Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Ep Woody schreef op zondag 20 juni 2021 @ 13:36:
[...]

Dan haal je toch een stuk zeil bij de Gamma: https://www.gamma.nl/asso...arant-4x5-meter/p/B580767 die je vastmaakt met nietjes oid aan een lat die je over de nok van je schuurtje kan leggen. Investering is bijna niets en je kan mooi meten of het wat oplevert. Je hoeft niets aan je flow te veranderen en je kan snel testen of het effect heeft.

Voor de rest, geen idee. Probeer het uit zou ik zeggen.
Dankzij @orTixxx maar vooral de metingen met ds18b20 sensoren is afdekking niet de "issue"
maar dit wist ik ook al uit eigen test setup(s)

Als je een 14m3 met ~4m2 aan DIY verwarmt krijgt is denk ik wel bewezen dat het kan .. het is nu kijken waarom en wanneer je vooral de opbrengst maximaliseert . zonder een negatief (smelten van je setup) effect.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-05 21:20
vso schreef op zondag 20 juni 2021 @ 14:47:
[...]

Dankzij @orTixxx maar vooral de metingen met ds18b20 sensoren is afdekking niet de "issue"
maar dit wist ik ook al uit eigen test setup(s)
Waar maak je dat uit op dan? @orTixxx heeft 4m2 aan oppervlakte in bekisting met glas zitten.
Als je een 14m3 met ~4m2 aan DIY verwarmt krijgt is denk ik wel bewezen dat het kan .. het is nu kijken waarom en wanneer je vooral de opbrengst maximaliseert . zonder een negatief (smelten van je setup) effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Ep Woody schreef op zondag 20 juni 2021 @ 14:55:
[...]

Waar maak je dat uit op dan? @orTixxx heeft 4m2 aan oppervlakte in bekisting met glas zitten.

[...]
zoiets ja .. en als je daarmee 14m3 verwarmt krijgt is afdekking wel het meest overduidelijke winst punt wat er is :) ik denk dat hier en daar ook nog wat andere dingen zijn maar het is in elk geval een goeie basis :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killzone111
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 02-08-2021
Dag iedereen,

blij dat dit topic zo actief is want ik heb namelijk zelf ook een vraag.

Momenteel heb ik een pomp aangesloten met 32mm intex slang. Nu heb ik gisteren mijn DIY verwarming gebouwd met 16mm tyleenslang.

Welke onderdelen heb ik nu nodig om een splitsing te maken na mijn zwembad pomp filter zodat ik die 32mm intex slang kan splitsen naar 16mm tyleen slang en de andere aftakking terug naar het zwembad?

Het liefst zou ik de toevoer naar de tyleenslang willen kunnen regelen zodat ik het water er trager kan laten doorgaan. Kunnen jullie mij toevallig de onderdelen linken die ik nodig heb? _/-\o_

Indien jullie denken dat ik beter met een aparte dompelpomp werk mogen jullie dit ook linken :)

Zo kan ik alles foutloos bestellen. Ik ben er zelf niet helemaal in thuis :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
@Killzone111, de keuze is reuze, het is maar net hoe het bij jou het beste uitkomt. Ik ben zelf van 32mm naar 20mm gegaan en vandaar uit een aantal keer van 20mm naar 16mm. Dat heb ik hiermee gedaan:

https://www.pvckopen.nl/tyleen/pe-kopl-20x1-binnendraad.html
https://www.pvckopen.nl/d...ilaar-draad-1-x34x31.html

Vervolgens nog een aantal kranen toegevoegd om het allemaal goed te regelen.

Je wil de flow over je slang zo hoog mogelijk hebben, zonder dat de druk voor de pomp te hoog wordt. Lagere flow zorgt voor meer warmteverlies aan de buitenlucht waardoor de opwarming van je zwembad minder hoog is dan dat het met een hogere flow zou zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Killzone111 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 14:39:
Dag iedereen,

blij dat dit topic zo actief is want ik heb namelijk zelf ook een vraag.

Momenteel heb ik een pomp aangesloten met 32mm intex slang. Nu heb ik gisteren mijn DIY verwarming gebouwd met 16mm tyleenslang.

Welke onderdelen heb ik nu nodig om een splitsing te maken na mijn zwembad pomp filter zodat ik die 32mm intex slang kan splitsen naar 16mm tyleen slang en de andere aftakking terug naar het zwembad?

Het liefst zou ik de toevoer naar de tyleenslang willen kunnen regelen zodat ik het water er trager kan laten doorgaan. Kunnen jullie mij toevallig de onderdelen linken die ik nodig heb? _/-\o_

Indien jullie denken dat ik beter met een aparte dompelpomp werk mogen jullie dit ook linken :)

Zo kan ik alles foutloos bestellen. Ik ben er zelf niet helemaal in thuis :P
Zou eerst eens beginnen met plaatjes te kijken van andermans bouwwerk :) en je eigen interpretatie als schets posten

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killzone111
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 02-08-2021
Ep Woody schreef op maandag 21 juni 2021 @ 14:52:
@Killzone111, de keuze is reuze, het is maar net hoe het bij jou het beste uitkomt. Ik ben zelf van 32mm naar 20mm gegaan en vandaar uit een aantal keer van 20mm naar 16mm. Dat heb ik hiermee gedaan:

https://www.pvckopen.nl/tyleen/pe-kopl-20x1-binnendraad.html
https://www.pvckopen.nl/d...ilaar-draad-1-x34x31.html

Vervolgens nog een aantal kranen toegevoegd om het allemaal goed te regelen.

Je wil de flow over je slang zo hoog mogelijk hebben, zonder dat de druk voor de pomp te hoog wordt. Lagere flow zorgt voor meer warmteverlies aan de buitenlucht waardoor de opwarming van je zwembad minder hoog is dan dat het met een hogere flow zou zijn geweest.
Hey Woody,

Ik dacht altijd dat het water er erg traag moest kunnen doorlopen omdat het dan tijd kreeg om op te warmen in de case van de DIY heater?

Als ik het goed begrijp kan ik dus na mijn pomp een T-stuk plaatsen (32x32x32)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TQa75wbc-Mb1gWd21IHAiYElQm4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Zqi9HYSMnMQ2CgUeD478cyCn.png?f=user_large

Vervolgens overgaan naar een 32mm pilaar draad 1x34x31:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M4UI94lKFSl4g3Rk8nDpjtohiVk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YQLy7Znw3nL0Jas6fHOd26TZ.png?f=user_large

deze kan ik dan inschroeven met de PE koppeling 20x1" binnendraad:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZB9dHgESyWeyauDPmILNWUPOEPk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7Jac0jkEtG39UmPJWncjtKpj.png?f=user_large

Waarna ik een stukje buis van 20mm nodig heb en deze vervolgens aansluiten op een verloopstukje naar 16mm:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AoFPuhOvfLCD0W_j2Ro5Ur7hq78=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KtD5kvEB4Mitq1ITQQvXIpKh.png?f=user_large

En daar kan ik mijn 16mm buis dan op aansluiten die ik gebruikt heb voor de heater?

Bestaat er ook een T-stuk met een kraan op om de toevoer te regelen? Dit vind ik namelijk niet meteen terug. of welke kraan heb jij hiervoor? of heb je een kraan gezet op de tyleenbuis in plaats van de 32mm intex slang? 8)7

Alvast bedankt ! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Killzone111 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 11:21:
[...]

Hey Woody,

Ik dacht altijd dat het water er erg traag moest kunnen doorlopen omdat het dan tijd kreeg om op te warmen in de case van de DIY heater?
Dan heb je weer wat geleerd! :*)
Als ik het goed begrijp kan ik dus na mijn pomp een T-stuk plaatsen (32x32x32)
[Afbeelding]

Vervolgens overgaan naar een 32mm pilaar draad 1x34x31:
[Afbeelding]

deze kan ik dan inschroeven met de PE koppeling 20x1" binnendraad:
[Afbeelding]

Waarna ik een stukje buis van 20mm nodig heb en deze vervolgens aansluiten op een verloopstukje naar 16mm:
[Afbeelding]

En daar kan ik mijn 16mm buis dan op aansluiten die ik gebruikt heb voor de heater?

Bestaat er ook een T-stuk met een kraan op om de toevoer te regelen? Dit vind ik namelijk niet meteen terug. of welke kraan heb jij hiervoor? of heb je een kraan gezet op de tyleenbuis in plaats van de 32mm intex slang? 8)7

Alvast bedankt ! :)
Er zijn duizend en een verschillende manieren om het te koppelen. Gewoon even kijken wat voor jou een goede optie is.

Je kan bijvoorbeeld ook een T-stuk pakken met schroefdraad waar je dan die slangtules aan vast maakt, scheelt weer een overgang. Dan een verlopen naar 1/2", daar een 1/2" plastic kogelkraan tussen en daar van 1/2" naar 16mm tyleen. Om eens wat te roepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
In het kader hiervan, gelijk zelf ook even wat spullen besteld om een betere bypass te maken voor mijn systeem. 2" T-stukken met een 2" kogelkraan op de bypass, 1" kogelkranen naar de tyleenmatten en een extra t-stuk voor het meten van de retourtemperatuur van de zonnecollectoren. Zoals je ziet, alles met schroefdraad, want ik ken mijzelf.

Straks kan ik dus op 4 plekken de temperatuur meten:
  • In het zwembad
  • Bij de uitgang van het zwembad
  • Bij de ingang richting het zwembad
  • Na de zonnematten, maar voor de bypass.
Daarmee kan ik ook een redelijke schatting maken hoever de bypass openstaat. Als het temperatuursverschil tussen de ingang en uitgang 0.8 graden en is, en over de zonnecollectoren 1 graad dan gaat 80% van het water over de matten en 20% niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Ep Woody schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 13:06:
In het kader hiervan, gelijk zelf ook even wat spullen besteld om een betere bypass te maken voor mijn systeem. 2" T-stukken met een 2" kogelkraan op de bypass, 1" kogelkranen naar de tyleenmatten en een extra t-stuk voor het meten van de retourtemperatuur van de zonnecollectoren. Zoals je ziet, alles met schroefdraad, want ik ken mijzelf.

