de eerste weken zijn achter de rug, hier mijn metingen van de afgelopen dagen afgerond op hele graden
Zoals we van vorige jaren al wisten waren dagen van 20c nodig om zwemwater van 26 graden en dus zwembaar voor de kids te krijgen. Deze temperaturen zijn nog niet gehaald, maar wel is al mooi te zien dat bij zonnig weer de collectoren gelijk hun werking laten zien. We zien verder dat de temperatuur van het water altijd hoger lag dan de dagtemperatuur, ondanks de koude nachten. dat geeft toch aan dat de isolatie aan de zijwand, het solarzeil & de ondervloer van schuimtegels hun werk doen
Gemiddeld genomen kom ik aan een winst van 5c zwembadwater boven de dag tempratuur uit.
Gemiddeld genomen kom ik aan een verlies van 3c zwembadwater door de nacht uit.
Dat geeft dus geen zwemweer zoals net beschreven maar is ook niet erg, er was met de wind en gevoelstemperatuur alsnog niemand wezen zwemmen, al was het met 3 extra collectoren misschien wel op temperatuur geweest.
Volgende week word het weliswaar warmer, maar met veel bewolking, dus ook dan verwacht ik nog geen ideaal scenario. maar we gaan het bijhouden, en we gaan het meemaken.
Hier nog mensen die meer uit hun collectoren hebben weten te trekken?
Dan het volgende,
Mijn Maatje merkte vorig jaar al een groot verschil in temperatuur op in de bekistingen.
Deze stonden bij hem schuiner dan bij mij, en alle warme lucht in de bak bleek zich bovenin te nestelen.
Hoe schuiner de bak, hoe kleiner het deel in de bak waar de warmste lucht zit.
We hebben dan ook besloten om de bakken minder schuin te leggen (nog wel wat afloop voor regenwater) De hoop is nu dat dit warme gebied wat meer verspreid zit boven de tyleenrol zoals in onderstaande illustratie
Een zonnepaneel is meer gericht op het licht v/d zon, die presteren juist slechter in de hitte. terwijl bij de meesten hier de tyleenrol gewoon plat op dak ligt en omdat de slang rond is, hebben wij misschien helemaal niet zon last van een optimale hoek?
misschien maakt het helemaal niet uit onder welke hoek de zon erop valt?
En als het uitmaakt, zijn wij van mening dat dat extra rendement te verwaarlozen is.
Voor de mensen die dit jaar nog een bekisting gaan knutselen is ons advies om de bak zo laag mogelijk te houden.