Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

appie35 schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 09:24:
[...]

Bij mij is het laden sinds laatste update beter.
Hoe vol staat je Community folder?Laadt je van een SSD (intern? Waar ik natuurlijk wel van uit ga!)

Met welke vliegtuigen vlieg je? En van welke airport?
Staat je Cache aan of uit!
Ik heb niks in de community folder en laad vanaf een snelle interne SSD met verse Windows 10 install.

Ik vlieg met straal motor vliegtuigen en mijn favoriete route is EBBR - EHAM Brussel - Schiphol.
Cache heb ik nooit naar gekeken of veranderd, maakt dat wat uit dan?

• appie35
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17-11 13:17
Verwijderd schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 09:45:
[...]

Ik heb niks in de community folder en laad vanaf een snelle interne SSD met verse Windows 10 install.

Ik vlieg met straal motor vliegtuigen en mijn favoriete route is EBBR - EHAM Brussel - Schiphol.
Cache heb ik nooit naar gekeken of veranderd, maakt dat wat uit dan?
Dat ben ik nu ook aan het testen, maar ik had hem altijd uit staan.

En ik weet natuurlijk ook niet wat jij lang vind qua laad tijden.(het laatste wat ik gespeeld heb qua xplane is v10 en die vond lk lang laden. Bij mij duurt het starten van de sim tot menu 2:18 (vanaf dat het scherm start)

Laden EHRD (startbaan) met standaard Airbys A320neo met Multiplayer uit, traffic AI Weather custom time 12:00 UTC met weinig wolken. Dan is bij min dat 1:01 voordat het scherm verschijnt dat je EHRD ziet

Is dat lang? Dat is iets wat ik niet voor jou kan bepalen. Over het opstarten van de sim dat vind ik ook erg vreemd en vraag ik mij ook af waarom? ( de sim weet immer nog helemaal niet wat je wil gaan doen?) Wat ik ook vreemd vind is, is dat zodra je op het icoontje druk je gewoon 20-30 seconden zit te wachten totdat er überhaupt iets gebeurd. (ik vraag me af hoe mensen zouden reageren als dit bij bijv Excel of Word het geval zou zijn )

Android gebruiken met een visuele beperking, kan dat?

appie35 schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 09:21:
[...]
Moeten we nu een croudfunding pagina opzetten om de kosten te dekken?
Cloudfunding lijkt me wel wat! Hurrrhurr... cloud... wolken.. Flight Sim.. snap je?

There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X

Verwijderd

appie35 schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 10:24:
[...]

Dat ben ik nu ook aan het testen, maar ik had hem altijd uit staan.

En ik weet natuurlijk ook niet wat jij lang vind qua laad tijden.(het laatste wat ik gespeeld heb qua xplane is v10 en die vond lk lang laden. Bij mij duurt het starten van de sim tot menu 2:18 (vanaf dat het scherm start)

Laden EHRD (startbaan) met standaard Airbys A320neo met Multiplayer uit, traffic AI Weather custom time 12:00 UTC met weinig wolken. Dan is bij min dat 1:01 voordat het scherm verschijnt dat je EHRD ziet

Is dat lang? Dat is iets wat ik niet voor jou kan bepalen. Over het opstarten van de sim dat vind ik ook erg vreemd en vraag ik mij ook af waarom? ( de sim weet immer nog helemaal niet wat je wil gaan doen?) Wat ik ook vreemd vind is, is dat zodra je op het icoontje druk je gewoon 20-30 seconden zit te wachten totdat er überhaupt iets gebeurd. (ik vraag me af hoe mensen zouden reageren als dit bij bijv Excel of Word het geval zou zijn )
Bij mij duurt het laden ook zo lang in FS 2020.

Xplane 11 gaat bij mij: 10 seconden tot menu en 50 seconden van menu naar vlucht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/25_la_Fsig1-a0Dq2Q_vUiqsIeY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YXWFxOsfddXSi3ZQc1k4cCGO.jpg?f=fotoalbum_large

Even de Arrow III Turbo uitlaten. EHGG-EBOS, gelijk die GPS-mod even geïnstalleerd...

There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X

• robinez
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-11 14:59
heerlijk dagje vrij, dus dan maar een prive vluchtje maken vanaf KMSP (Minneapolis-St Paul Intl) in de just flight turbo Arrow IV.

Het is een regenachtig begin in de ochtend, maar in dat meren gebied rondom de stad is dat geen straf.
Zo even een business flight order oppikken in onair en we kunnen gaan :).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gZdpMXuGH6mXMDVBQNeK4aAP1_4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lJIZiQHFNrfFm7xkQ6PRvWmq.jpg?f=fotoalbum_large
Ok dat was géén succes....

Continu cruisen op 8000 ft ging prima, totdat ik ter hoogte van Zeeland kwam (vanuit Groningen via SPY). Ineens begint m'n airspeed te dalen totdat de motor begint te sputteren en ik als ik een baksteen uit de lucht begin te vallen.

Motor uiteindelijk kunnen herstarten en als de wiedeweerga in de GPS een uitwijk naar EHBU gepakt en 'm aan aan de grond weten te zetten met flink wat moeite. Ik had meer dan genoeg brandstof over, failures staan uit, leek allemaal niks aan de hand ....

Heel bijzonder. Geen idee wat er nu verkeerd ging. Mixture en feather stonden naar mijn idee goed maar zelfs full throttle bleef de airspeed dalen...

EDIT: Misschien engine icing? De OAT zat net onder de 0 op die hoogte....?

[ Voor 5% gewijzigd door DigitalExorcist op 29-05-2021 13:02 ]

DigitalExorcist schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 12:56:

Continu cruisen op 8000 ft ging prima, totdat ik ter hoogte van Zeeland kwam (vanuit Groningen via SPY). Ineens begint m'n airspeed te dalen totdat de motor begint te sputteren en ik als ik een baksteen uit de lucht begin te vallen.

Motor uiteindelijk kunnen herstarten en als de wiedeweerga in de GPS een uitwijk naar EHBU gepakt en 'm aan aan de grond weten te zetten met flink wat moeite. Ik had meer dan genoeg brandstof over, failures staan uit, leek allemaal niks aan de hand ....

Heel bijzonder. Geen idee wat er nu verkeerd ging. Mixture en feather stonden naar mijn idee goed maar zelfs full throttle bleef de airspeed dalen...

misschien teveel of te weinig zuurstof dan valt hij ook terug ik weet niet of dat met deze kist ook zo is te regelen maar denk wel .. mits je een bluaw zwart en rode handel heb ..
dus zet je rode handel iets terug dan gaan de toeren weer om hoog

[ Voor 5% gewijzigd door ravw op 29-05-2021 13:13 ]

Systeem:AMD Ryzen 7 9800X3D ,RTX 5080 OC,FURY 64 GB DDR5-6000,ASUS TUF Gaming B850M-PLUS WIFI, SAMSUNG 990 EVO Plus 4 TB

ravw schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 13:12:
[...]

misschien teveel of te weinig zuurstof dan valt hij ook terug ik weet niet of dat met deze kist ook zo is te regelen maar denk wel .. mits je een bluaw zwart en rode handel heb ..
dus zet je rode handel iets terug dan gaan de toeren weer om hoog
De fuel mixture? Ja daar zat ik al mee te pielen maar leek niet direct te helpen. Zal het straks nog eens proberen. Ik moet nog van EHBU naar EBOS om m'n bestemming op z'n minst te halen ;)

• upclocker
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:05

Carburator icing misschien? Af en toe even de carb heat er uit trekken. Kan al optreden bij 30 graden, als de lucht lekker vochtig is. Een carburator heeft een venturi waardoor de druk afneemt en ook de temperatuur. Plus de brandstof verneveld wat ook nog warmte onttrekt. Kortom je kan al heel snel te maken hebben met carburator icing.
upclocker schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 13:37:
[...]

Carburator icing misschien? Af en toe even de carb heat er uit trekken. Kan al optreden bij 30 graden, als de lucht lekker vochtig is. Een carburator heeft een venturi waardoor de druk afneemt en ook de temperatuur. Plus de brandstof verneveld wat ook nog warmte onttrekt. Kortom je kan al heel snel te maken hebben met carburator icing.
Ok, nu heb je me. Waar vind ik die?? :)

• upclocker
DigitalExorcist schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 13:40:
[...]