Straks kan ik dus op 4 plekken de temperatuur meten:
  • In het zwembad
  • Bij de uitgang van het zwembad
  • Bij de ingang richting het zwembad
  • Na de zonnematten, maar voor de bypass.
Daarmee kan ik ook een redelijke schatting maken hoever de bypass openstaat. Als het temperatuursverschil tussen de ingang en uitgang 0.8 graden en is, en over de zonnecollectoren 1 graad dan gaat 80% van het water over de matten en 20% niet.
Wellicht dat je deze https://nl.aliexpress.com...t.0.0.21a03c00oOFa3y&mp=1 ertussen kan zetten (let op meeste zijn 1-30liter)
scheelt gokken

Ik zou ook op je spiralen sensoren plaatsen .. min 2 beter 3 a 4 .. en ja op mijn epdm mat van 6meter maakt dat niet veel uit maar je spiraal heeft meer lengte en dus kan dat een impact hebben

Ook zou ik een overschot aan ds18b20 sensoren hebben zodat je ze zonder caliberen toch dicht bij elkaar kan testen / aansluiten .. (in emmer met water oid) .. out of the box kunnen sommige 0,1 graad oid verschillen of 1-2 graden .. zonder calibratie heb je dan meer kans dat je tempaturen wat dichter ibij de waarheid liggen ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
vso schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 13:21:
[...]

Wellicht dat je deze https://nl.aliexpress.com...t.0.0.21a03c00oOFa3y&mp=1 ertussen kan zetten (let op meeste zijn 1-30liter)
scheelt gokken

Ik zou ook op je spiralen sensoren plaatsen .. min 2 beter 3 a 4 .. en ja op mijn epdm mat van 6meter maakt dat niet veel uit maar je spiraal heeft meer lengte en dus kan dat een impact hebben
Volgens mij ken je mijn systeem onvoldoende... ;)

Ik heb een flowmeter (1-100 l/min) in het hoofdleiding zitten, dus ik weet hoeveel water er rond gaat. Een extra flowmeter is grappig, maar niet echt zinvol. Het is meer om een beeld te krijgen.

Op 2 van de 4 spiralen zit een DS18B20, zodat ik kan meten wat de temperatuur in de collector ongeveer is, en daarop kan schakelen, naast natuurlijk de andere 3 (straks 4) sensoren.
Ook zou ik een overschot aan ds18b20 sensoren hebben zodat je ze zonder caliberen toch dicht bij elkaar kan testen / aansluiten .. (in emmer met water oid) .. out of the box kunnen sommige 0,1 graad oid verschillen of 1-2 graden .. zonder calibratie heb je dan meer kans dat je tempaturen wat dichter ibij de waarheid liggen ..
Calibreren is altijd handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Ep Woody schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 13:33:
Volgens mij ken je mijn systeem onvoldoende... ;)
je weet dat je kan zoeken "op poster" binnen topics ? dus als je genoeg post :P
Ik heb een flowmeter (1-100 l/min) in het hoofdleiding zitten, dus ik weet hoeveel water er rond gaat. Een extra flowmeter is grappig, maar niet echt zinvol. Het is meer om een beeld te krijgen.

Op 2 van de 4 spiralen zit een DS18B20, zodat ik kan meten wat de temperatuur in de collector ongeveer is, en daarop kan schakelen, naast natuurlijk de andere 3 (straks 4) sensoren.
[...]

Calibreren is altijd handig.
Dus extra temp sensors zijn wel handig maar een flow meter niet ? 8)7 als je weet water over je hoofdleiding gaat en je plaatst een extra flow sensor tactisch kan ipv gokken weten wat over een gedeelte gaat .. het is een optie .. immers meten is weten

En als je leest inverband met je lengte van het spiraal 25 a 50m zal per x lengte de temp zoiezo een graad verschillen tussen in/uit en ergens in het midden etc ..

dit staat los van caliberen wat zoiezo handig is maar sensors die het zelfde gedrag en minimale afwijking hebben hoef je minder moeite te doen voor extra calibratie ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
vso schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 13:57:
[...]

je weet dat je kan zoeken "op poster" binnen topics ? dus als je genoeg post :P
Tijd voor een systeempost ;)
[...]

Dus extra temp sensors zijn wel handig maar een flow meter niet ? 8)7 als je weet water over je hoofdleiding gaat en je plaatst een extra flow sensor tactisch kan ipv gokken weten wat over een gedeelte gaat .. het is een optie .. immers meten is weten
Klopt, beide zeggen ongeveer evenveel, want als de flow een verhouding heeft van 80 (zonnecollector) staat tot 20 (bypass) en het totaal is 0.8 graad opgewarmd, dan is het water in de collectoren met 1 graad opgewarmd. Dan is de vraag, welk van de twee is het eenvoudigst te implementeren, dat is een extra DS18B20, plus dat die voor de lezers het leukste is om te zien.
En als je leest inverband met je lengte van het spiraal 25 a 50m zal per x lengte de temp zoiezo een graad verschillen tussen in/uit en ergens in het midden etc ..

dit staat los van caliberen wat zoiezo handig is maar sensors die het zelfde gedrag en minimale afwijking hebben hoef je minder moeite te doen voor extra calibratie ..
De data komt vanzelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:38

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Killzone111 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 11:21:
[...]

Hey Woody,

als de flow lager is wordt wel de temp in de slang hoger, maarja dan heb je wel heter water maar dus ook minder, dat zou niet zoveel uitmaken als het temp verschil (delta T) tussen slang+ inhoud met buitenlucht niet hoger zou worden en je dus meer verlies gaat hebben met de omgeving
Dus als je voor een record gaat zo langzaam mogelijk laten lopen.. anders tsja kies maar iets :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Volgens mij hebben we een expert in hydrodynamica en thermodynamica nodig. ;)
Ik heb geen flowmeter, maar wel 6 temperatuursensoren. Helaas blijkt dat de DS18B20 vrij vaak imitatie zijn, dus zit ik ook met een graadje hier of daar afwijking in m'n metingen. In ieder geval was het zwembad laatst 30 graden, maar nu helaas weer ijskoud.
Ik kan wel goed zien wanneer de bakken opwarmen en de pomp dus aan kan. Dat moet ik nog automatiseren in Domoticz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

BounceMeister schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 14:44:
Volgens mij hebben we een expert in hydrodynamica en thermodynamica nodig. ;)
Ik heb geen flowmeter, maar wel 6 temperatuursensoren. Helaas blijkt dat de DS18B20 vrij vaak imitatie zijn, dus zit ik ook met een graadje hier of daar afwijking in m'n metingen. In ieder geval was het zwembad laatst 30 graden, maar nu helaas weer ijskoud.
Ik kan wel goed zien wanneer de bakken opwarmen en de pomp dus aan kan. Dat moet ik nog automatiseren in Domoticz.
Hoe exact wil je zijn ? :+

Hydro / thermo experts zijn wel handig maar denk dat de verschillende builds ook niet handig zijn :) aldoende word hier wel meer en meer kennis opgebouwd ..

Gelukkig is er ook het 1 en ander op internet bekend ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeloChill
  • Laatst online: 20-05-2023
Leuk topic dit...zo leuk dat ik ook besloten heb om op mijn overkapping tyleen te gaan leggen om mijn bad te verwarmen.

Heb denk ik nu diverse spullen besteld om 2 collectoren te gaan bouwen en vrijdag vrij, dus hopelijk kan ik een heel eind komen :)
Maar 1 stukje van de puzzel krijg ik niet opgelost. Hoe koppel je van de 38 mm zandfilterpomp naar 32 mm tyleen.

Als ik hierop google, dan vind ik heel erg veel dingen maar niet het antwoord, in dit topic vind ik ook heel veel maar misschien lees ik er door heen en herken het antwoord niet?

Knippen jullie de slang die bij de pomp&bad is geleverd door om de delen aan te sluiten op de aanvoer en afvoer van de colletoren of doen jullieh et met schroef koppelingen? Welke koppeling gebruik je om aan te sluiten op het afgeknipte deel? is dat met slangtules en een schroefkoppeling? welke maat slangtules moet je dan hebben, bij smolders zie ik een 43*40 en 34*31, de ene lijkt te groot en de andere te klein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

VeloChill schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 18:05:
Leuk topic dit...zo leuk dat ik ook besloten heb om op mijn overkapping tyleen te gaan leggen om mijn bad te verwarmen.

Heb denk ik nu diverse spullen besteld om 2 collectoren te gaan bouwen en vrijdag vrij, dus hopelijk kan ik een heel eind komen :)
Maar 1 stukje van de puzzel krijg ik niet opgelost. Hoe koppel je van de 38 mm zandfilterpomp naar 32 mm tyleen.

Als ik hierop google, dan vind ik heel erg veel dingen maar niet het antwoord, in dit topic vind ik ook heel veel maar misschien lees ik er door heen en herken het antwoord niet?

Knippen jullie de slang die bij de pomp&bad is geleverd door om de delen aan te sluiten op de aanvoer en afvoer van de colletoren of doen jullieh et met schroef koppelingen? Welke koppeling gebruik je om aan te sluiten op het afgeknipte deel? is dat met slangtules en een schroefkoppeling? welke maat slangtules moet je dan hebben, bij smolders zie ik een 43*40 en 34*31, de ene lijkt te groot en de andere te klein
hoeveel moeite is de vraag die hooguit paar posts hierboven staat te lezen ? waar de vraag 1:1 staat oid

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeloChill
  • Laatst online: 20-05-2023
vso schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 18:41:
[...]

hoeveel moeite is de vraag die hooguit paar posts hierboven staat te lezen ? waar de vraag 1:1 staat oid
ik neem aan dat je die bedoeld?
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/67777192

dat is van een 32 mm pomp slang naar tyleen. die koppeling heb ik ook zitten bekijken... is de slangtule van 43*40 passend voor een 38 mm slang dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

VeloChill schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 19:10:
[...]

dat is van een 32 mm pomp slang naar tyleen. die koppeling heb ik ook zitten bekijken... is de slangtule van 43*40 passend voor een 38 mm slang dan?
nope dat is de reactie erop .. doorklikken :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@Ep Woody, @ronny191 @orTixxx en @J.E. Weinor

eigenlijk voor de reken/bad-meester Ep Woody ;)

wellicht is deze ook wel intressant https://nl.kaeser.com/service/kennis/calculator/drukval/
zie kopje "Berekening van equivalente buislengte"

Dan zie je dat in sommige gevallen je buislengte "extreem" word ..

