Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03:11
Zoals ik het interpreteer levert mijn stroom aansluiting 8,2 kWh, mijn zonnepanelen hebben 2,5 kWh geleverd. Rond het middag uur heb ik stroom teruggeleverd aan het net dan kan mijn totale stroomverbruik toch geen 10,7 kWh zijn? Wat is mijn denk fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
--

[ Voor 100% gewijzigd door chippie777 op 27-11-2021 13:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobAkm
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12-08-2022
Je hebt 10,7kWh totaal verbruikt, maar je hebt zelf 2,5kWh opgewekt, dus je krijgt een rekening van je energiebedrijf voor 8,2kWh.
Volgens mij lees of interpreteer je de grafieken verkeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:57
verwijderd, foute topic

[ Voor 97% gewijzigd door PatrickC op 27-11-2021 13:44 ]

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chippie777
RobAkm schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 13:33:
Je hebt 10,7kWh totaal verbruikt, maar je hebt zelf 2,5kWh opgewekt, dus je krijgt een rekening van je energiebedrijf voor 8,2kWh.
Volgens mij lees of interpreteer je de grafieken verkeert.
Inderdaad ik denk verkeerd. Hoe je het nu stelt klinkt het logisch.
Hoewel dit logisch klinkt snap ik dan niet dat de kosten wel opgeteld worden. In mijn plaatje staat bij de hoofdaansluiting 1,72 euro en bij de zonnepanelen - 0,52 euro, bij het totaal stroom verbruik staat nu 2,24 euro, maar zou dat niet moeten zijn 1,72 - 0,52 = 1,20 euro?

[ Voor 27% gewijzigd door chippie777 op 28-11-2021 14:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:02
chippie777 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 14:52:
[...]

Inderdaad ik denk verkeerd. Hoe je het nu stelt klinkt het logisch.
Hoewel dit logisch klinkt snap ik dan niet dat de kosten wel opgeteld worden. In mijn plaatje staat bij de hoofdaansluiting 1,72 euro en bij de zonnepanelen - 0,52 euro, bij het totaal stroom verbruik staat nu 2,24 euro, maar zou dat niet moeten zijn 1,72 - 0,52 = 1,20 euro?
Je stroom gebruik (2,24) min je opbrengst (0,52) = hoofdaansluiting bedrag (1,72) (soms niet helemaal zo berekenbaar afhankelijk van hoog laag tarief)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobAkm
Misschien een beetje Jip en Janneke taal om het duidelijker en zonder getallen.

Wat bij het hoogspanningsmastje staat, dat moet je (ongeveer) betalen aan je energieleverancier.

De rest van de getallen zijn alleen maar om inzichtelijk te maken wat je zelf opwekt en wat je totaal aan energie hebt verbruikt.
De prijzen kan je wel vergeten want de vastrechten zitten niet in die prijzen inbegrepen.
Je kan niet 1kWh koppelen aan een prijs die op je nota staat die je per kWh betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05:02
Weet iemand waar je de schakelschema's in kan stellen voor de sockets?

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickC
ron321 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 07:06:
Weet iemand waar je de schakelschema's in kan stellen voor de sockets?
Via Instellingen in de App en dan Energiebesparing. Je moet dan wel het schakelslot uit hebben staan op de socket. Hierna kun je taken aanmaken op de socket.

PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:36

amphora

Websites & Fotografie

Hoi @HomeWizard_NL, ik heb denk ik een goede suggestie voor jullie app. Het is nu niet mogelijk om onder 'Nu' gasverbruik te zien, begrijpelijk want dat kan een meter ook niet realtime doorgeven. Maar wat ik wel heel fijn zou vinden is dat je dan hier het verbruik van de afgelopen 24 uur per heel uur kan zien. Zo kan ik toch een beetje meten wat het vullen van een bad of douche beurt nou eigenlijk kost zonder dat ik tussen 0:00 en 1:00 in bad moet ;). Of hoeveel het per uur kost om de temperatuur constant te houden. En dan zijn jullie ook gelijk af van dat gapende zwarte gat wat je nu in de app zit bij gas onder 'Nu'.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

Gisteren ook mijn P1 meter en actieve splitter ontvangen, draait als een tierelier. Blij mee. 8)

Krijg alleen in de app de afzekering niet juist ingesteld, ik heb 3x25a maar in de app kan ik aanklikken wat ik wil het blijft 1x 16a. Er is geen "ok knop, enkel "pijltje terug", wanneer ik 3x25a kies, terug ga via pijltje en de afzekeringsinstelling weer open staat die weer op 1x16a.

Kon via de search wel zaken vinden over de afzekering (dat de waardes niet juist zijn enz wanneer je die niet correct hebt ingesteld), maar niets over het niet kunnen instellen van de afzekering die niet lukt.

Bekend bij iemand hier? Betreft de iOS app v1.6.2 (1) en P1 meter met firmware 2.13.

[ Voor 12% gewijzigd door max op 30-11-2021 11:19 ]

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
@PatrickC Thx.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
amphora schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 10:47:
Hoi @HomeWizard_NL, ik heb denk ik een goede suggestie voor jullie app. Het is nu niet mogelijk om onder 'Nu' gasverbruik te zien, begrijpelijk want dat kan een meter ook niet realtime doorgeven. Maar wat ik wel heel fijn zou vinden is dat je dan hier het verbruik van de afgelopen 24 uur per heel uur kan zien. Zo kan ik toch een beetje meten wat het vullen van een bad of douche beurt nou eigenlijk kost zonder dat ik tussen 0:00 en 1:00 in bad moet ;). Of hoeveel het per uur kost om de temperatuur constant te houden. En dan zijn jullie ook gelijk af van dat gapende zwarte gat wat je nu in de app zit bij gas onder 'Nu'.
het gebruik van de afgelopen 24u per uur heeft toch niks te maken met de nu weergave :)?

je vraagt nu om een minder gedetailleerde grafiek dan de dag grafiek om meer inzicht te krijgen? dat klinkt niet heel logisch? of mis ik iets?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

HomeWizard_NL schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 13:22:
[...]

het gebruik van de afgelopen 24u per uur heeft toch niks te maken met de nu weergave :)?

je vraagt nu om een minder gedetailleerde grafiek dan de dag grafiek om meer inzicht te krijgen? dat klinkt niet heel logisch? of mis ik iets?
De nu weergave laat helemaal niets zien bij gas, gewoon blanco tegel met "Niet beschikbaar in de 'Nu' weergave". En ik mis de optie om te kunnen zien hoeveel gas ik per uur gebruik. Die pieken in de gas dag weergave zeggen mij niets. Per uur wel want dan kan je echt meten hoeveel gas je ergens voor gebruikt. Een dag weergave met 24 balken dus (een beetje zoals jaar maar dan 24). Om dat bij 'nu' te zetten is misschien niet de meeste logische plek maar zo'n blanco tegel is ook niets. Wat ik eventueel ook een mooie oplossing zou vinden is de mogelijkheid om bij de dag weergave een selectie te kunnen maken, dus zelf een tijdrange kunnen bijvoorbeeld van 13:00-14:00 en het verbruik in die periode kunnen zien. Ook bij stroom in dat laatste geval dan. Of, voor gas dan, als 'Nu' weergave alleen het laatste uur, dat is misschien wat logischer.

