Android gebruiken met een visuele beperking, kan dat?
ja vind het zelf ook vreemd, heb ooit ook een probeer versie gedaan maar kreeg ook geen vogels te zien
Systeem:AMD Ryzen 7 9800X3D ,RTX 5080 OC,FURY 64 GB DDR5-6000,ASUS TUF Gaming B850M-PLUS WIFI, SAMSUNG 990 EVO Plus 4 TB
Ik heb zelf ook al 1 vliegles gedaan , maar ik kreeg juist de complimenten dat ik het beide al goed kon.MasterL schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 15:29:
[...]
Dat probleem heb ik dus nu al... Zonder SIM ervaring doe ik dit dus schijnbaar van nature.
En ook het besturen zelf, heel beheerst deed.
Wat eerste aftasten van het vliegtuig , gewoon heel langzaam de yoke bewegen en sturen zo dat je weet wanneer die wat gaat doen.
IK zou zelf nu nog wel eens zelf alles willen doen , de eerste les was toen geen start en landing.
Maar dat zal ik graag nu wel eens willen doen , en dan het liefst met een C172 , omdat ik die nu wel kan dromen.
Een Beechcraft Bonanza v35 mag ook wel
( wel een wens om daar ooit eens in mee te mogen vliegen of zelf eens mogen besturen)
Systeem:AMD Ryzen 7 9800X3D ,RTX 5080 OC,FURY 64 GB DDR5-6000,ASUS TUF Gaming B850M-PLUS WIFI, SAMSUNG 990 EVO Plus 4 TB
Beetje offtopic maar ik heb ooit een vliegles kado gekregen bij lionair.nl (niet de Indonesische airlineravw schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 16:13:
[...]
IK zou zelf nu nog wel eens zelf alles willen doen , de eerste les was toen geen start en landing.
[ Voor 30% gewijzigd door mvbo op 24-07-2024 13:16 ]
Ja die lui zijn goed maar na dit jaar stoppen ze er mee heb ik gehoord en ze zitten aardig vol al.mvbo schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 13:15:
[...]
Beetje offtopic maar ik heb ooit een vliegles kado gekregen bij lionair.nl (niet de Indonesische airline) op Rotterdam airport in een C172. Het was mijn eerste les, maar ik heb alles zelf mogen doen, van taxiën tot opstijgen en landing (behalve de laatste ~50ft). Fijne instructeur ook. Dit even als tip
Maar ik ga het nog wel eens een keer doen en dan vraag ik het vooraf of dit mogelijk is.
Even op de website gekeken, wat een absurde prijzen:ravw schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 13:21:
[...]
Ja die lui zijn goed maar na dit jaar stoppen ze er mee heb ik gehoord en ze zitten aardig vol al.
Maar ik ga het nog wel eens een keer doen en dan vraag ik het vooraf of dit mogelijk is.
Vliegtuig (per uur bloktijd) € 307,83 (Ik gok C172)
Kosten landing (op RTM) € 29,95
ATC(verkeersleiding) (op RTM) € 16,00
Instructie per lesblok (2 uur) € 200,38
Op lelystad huur ik voor 250 euro/uur blok, inclusief instructeur. Of huur los 180 euro/uur daadwerkelijke vliegtijd. Ook niet goedkoop, maar in vergelijking met bovenstaande...
En dat nog in 2005 ik het gedaan had voor 90 euro 1 uur op Lelystad airportjppilot schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 17:06:
[...]
Even op de website gekeken, wat een absurde prijzen:
Vliegtuig (per uur bloktijd) € 307,83 (Ik gok C172)
Kosten landing (op RTM) € 29,95
ATC(verkeersleiding) (op RTM) € 16,00
Instructie per lesblok (2 uur) € 200,38
Op lelystad huur ik voor 250 euro/uur blok, inclusief instructeur. Of huur los 180 euro/uur daadwerkelijke vliegtijd. Ook niet goedkoop, maar in vergelijking met bovenstaande...
Maar was dan wel gewoon een pilote geen instructeur.
Die wilde nog even wat vluchten maken om aan haar minimale landingen en vlucht uren te komen
Dus zo doende een leuk prijsje afgesproken.
[ Voor 9% gewijzigd door ravw op 24-07-2024 17:13 ]
Ja dan zijn ze een heel stuk goedkoper.DukeMan schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 17:53:
Bij SAS (Special Air Services) op Teuge kan het ook voor een leuke prijs, zeker via Groupon. Vorige week toevallig zelf nog gedaan. Erg prettig bedrijf, heb hier nu 2 keer gevlogen en beide keren had ik een commerciële piloot die dit erbij deed voor de vlieguren.
Ik kwam haar toen tegen op de FS dagen
EN van het een kwam het andere.
Maar is er niet ergens een site waar je kan vragen voor kosten delen voor een pilot die nog aan zijn vlieguren moet komen.
Ze mogen me zo ophalen.
Waarschijnlijk kun je dat via een vliegclub wel regelen? Zou wel interessant zijn als er een vraag/aanbod site oid isravw schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 18:15:
[...]
Maar is er niet ergens een site waar je kan vragen voor kosten delen voor een pilot die nog aan zijn vlieguren moet komen.
Ze mogen me zo ophalen.
Update on new avionics:
Hello all, as you can see we have been busy releasing updates, the avionics update hasn't yet been released but we can confirm, that we are almost done with the development phase of avionics and soon testing.
We are excited because at last we aren't using the ASOBO code. Now flying is more realistic and up to our goals. Not much we can share with words other than we are very happy thus far and we expect more news and info in the coming days/weeks. We have been at this for more than a year and its tough doing code from scratch, we are small team. Thankfully we got great developers who have done an amazing job and work arduously for this goal of our own avionics which will improve significantly the handling and the flying of our aircraft.
Thanks all for the patience!
