Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 13:11
Een paar bitjes omgevallen denk ik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-EpfmtDncYruWqDW95iQzLc0lro=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jqh6HQC9zsDBYHw4oodKbQBA.jpg?f=fotoalbum_large
Ik vond hem te grappig om hier niet te delen.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17:38
Hier ook wel eens, als de grafiek net ververst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
HomeWizard_NL schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 09:33:
Bij deze een publieke link naar de webviewer van energy (beta), we horen graag feedback als er iets niet goed werkt via info@homewizard.nl

https://hwenergy.app
Ook fijn dat hier het verbruik hier niet per fase (zoals optie in de +app) maar als totaal op de tijdlijn weergegeven wordt. Scheelt optellen 👌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Chris.nl schreef op zondag 9 januari 2022 @ 10:01:
[...]

Ook fijn dat hier het verbruik hier niet per fase (zoals optie in de +app) maar als totaal op de tijdlijn weergegeven wordt. Scheelt optellen 👌
Ik zie geen verschil?

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
Dit is met meerdere fases op de tijdlijn, in app met engery+ abbo.
Dit is de site, met alleen een grafiek van het totaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Laatst online: 25-09 07:09
Chris.nl schreef op zondag 9 januari 2022 @ 11:16:
[...]

Dit is met meerdere fases op de tijdlijn, in app met engery+ abbo.
Dit is de site, met alleen een grafiek van het totaal.
Dat kan je aan en uitzetten in de grafiek instellingen (snelkoppeling via het grafiek icoon op het hoofdscherm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
HomeWizard_NL schreef op zondag 9 januari 2022 @ 13:00:
[...]

Dat kan je aan en uitzetten in de grafiek instellingen (snelkoppeling via het grafiek icoon op het hoofdscherm)
Klopt, maar nu kan ik ook net zo makkelijk een mobiele bookmark aanklikken, 't één in de app en 't ander op 't web 😊 Zo hebben beiden hun hebbelijkheden voor me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

HomeWizard_NL schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 10:30:
[...]

door de jaar overgang lijkt deze niet helemaal goed te zijn gegaan :). Ondertussen is het al gefixt, overigens heb je nog tot de 15de voordat de data niet terug te halen is via Energy+.
Nou dat is dus niet gelukt. :|

Mijn Januari 2020 data waren daarnet (14:38) zonder abonnement nog beschikbaar, in de grafieken.

Vervolgens dacht ik, laat ik Energy+ dan maar proberen om mijn data van afgelopen jaar veilig te stellen, vanuit de app (iOS), abonnement geactiveerd (14:40), betaling via Paypal. Direct bevestiging in de app, Energhy+ geactiveerd. (y)

Maar: daardoor is opeens mijn hele maand januari 2021 verdwenen. Juist door het activeren van Energy+.

Ik ben hier dus niet blij mee. ;( Kan ik mijn Energy+ nog ongedaan maken en mijn januari data terugkrijgen?

Obv deze ervaring is mijn advies aan iedereen voorlopig: activeer Energy+ nog niet, of maak voordat je Energy+ activeert in ieder geval zoveel mogelijk screenshots van je (jaar/maand/week/dag) data, met name de oudste maanden. Dan heb je tenminste nog iets.
Edit 3 (ma 10 jan): probleem lijkt opgelost door HomeWizard Energy. :)

Edit: wat het nog gekker maakt: mijn jaar was dus nog niet verstreken, de eerste registratiedag van mijn P1 meter was 13 jan 2021.

Edit2: er lijkt door het activeren van Energy+ een bug in de app te zitten mbt het ophalen van de data.
Wat getoond wordt in de app na terugspringen naar 2021 is niet consistent.

Zie screenshots hieronder na herhaald openen / sluiten app
1. Januari wordt helemaal niet getoond (gebeurt verreweg het meeste)
2. Januari wordt voor stroom getoond, voor gas niet (gebeurt regelmatig)
3. Januari wordt voor gas getoond, voor stroom niet (is me 2x gelukt)
4. Januari wordt voor stroom en gas getoond (is me 1x gelukt)

Daarbij valt op dat in geval 2. het totaal aantal kWh opeens hoger is, ook dat is dus niet consistent.

Verder zorgt zorgt switchen van periode of naar landscape mode gaan ervoor dat de grafiek ververst wordt, en dan verdwijnt januari dus gewoon weer.

Ik moet zeggen dat ik dit gedrag voor het activeren van Energy+ niet tegen ben gekomen.

Maar de data lijkt na activeren van Energy+ dus niet echt weg, maar niet goed getoond te worden.

Ik hoop dat iemand hier nog chocola van kan maken, ik iig niet. 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gQelErqEdpWDTvcbwUgId95o_rI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wmWuVJmMqDE1T0UuuO1cEEpd.png?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FDNdI24mF5owuiBB-4Z4Q-XVdH4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0xrsh8nIIJstnKZIR95ninhJ.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xnekmy7mm4lhrpOAZ6YbifedBPY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IZVAVgN9PClrsWbImUXrzIfB.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cJzD2hN5-rVHYs02smHAeedcFgI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zl2qr3yBVyxZZCpvq039CDJz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 68% gewijzigd door Cap op 10-01-2022 19:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobAkm
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12-08-2022
@HomeWizard_NL Kan er niet zo'n oogje wat open of dicht staat bij het wachtwoord gemaakt worden ?
Als je nu iets verkeert in geeft kan je niet zien wat je verkeert hebt gedaan met zo'n lang ww.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Cap schreef op zondag 9 januari 2022 @ 14:46:
[...]

Nou dat is dus niet gelukt. :|

Mijn Januari 2020 data waren daarnet (14:38) zonder abonnement nog beschikbaar, in de grafieken.

Vervolgens dacht ik, laat ik Energy+ dan maar proberen om mijn data van afgelopen jaar veilig te stellen, vanuit de app (iOS), abonnement geactiveerd (14:40), betaling via Paypal. Direct bevestiging in de app, Energhy+ geactiveerd. (y)

Maar: daardoor is opeens mijn hele maand januari 2021 verdwenen. Juist door het activeren van Energy+.

Ik ben hier dus niet blij mee. ;( Kan ik mijn Energy+ nog ongedaan maken en mijn januari data terugkrijgen?

Obv deze ervaring is mijn advies aan iedereen voorlopig: activeer Energy+ nog niet, of maak voordat je Energy+ activeert in ieder geval zoveel mogelijk screenshots van je (jaar/maand/week/dag) data, met name de oudste maanden. Dan heb je tenminste nog iets.

Edit: wat het nog gekker maakt: mijn jaar was dus nog niet verstreken, de eerste registratiedag van mijn P1 meter was 13 jan 2021.

Edit2: er lijkt door het activeren van Energy+ een bug in de app te zitten mbt het ophalen van de data.
Wat getoond wordt in de app na terugspringen naar 2021 is niet consistent.

Zie screenshots hieronder na herhaald openen / sluiten app
1. Januari wordt helemaal niet getoond (gebeurt verreweg het meeste)
2. Januari wordt voor stroom getoond, voor gas niet (gebeurt regelmatig)
3. Januari wordt voor gas getoond, voor stroom niet (is me 2x gelukt)
4. Januari wordt voor stroom en gas getoond (is me 1x gelukt)

Daarbij valt op dat in geval 2. het totaal aantal kWh opeens hoger is, ook dat is dus niet consistent.

Verder zorgt zorgt switchen van periode of naar landscape mode gaan ervoor dat de grafiek ververst wordt, en dan verdwijnt januari dus gewoon weer.

Ik moet zeggen dat ik dit gedrag voor het activeren van Energy+ niet tegen ben gekomen.

