Ik twijfelde want ik zag geen smiley.NotSoSteady schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 16:21:
[...]
Het was dan ook sarcastisch bedoeld.
"When you grow up your heart dies"
Corona: elk nadeel heb z'n voordeel...mr thee schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 16:06:
Je zou kaarten hebben gekocht 😭😭🤬🤬
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Het scherpst van de snede waarop technisch gewerkt wordt is eerder een botte bijl en niemand heeft de juiste slijpsteen.StealthyPeanut schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 16:10:
Als een team zonder party mode 8 tiende voorsprong hebt t.o.v. de rest, is er echt iets fundamenteel mis met de sport.
Het fundament van de sport is juist dat technisch vernuft (in combinatie met de omstandigheden, tactiek en coureurs om dat te benutten) de enige weg naar het doel is.
Het is ongeveer iedereen behalve Mercedes te verwijten dat de situatie op dit is uitgelopen mits ze het binnen de reglementen doen. Komt het kijkplezier niet altijd ten goede maar dit is wat het is.
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
Het schijnt Vettel te zijn...
Ik twijfelde tussen Jay Kay (Jamiroquai), Jenson Button en Aphex Twin.
Matchfixing confirmedSpotmatic schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 16:28:
Ik vond dit nog het meest beschamend
[Afbeelding]
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
Oefenen voor morgen.Spotmatic schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 16:28:
[Afbeelding]
Hoezo? We hebben toch net naar een (sprint)race zitten kijkenSpotmatic schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 16:28:
[Afbeelding]
I'm confused. Oh wait, maybe I'm not.
Bastard
Dat kan je ook in je dagboek en daar heeft vervolgens helemaal niemand last van dat negatieve gedoe.Alfa90_Buttje schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 16:25:
Ik snap niet waarom een negatieve uitlading meteen weggecensureerd moet worden? Je moet je gevoelens hier toch gewoon kunnen uiten?
Float like a butterfly, sting like a bee.
Dat zijn de gladiolen, maar er hoort nog iets anders bij in éénzelfde zin 🤡sjaool schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 16:17:
Max morgen P1 want hij is er niet om P3 te worden.
Testing, one, two ...
Lijkt wel of Honda het meest genaaid is met de nieuwe regels. Mercedes heeft nergens last van, Renault komt goed naar voren en Ferrari is ook nog steeds even traag.
alles kan off-topic
We moeten even de race tot het einde zien, maar Honda is misschien wel te behoudend geweest? Die zijn niet zo van het risico nemen.Ankona schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 16:36:
[...]
Lijkt wel of Honda het meest genaaid is met de nieuwe regels. Mercedes heeft nergens last van, Renault komt goed naar voren en Ferrari is ook nog steeds even traag.
Testing, one, two ...
Nope, de enige reden is Monza. Low downforce waardoor de Red Bull gewoon niet doet wat ze willen dat hij doet. Dit is tenminste de uitleg die Max net gaf in het interview.Ankona schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 16:36:
[...]
Of cricket...PalingDrone schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 16:39:
[...]
Dan vragen ze jou wel, bij leven en welzijn, waarom je sinds dit jaar geen race meer gekeken hebt en overgestapt bent op golf...
Mee eens, sport = emotie dus dat moet prima hier kunnen.Alfa90_Buttje schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 16:25:
Ik snap niet waarom een negatieve uitlading meteen weggecensureerd moet worden? Je moet je gevoelens hier toch gewoon kunnen uiten? Het geeft gewoon weer hoe kut de huidige formule 1 geworden is, dat zelfs drastische maatregelen niet werken of juist averechts.. Nee het zal niet leuk zijn, maar dat is de F1 ook niet..
In other news: m'n dochter (3 jaar) vindt de Norris-helm helemaal geweldig: "Hee kijk, een pizzahelm!"
[ Voor 9% gewijzigd door Bart-Willem op 05-09-2020 16:41 ]
Er zit wel een groot verschil in de manier waarop je je negatief uitlaat op het forum. Ik ben vaak positief maar ik heb vandaag toch ook wel wat negatieve woorden laten vallen. Het heeft vooral met het taalgebruik te maken.Bart-Willem schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 16:41:
[...]
Mee eens, sport = emotie dus dat moet prima hier kunnen.
Daar val ik altijd heerlijk bij in slaap, nog lekkerder dan bij driebanden.
Anyways, als de F2 net zo leuk wordt als de F3 vanmorgen ga ik nog wel eventjes genieten en verder in het Algemeen race topic Deel 2
En nog een vraag voor de kenners: Als je een hele race onboard volgt, hoor je vaak de engineers om modes/ of strat(?) aanpassing vragen en vervolgens ook of het urgent is of niet. Al dit geneuzel is dus morgen verboden?
[ Voor 67% gewijzigd door Chefbierrr op 05-09-2020 16:53 ]
- tweakduke
- Registratie: December 2001
- Laatst online: 00:02
/u/42776/crop6501d346786db_cropped.png?f=community)
Om een setje softs te sparen, een andere logische reden kan ik eigenlijk niet bedenken. In Q2 reden ze alleen op softs, dus daar zal toch een bepaalde strategie achter zitten.Chefbierrr schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 16:49:
Overigens, waarom ging MERC op geel naar buiten in Q1?
Verwijderd
Nee. Er is meer aan te passen dan alleen enginemodes.Chefbierrr schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 16:49:
En nog een vraag voor de kenners: Als je een hele race onboard volgt, hoor je vaak de engineers om modes/ of strat(?) aanpassing vragen en vervolgens ook of het urgent is of niet. Al dit geneuzel is dus morgen verboden?
