iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Ook 0%.
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
Volgens mij zit dat onder de 1W. Via ‘Meters’ en dan na het kiezen van de Energy Socket kun je ‘Status lampje helderheid’ instellen. 0% is uit.HereIsTom schreef op woensdag 29 december 2021 @ 12:34:
Weet iemand het verbruik van de Energy Socket zelf en hoe je die LED uit kan zetten?
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Had al een beetje gegoogeld en ben zeker niet echt een tweaker, maar is het mogelijk om het "nu verbruik" altijd/continue weer te geven op het display van de Google Nest Hub ? (De API staat aan in de instellingen)
Vergeef me als het in deze draad al is besproken, maar 117 pagina's doorlezen is me ook zo wat.
de App draait op een Android telefoon
Abonnement Energy+genomen maar ik zie geen verandering in de app. Ook in de appstore vind ik niets terug hoewel ik heb moeten bevestigen met de bank app.Hoelang duurt zoiets, is ondertussen toch reeds 4 uur geleden.ptrv schreef op zondag 12 december 2021 @ 12:49:
[...]
Bedankt, ik heb toch maar meteen zo'n abonnementje erbij genomen, vind het wel belangrijk om waarschuwingen te krijgen als er gekke dingen gebeuren.
[Afbeelding]
We gaan het voor je onderzoeken, het wordt zoiezo meegenomen, want de gas grafiek is volledig gebaseerd op meterstanden.Dibbuz schreef op woensdag 29 december 2021 @ 11:44:
@HomeWizard_NL Is dat wel zo? Want op geen enkele dag is er verbruik aan het begin van de dag zoals op het plaatje is te zien. Ik douche niet met 0.003 kuub gas helaas.
[Afbeelding]
Je ziet het begin van het verbruik van het douchen in het laatste blokje maar op de volgende dag in het eerste blokje is er niets van te zien. Ik zou dan daar iets van 0.02 moeten zien van 00:00 tot 01:00?
Op zich niet erg als het maar wel wordt meegenomen in het week en maand verbruik maar dat is dus even de vraag of het überhaupt wel wordt geregistreerd?
Even contact opnemen, dan kunnen wij zien of het correct aan staat. Graag een screenshot sturen van het energy+ scherm.Jiepie001 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 00:24:
[...]
Abonnement Energy+genomen maar ik zie geen verandering in de app. Ook in de appstore vind ik niets terug hoewel ik heb moeten bevestigen met de bank app.Hoelang duurt zoiets, is ondertussen toch reeds 4 uur geleden.
Top. Wellicht is het iets of juist niet maar de grafiek kan ik terug halen met mijn vinger tot 00:05 en eindigt om 23:05. Als de meter om precies 00:00 uitgelezen wordt dan wordt die data wellicht niet meegenomen omdat de dag 'start' om vijf over twaalf. Stroom start wel om 00:00 en eindigt om 23:55 maar die wordt per 5 minuten uitgelezen en gas elk uur. Wellicht helpt dit.HomeWizard_NL schreef op donderdag 30 december 2021 @ 08:03:
[...]
We gaan het voor je onderzoeken, het wordt zoiezo meegenomen, want de gas grafiek is volledig gebaseerd op meterstanden.
Waar vui zit, zit geen glans!
Was blijkbaar niet doorgekomen, heb alles opnieuw ingegeven en nu werkt het.HomeWizard_NL schreef op donderdag 30 december 2021 @ 08:05:
[...]
Even contact opnemen, dan kunnen wij zien of het correct aan staat. Graag een screenshot sturen van het energy+ scherm.
Als ik bij mij kijk (iOS) naar het gasverbruik in de grafiek dan is het eerste meetpunt op een dag in de grafiek pas om 0:05 en hierna zie ik elke 5 minuten een meetpunt t/m 23:55. Dus in mijn geval mis ik ook 1 meetpunt, namelijk die van 0:00. De grafiek voor stroomverbruik begint wel bij 0:00u, dus daar zie ik wel alle meetpunten. Dat lijkt mij dan toch niet te kloppen in de grafiek voor gasverbruik?HomeWizard_NL schreef op woensdag 29 december 2021 @ 10:18:
[...]
Hoi Dibbuz,
Dit komt omdat jouw meter maar eens per uur data verstuurd ipv eens per 5 minuten. En het punt van 23:00 tot 0:00 na 0:00 pas wordt verstuurd (Bijvoorbeeld om 0:10, afhankelijk van de tijd van je slimme meter). Omdat dit punt niet meer binnen de dag valt. Verschuift deze naar de volgende dag.
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Het zit zo (voorbeeld):PatrickC schreef op donderdag 30 december 2021 @ 14:56:
[...]
Als ik bij mij kijk (iOS) naar het gasverbruik in de grafiek dan is het eerste meetpunt op een dag in de grafiek pas om 0:05 en hierna zie ik elke 5 minuten een meetpunt t/m 23:55. Dus in mijn geval mis ik ook 1 meetpunt, namelijk die van 0:00. De grafiek voor stroomverbruik begint wel bij 0:00u, dus daar zie ik wel alle meetpunten. Dat lijkt mij dan toch niet te kloppen in de grafiek voor gasverbruik?
