Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:31
torrie1978 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 19:52:
[...]

sorry vergeten idd 50mm pvc buis nog niet gelijmd en 38mm intex zwembad slang
Dan kom je concreet uit op:

- Stuk 50mm buis in je T-stuk
- Daarop verloop van 50mm naar 63mm >> https://www.pvc24.nl/pimtas-pvc-lijm-verloopring/
- Daarop weer een puntstuk 63mm x 2" buitendraad >> https://www.pvc24.nl/pimtas-pvc-puntstuk/

3600 Wp op 0° (vrijwel plat)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• torrie1978
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-06 19:50
Jazsie schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 20:00:
[...]

Dan kom je concreet uit op:

- Stuk 50mm buis in je T-stuk
- Daarop verloop van 50mm naar 63mm >> https://www.pvc24.nl/pimtas-pvc-lijm-verloopring/
- Daarop weer een puntstuk 63mm x 2" buitendraad >> https://www.pvc24.nl/pimtas-pvc-puntstuk/

Dan kan ik toch ook deze nemen???

• Jazsie
Ja, dan heb je geen verloop nodig van 50 > 63mm :).

• Androo
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08:17
frickY schreef op maandag 22 mei 2023 @ 15:54:
Hoeveel liter van 24 graden krijg je er uit?
Als je er meer water doorheen kunt pompen zou ik dat zeker doen zolang je een temperatuur verschil van tenminste een halve graad houd.

Ik heb gister mijn Intex 3x2 opgezet. Die was vanochtend 19 en nu 24 graden op 4 solarmatten van 3 meter op het dak van de schuur. Hier gaat ongeveer 50 liter per minuut doorheen

[Afbeelding]
welke pomp gebruik jij hiervoor?
Ik heb een zelfde zwembad formaat, welke net voor mijn overkapping staat. hier kan ik eventueel ook solarmatten op leggen.

Heb je eventueel wat meer fotos van jouw opstelling? ( PM Mag ook )

Acties:
  • +3Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-06 23:09
Androo schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 08:47:
welke pomp gebruik jij hiervoor?
Ik heb een zelfde zwembad formaat, welke net voor mijn overkapping staat. hier kan ik eventueel ook solarmatten op leggen.

Heb je eventueel wat meer fotos van jouw opstelling? ( PM Mag ook )
Ik heb een Intex ZFP 4.5M³ met filterbollen. Ik gebruik een externe skimmer en het meeste zit met 40mm pvc aan elkaar in een tuinkist..

[Voor 33% gewijzigd door frickY op 24-05-2023 13:05]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
frickY schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 12:58:
[...]

Ik heb een Intex ZFP 4.5M³ met filterbollen. Ik gebruik een externe skimmer en het meeste zit met 40mm pvc aan elkaar in een tuinkist..

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Dat ziet er wel netjes uit. Ik heb hetzelfde bad en na 2 jaar met een cardridge pomp en een in de weg liggende intex mat zoek ik ook een soortgelijke oplossing.

Nog wat vraagjes:
- Hoeveel verbruikt deze pomp zo'n beetje?
- Enig idee hoe het geluid te vergelijken is met een cardidge pomp?
- Is de 4.5m3 genoeg, of had je achteraf liever een 6m3 genomen?
- Waar heb je die mooie pvc onderdelen voor de sensoren en kleppen vandaan?
- Zijn dit te solar matten die je hebt liggen? https://www.amazon.nl/-/e...&pd_rd_i=B08VMRHTFC&psc=1

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Vooral dat verbruik staat me tegen. Veel pompen verbruiken makkelijk 450W, terwijl een DC pomp met 100W ook al krachtig is. Waarom kiezen fabrikanten dan toch steeds een AC pomp met dat hoge vermogen?
Vooral met verwarming erbij staat zo'n pomp vrij lang aan. Dat tikt aan.

• frickY
SiErRa schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 12:59:
Dat ziet er wel netjes uit. Ik heb hetzelfde bad en na 2 jaar met een cardridge pomp en een in de weg liggende intex mat zoek ik ook een soortgelijke oplossing.

