Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Loei123 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 12:08:
[...]

Het idee was om het enigzins low budget te doen maar dan zullen de resultaten tegenvallen denk ik dan?

Een warmtepomp voor een badje van 2x3 lijkt me best overdreven.

Tevens hebben we al 14 zonnepanelen.
Hier ook een 4kW warmtepompje voor een 3m doorsnee bad.
En zo kan je tenminste ook verwarmen als de zon niet schijnt.

Verder verwacht ik dat het qua kosten niet heel veel zal schelen aangezien je al panelen hebt en waarschijnlijk je huidige filterpomp nog gewoon kan gebruiken.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Loei123 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 12:08:
[...]

Het idee was om het enigzins low budget te doen maar dan zullen de resultaten tegenvallen denk ik dan?

Een warmtepomp voor een badje van 2x3 lijkt me best overdreven.

Tevens hebben we al 14 zonnepanelen.
Mijn ervaring is dat het enige wat low budget is aan een opzetzwembad, het bad zelf is. De rest kost uiteindelijk toch best veel geld.
Ik heb een aantal jaren met tyleenslang gerommeld maar het resultaat is uiteindelijk niet geweldig. De kosten aan alle onderdelen lopen toch wel op en het blijft je aandacht vragen.
Ik heb er nu een warmtepomp naast staan, en die doet het altijd, ook bij bewolking of wind.
Je kunt er straks mooi de overproductie van de zonnepanelen mee wegstoken in de zomer.

(In heb ook een intex 2x3, helaas past een groter bad niet zonder de tuin rigoureus aan te passen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:15
BounceMeister schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:19:
[...]
Je kunt er straks mooi de overproductie van de zonnepanelen mee wegstoken in de zomer.
Ja opzich wel, maar in de zomer heb ik ook minimaal 2 airco's bijna dag en nacht aan staan. :9

Ik ga eens rondkijken naar een warmtepomp dan, als dat toch the way to go is en daar lijkt het op.

Bedankt allen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rpd
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-06 13:32

rpd

Loei123 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 14:24:
[...]

Ja opzich wel, maar in de zomer heb ik ook minimaal 2 airco's bijna dag en nacht aan staan. :9

Ik ga eens rondkijken naar een warmtepomp dan, als dat toch the way to go is en daar lijkt het op.

Bedankt allen.
Ik ga niet zeggen dat je geen warmtepomp moet kopen hoor, maar qua kosten is het wellicht helemaal niet zo super interessante oplossing. Wel lekker efficient en "groen" natuurlijk!
Als je het wilt combineren met de bestaande (beperkte) filterpomp kan je ook een eenvoudig intex of bestway verwarmingselement op marktplaats vinden. Dan heb je voor minder dan €100 een oplossing die welliswaar meer energie gebruikt, maar wel eenvoudig werkt en pas na vele uren verwarmen meer kost dan de warmtepomp. En spullen hergebruiken is ook goed voor de planeet zullen we maar zeggen ;)

Hobby'en was geen hobby'en als alles altijd goed en makkelijk ging...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
rpd schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 08:32:
[...]

Ik ga niet zeggen dat je geen warmtepomp moet kopen hoor, maar qua kosten is het wellicht helemaal niet zo super interessante oplossing. Wel lekker efficient en "groen" natuurlijk!
Als je het wilt combineren met de bestaande (beperkte) filterpomp kan je ook een eenvoudig intex of bestway verwarmingselement op marktplaats vinden. Dan heb je voor minder dan €100 een oplossing die welliswaar meer energie gebruikt, maar wel eenvoudig werkt en pas na vele uren verwarmen meer kost dan de warmtepomp. En spullen hergebruiken is ook goed voor de planeet zullen we maar zeggen ;)
Ik heb het idee dat jij een warmtepomp en verwarmingselement als twee aparte dingen omschrijft.

Het is mij in deze dan niet duidelijk wat een verwarmingselement is, kun je een voorbeeld geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rpd

rpd

Loei123 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 09:25:
[...]

Ik heb het idee dat jij een warmtepomp en verwarmingselement als twee aparte dingen omschrijft.

Het is mij in deze dan niet duidelijk wat een verwarmingselement is, kun je een voorbeeld geven?
Een warmtepomp is een apparaat dat met hoge efficientie elektriciteit omzet in warmte. Een verwarmingselement is niet veel meer dan een gloeidraad met een thermostaat tegen oververhitting dat elektriciteit nagenoeg 1:1 omzet in warmte.