Stel dat je op de meter op volgende momenten gas data meterstand stuurt:
23:52 - 100
23:57 - 100
00:02 - 108
00:07 - 108.
De app vraagt alles data op van gister, dan kijkt hij tussen het verschil van de punten. En zal hij zeggen dat er 0 gebruikt is. Maar ook als je de data van vandaag ophaalt, zal de grafiek zeggen dat er 0 gebruikt is. Dat komt omdat er binnen die dag niet een verschil is tussen de waardes. Maar precies op het moment van de 00:00 overgang mogelijk wel. Beide grafieken tonen dan geen gebruik ookal is er mogelijk gebruikt geweest. In een week komt dit echter niet meer voor omdat hier tussen maandag 00:02 wordt gekeken en zondag 23:57 bijvoorbeeld.
Omdat stroom realtime is, is dit niet van toepassing, omdat er daar meermaal per minuut data wordt opgeslagen in actieve vermogens en meterstanden.
Het is mogelijk om data uit andere dagen mee te rekenen om dit recht te trekken, maar op dit moment zou daardoor je grafiek laadtijden veel langer worden. Je moet namelijk in plaats van alleen deze dag, ook data van de dag ervoor en de dag erna ophalen om de missende punten op de dag overgang mee te rekenen.
We zullen kijken of we dit in de toekomst op een manier kunnen oplossen die mogelijk niet ten kosten gaat van de snelheid van de app.
Bij mij hangt hij naast/achter de meter, maar de meterkast zit helemaal bij de buitendeur waar het WiFi signaal dus minder is, door de interferentie in de meterkast zie ik dat de P1 regelmatig offline is.
Als de kabel een stuk langer zou zijn kan ik ‘m over de meters heen tegen de muur richting waar de WiFi vandaan komt hangen.
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Is het een gewone RJ11 kabel, hoeveel aansluitingen zitten erin?IJsbeer schreef op donderdag 30 december 2021 @ 21:50:
RJ11 verlengkabel kopen.
Maar RJ11 is max 4
Het is een rj12, 6 polig.HereIsTom schreef op donderdag 30 december 2021 @ 22:13:
[...]
Is het een gewone RJ11 kabel, hoeveel aansluitingen zitten erin?
Yes please.

[ Voor 33% gewijzigd door Cap op 31-12-2021 10:00 ]
Vriend van me was op bezoek vanavond, die is wat handiger met electra...emmerx schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:45:
1 kWh-meter op groep 6 en 7 onder L, naast aardlek
1 kWh-meter bij de EV groep onder R naast Hoofdschakelaar
1 kWh-meter bij de PV groep boven R
De HomeWizard 1f wifi kWh-meter is dubbel DIN, dus past prima.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/M4TlAlQNJCnF7B9I4eoPtlAi.jpg?f=user_large)
Volgens hem konden de WP groepen (6 en 7) niet samengevoegd worden op één kHh meter (ik zeg het vast verkeerd maar de schakelaar krijgt z'n stroom van de rails en heeft daarom dus geen in én out).
3 fase meter nog niet aangesloten omdat er nog geen EV is
Wellicht heeft iemand hier praktijk ervaring met deze situatie?
Verder nog een vraagje voor @HomeWizard_NL Is het wellicht mogelijk dat de Wifi kWh meter ooit aangepaste firmware gaat krijgen waarmee hij ook de overige gegevens welke de kWh meter kan leveren via een API call kan leveren (V,A,PF,F)?
Verder zou ik de 3 fasige meter willen gaan inzetten om de produktie van mijn PV panelen te monitoren via HA, maar die is in tegenstelling tot de 1 fasige meter niet MID, en ik weet niet welke meetwaarden er doorgegeven worden naar de app en naar HA.
[ Voor 33% gewijzigd door mbbs1024 op 31-12-2021 02:56 ]
Hoi mbbs,mbbs1024 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 02:53:
Beschikbaarheid van het volledige telegram in de app en naar Home Assistant toe is voor mij ook een aandachtspunt, omdat de huidige HA integratie enkel de gegevens beschikbaar maakt die ook in de app komen, en niet het ganse telegram van de digitale meter.
Verder zou ik de 3 fasige meter willen gaan inzetten om de produktie van mijn PV panelen te monitoren via HA, maar die is in tegenstelling tot de 1 fasige meter niet MID, en ik weet niet welke meetwaarden er doorgegeven worden naar de app en naar HA.
Het volledige p1 telegram is beschikbaar via de api. Ipv /data ga je naar /telegram.
De 3 fase kWh meter wordt gekalibreerd volgens de nauwkeurigheids eisen van MID. De officieele MID keuring van de 3 fase kWh meter is in behandeling (uitgelopen door corona). Dit betekent enkel dat de huidige 3 fase kWh meter officieel niet gebruikt mag worden voor factureren t.o.v. Een mid gekeurde meter.
