WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
Mijn warmtepomp zit in de meterkast verdeeld over 2 groepen. Buiten unit en binnen unit.
Moet ik dan 2 kwh meters bestellen om het stroomverbruik van de warmtepomp inzichtelijk te maken?
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
Dat hoeft niet in alle gevallen.duderuud schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 17:28:
Ik heb totaal geen verstand van electrische installaties dus vraag het maar hier.
Mijn warmtepomp zit in de meterkast verdeeld over 2 groepen. Buiten unit en binnen unit.
Moet ik dan 2 kwh meters bestellen om het stroomverbruik van de warmtepomp inzichtelijk te maken?
Ik heb een Eastron SDM-230 pulse kWh-meter die technisch vrijwel gelijk is aan de HomeWizard versie.
Daarmee meet ik de 2 groepen links van de Eastron.
:strip_exif()/f/image/skwanffbHt7FPvR6EeowK2Qm.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook met de HomeWizard versie kun je 10(100)A meten, dus prima de 2 groepen van jouw warmtepomp.
Mits die vlak bij elkaar zitten in de groepenkast en je een warmtepomp hebt van een normaal vermogen
Dan de uitgang van deze meter gebruiken als ingang voor beide automaten.
Dat is overzichtelijker, scheelt je ruimte en geld én je kWh-meter blijft onder spanning als de automaat uit slaat: wifi blijft dan gewoon werken en een bepaalde tijd 0 vermogen kan dan een (alarm)flow triggeren voordat het huis onderkoelt.
[ Voor 28% gewijzigd door emmerx op 18-12-2021 00:49 ]
Draadloos laden op onze Zon
Zo'n socket overweeg ik nog, het is op zich handig om het totaalverbruik van het draaien van een wasje te weten, maar van de andere kant veranderd dat ook niks. Ik heb een vrij nieuwe wasmachine, koelkast en vriezer en al het stroomverbruik dat die veroorzaken is ook nodig. Ook zie ik het ongeveer terug in de dagtotalen bij mijn energieleverancier wat het verschil is op dagen dat ik wasjes heb gedraaid.
Met de P1 meter heb ik ook niet zo veel kunnen bezuinigen. Eerder bevestiging gekregen dat we weinig verbruiken. Het sluipverbruik ligt tussen de 40 en 60 Watt en als ik aan het thuiswerken ben ligt het verbruik rond de 100 Watt met een pc met twee monitoren (ik had verwacht dat dit meer zou zijn, maar schijnbaar heb ik best zuinig spul meegekregen van mijn werk). De laptop beneden verbruikt ook erg weinig, alle lampen verbruiken weinig en branden ook alleen in de ruimtes waar we zijn.
Alleen in de keuken is de verlichting wat meer, twee LED-TL's met samen 30 Watt, maar dat is ook een enorme bak licht en ook wel fijn in de keuken. Zelfs de halogeenlampjes in de afzuigkap vallen mee, ik wilde deze vervangen door LED maar dan vallen ze uit. Maar het verbruikt minder dan de twee LED-TL's (het is natuurlijk ook minder licht). De oven, magnetron en vaatwasser zijn wat ouder (ik gok een jaar of 10, zaten in het huis). Maar ik denk dat hier ook weinig aan te bezuinigen valt. Een oven en magnetron hebben gewoon vermogen nodig om het eten op te warmen en de vaatwasser gebruiken we alleen als er mensen mee-eten. We zijn met twee en dan is een paar bordjes afwassen zo gebeurd.
In de huiskamer heb ik dan nog de tv-hoek. De tv gebruikt wat meer dan de computers en de LEDbalk achter de tv is ook 30 Watt. Maar ook dit staat weer niet zo vaak aan en alles zit achter een schakelaar. Behalve het wifimodem, een voiptelefoon en een wifizendertje (die laatste zou uit kunnen als ik niet werk, maar het verbruikt zo weinig als ik dat niet doe dat ik het maar laat en ik kan hem ook niet in de stekkerdoos van de tv bijstoppen omdat hij op andere tijden aan moet).
Ik vermoed dat het verbruik de komende jaren weer meer gaat worden ipv minder. We hebben nu een trend gehad van steeds zuinigere apparaten, maar nu krijgen we smartapparaten wat allemaal weer wat meer standbyverbruik geeft en een electrificering van vervoer en verwarming. Met alle drie de dingen ben ik nog niet zo ver. Ik heb twee smartdeurbellen geprobeerd maar die gingen heel snel kapot en de verlichting lijkt me ook niet robuust genoeg in een gezin. Dat werkt alleen als je alleen woont en iedereen van de lichtknopjes af blijft
[ Voor 3% gewijzigd door Marzman op 18-12-2021 08:06 ]
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Als je de tarieven aanpast dan worden ze ook voor terugwerkende kracht aangepast. Er is geen van/tot datum. Zobiezo is het natuurlijk koffiedik, gezien de vaste kosten er niet bijzitten. Dit blijft voorlopig zo, is al vaker door HZ zelf aangegeven in dit topic.JorzoR schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 17:09:
Ik heb een vraagje over de gebruikte tarieven in de app.
Volgend jaar januari ga ik over naar een nieuw energie contract, met andere tarieven, die ik dan ook opgeef in de app. Hoe zit het met het historisch verbruik in euro's met m'n huidige tarieven? Blijven deze behouden? Of wordt de historie dan ook aangepast naar de nieuwe tarieven?
Voorbeeld: Als ik volgend jaar februari naar de maand november 2021 kijk in de app, zie ik dan die maand met het "oude" tarief? Of met het nieuwe tarief wat ik dan in de app het opgegeven?
Je eerste vraag weet ik niet. De tweede ja. Dat ding heeft een lokale api, dus je kan hem gewoon uitlezen via je eigen LAN. Let op: Alleen actuele data, geen history (dus je kan niet het verbruik van de afglepen uur ophalen, dan moet je dus constant zelf pollen)Batilan schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 16:01:
Weet iemand of de wifi kWh meter van Homewizard (Eastron SDM230 Wifi) ook de mogelijkheden van de Eastron SDM230 Modbus heeft? Dus Voltage (V), Amperage (A), Actueel vermogen (W), Frequentie (F), Power factor (PF), Totaal verbruik (kWh), kVA. Actueel vermogen en Totaal verbruik zal zeker wel, die andere zijn natuurlijk ook "leuk" (al lees ik die nu "overall" ook al uit op de slimme meter.
Verder ben ik benieuwd of de gegevens ook via een API opgehaald kunnen worden (dat zal dan vanaf de "Homewizard cloud" zijn), of nog liever direct vanaf de meter via Wifi (een soort Modbus over TCP/IP). Wel zo handig als HomeWizard ooit zou ophouden te bestaan.
De enige opmerking die ik kan plaatsen is dat een nieuwe vaatwasser (eventueel een kleine) zuiniger is dan met de hand afwassen. Uiteraard als je hem helemaal vol laadt.
Sluipverbruik is heel netjes
ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5
De wifi gereset en gecontroleerd. Deze werkt goed.
In de APP wordt ook aangegeven dat alle meters offline zijn.
Heeft iemand een idee hoe dit opgelost kan worden.
uitzetten en weer aan, werkt niet.
de sockets uit de WCD gehaald en terug geplaatst werkt ook niet.
Nu inmiddels weer spontaan online.
De energie sockets waren wel gewoon online, mijn verbruik van o.a. mijn airco was wel gewoon mee uit te lezen, deze registratie liep gewoon verder door.
