Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01:29
Gebruikt iemand hier REX AccuWeather nog ?

Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02:13
djbarney schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 17:50:
mja als je weet dat addons (voor vliegvelden dan in ieder geval) ook gps locatie in de manifest hebben staan, zou het inderdaad een klein kunstje zijn om die pas in te laden zodra je in 100nm of 150nm van die locatie bent aangekomen. issue dat je dan mogelijk krijgt is dat als je dan een gigantische airport hebt (gatwick van flightsim.to bijvoorbeeld), je sim stuttert of crasht terwijl ie zowel sim als addon moet laden.

vliegtuigen zou die inderdaad ook pas moeten inladen op t moment dat je de hangar in gaat wellicht, en daar dan alleen het 3d model inladen om te laten zien, met liveries die je hebt.. en dan het vliegtuig zelf met alles er op en er aan alleen laden als je de sim in gaat met het ding.

maar goed, ik vind wel dat als je de first load gehad hebt (en die duurt bij mij zelden meer dan een minuut of 2 maximaal), de load daadwerkelijk de sim in, wel echt snel gaat. zelfs een complex vliegtuig als die fenix a320 staat binnen 30 seconden ingeladen en ready bij mijn systeem.. kan sneller, maar goed.. ben dan toch nog bezig met navigraph om charts er bij te pakken enzovoort, dus al zou het 2 minuten duren.. vind het wel best :)
Begrijp ook niet waarom het zo lang moet duren, zou daar graag eens een uitleg over lezen. Als je er op zoekt staan er wel vermoedens dat er veel gedownload moet worden, maar als ik dat tijdens het startproces controleer is er precies 0% netwerkverkeer. CPU en GPU staan na een minuut of 2 wel op 100% te blazen. Hele proces duurt circa 7,5 minuut met 24GB in de community folder.

Wat me nog het meest verbaast is dat ondanks de 7GB/s M2 SSD na die 7,5 minuut er maar 5,4GB intern geheugen gebruikt wordt (van de 64). Nu weet ik natuurlijk ook wel dat deze vergelijking niet op gaat, maar 7,5 minuut om ruim 5GB in het geheugen te krijgen is dan ook extreem langzaam.

Heb zelfs nog een 3TB cache bestand op een SSD gezet in een poging het geheel wat sneller te maken. Helaas maakt dit geen enkel verschil.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rutgergron
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 22:20
Snap het geklaag niet over lange laadtijden en de graphics op Series X. Het loopt echt als een tierelier op de Series X. Laadtijden zijn echt bizar snel. Gewoon console aanzetten en gaan. In combinatie met een Oled tv is het smullen geblazen. Wat ben ik blij dat ik geen PC meer heb, dat eeuwige gekloot met instellingen en upgraden van onderdelen.

Het ziet er verder ook ongelooflijk gedetailleerd eruit, nog nooit zoiets knaps gezien. Alle details waar rekening mee is gehouden, echt bizar. Als je bijvoorbeeld over New York vliegt dan val ik met mijn mond open van verbazing. Dat een console van €500,- dit op beeld kan toveren vind ik echt ontzettend knap.

[ Voor 31% gewijzigd door rutgergron op 29-11-2022 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-06 13:54
Gisteren de Turtle Beach Velocity One Flightstick ontvangen. Beetje mixed feelings, denk niet dat ik deze ga houden. Is zeer mooi verpakt en stick zelf ziet er ook heel knap uit, echt degelijk gebouwd, knoppen hebben goede feedback en stick voelt lekker in de hand. Vind het wel een stuk te licht, voet is gewoonweg niet zwaar genoeg voor de weerstand die de stick biedt. De instellingen default in MSFS trekken echt op niks, dus heeft zeker wat aanpassingen nodig op dat vlak. Leuk dat je een lever hebt voor throttle en flaps, maar je mankeert dan weer een propeller lever. Maar goed, ben dan ook verwend met mijn Honeycomb Bravo natuurlijk. Vliegen met een stick op zich vind ik ook niet zo aangenaam, vlieg veel liever met een yoke.

Algemene 1e indruk : zeer leuke stick binnen zijn prijsklasse, imo veel betere koop van bijv Thrustmaster maar als je wat meer high-end spul gewoon bent, dan valt deze toch (beetje) tegen. Heb een paar dagen een VKB gehad, en die voelde een heel pak professioneler aan (maar ging in mijn geval jammer genoeg na 3 dagen al stuk - geen USB verbinding meer).

Denk dat deze dus teruggaat naar Amazon. Ga hem nog weekje uitproberen maar als ik toch de noodzaak heb voor een stick, denk ik dat ik terug naar VKB ga.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik vind de laadtijden tegenwoordig niet echt problematisch meer: ik zit gewoonlijk binnen dik 2 minuten in het main menu en in 20 tot 30 seconden in de cockpit. Die eerste twee minuten vul ik meer dan makkelijk op met het voorbereiden van de vlucht (via Simbrief voor de Fenix of via LNM voor de JPL C152) en zo'n 25 seconden wachten tot ik in de cockpit zit, is geen probleem.

Maar alsnog merk ik dat als ik 'even' de tijd heb om iets te doen, ik eerder kies voor een andere game omdat die niet alleen sneller laden maar ook minder of geen voorbereiding nodig hebben. En omdat vliegen gewoon tijd kost. Als je tenminste, zoals ik doe, altijd vliegt van A naar B.

Flight simmen is gewoon een beetje werk... Na tig keer de flow te hebben gedaan in de Fenix, weet je het wel en begint de lol vaak pas als je opgestegen bent en van het (werkelijk schitterende) uitzicht kan genieten. Alhoewel ik na 5 minuten uit het raam staren het 'wachten' ook wel weer zat wordt en maar even ga internetten of netflixen tussendoor.

En een vlucht beginnen op de startbaan om vervolgens 10 minuten gewoon maar wat rond te vliegen, vind ik echt absoluut helemaal niks. Dan 'werk' ik liever.

De JPL C152 heeft haast geen tijd nodig om vliegklaar te maken (in tegenstelling tot de Fenix) maar omdat ik alleen maar vlieg zonder GPS en m.b.v. VOR heeft de voorbereiding buiten MSFS weer meer tijd nodig... en dat wordt ik ook wel eens zat.

Al met al zijn het mijn éigen keuzes en voorkeuren waardoor ik eigenlijk minder en minder MSFS opstart. Gemiddeld zo'n 1 of misschien 2 keer per week... Dat was ooit echt wel minstens elke dag 1 keer. Óf ik vind iets gewoon niet leuk om te doen óf het is me eigenlijk te veel werk...

Maar goed, áls ik dan weer eens vlieg dan ben ik ook echt wel enthousiast over wat ik zie... Als je zo'n 1 keer per week vliegt, heb je veel vaker dat 'O ja, wow, dit is echt wel mooi'-gevoel dan als je elke dag tig keer vliegt. Ik tenminste wel. ;) Het is dan elke keer weer een beetje 'nieuw'.

Gekke is trouwens wel dat ik het jámmer vind dat ik minder vlieg. Ik mis mijn eigen enthousiasme van het begin van MSFS. Of van toen de Fenix er nog maar net was. Ik mis dus eigenlijk meer een bepaald gevóél dat MSFS teweegbracht dan MSFS zelf...

Een mens zit vreemd in elkaar. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
Performantie dan... Ik haal met onderstaande settings zo'n 40fps rond Brusssel. Drukkere steden zoals LA zakt dat snel naar 25fps-35fps. Ik draai de sim op 3440x1440 met een RTX3080. CPU is "'maar" een i9700K. 32gb ram.

Waar zou ik meeste verbetering halen? Settings? CPU? Andere?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gFWaYg7.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/IOkWDhf.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GbLL7MJ.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PThijssen
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-06 16:37
Light Shafts naar low, Bloom uit, Depth of field naar low, motion blur uit. Windshield effects ook naar low.
Een andere CPU zou iets helpen, maar omdat de sim gewoon zelf zo ontzettend veeleisend is, zal je daar niet heel veel van gaan merken. Dan kom je ook op een nieuw moederbord uit en eventueel ander geheugen.

