Slechts de onwetende wordt kwaad, de wetende verstaat.
Ik heb weer eens een probleem met het opstarten van MSFS2020.
Bij het opstarten krijg ik namelijk de melding dat er een update beschikbaar is en die via de Microsoft store geupdated moet worden
:fill(white):strip_exif()/f/image/9zxUtqmOMVV5328sXbrufR1a.png?f=user_large)
Vervolgens in de store zie ik niet waar ik de update kan downloaden...
/f/image/qiBeNJ2AJoCmMEkyMA5JGTSj.png?f=fotoalbum_large)
Ook onder downloads en updates vind ik de update niet.
Ik heb trouwens regelmatig problemen met het opstarten, soms geeft die zelfs aan dat ik de game opnieuw moet installeren omdat die niet gevonden wordt....
even je Xbox ap updaten of uit en in loggenMikee007 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 18:05:
Mede MSFS spelers,
Bij het opstarten krijg ik namelijk de melding dat er een update beschikbaar is en die via de Microsoft store geupdated moet worden
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb trouwens regelmatig problemen met het opstarten, soms geeft die zelfs aan dat ik de game opnieuw moet installeren omdat die niet gevonden wordt....
Systeem:AMD Ryzen 7 9800X3D ,RTX 5080 OC,FURY 64 GB DDR5-6000,ASUS TUF Gaming B850M-PLUS WIFI, SAMSUNG 990 EVO Plus 4 TB
Dit al gechecked?Mikee007 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 18:05:
Mede MSFS spelers,
[Afbeelding]
[Afbeelding]
YouTube: Developer Q&A Twitch Series: September 29th, 2021
Een dag geen vertraging, is een dag niet gereisd
Dank voor de tip! de game werkt inmiddels weer.
Freeware plane
https://nl.flightsim.to/file/13052/vertigo-turbo-prop-racer
Pratt & Whitney 850HP PT6A-42a turbine
Topspeed of 365kts
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
/f/image/IppJ0zz6WHQBqxwqmqUPjSxp.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/OM9jR72Mm39Xil9Pq0ICReMf.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 10% gewijzigd door ravw op 30-09-2021 23:01 ]
Systeem:AMD Ryzen 7 9800X3D ,RTX 5080 OC,FURY 64 GB DDR5-6000,ASUS TUF Gaming B850M-PLUS WIFI, SAMSUNG 990 EVO Plus 4 TB
Yup. En vooral dat stuk van working title klonk veel belovend.456 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 20:45:
Voor hen die net als ik de Q&A hebben gemist
YouTube: Developer Q&A Twitch Series: September 29th, 2021
Ze gaan de 747 en 787 verbeteren. En de flight planning van msfs aanpakken.
Ook volgend jaar gaan ze de atc aanpakken.
Dat juig ik alleen maar toe. Op dit moment in m'n Cessna 172 Skyhawk (G1000) IFR op 8000ft en ATC wil mij constant op FL011 hebben... waar ik vrijwel letterlijk bevries en uit de lucht val (de 172 heeft geen de-iceing). Vragen om een lagere FL resulteerd in...Dirtyrockers schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 00:12:
[...]Ook volgend jaar gaan ze de atc aanpakken.
ik: Doe maar 3000ft lager
atc: Prima ga maar naar 8000ft
ik: Awesome thnx
atc: Oh, doe nu gelijk maar weer 11000ft.
ik: Okay...
Enigste manier om dit op te lossen voor mij is de IFR cancelen en VFR te vliegen.
ATC met IFR zorgt er de laatste vluchten ook voor dat ik niet kan landen. Tot 1NM van de landingsbaan moet ik nog op een belachelijke hoge FL vliegen. Zo hoog dat ik ook de glideslope niet kan pakken.
Edit: Flightplan is gemaakt op 8000ft.
1) You are on the internet.
2) You are on Tweakers.net.
3) You are reading my signature.
5) You didn't notice that there is no 4.
6) You just checked it.
probeer eens een volledig uitgewerkte IFR route in Little Navmap met FL level en active runways bij vertrek en aankomst (te vinden in SimBrief) en exporteer deze naar FS2020. Laad deze in via de FS2020 planner.Tyoi schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 00:22:
[...]
Dat juig ik alleen maar toe. Op dit moment in m'n Cessna 172 Skyhawk (G1000) IFR op 8000ft en ATC wil mij constant op FL011 hebben... waar ik vrijwel letterlijk bevries en uit de lucht val (de 172 heeft geen de-iceing). Vragen om een lagere FL resulteerd in...
ik: Doe maar 3000ft lager
atc: Prima ga maar naar 8000ft
ik: Awesome thnx
atc: Oh, doe nu gelijk maar weer 11000ft.
ik: Okay...
Enigste manier om dit op te lossen voor mij is de IFR cancelen en VFR te vliegen.
ATC met IFR zorgt er de laatste vluchten ook voor dat ik niet kan landen. Tot 1NM van de landingsbaan moet ik nog op een belachelijke hoge FL vliegen. Zo hoog dat ik ook de glideslope niet kan pakken.
Edit: Flightplan is gemaakt op 8000ft.
De ATC werkt dan redelijk mee
Rechtstreeks een route in de G1000 werkt wel maar dan werkt ATC niet volledig mee en krijg je dat gemekker met o.a. altitudes...
Maar wat je zegt, de ATC kan beter.

https://www.flightsimulat...-2021-development-update/
Vraag me af of je er weer automatische in zit als je eerder hebt meegedaan? Om 14:00 uur heb ik nog geen mogelijkheid om in te loggen.cracking cloud schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 07:35:
Vanmiddag vanaf 14:00 uur kun je je aanmelden voor de beta van Sim Update 6. Testen begint 6 oktober.
https://www.flightsimulat...-2021-development-update/
Weet sowieso nog niet of ik wel mee wil doen, ook wel fijn om voorlopig de sim op te kunnen starten zonder al die extra bugs.