Actieve vermogens van alle drie fasen los, gecombineerd en meterstanden zijn zichtbaar in de app, voor zowel import als export. Hetzelfde is ook beschikbaar in de api. Ik verwacht hier geen veranderingen op korte termein.
Ik wil graag via HA de netspanning monitoren van de 3 fasen
Ik heb 3 PV omvormers, waarvan ik bij iedere geproduceerde MWh een groenestroomcertifikaat van 450€ krijg van de netbeheerder, momenteel wordt de productie gemeten door 3 mechanische ferraris meters, die ik zou willen vervangen door een 3 fasige mid gecertifieerde meter, waarbij iedere omvormer op een aparte fase aangesloten wordt, en ik via HA de geproduceerde van iedere omvormer wil uitlezen, en doorgeven aan de netbeheerder telkens 1 van de omvormers 1000 kWh geproduceerd heeft.
De netbeheerder vereist een geijkte of mid gecertifiëerde meter als basis voor de uitbetalingen van de groenestroomcertifikaten.
Het zal dus nog even wachten zijn tot jullie mid keuring ok is, of uitkijken naar een alternatief, maar gezien ik al de P1 meter heb, lijkt een extra meter die op dezelfde wijze werkt me interessanter.
Dat is goed te doen is een stukje software voor als mij dat lukt lukt het u ook ik kan namelijk nog geen afstandsbediening van Lidl smart aan draai krijgenmbbs1024 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 13:53:
Het telegram is idd beschikbaar, maar helaas gebruikt de door Duco Sebel gecreëerde Home Assistant integratie enkel de door jullie naar de app gepushte informatie, in plaats van de volledige telegram info op te nemen, en helaas ben ik niet een software developper die dat even uit mijn mouw kan schudden.
Ik heb 3 PV omvormers, waarvan ik bij iedere geproduceerde MWh een groenestroomcertifikaat van 450€ krijg van de netbeheerder, momenteel wordt de productie gemeten door 3 mechanische ferraris meters, die ik zou willen vervangen door een 3 fasige mid gecertifieerde meter, waarbij iedere omvormer op een aparte fase aangesloten wordt, en ik via HA de geproduceerde van iedere omvormer wil uitlezen, en doorgeven aan de netbeheerder telkens 1 van de omvormers 1000 kWh geproduceerd heeft.
De netbeheerder vereist een geijkte of mid gecertifiëerde meter als basis voor de uitbetalingen van de groenestroomcertifikaten.
Het zal dus nog even wachten zijn tot jullie mid keuring ok is, of uitkijken naar een alternatief, maar gezien ik al de P1 meter heb, lijkt een extra meter die op dezelfde wijze werkt me interessanter.

https://community.home-as...-and-energy-socket/227441
Elektra waarden van verbruik (Wh) hebben een hogere frequentie van updaten dan die van gas, maar zijn ook niet realtime; alleen vermogen (W) is dat wel.HomeWizard_NL schreef op donderdag 30 december 2021 @ 19:40:
[...]
Omdat stroom realtime is, is dit niet van toepassing, omdat er daar meermaal per minuut data wordt opgeslagen in actieve vermogens en meterstanden.
Het is mogelijk om data uit andere dagen mee te rekenen om dit recht te trekken, maar op dit moment zou daardoor je grafiek laadtijden veel langer worden. Je moet namelijk in plaats van alleen deze dag, ook data van de dag ervoor en de dag erna ophalen om de missende punten op de dag overgang mee te rekenen.
We zullen kijken of we dit in de toekomst op een manier kunnen oplossen die mogelijk niet ten kosten gaat van de snelheid van de app.
Na 10 jaar grafieken maken van slimme meter data zou een algoritme van 2021 toch een goede grafiek met de juiste waarden per uur en dag (voor elektra én gas) moeten kunnen maken? Desnoods door -met interpolatie- voor elke dag een timestamp&waarde voor 23:59 en 00:00 te genereren...
[ Voor 5% gewijzigd door emmerx op 01-01-2022 20:44 ]
Draadloos laden op onze Zon
Waarom gebruik je niet 3, 1 fase meters? Bij een 3 fase meter heb je geen meterstand per fase, meterstand is altijd het totaal. Mogelijk heb je dit wel nodig voor de groencertificaten?mbbs1024 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 13:53:
Het telegram is idd beschikbaar, maar helaas gebruikt de door Duco Sebel gecreëerde Home Assistant integratie enkel de door jullie naar de app gepushte informatie, in plaats van de volledige telegram info op te nemen, en helaas ben ik niet een software developper die dat even uit mijn mouw kan schudden.
Heb meteen zwaargebruikers in huis kunnen identificeren.
Ik moet zeggen het werkt allemaal erg lekker.
Ik heb echter een irritante eigenschap van de Android app gevonden:
Het begin scherm kan niet in landscape mode weergegeven worden. Aangezien ik een tablet heb met een toetsenbord welke op een statief staat heb ik de tablet altijd in landscape stand.
Het eerste scherm (overzicht) is alleen leesbaar in portret mode. Dus iedere keer krijg ik een nekverrekking als ik schakel tussen de schermen.
Ik zou graag zien dat de app een update krijgt dat dit verholpen wordt.
Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Hier ook ‘no data’ in het week overzicht. Andere grafieken geen probleem.hoevenpe schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 19:16:
Ik krijg geen data in het week overzicht, is dat een bug met de eerste week van het jaar?
Je linkerkast is waarschijnlijk een busboard systeem en je rechterkast is een gewone uitbreidingskast.duderuud schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 00:25:
[...]
Vriend van me was op bezoek vanavond, die is wat handiger met electra...
[Afbeelding]
Volgens hem konden de WP groepen (6 en 7) niet samengevoegd worden op één kHh meter (ik zeg het vast verkeerd maar de schakelaar krijgt z'n stroom van de rails en heeft daarom dus geen in én out).
3 fase meter nog niet aangesloten omdat er nog geen EV is
Ik heb twee aparte Zonnepanelen omvormers en een 3 fase laadpaal voor de auto.
Heb nu al 3 eastron mid meters (zonder WiFi) maar ben bereid dit aan te schaffen voor helder inzicht.
BVD dank voor de reactie
Ik heb nu 2 stuks 3 fase WiFi meters (pv omvormer + warmtepomp)en 1 stuks 1 fase WiFi meter (pv omvormer) draaiendsweeeetje schreef op zondag 2 januari 2022 @ 23:13:
Als ik een P1 heb, hoeveel WiFi MID meters kan ik aansluiten?
Heb nu al 3 eastron mid meters (zonder WiFi) maar ben bereid dit aan te schaffen voor helder inzicht.
BVD dank voor de reactie
Hoi sweeeetje,sweeeetje schreef op zondag 2 januari 2022 @ 23:13:
Als ik een P1 heb, hoeveel WiFi MID meters kan ik aansluiten?
BVD dank voor de reactie
Energy is volledig modulair, dat betekend dat het niet uitmaakt met welke meter je begint, en hoeveel je er aansluit. Enkel misschien dat de app wat trager wordt als je 30+ meters hebt.
't Lijkt weer gefixt 👌HomeWizard_NL schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 20:17:
Er lijkt inderdaad bij sommige grafieken een probleem in de weekweergave met betrekking tot de jaar overgang. We gaan ernaar kijken.
Heb ik dan verkeerd begrepen dat je via de app of de api, je het verbruik van de aparte fasen kan uitlezen ?HomeWizard_NL schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 16:18:
[...]
Waarom gebruik je niet 3, 1 fase meters? Bij een 3 fase meter heb je geen meterstand per fase, meterstand is altijd het totaal. Mogelijk heb je dit wel nodig voor de groencertificaten?
Het hoeft geen fysieke tellerstand op de meter zelf te zijn.
Je kan de actieve (watt) waardes uitlezen per fase via de app met energy+. Of met de api. Maar geen meterstanden (Kilowattuur). Dit is overigens voor alle 3 fase meters op de markt (ook de slimme meter) hetzelfde. Alle meters houden alleen meterstanden bij per het totaal van de fasen samen (dit heeft te maken met het aanbod van specifieke meet mcu’s voor dit soort hoge accuratie meters)mbbs1024 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 15:44:
[...]
Heb ik dan verkeerd begrepen dat je via de app of de api, je het verbruik van de aparte fasen kan uitlezen ?
Het hoeft geen fysieke tellerstand op de meter zelf te zijn.
[ Voor 26% gewijzigd door HomeWizard_NL op 03-01-2022 17:37 ]
Je hebt een pbMjans19 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 18:42:
Waar kan ik de "Energy Web Viewer" vinden? Deze zou eind 2021 publiekelijk beschikbaar komen voor iedereen
Denk dat bijna iedereen hier dat wel wil weten. Ik wel in ieder geval
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max
4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030
Het is een issue voor alle schermen eigenlijk:Xymox schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 19:13:
Het begin scherm kan niet in landscape mode weergegeven worden. Aangezien ik een tablet heb met een toetsenbord welke op een statief staat heb ik de tablet altijd in landscape stand.
Het eerste scherm (overzicht) is alleen leesbaar in portret mode. Dus iedere keer krijg ik een nekverrekking als ik schakel tussen de schermen.
Ik zou graag zien dat de app een update krijgt dat dit verholpen wordt.
Begin scherm is altijd portret mode
Detail schermen zijn altijd landscape mode.
Dus ongeacht je de app graag gebruikt moet je altijd het scherm kantelen.
Moderne apps dienen zich te houden aan de apparaat oriëntatie en dat elk scherm zich daar automatisch aan aanpast.
Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j
Update, maandelijks lijkt wel gewoon goed te gaan. Verbruik komt overeen wat de energie leverancier aangeeft.
Waar vui zit, zit geen glans!
Nu wordt er blijkbaar gestart met "eerste meting van de gekozen dag" en dat zou dan veranderd moeten worden naar "laatste meting van de vorige dag". Dan ben je er toch al?HomeWizard_NL schreef op donderdag 30 december 2021 @ 19:40:
Je hoeft niet met de gegevens van de volgende dag te rekenen voor de grafiek van de gekozen dag omdat het verbruik van het laatste uur in de grafiek van de volgende dag komt te staan. Net zoals bij de gekozen dag het gasverbruik van het laatste uur van de dag er voor zal staan.
