@Allard Als de throttle levers etc van metaal zouden zijn, dan zou je het direct over een heel ander prijssegment hebben. Het voelt overigens wat mij betreft degelijk genoeg aan. En qua lampjes etc. ik als niet VR vlieger (ik weet niet hoeveel procent van de simmers eigenlijk VR gebruikt?) vind het juist weer wel heel handig. Zoveel mensen, zoveel wensen zullen we maar zeggen.Allard schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 11:56:
[...]
Ik heb 'm ook in bestelling. Ik vind het jammer dat de handles en knoppen niet van metaal zijn, want dat waardeer ik bijvoorbeeld in mijn yoke (Fulcrum). Hall sensors ipv pots is op lange termijn ook wel fijn.
Qua features lijkt de Honeycomb mij een prima throttle quadrant, hoewel ze wat mij betreft die annunciator lights weg hadden kunnen laten, zeker met een VR bril op heb je daar natuurlijk niets aan. Dan hadden ze beter nog wat extra blanco knoppen/schakelaars kunnen doen, want daar heb je er niet snel genoeg van.
Ik ben aan het overwegen om een Navigraph abonnement te nemen. Ik vroeg mij af of de verschillende onderdelen goed samenwerken.
Ik weet dat Simbrief de nieuwe Airac kan gebruiken. Ook dat je via A20NX Fly by Wire dit goed kan importeren (met nog enkele bugs). Maar hoe zit het met MSFS 2020 zelf. Loopt die goed mee in de Airac cycle?
Ik weet ook dat je deze via beta programma van Navigraph MSFS2020 kan bijwerken. Je kan ook charts van Navigraph gebruiken en via simlink koppelen met MSFS 2020. Loopt dat nu accuraat samen? Zou zonde zijn als MSFS 1 of 2 cycles achterloopt en dat je charts met Navigraph niet kloppen.
Ik ben nog niet toe aan VatSim, dus zou leuk zijn als de (AI) ATC beetje de juiste approaches opstuurt.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik weet dat Simbrief de nieuwe Airac kan gebruiken. Ook dat je via A20NX Fly by Wire dit goed kan importeren (met nog enkele bugs). Maar hoe zit het met MSFS 2020 zelf. Loopt die goed mee in de Airac cycle?
Ik weet ook dat je deze via beta programma van Navigraph MSFS2020 kan bijwerken. Je kan ook charts van Navigraph gebruiken en via simlink koppelen met MSFS 2020. Loopt dat nu accuraat samen? Zou zonde zijn als MSFS 1 of 2 cycles achterloopt en dat je charts met Navigraph niet kloppen.
Ik ben nog niet toe aan VatSim, dus zou leuk zijn als de (AI) ATC beetje de juiste approaches opstuurt.
PSN: MrHitman_nl / Discord: MrHitman_nl#9229
Beste Koen,koenvdlinden schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 15:16:
Ik ben aan het overwegen om een Navigraph abonnement te nemen. Ik vroeg mij af of de verschillende onderdelen goed samenwerken.
Groet Koen
Zolang je niet toe bent aan online vliegen is een investering in Navigraph FMS data zonde.
FS2020 heeft een redelijke recente airac(iets uit 2018 geloof ik) en daarmee kun je uitstekend approaches vliegen etc. Dat een approach iets anders is geworden in de afgelopen twee jaar is alleen maar belangrijk als je met anderen tegelijk online vliegt omdat dan het belangrijk is dat je wel up to date info hebt.
Dus bespaar je dat geld. Heb hebben van een abbo op Navigraph charts kan wel helpen omdat je dan leesbare maps van approaches krijgt,. Maar die zijn veelal ook online te vinden als je googelt.
Of, als je het dan toch belangrijk vindt om up to date te zijn neem dan 1 cycle af. Maar goed het is jouw geld maar ik wou maar even dat je je afvraagt wat de toegevoegde waarde van up to date airac cycles zien in jouw situatie
Mee eens. De up-to-date airac cycle voegt niet zo veel toe. Daar merk je nauwelijks tot niets van.killerbee1958 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 15:23:
[...]
Beste Koen,
Zolang je niet toe bent aan online vliegen is een investering in Navigraph FMS data zonde.
FS2020 heeft een redelijke recente airac(iets uit 2018 geloof ik) en daarmee kun je uitstekend approaches vliegen etc. Dat een approach iets anders is geworden in de afgelopen twee jaar is alleen maar belangrijk als je met anderen tegelijk online vliegt omdat dan het belangrijk is dat je wel up to date info hebt.
Dus bespaar je dat geld. Heb hebben van een abbo op Navigraph charts kan wel helpen omdat je dan leesbare maps van approaches krijgt,. Maar die zijn veelal ook online te vinden als je googelt.
Of, als je het dan toch belangrijk vindt om up to date te zijn neem dan 1 cycle af. Maar goed het is jouw geld maar ik wou maar even dat je je afvraagt wat de toegevoegde waarde van up to date airac cycles zien in jouw situatie
En charts zijn heel goed online te vinden. Bijvoorbeeld via chartfox.org (gratis).
Of via Google... Als je zoekt op "[ICAO code] charts" vind je vrijwel altijd goede bruikbare charts.
Ben ik het toch niet helemaal mee eens. Ook voor offline vliegen voegt het echt wel wat toe om up to date kaarten en navdata te hebben. Het is heel vervelend als je een route plant met punten die nog niet in de database van je vliegtuig staan. Ook verandert er meer dan je denkt. Als je bijv met oude kaarten van vorig jaar januari op EHGG zou vliegen, heb je ineens approaches die niet meer bestaan en punten die van naam zijn veranderd.killerbee1958 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 15:23:
[...]
Beste Koen,
Maar de grap is dat als je simbrief gebruikt en je vertelt simbrief dat je de airac 18xx (dus de oude airac) gebruikt, dan kom je niet in die situatie. Dan wordt er namelijk een flightplan gemaakt met de waypoints van 2018 die ook in de sim aanwezig zijn.upclocker schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 15:34:
[...]
Ben ik het toch niet helemaal mee eens. Ook voor offline vliegen voegt het echt wel wat toe om up to date kaarten en navdata te hebben. Het is heel vervelend als je een route plant met punten die nog niet in de database van je vliegtuig staan. Ook verandert er meer dan je denkt. Als je bijv met oude kaarten van vorig jaar januari op EHGG zou vliegen, heb je ineens approaches die niet meer bestaan en punten die van naam zijn veranderd.
Wat wel oppassen is in dit geval is dat je ook charts van die tijd gebruikt. Daar kun je wel de mist ingaan. Maar kans daarop is, hoewel aanwezig, ook weer niet zo heel groot.
Ik heb een abonnement en ik vind het waard. Mijn navigatiedata is overal gelijk en actueel; Simbrief, LittleNavMap en MSFS. Om de navdata in MSFS te vervangen moet je een beta tool gebruiken van Navigraph, werkt prima: https://forum.navigraph.com/t/navigraph-navdata-beta/koenvdlinden schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 15:16:
Groet Koen
Sinds vandaag is FlightControlReplay versie 4.5 uit, nu eindelijk de mogelijkheid om je vluchten vanuit alle hoeken (terug) te kunnen bekijken. Ziet er super gaaf uit!
Dank voor de tip!renem schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 15:40:
Sinds vandaag is FlightControlReplay versie 4.5 uit, nu eindelijk de mogelijkheid om je vluchten vanuit alle hoeken (terug) te kunnen bekijken. Ziet er super gaaf uit!
Ik zie op het internet dat meerdere mensen CTD’s hebben met de velden van (oa?) ORBX. Zo ook hier, wilde even starten vanaf LOWI met een glider, maar kreeg gelijk CTD.... Hier heb ik nog nooit last van gehad.