Als je 11 tyleen "ringen" van 16mm en dus 50m tyleen doet is het + 11 x ~0,2(extra meter) x 4(bochten) zit je aan 58,8 meter en dan heb je niet 18L/m maar 17L/m of zelfs 15L/m

de 0,2 is in dit geval gebaseerd op een flauwe bocht van 90 graden ..
echter omdat je 11 loops doet zal dit een ruw gemiddeld getal zijn .. echter ik gok dat omdat tyleen een hogere weerstand heeft dan een 90 graden pvc buis is dit best een dingetje ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
VeloChill schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 19:10:
[...]

1e google hit: https://www.wildkamp.nl/p...-38-x-32-x-25-mm/15009236

Dan doe je hier toch iets mee? Kwestie van even goed rondkijken, er is veel te krijgen.

Alternatief: Kijk even naar de oplossing van Kingsolo in deze startpost: Het grote zwembad topic - Deel 2

Alternatief 2: Verloop van 38mm naar 32mm en van daar met een 32mm zwembadslang naar de tyleenbuis, eventueel zonder verdere koppelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronny191
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-02 10:22

ronny191

Zazza Sempa

Topicstarter
Nou, ff korte update:

Weinig zon de afgelopen week, dus gezwommen is er niet, maar dat zal bij de meesten zo zijn

Temp van het watwr zie ik sochtends al de week lang rond de 20c hangen. Hoe zit het bij de rest hier?

Denk dat de mensen met een WP best het bad goed op temp houden dankzij broeierig weer?

Imiddels de nodige storm/hagel- en regenbuien achter de rug, waterwaardes nog altijd prima. Ook zoute water is kraakhelder!

Tot nu toe erg tevreden over zoutsysteem, zal hier na paar maanden gebruik nog uitgebreide review over schrijven.

Tis weer wachten op zon, anders valt er weinig te doen rondom zon bad :(

☜(˚▽˚)☞

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ex0dpQJ02cWo07VrsRg_ka4st0k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0KukN9IDRx2VoLojRdf06WSN.png?f=fotoalbum_large

De kids gaan nog wel af en toe het bad in. Met deze temperaturen moet ik wel wat beter m'n best doen om het bad algvrij te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
@ronny191 Hier ook zo. Met al die regen en bewolking valt er niet veel te verwarmen met de solarheaters. Het schommelt hier tussen de 20 en 25 graden ongeveer.
Dan zijn gewone zonnepanelen met een warmtepomp een betere oplossing. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
BounceMeister schreef op maandag 28 juni 2021 @ 16:17:
@ronny191 Hier ook zo. Met al die regen en bewolking valt er niet veel te verwarmen met de solarheaters. Het schommelt hier tussen de 20 en 25 graden ongeveer.
Het heeft meer met aantallen te maken. Mijn zwembad wordt opgewarmd met wel wat veel zonnecollectoren en heeft veel directe instraling.

Ik had gister en eergister 6.4m2 aan tyleenslang en een intex mat. Toen piekte ik op 3.5 kW opwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-05 19:13

Rouwette

Rouwette.com

BounceMeister schreef op maandag 28 juni 2021 @ 16:17:
Mwa als het onweert met harde regenval of hagel zit ik niet graag in mijn zwembad :P

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orTixxx
  • Laatst online: 31-01 21:53
Rouwette schreef op maandag 28 juni 2021 @ 16:52:
[...]

Mwa als het onweert met harde regenval of hagel zit ik niet graag in mijn zwembad :P
Ik hou anders wel van een beetje geladen ‘spanningen’ 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orTixxx
Ep Woody schreef op maandag 28 juni 2021 @ 16:40:
[...]

Het heeft meer met aantallen te maken. Mijn zwembad wordt opgewarmd met wel wat veel zonnecollectoren en heeft veel directe instraling.

Ik had gister en eergister 6.4m2 aan tyleenslang en een intex mat. Toen piekte ik op 3.5 kW opwarming.
Miss heb je t ergens gepost, maar welke pomp/zandfilter gebruik jij op hoeveel m3 dan?

Ik ging van 19.9 naar 24c uit eindelijk (gister) op 14m3

[ Voor 6% gewijzigd door orTixxx op 28-06-2021 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
orTixxx schreef op maandag 28 juni 2021 @ 17:19:
[...]

Miss heb je t ergens gepost, maar welke pomp/zandfilter gebruik jij op hoeveel m3 dan?

Ik ging van 19.9 naar 24c uit eindelijk (gister) op 14m3
Bluebay 4000 pompje op een 4m³ bad. 3x2x0.75 Intex opzetbad. Minder kuubs is sneller opwarmen en afkoelen, vandaar ook de hoeveelheid energie in kW(h).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-05 18:59

Pixelmagic

Ubergeek

Ep Woody schreef op maandag 28 juni 2021 @ 17:23:
[...]

Bluebay 4000 pompje op een 4m³ bad. 3x2x0.75 Intex opzetbad. Minder kuubs is sneller opwarmen en afkoelen, vandaar ook de hoeveelheid energie in kW(h).
had ik dat gezien voor ik die intex herriebak die ik nu heb staan had gekocht.... recensies met stil, hoor hem bijna niet, geruisloos en geen brom

ik ga bijna nadenken om die Intex in de aanbieding te gooien !

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
ronny191 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 14:26:
Nou, ff korte update:

Weinig zon de afgelopen week, dus gezwommen is er niet, maar dat zal bij de meesten zo zijn

Temp van het watwr zie ik sochtends al de week lang rond de 20c hangen. Hoe zit het bij de rest hier?

Denk dat de mensen met een WP best het bad goed op temp houden dankzij broeierig weer?

Imiddels de nodige storm/hagel- en regenbuien achter de rug, waterwaardes nog altijd prima. Ook zoute water is kraakhelder!

Tot nu toe erg tevreden over zoutsysteem, zal hier na paar maanden gebruik nog uitgebreide review over schrijven.

Tis weer wachten op zon, anders valt er weinig te doen rondom zon bad :(
Ik heb enkel WP en inderdaad met dit broeierig weer doet WP efficient zijn werk :).

Volg het topic wel nog steeds met interesse ook al heb ik zelf geen solar matten...

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orTixxx
Jazsie schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 08:48:
[...]

Ik heb enkel WP en inderdaad met dit broeierig weer doet WP efficient zijn werk :).

Volg het topic wel nog steeds met interesse ook al heb ik zelf geen solar matten...
Heb je ook cijfers?

(Pure nieuwsgierigheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Pixelmagic schreef op maandag 28 juni 2021 @ 21:33:
[...]

had ik dat gezien voor ik die intex herriebak die ik nu heb staan had gekocht.... recensies met stil, hoor hem bijna niet, geruisloos en geen brom

ik ga bijna nadenken om die Intex in de aanbieding te gooien !
Klopt het is inderdaad een hele stille pomp, maakt minder herrie dan de cartridge pomp van de buren. Staat wel tegen over dat hij ook niet een hele hoge flow heeft, maar hij doet z'n werk.

Lekker laag verbruik ook trouwens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
orTixxx schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 08:51:
[...]

Heb je ook cijfers?

(Pure nieuwsgierigheid)
Helaas niet, staat in de planning om COP etc te kunnen meten :).

Maar gezien de buitentemperatuur en bewolking doet WP het niet slecht vergleken met solar matten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
Ep Woody schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 08:53:
[...]

Klopt het is inderdaad een hele stille pomp, maakt minder herrie dan de cartridge pomp van de buren. Staat wel tegen over dat hij ook niet een hele hoge flow heeft, maar hij doet z'n werk.

Ik zoek vast verkeerd... heb je link er van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Ep Woody schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 08:53:
[...]

Ik kan geen opvoerhoogte vinden van de blue bay 4000 (of 8000). Ook lijkt er geen backwash e.d. op te zitten? De intex zfp heeft zo'n hendel voor verschillende standen bovenop, die zie ik bij de blue bay niet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
BounceMeister schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 08:59:
[...]

Ik kan geen opvoerhoogte vinden van de blue bay 4000 (of 8000). Ook lijkt er geen backwash e.d. op te zitten? De intex zfp heeft zo'n hendel voor verschillende standen bovenop, die zie ik bij de blue bay niet?
Klopt, is een pomp met filterbollen. Ook niet bedoeld voor een vaste installatie, maar om hem na het seizoen (of eventueel tussendoor) een keer in de wasmachine te gooien.

@Jazsie: https://www.rhodos-shop.nl/filterset-clean-aqualoon-type-ez

Edit: Er schijnen mensen te zijn met een gebarsten vat, maar de mijne gaat nu het derde jaar in en het gaat prima. Ik ben wel een zelfde type vat liggen maar dan met 6 weg klep die gebarsten is. Die wil ik nog herstellen met polyplamuur.

Edit2: Opvoerhoogte is 5 meter volgens de pomp.

[ Voor 20% gewijzigd door Ep Woody op 29-06-2021 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-05 18:59

Pixelmagic

Ubergeek

Ep Woody schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 09:01:
[...]

Klopt, is een pomp met filterbollen. Ook niet bedoeld voor een vaste installatie, maar om hem na het seizoen (of eventueel tussendoor) een keer in de wasmachine te gooien.

@Jazsie: https://www.rhodos-shop.nl/filterset-clean-aqualoon-type-ez

Edit: Er schijnen mensen te zijn met een gebarsten vat, maar de mijne gaat nu het derde jaar in en het gaat prima. Ik ben wel een zelfde type vat liggen maar dan met 6 weg klep die gebarsten is. Die wil ik nog herstellen met polyplamuur.