Ohw... en DLSS gebruiken helpt ook een heel stuk ;)
Enige wat mij dan stoort in VR is dat er veel artifacts gegenereerd worden aan de randen van bijvoorbeeld de vleugels of dat draadje op het glas in de heli.

[ Voor 25% gewijzigd door PThijssen op 30-11-2022 10:33 ]

i5 13600KF - MSI Z790 Tomahawk - 64GB DDR5 - MSI RTX 3080Ti Suprim - Samsung 980 Pro - Oculus Quest 2 en 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PThijssen

i5 13600KF - MSI Z790 Tomahawk - 64GB DDR5 - MSI RTX 3080Ti Suprim - Samsung 980 Pro - Oculus Quest 2 en 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-06 06:58
Ik heb deze set ook maar ik gebruik alleen de throttle. Het is oerdegelijk spul van zwaar metaal maar daardoor voelt de stick altijd ijskoud aan. Ik vind dat niet fijn, ben dan een stuk blijer met de plastic Airbus stick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-06 07:31
lapino schreef op woensdag 30 november 2022 @ 10:20:
Performantie dan... Ik haal met onderstaande settings zo'n 40fps rond Brusssel. Drukkere steden zoals LA zakt dat snel naar 25fps-35fps. Ik draai de sim op 3440x1440 met een RTX3080. CPU is "'maar" een i9700K. 32gb ram.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb met deze video wel heel goede prestaties nu.

YouTube: *DETAILED SETTINGS GUIDE!* ► GRAPHICS + PERFORMANCE ► SIM UPDATE 11 ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-06 00:42
djbarney schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 17:50:
mja als je weet dat addons (voor vliegvelden dan in ieder geval) ook gps locatie in de manifest hebben staan, zou het inderdaad een klein kunstje zijn om die pas in te laden zodra je in 100nm of 150nm van die locatie bent aangekomen. issue dat je dan mogelijk krijgt is dat als je dan een gigantische airport hebt (gatwick van flightsim.to bijvoorbeeld), je sim stuttert of crasht terwijl ie zowel sim als addon moet laden.
Ieder vliegveld addon komt met z'n eigen lokale navigatiedata (zoals SID en STAR) en dus moet alle vliegvelden geladen zijn voordat je een vliegplan kan maken.

En omdat je buiten de sim om addons kan verwijderen en toevoegen moeten alle addons steeds worden gecontroleerd bij het starten. Zonder dat kan je geen vliegplan maken of aangeven vanaf welke parking spot je wilt starten.

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin484
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:58
Klopt, ik heb deze video ook bekeken en daarvan de meeste instellingen overgenomen.

Systeem : I7-12700K, 32GB, RTX 3080

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djbarney
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01:07

djbarney

XBL: DeejayBarney

Allard schreef op woensdag 30 november 2022 @ 21:40:
[...]

Ieder vliegveld addon komt met z'n eigen lokale navigatiedata (zoals SID en STAR) en dus moet alle vliegvelden geladen zijn voordat je een vliegplan kan maken.

En omdat je buiten de sim om addons kan verwijderen en toevoegen moeten alle addons steeds worden gecontroleerd bij het starten. Zonder dat kan je geen vliegplan maken of aangeven vanaf welke parking spot je wilt starten.
ja precies, maar dat is slechts een paar kb tot een paar mb per vliegveld dat ingeladen zou moeten worden bij first load. ik heb nu sterk het vermoeden dat een Gatwick bijvoorbeeld (https://flightsim.to/file...ra-star-edition-phase-1-0) volledig ingeladen word, in dit geval 1.4gb, inclusief alle textures. Ik zou ook verwachten dat wanneer je navigatiedata vanuit navigraph hebt, die ingeladen word ipv die van de vliegveld addon. Maar goed, ik kan dat niet direct bewijzen, en het gaat voor mij snel zat voorlopig :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
Gaat weer lekker met de servers : disconnect...connected...disconnected...connected

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02:13
djbarney schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:37:
[...]

ja precies, maar dat is slechts een paar kb tot een paar mb per vliegveld dat ingeladen zou moeten worden bij first load. ik heb nu sterk het vermoeden dat een Gatwick bijvoorbeeld (https://flightsim.to/file...ra-star-edition-phase-1-0) volledig ingeladen word, in dit geval 1.4gb, inclusief alle textures. Ik zou ook verwachten dat wanneer je navigatiedata vanuit navigraph hebt, die ingeladen word ipv die van de vliegveld addon. Maar goed, ik kan dat niet direct bewijzen, en het gaat voor mij snel zat voorlopig :D
Qua laadtijden lijkt dat logisch, maar waar moeten al die textures dan naartoe geladen worden? Niet naar het interne geheugen in ieder geval.

En ook al moeten alle SIDs en STARs van alle luchthavens ter wereld wel geladen worden (wat me niet logisch lijkt) dan nog moet dat vanaf een SSD binnen hooguit een paar seconden te doen zijn.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appie35
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19-06 17:32
lapino schreef op woensdag 30 november 2022 @ 10:20:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als je op een monitor speelt : Off screen terain cashing zet die maar wat lager..

Android gebruiken met een visuele beperking, kan dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appie35
Ik heb hier nog mijn twijfels over..(ben hem ook beetje bij beetje aan het instellen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
Vind het ook maar een redelijk beperkte settings guide. Speelt op 1080p, ikzelf bijv op 3440x1440. Anisotropic filtering op 16x zetten en in-game op OFF. Waarom zou dat ingame dan instellen anders zijn? Raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hassebassie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-06 21:40
appie35 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 11:25:
Vraag:

Waar zit de Canopy knop voor de LS8 (of sneltoets?) weet iemand dit?
Het zijn de wit/rode hendels links en rechts aan de kaprand. Zijn echter niet functioneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
Ben eens wat aan het experimenteren met IFR maar heb toch indruk dat die ATC richtlijnen compleet random zijn. Nu al 2x vluchtje gedaan waar ze mij naar een bepaalde hoogte sturen en als ik dat zou volgen, knal tegen een berg of heuvel knal. Is het irl dan zo dat je de ATC tegenspreekt en moet zeggen dat hoogte te laag is? Of is die ATC gewoon rommel in MSFS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinhard
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-06 12:37
Net weer een update geïnstalleerd, die vandaag blijkbaar is uitgekomen. Deze zorgt bij mij ineens voor een behoorlijke slide show :-(.

Win11 Pro 64, 64 GB Asus Z690 Prime, i7-12700K, Watercooling, RTX4090, Valve Index, HP Reverb G2, Oculus Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lapino schreef op donderdag 1 december 2022 @ 15:18:
Ben eens wat aan het experimenteren met IFR maar heb toch indruk dat die ATC richtlijnen compleet random zijn. Nu al 2x vluchtje gedaan waar ze mij naar een bepaalde hoogte sturen en als ik dat zou volgen, knal tegen een berg of heuvel knal. Is het irl dan zo dat je de ATC tegenspreekt en moet zeggen dat hoogte te laag is? Of is die ATC gewoon rommel in MSFS?
Het laatste. ;) Als je iets met ATC wilt doen in MSFS kan je het beste een addon als FSHud kopen die zich wél houdt aan SIDs en STARs zodat je niet zomaar tegen een berg aanknalt. IRL zal je ATC niet snel tegenspreken (if ever) maar met default ATC zou ik dat zeer zeker wel doen als je in goede gezondheid wilt aankomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtyrockers
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:46
tup61 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 15:45:
[...]

Het laatste. ;) Als je iets met ATC wilt doen in MSFS kan je het beste een addon als FSHud kopen die zich wél houdt aan SIDs en STARs zodat je niet zomaar tegen een berg aanknalt. IRL zal je ATC niet snel tegenspreken (if ever) maar met default ATC zou ik dat zeer zeker wel doen als je in goede gezondheid wilt aankomen.
en als je nog een stap verder wilt kan je pilot2atc gebruiken.

Deze geeft je SIDS en Stars op basis van METAR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appie35
Zijn er ook programmaatjes voor de ATC voor kleinere VFR velden?

