Hier een verslagje van mijn eerste echte vlucht, lezen mag, moet niet, is gewoon voor de leuk.
Gisteren heb ik dus mijn eerste echte vlucht gedaan, van Orlando Sanford (KSFB) naar Miami (KMIA).
Dit hebben wij langere tijd in het eggie gevlogen, maar sinds begin dit jaar is dat helaas gestopt (niet door Covid). Ik begon in mijn 787 op stand 102 in SFB, wat in real life eigenlijk gate 5 is. Dat is waar wij normaal ook altijd stonden dus dat is me wel bekend. Helaas is Sanford nog niet ‘af’. De hele terminal ontbreekt en de gates staan er een beetje in het luchtledige. Oh well.
:strip_exif()/f/image/dAHzK0PBjPLR0Tb7PNYb7rCF.jpg?f=fotoalbum_medium)
Vanuit de terminal..die in FS2020 niet bestaat.
Als eerst startte ik de APU natuurlijk en zette alles klaar voor vertrek. Toen deed/vroeg ik de Before Start Checklist, maar het rare was dat in die checklist ook de APU staat en die stond opeens spontaan weer uit (?), maar wat erger was was dat hij daarna niet meer wilde starten. Iets met de sim die dat soort initiatief niet snapt ofzo. Daar bovenop kwam dat ik automatisch pushback kreeg zonder te vragen en MET parking brake erop. Fijn voor de remmen en het nosegear. Het lukte de Tug echter wel, langzaam maar zeker. Dit is zeker nep want de Tugs daar zijn hella slap en je mag er niet eens de motoren starten tot pushback klaar is 😊.
Reset.
Dus ik doe de checklist, start daarin de APU en doe de rest terwijl de pushback zijn ding doet, ZONDER rem. Maar de pushback stopt na een meter of 50, nog dik tussen alle gates in. Normaal worden we op Taxiway C gezet, maar nu stonden we bijna vast. Ik had toen nog niet door hoe differentieel thrust moest worden ingesteld in FS2020 op mijn X56 (nu wel) dus dan maar zonder, en dat lukte gelukkig net.
Taxien naar de baan, vandaag (ik bedoel gisteren want ik schrijf dit morgen) doen we het vanaf baan 27R, wat minder vaak voor komt dan 9L vanwege de wind (ik doe het met real weather). Het is best echt, klaring, crossen, holden. Leuk!
Dan de take-off… Het geluid van de motoren is authentiek en niet bijzonder hard, want de 787 is nou eenmaal heel erg stil van binnen. En ja hoor, het voelt echt bekend (al zegt mijn echte co WEL wanneer ik moet roteren). Snel de AP erop want ik wil toch een beetje buiten kijken. Draaien over links richting de kust naar PCMAN, wat helaas niet wordt uitgesproken door de sim ATC als Pacman en doorklimmen naar 17000’ zoals gefiled. Dat is de hoogte waarop we altijd vlogen naar MIA want hoger wilden ze ons nooit hebben. De sim klaagt nog even over de altimeter setting, maar of dat is om de regional QNH of over dat hij niet op Standard werd gezet is me even onduidelijk. Gezien de Transition Altitude daar 18000’ is zou dat laatste een sim fout zijn geweest, maar ik geef hem het voordeel van de twijfel. Mijn copiloot is nutteloos en zegt niks 😐 (en ik had geen calls gemist meende ik).
Affijn, lekker vliegen en kijken naar Cape Canaveral en de langste baan ter wereld, op 4K zie je best veel detail. Langs de kust van Florida naar beneden via de Anney4 arrival. Ik vlieg in real time met real weather (en real traffic) dus daar was het gisteravond laat in de middag en de schittering op het water was... schitterend.
:strip_exif()/f/image/NDAQMEmLWnpUr1IcKjZ9WVJc.jpg?f=fotoalbum_medium)
Dit ziet er letterlijk zo uit IRL, inclusief de schittering want de arrival tijd klopte wel redelijk met in het echt. Je kan zo ook zien waar ik zit op de arrival.
Voor de landing op Miami is ILS 30 actief. Normaal vragen we met wind uit het oosten om baan 12 omdat je dan bijna direct naast de gate stopt, maar als de tegenovergestelde baan actief is gaat dat niet lukken.