Typisch voorbeeld van Intex bij de eerste shop die ik op google shopping kon vinden.

Deze heb ik zelf ook gekozen nadat ik heb uitvoerig heb overwogen om veel tijd en geld in tyleen en pompen of een warmtepomp te stoppen. Maar gezien de lage efficientie van een verwamringselement schaam ik me bijna dat ik zelf gebruik en als optie aandraag :X
Vraag me ook af of beide oplossingen wel onder DIY verwarmen vallen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
rpd schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:33:
[...]

Een warmtepomp is een apparaat dat met hoge efficientie elektriciteit omzet in warmte. Een verwarmingselement is niet veel meer dan een gloeidraad met een thermostaat tegen oververhitting dat elektriciteit nagenoeg 1:1 omzet in warmte.

Typisch voorbeeld van Intex bij de eerste shop die ik op google shopping kon vinden.

Deze heb ik zelf ook gekozen nadat ik heb uitvoerig heb overwogen om veel tijd en geld in tyleen en pompen of een warmtepomp te stoppen. Maar gezien de lage efficientie van een verwamringselement schaam ik me bijna dat ik zelf gebruik en als optie aandraag :X
Vraag me ook af of beide oplossingen wel onder DIY verwarmen vallen ;)
Dank voor de uitleg.

De DIY oplossingen uit dit topic spreken mij vooral aan omdat het geen stroom kost en sommige resultaten doen geloven dat 1 paneel voor mijn kleine 2x3 badje ruim voldoende zou zijn.

Ik ben dus alleen niet handig met klussen. 8)7

Food for thought...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rpd

rpd

Loei123 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:38:
[...]

Dank voor de uitleg.

De DIY oplossingen uit dit topic spreken mij vooral aan omdat het geen stroom kost en sommige resultaten doen geloven dat 1 paneel voor mijn kleine 2x3 badje ruim voldoende zou zijn.

Food for thought...
"Geen stroom" klopt natuurlijk niet echt. Om water te verwarmen met 100+ meter aan tyleen heb je een pomp nodig die een flinke druk + flow kan leveren. Die pompen gebruiken ook gewoon energie, vele malen meer dan je filterpompje. Ik weet niet meer of er een rekenvoorbeeld qua efficientie van tyleen vs warmtepomp in dit topic staat, maar ik verwacht dat de warmtepomp gaat winnen. Helemaal als je de praktische kant ook meeweegt. Tyleen betekent klussen en daarnaast heeft niet iedereen de ruimte voor tyleen. En ook zon schijnt niet altijd (fel) op de momenten dat je het bad wilt verwarmen. Ik zet de verwarming nu alleen aan als ik die nodig heb en het maakt niet uit of de zon schijnt, al is dat natuurlijk wel gunstiger omdat mijn 12 zonnepanelen die energie dan direct middels de verwarming in het bad kunnen stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:51
Loei123 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:38:
[...]

Dank voor de uitleg.

Food for thought...
In juli / augustus met zon was het bad van 17m3 prima op >27° te krijgen. Hiervoor 300m tyleen in 9 cirkels parallel op een plat dak gelegd zonder omkisting.
Mei, juni, september lukt hiermee niet.
Uiteindelijk een WP gekocht waarmee mei-sept haalbaar is.

Sluit me aan bij @BounceMeister de opmerking; alleen het bad is goedkoop, de rest niet.

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
_RRM_ schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 17:42:
[...]

In juli / augustus met zon was het bad van 17m3 prima op >27° te krijgen. Hiervoor 300m tyleen in 9 cirkels parallel op een plat dak gelegd zonder omkisting.
Mei, juni, september lukt hiermee niet.
Uiteindelijk een WP gekocht waarmee mei-sept haalbaar is.

Sluit me aan bij @BounceMeister de opmerking; alleen het bad is goedkoop, de rest niet.
Warmtepomp/element it is.

Bedankt allen!

Kleine nuance: Het bad is 220x150x60.

Geldt dan nog steeds hetzelfde advies? :9

[ Voor 7% gewijzigd door Loei123 op 21-01-2025 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _RRM_
Loei123 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 19:39:
[...]

Bedankt allen!