Iik zie net een NVIDIA driver update.527.37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djbarney

djbarney

lapino schreef op donderdag 1 december 2022 @ 15:18:
Als je de sid/stars in je flightplan opneemt en die inlaad in het destination screen, dan zal atc die ook aanhouden. dan word je in ieder geval niet de bergen in gedirigeerd. Ik heb het in ieder geval nog niet meegemaakt met default atc als ik het op de volgende manier doe:
  • genereer een flightplan op simbrief
  • download flightplan als msfs2020 pln file
  • start msfs en in destination screen, heb je onderaan ergens een "more" button, daar onder hangt load flightplan
  • laad pln file in
  • selecteer dan ipv runway een stand/gateway om vanaf te vertrekken.
  • als het meezit heeft ie dan de sid netjes ingeladen als waypoints. idem voor de star. mogelijk moet je nog even de juiste runway kiezen. (en daarbij dan ook je star opnieuw)
  • start flying
als het goed is krijg je dan netjes ook je ifr clearances met mention van je sid (of iig een waypoint op je sid dan). ik heb enkele keren ook gewoon tijdens de vlucht net na descent nog de optie gekregen om een andere approach te kiezen voor als de wind gedraaid is en er een andere baan actief is. dat is n beetje hit en miss en komt vaak te laat, waardoor je op de verkeerde plek en hoogtes zit.

verder gewoon de route volgen dan, en dan zou het ook met de ingebouwde atc regelmatig redelijk goed moeten werken. een redelijk aantal keren ook precies op de juiste momenten de descent instructies gehad van atc, op de gecalculeerde tod van bijvoorbeeld de fenix a320. weet nog steeds niet zeker of dat toevallig was of niet, maar het is altijd fijn als het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
Ben nog aan het leren, gaat lekker met de autopilot tot aan luchthaven maar blijkbaar stopt het dan? Ik dacht dat IFR je mooi klaarzet om te landen, dus met approach enz. Maar is hier niet zo, ik vlieg naar luchthaven en dan stopt blijkbaar alle communicatie??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appie35
Reinhard schreef op donderdag 1 december 2022 @ 15:26:
Net weer een update geïnstalleerd, die vandaag blijkbaar is uitgekomen. Deze zorgt bij mij ineens voor een behoorlijke slide show :-(.
Zijn de settings voor direct x niet per ongeluk verzet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
appie35 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 16:06:

Pilot2Atc al geprobeerd ?
Weet niet of die ook kleine vliegvelden doet.

Was ook een nieuwe uit : FSHub

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• djbarney

djbarney

lapino schreef op donderdag 1 december 2022 @ 16:46:
Ben nog aan het leren, gaat lekker met de autopilot tot aan luchthaven maar blijkbaar stopt het dan? Ik dacht dat IFR je mooi klaarzet om te landen, dus met approach enz. Maar is hier niet zo, ik vlieg naar luchthaven en dan stopt blijkbaar alle communicatie??
wellicht wat lastig te beoordelen zonder info over de route, star en airport die je gekozen hebt. vliegtuig keuze helpt ook natuurlijk. ik vlieg zelf nu meestal met de fenix airbus a320, en gebruik daarbij navigraph voor de charts, en simbrief voor het flightplan. dit werkt ook met andere types ifr vliegtuigen, maar de instructies zullen net even anders zijn.

zoals ik hierboven al eens aangaf, de in-game atc moet je van te voren vertellen wat je voor route hebt, in detail, anders maakt ie er meestal een rommeltje van. dat deel laat ik nu dus even achterwege.

als je aan de slag wil met IFR inclusief approach en een ILS landing, dan zijn daar op zich tientallen, wellicht honderden video's over op youtube, maar ik vind zelf die van 320simpilot een erg fijne manier om weer nieuwe dingen te leren.

YouTube: Charts Tutorial with a Real Airbus Pilot! Arrival Charts geeft bijvoorbeeld een heel duidelijke uitleg (in een airbus a320) hoe je de STAR charts leest, welke informatie relevant is, hoe je die gebruikt, hoe je die invoert in de flightcomputer van je vliegtuig, en vervolgens wat je moet doen om het vliegtuig die instructies dan ook te laten volgen. als je dat correct voor elkaar krijgt dan ben je "in de buurt" van het vliegveld, maar nog niet precies de juiste plek, hoogte / snelheid voor de landing zelf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m_f9FnHVYbeydNJ68dhFBUOJeXE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fWsaTiSm8FM30j9SYZIsFkIv.jpg?f=fotoalbum_large

in deze screenshot zie je mijn route voor Copenhagen naar Bergen, en bovenaan een strip met de route. RW22 is runway 22 op Kastrup, de SID is GOLG2C, die vertelt hoe ik daar correct vertrek, met instructies over snelheid, richting, hoogte enzovoort. Daar is een aparte chart voor die je dan als piloot moet volgen. Vervolgens een zooi grijze routes/waypoints tot we bij BADAB aankomen. Daar begint de STAR die BADA2N heet. die brengt ons aan de juiste kant van de airport, in de buurt van waar we moeten zijn, ongeveer op de juiste hoogte en snelheid, op waypoint GILVA. Probleem is natuurlijk dat we willen landen op runway 17 vanwege de windrichting en de Approach procedure daarvoor niet bij GILVA begint, maar bij BABLU.

In dit geval kies je dus na de STAR, je Approach als ILS W RWY 17 met transition vanaf GILVA. in de flightcomputer zou dan geen discontinuity meer moeten staan, en loopt de route keurig van de op de chart groene STAR in de oranje Approach over:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZcY01fZwCuiqm9YUus219qn2Lh0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GFJDQrschZ7irtM5iqeLxi8e.jpg?f=fotoalbum_large

als je die vervolgens weer volgt zie je een punt dat FF17W heet, dat is de final fix waar je vliegtuig ook de glideslope zou moeten capturen, en op als je daar het vliegtuig zoals in de volgende video ook laten zien en uitgelegd word, in Approach mode hebt staan, op de juiste hoogte zit, juiste snelheid zit etc, dan kan je gaan landen. Om dit allemaal voor elkaar te krijgen met de ATC van msfs zal je dus die gehele route, inclusief star en approach moeten inladen, anders krijg je niet dezelfde instructies van ATC als de charts je geven.

YouTube: Real Airbus Pilot A320 NEO ILS Tutorial in Microsoft Flight Simulato...

Als je dit volgt, dan zou je in principe op de juiste manier voor de baan terecht moeten komen, en dien je m alleen nog van autopilot af te halen en netjes te landen. Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Simbrief en Navigraph zijn wat dat betreft wel echt heel fijn om te hebben als je IFR vluchten wil gaan doen volgens de charts. Mocht je nou geen Navigraph willen kopen dan kan je voor de meeste airports via Chartfox ook gratis charts vinden. die zijn niet altijd even goed up to date, maar op zich goed genoeg om een goed idee te krijgen van wat er dient te gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtyrockers
appie35 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 16:06:

pilot2atc doet ook VFR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appie35
Voordat ik het installeer. Hoe is het verkeer in en rondom Teuge en Deelen en bijv Zell am See?(gekochte versie)

Op Zell am See heb ik nog nooit AI traffic gezien, jullie wel?

[ Voor 10% gewijzigd door appie35 op 02-12-2022 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
appie35 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 10:00:
[...]

Voordat ik het installeer. Hoe is het verkeer in en rondom Teuge en Deelen en bijv Zell am See?(gekochte versie)

Op Zell am See heb ik nog nooit AI traffic gezien, jullie wel?
Volgens FSLTL staan er toestellen geparkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renem
Iemand enig idee hoe ik de Sim moet instellen als ik mbv FSLTL alleen nog maar real traffic wil zien en niet meer van die livery vrije toestellen? Ik heb al van alles geprobeerd maar ik blijf die standaard toestellen zien ingame.

Ook valt het me op dat toestellen van de meest vreemde plekken opstijgen of landen, zoals direct bij de gate zonder dat daar een baan is. En volgens mij zie ik dat ook pas sinds ik FSLTL gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
renem schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 21:18:
Iemand enig idee hoe ik de Sim moet instellen als ik mbv FSLTL alleen nog maar real traffic wil zien en niet meer van die livery vrije toestellen? Ik heb al van alles geprobeerd maar ik blijf die standaard toestellen zien ingame.