Edit2: Opvoerhoogte is 5 meter volgens de pomp.
Zou je de motor van jouw pomp ook op een filtervat van Intex kunnen aansluiten ? Dan heb je feitelijk "the best of both worlds" lijkt het, een stille pomp met een filter met 6-klep.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Pixelmagic schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 12:31:
[...]

Zou je de motor van jouw pomp ook op een filtervat van Intex kunnen aansluiten ? Dan heb je feitelijk "the best of both worlds" lijkt het, een stille pomp met een filter met 6-klep.
Dat moet kunnen, zul je alleen zelf een slang moeten maken.

Hij is overigens niet sterk genoeg om mee te stofzuigen of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Ep Woody schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 09:01:
ga nu jaar 6 in met de intex ZFP ..

Barsten kan meerdere oorzaken hebben .. niet leeg laten lopen / open laten in de winter .. waardoor bevriezing voor overdruk in de ton zorgt of een "te sterke" pomp .. te hoge druk en/of zwakke constructie ..

ik weet niet of ik een intex pomp zou nemen .. een zelfaanzuigende 250W-300W klinkt ook wel interresant ..

zuigkracht (voor stofzuiger) vind ik zelf niet zo boeiend .. die intex accu stofzuiger werkt wel prettig..
Ep Woody schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 12:50:
Dat moet kunnen, zul je alleen zelf een slang moeten maken.

Hij is overigens niet sterk genoeg om mee te stofzuigen of iets dergelijks.
gewoon verloop van x naar 2" buitenschroefdraad .. en je kan je intex ZFP slang erop aanschroeven

[ Voor 17% gewijzigd door vso op 29-06-2021 14:06 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orTixxx
Even ter info: ik heb een meet apparaatjuh van VSO ter beschikking gekregen om te meten hoeveel watt mijn pomp en zoutwater ding echt verbruikt, conclusie:

550 watt pomp zelfaanzuigend

Met volledige vrije doorgang op 38mm slangen:
~360watt op filter stand
~365watt op circulatie stand

Met volledige doorgang door tyleen 4x 50m, 16mm:
~290watt op filter stand
~300watt op circulatie stand

Zoutwater ding:
~80watt

Jullie mogen de conclusie trekken…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
@orTixxx Welke conclusies heb je zelf al getrokken?

Je hebt een behoorlijk lagere flow als je over de matten pompt. Het verschil tussen de filterstand of de circulatiestand is maar beperkt. Niets wat je niet al verwacht had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orTixxx
Ep Woody schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 13:24:
@orTixxx Welke conclusies heb je zelf al getrokken?

Je hebt een behoorlijk lagere flow als je over de matten pompt. Het verschil tussen de filterstand of de circulatiestand is maar beperkt. Niets wat je niet al verwacht had.
Conclusie is meer een vraag geworden: waarom gebruikt de pomp geen 550watt vermogen?

En qua verschil, 60watt a 1 bar verschil (0.5 vs 1.5bar) is nogal wat… en lager :)

Is de pomp wel oké?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
orTixxx schreef op zondag 4 juli 2021 @ 16:14:
[...]

Conclusie is meer een vraag geworden: waarom gebruikt de pomp geen 550watt vermogen?

En qua verschil, 60watt a 1 bar verschil (0.5 vs 1.5bar) is nogal wat… en lager :)

Is de pomp wel oké?
Andere vraag die je kan stellen is: is de meter wel oke?

Verschil van 370 naar 550 Watt is best groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:13

The Executer

Lekker belangrijk!

orTixxx schreef op zondag 4 juli 2021 @ 16:14:
[...]

Omdat een lagere flow leid tot een lager verbruik. Dat was door meerdere Tweakers inmiddels bevestigd.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orTixxx
The Executer schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:34:
[...]

Omdat een lagere flow leid tot een lager verbruik. Dat was door meerdere Tweakers inmiddels bevestigd.
Klopt, maar ik verwacht juist ~500watt verbruik, en dan iets lager met lagere flow. Hij piekt Max 360watt, dit zie ik ook terug op toon.. volgens webshop mbt huidige pomp: meer druk == meer weerstand en moet die meer zijn best doen… dus grotere stroom verbruik, wat dus niet is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-05 20:40
orTixxx schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 11:19:
[...]

Klopt, maar ik verwacht juist ~500watt verbruik, en dan iets lager met lagere flow. Hij piekt Max 360watt, dit zie ik ook terug op toon.. volgens webshop mbt huidige pomp: meer druk == meer weerstand en moet die meer zijn best doen… dus grotere stroom verbruik, wat dus niet is :)
Nee, het werkt omgekeerd. De arbeid die een pomp levert is de flow * druk. Zo'n pomp levert een (min of meer) constante druk, maar als je de uitgang knijpt, verminder je de flow. Kortom, de pomp levert minder arbeid en vraagt dus minder vermogen.

Doe die meter maar eens tussen de stofzuiger en hou je hand op de slang, dan zie je het zelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
mcDavid schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 11:32:
[...]

Nee, het werkt omgekeerd. De arbeid die een pomp levert is de flow * druk. Zo'n pomp levert een (min of meer) constante druk, maar als je de uitgang knijpt, verminder je de flow. Kortom, de pomp levert minder arbeid en vraagt dus minder vermogen.

Doe die meter maar eens tussen de stofzuiger en hou je hand op de slang, dan zie je het zelfde.
Huh maar meer tegendruk = meer weerstand en dan zou je toch zeggen hoger stroom vebruik?

Mijn pomp doet precies zoals @orTixxx zegt, knijp ik de kraan dicht dan gaat vebruik omhoog en niet omlaag. :?
Hoewel dit verschil niet veel is tussen open en dicht, niet het verschil wat @orTixxx noemt met zijn pomp.

Denk dat er verschil zit tussen de pompen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:13

The Executer

Lekker belangrijk!

orTixxx schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 11:19:
[...]

Ik snap het ook niet hoor, dat ga ik eerlijk bekennen. Je zou zeggen, meer last = meer verbruik, maar er zijn diverse metingen gedeeld die juist het tegenovergestelde laten zien. Komt misschien doordat er gebruik wordt gemaakt van een impeller? Deze draait minder rondjes, dus minder stroom? Geen idee.

Hoe het zit dat deze pomp geen ± 500 watt verbruikt durf ik niet te zeggen, staat er niets iets op het typeplaatje?

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Manzara
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06-05 15:14
Wat een boel reacties, bomvol met tips/tricks.
Ook ik hoop wat te kunnen bijdragen aan deze topic.

Maandje of 4 terug mijn kleinere zwembad 4 x 2 verkocht en deze week (eindelijk was hij weer op voorraad) de Bestway 610 x 366 x 122 gekocht. Wacht er al maanden op. Maar ok...

Bij mijn vorige zwembad had ik al een solarpaneel aangeschaft. Deze was wel ok met warm weer, maar opwarmen ging erg traag. Met deze enkele solarpaneel zie ik minimaal nut bij dit grote zwembad. Dus.....

Ik ga wat bouwen. Nou heb ik de ideale plek naast het zwembad een grote overkapping (EPDM dak) van 5 x 4 meter. Deze wil ik volledig benutten voor de heating dmv de zon. Hier schijnt bijna de gehele dag zon op. Ideaal!

Ik wil 2 grote constructies maken voor op het plakke dak van onze tuinhuis. ( ja de tekening ziet er niet uit, gaat om het idee he :P)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TF5hXI3_HBDj9iu-gJV4qdEMpRo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zwzbQ1o88fIPti8FFvviPm1E.jpg?f=fotoalbum_large

In de bakken die ik wil maken, dacht ik aan deze

https://www.amazon.nl/Bra...art&qid=1625564574&sr=8-8

Iemand al ervaring mee ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Manzara schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 12:53:
Wat een boel reacties, bomvol met tips/tricks.
Ook ik hoop wat te kunnen bijdragen aan deze topic.

Maandje of 4 terug mijn kleinere zwembad 4 x 2 verkocht en deze week (eindelijk was hij weer op voorraad) de Bestway 610 x 366 x 122 gekocht. Wacht er al maanden op. Maar ok...

Bij mijn vorige zwembad had ik al een solarpaneel aangeschaft. Deze was wel ok met warm weer, maar opwarmen ging erg traag. Met deze enkele solarpaneel zie ik minimaal nut bij dit grote zwembad. Dus.....

Ik ga wat bouwen. Nou heb ik de ideale plek naast het zwembad een grote overkapping (EPDM dak) van 5 x 4 meter. Deze wil ik volledig benutten voor de heating dmv de zon. Hier schijnt bijna de gehele dag zon op. Ideaal!

Ik wil 2 grote constructies maken voor op het plakke dak van onze tuinhuis. ( ja de tekening ziet er niet uit, gaat om het idee he :P)

[Afbeelding]

In de bakken die ik wil maken, dacht ik aan deze

https://www.amazon.nl/Bra...art&qid=1625564574&sr=8-8

Iemand al ervaring mee ?
plaatjes surven in het topic als je met tyleen aan de slag wil :) (rechtsboven de pagina kan je filteren op plaatjes)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Manzara
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06-05 15:14
vso schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 13:44:
[...]

plaatjes surven in het topic als je met tyleen aan de slag wil :) (rechtsboven de pagina kan je filteren op plaatjes)
Daar heb ik echt wat aan !!! Dank je wel man. Wist deze optie nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-05 20:40
Jazsie schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 11:51:
[...]

Huh maar meer tegendruk = meer weerstand en dan zou je toch zeggen hoger stroom vebruik?

Mijn pomp doet precies zoals @orTixxx zegt, knijp ik de kraan dicht dan gaat vebruik omhoog en niet omlaag. :?
Hoewel dit verschil niet veel is tussen open en dicht, niet het verschil wat @orTixxx noemt met zijn pomp.

Denk dat er verschil zit tussen de pompen...
Er zit zeker verschil tussen pompen ja. Het scenario wat ik schetste geldt alléén voor een waaierpomp, die een pompcurve heeft met een relatief vlakke druk.