Thx!, heb intussen wat verder gezocht: inderdaad de API gevonden. Mooi eenvoudig en uniform, wel jammer dat je de extra gegevens niet kunt uitlezen zoals bij de Modbus versie. Maar de SDM-230 Wifi versie is wel veel eenvoudiger te gebruiken (geen losse kabeltjes / raspberry / ESP ter plekke nodig).IJsbeer schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 14:46:
[...]
Je eerste vraag weet ik niet. De tweede ja. Dat ding heeft een lokale api, dus je kan hem gewoon uitlezen via je eigen LAN. Let op: Alleen actuele data, geen history (dus je kan niet het verbruik van de afglepen uur ophalen, dan moet je dus constant zelf pollen)
Wellicht is het uitlezen van de extra gegevens zoals Voltage (V), Amperage (A), Frequentie (F), Power factor (PF) nog toe te voegen in de firmware van de Homewizard kWh meter (@HomeWizard_NL
[ Voor 4% gewijzigd door Batilan op 19-12-2021 10:46 ]
Inmiddels ook bezig om dit script op mijn Raspberry werkend te krijgen.Cap schreef op maandag 8 februari 2021 @ 21:13:
Update voor wie niet alleen van de HWE app op je smart device afhankelijk wil zijn maar de gegevens ook elders wil opslaan en in een webbrowser kunnen bekijken.
Naast de upload van stroom data naar de PVOutput website (zie mijn vorige post) heb ik nu ook een script gemaakt voor upload van de dagelijkse gas meterstand naar Mindergas. Deze website biedt de mogelijkheid om je gasverbruik te monitoren en vergelijken met vorige maanden, jaren, etc. en ook vergelijken met het gasverbruik van anderen.
Onderstaand Linux shellscript draai ik op een Asus RT-AC86U router (Merlin firmware). Het script upload elke nacht de gasmeterstand via een cron job op de router. Het script schrijft verder de output weg naar een logfile op een aangesloten USB drive.
Dit script is natuurlijk gemakkelijk werkend te krijgen op andere Linux based devices met wat kleine aanpassingen in de paden. Zoek je eigen Linux device dat altijd aan staat.![]()
Verder moet je natuurlijk je eigen gegevens toevoegen aan het script: je IP-adres/poortnr en de op Mindergas.nl te genereren API key.
Heb je geen behoefte aan logging dan kan je de delen die de output naar een directoy / bestand verzorgen natuurlijk weglaten, dan houd je een kort script over.
Bash:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 #!/bin/sh # name: mindergas-upload # description: upload HomeWizard Wi-Fi P1 meter gas meterstand to Mindergas.nl website # location: /jffs/scripts youripaddress="YOUR_IPADRESS" yourportnr="YOUR_PORTNR" yourapikey="YOUR_MINDERGAS_APIKEY" logfile="mindergas.log" # place logfile output in the mindergas directory of the first USB drive partition # if no USB drive output goes to /tmp usbdrive=$(grep "/dev/sda1" /proc/mounts | cut -d ' ' -f 2) if [ "$usbdrive" ]; then test -d $usbdrive/mindergas || mkdir $usbdrive/mindergas #create directory if not present cd $usbdrive/mindergas else cd /tmp fi # get current energy data from P1 Meter energydata=$(wget http://"$youripaddress:$yourportnr"/api/v1/data -qO-) meterstand=$(echo "$energydata" | sed 's/,/\n/g' | grep "total_gas_m3" | cut -d: -f2) # set the date variable datestamp=$(date +"%Y-%m-%d") # save output to logfile echo date: $datestamp, meter: $meterstand >> $logfile 2>&1 # post meterstand to Mindergas.nl site, save response to logfile status=$(curl --write-out %{http_code} -v -H "Content-Type:application/json" -H "AUTH-TOKEN:$yourapikey" -d '{"date":"'$datestamp'", "reading": "'$meterstand'" }' https://www.mindergas.nl/api/gas_meter_readings) echo $status >> $logfile 2>&1
Toevoegen aan cron voor het eens per dag draaien gebeurt dmv toevoegen van iets als onderstaande (pad aanpassen) aan bijv Linux startscripts init-start of services-start. Neem een willekeurige tijd tussen 00:00 en 01:00 om te zorgen dat de server last een beetje gespreid wordt, dus niet allemaal om 00:00 uploaden.(Voorbeeld is 0:44).
Bash:
1 cru a mindergas-upload "44 0 * * * /PADNAARJOUWSCRIPT/mindergas-upload" # 0:44 am mindergas-upload cron job
Het lijkt goed te gaan echter het log file geeft de volgende error:
date: 2021-12-19, meter:
{"error":"Meterstand is geen getal"}422
Er wordt dan ook geen meterstand geupload
hieronder als ik het script handmatig start:
pi@raspberrypi:/home/mgas $ ./mindergas
% Total % Received % Xferd Average Speed Time Time Time Current
Dload Upload Total Spent Left Speed
0 0 0 0 0 0 0 0 --:--:-- --:--:-- --:--:-- 0* Trying 213.207.97.49:443...
* Connected to www.mindergas.nl (213.207.97.49) port 443 (#0)
* ALPN, offering h2
* ALPN, offering http/1.1
* successfully set certificate verify locations:
* CAfile: /etc/ssl/certs/ca-certificates.crt
* CApath: /etc/ssl/certs
} [5 bytes data]
* TLSv1.3 (OUT), TLS handshake, Client hello (1):
} [512 bytes data]
* TLSv1.3 (IN), TLS handshake, Server hello (2):
{ [93 bytes data]
* TLSv1.2 (IN), TLS handshake, Certificate (11):
{ [4927 bytes data]
* TLSv1.2 (IN), TLS handshake, Server key exchange (12):
{ [589 bytes data]
* TLSv1.2 (IN), TLS handshake, Server finished (14):
{ [4 bytes data]
* TLSv1.2 (OUT), TLS handshake, Client key exchange (16):
} [70 bytes data]
* TLSv1.2 (OUT), TLS change cipher, Change cipher spec (1):
} [1 bytes data]
* TLSv1.2 (OUT), TLS handshake, Finished (20):
} [16 bytes data]
* TLSv1.2 (IN), TLS handshake, Finished (20):
{ [16 bytes data]
* SSL connection using TLSv1.2 / ECDHE-RSA-AES128-GCM-SHA256
* ALPN, server did not agree to a protocol
* Server certificate:
* subject: CN=mindergas.nl
* start date: Jul 21 00:00:00 2021 GMT
* expire date: Jul 26 23:59:59 2022 GMT
* subjectAltName: host "www.mindergas.nl" matched cert's "www.mindergas.nl"
* issuer: C=GB; ST=Greater Manchester; L=Salford; O=Sectigo Limited; CN=Sectigo RSA Domain Validation Secure Server CA
* SSL certificate verify ok.
} [5 bytes data]
> POST /api/gas_meter_readings HTTP/1.1
> Host: www.mindergas.nl
> User-Agent: curl/7.74.0
> Accept: */*
> Content-Type:application/json
> AUTH-TOKEN:*** Mijntoken ***
> Content-Length: 37
>
} [37 bytes data]
* upload completely sent off: 37 out of 37 bytes
{ [5 bytes data]
* Mark bundle as not supporting multiuse
< HTTP/1.1 422 Unprocessable Entity
< Date: Sun, 19 Dec 2021 09:43:53 GMT
< Server: Apache
< X-Frame-Options: SAMEORIGIN
< X-XSS-Protection: 1; mode=block
< X-Content-Type-Options: nosniff
< Cache-Control: no-cache
< X-Request-Id: 9b1f1cdb-d87b-485a-957a-1b2846f9c7bf
< X-Runtime: 0.022607
< Strict-Transport-Security: max-age=15552000; includeSubDomains
< X-Powered-By: Phusion Passenger 4.0.60
< Status: 422 Unprocessable Entity
< X-Powered-By: PleskLin
< Transfer-Encoding: chunked
< Content-Type: application/json; charset=utf-8
<
{ [5 bytes data]
100 73 0 36 100 37 204 210 --:--:-- --:--:-- --:--:-- 414
* Connection #0 to host www.mindergas.nl left intact
4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030
Lees verder ook bij Mindergas over de wijziging van de gebruikte URL, wellicht heeft het daar mee te maken.
https://www.mindergas.nl/member/api
"Wijzigingen per 1 januari 2021
In verband met het toevoegen van ondersteuning voor meterstanden in kWh en GJ zijn de volgende wijzigingen aan de API doorgevoerd:
De URL is veranderd van http(s)://www.mindergas.nl/api/gas_meter_readings naar http(s)://www.mindergas.nl/api/meter_readings.
