Makvhz schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 14:20:
Goedemiddag,
Heb vanmiddag een tweetal zonnecollectoren op het dak van mijn schuur geïnstalleerd.
Deze heb ik via een bypass naar 32mm tyleen aangesloten op 2x 50 meter 16mm tyleen.
Als ik de bypass afsluit en enkel en alleen alles door de zonnecollectoren laat stromen heb ik nagenoeg geen flow.
De opvoerhoogte is ongeveer 2.5 meter, maar dat is omhoog en naar beneden waardoor je weer op 0 uitkomt?
De pomp is een Zandfilterpomp die 8.3m3 per uur filtert dus de kracht zou er moeten zijn. Kan het komen door eventueel lucht in de leidingen?
Zie hieronder de foto's voor verduidelijking:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
van 40-50mm naar 2x 12mm ? is wellicht teveel gevraagd, + de lengte van tyleen die voor extra weerstand zorgt.
Een opzet is bv van 40/50mm ---> 4-8x 12mm elk met een ball kraan (reduceren flow) in de volgorde A,B,C,D,E,F en dan de retour F,E,D,C,B,A kruislings dus +100% in/uit en de doelstelling is dat elke slang op de zelfde snelheid een emmer vult.
Overgens is het handig dat je de uitgang net iets hoger legt (stoeptegel eronder) dan de ingang, eventueel lucht heeft dan minder "weerstand" om eruit te gaan.
Verwacht ook geen 10 graden verschil tussen in en uit mijn delta T zit tussen 0,1 en 0,5 met 0,2 als gemiddeld maar dat is niet echt "ge-eikt"
+ koud water warmt sneller op dan "warm" water ..
TLDR als je met 3-5 graden verschil over de hele dag draaien kan opwarmen is nice, alles meer is een win. maar je kan pas wat roepen na de zomer.