Ja dan kan je als je zin heb gewoon mee en kosten delen.DukeMan schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 19:33:
[...]
Waarschijnlijk kun je dat via een vliegclub wel regelen? Zou wel interessant zijn als er een vraag/aanbod site oid is
Nu moet je gewoon naar zo vliegclub toe dat gaat toch wel even wat lastiger dan even laten weten dat je daar intresten in heb.
[ Voor 17% gewijzigd door ravw op 24-07-2024 19:47 ]
Kom maar op met dat ding
YouTube: Microsoft Flight Simulator | Local Legend 18: Westland Scout & Wasp Set
Als je meer wil weten over de Westland heli's leuke special op youtube erover
YouTube: The Helicopter that Sank a Submarine
[ Voor 33% gewijzigd door ravw op 25-07-2024 02:56 ]
Even googlen op 'vliegmaatje gezocht'. Er is bijv een FB groep en vroeger (of nog altijd?) ook een dedicated website.ravw schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 18:15:
[...]
Ja dan zijn ze een heel stuk goedkoper.
Ik kwam haar toen tegen op de FS dagen![]()
EN van het een kwam het andere.
Ze mogen me zo ophalen.
Ik dacht nu over te stappen naar de 320 V2, maar die is qua FPS een serieuze downgrade.
Ik ben dus op zoek naar aanbevelingen voor leuke airliners die wat gesofisticeerder, maar daarom geen study level, zijn dan de default A320, maar die toch geen resource hogs zijn.
Echt voor beginners kan ik je de Latin VFR aanraden die airbussen.stijn014 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 09:04:
Beetje een noob vraagje (of beginnend pilot klinkt mss beter). Vroeger vloog ik altijd GA, maar nadat ik mei na ongeveer 40 jaar nog eens had gevlogen, ben ik overgegaan naar de A320 neo (de Asobo). eerste vlucht natuurlijk EBBR -LOWW . Ondertussen ook aan de slag met Self loading cargo.
Ik dacht nu over te stappen naar de 320 V2, maar die is qua FPS een serieuze downgrade.
Ik ben dus op zoek naar aanbevelingen voor leuke airliners die wat gesofisticeerder, maar daarom geen study level, zijn dan de default A320, maar die toch geen resource hogs zijn.
Maken gebruik van de Asobo A320 neo
Maar waarom niet gewoon even er voorgaan zitten en de airbus even leren begrijpen.Zo als het invoeren van de FMC/CDU , zeker niet als je simbrief gebruikt
zo moeilijk is het echt niet maar het geeft je zo veel meer plezier.
Cold dark opstarten is bij een bus ook redelijk makkelijk te doen .
Als je daar een beetje mee vertrouwd ben dan kan je eigenlijk elke airbus wel vliegen.
FBW/FENIX
Zat filmpjes op Youtube met uitleg.
denk dat het hier 3 min werk is om die bus pushback ready te krijgen.
Het is dan nog even wachten tot alles gevuld is en dan weg wezen
Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.
ik kan niet anders dan zoals ravw ook noemde, de FBW ofwel de https://flybywiresim.com/a32nx/ aanraden, gratis om mee te beginnen, word constant bijgewerkt en de kwaliteit is erg goed. Uiteraard zijn er dingetjes die missen, of niet zo goed zijn als sommige andere paywares, maar voor gratis kan je je hier echt geen buil aan vallen. Vele malen beter dan de default asobo a320. En de performance is hier ook uitstekend. Als laatste positieve punt, hun documentatie word ook steeds beter en interactiever: https://docs.flybywiresim.com/stijn014 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 09:04:
Beetje een noob vraagje (of beginnend pilot klinkt mss beter). Vroeger vloog ik altijd GA, maar nadat ik mei na ongeveer 40 jaar nog eens had gevlogen, ben ik overgegaan naar de A320 neo (de Asobo). eerste vlucht natuurlijk EBBR -LOWW . Ondertussen ook aan de slag met Self loading cargo.
Daarnaast ben ik ook erg gecharmeerd van de boeing 787 dreamliner die in de premium zit, sinds de updates die door asobo/working title team gedaan zijn enkele simupdates geleden, is dat echt een heel complete interpretatie van dat vliegtuig. Leuk om ook eens iets anders dan airbus te zien, al blijft de airbus workflow toch meer bij mijn stijl passen
[ Voor 17% gewijzigd door djbarney op 25-07-2024 12:26 ]
Ik heb net via Marktplaats een Quest 2 gekocht (overmorgen binnen waarschijnlijk).
Via link kabel lijkt me het beste beeld te geven met minste artifacts toch? (Heb ook geen Wifi 6 router).
Iemand misschien suggesties voor een goedkopere optie (dan de officiële) qua Link Cable?
Al heel wat reviews van kabels opgezocht, maar nog niet 1 kunnen vinden waarbij er niet 1 of meerdere reviews bij staan waar iets negatiefs te lezen is over niet opladen of bijv. maar 2gbps verbinding i.p.v. 5gbps en/of dat de Quest 2 software zegt dat het een usb 2.0 kabel is i.p.v. (de geadverteerde) USB 3(.1).
[ Voor 8% gewijzigd door BeetjeVreemd op 25-07-2024 22:02 ]
B450 - 5800X - 32GB DDR4 3200 MT/s CL16 - RTX 4070
Ik heb destijds toen ik m’n Quest 2 had gewoon een kabel van 5 meter besteld met beide kanten USB C op AliExpress. Was uit m’n hoofd iets van 12 euro maar nooit problemen mee gehad. Ik heb een Wifi 6 router ongeveer 3 meter van m’n Quest 2 staan en nog steeds zag je dat de kabel betere kwaliteit geeft dan over Wifi. Even zoeken op ‘Quest 2 USB C’ en volgens mij kom je een heel eind.BeetjeVreemd schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 20:59:
Hallo allemaal,
Ik heb net via Marktplaats een Quest 2 gekocht (overmorgen binnen waarschijnlijk).