Maar Max is zo ontzettend superieur aan de rest dat ie aan het eind van de rit tig secondes voorligt op die 8 auto's

[ Voor 4% gewijzigd door FunkyTrip op 05-09-2020 17:02 ]
Dit dus.
Of de RB is relatief zwakker op een powercircuit dan andere teams, waardoor het verschil minder groot is, zeker tijdens de quali. Heeft niet zozeer met Max te maken.FunkyTrip schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 17:02:
Zo zie je maar weer...op Mercedes na heeft de top 10 gelijkwaardige auto's... eindigen allemaal door elkaar heen in de kwalificatie op een miniem verschil.
Maar Max is zo ontzettend superieur aan de rest dat ie aan het eind van de rit tig secondes voorligt op die 8 auto's
RbR niet best vergeleken met andere races, maar zo hebben we tenminste een mooie inhaalrace. Perez kan ie mooi bij de start pakken, sainz wordt lastiger.
Ben ik erg benieuwd wat de partymode gaat doen. Heeft Mercedes de motor in zijn geheel opgeschroefd.
Na deze race komen er een paar heel erg leuke weekends aan, maar eerst nog morgen!!! Yes!!!
PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw
Het probleem is ook dat RBR wel minder vleugel kan zetten, door de verminderde druk krijgen ze vervolgens de softs niet op temperatuur (op de mediums gingen ze een stuk harder) en dat zie je aan de tijden. Het komt of uit de lengte of uit de breedte.Blokker_1999 schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 16:05:
[...]
De RBR is nu niet direct de beste wagen op een circuit waar je zeer weinig downforce wenst. Ik geloof dat zij zowat de meest extreme rake hebben en dat kan je er niet uittrimmen met wat minder vleugel.
Zelfde probleem waar Ferrari tegenaan loopt hier op Monza, maar die missen vervolgens ook nog wat meer paardjes
[ Voor 8% gewijzigd door Chiron op 05-09-2020 17:43 ]
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Het valt op dat sowieso veel teams met best wat vleugel rijden. Vroeger was de truuk om zo min mogelijk vleugel te hebben op Monza. Dan waren het gewoon simpele platte latjes onderhand.Chiron schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 17:40:
[...]
Het probleem is ook dat RBR wel minder vleugel kan zetten, door de verminderde druk krijgen ze vervolgens de softs niet op temperatuur (op de mediums gingen ze een stuk harder) en dat zie je aan de tijden. Het komt of uit de lengte of uit de breedte.
Volgens mij is die logica over de banden precies andersom, hoe harder de band hoe moeilijker op te warmen.Chiron schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 17:40:
[...]
Het probleem is ook dat RBR wel minder vleugel kan zetten, door de verminderde druk krijgen ze vervolgens de softs niet op temperatuur (op de mediums gingen ze een stuk harder) en dat zie je aan de tijden. Het komt of uit de lengte of uit de breedte.
Zelfde probleem waar Ferrari tegenaan loopt hier op Monza, maar die missen vervolgens ook nog wat meer paardjes
Ze gingen later in Q1 ook nog op rood. Dus effectief is dat setje geel gewoon weggegooid. Toch niet nodig en extra run om te oefenen, kijken of ze Q2 op geel konden doen? Geen idee.tweakduke schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 16:52:
[...]
Om een setje softs te sparen, een andere logische reden kan ik eigenlijk niet bedenken. In Q2 reden ze alleen op softs, dus daar zal toch een bepaalde strategie achter zitten.
een treffende spreuk
...
Helemaal met je eens.De Rikster schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 16:23:
[...]
Het scherpst van de snede waarop technisch gewerkt wordt is eerder een botte bijl en niemand heeft de juiste slijpsteen.
Het fundament van de sport is juist dat technisch vernuft (in combinatie met de omstandigheden, tactiek en coureurs om dat te benutten) de enige weg naar het doel is.
Het is ongeveer iedereen behalve Mercedes te verwijten dat de situatie op dit is uitgelopen mits ze het binnen de reglementen doen. Komt het kijkplezier niet altijd ten goede maar dit is wat het is.
Als je ziet welke maatregelen de FIA allemaal heeft genomen in het V6 tijdperk, zou je echt denken dat ze baat hebben bij dit machtsvertoon.
Daarom begrijp ik er weinig van. In het verleden werd er altijd addequat ingegrepen als er grote dominantie was. Niet altijd leuk voor degene die voorop reed, maar goed voor de sport.
En nu gebeurt regelmatig het tegenovergestelde. Bijzonder.
Misschien stopt dat pas als Wolff en Hamilton weg gaan bij Mercedes.StealthyPeanut schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 19:01:
[...]
Helemaal met je eens.
Als je ziet welke maatregelen de FIA allemaal heeft genomen in het V6 tijdperk, zou je echt denken dat ze baat hebben bij dit machtsvertoon.
Daarom begrijp ik er weinig van. In het verleden werd er altijd addequat ingegrepen als er grote dominantie was. Niet altijd leuk voor degene die voorop reed, maar goed voor de sport.
En nu gebeurt regelmatig het tegenovergestelde. Bijzonder.
...