Als je een impeller pomp hebt zoals @The Executer aanhaalt, dan gaat dat niet op en zal juist de flow relatief constant zijn maar de druk (en dus het vermogen) oplopen als de weerstand toeneemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orTixxx
mcDavid schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 14:12:
[...]

Er zit zeker verschil tussen pompen ja. Het scenario wat ik schetste geldt alléén voor een waaierpomp, die een pompcurve heeft met een relatief vlakke druk.

Als je een impeller pomp hebt zoals @The Executer aanhaalt, dan gaat dat niet op en zal juist de flow relatief constant zijn maar de druk (en dus het vermogen) oplopen als de weerstand toeneemt.
Zo…

Net gebeld door zwembadenwebshop, iemand die inbouw zwembaden doet… zijn conclusie: minder watt op hogere druk met deze pomp? Hij is defect.

Kan deze omwisselen (garantie) voor iets anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
orTixxx schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 16:57:
[...]

Zo…

Net gebeld door zwembadenwebshop, iemand die inbouw zwembaden doet… zijn conclusie: minder watt op hogere druk met deze pomp? Hij is defect.

Kan deze omwisselen (garantie) voor iets anders.
Top! Dan was het in ieder geval duidelijk! Nuttig experiment geweest dus!

Je kunt helaas alleen kijken vanuit de kennis die je zelf hebt (opgedaan). Bij mijn pomp en die van enkele anderen, is het verbruik lager als de druk hoger wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Verkeerde topic, sorry.

[ Voor 98% gewijzigd door BounceMeister op 08-07-2021 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orTixxx
@Jazsie

Weet jij toevallig of je deze pomp ook de freq aan kunt passen? indien mogelijk ;-)

https://www.zwembadenwebs...ndleiding-saci-optima.pdf

Saci Optima 50 - 0,33 kW - 0,5 pK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
orTixxx schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 22:44:
@Jazsie

Weet jij toevallig of je deze pomp ook de freq aan kunt passen? indien mogelijk ;-)

https://www.zwembadenwebs...ndleiding-saci-optima.pdf

Saci Optima 50 - 0,33 kW - 0,5 pK
Je hebt ze in 2 varianten, een fase en drie fase.

Beiden kan je met een frequentie regelaar regelen echter de 3 fasen model zal goedkoper zijn aangezien een losse 3 fase FR goedkoper en ook makkelijker te krijgen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:14

_Apache_

For life.

Ik zie de meeste varianten met tyleenbuus werken, maar zag laatst ook iemand m t kanaalplaten aam de gang gaan. Is niet de goedkoopste oplossing, maar als je het over hebt.

Kanalen op de zijkant op gekozen plekken met een multitool open maken. Zodat je van links naar recht en dan omhoog waterflow hebt. Om de gehele plaat af te dichten met een H-profiel.

Geen idee wat de performance cijfers zijn, maar leek me ook wel een goede.

Onderkant was hout(osb?), Met een laag piepschuim. Mat gespoten kanaalplaat, en 3/4" leiding erop. Als ik het yt filmpje vind post ik m.

YouTube: DIY Solar Water Heater - Build A Solar Pool Heater From Polycarbonat...

[ Voor 28% gewijzigd door _Apache_ op 11-07-2021 22:26 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orTixxx
Jazsie schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 23:53:
[...]

Je hebt ze in 2 varianten, een fase en drie fase.

Beiden kan je met een frequentie regelaar regelen echter de 3 fasen model zal goedkoper zijn aangezien een losse 3 fase FR goedkoper en ook makkelijker te krijgen is.
Ik heb de 1 fase ondertussen… omgeruild met de
Andere die ik had :) zon freq regelaar kost 200€ bij hun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orTixxx
_Apache_ schreef op zondag 11 juli 2021 @ 22:17:
Ik zie de meeste varianten met tyleenbuus werken, maar zag laatst ook iemand m t kanaalplaten aam de gang gaan. Is niet de goedkoopste oplossing, maar als je het over hebt.

Kanalen op de zijkant op gekozen plekken met een multitool open maken. Zodat je van links naar recht en dan omhoog waterflow hebt. Om de gehele plaat af te dichten met een H-profiel.

Geen idee wat de performance cijfers zijn, maar leek me ook wel een goede.

Onderkant was hout(osb?), Met een laag piepschuim. Mat gespoten kanaalplaat, en 3/4" leiding erop. Als ik het yt filmpje vind post ik m.

YouTube: DIY Solar Water Heater - Build A Solar Pool Heater From Polycarbonat...
Leuk idee, maar houdt die plaat dat wel als ik me 12m3 pomp erop los laat? 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:42
welke intex zandfilterpomp zou ik nodig hebben met 4x 50 meter 16mm tyleen panelen. (hangen aan de muur)
Een zoutsysteem en een zwembad van 10 000 liter.

Het meegeleverde zandfilterpomp trekt het niet in elk geval en die zou 800 gallons/uur (3028/uur) doen. (is dan ook geen intex zandfilterpomp, weet niet of dat echt te vergelijken is)

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
@furian88 Als de opvoerhoogte genoeg is voor je slangen, dan is het waarschijnlijk te ingewikkeld om de lucht eruit te duwen. Dit kun je oplossen door eenmalig de slangen te vullen met een tuinslang en dan het de pomp over laten nemen.

Mijn 5m opvoerhoogte pompen redden het ook niet om de lucht uit mijn tyleenslangen te duwen op max 2 meter hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:14

_Apache_

For life.

Ep Woody schreef op maandag 19 juli 2021 @ 18:19:
@furian88 Als de opvoerhoogte genoeg is voor je slangen, dan is het waarschijnlijk te ingewikkeld om de lucht eruit te duwen. Dit kun je oplossen door eenmalig de slangen te vullen met een tuinslang en dan het de pomp over laten nemen.

Mijn 5m opvoerhoogte pompen redden het ook niet om de lucht uit mijn tyleenslangen te duwen op max 2 meter hoogte.
Ik weet niet hoeveel gedoe het is, maar je zou hem ook op de grond kunnen vullen, en plaatsen en pomp erop.
Heb je zoiezo afsluiters, en wellicht ook nog een een-weg-klep nodig. Maar als de pomp het zelf niet kan.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
_Apache_ schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 12:31:
[...]

Ik weet niet hoeveel gedoe het is, maar je zou hem ook op de grond kunnen vullen, en plaatsen en pomp erop.
Heb je zoiezo afsluiters, en wellicht ook nog een een-weg-klep nodig. Maar als de pomp het zelf niet kan.
Ik had 2 driewegkranen (die goedkope witte) als bypass. Even de slang van de bypass loshalen, daar een tuinslang op aansluiten, kraan zo zetten dat de pomp geblokkeerd is en de tuinslang openzetten. Easy peasy.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolands
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-12-2023
Met veel interesse ben ik door dit forum heen gegaan. Sinds kort heb ik een zwembadje van 3x2x0.76 in de tuin staan. Het water is best koud dus ik wil het graag gaan verwarmen.

En ik wil graag met een zonneverwarming aan de gang. Ik weet dat velen hier zelf iets hebben gemaakt, maar ik zou het graag houden op standaard spul. Om ook mijn ervaring maar eens te delen, eerst mijn huidige situatie en hoe het eruit ziet/mijn ervaring.

Wat heb ik nu in gebruik heb:
- Intex 3m x 2m x 0.76m zwembad met 32mm aansluiting
- Intex hydro aeration upgradekit voor 38mm Intex pompen naar 32mm
- ZFP van Intex 8m3
- Intex Zoutwatersysteem CG-26668GS
- 2x 3m 38mm Intex slang

Gezien de omvang van het zwembad en pomp hoeft de pomp maar een half uurtje aan officieel, maar de timer gaat per uur en aangezien het zoutwatersysteem ook een uur aan moet, met iets van te voren en minimaal 15 minuten nadien laat ik de ZFP 2 uur draaien en het zoutwatersysteem 1 uur.

Aangezien mijn buren aan het klagen waren over geluidsoverlast, heb ik van de hdyro kit het hydro gedeelte eruit gehaald en daarnaast mijn ZFP en ZWS in een Keter kliko kast gezet, die ik goedkoop via Marktplaats kon kopen, en wat isolatie aangebracht. Ook met de gedachte dat het straks wellicht langer aan gaat met gebruik van een zonnewarmte. Dit maakt een redelijk verschil in geluid. Ik weet dat het materiaal dat ik heb gebruikt als isolatie niet het beste is tegen geluid, maar het was qua prijs te doen en goed te verkrijgen en het geluid is afgenomen.

Zo ziet het er dus nu uit met de kast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tWgQ5t2xigONUgcKbnuq3Ya04m8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Otz2Xg9CGC66MuHGzDDgsyHo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2qRDdYrxu99lNd1yHJUkFqWfZSc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qhPxWn97pEMjH5Jav86jpIgD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TEKl7oGWOL4584rGCKTTyB7HT34=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YYcde6d6AUooaFja4cBcekTU.jpg?f=fotoalbum_large

Nu heb ik een bypass kit al liggen die ik tussen de ZFP en ZWS wil plaatsen en daarop wil ik 2 van die standaard solar bollen gaan plaatsen die ik bovenop de kast zet, maar vraag mij even af of ik het beste van 32mm slang gebruik kan maken tussen de ZFP --> Bypass --> ZWS of 38 mm (of maakt dit niet uit) en daarnaast dezelfde vraag voor van de Bypass --> Solar bollen --> Bypass, of maakt dit ook niet zoveel uit?

Ik neig ernaar om het in serie te zetten, maar gezien dat ik een bypass set van Ubbink heb, een set die bestaat uit 2 x een 3 weg kraan, kan ik met een simpel extra set splitters (zonder kraan) het ook makkelijk parallel aansluiten. Maar goed, dat kan later alsnog aangepast worden eventueel.