Ik zie niet in waarom het opzoeken van de laatste meting van de vorige dag veel langzamer zou zijn dan de eerste meting van de gekozen dag.
Je zal natuurlijk ook hetzelfde moeten doen bij een week, maand, kwartaal, jaar of welke periode dan ook. Anders mis je op die overgangen ook precies het gasverbruik van het laatste uur van de dag voor de gekozen periode.
Beetje oud bericht, maar voor mij actueel.HomeWizard_NL schreef op zondag 13 juni 2021 @ 10:10:
[...]
In de app is er nog geen mogelijkheid om je grafieken te ''resetten'' totdat dit in de app zelf mogelijk is kun je dit wel aanvragen via het contact formulier op onze website.
Sinds een paar weken in het bezit van een P1 en een energy socket. Bevalt met goed, en heeft al de nodige besparingen (ongebruikte receiver/versterker afgekoppeld) en inzichten opgeleverd.
Nu werk ik veel thuis, en wil af en toe de socket nog wel eens op een ander apparaat zetten om te kijken wat het verbruik is van, pak hem beet, koffiezetten. Dan wil ik dus de socket eerst resetten om het verbruik goed in te kunnen zien. Ik begrijp dat dat nog niet mogelijk is in de app? Of kijk ik er overheen?
Net andersom:JeroenE schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 08:43:
[...]
Nu wordt er blijkbaar gestart met "eerste meting van de gekozen dag" en dat zou dan veranderd moeten worden naar "laatste meting van de vorige dag". Dan ben je er toch al?
Per grafiekperiode (dag/week/maand/jaar) starten met de 2e geregistreerde meting van de periode (1e verbruik van die meetperiode) en eindigen met de 1e meting van de volgende periode (verbruik in laatste meetperiode).
X-as dan transponeren met -1
Je kan niet "verzinnen" wat de meting van de volgende periode zou zijn. Je kan dan natuurlijk net doen alsof er geen gebruik is (zoals nu dus ook al zo is), maar dat betekent dat wanneer iemand afhankelijk van het tijdstip van kijken een andere grafiek kan zien omdat die grafiek dan afhankelijk is van het feit of een volgende waarde al bestaat of nog niet.
Schuiven met de X-as lijkt mij compleet verkeerd. Dan ga je dus het verbruik van het tweede uur weergeven in het eerste uur en dan de hele dag door schuift dat op. Dus als iemand tussen 7 en 8 gaat douchen ga je dan het gasverbruik laten zien tussen 6 en 7 uur. Dat is gewoon fout.
Verbruik van 1eU komt binnen in 2eU, dus moet je transponeren op de x-as.JeroenE schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:05:
@emmerx Eindigen met de eerste meetwaarde van volgende periode lijkt mij niet handig. Die hoeft er immers helemaal nog niet te zijn. De laatste waarde van de vorige periode is er wel altijd, behalve bij de allereerste waarde die er is. Daar een uitzondering voor maken is prima te doen.
Je kan niet "verzinnen" wat de meting van de volgende periode zou zijn. Je kan dan natuurlijk net doen alsof er geen gebruik is (zoals nu dus ook al zo is), maar dat betekent dat wanneer iemand afhankelijk van het tijdstip van kijken een andere grafiek kan zien omdat die grafiek dan afhankelijk is van het feit of een volgende waarde al bestaat of nog niet.
Schuiven met de X-as lijkt mij compleet verkeerd. Dan ga je dus het verbruik van het tweede uur weergeven in het eerste uur en dan de hele dag door schuift dat op. Dus als iemand tussen 7 en 8 gaat douchen ga je dan het gasverbruik laten zien tussen 6 en 7 uur. Dat is gewoon fout.
Of je geeft de (meter)waarden de correcte timestamp/tijdseenheid.
En voor de veiligheid waarden genereren voor 23:59 en 00:00,
zodat er altijd data voor is en datasets voor grafieken snel opgehaald kunnen worden.
Ik heb jaren grafieken gemaakt van slimme meter data; verbaas me over huidige gepruts.
Je moet zelf het verbruik uitrekenen en dat kan alleen als je 2 waardes hebt. Dus het verbruik voor het eerste uur moet je uitrekenen met de laatste waarde van "gisteren" en de eerste waarde van die dag. Dan moet je daarna dus niet meer gaan schuiven, dat gaat min of meer vanzelf.
Als je het verbruik gaat uitrekenen met de "volgende" waarde loop je dus heel regelmatig tegen het probleem aan dat die er nog niet hoeft te zijn. Maar ook al is die er wel dan heb je dus het verbruik van dat uur waar je mee bezig bent uitgerekend.
Stel dit zijn de meetwaardes (net zoals eerder als voorbeeld):
23:52 - 100
23:57 - 100
00:02 - 108
00:07 - 108
Je wil dan weten wat het verbruik is van 23-24. Je pakt de meetwaarde van het begin van 23 en de eerste waarde van de volgende periode. Dat is dan het verschil tussen 100 en 108 en is dan 8 m3. Waarom zou je die waarde dan willen verschuiven naar een ander uur?
