Allard schreef op zondag 23 april 2023 @ 18:44:
[...]
Ik gebuik TrackIR al jaren. Eerder had ik een TrackIR 3 en daarna een tijdje geklooid met FaceTrackNoir en andere goedkope alternatieven maar uiteindelijk toch maar weer een TrackIR 5 gekocht.
Eerlijk gezegd kan ik nauwelijks meer zonder. Het is zo heerlijk om rond te kunnen kijken zonder controllers te moeten vasthouden.
Het standaardprofiel in de TrackIR software was eigenlijk voor mij al meteen goed. Je moet nog wel even een toets of joystickbutton toewijzen om het beeld te centreren of te pauzeren.
Het enige nadeel is dat je altijd een sensor op je hoofd hebt. De meegeleverde reflector is op zich best goed maar als je veel last hebt van reflecties dan is het handig om een reflector met LED's te gebruiken.
TrackIR heeft daarvoor een Trackclip Pro maar die is niet draadloos. Er zijn een aantal draadloze alternatieven op het internet, ik heb er een van in gebruik met volle tevredenheid.
Naast TrackIR heb je ook nog de Tobii eye tracker. Die heeft als voordeel dat je niets op je hoofd hoeft te hebben maar het nadeel is dat deze flink wat LAG heeft. Het is niet zo vloeiend als de TrackIR. Hij is ook wat duurder.
Mocht mijn TrackIR stuk gaan, dan zou ik zeker weer een nieuwe kopen i.p.v. de goedkopere alternatieven of de duurdere Tobii Eye.
Thanks voor je reply.
Het doet echt veel/maakt flink verschil he in de beleving he, dat om je heen kunnen kijken.
Ik was eerst van plan om voor VR te gaan, maar neig nu eigenlijk meer naar TrackIR.
Mooie middenweg tussen op beeldscherm met verder niks, en VR, en veel minder gezeik qua klooien met settings, niet zo'n mega videokaart voor nodig, en denk ik beter geschikt voor content creation ook.
VR footage lijkt vaak erg onrustig omdat je elke miniscule beweging van het hoofd terug ziet, TrackIR recordings oogt veel rustiger.
Ik heb een paar jaar geleden voor het eerst VR geprobeerd, met DCS.
Dat was met een Rift (CV1). Is wel echt supervet, maar ik had met m'n toenmalige PC setup moeite om het goed te kunnen draaien.
En stutters etc. ben ik super allergisch voor, dat breekt de immersie compleet op.
Bril maar weer verkocht toen.
Maar als ik nog een keer voor VR zou gaan, en dan met MSFS nu (wat ik sinds kort speel), dan wil ik sowieso een VR bril met actieve koeling, want je gaat 3/4 van het jaar half dood van de hitte (enigszins overdreven, but still) in de ruimte waar ik m'n PC heb staan, en al zwetend spelen met lenzen v/d VR bril die beslaan schiet niet op.
Maar voor zover ik weet is de Pico 4 de enige beetje betaalbare bril met actieve koeling, maar daar heb je wel een 4090 voor nodig, en ik heb een 2060 Super
Heb je voorbeelden/links voor die draadloze alternatieven waar je aan refereerde in je bericht?
Ik wou anders sowieso voor de trackclip pro gaan; minste gezeik met interference door licht/reflecties.
Ik wil alleen eigenlijk (liever) niet met een headset opspelen (die trackclip pro is gemaak om aan een headset bevestigd te worden begreep ik) dus 'k zoek nog naar iets anders om die trackclip pro op te kunnen dragen/monteren. (een of andere headband ofzo misschien?)
Qua draadloos had ik zelf al wat zitten brainstormen en dacht aan een kleine/lightweight powerbank van 100/150 gram op een pet/headband monteren met klittenband(tape) o.i.d., waar dan ook de trackclip pro op de een of andere manier dan nog aan bevestigd moet worden.
Gaat vast lang genoeg mee
zo'n powerbankje voor een speelsessie, met alleen 3 LEDjes die een klein beetje stroom trekken.