• jdquick
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Ik zie allerhande opstellingen waar alleen gebruikt gemaakt word van de zonne warmte.
Ik heb zelf een bad van bijna 5000 liter staan.
hiervoor heb ik in de zomer een zwartzeil op het wateroppervlak liggen (bij niet gebruik uiteraard) bij wel gebruik is het zwarte zeil ook nog wel eens een tent dmv een paal in het midden van het bad, heerlijk sauna temperatuurtje eronder en geen wind

verder gebruik ik lange 36 mm slang zwart naar mijn pomp toe om vervolgens naar 2 intex matten te gaan.

en als het water echt te koud blijft omdat het al september is of zo, dan heb ik mijn bbq vermaakt tot water koker, door de slang aan te sluiten op een stalen pijp die ik door mijn bbq heen voer en dan via de pomp weer terug, een zak kolen erin doet wonderen.
Ow ja dat is natuulijk ook hoe we weer onze elektra uit het stopcontact krijgen.

eventuele fotos kan ik wel aangeven, maar met de bbq is een paar graden verhoging echt geen probleem binnen een half uur.

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:12
Sliener schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 18:05:
Iemand al zoiets gebruikt om een DIY solar af te denkken
Deze; https://www.hornbach.nl/s...G-UV/6425335/artikel.html 2 jaar geleden gebruikt om het tyleen in te pakken. Het gaat, maar minder optimaal in vergelijk met alles in een kist constructie. (heb er nu 2 liggen met een restant glasplaat erop)

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

• oomkoen
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17-05 07:35
Leuk topic dit. Ik houd er wel van om zelf iets in elkaar te zetten. We hebben een zwembad van ongeveer 6m³, staat tegen de garage aan met een plat dak op ongeveer 2,5m hoogte. Ideaal dus om iets op te leggen.

Stel ik schaf mij een zandfilterpomp aan, bijvoorbeeld: https://www.toppy.nl/prod...dfilterpomp-3-0-m3-h.html met een capaciteit van 3m³ per uur.

Maar, kan deze pomp water te 2,5 meter hoog pompen?
En als het water 1 keer op hoogte is, maakt het dan nog voor de pomp uit of er 25m of 100m slang achter zit? Ik denk als het één keer stroomt, dan zal het wel goed zijn.
En moet ik eigenlijk nog bang zijn voor Legionella? Stel het water staat een tijdje stil in de warme slang.

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:31
Neen @oomkoen, deze Bestway gaat dat niet redden. Staat gewoon vermeld op de site...

3600 Wp op 0° (vrijwel plat)

• oomkoen
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17-05 07:35
Jazsie schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 17:20:
Neen @oomkoen, deze Bestway gaat dat niet redden. Staat gewoon vermeld op de site...
Waar dan? Ik vind op de website de pompen niet en handleiding geeft ook niks over hoogte.

Maar dan twijfel ik ook over de andere huis tuin en keuken filters/pompen.

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:04
We hebben hier thuis een 3m³ Intex zwembad staan en nu wil ik eigenlijk de mat die we hebben vervangen door een warmtewisselaar om onze zonneboiler mee leef te tanken. Doordat ik gebruik maak van een zout water bad moet ik volgens mij naar een platina warmtewisselaar en die krijg je niet cadeau zeg maar... Heeft iemand een goedkoper alternatief? (Lees minder dan €400)

7190wp enphase zuid-west, 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

• Jazsie
oomkoen schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 18:48:
[...]

Waar dan? Ik vind op de website de pompen niet en handleiding geeft ook niks over hoogte.

Maar dan twijfel ik ook over de andere huis tuin en keuken filters/pompen.
Op de site kan je zien aan de bar en op de eerste pagina van de handleiding staat "Hmax 1.5 m".
LinuZZ schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 18:54:
We hebben hier thuis een 3m³ Intex zwembad staan en nu wil ik eigenlijk de mat die we hebben vervangen door een warmtewisselaar om onze zonneboiler mee leef te tanken. Doordat ik gebruik maak van een zout water bad moet ik volgens mij naar een platina warmtewisselaar en die krijg je niet cadeau zeg maar... Heeft iemand een goedkoper alternatief? (Lees minder dan €400)
Ik zie regelmatig op internet defecte warmtepompen (compressor stuk of geen koudemiddel).
Effe op internet zoeken of dat model een titanium wisselaar heeft en eruit halen?

• LinuZZ
Jazsie schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 19:09:
[...]

Op de site kan je zien aan de bar en op de eerste pagina van de handleiding staat "Hmax 1.5 m".

[...]

Ik zie regelmatig op internet defecte warmtepompen (compressor stuk of geen koudemiddel).
Effe op internet zoeken of dat model een titanium wisselaar heeft en eruit halen?
Dit vond ik echt een heel goed en creatief idee. Tot ik ging kijken hoe zo'n warmtewisselaar eruit ziet, en dat betekent dat ik de leiding met koudemiddel in een defecte warmtepomp moet doorzagen/ loskoppelen. Aangezien je voor het aansluiten een f-gassen certificering nodig hebt lijkt me dit niet de meest milieuvriendelijke oplossing.. wel bedankt! Ik ga zoeken naar een warmtepomp met een lekke leiding denk ik (daar is het gas dan al uit)

7190wp enphase zuid-west, 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

• Jazsie
Bedoel dus idd eentje waarvan het koudemiddel -helaas- al eruit is...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• FloydRaalte
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-06 09:24

FloydRaalte

Professioneel Pierewaaier

Kleine update op mijn collector setup: de tuinslangen en 12V pompjes heb ik inmiddels weggehaald. Deze zijn vervangen door 32mm tyleen wat ik vervolgens aangesloten heb op de zandfilterpomp. Net voor de inlaat van het zwembad heb ik een PVC 63mm T-stuk geplaatst met de nodige koppelingen. 1 naar de inlaat van het zwembad en 1 naar de collectoren. Tevens een kraan aangesloten naar de collectoren toe om het geheel te kunnen afsluiten. Door de afsluitkraan van het zwembad bijna dicht te draaien reguleer ik de flow door de collectoren.

If you can't take the heat, don't tickle the dragon.

• garciake
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:09
Ik heb volgende opstelling:

Is dit de beste opstelling voor een warmtepomp in combinatie met tyleen slang op het dak.
Dus nu komt het water vanuit de tyleen slang voor de warmtepomp weer in het circuit. Ik vraag me af of dit niet beter zou zijn als het water pas na de warmtepomp terug in het circuit komt?

Ik vond niet direct ergens deze opstelling, daarom deze vraag

• Jazsie
Is goede opstelling @garciake, infeite maakt het niet uit mits je ook bypass op je warmtepomp zet.
Heb je dat niet dan wil je het niet andersom hebben (anders koelt het water weer af door je matten).

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-06 20:20
Jazsie schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 23:55:
Is goede opstelling @garciake, infeite maakt het niet uit mits je ook bypass op je warmtepomp zet.
Heb je dat niet dan wil je het niet andersom hebben (anders koelt het water weer af door je matten).
Hoewel er ook nog wel een argument te bedenken is waarom je het juist wel andersom zou willen doen... :)

Het water dat vanuit de zonnematten komt is warmer waardoor de warmtepomp minder efficiënt werkt. Geneuzel achter de komma, maar in theorie heeft het effect.

@garciake, niets van mijn opmerking aan trekken. Lekker op deze manier aansluiten! Een extra bypass bij de warmtepomp kan, maar die bij de solarmatten is veel belangrijker om voldoende flow te krijgen op de warmtepomp.

• FloydRaalte

FloydRaalte

garciake schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 16:55:
Ik heb volgende opstelling: [Afbeelding]

Is dit de beste opstelling voor een warmtepomp in combinatie met tyleen slang op het dak.
Dus nu komt het water vanuit de tyleen slang voor de warmtepomp weer in het circuit. Ik vraag me af of dit niet beter zou zijn als het water pas na de warmtepomp terug in het circuit komt?

Ik zou wel even checken of de pompcapaciteit gelijk aan (of lager) is dan de capaciteit van je warmtepomp. Anders de WP via een bypass aansluiten zodat de WP geen obstructie vormt in je waterflow. Verder prima opstelling hoewel ik ook de WP direct na de filterpomp zou installeren en pas daarna de warmtematten.

• garciake
Ik ga het zo laten staan dan.
Maar het wordt inderdaad een beetje spelen met de flow om te zien wat het beste effect heeft.
Als ik een flow-meter wil installeren, waar kan ik die dan het beste zetten? Ik denk tussen de pomp en de tyleen-slangen. Zo kan ik de flow zien welke door de slangen heen gaat.
Of moet ik nog ergens anders een flow meter voorzien?

Mijn WP heeft een capaciteit van 4-12 M3/h
En mijn pomp een van 7000L/h
Dus ik denk dat dat wel goed zit.
De flow-meter op de warmtepomp staat ook in het groen.