Afhankelijk wat jij wil.
Lekker warm ook zonder zon; WP (efficiënt / COP 1:11-16) of element (1:1)
Wisselende temperatuur op basis van zon en gemaakte (tyleen) constructie; DHZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:20
Loei123 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 19:39:
[...]

Bedankt allen!

Nu kopen op MP prijzen zijn lekker laag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
hay, een nieuw zwem seizoen is begonnen, tijd voor wat aanpassingen.

Doel: Home assistant mijn pomp laten regelen door de bodem en de retour tempratuur te vergelijken. en wanneer de retour tempratuur onder/ of op de bodem tempratuur zit de pomp uit gaat.

idee.

start 0930.
na 10 min vergelijk temp 1 en 2 elke 5 minuten. is 2 hoger dan gebeurd er niks.
is temp 1 en 2 gelijk, dan stop de pomp en start na 5 minuten. en vergelijk na 5 minuten weer.

1 en 2 nog steeds het zelfde (of 2 lager) dan stop en begin weer over 5 min
2 hoger dan 1. ga door.

rede dat ik tijdens het opstarten pas na 10 min kan meten.
mijn verwarmings loop is 1000meter 25mm tyleen die in de tuin op aarde licht.
zo vroeg in de ochtend is deze goed afgekoeld en moet er eerst genoeg water door gaan om een rare tempratuur meting te voorkomen.

(in de toekomst worden de 1000meter tyleenslangen vervangen voor 3000meter vloerverwarmingslang op 2 15 ports vloerverwarmings verdelers.
De slangen zullen dan onder het beton van de oprit wonen...)

los van hoe ik dit in homeassistant programeer, zie ik iets over het hoofd?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:55
Ik doe hetzelfde maar dan via de warmtepomp temp sensors en ik kijk daarnaast nog naar energie overschot/opbrengst.
Ik doe alle metingen met een half uur verloop ipv 5min om onnodig vaak pendelen te voorkomen. Als dus een temp voor ten minste 30min gehaald is zet dan de pomp in ultra silence mode, als dat ook weer een half uur dezelfde metingen afgeeft schakel dan uit.
etc.

Je wilt namelijk ook ten minste 2x je bad volume rond gepompt/gefiltert hebben. Als de temp continu gehaald wordt op een mooie zomerdag slaat in het slechtste geval je pomp niet aan.
Ik doe dus die metingen tussen 11:00 en 19:00 uur. De waterpomp start om 08:30 en gaat ook om 20:30 uur pas weer uit.

[ Voor 28% gewijzigd door GeeMoney op 05-05-2025 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Sorry. Ik heb 2 identieke pompen.
1 doet de filtering
De ander is voor de tyleenslangen in de tuin.

Wanneer het goed en zonnig is geeft dat mijn een delta van +3 graden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:32

Toppe

Oké ✅

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pOGVzR4jFpXFCHqMfx726UY-oVg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KRW0X0kbSYp5flnOMfCycZ12.jpg?f=fotoalbum_large

Zaterdag ochtend was het bad 12 graden :+

Ik verwarm uitsluitend op zonne warmte

[ Voor 4% gewijzigd door Toppe op 12-05-2025 14:29 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:22
Heb je ook foto's en/of beschrijving van je zwembad setup?

Prachtig natuurlijk en dit vraagt om meer informatie, helaas is dit je eerste post in deze topic...

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoozeOperator
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13:06
Hi all, ik heb wat advies nodig. Al enkele jaren aan het knutselen maar nog niet de juiste opstelling kunnen vinden. Hier staat een ronde intex van 305 waar pak m beet 4,5 kuub water in gaat. Ik kan wel tegen een beetje kou maar de kids zijn nog jong dus liever een graadje meer. kwa pomp heb ik er inmiddels een QX2100 van intex op zitten wat een mooie combi met een zoutsysteem is. Nadeel, pomp is niet bepaald stil of zuinig for that matter dus in bad zitten en pomp aan is niet bepaald gezellig. Kwa verwarming had ik een Duratech hotsplash HS40 (3,75 KW) welke eveneens niet bepaald stil is maar dit jaar komt er een 5kw model te staan. Daarnaast een drietal solar paneel heaters welke op het dak van de schuur staan. Om dit allemaal een beetje aan te sturen had ik er een tweetal drieweg bypasses tussen zitten om zo een schakeling te kunnen maken tussen 1, alleen filter 2, filter + solar 3, Filter + solar + WP of 4, alleen filter en WP