Nog wat vraagjes:
- Hoeveel verbruikt deze pomp zo'n beetje?
- Enig idee hoe het geluid te vergelijken is met een cardidge pomp?
- Is de 4.5m3 genoeg, of had je achteraf liever een 6m3 genomen?
- Waar heb je die mooie pvc onderdelen voor de sensoren en kleppen vandaan?
- Zijn dit te solar matten die je hebt liggen? https://www.amazon.nl/-/e...&pd_rd_i=B08VMRHTFC&psc=1
De pomp verbruikt;
182W met filteren (filterbollen) en via de solarmatten
183W met recirculatie en via de solarmatten
194W met filteren en de bypass open
200W met recirculatie en de bypass open
Dat vind ik raar en lijkt verkeerd om, maar dat zegt mijn Watt-meter. Mogelijk omdat het naar beneden komende water een zuigende werking op de pomp heeft.

Hiervoor had ik de bij het bad meegeleverde cartridge pomp. Die hoorde je nauwelijks en deze ZFP duidelijk wel. Ik overweeg nog om hem in de schuur te plaatsen want ik voel me licht bezwaard richting de buren, al hebben ze er zelf nooit wat van gezegd.

De 4.5m³ is (ruim) voldoende. Met recirculatie via de bypass geeft hij een heel stevige straal, maar ook nu (filteren+verwarmen) blijft daar voldoende van over.
Een volgende keer zou ik toch een andere pomp kopen, een met een voorfilter (zo een bakje, dat ontlucht makkelijker) en die stiller is.

Het PVC komt deels van pvc-voordeel.nl en deels van Wildkamp. Het nadeel is dat het allemaal vrij prijzig druk-pvc tot 16 bar is. In regulier pvc, wat sterk zat is, bestaan veel hulpstukken niet.
Die sensoren zijn 1/2" schroefdraad, de Intex 38" koppelingen zijn 2". Het meeste van mijn pvc is 40mm met 1" koppelingen. 40mm omdat die kranen een stuk goedkoper waren dan 50mm, en de koppelingen zodat ik het in de winter ver kan demonteren. Als ik het opnieuw kon doen had ik 50mm en meer flexibel PVC gebruikt. Inwendig is dit pvc bijv bij de koppelingen slechts 32mm.

1 van de matten is van Steinbach en de andere is een no-name. Er zit een klein lengte verschil tussen deze maar de aansluitingen passen wel op elkaar, en zijn hetzelfde als op die jij linkt. Op Marktplaats gaan die matten regelmatig voor een paar tientjes.
Die koppelingen lekken ondanks o-ringen overigens behoorlijk als je ze niet met teflon-tape in elkaar zet, en ik moet de kranen dicht zetten als de pomp uitgaat anders zuigen ze zich vol lucht door het wegtrekken van het water.

[Voor 16% gewijzigd door frickY op 27-05-2023 14:21]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• paul123456
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08-06 19:31
frickY schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 13:00:
[
, en ik moet de kranen dicht zetten als de pomp uitgaat anders zuigen ze zich vol lucht door het wegtrekken van het water.
Hier heb ik dit jaar ook last van, met het gevolg dat het systeem dan niet/slecht opstart.
Heeft iemand hier een makkelijke oplossing voor?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• chundo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08-06 16:59
Ik heb het forum een beetje doorgelezen en ik wil ook een poging wagen om onze zwemvijver te verwarmen. Mijn voorkeur is een zelfbouwproject met tyleenslang.
Onze vijver is 30 m3, ik heb tijdens de bouw al een aanvoer en 2 injectors voorzien. Ik heb een plat dak van 3 meter hoog en het is 15 meter van mijn vijver.
Ik hoef geen water van 30° maar wil het gewoon een paar graden verwarmen als de zon schijnt.

- Hoeveel meter tyleen buis zou ik nodig hebben om collectors te maken en welk merk is goed, het gaat winter en zomer buiten liggen en het zou zonde zijn als het na 1 jaar verduurd is.
- welke buis kan ik het beste van vijver tot collector gebruiken, diezelfde tyleenbuis of drukpvc?
- ik ga een aparte pomp bijzetten (filteren gebeurd met lava en planten en ga ik gescheiden houden) zodat ik ze kan aan en uitschakelen bij mooi weer, wat is hier een goede pomp voor?
- zijn er nog zaken waar ik rekening mee moet houden, terugslagkleppen of iets zodat in de winter de buis niet kapot vriest door resterend water

Alvast bedankt voor jullie inzichten _/-\o_

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 01:54
@chundo of je maakt het systeem winterklaar, aka met lucht het water er uit blazen.