Maar de data lijkt na activeren van Energy+ dus niet echt weg, maar niet goed getoond te worden.

Ik hoop dat iemand hier nog chocola van kan maken, ik iig niet. 8)7

[Afbeelding] [Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Hoi cap, als je even contact op neemt met de klantenservice kunnen we kijken naar hoe je app tot deze resultaten komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
RobAkm schreef op zondag 9 januari 2022 @ 14:48:
@HomeWizard_NL Kan er niet zo'n oogje wat open of dicht staat bij het wachtwoord gemaakt worden ?
Als je nu iets verkeert in geeft kan je niet zien wat je verkeert hebt gedaan met zo'n lang ww.
Bedoel je in webviewer of ergens anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobAkm
@HomeWizard_NL In de webviewer sowieso, weet even niet of dit wel in de app zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

Goed idee, maar een passwordmanager gebruiken (desgewenst met autofill) met een wachtwoord zo moeilijk dat je het zelf nooit kunt onthouden is wat mij betreft sowieso een aanrader. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HereIsTom
Is het, of zou het ook mogelijk zijn, dat de Energy Socket uitschakelt als het verbruik onder een bepaald wattage zit?

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:35
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kk6vEecZ82x2PpqzozYxaGdKnVI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wtgtcxHVeFXjti58LmQP3Ttm.jpg?f=fotoalbum_large
De berekening van het stand-by verbruik kan nog wel een fine tuning gebruiken. Hier in is namelijk het opladen van de auto meegenomen als stand-by verbruik.
Ik snap dat het een constante gelijke spanning is, maar om het nou als stand-by te kwalificeren…

Overigens merk ik dat op veel meer vlakken dat het lastig is als je een elektrische auto in je verbruik hebt zitten, zo krijg ik elke maand ban de energieleverancier een mailtje “het valt ons op dat uw verbruik een stuk hoger is” met als advies om m’n tv niet stand-by te laten staan 😂

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:15
Jelmer058 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 20:26:
Klopt - Liander kan maandag een telefoontje verwachten. Dank voor het meedenken! :-)
Ik zou kijken of dat met een ander apparaat op diezelfde groep ook zo is.
En zo ja dan gewoon mijn huis elektrisch verwarmen via die groep.

Gratis verwarming 8)

Wel aparte situatie, ik zou zelf verwachten dat het in de homewizzard fout gaat, maar het gaat dus in de meter zelf fout.

Nu heb ik enige tijd wel iets gelezen over dat met een dimmer en terugleveren.
Heb het even opgezocht:
https://www.utwente.nl/ni...k-zien-maar-teruglevering

Misschien is er zoiets bij je aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobAkm
FRANQ schreef op maandag 10 januari 2022 @ 09:49:
[...]Nu heb ik enige tijd wel iets gelezen over dat met een dimmer en terugleveren.
Heb het even opgezocht:
https://www.utwente.nl/ni...k-zien-maar-teruglevering
Vlug naar de Action om een paar dimmers te halen, zijn goedkoper dan zonnepanelen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweeeetje
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-05-2024
werkt homewizard ook in portugal? ik zal een .com website dus was benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
sweeeetje schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:23:
werkt homewizard ook in portugal? ik zal een .com website dus was benieuwd
Wat bedoel je? De website is gewoon benaderbaar. De kWh meters zullen het ook doen (ervan uitgaande dat ze in portugal ook DIN rails hebben). De P1 meter zou ik niet te hard op gokken, geen idee of dat daar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackthunderAwf
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:21
Sinds 5 januari ook de P1 meter in gebruik, gewoon voor de fun om te kijken wat mijn verbruik etc is.
Nu viel mij dit patroon op, wat ik vaker tegen kom in de dagen dat de P1 heeft geregistreerd.
Kan iemand mij dit helpen verklaren, of komt dit omdat er per 5 minuten geregistreerd wordt?
Dus dat de meter de nieuwe stand - de stand van 5 minuten daarvoor weergeeft en dat als verbruik registreert?
Ik moet hier wel bij vermelden dat ik op dit moment een probleem heb met de registratie van mijn gasmeter richting mijn leverancier, daar komt volgende week iemand voor (misschien wel een nieuwe meter, maar heb in november ook al een nieuwe gekregen omdat de verzendfrequentie slecht is, stroom wordt wel geregistreerd bij leverancier).
CV wordt op dit moment alleen gebruikt om water richting de 40 graden te verwarmen om te vloerverwarming te voeden, die staat ingesteld op 31/32 graden. Verbruik circa 7-8m3 per dag atm.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobAkm
Dit lijkt erop dat je (reserve) tapwater verwarming telkens aangaat in de ketel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:37
volgens mij is dit gewoon het pendelen van je CV,
lees je hier maar eens in.
Gas besparen door middel van CV tuning deel III

Dit is wat er hier gebeurt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wJG3Eodlsc_9lUE3WXLJiOMB8CU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Fty2zT61flziWOTyM3fw3HGp.png?f=fotoalbum_large

Je ziet waar de temperatuur bereikt is en het pendelen begint.
Hier is dat niet te voorkomen omdat mijn intergas 36 te zwaar is voor mijn huishouden, ik had beter een kleinere kunnen kiezen maar toen was ik onwetend en wilde per se een flinke voor mijn regendouche.
Ik heb de CV inmiddels wat getuned zoals in die link uitgelegd, maar door bijverwarmer met een airco wat veel goedkoper is blijft het pendelen, en dat is de keuze.

[ Voor 76% gewijzigd door merlin1201 op 10-01-2022 16:11 ]

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Meter doet het prima, je CV-ketel en afgiftesysteem kunnen wel wat afstelling gebruiken denk ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackthunderAwf
@RobAkm @merlin1201 @Gramser

Bedankt voor jullie input! Dan ga ik het in die richting zoeken! Ik heb een Avanta 35c (CW5) hangen om 2 regendouches tegelijkertijd van warm water te voor zien, bewuste keuze geweest. Ik ga nog eens kijken of ik dit wat kan downtunen (warm tapwater wordt nauwelijks gebruikt, heb daarvoor een Quooker in de keuken vanwege de afstand).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• merlin1201
BlackthunderAwf schreef op maandag 10 januari 2022 @ 16:22:

Bedankt voor jullie input! Dan ga ik het in die richting zoeken! Ik heb een Avanta 35c (CW5) hangen om 2 regendouches tegelijkertijd van warm water te voor zien, bewuste keuze geweest. Ik ga nog eens kijken of ik dit wat kan downtunen (warm tapwater wordt nauwelijks gebruikt, heb daarvoor een Quooker in de keuken vanwege de afstand).
Zo te lezen hetzelfde euvel, kijk idd eens of je het vermogen en de pompsnelheid van de CV kunt verlagen want daarmee beïnvloed je niet het tapwater die je overigens niet in een eco stand moet zetten want dan blijft idd het tapwater op temperatuur.
Als voorbeeld mijn CV vermogen terug gebracht naar 30% pompsnelheid 40%. de temperatuur had je al in orde op 40 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackthunderAwf
merlin1201 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 16:36:
[...]
Zo te lezen hetzelfde euvel, kijk idd eens of je het vermogen en de pompsnelheid van de CV kunt verlagen want daarmee beïnvloed je niet het tapwater die je overigens niet in een eco stand moet zetten want dan blijft idd het tapwater op temperatuur.
Als voorbeeld mijn CV vermogen terug gebracht naar 30% pompsnelheid 40%. de temperatuur had je al in orde op 40 graden
Bedankt weer voor de input! Hierna ga ik er niet verder op in omdat het offtopic wordt, maar ik ga het volgende doen:
- P3 (ketelregeling) van 1 CV aan / SWW aan naar 2 CV aan / SWW uit
- P17 Maximum toerental van ventilator terugschroeven van 42 naar 30 (24 kw naar circa 15/16 kw)
- P24 Toerental van CV pomp van 78 naar 60% brengen (lager kan niet)

Even kijken wat het doet in de grafieken en of het behaaglijk blijft thuis :-).
HereIsTom schreef op maandag 10 januari 2022 @ 18:10:
[...]

