Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:50
Loei123 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 12:08:
[...]

Het idee was om het enigzins low budget te doen maar dan zullen de resultaten tegenvallen denk ik dan?

Een warmtepomp voor een badje van 2x3 lijkt me best overdreven.

Tevens hebben we al 14 zonnepanelen.
Hier ook een 4kW warmtepompje voor een 3m doorsnee bad.
En zo kan je tenminste ook verwarmen als de zon niet schijnt.

Verder verwacht ik dat het qua kosten niet heel veel zal schelen aangezien je al panelen hebt en waarschijnlijk je huidige filterpomp nog gewoon kan gebruiken.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Loei123 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 12:08:
[...]

Het idee was om het enigzins low budget te doen maar dan zullen de resultaten tegenvallen denk ik dan?

Een warmtepomp voor een badje van 2x3 lijkt me best overdreven.

Tevens hebben we al 14 zonnepanelen.
Mijn ervaring is dat het enige wat low budget is aan een opzetzwembad, het bad zelf is. De rest kost uiteindelijk toch best veel geld.
Ik heb een aantal jaren met tyleenslang gerommeld maar het resultaat is uiteindelijk niet geweldig. De kosten aan alle onderdelen lopen toch wel op en het blijft je aandacht vragen.
Ik heb er nu een warmtepomp naast staan, en die doet het altijd, ook bij bewolking of wind.
Je kunt er straks mooi de overproductie van de zonnepanelen mee wegstoken in de zomer.

(In heb ook een intex 2x3, helaas past een groter bad niet zonder de tuin rigoureus aan te passen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 05-05 10:41
BounceMeister schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:19:
[...]
Je kunt er straks mooi de overproductie van de zonnepanelen mee wegstoken in de zomer.
Ja opzich wel, maar in de zomer heb ik ook minimaal 2 airco's bijna dag en nacht aan staan. :9

Ik ga eens rondkijken naar een warmtepomp dan, als dat toch the way to go is en daar lijkt het op.

Bedankt allen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rpd
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-05 13:48

rpd

Loei123 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 14:24:
[...]

Ja opzich wel, maar in de zomer heb ik ook minimaal 2 airco's bijna dag en nacht aan staan. :9

Ik ga eens rondkijken naar een warmtepomp dan, als dat toch the way to go is en daar lijkt het op.

Bedankt allen.
Ik ga niet zeggen dat je geen warmtepomp moet kopen hoor, maar qua kosten is het wellicht helemaal niet zo super interessante oplossing. Wel lekker efficient en "groen" natuurlijk!
Als je het wilt combineren met de bestaande (beperkte) filterpomp kan je ook een eenvoudig intex of bestway verwarmingselement op marktplaats vinden. Dan heb je voor minder dan €100 een oplossing die welliswaar meer energie gebruikt, maar wel eenvoudig werkt en pas na vele uren verwarmen meer kost dan de warmtepomp. En spullen hergebruiken is ook goed voor de planeet zullen we maar zeggen ;)

Hobby'en was geen hobby'en als alles altijd goed en makkelijk ging...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
rpd schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 08:32:
[...]

Ik ga niet zeggen dat je geen warmtepomp moet kopen hoor, maar qua kosten is het wellicht helemaal niet zo super interessante oplossing. Wel lekker efficient en "groen" natuurlijk!
Als je het wilt combineren met de bestaande (beperkte) filterpomp kan je ook een eenvoudig intex of bestway verwarmingselement op marktplaats vinden. Dan heb je voor minder dan €100 een oplossing die welliswaar meer energie gebruikt, maar wel eenvoudig werkt en pas na vele uren verwarmen meer kost dan de warmtepomp. En spullen hergebruiken is ook goed voor de planeet zullen we maar zeggen ;)
Ik heb het idee dat jij een warmtepomp en verwarmingselement als twee aparte dingen omschrijft.

Het is mij in deze dan niet duidelijk wat een verwarmingselement is, kun je een voorbeeld geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rpd

rpd

Loei123 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 09:25:
[...]

Ik heb het idee dat jij een warmtepomp en verwarmingselement als twee aparte dingen omschrijft.

Het is mij in deze dan niet duidelijk wat een verwarmingselement is, kun je een voorbeeld geven?
Een warmtepomp is een apparaat dat met hoge efficientie elektriciteit omzet in warmte. Een verwarmingselement is niet veel meer dan een gloeidraad met een thermostaat tegen oververhitting dat elektriciteit nagenoeg 1:1 omzet in warmte.

Typisch voorbeeld van Intex bij de eerste shop die ik op google shopping kon vinden.

Deze heb ik zelf ook gekozen nadat ik heb uitvoerig heb overwogen om veel tijd en geld in tyleen en pompen of een warmtepomp te stoppen. Maar gezien de lage efficientie van een verwamringselement schaam ik me bijna dat ik zelf gebruik en als optie aandraag :X
Vraag me ook af of beide oplossingen wel onder DIY verwarmen vallen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
rpd schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:33:
[...]

Een warmtepomp is een apparaat dat met hoge efficientie elektriciteit omzet in warmte. Een verwarmingselement is niet veel meer dan een gloeidraad met een thermostaat tegen oververhitting dat elektriciteit nagenoeg 1:1 omzet in warmte.

Typisch voorbeeld van Intex bij de eerste shop die ik op google shopping kon vinden.

Deze heb ik zelf ook gekozen nadat ik heb uitvoerig heb overwogen om veel tijd en geld in tyleen en pompen of een warmtepomp te stoppen. Maar gezien de lage efficientie van een verwamringselement schaam ik me bijna dat ik zelf gebruik en als optie aandraag :X
Vraag me ook af of beide oplossingen wel onder DIY verwarmen vallen ;)
Dank voor de uitleg.