V.w.b. de uitslag. Jammer, maar eigenlijk ook wel weer voorspelbaar dat Mercedes zo oppermachtig is ondanks de engine mode ban. Zou wel mooi zijn als ze nu gewoon de eerste motor uit de pool erin hebben gezet op standje "zo hard mogelijk de Q en race door", en daarna gewoon weggooien. Even een mooie power play in de hoop dat iedereen toch weer "bang" voor hun is. Beetje zoals Silverstone 2 waarbij ze "ineens" niet harder bleken te kunnen toen Verstappen druk zette. Zou wel grappig zijn als Mercedes nu weer iedereen zand in de ogen strooit voor een "Mercedes bijhouden is onmogelijk, laat maar lekker weg rijden".
Voor de rest qua uitslag. Verrassend dat McLaren zo hoog staat, had eerder Renault daar verwacht. Racing Point, tsja, wellicht een beetje geluk qua slipstream? Leken in de vorige races toch niet echt mee te doen ondanks de Mercedes kopie.
Wat hij ook nog benoemd, Gasly zit er maar 3 tienden achter, dat is bijna zorgwekkend te noemen.
Realistische Verstappen: 'Auto van 2019 was kennelijk zo slecht nog niet' - https://nos.nl/l/2346928
Voor de duizendste keer.... DAS wordt alleen gebruikt achter de safetycar om de banden op temperatuur te houden. Tijdens het racen wordt DAS niet gebruikt.PalingDrone schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 16:16:
[...]
Wanneer je met je stuur het voordeel in de bochten en een hogere topsnelheid op de rechte stukken kan instellen hebben ze nu zeker een voordeel. Alle andere teams moeten een evenwicht zien te vinden tussen snelheid rechtdoor en grip in de bochten, Mercedes heeft daar 2 standen voor, sja, dan heb je wel megagrip in die laatste bocht.
Ze zitten niet bij ieder recht stuk aan dat stuur te sjorren
[ Voor 4% gewijzigd door FastFred op 05-09-2020 19:41 ]
Vind het sowieso wel opvallend in hoeverre een auto van vorig jaar al vlug weer wegvalt in het algemeen. De MP4-17D is de uitzondering die de regel bevestigt (al kreeg die ook updates). En als je dan kijkt naar de Ferrari uit 1980 ten opzichte van 1979 (toen Scheckter de titel pakte voor Villeneuve).RobertMe schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 19:06:
Racing Point, tsja, wellicht een beetje geluk qua slipstream? Leken in de vorige races toch niet echt mee te doen ondanks de Mercedes kopie.
Dan waren ze relatief sneller geweest op de softs, ipv dat ze het nu niet onaardig deden op de mediums, en de softs gewoon drama waren.MikeyMan schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 18:19:
[...]
Volgens mij is die logica over de banden precies andersom, hoe harder de band hoe moeilijker op te warmen.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
[ Voor 14% gewijzigd door DoubleDutch op 05-09-2020 20:15 ]
Dat kan, maar Honda zou geen echte party mode gehad hebben. Of in ieder geval niet zo extreem als bv Mercedes. Wat wel een feit is is dat Honda altijd relatief conservatief is en niet "alles geeft". De kans is dus ook groot dat dat nu ook geldt en de gebruikte engine mode meer zit bij de "normale" engine mode terwijl ze juist best vaak / lang in een race een snellere engine mode kunnen gebruiken. Daardoor zouden ze nu dus juist wel een groot verschil hebben tussen quali mode en de race mode, maar dat de race mode eigenlijk een stuk sneller kan zijn, maar Honda dat niet "aan durft" omwille van betrouwbaarheid.DoubleDutch schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 20:12:
Zal het nu toch de party modus van Redbull zijn wst de reden is dat ze achter een McLaren en een Racing Point zitten? 🤔
Honda had juist een goede performance mode welke ze ook vaak/lang konden gebruiken in de race.RobertMe schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 20:14:
Dat kan, maar Honda zou geen echte party mode gehad hebben.
Of men heeft er voor gekozen om te starten met een oude motor welke al wat meer slijtage heeft gehad.TheBrut3 schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 20:15:
[...]
Honda had juist een goede performance mode welke ze ook vaak/lang konden gebruiken in de race.
Beter daarmee de fouten eruit halen dan een nieuwe motor.
Als dat zo is, hoe kan het verschil nu nog steeds bijna 1 sec zijn in de kwalificatie terwijl Mercedes zonder party modus rijd?
Tijdens de race mag je de motor alleen terug schroeven als je een aantoonbaar technisch probleem hebt en je mag daarna niet meer terug naar een snellere motorstand.
Tactisch kan dit morgen wel leuke dingen brengen, brandstof sparen kun je nu alleen doen door te liften, door vroeger op te schakelen of door minder gas te geven.
[ Voor 8% gewijzigd door FastFred op 05-09-2020 20:22 ]
En dit ^Waah schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 20:21:
Red Bull is toch nooit goed bij low-downforce/high-speed tracks? Om dat direct op party modes te gooien.... ;-)
Maar. Dit is een track waar RBR met haar rake het nooit goed deed en zeker deze keer lukte het niet de afstelling te vinden. Hoogste percentage volgas. Eerst maar eens zien hoe de race uitpakt en dan ook de volgende qualys.
Misschien neemt mercedes dit weekend juist wel wat extra risico (denk het niet echt hoor) maar de klap die je nu Uitdeelt is wel dubbel zo hard.
een treffende spreuk
Misschien zit Max er opeens beter voor, ploffen de motoren van Mercedes wel, rijden McLaren en de Racing Point elkaar van de baan en krijgen we een podium met Leclerc, Vettel en Latifi 🤡
Dus dit is waarom Ferrari-fans nog kijkenDoubleDutch schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 20:31:
Ind, we gaan het morgen zien.