[ Voor 0% gewijzigd door rolands op 28-07-2021 20:48 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronny191

ronny191

Zazza Sempa

Topicstarter
Interresant:

Ben al tijdje aan het stoeien met verschil in temp met een maat van me hier uit de buurt

Hij heeft 1 afgedichte bak meer en ongeveer 60 mtr meer tyleen op zijn dak liggen.
Zijn bad is 3x2 mtr en ongeveer 2000ltr minder water om te verwarmen.
Zelfde zandfilterpomp, zelfde flow.

En toch haal ik over een dag gezien een graadje meer???

Het verschil wat hij heeft gevonden is de temps in de bakken, die staan onder een hoek van ong. 40 graden, terwijl ze bij mij amper 10 graden staan.
Op een willekeurig dag meten we allebei 70c luchttemp in de bak, maar waar het bij mij overal 70c is, bleek het bij hem onderin de bak maar 50c te zijn. De warme lucht steeg blijkbaar op.

Aangezien het weer niet meezat zijn bad reeds opgeruimd, maar was benieuwd of mensen hier ook een verschil meten en het dus beter is ongeacht de zonnenstand om de bakken niet zo schuin te zetten?

☜(˚▽˚)☞

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
ronny191 schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 08:26:
Interresant:

Ben al tijdje aan het stoeien met verschil in temp met een maat van me hier uit de buurt

Hij heeft 1 afgedichte bak meer en ongeveer 60 mtr meer tyleen op zijn dak liggen.
Zijn bad is 3x2 mtr en ongeveer 2000ltr minder water om te verwarmen.
Zelfde zandfilterpomp, zelfde flow.

En toch haal ik over een dag gezien een graadje meer???

Het verschil wat hij heeft gevonden is de temps in de bakken, die staan onder een hoek van ong. 40 graden, terwijl ze bij mij amper 10 graden staan.
Op een willekeurig dag meten we allebei 70c luchttemp in de bak, maar waar het bij mij overal 70c is, bleek het bij hem onderin de bak maar 50c te zijn. De warme lucht steeg blijkbaar op.

Aangezien het weer niet meezat zijn bad reeds opgeruimd, maar was benieuwd of mensen hier ook een verschil meten en het dus beter is ongeacht de zonnenstand om de bakken niet zo schuin te zetten?
Ben geen expert maar dit ligt aan zoveel factoren:

- Ligging van de bakken.
- Ligging van het zwembad (zon, wind, schaduw etc).
- Type zwembad (meer of minder isolatie?)
- Bakken zijn DIY? zo ja, welke materialen zijn gebruikt?
- Opbouw bakken (indien DIY).
- Delta T temperatuur.
- Snelheid van het waterdoorstroom.
- Zonuren op de bakken.
- Draaiuren van de pomp.

etc etc....
maar zeker interessant, je maat zou de bakken op 10gr hoek kunnen zetten en dan vergelijken.
Is al een start :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
rolands schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 20:45:
Met veel interesse ben ik door dit forum heen gegaan. Sinds kort heb ik een zwembadje van 3x2x0.76 in de tuin staan. Het water is best koud dus ik wil het graag gaan verwarmen.

En ik wil graag met een zonneverwarming aan de gang. Ik weet dat velen hier zelf iets hebben gemaakt, maar ik zou het graag houden op standaard spul. Om ook mijn ervaring maar eens te delen, eerst mijn huidige situatie en hoe het eruit ziet/mijn ervaring.

Wat heb ik nu in gebruik heb:
- Intex 3m x 2m x 0.76m zwembad met 32mm aansluiting
- Intex hydro aeration upgradekit voor 38mm Intex pompen naar 32mm
- ZFP van Intex 8m3
- Intex Zoutwatersysteem CG-26668GS
- 2x 3m 38mm Intex slang

Gezien de omvang van het zwembad en pomp hoeft de pomp maar een half uurtje aan officieel, maar de timer gaat per uur en aangezien het zoutwatersysteem ook een uur aan moet, met iets van te voren en minimaal 15 minuten nadien laat ik de ZFP 2 uur draaien en het zoutwatersysteem 1 uur.

Aangezien mijn buren aan het klagen waren over geluidsoverlast, heb ik van de hdyro kit het hydro gedeelte eruit gehaald en daarnaast mijn ZFP en ZWS in een Keter kliko kast gezet, die ik goedkoop via Marktplaats kon kopen, en wat isolatie aangebracht. Ook met de gedachte dat het straks wellicht langer aan gaat met gebruik van een zonnewarmte. Dit maakt een redelijk verschil in geluid. Ik weet dat het materiaal dat ik heb gebruikt als isolatie niet het beste is tegen geluid, maar het was qua prijs te doen en goed te verkrijgen en het geluid is afgenomen.

Zo ziet het er dus nu uit met de kast.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nu heb ik een bypass kit al liggen die ik tussen de ZFP en ZWS wil plaatsen en daarop wil ik 2 van die standaard solar bollen gaan plaatsen die ik bovenop de kast zet, maar vraag mij even af of ik het beste van 32mm slang gebruik kan maken tussen de ZFP --> Bypass --> ZWS of 38 mm (of maakt dit niet uit) en daarnaast dezelfde vraag voor van de Bypass --> Solar bollen --> Bypass, of maakt dit ook niet zoveel uit?

Ik neig ernaar om het in serie te zetten, maar gezien dat ik een bypass set van Ubbink heb, een set die bestaat uit 2 x een 3 weg kraan, kan ik met een simpel extra set splitters (zonder kraan) het ook makkelijk parallel aansluiten. Maar goed, dat kan later alsnog aangepast worden eventueel.
Hoe groter de diameter van je slangen hoe minder weerstand.
Heb je al slangen liggen? Gewoon die gebruiken. En anders zou ik gewoon gaan voor iets wat je het best/makkelijkst uit komt.

Je pomp is sterk genoeg dat het niet uit maakt of je nu voor 32mm of 38mm gaat.
Persoonlijk zou ik wel voor 38mm gaan omdat je dat nu ook al hebt.

Je solar bollen houden aardig wat flow tegen, ik zou ze dus niet in serie zetten maar parallel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrociStrike030
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-05 10:11

CrociStrike030

It's Five O' Clock Somewhere

Hi!

Is er al iemand geweest die zijn warmtepomp kan aansturen door middel van home assistant of iets anders?

Ik hoor het graag :)

Groetjes,
Tim

Morgen gratis bier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08-05 08:57
Ik heb hier een Poolex staan en die kan je bedienen via de Smartlife app.
En volgens mij kan je die ook laten lopen via HA (zelf niet getest maar staat nog op het lijstje om te proberen)

Afgelopen jaar stond mijn setup uit de pomp en zoutsysteem gekoppeld achter een Hue smart plug en de Poolex aan de app. Was een basic maar prima automatisering die prima werkte.
Via Hue ging de pomp aan en na 15 min de warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
CrociStrike030 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 18:02:
Hi!

Is er al iemand geweest die zijn warmtepomp kan aansturen door middel van home assistant of iets anders?

Ik hoor het graag :)

Groetjes,
Tim
Als je een wp hebt met wifi dan is de kans groot dat het inmiddels kan... 90% maken gebruik van de Tuya of kloon variant app...

Werkt prima met HA.
Die van mij werkt via de smart life app, komende maand proberen in HA te krijgen :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:57
Was aan het rondkijken voor pool heating kwam dit tegen, redelijk gunstig
https://www.ebay.de/itm/2...eB4a%7Ctkp%3ABFBM2PGkpftf

uitrollen en gaan :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orTixxx
Jongens, ik zit nog in mijn winterslaap! 😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
alki schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 12:18:
https://www.ebay.de/itm/255198419020
Meh, is maar 3.6 m2... :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Heeft er iemand al een combinatie van diy solarheaters (tyleen) met een zwembad-warmtepomp? Lijkt me wel interessant om te zien hoe je zoiets efficiënt combineert en automatiseert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
BounceMeister schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 12:54:
Heeft er iemand al een combinatie van diy solarheaters (tyleen) met een zwembad-warmtepomp? Lijkt me wel interessant om te zien hoe je zoiets efficiënt combineert en automatiseert.
Heb het niet draaien, maar uiteindelijk is het een kwestie van slim instellen van een aantal parameters.

Er zijn meerdere denkwijzen:
De warmtepomp zorgt voor de basiswarmte:
  1. Wanneer wil je in bad, dus op welk moment moet het water warm zijn
  2. Hoe warm moet het water zijn op dat moment
  3. Hoeveel warmt de zon het water op tot het tijdstip waarop je in het zwembad wil
  4. Gewenste temperatuur - opwarming door zon = warmtepomp temperatuur
De warmtepomp is een booster die het bad naar de temperatuur brengt om te zwemmen. Dan laat je de warmtepomp uit tot de dag (voor)dat je wil zwemmen en zet dan de warmtepomp aan op de gewenste watertemperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:47
BounceMeister schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 12:54:
Vorig jaar gehad, ging redelijk omdat ik het tyleen los op het dak had liggen en de zon niet optimaal was. Heb je meer zon of tyleen in een kast, dan is het ideaal.
Met kogelkranen kon ik het tyleen handmatig mee laten doen of afsluiten. (zou je kunnen automatiseren)

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrociStrike030

CrociStrike030

Jazsie schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 12:07:
[...]

Als je een wp hebt met wifi dan is de kans groot dat het inmiddels kan... 90% maken gebruik van de Tuya of kloon variant app...

Werkt prima met HA.
Die van mij werkt via de smart life app, komende maand proberen in HA te krijgen :).
Oh dat zou helemaal cool zijn! Ben benieuwd of het gaat lukken

Morgen gratis bier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08-05 08:57
_RRM_ schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 14:31:
[...]

Vorig jaar gehad, ging redelijk omdat ik het tyleen los op het dak had liggen en de zon niet optimaal was. Heb je meer zon of tyleen in een kast, dan is het ideaal.
Met kogelkranen kon ik het tyleen handmatig mee laten doen of afsluiten. (zou je kunnen automatiseren)
Er zijn automatische kogelkranen maar die zijn over het algemeen nogal duur
Misschien dat je kan kijken naar magneetkleppen van rainbird. Dit zijn kranen voor beregenings systemen maar daarvan is de diameter wel kleiner

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-05 10:23

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

alki schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 12:18:
https://www.ebay.de/itm/2...eB4a%7Ctkp%3ABFBM2PGkpftf

Die zijn prima, maar daar moet je er dan wel 3 of meer voor nemen wil je een beetje redement ;) Een aantal posts terug zie je mijn schutting opstelling wel.