Ok, nu heb je me. Waar vind ik die?? :)
Moet je natuurlijk wel vliegen met een vliegtuig met carburatoren en geen injectie, want dan gaat het hele verhaal niet op natuurlijk. Welk vliegtuig vloog je in?
upclocker schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 13:42:
[...]

Moet je natuurlijk wel vliegen met een vliegtuig met carburatoren en geen injectie, want dan gaat het hele verhaal niet op natuurlijk. Welk vliegtuig vloog je in?
De Justflight Piper Arrow III Turbo

• upclocker
DigitalExorcist schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 13:46:
[...]

De Justflight Piper Arrow III Turbo
Als ik die cockpit zo zie heeft die een injectie motor, want hij heeft een alterate air hendel. Kan zijn dat je normale lucht intake ijs opbouw heeft gehad. Als je de alternate air gebruikt haalt die de lucht ergens anders vandaan. Dan krijg je ongefilterde en warmere lucht in de motor, dus als het niet nodig is kun je hem beter niet gebruiken, want je zal iets minder vermogen hebben.

Is je motor zelf nog heel? In de Just Flight Arrow Turbo zelf kun je deze ook mishandelen namelijk. (Dus buiten de failure opties van MSFS zelf). (Geen idee of dit bij de non-turbo ook al was, zag het gisteren zelf pas bij de turbo)

Moet je echter wel zelf op "enable" zetten, stond bij mij uit. Op de Ipad bij maintance (waar je olie hoeveelheid word getoond) kun je een vinkje aanvinken. Je kunt bij maintance ook naar rechts scrollen en dan zie je de motor schade.

Had het dus gisteren zelf ook al voor elkaar om de motor voor 53% te beschadigen, iedere keer zakte daardoor het toerental in.

Systeem: AMD Ryzen 7 7800X3D, Asus TUF Gaming X670E-Plus, 32gb RAM, Asus RTX 4070 TI

Gameaddict schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 14:05:
[...]

Is je motor zelf nog heel? In de Just Flight Arrow Turbo zelf kun je deze ook mishandelen namelijk. (Dus buiten de failure opties van MSFS zelf). (Geen idee of dit bij de non-turbo ook al was, zag het gisteren zelf pas bij de turbo)

Moet je echter wel zelf op "enable" zetten, stond bij mij uit. Op de Ipad bij maintance (waar je olie hoeveelheid word getoond) kun je een vinkje aanvinken. Je kunt bij maintance ook naar rechts scrollen en dan zie je de motor schade.

Had het dus gisteren zelf ook al voor elkaar om de motor voor 53% te beschadigen, iedere keer zakte daardoor het toerental in.
Oooh dáár is dat vinkje "Warnings" dus voor.. dacht dat het puur het weergeven van berichten was. Ja dat klinkt aannemelijk dan. Die had ik aangezet.. geen warnings gezien trouwens, maar ook niet gescrolled naar rechts moet ik zeggen.

Klinkt aannemelijk. Zal het later/morgen nog eens proberen, maar dan de terugvlucht.. :)

• flopdoc
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-10 16:47
upclocker schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 13:37:
[...]

Uit de manual:
"The pilot should monitor weather conditions while flying and should be alert to conditions which might lead to
icing. If induction system icing is expected, place the alternate air control in the ON position."

De vraag is dan wanneer deze vorm van icing te verwachten is, uit de FAA guide : "Induction icing potential varies greatly among different aircraft and occurs under a wide range of meteorological conditions. It is primarily an engineering and operating problem rather than meteorological."

Ik neem aan dat het bij bv een langdurig laag toerental kan optreden, de reden waarom je bij dalen de carb heat (als die er is) aan moet zetten.

RPL MLA les op EHST | Aorus Z690 Pro | i9 13900K@5.8 | RTX 5090 | Varjo Aero | 64GB DDR5@5600 | HC Alpha Bravo Virpil Stick Collective | Buttkicker Gamer 2

• flopdoc
En er is nog de procedure volgens de manual:

Engine failure in flight

If at low altitude:
Airspeed 75 KIAS minimum
Prepare for power off landing.

If altitude permits:
Fuel selector SWITCH TO FULLEST TANK
Fuel pump HI
Mixture RICH
Alternate air OPEN
Engine gauges Check for indication of cause
If no fuel flow/pressure is indicated, check tank selector position to be sure it is on a tank containing fuel.

When power is restored:
Alternate air CLOSE
Fuel pump OFF
If power is not restored, prepare for power off landing. Trim for 97 KIAS.

RPL MLA les op EHST | Aorus Z690 Pro | i9 13900K@5.8 | RTX 5090 | Varjo Aero | 64GB DDR5@5600 | HC Alpha Bravo Virpil Stick Collective | Buttkicker Gamer 2

• flopdoc

• upclocker
flopdoc schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 14:17:
[...]

Uit de manual:
"The pilot should monitor weather conditions while flying and should be alert to conditions which might lead to
icing. If induction system icing is expected, place the alternate air control in the ON position."

De vraag is dan wanneer deze vorm van icing te verwachten is, uit de FAA guide : "Induction icing potential varies greatly among different aircraft and occurs under a wide range of meteorological conditions. It is primarily an engineering and operating problem rather than meteorological."

Ik neem aan dat het bij bv een langdurig laag toerental kan optreden, de reden waarom je bij dalen de carb heat (als die er is) aan moet zetten.
Het voordeel van injectie motoren is dat ze veel minder last hebben van icing omdat de brandstof direct in de cylinders wordt gespoten en dus niet meer in een carburateur wordt verneveld, waardoor je heel snel last van carburator icing hebt.

Injectie motoren kunnen in uitzonderlijke gevallen hebben dat er ijs ontstaat in de normale lucht inlaat. In de lucht inlaat zit meestal een filter die dus verstopt raakt met ijs. Dit zal je alleen krijgen als je dus echt in icing conditions vliegt. Ongeveer met een OAT onder de 5 graden en visible moisture. Het is dezelfde soort ijs aanzetting die je ziet op de vleugels, maar dan in de lucht inlaat. Over het algemeen zet je de alternate air dan ook pas aan als je merkt dat de motor minder gaat presteren en je vermoed dat er sprake is van blokkade van je intake.

Dit is dus heel anders dan ijsvorming in de carburateur. wat kan ontstaan zonder icing conditions. Voor een motor met carburator klopt het inderdaad dat je bij lage toerentallen eigenlijk altijd de carb heat aanzet, omdat je het venturi effect enorm vergroot als je het gas dicht trekt en er een grote kans is dat je ijsvorming krijgt je op je throttle valve. De carb heat gebruik je dus preventief in tegenstelling tot alternate air. Waar je niet van moet schrikken is dat als je carburator icing hebt en je doet de carb heat aan de prestaties van de motor eerst een tijd je kan verslechteren voordat het beter wordt. Dit komt omdat het ijs los komt en in de motor terecht komt. Dus nooit de carb heat weer uit doen in zo'n geval.

Kort gezegd:
Injectie motor
- alternate air on als je performance drop hebt.
- ijs vorming bij ongeveer OAT <5 graden plus visible moisture.

carburateur motor
- in de cruise carburator heat af en toe aan zodra je vermoed dat je last van carburator icing kan hebben.
- Tijdens lage powersettings carb heat aan
- Tijdens landen altijd carb heat aan. Kost je iets aan vermogen, maar beter dan geen vermogen.
- Carb icing kan al optreden bij 30+ graden in vochtige condities.

• flopdoc
En de Piper Arrow 3/4 Turbo heeft fuel injection neem ik aan?

Oh ja: The Turbo Arrow is powered by a six-cylinder, horizontally opposed, fuel-injected, turbocharged engine, rated at 200 horsepower at 2,575 RPM and 41 inches MAP.

[ Voor 58% gewijzigd door flopdoc op 29-05-2021 15:06 ]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/utdt0WOEqGQYMBH3cwrgKaTcGP4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cEcrMpPcmHV0OTiKo8jxolqh.jpg?f=fotoalbum_large

Ok, en dan nu de terugvlucht maar proberen. Van EHBU naar EBOS ging prima, nu van EBOS terug naar EHGG..