Misschien zit Max er opeens beter voor, ploffen de motoren van Mercedes wel, rijden McLaren en de Racing Point elkaar van de baan en krijen we een podium met Leclerc, Vettel en Latifi 🤡
What happend Ferarri!!??
Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie
Ik had gehoopt op closer racen. Mar het lijkt inderdaad het tegenovergestelde.... Maar dit heeft ook.een voordeel. Nu kan men vanaf ronde 1 gewoon het midfield, dat dus uit 20 auto's bestaat, laten zien.DoubleDutch schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 20:20:
@RobertMe
Als dat zo is, hoe kan het verschil nu nog steeds bijna 1 sec zijn in de kwalificatie terwijl Mercedes zonder party modus rijd?
Ze kunnen de finish van Lewis gewoon uitgebreid laten zien, en nog tijd over hebben voor de last lap van de andere auto's
Maar ik treur niet. De F3 was ontzettend leuk vanochtend.

Dat, of de motor van Mercedes zegt toch (tegen beter weten in) POEF! halverwege de raceWaah schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 20:34:
[...]
Ik had gehoopt op closer racen. Mar het lijkt inderdaad het tegenovergestelde.... Maar dit heeft ook.een voordeel. Nu kan men vanaf ronde 1 gewoon het midfield, dat dus uit 20 auto's bestaat, laten zien.
Ze kunnen de finish van Lewis gewoon uitgebreid laten zien, en nog tijd over hebben voor de last lap van de andere auto's![]()
Maar ik treur niet. De F3 was ontzettend leuk vanochtend.eigenlijk is dat wat we stiekem willen
een stuk dichter op elkaar
Wat nou als men een motor bouwt, die de hele race party mode kan overleven, op een dusdanig schraal mengsel dat je het ook haalt qua brandstof? Die motor zal het dan niet lang overleven, maar als je in het begin van het seizoen genoeg races wint dan kun je verderop in het seizoen wat penalty's voor teveel motorwissels incasseren.
Denk dat heel veel fans dit hopen op het moment.Jasphur schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 20:36:
[...]
Dat, of de motor van Mercedes zegt toch (tegen beter weten in) POEF! halverwege de race
Gewoon de huidige Mercedes motor bedoel je?FastFred schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 20:37:
Ik was even verder aan het denken in mezelf![]()
Wat nou als men een motor bouwt, die de hele race party mode kan overleven, op een dusdanig schraal mengsel dat je het ook haalt qua brandstof? Die motor zal het dan niet lang overleven, maar als je in het begin van het seizoen genoeg races wint dan kun je verderop in het seizoen wat penalty's voor teveel motorwissels incasseren.
De huidige motor lijkt dit te kunnen, zonder dat ze extra motorwissels nodig hebbenJasphur schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 20:41:
[...]
Gewoon de huidige Mercedes motor bedoel je?

De Mercedes gaat in de race de eerste paar rondes heel snel en gaat daarna op cruise control, vanwege betrouwbaarheid en verbruik.Jasphur schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 20:41:
[...]
Gewoon de huidige Mercedes motor bedoel je?
Waar ik het over heb is betrouwbaarheid uit het raam gooien en de '3 motoren-per-jaar' richtlijn compleet negeren. Alleen focussen op zo snel mogelijk met een zo schraal mogelijk mengsel
Alleen gaat dat verschrikkelijk ten koste van betrouwbaarheid en de kans dat de motor dus tijdens een race vastloopt is dan zeker aanwezig. Dat is dan wel een duur geintjeFastFred schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 20:37:
Ik was even verder aan het denken in mezelf![]()
Tja, als RBR op andere circuits in de buurt zou zitten dan zou ik hier ook in geloven. Maar op Silverstone II na waren ze echt overal compleet kansloos ten opzichte van de beste Mercedes en dat was alleen maar dankzij een zeldzame setup fout van Mercedes zelf. Alle andere teams hebben gewoon het nakijken. Langzaam maar zeker denk ik dat ze ook 2022 gewoon gaan domineren. Ze hebben er vorig jaar al zo'n beetje compleet op kunnen focussen en vervolgens schudden ze even casual de 2020 Mercedes uit hun mouw en kunnen ze nog 2 complete jaren wijden aan 2022. Want zelfs Mercedes zelf wint over het algemeen maar 4-5 tiende op hun vorige versie. Kortom, volgend jaar is ieder ander team weer compleet kansloos en dan begint Mercedes opnieuw met een mooie voorsprong aan het "Nieuwe ronden, nieuwe kansen jaar". En de FIA staat er maar een beetje bij als halfbakken scheids die nog net inziet dat de bal rond is en het veld 2 goals kent...pro_6or schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 20:25:
Ik verbaas me er ook wel over dat het verschil zo groot blijft.
Maar. Dit is een track waar RBR met haar rake het nooit goed deed en zeker deze keer lukte het niet de afstelling te vinden. Hoogste percentage volgas. Eerst maar eens zien hoe de race uitpakt en dan ook de volgende qualys.
Misschien neemt mercedes dit weekend juist wel wat extra risico (denk het niet echt hoor) maar de klap die je nu Uitdeelt is wel dubbel zo hard.
I don't know half of you half as well as I should like, and I like less than half of you half as well as you deserve.
Zou deze foto van Vettel vorig jaar gemaakt zijn?