Twee regendouches tegelijk? :9
Maar zet je warm tapwater comfort functie ook maar eens uit als je toch een quooker gebruikt, scheelt je een hoop gas. En inderdaad je CV systeem goed inregelen zodat hij minder pendelt.
Tezamen douchen is allemaal leuk en aardig, maar een beetje warm water over je heen krijgen is dan ook wel fijn :-). We moesten toch een badkamer opbouwen en hadden de keus, dus tja...
Maar ik kom even op dit puntje terug:
"- P3 (ketelregeling) van 1 CV aan / SWW aan naar 2 CV aan / SWW uit"
Ik heb geen boiler, alleen een kleine wisselaar in de CV zitten, dus bij SWW uit, krijg ik helemaal geen warm water. Dus dat maar weer terug gezet :|

[ Voor 30% gewijzigd door BlackthunderAwf op 10-01-2022 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobAkm
@HomeWizard_NL Ligt die webviewer er misschien uit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
BlackthunderAwf schreef op maandag 10 januari 2022 @ 16:22:

Twee regendouches tegelijk? :9
Maar zet je warm tapwater comfort functie ook maar eens uit als je toch een quooker gebruikt, scheelt je een hoop gas. En inderdaad je CV systeem goed inregelen zodat hij minder pendelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobAkm
Mijn ketel pendelt niet, maar moduleert en dan zie je overdag ongeveer het zelfde plaatje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wQA4MHXe-03kvXNcPBCTU2jpttI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OKmw8RubUkXZf5eJ0OLk8Ux0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HereIsTom
RobAkm schreef op maandag 10 januari 2022 @ 18:19:
Mijn ketel pendelt niet, maar moduleert en dan zie je overdag ongeveer het zelfde plaatje.

[Afbeelding]
Dit is echt niet moduleren, maar pendelen! Als hij netjes moduleert gaat het verbruik langzaam omhoog en daalt ook weer langzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
Klopt maar met de p1 kun je dat eigenlijk niet goed bepalen dat zal je met andere apparatuur moeten doen of een uurtje naast de cv. Codes noteren.
P1 kijkt alleen naar gas verbruik

[ Voor 12% gewijzigd door merlin1201 op 10-01-2022 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobAkm
HereIsTom schreef op maandag 10 januari 2022 @ 18:30:
[...]Dit is echt niet moduleren, maar pendelen! Als hij netjes moduleert gaat het verbruik langzaam omhoog en daalt ook weer langzaam.
Nee hij pendelt niet, gaat vol gas aan en regelt de gastoevoer weer naar beneden naar mate het water warmer wordt en dat herhaalt zich iedere zoveel tijd.
Dat is niet te zien in de tijdspanne van 5 minuten dat de gasmeter de stand doorgeeft en zal je ook nooit gaan lukken om dat zichtbaar te maken met de P1 of met de gasmeter zelf, dat kan je alleen op de ketel zelf zien.
Als je op een cv plaat een loggende temperatuurmeter hangt kan je wel zien wat de ketel doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-09 14:36

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

HereIsTom schreef op maandag 10 januari 2022 @ 18:30:
[...]

Dit is echt niet moduleren, maar pendelen! Als hij netjes moduleert gaat het verbruik langzaam omhoog en daalt ook weer langzaam.
Dat is gewoon een AM signaal :D Amplitudemodulatie!

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobAkm
Eigenlijk was mijn grafiek de uitgang van de beatbox :)

De dalen in de grafiek zijn de waarden die gelijk zijn aan de (afgeronde) vorige waarden van de gasmeter en NIET nul.
De meter polt iedere 5 minuten naar een nieuwe waarde van de meter, zit daar verschil dan krijg je dat te zien.
Wat je eigenlijk moet doen is alle piekjes doorverbinden (zodat je een vloeiende lijn krijgt), dan pas zie je echte gasverloop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avandermeulen
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02-07 12:32
HomeWizard_NL schreef op zondag 7 november 2021 @ 20:11:
[...]

Willen we zelf ook graag toevoegen, staat ook zeker op de planning, maar is een veel groter project dan het lijkt, jammergenoeg.
Maar is er inmiddels iets te zeggen over wanneer dit op de technologie roadmap staat?

Elga 3.0 met Anna thermostaat, Remaha Tzerra 28, Daalderop Monosolar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Deze week komt mijn 1 fase kWh meter binnen en heb alvast de Energy app geïnstalleerd.

Als ik met de telefoon op mijn eigen wifi netwerk zit, start de app niet door en krijg ik de melding:
'Geen internet verbinding, de app kan niet starten vanwege een probleem met de internetverbinding'

Als ik wifi verbreek (dus op 4g) werkt het wel, dus ik dacht dat moet aan mijn Pi-Hole liggen.
Maar ook als ik de Pi-Hole disable en dus alle dns verzoeken doorlaat, start hij ook niet door.

Wifi verbreken, dan de app starten en wifi weer verbinden, dan werkt de app wel binnen mijn eigen netwerk.

Iemand een idee?

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
RobAkm schreef op maandag 10 januari 2022 @ 19:10:
[...]

Nee hij pendelt niet, gaat vol gas aan en regelt de gastoevoer weer naar beneden naar mate het water warmer wordt en dat herhaalt zich iedere zoveel tijd.
Dat is niet te zien in de tijdspanne van 5 minuten dat de gasmeter de stand doorgeeft en zal je ook nooit gaan lukken om dat zichtbaar te maken met de P1 of met de gasmeter zelf, dat kan je alleen op de ketel zelf zien.
Als je op een cv plaat een loggende temperatuurmeter hangt kan je wel zien wat de ketel doet.
Nou als je even kijk naar mijn plaatje eerder gepost, daar zie je dat ondanks die 5 min tijdspanne toch een rechte lijn, bedoel ermee te zeggen dat ondanks dat de p1 niet bedoeld is om je cv uit te lezen daar heb je opentherm gateway’s voor die het stookgedrag mooi weergeven in grafiekjes.
Maar om je cv zo mooi op een lage stand te laten moduleren krijg ik ook niet voor elkaar want dan gaat hij bij mijn eigenlijk altijd pendelen, en krijg ik vaak een grillig patroon mede door mijn airco en houtkachel.
Het ding is met de p1 meter is dat je nu wel te zijn krijg wat er gebeurt, zowel bij gas en electra en worden onderliggende problemen blootgelegd waar je eerst geen weet van had.
Soms is onwetendheid een zegen want het kan ook frustreren

[ Voor 9% gewijzigd door merlin1201 op 10-01-2022 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobAkm
Van die gasgrafiek kon ik ook geen kaas maken [2] en heb een loggende temperatuurmeter van Ali [1] aan een cv-plaat gehangen en deze logt de watertemperatuur wat mij beter het verloop van de ketel laat zien dan de gasgrafiek van de P1.
CV-plaat wordt warmer en dus staat de cv-ketel aan en als de temperatuur van de plaat weer zakt wil zeggen dat de ketel weer uit is.
Voor mij is de gasgrafiek niet echt bruikbaar, oa door die 5 minuten pol, en gebruik alleen de uitlezing van het totaal gebruikte gas per dag/maand en jaarafrekening als de nuts daar om vraagt.

Als ik mijn temperatuurgrafiek over de gasgrafiek heen leg klopt 4ea wel, maar de P1 gasgrafiek is in dat opzicht onduidelijk.