• Rudy-B
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07-03 21:56

Rudy-B

Always have fun.

Nu de nieuwe PC er is kan ik eindelijk de serie over flight Sim Navigatie voortzetten. Of eigenenlijk ... opnieuw beginnen, want de serie was gestart met FSX, dat kan natuurlijk nu niet meer. En de oude PC had het gezien het gestotter zelfs met FSX al zwaar. Opnieuw dus!

Microsoft Flight Simulator 08 Instrument Navigation, NDB, VOR, ILS, GPS, SID, STAR

Navigatie geschiedt vandaag de dag hoofdzakelijk met GPS (Global Positioning System). Het is leuk om een GPS vluchtplan te maken, het in de vluchtcomputer te laden en de autopilot de waypoints af te zien lopen, of zelf te vliegen en de lijn te volgen. Maar iets meer interactie is eigenlijk nog leuker … zelf vliegen en de navigatie doen met NDB en VOR radio bakens, met aan het eind een handmatig uitgevoerde ILS landing.

De posities en de frequenties van de radio bakens zijn vermeld op aeronautische kaarten. Deze zijn beschikbaar op het internet en via apps waarmee ook vluchtplannen gemaakt kunnen worden. Onder de beste apps bevinden zich Skyvector, Plan G, of, mijn persoonlijke favoriet, Little Navmap.

Deze video is een samenvatting van de serie die komen gaat, over vluchtplanning en instrument navigatie met NDB, VOR, ILS, GPS, SID, STAR.

Link naar de video.

Link naar het artikel.

Afbeeldingslocatie: https://up.picr.de/41304805ld.jpg

YouTube AI Playlist - Deviantart AI Portfolio

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:30
Ik moet zeggen dat die nieuwe update weer voor slechte performance heeft gezorgd. Heb ook niets in de community folder staan. Ik mis ongeveer 15 a 20 fps.
turkeyhakan schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 16:28:
Ik moet zeggen dat die nieuwe update weer voor slechte performance heeft gezorgd. Heb ook niets in de community folder staan. Ik mis ongeveer 15 a 20 fps.
Bijzonder.. ik heb er totaal 0 last van, sterker nog, alles lijkt wat vloeiender te gaan dan voorheen. Settings al 3x gechecked maar alles staat nog precies hetzelfde..

Alleen is m'n FPS-countertje weg (Geforce Experience) en ik weet even niet hoe ik die terug krijg...

Bij mij lijkt het ook alleen maar vloeiender te zijn na de patch. Nu heb ik wel altijd m'n frame rate gelocked op 30 fps (die ik voor en na de patch haalde) dus weet niet of ie echt hoger of lager is dan voorheen. Aantal fps boeit me niet, zolang heb maar vloeiend is.

Systeem: AMD Ryzen 7 7800X3D, Asus TUF Gaming X670E-Plus, 32gb RAM, Asus RTX 4070 TI

DigitalExorcist schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 16:41:
[...]
Alleen is m'n FPS-countertje weg (Geforce Experience) en ik weet even niet hoe ik die terug krijg...
ALT-X --> Tandwiel --> HUD layout --> Prestaties --> FPS

ALT-R kun je hem aan en uitzetten

Gameaddict schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 14:05:
[...]

Vermoedelijk was dat het ja. Ik heb die "Warnings" nu niet aangezet en de terugvlucht vanaf EBOS naar EHGG ging vlekkeloos!

EDIT: Zojuist nog eens geprobeerd, écht de Warnings/failures uit gezet, maar ik viel tussen EHGG en EHLE alweer uit de lucht. Was aan het klimmen naar 8000 ft maar ik kwam amper boven de 6500... fuel flow ging naar 0, ik kon motor stoppen en starten wat ik wilde maar het ding kwam niet meer op gang.

Via de "tablet" nog 'ready for takeoff' gekozen, daar vandaan leek ie éventjes gas te geven maar hield er gelijk weer mee op. Fuel was >50% beschikbaar maar 0 flow... ik snap 't niet :F (dit was de Turbo Arrow IV trouwens)

[ Voor 23% gewijzigd door DigitalExorcist op 29-05-2021 19:08 ]

• flopdoc
Bij mij lijkt het na de update ook vloeiender te lopen in het algemeen.

• robinez
DigitalExorcist schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 17:20:
[...]

Vermoedelijk was dat het ja. Ik heb die "Warnings" nu niet aangezet en de terugvlucht vanaf EBOS naar EHGG ging vlekkeloos!

EDIT: Zojuist nog eens geprobeerd, écht de Warnings/failures uit gezet, maar ik viel tussen EHGG en EHLE alweer uit de lucht. Was aan het klimmen naar 8000 ft maar ik kwam amper boven de 6500... fuel flow ging naar 0, ik kon motor stoppen en starten wat ik wilde maar het ding kwam niet meer op gang.

Via de "tablet" nog 'ready for takeoff' gekozen, daar vandaan leek ie éventjes gas te geven maar hield er gelijk weer mee op. Fuel was >50% beschikbaar maar 0 flow... ik snap 't niet :F (dit was de Turbo Arrow IV trouwens)
met edie turbo arrow iii heb ik dat soort rare dingen ook, maar op de videos online hebben die youtubers dat niet, dus ik denk dat ik iets fout doe.

tot nu toe in de piper arrow IV nog geen enkel probleem gehad tot nu toe. Dat is nu mijn favoriete vliegtuig, die klimt super snel en vliegt zo mega stabiel. Wat ik ook mooi vind is dat je te snel gaat dat je in het geluid hoort dat dat vliegtuig bijna uitelkaar valt kwa stress. Super mooi gedaan!

• Propane
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
DigitalExorcist schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 17:20:
[...]

Probeer de alternate air functie eens, of zet anders in de MSFS instellingen icing op Visual Only of iets dergelijks. Dat zou sinds de laatste update correct moeten werken zodat icing geen effect op aerodynamica of mogelijk de air intake heeft.
Propane schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 19:51:
[...]
Probeer de alternate air functie eens, of zet anders in de MSFS instellingen icing op Visual Only of iets dergelijks. Dat zou sinds de laatste update correct moeten werken zodat icing geen effect op aerodynamica of mogelijk de air intake heeft.
Oh ja… dit keer was ik die vergeten. Ugh. Morgen weer een dag!

• appie35
Rudy-B schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 16:13:
Nu de nieuwe PC er is kan ik eindelijk de serie over flight Sim Navigatie voortzetten. Of eigenenlijk ... opnieuw beginnen, want de serie was gestart met FSX, dat kan natuurlijk nu niet meer. En de oude PC had het gezien het gestotter zelfs met FSX al zwaar. Opnieuw dus!

Microsoft Flight Simulator 08 Instrument Navigation, NDB, VOR, ILS, GPS, SID, STAR

Navigatie geschiedt vandaag de dag hoofdzakelijk met GPS (Global Positioning System). Het is leuk om een GPS vluchtplan te maken, het in de vluchtcomputer te laden en de autopilot de waypoints af te zien lopen, of zelf te vliegen en de lijn te volgen. Maar iets meer interactie is eigenlijk nog leuker … zelf vliegen en de navigatie doen met NDB en VOR radio bakens, met aan het eind een handmatig uitgevoerde ILS landing.

De posities en de frequenties van de radio bakens zijn vermeld op aeronautische kaarten. Deze zijn beschikbaar op het internet en via apps waarmee ook vluchtplannen gemaakt kunnen worden. Onder de beste apps bevinden zich Skyvector, Plan G, of, mijn persoonlijke favoriet, Little Navmap.

Deze video is een samenvatting van de serie die komen gaat, over vluchtplanning en instrument navigatie met NDB, VOR, ILS, GPS, SID, STAR.

Link naar de video.

Link naar het artikel.

[Afbeelding]
Prachtig en bedankt ga je zeker volgen!

• Svennie
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-11 10:57
appie35 schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 00:02:
[...]

Zoek even in je vriendenlijst naar appie21

En ik heb de Eerste Voyager trip Leg afgerond . Het blijft mooi in de bergen.