Weet wel zeker dat die van Leclerc van dit jaar is. 😂
:fill(white):strip_exif()/f/image/ajWJd8q3vn1GeDBgg3X4ThGP.png?f=user_large)
Naar verluid is dat wel een van de redenen, controleerbaarheid. Met deze single mode neem je een hoop variabelen weg.Bansheeben schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 20:51:
[...]
Tja, als RBR op andere circuits in de buurt zou zitten dan zou ik hier ook in geloven. Maar op Silverstone II na waren ze echt overal compleet kansloos ten opzichte van de beste Mercedes en dat was alleen maar dankzij een zeldzame setup fout van Mercedes zelf. Alle andere teams hebben gewoon het nakijken. Langzaam maar zeker denk ik dat ze ook 2022 gewoon gaan domineren. Ze hebben er vorig jaar al zo'n beetje compleet op kunnen focussen en vervolgens schudden ze even casual de 2020 Mercedes uit hun mouw en kunnen ze nog 2 complete jaren wijden aan 2022. Want zelfs Mercedes zelf wint over het algemeen maar 4-5 tiende op hun vorige versie. Kortom, volgend jaar is ieder ander team weer compleet kansloos en dan begint Mercedes opnieuw met een mooie voorsprong aan het "Nieuwe ronden, nieuwe kansen jaar". En de FIA staat er maar een beetje bij als halfbakken scheids die nog net inziet dat de bal rond is en het veld 2 goals kent...
een treffende spreuk
Dat is waar. Alhoewel ze nog steeds allerlei grappen zouden kunnen uithalen met ERS. Nou ja we gaan het zien natuurlijk verder. Wellicht gebeurt er nog wat interessants in de race.pro_6or schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 20:57:
[...]
Naar verluid is dat wel een van de redenen, controleerbaarheid. Met deze single mode neem je een hoop variabelen weg.
I don't know half of you half as well as I should like, and I like less than half of you half as well as you deserve.
Dit denk ik ook. Volgens mij denkt de FIA dat ze iets uitspoken.... Maar kom daar maar eens achter zonder data. Ferrari wisten we vorig jaar ook wel van dat het bijna onmogelijk was dat ze zo snel waren op de rechte stukken...pro_6or schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 20:57:
[...]
Naar verluid is dat wel een van de redenen, controleerbaarheid. Met deze single mode neem je een hoop variabelen weg.
Verschil is dat Ferrari wel gepakt is. Maar bij Mercedes krijgen ze de vinger er maar niet achter.... Daarom houden de rijders denk ik ook de kaarten altijd zo tegen de borst. Ze willen nooit wat kwijt over party modes, aantal PK's etc. Doen alsof ze niks over de auto's weten...
Of Mercedes is gewoon volledig legaal, en lachen zich de ballen uit de broek
Maar dat is dus geen party mode die je echt maximaal één of twee ronden per weekend wilt gebruiken. Mercedes "verbruikt" misschien 30% van de slijtage in "party" / quali mode. Vervolgens 30% in de eerste 5 á 10 ronden in de high performance mode en de rest cruisen ze rond, waarbij ze dus 40% van de slijtage rijden op een motor in 90% van de kilometers die ze rijden op een motor.TheBrut3 schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 20:15:
[...]
Honda had juist een goede performance mode welke ze ook vaak/lang konden gebruiken in de race.
Nu de engine mode verboden is kan Mercedes dus bv "cruise mode + 20%" rijden.
Zie hierboven. Als Mercedes nu bv cruise / normal mode +20% doet. En vervolgens is Honda conservatief en doet "normal +10%" leveren ze dus een flink stuk in. Terwijl misschien die Honda motor, doordat ze zo vaak in high performance mode kunnen rijden, misschien wel "normal mode +30%" kan doen.DoubleDutch schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 20:20:
@RobertMe
Beetje risico nemen ;-)
Je toontje mag wel ff wat minder.FastFred schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 19:07:
[...]
Voor de duizendste keer.... DAS wordt alleen gebruikt achter de safetycar om de banden op temperatuur te houden. Tijdens het racen wordt DAS niet gebruikt.
Ze zitten niet bij ieder recht stuk aan dat stuur te sjorren
Ieder team heeft last van banden die afkoelen op de lange rechte stukken wanneer je weinig vleugel zet zoals hier en er niet continu bochten zijn. In een out-lap krijgt Mercedes als enige die temperaturen wel goed voorin waardoor je in die hogesnelheidsbocht gewoon stukken minder onderstuur hebt en veel meer grip, kijk maar hoe die Benzen dat rechte stuk opkomen, vervolgens heb je op diezelfde rechte stukken veel minder rolweerstand met zero toe en in krappe bochten zoals bij de chicanes minder wear en onderstuur doordat de wielen individueel meer de ideale cirkel beschrijven dan een auto die een gemiddelde moet zoeken.
Wanneer heeft Olav je verteld dat ze dat systeem alleen maar achter de safetycar mogen gebruiken? Lijkt mij nogal belachelijk om een complex systeem wat ook gewicht kost in gaan bouwen alleen voor een herstart en daarmee bandenwarmertje spelen. Achter de safetycar kan je prima rustig rijden met bijremmen of slingeren om die voorbanden op temperatuur te krijgen.
Al gebruik je het maar om met wat meer grip of aanvangssnelheid het rechte stuk op te knallen op Monza heeft zoiets gewoon voordelen. Juist bij zoiets cruciaals als ff een snelle Q neerzetten.