AMD Ryzen 7800X3D | MSI RTX 4090 Suprim | Asus Tuf Gaming X670E plus | Corsair Vengeance RGB 2x 32Gb 6000 | NZXT H7 Flow black | Corsair RM1000x | NZXT Kraken Elite 360
Ik heb vanaf het begin dat ik de game heb bij het opstarten de melding: uw PC voldoet niet aan de systeemvereisten. ik heb dit al is nagevraagd bij Microsoft maar er is niks aan te doen ondanks dat de game wel goed werkt bij mij al dan niet op ultra settings. is die melding niet te omzeilen?
Ik heb soms wel dat de game opeens afsluit.
[ Voor 5% gewijzigd door Mikee007 op 13-02-2021 18:01 ]
dat had ik ook met meerdere makers maar die problemen zijn nu ook opgelost .. tot zo ver ik het kan zien .. ook Tacoma Narows was van mij niet op te starten en nog een 3 tal veldjes maar tot op heden doen ze het welWaterpower schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 17:15:
[...]
Dank voor de tip!
Ik zie op het internet dat meerdere mensen CTD’s hebben met de velden van (oa?) ORBX. Zo ook hier, wilde even starten vanaf LOWI met een glider, maar kreeg gelijk CTD.... Hier heb ik nog nooit last van gehad.
Maar LoWi nog niet op geweest dus zal zo eens kijken
Ja hier klapt LOWI er ook uit .. ben daar niet blij mee mede omdat er veel andere payware velden in debuurt liggen die ik dus niet niet meer kunt gebruiken want als je te dicht bij LOWI komt klapt hij er uit
Ik las op het forum als je BING data uitzet dat hij wel werkt ...hier doet LOWI het dus wel gelijk
https://forums.flightsimu...orts-or-scenery/364649/40
got that info by Nick Cooper from the ORBX Team:
"the problem is confined to those addon airports that include their own photo scenery in a .cgl file.
All airport and other products that include a .cgl file are affected regardless of the developer or whether they are freeware or payware."
[ Voor 38% gewijzigd door ravw op 13-02-2021 18:30 ]
Systeem:AMD Ryzen 7 9800X3D ,RTX 5080 OC,FURY 64 GB DDR5-6000,ASUS TUF Gaming B850M-PLUS WIFI, SAMSUNG 990 EVO Plus 4 TB
heb jij alle drivers wel geupdate en ook evn je pc goed nagelopen of er misschien iets is wat hem vertraagtMikee007 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 18:01:
Ik heb vanaf het begin dat ik de game heb bij het opstarten de melding: uw PC voldoet niet aan de systeemvereisten. ik heb dit al is nagevraagd bij Microsoft maar er is niks aan te doen ondanks dat de game wel goed werkt bij mij al dan niet op ultra settings. is die melding niet te omzeilen?
Systeem:AMD Ryzen 7 9800X3D ,RTX 5080 OC,FURY 64 GB DDR5-6000,ASUS TUF Gaming B850M-PLUS WIFI, SAMSUNG 990 EVO Plus 4 TB
Ja me drivers zijn up to date. in ieder geval me Intel drivers. en ook me videokaart zo te zien (via apparaat beheer gecontroleerd)ravw schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 18:13:
[...]
heb jij alle drivers wel geupdate en ook evn je pc goed nagelopen of er misschien iets is wat hem vertraagt
Eén-na-laatste leg van m'n wereldreis in de CJ4... landing op Dublin vandaag (ik kwam vanaf IJsland). Weinig zicht, vooral op ILS gevlogen tot het allerlaatste moment. Wel een regenboog gezien..
Morgen afsluiten met een vluchtje van Dublin naar Groningen. En dan zit m'n rondje om de wereld erop!
There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X
start jij de glider met vr?Waterpower schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 17:15:
[...]
Dank voor de tip!
Android gebruiken met een visuele beperking, kan dat?
Nee, wilde eens wat dingen testen van Kinetic assistant icm de discus B.. Geen VR.
AMD Ryzen 7800X3D | MSI RTX 4090 Suprim | Asus Tuf Gaming X670E plus | Corsair Vengeance RGB 2x 32Gb 6000 | NZXT H7 Flow black | Corsair RM1000x | NZXT Kraken Elite 360
ach hier vandaag al weer 3 keer er uit geooid door FS
op diverse plekken ja BING staat uit dus het is voor mij nu niet meer te doen met vliegen en ja het is op verschilde plekken
maar hier nog wel een paar mooie screens van uit Rusland (UWW)

en toen klapte hij er voor de derde keer er uit
op diverse plekken ja BING staat uit dus het is voor mij nu niet meer te doen met vliegen en ja het is op verschilde plekken
maar hier nog wel een paar mooie screens van uit Rusland (UWW)

en toen klapte hij er voor de derde keer er uit
Als je een vlucht importeert met Simbrief in je MCDU hoe kan je live weather op je route map krijgen in de A320Neo (FlyByWire)
Huh? Live weather komt vanuit de sim, SimBrief importeert het weer toch niet mee..? (Dwz ik had via SimBrief de planning in m’n CJ4 ingeladen en het weer staat daar gewoon los van...)Mikee007 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 14:23:
Als je een vlucht importeert met Simbrief in je MCDU hoe kan je live weather op je route map krijgen in de A320Neo (FlyByWire)
There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X
Okee.. maar ik zie het dus niet in me A320.. dus schijnbaar heb ik een knopje verkeerd staan?DigitalExorcist schreef op zondag 14 februari 2021 @ 14:58:
[...]
Huh? Live weather komt vanuit de sim, SimBrief importeert het weer toch niet mee..? (Dwz ik had via SimBrief de planning in m’n CJ4 ingeladen en het weer staat daar gewoon los van...)
Deze 2 zaken staan volkomen los van elkaar.Mikee007 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 14:23:
Je weer krijg je op je pfd door je weather radar goed in te stellen op de pedestal. Check ff YouTube hoe dit te doen.
Je ziet het als je uit je raam kijkt.....Mikee007 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 16:58:
[...]
Okee.. maar ik zie het dus niet in me A320.. dus schijnbaar heb ik een knopje verkeerd staan?
Hier zojuist een CTD
. Was vanaf Schiphol onderweg naar CDG, 10 min voor landing.
Wel nog even kunnen genieten van een mooie zonsondergang.

Wel nog even kunnen genieten van een mooie zonsondergang.

[ Voor 8% gewijzigd door pretpik op 14-02-2021 18:18 ]
PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]
Hallo, iemand ervaring met de TrackIR5 (Pro)? Werkt dat en is het het geld waard?
Ook zoek ik rudder pedals, iemand een tip?. Budget is er, maar het moet wel leuk blijven.
Ronald
Ook zoek ik rudder pedals, iemand een tip?. Budget is er, maar het moet wel leuk blijven.
Ronald
Ik ga is op Youtube kijken betreft mijn eerdere vraag.
Ik vind het trouwens vreemd, ik zit nu op 14.000ft. echter geeft atc aan dat ik 400ft te hoog zit. me attitude is gewoon goed.. meerdere mensen hier wel is ervaring mee gehad?
Ik vind het trouwens vreemd, ik zit nu op 14.000ft. echter geeft atc aan dat ik 400ft te hoog zit. me attitude is gewoon goed.. meerdere mensen hier wel is ervaring mee gehad?
Even op B drukken, blijkbaar staat je luchtdruk te hoog/te laag.Mikee007 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 18:46:
PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]
Hoogtemeter ingesteld op de juiste luchtdruk? (Sneltoets is B... maar leuker is om het met de hand te doen)Mikee007 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 18:46:
Ja dat is dus niet het probleem.. ik kan drukken wat ik wil maar staat goed.
Ik ben nu de ATC maar gaan negeren.. want anders is me vlucht van 2.5h voor niks geweest.
Ik ben nu de ATC maar gaan negeren.. want anders is me vlucht van 2.5h voor niks geweest.