• Ep Woody
@garciake ergens waar er geen aftakking is geweest. De flow is verder namelijk overal gelijk. Dus of voor het eerste T-stuk, of na het tweede T-stuk en dan zou ik hem na het filter zetten, verder maakt het niet uit.

• garciake
Als ik de kraan naar de tyleen maar voor een kwart open zet, dan is achter deze kraan de flow toch minder?
Dan denk ik dat ik de flow meter toch beste na deze kraan zet. Op deze manier weet ik wat de flow naar de tyleen is.

Of denk ik hier verkeerd?

• Ep Woody
De flow over de tyleen vind ik persoonlijk niet zo interessant. Zolang er maar opwarming is en of dat nu met een deltaT van 1 is of van 10 graden maakt mij eerlijk gezegd niet zo heel veel uit. Ik meet liever hoeveel water er rondgepompt en gefilterd wordt. Natuurlijk is een zo groot mogelijke flow over de tyleen beter, maar als dat ten koste gaat van watersnelheid kies ik voor watersnelheid.

• Red
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02 15:15

Red

Blue

Ok, nu volg ik dit topic al een tijdje en er zijn verschillende manieren om te verwarmen maar nu kwam ik gisteren dus het volgende filmpje tegen op YT:

YouTube: Doe Het Zelf (DIY) Zwembad Verwarming | Diy Solar Heater

Alleen het enige wat hier wezenlijk anders in is, is dat deze persoon de tyleenslangen gelijk op de dompelpomp heeft aangesloten en dus niet via de filterpomp laat lopen. Aangezien ik op zoek ben om toch ook mijn zwembad nog wat warmer te krijgen; ben ik benieuwd of er hier mensen zijn met een soortgelijke setup en wat hiervan de voor- en nadelen zijn om het direct via de dompelpomp te laten lopen of niet.

Ik vraag dit ook omdat ik al een Intex mat heb aangesloten op mijn pomp en de outflow al niet denderend is als het door de intex mat gaat en er dus niet nog een extra 'verwarming' op wil aansluiten.

• Ep Woody
Red schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 14:59:
Ok, nu volg ik dit topic al een tijdje en er zijn verschillende manieren om te verwarmen maar nu kwam ik gisteren dus het volgende filmpje tegen op YT:

Alleen het enige wat hier wezenlijk anders in is, is dat deze persoon de tyleenslangen gelijk op de dompelpomp heeft aangesloten en dus niet via de filterpomp laat lopen. Aangezien ik op zoek ben om toch ook mijn zwembad nog wat warmer te krijgen; ben ik benieuwd of er hier mensen zijn met een soortgelijke setup en wat hiervan de voor- en nadelen zijn om het direct via de dompelpomp te laten lopen of niet.

Ik vraag dit ook omdat ik al een Intex mat heb aangesloten op mijn pomp en de outflow al niet denderend is als het door de intex mat gaat en er dus niet nog een extra 'verwarming' op wil aansluiten.
Dan sluit je toch de twee matten parallel aan? Al mijn tyleenslangen zijn parallel aangesloten op de pomp.

Grootste nadeel is de grote investering vs de relatief lage opbrengst van de collectoren. Tyleen is niet goedkoop, alle koppelingen en overige dingen zijn best prijzig. Wil je echt serieus opwarmen is een warmtepomp gewoon veel effectiever.

Een vierkante meter collector doet ergens tussen de 200 en 400 watt aan opwarming. Met 100 meter slang van 16 mm heb je 1.6m2 oppervlakte, dus reken maar uit hoeveel opwarming dat geeft. Zeker als je ook rekening houdt met het formaat van je zwembad en hoeveel warmte je dan extra toevoegt met wat extra collectoren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jazsie
Ep Woody schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 08:37:
[...]

Hoewel er ook nog wel een argument te bedenken is waarom je het juist wel andersom zou willen doen... :)

Het water dat vanuit de zonnematten komt is warmer waardoor de warmtepomp minder efficiënt werkt. Geneuzel achter de komma, maar in theorie heeft het effect.

@garciake, niets van mijn opmerking aan trekken. Lekker op deze manier aansluiten! Een extra bypass bij de warmtepomp kan, maar die bij de solarmatten is veel belangrijker om voldoende flow te krijgen op de warmtepomp.
Ik ga er even vanuit dat je de warmtepomp niet gebruikt wanneer je over de matten etc doet verwarmen :9.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• garciake
Stel dat het water dat uit de matten komt 27° is. En ik wil mijn zwembad op 29° graden krijgen, dan kan ik toch de warmtepomp aanzetten om het water van 27° naar 29° te verwarmen.

De hele bedoeling van mijn opzet is, is dat wat ik zo weinig mogelijk wil opwarmen met mijn warmtepomp. en zoveel mogelijk gebruik wil maken van de matten

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ep Woody
Jazsie schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 00:31:
[...]

Ik ga er even vanuit dat je de warmtepomp niet gebruikt wanneer je over de matten etc doet verwarmen :9.
Je kan ze ook parallel aansluiten... ;) Dan heb je het beste van beide werelden. Geen afkoeling van het water voordat je het door de warmtepomp drukt, geen afkoeling van het water nadat het door de warmtepomp is geweest en uiteindelijk warmen beide system het water op als het goed is. Het effect van de opwarming door de zonnematten is dusdanig klein dat het niet het verschil gaat maken voor de warmtepomp om wel of niet aan te gaan (of je moet 40 m2 aan collectoren hebben liggen op een zwembad van 10 m3).

Dan sluit je de warmtepomp aan als bypass.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FloydRaalte

FloydRaalte

Red schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 14:59:

De waarschijnlijke reden waarom deze man in het filmpje een dompelpomp gebruikt is omdat hij zijn DIY matjes op zijn schuurtje heeft liggen. Een Intext filterpomp heeft een opvoerhoogte van 1 a 2 meter en dan houdt het op. Daarmee ga je kun je geen water op een dak van 3 meter hoog pompen. En zou dat net wel lukken dan moet de pomp daar hard voor werken (slijtage) en zou dat de doorstroom niet ten goede komen. (ik spreek uit ervaring) Een dompelpomp red dat gemakkelijk.

Nadeel van een dompelpomp is dat je een apparaat met 220V in je bad hebt liggen. Kan, maar haal dat ding er dan wel uit als je gaat zwemmen. Ik ben er geen fan van in ieder geval. Een andere oplossing is om een zwaardere (zand)filterpomp te kopen.

Als je een intexmat op je filterpomp hebt aangesloten en het ligt allemaal gelijkvloers dan zou de water outflow nagenoeg hetzelfde moeten zijn als zonder intexmat. De intexmat heeft namelijk een ingebouwde bypass. Daarom kun je ook meerdere matjes achter elkaar leggen zonder echt drastische vermindering van de flow.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Red
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02 15:15

Red

Blue

FloydRaalte schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 09:13:
[...]

Als je een intexmat op je filterpomp hebt aangesloten en het ligt allemaal gelijkvloers dan zou de water outflow nagenoeg hetzelfde moeten zijn als zonder intexmat. De intexmat heeft namelijk een ingebouwde bypass. Daarom kun je ook meerdere matjes achter elkaar leggen zonder echt drastische vermindering van de flow.
Ik heb er een bestway filterpomp tussen staan, niet de beste i know, maar deze outflow is echt dramatisch slecht. De solarmat ligt op een kleine verhoging van +/- 50 cm, slangen zo minimaal mogelijk gehouden maar toch komt er echt een zwak straaltje uit. Laat staan dat het een opvoerhoogte behaalt van 2 meter; onmogelijk....

Misschien toch maar eens kijken naar een opvoerpompje er tussen zetten ofwel een zwaardere (zand)filterpomp dan....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FloydRaalte

FloydRaalte

Red schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 09:51:
[...]

Ik heb er een bestway filterpomp tussen staan, niet de beste i know, maar deze outflow is echt dramatisch slecht. De solarmat ligt op een kleine verhoging van +/- 50 cm, slangen zo minimaal mogelijk gehouden maar toch komt er echt een zwak straaltje uit. Laat staan dat het een opvoerhoogte behaalt van 2 meter; onmogelijk....

Misschien toch maar eens kijken naar een opvoerpompje er tussen zetten ofwel een zwaardere (zand)filterpomp dan....
Ik heb met exact hetzelfde probleem gezeten vorige jaren i.c.m. een kinderbad van 3000 liter. De Intex filter pomp kon amper een verhoging van 2m aan met een slechte doorvoer en veel pompherrie tot gevolg. (ik had de intex matjes op een laag schuurtje liggen) Ik heb daarna met een 12v dompelpompje gewerkt die een opvoerhoogte had van 7 meter. Helaas was de flowrate ook dramatisch... 800 liter per uur. Das is niet veel. Het water werd wel lekker heet: tussen de 40 en 60 graden. Een 220v dompelpomp gaat natuurlijk veel beter maar dat wilde ik niet, te gevaarlijk.