Via link kabel lijkt me het beste beeld te geven met minste artifacts toch? (Heb ook geen Wifi 6 router).
Iemand misschien suggesties voor een goedkopere optie (dan de officiële) qua Link Cable?
Al heel wat reviews van kabels opgezocht, maar nog niet 1 kunnen vinden waarbij er niet 1 of meerdere reviews bij staan waar iets negatiefs te lezen is over niet opladen of bijv. maar 2gbps verbinding i.p.v. 5gbps.
PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]
Qua verbinding lijkt meestal het allemaal wel te gaan, maar om 100% eerlijk te zijn, is het af en toe gewoon mijn dag niet, en krijg ik het niet stabiel aan de praat (zowel wireless als bedraad).BeetjeVreemd schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 20:59:
Hallo allemaal,
Al heel wat reviews van kabels opgezocht, maar nog niet 1 kunnen vinden waarbij er niet 1 of meerdere reviews bij staan waar iets negatiefs te lezen is over niet opladen of bijv. maar 2gbps verbinding i.p.v. 5gbps en/of dat de Quest 2 software zegt dat het een usb 2.0 kabel is i.p.v. (de geadverteerde) USB 3(.1).
Mijn ervaring is dat je goed moet kijken naar je moederbord specs. Ik had een USB-C poort die het vermogen niet haalde voor de Quest (ondanks de specs). Ook of je USB poorten deelt op de controller maakt hierbij uit. Ik heb er uiteindelijk een powered USB hub tussen gezet, en dat zorgt er iig voor dat ie genoeg stroom krijgt, en dat maakt de verbinding ook een stuk stabieler in mijn geval.
Verder op de lijst:
Just Flight Avro RJ85 (Sabena livery!)
IniBuilds A350
Fenix A320 (eerst m'n bakkie wat upgraden)
En als het kan toch nog een Honeycomb Alpha/Bravo in huis halen, daar kijk ik ook al even naar.
[ Voor 4% gewijzigd door Pana op 26-07-2024 09:43 ]
Allereerst is er nu een installer gemaakt. Dit moet het installatie- en updateproces vereenvoudigen, ook rekening houdend met de aankomende A319 en A321 uitbreiding.
https://www.fsvisions.nl/...n-update-naar-v2-2-0-232/
https://www.reddit.com/r/MicrosoftFlightSim/s/pUiIGABhd8ravw schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 16:31:
De ontwikkelaars van Fenix Simulations hebben zojuist weer een nieuwe blog geschreven en een update uitgebracht voor de A320.
Allereerst is er nu een installer gemaakt. Dit moet het installatie- en updateproces vereenvoudigen, ook rekening houdend met de aankomende A319 en A321 uitbreiding.
https://www.fsvisions.nl/...n-update-naar-v2-2-0-232/
Iemand heeft al een afbeelding vd 319 gevonden in de installer
Hammie schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 09:57:
[...]
https://www.reddit.com/r/MicrosoftFlightSim/s/pUiIGABhd8
Iemand heeft al een afbeelding vd 319 gevonden in de installer
/f/image/5prd4Wjva5GKShJagfKyLtfz.png?f=fotoalbum_large)
YouTube: ST Simulations Maastricht-Aachen for MSFS | Official Trailer
Synchroonzwemmen voor vlaggenmasten?

May clinging breasts always come to your aid in the kitchen!
Eindelijk, dat ziet er goed uit. Helaas gaat het alleen om Maastricht-Aachen airport, jammer niet ook de stad van Maastricht zelf.ravw schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 14:14:
ST Simulations Maastricht verschijnt op 1 augustus!
YouTube: ST Simulations Maastricht-Aachen for MSFS | Official Trailer
[ Voor 12% gewijzigd door Toonen1988 op 27-07-2024 21:42 ]
Op zich is er een redelijke freeware (flightsim) te krijgen, maar gezien de (real life) drukte van EHEH, lijkt t me best leuk als daar ook een payware van komt/is toch?
Een dag geen vertraging, is een dag niet gereisd
Er is er al een bezig maar erg stil rond deze makers456 schreef op zondag 28 juli 2024 @ 11:37:
Nu Maastricht in de pijplijn zit, heeft iemand ooit gehoord of er ook iets in het vat zit voor Eindhoven?
Op zich is er een redelijke freeware (flightsim) te krijgen, maar gezien de (real life) drukte van EHEH, lijkt t me best leuk als daar ook een payware van komt/is toch?
https://fsnews.eu/ftxdes-...ndhoven-airport-for-msfs/
Op hun FB , 16 mei voor het laatst bericht gezet.
https://www.facebook.com/FTXDes
![]() | ![]() | ![]() |
[ Voor 56% gewijzigd door ravw op 28-07-2024 11:54 ]
Ik gebruik deze scenery van DignomDesign, fantastisch gemaakt en nog freeware ook!456 schreef op zondag 28 juli 2024 @ 11:37:
Nu Maastricht in de pijplijn zit, heeft iemand ooit gehoord of er ook iets in het vat zit voor Eindhoven?
https://flightsim.to/file/72235/eheh-eindhoven-airport
Kom eigenlijk nooit op het civiele gedeelte (ik vlieg enkel militair), maar volgens mij ziet ook het civiele gedeelte er goed uit!
En voor mij een heel dik pluspunt dat de GLV-5 (Oirschotse Heide) er in zit voor chopperen met de Chinook
[ Voor 8% gewijzigd door Ruben279 op 28-07-2024 13:12 ]
serieus, voor dat geld verwacht je toch een vol product, bevalt hij wel goed?appie35 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 23:33:
Ik heb de yaw 3 in huis. Het is nog echt geen volwaardig product..