De meterstand in liters (reading_l) wordt niet meer ondersteund.
De oude API blijft voorlopig nog wel werken (zeker enkele maanden), maar update ajb jouw software."
[ Voor 61% gewijzigd door Cap op 19-12-2021 11:08 ]
Helaas is mijn script kennis te beperkt om zelf het probleem te vinden.
Dus nog even verder proberen
pi@raspberrypi:~ $ youripaddress=“192.168.2.51”
pi@raspberrypi:~ $ yourportnr=“8085”
pi@raspberrypi:~ $ energydata=$(wget http://"$youripaddress:$yourportnr"/api/v1/data -qO-)
pi@raspberrypi:~ $ meterstand=$(echo "$energydata" | sed 's/,/\n/g' | grep "total_gas_m3" | cut -d: -f2)
pi@raspberrypi:~ $ echo $meterstand
pi@raspberrypi:~ $
Je kunt mindergas toch ook gewoon je meter uit laten lezen? Scheelt een hoop gedoe.Cap schreef op zondag 19 december 2021 @ 11:05:
Dat zal dus een melding van de mindergas api zijn dat de meterstand geen geldig getal is. Iets met een punt of komma? Dus even handmatig het script doorlopen en kijken wat er in $meterstand staat.
Lees verder ook bij Mindergas over de wijziging van de gebruikte URL, wellicht heeft het daar mee te maken.
https://www.mindergas.nl/member/api
[...]
Dus regel 22 met alleen het ip-adres, zonder poortnummer.
Mijn vraag is wat er wordt verstaan onder stand-by verbruik en hoe dit nu precies wordt gemeten, is dit een soort gemiddelde ergens van?
Toegegeven, het is december, maar het zg sluipverbruik ligt bij mij nu zo rond de 400 W per uur en dat lijkt mij best hoog. Althans, wanneer je kijkt wat hier allemaal aanstaat de hele dag, dan valt het mij nog mee. Er zijn flink wat dingen die ononderbroken aan de stroom hangen. Maar hoe berekent de app wat sluipverbruik is? Stel dat het waterbed verwarmingselement twee keer per uur even 5 minuten 100 W trekt, telt dat dan mee als sluipverbruik?
Wat is in het algemeen bij het gebruik van deze app van HomeWizard de definitie van sluipverbruik? Je zou denken dat het dan gaat om iets wat ongemerkt is, maar ik ben mij natuurlijk bewust van het verbruik van het waterbed, dus ik snap niet zo goed wat de term 'stand-by verbruik’ die hier wordt gebruikt in dit geval inhoudt?
Mijn vraag is dus of bijvoorbeeld een waterbed dat de hele dag aan staat om op temperatuur te blijven dan onder de noemer stand-by verbruik komt? Hoe wordt gemeten wat onder dit kopje in de app wordt vermeld? En als het waterbed erbij zit, is de term sluipverbruik dan niet een klein beetje misleidend en zou het niet beter iets van continue-gebruik, gemiddeld-gebruik of zoiets kunnen heten?
Kan maar:coelho schreef op maandag 20 december 2021 @ 09:13:
[...]
Je kunt mindergas toch ook gewoon je meter uit laten lezen? Scheelt een hoop gedoe.
"Het uitlezen kost € 6,99 per jaar. Voor het activeren wordt eenmalig € 1,50 extra in rekening gebracht."
Dit is verder gratis als je de apparatuur er toch al voor hebt (in mijn geval draait het script op een Asus router).
Voor ieder wat wils dus.
[ Voor 3% gewijzigd door PatrickC op 20-12-2021 10:48 ]
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
400W is wel veel (€800/jaar). Waterbed zou ik weg doen (
Eens met de definitie hoewel het nog steeds zo is dat er in veel gevallen nog steeds voordeel is van de stand-by stand, namelijk het op afstand kunnen inschakelen van het apparaat en vaak ook het sneller opstarten van het apparaat.PatrickC schreef op maandag 20 december 2021 @ 10:48:
@ptrv Terechte vragen. De definitie van sluipverbruik is : Sluipverbruik of lekkende elektriciteit is het gebruik van elektriciteit zonder dat men daar voordeel van heeft.
Neem je de definitie strikt dan is stand-by in veel gevallen dus geen sluipverbruik.
Ik heb ook een script die energie p1 upload naar pvoutput en die gaat wel goed met hetzelfde poort nummer .IJsbeer schreef op maandag 20 december 2021 @ 09:04:
Poort 8085? En heb je de API wel aanstaan in je settings van de app?
Zal het vanmiddag eens proberen of een ander of geen poortnummer werkt
Volgens die defnitie is niks sluipverbruik. Je koelkast moet ook koud blijven, je wilt bereikbaar blijven dus moet je wifimodem aan blijven.PatrickC schreef op maandag 20 december 2021 @ 10:48:
@ptrv Terechte vragen. De definitie van sluipverbruik is : Sluipverbruik of lekkende elektriciteit is het gebruik van elektriciteit zonder dat men daar voordeel van heeft. Verbruik van een waterbed zou daar niet onder moeten vallen lijkt mij, want je houdt dat bed bewust warm. Ik heb mbv de energy socket b.v. ontdekt dat mij hone cinema receiver bijna 30W gebruikte in standby. Daar heb ik geen voordeel van, dus dat was sluipverbruik. Hoe de HomeWizard app sluipverbruik berekent… geen idee.
/▌
Is dat niet het poortnummer van de ontvangende partij? De kWh api draat, voor zover ikw eet, op de standaard poort.merlin1201 schreef op maandag 20 december 2021 @ 11:07:
[...]
Ik heb ook een script die energie p1 upload naar pvoutput en die gaat wel goed met hetzelfde poort nummer .
Zal het vanmiddag eens proberen of een ander of geen poortnummer werkt
Leeg, vandaar de melding dat meterstand geen geldig getal is.merlin1201 schreef op zondag 19 december 2021 @ 18:58:
gedaan.. euh, niets
pi@raspberrypi:~ $ youripaddress=“192.168.2.51”
pi@raspberrypi:~ $ yourportnr=“8085”
pi@raspberrypi:~ $ energydata=$(wget http://"$youripaddress:$yourportnr"/api/v1/data -qO-)
pi@raspberrypi:~ $ meterstand=$(echo "$energydata" | sed 's/,/\n/g' | grep "total_gas_m3" | cut -d: -f2)
pi@raspberrypi:~ $ echo $meterstand
pi@raspberrypi:~ $
Dan dezelfde vraag voor $energydata (aangezien $meterstand gevuld wordt vanuit die variabele), wat staat er precies in $energydata als je die uitvraagt?
Als dat niet goed gaat, kloppen het ingevulde IP-adres en poortnr? Is die poort wel geforward in je router?