Of een klep op het laagste punt waar hij water uit kan tijdens geen gebruik.

Ik heb de verwarming op een 2de pomp, heb voor het bad en de verwarming 2 nieuwe identieke pompen gehaald.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
jack zomer schreef op zondag 28 mei 2023 @ 17:46:
@chundo of je maakt het systeem winterklaar, aka met lucht het water er uit blazen.

Of een klep op het laagste punt waar hij water uit kan tijdens geen gebruik.

Ik heb de verwarming op een 2de pomp, heb voor het bad en de verwarming 2 nieuwe identieke pompen gehaald.
Dan willen wij graag weten welke pompen dat zijn natuurlijk. ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jack zomer
BounceMeister schreef op zondag 28 mei 2023 @ 17:52:
[...]

Dan willen wij graag weten welke pompen dat zijn natuurlijk. ;)
2 astralpool Victoria Plus 2cv( dacht ik misschien 3cv.)

De een doet 1800watt door de filter en het zwembad.
De andere doet 900watt door 1km aan 25mm tyleenbuis

Acties:
  • 0Henk 'm!

• chundo
jack zomer schreef op zondag 28 mei 2023 @ 18:15:
[...]

2 astralpool Victoria Plus 2cv( dacht ik misschien 3cv.)

De een doet 1800watt door de filter en het zwembad.
De andere doet 900watt door 1km aan 25mm tyleenbuis
Hoe groot is u zwembad? 1km tyleenbuis kan al tellen.
Zit er eigenlijk verschil in die tyleenbuis of kan ik gewoon de goedkoopste die ik vind gebruiken?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jack zomer
chundo schreef op zondag 28 mei 2023 @ 18:30:
[...]

Hoe groot is u zwembad?
170m3 ongeveer.

Ik heb gewoon willekeurig tyleen gekocht. Volgens mij is het 1.5mm tot 2mm wand dikte.
Wel hoge druk dus tot 16bar voor de zekerheid genomen.
(Ooit 12 bar op een 10bar tyleenleiding gezet... Geen suc6 :) :) )

Momenteel zit er ongeveer 5 graden verschil tussen water in het zwembad en water na de tyleenbuizen

[Voor 12% gewijzigd door jack zomer op 28-05-2023 20:19]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jazsie
chundo schreef op zondag 28 mei 2023 @ 12:45:
Ik heb het forum een beetje doorgelezen en ik wil ook een poging wagen om onze zwemvijver te verwarmen. Mijn voorkeur is een zelfbouwproject met tyleenslang.
Onze vijver is 30.000 m3, ik heb tijdens de bouw al een aanvoer en 2 injectors voorzien. Ik heb een plat dak van 3 meter hoog en het is 15 meter van mijn vijver.
Ik hoef geen water van 30° maar wil het gewoon een paar graden verwarmen als de zon schijnt.

- Hoeveel meter tyleen buis zou ik nodig hebben om collectors te maken en welk merk is goed, het gaat winter en zomer buiten liggen en het zou zonde zijn als het na 1 jaar verduurd is.
- welke buis kan ik het beste van vijver tot collector gebruiken, diezelfde tyleenbuis of drukpvc?
- ik ga een aparte pomp bijzetten (filteren gebeurd met lava en planten en ga ik gescheiden houden) zodat ik ze kan aan en uitschakelen bij mooi weer, wat is hier een goede pomp voor?
- zijn er nog zaken waar ik rekening mee moet houden, terugslagkleppen of iets zodat in de winter de buis niet kapot vriest door resterend water

Alvast bedankt voor jullie inzichten _/-\o_
Ik weet niet hoor maar denk niet dat je hier advies gaat krijgen die je nodig hebt.

Met een zwemvijver inhoud van 30.000 m3 lijkt het me handig om een professioneel bedrijf te laten komen?
We hebben het hier over 30.000 (m3) x 1.000 (liter) = 30 miljoen liter water...

Bedoel, dat is 30.000 keer groter dan mijn Spa'tje van 1m3 :9~.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• estenm
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 04-06 22:51
estenm schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 23:47:
Vandaag begonnen, morgen eens testen...

Moet alleen nog even kijken hoe ik zorg dat de buis op z'n plek blijft....voor nu even wat houten latjes gebruikt....

