te zien waar precies het vliegveld was![]()
Vanavond in elk geval Scottsfield Airpark Airport (CCF9) naar Internationale Québec City Jean Lesage (CYQB) Québec op de planning.
Ben benieuwd!

wat een laatste stuk zeg pffffff mooi maar slecht weer , op het handje geland maar

Alleen Vancouver ...... niet heen gaan met een wat oudere pc op ultra
mijn ventilatoren begonnen te smeken om rust
[ Voor 26% gewijzigd door ravw op 24-08-2020 21:35 ]
Pfff ik gebruik deze en dat werkt primadawg schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 21:22:
[...]
https://virpil-controls.eu/
Of
pricewatch: Thrustmaster T-Flight Hotas X Zwart
(Ik heb beide units wel los van elkaar staan)
Als ze voorraad hebben...dawg schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 21:22:
[...]
https://virpil-controls.eu/
Of
Daarna maar VFR verder, krijg ik opeens mijn eerste BSOD op mijn 6 jaar oude PC (!) 'Clock Watchdog Timeout'. Heel frustrerend...
Ouderdoms kwaaltje, CPU is met MSFS waarschijnlijk wel op zijn limiet aan het werk..Er!k schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 21:33:
Nou, ik heb het niet gered naar Parijs. Eerst instructie om te landen op 26R, maar alle oostelijke banen van LFPG staan niet in de MCDU
Daarna maar VFR verder, krijg ik opeens mijn eerste BSOD op mijn 6 jaar oude PC (!) 'Clock Watchdog Timeout'. Heel frustrerend...
AMD Ryzen 7 5800X3D - MSI RTX 3080 Gaming X Trio - 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 MHz - Oculus Quest 2
Wat me niet lukt is om in het traffic pattern te komen. Net op Basel nog diverse pogingen ondernomen, van alle kanten aan komen vliegen, dus ook parallel aan de baan / langs de hele baan richting de beacon. Maar hoe dan ook, als ik door de "enter pattern" beacon vlieg gebeurt er helemaal niets. Wat doe ik hier verkeerd?
Ik zie in developer mode dat mijn 16gb ram eigenlijk nooit worden aangetikt. Ram usage zit tussen de 5 en 11gb en bij grote vliegvelden 13gb. Waarom zou ik dan alsnog profijt hebben van meer ram?psychodude schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 20:41:
[...]
Deze vergelijking kijkt echter met name naar FPS, of in ieder geval die suggestie wekt het. Kijk je naar daadwerkelijk RAM usage, dan is er een duidelijk verschil tussen de 16GB en 32GB setup. Oftewel, de sim maakt er wel degelijk gebruik van. De vraag is natuurlijk met name, op wat voor een manier zien we dit terug?
Indien de sim al op grotere afstand bijvoorbeeld hogere resolutie textures of objecten inlaadt dan kan dit zich vertalen in minder visuele pop in van textures of objecten.
Zit je dan niet in het oog van de cycloon? Daar is het toch redelijk windstil?Ircghost schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 19:07:
ik vlieg dus nu in Laura, net onder Cuba, paars weather gebied, maar slechts een paar knopen aan wind.. beetje vreemd.
[Afbeelding]
Sumburgh inderdaad en @London dan nog even door naar Unst, boven in de Shetlands. Is een leuke landing waarbij je over een heuvel aanvliegt.maartenpols schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 21:16:
[...]
Mooie omgeving. Leuk om door te steken naar Sumburgh met een tussenstop op Fair Isle (leuk om over te lezen op wikipedia).
Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi
Ik zie dit regelmatig voorbijkomen hier, maar het is klinkklare nonsens als die oude CPU's maar op 30% vermogen draaien. Er is iets niet lekker met de optimalisatie van de huidige versie. Er zijn ook lui met spiksplinternieuwe CPU's die problemen ondervinden. Dus voordat het advies gegeven wordt honderden zo niet duizenden Euros tegen hardware aan te smijten is het wellicht een goed idee even een paar maanden te wachten wat verdere optimalisatie brengt en tot die tijd even genoegen te nemen met iets mindere prestaties (of de sim even terzijde te leggen).Craftop schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 21:35:
[...]
Ouderdoms kwaaltje, CPU is met MSFS waarschijnlijk wel op zijn limiet aan het werk..
In other news: ik ben vanavond begonnen aan de eerste leg van de officiele bush trips. Ik zie een hoop potentie daar
Steam profiel UPlay JirnsumNL
Kreeg een drukverschil error toen ik m'n kruishoogte naderde. Antwoord in de handleiding gevonden
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Gefeliciteerd, toch netjes in 4-dagen. Ik heb nog een kleine 80NM te gaan tot Quebec.ravw schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 21:28:
[...]
Ik sta in Vancouver![]()
![]()
![]()
wat een laatste stuk zeg pffffff mooi maar slecht weer , op het handje geland maarik heb het gehaald ... zonder 1 keer een Crash zo wel ingame als pc
![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Alleen Vancouver ...... niet heen gaan met een wat oudere pc op ultra
mijn ventilatoren begonnen te smeken om rust![]()
Het weer is wel wat slechter vergeleken met vanmiddag.
:strip_exif()/f/image/cIABN96hVtXQPXd4i1zDphHj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nn3CEDPjT20qPr5AKhP1u7mU.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik vind het eerlijk gezegd een redelijk belachelijke video en lijkt me eerder vooral om te pochen met zijn technische kennis. Teveel Ambient Occlusion ? De wolken niet realistisch genoeg (dat is zelfs niet eens een grafisch issue maar gewoon technische beperking) ?Verwijderd schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 20:33:
Ook interessant:
Ik kan direct al wat andere grafische issues opsommen die voor iedereen veel opvallender zijn. Hoogspanningspalen die gewoon als vaste schaduw te zien zijn. Regios waar je de wolken van de lucht/sat-foto's op de grond ziet liggen. Bruggen over water, die tussen brug en water precies een grote vertikale muur hebben. En zo zijn er nog wel een hoop, denk ik...
There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X
Haha ja zeer herkenbaar en ook bloed irritantLuuk2015 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 22:30:
Herkennen jullie dit?
Of ben ik de enige?
[Afbeelding]
Inderdaad zijn die bush flying adventures wel aardig.Jirnsum schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 22:08:
[...]
In other news: ik ben vanavond begonnen aan de eerste leg van de officiele bush trips. Ik zie een hoop potentie daarJe vliegt echt aan de hand van een routebeschrijving in woorden in een omgeving waar je nog nooit bent geweest. Moet wel zeggen dat het jammer is dat je op zo'n route waarvan je verwacht dat ie goed is nagelopen (want:showcase) toch een grote pyramide water tegenkomt. Al met al: toch blij verrast
Gewoon lekker op kompas en tijd navigeren en adhv de beschrijving controleren of je goed gaat.
Leg 1 van Bush flight 1 zonder problemen afgerond.
Leg 2 zojuist an sich ook wel goed gevlogen maar bij de landing iets te hard op de rem getrapt en toen ging mijn zling met zijn neus de grond in. (wel reeel gedrag denk ik overigens, ik remde echt wat te hard met de tail dragger omdat ik wat laat op de baan van 099 stond.
Dus morgen leg 2 maar eens over doen.
Maar inderdaad zijn de bush flights aanraders (maar niet als je gewoon wilt raggen want met die Zling vlieg je met een rustige 70-80 knoopjes en geniet je van het uitzicht)
Eigenlijk zou het zo moeten zijn, als je de rechtermuisknop indrukt om rond te kijken/scrollen dat je dan geen knoppen kunt activeren.Luuk2015 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 22:30:
Herkennen jullie dit?
Of ben ik de enige?
[Afbeelding]
Ik heb trouwens ook al een paar keer gehad dat ik aan de HDG knop draai, hij wel reageert, maar het klik geluid er niet is en dan 10 seconden later in een seconde krijg ik ineens 30 kliks snel achter elkaar te horen
En 10 minuten later “fuel imbalance!” op je warnings....Luuk2015 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 22:30:
Herkennen jullie dit?