[2] P1 kijkt naar wat de meterstand iedere 5 minuten is en maakt daar het verbruik van.
Stel je meter staat op 10.000 m^3 en 5 minuten erna op 10.003 m^3 dan heb je 3 m^3 verbruikt.
Maar stel dat na 5 minuten nog steeds de meter op ~10.003 m^3 staat dan geeft de P1 0 m^3 verbruikt weer.
Na weer 5 minuten ziet de P1 10.004 m^3 staan, dan heb je weer 1 m^3 verbruikt.
Gevolg is dat je pieken en dalen ziet en dat je denkt dat je ketel aan het pendelen is, maar eigenlijk is dat helemaal niet waar....de ketel kan best branden maar op een heel laag (warmhoud) pikje en dus weinig gas verbruikt.

Eigenlijk zou de grafiek opbouwend moeten zijn over (bv) 24 uur om een mooie lijn weer te geven en niet telkens twee van elkaar afgetrokken waarden weergeven en alleen die ene 5 minuten meting weergeven.
Dat zou ik als meet- en regeltechnicus automatisering tenminste doen.

Anders is het met de elektra grafiek, maar dat komt omdat de meterstand 1x per seconden aan de grafiek wordt toegevoegd waardoor je een mooie lijn krijgt en geen pieken en dalen van 5 minuten.

PS, cv, houtkachel en airco is sowieso een slechte combinatie....
Als de ene aan het opwarmen is wordt de ander uitgeschakeld of gaat zelfs koelen en gaan elkaar dus tegenwerken want alle hebben een hysterese.

[1] https://nl.aliexpress.com...0910097430015162898_2&s=p

[ Voor 7% gewijzigd door RobAkm op 11-01-2022 00:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
RobAkm schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 00:37:
Van die gasgrafiek kon ik ook geen kaas maken [2] en heb een loggende temperatuurmeter van Ali [1] aan een cv-plaat gehangen en deze logt de watertemperatuur wat mij beter het verloop van de ketel laat zien dan de gasgrafiek van de P1.
CV-plaat wordt warmer en dus staat de cv-ketel aan en als de temperatuur van de plaat weer zakt wil zeggen dat de ketel weer uit is.
Voor mij is de gasgrafiek niet echt bruikbaar, oa door die 5 minuten pol, en gebruik alleen de uitlezing van het totaal gebruikte gas per dag/maand en jaarafrekening als de nuts daar om vraagt.

Als ik mijn temperatuurgrafiek over de gasgrafiek heen leg klopt 4ea wel, maar de P1 gasgrafiek is in dat opzicht onduidelijk.

[2] P1 kijkt naar wat de meterstand iedere 5 minuten is en maakt daar het verbruik van.
Stel je meter staat op 10.000 m^3 en 5 minuten erna op 10.003 m^3 dan heb je 3 m^3 verbruikt.
Maar stel dat na 5 minuten nog steeds de meter op ~10.003 m^3 staat dan geeft de P1 0 m^3 verbruikt weer.
Gevolg is dat je pieken en dalen ziet en dat je denkt dat je ketel aan het pendelen is, maar eigenlijk is dat helemaal niet waar....de ketel kan best branden maar op een heel laag (warmhoud) pikje en dus weinig gas verbruikt.

Eigenlijk zou de grafiek opbouwend moeten zijn over (bv) 24 uur om een mooie lijn weer te geven en niet telkens twee van elkaar afgetrokken waarden weergeven en alleen die ene 5 minuten meting weergeven.

Anders is het met de elektra grafiek, maar dat komt omdat de meterstand 1x per seconden aan de grafiek wordt toegevoegd waardoor je een mooie lijn krijgt en geen pieken en dalen van 5 minuten.

Als de ene aan het opwarmen is wordt de ander uitgeschakeld of gaat zelfs koelen en gaan elkaar dus tegenwerken want alle hebben een hysterese.

Vergeet niet dat de slimme meter tot op 0,001 kuub meet. En wij deze ook in de app tonen. Waarschijnlijk als je kijkt tussen je pieken en dalen zit daar meer dan 0,005 tussen, dat zijn 5 ‘treden’ tot 0, wat betekend dat mogelijk je ketel pendelt. Jouw voorbeeld zou enkel opgaan als je de ene 5 minuten 1 hebt, de ander 0 en dan weer 1. Omdat je dan inderdaad een zaagtand grafiek krijgt. Het is niet onmogelijk, maar wel onwaarschijnlijk met een resolutie van 0.001 kuub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
RobAkm schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 00:37:

Ik weet niet wat voor CV ketel je hebt qua vermogen maar de meeste moderne ketels laten zien wat ze aan het doen zijn.
Als jij alleen VV gebruik dan heb je aan een kleine ketel veel meer dan een grote zeker als je water 40 graden moet zijn.
Mijn intergas geeft codes en temperaturen door, zoals temperatuur bereikt, of ben nu aan het stoken.
Je kunt het vaak ook horen en even naar je schoorsteentje kijken geef je veel informatie of hij pendelt of niet als er geen rook uit komt brand hij niet das heel simpel te zien met deze temperatuur.
Komt bij dat pendelen niet heel erg is zolang dat maar niet meer dan 6 x per uur gebeurt en zo te zien aan jou grafiek zit je 4/5 x per uur gok ik., je kunt bij de intergas dan ook een antipendeltijd instellen tot 15 minuten. ( ik heb deze van standaard 5 naar 10 minuten gebracht ).
Eigelijk vind ik het een prima stookgedrag bij jou en is bij mijn veel onrustiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
henkNL schreef op maandag 10 januari 2022 @ 21:36:
Deze week komt mijn 1 fase kWh meter binnen en heb alvast de Energy app geïnstalleerd.

Als ik met de telefoon op mijn eigen wifi netwerk zit, start de app niet door en krijg ik de melding:
'Geen internet verbinding, de app kan niet starten vanwege een probleem met de internetverbinding'

Als ik wifi verbreek (dus op 4g) werkt het wel, dus ik dacht dat moet aan mijn Pi-Hole liggen.
Maar ook als ik de Pi-Hole disable en dus alle dns verzoeken doorlaat, start hij ook niet door.

Wifi verbreken, dan de app starten en wifi weer verbinden, dan werkt de app wel binnen mijn eigen netwerk.

Iemand een idee?
Ik heb dit ook een hele tijd gehad. Heel irritant inderdaad!
Uiteindelijk was het wel te herleiden naar DNS / Firewall settings. Weet niet meer zeker wat het was, maar of DNS blocklist of IPv6 icm DNS iets. (zal vanavond eens in OpnSense kijken of ik het kan vinden)

@HomeWizard_NL Wat is de URL van de api, kan HenkNL iig kijken of hij hem kan resolven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Niet online
IJsbeer schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:04:
[...]

Uiteindelijk was het wel te herleiden naar DNS / Firewall settings. Weet niet meer zeker wat het was, maar of DNS blocklist of IPv6 icm DNS iets. (zal vanavond eens in OpnSense kijken of ik het kan vinden)

@HomeWizard_NL Wat is de URL van de api, kan HenkNL iig kijken of hij hem kan resolven.
Tnx, ben wel benieuwd, ik draai hier ook Opnsense (geen IPv6)
Zal vanavond ook eens proberen met diverse firewall rules uit.

[ Voor 5% gewijzigd door henkNL op 11-01-2022 10:43 ]

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobAkm
HomeWizard_NL schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 07:32:[...] Vergeet niet dat de slimme meter tot op 0,001 kuub meet. En wij deze ook in de app tonen. Waarschijnlijk als je kijkt tussen je pieken en dalen zit daar meer dan 0,005 tussen, dat zijn 5 ‘treden’ tot 0, wat betekend dat mogelijk je ketel pendelt. Jouw voorbeeld zou enkel opgaan als je de ene 5 minuten 1 hebt, de ander 0 en dan weer 1. Omdat je dan inderdaad een zaagtand grafiek krijgt. Het is niet onmogelijk, maar wel onwaarschijnlijk met een resolutie van 0.001 kuub.
Het is ook een zaagtand, alleen geen 1 en 0.
De ketel pendelt niet maar moduleert, de jaarlijkse gaswachtcontrole bevestigd dit en ziet geen enkel pendelgedag van de ketel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ddrRrvstC5Lmuuo82DmhTwC1Y-o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/92JNWK5DnLIzQk9c2PI5WDuc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HereIsTom
RobAkm schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:54:
[...]

Het is ook een zaagtand, alleen geen 1 en 0.
De ketel pendelt niet maar moduleert, de jaarlijkse gaswachtcontrole bevestigd dit en ziet geen enkel pendelgedag van de ketel.

[Afbeelding]
Tuurlijk, dit is duidelijk pendel gedrag, maar schijnbaar wil je het niet horen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rmIs-HhQ30Ed8JSsbaXEsiX2L0U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hwU2rIez96JVcEPFdFYIk3Bq.jpg?f=fotoalbum_large

Dit oogt toch een stuk rustiger. Zal vast niet optimaal zijn, maar weinig zaagtand. Durf hier wel te stellen dat er hier níet gependeld wordt, maar dat is eigenlijk meer iets voor een ander topic.

[ Voor 21% gewijzigd door Gramser op 11-01-2022 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobAkm
Wat er in werkelijk gebeurd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FpAOUR2NkWQdjQOnGGBtloYn2hQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZvKJpaUbcy1Byya3ARx9VXWI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
Als de ketel dat iedere 5 á 10 minuten doet noemen we dat pendelen ;)
De onderste grafiek laat hij alleen zien als de meter alles bij elkaar optelt.

[ Voor 8% gewijzigd door HereIsTom op 11-01-2022 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobAkm
HereIsTom schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 12:30:
[...]Als de ketel dat iedere 5 á 10 minuten doet noemen we dat pendelen ;)
Je snapt duidelijk het verschil niet tussen een modulerende en een stationaire ketel :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
RobAkm schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 12:34:
[...]

Je snapt duidelijk het verschil niet tussen een modulerende en een stationaire ketel :?
Ja die snap ik juist wel ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
Noem het hoe je wil, zonder aanvullende info over jouw afgiftesysteem en instellingen durf ik er weinig over te zeggen.

Maar, over hoe de daggrafiek eruit zo “moeten” zien, verschillen we van mening. Op de huidige manier kan ik heel duidelijk zien wanneer er een gasverbruik plaatsvindt, en hoeveel. In een cumulatieve grafiek zie je dat slechts ten dele. De totale hoeveelheid staat als getal aangegeven, duidelijk zat. Maar: ik pleit al langer voor een mogelijkheid om de oppervlakte van de getoonde grafiek in een bepaald tijdsbestek te kunnen selecteren - daarmee kun je dan inzichtelijk maken hoeveel gas je in dat tijdsbestek hebt verbruikt. Nu kun je alleen de waarde op een bepaald punt inzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Als er echt gebeurd wat er op het plaatje staat dan moet meting 2 niet 0,00 zijn, maar 0,02 ofzoiets. Meting 4 zou ook iets van 0,05 moeten zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:26

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@RobAkm Wat ik zie is in zekere zin een interferentiepatroon ("zweving") tussen de 5 minuten meetinterval van de gasmeter en de lowload functie van je thermostaat (6 x per uur starten). Ik heb zo snel alleen maar een Duitse preprint uit 2004 paraat "Abtast Moiré Phänomene als Aliasing". Een Engelse of beknopte Nederlandse uitleg is op wikipedia te vinden.

@HereIsTom Lowload is trouwens geen "pendelen".
Als je een pendelende ketel wil zien, be my guest.

[ Voor 33% gewijzigd door dunklefaser op 11-01-2022 15:25 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebecca
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-09 16:14
Onder instellingen van de energy+ app worden de meters op alfabet gerangschikt waardoor verschillende soorten meters door elkaar komen te staan. Is het mogelijk om dit aan te passen naar het soort meter? (zonder dat je de meters geforceerd op alfabet gaat hernoemen of er een cijfer voor plaatst)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobAkm
@JeroenE
Ik zal nogmaals proberen uit te leggen wat de P1 doet, deze polt iedere 5 minuten.
meting 1 waarde gasmeter na 5 minuten = 10.000
Meting 2 waarde gasmeter na 10 minuten = 10.005 - verbruik 0.005
Meting 3 waarde gasmeter na 15 minuten = 10.005 - verbruik 0.000
Meting 4 waarde gasmeter na 20 minuten = 10.005 - verbruik 0.000
Meting 5 waarde gasmeter na 25 minuten = 10.008 - verbruik 0.003
Meting 6 waarde gasmeter na 30 minuten = 10.009 - verbruik 0.001
Meting 7 waarde gasmeter na 35 minuten = 10.009 - verbruik 0.000

Staat mijn ketel te pendelen, NEE hij warmt het water gevaceerd op (modulatie) alleen ziet de P1 dat niet (gasmeterstand geeft dat niet weer).
Als de cv aangaat is het water bv 30 graden en gaat dat met een hoge vlam opwarmen naar 40 graden, echter zal de vlam steeds lager worden naarmate het water de 40 graden bereikt en daarna gaat de ketel uit en het hele proces herhaalt zich tot de thermostaat zegt (bv) nachtstand 15 graden ipv 21 graden overdag.

@dunklefaser De pol van de P1 is iedere 5 minuten, dus de pol is 12x per uur.
De (slimme Honeywell Chronotherm) thermostaat zegt gewoon tegen de ketel aan/uit, de ketel regelt het gas - hogere/lagere vlam.

Dit is een douche beurt, die duurt langer en dus zal de "piek" ook langer zijn, er zijn immers ~20 minuten voorbij gegaan = 5 metingen.
Alleen heb ik de douche niet om 14.10 uit gezet maar om ~14 uur, het eigenlijke aantal metingen is dus maar 4.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eTPdnuiSpLvNfJjGVuofuOEy8Zc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2PJOwaXrGGWGEYi2w3l8XN13.jpg?f=user_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ReM6GmlYT4donzm26rBhS3-Zf9g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/U1NOqjKtJy34MhrIt5cFr5oJ.jpg?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door RobAkm op 11-01-2022 15:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@RobAkm Heb je de wikipedia artikelen bekeken? Met name de specifieke over "zweving"?
Ik durf te wedden dat je cv-ketel regelmatig! (6 keer) voor een aantal minuten door de Honeywell-thermostaat op het laagste! vermogen wordt aangestuurd.
Een voorbeeld van mijn eigen ketel (elektraverbruik):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M0GHWfqqJPmWJOq3mQkjQy4qZ80=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SnOsavTmxKZqCa85mgxAez4h.jpg?f=user_large

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• merlin1201
RobAkm schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 12:34:
[...]

Wat voor CV gebruik je en hoeveel KW staat hij, want dat weten we nog steeds niet, als jij b.v een 20 KW systeem heb dan is het duidelijk pendelen.
Ik krijg mijn systeem niet onder de 30% en dat is 9,6 kW. daarom pendelt hij omdat hij simpelweg zijn warmte niet kwijt kan.
Maar goed als jij het geen pendelen vind, laat jou ervaring eens los in het juiste forum en daar zul je antwoorden krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@merlin1201 Het is hoogstwaarschijnlijk geen "pendelen", maar de lowload aansturing door de Honeywell thermostaat. - Misschien kan je op het door jouw geadviseerde forum zelf eens kijken?