[Afbeelding]
Mijn bord is dus klaar, ik ben overtuigd, ga er nog 3 maken en aansluiten. Mijn idee is, buis naar warmtepomp zaag ik door, T ertussen 50x32x50, erboven nog een kogelkraan om de flow naar mijn borden te regelen...maar dus vanaf die 32 ga ik met een lange buis naar het platdak waar ik aftakking mask naar de borden. Ze draaien dan parallel.

Nu is mijn vraag, zouden jullie de retour van de borden op de aanvoer van de warmtepomp zetten zodat het warmere water ook nog eens door de warmtepomp gaat? Of zouden jullie ze parallel houden?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• chundo
Jazsie schreef op maandag 29 mei 2023 @ 00:22:
[...]

Ik weet niet hoor maar denk niet dat je hier advies gaat krijgen die je nodig hebt.

Met een zwemvijver inhoud van 30.000 m3 lijkt het me handig om een professioneel bedrijf te laten komen?
We hebben het hier over 30.000 (m3) x 1.000 (liter) = 30 miljoen liter water...

Bedoel, dat is 30.000 keer groter dan mijn Spa'tje van 1m3 :9~.
30 m3, ik heb 30.000 liter en ze door elkaar gegooid en gewijzigd 8)7

Acties:
  • 0Henk 'm!

• chundo
jack zomer schreef op zondag 28 mei 2023 @ 20:18:
[...]

170m3 ongeveer.

Ik heb gewoon willekeurig tyleen gekocht. Volgens mij is het 1.5mm tot 2mm wand dikte.
Wel hoge druk dus tot 16bar voor de zekerheid genomen.
(Ooit 12 bar op een 10bar tyleenleiding gezet... Geen suc6 :) :) )

Momenteel zit er ongeveer 5 graden verschil tussen water in het zwembad en water na de tyleenbuizen
Hoe komt er zoveel druk op die leiding? Staat er zoveel druk op dat water door die pomp? Ik kan mij geen gedacht maken van de druk die je er door jaagt…

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jack zomer
chundo schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 19:11:
[...]

Hoe komt er zoveel druk op die leiding? Staat er zoveel druk op dat water door die pomp? Ik kan mij geen gedacht maken van de druk die je er door jaagt…
Ik heb geen idee hoeveel of weinig druk er op staat.
Vermoed eigenlijk geen druk,
Maar naar mijn mening zijn de leidingen wat meer hurferproof

Maar heb ooit een normale buis (10bar) gebruikt voor mijn waterleiding..
Dat werkt niet als er 12? Of 16bar binnenkomt.. dus sindsdien gebruik ik eigenlijk altijd de hogere druk versie. Ook met begraven van leidingen etc

Of bedoel je de druk op de waterleiding?
Dat is 40mm tyleen op 12 of 16 bar.
Denk dat er aan de andere kant een vrij grote pomp staat, :) :)
Was oorspronkelijk een irrigatie waterleiding, en niet in nld

[Voor 14% gewijzigd door jack zomer op 30-05-2023 19:24]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• torrie1978
Is er hier iemand die de temperatuur van de aanvoer en afvoertemperatuur van de panelen/matten/rollen meet?? Zo ja hoe ?? ik zat te denken aan een ESP8266 met DS18B20 Temperature Sensor erop aangesloten. Deze wil ik dan via een klein gaatje in de pvc buiis dan en dan dichtkitten. Op die manier kan ik alles ook via wifi in de gaten houden. Ik zit alleen nog te denken hoe ik het een en ander moet voorzien van voeding??

ZIjn er nog andere makkelijkere manieren of heeft iemand ongeveer hetzelfde gedaan en hoe ??
BVD

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
torrie1978 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 19:44:
Is er hier iemand die de temperatuur van de aanvoer en afvoertemperatuur van de panelen/matten/rollen meet?? Zo je hoer ?? ik zat te denken aan een ESP8266 met DS18B20 Temperature Sensor erop aangesloten. Deze wil ik dan via een klein gaatje in de pvc buiis dan en dan dichtkitten. Op die manier kan ik alles ook via wifi in de gaten houden. Ik zit alleen nog te denken hoe ik het een en ander moet voorzien van voeding??