Of ben ik de enige?
[Afbeelding]
True story.
There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X
Nice. Daar was ik vanmiddag ook. Toen doorgevlogen naar Melbourne. Ik vlieg elke dag in AustraliëSparksNL schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 22:27:
Oostkust van Australië rondom Sydney
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
AMD Ryzen 9 5900x - Nvidia rtx 4070 - 32gb ram - Meta Quest 3
Indien je kijkt naar de gelinkte video zie je dat ook de 16GB setup niet capped, terwijl de 32GB setup regelmatig 20GB plus pakt. Mogelijk dan ook dat de sim op basis van de beschikbare hoeveelheid RAM keuzes maakt in wat het inlaadt.blcor schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 21:40:
[...]
Ik zie in developer mode dat mijn 16gb ram eigenlijk nooit worden aangetikt. Ram usage zit tussen de 5 en 11gb en bij grote vliegvelden 13gb. Waarom zou ik dan alsnog profijt hebben van meer ram?
Zo heb ik even voor 8GB aan chrome tabs opengezet en pakt MSFS nu 5GB aan RAM. Ik cap ook geen 16GB. Bij het sluiten van tabs pakt het weer meer.
Verwijderd
Idd, veel te scherpe en lokale schaduwen, verder laat hij ook voorbeelden van wolken zien die in een andere game wel goed gedaan worden. Lees ook even de reacties onder de video.Twixie schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 22:26:
[...]
Ik vind het eerlijk gezegd een redelijk belachelijke video en lijkt me eerder vooral om te pochen met zijn technische kennis. Teveel Ambient Occlusion ? De wolken niet realistisch genoeg (dat is zelfs niet eens een grafisch issue maar gewoon technische beperking) ?
Ik heb me best vermaakt deze 4 dagen ,en ik raad het voor iedereen aan pak en land / wereld deel en ga er door heen .. je weet nooit wat je tegen komt en je ziet ook gelijk wat van de wereld en flightsim
ik was nog nooit aan de oostkant geweest en midden canada nu heb ik dus in 4 dagen van Oost naar West gevlogen ...
Ben wel erg moe nu...
en ik heb ook met real weer en realtime gevlogen.. dus echt egwacht tot het in canada licht was om smorgen vroeg daar te vertrekken.. :-)
hier de link van het Filmje en laat een leuk berichtje achter alvast bedankt.
YouTube: Fly To Canada
Iemand weet hoe je polls moet maken, ik wil julie laten beslissen wat mijn volgende trip word
Ik heb er een paar in mijn hoofd maar daar wil ik jullie mening over horen en wat jullie willen zien
beter klik horen dan helemaal niets meer inde cockpitLuuk2015 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 22:30:
Herkennen jullie dit?
Of ben ik de enige?
[Afbeelding]
mmmmmmmmm..

waarschuing krijgen dat er weinig zuurtsof in de cab zit .. dan even snel de handleiding door nemen van 500 pagina's wat het betekent

weet nu waar die zit maar nog niet die voor de cabine druk bij de 930
zoek zoek maar vinden ho maar
[ Voor 9% gewijzigd door ravw op 24-08-2020 23:06 ]
Cockpit build topic: Flightsimulator: Home cockpit Vragen en Show
Zero Tolerance: Screenshot dumps (definitie: foto's voor het showen zelf, dus zonder discussiewaarde) moeten in het specifieke topic hiervoor: [Flightsim] Screenshots collage
Voor discussie over real-life luchtvaart: Vliegen, Techniek en achtergrond
Hier graag focussen op FS2020! Algemeen Flight Simulator Topic: Flight Simulator - Deel 85
Wil je leren vliegen of navigeren? Kom naar (Flight Sim) Vraag & Uitleg over vlieg & navigatie principes voor al je vragen!
FS2020 Tweakers Aviation Discord: https://discord.gg/vVzp3nc