Wat een rust en wat een uitzicht. Helaas had ik bij deze trip weer geen ATC dus zomaar aangevlogen op de baan...
Daar staat je niet bij, heb je toegevoegd.

ik gebruik bij de bush flights nooit ATC

[ Voor 36% gewijzigd door Svennie op 30-05-2021 01:53 ]

PSN ID: Svennie-NL

• djbarney
  • Registratie: Augustus 2007
  • Nu online

djbarney

XBL: DeejayBarney

Voor hen die de Airbus wat vaker besturen, ik heb vandaag mijn eerste vlucht met dat ding geprobeerd, en soort van volgens flightplan gevlogen, op basis van de instructies van de ingebouwde ATC zelfs, en ben zowaar nog "heelhuids" geland ook.. Welliswaar met een stuiter van jewelste, maar toch.. er zijn op zijn minst een stuk of 100 van de passagiers van de 178 die ik mee had, ongehavend uit t vliegtuig gestapt, daar ga ik dan maar vanuit..

Vraagje voor hen die het beter weten: bij het dalen kreeg wilde de a320neo van fbw (0.6.1 stable versie uit de marketplace) niet heel snel dalen. Zat op 26000 ft, en moest op gegeven moment ipv de managed descent naar de 3000 ft waar ik op gecleared was (en gelijk ook eerste minimum hoogte restriction), zelf handmatig met een V/S ingrijpen omdat het ding maar niet naar beneden wilde. kreeg in managed descent niet meer dan 1000ft/min descent rates.. Hoe zorg ik er volgende keer voor dat hij in managed toch iets beter zn best doet om die 3000 te halen?..

En voor het landen, had keurig weer bij het landen, dus heb de autopilot een nm of 3 voor de baan uitgezet, had een approach snelheid 130kts, full flaps.. doen jullie dan zelf nog een flare inzetten? en zo ja, hoe hoog boven de baan begin je die dan? ik heb het zelf wel geprobeerd nog, maar was denk ik rijkelijk te laat met flaren (dat krijg ik van constant die GA en de CJ4 planes etc. vliegen).. ik viel dus de laatste 50ft behoorlijk hard naar beneden, en stuiterde tenminste 10 ft weer omhoog alvorens ik dan toch de boel wel op de grond wist te houden.

foto's van cockpit met settings enzovoort, voeg ik morgen even toe :)
djbarney schreef op zondag 30 mei 2021 @ 04:45:.. er zijn op zijn minst een stuk of 100 van de passagiers van de 178 die ik mee had, ongehavend uit t vliegtuig gestapt, daar ga ik dan maar vanuit..
Ach, m’n lijfspreuk is niet voor niets:’”als je na een landing erbij weg kan lopen was het een goeie landing, als je het vliegtuig daarna kan hergebruiken was het een perfecte landing”

• turkeyhakan
  • Laatst online: 08:30
DigitalExorcist schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 16:41:
[...]

Bijzonder.. ik heb er totaal 0 last van, sterker nog, alles lijkt wat vloeiender te gaan dan voorheen. Settings al 3x gechecked maar alles staat nog precies hetzelfde..

Voorheen had ik 100% GPU gebruik bij vliegen vanaf Rotterdam. Nu blijft dat op ongeveer 65% haken. In een andere stad heb ik dan wel weer 100%. Bijzonder!

• Vinslo
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20-11 09:24
djbarney schreef op zondag 30 mei 2021 @ 04:45:
Vraagje voor hen die het beter weten: bij het dalen kreeg wilde de a320neo van fbw (0.6.1 stable versie uit de marketplace) niet heel snel dalen. Zat op 26000 ft, en moest op gegeven moment ipv de managed descent naar de 3000 ft waar ik op gecleared was (en gelijk ook eerste minimum hoogte restriction), zelf handmatig met een V/S ingrijpen omdat het ding maar niet naar beneden wilde. kreeg in managed descent niet meer dan 1000ft/min descent rates.. Hoe zorg ik er volgende keer voor dat hij in managed toch iets beter zn best doet om die 3000 te halen?..

En voor het landen, had keurig weer bij het landen, dus heb de autopilot een nm of 3 voor de baan uitgezet, had een approach snelheid 130kts, full flaps.. doen jullie dan zelf nog een flare inzetten? en zo ja, hoe hoog boven de baan begin je die dan? ik heb het zelf wel geprobeerd nog, maar was denk ik rijkelijk te laat met flaren (dat krijg ik van constant die GA en de CJ4 planes etc. vliegen).. ik viel dus de laatste 50ft behoorlijk hard naar beneden, en stuiterde tenminste 10 ft weer omhoog alvorens ik dan toch de boel wel op de grond wist te houden.
Herkenbaar probleem binnen MSFS. Krijg van van de ATC veel te laat clearance om descent in te zetten. Heb zelfs een keer ca 5nm gekregen om van kruishoogte (38000ft) naar begin van de localizer en glidescope te dalen (3000ft). Totaal onhaalbaar dus.

De reden dat de A320 zo langzaam daalt is omdat hij je (managed of ingestelde) snelheid probeert aan te houden. Vaak komt de descent tegelijk met een in het flightplan opgenomen reductie in snelheid. Dan heeft het vliegtuig veel moeite om de daling in te zetten. De maximale daling die hij kan bereiken is dan de daling die hij met throttle idle kan bereiken terwijl hij je ingestelde snelheid niet voorbij gaat.

Paar opties:
1. Negeer ATC en zet vroeger de daling in (dit doe ik nu vaak).
2. Gebruik een beetje speedbrakes om je gewenste descent rate te halen. Hiermee creëer je meer luchtweerstand en krijgt het vliegtuig een hogere descent rate gekoppeld aan je snelheid.
3. Stel handmatig een hogere snelheid in. Dit is alleen vaak ongewenst omdat je die snelheid vervolgens ook weer kwijt moet en je soms ook restricties in snelheid in je flightplan tegenkomt.

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0InC5WpQIGihX6A6TfJUms2Fl4Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6NBs5WJu0xe0B91NRl63cg7M.png?f=fotoalbum_large

Ik kan niet helemaal overweg met de auto pilot van de vliegtuigen zelf in FS 2020.

FS 2020 ziet er mooi uit, maar het vliegen zelf is wat minder.

Ik ga weer verder in X-plane 11 tot X-plane 12 er is.

• toro
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-11 15:25
Ik wil de real time simulator ervaring niet hebben.

Kan je ook in een versimpelde modus vliegen met Microsoft flight simulator 2020?
toro schreef op zondag 30 mei 2021 @ 18:40:

Kan je ook in een versimpelde modus vliegen met Microsoft flight simulator 2020?
Je kan crashes uitzetten… en allerlei assists aanzetten. Maar het is maar wat je “versimpeld” vindt..

djbarney schreef op zondag 30 mei 2021 @ 04:45:

Heb alleen ervaring met de FBW 320 (dus niet echt), maar dat ding remt heel slecht af, ook met alle speedbrakes deployed. Ik vermoed dus dat de snelheid te hoog was. Dan blijf je horizontaal vliegen totdat je de snelheid hebt die is ingesteld in de autopilot.
Maar als ik het goed heb zou v/s mode je snelheid moeten negeren en wel de vertical speed aanhouden.

De ingebouwde ATC laat je soms te laat dalen.
Je kan het beste zelf berekenen waar de top of descent ligt (punt waar je begint met dalen). Uitgangspunt daarbij is je hoogte in feet gedeeld door 1000 x 3 + 10. Dus stel, je zit op FL360 (36000ft), dan is het 36x3+10=118, dus 118nm van je bestemming begin je met dalen.

Edit: oeps zie dat @vinslo ook al gereageerd had :)

• flopdoc

• Sparkiezz
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-10 07:23
Verwijderd schreef op zondag 30 mei 2021 @ 17:42:
[Afbeelding]

Ik kan niet helemaal overweg met de auto pilot van de vliegtuigen zelf in FS 2020.

FS 2020 ziet er mooi uit, maar het vliegen zelf is wat minder.

Ik ga weer verder in X-plane 11 tot X-plane 12 er is.
Dat komt wellicht omdat je met een gedrocht van een addon vliegtuig vliegt. Deze addonmaker is het geld niet waard.