ZIjn er nog andere makkelijkere manieren of heeft iemand ongeveer hetzelfde gedaan en hoe ??
BVD
Check even wat je in je tweede zin geschreven hebt. ;)

Ik zou gaan voor een thermowell, die kan de druk van je leidingen aan. Daarin plaats je dan een ds18b20.

Edit, ik vond nog een plaatje ervan:
https://tweakers.net/i/DLdW5X9FCDDnz3B3K9GS_p-A5FQ=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MWWMuazxNWWXBhCDQmko4UOi.jpg?f=fotoalbum_small
Een t-stuk met verloop naar 1/2 inch bsp draad en daarin een thermowell geschroefd (ook bsp versie). Let op de diameter van de thermowell zodat de sensor erin past en let op de lengte, zodat hij wel in aanraking komt met het water, maar het niet teveel blokkeert.

[Voor 29% gewijzigd door BounceMeister op 30-05-2023 19:57]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• torrie1978
BounceMeister schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 19:53:
[...]

Check even wat je in je tweede zin geschreven hebt. ;)

Ik zou gaan voor een thermowell, die kan de druk van je leidingen aan. Daarin plaats je dan een ds18b20.

Edit, ik vond nog een plaatje ervan:
[Afbeelding]
Een t-stuk met verloop naar 1/2 inch bsp draad en daarin een thermowell geschroefd (ook bsp versie). Let op de diameter van de thermowell zodat de sensor erin past en let op de lengte, zodat hij wel in aanraking komt met het water, maar het niet teveel blokkeert.
OK bedankt voor het anwoord. Heb regel 2 aangepast. thnx.
Ik had eigenlijk gehoopt op een iets makkelijkere manier om het te gaan doen. Vandaar dat ik zei een klein gaatje erin boren en met kit goed dichtmaken. Ik gebruik trouwens 50mm pvc buis gelijmd. Als ik het op jouw manier zou doen dan zou ik dus een gedeelte weer los moeten halen (zagen) aangezien het geplakt is allemaal.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jack zomer
Misschien een gaatje maken, en daar een zadel overheen zetten en verlijmen in draad 1/2 voor de sensoren

Ik heb er 5 op 2 esp32 bordjes. Welke doormiddel van een 5 meter utp draad hun stroom krijgen vanuit een usb lader

[Voor 36% gewijzigd door jack zomer op 30-05-2023 20:47]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jazsie
torrie1978 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 20:18:
[...]

OK bedankt voor het anwoord. Heb regel 2 aangepast. thnx.
Ik had eigenlijk gehoopt op een iets makkelijkere manier om het te gaan doen. Vandaar dat ik zei een klein gaatje erin boren en met kit goed dichtmaken. Ik gebruik trouwens 50mm pvc buis gelijmd. Als ik het op jouw manier zou doen dan zou ik dus een gedeelte weer los moeten halen (zagen) aangezien het geplakt is allemaal.
Ander manier is aanboorzadel gebruiken met daar in een thermowell.
Zo had ik het gedaan bij mijn bestaande installatie, hoef je niet te gaan lopen zagen.
Enkel een gaatje boren is voldoende :)

>> https://pvcvoordeel.nl/vdl-aanboorzadel-50mm-x-1-2-prod/

Gaatje maken en kitten gaat problemen geven, vergeet niet dat er toch wel een druk op zit...

• frickY
torrie1978 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 19:44:
Is er hier iemand die de temperatuur van de aanvoer en afvoertemperatuur van de panelen/matten/rollen meet?? Zo ja hoe ?? ik zat te denken aan een ESP8266 met DS18B20 Temperature Sensor erop aangesloten. Deze wil ik dan via een klein gaatje in de pvc buiis dan en dan dichtkitten. Op die manier kan ik alles ook via wifi in de gaten houden. Ik zit alleen nog te denken hoe ik het een en ander moet voorzien van voeding??

BVD
Ik heb een T-stuk in mijn pvc leiding, waar ik een temperatuursensor in heb geschroeft. Die hangen aan een display die toevoer in blauw en terug opgewarmt in rood weergeeft.

Deze sensoren;
https://www.aliexpress.co...st_main.28.22aa1802WvGQJb

Dit display
https://www.aliexpress.co...st_main.38.22aa1802WvGQJb

Gevoed met een USB adapter.

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

Rouwette

Rouwette.com

frickY schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:33:
[...]