[ Voor 3% gewijzigd door amphora op 30-11-2021 14:01 ]

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobAkm
Probeer dit eens https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2050924 als je alles wilt weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickC
amphora schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 13:59:
[...]

De nu weergave laat helemaal niets zien bij gas, gewoon blanco tegel met "Niet beschikbaar in de 'Nu' weergave". En ik mis de optie om te kunnen zien hoeveel gas ik per uur gebruik. Die pieken in de gas dag weergave zeggen mij niets. Per uur wel want dan kan je echt meten hoeveel gas je ergens voor gebruikt. Een dag weergave met 24 balken dus (een beetje zoals jaar maar dan 24). Om dat bij 'nu' te zetten is misschien niet de meeste logische plek maar zo'n blanco tegel is ook niets. Wat ik eventueel ook een mooie oplossing zou vinden is de mogelijkheid om bij de dag weergave een selectie te kunnen maken, dus zelf een tijdrange kunnen bijvoorbeeld van 13:00-14:00 en het verbruik in die periode kunnen zien. Ook bij stroom in dat laatste geval dan. Of, voor gas dan, als 'Nu' weergave alleen het laatste uur, dat is misschien wat logischer.
Precies waar ik ook tegenaan loop. Naast de lijngrafieken, die pieken en dalen weergeven gedurende de dag, zou een balk grafiek met het totale verbruik per uur, een goede toevoeging zijn. En die Nu weergave voor Gas, waarom is die er überhaupt? Maar dat had ik hier al eerder gemeld. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
  • Laatst online: 05:33
Ik hoop nog steeds op een functie waarbij je, door het selecteren van de oppervlakte van de grafiek in een bepaalde tijdsspanne, het totale verbruik binnen die tijdsspanne kunt inzien. Zowel voor gas als voor elektra.

Maar ik heb geduld :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobAkm
Met de HW-app (voor Windows) van @Daveth kan je zelf bepalen over welke tijd je je gegevens wilt inzien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pLKUXua65uPUlANtA_XN1HfcoMA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LwXSdoR8L4P1K87e73mZV7oQ.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
RobAkm schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 15:45:
Met de HW-app (voor Windows) van @Daveth kan je zelf bepalen over welke tijd je je gegevens wilt inzien.

[Afbeelding]
Met alle respect voor @Daveth - dat vind ik veel teveel gedoe voor iets wat ook in de app kan (zou moeten kunnen), met een veel fijnere interface. Ik gebruik dat programma wel als ik eens makkelijk de spanning van de verschillende fasen wil zien, dat werkt wel makkelijk.

Als ik me niet vergis staat het ook wel ergens op een nice-to-have-lijstje van @HomeWizard_NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobAkm
Zo kan je ook stellen, waarom maakt HW geen progje wat onder Windows, Linux of Mac draait en waarom moet het in een cloud ?
Zolang het er niet is moet je roeien met de riemen die je hebt en dat is een appje zonder de mogelijkheid om een tijdspanne in te stellen.
Daarnaast heeft HW een verdienmodel met HW+ en de redelijke goedkope apparatuur, dus ik vermoed dat ze nou niet echt zo iets bovenaan hun lijstje hebben staan.
Ook het "even" implementeren van dat tijdraam zitten kosten en die moeten ergens vandaan komen.
Of alle apparatuur wordt duurder of je gaat meer abonnement betalen, beide zijn voor de meeste denk ik geen optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
RobAkm schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 16:04:
Zo kan je ook stellen, waarom maakt HW geen progje wat onder Windows, Linux of Mac draait en waarom moet het in een cloud ?
Zolang het er niet is moet je roeien met de riemen die je hebt en dat is een appje zonder de mogelijkheid om een tijdspanne in te stellen.
Daarnaast heeft HW een verdienmodel met HW+ en de redelijke goedkope apparatuur, dus ik vermoed dat ze nou niet echt zo iets bovenaan hun lijstje hebben staan.
Ook het "even" implementeren van dat tijdraam zitten kosten en die moeten ergens vandaan komen.
Of alle apparatuur wordt duurder of je gaat meer abonnement betalen, beide zijn voor de meeste denk ik geen optie.
Jij geeft er nu je eigen draai aan - ik wil JUIST GEEN windowsprogrammaatje. Het is een mooi programmaatje, maar ik uit een wens. Het is aan @HomeWizard_NL om daar iets mee te doen, of niet. Ik stel geen eis ofzo. Ik geef toch aan dat ik geduld heb? Misschien komt het, misschien niet. Ik heb wel een idee over hoe die jongens werken hoor, en alle begrip voor de keuzes die ze maken. Maar voor mij zit het aantrekkelijke van de HomeWizard Energy app juist in het laagdrempelige van een app op mijn smartphone of tablet. Zeker nu met de energysockets die heel makkelijk in die app te bedienen zijn. Ik moet er niet aan denken om dat steeds allemaal vanaf een windows-pc te doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
PatrickC schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 15:10:
[...]

Precies waar ik ook tegenaan loop. Naast de lijngrafieken, die pieken en dalen weergeven gedurende de dag, zou een balk grafiek met het totale verbruik per uur, een goede toevoeging zijn. En die Nu weergave voor Gas, waarom is die er überhaupt? Maar dat had ik hier al eerder gemeld. ;)
De nu weergave voor gas is er, zodat al je andere grafieken niet verspringen als je tussen periodes switched en je meerdere grafieken hebt (anders wordt je gas grafiek ineens een andere grafiek). Nu blijft alles relatief gezien op de juiste plek staan terwijl je wisselt tussen nu/dag/week/maand/jaar.

Mogelijk kunnen we in de toekomst een instelling aanbieden voor de dag grafiek met keuze tussen lijnen van 5 minuut resolutie of balken in uur resolutie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
HomeWizard_NL schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 17:12:
De nu weergave voor gas is er, zodat al je andere grafieken niet verspringen als je tussen periodes switched en je meerdere grafieken hebt (anders wordt je gas grafiek ineens een andere grafiek). Nu blijft alles relatief gezien op de juiste plek staan terwijl je wisselt tussen nu/dag/week/maand/jaar.
Ok, dus een bewuste keuze en snap nu de redenering erachter.