Systeem: AMD Ryzen 7 7800X3D, Asus TUF Gaming X670E-Plus, 32gb RAM, Asus RTX 4070 TI
Nog even terugkomend op het AI verkeer.appie35 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 10:20:
Weet iemand hoe je veel AI verkeer op kleinere vliegvelden krijgt Bijvoorbeeld: Op Zell am See heb ik nog nooit bewegend AI verkeer gezien.
Teuge heel soms. Kortom hoe zit dit bij jullie? ik heb alle slider naar rechts staan.
Ligt dus erg aan de plek waar je vliegt. Was van Key west opgestart en dan vliegt er gigantisch veel AI om je heen als je alle sliders naar rechts zet zodat je er bij de ATC niet meer doorheen komt. In de alpen zie ik weinig activiteit.
Geen idee hoe offline AI verkeer in MSFS geregeld is, in FSX had je een traffic.bgl bestand waar die informatie instond.
Systeem: AMD Ryzen 7 7800X3D, Asus TUF Gaming X670E-Plus, 32gb RAM, Asus RTX 4070 TI
Een buitentemperatuur onder nul hoeft nog geen icing condities te betekenen, daar heb je ook vocht voor nodig.Tyoi schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 00:22:
[...]
Dat juig ik alleen maar toe. Op dit moment in m'n Cessna 172 Skyhawk (G1000) IFR op 8000ft en ATC wil mij constant op FL011 hebben... waar ik vrijwel letterlijk bevries en uit de lucht val (de 172 heeft geen de-iceing).
Vreemd dat je inderdaad naar een flight level (ik neem aan FL110) onder 18.000' gestuurd wordt, of is de transitiehoogte al gefixt? Als je van een even niveau naar een oneven niveau gestuurd wordt klopt een van de twee ook niet mbt halve-cirkel-regels. Een flight level kan ook wel 1.000' hoger of lager liggen dan de hoogte als je in een sterk hogedrukgebied of diepe depressie zit.
Volgens Jayne: "This will be a clean slate, so no past participants will be automatically included."Gameaddict schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 08:16:
[...]
Vraag me af of je er weer automatische in zit als je eerder hebt meegedaan? Om 14:00 uur heb ik nog geen mogelijkheid om in te loggen.
https://forums.flightsimu...velopment-update/458591/4
Heb nu wel besloten om deze keer maar voorbij te laten gaan ook al zijn er zat interessante fixes (zoals rondom weer en LOD).Gameaddict schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 08:16:
[...]
Weet sowieso nog niet of ik wel mee wil doen, ook wel fijn om voorlopig de sim op te kunnen starten zonder al die extra bugs.
Nieuwe previews van de PMDG 737!
Throughout September, the team made more progress on bringing the popular aircraft to the simulator. As such, the current release guidance is that the aircraft will release in this quarter.
[ Voor 47% gewijzigd door Sparkiezz op 01-10-2021 10:50 ]
Is het tijdens het updaten of tijdens het starten van een vlucht?Olivinio schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:12:
Wie kan mij verder helpen...
Tijdens het updaten van de laatste versie van MSFS 2020 klapt deze er iedere keer uit. Geen foutmelding. Nadat dit zich iedere keer herhaalde ben ik zelf op onderzoek gegaan wat de oorzaak zou kunnen zijn, echter tot nu nog geen oplossing gevonden.
Wat heb ik uitgevoerd:
- MSFS verwijderd
- de app in de store verwijderd (zowel de Xbox app als de MSFS app)
- reset store cache dmv wsreste.exe (en windows store cachet verwijderd dmv
- Laatste drivers geïnstalleerd van zowel Windows als van mijn videokaart
Systeem
Processor AMD5600X
Videokaart Nvidia 3070 GeForce
Intern geheugen 64GB hyper x
Samsung 860 QVO 1TB
MB: ASUS ROG STRIX B550 F Gaming WI-FI
Nooit problemen gehad tot nu. Kortom als ik de game nu opnieuw wil installeren dan crasht de game/app na ongeveer 20 minuten. Geen foutmelding...niets. Als ik de app dan opnieuw start dan geeft Windows store aan dat deze moet worden gerepareerd. Als ik dat dan doen gebeurd weer precies hetzelfde (Crash na ongeveer 20 min).
Alle tips zijn welkom...
Als het die 2 is kan het aan je internetverbinding liggen. Zet eens ai verkeerd uit en vlieg eens offline(ook het weer)?
Android gebruiken met een visuele beperking, kan dat?
IJs aan m'n ramen en een drastische verlies van lift is wat mij betreft reden genoeg om naar warmere hoogte (laagteBacchus schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 08:46:
[...]
Een buitentemperatuur onder nul hoeft nog geen icing condities te betekenen, daar heb je ook vocht voor nodig.
Vreemd dat je inderdaad naar een flight level (ik neem aan FL110) onder 18.000' gestuurd wordt, of is de transitiehoogte al gefixt? Als je van een even niveau naar een oneven niveau gestuurd wordt klopt een van de twee ook niet mbt halve-cirkel-regels. Een flight level kan ook wel 1.000' hoger of lager liggen dan de hoogte als je in een sterk hogedrukgebied of diepe depressie zit.
Het is maar een C172, die kan niet naar 18000ft. FP is ook aangemaakt onder low airways, en zoals ik aangaf 8000ft (en atc wil mij dus steeds naar 11000ft). Baro was tijdens de vlucht rond de 30.30in.
6) You just checked it.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
https://forum.pmdg.com/fo...icy-737-previews-shall-we
https://fselite.net/news/...ew-737-for-msfs-previews/
May clinging breasts always come to your aid in the kitchen!
ook wel benieuwd naar de documentatie... ik heb hem nog niet aangeschaft.Uitvreter schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 13:12:
Ik kan (afgezien van de links die ravw eerder postte) geen documentatie vinden bij de JU 52, zoals bijvoorbeeld een cheklist of manual. Zie ik iets over het hoofd?
wou eerst weten hoe hij is... en hoe hij bediend wordt etc...