Ik heb een T-stuk in mijn pvc leiding, waar ik een temperatuursensor in heb geschroeft. Die hangen aan een display die toevoer in blauw en terug opgewarmt in rood weergeeft.

Deze sensoren;
https://www.aliexpress.co...st_main.28.22aa1802WvGQJb

Dit display
https://www.aliexpress.co...st_main.38.22aa1802WvGQJb

Gevoed met een USB adapter.
Ik heb deze sensors, https://nl.aliexpress.com...YZim&gatewayAdapt=glo2nld

Aan een ESP je hangen

https://www.rouwette.com/

• chundo
Ik heb 1 aanzuiging in de vijver liggen en 2 inspuiters (voor warm water). Ik ga 4 collectors voor warm water maken.
Op welke manier ga ik het meeste rendement hebben?

A ik zuig het water aan, laat het door de 4 collectors lopen en splits het over de 2 inspuiters

B ik zuig het water aan, ik splits het naar 2 x 2 collectors en ga verder naar de 2 inspuiters

Ga ik ergens een verschil hebben of maakt het niet uit?

• BounceMeister
  • Niet online
Bestel er gelijk wat meer. De meeste DS18B20 zijn imitatie en geven soms wat eerder de geest. De afwijking die ze hebben kun je vaak in software wel corrigeren.

• BounceMeister
  • Niet online
chundo schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 16:14:
Ik heb 1 aanzuiging in de vijver liggen en 2 inspuiters (voor warm water). Ik ga 4 collectors voor warm water maken.
Op welke manier ga ik het meeste rendement hebben?

A ik zuig het water aan, laat het door de 4 collectors lopen en splits het over de 2 inspuiters

B ik zuig het water aan, ik splits het naar 2 x 2 collectors en ga verder naar de 2 inspuiters

Ga ik ergens een verschil hebben of maakt het niet uit?
Sowieso door de collectors zoveel mogelijk parallel laten lopen. Koud water opwarmen gaat in de collector beter dan warm water nóg warmer maken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
frickY schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 13:00:
[...]

De 4.5m³ is (ruim) voldoende. Met recirculatie via de bypass geeft hij een heel stevige straal, maar ook nu (filteren+verwarmen) blijft daar voldoende van over.
Een volgende keer zou ik toch een andere pomp kopen, een met een voorfilter (zo een bakje, dat ontlucht makkelijker) en die stiller is.
Iemand nog tips voor een ZFP met deze capaciteit die wel stil (en bij voorkeur ook zuinig) is?
Als ik google, zie ik maar weinig specs over het geluid wat de verschillende modellen produceren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• frickY
@SiErRa Ik denk dat je dan in een andere prijscategorie (€250+) bij dit soort pompen komt
https://www.toppy.nl/prod...ibwv-iA-RvphoCu2YQAvD_BwE

• Rectifier78
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23:15
Nieuwe topic gestart.

[Voor 97% gewijzigd door Rectifier78 op 08-06-2023 22:21. Reden: Foutje]

• nautic
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:47
Correctie verkeerde topic 8)7

[Voor 90% gewijzigd door nautic op 08-06-2023 20:06]

• honda-noob
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:01
nautic schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 19:37:
HELP: Zojuist mijn index zandfilterpomp op neutraal gezet. Aangedaan want ik wilde een timer instellen. Echter begon hij direct met filteren toen ik hem aan deed ondanks dat hij op neutraal stond? Is dit normaal? Ik heb hem uitgezet, stekker er uit etc. Zelfde verhaal. Uiteindelijk weer uitgezet. Op filteren gezet en vervolgens een timer gezet van een uur om te kijken wat er daarna gebeurd.

Ik heb hem net twee dagen, dus geen idee wat normaal is...
Als je de ZFP op N zet en vervolgens aan, gaat ie ook aan. Niet per se filteren.

Even een andere vraag: in dit topic is al veel geschreven over m2 mbt verwarming (DIY of gekocht). Nu heb ik al een solarmat a 1,2m2. Een 50m opgerolde tyleenslang is ook 1m2 (ish). Dat is toch nooit hetzelfde qua verwarmingsvermogen? In zo een intex solarmatje zit max 10 meter aan slang.
Was wel even nieuwsgierig of ik qua denk wijze beetje juiste richting zit.
Pagina: 1 ... 10 11 12 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee