Dit wil ik toch even delen, heb er geen foto's van want die mochten er niet gemaakt worden, maar ik heb vanmiddag het kwartier van mijn leven gehad. Ik mocht, totaal onverwacht, een kwartier een kijkje nemen in een full motion Airbus A320 simulator ☺️
Ik mocht op de captain's seat zitten en werd op baan 6 van Schiphol gezet. Nou, ik kan je vertellen dit is echt next level! Dan pas zie je hoe kolossaal zo'n baan is. Op mijn 49 inch monitor thuis, die ook best groot is, ga je de baan op en daar denk je dan verder niet bij na maar hier viel het echt op hoe groot alles in het 'echt' is. Wat ontzettend gaaf zag dat eruit.
Het werd pas echt leuk toen mij gevraagd werd of ik ook een take-off wilde doen. Had ik natuurlijk helemaal geen zin in haha Yes ofcourse!
Het toestel werd op Innsbruck gezet en het gas mocht erop. Ik heb uiteraard hulp gehad en heb eigenlijk alleen de stick, Throttles en rudders bediend. Maar dat gevoel wat je dan krijgt is onbeschrijfelijk. Door alles wat er ineens op me afkwam vergat ik in eerste instantie om mijn voeten op de rudders te zetten terwijl ik al take-off thrust had gezet. maar hij ging dus echt off-center en pas toen bedacht ik me dat rudder ook wel handig was haha Dus snel voeten erop en het toestel weer netjes teruggebracht naar center. Ik ging zonder problemen de lucht in maar het viel me wel op hoe gevoelig de stick reageerde, ging dus iets te stijl omhoog, dat voelt thuis met de Thrustmaster Airbus stick compleet anders.
Dat was nog duidelijker te merken toen ik daarna ook nog een landing mocht maken in Innsbruck. Ik kreeg het gevoel dat ik het toestel ging laten crashen maar wist nog net op tijd de Airbus recht voor de baan te krijgen en warempel zonder problemen kunnen landen.
Wat een magistrale ervaring was dit. Dit gebeurde rond 5 uur vanmiddag maar heb nu nog een big smile op mijn gezicht. Ik heb er al vaker over nagedacht om een keer een sessie te boeken in zo'n simulator, alleen is dat er nooit van gekomen, maar ik heb zo het idee dat dat niet lang meer gaat duren voordat ik het toch maar ga doen.