Ook valt het me op dat toestellen van de meest vreemde plekken opstijgen of landen, zoals direct bij de gate zonder dat daar een baan is. En volgens mij zie ik dat ook pas sinds ik FSLTL gebruik.
https://www.fslivetrafficliveries.com/user-guide/

Heb nog geen 1 vliegtuig bij een gate zien opstijgen/landen trouwens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renem
dierkx36 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 21:37:
[...]

Oh dank je wel! Deze had ik nog niet gevonden, had de tool geïnstalleerd via de FlyByWire installer. Ik duik daar eens in, ben benieuwd of daarna die vreemde dingen verdwenen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appie35
Bedankt! Interesant ecvhter hoe zit dat dan als je de combinatie "echt verkeer" en ik kom er tussen door voor bijv een landing aanvraag? (de realtime klopt dan niet meer toch? Hoe gaat FSLTL hier dan mee om ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtyrockers
appie35 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 10:27:
[...]

Bedankt! Interesant ecvhter hoe zit dat dan als je de combinatie "echt verkeer" en ik kom er tussen door voor bijv een landing aanvraag? (de realtime klopt dan niet meer toch? Hoe gaat FSLTL hier dan mee om ?
Pilot2atc ziet ook het verkeer. En geeft jou ook op basis daarvan instructies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renem
dierkx36 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 21:37:
[...]

Ben ondertussen wat verder maar er zijn nog een paar dingen die ik niet begrijp;

Hoe kan het dat als ik in MSFS dit instel:

*Flight Conditions
Air Traffic set to "off"
*General Options / Traffic tab
Aircraft Traffic type set to "off"
Ground Aircraft Density set to "0"

Ik nog steeds verkeer zie, en dan zijn het vaak van die toestellen zonder livery. Het zijn er niet veel, op Schiphol misschien 3 a 4 tegelijkertijd. Heb de community map helemaal leeg gehaald maar ik blijf dit zien.

Verder zie ik dit als ik FSLTL geinstalleerd heb, bij alle bewegende toestellen, zonder FSLTL heb ik hier geen last van:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fnF83cttobQLylmR7dpfRW8p0z4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IhCNiYxE8rEvDQO03u90NGUy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
renem schreef op zondag 4 december 2022 @ 09:58:
[...]

Ben ondertussen wat verder maar er zijn nog een paar dingen die ik niet begrijp;

Hoe kan het dat als ik in MSFS dit instel:

*Flight Conditions
Air Traffic set to "off"
*General Options / Traffic tab
Aircraft Traffic type set to "off"
Ground Aircraft Density set to "0"

Ik nog steeds verkeer zie, en dan zijn het vaak van die toestellen zonder livery. Het zijn er niet veel, op Schiphol misschien 3 a 4 tegelijkertijd. Heb de community map helemaal leeg gehaald maar ik blijf dit zien.

Verder zie ik dit als ik FSLTL geinstalleerd heb, bij alle bewegende toestellen, zonder FSLTL heb ik hier geen last van:
[Afbeelding]
Zodra MSFS loopt en je start FSLTL (injector) krijg je een CMD/DOS scherm, waarin je gevraagd word of je instellingen wilt veranderen.
In plaats van doorklikken doe je yes.
De voorlaatste keuze is : Disable showing Blank liveries
Hier staat nu waarschijnlijk No, dit verander je naar Yes
Nu zou FSLTL geen blank liveries meer moeten gebruiken.

Zet ook in MSFS onder Data Live real-world air traffic uit
Dit gebruikt MSFS om real time traffic te genereren, alleen nu hoort FSLTL dat te doen dus dit kan ook uit

Is al een aantal keer opgevallen dat zelfs als je onder traffic alles uit hebt gezet er als nog traffic door druppelt, viel zeker rond Key West op.

En over die ghosting, je gebruikt DLSS zeker ?

Hier heb ik wel die damp sporen, maar geen ghosting zoals bij jou.
Gebruik TAA.

[ Voor 17% gewijzigd door dierkx36 op 04-12-2022 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renem
dierkx36 schreef op zondag 4 december 2022 @ 10:26:
[...]

Zodra MSFS loopt en je start FSLTL (injector) krijg je een CMD/DOS scherm, waarin je gevraagd word of je instellingen wilt veranderen.
In plaats van doorklikken doe je yes.
De voorlaatste keuze is : Disable showing Blank liveries
Hier staat nu waarschijnlijk No, dit verander je naar Yes
Nu zou FSLTL geen blank liveries meer moeten gebruiken.

Zet ook in MSFS onder Data Live real-world air traffic uit
Dit gebruikt MSFS om real time traffic te genereren, alleen nu hoort FSLTL dat te doen dus dit kan ook uit

Is al een aantal keer opgevallen dat zelfs als je onder traffic alles uit hebt gezet er als nog traffic door druppelt, viel zeker rond Key West op.

En over die ghosting, je gebruikt DLSS zeker ?

Hier heb ik wel die damp sporen, maar geen ghosting zoals bij jou.
Gebruik TAA.
Ik heb die instellingen zo staan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rH9rSRnHl6VUmPsI-X7KvW2nq3A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K4G3wiu1pCGOGWsKlTzZFQ53.jpg?f=fotoalbum_large

Moet goed zijn volgens mij.

Verder heb ik ook die Live real-world air traffic uitgezet maar ook dat hielp niet, ik zie ze nog steeds.

Ik gebruik geen DLSS maat TAA, ik heb geen NVidia kaart. Ik gebruik wel DX12 en dacht dus even nadat je dit antwoord gaf dat dat misschien het probleem is, heb die even weer op 11 gezet maar die ghosting blijft,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
renem schreef op zondag 4 december 2022 @ 10:56:
[...]

[Afbeelding]

Verder heb ik ook die Live real-world air traffic uitgezet maar ook dat hielp niet, ik zie ze nog steeds.

Ik gebruik geen DLSS maat TAA, ik heb geen NVidia kaart. Ik gebruik wel DX12 en dacht dus even nadat je dit antwoord gaf dat dat misschien het probleem is, heb die even weer op 11 gezet maar die ghosting blijft,
Om een 1 of andere reden blijft er dus traffic buitenom FSLTL door MSFS binnen komen.
Hoe je dat kan oplossen weet ik ook niet, zoals hierboven al aangegeven was het me ook al een aantal keer opgevallen.

Die ghosting heb ik niet, dus waar dat vandaan komt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
Ik blijf sukkelen met lage performance. Heb daarnet eens takeoff gedaan vanaf Brussel. Haal +- 25fps, eens boven de wolken rond 45fps. Als ik FSLTL uitzet, krijg ik +20fps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
Welkom bij de club.

Heeft hier anderhalve dag grandioos gedraaid, en gisteravond ineens niet meer als 11 fps op een platform midden van de noordzee.

Zelfs X-Plane 11 was niet zo erg met zijn slechtste beta's

Heb inmiddels het punt bereikt om alles buiten te flikkeren.

[ Voor 14% gewijzigd door dierkx36 op 04-12-2022 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
Wel, eerlijk gezegd begin ik het ook ferm beu te worden. Dan investeer je in een degelijke setup met dure controllers, goeie GPU en dan haal je amper deftige performance. Ik begrijp dat dit een heel zware game/simulator is maar dit is gewoon belachelijk.

Ik heb een 9700K cpu, ok niet de meest recente maar toch ook geen rommel, gekoppeld aan een RTX3080 met 32gb ram, M.2 SSD en een Gsync ultrawide monitor. Als ik zelfs op de worldmap amper 15fps haal, dan is er gewoon iets helemaal fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
Heb een vermoeden dat er "iets" in MSFS CPU performance weg lekt.
En ook dat als de servers zwaar belast dat ook een grote weerslag op je performance heeft.

Heb nou online alleen bing dingus aanstaan en real-time weather, de rest staat uit.

Leek dus een paar dagen goed te werken.

Inmiddels al van alles geprobeerd :
- totaal verschillende settings
- MSFS een hogere prioriteit geven
- Uitgeklede drivers gebruiken.

NIKS werkt.