[ Voor 37% gewijzigd door Mikee007 op 14-02-2021 18:51 ]
Vandaag voor het eerst een klein stukje met VATSIM gevlogen. In de CJ4 (working title mod) van EHAM naar EHBK. Met recht een klein stukje dus, maar met zowel delivery, ground, tower en departure actief op EHAM nog best ff wennen. Taxi-en ging uiteraard de mist in waardoor ik even op een verkeerde taxiway terecht kwam en (terecht) op m'n kop kreeg van ground en na take-off tussen alle grote boeings met m'n opeens erg kleine citation vergat ik m'n QNH correct in te stellen waardoor ik een paar honderd feet te laag bleef zitten en nog even van departure de tip kreeg om dat te corrigeren 
Na departure was er geen ATC meer online dus vloog ik 'blind' binnen op Maastricht.
Dit geeft wel echt een nieuwe dimensie aan vliegen, wat ontzettend leuk om te doen en wat moet je dan opeens nog een hoop leren en andere dingen doen dan je normaal gewend bent binnen je sim!
Na departure was er geen ATC meer online dus vloog ik 'blind' binnen op Maastricht.
Dit geeft wel echt een nieuwe dimensie aan vliegen, wat ontzettend leuk om te doen en wat moet je dan opeens nog een hoop leren en andere dingen doen dan je normaal gewend bent binnen je sim!
Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer
Top. Goed dat je het gedaan hebt.ralpje schreef op zondag 14 februari 2021 @ 19:58:
Vandaag voor het eerst een klein stukje met VATSIM gevlogen. In de CJ4 (working title mod) van EHAM naar EHBK. Met recht een klein stukje dus, maar met zowel delivery, ground, tower en departure actief op EHAM nog best ff wennen. Taxi-en ging uiteraard de mist in waardoor ik even op een verkeerde taxiway terecht kwam en (terecht) op m'n kop kreeg van ground en na take-off tussen alle grote boeings met m'n opeens erg kleine citation vergat ik m'n QNH correct in te stellen waardoor ik een paar honderd feet te laag bleef zitten en nog even van departure de tip kreeg om dat te corrigeren
Ik hoop dat je niet zozeer op je kop gekregen hebt maar geholpen bent (zoals door departure met je baro setting).
INderdaad is het een extra dimensie en het helpt als je eerst je kist goed onder controle hebt zodat je je op het radioverkeer een beetje kan concentreren.
En weet dat het makkelijker wordt naarmate je het vaker doet (zoals veel dingen in dit leven)
PS: Ik hoop dat je op unicom (122.8) wel je intenties en finals hebt gemeld. Immers er zullen andere kisten om je heen gezeten hebben en die weten graag wat jij gaat doen.
[ Voor 5% gewijzigd door killerbee1958 op 14-02-2021 20:13 ]
Op m'n kop is wat overdreven hoor
Maar als je zelf zit te stressen omdat je natuurlijk al merkt dat het niet het goed gaat dan voelt het natuurlijk wel zo.
En uiteraard heb ik op Unicom even geroepen dat ik ILS naar EHBK ging en toen ik final zat, maar je hebt toch het gevoel dat je een beetje in een zwart gat praat dan. Overigens was er in die regio geen verkeer, het meeste lijkt toch van en naar de UK of het noorden te gaan vanaf EHAM.
En uiteraard heb ik op Unicom even geroepen dat ik ILS naar EHBK ging en toen ik final zat, maar je hebt toch het gevoel dat je een beetje in een zwart gat praat dan. Overigens was er in die regio geen verkeer, het meeste lijkt toch van en naar de UK of het noorden te gaan vanaf EHAM.
Headtracking voegt zeker wel wat toe. Ik heb nog een heel oude Trackir 3 liggen en omdat ik geen zin had om geld uit te geven voor een nieuwe gebruik ik het volgende alternatief:jannus66 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 18:36:
Hallo, iemand ervaring met de TrackIR5 (Pro)? Werkt dat en is het het geld waard?
Ronald
Het werkt erg goed vind ik. Het geld wat je dan uit spaart kan je dan investeren in goede rudderpedals. Ik heb zelf de MFG Crosswind,die bevallen prima. Voordeel boven de goedkopere modellen zijn de hall sensors i.t.t. potmeters en de grotere nauwkeuringheid.
I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.
Klopt, het is écht heel gaaf op die manier. Maar 'even simmen' gaat dan wel enorm veel tijd kosten. Ik heb vroeger vrij veel op IVAO gevlogen (zowel als piloot als controller bij Eelde/Groningen).. zelfs met 1 praktijkexamen van IVAO erbij. Erg leuk om te doen. Je wordt wel geacht wat kennis te hebben van de procedures en werking van de luchtvaart.ralpje schreef op zondag 14 februari 2021 @ 19:58:
Vanavond maar eens een (kort) vluchtje met de Cessna Caravan geprobeerd, eventjes wennen aan het verschil in snelheid met de 152 en de 172 waar ik eerder mee heb rondgeploeterd. Ook al ben ik al vanaf de eerste beta's mee aan t gluren, zowel hier op het Tweakers topic als op Twitch, het blijft me toch verbazen hoe ontzettend mooi de lichtval, wolken en dergelijken zijn in deze game.
Mooie route (al zeg ik het zelf), EGPH (Edinburgh) naar EGPL (Benbecula) in Schotland. Ik had er als tussenpunt nog Fort Augustus (EGVZ) in gezet in mijn flightplan voordat ik het vliegtuig in ging, echter had Flight Simulator deze er weer uit gegooid. Van de week maar eens kijken hoe ik dit in het vliegtuig zelf kan doen, kwam er pas achter nadat ik al onderweg was
/f/image/mSyViwztL2nCwSpBZrKX21xn.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/P4kOV0cssyw2lQPHY2OGQS4j.png?f=fotoalbum_large)
Mooie route (al zeg ik het zelf), EGPH (Edinburgh) naar EGPL (Benbecula) in Schotland. Ik had er als tussenpunt nog Fort Augustus (EGVZ) in gezet in mijn flightplan voordat ik het vliegtuig in ging, echter had Flight Simulator deze er weer uit gegooid. Van de week maar eens kijken hoe ik dit in het vliegtuig zelf kan doen, kwam er pas achter nadat ik al onderweg was
/f/image/mSyViwztL2nCwSpBZrKX21xn.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/P4kOV0cssyw2lQPHY2OGQS4j.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/IiwkMG2ii8hxbGhvkvh01kAJ.png?f=fotoalbum_large)
Ik zit een beetje in een impasse.
Destijds heb ik de yoke van Logitech gekocht en inmiddels heb ik het Radio panel daaraan toegevoegd. Allemaal erg leuk en nuttig. Ik wil nu een nieuwe uitbreiding van m'n cockpit erbij hebben.. maar ik twijfel tussen:
1) Rudderpedalen
2) Multi panel (autopilot/trimwheel) van Logitech
3) Eventueel een flight stick voor het betere gooi- en smijtwerk, wellicht wil ik tzt. ook wel fighters gaan vliegen namelijk.
Wat is de betere keuze volgens jullie? Waar heb je het mééste aan gehad? De rudderpedalen vanwege de betere controle over je toestel (ik vlieg nu met de yoke+num keypad voor de rudders.. en coordinated controls staan aan dus in de lucht zelf is dat niet eens perse nodig)? Of het autopilot-paneel omdat je -eerlijk is eerlijk- daar óók een flink deel van de tijd mee bezig bent.
Keuzes, keuzes...
Destijds heb ik de yoke van Logitech gekocht en inmiddels heb ik het Radio panel daaraan toegevoegd. Allemaal erg leuk en nuttig. Ik wil nu een nieuwe uitbreiding van m'n cockpit erbij hebben.. maar ik twijfel tussen:
1) Rudderpedalen
3) Eventueel een flight stick voor het betere gooi- en smijtwerk, wellicht wil ik tzt. ook wel fighters gaan vliegen namelijk.