Ik kom wel een bug tegen in de app bij het aanpassen van de naam van een energy socket. Ik heb deze nu al een paar keer veranderd, omdat ik nu een andere apparaat aan het meten ben, maar de app springt steeds weer terug naar de oude naam voor de socket. :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Dat heb ik ook gehad @PatrickC , gister nog. Maar de truc is om de naam van de GRAFIEK te wijzigen, niet alleen de naam van de Socket 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Leuk, maar om speciaal hier voor een Windows computer te gaan kopen is ook weer zo wat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobAkm
Hierom misschien ?
Ik draai naast Windows 10 ook Android en Ubuntu op de pc, dus zie het probleem van een Windows pc niet zo erg in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zOb1vJD0uj7WF5zCxQwQFLCsrNo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tes6VftAwjfNn2rSnWQOdBsx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Jij niet. Maar wij wel - voor deze oplossing moet je nou juist geen onhandige pc willen. Ook geen MacBook. Ik vind een tablet zelfs al een vrij forse interface hebben hiervoor 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobAkm
Als je aan homeautomatisering begint hoor ik het wel weer als je alle tasks op je GSM-schermpje in moet typen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Wat snap je niet als ik aangeef “voor deze oplossing” 🙂? Alles heeft z’n optimale gebruiksdoel. Het is tenslotte niet voor niets dat Windows zo’n grote install base heeft. Prima dat Windows praktisch een vereiste is voor Home Automation, maar daar gaat het hier niet over. Terug on-topic, naar de HomeWizard Energy-app…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobAkm
Nog 1x off topic, mijn home automatisering draait op Android net als de HW-app alleen alle tasks invoeren doe ik liever op normale pc ipv een 4 of 5" beeldje waarbij ik een minuscule toetsenbordje heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobAkm
@HomeWizard_NL Ik heb geprobeerd om het terug te vinden wat jullie gaan doen met de P1 app maar kan het niet vinden.
Wordt het nu met de app first in - first out zodat je toch een jaar overzicht hebt (liefst plus 1 maand) of wissen jullie vanaf december alle voorgaande data ?

Persoonlijk zou ik graag zien dat men zelf de data kan wissen en opnieuw kan starten op het moment dat de jaar afrekening is gedaan van het energie bedrijf.
De ene krijgt de jaarafrekening in bv maart en de ander in november, het zou logisch zijn als men na de jaarafrekening zijn/haar data weer op nul zou kunnen zetten zodat echt een jaaroverzicht in de app zichtbaar is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Je krigjt het afgelopen jaar te zien. Dus in december wissen ze december 2020. Je krijgt 12 maanden te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptrv
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 26-06 07:54
Dat is interessant, ik heb er nu net een besteld en ga die dus in december 2021 installeren, hetgeen dan betekent dat ik pas volgend jaar rond deze tijd een abonnement af moet sluiten en dan al mijn data kan bewaren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Volgens mij klopt dat wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
ptrv schreef op zondag 5 december 2021 @ 11:33:
Dat is interessant, ik heb er nu net een besteld en ga die dus in december 2021 installeren, hetgeen dan betekent dat ik pas volgend jaar rond deze tijd een abonnement af moet sluiten en dan al mijn data kan bewaren?
Dat klopt. Als je energy+ enkel voor de langere opslag wil kan dat :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Threster be
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-05 20:21

Threster be

Do or do not, there is no try

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CA06bX2nas60utbU8BOrDsAFSNI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7y1Tv3dxE3IY6xTZ9hXIwEAY.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe kan ik vaststellen op hoeveel ampere mijn driefasige aansluiting is afgerekend? Als ik hier op de automaat kijk die nabij de meter zit, staat er 32A. Maar dat is geen mogelijkheid in de homewizard app?
Kijk ik verkeerd? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
-edit- nvm

[ Voor 91% gewijzigd door Chris.nl op 06-12-2021 03:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobAkm
Die Stotzen zijn geen zekeringen maar is je hoofdschakelaar (je hoofdzekeringen zitten voor de meter).
Je hoofdzekeringen zijn waarschijnlijk 3x25 gezien de 3x32 Ampere schakelaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Gisteren ook eentje geïnstalleerd. Mijn nachtverbruik is 38/39 Watt. Ik ben benieuwd wat het is morgen overdag met thuiswerken.

1 jaar terugkijken is genoeg voor mij. Ik kan ook bij het electriciteitsbedrijf terugkijken. Het ging mij om het actuele (moment) verbruik.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Threster be schreef op zondag 5 december 2021 @ 23:29:
[Afbeelding]

Hoe kan ik vaststellen op hoeveel ampere mijn driefasige aansluiting is afgerekend? Als ik hier op de automaat kijk die nabij de meter zit, staat er 32A. Maar dat is geen mogelijkheid in de homewizard app?
Kijk ik verkeerd? 8)7
Deze info kan je netbeheerder je sowieso verschaffen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik zit nu op 100 Watt, twee beeldschermen, computer, lamp aan met thuiswerken. Dat valt reuze mee. Dat was vroeger allemaal een stuk meer. Je had toen 1000 Watt vloerlampen enzo, misschien als we in de jaren 80/90 wat zuiniger hadden geleefd dat we nu nog meer gas en dergelijke hadden gehad (en minder opwarming).
Gramser schreef op maandag 6 december 2021 @ 07:51:
[...]

Even inloggen op de website van de netbeheerder (we hebben allemaal een slimme meter) en je kunt het ook zien.

[ Voor 35% gewijzigd door Marzman op 06-12-2021 08:26 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Threster be

Threster be

Gramser schreef op maandag 6 december 2021 @ 07:51:
[...]

Bij mijn netbeheerder Fluvius vind ik het volgende

Distributienetspanning 3 x 400V + N
1 x enkelvoudig uurtarief, Driefasig, 32 A, 22.2 kVA
Hier komt dus de 32A van vlakbij de digitale meter terug.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xNqBBLllhPj827uU3bC_kkn9m_0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5u3VFXNaS14rOi5HUVxFLqDj.jpg?f=fotoalbum_large

Dit zijn mijn differentielen, maar veronderstel dat dit ook niet is wat ik zoek. Ofwel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobAkm
Dat zijn je aardlekschakelaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Threster be schreef op maandag 6 december 2021 @ 11:26:
[...]

[Afbeelding]

Dit zijn mijn differentielen, maar veronderstel dat dit ook niet is wat ik zoek. Ofwel?
Ik zit er vast keihard naast maar wil wel hardop meedenken. Er komt toch geen 400v uit je stopcontact maar ~230V? Dan zou ik geneigd zijn van 400v staat tot 32A is 230V staat tot 18,4A te rekenen. Dus dat je praktisch 18,4A per 230V groep te verbruiken hebt. Of 32A op één 400V krachtgroep.

Heb je deze rakkers?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hZ45njbq3LqJHw4p8M5AQMNXwpo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3sY0l1zTkuyDerM0YPKpuyXX.jpg?f=user_large
Op de individuele groepen staat 230V x hoeveel A?
Ik zou 3x25A instellen en het er verder bij laten.

-edit-

Bovenstaand gaat ergens niet op. Ik heb zelf een 3x25A aansluiting en 16A groepen. Wist dus dat ik 3x25A kon instellen.

[ Voor 5% gewijzigd door Chris.nl op 06-12-2021 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobAkm
Die mr heeft 3 fase + nul wat wil zeggen dat er tussen de fases onderling 360 (400) en tussen 1 van de fases en nul 220 (240) volt staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Threster be schreef op maandag 6 december 2021 @ 11:26:
[...]

[Afbeelding]

Is Fluvius niet een Belgische netbeheerder? Werkt het daar niet net wat anders dan in Nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Threster be

Threster be

Gramser schreef op maandag 6 december 2021 @ 14:12:
[...]