Nou ergens in 2017 lijken ze besloten te hebben dat ze Mercedes niet op legale wijzen aan konden en hebben ze heel wat manieren bedacht hoe vals te spelen. Toen is er iemand van de PU afdeling ontslagen, die ging naar Mercedes en vertelde alles. Toen Ferrari in 2019 te hard vals speelde heeft Mercedes kennelijk verteld aan RBR wat er waarschijnlijk speelde en toen heeft RBR het aan de FIA verteld. Nu is Ferrari sh*t.Jasphur schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 20:33:
Net even de Q teruggezien. Had helaas de eigenaar van P3 al gehoord ondanks de 1,5m afstand. Maar toch erg vermakelijke Q.
What happend Ferarri!!??
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Ferrari moet weinig vleugel zetten omdat ze paarden tekort komen, daardoor krijgen ze hun banden niet in het window, en tactisch en communicatief tussen engineer en rijder valt er ook nog wel wat te verbeterenJasphur schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 20:33:
Net even de Q teruggezien. Had helaas de eigenaar van P3 al gehoord ondanks de 1,5m afstand. Maar toch erg vermakelijke Q.
What happend Ferarri!!??
Ferrari heeft een bolide ontworpen die gebaseerd is op het vermogen wat ze vorig jaar nog aan konden roepen, daar worden ze extra op afgerekend. Op AMuS werd verondersteld dat ze van +70 naar -50Pk zijn gegaan tov Mercedes. Die +70 lijkt mij tamelijk veel, maar dat ze op sommige momenten flink meer dan Mercedes hadden, dat zonder twijfel.Chiron schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 21:25:
[...]
Ferrari moet weinig vleugel zetten omdat ze paarden tekort komen, daardoor krijgen ze hun banden niet in het window, en tactisch en communicatief tussen engineer en rijder valt er ook nog wel wat te verbeteren
Nu hebben ze een auto met teveel "abtrieb", maar niet het vermogen om daar fatsoenlijk mee om te gaan.
Testing, one, two ...
Je moet je paarden ook niet op stickers op de carrosserie plakken maar in je motorblok verstoppen...Chiron schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 21:25:
[...]
Ferrari moet weinig vleugel zetten omdat ze paarden tekort komen, daardoor krijgen ze hun banden niet in het window, en tactisch en communicatief tussen engineer en rijder valt er ook nog wel wat te verbeteren
5 van die showpony's aan de buitenkant levert niks op, wanneer snappen ze dat nou eens.
Ze *mogen* het vaker gebruiken. Maar het is een extra handeling die grote impact heeft als je het op verkeerde momenten gebruikt. Het grootste nut van deze functie is temperatuur in de banden krijgen, het grootste probleem van deze functie is banden oproken bij verkeerd gebruik.PalingDrone schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 21:21:
[...]
Wanneer heeft Olav je verteld dat ze dat systeem alleen maar achter de safetycar mogen gebruiken? Lijkt mij nogal belachelijk om een complex systeem wat ook gewicht kost in gaan bouwen alleen voor een herstart en daarmee bandenwarmertje spelen. Achter de safetycar kan je prima rustig rijden met bijremmen of slingeren om die voorbanden op temperatuur te krijgen.
Al gebruik je het maar om met wat meer grip of aanvangssnelheid het rechte stuk op te knallen op Monza heeft zoiets gewoon voordelen. Juist bij zoiets cruciaals als ff een snelle Q neerzetten.
Conclusie: gebruiken als je banden warmer moeten worden en je niet keihard aan het racen bent en ook nog remsettings etc aan het tweaken bent.
Theuno - Da Devil Crew - Een programmeur is iemand die koffie omzet in software...
Nu nog betere koffie...
Dan moet het op Monza zeker schelen wanneer je voor de snelle Q ronde de boel nog even op temperatuur kan brengen. Ben benieuwd of het verschil in de Q volgend weekend nog zo groot is.Theuno schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 21:51:
[...]
Ze *mogen* het vaker gebruiken. Maar het is een extra handeling die grote impact heeft als je het op verkeerde momenten gebruikt. Het grootste nut van deze functie is temperatuur in de banden krijgen, het grootste probleem van deze functie is banden oproken bij verkeerd gebruik.
Conclusie: gebruiken als je banden warmer moeten worden en je niet keihard aan het racen bent en ook nog remsettings etc aan het tweaken bent.
Voor ons kijkers is het minder interessant,had gehoopt dat Mercedes een echte coureur had die tegen Hamilton op kan,dan was het voor ons ook veel leuker om naar te kijken,stel MAX of Alonso naast Hamilton dat wil toch elke racefan. Net als vroeger Senna vs Prost
Ben bang dat Max bij Redbull nooit kampioen zal worden,voorsprong van Mercedes is zo groot dat ze gewoon allang bezig zijn voor seizoen 2022.
2021 zullen ze gewoon weer heersen,hoop dat ik ongelijk heb.
It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky
Bottas als 'nepcoureur' zit wel maar 0.069 van Hamilton af. Dat is nog niet eens een halve auto lengte. Dus of Bottas is beter dan je denkt, of de Hamilton van tegenwoordig is langzamer dan iedereen schijnt te denken. Ik ben er zelf nog steeds niet over uit welke van de twee waar is.Amaze86 schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 22:40:
Nu zijn ze zeker blij bij Redbull door die partymode ban,zoals mercedes het zegt voor hun maakt het niet uit.Dammm wat een power en wat een presentatie zo lang op de top,petje af.
