Vorig jaar 2x3m intex opzetzwembad aangeschaft, maar het bleek al snel dat onze kids niet zo van koud water houden
Daarom nu maar eens kijken of we daar iets aan kunnen doen.
Ik ben begonnen met dit draadje goed doorlezen om te leren van jullie ervaringen.
Met de vuistregel dat de collector 1/3 van de zwmbadoppervlakte zou moeten zijn kwam ik dus op ongeveer 2 m2 tyleen collector.
Ik denk dan aan 2x50 meter 16mm to 25mm tyleen.
Ik worstel echter nogal met de pomp.
Nu staat het bad echt dicht bij mijn schuurtje (~1m) waar ik de collectors op wil leggen, daar zou ik dus prima een pomp in kunnen monteren die dan ook nog onder water niveau zou zitten en dus niet echt hoeft te kunnen aanzuigen.
Momenteel heb ik een simpel filterpompje dat nooit de collector kan voorzien van voldoende druk en flow. Ik heb hier wel een oude CV pomp (
Grundfos UPS 25-40 S 180) die ik hier bij voorkeur voor zou willen gebruiken. Dat zou namleijk een flinke investering in een mooie ZFP schelen. Ik twijfel alleen of deze CV pomp wel voldoende druk/flow zou kunnen leveren.
Ik begrijp niet helemaal hoe ik de tabel op de website moet lezen om te zeggen waar ik nou op uit zou komen. Ik zoek naar een flow tussen 500 en 1000 liter per uur, maar afhankelijk van de gekozen slangdiameter zit ik volgens het eenvoudige dikke duim lijstje (
op deze website) met een drukverlies van ongeveer 0,65 bar - 0,8 bar (dit is dan wel gebaseerd op een hogere flow, dus dat zal voor de ruk nog positief uitpakken bij mijn lagere flow).
Als ik de tabel van de pomp erbij pak, kan ik dan stellen dat ik op stand 2, bij 0.4 bar net geen 500 liter per uur zal halen?
Met een beetje mazzel gaat die lagere flow voldoende helpen in de leidingwerstand, om zo op een lagere druk uit te komen. Wellicht zou ik dan zelfs nog richting de 1000liter per uur kunnen komen. Dat zou helemaal mooi zijn, want dan zou ik de verschillend estanden op de pomp kunnen gebruiken om de flow te tuninen op het temperatuurverschil tussen in/uit van de collector. Ik zou dit alleen liever vooraf wat beter kunnen onderbouwen, zodat ik straks niet als nog een deel van het systeem moet ombouwen en extra te moeten investeren.
Hoor graag hoe jullie hier tegenaankijken.
Hobby'en was geen hobby'en als alles altijd goed en makkelijk ging...