lapino schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 10:54:
[...]
Het is een RM750. Cinebench paar keer gedraaid maar als ik de cpu cooler dan op instelling laat staan zoals ik ook doe tijdens gamen, dan gaat die wel naar pakweg 95°C. Als ik die iets sneller laat draaien (maar wordt dan relatief luid), dan blijft het max rond 90°C. Cooler is een Noctua NH-U12A chromax.black. Let wel, tijdens MSFS heb ik temp van cpu nog niet boven 80°C zien gaan.
Dus misschien temp probleem, heb nog een AIO liggen (X63) maar wil liever toch bij luchtkoeling blijven, heb het beetje gehad met gedoe met aio's. PC is trouwens nog nooit, bij gelijk welke game of gelijk welke workload, al eens gecrashed.
MSFS kan behoorlijk aan je CPU trekken :
Tot nu toe heb ik iedere CPU die ik heb gebruikt met MSFS (5900X, 5800X3D, 7700X en nu de 7950X3D) in thermal limit zien gaan bij slecht geoptimaliseerde vliegvelden (CYHU bijvoorbeeld)
En hier draait de CPU en GPU op een custom loop.
Ik zeg als je een AIO heb liggen : inbouwen
A ) je koeling is beter
B ) als je wat tijd neemt om het fatsoenlijk in te stellen een stuk stiller als een luchtkoeler
Nadeel wat je wel heb is dat je de radiator regelmatig moet schoonmaken/schoon spuiten.
Puur naar het vermogen kijkend van de PSU zou voldoende moeten zijn voor je CPU en GPU, afhankelijk van wat je er voor de rest nog aan hebt hangen.
Het kan, als de PSU al op leeftijd is, dat de capacitors langzaam aan het overlijden zijn.
Als je PSU al wat ouder is kan het dat door het verouderen van de componenten dat deze moeite heeft de pieken op te vangen zodra er veel van gevraagd word.
(swap-out voor een Corsair PSU is +/- 10 jaar)
Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.