De DIY oplossingen uit dit topic spreken mij vooral aan omdat het geen stroom kost en sommige resultaten doen geloven dat 1 paneel voor mijn kleine 2x3 badje ruim voldoende zou zijn.

Ik ben dus alleen niet handig met klussen. 8)7

Food for thought...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rpd

rpd

Loei123 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:38:
[...]

Dank voor de uitleg.

De DIY oplossingen uit dit topic spreken mij vooral aan omdat het geen stroom kost en sommige resultaten doen geloven dat 1 paneel voor mijn kleine 2x3 badje ruim voldoende zou zijn.

Food for thought...
"Geen stroom" klopt natuurlijk niet echt. Om water te verwarmen met 100+ meter aan tyleen heb je een pomp nodig die een flinke druk + flow kan leveren. Die pompen gebruiken ook gewoon energie, vele malen meer dan je filterpompje. Ik weet niet meer of er een rekenvoorbeeld qua efficientie van tyleen vs warmtepomp in dit topic staat, maar ik verwacht dat de warmtepomp gaat winnen. Helemaal als je de praktische kant ook meeweegt. Tyleen betekent klussen en daarnaast heeft niet iedereen de ruimte voor tyleen. En ook zon schijnt niet altijd (fel) op de momenten dat je het bad wilt verwarmen. Ik zet de verwarming nu alleen aan als ik die nodig heb en het maakt niet uit of de zon schijnt, al is dat natuurlijk wel gunstiger omdat mijn 12 zonnepanelen die energie dan direct middels de verwarming in het bad kunnen stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:51
Loei123 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:38:
[...]

Dank voor de uitleg.

Food for thought...
In juli / augustus met zon was het bad van 17m3 prima op >27° te krijgen. Hiervoor 300m tyleen in 9 cirkels parallel op een plat dak gelegd zonder omkisting.
Mei, juni, september lukt hiermee niet.
Uiteindelijk een WP gekocht waarmee mei-sept haalbaar is.

Sluit me aan bij @BounceMeister de opmerking; alleen het bad is goedkoop, de rest niet.

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
_RRM_ schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 17:42:
[...]

In juli / augustus met zon was het bad van 17m3 prima op >27° te krijgen. Hiervoor 300m tyleen in 9 cirkels parallel op een plat dak gelegd zonder omkisting.
Mei, juni, september lukt hiermee niet.
Uiteindelijk een WP gekocht waarmee mei-sept haalbaar is.

Sluit me aan bij @BounceMeister de opmerking; alleen het bad is goedkoop, de rest niet.
Warmtepomp/element it is.

Bedankt allen!

Kleine nuance: Het bad is 220x150x60.

Geldt dan nog steeds hetzelfde advies? :9

[ Voor 7% gewijzigd door Loei123 op 21-01-2025 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:51
Loei123 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 19:39:
[...]

Bedankt allen!

Afhankelijk wat jij wil.
Lekker warm ook zonder zon; WP (efficiënt / COP 1:11-16) of element (1:1)
Wisselende temperatuur op basis van zon en gemaakte (tyleen) constructie; DHZ

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-05 16:27
Loei123 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 19:39:
[...]

Bedankt allen!

Nu kopen op MP prijzen zijn lekker laag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
hay, een nieuw zwem seizoen is begonnen, tijd voor wat aanpassingen.

Doel: Home assistant mijn pomp laten regelen door de bodem en de retour tempratuur te vergelijken. en wanneer de retour tempratuur onder/ of op de bodem tempratuur zit de pomp uit gaat.

idee.

start 0930.
na 10 min vergelijk temp 1 en 2 elke 5 minuten. is 2 hoger dan gebeurd er niks.
is temp 1 en 2 gelijk, dan stop de pomp en start na 5 minuten. en vergelijk na 5 minuten weer.

1 en 2 nog steeds het zelfde (of 2 lager) dan stop en begin weer over 5 min
2 hoger dan 1. ga door.

rede dat ik tijdens het opstarten pas na 10 min kan meten.
mijn verwarmings loop is 1000meter 25mm tyleen die in de tuin op aarde licht.
zo vroeg in de ochtend is deze goed afgekoeld en moet er eerst genoeg water door gaan om een rare tempratuur meting te voorkomen.

(in de toekomst worden de 1000meter tyleenslangen vervangen voor 3000meter vloerverwarmingslang op 2 15 ports vloerverwarmings verdelers.
De slangen zullen dan onder het beton van de oprit wonen...)

los van hoe ik dit in homeassistant programeer, zie ik iets over het hoofd?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:43
Ik doe hetzelfde maar dan via de warmtepomp temp sensors en ik kijk daarnaast nog naar energie overschot/opbrengst.
Ik doe alle metingen met een half uur verloop ipv 5min om onnodig vaak pendelen te voorkomen. Als dus een temp voor ten minste 30min gehaald is zet dan de pomp in ultra silence mode, als dat ook weer een half uur dezelfde metingen afgeeft schakel dan uit.
etc.

Je wilt namelijk ook ten minste 2x je bad volume rond gepompt/gefiltert hebben. Als de temp continu gehaald wordt op een mooie zomerdag slaat in het slechtste geval je pomp niet aan.
Ik doe dus die metingen tussen 11:00 en 19:00 uur. De waterpomp start om 08:30 en gaat ook om 20:30 uur pas weer uit.

[ Voor 28% gewijzigd door GeeMoney op 05-05-2025 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Sorry. Ik heb 2 identieke pompen.
1 doet de filtering
De ander is voor de tyleenslangen in de tuin.

Wanneer het goed en zonnig is geeft dat mijn een delta van +3 graden

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Pagina: 1 ... 12 13 Laatste