Vraag in een browser onderstaande URL eens uit vanaf een externe verbinding (bijv je telefoon via mobiele verbinding, wifi dus uit):
1
| http://jouw-externe-ipadres:jouwpoort/api/v1/data |
Dat zou dezelfde reply op moeten leveren als wanneer je het lokaal doet, dus via lokale wifi:
1
| http://interne-ipadres-P1meter/api/v1/data |
Nee het is een lokale poort die je toewijst, het script kan dus in principe vanaf elke locatie draaien.IJsbeer schreef op maandag 20 december 2021 @ 11:26:
[...]
Is dat niet het poortnummer van de ontvangende partij? De kWh api draat, voor zover ikw eet, op de standaard poort.
Draai je lokaal en vind je het gedoe om gebruik te maken van externe ip + forwarding dan kan je het gewoon omzetten naar je interne IP middels
1
2
3
4
5
| youripaddress=“interne-ipadres-P1meter” en energydata=$(wget http://"$youripaddress/api/v1/data -qO-) |
of simpelweg
1
| energydata=$(wget http://interne-ipadres-P1meter/api/v1/data -qO-) |
[ Voor 3% gewijzigd door Cap op 20-12-2021 12:04 ]
Koelkast vind ik ook geen sluipverbruik. Die verbruikt minder dan 1W als deze niet hoeft te koelen en om de zoveel uur gebruikt hij meer Watt om even bij te koelen. En daar heb ik voordeel bij, want anders zouden de spullen bederven. Sluipverbruik is wat mij betreft als een apparaat in standby teveel stroom verbruikt. En mijn wifi gaat ‘s nachts gewoon uit via een plan in mijn router. Voor dromen ‘s nachts heb ik geen wifi nodig!Marzman schreef op maandag 20 december 2021 @ 11:09:
[...]
Volgens die defnitie is niks sluipverbruik. Je koelkast moet ook koud blijven, je wilt bereikbaar blijven dus moet je wifimodem aan blijven.
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Sommige apparaten verbruiken misschien onnodig veel al wordt dat steeds minder, maar je hebt er altijd wel voordeel van. Behalve misschien die apparaten met tiptoetsen die stroom nodig hebben waar een ouderwetse schakelaar ook gewerkt had maar dat verbruikt meestal niet zo veel stroom en dan zou je ook nog kunnen zeggen dat het design een voordeel is.PatrickC schreef op maandag 20 december 2021 @ 12:19:
[...]
Koelkast vind ik ook geen sluipverbruik. Die verbruikt minder dan 1W als deze niet hoeft te koelen en om de zoveel uur gebruikt hij meer Watt om even bij te koelen. En daar heb ik voordeel bij, want anders zouden de spullen bederven. Sluipverbruik is wat mij betreft als een apparaat in standby teveel stroom verbruikt. En mijn wifi gaat ‘s nachts gewoon uit via een plan in mijn router. Voor dromen ‘s nachts heb ik geen wifi nodig!
Een tv die standbystaat geeft het voordeel dat je die vanuit de bank aan kunt zetten, een setupbox die standby staat kan opnames starten etc. Het geeft bijna altijd een voordeel, maar of het nodig is als je ligt te slapen en er alleen reclames worden uitgezonden.
/▌
Grappig, je komt een beetje op wat ik eerder in dit topic al noemde " basisverbruik". En, dat kan zomaar voor iedereen anders zijn.Cap schreef op maandag 20 december 2021 @ 11:14:
Dat zou ik eerder iets als baseline verbruik noemen, het minimale verbruik waar je (tenminste met je huidige apparatuur) mee zit en dat je niet kan verbeteren. Hoewel je een wifimodem eventueel 's nachts uit kan zetten als er geen belangrijke processen lopen. Of alleen de wifi uit, dat scheelt ook weer een klein beetje. Wat dat betreft zijn er veel nuances, het is niet zwart-wit.
http://192.168.2.125/api/v1/data ik krijg data binnen.Cap schreef op maandag 20 december 2021 @ 11:51:
[...]
Leeg, vandaar de melding dat meterstand geen geldig getal is.
Dan dezelfde vraag voor $energydata (aangezien $meterstand gevuld wordt vanuit die variabele), wat staat er precies in $energydata als je die uitvraagt?
Als dat niet goed gaat, kloppen het ingevulde IP-adres en poortnr? Is die poort wel geforward in je router?
Vraag in een browser onderstaande URL eens uit vanaf een externe verbinding (bijv je telefoon via mobiele verbinding, wifi dus uit):
code:
1 http://jouw-externe-ipadres:jouwpoort/api/v1/data
Dat zou dezelfde reply op moeten leveren als wanneer je het lokaal doet, dus via lokale wifi:
code:
1 http://interne-ipadres-P1meter/api/v1/data
{"smr_version":50,"meter_model":"Landis + Gyr LGF0000442906303","wifi_ssid":"hofman1969","wifi_strength":100,"total_power_import_t1_kwh":4092.022,"total_power_import_t2_kwh":4282.218,"total_power_export_t1_kwh":1832.217,"total_power_export_t2_kwh":4597.225,"active_power_w":631,"active_power_l1_w":631,"active_power_l2_w":null,"active_power_l3_w":null,"total_gas_m3":4550.117,"gas_timestamp":211220161009}
echo $energydata
{"smr_version":50,"meter_model":"Landis + Gyr LGF0000442906303","wifi_ssid":"hofman1969","wifi_strength":100,"total_power_import_t1_kwh":4092.022,"total_power_import_t2_kwh":4282.161,"total_power_export_t1_kwh":1832.217,"total_power_export_t2_kwh":4597.225,"active_power_w":676,"active_power_l1_w":676,"active_power_l2_w":null,"active_power_l3_w":null,"total_gas_m3":4550.012,"gas_timestamp":211220160502}
Extern heb ik nog niet voor elkaar gekregen maar er is toch alleen uitgaande data naar gasmeter dan hoef ik toch geen poortnummer te gebruiken.
#!/bin/sh
# name: mindergas-upload
# description: upload HomeWizard Wi-Fi P1 meter gas meterstand to Mindergas.nl website
# location: /jffs/scripts
youripaddress=“192.168.2.125”
yourapikey="api-key"
logfile="mindergas.log"
# place logfile output in the mindergas directory of the first USB drive partition
# if no USB drive output goes to /tmp
usbdrive=$(grep "/dev/sda1" /proc/mounts | cut -d ' ' -f 2)
if [ "$usbdrive" ]; then
test -d $usbdrive/mindergas || mkdir $usbdrive/mindergas #create directory if not present
cd $usbdrive/mindergas
else
cd /tmp
fi
# get current energy data from P1 Meter
energydata=$(wget http://"$youripaddress"/api/v1/data -qO-)
meterstand=$(echo "$energydata" | sed 's/,/\n/g' | grep "total_gas_m3" | cut -d: -f2)
# set the date variable
datestamp=$(date +"%Y-%m-%d")
# save output to logfile
echo date: $datestamp, meter: $meterstand >> $logfile 2>&1
# post meterstand to Mindergas.nl site, save response to logfile
status=$(curl --write-out %{http_code} -v -H "Content-Type:application/json" -H "AUTH-TOKEN:$yourapikey" -d '{"date":"'$datestamp'", "reading": "'$meterstand'" }' http://www.mindergas.nl/api/meter_readings)
echo $status >> $logfile 2>&1
[ Voor 4% gewijzigd door merlin1201 op 20-12-2021 17:20 ]
We kunnen het niet helemaal voor je oplossen, je zal toch moeten debuggen waar het fout gaat icm met jouw Raspberry Pi.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| /root# energydata={"smr_version":50,"meter_model":"Landis + Gyr LGF0000442906303","wifi_ssid":"ho fman1969","wifi_strength":100,"total_power_import_t1_kwh":4092.022,"total_power_import_t2_kwh":4282.161,"total_power_exp ort_t1_kwh":1832.217,"total_power_export_t2_kwh":4597.225,"active_power_w":676,"active_power_l1_w":676,"active_power_l2_ w":null,"active_power_l3_w":null,"total_gas_m3":4550.012,"gas_timestamp":211220160502} /root# echo $energydata {smr_version:50,meter_model:Landis + Gyr LGF0000442906303,wifi_ssid:hofman1969,wifi_strength:100,total_power_import_t1_kwh:4092.022,total_power_import_t2_kwh:4282.161,total_power_export_t1_kwh:1832.217,total_power_export_t2_kwh:4597.225,active_power_w:676,active_power_l1_w:676,active_power_l2_w:null,active_power_l3_w:null,total_gas_m3:4550.012,gas_timestamp:211220160502} /root# meterstand=$(echo "$energydata" | sed 's/,/\n/g' | grep "total_gas_m3" | cut -d: -f2) /root# echo $meterstand 4550.012 |
[ Voor 6% gewijzigd door Cap op 20-12-2021 17:42 ]
Dat lijkt mij op zich ook een betere term, althans wat mij betreft dekt dit meer de betekenis van wat ik denk dat de app mij in de grafiek verteld, en als ik het nog steeds niet begrijp en het toch iets anders moet vertellen, hoor ik dat graag.Gramser schreef op maandag 20 december 2021 @ 13:21:
[...]