Dit jaar wil ik het anders doen en er een separaat circuit naast gaan leggen voor de verwarming, dit door de boel af te splitsen bij de outlet van het bad met https://www.thingiverse.com/thing:5674312 en hier een aparte pomp tussen te zetten met een veel lager debiet en geluidsniveau om zo toch het bad te verwarmen en niet gek te worden van het geluid. Dit kwa situatieschets en plannen.
Waar ik wat advies bij kan gebruiken is het volgende, ik zou de situatie kwa driewegkranen anders willen en ik had een praktische vraag of het verstandig is om als je een WP gebruikt en het zonnig weer is om dan altijd eerst de flow door de solar heaters te laten lopen en dan pas door de WP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Jazsie schreef op maandag 12 mei 2025 @ 14:50:
Heb je ook foto's en/of beschrijving van je zwembad setup?

Prachtig natuurlijk en dit vraagt om meer informatie, helaas is dit je eerste post in deze topic...
Vraag je dat aan mij?

Bad 2x3x75, gevuld tot 3/4 met een Ubbink pomp, ZFP van Intex. Na de pomp gaat het direct over van 32mm naar 16mm tyleen naar het dak toe. Daar ligt een warmtemat van 12m2 aangesloten met 1.5” aansluiting. In totaal 50m tyleen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_TB76On2tk18kblITvd1KrdeqGU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YVtxdAR4admxrMABfTeQfrYc.png?f=fotoalbum_large

Mat ligt onder het kruis

[ Voor 25% gewijzigd door Toppe op 13-05-2025 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:26

Rouwette

Rouwette.com

Toppe schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 07:53:
[...]

Vraag je dat aan mij?

Bad 2x3x75, gevuld tot 3/4 met een Ubbink pomp, ZFP van Intex. Na de pomp gaat het direct over van 32mm naar 16mm tyleen naar het dak toe. Daar ligt een warmtemat van 12m2 aangesloten met 1.5” aansluiting. In totaal 50m tyleen

[Afbeelding]

Mat ligt onder het kruis
welke app is dat?

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Sun’s path

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTiezl
  • Laatst online: 17-06 17:01
jack zomer schreef op maandag 5 mei 2025 @ 13:07:
Sorry. Ik heb 2 identieke pompen.
1 doet de filtering
De ander is voor de tyleenslangen in de tuin.

Wanneer het goed en zonnig is geeft dat mijn een delta van +3 graden
Ik wil mijn DIY setup ook monitoren met HA. Hoe hebben jullie je sensoren geregeld en aangesloten? Bij voorkeur knutsel ik een ESP boardje ofzo maar hoe en waar sluit ik de sensoren aan?

Yesterday's home runs don't win today's games. - Babe Ruth

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
DaTiezl schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 10:44:
[...]

Ik wil mijn DIY setup ook monitoren met HA. Hoe hebben jullie je sensoren geregeld en aangesloten? Bij voorkeur knutsel ik een ESP boardje ofzo maar hoe en waar sluit ik de sensoren aan?
ik heb een esp32 met 3 schroef ds18b20 thermometers. in het zwembadhuis

Sensor 1 zit bij mij op de bodemafvoer
Sensor 2 zit op de skimmer afvoer.
sensor 3 zit op de retour van de verwarming.

water richting mijn verwarmings lus gaat vanuit de bodem (sensor1) en komt terug via de stofzuiger water aansluiting (wanneer ik die gebruik moet ik de verwarming uit zetten en een klep om zetten zodat het werkt)(

en ik heb een esp32 met 2 schroef ds18b20 thermometers op de retour en aanvoer van de verwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:22
Toppe schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 07:53:
[...]

Vraag je dat aan mij?

[Afbeelding]

Mat ligt onder het kruis
Ik reageerde inderdaad op jouw bericht :).

Dat is een mooie oppervlakte aan zonnematten in verhouding tot je bad formaat, dan gaat het inderdaad lekker vlot.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Jazsie schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 11:26:
[...]

Ik reageerde inderdaad op jouw bericht :).