[ Voor 21% gewijzigd door dierkx36 op 04-12-2022 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kozzmozz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:06
Morgen toch eens naar Telenet Klantendienst bellen.
Als ik FSLTL Traffic opstart, dan klapt de CH7465LG-TN-modem eruit.

|| AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | INNO3D RTX 4090 iCHILL X3 | Fractal Design Meshify 2 | 2x LG Ergo 32UN880 | Thermalright Peerless Assasin 120 SE | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 | BE QUIET! Pure Power 12 M 850W | WD Black SN850X 2TB ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 170423

Voor de mensen met problemen in MSFS.

Probeer X-Plane 12 eens. Ik vlieg al 190 uur in de beta's zonder problemen en zonder CTD's.

X-Plane 11/12 Vragen en Ervaringen Topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lapino schreef op zondag 4 december 2022 @ 11:33:
Ik blijf sukkelen met lage performance. Heb daarnet eens takeoff gedaan vanaf Brussel. Haal +- 25fps, eens boven de wolken rond 45fps. Als ik FSLTL uitzet, krijg ik +20fps.
Dus... gebruik ik geen traffic. Bij mij loopt alles als een zonnetje, schitterend, prachtig, alle grafische settings op ultra maar... ik gebruik bijvoorbeeld geen AI omdat dat gewoon te zwaar is. Het is een kwestie van compromissen stellen. Natuurlijk ziet alles er gezelliger uit met overal AI op het vliegveld en in de lucht maar persoonlijk heb ik liever een goede performance dan AI (die vaak alleen maar in de weg zit ook nog).
Anoniem: 170423 schreef op zondag 4 december 2022 @ 12:57:

Probeer X-Plane 12 eens. Ik vlieg al 190 uur in de beta's zonder problemen en zonder CTD's.

Dat is inderdaad ook een mogelijk 'compromis'. Maar ik hou nou eenmaal van mooie graphics dus XP is voor mij geen optie.

[ Voor 23% gewijzigd door tup61 op 04-12-2022 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 170423

tup61 schreef op zondag 4 december 2022 @ 12:57:
[...]
Dat is inderdaad ook een mogelijk 'compromis'. Maar ik hou nou eenmaal van mooie graphics dus XP is voor mij geen optie.
De graphics van XP12 zijn voor mij goed genoeg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IcPRSQm2arKRf85QUHbkFf28Jes=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/InR7sSiAUwKuENRDgNFgwVBO.jpg?f=fotoalbum_large

MSFS 2020 heb ik ook gespeeld en de graphics zijn daarvan soms mooier. Mij gaat het om de gameplay/beleving en die is voor mij in X-Plane 12 beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
Anoniem: 170423 schreef op zondag 4 december 2022 @ 12:57:

Vorige week nog even een dag met 12 bezig geweest (had met de sales de heli's van Cowan nog gekocht die ik nog niet had)
Ziet er idd niet slecht uit, alleen in VR waren de wolken gewoon blokken.
Moet nog uitdokteren hoe en waarom dat gebeurt

Moet ook nog steeds DCS opnieuw instellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
Begrijp er niks meer van. Vertrekken vanop KPDX met een Cessna172. Ik haal amper 25fps. Settings op "low end"... 35fps. Bing data etc uit, geen bal verschil. Er loopt niks op de achtergrond op pc. Drivers zijn uptodate. Dit is toch écht niet meer normaal te noemen. Trouwens, op 1920x1080 zelfde 'performance'.

Om even te vergelijken, Cyberpunk op hoogste settings incl RTX haal ik makkelijk 60fps.

edit: net eens render scaling op 150 gezet, en ben nu aan het proberen om alles richting gpu te duwen zodat cpu 'vrijkomt'. Heb ergens gevoel dat daar eventueel reden kan zitten. CPU kan niet snel genoeg data leveren aan GPU. Dus als ik GPU harder laat werken, dan krijgt cpu tijd/power vrij. Kan dit kloppen? Hoedanook, LODs op +100 en cpu zakt in elkaar.

[ Voor 43% gewijzigd door lapino op 04-12-2022 15:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
lijkt wel dat hoe zwaarder je pc is, hoe slechter die presteert in msfs.

Draai zelf prima fps op een R5 3600 icm RTX2060S, maar zie op het forum en reddit ook altijd de mensen klagen met de zwaardere machines.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rutgergron
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 22:20
Ben ik de enige die gewoon wat simpel rondvliegt, plaatsen verkennen, landen en stijgen that's it. Voor mij is het op deze manier lekker arcade.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lapino
Ik doe dat ook hoor, vind het best wel interessant om te ontdekken hoe al de systemen werken, hoe je navigeert (vooral vfr), wat zo'n beetje de procedures zijn maar ik ben allesbehalve bezig om dit als soort 'professionele' bezigheid te zien. Haal eigenlijk meeste plezier uit taxiën, opstijgen, stukje vliegen, juiste approach zoeken naar (kleine) luchthaven en vliegtuig veilig landen. Ik hoef écht geen vlucht van drie uur te doen, gewoon leuke/korte vluchtjes. Vermoed trouwens dat de meeste hobby-vliegers (in echt dan) eigenlijk ook niet veel meer doen dan dat. Je gaat als doorsnee vliegenier toch niet met een Cessna 152 van Nederland naar UK vliegen denk ik.

[ Voor 17% gewijzigd door lapino op 04-12-2022 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponz
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Sponz

nul nest parfait saif moi

rutgergron schreef op zondag 4 december 2022 @ 21:45:
Ben ik de enige die gewoon wat simpel rondvliegt, plaatsen verkennen, landen en stijgen that's it. Voor mij is het op deze manier lekker arcade.
Hier ook, leuk zat. Maar arcade zou ik het niet willen noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Weet iemand toevallig of het in VR mogelijk is om je zweefvliegtuig te lanceren?

Ik blijf maar op de landigsbaan staan, ik zie geen knop (of dialoog optie bij de ATC) om het trekvliegtuig te laten vertrekken, en geen van de knoppen in de cockpit doen wat.

Waar ik zit met VR heb ik geen toegang tot het toetsenbord van mijn PC, en normaal is dat geen enkel probleem omdat ik alles met de VR controllers kan doen. Maar in dit geval met de zwevers zie ik geen optie (ook hetzelfde gebrek met X-Plane trouwens). Ik heb ook al onlne gekeken maar ik zie er niks over :/

[ Voor 25% gewijzigd door GekkePrutser op 05-12-2022 01:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gtrNL
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-06 20:01
GekkePrutser schreef op maandag 5 december 2022 @ 01:03:
Weet iemand toevallig of het in VR mogelijk is om je zweefvliegtuig te lanceren?
Ik neem aan dat het net als in niet-VR gedaan kan worden door even je roer vol links en daarna rechts uit te slaan; daarmee geef je het teken klaar te zijn voor vertrek.
Probeer anders even één van de zweef tutorial missies, dan leggen ze het uit.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PThijssen
rutgergron schreef op zondag 4 december 2022 @ 21:45:
Nee, zeker niet. Zo iemand ben ik ook. Alleen jammer dat het opstarten en vaak ook het "weer" uitpluizen waarom het niet lekker draait zo lang duurt. Daardoor start ik hem steeds minder vaak op. Dan start ik gewoon Google Earth VR, heb ik bijna hetzelfde ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
GekkePrutser schreef op maandag 5 december 2022 @ 01:03:

Ik blijf maar op de landigsbaan staan, ik zie geen knop (of dialoog optie bij de ATC) om het trekvliegtuig te laten vertrekken, en geen van de knoppen in de cockpit doen wat.

Waar ik zit met VR heb ik geen toegang tot het toetsenbord van mijn PC, en normaal is dat geen enkel probleem omdat ik alles met de VR controllers kan doen. Maar in dit geval met de zwevers zie ik geen optie (ook hetzelfde gebrek met X-Plane trouwens). Ik heb ook al onlne gekeken maar ik zie er niks over :/
Yep. Gewoon rudder geven en dan gaat ie. Afgelopen weekend nog gedaan..

Ja ik zit wel met een budget-VR-oplossing te rommelen (TrinusVR icm PSVR headset) dus het is behelpen maar het wérkt op zich wel.

There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appie35
dierkx36 schreef op zondag 4 december 2022 @ 11:44:
Welkom bij de club.

Heb inmiddels het punt bereikt om alles buiten te flikkeren.
Dan heb je een hele realistische vlucht volgens mij (van je apparatuur)

Maar deze frustratie is inderdaad herkenbaar sterkte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
gtrNL schreef op maandag 5 december 2022 @ 07:10:
[...]