Nu een bad van 7500 liter met een zandfilterpomp van 6m3 per uur. Opvoerhoogte 5 meter. Werkt als een tierelier. En het voordeel is dat je 1 circuit hebt en geen apart verwarmingssysteem met pomp die je moet reguleren. Nu is het gewoon de filterpomp aan en met 1 kraan regel ik de verwarming flow. Ik heb nu de boel constant boven de 30 graden op alleen solar. Als ik van 20 of 25 graden moet komen dan doe ik mijn warmtepomp er pas bij aan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik vind een boosterpompje voor de solarverwarming juist wel handig. Die kan ik op temperatuur regelen zonder aan kranen van de bypass te draaien. Wanneer de boosterpomp uit staat, gaat er geen water door het tyleen, want dat lukt de intex cartridgepomp toch niet. Zet ik de boosterpomp aan, ontstaat er vanzelf een stroming parallel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jazsie
garciake schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 07:41:
Stel dat het water dat uit de matten komt 27° is. En ik wil mijn zwembad op 29° graden krijgen, dan kan ik toch de warmtepomp aanzetten om het water van 27° naar 29° te verwarmen.

De hele bedoeling van mijn opzet is, is dat wat ik zo weinig mogelijk wil opwarmen met mijn warmtepomp. en zoveel mogelijk gebruik wil maken van de matten
Dat kan maar dat noem ik niet "zo min mogelijk opwarmen met warmtepomp", dan zou je eigenlijk pas je warmtepomp gebruiken op bewolkte/koude dagen en niet bij zonnige dagen ook al duurt het opwarmen dan misschien wellicht wat langer...

@BounceMeister: welk boosterpomp gebruik jij?

[Voor 3% gewijzigd door Jazsie op 01-07-2022 21:31]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
@Jazsie Ik gebruik een 24V JT-750D pompje. Die is gespecificeerd op 900 l/u en 7m. Ik heb twee 12V 4A voedingen gekoppeld via een relais waardoor ik de pomp op 12V en 24V kan laten draaien.

Ik had twee van die pompjes, elk voor twee spiralen parallel. Dus 4 spiralen totaal. Elke spiraal is van 20mm Tyleen van ongeveer 45 meter lang.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08:33
garciake schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 16:55:
Ik heb volgende opstelling: [Afbeelding]

Waarom wordt er voor een bypass eigenlijk 3 kogelkranen gebruikt, eentje voor de verwarmingsbron en eentje erna. Niet specifiek jouw situatie, maar bij alle bypass opstellingen. Bij de retour hoeft in principe toch geen kogelkraan? Die zie ik altijd overal open staan dus wat is het nut? De flow kan je beinvloeden door de eerste kraan dicht te draaien of de bypass

Panasonic 9kW 1fase Monobloc | Atlantic Explorer v4 270L | SMA 5kW - 7120wp + GoodWe 8kW 10560wp = 17680wp

• Jazsie
BounceMeister schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 21:46:
@Jazsie Ik gebruik een 24V JT-750D pompje. Die is gespecificeerd op 900 l/u en 7m. Ik heb twee 12V 4A voedingen gekoppeld via een relais waardoor ik de pomp op 12V en 24V kan laten draaien.

Ik had twee van die pompjes, elk voor twee spiralen parallel. Dus 4 spiralen totaal. Elke spiraal is van 20mm Tyleen van ongeveer 45 meter lang.
En hoe is de flow naar jou mening?
padoempats schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 22:05:
[...]
Waarom wordt er voor een bypass eigenlijk 3 kogelkranen gebruikt, eentje voor de verwarmingsbron en eentje erna. Niet specifiek jouw situatie, maar bij alle bypass opstellingen. Bij de retour hoeft in principe toch geen kogelkraan? Die zie ik altijd overal open staan dus wat is het nut? De flow kan je beinvloeden door de eerste kraan dicht te draaien of de bypass
Zodat je de verwarmingsbron compleet kan afsluiten van je circuit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• padoempats
Even via het zwembad topic omdat ik denk dat hier meer zwembadwarmtepompkennis is. Ik heb een W'eau full inverter 7,6 kW om mijn jacuzzi (1500L) te verwarmen. Dat gaat echt perfect, ong 3 graden per uur en 3 kWh per dag om warm te houden op 37c. Echter maakt de compressor een enorm geluid, resoneert als de ziekte en is niet te doen. Gelukkig kan ik deze retour sturen. Ik wil echter een verticale uitblaasversie zodat ik hem achter de overkapping kan plaatsen, tussen overkapping en heg zodat het geluid sowieso nauwelijks hoorbaar zal zijn vanuit de jacuzzi.
Ik twijfel tussen een Poolex 9kw of een W'eau 8kw versie. Belangrijkste vind ik dat ik de WP met domotica kan aansturen. Nou heb ik voor de W'eau warmtepomp een domoticz plugin gemaakt om deze te kunnen aansturen. Deze gebruikt Tuya protocol. Gebruikt de Poolex in feite ook Tuya of iets heel anders?

Daarnaast, ik lees gemixte ervaringen met de Poolex Qline, dus het maakt de keuze niet makkelijk. Voordeel van de Poolex tov de W'eau is dat deze net iets kleiner is en beter past tussen overkapping en heg, maar heel uitgesproken voorkeur heb ik niet. Tot nu is de ervaring met W'eau niet super goed wat betreft geluid, maar ook niet qua uitlees- en instelmogelijkheden (alles op hele graden, terwijl ik liever per halve graad instel) en de 'full' inverter maakt het voor gebruik voor jacuzzi gewoon een aan/uit device want het vermogen is veel te hoog om hem in een constante te houden

Panasonic 9kW 1fase Monobloc | Atlantic Explorer v4 270L | SMA 5kW - 7120wp + GoodWe 8kW 10560wp = 17680wp

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jazsie
Poolex, mbt intergratie heb ik begrepen dat dit wel kan. Ook Tuya based dus verwacht de zelfde "uitlees". Hele graden dus (ken ook geen waar je halve graden hebt).

Mbt geluid, de Poolex zou stiller zijn, houd wel rekening dat uitblaas naar boven een ander soort geluid maakt. Is niet perse slecht maar gewoon anders.

Mbt full inverter techniek. Heb zelf BW/ Fairland 8,5kW op 1m3 bad en deze schakelt gewooon terug in toeren. In het zwembadtopic zijn er meerdere die het zelfde zeggen over de W'eau.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• padoempats
Jazsie schreef op zondag 3 juli 2022 @ 13:04:
Poolex, mbt intergratie heb ik begrepen dat dit wel kan. Ook Tuya based dus verwacht de zelfde "uitlees". Hele graden dus (ken ook geen waar je halve graden hebt).

Mbt geluid, de Poolex zou stiller zijn, houd wel rekening dat uitblaas naar boven een ander soort geluid maakt. Is niet perse slecht maar gewoon anders.

Mbt full inverter techniek. Heb zelf BW/ Fairland 8,5kW op 1m3 bad en deze schakelt gewooon terug in toeren. In het zwembadtopic zijn er meerdere die het zelfde zeggen over de W'eau.
Ja als ik verder zoek moet die Poolex eigenlijk wel obv Tuya zijn, dus dat lijkt ok. Denk dat ik maar die Poolex ga proberen. De W'eau ervaring was niet ok en de formfactor van die Poolex vs Weau verticale versie is ook beter. Alleen nog wat koppelingen om van de 1" aansluiting naar 50mm te gaan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jazsie
Om van 1" naar 50mm te gaan kan je deze gebruiken @padoempats:
Puntstuk Zeskant – 50mm. x 63mm. x 1″ >> https://www.pvc24.nl/shop/puntstuk-zeskant-50mm-x-63mm-x-1/

• Driek
Ik heb nu een power steel bad van 4 * 2 * 1 met daarop een zfp en verwarming via een bol.
Werkt allemaal prima, en vorige week kreeg ik het water 30+ graden.
Maar de kinderen willen uiteraard een groter bad.

Een 6 * 3 * 1 zou op zich passen, maar is wel ruim 3 keer zoveel water.
Krijg ik dat met 1 bol nog wel warm, wat zijn de ervaringen met verwarmen van 19m3 water?

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FloydRaalte

FloydRaalte

Driek schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 08:25:
Ik heb nu een power steel bad van 4 * 2 * 1 met daarop een zfp en verwarming via een bol.

Krijg ik dat met 1 bol nog wel warm, wat zijn de ervaringen met verwarmen van 19m3 water?
Zo'n bol verwarmt tot maximaal 7m3 volgens mij. Je zou er dus minimaal 3 moeten hebben om 19m3 op te warmen. En dat alleen als het geruime tijd zonnig weer is geweest. I.c.m. een warmtepomp kun je wat vaker/langer genieten van je zwembad.

• Ep Woody
Driek schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 08:25:

Maar ook veel meer oppervlakte. Dus ja je krijgt het water wel warm, wel iets minder. 9 m2 zijwanden + 18 m2= 27m2 aan oppervlakte om op te warmen. 8 m2 water in een 8+6 = 14m2 water wat zonlicht vangt.

Je gaat dus van 14:8 naar 27:18. Oftewel je gaat van 1.75 m2 oppervlakte wat zonlicht kan vangen naar 1.5 m2 per kuub water.