Checklists zijn allemaal aanwezig in-game, maar manual zit er inderdaad niet bij. Vreemd, is dacht ik dezelfde maker als de X-plane versie en daar zit zo te zien wel documentatie bij. Had het alleen een kwestie van aanpassen zijn.Uitvreter schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 13:12:
Ik kan (afgezien van de links die ravw eerder postte) geen documentatie vinden bij de JU 52, zoals bijvoorbeeld een cheklist of manual. Zie ik iets over het hoofd?
Kan ik eindelijk mijn korting in gaan ruilenSparkiezz schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 10:49:
Nieuwe previews van de PMDG 737!![]()
[...]
racestuur gaat niet werken.kwaazaar schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 13:40:
Dag mensen. Ik zou deze game wel op mn xbox willen spelen. Raden jullie nog bepaalde hardware aan? Ik heb bv nog een race stuur, is die ook te gebruiken?
je kan ook niet zomaar elke flight stick op de xbox aansluiten.
volgens mij werkt deze wel:
https://www.flightsimwebs...tmaster-tflight-hotas-one
of deze:
https://www.flightsimwebs...velocityone-flight-system
[ Voor 9% gewijzigd door Dirtyrockers op 01-10-2021 13:44 ]
Eindelijk!Sparkiezz schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 10:49:
Nieuwe previews van de PMDG 737!![]()
[...]
Ik hoop toch wel dat PMDG hier wel een fatsoenlijke VNAV in meegeeft zoals het hoort.
Dus de PMDG zal goedkoper worden in aanschaf?

So to recap, the PMDG 737 for MSFS is due to come out by the end of the year and will be priced in a way that is “easier and less expensive to add a PMDG airplane to your MSFS hangar.” Exciting!
laat maar komen...BazerK schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 13:55:
[...]
Eindelijk!
Ik hoop toch wel dat PMDG hier wel een fatsoenlijke VNAV in meegeeft zoals het hoort.![]()
Dus de PMDG zal goedkoper worden in aanschaf?![]()
[...]
instabuy... wel zin een een airliner die af is zeg maar.
Komt die ook gewoon in de marketplace?Dirtyrockers schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:03:
[...]
laat maar komen...
Ik gok voorlopig niet. De dc6 is daar ook nog niet.DoubleYouPee schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:18:
[...]
Komt die ook gewoon in de marketplace?
Ik heb wel in oude flight sims eens de pedalen van een race-setje gebruikt als rudderpedalen. Was natuurlijk niet ideaal maar het wérkte wel. Dat was dan wel gewoon op een PC die de pedalen als extra joystick herkende...Dirtyrockers schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 13:43:
[...]
racestuur gaat niet werken.
je kan ook niet zomaar elke flight stick op de xbox aansluiten.
volgens mij werkt deze wel:
https://www.flightsimwebs...tmaster-tflight-hotas-one
of deze:
https://www.flightsimwebs...velocityone-flight-system
There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X
Nou heeft PMDG in de afgelopen jaren bij mij laten zien dat hun beeld van betaalbaar en dat van mij steeds verder uit elkaar kwam te liggen, dus in hoeverre dat nu weer bij elkaar komt, valt nog te bezien.Dirtyrockers schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:03:
[...]
laat maar komen...
Bovendien vermaak ik me momenteel best met de freeware FBW A32Nx.
Dat vind ik toch ook al een kist die een hoge mate van AF zijn vertoont.
Werkende integratie met Simbrief
Werkend Flightplan met SD/STARS
Werkende MCDU met mogelijkheden tot inflight aanpassingen aan flightplan waaronder direct to
Calculation of take off en landing speeds gebaseerd op MTOW
Belangrijkste wat nog ontbreekt is een volledig werkende VNAV maar verder doet die kist het toch heel aardig.
En veel goedkoper dan bij PMDG
Het ligt er maar net aan wat je af vindt natuurlijk, ik ben het met je eens hoor, maar er zijn ook een hoop mensen die ook midden in de vlucht een circuit breaker er uit willen trekken om te zien wat er allemaal gebeurt. Op dat niveau zit de FBW uiteraard helemaal niet. Bij PMDG verwacht ik wel (al weer lang geleden dat ik een PMDG kist heb aangeraaktkillerbee1958 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:47:
[...]
Nou heeft PMDG in de afgelopen jaren bij mij laten zien dat hun beeld van betaalbaar en dat van mij steeds verder uit elkaar kwam te liggen, dus in hoeverre dat nu weer bij elkaar komt, valt nog te bezien.
Werkende MCDU met mogelijkheden tot inflight aanpassingen aan flightplan waaronder direct to
Belangrijkste wat nog ontbreekt is een volledig werkende VNAV maar verder doet die kist het toch heel aardig.
circuit breakers gooien ze in het echt ook wel eens eruit ..om het schreeuwen van het vliegtuig tegen te gaan of een vage foutmelding krijgen die ze niet zo maar op kunnen lossenmvbo schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 15:06:
[...]
Het ligt er maar net aan wat je af vindt natuurlijk, ik ben het met je eens hoor, maar er zijn ook een hoop mensen die ook midden in de vlucht een circuit breaker er uit willen trekken om te zien wat er allemaal gebeurt. Op dat niveau zit de FBW uiteraard helemaal niet. Bij PMDG verwacht ik wel (al weer lang geleden dat ik een PMDG kist heb aangeraakt)
Zijn een aantal leuke crashes van gekomen jaravw schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 15:29:
[...]
circuit breakers gooien ze in het echt ook wel eens eruit ..om het schreeuwen van het vliegtuig tegen te gaan of een vage foutmelding krijgen die ze niet zo maar op kunnen lossen![]()

In het echt trek je geen CB tenzij checklist het zegt.
