Ik speel dit spel, gekocht via Steam, nu een dag of twee op m'n pc met bedrade Xbox 360-controller, en geniet er steeds meer van. Mijn vliegervaring op de pc: F29 Retaliator (RETAL.EXE), Silent Thunder: A-10 Tank Killer II, FS2000, MS Combat Flight Simulator en ik heb gevlogen in alle Battlefield-games, met de fijnste herinneringen aan de helikopters in Desert Combat, waarbij je gemiddeld acht vingers tegelijk op het toetsenbord nodig had om de Apache überhaupt in de lucht te houden.
Vooral arcade dus, maar ik ben zeer geïnteresseerd in alles wat bij het vliegen komt kijken, lees ook met veel plezier de
Aviation Stack Exchange als die weer eens voorbijkomt in de sidebar op Stack Overflow.
Wel loop ik in FS2020 tegen een aantal eigenaardigheden c.q. bugs aan:
Trainings
Training 2 blijft grijs, kan hem niet starten. Training 1 tot 5 met succes afgerond, behalve 2 dus. Ook is niet te zien of ik een training al heb afgerond? Ik kan online niemand vinden die ook last heeft van dit probleem.
Rudders
De rudders zijn onbruikbaar. Op het toetsenbord klapt het vliegtuig (Cessna 152) bij het aantikken van Num-0 of Num-Enter direct 45 graden naar links respectievelijk rechts en begint het te schudden, subtiel bijsturen is er niet bij. Ook de triggers van de Xbox-controller werken hier binair, terwijl deze "analoog" zouden moeten zijn.
Ik snap dat dit geen arcade is zoals in Battlefield 4, maar daarbij kun je met je rudders een subtiele yaw introduceren terwijl je niet rollt, of met je rudders een roll wat dempen zodat je niet of minder skid/drift. Kan dat niet in FS2020, of is dat gewoon niet hoe vliegtuigen werken?
Het enige dat ik hierover online kan vinden is meerder klachten over dat het rudder onbruikbaar is met het toetsenbord. Alleen heel snel tappen op de toetsen werkt, maar op de controller is er een kwart millimeter waarbij dit werkt (de trigger ongeveer 10% indrukken), en die is moeilijk te vinden als je toch al (letterlijk en figuurlijk) je handen vol hebt om het toestel te besturen.
Landing challenges
Kun je vanuit het hoofdmenu zien welke landing challenges je hebt behaald, en wat je score was?
Tevens verschijnt de blauwe target-box slechts in 1 van de 5 pogingen, de andere keren wordt 'ie gewoon niet op de landingsbaan gerenderd en moet ik maar gokken waar ik de landingsbaan moet raken.
En, ook alleen tijdens landing challenges, na touchdown verschijnt het kleine balkje met mijn score in beeld, maar daarna werken de remmen niet

Om van 40 kts naar 0 te gaan, moet ik echt gewoon ruim een minuut wachten / uitrollen, daarna verschijnt pas het scorescherm. Of sloop ik gewoon elke keer m'n remmen met m'n landingen?
Multiplayer
Gisteren weer geprobeerd om met een vriend te spelen, in een ingame groep. Ik joinde hem, met Live Weather aan, op zijn locatie, hij kon mij zien, ik hem heel even, maar daarna niet niet meer. In de instellingen heb ik aanstaan dat ik iedereen online kan zien.
Maar het was op die locatie foggy as fuck, daarom had hij zijn Live Weather ingame uitgezet, waarna hij dus voor mij verdween. Toen hij het weer inschakelde, zag ik hem wel. We begonnen te vliegen, en na enige tijd was hij de mist zat, en ging uit het spel om aan de instellingen te rommelen.
Hierdoor verdween mijn wereld. Geen mist, geen landschap, geen sterren (het was nacht), gewoon alleen mijn Cessna'tje in een zwarte wereld. Toen hij daarna weer op mij joinde, plopte de wereld weer tevoorschijn (ik vloog nét niet een berg in) en konden we zonder mist verder vliegen.
Al met al een leuk spel met veel potentie, ik ben al naar hardware aan het kijken, maar ik hoop ook dat er nog flink wat aan gepatcht gaat worden...
[
Voor 6% gewijzigd door
CodeCaster op 11-11-2020 10:27
]