[ Voor 3% gewijzigd door JeroenE op 05-01-2022 13:33 ]
Besteld en aangesloten, super 2x 1 fase en 1x 3 fase voor laadpaal en de P1. Nu gelijk besteld voor moeders een extra setje. Moet allee de 1 fase meter even bij bouwen in haar wasmachine PV groepen verdeelkast (geen plek dus iets groter verdeelkast kopen)HomeWizard_NL schreef op maandag 3 januari 2022 @ 10:32:
[...]
Hoi sweeeetje,
Energy is volledig modulair, dat betekend dat het niet uitmaakt met welke meter je begint, en hoeveel je er aansluit. Enkel misschien dat de app wat trager wordt als je 30+ meters hebt.
Als je de socket verwijderd uit de app en daarna weer opnieuw toevoegt begin je dan niet weer op 0?robkrekel schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 09:33:
[...]
Beetje oud bericht, maar voor mij actueel.
Sinds een paar weken in het bezit van een P1 en een energy socket. Bevalt met goed, en heeft al de nodige besparingen (ongebruikte receiver/versterker afgekoppeld) en inzichten opgeleverd.
Nu werk ik veel thuis, en wil af en toe de socket nog wel eens op een ander apparaat zetten om te kijken wat het verbruik is van, pak hem beet, koffiezetten. Dan wil ik dus de socket eerst resetten om het verbruik goed in te kunnen zien. Ik begrijp dat dat nog niet mogelijk is in de app? Of kijk ik er overheen?
Ik heb het zelf nog niet geprobeerd dus ik weet het niet.
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
Instellingen > meters > socket > opties (rechtsboven) > verwijder grafiek geschiedenisrobkrekel schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 09:33:
[...]
Beetje oud bericht, maar voor mij actueel.
Verwijderen van de socket uit de app verwijderd geen data, zie bovenstaanderon321 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 17:59:
[...]
Als je de socket verwijderd uit de app en daarna weer opnieuw toevoegt begin je dan niet weer op 0?
Ik heb het zelf nog niet geprobeerd dus ik weet het niet.
Dat kan niet door de mid keuringen, dat wordt gezien als het terugdraaien van de kilometerstand van je auto aangezien je er mee mag factureren.sweeeetje schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 21:23:
Weet iemand of de je Eastron SDM120 kan resetten dat deze weer op 0 beginnen? Of is dat juist beveiligd?
[ Voor 8% gewijzigd door HomeWizard_NL op 05-01-2022 21:49 ]
https://hwenergy.app
Is het mogelijk om de wifi te resetten? Zodat de nieuwe bewoner de meters aan zijn wifi koppelen en de app kan installeren en klaar?
/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen
Zodra zij een van de meters koppelen, maken ze een nieuw ''virtueel'' huis aan. en verdwijnen de meters uit jouw ''huis''.-Jaap-io schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:10:
weet iemand hoe het werkt wanneer je verhuist? Ik heb een P1 meter en een wifi mid kWh meter, maar dit blijft achter in het huis. De wifi MID kWh meter is ingebouwd en het nieuwe huis heeft nog een oude meter, dus de P1 is ook niet nodig.
Is het mogelijk om de wifi te resetten? Zodat de nieuwe bewoner de meters aan zijn wifi koppelen en de app kan installeren en klaar?
Dat is gewoon de setup doorlopen van 2 meters op een schone app installatie.
en zodra "mijn" wifi weg is kunnen ze meter verbinden met een nieuwe wifi?HomeWizard_NL schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:16:
[...]
Zodra zij een van de meters koppelen, maken ze een nieuw ''virtueel'' huis aan. en verdwijnen de meters uit jouw ''huis''.
Dat is gewoon de setup doorlopen van 2 meters op een schone app installatie.
/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen
gewoon de normale installatie doorlopen inderdaad, (indrukken tot blauw gaat knipperen of AP etc)-Jaap-io schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:19:
[...]
en zodra "mijn" wifi weg is kunnen ze meter verbinden met een nieuwe wifi?
Werkt tot nu toe primaHomeWizard_NL schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 09:33:
Bij deze een publieke link naar de webviewer van energy (beta), we horen graag feedback als er iets niet goed werkt via info@homewizard.nl
Heb de wifi opnieuw ingesteld en het lijkt erop dat hij weer data registreertIJsbeer schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 13:20:
Zou hem resetten, dus wifi opnieuw instellen.Wellicht dat er iets is met de koppeling meter <> account.
Graag zou ik de Energy socket willen inzetten op mijn zwembad warmtepomp, echter deze staat dus niet in de woonkamer.
Is deze helemaal niet buiten te gebruiken? ook al zou ik hem droog plaatsen.
Of komt er straks een socket die ik wel buitenshuis mag gebruiken ?
4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030
Dacht ik al.. eens kijken wat ik er mee ga doen, heb er nu 2x 1 fase over en 1x 3fase (zonder wifi)HomeWizard_NL schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 21:48:
[...]