Waarschijnlijk ten overvloede maar neem aan dat je een Xbox Serie S of X hebt en geen Xbox One. Op de Xbox One werkt MSFS namelijk niet.kwaazaar schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 13:40:
Dag mensen. Ik zou deze game wel op mn xbox willen spelen. Raden jullie nog bepaalde hardware aan? Ik heb bv nog een race stuur, is die ook te gebruiken?
Ondersteuning van rand apparatuur voor MSFS is nu nog beperkt, maar er is afgelopen week wel het een en ander aangekondigd.
Neem aan dat je race stuur nu ook niet werkt met je Xbox. Enige manier waar ik van gehoord heb is via een converter die de signalen van je racestuur omzet en daarmee een controller emuleert. Maar dit zal (misschien?, heb er zelf geen ervaring mee) wel voor race spellen werken maar de vraag is hoe MSFS hier mee om zal gaan.
Maar ik haal uit je vraag dat je MSFS nog niet geïnstalleerd hebt. Waarom schaf je niet eerst een maand een game pass ultimate abonnement (meeste linkse dus) aan voor 1 euro de eerste maand als je hier nog geen gebruik van hebt gemaakt (waarmee je MSFS kunt installeren) en probeer je het eerst met een normale xbox controller? Om mee te beginnen moet een controller prima te doen zijn.
Kun je MSFS in ieders geval proberen voordat je een hoop geld uitgeeft, mocht het bevallen kun je altijd nog kijken naar hardware...
[ Voor 4% gewijzigd door Gameaddict op 01-10-2021 16:23 ]
Gewijzigd. Eigenlijk is het antwoord van Gameaddict veel beter.kwaazaar schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 13:40:
[ Voor 33% gewijzigd door Uitvreter op 01-10-2021 16:28 ]
May clinging breasts always come to your aid in the kitchen!
nee, de xbox series s of x heb je idd nodig.kwaazaar schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 16:34:
Ik heb een Xbox One S. Gaat niet werken dus, helaas.
niet helemaalkillerbee1958 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:47:
[...]
Nou heeft PMDG in de afgelopen jaren bij mij laten zien dat hun beeld van betaalbaar en dat van mij steeds verder uit elkaar kwam te liggen, dus in hoeverre dat nu weer bij elkaar komt, valt nog te bezien.
de fbw a320 experimental kan ook niet niet alle lnav legs aan. en geen vnav.
en de stable en dev maken nog gebruik van de default FP.
Tuurlijk is het een heerlijk en goed toestel om mee te vliegen.
Maar de ongeduld dat ik ben, wil ik wel eens in een volwaardig af toestel airliner vliegen.
met TOD en vnav, etc etc... ik ga sowieso dit weekend de salty 747 eens proberen. die schijnt de WT FP erin te hebben zitten. met TOD en Vnav.
In mn flightplan heb ik duidelijk 8000ft opgegeven. Nu snap ik dat ATC daar vanaf kan wijken maar FL080 naar FL250 is wel een idioot verschil. Zeker omdat de C172 max FL140 kan.
Flightplan heb ik gemaakt op IFR low airways via MSFS zelf, maakt het een verschil als ik deze inschiet met Simbrief/Navigraph?
6) You just checked it.
Zal waarschijnlijk nodig zijn voor de payware addons.
Vessels: Anguilla, St Martin & St Barts (is er al een tijdje) en Vessels: UK South East and Vessels (komt binnenkort) zijn dus de payware addons. Verwacht dat de gratis Vessels Core Library verder niets doet.Vessels: Anguilla, St Martin & St Barts, Vessels: UK South East and Vessels: Channel Islands require the free Vessels Core Library. These are our core product line of regional sceneries.
Wat dat betreft is de ATC er sinds FSX niet beter op geworden. Wil je betere ATC dan zul je nu echt pilot2ATC of PF3 moeten gebruiken. Nadeel is dat deze minder gebruik vriendelijk zijn dan de standaard ATC.Tyoi schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 19:34:
ATC is wat mij betreft helemaal bonkers. Wil dat ik nu FL250 aanhoud in mn kleine Cessna-tje. Heeft iemand een idee waarom ATC zulke belachelijke FL's vereist?
Ik heb naar beide al gekeken maar ik heb het idee dat je ook bij beide meer in hun software bezig bent dan daadwerkelijk vliegen. Tevens zijn de stemmen immersion-breaking slechtGameaddict schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 19:49:
Wat dat betreft is de ATC er sinds FSX niet beter op geworden. Wil je betere ATC dan zul je nu echt pilot2ATC of PF3 moeten gebruiken. Nadeel is dat deze minder gebruik vriendelijk zijn dan de standaard ATC.

Mss toch nog maar eens kijken naar VATSIM of dergelijke...
6) You just checked it.
alles wat vessels binnen gekomen is op MP heb ik gekocht gisteren en binnen getrokken
-Vessels Basic (Free)
-Vessels Global Shipping
-Vessels Enhanced AI
-Vessels Anguilla, St Martin and St Barts
/f/image/0pCE0AfLac2M9vyyeZI3WZ9J.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/cuzvVmzivIrVKUIN408StuTQ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/gZjJtuEkjBM2iRYMEYdjkdd5.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 62% gewijzigd door ravw op 01-10-2021 20:54 ]
die heb je nodig om je ships weer te geven ... het zijn alleen maar boten die core , word ook gebruik als addon ships die dus in havens liggen en varenGameaddict schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 19:45:
[...]
Zal waarschijnlijk nodig zijn voor de payware addons.
[...]
Vessels: Anguilla, St Martin & St Barts (is er al een tijdje) en Vessels: UK South East and Vessels (komt binnenkort) zijn dus de payware addons. Verwacht dat de gratis Vessels Core Library verder niets doet.