Heb deze review gekeken en het ziet er wel erg gaaf uit: YouTube: I Got To Try The YAW 3: Initial Impressions
[ Voor 24% gewijzigd door Svennie op 30-07-2024 09:52 ]
PSN ID: Svennie-NL
Hoe bedoel je precies nog geen volwaardig product?appie35 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 23:33:
Ik heb de yaw 3 in huis. Het is nog echt geen volwaardig product..
Hoewel het idee best briljant is om met een draaiende en kantelende stoel een 3DOF sim te maken, heb ik bij het kijken naar de filmpjes op hun site het gevoel dat je er eerst een muntje in moet werpen voordat het werkt.
Maar de software is nog Beta
Je moet allerlij dingen installeren vanaf Github enz enz
Ik krijg bijvoorbeeld de beweging met mijn stoel niet op orde Als de stoel roteerd dan moet de headset ook mee roteren enz enz.
Er zat zelfs geen handleiding bij ! Je mailt oh we moeten de video's nog maken.
Hij schokt wel aardig maar dat is afstellen denk ik.
Toen dacht ik laat ik eens een heli proberen. Er ging een totaal nieuwe wereld open. Je weet nu gewoon exact of je in balans hangt.
Eerste indruk goede ervaring. Maar je moet echt wel van klussen en appjes en rommel installeren houden..
Als ik zo veel geld uitgeeft verwacht ik wel dat alles het gewoon doet.appie35 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 20:29:
Eerste indruk goede ervaring. Maar je moet echt wel van klussen en appjes en rommel installeren houden..
Dan gaat er echt een mailtje uit met: jongens dit werkt nieten zorg eens dat het werkt.
Maar als het werkt is het wel leuk spul
Het grappige is dat je juist niks zou moeten voelen aan zijwaartse krachten als je gecoördineerd vliegt. Pas als je gaat slippen of skidden krijg je zijwaartse krachten.appie35 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 20:29:
Nou ik heb hem 3 Dof aan de praat met MSFS. Wat enorm gaaf. Ik zweefvlieg graag en de start met de lier is dan geweldig! Een maal in de lucht maak je je eerste draai. Je ligt op z,n kant. ( Eigenlijk dacht ik ohh veel te weinig die paar raden die hij maar op z,n kant gaat ) Maar de werkelijk was echt anders. Ik dacht o nee nu val ik uit mijn stoel.
Toen dacht ik laat ik eens een heli proberen. Er ging een totaal nieuwe wereld open. Je weet nu gewoon exact of je in balans hangt.
Goed om te horen dat ie toch bevalt! Anders had ik hem wel voor een zacht prijsje willen overnemen hoor.appie35 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 20:29:
Nou ik heb hem 3 Dof aan de praat met MSFS. Wat enorm gaaf. Ik zweefvlieg graag en de start met de lier is dan geweldig! Een maal in de lucht maak je je eerste draai. Je ligt op z,n kant. ( Eigenlijk dacht ik ohh veel te weinig die paar raden die hij maar op z,n kant gaat ) Maar de werkelijk was echt anders. Ik dacht o nee nu val ik uit mijn stoel.
Wat @upclocker zegt: als je gecoördineerd vliegt (en dat doe je, behalve in de heli, da's een ander verhaal, in MSFS meestal), zijn er bijna geen zijdelingse krachten, en zou je stoel eigenlijk stil moeten staan.
Als je kijkt naar de grote simulators, die staan tijdens een vlucht 99% van de tijd gewoon maar een klein beetje heen en weer te wiegen, zoals een dikke, dronken man voor een plasgoot bij Lowlands.
Maar als ik naar de filmpjes van YAW VR kijk zie ik juist veel te veel beweging: als die Cessna een bocht aanrolt gaat de stoel scheef hangen! Dat klopt niet. Dat is arcadespielzeug.
Wat je bij je lierstart ziet is dat de stoel achterover kantelt. De software trekt eigenlijk de verkeerde conclusie, want die denkt: "Oh wacht pitch up, de stoel moet achterover zodat appie met zijn neus omhoog wijst". In werkelijkheid ervaart je evenwichtsorgaan dat achterover kantelen als een versnelling. Vandaar dat die lierstart (per ongeluk) zo geweldig realistisch aanvoelt.
Andersom, als je met je ogen dicht in die stoel voorover kantelt voelt het voor jou niet alsof je nose down vliegt, maar alsof je afremt. En als ik die demovideos bekijk hebben ze dat in Hongarije nog niet zo goed begrepen.
Laat mijn rant alsjeblieft niet jouw plezier in het apparaat bederven. Ten eerste ben ik gewoon stikjaloers, en ten tweede verschrikkelijk nieuwsgierig of je die software ook manieren kunt bijbrengen, en realistische moves eruit kunt krijgen.
Dat is juist waar veel mensen met een VR bril in het begin , hun evenwicht verliezen.upclocker schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 23:27:
Precies. Full motion simulatoren houden je brein voor de gek. Zit best een stukje natuurkunde en biologie achter. Dit filmpje laat precies zien hoe simulatoren werken en je voor de gek houden.
[Video: title]
omdat die anders zien dan werkelijkheid is.
EN je even wicht wil dat toch gaan compenseren
In de echte luchtvaart gebeurd dit ook wel als ze in een wolk zitten.
Dan geven de oordruk soms verkeerde signalen af.
Inderdaad onze biologische sensoren zijn niet gemaakt om te vliegen eigenlijk. Gelukkig hebben we goeie instrumenten waar we naar kunnen kijken.ravw schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 23:53:
[...]
Dat is juist waar veel mensen met een VR bril in het begin , hun evenwicht verliezen.
omdat die anders zien dan werkelijkheid is.