Die hangt inmiddels al x aantal jaar aan de schutting

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Slim gegdaan @Ghostrider Ghostrider in "Zwembad verwarmen DIY"

Enige wat ik anders zou doen is alle matten parallel aansluiten. Dan heb je minder tegendruk en daarmee meer flow over de matten. Zou in theorie ook iets beter moeten zijn voor de opwarming (maar dat gaan jij en ik niet merken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-05 10:23

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Ep Woody schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 15:58:
Slim gegdaan @Ghostrider Ghostrider in "Zwembad verwarmen DIY"

Enige wat ik anders zou doen is alle matten parallel aansluiten. Dan heb je minder tegendruk en daarmee meer flow over de matten. Zou in theorie ook iets beter moeten zijn voor de opwarming (maar dat gaan jij en ik niet merken).
Bij mij gaat het water er aan de bovenkant in, daarna aan de onderkant eruit.

Ik heb een 5000 liter pomp meen ik, waarbij ik normaal de helft door de matten stuur. In principe maakt het niet uit hoe snel/langzaam het water door de matten gaat. Immers het gaat erom hoeveel het opwarmt.

Je merkt dit enorm snel; pomp uit = matten loeiheet. Pomp aan is matten vrij koel.

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Ghostrider schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 16:09:
[...]

Bij mij gaat het water er aan de bovenkant in, daarna aan de onderkant eruit.

Ik heb een 5000 liter pomp meen ik, waarbij ik normaal de helft door de matten stuur. In principe maakt het niet uit hoe snel/langzaam het water door de matten gaat. Immers het gaat erom hoeveel het opwarmt.

Je merkt dit enorm snel; pomp uit = matten loeiheet. Pomp aan is matten vrij koel.
Het is gewoon een basisprincipe, gewoon altijd proberen om parallel aan te sluiten, dat scheelt gewoon weerstand in je systeem. Dan hoef je minder gebruik te maken van een bypass en kost het minder kracht voor de pomp.

Nu draait het zo, dus lekker laten zitten, maar voor een nieuwe installatie adviseer ik het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:47
Togi schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 14:37:
[...]

Er zijn automatische kogelkranen maar die zijn over het algemeen nogal duur
Misschien dat je kan kijken naar magneetkleppen van rainbird. Dit zijn kranen voor beregenings systemen maar daarvan is de diameter wel kleiner
Het 50mm druk-PVC en 32mm tyleen was al prijzig met alle koppelingen naar 16mm en weer terug. De hobby is al snel ontspoord :X
Rainbird houd ik maar voor de tuin, waar het ook al door tikt 7(8)7, maar zeker een goed idee (y)

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronny191

ronny191

Zazza Sempa

Topicstarter
@orTixxx haha, ook weer wakker?

Ik sliep ook nog hoor.

Over een kleine 2 weken (mei vakantie) gaan we de boel weer opbouwen, hopende op een wat betere zomer dan vorig jaar.

Eens kijken of de collectoren de winter hebben overleeft. Met die grote storm enige tijd terug was heel mijn afdekzeiltje kapot gewaaid :(

Toch maar wat nieuws op gelegd ivm de hoge temps in de nu nog droge bakken.

Heb er weer zin an!

☜(˚▽˚)☞

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrociStrike030

CrociStrike030

Jazsie schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 12:07:
[...]

Werkt prima met HA.
En? Toevallig al geprobeerd :D

Morgen gratis bier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
Nog niet, minder tijd kunnen besteden dan de bedoeling.

Begin mei wil ik het bad gevuld hebben met water, dan poging wagen ermee :).

[ Voor 10% gewijzigd door Jazsie op 21-04-2022 21:13 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ronny191

ronny191

Zazza Sempa

Topicstarter
ZO. even vakantie, mooi tijd om alles weer van zolder te halen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yy3p4CLybwyY0irsdD7uD2T_Gdw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/30iw47fHBPXuphaBIQ5tQaJc.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuw jaar, nieuwe kansen na die rotzomer van 2021 :(

Afgelopen zondag met hulp van goede vriend alles weer terug opgebouwd.

Afdekzeil van de collectors gehaald, die hebben het wederom prima overleeft de hele winter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S2ccKBJ6rrcuql5TfkgeXOIBupM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TWvHfZ7KV0A8YXyMEeT0l3OY.jpg?f=fotoalbum_large

Werden wel al gelijk goed warm in het middagzonnetje, daarom maar besloten het bad even te vullen door de collectors heen, ging ook :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tTi-75ghzXOADiDeOGhSgpnLqF0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4h8tSLEiOJWiGt2r1WddTdgu.jpg?f=fotoalbum_large

Ons Solarzeil was vorige zomer door ene hagelbui helemaal verwoest, we zijn ditmaal eens voor een zwarte variant gegaan, kijken of die kleur de toplaag van het water ook beter verwarmt dan de blauwe.
Deze laat echter helemaal geen licht meer door in je bad, waar je zonder solarzeil juist lichtinval totaan de bodem van je bad zou hebben, geen idee wat dat uitmaakt??

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vffYN5QjhV7Zu6JIfGpXdo3HNNQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pDZB79Uymswvroy3kyrGVciw.jpg?f=fotoalbum_large

De allereerste collector die we gebouwd hadden nog eens van dak gehaald en opengemaakt, zag er ook nog als nieuw uit,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_3Pu8dUP1nzCN1J45nuFmwfHz7o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jx8qBXyyPPmpHlfVRtjaf8I7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8LzMVHu-33uAbr1Z1HQ5eaVfbK8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kfJPlH70sAO6i5pMibEDqJHS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qfrhn_V0gyMT6N9dWfL_OOHe7hY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UpSExOtPqe4AmqLpL5FGXzrc.jpg?f=fotoalbum_large

Alle huishoudfolie in de hoeken ervan tussen en een laagje schuim rondom aangebracht om het geheel weer af te dekken tegen de wind
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZpFi5CIaIYjwXTOOp7f9BtRjzBg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dVKc3dJ71CFYUFupUnPtb8CJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZicP13X6JKtuRIOSap8UJ0kd44g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RWC8juQ36MzOUEFBGJcmukpS.jpg?f=fotoalbum_large

Bij het bad alleen besloten om de koude schaduwkant langs de winderige schutting af te dekken, verders breng ik geen isolatie rondom meer aan na het aantreffen van schimmelplekken op de badliner.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-B486dmsd2ejC49bSgBAT5dvGeA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0w4nHTY4Z3AiHnBjEXmusPRJ.jpg?f=fotoalbum_large

Na groot succes vorig jaar, (met dank aan @orTixxx) paar kilo zout in het bad, zoutsysteem op den boost gezet en alles draaide weer als vanouds. geen lekkages, geen gedoe...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W4uKoR4cKLVvMuyxw1rR1OMNEQc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CYA0NYdnXL9nXefwrqZHKW9x.jpg?f=fotoalbum_large

Zwemweer is het hier de komende weken nog niet in Zeeland. maar klooien aan je bad is altijd leuk 8)

Iedereen die meeleest/meedoet alle plezier toegewenst deze zomer. en pas een beetje op met die hete dagen, we hebben voorgaande jaren al aardig de limieten opgezocht van het tyleen waar wij mee werken. die arme slangetjes kunnen ook maar zoveel hebben qua temperatuur.

☜(˚▽˚)☞

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ronny191

ronny191

Zazza Sempa

Topicstarter
Herkenbaar?

Water nog veels te koud, maar je nazaad constant aan de praat wanneer het zwemmen gaat?

Vanochtend even met zoonlief wezen rondcrossen ;)
YouTube: RC boat in swimmingpool

☜(˚▽˚)☞

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ronny191

ronny191

Zazza Sempa

Topicstarter
Vandaag het hekwerkje nog eens onderhanden genomen.

Het bad komt nooit exact op dezelfde plek te staan, en je wilt ook niet teveel ruimte verliezen door zon hek rond je bad. in ons geval wil je ook absoluut niet gaan boren in je siertegels met kans op breken, om er vervolgens een mooie bout in te jassen waar je enkel 1 van je palen aan kunt verankeren zodat je hekkie sterk en strak blijft staan om te voorkomen dat dat piskonijn niet aan je liner gaat kagen omdat dat beest van een paar tientjes zonodig vrij moet kunnen lopen in de tuin en voor honderden euries kan vernielen met zijn gebit waar je ook nog eens kosten aan hebt bij de dierenarts om dat weer goed te... :( :( :( :( :(

Ahum....