Is Fluvius niet een Belgische netbeheerder? Werkt het daar niet net wat anders dan in Nederland?
Klopt, ik zit in België 🇧🇪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Gramser schreef op maandag 6 december 2021 @ 14:12:
[...]

Het concept is natuurlijk hetzelfde :)
Maar in NL kun je bij de netbeheerder inloggen om dat na te kijken. Zoals iemand anders al eerder aangaf, maar geen antwoord op is gekomen, wat zegt Fluviius?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Threster be schreef op maandag 6 december 2021 @ 14:24:
[...]

Klopt, ik zit in België 🇧🇪
Volgens mij is 40 vrij standaard in Belgie en ik zie ook 40 in je foto staan.

Waar in de app stellen jullie dat in? Ik heb het sinds gisteren maar ben die setting nog niet tegen gekomen (het het lijkt verder prima te werken :p )

[ Voor 24% gewijzigd door Marzman op 06-12-2021 15:42 ]

/▌

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 05-07 22:39
@HomeWizard_NL

Ik had t al eens eerder gevraagd, maar tot heden geen reactie. Omdat wij hier graag tweaken vinden wij het interessant om een extra tabblad in de grafiek te krijgen voor laatste uur . De dag is de eerstvolgende na tabblad "nu" en die stap is te groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Cees-JanH schreef op maandag 6 december 2021 @ 20:45:
@HomeWizard_NL

Ik had t al eens eerder gevraagd, maar tot heden geen reactie. Omdat wij hier graag tweaken vinden wij het interessant om een extra tabblad in de grafiek te krijgen voor laatste uur . De dag is de eerstvolgende na tabblad "nu" en die stap is te groot.
Hoi Cees-JanH,

Wat zou je graag extra zien in het uur? Aangezien je deze data in de dag ook kan zien? (hogere resolutie is in het model niet mogelijk, van 5 naar 1 minuut zou een vervijfvoudiging zijn van de data die hiervoor opgeslagen dient te worden) Heb je een specifiek doel voor wat je in de uur grafiek zou kunnen achterhalen of zien? of is het enkel meer data?

Groet,

HomeWizard

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

HomeWizard_NL schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 10:59:
[...]

Hoi Cees-JanH,

Wat zou je graag extra zien in het uur? Aangezien je deze data in de dag ook kan zien? (hogere resolutie is in het model niet mogelijk, van 5 naar 1 minuut zou een vervijfvoudiging zijn van de data die hiervoor opgeslagen dient te worden) Heb je een specifiek doel voor wat je in de uur grafiek zou kunnen achterhalen of zien? of is het enkel meer data?

Groet,

HomeWizard
Dit eigenlijk precies wat ik ook vroeg in mijn vorige post. Als ik nu wil weten hoeveel gas mijn verwarming kost per uur moet ik 12 x 5 minuten waardes bij elkaar op gaan tellen. Jullie adverteren met 'echt inzicht' maar 'wat kost douchen' echt meten is totaal niet intuïtief. Je moet zelf in de dag weergave iedere 5 minuten bij elkaar op gaan tellen, en dan krijg je alleen m3 aan gas en niet de prijs die er bij hoort. Veel gebruikersvriendelijker zou zijn om in de grafieken een range te kunnen selecteren. Of zoals Cees-Jan voorstelt het laatste uur laten zien. Overigens is dat voor mij alleen relevant voor gas want bij stroom zie toch realtime hoeveel watt een apparaat gebruikt. Bij gas niet dus daarom stelde ik ook voor om bijvoorbeeld het laatste uur gas verbruik in de 'Nu' weergave voor gas te laten zien (en ook alleen voor gas). Dan heeft gas weergave onder nu tenminste ook een nuttige functie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
amphora schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 14:03:
[...]

Dit eigenlijk precies wat ik ook vroeg in mijn vorige post. Als ik nu wil weten hoeveel gas mijn verwarming kost per uur moet ik 12 x 5 minuten waardes bij elkaar op gaan tellen. Jullie adverteren met 'echt inzicht' maar 'wat kost douchen' echt meten is totaal niet intuïtief. Je moet zelf in de dag weergave iedere 5 minuten bij elkaar op gaan tellen, en dan krijg je alleen m3 aan gas en niet de prijs die er bij hoort. Veel gebruikersvriendelijker zou zijn om in de grafieken een range te kunnen selecteren. Of zoals Cees-Jan voorstelt het laatste uur laten zien. Overigens is dat voor mij alleen relevant voor gas want bij stroom zie toch realtime hoeveel watt een apparaat gebruikt. Bij gas niet dus daarom stelde ik ook voor om bijvoorbeeld het laatste uur gas verbruik in de 'Nu' weergave voor gas te laten zien (en ook alleen voor gas). Dan heeft gas weergave onder nu tenminste ook een nuttige functie.
Hoi Amphora,

De vraag is eerder waarom je zou willen weten wat gas je kost per uur. Dat is maar net afhankelijk van hoe warm het buiten is, want nu de binnen temperatuur is. Of de zon nu schijnt etc. Wat kun je met die data? Als je wil weten wat een uur gas je kost kun je waarschijnlijk beter je week kuub/bedrag delen door 168 (aantal uren in een week).

Wij hebben ook ideeën over hoe we een vorm van submeten/periode meting kunnen ondersteunen in energy, maar mogelijk sluiten de ideeën die we nu hebben niet aan met het specifieke doel wat jij wil bereiken. Vandaar de vraag voor welk doeleind je uur data zou willen weten. De vragen die ik stel zijn niet ter onze verdediging, maar interesse in wat de gebruikers willen bereiken :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fredhuizinga
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07:22
HomeWizard_NL schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 14:46:
[...]

Hoi Amphora,

De vraag is eerder waarom je zou willen weten wat gas je kost per uur. Dat is maar net afhankelijk van hoe warm het buiten is, want nu de binnen temperatuur is. Of de zon nu schijnt etc. Wat kun je met die data? Als je wil weten wat een uur gas je kost kun je waarschijnlijk beter je weer kuub/bedrag delen door 168 (aantal uren in een week).

Wij hebben ook ideeën over hoe we een vorm van submeten/periode meting kunnen ondersteunen in energy, maar mogelijk sluiten de ideeën die we nu hebben niet aan met het specifieke doel wat jij wil bereiken. Vandaar de vraag voor welk doeleind je uur data zou willen weten. De vragen die ik stel zijn niet ter onze verdediging, maar interesse in wat de gebruikers willen bereiken :)
Ik denk dat wat @amphora wil (en ik ook) dat je in het overzicht een periode kan selecteren en dat je dan ziet hoeveel je in die periode gebruikt hebt. Als je bijvoorbeeld 's ochtends tussen 7 en 7.10 gedouched hebt dat je dan dat stukje kan selecteren zodat je kan zien wat een douchebeurt kost aan gas.

Denk ik, dat zou ik i.e.g. wel graag terug zien.

Samsung Galaxy S23 ultra 512gb phantom black

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

HomeWizard_NL schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 14:46:
[...]
De vraag is eerder waarom je zou willen weten wat gas je kost per uur. Dat is maar net afhankelijk van hoe warm het buiten is, want nu de binnen temperatuur is.
Ik kan dan bijvoorbeeld in één oogopslag zien wat het vullen van een bad of lange douchebeurt kost (met verwarming uit dan). Ipv losse waardes bij elkaar op moeten tellen. Of de auto wassen met warm water, ik noem maar wat voorbeelden. Maar bijvoorbeeld ook wat kost het als ik 's nachts de verwarming wel aan laat staan per uur, natuurlijk is dit weersafhankelijk maar het geeft wel een indicatie en een goede reden om gedrag toch aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobAkm
Verwarming 's nacht uitlezen....stap je dan je bed om 4 uur 's nachts uit om te zien wat de verwarming tussen 3 en 4 uur heeft gedaan ?
Wat een douchebeurt kost weet ik ook want de cv gaat dan uit en dus blijft alleen het verbruik van je douchebeurt over, net als met de rest van je warmwater verbruik.
's Nachts verbruik je geen warmwater dus kan je er van uitgaan dat het verbruik je verwarming is.

[ Voor 53% gewijzigd door RobAkm op 07-12-2021 17:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 05-07 22:39
@HomeWizard_NL

Ik gebruik dit om te bekijken waar ik energie kan besparen, als ik in mijn huis de instellingen van bv de cooker of warmtepomp verander dan moet ik een uur naar de app kijken in de Nu modus.

De Dag modus is sowieso vertraagd, maar ook is de resolutie in de breedte dan veel te groot.

Dat er meer data nodig is sap ik, maar inmiddels betaal ik al euro per maand om de data op te slaan.

Hoeveel Gb hebben we t dan over? Kan er een connectie naar bv Google drive komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
RobAkm schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 16:47:
Verwarming 's nacht uitlezen....stap je dan je bed om 4 uur 's nachts uit om te zien wat de verwarming tussen 3 en 4 uur heeft gedaan ?
Wat een douchebeurt kost weet ik ook want de cv gaat dan uit en dus blijft alleen het verbruik van je douchebeurt over, net als met de rest van je warmwater verbruik.
's Nachts verbruik je geen warmwater dus kan je er van uitgaan dat het verbruik je verwarming is.
@amphora wil gewoon kunnen zien wat het kost aan gas als hij zijn verwarming ‘s nachts aan zou laten, ipv uit door een lagere temperatuur in te stellen. Dat is toch niet zo’n vreemde vraag? Daar hoeft hij/zij toch niet het bed voor uit?

Verder klopt je antwoord ook niet helemaal. Ik heb b.v. een CV ketel die ook een voorraadje water warm houdt en die zie ik ‘s nachts nog wel eens gas verbruiken hiervoor. Verwarming staat ‘s nachts namelijk zo laag ingesteld, dat de ketel daar niet voor aanslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
Cees-JanH schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 17:53:
@HomeWizard_NL
Hoeveel Gb hebben we t dan over? Kan er een connectie naar bv Google drive komen?
Stel dat je elke minuut de waarde zou vastleggen. Dat zijn dan 60x24x365=525600 meetpunten per jaar. Als je 8 bytes per meting zou gebruiken, dan is dat … 4MB per jaar. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Cees-JanH schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 17:53:
@HomeWizard_NL

Ik gebruik dit om te bekijken waar ik energie kan besparen, als ik in mijn huis de instellingen van bv de cooker of warmtepomp verander dan moet ik een uur naar de app kijken in de Nu modus.

De Dag modus is sowieso vertraagd, maar ook is de resolutie in de breedte dan veel te groot.

Dat er meer data nodig is sap ik, maar inmiddels betaal ik al euro per maand om de data op te slaan.

Het is niet de de grootte van de data die het verschil maakt. Het is de ingress/egress, high availability en snelheid waarmee het beschikbaar is (mem vs disk). Die de kosten beslaan.

Daadwerkelijk elke keer dat iemand de app opent kost iets. Zie het als voor elke gebruiker zijn eigen persoonlijke energie website hosten. Het is niet de grootte van de website in GB waarvoor je betaald, je betaald voor de beschikbaarheid.

Los van dat het complex is om je data in een ‘ ‘eigen’ drive te plaatsen. Data extern hosten (zoals in een externe google drive) is zelfs duurder omdat je veel meer ingress en egress hebt (omdat je data heen en weer gaat sturen) omdat er ook nog berekeningen op data moeten worden gedaan buiten de drive. Ook is de data op drive veel minder snel beschikbaar, omdat bij ons zo goed als alle data live in memory draait voor snelheid (ja we hebben heeel veel mem 😁). Langzamere data kost ook meer, want je houd processen langer bezig voor het verwerken van een data aanvraag (dus hiervoor meer servers nodig).

Vergeet ook niet de ‘voorwaarden’ van je drive. Google heeft daar andere verdien modellen dan wat jij ervoor betaald ;)

[ Voor 3% gewijzigd door HomeWizard_NL op 07-12-2021 19:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
PatrickC schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 18:46:
[...]

Stel dat je elke minuut de waarde zou vastleggen. Dat zijn dan 60x24x365=525600 meetpunten per jaar. Als je 8 bytes per meting zou gebruiken, dan is dat … 4MB per jaar. :+
8 bytes is een enorme onderschatting 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
amphora schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 16:42:
[...]

Ik kan dan bijvoorbeeld in één oogopslag zien wat het vullen van een bad of lange douchebeurt kost (met verwarming uit dan). Ipv losse waardes bij elkaar op moeten tellen. Of de auto wassen met warm water, ik noem maar wat voorbeelden. Maar bijvoorbeeld ook wat kost het als ik 's nachts de verwarming wel aan laat staan per uur, natuurlijk is dit weersafhankelijk maar het geeft wel een indicatie en een goede reden om gedrag toch aan te passen.
Ik denk dat de ideeen die we nu hebben prima jouw wens kunnen vervullen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobAkm
Ik zie nog steeds het probleem niet, sorry.
Als je je warmwater ook 's nacht laat opwarmen dat is net als je tv in standby laten staan, dus je kan ervan uitgaan dat er gas verbruikt wordt.
Maar je zet een week je cv 's nachts laag (of uit) en neemt de stand 's avonds en 's morgens van je gasmeter op, trekt ze van elkaar af en je weet wat dat standby verbruikt.

Daarnaast wordt van de gasmeter maar 1x per 10 minuten de waarden doorgegeven, dus 2 minuten douchen vind je niet terug in een lijngrafiekje.
Dat je in de app een mooi lijntje per dag hebt is heel wat anders, HW maakt dat in de cloud.
Zou je zelf de meter uitlezen dan zie je dus om de 10 minuten een andere waarde bij verbruik, maw spikes en geen lijngrafiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
HomeWizard_NL schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 19:03:
[...]

8 bytes is een enorme onderschatting 😅
Is dat zo? Ik heb net even een bestand aangemaakt met een half miljoen getallen. Zonder data compressie kostte dat 3MB. Ik heb het ook even in een Oracle database geprobeerd. Een tabel waar ik een datum/timestamp en een number op sla per record, Een half miljoen records is dan 10MB, uncompressed.