EN je even wicht wil dat toch gaan compenseren
In de echte luchtvaart gebeurd dit ook wel als ze in een wolk zitten.
Dan geven de oordruk soms verkeerde signalen af.
FTXDes is de ontwikkelaar. Heeft vorige maand een serieus auto ongeluk gehad. Pikt nu langzaam de draad weer op. Vandaar de radiostilte...ravw schreef op zondag 28 juli 2024 @ 11:51:
[...]
Er is er al een bezig maar erg stil rond deze makers
https://fsnews.eu/ftxdes-...ndhoven-airport-for-msfs/
Op hun FB , 16 mei voor het laatst bericht gezet.
https://www.facebook.com/FTXDes
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
ja dat kan gebeuren.Er!k schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 21:56:
[...]
FTXDes is de ontwikkelaar. Heeft vorige maand een serieus auto ongeluk gehad. Pikt nu langzaam de draad weer op. Vandaar de radiostilte...
Maar goed dat het weer beter met hem gaat.
Maak niet uit welke airports , maar ik denk zelf dat het ook iets met GSX te maken kan hebben want zodra die actief word gebeurd het vaak
Maar ik verdenk ook die nieuwe NVidia zooi ... van dit te veroorzaken
[ Voor 10% gewijzigd door ravw op 31-07-2024 22:26 ]
Gebeurt bij mij met de DLSS, meen dat ik ergens iets had gelezen over iets met geheugen van videokaart en DLSS dat daar een bug zit. Als het gebeurt is het bij mij te fixen door frame generation (dlss) even uit te zetten, apply en dan weer aan te zetten in settingsravw schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 22:25:
Even ene vraagje weet iemand wat ik tegen het bibberen kan doen , na de laatste world update heb ik heel veel last van bibberen schokken op de airports
Maak niet uit welke airports , maar ik denk zelf dat het ook iets met GSX te maken kan hebben want zodra die actief word gebeurd het vaak
Maar ik verdenk ook die nieuwe NVidia zooi ... van dit te veroorzaken
Ja inderdaad even uit en aan zetten en het is weg .. hoop dat ze dat nog wel even gaan herstellen.iklucas schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 22:42:
[...]
Gebeurt bij mij met de DLSS, meen dat ik ergens iets had gelezen over iets met geheugen van videokaart en DLSS dat daar een bug zit. Als het gebeurt is het bij mij te fixen door frame generation (dlss) even uit te zetten, apply en dan weer aan te zetten in settings
Het is nu de laatste week steeds
Ik had hier tot voor kort ook last van, toen ik overschakelde naar DX12 t.b.v. FG. Bij mij tradt het op zodra het VRAM vol zat. Waarschijnlijk omdat FG ook wat VRAM nodig heeft, ging ik net over de limiet van mijn GPU (RTX3080 met 10GB VRAM op 4K). Sinds ik de DLSS setting van DLAA op Quality heb gezet, heb ik hier geen last meer van gehad.ravw schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 23:15:
[...]
Ja inderdaad even uit en aan zetten en het is weg .. hoop dat ze dat nog wel even gaan herstellen.
Het is nu de laatste week steeds
Ik heb gister de adapter besteld met een levering voor morgen. Ik ga hem zeker voor flight sim gebruiken. Zat nog even te twijfelen voor andere opties zoals een quest 3 of pimax crystal light maar die laatste is nu moeilijk te krijgen dus toch maar de gok genomen met de adapter.Svennie schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 11:44:
een vraag aan de VR vliegers, morgen komt de PC adapter voor de PSVR2 beschikbaar, zijn er mensen met een PSVR2 die de PSVR2 gaan gebruiken voor MSFS? Ik zit er over te denken om de PSVR2 te kopen (heb al een PS5 dus kan ik hem daar ook voor gebruiken) en dan mijn huidige VR bril te verkopen (HP Reverb G2) maar natuurlijk alleen als de PSVR2 goed werkt met MSFS. Hopelijk zijn er mensen hier die me dat kunnen vertellen
7800X3D, RTX 4090, 32GB DDR5
Orbx heeft 2WA1 gereleased.
ik ben benieuwd, hopelijk heb je snel tijd om te testen en om hier te delen hoe de PSVR2 bevaltMarcievg schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 11:51:
[...]
Ik heb gister de adapter besteld met een levering voor morgen. Ik ga hem zeker voor flight sim gebruiken. Zat nog even te twijfelen voor andere opties zoals een quest 3 of pimax crystal light maar die laatste is nu moeilijk te krijgen dus toch maar de gok genomen met de adapter.
Ja zal het zeker meteen gaan testen en zal het je hier laten weten.Svennie schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 12:04:
[...]
ik ben benieuwd, hopelijk heb je snel tijd om te testen en om hier te delen hoe de PSVR2 bevalt
Ik had in mijn hoofd zitten om de pimax crystal light te halen als deze weer beter verkrijgbaar zou zijn maar na deze ervaring weet ik dat niet zeker meer.
De playstation bril is gewoon erg fijn qua comfort en nu heb ik dat op 2 platformen.
ben wel benieuwd naar MSFS in VR.
There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.
ik denk dat je ( als je GA vliegt) niet meer terug wil! Ben benieuwd naar je ervaring. Heb je wel eens eerder gevlogen in VR?DarkSide schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 07:58:
Nice. Denk dat ik de adapter na de vakantie ook maar ga halen.
ben wel benieuwd naar MSFS in VR.
VR is echt fantastisch inderdaad, ik vlieg enkel in VRappie35 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 22:52:
[...]
ik denk dat je ( als je GA vliegt) niet meer terug wil! Ben benieuwd naar je ervaring. Heb je wel eens eerder gevlogen in VR?
Nope. Alleen een psvr2 hier. En las sinds kort weer een game pc (eigenlijk alleen voor flightsim).appie35 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 22:52:
[...]
ik denk dat je ( als je GA vliegt) niet meer terug wil! Ben benieuwd naar je ervaring. Heb je wel eens eerder gevlogen in VR?