Die ene bol gaat weinig effect hebben, maar dat heeft hij nu ook al niet...

• AppieH
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 27-02 00:26
Goedemorgen!

Ik had ook een 8,5kw warmtepomp, maar mijn energieverbruik steeg zo abnormaal hard dat ik bijna een echtscheiding aan m’n broek had, tja m’n vrouw zwem niet zo graag, m’n kinderen en ik wel. 🤣 Zodoende wil ik overstappen op solarbollen.

Dus mijn vraag is eigenlijk; hoeveel van die solar bollen heb ik nodig om een zwembad van 27,000 liter water in een rap tempo te verwarmen naar zo’n 32 a 34 graden? Ik heb een carport die naast het zwembad ligt waar ik ze op wilt plaatsen en die ligt heel de dag in de zon, dus ideale omstandigheden zeg maar.

• Jazsie
Zonnepanelen op de carport plaatsen @AppieH ? ;)

Wat voor soort bad is het?
Hoe groot is je bad?
Welk filter/pomp heb je nu?
Hoe groot is je carport?
Wat versta je onder rap tempo?

[Voor 11% gewijzigd door Jazsie op 02-08-2022 11:58]

• Ep Woody
Met een stuk of 100 kom je een aardig eind in de buurt @AppieH...

Om 27000 liter 2 graden op te warmen heb je 62 kWh aan warmte nodig. Laten we zeggen dat je gemiddeld over de dag ongeveer 300 watt per uur zonlicht kunt omzetten naar warmte. Een garage heeft een oppervlakte van 6*4 oftewel 24 m2? 24 m2 * 300 watt = 7.2 kW aan warmte, oftewel je zou dan 9 uur aan zonlicht moeten hebben om het zwembad met 24 m2 aan zonnecollectoren (welke vorm dan ook) moeten hebben om die opwarming te regelen.

Alternatief: 24m2 aan zonnepanelen, oftewel grofweg 4.8 kWp aan collectoren. Die doen grofweg 15 kWh aan opwek per dag op redelijke dagen. 15 kWh * COP 5 = 75 kWh aan warmte in het water.

• dma-creations
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11-08-2022
Wij verwarmen onze Intex 6 persoons pure spa jacuzzi enkel door alleen zonnewarmte.
In totaal 4x100 meter zwarte kunstof buis waar ik 4 zonnecollectoren van heb gemaakt van elk 100 meter.
Dus in totaal 400 meter zodat je ook op een bewolkte dag je bad nog warm krijgt.
Pomp is een Messner MPF 10000 met een temperatuur controller er op aangesloten.
Met de kap er op koelt hij snachts 3 a 4 graden af afhankelijk van de buiten temperatuur.

Als de zon eventjes schijnt is het al mogelijk om het bad dan weer vier graden omhoog te krijgen naar 37 a 38 graden.
Meerdere dagen totaal bewolkt dan gebuiken wij de jacuzzi die dag niet.
Op zonnige dagen hoeft de pomp amper te draaien om het bad warm te krijgen.
Veel krachtiger dan de eigen 2200watt verwarming van het bad.

Dit systeem bevalt ons heel erg goed ik heb ook een filmpje op youtube staan.
Er staan er wel meer van op youtube alleen meestal niet genoeg lengte.
Of ze gaan de waterstraal knijpen om de temperatuur hoger te krijgen.
Dat is dus iets wat je beslist niet moet doen dan warmt het bad alleen maar slechter op.
Beter een hogere flowrate en dan een iets lagere temperatuur om je bad snel op te warmen!!

Hier een link waar je de instalatie in werking ziet.
YouTube: Intex Pure Spa verwarmd door de zon 4x100M DIY Solarheater solar pan...

• Ep Woody
@dma-creations, dat lijkt leuk, maar 100 meter slang met een diameter van 16mm is maar 1.6m2 aan zonnecollector oppervlakte.

Maar aangezien je maar 1m3 aan water hebt is het een stuk makkelijker om het water warm te krijgen. @AppieH zou dan 27 keer zoveel collectoren neer moeten leggen om hetzelfde resultaat te halen, en dan nog de vraag hoe groot de afkoeling is van het zwembad tov een jacuzzi met allicht meer isolatie.

Overigens zijn de collectoren zeker niet sterker dan de verwarming van het bad. Hooguit even sterk, maar wel een stuk goedkoper in gebruik.

• dma-creations
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11-08-2022
@ Ep Woody ik verwarm niet met 100meter maar op de pomp zitten 4 uitgangen nu dus 4x 100meter parallel (was eerst 2x100 1x200)
Daardoor heb je een enorme water verplaatsing en een rendement dat ook 4 maal hoger is dan van 1 straal.

Eigen verwarming 2200 watt doet max 1,2 graden per uur. 1200 liter water
Op een hele warme zonnige dag verwarm ik tot 4 graden max per uur met deze instalatie.
Bewolkt wordt dit wel minder sluierbewolking wil nog prima dan rond de 2 graden per uur.
Dus deze solar instalatie is veel krachtiger dan de eigen verwarming van 2200 watt.
Exacte cijfers weet ik niet is ook moeilijk uit te reken de zonkracht is elke dag weer anders.
Maar de eigen verwarming bliijft het hele seizoen uit en dat had ik van te voren nooit gedacht dat dit mogelijk was door alleen de zon.

Deze pomp 10.000 liter per uur verplaatsen en verbruikt slechts 135 watt
10.000 liter haal ik nu niet omdat de leidingen niet dik genoeg zijn maar uit die vier buizen komt echt een hele dikke straal water en daardoor wordt er veel warmte verplaatst.

Met deze instalatie kom je met een zwembad ook een heel eind omdat je dan geen 39 graden hoeft te verwarmen maar iets van 28 graden.
Professionele solar zwembad installaties werken ook meerdere parallel geschakelde solarpanelen.
Afhankelijk van je zwembad grote kan je daar de hoeveelheid panelen op af stellen.

• Ep Woody
@dma-creations, weet ik, maar het is wel handig om te weten hoeveel oppervlakte 100 meter slang heeft.

Ik heb zelf ook 6m2 aan collector oppervlakte maar dan op een bad van 6m3 ongeveer. Een opzetzwembad van 27m3 ga je niet warm krijgen met deze opstelling...

• marciej123
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09:13
Hi Allen,

Onlangs hebben wij een Lay-Z SPA gekocht en we zitten te kijken hoe en of we wat kunnen besparen qua opwarming d.m.v. een andere pomp en een mat, nu kwam ik het volgende tegen, wat denken jullie van het gebruik van deze matten?
https://www.amazon.nl/Are...ar+mat%2Caps%2C66&sr=8-13

Deze mat zou ik dan op het platte dak kunnen plaatsen, circa 3 meter hoog.
Zou een dompelpomp dan de beste optie zijn, of zou ik eventueel ook een pomp op het platte dak kunnen plaatsen?

• LinuZZ
marciej123 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 17:37:
Hi Allen,

Onlangs hebben wij een Lay-Z SPA gekocht en we zitten te kijken hoe en of we wat kunnen besparen qua opwarming d.m.v. een andere pomp en een mat, nu kwam ik het volgende tegen, wat denken jullie van het gebruik van deze matten?
https://www.amazon.nl/Are...ar+mat%2Caps%2C66&sr=8-13

Deze mat zou ik dan op het platte dak kunnen plaatsen, circa 3 meter hoog.
Zou een dompelpomp dan de beste optie zijn, of zou ik eventueel ook een pomp op het platte dak kunnen plaatsen?
Ik heb deze vorig jaar gekocht omdat ik de EPDM setjes van de leverancier van mijn zwembadpomp te duur vond, en de Intex matjes te klein. Ik heb er 1 (de helft van jou linkje) en het bevalt me prima. Het is wel hard plastic dus ik weet niet hoe lang ze het uithouden.

Wat betreft de pomp heb ik een zandfilterpomp met een opvoerhoogte van 7,5 meter en ik ga hiermee ook het dak op (3,5 meter). Volgens mij zijn de meeste zwembadpompjes bedoeld om onder waterniveau te plaatsen en dus niet 3 meter hoger

blauwe zwembad slangen zijn niet sterk genoeg om 2 seizoenen over de rand van het dak te hangen, ik heb al op 2 plekken lek gehad.

[Voor 4% gewijzigd door LinuZZ op 10-08-2022 20:26]

• honda-noob
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:01
Hoi,

vraagje: een Intex solar mat van 1,2x1,2m op het bitumen dak van een garage: gaat dat goed met deze temps? Als in, smelt dat niet?

• Jazsie
Zou geen probleem moeten leveren @honda-noob.