Ik vlieg direct op SHANN af as cleared en ATC zegt ‘expect a short vector’ (ballsy sim, ballsy), maar die kwam niet. Blijkbaar moet ik toch wat initiatief behouden in de sim (niet in real life kids!) en had ik zelf al moeten draaien. Dus ik draai om en volg de LOC. Ik tel wel 6 vliegtuigen voor me, zo echt had ik het niet verwacht want MIA is DRUK! Als je daar de traffic op je ND bekijkt… crazywork!
We zijn “Number 3, cleared to land”, zoals dat daar gaat. Gewoon in rij geklaard om te landen nog voordat de voorganger van de baan is, laat staan op de baan staat 😊
:strip_exif()/f/image/SS8ycUvr5eLeQeLHtgtzIC4H.jpg?f=fotoalbum_medium)
Dit was een relatief rustige dag met een approach op baan 12.
Maar wat altijd kan gebeuren is het onverwachte. Ik hoor ATC al veel go-arounds uitdelen en ja hoor, wij hebben hem ook. “Tui 514 Go-around” dat was de standaard call sign for die livery, we heten natuurlijk Orange in het echt. Of dat een sim ding is of te veel verkeer door live traffic weet ik niet, het was er wel druk. Ik had echter nog geen knop toegewezen op de X56 aan de TOGA levers dus moest die even (na Active Pause) indrukken op de gashendel op het scherm (de keyboard toets weet ik nog niet). Maar met Active Pause staat bijna alles stil... behalve je snelheid. Die liep er ondertussen dus flink uit want ik ging al manueel in de go-around, maar de throttles werden meteen terug getrokken door het vliegtuig want ik had nog geen TOGA kunnen selecteren, laat staan flaps terug naar 20, terwijl de pitch wel omhoog ging… Dus daar ga je volle pot met flaps 30 en aan de verkeerde kant van de power curve… National Geographic, here I come!
Natuurlijk was mijn co weer nutteloos.
Uiteindelijk was het wel gelukt en heb de standard missed approach gevlogen, maar toen ging de Flightdirector bokken. De FD picth bar bleef maar omhoog gaan terwijl er andere modusen op de FMA stonden dan TOGA. Ik heb alles uitgezet, AP+FD+AT en een tijdje manueel gevlogen en weer aangezet. Hij deed het even goed, maar begon weer met die onzin. Het lag dus niet aan mij. Ik wilde wel weer terug voor een tweede poging, maar ATC moest en zou me ook nog eens eerst naar Melbourne sturen. Nope. Dus tijdens manueel vliegen Cancel IFR. Refile previous flight plan. Dat ging wel allemaal heel authentiek met flight following erbij en alles. Kudo’s.
Komen we weer aan bij ILS 30, hangt er een vliegtuig schuin voor me, in dezelfde richting en er is geen parallel baan... eh... ATC? Klopt dit? Waarom doet mijn TCAS niks? (omdat Asobo).
:strip_exif()/f/image/p2hBPJAWHMfhWTQVTKpMjJ9z.jpg?f=fotoalbum_medium)
Zo ziet het er dus uit IRL, we vlogen op dezelfde route. Wat een kekke livery!
Dus dan maar even een 360 rate one turn over right en doorgaan. Nette landing (gimme a break, is pas mijn derde in deze sim) en taxien naar gate 140. In real life heeft die gate ook een ander nummer, maar het is wel degene waar wij altijd stonden. De gate vinden is een eitje want mijn company iPad staat naast me als een heuse EFB met de taxi layout er op

Kom ik er aan, staat er bij de gate een KLM pushbacktruck… ronduit grappig want de technische dienst daar die ons aftekende was KLM.
Remmen er op, motoren uit en de sim ziet dat als completed.
Al met al vet leuk om te doen!
Kleine info:
Met de XE mod heb je een aantal synoptic pagina's er bij die werken, o.a. de status page. Heel fijn als je je APU start bijvoorbeeld. De XE mod heeft zelf wel een mod nodig, anders werkt de HUD niet. Je moet van de Vcockpit de originele HUD folder over de mod HUD folder plakken.
Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.