Dus alleen gt7 en wat andere games in vr gespeeld.
Het is nog niet helemaal mijn ding. Nog steeds last van wat misselijkheid. Dus iets spelen als star wars kan niet echt langer dan een uurtje.
Racen gaat wat beter.
Benieuwd hoe het met vliegen gaat.
Voor nu (nog) voornamelijk bezig met GA.
There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.
Kijk vliegen is veel rustiger! Ik denk dat de misselijkheid wel mee gaat vallen.. (of je moet de Pitts of 300 Extra ook onder GA toestellen rekenen.)DarkSide schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 11:57:
[...]
Nope. Alleen een psvr2 hier. En las sinds kort weer een game pc (eigenlijk alleen voor flightsim).
Het is nog niet helemaal mijn ding. Nog steeds last van wat misselijkheid. Dus iets spelen als star wars kan niet echt langer dan een uurtje.
Racen gaat wat beter.
Het enige grote nadeel is dat je (indien je de knoppen niet hebt) veel met de muis werkt in de cockpit!
Ben benieuwd!
p.s ik krijg bij het starten van MSFS een update!
[ Voor 4% gewijzigd door appie35 op 09-08-2024 14:34 ]
Toevallig meer mensen waarbij na de laatste update MSFS CTD't tijdens het opstarten ?
Hebben veel mensen in het begin last van zodra ze VR gaan gebruiken :DarkSide schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 11:57:
[...]
Nope. Alleen een psvr2 hier. En las sinds kort weer een game pc (eigenlijk alleen voor flightsim).
Racen gaat wat beter.
Komt omdat je ogen bewegingen 'zien' (schuin hangen, dalen, stijgen etc) die niet overeenkomen met wat je evenwichtsorgaan 'voelt'.
Oftewel je hersen raken in de war.
Soort van zeeziek zeg maar.
Bij 9 van de 10 went het na een paar (2 á 3) weken
Totaal geen last van had toen ook gelijk als eerste vliegen gedaan met VR en racen , zelfs zeilen en andere behoorlijk evenwichten orgaan pesters.dierkx36 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 16:14:
[...]
Hebben veel mensen in het begin last van zodra ze VR gaan gebruiken :
Achtbanen en zo ..
Wel met zeilen een keer me evenwicht kwijt. je moet niet even gaan staan in een storm.
Want je gaat plat ..... voelde het al aankomen dus gelijk tegen de muur aan gaan staan en toen kon ik blijven staan .
maar heb me niet 1 keer misselijk gevoeld , die eerste keer dat ik die VR op deed was het in eens 8 uur later
En dacht we gaan nog wel even een spelletje doen en vliegen, heb nog 3 uurtjes voor het slapen gaan , maar deed hem weer af toen het al weer licht was.
Dus het was geen slapen.
dus denk dat ik de eerste dag 24 uur heb gedaan , maar daarna niet echt meer aangeraakt.
Ik heb een oculus rift
[ Voor 11% gewijzigd door ravw op 09-08-2024 17:21 ]
ben dus die 1 waar het niet echt went. Heb de PSVR2 sinds launch. Hoewel het beter gaat, is het nog niet echt "probleemloos" Dit is een van de redenen dat ik minder VR spellen heb. Of wacht tot iets in de aanbieding is.dierkx36 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 16:14:
[...]
Hebben veel mensen in het begin last van zodra ze VR gaan gebruiken :
Komt omdat je ogen bewegingen 'zien' (schuin hangen, dalen, stijgen etc) die niet overeenkomen met wat je evenwichtsorgaan 'voelt'.
Oftewel je hersen raken in de war.
Soort van zeeziek zeg maar.
Bij 9 van de 10 went het na een paar (2 á 3) weken
Maar elke keer als ik speel denk ik WOW. Dus hij gaat niet weg.
Heb zelf geen PSVR2, maar kan je met de verversing spelen van die headset ?DarkSide schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 21:35:
[...]
ben dus die 1 waar het niet echt went. Heb de PSVR2 sinds launch. Hoewel het beter gaat, is het nog niet echt "probleemloos" Dit is een van de redenen dat ik minder VR spellen heb. Of wacht tot iets in de aanbieding is.
Maar elke keer als ik speel denk ik WOW. Dus hij gaat niet weg.
Misschien kan je dat proberen.
Verversing van 60 of 90hz.
Merk bv bij mijn headset (Crystal) dat als die op 120hz of 70hz staat het zeeziek gevoel snel terug is.
90Hz is voor de mijne ideal, met een fps van 45
[ Voor 12% gewijzigd door dierkx36 op 09-08-2024 22:29 ]
YouTube: Discover the Aerosoft A330 - 3D Model A330CEO & NEO | Dev Update 1
Als deze 330 al überhaupt uitkomt voor November dit jaar
[ Voor 22% gewijzigd door Hammie op 10-08-2024 12:51 ]
Ik wacht wel op die van inibuilds , hoop dat die 350 snel uit komt van hunHammie schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 12:48:
Ik wacht sowieso, hij zit strx in de basegame ontwikkeld door inibuilds. Dat moet dus gewoon goed zijn.
Als deze 330 al überhaupt uitkomt voor November dit jaar
OpenXR toolkit eraf gooien.