Wat is de betere keuze volgens jullie? Waar heb je het mééste aan gehad? De rudderpedalen vanwege de betere controle over je toestel (ik vlieg nu met de yoke+num keypad voor de rudders.. en coordinated controls staan aan dus in de lucht zelf is dat niet eens perse nodig)? Of het autopilot-paneel omdat je -eerlijk is eerlijk- daar óók een flink deel van de tijd mee bezig bent.
Keuzes, keuzes...
ik zou gaan voor de rudderDigitalExorcist schreef op maandag 15 februari 2021 @ 11:42:
1) Rudderpedalen
Keuzes, keuzes...
omdat die voor mij toch wel veel toevoegen met flightsim , zo wel sturen tijdens de taxi als rudder en ook remmen
het is even wennen maar als je het gewent ben is het echt en must have
Ik gebruik stick eigenlijk alleen maar om je neus even omhoog te doen bij de vertrek en iets om laag of om hoog te doen bij aankomst verder gebruik ik hem eigenlijk niet
sturen op de grond doe ik met de pendalen en dan heb je je handen vrij voor je check list door te lopen en alles te doen
Multy panel daarna
Rudders zijn ook een must voor heli's, mochten die er nog es komen
Ik vertrouw geen vliegende machines waarbij de vleugels zich sneller voortbewegen dan de romp..Sponz schreef op maandag 15 februari 2021 @ 12:03:
Rudders zijn ook een must voor heli's, mochten die er nog es komen
Wat wil je gaan vliegen dan in de toekomst?DigitalExorcist schreef op maandag 15 februari 2021 @ 11:42:
1) Rudderpedalen
Keuzes, keuzes...
Dat bepaalt mogelijk wel mede waar je in zou kunnen investeren namelijk
Uiteindelijk de CRJ, of andere tweemotorige turbuprops. Ik heb de wereld rondgevlogen met de CJ4 en hoewel dat ding écht fantastisch is (met de WorkingTitle mod) ben ik gewoon groot fan van de grotere turboprops zoals de Embraers van deze wereld.killerbee1958 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 12:22:
[...]
Wat wil je gaan vliegen dan in de toekomst?
Dat bepaalt mogelijk wel mede waar je in zou kunnen investeren namelijk
Als je nu geen stick hebt met rudder control dan zou ik inderdaad eerst voor de pedalen gaan. Zeker als je straks crosswind landingen en uitgevallen motoren wilt gaan oefenen dan zijn je pedalen (nog los van het taxieen inderdaad) wel een must.DigitalExorcist schreef op maandag 15 februari 2021 @ 12:25:
[...]
Uiteindelijk de CRJ, of andere tweemotorige turbuprops. Ik heb de wereld rondgevlogen met de CJ4 en hoewel dat ding écht fantastisch is (met de WorkingTitle mod) ben ik gewoon groot fan van de grotere turboprops zoals de Embraers van deze wereld.
Second best is inderdaad een mulitpaneel met extra knoppen voor autopilot etc. Mooier is nog om een specifiek voor de door jou gevlogen toestellen FMCG te hebben maar die ken ik niet voor de CRJ. Je zit namelijk best vaak iets te doen op je autopilot en dan is het leuk als je dat op een paneel ipv op het scherm kan doen
Van een heli kan ik het begrijpen, maar ik denk dat je niet veiliger kunt vliegen dan met een Gyroplane/ Gyrocopter. Dus ik ben het niet helemaal eens met je statement, hahaDigitalExorcist schreef op maandag 15 februari 2021 @ 12:14:
[...]
Ik vertrouw geen vliegende machines waarbij de vleugels zich sneller voortbewegen dan de romp..
Wat betreft je vraag over de upgrade; de rudder pedals zou ik kiezen! Ik vlieg zelf nu te weinig met MSFS om het te doen, maar de eerstvolgende upgrade worden bij mij ook fatsoenlijke rudder pedals! Echt een must have!
[ Voor 21% gewijzigd door Craftop op 15-02-2021 12:50 ]
AMD Ryzen 7 5800X3D - MSI RTX 3080 Gaming X Trio - 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 MHz - Oculus Quest 2
Ik zou inderdaad ook gaan voor de pedalen. Rudder pedalen lijken vrij nutteloos als je ze nooit hebt gehad (werkt zo toch ook), maar zodra je ze hebt kun je niet meer zonder en vraag je je af hoe je het ooit zonder hebt gedaan.
Al is het maar om normaal af te kunnen remmen ipv digitaal. Ook voor het betere gooi- en smijtwerk heb je echt wel rudder pedalen nodig.
Al is het maar om normaal af te kunnen remmen ipv digitaal. Ook voor het betere gooi- en smijtwerk heb je echt wel rudder pedalen nodig.
Systeem: AMD Ryzen 7 7800X3D, Asus TUF Gaming X670E-Plus, 32gb RAM, Asus RTX 4070 TI
Oefenen? Hallo, ik plant de CJ4 in dikke mist met 50 kts zijwind gewoon netjes op de baan hoorkillerbee1958 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 12:36:
[...]
Als je nu geen stick hebt met rudder control dan zou ik inderdaad eerst voor de pedalen gaan. Zeker als je straks crosswind landingen en uitgevallen motoren wilt gaan oefenen dan zijn je pedalen (nog los van het taxieen inderdaad) wel een must.
Second best is inderdaad een mulitpaneel met extra knoppen voor autopilot etc. Mooier is nog om een specifiek voor de door jou gevlogen toestellen FMCG te hebben maar die ken ik niet voor de CRJ. Je zit namelijk best vaak iets te doen op je autopilot en dan is het leuk als je dat op een paneel ipv op het scherm kan doen
@Gameaddict Ja ik heb vroeger (FS2004-tijdperk..) wel redelijk wat gedaan met een setje racepedalen. Nu werken gas- en rempedalen fysiek wel anders, die 'schuiven' immers niet, maar qua 'gedrag' komt het redelijk overeen.
[ Voor 10% gewijzigd door DigitalExorcist op 15-02-2021 13:00 ]
TrackIr heeft voor mij zeker wel meerwaarde in een flightsim. Ideaal om even te kijken waar het vliegveld is, instumenten af te lezen, etc. En werkt natuurlijk niet alleen met MSFS.jannus66 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 18:36:
Ronald
Gebruik zelf nog de TrackIr3 omdat ie maar niet kapot wil gaan en zelfs deze versie het nog uitstekend doet TrackIr 5 is alleen maar beter (hogere resolutie, snellere verversing).
Enige nadeel wat ik ooit heb kunnen vinden is als je een raam achter je hebt waar het zonlicht in kan schijnen. Dat maakt het een stuk lastiger om het goed in te kunnen stellen.
Zou wel voor de versie gaan met de trackclip pro gaan. Deze kunt je eenvoudig op je headset klikken en hoef je niet per se een petje op. Ook schijnt dit erg te helpen tegen het zonlicht probleem.
@Allard Speciale reden waarom je je TrackIr 3 niet meer gebruikt? Deze wordt namelijk nog gewoon ondersteund dmv de laatste software.
Systeem: AMD Ryzen 7 7800X3D, Asus TUF Gaming X670E-Plus, 32gb RAM, Asus RTX 4070 TI
@DigitalExorcist Ik ben voor de pedals gegaan, als staan die hier nog in doos omdat ik volgende week pas jarig ben en het een kadootje van m'n vrouw is 
In plaats van de logitech panels gebruik ik een streamdeck. Dat is ook nog een optie, er is een integration waarmee je tegen simconnect aanpraat en dus op je streamdeck verschillende zaken kunt bedienen (waaronder AP settings, heading, vSpeed, altitude, etc., maar ook bijvoorbeeld gear toggle, flaps + en -, com channels, lights, name it). Met verschillende pagina's op de streamdeck kun je dus eigenlijk heel veel instellen, meer dan je met een 'regulier' panel kunt.
Minder real life wellicht, maar als je verschillende types vliegtuigen vliegt is één panel ook niet real life (want niet overeenkomstig met dat type kist).