• Dirtyrockers
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-11 16:00
Ik zag het ja. Dit is voor vr een hele mooie toevoeging.

• flopdoc
Dirtyrockers schreef op zondag 30 mei 2021 @ 21:57:
[...]

Ik zag het ja. Dit is voor vr een hele mooie toevoeging.
Getest, werkt prima in VR ook inderdaad O-)

• djbarney
  • Nu online

djbarney

cracking cloud schreef op zondag 30 mei 2021 @ 19:58:
[...]

Heb alleen ervaring met de FBW 320 (dus niet echt), maar dat ding remt heel slecht af, ook met alle speedbrakes deployed. Ik vermoed dus dat de snelheid te hoog was. Dan blijf je horizontaal vliegen totdat je de snelheid hebt die is ingesteld in de autopilot.
Maar als ik het goed heb zou v/s mode je snelheid moeten negeren en wel de vertical speed aanhouden.

De ingebouwde ATC laat je soms te laat dalen.
Je kan het beste zelf berekenen waar de top of descent ligt (punt waar je begint met dalen). Uitgangspunt daarbij is je hoogte in feet gedeeld door 1000 x 3 + 10. Dus stel, je zit op FL360 (36000ft), dan is het 36x3+10=118, dus 118nm van je bestemming begin je met dalen.

Edit: oeps zie dat @vinslo ook al gereageerd had :)
Denk inderdaad dat het de snelheid was, het is een hele omschakeling van de CJ4 die op elk moment "gewoon doet" wat er gevraagd word, naar deze machine. Uiteraard is het ook gewoon onwetendheid aan mijn kant hoor, maar het ontdekken hoe het nou wel precies moet, is het leukste deel. Met V/S mode en de speedbrakes ging het inderdaad wel met het gewenste tempo, maar ik blijf denk ik tegen de "automagie" van de airbus aanlopen waar het gaat om hoe het ding beslist hoe snel hij naar beneden kan, zonder zn snelheid daarbij te vergroten.

Zojuist geprobeerd om een hopje van Amsterdam naar London Heathrow te doen, en dat ging op zich tot in de buurt van Biggin Hill en het begin van de approach goed, toestel zakte keurig naar de 7000ft die ik van atc kreeg, en het toestel was fully managed in staat om dat met +2000ft/min te doen.. ik had me al helemaal ingesteld op 1000ft/min. Had volgens de calculatie van fl24 op 82nm van de destination mijn afdaling moeten inzetten, dus daar heb ik nog een beetje wat bovenop gedaan en heb bij 90 al opdracht gegeven tot dalen. Dit ging tot de 7000ft van atc dus bijzonder rap, en daarna kreeg ik het ding met geen mogelijkheid meer van die 7000ft af.. miste glidescope, dus dan maar een go-around.. daar raakte het ding helemaal de weg bij kwijt.. navigatie was correct, alleen de hoogte ging van 4000 naar 6000 naar 3000.. en daarna storte de fps helemaal in naar nog geen 5 fps, dus heb ik het maar opgegeven..

Terug naar school voor mij, en dan nog maar eens wat instructies en video's kijken om beter te begrijpen wat het toestel nou doet en waarom dat mijn fout is :D

Thanks voor de hulp in ieder geval!

• robinez
ik ben er inmiddels achter waarom mijn Just Flight Turbo Arrow III af en toe naar beneden stort. Dat heeft te maken met de engine damage.

Deze video laat het in de praktijk zien en waar je dit in kunt stellen en de huidige staat van de engine kan zien

Sparkiezz schreef op zondag 30 mei 2021 @ 20:37:
[...]

Dat komt wellicht omdat je met een gedrocht van een addon vliegtuig vliegt. Deze addonmaker is het geld niet waard.
Was dat die troep van Bredok? Ik dacht iets van de 737 te zien…. Ja die meuk is waardeloos.

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Predator

Suffers from split brain

robinez schreef op maandag 31 mei 2021 @ 00:25:
ik ben er inmiddels achter waarom mijn Just Flight Turbo Arrow III af en toe naar beneden stort. Dat heeft te maken met de engine damage.

Deze video laat het in de praktijk zien en waar je dit in kunt stellen en de huidige staat van de engine kan zien

[YouTube: ENGINE FAIL TEST - JUST FLIGHT TURBO ARROW BETA]
Ja, dat was 1 van de nieuwe features. Maar vlieg je dan heel de tijd op 100% ?
Er is geen enkel vliegtuig waar dat eigenlijk goed voor is, engine damage of niet :P
Vanaf 90% en lager gaat de turbo boost warning uit. Maar voor turbo pistons en turboprop moet je zeker goed oppassen dat je niet in het rood lang gaat.

De DA40NG/DA62 mods hebben ook engine damage btw.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

robinez schreef op maandag 31 mei 2021 @ 00:25:

[YouTube: ENGINE FAIL TEST - JUST FLIGHT TURBO ARROW BETA]
Ik had écht die warnings en alle failures uit staan gisteren, en nog gebeurde het. Maar wellicht inderdaad die 'alternate air' die dan open moet staan als je met bepaalde weercondities te maken krijgt (ijsvorming). Het viel me gisteren op dat het rond 7000ft en éérst nog rond 8000 ft optrad. De éérste vlucht was ik vanuit Groningen ter hoogte van Zeeland (moest een noodlanding maken op EHBU) en de tweede was ik nog niet eens in de buurt van de Noordoostpolder toen het mis ging op 7000 ft...

• jorank
  • Laatst online: 21-11 22:33
djbarney schreef op zondag 30 mei 2021 @ 23:53:
[...]

Denk inderdaad dat het de snelheid was, het is een hele omschakeling van de CJ4 die op elk moment "gewoon doet" wat er gevraagd word, naar deze machine. Uiteraard is het ook gewoon onwetendheid aan mijn kant hoor, maar het ontdekken hoe het nou wel precies moet, is het leukste deel. Met V/S mode en de speedbrakes ging het inderdaad wel met het gewenste tempo, maar ik blijf denk ik tegen de "automagie" van de airbus aanlopen waar het gaat om hoe het ding beslist hoe snel hij naar beneden kan, zonder zn snelheid daarbij te vergroten.

Zojuist geprobeerd om een hopje van Amsterdam naar London Heathrow te doen, en dat ging op zich tot in de buurt van Biggin Hill en het begin van de approach goed, toestel zakte keurig naar de 7000ft die ik van atc kreeg, en het toestel was fully managed in staat om dat met +2000ft/min te doen.. ik had me al helemaal ingesteld op 1000ft/min. Had volgens de calculatie van fl24 op 82nm van de destination mijn afdaling moeten inzetten, dus daar heb ik nog een beetje wat bovenop gedaan en heb bij 90 al opdracht gegeven tot dalen. Dit ging tot de 7000ft van atc dus bijzonder rap, en daarna kreeg ik het ding met geen mogelijkheid meer van die 7000ft af.. miste glidescope, dus dan maar een go-around.. daar raakte het ding helemaal de weg bij kwijt.. navigatie was correct, alleen de hoogte ging van 4000 naar 6000 naar 3000.. en daarna storte de fps helemaal in naar nog geen 5 fps, dus heb ik het maar opgegeven..

Terug naar school voor mij, en dan nog maar eens wat instructies en video's kijken om beter te begrijpen wat het toestel nou doet en waarom dat mijn fout is :D

Thanks voor de hulp in ieder geval!
Managed descent werkt ook niet altijd lekker met de FBW A32NX, probeer volgende keer open descent.

II 9800X3D, 64GB, ROG B850-E, RTX 5080 II

Er is blijkbaar ook al een patch voor de turbo arrow, even opnieuw downloaden bij je account gegevens. Misschien dat dat ook nog helpt. Heb het nog niet geprobeerd.
v0.1.1 (30/05/21)

Cockpit texture resolution no longer reduced by the sim
Custom registration decals fixed
Turbocharger logic improvements
Chocks and tie-downs now prevent movement of aircraft on ground
PMS-50 GNS/GTN integration fixes (bundle version)
'Set Electric Fuel Pump 1' control assignment is now supported for Honeycomb hardware users

• Svennie
als je samen wil vliegen met iemand, hoe gaat dat in-game, ik kan zien of een van mijn vrienden aan het vliegen is en waar, ik kan ze joinen maar hoe kan je contact opnemen? Kan je ingame met iemand praten?