[ Voor 20% gewijzigd door dunklefaser op 11-01-2022 15:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Schitterend dit. De een roept al meteen pendelen als er dergelijke terugkerende patronen optreden, maar sinds kort lijkt er een standaard antwoord op te zijn: "low load", als er een chronotherm aan de wand hangt.

Allemaal aan de Honeywell en al uw pendelproblematiek behoort tot het verleden...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
RobAkm schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:28:
@JeroenE
Ik zal nogmaals proberen uit te leggen wat de P1 doet, deze polt iedere 5 minuten.
meting 1 waarde gasmeter na 5 minuten = 10.000
Meting 2 waarde gasmeter na 10 minuten = 10.005 - verbruik 0.005
Meting 3 waarde gasmeter na 15 minuten = 10.005 - verbruik 0.000
Meting 4 waarde gasmeter na 20 minuten = 10.005 - verbruik 0.000
Dat snap ik. In jouw eerste plaatje/grafiek laat je zien dat er tussen meting 3 en meting 4 wel verbruik is. Dus kan het niet zo zijn dat meting 4 dezelfde waarde geeft als meting 3. Sterker nog, het verbruik tussen meting 3 en meting 4 is ongeveer zo groot als tussen meting 2 en meting 3, kijk maar naar de oppervlakte. Dus zou ook bij meting 4 het verbruik 0,05 moeten zijn en niet 0,00.

Lang verhaal kort: de grafiek die je hebt getekend klopt niet bij je verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 13:11
@Rebecca Als je bij - instellingen - grafieken op wijzigen klikt kun je ze in de volgorde schuiven die je zelf wilt.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HereIsTom
@HereIsTom Lowload is trouwens geen "pendelen".
Oh die is nieuw ;)
Laten we het hier maar weer over de Homewizard Energy hebben, want hier komen we toch niet uit!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• merlin1201
Ik vind het in iedergeval erg interessant en het gaat er niet om of wie er gelijk heeft. kijk en als het idd gaat om low-load zoals dunklefaser aangeef dan heb je in ieder geval een idee wat het is, maar zoals ik al een paar x heb aangegeven de p1 meter is hier niet voor bedoeld en zul je met andere apparatuur moeten meten om er achter te komen of het low-load is of gewoon pendelen, wat inmiddels als een vloek klinkt terwijl dat niet zo is.
Mijn systeem pendelt omdat hij simpelweg niet lager kan moduleren dan uit gaan simpel zat.

Maar zolang er ons geen details worden verteld weten we niets... als het gaat om een 26 kw CV met de daarbij behorende grafiek. dan weet ik het wel, een cv heeft ook een minimale capaciteit alles daaronder is gewoon uit. Daarnaast heb je ook nog een heel verhaal waterzijdig inregelen, wat overigens best interessant maar heel moeilijk kan zijn, daarmee krijg je ook een mogelijk pendelgedrag weg, maar nogmaals. geen data bekend..

[ Voor 29% gewijzigd door merlin1201 op 11-01-2022 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sideriusj
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:40

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

@HomeWizard_NL Ik kan in de app mijn tarieven ingeven. Maar mijn tarieven worden per uur berekend. WWW.Zonneplan.nl

Wordt het in de toekomst ook mogelijk dat de app zelf uurtarieven gaat ophalen. ??

[ Voor 4% gewijzigd door sideriusj op 11-01-2022 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
merlin1201 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:19:
Ik vind het in iedergeval erg interessant en het gaat er niet om of wie er gelijk heeft. kijk en als het idd gaat om low-load zoals dunklefaser aangeef dan heb je in ieder geval een idee wat het is, maar zoals ik al een paar x heb aangegeven de p1 meter is hier niet voor bedoeld en zul je met andere apparatuur moeten meten om er achter te komen of het low-load is of gewoon pendelen, wat inmiddels als een vloek klinkt terwijl dat niet zo is.
Mijn systeem pendelt omdat hij simpelweg niet lager kan moduleren dan uit gaan simpel zat.

Maar zolang er ons geen details worden verteld weten we niets... als het gaat om een 26 kw CV met de daarbij behorende grafiek. dan weet ik het wel, een cv heeft ook een minimale capaciteit alles daaronder is gewoon uit. Daarnaast heb je ook nog een heel verhaal waterzijdig inregelen, wat overigens best interessant maar heel moeilijk kan zijn, daarmee krijg je ook een mogelijk pendelgedrag weg, maar nogmaals. geen data bekend..
Yup. Maar daarover hier verder, denk ik: Gas besparen door middel van CV tuning deel III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EHA1337
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:21
Ik heb eind van de middag de P1 meter ontvangen. Deze heb ik rond 17:00 geïnstalleerd. Nu zie ik wel Elektra verbruik echter zie ik geen gas verbruik. Niet op dag, week, maand of jaar.

De P1 meter heeft wel gas uit kunnen lezen. Bij instellingen staat wel een gas waarde (meterstand).

Normaliter zou deze toch bij de dag grafiek elk uur moeten bijwerken/verversen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Heb je al wel gasverbruik gehad? De P1 meter krijgt de waarden elke vijf minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
sideriusj schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 17:08:
@HomeWizard_NL Ik kan in de app mijn tarieven ingeven. Maar mijn tarieven worden per uur berekend. WWW.Zonneplan.nl

Wordt het in de toekomst ook mogelijk dat de app zelf uurtarieven gaat ophalen. ??
Wij verwachten dit niet te ondersteunen, in de meeste gevallen zijn deze gegevens niet publiek aan te roepen, en is er maar een heel klein deel gebruikers wat hiervan gebruik kan maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Gramser schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 19:27:
Heb je al wel gasverbruik gehad? De P1 meter krijgt de waarden elke vijf minuten.
Bij oudere meters is dit eens per uur (smr4 of lager)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
EHA1337 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 19:00:
Ik heb eind van de middag de P1 meter ontvangen. Deze heb ik rond 17:00 geïnstalleerd. Nu zie ik wel Elektra verbruik echter zie ik geen gas verbruik. Niet op dag, week, maand of jaar.

De P1 meter heeft wel gas uit kunnen lezen. Bij instellingen staat wel een gas waarde (meterstand).

Normaliter zou deze toch bij de dag grafiek elk uur moeten bijwerken/verversen?
Als je na twee uur nogsteeds niets ziet, neem dan even contact op met onze klantenservice, via tweakers hebben we geen technisch inzicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rebecca
ron321 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:16:
@Rebecca Als je bij - instellingen - grafieken op wijzigen klikt kun je ze in de volgorde schuiven die je zelf wilt.
Bedankt, Deze instelling had ik nog niet gevonden. Helaas heeft het geen effect op het tabblad 'meters'.
Zou mooi zijn als het meegenomen wordt in een update van de app!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wenzel
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:26
Rebecca schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 23:27:
[...]

Bedankt, Deze instelling had ik nog niet gevonden. Helaas heeft het geen effect op het tabblad 'meters'.
Zou mooi zijn als het meegenomen wordt in een update van de app!
Als je de volgorde gewijzigd hebt moet je het scherm verlaten door op pijl linksboven te klikken. Anders wordt het niet opgeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
@Wenzel Dat heeft volgens mij alleen effect op de volgorde van de grafieken - @Rebecca zou de volgorde van de meters willen wijzigen. Daar werkt dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wenzel
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:26
@Gramser je hebt gelijk. Maar ik vraag me af waarom zou je de volgorde meters willen wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Wenzel schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:03:
@Gramser je hebt gelijk. Maar ik vraag me af waarom zou je de volgorde meters willen wijzigen.
Ik ook :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EHA1337
  • Registratie: December 2010
HomeWizard_NL schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 20:19:
[...]