The free Vessels Core Library that underpins our payware and freeware regional sceneries has received improvements to wakes and LODs and also contains new models for use in the brand new Vessels: UK South East pack which is now available via Orbx (orbxdirect.com)
:strip_exif()/f/image/ulJcaeyv6BLEZa5JApVvcRgl.jpg?f=fotoalbum_large)
maar dat die UK South east ook komt op MP en hoop ook de Vessels Channel Islands
Nu nog een AI pack van vliegtuigen en heli's met de juiste livery op de juiste vliegvelden ......... en vogels
[ Voor 41% gewijzigd door ravw op 01-10-2021 21:07 ]
Pilo2atc gebruik ik ook. Heerlijk idd.Gameaddict schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 19:49:
[...]
Wat dat betreft is de ATC er sinds FSX niet beter op geworden. Wil je betere ATC dan zul je nu echt pilot2ATC of PF3 moeten gebruiken. Nadeel is dat deze minder gebruik vriendelijk zijn dan de standaard ATC.
Pf3 ken ik niet. Welke is dat?
https://www.oncourse-software.co.uk/pf3_details.htmDirtyrockers schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 21:43:
[...]
Pilo2atc gebruik ik ook. Heerlijk idd.
Pf3 ken ik niet. Welke is dat?
Manual
PF3 had ik al voor FSX en is later geschikt gemaakt voor MSFS. Was eerst voornamelijk geschikt mbv 2e scherm omdat je dan met een extern prog. de shortcuts laten zien. Ondertussen is dit veranderd en kun je ze eenvoudig ingame zien.
Leuke aan PF3 is dat ie met verschillende accenten werkt, dus vlieg je boven griekenland heb je engels met een grieks accent. Ook kun je met PF3 emergency oproepen doen.
Nadeel is zoals @Tyoi al zegt de kwaliteit van de stemmen, die laten soms nogal te wensen over.
Moet wel zeggen dat ik de programma's ook niet veel gebruik heb omdat ik voornamelijk VFR vlieg en daarvoor de standaard ATC voldoende is. Maar wil binnenkort toch wat meer IFR vluchten gaan doen.
Tevens de ene keer is het 500MB de update en de andere keer 13GB....
Uiteindelijk is het probleem vanzelf voorbij gegaan voor mij, nu heb ik er geen last meer van.
[ Voor 4% gewijzigd door logion op 01-10-2021 23:31 ]
Ik heb de gratis (!) GAISv3 mod … global AI shipping… goed zat 😜 en gratis!ravw schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 20:50:
[...]
alles wat vessels binnen gekomen is op MP heb ik gekocht gisteren en binnen getrokken
-Vessels Basic (Free)
-Vessels Global Shipping
-Vessels Enhanced AI
There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X
Ja het is heel irritant, ik ga jou tips eens ten harte nemen en is kijken of het helpt.logion schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 23:30:
@Mikee007 dat probleem heb ik ook gehad, heel vervelend. Had van alles geprobeerd (dit is een officieel support artikel: https://flightsimulator.z...seems-stuck-on-big-files-), maar had niet de indruk dat er iets geholpen heeft. Soms lees je dat veranderen van regio zou kunnen helpen, dit kan ingame rechtsbovenaan bij jouw nick/avatar, maar mogelijks kun je daar niet aan want je krijgt wss onmiddellijk het updatescherm? Ook lees je dat de 'offending' file uit de MSFS Packages folder verwijderen zou helpen, eerst wel even MSFS afsluiten. Hier worden de updat files naar C:\Users\logion\AppData\Local\Packages\Microsoft.FlightSimulator_8wekyb3d8bbwe\LocalCache\Packages\Official\OneStore gedownload.
Uiteindelijk is het probleem vanzelf voorbij gegaan voor mij, nu heb ik er geen last meer van.
/f/image/PY3YZIlHvSnEY7lHQ2t3xHlW.png?f=fotoalbum_large)
Kan niet wachten tot de PMDG er is, mis de 737 wel een beetje (heb dat ding helemaal kapot gevlogen in x-plane). Hopelijk kun je de moeilijkheidsgraad instellen en is hij om te beginnen niet veel moeilijker dan de Zibo (en kun je later als je wil meer dingen zelf doen)
Ja idd! Heerlijk, met een correct flightmodel ipv de crappy default msfs. Veel paywarekisten is regelrechte zooi wat neigt naar oplichting. Blijft elke keer lastig, msfs (looks) vs xplane (realisme). Die twee moeten een kind maken en ik bencracking cloud schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 11:40:
Voor het eerst sinds lange tijd weer een vluchtje gedaan (ENNM naar ENGM).
[Afbeelding]
Kan niet wachten tot de PMDG er is, mis de 737 wel een beetje (heb dat ding helemaal kapot gevlogen in x-plane). Hopelijk kun je de moeilijkheidsgraad instellen en is hij om te beginnen niet veel moeilijker dan de Zibo (en kun je later als je wil meer dingen zelf doen)
/f/image/vJvkxToarh72BtG9r1rDBg4G.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/sfz2aW4nRIj9IUFtPTjJyS6v.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/NTaq9Gm1Ztro8judwTIhcFzg.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/9rp9eUqvykJKWapg7YsrXKQA.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/xLrwJVmK4clRkVZAPjq4xFli.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/ufc7l9dL9QSIiaqUMIaUMTnZ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/YIlaD7Pz9Lt92U84DHbKH26I.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/wG6nBrpOuNmFbAc3s1jxNgKR.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 65% gewijzigd door ravw op 02-10-2021 15:50 ]
Supermooi natuurlijk weer, maar ook weer erg aan de prijs. Ik zou wel eens willen dat niet ieder pakket tegen de 20 euro was.ravw schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 20:50:
-Vessels Basic (Free)
-Vessels Global Shipping
-Vessels Enhanced AI

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K
dan moet je gewoon wachten op de aanbiedingen .. maar dat kan een tijdje durenzzzzz schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 11:05:
[...]