In plaats van de logitech panels gebruik ik een streamdeck. Dat is ook nog een optie, er is een integration waarmee je tegen simconnect aanpraat en dus op je streamdeck verschillende zaken kunt bedienen (waaronder AP settings, heading, vSpeed, altitude, etc., maar ook bijvoorbeeld gear toggle, flaps + en -, com channels, lights, name it). Met verschillende pagina's op de streamdeck kun je dus eigenlijk heel veel instellen, meer dan je met een 'regulier' panel kunt.
Minder real life wellicht, maar als je verschillende types vliegtuigen vliegt is één panel ook niet real life (want niet overeenkomstig met dat type kist).
dat zijn geen vleugels maar een ventilatorDigitalExorcist schreef op maandag 15 februari 2021 @ 12:14:
[...]
Ik vertrouw geen vliegende machines waarbij de vleugels zich sneller voortbewegen dan de romp..
en als je het niet wil geloven , zet dat ding maar eens in de lucht uit , eens kijken hoe warm je het krijgt

gewoon voor een Saitek Rudder pedalslapino schreef op maandag 15 februari 2021 @ 13:25:
Welke pedalen zijn aan te raden dan?
meer dan genoeg
En als goedkope (android) oplossing zou je ook nog Sim dashboard kunnen gebruiken. Heeft natuurlijk geen fysieke knoppen zoals de streamdeck, maar is verder wel helemaal in te richten naar je eigen smaak. Prima voor een (tijdelijke) auto pilot functie, ook al kan er niets tegen een echte fysieke draaiknop om de hoogte in te stellen.ralpje schreef op maandag 15 februari 2021 @ 13:10:
@DigitalExorcist
In plaats van de logitech panels gebruik ik een streamdeck.
Voorbeeld:
/f/image/EAv3SqwBfoGBOvfJQVkwsdwq.png?f=fotoalbum_large)
Ik kon zo snel niet de limit voor crosswind van de CJ4 vinden maar wel van de CJ3: ====> 21 knopen.DigitalExorcist schreef op maandag 15 februari 2021 @ 12:59:
[...]
Oefenen? Hallo, ik plant de CJ4 in dikke mist met 50 kts zijwind gewoon netjes op de baan hooralleen heb ik nu dus "Coördinated steering" oid. aan staan (waarbij 'ie roll+yaw combineert tot één besturing). Dat wérkt wel, maar echt realistisch is anders.
@Gameaddict Ja ik heb vroeger (FS2004-tijdperk..) wel redelijk wat gedaan met een setje racepedalen. Nu werken gas- en rempedalen fysiek wel anders, die 'schuiven' immers niet, maar qua 'gedrag' komt het redelijk overeen.
Dus als jij de CJ4 netjes landt bij 50 knopen zijwind dan
1. Ben je een held.
2. Ben je buiten de toegestane limieten van de fabrikant gegaan.
Dat het met auto coordination kan is inderdaad niet heel realistisch. Voor een echte beleving van het aanvliegen bij zware cross wind is het wel aan te raden om rudder pedalen te hebben.
(en dan laat ik nog even los de slip die alleen maar kan als je rudder pedalen hebt maar die soms, als je heel snel hoogte kwijt moet wel handig kan zijn. Is overigens niet gebruikelijk bij gemotoriseerde vliegtuigen)
TrackIr kan ook nog wel een leuke toevoeging zijn, maar goed, een echte VR set (HP reverb G2) natuurlijk ook
Ik heb hem al lang niet meer gebruikt, maar volgens mij kon ik met dat model alleen maar hoog/laag en links/rechts, dus niet bijv. inzoomen. Ik meen mij te herinneren dat daar nog een zgn, vector expansion voor nodig was, met leds. Het ding wat ik heb heeft alleen een pet met reflecterende zone en reflecterende stickers.Gameaddict schreef op maandag 15 februari 2021 @ 13:06:
[...]
@Allard Speciale reden waarom je je TrackIr 3 niet meer gebruikt? Deze wordt namelijk nog gewoon ondersteund dmv de laatste software.
Anyway, toen ik vorig jaar weer ging flightsimmen heb ik niet de moeite genomen om het ding weer op te zoeken. Ik wilde namelijk liefst geen sensoren op mijn hoofd, dus ben gaan experimenteren met Face tracking. Dat werkte vrij aardig, maar was toch af en toe te gevoelig voor licht. Opentrack i.c.m. paper tracking werkt wel erg super, komt dicht in de buurt van de TrackIR qua nauwkeurigheid. Nadeel is dat ik nu dus toch weer een ding op mijn hoofd heb.
Ik zit er ook aan te denken om t.z.t. VR te gaan doen, en dan is nu een nieuwe TrackIR 5 aanschaffen een beetje zonde vind ik.
I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.
Misschien een kleine heads-up (pun intended): met VR zit er zeker wat op je hoofdAllard schreef op maandag 15 februari 2021 @ 14:19:
[...]
Ik heb hem al lang niet meer gebruikt, maar volgens mij kon ik met dat model alleen maar hoog/laag en links/rechts, dus niet bijv. inzoomen. Ik meen mij te herinneren dat daar nog een zgn, vector expansion voor nodig was, met leds. Het ding wat ik heb heeft alleen een pet met reflecterende zone en reflecterende stickers.
Anyway, toen ik vorig jaar weer ging flightsimmen heb ik niet de moeite genomen om het ding weer op te zoeken. Ik wilde namelijk liefst geen sensoren op mijn hoofd, dus ben gaan experimenteren met Face tracking. Dat werkte vrij aardig, maar was toch af en toe te gevoelig voor licht. Opentrack i.c.m. paper tracking werkt wel erg super, komt dicht in de buurt van de TrackIR qua nauwkeurigheid. Nadeel is dat ik nu dus toch weer een ding op mijn hoofd heb.
Ik zit er ook aan te denken om t.z.t. VR te gaan doen, en dan is nu een nieuwe TrackIR 5 aanschaffen een beetje zonde vind ik.
Ja, vector expansion, nu je het zegt valt het kwartje weer. Is eigenlijk gewoon een metaal beugeltje met 3 reflectoren ipv 1 detectie punt. Kreeg er alleen een code bij waarmee je de software kan ontgrendelen. Is bij de TrackIr 4 standaard geworden dacht ik.Allard schreef op maandag 15 februari 2021 @ 14:19:
[...]
Ik heb hem al lang niet meer gebruikt, maar volgens mij kon ik met dat model alleen maar hoog/laag en links/rechts, dus niet bijv. inzoomen. Ik meen mij te herinneren dat daar nog een zgn, vector expansion voor nodig was, met leds. Het ding wat ik heb heeft alleen een pet met reflecterende zone en reflecterende stickers.
Ja, als je de stap naar VR wilt gaan maken is het inderdaad zonde. Hoewel VR natuurlijk geweldig werkt heeft het voor mij nog teveel nadelen.Ik zit er ook aan te denken om t.z.t. VR te gaan doen, en dan is nu een nieuwe TrackIR 5 aanschaffen een beetje zonde vind ik.
- Grafisch lever je toch wel wat in, VR heeft nog niet een hele hoge resolutie. (Zou ook gelijk een nieuwe PC/grafische kaart betekenen). Nu weet ik dat MSFS vloeiend draait.
- Aangezien ik beneden in de huiskamer zit en andere gezinsleden rondlopen vind ik het toch wel fijn als ik weet wat er om me heen gebeurd. Met een VR-bril zit je toch compleet in je eigen wereld. Daarnaast lijkt het me na een werkdag ook vermoeiender/inspannender (wat eigenlijk dus realistischer is) om met een VR-bril te vliegen.
- Bediening van hardware lijkt me ontzettend lastig, aangezien ik alles altijd op en af moet breken staat ook niet alles iedere keer alles op precies dezelfde plek.
EDIT: En als laatste reden ben ik bang dat ik de PC dan helemaal niet meer kan gebruiken omdat de kinderen er dan constant opzitten en hun eigen PCs niet meer interessant genoeg zijn.