Dat is een mooie oppervlakte aan zonnematten in verhouding tot je bad formaat, dan gaat het inderdaad lekker vlot.
Kwam hem tegen op marktplaats. Iemand had die mat gekocht (10m breed!) voor een dakje van 3 meter 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTiezl
jack zomer schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 10:49:
[...]

ik heb een esp32 met 3 schroef ds18b20 thermometers. in het zwembadhuis
Ik heb een budget opstelling met maar een badje van 6m3 en 100mr tyleen op het platdak via bypass en ZFP. Is er een DIY/budget oplossing om sensoren te monteren tussen/op zwembadslangen/tyleen?

Ik heb hier wel wat ds18b20 sensoren liggen maar geen schroef types. Ik heb zojuist een ESP32 geprogrammeerd en die sensoren gewoon voor de testopstelling even in mijn intake en outtake gehangen. Dat werkt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gIAUra88_5krldfJq2Zl7pT6r78=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/rnf7iswWSvxOBHX82VUg9Jl5.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

DaTiezl schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 13:09:
[...]

Ik heb een budget opstelling met maar een badje van 6m3 en 100mr tyleen op het platdak via bypass en ZFP. Is er een DIY/budget oplossing om sensoren te monteren tussen/op zwembadslangen/tyleen?

Ik heb hier wel wat ds18b20 sensoren liggen maar geen schroef types. Ik heb zojuist een ESP32 geprogrammeerd en die sensoren gewoon voor de testopstelling even in mijn intake en outtake gehangen. Dat werkt:

[Afbeelding]
Ik zoek ook schroefmodellen maar wel 1 die op voorraad is in een Nederlandse winkel, lijkt wel onbegonnen werk 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djjvb
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14-06 22:36
Dag allen,

We hebben een 305 intex prism frame badje. Maar mijn zoon gaat er bijna niet in, omdat hij het snel te koud vind. Oorzaak; hij staat half in de schaduw. Beter plaatsing betekent hele tuin verbouwen. Dat komt zeker ook, maar nu even niet.

Dus paar jaar geleden besloten om voor de epdm matten te gaan. Alle spullen gekocht en heb ze deels gemonteerd, maar nooit echt aangesloten (gelijmd). Moest namelijk ook nog een pompkist maken, etc. Maar tijd is een schaars goed.

Afgelopen 2 jaar eigenlijk het bad niet opgezet; relatief slechte weer icm nog onvoldoende kunnen verwarmen, tiijd tekort, etc. Nu heb ik voor dit jaar een groter bad gekocht (4x2x1.22) en een poolex jetline fi 95 warmtepomp gekocht. En wil ik er weer mee aan de slag dit seizoen. (Heb overigens een intex 6m3 zfp, dus moet voldoende zijn.

Nu is mijn begin vraag eigenlijk het volgende. Ik heb dus beiden liggen; de hele epdm matten, etc. En dus een warmtepomp. Wat zouden jullie doen: Of alleen de warmtepomp? Of combineren met de matten? (Ik heb overschot qua zonnepanelen).
Maar dat laatste zorgt misschien weer voor extra complexiteit qua flow? Heb ik dan een dubbele bypass nodig? Etc? Graag jullie advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoozeOperator
djjvb schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 18:19:
Dag allen,

We hebben een 305 intex prism frame badje. Maar mijn zoon gaat er bijna niet in, omdat hij het snel te koud vind. Oorzaak; hij staat half in de schaduw. Beter plaatsing betekent hele tuin verbouwen. Dat komt zeker ook, maar nu even niet.

Dus paar jaar geleden besloten om voor de epdm matten te gaan. Alle spullen gekocht en heb ze deels gemonteerd, maar nooit echt aangesloten (gelijmd). Moest namelijk ook nog een pompkist maken, etc. Maar tijd is een schaars goed.

Afgelopen 2 jaar eigenlijk het bad niet opgezet; relatief slechte weer icm nog onvoldoende kunnen verwarmen, tiijd tekort, etc. Nu heb ik voor dit jaar een groter bad gekocht (4x2x1.22) en een poolex jetline fi 95 warmtepomp gekocht. En wil ik er weer mee aan de slag dit seizoen. (Heb overigens een intex 6m3 zfp, dus moet voldoende zijn.