[edit]
Never mind, is het ook niet

[ Voor 12% gewijzigd door dierkx36 op 10-08-2024 20:28 ]
Ik heb een kwartier geleden nog getwijfeld om de triple te kopen. Nu dus alles in de aanbieding behalve dieHammie schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 13:12:
Voor de liefhebbers; PMDG heeft vandaag nog een korting van 27% ivm 27 jarig bestaan (op de tripple na). Scheelt weer een paar euro
https://fselite.net/conte...a321-expansion-next-week/
Die gaat er meteen komen! Heb de Fenix A320 nog niet zo lang, maar wil geen ander toestel meer. Hopelijk brengen ze ook de Neo's uit in de toekomst!ravw schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 18:28:
Fenix Simulations to Launch A319 & A321 Expansion Next Week
Ik haal hem ook gelijk dan kunnen die andere A319 en A321 eraf.Er!k schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 21:11:
[...]
Die gaat er meteen komen! Heb de Fenix A320 nog niet zo lang, maar wil geen ander toestel meer. Hopelijk brengen ze ook de Neo's uit in de toekomst!
Hoop dat er snel een Transavia komt en een KLM verfje
[ Voor 8% gewijzigd door ravw op 17-08-2024 21:21 ]
Ik hoop dat deze wat beter geoptimaliseerd zijn voor VR, helaas gebruik ik daarom de 320 amper. Wacht even wat geluiden af uit de community. Mochten deze wat FPS vriendelijker zijn dan is het een instabuyravw schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 21:19:
[...]
Ik haal hem ook gelijk dan kunnen die andere A319 en A321 eraf.
Hoop dat er snel een Transavia komt en een KLM verfje
Vandaag is het al "next week" kennelijk, met een bijpassende "launch trailer". ik kon wel een lachbui gebruikenravw schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 18:28:
Fenix Simulations to Launch A319 & A321 Expansion Next Week
Ja als je zondag de laatste dag van de week is dan hebben ze nog gelijk ookdjbarney schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 13:21:
[...]
Vandaag is het al "next week" kennelijk, met een bijpassende "launch trailer". ik kon wel een lachbui gebruikenYouTube: launch_trailer.mov
en ze zijn released, dat ging snel: https://fenixsim.com/blog..._a321_expansion_released/djbarney schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 13:21:
[...]
Vandaag is het al "next week" kennelijk, met een bijpassende "launch trailer". ik kon wel een lachbui gebruikenYouTube: launch_trailer.mov
Hier ook al binnen en geinstalled inc liverysdjbarney schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 16:05:
[...]
en ze zijn released, dat ging snel: https://fenixsim.com/blog..._a321_expansion_released/
Straks maar even een vlucht maken met de A321 of toch deA319
[ Voor 9% gewijzigd door ravw op 19-08-2024 16:27 ]
EGLL - EHAM
![]() | ![]() | ![]() |
Hier de Airframes voor Simbrief voor de nieuwe Fenix bussen
A319 IAE https://dispatch.simbrief...es/share/80_1722530055241
A319 CFM https://dispatch.simbrief...es/share/80_1722530034323
A320 IAE https://dispatch.simbrief...es/share/80_1707996202186
A320 CFM https://dispatch.simbrief...es/share/80_1709125568637
A321 IAE https://dispatch.simbrief...es/share/80_1722529734976
A321 CFM https://dispatch.simbrief...es/share/80_1722529640343
[ Voor 57% gewijzigd door ravw op 19-08-2024 20:27 ]
...en alle settings kwijt

[ Voor 20% gewijzigd door dierkx36 op 20-08-2024 18:53 ]
Welke update ?dierkx36 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 18:39:
Perfect update weer dit : alles blijft hier in loop hangen
...en alle settings kwijt
Goeie vraag, ik weet het niet.
MSFS moest geupdate worden en wou niet door gaan.
Na "update" blijft alles in een loop hangen.
Na een anderhalf uur opgegeven en ga zo DCS aanzwengelen.
oke straks even kijken ben nog onderweg met de A319 EZY van EGGW Luton naar LIEE Elmasdierkx36 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 19:14:
[...]
Goeie vraag, ik weet het niet.
MSFS moest geupdate worden en wou niet door gaan.
Na "update" blijft alles in een loop hangen.
Na een anderhalf uur opgegeven en ga zo DCS aanzwengelen.
Ergens boven Parijs nu.
Hier geen update.
Maar wat is die mooi die nieuwe Fenix update
[ Voor 7% gewijzigd door ravw op 21-08-2024 01:47 ]
Zag dat ze daarmee ook eindelijk de 3e baan van Dublin hebben toegevoegd.
Zal later nog wel terug te kijken zijn.
AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x
dat werd vorige week in de dev update op twitch inderdaad ook aangehaald door Jorg Neumann, moet hem nog even downloaden vanavond en dan maar ns kijken. Denk dat alleen de DEM data beter is, maar de AI (voor het invullen van de gebouwen, grond, stenen, gras enzovoort) toch pas met 2024 versie zichtbaar gaat worden, die verwacht ik niet al in 2020 eigenlijkRobinNL schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 17:13:
Met de Xbox show geven ze aan dat deze World Update een preview is voor Microsoft Flight Simulator 2024. Iets met dat er veel meer data is gebruikt om gebieden mooier eruit te laten zien.
Zal later nog wel terug te kijken zijn.
[YouTube: Xbox @ gamescom 2024 | Day 2]
[YouTube: World Update XVII: Germany, Austria, and Switzerland Trailer]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4VNArkGeiwzVB5T7BRCVlpa9.jpg?f=user_large)
De update voor Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland is uit. De release notes zijn wat beknopt.
De Focke Wulf 200, vooral de cockpit, ziet er wel heel clean uit, bijna cartoonesk. Herkenbaar Oliver Moser.
Nou ja, voor een tientje ...
Iedereen begrijpt tenminste wat er staatUitvreter schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 09:30:
[Afbeelding]
De update voor Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland is uit. De release notes zijn wat beknopt.![]()
De Focke Wulf 200, vooral de cockpit, ziet er wel heel clean uit, bijna cartoonesk. Herkenbaar Oliver Moser.
Nou ja, voor een tientje ...
AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x
Er zijn FFB yoke's, maar niet veel.Avalaxy schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 15:18:
Ik heb nu een Logitech G Saitek Pro Flight Yoke, maar ik zou eigenlijk tzt wel een upgrade willen naar iets fancy'ers (geen goedkoop plastic) met force feedback functie. Heeft iemand een goede aanrader? Ik vlieg vooral de Fenix A320, maar vind de Cessna 172 en de ATR 72 op z'n tijd ook wel leuk.
En iets met prijs....
https://flitesim.com/
https://www.simionic.net/...hsk01force-feedback-yoke/
https://www.flightillusio...ols/ffb-yokes/hw-ffb-csn/
[ Voor 5% gewijzigd door dierkx36 op 23-08-2024 20:58 ]
Damn, dat is wel prijzig. Ik hoopte met 500 euro toch wel iets goeds met ffb te kunnen krijgen. Laat maar dandierkx36 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 20:58:
[...]
Er zijn FFB yoke's, maar niet veel.
En iets met prijs....
https://flitesim.com/
https://www.simionic.net/...hsk01force-feedback-yoke/
https://www.flightillusio...ols/ffb-yokes/hw-ffb-csn/

Of als je niet specifiek een yoke wilt, heeft MOZA net een FFB base aangekondigd voor een joystick. Is natuurlijk wel nieuw, dus niemand weet nog hoe goed het echt gaat zijn. Maar MOZA is wel een established brand voor simracen.Avalaxy schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 15:18:
Ik heb nu een Logitech G Saitek Pro Flight Yoke, maar ik zou eigenlijk tzt wel een upgrade willen naar iets fancy'ers (geen goedkoop plastic) met force feedback functie. Heeft iemand een goede aanrader? Ik vlieg vooral de Fenix A320, maar vind de Cessna 172 en de ATR 72 op z'n tijd ook wel leuk.
https://mozaracing.com/product/moza-ab9-base
[ Voor 3% gewijzigd door Ircghost op 24-08-2024 12:39 ]
Vergeet de Brunner yokes niet.dierkx36 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 20:58:
En iets met prijs....
De suggestie van @Ircghost komt dan nog het dichtste in de buurt.Avalaxy schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 12:16:
Damn, dat is wel prijzig. Ik hoopte met 500 euro toch wel iets goeds met ffb te kunnen krijgen.
Je zegt veel met de Fenix A320 te vliegen. Mooi ding, maar je realiseert je dat een Airbus helemaal geen feel mechanisme in de stick heeft zitten, maar 'gewoon' een verenpakket? Een Airbus voelt met 350 knopen precies hetzelfde als met 150 knopen.
FFB is op een Airbus onrealistisch, en weggegooid geld.
Niet dat een goede stick zonder FFB goedkoop is. WinWing maakt Airbus look-alike sticks, maar je zou bijvoorbeeld ook een Fsprojects grip op de onderkant van een Thrustmaster Warthog (of Virpil) kunnen zetten.
Een niet zo goed alternatief, maar wel redelijk goedkoop, zijn de Thrusmater Airbus sticks. Realistischer dan de Saitek yoke, maar voelt nogal slap aan (qua veerdruk).
Voor wat betreft yokes zonder FFB, ik heb op het afgelopen FS Weekend zoveel mogelijk dingen uitgeprobeerd, en kwam o.a. tot de conclusie dat ik de plastic fantastic Honeycomb Alpha lekkerder en nauwkeuriger vond sturen dan de vier keer zo dure, metalen Yoko Plus.
Als je iets zoekt dat een flinke stap vooruit is t.o.v. je Saitek is zo'n Alpha misschien een optie.
AuwUitvreter schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 23:52:
[...]
Vergeet de Brunner yokes niet.![]()
[...]
De suggestie van @Ircghost komt dan nog het dichtste in de buurt.
Je zegt veel met de Fenix A320 te vliegen. Mooi ding, maar je realiseert je dat een Airbus helemaal geen feel mechanisme in de stick heeft zitten, maar 'gewoon' een verenpakket? Een Airbus voelt met 350 knopen precies hetzelfde als met 150 knopen.
FFB is op een Airbus onrealistisch, en weggegooid geld.
Niet dat een goede stick zonder FFB goedkoop is. WinWing maakt Airbus look-alike sticks, maar je zou bijvoorbeeld ook een Fsprojects grip op de onderkant van een Thrustmaster Warthog (of Virpil) kunnen zetten.
Een niet zo goed alternatief, maar wel redelijk goedkoop, zijn de Thrusmater Airbus sticks. Realistischer dan de Saitek yoke, maar voelt nogal slap aan (qua veerdruk).
Voor wat betreft yokes zonder FFB, ik heb op het afgelopen FS Weekend zoveel mogelijk dingen uitgeprobeerd, en kwam o.a. tot de conclusie dat ik de plastic fantastic Honeycomb Alpha lekkerder en nauwkeuriger vond sturen dan de vier keer zo dure, metalen Yoko Plus.
Als je iets zoekt dat een flinke stap vooruit is t.o.v. je Saitek is zo'n Alpha misschien een optie.

Cockpit build topic: Flightsimulator: Home cockpit Vragen en Show
Zero Tolerance: Screenshot dumps (definitie: foto's voor het showen zelf, dus zonder discussiewaarde) moeten in het specifieke topic hiervoor: [Flightsim] Screenshots collage
Voor discussie over real-life luchtvaart: Vliegen, Techniek en achtergrond
Hier graag focussen op FS2020! Algemeen Flight Simulator Topic: Flight Simulator - Deel 85
Wil je leren vliegen of navigeren? Kom naar (Flight Sim) Vraag & Uitleg over vlieg & navigatie principes voor al je vragen!
FS2020 Tweakers Aviation Discord: https://discord.gg/vVzp3nc