Grappig, je komt een beetje op wat ik eerder in dit topic al noemde " basisverbruik". En, dat kan zomaar voor iedereen anders zijn.
Inderdaad, zoals meerdere personen hierboven ook aangeven, het is natuurlijk voor iedereen weer anders, bij mij is het een waterbed, de pomp van de vloerverwarming, twee Philips Air Purifiers, Router, Wi-Fi en Bridges in de meterkast. Verschillende laders die de hele dag aan moeten staan voor allerlei apparatuur die ik nodig heb en natuurlijk een stuk of 50 smart lampen en dat soort dingen. En ik wil best geloven dat dit allemaal bij mekaar 400 W per uur trekt.wheli schreef op maandag 20 december 2021 @ 10:53:
@ptrv volgens mij werkt HW aan een vorm van AI om dit uit elkaar te halen maar hij rekent bij mij ook de heetwaterkraan mee. Hoe het precies berekend wordt weet ik niet.
400W is wel veel (€800/jaar). Waterbed zou ik weg doen () maar heb je ook nog ergens een pomp? Vloerverwarming, vijver etc? Of een ouder koelkast, beertender, vriezer etc?
Sluipverbruik verbruik hou ik al jaren in de gaten, waarom dingen onnodig energie laten verbruiken? Ik heb een aantal Eve Energy Smart Plugs die ook het verbruik meten en met Thread via HomeKit prima werken en die ik gebruik om dingen die ik niet per se de hele dag aan hoef te laten staan, inderdaad, Home Cinema hoekje, de kerstboom en dat soort dingen gemakkelijk aan/uit te kunnen zetten met Siri.
Prima tevreden over de HomeWizard Energy P1, alleen vroeg ik mij af of ik iets niet goed begreep door de term sluipverbruik
Ik gebruik de P1 en socket in de wijk waar ik energie adviseur ben. De meeste mensen hier hebben iets minder slim ingerichte huizen ;-)
Deze kWh meter laat erg vreemd gedrag zien bij de "actuele" weergave. Hij springt tussen de 0 watt en het correcte wattage. Het ligt niet aan het PV systeem want de P1 meter blijft export naar het net registreren.
De totaal opgewekte energie (kWh "dag" weergave) komt wel overeen met wat Enphase Envoy registreert.
Iemand die weet wat er aan de hand is?
@HomeWizard_NL ?
PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
Hoi nMad,nMad schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 11:07:
Mijn vader heeft sinds gisteren zonnepanelen (24x 375 Wp i.c.m. Enphase micro-omvormers) op het dak liggen. Hij had al de HomeWizard P1 meter en op mijn advies heeft hij daar de 3-fase kWh meter aan toegevoegd om productie van de panelen en netto/bruto stroomgebruik te kunnen meten.
Deze kWh meter laat erg vreemd gedrag zien bij de "actuele" weergave. Hij springt tussen de 0 watt en het correcte wattage. Het ligt niet aan het PV systeem want de P1 meter blijft export naar het net registreren.
De totaal opgewekte energie (kWh "dag" weergave) komt wel overeen met wat Enphase Envoy registreert.
Iemand die weet wat er aan de hand is?
@HomeWizard_NL ?
[YouTube: HomeWizard Wi-Fi kWh meter 3-fase vreemd gedrag]
we bieden geen individuele support op Tweakers, neem anders even contact op met onze support afdeling.
Ok, gedaan!HomeWizard_NL schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 12:29:
[...]
Hoi nMad,
we bieden geen individuele support op Tweakers, neem anders even contact op met onze support afdeling.
PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
Dit is mijn meterkast:
:strip_exif()/f/image/0DXEEoed4TXkrDviMvxEeRrC.jpg?f=fotoalbum_large)
Nummer 6 is de binnenuit warmtepomp, nummer 7 de buitenunit van de warmtepomp.
Ik heb al een 3 fase kWh meter liggen voor de laadpaal (als er ooit een EV komt)
Maar welke kWh meters heb ik nou nodig voor de warmtepomp en zonnepanelen (nu nog 6, later rond de 15)? Kan ik af met 2 normale kWh meters?
1 voor de binnenunit, 1 voor de buitenunit.
De PV panelen lijken ook 1 fase te zijn, dus dan heb je er daar ook 1 voor nodig.
(en ik zou een aardlek toevoegen voor 1/4, maar dat staat hier los van
Wordt overigens wel een aardige verbouwing van de kast. De normale heeft al 2 plekken nodig... dus bij groep 6 en 7 heb je al een uitdaging. Naast de PV kan die er wel bij, maar dan loop je weer vast als de EV er komt..
[ Voor 32% gewijzigd door IJsbeer op 21-12-2021 13:42 ]
1 kWh-meter bij de EV groep onder R naast Hoofdschakelaar
1 kWh-meter bij de PV groep boven R
De HomeWizard 1f wifi kWh-meter is dubbel DIN, dus past prima.
[ Voor 68% gewijzigd door emmerx op 21-12-2021 15:49 ]
Draadloos laden op onze Zon
Geen problemen hier.Valderrama schreef op zondag 26 december 2021 @ 09:53:
Ik heb gemerkt dat de Energy app aangeeft dat de P1 meter als sinds gisteren offline is. Wellicht anderen met dezelfde constatering?
Nee. dat kan helaas niet.BGFG schreef op zondag 26 december 2021 @ 10:17:
Misschien is het al aan de orde gekomen hier, maar heb ik het gemist. @HomeWizard_NL : kun je ook vanaf een bepaalde datum een andere kWh prijs vastleggen? Zoals ik het nu zie wijzigt ook de historie als ik dit aanpas. Helaas redelijk actueel ivm de stijgende prijzen….
Wifi problemen of kabeltje stuk.Valderrama schreef op zondag 26 december 2021 @ 09:53:
Ik heb gemerkt dat de Energy app aangeeft dat de P1 meter als sinds gisteren offline is. Wellicht anderen met dezelfde constatering?
Bij de mijne bleek spontaan het kabeltje stuk gegaan. Combinatie van niet de beste soldeerverbindingen, geen ingebouwde trekontlasting en het principe dat het metertje dankzij het extreem korte kabeltje altijd met zijn eigen gewicht aan het kabeltje trekt.