Voor ons kijkers is het minder interessant,had gehoopt dat Mercedes een echte coureur had die tegen Hamilton op kan,dan was het voor ons ook veel leuker om naar te kijken,stel MAX of Alonso naast Hamilton dat wil toch elke racefan. Net als vroeger Senna vs Prost
Ben bang dat Max bij Redbull nooit kampioen zal worden,voorsprong van Mercedes is zo groot dat ze gewoon allang bezig zijn voor seizoen 2022.
2021 zullen ze gewoon weer heersen,hoop dat ik ongelijk heb.
Heb je de afgelopen jaren wel F1 gevolgd? Bottas is een prima qualifier. Zijn racecraft is wel minder.Bansheeben schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 23:02:
[...]
Bottas als 'nepcoureur' zit wel maar 0.069 van Hamilton af. Dat is nog niet eens een halve auto lengte. Dus of Bottas is beter dan je denkt, of de Hamilton van tegenwoordig is langzamer dan iedereen schijnt te denken. Ik ben er zelf nog steeds niet over uit welke van de twee waar is.
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw
En in de race is HAM veel beter.
It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky
Nee, heb nog nooit eerder gekekenSpotmatic schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 23:05:
[...]
Heb je de afgelopen jaren wel F1 gevolgd? Bottas is een prima qualifier. Zijn racecraft is wel minder.
Dat Bottas een uitstekende qualifier is wordt vaak gezegd inderdaad. Maar op basis van wat? Zijn performance ten opzichte van Lewis? Daar heb je niet zoveel aan, als je wil weten op welk niveau Lewis tegenwoordig zit.
Dus wat dan, ten opzichte van Massa? Niet eens een wdc en geen schim van de coureur voor het incident met de veer tegen z'n hoofd. Bottas heeft 'm wel verslagen en overtuigend ook, maar echt dominant was het ook niet.
Ricciardo staat bekend als een geweldig qualifier. Maar toch was er bijna altijd een gat naar Max in de tijd dat ze samen reden en Max wat meer bekend werd met de auto.
Niet om Max nou weer de hemel in te willen prijzen, maar naar mijn idee wordt Hamilton veels te vaak verslagen door Bottas in de quali, zeker vorig jaar. Vooral omdat Hamilton de pinnacle van qualifying pace moet voorstellen met zijn belachelijke quali record.
Vorige week was de echte buitencategorie Lewis aan het werk. Deze week heb ik wat de quali betreft een Lewis gezien die maar net goed genoeg was.
Alles wat je altijd ziet in F1.
Behalve bij Mercedes. Die blijven doorgroeien, sneller gaan, nieuwe dingen vinden. Zelfs het kopiëren van hun auto is niet genoeg om ze te bij te blijven.
Echt bizar.
De wedstrijden zijn er wel klote door geworden. En Bottas is een prima coureur, maar geen échte winnaar.
Ik ben er niet blij mee. Maar je kan het ze niet kwalijk nemen. Iedereen heeft dezelfde regels. Jammer is het wel.
Dat mag niet. Iedere Honda motor kent dezelfde mapping dus Alex hoge motorstand, dan ook Max, Dani en PierreWaah schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 21:14:
Ik zeg: Albon met een lekker hoge motorstand ;-) eens kijken of die dan veel sneller is, en hoe lang de motor dat volhoud.
Beetje risico nemen ;-)
Hamilton reed vorig jaar 1.19.346, oftewel dit jaar eem halve seconde sneller dan de Merc uit 2019.RobertMe schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 23:33:
Interessant ding. Leclerc reed vorig jaar een pole tijd van 1:19.307, Hamilton reed vandaag een 1:18.887. Dat is dus bijna een halve seconde sneller, terwijl Ferrari dat deed met een illegale motor in quali mode.
Nu kun je wel betwisten of dat de Merc al jaren legaal is maar vooralsnog is er niets ontdekt dus zullen ze dat wel zijn.
Mocht Mercedes echt net zo illegaal zijn als Ferrari, dan zou je toch meer rook verwachten uit de paddock. Vorig jaar twijfelde meerdere teams aan de Ferrari maar vergelijkbare geluiden heb ik over de Mercedes nog niet gehoord...
Er is een groot verschil tussen kwalificatie-Bottas of race-Bottas. Hij kan inderdaad een goed rondje neerzetten, maar daar is ook alles mee gezegd. Ook al zou Bottas voor Hamilton kwalificeren duurt het een paar bochten en hij wordt al ingehaald. Ik kan me geen enkele memorabele inhaalactie bedenken. Bottas is een ongekend zacht ei en mag God op z'n blote knietjes bedanken dat hij in een Mercedes mag rijden.Bansheeben schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 23:02:
[...]
Bottas als 'nepcoureur' zit wel maar 0.069 van Hamilton af. Dat is nog niet eens een halve auto lengte. Dus of Bottas is beter dan je denkt, of de Hamilton van tegenwoordig is langzamer dan iedereen schijnt te denken. Ik ben er zelf nog steeds niet over uit welke van de twee waar is.

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"
Hoezo mag dat niet? Max en Albon (en bijna alle andere coureurs) vragen wel eens om "more power" en krijgen dat dan wel of niet.... Norris heeft zijn befaamde "scenario 7" waar ze dan volgens mij een andere motor mappong gebruiken.DarkFire1985 schreef op zondag 6 september 2020 @ 00:36:
[...]
Dat mag niet. Iedere Honda motor kent dezelfde mapping dus Alex hoge motorstand, dan ook Max, Dani en Pierre
Het hele punt van het afschaffen van "party modes" is juist dat ze niet steeds schakelen. Dus waarom zou Albon niet op standje 8 van maximaal 10 kúnnen rijden, en Max op standje 7?
