SiErRa schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 12:59:
Dat ziet er wel netjes uit. Ik heb hetzelfde bad en na 2 jaar met een cardridge pomp en een in de weg liggende intex mat zoek ik ook een soortgelijke oplossing.
Nog wat vraagjes:
- Hoeveel verbruikt deze pomp zo'n beetje?
- Enig idee hoe het geluid te vergelijken is met een cardidge pomp?
- Is de 4.5m3 genoeg, of had je achteraf liever een 6m3 genomen?
- Waar heb je die mooie pvc onderdelen voor de sensoren en kleppen vandaan?
- Zijn dit te solar matten die je hebt liggen?
https://www.amazon.nl/-/e...&pd_rd_i=B08VMRHTFC&psc=1
De pomp verbruikt;
182W met filteren (filterbollen) en via de solarmatten
183W met recirculatie en via de solarmatten
194W met filteren en de bypass open
200W met recirculatie en de bypass open
Dat vind ik raar en lijkt verkeerd om, maar dat zegt mijn Watt-meter. Mogelijk omdat het naar beneden komende water een zuigende werking op de pomp heeft.
Hiervoor had ik de bij het bad meegeleverde cartridge pomp. Die hoorde je nauwelijks en deze ZFP duidelijk wel. Ik overweeg nog om hem in de schuur te plaatsen want ik voel me licht bezwaard richting de buren, al hebben ze er zelf nooit wat van gezegd.
De 4.5m³ is (ruim) voldoende. Met recirculatie via de bypass geeft hij een heel stevige straal, maar ook nu (filteren+verwarmen) blijft daar voldoende van over.
Een volgende keer zou ik toch een andere pomp kopen, een met een voorfilter (zo een bakje, dat ontlucht makkelijker) en die stiller is.
Het PVC komt deels van
pvc-voordeel.nl en deels van
Wildkamp. Het nadeel is dat het allemaal vrij prijzig druk-pvc tot 16 bar is. In regulier pvc, wat sterk zat is, bestaan veel hulpstukken niet.
Die sensoren zijn 1/2" schroefdraad, de Intex 38" koppelingen zijn 2". Het meeste van mijn pvc is 40mm met 1" koppelingen. 40mm omdat die kranen een stuk goedkoper waren dan 50mm, en de koppelingen zodat ik het in de winter ver kan demonteren. Als ik het opnieuw kon doen had ik 50mm en meer flexibel PVC gebruikt. Inwendig is dit pvc bijv bij de koppelingen slechts 32mm.
1 van de matten is van Steinbach en de andere is een no-name. Er zit een klein lengte verschil tussen deze maar de aansluitingen passen wel op elkaar, en zijn hetzelfde als op die jij linkt. Op Marktplaats gaan die matten regelmatig voor een paar tientjes.
Die koppelingen lekken ondanks o-ringen overigens behoorlijk als je ze niet met teflon-tape in elkaar zet, en ik moet de kranen dicht zetten als de pomp uitgaat anders zuigen ze zich vol lucht door het wegtrekken van het water.
[Voor 16% gewijzigd door frickY op 27-05-2023 14:21]