Supermooi natuurlijk weer, maar ook weer erg aan de prijs. Ik zou wel eens willen dat niet ieder pakket tegen de 20 euro was.
Maar ja hobby's zijn duur en als er er een beetje van wil genieten zou je toch wat geld er tegen aan moeten gooien.
Vind deze addon wel er leuk, zeker als je kleine toestellen vliegt .. en het leuke is snachts zie je ze ook want ze varen dan gewoon met licht aan ...
[ Voor 7% gewijzigd door ravw op 03-10-2021 11:15 ]
Freeware?BramViking schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 11:33:
Is er naast de freeware van FBW (a320) nog een andere freeware vliegtuig aan te raden?
De TBM930 kun je proberen met de Improvement en Working Title G3000 mod.
Zeer snel (611km/hr=330kn) en insane climb rates. Je kunt lange afstanden vliegen (3000km) op FL310 (zie specs).
Met een mooie livery erbij en je hebt een pracht multi million dollar
Mijn #1 vliegtuig.
(wishlist... een TBM940 met autothrottle en VNAV
Youtube channels Overkill Productions en Tutorials.
/f/image/fO4AKk7sz9TjMaGBSuHLy08j.png?f=fotoalbum_large)
Stond op een gegeven moment 39 knopen headwind op de teller
[ Voor 7% gewijzigd door cracking cloud op 03-10-2021 13:10 ]
Eens. Vind geen autothrottle juist wel leuk. Heb je nog wat te doenBazerK schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 13:04:
[...]
Freeware?
De TBM930 kun je proberen met de Improvement en Working Title G3000 mod.
Zeer snel (611km/hr=330kn) en insane climb rates. Je kunt lange afstanden vliegen (3000km) op FL310 (zie specs).
Met een mooie livery erbij en je hebt een pracht multi million dollar![]()
plane onder je kont.
Mijn #1 vliegtuig.
(wishlist... een TBM940 met autothrottle en VNAV)
Youtube channels Overkill Productions en Tutorials.
Waarom heeft de TBM 930 trouwens wel een VNAV knop?
Komt me niet bekend voor maar je zou de JU52 eens kunnen de-installeren en opnieuw installeren via de content manager.Hassebassie schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 10:30:
Ik heb de JU52 aangeschaft. Ik heb de standaard (1939) uitvoering uitgeprobeerd. De eerste keer ging dat prima. Daarna als ik 1939 weer selecteer, zie ik het vliegtuig niet meer op de runway staan. Geluid doet het goed, de kist is ook gewoon te vliegen. In geen enkele camerapositie zie ik de kist. Hebben jullie suggesties?
Tja, geen idee..echte VNAV is zowiezo nog een issue in FS2020, implementatie nog in de ToDo list?. Mooi alternatief is de VNAV via de G3000 mod. Navigraph STAR contraints invoeren en de berekende target VNAV pad beetje bij beetje bijstellen bij daling. Heb je ook wat te doen onderweg.DoubleYouPee schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 13:13:
[...]
Waarom heeft de TBM 930 trouwens wel een VNAV knop?
[ Voor 9% gewijzigd door BazerK op 03-10-2021 13:39 ]
Salty 747BramViking schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 11:33:
Is er naast de freeware van FBW (a320) nog een andere freeware vliegtuig aan te raden?
Heavy 787
Cj4
Longtitude. Maar dan met de mod erop.
Working title gaat dat nog allemaal fixenBazerK schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 13:29:
[...]
Tja, geen idee..echte VNAV is zowiezo nog een issue in FS2020, implementatie nog in de ToDo list?. Mooi alternatief is de VNAV via de G3000 mod. Navigraph STAR contraints invoeren en de berekende target VNAV pad beetje bij beetje bijstellen bij daling. Heb je ook wat te doen onderweg.
Ga die 747 van Salty eens proberen, is er ook nog een goede 737 aan te raden?Dirtyrockers schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 13:39:
[...]
Salty 747
Heavy 787
Cj4
Longtitude. Maar dan met de mod erop.
[ Voor 8% gewijzigd door BramViking op 03-10-2021 14:38 ]
Nog niet. Maar pmdg komt met een 737. Even geduld nog.BramViking schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 14:36:
[...]
Ga die 747 van Salty eens proberen, is er ook nog een goede 737 aan te raden?
Alleen ga ik zelf geen €100-140 euro neerleggen voor een study plane. Wel mooi maar mij te gortig.Dirtyrockers schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 15:06:
[...]
Nog niet. Maar pmdg komt met een 737. Even geduld nog.
Nu moet ik bij mijn joystick de thrust halverwege houden omdat anders de thrust reverse in werking treedt.
Geen idee hoe het nu komt.
Bedankt! Dat is dus de oplossing!Gameaddict schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 13:17:
[...]
Komt me niet bekend voor maar je zou de JU52 eens kunnen de-installeren en opnieuw installeren via de content manager.
dat heb ik ook met de Airbusset ... 2 gas handels werken gewoon goed , de andere twee moet ik inderdaad in het midden houden anders thrust reverse aanMikee007 schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 16:36:
Bij mij zijn me instellingen van me joystick veranderd na een update, hoe dat komt geen idee!
Nu moet ik bij mijn joystick de thrust halverwege houden omdat anders de thrust reverse in werking treedt.
Ja heel vreemd, het is na een update gekomen. want voorheen werkte het gewoon goed.ravw schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 16:53:
[...]
dat heb ik ook met de Airbusset ... 2 gas handels werken gewoon goed , de andere twee moet ik inderdaad in het midden houden anders thrust reverse aan
ik wil met me slider gewoon het gas bedienen en niet de thrust reverse.