[ Voor 5% gewijzigd door Gameaddict op 15-02-2021 14:59 ]
Hahaha! Nou inderdaad, knáp warm!ravw schreef op maandag 15 februari 2021 @ 13:25:
[...]
dat zijn geen vleugels maar een ventilator![]()
en als je het niet wil geloven , zet dat ding maar eens in de lucht uit , eens kijken hoe warm je het krijgt![]()
Van de mééste landingen heb ik wel videootjes gemaakt..killerbee1958 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 13:31:
[...]
Ik kon zo snel niet de limit voor crosswind van de CJ4 vinden maar wel van de CJ3: ====> 21 knopen.
1. Ben je een held.
2. Ben je buiten de toegestane limieten van de fabrikant gegaan.![]()
Dat het met auto coordination kan is inderdaad niet heel realistisch. Voor een echte beleving van het aanvliegen bij zware cross wind is het wel aan te raden om rudder pedalen te hebben.
(en dan laat ik nog even los de slip die alleen maar kan als je rudder pedalen hebt maar die soms, als je heel snel hoogte kwijt moet wel handig kan zijn. Is overigens niet gebruikelijk bij gemotoriseerde vliegtuigen)
TrackIr kan ook nog wel een leuke toevoeging zijn, maar goed, een echte VR set (HP reverb G2) natuurlijk ook
Deze bijvoorbeeld:
:strip_exif()/f/image/Gr5GroUOBcXblxe0xm358XRK.jpg?f=fotoalbum_large)
Ok dat was tegenwind van 73 kts, niet direct crosswind. Zal eens kijken of ik die nog kan vinden....
EDIT: En deze:
:strip_exif()/f/image/EOK0jOkJfZumRgEyeGwZyv1e.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 12% gewijzigd door DigitalExorcist op 15-02-2021 15:15 ]
Mag dat ding wel landen met zo'n sterk wind component? De CJ4 weegt ongeveer 3x niksDigitalExorcist schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:11:
[...]
Van de mééste landingen heb ik wel videootjes gemaakt..![]()
Deze bijvoorbeeld:
[Afbeelding]
Ok dat was tegenwind van 73 kts, niet direct crosswind. Zal eens kijken of ik die nog kan vinden....
Resolutie is met de laatste generatie niet het grootste probleem (HP Reverb doet 2x 2160²) maar de FOV (field of view) en scherpte laat soms nog te wensen over. Het is altijd wachten op de volgende generatie wat dat betreft..Gameaddict schreef op maandag 15 februari 2021 @ 14:51:
Ja, als je de stap naar VR wilt gaan maken is het inderdaad zonde. Hoewel VR natuurlijk geweldig werkt heeft het voor mij nog teveel nadelen.
- Grafisch lever je toch wel wat in, VR heeft nog niet een hele hoge resolutie. (Zou ook gelijk een nieuwe PC/grafische kaart betekenen). Nu weet ik dat MSFS vloeiend draait.
- Aangezien ik beneden in de huiskamer zit en andere gezinsleden rondlopen vind ik het toch wel fijn als ik weet wat er om me heen gebeurd. Met een VR-bril zit je toch compleet in je eigen wereld. Daarnaast lijkt het me na een werkdag ook vermoeiender/inspannender (wat eigenlijk dus realistischer is) om met een VR-bril te vliegen.
- Bediening van hardware lijkt me ontzettend lastig, aangezien ik alles altijd op en af moet breken staat ook niet alles iedere keer alles op precies dezelfde plek.
EDIT: En als laatste reden ben ik bang dat ik de PC dan helemaal niet meer kan gebruiken omdat de kinderen er dan constant opzitten en hun eigen PCs niet meer interessant genoeg zijn.
Over het op- en afbreken, dat heb ik nu ook al:
Ik heb 1½ werkplek voor zowel gaming als (thuis)werken, dus 's avonds is het een kleine verbouwing voordat ik kan gaan vliegen. Ik denk erover om t.z.t. een vaste opstelling te maken met een GTTrack cockpit (veredelde gaming chair) maar dan heb ik ook een 2e scherm nodig óf een VR headset. In jouw geval kan je daar beter helemaal niet aan beginnen denk dat de kinderen er dan inderdaad niet meer achter weg te krijgen zijn.
Ieuw Android! Wil je niet gaan schelden tegen me aubGameaddict schreef op maandag 15 februari 2021 @ 13:30:
[...]
En als goedkope (android) oplossing zou je ook nog Sim dashboard kunnen gebruiken. Heeft natuurlijk geen fysieke knoppen zoals de streamdeck, maar is verder wel helemaal in te richten naar je eigen smaak. Prima voor een (tijdelijke) auto pilot functie, ook al kan er niets tegen een echte fysieke draaiknop om de hoogte in te stellen.
Voorbeeld:
[Afbeelding]
Volgens mij bestaat zoiets dergelijks overigens ook voor Apple IOS>DigitalExorcist schreef op maandag 15 februari 2021 @ 16:27:
[...]
Ieuw Android! Wil je niet gaan schelden tegen me aub
HIer een voorbeeld van iets wat je met je ipad kan doen
https://www.flightsimwebs...crosoft-flight-simulator/
Of kijk eens op de website van FS GG
http://www.fsgg.nl/handleidingen/Ipad.pdf
[ Voor 33% gewijzigd door killerbee1958 op 15-02-2021 16:55 ]
Dan is dat sowieso beterkillerbee1958 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 16:50:
[...]
Volgens mij bestaat zoiets dergelijks overigens ook voor Apple IOS>
Heb even geen zin om er naar te zoeken.
Ik vlieg al sinds v1.0 op een AT met Flightsim. Zeeeeer recreatief overigens. Maar sinds FS2020 en VR ben ik helemaal Zen als ik na een lange werkdag even een uurtje helemaal in mijn eigen VR-cocon over de grandcanyon mag vliegen. Ik kan niet wachten tot sailsimulator ook in VR verschijnt :-) Zonder gekheid; het kan altijd beter, sneller, strakker, maar FS2020 in VR is echt geweldig en met niets te vergelijken.Gameaddict schreef op maandag 15 februari 2021 @ 14:51:
[...]
Ja, vector expansion, nu je het zegt valt het kwartje weer. Is eigenlijk gewoon een metaal beugeltje met 3 reflectoren ipv 1 detectie punt. Kreeg er alleen een code bij waarmee je de software kan ontgrendelen. Is bij de TrackIr 4 standaard geworden dacht ik.
[...]
Ja, als je de stap naar VR wilt gaan maken is het inderdaad zonde. Hoewel VR natuurlijk geweldig werkt heeft het voor mij nog teveel nadelen.
i7,GTX2070,32Gb,3x24",Rift-s, Fanatec CSL-elite&DD
Wat in de boeken staat is meestal een demonstrated crosswind component. Dus de maximum die ze tijdens test vluchten zijn tegen gekomen en is geen harde limiet. Als je er boven gaat word je dus zelf een test piloot. Meeste maatschappijen hebben wel limieten gesteld die op of onder de demonstrated crosswind component ligt.killerbee1958 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 13:31:
[...]
Ik kon zo snel niet de limit voor crosswind van de CJ4 vinden maar wel van de CJ3: ====> 21 knopen.
1. Ben je een held.
2. Ben je buiten de toegestane limieten van de fabrikant gegaan.![]()
https://code7700.com/approach_speed_wind_additives.htmupclocker schreef op maandag 15 februari 2021 @ 17:30:
[...]
Wat in de boeken staat is meestal een demonstrated crosswind component. Dus de maximum die ze tijdens test vluchten zijn tegen gekomen en is geen harde limiet. Als je er boven gaat word je dus zelf een test piloot. Meeste maatschappijen hebben wel limieten gesteld die op of onder de demonstrated crosswind component ligt.
even leuk leesvoer
Helemaal mee eens maar laten we toch even de feiten pakken.upclocker schreef op maandag 15 februari 2021 @ 17:30:
[...]