Gevolg, voedingsadertje was stuk, er was nog wel een rood lampje maar de wifi verbinding wilde niet meer.
Als ze het kabeltje lang genoeg zouden maken dan zou je het metertje gewoon neer kunnen leggen, maar dat willen ze niet wegens verpakkingsredenen / kosten. Helaas hebben ze ook geen trekontlasting ingebouwd. Die combinatie is m.i. nogal ongelukkig en dit zouden ze echt moeten verbeteren, anders komen er in de toekomst na verloop van tijd echt meer klachten en dus extra kosten voor zover het om het afhandelen van garantiegevallen gaat.
Daar was ik al bang voor. Misschien een idee om in de database een date valid from en to toe te voegen @HomeWizard_NL ?
Stopcontact kWh verbruik in excel per periode
Vraag:
Wat kan de homewizzard WiFi kWh meter aan data meten / exporteren in excel (zonder P1) ?
Kan die ook zonder energy+ of dit noodzakelijk ?
Hoi cap, alleen op generatie 1 kwam dit soms voor (1/200). Alles daarna is minder dan een op 2000 dat last heeft van dit probleem. Het kan nogsteeds voorkomen, maar de kans is minimaal, de huisige generatie is zelfs met veel kracht erop niet meer kapot te krijgen (zelfs zonder trekontlasting).Cap schreef op zondag 26 december 2021 @ 12:47:
[...]
Wifi problemen of kabeltje stuk.
Bij de mijne bleek spontaan het kabeltje stuk gegaan. Combinatie van niet de beste soldeerverbindingen, geen ingebouwde trekontlasting en het principe dat het metertje dankzij het extreem korte kabeltje altijd met zijn eigen gewicht aan het kabeltje trekt.
Gevolg, voedingsadertje was stuk, er was nog wel een rood lampje maar de wifi verbinding wilde niet meer.
Als ze het kabeltje lang genoeg zouden maken dan zou je het metertje gewoon neer kunnen leggen, maar dat willen ze niet wegens verpakkingsredenen / kosten. Helaas hebben ze ook geen trekontlasting ingebouwd. Die combinatie is m.i. nogal ongelukkig en dit zouden ze echt moeten verbeteren, anders komen er in de toekomst na verloop van tijd echt meer klachten en dus extra kosten voor zover het om het afhandelen van garantiegevallen gaat.
Je kan met de api gratis data loggen. Je hebt energy+ nodig voor exporteren in csv. In de export vindt je de meterstanden per kwartier. Je kan dit ook eenmalig voor een euro doen.wd200 schreef op zondag 26 december 2021 @ 15:57:
Aanleiding is dit topic
Stopcontact kWh verbruik in excel per periode
Vraag:
Wat kan de homewizzard WiFi kWh meter aan data meten / exporteren in excel (zonder P1) ?
Kan die ook zonder energy+ of dit noodzakelijk ?
[ Voor 3% gewijzigd door HomeWizard_NL op 26-12-2021 17:14 ]
We zullen het erbij zetten op de wensenlijstBGFG schreef op zondag 26 december 2021 @ 12:49:
[...]
Daar was ik al bang voor. Misschien een idee om in de database een date valid from en to toe te voegen @HomeWizard_NL ?
Interessant, hoe gaat dit zonder trekontlasting? Die 6 dunne draadjes waarmee de kabel aan het pcb gesoldeerd zit stellen namelijk heel weinig voor dus daar zal niet veel trekkracht voor nodig zijn. Het zal het mechanisch dan toch van de witte mantel eromheen moeten hebben. Zit er nu een dot lijm op of zo?HomeWizard_NL schreef op zondag 26 december 2021 @ 17:04:
[...]
de huisige generatie is zelfs met veel kracht erop niet meer kapot te krijgen (zelfs zonder trekontlasting).
[ Voor 17% gewijzigd door Cap op 26-12-2021 17:27 ]
Hoi! Neem even contact op met onze support, dan kunnen we kijken wat er aan de hand is.Valderrama schreef op zondag 26 december 2021 @ 09:53:
Heb je een voorbeeld van de export ?HomeWizard_NL schreef op zondag 26 december 2021 @ 17:05:
[...]
Je kan met de api gratis data loggen. Je hebt energy+ nodig voor exporteren in csv. In de export vindt je de meterstanden per kwartier. Je kan dit ook eenmalig voor een euro doen.
(Printscreen ofzo)
Dus als ik dat 2x per jaar wil doen is dat maar 2 euro per jaar ?
Dat kloptwd200 schreef op zondag 26 december 2021 @ 17:50:
[...]
Heb je een voorbeeld van de export ?
(Printscreen ofzo)
Dus als ik dat 2x per jaar wil doen is dat maar 2 euro per jaar ?
/f/image/W6e6znXr6tqYZvToPskQzzvk.png?f=fotoalbum_large)
Dat is de bedoeling jawd200 schreef op zondag 26 december 2021 @ 18:15:
[...]
Dat kan ik zelf wel “omknutselen” naar verbruik per dag / maand / jaar.
Thnx
Ik heb toch zojuist de wifi p1 meter van homewizard besteld.
Ik zag dat dit wel weer te koppelen is met Home assistant dmv een add-on?
En stroom is realtime zo te lezen maar gas lees ik meerdere dingen. Is het nou om de 5 minuten, half uur of uur? Ik heb een sagemcom xs210 slimme meter (smr 5.0).
[ Voor 19% gewijzigd door qwasd op 26-12-2021 20:47 ]
Ik ben van Belgie en binnen een maand komen ze bij mij een slimme meter voor elek en gas leveren. Het lijkt me dat jullie 1 meter hebben voor zowel gas als elek ? Bij mij gaan dat aparte meters zijn dus koop ik dan ook best 2 aparte homewizard P1 meter ?
Kan ik beide koppelen aan mijn home assistant of kan dit issues geven ?
Dit is nog allemaal nieuw voor me, ben me nog aan het inlezen :-).
In Nederland is het zo dat de gasmeter de meterstand doorgeeft aan de elektriciteitsmeter (bedraad of draadloos), waar via de P1-poort beide meters zijn uit te lezen.Yarisken schreef op zondag 26 december 2021 @ 23:11:
Hallo,
Ik ben van Belgie en binnen een maand komen ze bij mij een slimme meter voor elek en gas leveren. Het lijkt me dat jullie 1 meter hebben voor zowel gas als elek ? Bij mij gaan dat aparte meters zijn dus koop ik dan ook best 2 aparte homewizard P1 meter ?
Ik heb even snel gezocht en vermoed dat dit in België ook zo is (in ieder geval bij Fluvius).
Bedankt voor de tip, het is idd Fluvius die komt installeren.Cadezo schreef op zondag 26 december 2021 @ 23:42:
[...]
In Nederland is het zo dat de gasmeter de meterstand doorgeeft aan de elektriciteitsmeter (bedraad of draadloos), waar via de P1-poort beide meters zijn uit te lezen.
Ik heb even snel gezocht en vermoed dat dit in België ook zo is (in ieder geval bij Fluvius).
Ik vraag het dan aan de techniekers hoe het zit.
Zou wel leuk zijn om dat mooi in een schema te krijgen... wij hebben hier in Belgie te maken met extra kosten als we een hoog piekverbruik hebben dus dat wil ik wel in het oog kunnen houden ...