Maar ok, hoe wordt de data bij jullie opgeslagen? B.v. wat kost een jaar aan data van 1 P1 meter, dus ongeveer een 100000 meetpunten (elke 5 minuten) per jaar?

[ Voor 16% gewijzigd door PatrickC op 07-12-2021 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobAkm
Iedere waarde per seconden die vanuit je slimme meter verzonden wordt bestaat uit 10 waarden incl tijdstempels.

Dus 10 bytes voor de waarden + 1byte voor abonnee nummer = 11 byte per seconden.
Er zitten 3600 seconden in een uur, dus 3600 x 11 = ~40kB/h = ~1MB/dag.

[ Voor 56% gewijzigd door RobAkm op 07-12-2021 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
@RobAkm Maar ik heb het over 1 meetpunt per minuut ipv per 5 minuten en dus niet per seconde. Dat scheelt een factor 60 in je berekening. ;) Verder maakt @HomeWizard_NL eerder zelf een opmerking dat het meer data opslag kost als van 5 minuten naar 1 minuut wordt gegaan, maar licht later toe dat de kosten niet in de data grootte zit maar in de ingress/egress, high availability en snelheid waarmee het beschikbaar is (mem vs disk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobAkm
Die P1 zend nu eenmaal iedere seconden alle waarden van de meter naar de cloud en slaat dat op, dus of het nu 1 minuut of 5 minuten is maakt niet uit wat je wilt zien....het gaat om de opslag per seconden cq per dag/week/maand/jaar.
Als 1000 abonnees 1x per dag hun informatie opvragen is dat 1000MB per dag wat alleen naar de abonnees verzonden wordt en dan hebben we het nog niet over de data die ontvangen wordt op in de cloud....en data overdracht kost nu eenmaal (veel) geld want je hebt een snelle verbinding nodig.

[ Voor 38% gewijzigd door RobAkm op 07-12-2021 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
RobAkm schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 20:37:
Die P1 zend nu eenmaal iedere seconden alle waarden van de meter naar de cloud en slaat dat op, dus of het nu 1 minuut of 5 minuten is maakt niet uit wat je wilt zien....het gaat om de opslag per seconden cq per dag/week/maand/jaar.
Ok, als dat zo is, en ik geloof je meteen, dan snap ik de opmerking van @HomeWizard_NL niet meer. De data traffic is er dus al elke seconde en de grootte van de data maakte niets uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobAkm
Natuurlijk maakt de grote van het pakketje uit wat je opvraagt.
Ten eerste zal jouw data uit het hele grote bestand gefilterd moeten en dan ook nog worden verzonden.
Telkens als jij van NU naar DAG gaat wordt er een pakketje uitgefilterd en verzonden, zo ook bij week/maand/jaar.
Als jij op NU klikt zal er een pakketje uit de cloud gehaald worden en per DAG doet hij dat weer enz.
Doen 1000 abonnees dat dan vraagt dat grotere rekenkracht aan de server en wil je een snelle server met veel rekenkracht dan kost dat (veel) geld.

[ Voor 10% gewijzigd door RobAkm op 07-12-2021 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
@RobAkm Mijn dagelijks werk is het bouwen en supporteren van web applicaties in Oracle van duizenden gebruikers die veel meer data traffic genereren als de abonnees van Home Wizard verwacht ik (in de background ook nog veel data traffic via database links met andere databases over de hele wereld). Een voorbeeld Linux server die hiervoor gebruikt wordt heeft maar 8 CPU cores en 24GB aan memory en dat performed al prima. Dus grote rekenkracht nodig… ik vraag het me af. Maar alles kost natuurlijk geld en het verdienmodel is niet zo hoog lijkt mij, als dat met name van de hardware (eenmalige) verkoop af moet hangen. Want, hoeveel betalende abonnees zou Home Wizard hebben, die nu €1 per maand betalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
PatrickC schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 21:12:
@RobAkm Mijn dagelijks werk is het bouwen en supporteren van web applicaties in Oracle van duizenden gebruikers die veel meer data traffic genereren als de abonnees van Home Wizard verwacht ik (in de background ook nog veel data traffic via database links met andere databases over de hele wereld). Een voorbeeld Linux server die hiervoor gebruikt wordt heeft maar 8 CPU cores en 24GB aan memory en dat performed al prima. Dus grote rekenkracht nodig… ik vraag het me af. Maar alles kost natuurlijk geld en het verdienmodel is niet zo hoog lijkt mij, als dat met name van de hardware (eenmalige) verkoop af moet hangen. Want, hoeveel betalende abonnees zou Home Wizard hebben, die nu €1 per maand betalen?
In jouw voorbeeld mist het stuk waar er duizenden apparaten 24/7 verbonden zijn aan deze services en met hoge frequentie data versturen die moet worden afgehandeld. Met een zo’n server kun je maar enkele duizenden apparaten simultaan online houden zelfs als je het efficient inricht.

Dat staat nog los van de gebruikers die toegang vragen tot deze data.

Tijd voor on topic :)?

[ Voor 8% gewijzigd door HomeWizard_NL op 07-12-2021 23:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PatrickC
HomeWizard_NL schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 23:35:
[...]

In jouw voorbeeld mist het stuk waar er duizenden apparaten 24/7 verbonden zijn aan deze services en met hoge frequentie data versturen die moet worden afgehandeld. Met een zo’n server kun je maar enkele duizenden apparaten simultaan online houden zelfs als je het efficient inricht.

Dat staat nog los van de gebruikers die toegang vragen tot deze data.

Tijd voor on topic :)?
Klopt, dat is inderdaad een groot verschil met mijn voorbeeld. Verder werd deze discussie getriggerd door vragen van anderen over meer data dichtheid als het gaat om historische data (laatste uur/dag), dus vond het wel on topic. ;) Wat jullie hier verder mee doen, is natuurlijk jullie keuze. :) Bedankt in ieder geval in het geven van meer inzicht over hoe jullie hier mee omgaan.

[ Voor 5% gewijzigd door PatrickC op 08-12-2021 07:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

HomeWizard_NL schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 19:03:
[...]

Ik denk dat de ideeen die we nu hebben prima jouw wens kunnen vervullen. :)
Kan niet wachten op de nieuwe beta versie dan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorzoR
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-06 11:16
Ik heb verschillende Energy Sockets in huis. Eentje heb ik vandaag (14:00) ingesteld om om 08:00 aan te gaan en om 17:00 weer uit. Alleen, je raadt t misschien al, om 17:00 ging ie niet uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SzXaoyG2xxJklv7aIDHCpqZ8SjU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/14runPLDUmR3HPNcKYNpuJFo.jpg?f=fotoalbum_large

De socket staat de hele dag al aan, en reageert verder wél op het handmatig uitzetten met de switch in de app.

Zie ik iets over het hoofd hoe dit hoort te werken?