1ste stukkie hek verlengd met een balkje en ditmaal eens geklemd om je schuttingdeel heen met 2 hoekprofieltjes, scheelt weer schroeven in je schutting volgend jaar :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/izX4P9gSVUU8M11GqIYcBiXKcdY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EaByx0qCfrUIxPyiPfSJtT9I.jpg?f=fotoalbum_large

Extra hoekje hout omdat de metalen profielen toch ook bleven wiebelen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y4TNbdf5ixfE-084oMw-7506QNU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IfqEVIgLbNW76eTAwvqoez7H.jpg?f=fotoalbum_large

De poort dus 4 schutting planken naar links opgeschoven, voor meer ruimte rondom de schuurdeur

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xViJ2UeqqDfGrsrSycbfWpgJ9yI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZgMtyOtir0IoPutqKs9tcMTx.jpg?f=fotoalbum_large

Het poortdeurtje zelf rol nog steeds met gemak op dat kleine wieltje, Kids kunnen er snel in en uit, pappa helemaal happy ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8rPJvmMOfYrXcMNMBeilAA9RMXQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/unZYdT0neGQDLXgh2LD2rAQo.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hTn6oE2ifeA_9DFwP2425NGqjA8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tky98IR0dDyezdR9Aj88J9VC.jpg?f=fotoalbum_large

Ja... dat zie je goed, die plankjes zien er een beetje aangevreten uit he aan de onderkant, hoe zou dat nou komen??? nou zeg, kzou het ook nie weten? wie doet nou zoiets.......... :N
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4EZEaTVuMIOVmDyIbp_-T33FM-o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SWMpnKbQYOue8DLhFSRslskJ.jpg?f=fotoalbum_large

☜(˚▽˚)☞

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ronny191

ronny191

Zazza Sempa

Topicstarter
de eerste weken zijn achter de rug, hier mijn metingen van de afgelopen dagen afgerond op hele graden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MbF4qL8yP8kzbZHUaokLP5YDSAo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/si0pfBiC9Mvxalo76u9OVHFb.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals we van vorige jaren al wisten waren dagen van 20c nodig om zwemwater van 26 graden en dus zwembaar voor de kids te krijgen. Deze temperaturen zijn nog niet gehaald, maar wel is al mooi te zien dat bij zonnig weer de collectoren gelijk hun werking laten zien. We zien verder dat de temperatuur van het water altijd hoger lag dan de dagtemperatuur, ondanks de koude nachten. dat geeft toch aan dat de isolatie aan de zijwand, het solarzeil & de ondervloer van schuimtegels hun werk doen :)

Gemiddeld genomen kom ik aan een winst van 5c zwembadwater boven de dag tempratuur uit.
Gemiddeld genomen kom ik aan een verlies van 3c zwembadwater door de nacht uit.

Dat geeft dus geen zwemweer zoals net beschreven maar is ook niet erg, er was met de wind en gevoelstemperatuur alsnog niemand wezen zwemmen, al was het met 3 extra collectoren misschien wel op temperatuur geweest.

Volgende week word het weliswaar warmer, maar met veel bewolking, dus ook dan verwacht ik nog geen ideaal scenario. maar we gaan het bijhouden, en we gaan het meemaken.

Hier nog mensen die meer uit hun collectoren hebben weten te trekken?

Dan het volgende,

Mijn Maatje merkte vorig jaar al een groot verschil in temperatuur op in de bekistingen.
Deze stonden bij hem schuiner dan bij mij, en alle warme lucht in de bak bleek zich bovenin te nestelen.
Hoe schuiner de bak, hoe kleiner het deel in de bak waar de warmste lucht zit.
We hebben dan ook besloten om de bakken minder schuin te leggen (nog wel wat afloop voor regenwater) De hoop is nu dat dit warme gebied wat meer verspreid zit boven de tyleenrol zoals in onderstaande illustratie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HI5LRNEgxM0VRzN6ymzGiIIh_Ro=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TDwrrds0gp8NUEKH7GGFzQN3.jpg?f=user_large

Een zonnepaneel is meer gericht op het licht v/d zon, die presteren juist slechter in de hitte. terwijl bij de meesten hier de tyleenrol gewoon plat op dak ligt en omdat de slang rond is, hebben wij misschien helemaal niet zon last van een optimale hoek?
misschien maakt het helemaal niet uit onder welke hoek de zon erop valt?
En als het uitmaakt, zijn wij van mening dat dat extra rendement te verwaarlozen is.

Voor de mensen die dit jaar nog een bekisting gaan knutselen is ons advies om de bak zo laag mogelijk te houden.

☜(˚▽˚)☞

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjes
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-05 20:41
<verkeerde topic>

[ Voor 96% gewijzigd door sjorsjes op 10-05-2022 09:55 ]

Home-Assistant.io | Home-Assistant config | Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Topkoi
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 25-02-2023
Ik ben wel benieuwd wanneer je zo’n systeem op een zwembad monteert die in de grond zit. Hierdoor is je zwembad beter geïsoleerd en verlies je In de nacht minder warmte.

Ik heb een zwembad van circa 30 kub die de gehele dag in de zon ligt. De temperatuur buiten is nu 24 graden en het zwembad 21,1 graden. In de nacht koelt het zwembad niet zoveel af. Gisteren was het zwembad 23 graden maar ik moest wat bij vullen waardoor het zwembad vanmorgen 20 graden was.
Dit allemaal zonder extra te verwarmen.

Ik heb nog 200 meter tyleen slang liggen en ik zit echt te denken om ook een bekisting op het dak te leggen en te kijken wat dit doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
ronny191 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 23:42:
[...]
Dan het volgende,

Mijn Maatje merkte vorig jaar al een groot verschil in temperatuur op in de bekistingen.
Deze stonden bij hem schuiner dan bij mij, en alle warme lucht in de bak bleek zich bovenin te nestelen.
Hoe schuiner de bak, hoe kleiner het deel in de bak waar de warmste lucht zit.
We hebben dan ook besloten om de bakken minder schuin te leggen (nog wel wat afloop voor regenwater) De hoop is nu dat dit warme gebied wat meer verspreid zit boven de tyleenrol zoals in onderstaande illustratie

[Afbeelding]

Een zonnepaneel is meer gericht op het licht v/d zon, die presteren juist slechter in de hitte. terwijl bij de meesten hier de tyleenrol gewoon plat op dak ligt en omdat de slang rond is, hebben wij misschien helemaal niet zon last van een optimale hoek?
misschien maakt het helemaal niet uit onder welke hoek de zon erop valt?
En als het uitmaakt, zijn wij van mening dat dat extra rendement te verwaarlozen is.

Voor de mensen die dit jaar nog een bekisting gaan knutselen is ons advies om de bak zo laag mogelijk te houden.
Ook ik ben van mening dat de "hoek" zeker verschil uit maak. Net als bij zonnepanelen, hoe rechter tegenover de zon hoe meer zonnestraling je opneemt ipv weg kaatst.

Aangezien de zon in Juni-Juli het hoogst staat doe je dus het best aan om alles zo plat mogelijk te zetten en niet onder een hoek.

Scheelt je ook nog eens kosten mbt frame oid ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:16

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Zoekterm: solar cosine losses.
Iets schuin naar het zuiden zal beter zijn dan plat.
Is er niemand met een warmtemeter hier? :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-05 15:06
Mooie week om het zwembad weer op te zetten, alleen nu heb ik een dilemma;
omdat opwarmen vorig jaar met 1 solarmat erg lang op zich liet wachten heb ik er afgelopen winter een 2e bijgekocht. Maar zit nu erg in dubio hoe ik ze ga aansluiten; serie of parallel

Ik heb een 4,5 m³ filterpomp met filterbollen als medium. De matten komen 2,5m hoger te liggen.
Het zijn 2 van deze sets van 300x70 met in totaal dus 4 van die stroken die individueel aan te sluiten zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-KCDZBbyLDrihWKDNP6a7YmHSgY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EPJu30urvpgF1a0odhPrDies.jpg?f=user_large

Ik gebruik 40mm PVC om van de pomp bij de matten en terug bij het zwembad te komen.
Die buizen aan het begin en eind van een strook zijn ~32mm. Ze tellen 11 darmen van pak hem beet 3mm.

Ik denk dat als ik alle 4 de stroken parallel aansluit er nauwelijks doorstroming door de laatste 2 stroken zal zijn.
Is het desondanks toch beter ze parallel aan te sluiten, en dan de retour op de achterste mat zodat het water door iedere strook een even lange afstand moet afleggen?
Of zal ik efficiënter verwarmen met 2 of misschien alle 4 de stroken in serie?

//Edit
Heb 2 setjes van 2 parallel gemaakt, en die in serie, als compromis. Denk dat alle banen goed gevuld worden met een niet al te hoge doorstroomsnelheid. Bad is nu 24 graden, dus lijkt te werken. Vorig jaar haalde ik dat hoogstens tegen het eind van de middag

[ Voor 78% gewijzigd door frickY op 14-05-2022 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
Parallel doen, beter voor je waterflow :).

2 setjes van 2 parallel is ook een mooie oplossing, beter dan alles in serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upbeat78
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-04 21:38
frickY schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 12:21:
Mooie week om het zwembad weer op te zetten, alleen nu heb ik een dilemma;
omdat opwarmen vorig jaar met 1 solarmat erg lang op zich liet wachten heb ik er afgelopen winter een 2e bijgekocht. Maar zit nu erg in dubio hoe ik ze ga aansluiten; serie of parallel

Ik heb een 4,5 m³ filterpomp met filterbollen als medium. De matten komen 2,5m hoger te liggen.
Het zijn 2 van deze sets van 300x70 met in totaal dus 4 van die stroken die individueel aan te sluiten zijn.
[Afbeelding]

Ik gebruik 40mm PVC om van de pomp bij de matten en terug bij het zwembad te komen.
Die buizen aan het begin en eind van een strook zijn ~32mm. Ze tellen 11 darmen van pak hem beet 3mm.

Ik denk dat als ik alle 4 de stroken parallel aansluit er nauwelijks doorstroming door de laatste 2 stroken zal zijn.
Is het desondanks toch beter ze parallel aan te sluiten, en dan de retour op de achterste mat zodat het water door iedere strook een even lange afstand moet afleggen?
Of zal ik efficiënter verwarmen met 2 of misschien alle 4 de stroken in serie?

//Edit
Heb 2 setjes van 2 parallel gemaakt, en die in serie, als compromis. Denk dat alle banen goed gevuld worden met een niet al te hoge doorstroomsnelheid. Bad is nu 24 graden, dus lijkt te werken. Vorig jaar haalde ik dat hoogstens tegen het eind van de middag
Deze matten werken een beetje? Ik heb vorig jaar 1 intex matje gekocht. Dat verwarmt het wel iets, maar ik vind het water nog steeds erg fris. Ik ben dus ook aan het kijken naar andere (goedekope) methode. Ik vond zo ook een hoelahoep + vuilniszak om het water te verwarmen. Zeker als de kids naar school zijn kan dit z'n werk doen. Of een zwart afdekzeil.

Ik overweg ook om de leidingen zwart te maken naar de zandfilterpomp. In het kader; alle beetjes helpen.

Of misschien een kleine warmtepomp. Het is gewoon fijn als het water gewoon lekker is en dan wordt het zwembad ook meer gebruikt.
Pagina: 1 ... 9 ... 13 Laatste