Ik woon ook in België (ook Fluvius), volgens mij heb je geen P1 aansluiting op de gasmeter? Je mist dan gewoon de live view, je kan het wel terug zien in het grafiekje van het dagverbruik (ook gewoon per tijd, maar met een beetje vertraging dus) want het is wel een slimme meter. Ik weet niet of dit in Nederland anders is.Yarisken schreef op zondag 26 december 2021 @ 23:11:
Hallo,
[ Voor 3% gewijzigd door Marzman op 27-12-2021 09:32 ]
/▌
Dat je de gasverbruik wel ziet, dan is de gasmeter dus idd verbonden met de P1 meter van electra. Dat het gas-grafiek niets laat zien bij Nu is minstens 10x eerder in dit topic voorbij gekomen.Marzman schreef op maandag 27 december 2021 @ 09:31:
[...]
Ik woon ook in België (ook Fluvius), volgens mij heb je geen P1 aansluiting op de gasmeter? Je mist dan gewoon de live view, je kan het wel terug zien in het grafiekje van het dagverbruik (ook gewoon per tijd, maar met een beetje vertraging dus) want het is wel een slimme meter. Ik weet niet of dit in Nederland anders is.
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Dus op basis van het laatste ingevoerde tarief worden alle berekeningen/overzichten gemaakt, en het totaal van november dit jaar wordt dus daardoor anders weergegeven wanneer ik in januari de nieuwe tarieven heb ingevoerd?
Ik hoop dat ik het verkeerd begrepen heb, want anders klopt straks het totaalbedrag niet meer 🙂
Als HomeWizard (of Energy+) allesomvattend wil worden, dan zie ik ook graag de mogelijkheid om piek en dal uit elkaar te trekken (dus niet alleen in een opbrengstberekening, maar wat hebben mijn panelen nou daadwerkelijk tijdens piek- en daluren aan kWh opgeleverd)? En vooruitlopend op eventuele wijzigingen in saldering, zouden die tarieven ook meegenomen kunnen worden.PatrickC schreef op maandag 27 december 2021 @ 17:48:
@ptrv Klopt. Dit vind ik ook de grootste tekortkoming van de app. Juist in deze tijden van sterk wijzigende energie tarieven gaat dit historisch gezien de data qua kosten onbruikbaar maken. Ik heb dit zelf ‘opgelost’ door een eigen applicatie te bouwen met tarieven met een ingangsdatum. Maar ik zou het liever allemaal gewoon correct in de app kunnen zien. Dit zou ook een Energy+ functie kunnen zijn trouwens @HomeWizard_NL ?
Uiteindelijk wil ik (onder andere) weten wat de exacte tvt van mijn panelen is zonder daar zelf complexe berekeningen voor te hoeven doen of meerdere apps voor te hoeven draaien.
Hoi HarelsTom,HereIsTom schreef op maandag 27 december 2021 @ 17:11:
Weet iemand ook als er geen WiFi is en dus offline of de gegevens dan wel bewaard blijven, zodat later verbruik e.d. nog klopt?
De actieve meting gaat verloren als de meter offline gaat. Dit betekend dat je detail gaat missen in de dag grafieken. Maar als de meter terug online komt, dan berekend hij het verloren vermogen terug uit de meterstanden. Ben je op een dag dus een uur offline, dan wordt deze in het dagtotaal gewoon doorgerekend en mis je niets in de totaal waarde. Je mist wel detail in de dag grafiek omdat er geen actieve waardes zijn voor dat uur.
Als het goed is komen hier vandaag de P1 Meter en de Energy Socket binnen.
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
We begrijpen dat er gebruikers zijn die graag tot op de cent nauwkeurig in de app de kosten zouden volgen. Echter het meerendeel van de gebruikers weet de huidige tarieven al moeilijk in te vullen. Als je een tweaker ben kom je hier vast wel uit, maar ook dan zijn er factoren die je nog niet kan meenemen m.b.t. zonnepanelen:PatrickC schreef op maandag 27 december 2021 @ 17:48:
@ptrv Klopt. Dit vind ik ook de grootste tekortkoming van de app. Juist in deze tijden van sterk wijzigende energie tarieven gaat dit historisch gezien de data qua kosten onbruikbaar maken. Ik heb dit zelf ‘opgelost’ door een eigen applicatie te bouwen met tarieven met een ingangsdatum. Maar ik zou het liever allemaal gewoon correct in de app kunnen zien. Dit zou ook een Energy+ functie kunnen zijn trouwens @HomeWizard_NL ?
1. hoe je leverancier je meterstanden verrekend. Per totaal, per tarief, per voordeligste voor jouw jaar afrekening of andersom (iets waar de meeste leveranciers het liefst niets over vermelden) en soms ook niet te achterhalen is tot je eerste factuur na een jaar.
2. De vaste lasten kunnen pas bepaald worden aan het eind van het jaar. Omdat je aan het begin van het jaar niet weet of je meer gaat terug leveren in dat jaar dan dat je gebruikt. en op welk punt je daar overheen gaat en/of weer terug. Feit is: je kan niet op de dag zeggen wat deze kost ten opzichte van de jaarafrekening omdat het jaar nog niet compleet is. Tenzij je er vanuit zou gaan dat elke kWh die je gebruikt of elke dag met terugwerkende kracht kan aanpassen in kosten op basis van hoe je jaar ervoor staat. Dit zou wel betekenen dat de maand januari in februari een andere kosten kan hebben dan als je in maart weer naar januari kijkt.
TLDR:Wij hebben er initieel voor gekozen om dit niet te ondersteunen met betrekking tot de benodigde ontwikkeltijd intern en onduidelijkheid naar de klant, omdat de werkelijkheid van de kosten slecht te benaderen is.
lees er hier meer over
We willen graag nogmaals aangeven dat de tarieven daarom bedoeld zijn als een indicatie ter bewustwording. Wij begrijpen dat de huidige implementatie misschien wensen overlaat, we luisteren zeer zeker naar de feedback van de gebruikers. Dus laat het zeker weten als je wensen hebt want er dit wordt zeker meegenomen in onze afwegingen (zoals bovenstaande)
Zo sturen we ook eens in het half jaar een enquette uit per email (zoals vorige week nog) waar gebruikers hun wensen kunnen laten weten. Dit wordt als pijler gebruikt om te zien waar de meeste vraag naar is vanuit jullie. Vervolgens wordt er gekeken naar haalbaarheid/resources/prioriteit en of het past bij onze toekomstige visie van energy. Op die manier proberen we nieuwe functies te bieden waar zo veel mogelijk gebruik baat bij hebben.
Hier niets ontvangen.
@HomeWizard_NL Dank voor dit uitgebreide antwoord en begrijp de afweging die jullie hierbij gemaakt hebben en de complexiteit bij gebruik van zonnepanelen. Voor gebruikers zonder zonnepanelen (zoals ik) is het echter niet zo complex en zou een kleine aanpassing in de app (of b.v. op een webportal is zoiets erg gemakkelijk te realiseren), toch wel waarde kunnen toevoegen. Dus misschien ooit in de toekomst.HomeWizard_NL schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 12:04:
[...]
We begrijpen dat er gebruikers zijn die graag tot op de cent nauwkeurig in de app de kosten zouden volgen. Echter het meerendeel van de gebruikers weet de huidige tarieven al moeilijk in te vullen. Als je een tweaker ben kom je hier vast wel uit, maar ook dan zijn er factoren die je nog niet kan meenemen m.b.t. zonnepanelen:
1. hoe je leverancier je meterstanden verrekend. Per totaal, per tarief, per voordeligste voor jouw jaar afrekening of andersom (iets waar de meeste leveranciers het liefst niets over vermelden) en soms ook niet te achterhalen is tot je eerste factuur na een jaar.