Dat kan niet door de mid keuringen, dat wordt gezien als het terugdraaien van de kilometerstand van je auto aangezien je er mee mag factureren.een mid gekeurd apparaat kan geen meterstanden resetten.
Het klopt dat de sockets (nog) niet aan/uit gezet kunnen worden?HomeWizard_NL schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 09:33:
Bij deze een publieke link naar de webviewer van energy (beta)
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Hoop eigenljk dat ze dat niet gaan ondersteunen. Want dan moet er een verbinding van buitenaf mogelijk zijn naar de socket... Wel weer potentieel een risico.hoevenpe schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 20:27:
[...]
Het klopt dat de sockets (nog) niet aan/uit gezet kunnen worden?
- Ik zou graag zien het verschil tussen "Stroom gebruik" en "Hoofdaansluiting" = "eigen gebruik van zon/wind". Uiteraard kan je zelf rekenen en aftrekken, maar een overzicht zou mooi zijn (met bijv percentage erbij van totaal energiegebruik, hoeveel procent eigen in huis is "opgeslurpt" = optimaal benutten van je zonnepanelen)
- Zou ook graag zien dat hij de KWH meter van bijv je laadpaal apart afhaalt van " stroom gebruik" om zo inzicht te geven in wat je apparaten "inhuis" opslurpen.
verder helemaal top tot nu toe!
Dat staat nu ook al open want kan vanuit de app ook buitenshuis de sockets aan/uit doen.IJsbeer schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:32:
[...]
Hoop eigenljk dat ze dat niet gaan ondersteunen. Want dan moet er een verbinding van buitenaf mogelijk zijn naar de socket... Wel weer potentieel een risico.
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max
Het tarief dat in de app is in te voeren is niet per periode vast te leggen. Ik kan dus dus gedurende het jaar weliswaar mijn verbuik tot nu toe zien, maar niet de totale kosten tot nu toe.
Ik kan alleen maar bendenken dit zelf in een spreadsheet bij te houden of iets te gaan progammeren door het op einde maand uit tel laten lezen. Maarrr...dat programmeren is niet echt mijn cup of tea.
Zie ik iets in de fuinctionaliteit van de app over het hoofd en/of is er een andere oplossing?
Sowieso zou het een mooie extra functionaliteit in de app zijn als er een tarief per periode vast te leggen is.
HomeWizard heeft al meermaals aangegeven dat de kosten vooral ter indicatie zijn en dat het door vaste kosten, heffingskortingen, etc heel lastig is een correct variabel tarief te weten (om dat vervolgens te kunnen invoeren in de app).jkrol schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:58:
Sowieso zou het een mooie extra functionaliteit in de app zijn als er een tarief per periode vast te leggen is.
[ Voor 5% gewijzigd door 7o9 op 07-01-2022 14:07 ]
Dat begrijp ik. Toch, afgelopen jaar kon ik het vrijwel exact weten door per maand €9 er af te trekken7o9 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 14:06:
[...]
HomeWizard heeft al meermaals aangegeven dat de kosten vooral ter indicatie zijn en dat het door vaste kosten, heffingskortingen, etc heel lastig is een correct variabel tarief te weten (om dat vervolgens te kunnen invoeren in de app).
Het zou zeker toch wel een aardige functionaliteit zijn om per maand vast te kunnen leggen, lijkt mij
Eens, en zelfde met een kwh meter op de warmtepomp. Zou mooi zijn als ik in een grafiek mijn verbruik van de hoofdaansluiting (P1) zou kunnen zien met het verbruik van de warmtepomp (kwh meter) ervan afgetrokken.sweeeetje schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:46:
Mag ik hier suggesties plaatsen?
- Ik zou graag zien het verschil tussen "Stroom gebruik" en "Hoofdaansluiting" = "eigen gebruik van zon/wind". Uiteraard kan je zelf rekenen en aftrekken, maar een overzicht zou mooi zijn (met bijv percentage erbij van totaal energiegebruik, hoeveel procent eigen in huis is "opgeslurpt" = optimaal benutten van je zonnepanelen)
- Zou ook graag zien dat hij de KWH meter van bijv je laadpaal apart afhaalt van " stroom gebruik" om zo inzicht te geven in wat je apparaten "inhuis" opslurpen.
verder helemaal top tot nu toe!
Ik begrijp van HomeWizard dat dit niet mogelijk is. Is er iemand die dit met een script heeft opgelost?
Er is alleen iets merkwaardigs aan de hand. De opbrengst van de zonnepanelen uit de app van SolarEdge matcht in de verste verte niet met wat ik in de Energy app zie en nog vreemder is dat mijn wasmachine... stroom opwekt?
Geeft de P1 'slechts' door wat de slimme meter registreert (dus: er is mogelijk wat met de slimme meter) of kan er ook wat gebeuren in de interpretatie.
Mogelijk relevant: ik heb tot nu toe niet zo veel verband kunnen vinden in de energie die ik volgens de SolarEdge app opwek en wat de netbeheerder registreert.