• LinuZZ
honda-noob schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 23:24:
Hoi,

vraagje: een Intex solar mat van 1,2x1,2m op het bitumen dak van een garage: gaat dat goed met deze temps? Als in, smelt dat niet?
Je bent hem continu aan het koelen met zwembadwater dus het merendeel wordt niet veel warmer dan 30/40 graden. Tegen de tijd dat je mat gaat smelten (105 graden?) Is het water erin ook al aan de kook, dat merk je wel denk ik :P

• Upbeat78
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-06 10:00
Ik ben aan het zoeken hoe mijn zwembad wat te verwarmen. Ondank de tropische temperaturen is het water maar 20 graden.
Nu ben ik aan het nadenken over houtkachel. Maar ik heb een grote tuin, sowieso al haardhout. Dat zijn geen belemmeringen. Los van de aanschafprijs vind ik het ook niet zo praktisch. Al hoor ik ook graag ervaringen.

https://www.zwembadgigant...solar-zonnepaneel-zwembad
Lijkt mij een beter alternatief, maar meestal is het materiaal matig wat ik lees voor de prijs(?). Hoe zijn de ervaringen met dit soort producten?
Ik heb geen schuurd oid om zo'n soort paneel op te plaatsen. Het moet allemaal op de grond.
Ik moet het ook wat verder verplaatsen i.v.m. de locatie hoe ik het nu heb opgezet. Zwarte leidingen van de pomp naar het zwembad misschien?
Hebben jullie de standaard buizen gebruikt of ook al vervangen voor wat beters?

Gezien de bedragen wil ik graag een beetje weten wat ik ga kopen. Ik heb al een zandfilterpomp 4000 L p.u.

Ik lees veel en het maakt de keuze niet makkelijker. Wel erg onder de indruk van de handvaardigheid van velen hier; daar mis ik de skills en geduld voor.

• honda-noob
LinuZZ schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 10:01:
[...]

Je bent hem continu aan het koelen met zwembadwater dus het merendeel wordt niet veel warmer dan 30/40 graden. Tegen de tijd dat je mat gaat smelten (105 graden?) Is het water erin ook al aan de kook, dat merk je wel denk ik :P
Haha, ok dan komt het goed, thnx!

Ter info: 3x2m intex zwembad afgelopen zaterdagochtend opgezet, met een ZFP a 6m3/u. Nog geen solarmatten oid. Tuin op het westen. Wel 4cm XPS isolatieplaten onder het bad :+

Watertemp net was 28 graden, had dat nooit verwacht.

• patrickt35
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:50
honda-noob schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 19:08:
[...]

[...]

Haha, ok dan komt het goed, thnx!

Ter info: 3x2m intex zwembad afgelopen zaterdagochtend opgezet, met een ZFP a 6m3/u. Nog geen solarmatten oid. Tuin op het westen. Wel 4cm XPS isolatieplaten onder het bad :+

Watertemp net was 28 graden, had dat nooit verwacht.
Hier Intex 3m zwembad, zfp 4m³ en 2 Intex solarmatten. In de ochtend start temperatuur 28°C, vanaf 14.00 zwemwater van 32 á 33°C.

• honda-noob
Heb nu mijn Intex matje aangesloten en zit beetje te spelen met de flow; heb ergens hier gelezen dat te veel flow het water niet op kan warmen. Dus wat is nou beste qua flow? De bypass half open, kwart open?

Overigens net op dak vd garage gelegd dus kan nog niet echt meten in hoeverre het verwarmt, zwembad nu is 25 C

• Trapezoid
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 09:18
Wat gebruiken jullie als doorvoerdikte naar het verwarmingselement. Ik heb om te beginnen een solarbol gekocht maar die moet wat verder van het zwembad als ik er zoveel mogelijk zon op wil hebben. Ik ga de setup volgend jaar ook wel anders doen dus flexibel is handig. Gewoon 20mm tyleen of juist 32mm wat ik nu ook al op de pomp heb?

En ik zal zeker ook een bypass moeten maken zodat ik de glow kan aanpassen als ik het goed begrijp uit alle voorgaande reacties.

• Ep Woody
Trapezoid schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 21:03:
Wat gebruiken jullie als doorvoerdikte naar het verwarmingselement. Ik heb om te beginnen een solarbol gekocht maar die moet wat verder van het zwembad als ik er zoveel mogelijk zon op wil hebben. Ik ga de setup volgend jaar ook wel anders doen dus flexibel is handig. Gewoon 20mm tyleen of juist 32mm wat ik nu ook al op de pomp heb?

En ik zal zeker ook een bypass moeten maken zodat ik de glow kan aanpassen als ik het goed begrijp uit alle voorgaande reacties.
Ik heb 32mm vijverslang als aanvoer naar mijn zonnecollectoren. Bypass is wel aan te raden zodat je voldoende flow hebt voor je filter/overige apparaten.

• Tim Vermeiren
  • Laatst online: 13-04 09:02
Geïnspireerd door dit topic ga ik zelf ook aan de slag

Ik heb een dakvlak ter beschikking van 15m2 dat ik volledig kan gebruiken.
Hoeveel meter buis moet ik er op leggen om een zwembad van 28.000l te kunnen verwarmen?

Momenteel staat er een warmtepomp, maar die zou ik zo veel mogelijk willen ontlasten, al dan niet volledig.

Ik heb zelf al een prototype (knutselwerkje) gemaakt met 25m buis in een bak van 2m2.
Dit weekend, met bewolkt weer, kwam het water er een graad tot 2 graden warmer uit dan het er in ging.
Ik vermoed dat opschaling dan wel voor het nodige rendement kan zorgen.

• Jazsie
Tim Vermeiren schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:50:

Hoeveel meter buis moet ik er op leggen om een zwembad van 28.000l te kunnen verwarmen?

Momenteel staat er een warmtepomp, maar die zou ik zo veel mogelijk willen ontlasten, al dan niet volledig.

Ik heb zelf al een prototype (knutselwerkje) gemaakt met 25m buis in een bak van 2m2.
Dit weekend, met bewolkt weer, kwam het water er een graad tot 2 graden warmer uit dan het er in ging.
Wellicht beetje andere richting: die 15m2 vol zetten met zonnepanelen, heb je meer aan >:).

• Ep Woody

Persoonlijk zou ik zonnepanelen neerleggen... Zeker als je al een warmtepomp hebt. Dan kun je opwarmen als het nodig is, en stroom terugleveren als je op vakantie bent (oid). Maar als je 15 m2 keer een instraling van 300 watt/m2 doet keer 10 uur instraling, dan heb je een opwarming van 45 kWh. 28000 liter water 1 graad opwarmen kost 32 kWh. Oftewel met 15 m2 dakoppervlakte kun je het bad anderhalve graad extra opwarmen. Zou je voor zonnepanelen gaan, dan kun je op 15 m2 ongeveer 3400 Wp aan zonnepanelen neerleggen. Dat levert rond de 3000 kWh aan stroom op. Op een redelijke dag krijg je 4 kWh per Wp (ongeveer), dus 3.4 * 4 = 13.6 kWh. 13.6 kWh * COP 6 levert je 81.6 kWh aan warmte op. En je kunt in de winter je stroomverbruik extra verlagen/extra terugleveren.

• Ep Woody
Jazsie schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:58:
[...]

Wellicht beetje andere richting: die 15m2 vol zetten met zonnepanelen, heb je meer aan >:).
Mijn zonnecollectoren gaan volgend jaar op marktplaats en worden vervangen door zonnepanelen tegen de schutting... 8)

• Jazsie
Ep Woody schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 16:02:
[...]

Mijn zonnecollectoren gaan volgend jaar op marktplaats en worden vervangen door zonnepanelen tegen de schutting... 8)
Ohh, daar wil ik wel foto's van zien ! Interessant...

• Tim Vermeiren
  • Laatst online: 13-04 09:02
Jazsie schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:58:
[...]

Ik had misschien iets meer info moeten geven.
Het gaat over een afdakje vlak naast het zwembad, waarvan de asbest dakplaten vervangen moeten worden.
Lijkt me dan zeker geen dubbel werk om daar tegelijk een collector in te verwerken.

En op het hoofddak van de woning is nog meer dan genoeg ruimte om de bestaande PV installatie ooit uit te breiden.

• Jazsie
Er is geen plek genoeg voor zonnepanelen @Tim Vermeiren, gezien het nieuwe "normaal" kan je niet te veel aan zonnepanelen hebben ;).

Nog steeds zou ik zonnepanelen plaatsen, je hebt al een warmtepomp.

• Ep Woody
Tim Vermeiren schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 08:03:
[...]

Ik had misschien iets meer info moeten geven.
Het gaat over een afdakje vlak naast het zwembad, waarvan de asbest dakplaten vervangen moeten worden.
Lijkt me dan zeker geen dubbel werk om daar tegelijk een collector in te verwerken.

En op het hoofddak van de woning is nog meer dan genoeg ruimte om de bestaande PV installatie ooit uit te breiden.
Of je maakt het nieuwe dak van zonnepanelen. Heb je zowel de dakplaten vervangen en gelijk nieuwe panelen erin.

• macstuk
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 05-06 11:22
Ik heb aardig wat leuke projecten hier gezien maar niet elke pagina doorgenomen dus excuus als ik hier iets plaats wat al eerder aan de orde is gekomen.