[ Voor 8% gewijzigd door JorzoR op 08-12-2021 17:37 ]

Creating Writekit: AI-Powered Writing Made Simple. Easy, creative, efficient writing and collaboration @ Writekit

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
JorzoR schreef op woensdag 8 december 2021 @ 17:35:
Ik heb verschillende Energy Sockets in huis. Eentje heb ik vandaag (14:00) ingesteld om om 08:00 aan te gaan en om 17:00 weer uit. Alleen, je raadt t misschien al, om 17:00 ging ie niet uit.

[Afbeelding]

De socket staat de hele dag al aan, en reageert verder wél op het handmatig uitzetten met de switch in de app.

Zie ik iets over het hoofd hoe dit hoort te werken?
Het eerste deel van de taak start vandaag niet omdat je de taak aan tijd voor de tijd ligt dat je deze hebt aangemaakt. Het uit stuk wordt daardoor ook niet uitgevoerd. Vanaf morgen 8:00 start wel de gehele taak.

[ Voor 19% gewijzigd door HomeWizard_NL op 08-12-2021 18:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
HomeWizard_NL schreef op woensdag 8 december 2021 @ 18:35:
[...]

Het eerste deel van de taak start vandaag niet omdat je de taak aan tijd voor de tijd ligt dat je deze hebt aangemaakt. Het uit stuk wordt daardoor ook niet uitgevoerd. Vanaf morgen 8:00 start wel de gehele taak.
Vandaar dat de kerstboomverlichting dus nog brande de volgende ochtend... Dat is onverwachts gedrag, goed weetje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorzoR
[...]

Ah, thanks voor het snelle antwoord!

Wellicht kan er in de app een stukje tekst komen die uitlegt wanneer de taak voor het eerst start? Dat scheelt wat verwarring.

Verder zeer tevreden! :P

Creating Writekit: AI-Powered Writing Made Simple. Easy, creative, efficient writing and collaboration @ Writekit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobAkm
Als hij de task om 14:00 uur bij invoeren had omgedraaid had de socket direct gewerkt.
OFF between 17:00 and 8:00 dan had de socket het apparaat netjes om 17:00 uur uitgeschakeld, ervan uitgaande dat het apparaat toen al aanstond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jpedwards
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 02-05 23:57
@HomeWizard_NL Mag ik mijn vraag/verzoek nog een keer onder de aandacht terugbrengen:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/69506956
alvast bedankt !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
jpedwards schreef op woensdag 8 december 2021 @ 21:29:
@HomeWizard_NL Mag ik mijn vraag/verzoek nog een keer onder de aandacht terugbrengen:
alvast bedankt !
Hoi jpedwards, Op dit moment is er geen ondersteuning voor verschillende tarieven per periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpedwards
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 02-05 23:57
HomeWizard_NL schreef op woensdag 8 december 2021 @ 21:56:
[...]
Hoi jpedwards, Op dit moment is er geen ondersteuning voor verschillende tarieven per periode.
Ok toch bedankt! Misschien ooit in een toekomstige versie dan ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorzoR
[...]

Vanaf morgen 8:00 start wel de gehele taak.
Taak startte vandaag inderdaad netjes op tijd :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

jpedwards schreef op woensdag 8 december 2021 @ 21:29:
alvast bedankt !
Misschien niet geheel gerelateerd, maar ik gebruik zelf Home Assistant voor mijn energieoverzicht. Daar haak ik zowel mijn P1 meter als nu mijn twee energy sockets in, zodat ik in totaal en per socket kan zien wat het verbruik is.
Hierin lijkt de prijs wel gewoon opgeslagen te worden bij het verbruik, dus misschien voor jou ook een oplossing.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NinjaKiwiNL
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:24

NinjaKiwiNL

Xbox Tag - NinjaKiwiNL

Ik heb dit product begin vorige maand gekocht toen ik eindelijk de slimme meter kreeg (ik had dit veel eerder moeten doen haha) Ik heb meteen mijn sluipverbruik met 50-60watt kunnen terug brengen. (Een versterker die in stand-by 40watt verbruikt 7(8)7 ) Een “spaarlamp” van de Ikea van 16watt die 80watt verbruikt :( Oude kerstverlichting wat 80+watt verbruikt. Inzicht is key! Hoe mooi zou het zijn als je per apparaat kan zien wat die verbruikt in realtime. (Cv, boiler, koelkast of wat aanspringt op dat moment ect. )

Wat mij nog wel een beetje onduidelijk blijft is die Stand-by tap. Wat, waar, wanneer meet die?

Echt een top product, ik ben er onwijs blij mee!

| Canon EOS R | Canon 24-70mm F2.8L | Canon 85mm f1.2 | Laowa 100mm f2.8 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
@NinjaKiwiNL Standby geeft het verbruik aan wat er continu is.
Ik heb nu continu mijn airco aanstaan om te verwarmen dus je kunt wel raden wat mijn standby aangeeft....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NinjaKiwiNL
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:24

NinjaKiwiNL

Xbox Tag - NinjaKiwiNL

@ron321 hij staat bij mij van de hele maand november genomen op 20.4kWh stand-by. Ik heb echt geen idee of dat veel of weinig is in vergelijking met andere mensen 🙈

| Canon EOS R | Canon 24-70mm F2.8L | Canon 85mm f1.2 | Laowa 100mm f2.8 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
@NinjaKiwiNL Bij mij dus 419 kWh in november.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredhuizinga
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07:22
Bij mij op 80.7 kWh standby in november...

Samsung Galaxy S23 ultra 512gb phantom black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
Wellicht kan iemand me adviseren. We hebben momenteel een 3x25A aansluiting en krijgen binnenkort zonnepanelen met Enphase micro-omvormers geïnstalleerd. Het is me niet helemaal duidelijk welke kWh meter ik hiervoor zou moeten bestellen om de opbrengst goed bij te kunnen houden, kom ik zou toch weg met de 1 fase meter? (Wordt door installateur geplaatst overigens, ik wil de meter alvast in huis hebben.)

[ Voor 11% gewijzigd door J-M-T op 10-12-2021 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
November: 37kWh stand-by op 185kWh netto verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 23:06
J-M-T schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 21:35:
Wellicht kan iemand me adviseren. We hebben momenteel een 3x25A aansluiting en krijgen binnenkort zonnepanelen met Enphase micro-omvormers geïnstalleerd. Het is me niet helemaal duidelijk welke kWh meter ik hiervoor zou moeten bestellen om de opbrengst goed bij te kunnen houden, kom ik zou toch weg met de 1 fase meter? (Wordt door installateur geplaatst overigens, ik wil de meter alvast in huis hebben.)
Als de Enphase micro-omvormers op 1-fase terugleveren een 1-fase kWh-meter, bij 3-fase teruglevering de 3-fase kWh-meter. Hangt dus van je Enphase systeem af, dus ff checken bij je installateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 04-07 19:44
@NinjaKiwiNL Bij mij 30,3 standby op 118 kWh totaal in november. Maar wij hebben een heet waterkraan die hij meetelt (logischerwijs). Daar zit weer een Energy Socket tussen en die geeft 51,6 totaal verbruik.

Maar we hebben bijvoorbeeld geen zonnepanelen kWh meter. Dus als het zonnig is pikt hij het (sluip)verbruik niet op.