Peugeot E-208 - 15 x 385 wp 5° zuid - Zonneplan Nexus
Dat van je wasmachine snap ik niet helemaal - hoe kom je tot die conclusie? Als je wasmachine aanstaat maar je opwek was op dat moment meer dan het verbruik, lijkt dat misschien maar zo. Je P1-meter geeft alleen de totalen door, als je tenminste niet ook een kWh-meter of energy socket gebruikt.
Vergeet ook niet dat je huis eerst de energie verbruikt van je PV-installatie. Alles wat je eerst verbruikt gaat niet over je meter. Een overschot wordt pas geregistreerd, en dus teruggeleverd (zie mijn voorbeeld hierboven).
[ Voor 16% gewijzigd door Gramser op 07-01-2022 17:52 ]
Wat ik zag bij de wasmachine is het volgende. Om ongeveer 17u00 zette ik de wasmachine aan. Op dat moment was de opbrengst van de zonnepanelen (praktisch) 0. Toch zag ik in de app opeens dat er fors terug geleverd werd (ongeveer 1800 'in het groen'). Dat zie ik ook terug in het tabblad 'vandaag'. Toen ik de wasmachine op pauze zette ging het in de app van groen naar paars, toen ik de wasmachine weer op play zette ging het weer naar groen.
@Jelmer058 je gebruikt geen kWh-meter toch? Dan zou je verwachten dat-ie verkeerd aangesloten is. Heb je misschien een screenshot van je dagverbruik..?
[ Voor 11% gewijzigd door Gramser op 07-01-2022 18:41 ]
Volgens mij nog niet. Kan de Energy app niet toevoegen aan Google Home. ook geen HomeKit voor zover ik heb geprobeerd.vdmpeter schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 19:19:
Zijn de energy sockets ook te bedienen met Google nest hub?
@HomeWizard_NL is het mogelijk dit toe te voegen?
:strip_exif()/f/image/XH0gAWI7t9cx3gtxyGFYiABI.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor zover ik weet, hebben de wasmachine en de SE niet dezelfde groep. De SE heeft een eigen 3-fase groep.
Wie is er verantwoordelijk voor correct aansluiten kWh meter, de netbeheerder of ik?
[ Voor 18% gewijzigd door Jelmer058 op 07-01-2022 19:33 ]
Geen kWh-meter?
Wat bedoel je precies met een kWh meter? Anders dan de slimme meter van de netbeheerder, heb ik er voor zover ik weet geen.
Dan weet ik echt even niet wat dit kan veroorzaken…
Je kunt nog wel even op het display van je slimme meter zelf kijken. Doet dat ook zo gek? Dan zou er iets als een negatief “actueel vermogen” moeten staan (zo heet het bij mij) als er teruglevering is (en bij jou dus als de wasmachine aan staat).
[ Voor 24% gewijzigd door Gramser op 07-01-2022 19:58 ]
Yes, erg relaxed. Eindelijk overzicht op het grote scherm. Ziet er goed uit.HomeWizard_NL schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 09:33:
Bij deze een publieke link naar de webviewer van energy (beta), we horen graag feedback als er iets niet goed werkt via info@homewizard.nl
Wordt echt een volwassen product zo!
(Nog wel een schoonheidsfoutje in de communicatie, zie hieronder
[ Voor 59% gewijzigd door Cap op 07-01-2022 22:46 ]
Gisteren heb ik een mail ontvangen mel de melding::
Verwarrend, want er wordt over -5 dagen gepraat en dat is geen toekomst maar verleden.Over -5 dagen worden de historische gegevens van januari 2021 en ouder automatisch verwijderd om ruimte te maken voor de volgende maand (1 januari 2022).
Dan gaat het verder:
Daarvan raak ik ook wel in de war, want ik kan niet -5 dagen terug in de tijd gaan.Toch je geschiedenis behouden?
Als je Energy+ start vóór 1 januari 2022 dan blijft je geschiedenis bewaard én krijg je extra functionaliteiten in de app.
Zijn er meer die deze cryptische mail hebben ontvangen dat iets over -X dagen gaat gebeuren en dat je dat je om dit te voorkomen vóór -(X+1) dagen Energy+ moet starten?
door de jaar overgang lijkt deze niet helemaal goed te zijn gegaanCap schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 22:41:toon volledige bericht
@allen:
Gisteren heb ik een mail ontvangen mel de melding::
[...]
Verwarrend, want er wordt over -5 dagen gepraat en dat is geen toekomst maar verleden.
Dan gaat het verder:
[...]
Daarvan raak ik ook wel in de war, want ik kan niet -5 dagen terug in de tijd gaan.
Zijn er meer die deze cryptische mail hebben ontvangen dat iets over -X dagen gaat gebeuren en dat je dat je om dit te voorkomen vóór -(X+1) dagen Energy+ moet starten?
De link is publiekelijk gedeeld, beetje laat voor pb's: HomeWizard_NL in "HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter"
Voor vragen en discussie rondom de Plug-In Battery kan je terecht in Het HomeWizard Plug-In Battery topic