• appie35
Svennie schreef op maandag 31 mei 2021 @ 09:09:
als je samen wil vliegen met iemand, hoe gaat dat in-game, ik kan zien of een van mijn vrienden aan het vliegen is en waar, ik kan ze joinen maar hoe kan je contact opnemen? Kan je ingame met iemand praten?
Nee helaas daar zal (of is het zul) je zelf voor moeten zorgen

Een optie is Discord (zie onderaan dit form Zelf ben ik daar een keer geweest (tweakers echter zonder resultaat) )

• flopdoc
appie35 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 09:13:
[...]

Een optie is Discord (zie onderaan dit form Zelf ben ik daar een keer geweest (tweakers echter zonder resultaat) )
Er zijn enorm veel Discord multiplayer servers. Ik zit ook op de Tweakers Aviation Discord maar daar is het inderdaad nogal erg kalm. Dat kunnen we natuurlijk zelf veranderen...! :-)

https://discord.gg/uhjjGJXy

Ik sta daar onder mijn eigen naam trouwens, Rene Feijen.

[ Voor 8% gewijzigd door flopdoc op 31-05-2021 09:48 ]

• Svennie
[...]

Dat maakt het wel lastig helaas, zeker in VR vliegen is dan lastig een, aparte app/site volgen gaat dan niet
flopdoc schreef op maandag 31 mei 2021 @ 09:46:
[...]

Er zijn enorm veel Discord multiplayer servers. Ik zit ook op de Tweakers Aviation Discord maar daar is het inderdaad nogal erg kalm. Dat kunnen we natuurlijk zelf veranderen...! :-)

https://discord.gg/uhjjGJXy
ik ga er ook kijken, hoe meer zielen hoe groter de kans dat we samen kunnen vliegen, ik zit nu ook in de Discord als Sven-NL

[ Voor 34% gewijzigd door Svennie op 31-05-2021 09:58 ]

[...]

Nog niet geprobeerd maar zou je dat niet via Xbox Live kunnen doen? Immers, die hele infra erachter is Xbox, ik neem aan dat die wel een soort party chat of zo zal hebben toch. Maar niet in-game nee.

toro schreef op zondag 30 mei 2021 @ 18:40:

Behalve uitzetten van crashes en aanzetten van de assists kun je ook 'gewoon' een (Xbox) controller aansluiten en alleen vanuit 3rd person view vliegen. Maar ja. Of je dáár een (dure) versie van MS FS voor aan wil schaffen... dat is een beetje alsof je in een Lamborghini stapt en je keurig aan de maximum snelheid gaat houden, of naar de Wallen gaat voor een knuffel.

• appie35
Svennie schreef op maandag 31 mei 2021 @ 09:48:
[...]

Dat maakt het wel lastig helaas, zeker in VR vliegen is dan lastig een, aparte app/site volgen gaat dan niet

[...]

ik ga er ook kijken, hoe meer zielen hoe groter de kans dat we samen kunnen vliegen, ik zit nu ook in de Discord als Sven-NL
Volgens mij kun je vast wel een knop toevoegen om te praten in VR.

Ik weet niet of ik vanavond tijd heb maar anders kijk ik even

• robinez
Predator schreef op maandag 31 mei 2021 @ 07:39:
[...]

Ja, dat was 1 van de nieuwe features. Maar vlieg je dan heel de tijd op 100% ?
Er is geen enkel vliegtuig waar dat eigenlijk goed voor is, engine damage of niet :P
Vanaf 90% en lager gaat de turbo boost warning uit. Maar voor turbo pistons en turboprop moet je zeker goed oppassen dat je niet in het rood lang gaat.
ja dat heb je helemaal goed ingeschat!

Ik sta daar helemaal niet bij stil dat dat niet kan, aangezien ik niet echt een flight sim kenner ben. Vandaar dat ik wel blij ben dat dit vliegtuig dit gedrag vertoont en ik zo weet dat ik dat niet goed doe. Ik ben er wel blij mee dat dit het eerste vliegtuig is dat ik heb, dat direct kuren gaat vertonen op basis van je vlieggedrag.

Dus weer veel studie te doen, zoals de manifold pressure, de battery voltages, de engine behandeling en hoe je dat moet zetten op welke hoogte en zo, gelukkig staat er veel informatie op youtube als je weet waar je naar moet zoeken. Zo leer ikelke dag weer wat nieuws :)

Dat is ook wel het mooie van MFS2020, je kunt als beginner redelijk makkelijk instappen, maar uiteindelijk kun je het steeds ingewikkelder maken en leer je steeds meer van welke onderdelen allemaal van belang zijn om een vliegtuig van een begin naar een eindpunt te brengen (en dat zijn een hoop onderdelen _/-\o_ )

Echt een mooie flight simulator vind ik het.

• PrimalFury
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-11 20:19
Weet iemand waarom in de fbw a320 de nav knop -> ils niet meer werkt? Of is daar iets in aangepast? Kan geen ios freq instellen.

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-11 12:49
robinez schreef op maandag 31 mei 2021 @ 10:56:
[...]
Dus weer veel studie te doen, zoals de manifold pressure, de battery voltages, de engine behandeling en hoe je dat moet zetten op welke hoogte en zo, gelukkig staat er veel informatie op youtube als je weet waar je naar moet zoeken. Zo leer ikelke dag weer wat nieuws :)
Naar mijn mening leer je dit in eerste instantie beter uit leerboeken zoals de vrij beschikbare van de FAA en het POH van je toestel dan van Youtube. De onderwerpen die je noemt komen in het FAA-boek in H7 ter sprake.

• flopdoc
appie35 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 10:52:
[...]

Volgens mij kun je vast wel een knop toevoegen om te praten in VR.

Ik weet niet of ik vanavond tijd heb maar anders kijk ik even
In Discord kun je een PTT key (push to talk) key toewijzen, ik heb daar een joystick button (ze worden helaas niet allemaal door Discord herkend) voor gemapped.Je kan in VR dan natuurlijk niet zien wie er wat zegt.

• Svennie
robinez schreef op maandag 31 mei 2021 @ 10:56:
[...]
Dat is ook wel het mooie van MFS2020, je kunt als beginner redelijk makkelijk instappen, maar uiteindelijk kun je het steeds ingewikkelder maken en leer je steeds meer van welke onderdelen allemaal van belang zijn om een vliegtuig van een begin naar een eindpunt te brengen (en dat zijn een hoop onderdelen _/-\o_ )
inderdaad ja, bij mij duurde het even voor ik doorhad waarom de AP maar steeds tegen stall aan aan het vliegen was, de pitot heat stond niet aan dus de hoogte waar de AP mee werkt werd 0 dus niet de ingestelde dus bleef de AP maar de trim verder nose up zetten, ja dan val je vanzelf een keer uit de lucht. Ik snapte er niks van tot ik via google leerde over pitot tube heat.
flopdoc schreef op maandag 31 mei 2021 @ 13:54:
[...]
In Discord kun je een PTT key (push to talk) key toewijzen, ik heb daar een joystick button (ze worden helaas niet allemaal door Discord herkend) voor gemapped.Je kan in VR dan natuurlijk niet zien wie er wat zegt.
die laat je dan unmapped in MSFS en map je in Discord? Ik ga er eens mee testen, ten minste als ik iemand vind om mee te vliegen :P

[ Voor 22% gewijzigd door Svennie op 31-05-2021 13:59 ]

• Rudy-B

Rudy-B

Always have fun.

Een nieuwe video is uit in de MSFS navigatie serie:
Microsoft Flight Simulator 09 Little Navmap VFR Flight Plan

In deze video installeren we Little Navmap, maken een plan voor een VFR vlucht (Visual Flight Rules), slaan het op, laden het in MSFS en vliegen het plan.