Ik ben eens gaan zoeken naar de professionele producten die op de markt verkrijgbaar zijn en ben nagegaan welke adviezen door de producenten worden aangedragen.

Wij bouwen een zwembad van 10x4x(1,2/1,6)m met een volume van 48m3 en willen ook dit met solar gaan verwarmen. Ik ben van het idee afgestapt dit met EPDM matten te doen omdat ik twijfels heb aan de levensduur van dit product. Ik ben gaan zoeken naar oplossingen met tyleenslangen. Nu heb ik 2 producten gevonden (Sun Disc en Blozoen). Deze bedrijven weten precies welke capaciteit deze systemen hebben om een bad te verwarmen.

Sun Disc geeft aan 30% (met afdekking) en 40% (zonder afdekking) solar oppervlakte ten opzichte van het zwembad oppervlak. Blozoen geeft als richtlijn oppervlake zwembad / 3. Wat neerkomt op 33,3% solar oppervlakte ten opzichte van het zwembad oppervlak.

Ik heb zelf geen weet hoeveel meter tyleen er nu precies in deze solar koepel zit maar ik kan wel indicatie bepalen. Een rol van 50m tyleen heeft een diameter van 1m (wat ik hier regelmatig voorbij zie komen) en heeft dan een oppervlakte van 0,79m2. De Sun Disc heeft een diameter van 2,3m en oppervlakte van 3,81m2 en als ik dat omreken dan zou in deze koepel 240m tyleen zitten. Dus om 1m2 opgerolde tyleenslang te creëren heb je ongeveer 63m1 tyleenslang nodig.

Nu kun je eenvoudig bepalen hoeveel tyleen je nodig hebt om je bad mooi op temperatuur te krijgen. In ons geval is dat 40m2 / 3 = 13,3m2 x 63m1 = 840m1 tyleen. En dan kun je daar iets onder of boven gaan zitten afhankelijk of je een goede isolatie hebt toegepast. Een bad dat in de grond zit zal minder warmte verliezen in de nacht dan een bad dat op de grond staat. Zelf denk ik dat wij koepels van 1,5m diamater gaan maken die dan bestaan uit 110m tyleen. Met 8 van deze koepels (880m) moeten wij voldoende capaciteit hebben om het bad te verwarmen.

Ook de meest efficiënte schakeling van de tyleen kun je overnemen van deze producenten. De koepels zelf (Sun Disc en Blozoen) worden in serie opgerold (3 a 4 stuk tyleen) en worden daarna parallel onderling geschakeld waarbij de eerste koepel in de toevoer de laatste in lijn is op de retour en omgekeerd bij de laatste koepel in toevoer de eerste in lijn is op retour.

Mochten er gaten in mijn denkwijze zitten dan hoor ik het graag maar denk dat je met de kennis van deze bedrijven heel wat uren en eventueel leed kunt besparen met het testen van je DIY verwarming.

• Ep Woody
Heb je ook een rekensommetje losgelaten op de kosten van de tyleenslangen en dat vergeleken met een warmtepomp en zonnepanelen (die ook in de winter stroom opleveren).

• macstuk
Ep Woody schreef op donderdag 8 september 2022 @ 13:12:
Heb je ook een rekensommetje losgelaten op de kosten van de tyleenslangen en dat vergeleken met een warmtepomp en zonnepanelen (die ook in de winter stroom opleveren).
Nee, dat heb ik niet gedaan. Ik verneem graag je bevindingen zodra jij deze hebt gedaan.
Maar dat suggereert dat deze producten geen bestaansrecht hebben.

Een koepel van blozoen kost €1808,95 en het lijkt mij dat deze systemen rendabel zijn anders zouden openbare zwembaden deze systemen helemaal niet aanschaffen. Wanneer je DIY zo'n koepel maakt (zie titel van dit topic) dan moet dat toch een stuk goedkoper kunnen.

Het enige wat ik heb geplaatst is een handige vuistregel om te bepalen hoeveel tyleen je nodig hebt om je zwembad op te warmen. Zonnepanelen en warmtepompen plaatsen is een andere keuze en daar is niks mis mee maar hebben weinig met dit topic te maken aangezien het gestart is door een persoon die hier een DIY solar verwarming maakt met tyleenslangen.

[Voor 4% gewijzigd door macstuk op 08-09-2022 13:44]

• Ep Woody
@macstuk, stel dat je met zonnecollectoren 300 Watt/m2 aan warmte in het bad kan krijgen, maar je kan met datzelfde oppervlakte 150 Watt/m2 aan elektriciteit uit de zon halen. Als je dat in een warmtepomp stopt dan krijg je met een COP van 4 600 Watt/m2 aan warmte uit datzelfde oppervlakte. Ja, het stroomverbruik van een zonnecollector is lager, maar het rendement ook. Daarnaast kun je met een warmtepomp zeggen, ik hoef nu even geen warmte toe te voegen in het bad, want mijn bad is warm, dat gaat lastiger met een collector. Natuurlijk kun je het rendement nog een behoorlijk stuk verhogen door er een echte collector van te maken met vacuumbuizen etc, maar dan worden de kosten ook vele malen hoger.

• macstuk
Ik weet niet wat de aanschaf van voldoende collectoren en een warmtepomp doen maar ik vermoed dat een paar 100m tyleen in een DIY systeem een mindere financiële investering van je vergen.

Ik ga er volgend jaar mee aan de slag om met passief energie systeem mijn zwembad op te warmen. Vind dit soort projecten ook wel erg leuk om te doen.

• macstuk

28m3 / 3 = 9,33x 63 = 588m tyleen (16mm).

• estenm
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 04-06 22:51
ronny191 schreef op zondag 17 mei 2020 @ 23:56:
Bouw 2de collector:

Eerste eis was 24-25c water, en dat ging ik met een buitentemp van 20c, in deze tijd van het jaar met 30 mtr slang niet redden. wel knap van de collector. 20c water is voor een volwassene te doen en haalde ik zonder problemen....in April !

De 2de collector moest daarom vooral meer mtrs slang zijn.
In serie levert dit een langere route op, dus hogere temps
in parallel levert dit meer flow op, dus sneller verwarmen.
rekening houdend met misschien te hoge temps in hoogzomer, nu niet voor een hele bekisting gekozen.
gewoon een houten kruis en rollen maar met die vuile stugge **** slang:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

specs:
- 16mm tyleen
- lengte 50 mtr
- oppervlakte: 1m2
- vastgezet met tywraps en alu buisjes
- matzwart gespoten

Herhaal bovenstaande stappen en voila!

[Afbeelding]
[Afbeelding]

besloten om ze alle 3 in serie te leggen, dit om hogere temps te halen.
dit heeft als nadeel een stuk meer weerstand voor je pomp en een best wel ondermaatse flow.

voor de afdekking, ditmaal voor cellen polycarbonaat gekozen.
stuk makkelijker te bevestigen dan golfplaat.
paar L-profieltjes eraan, zodat ik alles met tegels vast kon leggen op het dak
totale kosten 2 collectors met afdekking 180,-

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

morgen verder, dan kijken we naar de gemeten temps en stappen we over naar alles parrallel.
En wat dat nu doet met je flow etc.
. :w
Mooi gedaan, waarom 16mm Tyleen en bijv geen 20mm?

• macstuk
estenm schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 14:42:
[...]

Mooi gedaan, waarom 16mm Tyleen en bijv geen 20mm?
...

[Voor 24% gewijzigd door macstuk op 03-04-2023 09:37]

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05-06 16:37
Goedemorgen, ik heb het voornemen om mijn huidige schuurdak te gaan volzetten met zonnepanelen. Daarmee vervalt de optie van het plaatsen van mijn Comfortpool Solar Collector 600 x 68 cm als opwarming van mijn Intex 3x2.

Ik overweeg nu alternatieve opties en heb hier dingen gelezen. Ik vraag me echter af (omdat ik het niet gevonden heb) of er ook een horizontale optie bestaat? Dit zodat ik hem tegen de zijkant van de schuur (vol op het zuiden) kan hangen. En aangezien het een kleine hoeveelheid water betreft is het misschien niet eens heel zwaar.

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

Rouwette

Rouwette.com

MiKeZZa schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 11:59:
Goedemorgen, ik heb het voornemen om mijn huidige schuurdak te gaan volzetten met zonnepanelen. Daarmee vervalt de optie van het plaatsen van mijn Comfortpool Solar Collector 600 x 68 cm als opwarming van mijn Intex 3x2.

Ik overweeg nu alternatieve opties en heb hier dingen gelezen. Ik vraag me echter af (omdat ik het niet gevonden heb) of er ook een horizontale optie bestaat? Dit zodat ik hem tegen de zijkant van de schuur (vol op het zuiden) kan hangen. En aangezien het een kleine hoeveelheid water betreft is het misschien niet eens heel zwaar.
Als het zwaar is (zeker als er water in komt) zou ik hem niet zomaar ophangen. Ik zou het ook nog ondersteunen met balken ofzo.

https://www.rouwette.com/

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05-06 16:37
Ja de exacte invulling is te bepalen. Ik bedoel echter meer; kan dit en zo ja met welke variant zou dit een optie zijn?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:12
MiKeZZa schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 11:59:

Ik weet niet meer van wie, maar er zijn foto's te vinden van tyleen verticaal hangend tegen een schutting.