Ik neem aan dat het net als in niet-VR gedaan kan worden door even je roer vol links en daarna rechts uit te slaan; daarmee geef je het teken klaar te zijn voor vertrek.
Probeer anders even één van de zweef tutorial missies, dan leggen ze het uit.
Ahh okee bedankt! Ook aan @DigitalExorcist

Ik heb in het echt alleen lierstarts gedaan, en dan geef je altijd een duim omhoog naar de toploper of de start cabine als je die kan zien. Aan het rudder niet gedacht om die reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appie35
Dat ies niet helemaal waar. Er moet aan de vleugel wel een persoon staan. Staat hij er niet.. leeg dan je community folder volledig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
Aan te raden kleine vliegveldjes die zeer mooi afgewerkt zijn voor GA vliegtuigen, al dan niet freeware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:12

Ircghost

Honeybadger doesn't care!

Modbreak:De welke graphics zijn mooier discussie hebben we al vaker gehad, laten we geen onnodige discussie starten die niet gewonnen kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hassebassie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-06 21:40
GekkePrutser schreef op maandag 5 december 2022 @ 12:01:
[...]

Ahh okee bedankt! Ook aan @DigitalExorcist

Ik heb in het echt alleen lierstarts gedaan, en dan geef je altijd een duim omhoog naar de toploper of de start cabine als je die kan zien. Aan het rudder niet gedacht om die reden.
Klopt! Bij een sleepstart houden we de remkleppen open bij het strak trekken van de kabel door het sleepvliegtuig. Als de kabel strak is worden de kleppen gesloten. De sleepvlieger weet dan dat hij dan vol gas kan starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
renem schreef op zondag 4 december 2022 @ 10:56:
[...]

[Afbeelding]

Met die ghosting, zie je toevallig ook witte flitsen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renem
dierkx36 schreef op maandag 5 december 2022 @ 22:03:
[...]

Met die ghosting, zie je toevallig ook witte flitsen ?
Ik heb er even een filmpje van gemaakt, dit is wat ik zie:
YouTube: FSLTL ghosting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
renem schreef op maandag 5 december 2022 @ 22:35:
[...]

Ik heb er even een filmpje van gemaakt, dit is wat ik zie:
YouTube: FSLTL ghosting
Dat is anders dan wat ik vanavond had.

Heb je al geprobeerd je shadercache op te ruimen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renem
dierkx36 schreef op maandag 5 december 2022 @ 22:40:
[...]

Dat is anders dan wat ik vanavond had.

Heb je al geprobeerd je shadercache op te ruimen ?
Om eerlijk te zijn heb ik geen idee waar je het over hebt maar als ik zoek op shader cache, zie ik ook Nvidia staan. Is het Nvidia specifiek? Aangezien ik een AMD Sapphire Radeon RX 5700 XT Pulse kaart gebruik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
renem schreef op maandag 5 december 2022 @ 22:44:
[...]

Om eerlijk te zijn heb ik geen idee waar je het over hebt maar als ik zoek op shader cache, zie ik ook Nvidia staan. Is het Nvidia specifiek? Aangezien ik een AMD Sapphire Radeon RX 5700 XT Pulse kaart gebruik...
Ja, gaat om shadercache die directX aanmaakt

In verkenner c schijf kiezen, rechtermuisknop , dan eigenschappen en vervolgens details en dan opruimen uit mijn hoofd.
Krijg je een lijst te zien met spul wat opgeruimd kan worden, daar staat ook directx shadercache tussen.

[ Voor 22% gewijzigd door dierkx36 op 05-12-2022 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renem
dierkx36 schreef op maandag 5 december 2022 @ 22:47:
[...]

Ja, gaat om shadercache die directX aanmaakt

In verkenner c schijf kiezen, rechtermuisknop , dan eigenschappen en vervolgens details en dan opruimen uit mijn hoofd.
Krijg je een lijst te zien met spul wat opgeruimd kan worden, daar staat ook directx shadercache tussen.
Heb dit ondertussen gedaan en ook DirectX geupdate, had blijkbaar nog niet de laatste versie, maar mocht allemaal niet helpen.

En ik zag trouwens ook weer een (KLM) toestel opstijgen vanuit de gates over de taxibanen. 🤔

[ Voor 8% gewijzigd door renem op 05-12-2022 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
Voor degene met een hoge frame times :
Als je South Aok Co addons (vogels, verkeer) gebruikt haal die een keer weg/verwijder ze en controleer dan eens wat je haalt.

Scheelt hier 2 tot 4 ms, die addons eisen dus schijnbaar best wat cpu vermogen (meer dan fsltl)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dierkx36
Vanmiddag werkte het met testen uitstekend, nu :
- graphics zien er niet uit
- Reverb gaat niet aan/word niet gezien
- systemen in toestellen doen het niet
Ben inmiddels bijna een uur bezig om MSFS aan de praat te krijgen.

ik...word...hier...helemaal...simpel...van

[ Voor 13% gewijzigd door dierkx36 op 06-12-2022 18:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• johan vanbuel
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 28-01 09:29
Bij mij werkt MSFS 2020 al maanden perfect!! géén CTD enz. Waar jullie al deze problemen halen? Tip! controleer zvm je add-ons, upgrade alles en niet experimenteren met allerlei dubieuze dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appie35
johan vanbuel schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 18:57:
Bij mij werkt MSFS 2020 al maanden perfect!! géén CTD enz. Waar jullie al deze problemen halen? Tip! controleer zvm je add-ons, upgrade alles en niet experimenteren met allerlei dubieuze dingen.
Gefeliciteerd! speel jij de Xbox( cloud )versie :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dev0o
  • Registratie: Maart 2018
  • Niet online

Dev0o

ACC, AC, RF2, FS2020(VR).

appie35 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 08:01:
[...]
Gefeliciteerd! speel jij de Xbox( cloud )versie :+
Zelfde hier hoor, geen addons en nog nooit (vanaf betafase) een ctd gehad. Ik vlieg op de PC met de steamversie en Oculus rift-s.

i7,GTX2070,32Gb,3x24",Rift-s, Fanatec CSL-elite&DD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-06 18:44
ook eigenlijk nooi problemen gehad hier op PC met Quest2. Behalve dan dat VR in het begin gewoon slecht geimplementeerd was en nog steeds te wensen over laat.

Mixed Reality dev

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dierkx36
Voor degen die er wat aan hebben, hier is een lijst met officiële add-ons die goed zijn/werken, of problemen veroorzaken :
https://docs.google.com/s...Y6Fhn0kcF4M1o8/edit#gid=0

Is voor zowel desktop als speeldoos.

Freeware en mod add-ons staan er dus niet bij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan vanbuel
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 28-01 09:29
@ dierkx36
Op PC , versie DVD box. Vlieg enkel met GA tostellen en vooral de Daher Kodiak 100(gekocht bij Just Flight).
Op de Marketplace heb ik enkel Brussels Airport gekocht en dat is het.
T'is echt een avontuur om met de Kodiak bezig te zijn, na upgrade 1.3.6 van de Kodiak is de landing behoorlijk pittig en toch geeft dit vliegtuig mij het meeste plezier in MSFS.
Lees in je bijgevoegde lijst, dat inderdaad de meeste problemen met add-ons zich voordoen met de X-box.
Voor jou ook, nog heel veel vliegplezier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appie35
dierkx36 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:50:
Voor degen die er wat aan hebben, hier is een lijst met officiële add-ons die goed zijn/werken, of problemen veroorzaken :
https://docs.google.com/s...Y6Fhn0kcF4M1o8/edit#gid=0

Is voor zowel desktop als speeldoos.

Freeware en mod add-ons staan er dus niet bij
Mooi initiatief Ik heb 2 vliegvelden op de pc marketplace gekocht van Gaya Simulation
LOIJ en LOWZ Het is onmogelijk om hier met een zwever op te stijgen zowel met towel plane als kabel.

Nu berijp ik dat je ergens kunt aanzetten of een vliegveld compatible is. (Maar waar?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
appie35 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 11:04:
[...]