Klopt. Alleen heeft pmdg al aangegeven dat het veeel goedkoper zal zijn.BramViking schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 15:22:
[...]
Alleen ga ik zelf geen €100-140 euro neerleggen voor een study plane. Wel mooi maar mij te gortig.
Maar is natuurlijk sowieso een persoonlijke keuze.
Zorgen dat je throttle axis 0-100 gebruikt.Mikee007 schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 16:36:
Bij mij zijn me instellingen van me joystick veranderd na een update, hoe dat komt geen idee!
En de sensitivity van de throttle instellen.
Neutral op 50 zetten. De rest kan naar 0
Als er een echt mooi model van een leuk vliegtuig s waar ik interesse in heb, dan zou ik die 140 Euro zo aftikken. Een 737 is dat voor mij per definitie niet, een DC-3 wellicht wel. Of iets uit de Airbus famillie. Een klassieker als de A380 bijvoorbeeld (een afgesloten stijlperiode mag je klassiek noemen immers).Dirtyrockers schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 17:50:
[...]
Klopt. Alleen heeft pmdg al aangegeven dat het veeel goedkoper zal zijn.
Maar is natuurlijk sowieso een persoonlijke keuze.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Dank voor je tip maar helaas helpt het niet, ik heb de instellingen ingevoerd zoals door je aangegeven maar als ik de slider helemaal naar beneden doet dan gaan de motoren alsnog reversen.Dirtyrockers schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 17:52:
[...]
Zorgen dat je throttle axis 0-100 gebruikt.
En de sensitivity van de throttle instellen.
Neutral op 50 zetten. De rest kan naar 0
/f/image/DFjf0TKu95gGgJ0iynP37fmS.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/gEYbhD37ZHQTZdhclZQTzWYx.png?f=user_large)
[ Voor 7% gewijzigd door Mikee007 op 03-10-2021 18:40 ]
ow ik zie dat je een slider gebruikt...Mikee007 schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 18:40:
[...]
Dank voor je tip maar helaas helpt het niet
[Afbeelding]
[Afbeelding]
ik ging stiekem uit van TCA (aanname, mijn schuld)
Maakt niet uit, ik ben er inmiddels achter dat dit een bug is in de FlyByWire versie V0.7.0 zit.Dirtyrockers schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 18:41:
[...]
ow ik zie dat je een slider gebruikt...
ik ging stiekem uit van TCA (aanname, mijn schuld)
Met de ''normale'' A320 heb ik het probleem dus niet meer.
Het ligt dus niet aan mijn controls maar aan de FlyByWire versie, raar want in voorgaande versies had ik dit probleem niet.
Ter info onderstaande foto van hoe ik de slider moet houden bij draaiende motoren 0%:
:strip_exif()/f/image/0BDSSWY7yKCBQ14XVLGVMVyh.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 52% gewijzigd door Mikee007 op 03-10-2021 20:08 ]
Aaah. De fbw a320.Mikee007 schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 19:41:
[...]
Maakt niet uit, ik ben er inmiddels achter dat dit een bug is in de FlyByWire versie V0.7.0 zit.
Het ligt dus niet aan mijn controls maar aan de FlyByWire versie, raar want in voorgaande versies had ik dit probleem niet.
Ter info onderstaande foto van hoe ik de slider moet houden bij draaiende motoren 0%:
[Afbeelding]
Heb je de throttle gecalibreerd in de efb onder settings?
Is geen bug. Daar moet je instellen op welke plekken je welke detents hebt.
Zelfde probleem hier. Zag in spolplane view dat op nul de reverse thrust aan stondMikee007 schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 19:41:
[...]
Maakt niet uit, ik ben er inmiddels achter dat dit een bug is in de FlyByWire versie V0.7.0 zit.
[Afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door niki_lauda op 03-10-2021 21:21 ]
vertrek vanuit EHAM
/f/image/JZLyVK9Vw4BVUt066KrsPM0Y.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/mCzB3NNohTEY0JRmLb3sQwpO.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/7FIlf6PriK75Yb1L4Mxah1Xw.png?f=fotoalbum_large)
Aankomst LEMD
/f/image/bFtRJDWVwAvx8Lx5NOWRVrmD.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/JWzcyOy9aUsPSRKVjgNT7MEP.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/bY6gi7fV2Vx7ANGdwzZUolpX.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/S1fnZ3IAjXil27wSu0z4Wn9Z.png?f=fotoalbum_large)
voor de mensen die hem willen hebben het is een gratis toestel en werkt met FBW
https://nl.flightsim.to/f...us-a330-900neo-conversion
In de default 787. In de mcdu. Onder vnav. En dan next page. Staat daar pause on tod?
Ik ben even benieuwd of mijn heavy mod dingen gewijzigd heeft in mijn default. Of dat dat daar sowieso hoort te staan.
Zelfs zonder te testen durf ik met zekerheid te zeggen dat de standaard vliegtuigen geen functionaliteit hebben om te pauzeren op ToD.Dirtyrockers schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 10:04:
Wil iemand die de default 787 heeft eens iets voor mij checken? En liefst iemand die de heavy 787 mod nog nooit erop gehad heeft.
In de default 787. In de mcdu. Onder vnav. En dan next page. Staat daar pause on tod?
Ik ben even benieuwd of mijn heavy mod dingen gewijzigd heeft in mijn default. Of dat dat daar sowieso hoort te staan.
Wat bedoelen jullie met pauzeren op ToD?Ircghost schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 11:33:
[...]
Zelfs zonder te testen durf ik met zekerheid te zeggen dat de standaard vliegtuigen geen functionaliteit hebben om te pauzeren op ToD.
PSN ID: Svennie-NL
Dat weet ik... alleen op mijn xbox zag ik die tekst daar ook staan op de 787... het is wel greyed out.Ircghost schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 11:33:
[...]
