Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • +23Henk 'm!

• ronny191
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 21-07 07:08

Hallo allemaal,

Wilde graag mijn ervaringen delen over het opwarmen van een zwembad op zonnen energie.
ik kom nogal veel vragen hierover tegen, en hoop jullie van wat extra informatie te voorzien.
Ik zie hier genoeg mensen met veel kennis, dank daarvoor! heeft mij in ieder geval opweg geholpen.

Tevens hoop ik op wat wel bedoeld advies, want ben zelf geen pro hierin.
Ben nu een maandje onderweg, en stagneer een beetje. waar liggen de verbeterpunten?
Alle tips zijn welkom!
Dit is een doorlopend topic met mijn bevindingen over het kunnen verwarmen van een opzetzwembad met zonnen energie..

Voorbereiding:

Bij menig buurtje al eens kunnen gluren/bespreken wat wel/niet werkt bij een opzetbad.
Onze kinders zijn van een leeftijd dat een simpel kruidvat opblaasbadje geen soelaas meer gaat bieden.

Aangezien onze 2 kids echte waterratten bleken te zijn, de keus gemaakt om het dan maar eens wat beter aan te pakken. Wilde het bad voor meerdere jaren op kunnen zetten, en de zwemperiode zoveel mogelijk uit kunnen rekken. Veelgehoorde problemen waren meestal de te lage temperaturen buiten het hoogzomer seizoen.
Ik had namelijk geen trek om zon massief bad voor een paar weken op te zetten. dus ging opzoek naar manieren om het bad te kunnen verwarmen.
Van dure warmtepompen tot goedkope intexmatten, de keus was enorm, pompen en panelen werden mij te duur. die solar bollen en matten leken mij niet stevig genoeg voor komende jaren.
Uiteindelijk bleef EPDM & zelfbouw als enige over. lang over getwijfeld. maar door de vele wind hier in Zeeland had ik grote twijfels bij EPDM.
Diverse zelfbouw projecten op Youtube zagen er aantrekkelijk uit, maar de omstandigheden zijn zo divers dat ik het maar op 1 manier kon ondervinden: zelf bouwen!

Benodigdheden/Eisen:

Bad: Intex Prism Frame 400x200x100
pomp: Intex zandfilter 6m3 p/h - medium: glasparels
isolatie: 1cm dikke vloertegels & solar cover.
verwarming: collectors van tyleenslang.
leidingwerk: collector moet regelbaar zijn/voorzien van bypass, collectors met T-koppelingen in serie/parralel kunnen zetten om te testen.
Eisen: minimale watertemp van 24-25c is voor kids goed genoeg. daaronder is het te koud voor ze.
konijn loopt los& spelende kids: hekwerk eromheen kon geen kwaad leek mij.

Bouw Zwembad:

Plekje vrijgemaakt in de tuin/vloertegels uitgelegd/ hekwerk gebouwd, opbouw verliep soepel.

[Voor 20% gewijzigd door ronny191 op 18-05-2020 22:56]

☜(˚▽˚)☞

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True