Navigatie doen we met het oog, en met een stopwatch waarmee we elke ‘leg’ van het vluchtplan timen om te weten wanneer we bij het volgende ‘landmark’ aankomen. Deze landmarks hebben we tijdens de planning gekozen als makkelijk te herkennen punten: kanaal, snelweg, stad, meer, brug, kustlijn, dat soort dingen.

Link naar de video.

Link naar het artikel.

Afbeeldingslocatie: https://up.picr.de/41319868hn.jpg

• djbarney
  • Nu online

djbarney

over een kwartiertje ofzo komt er een hotfix update voor msfs, die de kapotte taxiing van de B787 moet fixen. https://twitter.com/MSFS_Support/status/1399369393444954118
A hotfix is now live on both the Microsoft Store and Steam. Issue addressed:

Fixed Boeing 787-10 Dreamliner bouncing on the runway due to an incorrect CG setup
Note: This is only an in-game update for those who have the Boeing 787-10 and your MSFS version remains the same (1.16.2.0)

Thank you for your feedback!

The Microsoft Flight Simulator Team

[ Voor 73% gewijzigd door djbarney op 31-05-2021 16:24 ]

• appie35
De blauwe taxi guide naar baan en parkeerplaats werkt ook niet meer

• Svennie
Rudy-B schreef op maandag 31 mei 2021 @ 15:22:
leuke video! Ga er nog meer kijken. Kleine tip: als ik VFR vlieg dan laat ik de herkenningspunten altijd zo dat ik ze kan zien als ik naar links kijk (dus echt uit het linkerraam) dus niet naar voren hoef te kijken, dan kan je ze altijd zien ook als je aan het stijgen bent. Dat maakt het leven wat makkelijker. Jij vliegt recht boven de snelweg op het stuk waar je de bocht naar links wil volgen.
appie35 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 15:51:
De blauwe taxi guide naar baan en parkeerplaats werkt ook niet meer
bij dat specifieke vliegtuig of in het algemeen? Zaterdagavond nog gevlogen en werkte toen prima.

[ Voor 20% gewijzigd door Svennie op 31-05-2021 15:53 ]

• appie35
Ik zit nu in discord in tweakers > just Chiling!

• appie35
Rudy-B schreef op maandag 31 mei 2021 @ 15:22:
Microsoft Flight Simulator 09 Little Navmap VFR Flight Plan

In deze video installeren we Little Navmap, maken een plan voor een VFR vlucht (Visual Flight Rules), slaan het op, laden het in MSFS en vliegen het plan.

Navigatie doen we met het oog, en met een stopwatch waarmee we elke ‘leg’ van het vluchtplan timen om te weten wanneer we bij het volgende ‘landmark’ aankomen. Deze landmarks hebben we tijdens de planning gekozen als makkelijk te herkennen punten: kanaal, snelweg, stad, meer, brug, kustlijn, dat soort dingen.

Link naar de video.

Link naar het artikel.

[Afbeelding]
Zeker leuke video's Heel erg bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door appie35 op 31-05-2021 15:57 ]

• renem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-11 00:06
De Honeycomb Bravo Throttle Quadrant is (tijdelijk) weer leverbaar bij de Luchtvaarthobbyshop:
https://www.aviationmegas...ction=prodinfo&art=174556
Zal zo wel weer uitverkocht zijn aangezien die bij de meeste shops nog op augustus/september staat. Ik heb de mijne besteld. ☺️

• djbarney
  • Nu online

djbarney

renem schreef op maandag 31 mei 2021 @ 16:11:
De Honeycomb Bravo Throttle Quadrant is (tijdelijk) weer leverbaar bij de Luchtvaarthobbyshop:
Zal zo wel weer uitverkocht zijn aangezien die bij de meeste shops nog op augustus/september staat. Ik heb de mijne besteld. ☺️
Ik had er een week of wat geleden al eentje bij deze shop besteld, hoop dat er dan snel een "pakket onderweg" bericht aan komt :D edit: en jazeker, mail is binnen. Top!

[ Voor 3% gewijzigd door djbarney op 31-05-2021 16:55 ]

• appie35
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xr2R96fvsDZgZx76itg0J1jJOm8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3kxOyGqErh3W8805mBv2iRTc.png?f=fotoalbum_large

Zojuist Eerste rondje gedaan Met 2 mede tweakers werkt prima in VR met spraak.

Tot de volgende vlucht jongens (en meisjes :+ )

• Dirtyrockers
wat ik wel eens met iemand doe is praten op discord.
en dan vliegen met yourcontrol.

dan vlieg je beide in dezelfde vliegtuig.

• flopdoc
appie35 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 17:15:
[Afbeelding]

Het zijn toch bijna altijd jongens, behalve op Youtube.

• appie35
Dirtyrockers schreef op maandag 31 mei 2021 @ 17:16:
wat ik wel eens met iemand doe is praten op discord.
en dan vliegen met yourcontrol.

dan vlieg je beide in dezelfde vliegtuig.
Heb je een link van yourcontrol

• Dirtyrockers

• Svennie
appie35 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 17:15:
[Afbeelding]

was leuk, daarna met de spitfire (proberen) te vliegen, starten landen kan ik met die kist echt niet, ik weet niet wat ik fout doe maar het is niet goed |:( Eenmaal in de lucht vliegt die geweldig

• djbarney
  • Nu online

djbarney

Svennie schreef op maandag 31 mei 2021 @ 17:37:
[...]

was leuk, daarna met de spitfire (proberen) te vliegen, starten landen kan ik met die kist echt niet, ik weet niet wat ik fout doe maar het is niet goed |:( Eenmaal in de lucht vliegt die geweldig
De spitfire heeft inderdaad nogal wat eigenaardigheden bij take-off, waarbij je vooral aandacht moet besteden aan trims voor je opstijgt. Opstijgen doe je ook zonder flaps, dus die zet je op 0. Als je eenmaal klaar staat, dan is het de rudder trim (klein wieltje met rood/groen/witte lettering, links naast de rand van de stoel) die (vrijwel) helemaal naar rechts gezet word. Elevator trim iets nosedown. Rechts in de cockpit heb je de boost meter, bij het gasgeven tijdens takeoff, wil je die eigenlijk niet boven de 7 a 8 hebben, want meer power geeft meer beweging in het vliegtuig, en daarbij word hij lastig of onmogelijk recht te houden.

Gas geven voor vertrek is ook echt langzaamaan het gas er op, als je dat te snel doet, dan trekt het ding ook weer weg..

Take off zelf:
Als je je power gezet hebt op boost 7 a 8, dan geef je een beetje rechter rudder om de neus recht te houden (zonder rechter rudder input, duikt de neus naar links). Je trekt de stick (of yoke) iets naar achteren, om druk te houden op je tailwheel. Op het moment dat je snelheid begint te maken en de staart langzaam omhoog komt, komt ook de rechter vleugel omhoog, dus daarbij stick behoorlijk naar rechts om dat te counteren.

Zodra je los bent, positive rate = gear omhoog en dan kan je throttle naar 4 a 5 boost en daarna kan je gaan trimmen naar straight/level flight.

Heeft bij mij ook best wel aantal pogingen gekost om zonder extra krassen de lucht in te komen dr mee :) Hoop dat dit helpt

Verwijderd

@Rudy-B bedankt voor de video.

Door het zien van de video ben ik LittleNavmap ook gaan gebruiken en ik heb net mijn eerste eigen route hiermee succesvol gevlogen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y5s5tAXy_sAjzhnPUvM_VtcOWqE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ovy9Ej1WXLvoD58BRUBRaTJ1.png?f=fotoalbum_large

• appie35
Ik zit nu in Discord in de room Just Chilling

Server is Noord Europe (in msfs

Ik vlieg rond in Rotterdam (Heb alleen spraak.)

Voel je vrij om te Joinen!

Nieuws van PMDG DC6

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WxcH0SS8XPCLqvVNf4aqOA8ecMc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UZxe3ah1zehkNBm1aFUW0Zdd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Lng1PoxQoT4XqEPDVZOEX-B3CM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vmMzxB986AB00IetTEpfpJUP.jpg?f=fotoalbum_large

meer info en screenshots

https://forum.pmdg.com/fo...n-through-the-beta-period

laat maar komen deze _/-\o_ O+

Systeem:AMD Ryzen 7 9800X3D ,RTX 5080 OC,FURY 64 GB DDR5-6000,ASUS TUF Gaming B850M-PLUS WIFI, SAMSUNG 990 EVO Plus 4 TB

• appie35
appie35 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 19:24:
Ik zit nu in Discord in de room Just Chilling

Server is Noord Europe (in msfs

Ik vlieg rond in Rotterdam (Heb alleen spraak.)