Mooi initiatief Ik heb 2 vliegvelden op de pc marketplace gekocht van Gaya Simulation
LOIJ en LOWZ Het is onmogelijk om hier met een zwever op te stijgen zowel met towel plane als kabel.

Nu berijp ik dat je ergens kunt aanzetten of een vliegveld compatible is. (Maar waar?)
Staat dat niet ergens beschreven ?
Lijst is niet van mij namelijk, ik heb em ook maar gevonden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
Gister avond anderhalf uur gevlogen zonder problemen, nu CTD, CTD, CTD ,CTD.
Zelfs met de community map leeg.

Shift+delete, format E:\ schijf en bekijk het maar met deze t€r!ng zooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbr600f4i
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:18
Ik heb ook zelden een CTD en inderdaad ligt het meestal wel aan een add-on, maar had vorige week toch een CTD op KCVG 18L precies tijdens de touchdown met de Fenix A320.

Wat voor speciaals had ik dan?
  • Fenix A320 met standaard meegeleverde livery.
  • FSLTL (ik vermoed dat dit boosdoener is)
  • PMDG 737-800 met standaard meegeleverde liveries
  • Blacksquare Analog Caravan en een soundmod die eigenlijk nooit een CTD heeft opgeleverd.
Zeg dan maar waar het aan ligt. De een na laatste CTD was zelfs alleen met de PMDG en de Transavia livery. Na de Transavia livery verwijdert te hebben ook met de standaard Delta livery CTD's.

Volgens de experts mag het allemaal geen CTD opleveren want ze zeggen aan alle voorschriften te voldoen.

Ik ben het met je eens als je add-ons gebruikt die al tijden niet meer worden ge-update maar er zit ook geen lijn in het hele CTD verhaal. Ik heb wel eens een CTD gehad met vanilla FS, zitten best her en der nog wat artefacts (blinde muren) in FS en dat leidt dan tot een CTD. Als je net even opzij kijkt dan mis je dat. Dublin is ook een recept tot een succesvolle CTD. Tsja, om dan het minimum aanwezige add-ons ook nog te moeten verwijderen gaat dan ook wat ver.

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renem
Ook ik heb nauwelijks last van CTD's . Ik speel het al sinds het spel uitkwam, heb zo'n 350 vlieguren op mijn naam staan en het aantal CTD's dat ik in die tijd heb gehad is op 1 hand te tellen.

Dus ik was eens aan het denken waar het misschien aan zou kunnen liggen, en dacht toen aan de taalinstellingen. Ik laat altijd alles op mijn computer in het Engels staan, incl Windows zelf. Gebruiken mensen met vele CTD's misschien FS2020 in het Nederlands? Ik roep maar wat hoor, het klinkt ook mij onwaarschijnlijk in de oren.

Verder gebruik ik voor mijn videokaart (geen nVidia) altijd de standaard Windows drivers omdat ik daarvan zeker weet dat ze 100% goed getest zijn. Drivers van een fabrikant gebruiken zou een aannemelijkere oorzaak kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appie35
Ik downloade zojuist Portal RTX en kreeg een melding fat ik oude drivers gebruikte. en inderdaag er is een nieuwe driver!

CTD heb ik nauwelijks maar er zitten nog gewoon bugs in de Simulator.

En het is gewoon spijtig dat je nu nog steeds happeringen hebt met maximale hardware!

[ Voor 40% gewijzigd door appie35 op 08-12-2022 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:24

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

appie35 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 20:57:
Ik downloade zojuist Portal RTX en kreeg een melding fat ik oude drivers gebruikte. en inderdaag er is een nieuwe driver!

CTD heb ik nauwelijks maar er zitten nog gewoon bugs in de Simulator.

En het is gewoon spijtig dat je nu nog steeds happeringen hebt met maximale hardware!
In fs kennissen kring zie ik ook vaak dat de mensen met maximale hardware de meeste problemen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uitvreter
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20-06 12:18

Uitvreter

Eet niet thuis vanavond

En als blijkt dat het niet aan de driver ligt, dan kun je eens nadenken of er niet toevallig ergens een warmteprobleem is.

May clinging breasts always come to your aid in the kitchen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvbo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20-06 10:06
Als ik het zo lees dan ga ik geen cent investeren in betere hardware, aangezien ik mijn PC alleen voor FS gebruik, en met mijn R5 3600 en 5700XT echt nóóit een CTD heb, en nog steeds redelijk acceptabele framerates haal op 1440p/ultra

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bákken aan vage addons, oude drivers, SSD’s met leesfouyen, incompatibele reepjes RAM, vage troep in een Windows installatie, kan zoveel fout gaan dat het troubleshooten niet meer te doen is.

Hier ook eigenlijk nooit problemen met de PC-versie van MSFS … als een zonnetje!

There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
niki_lauda schreef op donderdag 8 december 2022 @ 21:53:
[...]

In fs kennissen kring zie ik ook vaak dat de mensen met maximale hardware de meeste problemen hebben.
Op het MSFS forum al een paar mensen gevonden met een soort gelijke setup als wat ik heb die ook constant tegen problemen aanlopen.
Uitvreter schreef op donderdag 8 december 2022 @ 23:24:
En als blijkt dat het niet aan de driver ligt, dan kun je eens nadenken of er niet toevallig ergens een warmteprobleem is.
Custom loop, CPU komt niet voorbij de 75 graden en GPU niet voorbij de 55.
SSD waar MSFS opstond, als MSFS draaide niet boven de 45
SSD gezondheid 96% wat puur komt door MSFS en meuk constant opnieuw te moeten installeren
DigitalExorcist schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 08:21:
[...]

Bákken aan vage addons, oude drivers, SSD’s met leesfouyen, incompatibele reepjes RAM, vage troep in een Windows installatie, kan zoveel fout gaan dat het troubleshooten niet meer te doen is.

Hier ook eigenlijk nooit problemen met de PC-versie van MSFS … als een zonnetje!
Hier zijn de drivers altijd up-to-date, idem met de add-ons.
Alle add-ons komen of van marketplace, Orbx central, Aerosoft One of Simmarkert.

Desktop getest met 3DMark, zowel bench als stress en voor de zekerheid memtest : komt ie zonder problemen doorheen.

Heb wat freeware spul en liveries gebruikt die van flightsim.to afkomen, dat is het eerst wat uit de community map gehaald word als er problemen zijn.
Idem met FSLTL.
Zelfs dan nog CTD's.

Windows repair geprobeerd, MSFS repair geprobeerd, default settings in MSFS, ongeveer iedere tip en truc van het MSFS forum, community map leeg en nog CTD's

Het is een waardeloze sim geworden sinds het compatibel met speeldoos moest zijn.
Met iedere update word het erger.

Doe daar dan nog wat developers bij die te lam zijn hun add-ons bij te houden en je feest is compleet.

[ Voor 5% gewijzigd door dierkx36 op 09-12-2022 09:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
dierkx36 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 09:04:
[...]

Het is een waardeloze sim geworden sinds het compatibel met speeldoos moest zijn.
Met iedere update word het erger.

Doe daar dan nog wat developers bij die te lam zijn hun add-ons bij te houden en je feest is compleet.
Dat van die developers kun je MSFS of Asobo niet kwalijk nemen, zolang mensen troep als van Captainsim of Br3dok blijven kopen houden ze dat mooi in stand..

Niettemin, met elke update is het stabieler geworden en de framerates er stukken op vooruitgegaan merk ik. "Gewoon" op m'n Ryzen 5 3600 met een GTX 1660 Super .. geen rare dingen, zelfs nog speelbaar in VR als het moet (PSVR + TrinusPSVR erop, ja het is behelpen maar de ervaring is er wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
DigitalExorcist schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 09:41:
[...]

Dat van die developers kun je MSFS of Asobo niet kwalijk nemen, zolang mensen troep als van Captainsim of Br3dok blijven kopen houden ze dat mooi in stand..

Niettemin, met elke update is het stabieler geworden en de framerates er stukken op vooruitgegaan merk ik. "Gewoon" op m'n Ryzen 5 3600 met een GTX 1660 Super .. geen rare dingen, zelfs nog speelbaar in VR als het moet (PSVR + TrinusPSVR erop, ja het is behelpen maar de ervaring is er wel)
Over die developers heb je gelijk, FSXscenery is ook zo'n figuur.
Dat dat soort developers niet verbannen worden...