Als je na twee uur nogsteeds niets ziet, neem dan even contact op met onze klantenservice, via tweakers hebben we geen technisch inzicht.
Inderdaad, leek een kleine vertraging te hebben. Alles werkt nu.
Helaas vanwege de oude versie op de slimme meter maar eenmaal per uur een meting op gas. ;w

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rebecca
Wenzel schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:03:
Omdat ik twee geschakelde appartementen bezit en daarmee ook 2 slimme meters. Nu staan die twee P1 meters, kWh 1-fase / kWh 3-fase meters en een aantal Energy sockets door elkaar.

Kan het wel oplossen door er cijfers voor te plaatsen maar dat is dan weer bij een eventuele uitbreiding/verwijdering niet zo handig!

vandaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roans
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12-10-2024
is er een mogelijkheid om in de homewizard energy een import te doen van mijn histories verbruik ?

ik stap over van 3 jaar gebruik van een andere hardware/dienst (toon) en heb hier uit een .csv gehaald met mijn verbruiks-geschiedenis. zou mooi zijn als ik dit kan importeren zodat ik niet met 0 hoef te beginnen.

iemand tips/ideen hier over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobAkm
Je kan proberen om je oude CSV aan een nieuwe te koppelen.
HomeWizard Wi-Fi P1 Meter Windows programma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sideriusj
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:40

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

HomeWizard_NL schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 20:17:
[...]

Wij verwachten dit niet te ondersteunen, in de meeste gevallen zijn deze gegevens niet publiek aan te roepen, en is er maar een heel klein deel gebruikers wat hiervan gebruik kan maken.
@HomeWizard_NL Waarom kan er maar een klein gedeelte van gebruikers hier gebruik van maken ??

Iedereen kan klant worden bij:

Zonneplan
Frank energie
Easyenergie

De verwachting is dat steeds meer aanbieders dit gaan doen.

zie ook : het grote day ahead energie prijzen topic.

In dit geval lijkt de Assistent wat meer te kunnen dan de Wizard. :)

[ Voor 6% gewijzigd door sideriusj op 14-01-2022 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
De bedragen in de HW app zijn INDICATIEF! Staat duidelijk op hun website. Reden genoeg om het niet zo specifiek te ondersteunen. Dan lijkt me de Belgische prijzen-gedrocht eerder logischer om te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Niet online
henkNL schreef op maandag 10 januari 2022 @ 21:36:

Iemand een idee?
IJsbeer schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:04:
[...]

Na wat uitzoekwerk gevonden:

Mijn OPNsense router re-direct aanvragen naar Google DNS 8.8.8.8 port 53 naar mijn PiHole, daar gaat de app dus niet mee akkoord.
Als ik 8.8.8.8 gewoon weer toelaat naar buiten te gaan, dan werkt de energy app wel 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martgom
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-09 22:31
HomeWizard_NL schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 11:03:
[...]

De pulse meter zal pulsen uit kunnen lezen van verschillende puls genererende apparaten. Voor veel watermeters is er een opzetstuk beschikbaar om water te meten. (elster, falcon, itron, etc) welke je op de pulse meter kan aansluiten om je water verbruik te meten bijvoorbeeld. Of deze voor jouw meter beschikbaar is, is afhankelijk van je water meter.
@HomeWizard_NL Het zwemseizoen is bijna in aantocht :)
Is er al meer bekend over de lancering van de watermeter? Zou wel mooi zijn om het vullen van het bad te kunnen meten deze zomer.

99x TS-165C2 | ZO | 16,33 kWp | SolarEdge SE15K 3 Fase | NIBE F2040-16 | SMO20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
henkNL schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 21:28:
[...]

[...]

Na wat uitzoekwerk gevonden:

Mijn OPNsense router re-direct aanvragen naar Google DNS 8.8.8.8 port 53 naar mijn PiHole, daar gaat de app dus niet mee akkoord.
Als ik 8.8.8.8 gewoon weer toelaat naar buiten te gaan, dan werkt de energy app wel 8)7
Andere optie voor OpnSense gebruikers: Redirect verkeer naar de lokale Unbound (of PiHole, whatever). ZIe deze handleiding: https://homenetworkguy.co...ts-to-local-dns-resolver/

@HomeWizard_NL Waarom staat de Google DNS hardcoded in de app? Toch nergens voor nodig?

[ Voor 7% gewijzigd door IJsbeer op 12-01-2022 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
@HomeWizard_NL het viel mij op dat als ik vanuit landscape modus een screenshot wil maken (dus vanuit de app), alleen de assen en de zwarte achtergrond worden getoond - maar níet de grafiek erin. Daar gaat volgens mij iets mis.

iOS 15.2 op iPhone12mini.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:39
@Gramser bij mij gaat het wel goed op iPhone 12 mini iOS 15.2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Hee.. nog ff kijken. Misschien heb ik een update van de app gemist.

Edit: verrek, bij mij gaat het nu ook goed… nu heb ik gisteren pa ge-update naar 15.2. En zat het daarvoor niet goed.

Loos alarm mensen, niets aan de hand hier!

[ Voor 55% gewijzigd door Gramser op 13-01-2022 17:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PimW
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:57
Hoi, is het mogelijk om de Wi-Fi Energy Socket (HWE-SKT) na de eenmalige setup, volledig te blokkeren van het internet via de router zonder negatieve consequenties?

De reden van de vraag:
-Van veel smart-home apparaten werkt de local api niet bij een internetblokkade
-Veel smart-home apparaten willen na een stroomonderbreking niet meer verbinden met wifi bij een internetblokkade
--Veel smart-home apparaten willen na een herstart van het wifi accespoint niet meer verbinden met wifi bij een internetblokkade
-Veel ' slimme' energiemeters kunnen de cumulatieve KWh-waarden niet goed opslaan bij een internetblokkade, omdat de ntp-server niet gevonden wordt.

Mijn doel is om de smart meter te integreren met Home Assistant, en de data via home assistant permanent weg te schrijven in een eigen database. Privacy is voor mij belangrijk, vandaar een volledige internetblokkade. Bovendien wil ik zeker weten dat het apparaat over 10 jaar nog steeds werkt, ongeacht of het smart cloud-netwerk nog online is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Gramser schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 17:40:

Loos alarm mensen, niets aan de hand hier!
Dan draai ik de tractor weer om en ga niet staken voor de deur van HW! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
PimW schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 00:29:

Mijn doel is om de smart meter te integreren met Home Assistant, en de data via home assistant permanent weg te schrijven in een eigen database. Privacy is voor mij belangrijk, vandaar een volledige internetblokkade. Bovendien wil ik zeker weten dat het apparaat over 10 jaar nog steeds werkt, ongeacht of het smart cloud-netwerk nog online is.
Bij mijn weten kan dat. De API draait gewoon lokaal, die kun je uitlezen. De APP loopt via de cloud van HZ, dus daar heb je dan niets aan, dat spreekt voor zich :)
Enige wat je eventueel mist is software updates.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
PimW schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 00:29:
Hoi, is het mogelijk om de Wi-Fi Energy Socket (HWE-SKT) na de eenmalige setup, volledig te blokkeren van het internet via de router zonder negatieve consequenties?