Zelfs zonder te testen durf ik met zekerheid te zeggen dat de standaard vliegtuigen geen functionaliteit hebben om te pauzeren op ToD.
maar ik wil even checken of mijn profiel niet raar is... of dat de default bij mij aangepast is
zit onder MCDU, VNAV en dan next page.
dat de sim pauzeert als je op TOD komt... was een functie die in de heavy 787 zat..
echter zie ik de tekst ook in mijn mcdu staan van de default (ook op de xbox)
ik wil gewoon eens checken voordat ik alles sloop of deze tekst er ook bij andere staat (hij is greyed out dus werkt sowieso niet)
Ik blijf de prijs voor videokaarten absurd vinden. Zou ik daarom met deze prebuild in ultra kunnen spelen?
En wat is belangrijker video geheugen, of snelheid? Ik zie dat die 3070 kaarten bijvoorbeeld minder geheugen hebben maar wel hogere snelheid.
[ Voor 24% gewijzigd door Windows95 op 04-10-2021 12:04 ]
Ik heb op een Ryzen 5 3600 en een 5700xt met 32gb RAM ongeveer 30 fps, boven grote steden uiteraard wel wat minder, maar dan heb ik *bijna* alles op ultra, in 1440p. Qua graphics verschillen we niet veel maar jouw CPU is beter.. Misschien heb je hier iets aan.Windows95 schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 12:03:
pricewatch: HP Envy TE01-2380nd
Ik blijf de prijs voor videokaarten absurd vinden. Zou ik daarom met deze prebuild in ultra kunnen spelen?
En wat is belangrijker video geheugen, of snelheid? Ik zie dat die 3070 kaarten bijvoorbeeld minder geheugen hebben maar wel hogere snelheid.
[ Voor 8% gewijzigd door mvbo op 04-10-2021 12:32 ]
Dat gaat lukken, zolang je geen VR doet. 30 fps (voldoende voor MSFS) haal je wel in Ultra. Ik heb de 2060 Super en die trekt het na WU6 prima.Windows95 schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 12:03:
pricewatch: HP Envy TE01-2380nd
Snelheid is belangrijker zolang je voldoende video geheugen hebt. 8 GB is ruim voldoende.Windows95 schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 12:03:
Ja, staat er ook in de stock versie. Verse install hier, nooit die mod gebruikt.Dirtyrockers schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 10:04:In de default 787. In de mcdu. Onder vnav. En dan next page. Staat daar pause on tod?
thnx, dan weet ik dat het niet door de mod daar gekomen is.Propane schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 14:46:
[...]
Ja, staat er ook in de stock versie. Verse install hier, nooit die mod gebruikt.
vind het zon rare melding namelijk voor een vliegtuig.
psst.. je vliegt dan ook niet in een echt vliegtuig he.Dirtyrockers schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 14:47:
[...]
thnx, dan weet ik dat het niet door de mod daar gekomen is.
vind het zon rare melding namelijk voor een vliegtuig.
Het is "maar" een simulatie met wat handige extra's om het leuk te maken voor de simpilot
Klopt. En ik weet dat die functie in de mod was.killerbee1958 schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 19:24:
[...]
psst.. je vliegt dan ook niet in een echt vliegtuig he.
Het is "maar" een simulatie met wat handige extra's om het leuk te maken voor de simpilot
Alleen in de 787 staat die text er wel. Maar is greyed out. Dus staat er alleen maar.
Daarom dacht ik dat de mod mijn default files aangepast had. Of dat het in mijn profiel nog zat.
Dus die functie bestaat niet eens in de default. Maar de text staat er wel.
Ik vlieg momenteel op FL390 van HLLT naar FTTD op vatsim en zojuist kreeg ik van stuurboord een B739 in die vlak achter me langs ging op FL370.
Niets aan de hand dus maar ik had hem wel op mijn ND scherm verwacht.
TCAS staat aan met TA/RA en ALL.
Is dit een stukje functionaliteit die nog niet geïmplementeerd is in de FBW A32Nx?
tcas werkt alleen in stable en dev.. niet in exp.killerbee1958 schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 20:49:
Vraagje voor de FBW kenners hier.
Ik vlieg momenteel op FL390 van HLLT naar FTTD op vatsim en zojuist kreeg ik van stuurboord een B739 in die vlak achter me langs ging op FL370.
Niets aan de hand dus maar ik had hem wel op mijn ND scherm verwacht.
TCAS staat aan met TA/RA en ALL.
Is dit een stukje functionaliteit die nog niet geïmplementeerd is in de FBW A32Nx?
en je ziet alleen ai toestellen.
maar volgens mij zijn alle vatsimmers ai toestellen.
Ah, vandaar. Ik vloog voorheen met Dev en meende ze toen wel gezien te hebben.Dirtyrockers schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 21:14:
[...]
tcas werkt alleen in stable en dev.. niet in exp.
en je ziet alleen ai toestellen.
maar volgens mij zijn alle vatsimmers ai toestellen.
Nu met experimental en daarom zie ik ze dus niet.
Thanks voor je snelle antwoord
Cockpit build topic: Flightsimulator: Home cockpit Vragen en Show
Zero Tolerance: Screenshot dumps (definitie: foto's voor het showen zelf, dus zonder discussiewaarde) moeten in het specifieke topic hiervoor: [Flightsim] Screenshots collage
Voor discussie over real-life luchtvaart: Vliegen, Techniek en achtergrond
Hier graag focussen op FS2020! Algemeen Flight Simulator Topic: Flight Simulator - Deel 85
Wil je leren vliegen of navigeren? Kom naar (Flight Sim) Vraag & Uitleg over vlieg & navigatie principes voor al je vragen!
FS2020 Tweakers Aviation Discord: https://discord.gg/vVzp3nc