Het is alleen niet uit te leggen dat iemand met een low/medium end systeem zonder al te veel problemen MSFS kunnen draaien terwijl mensen met een systeem wat hoger in het spectrum zit meer tijd aan het verdoen zijn om het alleen nog maar aan de praat te krijgen dan daadwerkelijk vliegen.

Dan zit er echt iets niet goed in je implementatie van je sim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uitvreter

Uitvreter

Eet niet thuis vanavond

dierkx36 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 09:04:

Custom loop, CPU komt niet voorbij de 75 graden en GPU niet voorbij de 55.
SSD waar MSFS opstond, als MSFS draaide niet boven de 45
SSD gezondheid 96% wat puur komt door MSFS en meuk constant opnieuw te moeten installeren

[...]

Desktop getest met 3DMark, zowel bench als stress en voor de zekerheid memtest : komt ie zonder problemen doorheen.
Houd er rekening mee dat een waterkoeling fijn is voor je cpu (weet niet of je gpu ook in de loop zit), maar het betekent dat je minder airflow door de kast hebt, om bijv chipsets en spanningsregelaars te koelen. Een klassieke koeler heeft dat dan weer als voordeel.

Als je zeker weet dat het geen warmte issue is: al eens geprobeerd zonder AI traffic en Live traffic?
Ook zou je het eens zonder netwerkkabel kunnen proberen, en/ of de rolling cache te legen.

De stabiliteit van MSFS is in de afgelopen twee jaar voor de meesten helemaal niet achteruit gegaan, integendeel. Als jij toch zo vaak en zo veel CTD’s hebt terwijl anderen (bijna) geen problemen meer hebben, kun je wel je frustratie op Asobo en andere ontwikkelaars uiten, maar dan lijkt het me toch een lokaal probleem.

Edit: ik geef toe dat ik ook wel eens de indruk heb dat een nieuw supersnel systeem soms niet een voordeel is; mijn game systeem is ruim negen jaar oud, en ik vlieg op 3440x1440/ ultra.

[ Voor 6% gewijzigd door Uitvreter op 09-12-2022 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
Uitvreter schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:13:
[...]

Houd er rekening mee dat een waterkoeling fijn is voor je cpu (weet niet of je gpu ook in de loop zit), maar het betekent dat je minder airflow door de kast hebt, om bijv chipsets en spanningsregelaars te koelen. Een klassieke koeler heeft dat dan weer als voordeel.

Als je zeker weet dat het geen warmte issue is: al eens geprobeerd zonder AI traffic en Live traffic?
Ook zou je het eens zonder netwerkkabel kunnen proberen, en/ of de rolling cache te legen.

De stabiliteit van MSFS is in de afgelopen twee jaar voor de meesten helemaal niet achteruit gegaan, integendeel. Als jij toch zo vaak en zo veel CTD’s hebt terwijl anderen (bijna) geen problemen meer hebben, kun je wel je frustratie op Asobo en andere ontwikkelaars uiten, maar dan lijkt het me toch een lokaal probleem.

Edit: ik geef toe dat ik ook wel eens de indruk heb dat een nieuw supersnel systeem soms niet een voordeel is; mijn game systeem is ruim negen jaar oud, en ik vlieg op 3440x1440/ ultra.
1) ja, de gpu zit ook in de loop : pomp -> gpu -> 360mm radiator -> cpu -> 480mm radiator -> reservoir -> pomp
Verschil tussen warmste en koelste punt is 2 graden

Er staat een aparte fan die bovenop de SSD's blaast, voorzover het kan

2) Allemaal al geprobeerd :
- community map leeg : CTD
- offline : CTD
- roll cache leeg : draait effe met de ongeveer 50% van de normale FPS en dan CTD

3) Als je een 8 uur van te voren heb gevlogen zonder problemen, en vervolgens zonder iets te veranderen, met het enigste verschil het weer en dan ineens CTD's hebt ligt het toch echt aan het programma

Gisteravond alles eraf geflikkerd en weer helemaal opnieuw begonnen :
Er zijn een paar add-ons die ik dubbel heb, ben nou alles stuk voor stuk aan het controleren of er nog meer dubbel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uitvreter

Uitvreter

Eet niet thuis vanavond

dierkx36 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:47:
[...]

1) ja, de gpu zit ook in de loop : pomp -> gpu -> 360mm radiator -> cpu -> 480mm radiator -> reservoir -> pomp
Verschil tussen warmste en koelste punt is 2 graden

Er staat een aparte fan die bovenop de SSD's blaast, voorzover het kan

2) Allemaal al geprobeerd :
- community map leeg : CTD
- offline : CTD
- roll cache leeg : draait effe met de ongeveer 50% van de normale FPS en dan CTD

3) Als je een 8 uur van te voren heb gevlogen zonder problemen, en vervolgens zonder iets te veranderen, met het enigste verschil het weer en dan ineens CTD's hebt ligt het toch echt aan het programma

Gisteravond alles eraf geflikkerd en weer helemaal opnieuw begonnen :
Er zijn een paar add-ons die ik dubbel heb, ben nou alles stuk voor stuk aan het controleren of er nog meer dubbel is.
De temperaturen die je noemde zijn allemaal prima, maar dan blijf ik bij mijn vraag of de rest van de componenten voldoende lucht krijgen, en dan denk ik voornamelijk aan de spanningsregelaars die rond je cpu zitten.

Je antwoord 2) geeft wat mij betreft aan dat de add ons niet de oorzaak van het probleem zijn, en omdat heel veel mensen hier MSFS zonder al teveel problemen draaien, duw ik je toch weer terug richting hardware. ;)

Ik weet niet hoe je geheugenconfiguratie eruit zien, hoeveel DIMMs en hoeveel geheugen in totaal. Je kunt de helft van je DIMMs (gepaard) trekken, om te kijken of het probleem verdwijnt. Helpt dat niet dan wissel je de resterende DIMMs met degene die je er eerder uit gehaald hebt.

Helpt dat niet, heb je misschien een ander NVMe slot voor je SSD (ervan uitgaande dat we het hier over een moderne SSD hebben)? Misschien heb je zelfs nog wel een ouwe reserve SSD, of zelfs maar een harddisk om MSFS op te installeren, alleen maar om te kijken of het probleem weg gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Distortion
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-06 12:50

Distortion

Bottle to Throttle

Ik heb in de laatste 2 jaar alleen problemen gehad toen ik de cpu en gpu had overklocked. Die heb ik destijds weer op standaard staan en sindsdien geen problemen meer gehad met ctd’s. Dit is met een 4670k, 16gb ram en gtx1060. Morgen komt hopelijk mijn nieuwe pc binnen, i7 13700k, 32gb ram en een rtx3070. Ik hoop dat het goed gaat

The only mystery in life is why the kamikaze pilots wore helmets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
CTD's heb ik ook eigenlijk niet, sim is best stabiel maar ik vind performance gewoon ontoereikend vooral tijdens taxi/runway bij drukke vliegvelden. Zodra ik de drukkere zones verlaat, of hoog genoeg zit, haal ik héél makkelijk 60fps stabiel. Maar landen op bijv EBBR en dropt snel tot 30fps of minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
....Of je zet MSFS op DX11 in plaats van DX12....

[ Voor 5% gewijzigd door dierkx36 op 09-12-2022 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
Staat op dx11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
Ik had het tegen me eigen ;)

Pagina: 1 ... 295 ... 342 Laatste

Let op:
Cockpit build topic: Flightsimulator: Home cockpit Vragen en Show

Zero Tolerance: Screenshot dumps (definitie: foto's voor het showen zelf, dus zonder discussiewaarde) moeten in het specifieke topic hiervoor: [Flightsim] Screenshots collage

Voor discussie over real-life luchtvaart: Vliegen, Techniek en achtergrond

Hier graag focussen op FS2020! Algemeen Flight Simulator Topic: Flight Simulator - Deel 85

Wil je leren vliegen of navigeren? Kom naar (Flight Sim) Vraag & Uitleg over vlieg & navigatie principes voor al je vragen!

FS2020 Tweakers Aviation Discord: https://discord.gg/vVzp3nc