Hamilton krijgt elke race de beste strategie en Bottas word vaak nog "extra" gepakt omdat hij door die mindere strategie vaak Max van zich af moet houden en soms ook nog eens zijn strategie word aangepast zodat max geen bedreiging vormt voor Hamilton.
Bottas als eerste coureur zou ook gewoon makkelijk WDC zijn geworden.
Ook denk ik dat er wel degelijk een soort van party mode aanstaat, je pakt toch niet zomaar 0,5s tov vorig jaar zonder party mode...
Dus ik denk dat ze gewoon een seconde per ronde pakken en hoop op een rokende motor ergens midden in de race.
Hoe verhoud partymode zich met engine mappings die werden toch ook gewoon midrace aangepast?
Regels zijn nu 1 motor stand voor iedereen. Want partymode is ook maar een motor stand.Waah schreef op zondag 6 september 2020 @ 07:53:
[...]
Hoezo mag dat niet? Max en Albon (en bijna alle andere coureurs) vragen wel eens om "more power" en krijgen dat dan wel of niet.... Norris heeft zijn befaamde "scenario 7" waar ze dan volgens mij een andere motor mappong gebruiken.
Het hele punt van het afschaffen van "party modes" is juist dat ze niet steeds schakelen. Dus waarom zou Albon niet op standje 8 van maximaal 10 kúnnen rijden, en Max op standje 7?
12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput
De regel is 1 motorstand gebruiken tijdens quali en race. Er staat nergens wélke dat moet zijn, en of beide rijders dezelfde moeten gebruiken volgens mij. Enkel.dat die voor een auto tijdens kwali niet mag wijzigen.Snowhite0901 schreef op zondag 6 september 2020 @ 08:06:
[...]
Regels zijn nu 1 motor stand voor iedereen. Want partymode is ook maar een motor stand.
Nee, met welke motorstand je qualificeert, daar rijd je ook de race mee uit. En die kan voor iedere rijder (bandenkeuze ) anders zijn zijn.Snowhite0901 schreef op zondag 6 september 2020 @ 08:06:
[...]
Regels zijn nu 1 motor stand voor iedereen. Want partymode is ook maar een motor stand.
Ik kan mij voorstellen dat HAM met rood een andere motorstand heeft dan BOT met geel. Zeker bij de start heel belangrijk. De rest moeten ze dan maar doen met de rechtervoet.
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
Verwijderd
Ik vond het naïef. Denkt hij dat de FIA daar dan geen uitgebreid bewijs van wil zien? Alles draait om data. Laat maar zien dan wat dat probleem was.Damian schreef op zondag 6 september 2020 @ 08:15:
Wat was eigenlijk het antwoord op de vraag die Olav zichzelf vroeg tijdens de Q. Dat een team hem op volle bak stand kan zetten bij aanvang Q. Dan na X rondes in de race na dikke voorsprong roept “oh oh” probleem met motor. Hij moet een standje omlaag waar die op moet blijven. Maarjah. Wel al die voorsprong... vond het wel een interessante vraag. Loophole?
Verwijderd
Maar ehhh er is een veel makkelijkere loophole en dat heet het gaspedaal.. als je daarvan nou de laatste x% zo maakt dat die veel zwaarder ingedrukt moet worden dan kan de coureur via het gaspedaal de motor minder belasten. Dus waterdicht is dit regelement nog verre van.
Dat (een niet-lineair gaspedaal) is al jaren verboden toch?Verwijderd schreef op zondag 6 september 2020 @ 08:19:
Maar ehhh er is een veel makkelijkere loophole en dat heet het gaspedaal.. als je daarvan nou de laatste x% zo maakt dat die veel zwaarder ingedrukt moet worden dan kan de coureur via het gaspedaal de motor minder belasten. Dus waterdicht is dit regelement nog verre van.
No further action, volgens mij.Gizmo_mokum schreef op zondag 6 september 2020 @ 08:24:
Kan zijn dat ik het gemist heb, maar is er al een FIA uitspraak over Ocon’s block op Kimi ?
Dit topic is gesloten.
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Erom bedelen/vragen of aanbieden levert een ban op van tenminste het einde van de (komende) race.
Verder wat simpele huisregels van dit topic:
- Als er iets voorbij komt bij een bron, plaats deze bron dan ook was zodat iedereen het begrijpt. Bijvoorbeeld Ziggo, Channel 4, Sky etc.
- We weten nu wel dat er kritiek te leveren valt op de uitzendingen van Ziggo/Sky etc. Laat het dan ook.
- Geen naamverbasteringen zoals: Tracing Point, Crashstappen, Mission Spinnow, Crashjean etc
- Ook het onnodig zuur of beledigend over coureurs of teams hoeft hier niet. Denk ik bijvoorbeeld aan:
-Ocon/Leclerc/Stroll is een rotjoch.
-Verstappen is een prutser als er een keer iets misgaat/moet naar Mercedes.
-Ongefundeerd Ferrari/Renault bashen.
-Gezeur over Hamilton.
Overige topics:
- Vragen over hoe, wat en waar de Formule 1 te volgen op televisie: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken?
- Vragen, discussie en ervaringen over het bezoeken van een GP: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij heen?
- F1 racemanagers/pools: [F1] Racemanagers/pools 2020
- Algemeen F1 nieuws / discussie kan uiteraard gewoon in [F1] Seizoen 2020
- Formula 2 is hier offtopic, daar is Algemeen race topic Deel 2 voor.