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • 0Henk 'm!

• torrie1978
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-06 19:50
Goede morgen
Ik wil deze zomer ook eindelijk mijn eigen zwembadverwarming gaan maken. Hiervoor wil ik tyleen slang gaan gebruiken. Nu kwam ik deze tegen en vroeg mij af of die geschikt is. Met name twijfel ik over de wand dikte deze is 1.4mm. Is dit voldoende of liever dikker pakken. IKs 20 mm een goede keuze of is 16mm toch beter.
Ik zou dan het liefst 6 x 25m plaatsen en deze waren kwa prijs nu heel aanrekkelijk namelijk.
https://www.raintechshop....v2nDKNoHPU70aAomxEALw_wcB
bvd

[Voor 20% gewijzigd door torrie1978 op 07-05-2023 15:39]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rvhummel
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 07-06 14:28
Goedemorgen!

Vol spanning heb ik het forum door gelezen. Heb zelf ook voornemens om op het dak van mijn schuur een zonnecollector te maken. Nu zie ik hier in de reacties dat sommige mensen een 32mm slag gebruiken en andere mensen een 16mm slang.

Met 32mm slang creëer je meer flow dan met een 16mm slang.
Meer flow, minder druk -> lager energieverbruik van de pomp.
Minder flow, meer druk -> hoer energieverbruik van de pomp.

Betekend 16mm slang sneller opwarming van het water of is dit door de lagere flow t.o.v. 32mm te verwaarlozen?
Mijn vraag is. Wat is de beste keuze? 16mm of 32mm? Wat zijn jullie ervaringen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rouwette
  • Nu online

Rouwette

Rouwette.com

rvhummel schreef op maandag 8 mei 2023 @ 09:54:
Goedemorgen!

Vol spanning heb ik het forum door gelezen. Heb zelf ook voornemens om op het dak van mijn schuur een zonnecollector te maken. Nu zie ik hier in de reacties dat sommige mensen een 32mm slag gebruiken en andere mensen een 16mm slang.

Met 32mm slang creëer je meer flow dan met een 16mm slang.
Meer flow, minder druk -> lager energieverbruik van de pomp.
Minder flow, meer druk -> hoer energieverbruik van de pomp.

Betekend 16mm slang sneller opwarming van het water of is dit door de lagere flow t.o.v. 32mm te verwaarlozen?
Mijn vraag is. Wat is de beste keuze? 16mm of 32mm? Wat zijn jullie ervaringen?
Ik ben ook voornemens om het te maken. Maar mij lijkt het 2x (of meer) 16mm naast elkaar.

De druk wordt dan over meerdere slagen verdeeld, zo krijg je meer oppervlakte.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rvhummel
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 07-06 14:28
Rouwette schreef op maandag 8 mei 2023 @ 09:58:
[...]

Ik ben ook voornemens om het te maken. Maar mij lijkt het 2x (of meer) 16mm naast elkaar.

De druk wordt dan over meerdere slagen verdeeld, zo krijg je meer oppervlakte.
Vanwaar de keuze voor 2x 16mm en niet 2x 32mm? Zag online dat die solar bollen van Intex in de bol zelf 32mm hebben: https://www.toppy.nl/prod...7xGggnX44Z-caArufEALw_wcB

Met 32mm creëer je wel meer flow wat het hele zwembad sneller door je verwarming pompt.

EDIT:
Voor de mensen die iets meer theorie willen over verwarming kwam ik een interessant filmpje tegen: https://www.youtube.com/watch?v=W8EyO76PZkk

[Voor 10% gewijzigd door rvhummel op 09-05-2023 11:25]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• torrie1978
Goede middag

Ik wil graag mijn zwembad gaan verwarmen zoals te zie in bijgevoegde tekening.
Zwembad is een Intex Prism Frame Premium 400 x 200 cm.
Verder wil ik het volgende gaan halen nog:

- Zandfilterpomp Intex SX2100 - 6m3 (of eventueel maatje groter maar denk dat deze genoeg zal zijn)
- Kokido bypass kit

Op het dak van de aanbouw komen 4x25 meter tyleenslang 20mm.
Slangen vanaf het zwembad is 32mm.

Wie kan mij adviseren hoe het geheel fatsoenlijk aan te sluiten en wat ik allemaal nodig heb ??
Want hier heb ik absoluut geen verstand van al die verschillende afmetingen 3/4...1/2....3/8 en de slangen hebben dan weer 20 mm en 32 mm....

Graag jullie advies

(zag net dat bypass verkeerd om staat)

• FunkyMonk86
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-05 15:47
Hi,

De pomp die je noemt is voor zwembaden tot max 48400 liter.
Wanneer je er ook nog collectoren tussen gaat zetten levert dat extra weerstand op en verlies je capaciteit.
Ik denk dat een sterkere pomp verstandig zou zijn.
Ik gebruik zelf de Intex 6m3/u pomp voor een hottub van 900 liter met 2 collectoren van 25 meter 25mm tyleen.
En ik ben blij dat ik geen kleinere pomp heb genomen.
Het verschil in flow wanneer ik de collectoren open heb staan vs gesloten en via de bypass rechtstreeks terug het zwembad in is aanzienlijk.

Groet,

Jan

[Voor 3% gewijzigd door FunkyMonk86 op 19-05-2023 00:06]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Chewmonkey
  • Laatst online: 23:16
Ik zou er voor kiezen om geen 20mm slang te nemen maar zo klein mogelijke diameter en dan meerdere collecors.
Hoe dikker de slang, hoe minder water in contact is met de binnenwand van de slang.
Je zou kunnen denken aan die slangetjes die ze voor het druppelen van de tuin gebruiken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
@torrie1978 Ik heb Ik heb voor mijn systeem destijds juist wel voor 20mm gekozen omdat ik anders vrij veel weerstand in de leidingen had. Ook kwam ik beter uit met de beschikbare koppelstukken.
16mm tyleen zie je hier overigens wel regelmatig voorbij komen, maar dan zou je er eventueel meer parallel kunnen zetten.

Ik vraag me af of 100 meter tyleen genoeg is voor zo'n bad. Met 100 meter 20mm buis heb je grofweg 2m2 oppervlakte. Dat is voor een bad met 8m2 oppervlakte volgens mij wat weinig.

Ik heb een Intex 2x3m bad en heb 180~200 meter tyleen gebruikt. Dan nog kan het soms even duren voordat je water lekker warm is. Vooral als de tyleenslang niet afgedekt is en de wind de slang weer afkoelt. Dat is natuurlijk allemaal afhankelijk van het weer.

Ik heb mijn oude excel-bestand even opgezocht. Daarin staat een benadering van de lengte en oppervlakte van de slang bij een spiraal met een bepaalde diameter.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
Tyleen 20mm, lente van de slang in een spiraal van binnen naar buiten gemeten:

Ring    Spiraal     Lengte      Lengte      Totaal
            #       diameter                totaal      oppervlak
                    [m]         [m]         [m]         [m2]
            1       0,26        0,81679     0,81679     0,0163358
            2       0,3         0,94245     1,75924     0,0351848
            3       0,34        1,06811     2,82735     0,056547
            4       0,38        1,19377     4,02112     0,0804224
            5       0,42        1,31943     5,34055     0,106811
            6       0,46        1,44509     6,78564     0,1357128
            7       0,5         1,57075     8,35639     0,1671278
            8       0,54        1,69641     10,0528     0,201056
            9       0,58        1,82207     11,87487        0,2374974
            10      0,62        1,94773     13,8226     0,276452
            11      0,66        2,07339     15,89599        0,3179198
            12      0,7         2,19905     18,09504        0,3619008
            13      0,74        2,32471     20,41975        0,408395
            14      0,78        2,45037     22,87012        0,4574024
            15      0,82        2,57603     25,44615        0,508923
            16      0,86        2,70169     28,14784        0,5629568
            17      0,9         2,82735     30,97519        0,6195038
            18      0,94        2,95301     33,9282     0,678564
            19      0,98        3,07867     37,00687        0,7401374
            20      1,02        3,20433     40,2112     0,804224
            21      1,06        3,32999     43,54119        0,8708238
            22      1,1         3,45565     46,99684        0,9399368
            23      1,14        3,58131     50,57815        1,011563
            24      1,18        3,70697     54,28512        1,0857024

Acties:
  • 0Henk 'm!