De reden van de vraag:
-Van veel smart-home apparaten werkt de local api niet bij een internetblokkade
-Veel smart-home apparaten willen na een stroomonderbreking niet meer verbinden met wifi bij een internetblokkade
--Veel smart-home apparaten willen na een herstart van het wifi accespoint niet meer verbinden met wifi bij een internetblokkade
-Veel ' slimme' energiemeters kunnen de cumulatieve KWh-waarden niet goed opslaan bij een internetblokkade, omdat de ntp-server niet gevonden wordt.

De hardware van de socket werkt ongeacht van internet (local api, stroomonderbreking, ap power cycle, ntp servers). Wij raden uiteraard wel aan deze op internet te gebruiken wegens firmware updates. En omdat deze ontworpen is om continue met internet in verbinding te staan. Maar sluit dat niet uit dat het zonder ook goed werkt. Voor alle Energy functies in de app, is uiteraard een internet verbinding altijd benodigd. In jouw toepassing is dit niet nodig met Home Assistant.

[ Voor 5% gewijzigd door HomeWizard_NL op 14-01-2022 09:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PimW
Bedankt beiden voor de toelichting! Betreffende firmware updates: ik kan me zo een paar use-cases bedenken waarvoor ik updates zou nodig hebben:
-security updates: die kunnen voor mij relevant zijn. Aangezien ik er een internetblokkade op heb, moet het dan wel om extreme leaks gaan
-nauwkeurigheid van de meter verbeteren: lijkt mij erg lastig, aangezien hiervoor in de fabriek per stuk al een calibratie wordt uitgevoerd
-oplossen van bugs: yes, als dat een bug is waar ik last van heb, wil ik zeker updaten (even de internetblokkade eraf en er daarna weer op)
-nieuwe features: zeker een goede reden om te upgraden, mits deze voor mij relevant zijn. Zaken die ik graag zou zien: de eerste keer wifi instellen zonder app (denk bijv. aan hoe Shelly dit gedaan heeft) + wifi achteraf wijzigen via de API (of via locale webinterface).

Jullei product is redelijk uniek:
-locale controle (yeah!)
-ogenschijnlijk nauwkeurige metingen (ik ga er even vanuit dat de fabriekscalibratie tot goede resultaten leidt)
-compact design
-het licht kan uit
-16A belasting. De meeste smart meters gaan slechts tot 11A, wat mijn inziens onwenselijk en enigzins onveilig is voor Nederlands gebruik aangezien stroomgroepen tot 16A belast kunnen worden.
-actief op gathering.tweakers. Awesome.

Zijn jullie aan het kijken naar het 'nog meer' lokaal maken van de plug (ala Shelly)? Daarmee zou je een absoluut uniek product creeren: aan de gebruiker de keus om default te gaan (app + cloud), en voor de enthousiasteling 100% lokaal via Home Assistant. Home Assistant heeft inmiddels >120.000 geregistreerde gebruikers https://analytics.home-assistant.io/ (in werkelijkheid meer, veel mensen delen hun data niet). Als er een upgrade komt om de wifi in te stellen zonder app, heb je een absulute hit te pakken en is het voor iedere home assistant gebruiker een no-brainer welke plug te gebruiken: de HomeWizard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Even voor de duidelijkheid: De P1 meter meet niets en is dus 0,0 nauwkeurig. De meter meet, en geef standen door. De P1 leest die standen alleen uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.s.G.
  • Laatst online: 12-08 21:32
Ik heb recent mijn Ubiquiti-Dream-Machine geupdate naar de laatste versie, waar ik eindelijk WPA-3 kon gebruiken op het geïntegreerde accesspoint. Ik heb per abuis wpa-3 aangezet op mijn iot netwerk, foutje, maar ik merkte dat ik vervolgens mijn P1 meter niet meer kon verbinden. Deze heeft tot nu toe 1.5 jaar prima zijn werk gedaan.
Ik weet niet of deze vlak na de update uberhaupt werkte, dus ben er niet zeker van of dit door de wpa-switch kwam of door de update.

Ik heb mijn iot netwerk weer op wpa-2 gezet, maar ik krijg de p1 meter niet verbonden met geen enkel wifi-netwerk op het AP. Alle andere tech die ik in huis heb kunnen wel prima verbinding maken.

Ik heb van Homewizard support een tweede meter opgestuurd gekregen, maar deze kan ook niet verbinden. Ik vermoed dat het dan ook deze specifieke combinatie is.

Heeft iemand misschien ook wifi-problemen gehad met deze meter en iets kunnen proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimW
IJsbeer schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 14:03:
Even voor de duidelijkheid: De P1 meter meet niets en is dus 0,0 nauwkeurig. De meter meet, en geef standen door. De P1 leest die standen alleen uit.
Ik heb het niet over de P1 meter, maar over de Wi-Fi Energy Socket (HWE-SKT) https://www.homewizard.nl/wifi-energy-socket

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jelmer058
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-07 20:00
Gramser schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 20:26:
Ben benieuwd - laat je de uitkomst even weten?
Deze week is de netbeheerder op bezoek geweest. Conclusie: bij het omtzetten van de 1-fase naar de 3-fasen aansluiting zijn er twee draden verkeerd om aangesloten. Daarom dacht de meter bij het stroomverbruik uit een van de drie fasen dat het stroomopwekking was, en omgekeerd. Gelukkig had ik door de P1-meter snel door dat er wat merkwaardigs aan de hand was...

[ Voor 6% gewijzigd door Jelmer058 op 14-01-2022 16:09 ]

Peugeot E-208 - 15 x 385 wp 5° zuid - Zonneplan Nexus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroonkurk
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11:37
R.s.G. schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 14:04:
Heeft iemand misschien ook wifi-problemen gehad met deze meter en iets kunnen proberen?
De meter niet laten hangen aan het snoertje, maar hoger hangen dan de P1 poort.
Touwtje of korte voedingskabel gebruiken.
Dat was bij mij de oplossing. Schijnbaar iets met stekkertje in de P1 poort ?
Iets anders kan ik namelijk niet bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Jelmer058 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 16:09:
[...]

Deze week is de netbeheerder op bezoek geweest. Conclusie: bij het omtzetten van de 1-fase naar de 3-fasen aansluiting zijn er twee draden verkeerd om aangesloten. Daarom dacht de meter bij het stroomverbruik uit een van de drie fasen dat het stroomopwekking was, en omgekeerd. Gelukkig had ik door de P1-meter snel door dat er wat merkwaardigs aan de hand was...
Dank voor je terugkoppeling! Wauw, waar een P1-meter al niet goed voor is. Had heel vervelend óf juist heel gunstig kunnen uitpakken 😆

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• merlin1201
Welke draadjes precies ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vtrke
  • Registratie: November 2009
Heeft iemand de P1 al aangesloten op deze Landis Gyr+ slimme meter? Ik vraag me namelijk af of het p1 kabeltje lang genoeg is zodat ik het klepje op de slimme meter weer kan sluiten en de P1 meter onder de slimme meter van Landis hangt. Als dat niet zo is krijg ik het klepje niet dicht en dan heb ik een probleem daar mijn slimme meter in een houten kast zit en de deur maar net toegaat. Lees: net 1mm ruimte tussen deur en slimme meter. Of mss is er een eenvoudige (goedkope) manier om het P1 kabeltje te verlengen?

Vind het eigenlijk redelijk waardeloos dat ze er maar zo’n kort P1 kabeltje aan maken…ze kennen toch ook wel de modellen van slimme meters die in NL gebruikt worden…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DTCSlF6vAH5lthmDMFTH7RNk8os=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uchfytDqPVQFMuTj5ORX4Bfn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door vtrke op 15-01-2022 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanevo6
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-09 10:12
verleng kabeltje kopen of deurtje eraf slopen. :)
Pagina: 1 ... 31 ... 143 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie rondom de Plug-In Battery kan je terecht in Het HomeWizard Plug-In Battery topic