Nu is mijn begin vraag eigenlijk het volgende. Ik heb dus beiden liggen; de hele epdm matten, etc. En dus een warmtepomp. Wat zouden jullie doen: Of alleen de warmtepomp? Of combineren met de matten? (Ik heb overschot qua zonnepanelen).
Maar dat laatste zorgt misschien weer voor extra complexiteit qua flow? Heb ik dan een dubbele bypass nodig? Etc? Graag jullie advies.
toon volledige bericht
Ha leuk, een vergelijkbare vraag heb ik hier boven staan :D, ik had voorheen ook altijd beide, dus zon verwarming en warmtepomp, kwa comlexiteit valt het wel mee. De setup die ik uiteindelijk had was Pomp (uit)--bypass(3weg)--Tstuk--bypass(3weg)--Tstuk--bad zie ook mijn verhaal hier boven SnoozeOperator in "Zwembad verwarmen DIY" dit jaar wil ik het toevallig ook anders doen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

Toppe schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 18:14:
[...]

Ik zoek ook schroefmodellen maar wel 1 die op voorraad is in een Nederlandse winkel, lijkt wel onbegonnen werk 7(8)7
Ik heb wel een gekeken naar koper t-stuk met schroefdraad. Gewoon van de Hornbach. Alleen nog niet echt gekeken hoe ik van 32 intex naar pvc/koper naar tyleen ga

[ Voor 3% gewijzigd door Rouwette op 14-05-2025 01:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Rouwette schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 01:29:
[...]

Ik heb wel een gekeken naar koper t-stuk met schroefdraad. Gewoon van de Hornbach. Alleen nog niet echt gekeken hoe ik van 32 intex naar pvc/koper naar tyleen ga
Waarom geen T stuk van tyleen?

En ik heb gewoon een puntstuk van tyleen naar PVC, daar past een 32mm slang omheen en met een slangklem dicht gezet.

Past precies en volledig waterdicht :9

Ik doelde overigens op een DS18B20 sensor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _RRM_
djjvb schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 18:19:
Dag allen,

toon volledige bericht
Ben begonnen met tyleen, ging prima in juli/augustus. Hierna een Poolex Jetline Premium Fi 75 gekocht. Twee jaar de combi gedraaid; WP + tyleen. Buiten juli/augustus om had ik het idee dat het eerder tegen werkte dan hielp. Water ging eerst door het tyleen en daarna de WP in.

Als je middels temperatuur verschil (aan/afvoer vanaf alleen het dak) de bypass naar het dak automatisch open/dicht kan zetten, dan is er wel winst te halen.
Wil je niet van mei tot oktober, dan is de combi prima. Anders misschien monitoren en de matten niet de hele dag mee laten doen.

Lees nog even terug.....: met het formaat bad en de warmtepomp (fi95) zou ik niks op het dak leggen. De fi75 (weliswaar iets anders type) doet het hier prima op 5.49x2.79x1.30

[ Voor 4% gewijzigd door _RRM_ op 14-05-2025 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-Lynx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-06 10:53
Hi allen,

Ik zit een beetje in dubio.

Wij hebben een zwembad van 400x210x80. Ongeveer 5700 liter water.

Deze willen we uiteraard verwarmen.
Ik heb ooit eens op MP een 2,5kw warmte pomp gekocht. Dit was uiteraard niet genoeg om het bad op een aangename temperatuur te houden. Daarnaast was de WP nog al wat lawaaierig.

Ik zat zelf te denken om 3 solarbollen op het dak van de overkapping te leggen. Deze staat heel de dag in de volle zon.
De afstand van de pomp naar het dak is ongeveer 15 meter. Dan nog 2,6 meter omhoog.
Het lijkt mij dat mijn ZPF van 3kuub per uur dat niet aan kan.

Dus er moet dan ook een nieuwe pomp komen.

Dan is een (2e hands) WP misschien toch een goede keuze.
We hebben zonnepanelen op het dak, maar die hebben geen hoge opbrengst en ze liggen pas in de middag in de zon.
Dus electra gebruik is ook wel een dingetje.
En zoals eerder genoemd... het geluid.

Wie heeft er ervaring met een stille warmte pomp en/ of solar bollen.

En als ik voor Solar bollen zou gaan, welke pomp is dan geschikt voor deze afstanden.
Ik heb genoeg 38mm buis liggen. Misschien ook nog wel wat 32mm PVC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoozeOperator
I-Lynx schreef op maandag 16 juni 2025 @ 21:38:
Hi allen,

Ik heb ooit eens op MP een 2,5kw warmte pomp gekocht. Dit was uiteraard niet genoeg om het bad op een aangename temperatuur te houden. Daarnaast was de WP nog al wat lawaaierig.