Voel je vrij om te Joinen!
Het is nog niet druk op EHRD

• Dirtyrockers
ik vlieg nu naar EHRD vanaf EGLL
renem schreef op maandag 31 mei 2021 @ 16:11:
Dank voor je post. Erg blij mee. Had een notificatie aangezet dat ik een bericht zou krijgen maar geen mail gehad. Had wel een bericht in m'n account op de website staan dat ie op voorraad was, maar daar kijk ik normaal niet in. Of je kijkt wat beter in je mail en je ziet hem staan. Dan nog had ik hem gemist

Maar dus ook besteld.

[ Voor 6% gewijzigd door Gameaddict op 31-05-2021 22:04 ]

• PrimalFury
Is er een add on die automatische van cinematic camera's switched? Misschien maakt dat het streamen wat interessanter voor de kijkers.

• Rudy-B

Rudy-B

Always have fun.

@Verwijderd Hey Dennis, leuk, veel plezier met LNM.

• flopdoc
Rudy-B schreef op maandag 31 mei 2021 @ 21:21:
@Verwijderd Hey Dennis, leuk, veel plezier met LNM.
Ik gebruik LNM oa voor flightplan van multiplayer events in te laden tbv beetje context bij rondvliegen. Heb ook een toolbar addon voor LNM voor in de cockpit, maar daar wordt het wat druk, ik heb ook net de Navigraph Toolbar gedownload (wat ik voor echt multiplayer bush flying natuurlijk niet gebruik).

• appie35
Dirtyrockers schreef op maandag 31 mei 2021 @ 20:41:
ik vlieg nu naar EHRD vanaf EGLL
Wat was je naam we hebben verschillende mensen voorbij zien komen

• Dirtyrockers
appie35 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 22:11:
[...]
Wat was je naam we hebben verschillende mensen voorbij zien komen
kerstboom

• PrimalFury
Weet iemand wat er hier mis ging? Heb nog nooit zoveel doodsangsten uitgestaan: Hele vliegtuig zat opeens zonder stroom, even later alle toeters en alarmbellen af. Stroom knippert en alles, beide engines opeens uit......

https://www.twitch.tv/pri...v/1041514382?sr=a&t=3809s

• Ircghost
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:45

Ircghost

Honeybadger doesn&#039;t care!

PrimalFury schreef op maandag 31 mei 2021 @ 23:17:
Weet iemand wat er hier mis ging? Heb nog nooit zoveel doodsangsten uitgestaan: Hele vliegtuig zat opeens zonder stroom, even later alle toeters en alarmbellen af. Stroom knippert en alles, beide engines opeens uit......

https://www.twitch.tv/pri...v/1041514382?sr=a&t=3809s
Als ik kijk in het begin van je stream staan je generators op off, daarna heb je volgens mij nooit meer naar je overhead gekeken, dus kan het moeilijk controleren. Maar mogelijk stonden ze nog uit, dus je batterijen waren misschien leeg..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wtv0WSE3q5C-u04mNwJFedN5Qh0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/O0h3a61LKWFpP7WLy2tGRiq4.png?f=fotoalbum_large

inderdaad, je ziet het later ook nog eens:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y4O-qindOz6X5X7DjJba3mC7aqg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7SebFkIxx03SBCASjRaNxFF8.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Ircghost op 31-05-2021 23:26 ]

• PrimalFury
Aircrash investigation haha. Top! Thx! Volgende keer op letten! De AI wist het ook niet meer. Kan niet herinneren dat ik die generators aan moest doen. Hoefde 3 maand geleden nog niet in de FBW a320 denk ik. Denk dat m'n passagiers doodsangsten hebben uitgestaan. Wel een zachte landing voor teruggegeven haha.
Ircghost schreef op maandag 31 mei 2021 @ 23:25:
[...]

Als ik kijk in het begin van je stream staan je generators op off, daarna heb je volgens mij nooit meer naar je overhead gekeken, dus kan het moeilijk controleren. Maar mogelijk stonden ze nog uit, dus je batterijen waren misschien leeg..

[Afbeelding]

inderdaad, je ziet het later ook nog eens:
[Afbeelding]
Heb geen idee waarom NVidia nu ineens zo erg met MSFS bezig is (is natuurlijk wel een belangrijke markt voor ze), maar ze hebben nu samen met Orbx gratis Landmarks Taipei Xinyi District gereleased. Neem aan dat deze ook op de marketplace zal gaan verschijnen.

Zag bij de laatste developers Q&A ook overal al het NVidia logo verschijnen.

• appie35
Gameaddict schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 09:13:
Heb geen idee waarom NVidia nu ineens zo erg met MSFS bezig is (is natuurlijk wel een belangrijke markt voor ze), maar ze hebben nu samen met Orbx gratis Landmarks Taipei Xinyi District gereleased. Neem aan dat deze ook op de marketplace zal gaan verschijnen.

Zag bij de laatste developers Q&A ook overal al het NVidia logo verschijnen.
Grappig idd terwijl MSFS nog op DX 11 Loopt en eigenlijk niet echt een goed voorbeeld is voor RTX kaarten.
Wel aardig van Nvidia natuurlijk!

Bedankt voor het delen!

Edit: Tevens heb ik het idee dat i.c.m G2 de laatse Nvidia driver het niet goed doet )heb veel blauwe schermen )tijdens het laden ) G2 users zullen wel begrijpen wat ik bedoel.'

[ Voor 11% gewijzigd door appie35 op 01-06-2021 09:22 ]

• MarchelHoek
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:53
Hopelijk hebben Asobo en Nvidia wat moois in de pijplijn zitten.

Wellicht in combinatie met de release van de Xbox versie.

Ik heb echt geen klagen verder hoor met de 3090 maar verdere optimalisaties zijn altijd fijn.

Bla Bla Bla

Lijkt er inderdaad op dat er nog iets in de pijplijn zit. Misschien dat MSFS gebruik gaat maken van de specifieke RTX-functies? (Raytracing/DLSS?) Als dat zo is er er de komende jaren helemaal niet meer aan Nvidia kaarten te komen. Maar zou wel een goede ontwikkeling zijn.

Vreemde is dat de XBox grafisch meer AMD gericht is.

• appie35
MarchelHoek schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 09:23:
Hopelijk hebben Asobo en Nvidia wat moois in de pijplijn zitten.

Wellicht in combinatie met de release van de Xbox versie.

Ik heb echt geen klagen verder hoor met de 3090 maar verdere optimalisaties zijn altijd fijn.
Zitten er in de xbox producten van Nvidia dan ik dacht amd

• appie35
Gameaddict schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 09:34:
Lijkt er inderdaad op dat er nog iets in de pijplijn zit. Misschien dat MSFS gebruik gaat maken van de specifieke RTX-functies? (Raytracing/DLSS?) Als dat zo is er er de komende jaren helemaal niet meer aan Nvidia kaarten te komen. Maar zou wel een goede ontwikkeling zijn.

Vreemde is dat de XBox grafisch meer AMD gericht is.
Je bent me net voor!

Pagina: 1 ... 174 ... 342 Laatste

Let op:
Cockpit build topic: Flightsimulator: Home cockpit Vragen en Show

Zero Tolerance: Screenshot dumps (definitie: foto's voor het showen zelf, dus zonder discussiewaarde) moeten in het specifieke topic hiervoor: [Flightsim] Screenshots collage

Voor discussie over real-life luchtvaart: Vliegen, Techniek en achtergrond

Hier graag focussen op FS2020! Algemeen Flight Simulator Topic: Flight Simulator - Deel 85

Wil je leren vliegen of navigeren? Kom naar (Flight Sim) Vraag & Uitleg over vlieg & navigatie principes voor al je vragen!

FS2020 Tweakers Aviation Discord: https://discord.gg/vVzp3nc