Wat in de boeken staat is meestal een demonstrated crosswind component. Dus de maximum die ze tijdens test vluchten zijn tegen gekomen en is geen harde limiet. Als je er boven gaat word je dus zelf een test piloot. Meeste maatschappijen hebben wel limieten gesteld die op of onder de demonstrated crosswind component ligt.
50 knopen = 92 km/uur = windkracht 10.
Nu is het zeker niet zo dat je dan een kist NIET meer aan de grond kan zetten maar kijk even dit youtube filmpje hoe het er dan in het echt uitziet
YouTube: UNBELIEVABLE CROSSWIND LANDINGS during a STORM with 20 ABORTED LANDI...
Dat vraagt echt een uiterste inspanning van de piloot om dit goed te laten verlopen. En daarbij heb je echt wel rudder en aileron individueel nodig want dat red je niet met auto coordination.
Daar ging de vraag namelijk over.
Overigens twijfel ik nog steeds of je een CJ4 ook nog aan die condities kan blootstellen.
Als je al ziet hoe de dash binnenkomt dan vraag ik me dus serieus af of een " licht gewicht kistje" als de CJ4 dit aankan.
Maar goed ik ben geen CJ4 vlieger dus ik laat het antwoord daarover graag over aan mensen die hier verstand van hebben.
Ik zou over het algemeen maar proberen om een alternate op te zoeken met iets minder wind. Better safe than sorry. :-)
Nog niet officeel uit maar in beta maar hij vliegt wel lekker en landen op het water gaat ook .. alleen nu nog uit vinden hoe te remmen

Deze word gratis en is binnen kort te halen bij Bush Legendes
Voor de mensen die het willen weten deze Senery is van DC Design - PAKW Klawock airport

Deze word gratis en is binnen kort te halen bij Bush Legendes
Voor de mensen die het willen weten deze Senery is van DC Design - PAKW Klawock airport
[ Voor 33% gewijzigd door ravw op 15-02-2021 20:32 ]
Air Force testing XCub as low-level rescue aircraft
https://www.aopa.org/news...low-level-rescue-aircraft
Waar kan ik me als vrijwilliger aanmelden
zou nu toch graag weer in Dienst willen
https://www.aopa.org/news...low-level-rescue-aircraft
Waar kan ik me als vrijwilliger aanmelden
[ Voor 11% gewijzigd door ravw op 15-02-2021 20:43 ]
Ah, Bush Legends, ik was t al weer vergeten. Ik heb de X-cub gedownload, zo even proberen.
RPL MLA les op EHST | Aorus Z690 Pro | i9 13900K@5.8 | RTX 5090 | Varjo Aero | 64GB DDR5@5600 | HC Alpha Bravo Virpil Stick Collective | Buttkicker Gamer 2
Toch weer paar uurtjes met de C152 op zitten, ben de tutorials van het FS2020 twitch kanaal aan het volgen, zeer in-depth maar leer terug wel wat bij (had paar dingen die qua basis niet zo ok waren). Wil het echt volgens de regels doen, dus vandaar tutorials die nuttig zijn.
Stoor me wel enorm aan de externe camera, die is precies altijd deels off-angle zelfs als ik die herpositoneer met de muis. Als ik bijvoorbeeld recht naar beneden kijk, zit mijn vliegtuig alijtd op +- 10° gedraaid, en nooit echt recht/recht. Geen idee of ik dat kan fixen.
Andere ergernis is de trim van mijn honeycomb yoke, die is eigenlijk te licht (met die twee knopjes tegelijk) waardoor ik heel vaak moet 'klikken' alvorens er effect is. Doe het nu maar manueel via de cockpit zélf door aan wiel te draaien.
Btw, tijdje geleden hier een Piper trainersvliegtuig zien passeren dat in ontwikkeling was, maar vind die nergens terug. Iemand idee hoever ze hiermee staan?
Stoor me wel enorm aan de externe camera, die is precies altijd deels off-angle zelfs als ik die herpositoneer met de muis. Als ik bijvoorbeeld recht naar beneden kijk, zit mijn vliegtuig alijtd op +- 10° gedraaid, en nooit echt recht/recht. Geen idee of ik dat kan fixen.
Andere ergernis is de trim van mijn honeycomb yoke, die is eigenlijk te licht (met die twee knopjes tegelijk) waardoor ik heel vaak moet 'klikken' alvorens er effect is. Doe het nu maar manueel via de cockpit zélf door aan wiel te draaien.
Btw, tijdje geleden hier een Piper trainersvliegtuig zien passeren dat in ontwikkeling was, maar vind die nergens terug. Iemand idee hoever ze hiermee staan?
[ Voor 9% gewijzigd door lapino op 15-02-2021 21:02 ]
ja daar zijn ze nog mee beziglapino schreef op maandag 15 februari 2021 @ 21:01:
https://www.fsvisions.nl/...28r-straks-ook-voor-msfs/
maar als je iets groter wil met twee motoren kan ik je de Carenado PA-44 Seminole aanraden is echt een mooi toestel en makkelijk te vliegen zekker goed voor mensen die beginnen met vliegen
Vandaag MSFS geïnstalleerd en merk dat ik het toetsenbord niet ideaal vind om te vliegen. Echter zijn alle yoke systemen zowat uitverkocht en pas leverbaar ergens in april. Jammer dat er zo weinig voorraad is.
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Heb je geen Xbox of PS? Dan kun je deze controller gebruiken.carpebios schreef op maandag 15 februari 2021 @ 21:16:
Vandaag MSFS geïnstalleerd en merk dat ik het toetsenbord niet ideaal vind om te vliegen. Echter zijn alle yoke systemen zowat uitverkocht en pas leverbaar ergens in april. Jammer dat er zo weinig voorraad is.
Is veel beter dan een toetsenbord.
PSN: plexforce (ps4)
Elke analoge controller is beter dan het toetsenbord. Gamepad - Joystick - Yoke zijn oplopend in specialisme, oplopend in prijs, aflopend in beschikbaarheid maar allemaal heel bruikbaar in MSFS.WeHoDo schreef op maandag 15 februari 2021 @ 22:41:
[...]
Heb je geen Xbox of PS? Dan kun je deze controller gebruiken.
Is veel beter dan een toetsenbord.
Zojuist de Honeycomb alpha yoke binnen gekregen die ik zondag had besteld.
II 9800X3D, 64GB, ROG B850-E, RTX 5080 II
Paar van de tutorials aan het bekijken op twitch (https://www.twitch.tv/vid...collection=7D_MwTM3Txa4xA). Maar hoe werkt die ATC daar? Die spreekt gewoon in microfoon en krijgt precies feedback van 'echte' mensen. Dit is toch geen standaard feature?
VATSim.net . Aanrader zodra je je vliegtuig onder de knie hebt en een extra uitdaging / realisme wilt toevoegenlapino schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 16:17:
Paar van de tutorials aan het bekijken op twitch (https://www.twitch.tv/vid...collection=7D_MwTM3Txa4xA). Maar hoe werkt die ATC daar? Die spreekt gewoon in microfoon en krijgt precies feedback van 'echte' mensen. Dit is toch geen standaard feature?
In die tutorial spreken ze ook dat ik de hobbs moet aanzetten, maar vind dat nergens terug. Weet wel waar die teller staat, maar waar kan ik die starten/stoppen?
Versie 1.13.16.0 is uit, inclusief UK update. 
Eerst even update vanuit de Windows Store doen!
Eerst even update vanuit de Windows Store doen!