Ik krijg dan onderstaande standby grafiek met heel veel pieken (heetwaterkraan) en afwezig sluipverbruik als de zon schijnt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IcfjciBnWrsF3PHIy_8fIgMOKnI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y3oBJpkkHBBQ7pDDIQTcoyxy.jpg?f=fotoalbum_large

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker1974
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-06 19:59
HomeWizard_NL schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 10:04:
[...]

We verwachten komende week de beta te starten voor de Energy Web viewer. We zullen dan hier wel even een linkje posten :)
@HomeWizard_NL : Kun je hier een update over geven? Inmiddels zijn we ruim 2 maanden verder...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ptrv
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 26-06 07:54
HomeWizard_NL schreef op zondag 5 december 2021 @ 15:52:
[...]

Dat klopt. Als je energy+ enkel voor de langere opslag wil kan dat :)
Bedankt, ik heb toch maar meteen zo'n abonnementje erbij genomen, vind het wel belangrijk om waarschuwingen te krijgen als er gekke dingen gebeuren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N_56LB1O2zkOmXUb5eCWaNLQfuU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/d2oNSMyOwPtPOy8P16uGEmV8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mark-NL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 04-07 09:33
fredhuizinga schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 15:36:
[...]

Ik denk dat wat @amphora wil (en ik ook) dat je in het overzicht een periode kan selecteren……
@HomeWizard_NL Ik kom van de HomeWizard met watcher af en het valt mij op dat ik daar veel beter inzicht had in het verbruik dan met die nieuwe P1 meter. Bij de HomeWizard app kon ik inzoomen (pinch) op de verschillende tijden per dag en kon zo ook veel beter zien wat er op een dag gebeurde. Nu zie ik totaal overzichten, ik kan in de app niet een selectie maken van dag tot dag, week tot week (alleen hele weken maar niet van woensdag tot woensdag bijvoorbeeld) or ik moet moeilijk gaan doen met CSV bestanden, extra Energie+ abonnement of een Windows App installeren (ik ben Mac gebruiker).

Mijn simpele vraag is dan ook, waarom zitten deze mogelijkheden niet gewoon in de app? En dan kan je dus ook zien wat het gas verbruik per tijdseenheid van jouw keuze is. Ik snap wel dat iemand (@amphora) wil zien wat het aan (extra) gas kost om een bad vol te laten lopen.

Al met al gebruik ik die P1 app eigenlijk niet, omdat ik er niets uit kan halen behalve totalen, zonder in te kunnen zoomen op details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Mark-NL schreef op zondag 12 december 2021 @ 12:55:
[...]

Al met al gebruik ik die P1 app eigenlijk niet, omdat ik er niets uit kan halen behalve totalen, zonder in te kunnen zoomen op details.
Totalen kan ik ook gewoon bij mijn energieleverancier zien. Ik gebruik hem vooral voor het actuele gebruik. Ik heb bijvoorbeeld net een luchtontvochtiger gekocht en die blijft altijd blazen en ik vroeg me af hoe dat werkt. Maar nu kan ik zien dat hij alleen wint blaast soms en niet ontvochtigd als dat klaar is (met een heel laag stroomverbruik).

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-07 21:55
Ik heb al een tijdje enkele Energy Sockets in gebruik als verbruiksmeter. Nu heb ik er echter ook een in gebruik genomen als tijdschakelaar voor mijn kerstboomverlichting. Ondanks dat deze maar een paar weken staat, heb ik meteen een suggestie om dit nog beter te maken, en aangezien het volledig softwarematig is, lijkt het me ook geen grote moeite om te implementeren:

Bij een tijdschakelaar zou ik ook graag zien dat ik kan kiezen voor een tijd window (inschakelen tussen 19:00 en 19:30, en ook voor een in/uitschakeling gerelateerd aan de zonsopkomst of zonsondergang. Dit om het huis een iets meer bewoonde indruk te geven bij afwezigheid, waar niet de klok gelijk te zetten is op de verlichting en om niet het hele jaar mijn inschakeling aan te moeten passen als de zon weer wat later onder gaat of op komt.

Tot slot ook nog de vraag bij de Energy Socket of geprogrammeerde tijden te overrulen zijn met stembediening. Mijn kerstboom gaat in principe uit om 23:30, maar mocht ik een keer visite hebben en mocht de avond wat langer duren, kan ik dan alsnog (en indien ingeprogrammeerd) om 23:31 het commando "Kerstboom aan" geven als ik het te vroeg vind om in het donker te zitten?
Ik denk dat de technische vraag hierbij moet zijn, of in- en uitschakelingen eenmalige pulsen zijn, of dat er een doorlopende controle is of verlichting aan of uit is volgens programmering?

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Daar zit precies het verschil: de energy socket is primair een verbruiksmeter. @HomeWizard_NL heeft de oplossing die je zoekt wel, maar dat is een ander product gerelateerd aan hun Link. Daar kun je veel meer home automation bij toepassen, en er zitten ook oplossingen bij als slimme lampen, rookmelders, cams, watermelders etc. Ik heb een tijdschakelaar in gebruik zoals jij bedoelt, via Link, en daar heb je dus inderdaad de mogelijkheid van zonsop- en -ondergang. Zo ook met hun slimme verlichting.

Niettemin zou ik het een fijne ontwikkeling vinden als die features ook bij Energy zouden komen.

Voor wat betreft je laatste vraag: als het niet gaat via stem, kun je hem altijd overrulen door hem via de app aan te zetten. Of het knopje op de zijkant van de stekker, maar daar kun je mogelijk niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
Weet iemand of de wifi kWh meter van Homewizard (Eastron SDM230 Wifi) ook de mogelijkheden van de Eastron SDM230 Modbus heeft? Dus Voltage (V), Amperage (A), Actueel vermogen (W), Frequentie (F), Power factor (PF), Totaal verbruik (kWh), kVA. Actueel vermogen en Totaal verbruik zal zeker wel, die andere zijn natuurlijk ook "leuk" (al lees ik die nu "overall" ook al uit op de slimme meter.

Verder ben ik benieuwd of de gegevens ook via een API opgehaald kunnen worden (dat zal dan vanaf de "Homewizard cloud" zijn), of nog liever direct vanaf de meter via Wifi (een soort Modbus over TCP/IP). Wel zo handig als HomeWizard ooit zou ophouden te bestaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JorzoR
Ik heb een vraagje over de gebruikte tarieven in de app.

Volgend jaar januari ga ik over naar een nieuw energie contract, met andere tarieven, die ik dan ook opgeef in de app. Hoe zit het met het historisch verbruik in euro's met m'n huidige tarieven? Blijven deze behouden? Of wordt de historie dan ook aangepast naar de nieuwe tarieven?

Voorbeeld: Als ik volgend jaar februari naar de maand november 2021 kijk in de app, zie ik dan die maand met het "oude" tarief? Of met het nieuwe tarief wat ik dan in de app het opgegeven?

[ Voor 5% gewijzigd door JorzoR op 17-12-2021 17:16 ]

Pagina: 1 ... 28 ... 140 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie rondom de Plug-In Battery kan je terecht in Het HomeWizard Plug-In Battery topic