2. De vaste lasten kunnen pas bepaald worden aan het eind van het jaar. Omdat je aan het begin van het jaar niet weet of je meer gaat terug leveren in dat jaar dan dat je gebruikt. en op welk punt je daar overheen gaat en/of weer terug. Feit is: je kan niet op de dag zeggen wat deze kost ten opzichte van de jaarafrekening omdat het jaar nog niet compleet is. Tenzij je er vanuit zou gaan dat elke kWh die je gebruikt of elke dag met terugwerkende kracht kan aanpassen in kosten op basis van hoe je jaar ervoor staat. Dit zou wel betekenen dat de maand januari in februari een andere kosten kan hebben dan als je in maart weer naar januari kijkt.
TLDR:Wij hebben er initieel voor gekozen om dit niet te ondersteunen met betrekking tot de benodigde ontwikkeltijd intern en onduidelijkheid naar de klant, omdat de werkelijkheid van de kosten slecht te benaderen is.
lees er hier meer over
We willen graag nogmaals aangeven dat de tarieven daarom bedoeld zijn als een indicatie ter bewustwording. Wij begrijpen dat de huidige implementatie misschien wensen overlaat, we luisteren zeer zeker naar de feedback van de gebruikers. Dus laat het zeker weten als je wensen hebt want er dit wordt zeker meegenomen in onze afwegingen (zoals bovenstaande)
Zo sturen we ook eens in het half jaar een enquette uit per email (zoals vorige week nog) waar gebruikers hun wensen kunnen laten weten. Dit wordt als pijler gebruikt om te zien waar de meeste vraag naar is vanuit jullie. Vervolgens wordt er gekeken naar haalbaarheid/resources/prioriteit en of het past bij onze toekomstige visie van energy. Op die manier proberen we nieuwe functies te bieden waar zo veel mogelijk gebruik baat bij hebben.
Hier ook niet, misschien was het een steekproef onder hun gebruikers.ron321 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 12:43:
@HomeWizard_NL Is die enquette naar alle klanten verstuurd?
Hier niets ontvangen.
Niet gehad... nee, ook niet in de spamfolderIJsbeer schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 13:36:
Hij zat in het 'Beste wensen' mailtje..
@HomeWizard_NL Bedankt voor de uitgebreide uitleg, ik snap het nu wat beter. Ik heb vorige maand ook een middagje met Vattenfal zitten whatsappen om er achter te komen wat nu precies de tarieven zijn die zij hanteren, en dat is inderdaad best wel lastig om precies te berekenen. Dus vanaf nu beschouw ik het financiële gedeelte in de app dan maar als een indicatie?
Hebben jullie daarvoor nog tips, volgens diezelfde WhatsApp sessie ga ik op 1 januari flink minder voor prik betalen, dit is wat ze zeiden:
"Je betaalt tot 1 januari 2022 € 0,243186 per kWh en € 0,846831 per m³. Per 1 januari 2022 betaal je naar aanleiding van de nieuwe verwachte overheidsheffingen: € 0,151026 per kWh en € 0,866263 per m³."
De eerste twee bedragen heb ik dus overgenomen toen ik de app installeerde, en zal ik dan per 1 januari maar gewoon die andere getallen invullen?
Wij raden aan om vanaf 1 januari de nieuwe tarieven in te vullen, als er in de toekomst een mogelijkheid komt om meerdere tarieven in te stellen (per periode), dan zal het ook mogelijk zijn om deze met terugwerkende kracht in te vullen. Dus kun je het verleden ''herstellen''.ptrv schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 15:00:
Ha, ik had niet eens door dat er een enquête zat bij de Kerstwens-email, ook maar meteen even ingevuld 🙂
@HomeWizard_NL Bedankt voor de uitgebreide uitleg, ik snap het nu wat beter. Ik heb vorige maand ook een middagje met Vattenfal zitten whatsappen om er achter te komen wat nu precies de tarieven zijn die zij hanteren, en dat is inderdaad best wel lastig om precies te berekenen. Dus vanaf nu beschouw ik het financiële gedeelte in de app dan maar als een indicatie?
Hebben jullie daarvoor nog tips, volgens diezelfde WhatsApp sessie ga ik op 1 januari flink minder voor prik betalen, dit is wat ze zeiden:
"Je betaalt tot 1 januari 2022 € 0,243186 per kWh en € 0,846831 per m³. Per 1 januari 2022 betaal je naar aanleiding van de nieuwe verwachte overheidsheffingen: € 0,151026 per kWh en € 0,866263 per m³."
De eerste twee bedragen heb ik dus overgenomen toen ik de app installeerde, en zal ik dan per 1 januari maar gewoon die andere getallen invullen?
Dat zijn toch wel erg lage prijzen? ik heb ook vattenval variabel en ga 0,20 kWh en 1,26 m3 aan gas betalen. een behoorlijk verschil, vraag me af waar dat in zit. overigens heb ik daar dan 25% korting al in zittenptrv schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 15:00:
Ha, ik had niet eens door dat er een enquête zat bij de Kerstwens-email, ook maar meteen even ingevuld 🙂
Ik snap niet hoe je aan die bedragen komt, in de brief die wij hebben gehad van Vattenval staat dan de bedragen per 1 januari 2022 zijn; Gas € 1,258787 en Stroom € 0,213087 en die prijzen zijn incl. 25% Blijven Loont-korting.ptrv schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 15:00:
In ieder geval, dit is wat de helpdesk mij letterlijk schreef in de WhatsApp chat, en zij hadden inzicht in mijn account.
Bedankt voor de heads-up, ik zal er nog eens naar kijken, maar ik ben bang dat dit verder te veel off topic gaat …
Schimmige wereld die energiereuzen
Maar dat is denk ik echt voor een ander draadje.
Ik zie bij het gasverbruik dat de meting slechts tot 23:05 loopt en een nieuwe dag om 00:05 start. Er dus een uur dat niet wordt getoond. Enig idee waarom en of dit wel bij het week/maand totaal wordt bijgeteld?
:strip_exif()/f/image/vsmZpl3Gogws4DPYQQgdfIGP.jpg?f=fotoalbum_large)
Anders mis ik een deel van de kosten op deze manier omdat ik vrijwel altijd na 23:00 ga douchen.
Waar vui zit, zit geen glans!
Hoi Dibbuz,Dibbuz schreef op woensdag 29 december 2021 @ 09:34:
@HomeWizard_NL
Ik zie bij het gasverbruik dat de meting slechts tot 23:05 loopt en een nieuwe dag om 00:05 start. Er dus een uur dat niet wordt getoond. Enig idee waarom en of dit wel bij het week/maand totaal wordt bijgeteld?
[Afbeelding]
Anders mis ik een deel van de kosten op deze manier omdat ik vrijwel altijd na 23:00 ga douchen.
Dit komt omdat jouw meter maar eens per uur data verstuurd ipv eens per 5 minuten. En het punt van 23:00 tot 0:00 na 0:00 pas wordt verstuurd (Bijvoorbeeld om 0:10, afhankelijk van de tijd van je slimme meter). Omdat dit punt niet meer binnen de dag valt. Verschuift deze naar de volgende dag.
:strip_exif()/f/image/VcqEwfs45VlrmZv90WuvIc8H.jpg?f=fotoalbum_large)
Je ziet het begin van het verbruik van het douchen in het laatste blokje maar op de volgende dag in het eerste blokje is er niets van te zien. Ik zou dan daar iets van 0.02 moeten zien van 00:00 tot 01:00?
Op zich niet erg als het maar wel wordt meegenomen in het week en maand verbruik maar dat is dus even de vraag of het überhaupt wel wordt geregistreerd?
Waar vui zit, zit geen glans!
Voor vragen en discussie rondom de Plug-In Battery kan je terecht in Het HomeWizard Plug-In Battery topic