Ryzen 9 5900X, MSI Tomahawk MAX, 32GB RAM, Nvidia RTX 4070 Ti | Mijn livesets
edit: al weer achterhaald....
over een kleine 45 minuten komt de UK World update beschikbaar volgens MSFS Twitter https://twitter.com/MSFS_Support/status/1361698802743218182
Benieuwd of de terrein gaten rondom EGPL (Benbecula) dan ook opgelost zijn. Daar vond ik dezelfde type sinkholes als die in Brazilie gevonden waren
over een kleine 45 minuten komt de UK World update beschikbaar volgens MSFS Twitter https://twitter.com/MSFS_Support/status/1361698802743218182
Benieuwd of de terrein gaten rondom EGPL (Benbecula) dan ook opgelost zijn. Daar vond ik dezelfde type sinkholes als die in Brazilie gevonden waren
[ Voor 6% gewijzigd door djbarney op 16-02-2021 16:45 ]
24gb... spelen zal er vnv niet meer inzitten. Download gaat hier weer ontzettend traag.
inderdaad, die laatste 2 files (154/155) gaan verschrikkelijk traag hier. De eerste delen kwamen met 500mbit (max van mijn lijn) binnen, maar dit gaat nog wel even een uurtje of wat duren zo
Hier wel steam update... en dan nog 46gb aan updates... en daarna nog een x de uk update denk ik in de content manager.dawai0 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 17:24:
nog geen steam update voorlopig
Een dag geen vertraging, is een dag niet gereisd
Ik kan vanavond niet spelen, maar na het werk wel even updaten. Ben erg benieuwd wat jullie ervaringen zijn met het scenery probleem. Of jullie nog CTD’s ervaren na de update...
8.6GB na minder dan 1 uur (MS Store versie, maar dat zou niet uit mogen maken). En ik zit op een 50mb download lijn
Misschien helpt dit: https://flightsimulator.z...61760-Slow-download-speed
edit: Ik snap er niks van: nu staat die op 7.99GB, dus misschien telt die af? Blijft een beetje een rare installer.
Misschien helpt dit: https://flightsimulator.z...61760-Slow-download-speed
edit: Ik snap er niks van: nu staat die op 7.99GB, dus misschien telt die af? Blijft een beetje een rare installer.
[ Voor 29% gewijzigd door cracking cloud op 16-02-2021 18:29 ]
word eens een ker tijd bij MS voor nieuwe severs zit hier op en 250 mb lijn maar gewoon max 10 mb er uit halen
dat voor de basic update nog niet de store update dit gaat nog wel een tijdje duren hopelijk gedownload voorde 4 de update maar ik hoop dat ik met deze snelheid dat wel gaat redden
dat voor de basic update nog niet de store update dit gaat nog wel een tijdje duren hopelijk gedownload voorde 4 de update maar ik hoop dat ik met deze snelheid dat wel gaat redden
[ Voor 44% gewijzigd door ravw op 16-02-2021 18:29 ]
Hier gaat mijn teller ook backwards. Op discord zie ik nog mensen met gelijkaardige issues.
same here, heb m nu handmatig maar afgeknepen inderdaad en nu lijkt er in ieder geval iets van voortgang te zijn weer.. bizar dat we bij een partij die zelf een van de grote cloud providers is, zulke rare fratsen moeten uithalen om uberhaupt een update binnen te krijgen..
Hmm ik durf hem niet af te breken. Schrik dat ik volledig opnieuw moet beginnen.djbarney schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 18:35:
same here, heb m nu handmatig maar afgeknepen inderdaad en nu lijkt er in ieder geval iets van voortgang te zijn weer.. bizar dat we bij een partij die zelf een van de grote cloud providers is, zulke rare fratsen moeten uithalen om uberhaupt een update binnen te krijgen..
Lijkt er op dat ze naar je geluisterd hebbenravw schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 18:28:
word eens een ker tijd bij MS voor nieuwe severs zit hier op en 250 mb lijn maar gewoon max 10 mb er uit halen
:fill(white):strip_exif()/f/image/iVpg6RvD0HJRc1RIPYKKZGh6.png?f=user_large)
Probeer anders eens dat linkje uit mijn vorige post. Schijnt bij heel veel mensen te werken.
dat werkt bij mij inderdaad ook, t loopt hier nu met 49mbit binnen, en lijkt ook stabiel te zijn qua snelheid zo.
dek dat ik em 56 k modem maar gaat aan gooien dat gaat denk ik sneller
wat een gedoe is dit zeg .......
ligt niet allen aan de snelheid maar ook aan die loops die je steeds heb ,,, 12%.........7% ------- 14% ...... 7% .. omdat weer eens naar de 24 % te gaan en weer op 0,5 te gaan lopen ..
wat een gedoe is dit zeg .......
ligt niet allen aan de snelheid maar ook aan die loops die je steeds heb ,,, 12%.........7% ------- 14% ...... 7% .. omdat weer eens naar de 24 % te gaan en weer op 0,5 te gaan lopen ..
Interessant om hier de reacties te lezen mbt de nieuwe update. Ik zit op een 100 mbit lijn, en de download gaat tot nu toe netjes op ongeveer 110mbit/seconde.
Toch blijf ik me verbazen over het formaat van deze updates (22 gb!) en het feit dat ze 'verplicht' zijn: oftewel, ik kan niet kiezen om nog even te wachten met deze giga-update omdat ik nu maar een uurtje vrij heb om even te spelen. Als het goed is, is de update binnen dat uur wel binnen, maar hoe doen mensen met langzamere/gemeterde internetverbindingen dit?
Toch blijf ik me verbazen over het formaat van deze updates (22 gb!) en het feit dat ze 'verplicht' zijn: oftewel, ik kan niet kiezen om nog even te wachten met deze giga-update omdat ik nu maar een uurtje vrij heb om even te spelen. Als het goed is, is de update binnen dat uur wel binnen, maar hoe doen mensen met langzamere/gemeterde internetverbindingen dit?
Dat was hier inderdaad ook, aan het eind van het proces zijn er een tweetal grote files waarbij bij mij de problemen pas beginnen met downloadsnelheid.. de eerste 150 files (waaronder ook enkele grotere) kwamen gewoon met 500mbit/sec binnenJahe1990 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 19:21:
Interessant om hier de reacties te lezen mbt de nieuwe update. Ik zit op een 100 mbit lijn, en de download gaat tot nu toe netjes op ongeveer 110mbit/seconde.
Update is net afgerond, zonder problemen. Misschien een opstartprobleempje? Ik startte de update namelijk pas om 5 voor 7.djbarney schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 19:28:
[...]
Dat was hier inderdaad ook, aan het eind van het proces zijn er een tweetal grote files waarbij bij mij de problemen pas beginnen met downloadsnelheid.. de eerste 150 files (waaronder ook enkele grotere) kwamen gewoon met 500mbit/sec binnen
hier ook binnen, nu alleen de 5gb marketplace versie nog
Let op:
Cockpit build topic: Flightsimulator: Home cockpit Vragen en Show
Zero Tolerance: Screenshot dumps (definitie: foto's voor het showen zelf, dus zonder discussiewaarde) moeten in het specifieke topic hiervoor: [Flightsim] Screenshots collage
Voor discussie over real-life luchtvaart: Vliegen, Techniek en achtergrond
Hier graag focussen op FS2020! Algemeen Flight Simulator Topic: Flight Simulator - Deel 85
Wil je leren vliegen of navigeren? Kom naar (Flight Sim) Vraag & Uitleg over vlieg & navigatie principes voor al je vragen!
FS2020 Tweakers Aviation Discord: https://discord.gg/vVzp3nc
Cockpit build topic: Flightsimulator: Home cockpit Vragen en Show
Zero Tolerance: Screenshot dumps (definitie: foto's voor het showen zelf, dus zonder discussiewaarde) moeten in het specifieke topic hiervoor: [Flightsim] Screenshots collage
Voor discussie over real-life luchtvaart: Vliegen, Techniek en achtergrond
Hier graag focussen op FS2020! Algemeen Flight Simulator Topic: Flight Simulator - Deel 85
Wil je leren vliegen of navigeren? Kom naar (Flight Sim) Vraag & Uitleg over vlieg & navigatie principes voor al je vragen!
FS2020 Tweakers Aviation Discord: https://discord.gg/vVzp3nc