Ik zat zelf te denken om 3 solarbollen op het dak van de overkapping te leggen. Deze staat heel de dag in de volle zon.
De afstand van de pomp naar het dak is ongeveer 15 meter. Dan nog 2,6 meter omhoog.

We hebben zonnepanelen op het dak, maar die hebben geen hoge opbrengst en ze liggen pas in de middag in de zon.

En als ik voor Solar bollen zou gaan, welke pomp is dan geschikt voor deze afstanden.
toon volledige bericht
Of je trekt je verwarming apart van je normale circuit. Zie wat ik bijvoorbeeld een andere gebruiker verteld heb en het zelf ook heb gedraaid voor ik alles 50mm pvc maakte en nog steeds een apart verwarm circuit heb voor mijn solar panelen SnoozeOperator in "Het grote zwembad topic - Deel 2"
Mocht je meer info of fotos willen, let me know!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTiezl
I-Lynx schreef op maandag 16 juni 2025 @ 21:38:
Hi allen,

toon volledige bericht
ik heb nagenoeg dezelfde setup. Zelfde bad, zelfde afstand. Ik heb 2 50m tyleen spiralen via bypass op het platdak. Mijn ZFP is wel 4 kuub/u. Maar hij pompt het zonder moeite omhoog en rond.

In jou geval zou ik het gewoon eerst proberen. Koop een bol (of maak als echte tweaker een tyleenspiraal), sluit die aan op het dak. Test em met je huidige pomp. Koop er een bol bij als je het water niet warm genoeg vind. Test em. Werkt het, prima. Werkt het niet, koop een andere pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoozeOperator
DaTiezl schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 09:42:
[...]

ik heb nagenoeg dezelfde setup. Zelfde bad, zelfde afstand. Ik heb 2 50m tyleen spiralen via bypass op het platdak. Mijn ZFP is wel 4 kuub/u. Maar hij pompt het zonder moeite omhoog en rond.

In jou geval zou ik het gewoon eerst proberen. Koop een bol (of maak als echte tweaker een tyleenspiraal), sluit die aan op het dak. Test em met je huidige pomp. Koop er een bol bij als je het water niet warm genoeg vind. Test em. Werkt het, prima. Werkt het niet, koop een andere pomp.
Welk diameter tyleen ben je voor gegaan en hoe heb je dat gekoppeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTiezl
SnoozeOperator schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 09:50:
[...]

Welk diameter tyleen ben je voor gegaan en hoe heb je dat gekoppeld?
16mm en 32mm op de bypass. Alles met knel fittingen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0zIzEoT5QAh3_b_W4gCwIHeHSk0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uctd1WAro9nRB7FJeEscYrJ4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kxh3BC7YAV5kogQL2FgqsKDYXoo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pe2ou3ZbIVjq7hjZ9RAoceOT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NMP3PVnjPhm974DFfDU9agFoPLk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cLgLWXT07MN25l3UVo5kJWpS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoozeOperator
DaTiezl schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 11:42:
[...]

16mm en 32mm op de bypass. Alles met knel fittingen:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat ziet er nog best kek uit, enig idee hoeveel ruimte de spiralen grofweg innemen en werkt het naar jou idee beter dan van die panelen/bollen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaTiezl
Ze zijn een meter in diameter ofzo. Als je dit topic even doorspit vind je nog veel meer voorbeelden waar ik het ook van heb afgeleid. Ik weet niet of ze beter zijn dan andere middelen omdat ik het zelf nooit heb gehad dus niet kan vergelijken. Maar ik haal er positieve resultaten mee. Ik heb ze ook mat zwart gespoten gehad maar dat is er weer grotendeels vanaf verweerd. Sommige tweakers bouwen ze een bekisting met plexiglas en halen daardoor meer rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

Ik heb een bol voor de pomp liggen, plat op het dak liggen 3 intex solar matten, elk heeft een bypass ingebouwd. Ik heb ze half/half staan. Water komt nu met dit weer serieus warm terug het zwembad in.

Wil nog eens gaan knutselen met zelf bouw. Heb hoop 16mm liggen, Wil ze in parallel leggen maja weet niet of dat zinvol zal zijn en kostbaar door vele koppelingen om van intex naar tyleen te gaan.

Pagina: 1 ... 12 13 Laatste