• torrie1978
@BounceMeister bedankt voor je reactie. Dit was ook eerst even om te testen of alles werkt. Uitbreiden kan altijd nog. Heb je het geheel op de zfp aangesloten of gebruik je een aparte pomp bv een dompelpomp?? Hierover ben ik nog aan het twijfelen. Dompelpomp is namelijk makkelijker aan te sluiten volgens mij een hoef je geen bypass. Een je kunt het onafhankelijk van de zfp gebruiken..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
torrie1978 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 12:40:
@BounceMeister bedankt voor je reactie. Dit was ook eerst even om te testen of alles werkt. Uitbreiden kan altijd nog. Heb je het geheel op de zfp aangesloten of gebruik je een aparte pomp bv een dompelpomp?? Hierover ben ik nog aan het twijfelen. Dompelpomp is namelijk makkelijker aan te sluiten volgens mij een hoef je geen bypass. Een je kunt het onafhankelijk van de zfp gebruiken..
Een dompelpomp is niet bedoeld voor in een zwembad met mensen erin, dat zou ik niet doen.
Ik heb een cartridge filterpomp dus heb ik aparte 24V boosterpompjes gebruikt om het water omhoog en door de spiralen te krijgen. Het wordt wel wat druk met aansluitingen op de bypass, maar het werk verder wel goed. Ik had het geautomatiseerd via espeasy en domoticz. De tyleenslang ligt in bakken met polycarbonaat kanaalplaat eroverheen. Wanneer de temperatuur oploopt in die bakken, start vanzelf de pomp.

Ik heb nu zonnepanelen en een zwembadwarmtepomp, dus ik denk dat ik de solarheaters dit jaar achterwege laat. Het is toch wat meer werk allemaal. ;)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• estenm
Vandaag begonnen, morgen eens testen...

Moet alleen nog even kijken hoe ik zorg dat de buis op z'n plek blijft....voor nu even wat houten latjes gebruikt....

Acties:
  • +1Henk 'm!

• estenm
Heb hem net aangesloten, loopt nu met een semi zonnige dag...

Het gaat er 21.4 in en komt er met 24 graden uit...lijkt dus wel te werken....nu nog afdekking maken...plexiglas of golfplaat?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-06 23:09
Hoeveel liter van 24 graden krijg je er uit?
Als je er meer water doorheen kunt pompen zou ik dat zeker doen zolang je een temperatuur verschil van tenminste een halve graad houd.

Ik heb gister mijn Intex 3x2 opgezet. Die was vanochtend 19 en nu 24 graden op 4 solarmatten van 3 meter op het dak van de schuur. Hier gaat ongeveer 50 liter per minuut doorheen

[Voor 10% gewijzigd door frickY op 22-05-2023 16:58]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• estenm
De flow is nog veel te laag, ik krijg morgen pas mij t-stuk en reduceerklep waardoor ik er meer water doorheen kan duwen. Is een halve graad verschil echt voldoende?

Daarbij ga ik nog een 2e en 3e parallel aansluiten waardoor ik hopelijk ook meer water er doorheen kan jagen. Zwembad is best wel wat water dus moet meer kringen maken....
frickY schreef op maandag 22 mei 2023 @ 15:54:
Hoeveel liter van 24 graden krijg je er uit?
Als je er meer water doorheen kunt pompen zou ik dat zeker doen zolang je een temperatuur verschil van tenminste een halve graad houd.

Ik heb gister mijn Intex 3x2 opgezet. Die was vanochtend 19 en nu 24 graden op 4 solarmatten van 3 meter op het dak van de schuur. Hier gaat ongeveer 50 liter per minuut doorheen

[Afbeelding]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-06 23:09
estenm schreef op maandag 22 mei 2023 @ 18:22:
Is een halve graad verschil echt voldoende?
Dat is iets wat ik vooral in dit topic veel terug lees, maar denk ik wel zou kunnen kloppen.

10 liter van 1 graad warmer zal dezelfde opwarming van je bad geven als 1 liter van 10 graden warmer. Maar water die ene graad opwarmen is waarschijnlijk een stuk efficiënter dan de andere 9; hoe groter het temperatuurverschil tussen het water en je mat hoe sneller de warmteoverdracht gaat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dacronic-072
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 05-06 20:22
Goedemiddag,

Zou graag wat meningen/advies willen, wil graag een badje van 2m3 verwarmen. Heb ook 27 zonnenpanelen en wek zo’n 30/35kw op als er volle bak zon is. Dus warmtepomp is wellicht een optie maar denk ik overkill. Ik heb 2 locaties voor tyleenslang beschikbaar, waarvan het dakje van het speelhuis in de ochtend al zon pakt. Het platte dak van de uitbouw komt na een uur of 13:00/14:00 in de zon. Ik wil een simpele setup met een vijverpompje o.i.d. aansluiten op een slimme stekker en voorlopig handmatig bedienen. Wellicht later iets doen met Demoticz. Losgekoppeld van het filter lijkt mij het meest praktisch, er zit namelijk een flut pompje bij die kwa filtering genoeg doet. Ik ben overigens best gecharmeerd van een OKU paneeltje, lekker simpel. Uiteraard prijzig, vraag mij af of ik hier voldoende oppervlakte mee heb om het badje te verwarmen.

[Voor 3% gewijzigd door dacronic-072 op 23-05-2023 15:28]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rouwette
  • Nu online

Rouwette

Rouwette.com

Ik zou geen vijverpompje in het bad doen...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dacronic-072
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 05-06 20:22
Extern, wil geen pomp in het bad.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jazsie
estenm schreef op maandag 22 mei 2023 @ 18:22:
De flow is nog veel te laag, ik krijg morgen pas mij t-stuk en reduceerklep waardoor ik er meer water doorheen kan duwen. Is een halve graad verschil echt voldoende?

Daarbij ga ik nog een 2e en 3e parallel aansluiten waardoor ik hopelijk ook meer water er doorheen kan jagen. Zwembad is best wel wat water dus moet meer kringen maken....
[...]
Delta T van 0,5 graden is perfecte afstelling.
Zoals @frickY zegt zoveel mogelijk water doorheen pompen waarbij je Delta T van 0,5 graden aan houd.
dacronic-072 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 15:24:
Goedemiddag,

Zou graag wat meningen/advies willen, wil graag een badje van 2m3 verwarmen. Heb ook 27 zonnenpanelen en wek zo’n 30/35kw op als er volle bak zon is. Dus warmtepomp is wellicht een optie maar denk ik overkill. Ik heb 2 locaties voor tyleenslang beschikbaar, waarvan het dakje van het speelhuis in de ochtend al zon pakt. Het platte dak van de uitbouw komt na een uur of 13:00/14:00 in de zon. Ik wil een simpele setup met een vijverpompje o.i.d. aansluiten op een slimme stekker en voorlopig handmatig bedienen. Wellicht later iets doen met Demoticz. Losgekoppeld van het filter lijkt mij het meest praktisch, er zit namelijk een flut pompje bij die kwa filtering genoeg doet. Ik ben overigens best gecharmeerd van een OKU paneeltje, lekker simpel. Uiteraard prijzig, vraag mij af of ik hier voldoende oppervlakte mee heb om het badje te verwarmen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zou juist voor een (2de hands) zwembadwarmtepomp gaan. Is het water ook warm wanneer temperatuur aangenaam is maar geen zon ;)

Zo goedkoop is zo een OKU paneel ook weer niet...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• estenm
Jazsie schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 18:44:
[...]

Delta T van 0,5 graden is perfecte afstelling.
Zoals @frickY zegt zoveel mogelijk water doorheen pompen waarbij je Delta T van 0,5 graden aan houd.
Thanks....ik maak nog een 2 en 3e mat, het dan zo'n 500 meter aan slang waar ik 4 lussen van 125meter parallel laar opwarmen. Flow moet ik dan wel redelijk hoog kunnen krijgen. Wil mijn warmtepomp maximaal op eco-silent laten draaien, dat moet dan samen met deze lussen het water toch wel goed op temperatuur krijgen...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• torrie1978

Wat is de beste manier om dit te verbinden met elkaar??

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jazsie
torrie1978 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 19:08:
[Afbeelding]
Wat is de beste manier om dit te verbinden met elkaar??
Altijd fijn als er verder geen info gegeven wordt... dus ik doe een gok:

50mm lijm naar 2" buitenschroefdraad. Rubberen ring niet vergeten :+.

Tussenstuk -slangtule- laat je gewoon weg...

Edit:
Dan kom je uit op zoiets:

[Voor 25% gewijzigd door Jazsie op 23-05-2023 19:52]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• torrie1978
Jazsie schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 19:49:
[...]

Altijd fijn als er verder geen info gegeven wordt... dus ik doe een gok:

50mm lijm naar 2" buitenschroefdraad. Rubberen ring niet vergeten :+.

Tussenstuk -slangtule- laat je gewoon weg...
sorry vergeten idd 50mm pvc buis nog niet gelijmd en 38mm intex zwembad slang

Acties:
  • 0Henk 'm!

• torrie1978
en meteen nog een vraag. Ik heb nu deze pomp en wil graag filterballs gaan gebruiken. Maar ik nergens (handleiding en google)vinden of deze erin kunnen en hoeveel ??

https://www.intex.eu/supp...&lst_lang=61#overviewlink

Weet iemand of het mogelijks is ??
Pagina: 1 ... 10 11 12 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee