Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...
Gister was mijn 300x200x75 in Breda uiteindelijk 29 graden met 2 van deze matten, terwijl het nog helemaal niet zulk spectaculair mooi weer was. Deze ochtend was hij terug op 23.
[Voor 23% gewijzigd door frickY op 11-06-2022 16:22]
[Voor 19% gewijzigd door copujunk op 17-05-2022 15:38]
ik woon in aan de kust in Zeeland, maar werk in Antwerpen, daar zit wel eens 4 graden verschil in de buitentemp.
daarom best jaloers op de mensen uit Limburg die het vaak al zonder enige verwarming voor elkaar krijgen.
wat Ep Woody zegt klopt helemaal, en daarbij is een mooi uitgangspunt om ongeveer de oppervlakte van je water in m2 ook aan verwarming te hebben liggen

☜(˚▽˚)☞
Je bent welkom in het zonnige zuidenronny191 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 19:47:
De locatie is nogal bepalend voor welke temps je kan halen met een opzetbad.
ik woon in aan de kust in Zeeland, maar werk in Antwerpen, daar zit wel eens 4 graden verschil in de buitentemp.
daarom best jaloers op de mensen uit Limburg die het vaak al zonder enige verwarming voor elkaar krijgen.
wat Ep Woody zegt klopt helemaal, en daarbij is een mooi uitgangspunt om ongeveer de oppervlakte van je water in m2 ook aan verwarming te hebben liggen

Als ik de voorspelling mag geloven dan kan je daar vanmiddag beter niet zijn, mogelijk meer water dan gezond is. Hopelijk "waait" het letterlijk over.
De verwachting is dat in mijn regio (regio Sittard) de meeste regen zal vallen, =/- 75ml. Regenton wordt weer gevuldPixelmagic schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 09:07:
[...]
Als ik de voorspelling mag geloven dan kan je daar vanmiddag beter niet zijn, mogelijk meer water dan gezond is. Hopelijk "waait" het letterlijk over.

Edit:
Kelder is ook 10cm hoog gevuld

ongeveer 50m2…

Had gelukkig nog een dompelpomp. Maar de schade is natuurlijk groot…
[Voor 15% gewijzigd door Rouwette op 20-05-2022 17:22]
https://www.rouwette.com/
Lijkt me echt verschrikkelijk, alles nat.
Veroorzaakt dat ook blijvende schade aan het huis zelf?
☜(˚▽˚)☞
Heb een mooi stukje plat dak wat alleen in de morgen tot 10:00 ongeveer schaduw heeft. Klinkt ideaal maar ligt op 5,5 meter hoog vanaf de straat.
Als ik kijk naar pompen die dat kunnen lijkt het erop dat die net zoveel vermogen trekken als een kleine warmtepomp klopt dat ?
Nee gelukkig niet, water kwam omhoog via een afvoer, kelder is betegeld dus dat zit wel goed.ronny191 schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 10:36:
Veel sterkte met je wateroverlast rouwette.
Lijkt me echt verschrikkelijk, alles nat.
Veroorzaakt dat ook blijvende schade aan het huis zelf?
Vooral veel spullen die we grotendeels als verloren mogen beschouwen. Natte dozen met oud speelgoed en andere “troep”
Effe kort vergleken met Intex ZFP en dan kom je uit op de 8m3 variant die een opvoerhoogte heeft van 7,5M en daarbij 450w verbruikt volgens de specs._NvS_ schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 11:02:
Ik twijfel al een poosje over verwarming voor ons opzet zwembad (2x3x0,75 ofzo).
Heb een mooi stukje plat dak wat alleen in de morgen tot 10:00 ongeveer schaduw heeft. Klinkt ideaal maar ligt op 5,5 meter hoog vanaf de straat.
Als ik kijk naar pompen die dat kunnen lijkt het erop dat die net zoveel vermogen trekken als een kleine warmtepomp klopt dat ?
Deze wp gebruikt maximaal 550W:
https://www.toppy.nl/prod...w-zwembad-warmtepomp.html
Gezien je bad formaat met 4m3 inhoud max zou ik inderdaad gewoon een kleinere pomp nemen met een wp. wp draait ook niet altijd, dus ookal is het stroom verbruik met een wp+pomp hoger dan enkel een pomp + zonnematten bij het opwarmen wordt dat weer gecompenseerd met de tijd dat ie op minder vermogen of zefls uit staat en dan enkel je pomp draait om te filteren...
Scheelt je ook materiaalkosten en je bad is infeite altijd warm wanneer jij dat wilt

3600 Wp op 0° (vrijwel plat)
Los op het dak gecombineerd met de WP leek in juni en september eerder voor afkoeling te zorgen.
Hopelijk in een bak minder last van.
Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L
ten eerste het grootste respect voor ieder hoe vol overgave julie alles ontwikkelen en met elkaar samen delen.
Ik heb tijdens het lezen er gewoon van genoten hoe jullie te werk gaan en nog belangrijker hoeveel plezier jullie eruit halen.
Nu ben ik ook bezig om een zwembad te gaan plaatsen.
Rond 3,66mx0,76m. (Dacht 7,4m3)
VERWARMEN dat was de volgende vraag.
Na jullie verhalen te hebben gelezen ben ik erg enthousiast geworden om dit ook proberen te maken.
Nu is mijn situatie als volgt,
Het zwembad zal van af een uurtje of 9.30 de gehele dag in de zon staan.
Hiernaast staat een aanbouw met plat dak wat vanaf een uurtje of 9.00 de gehele dag in de zon ligt.
Hoogte verschil zal 3m zijn.
Afstand zwembad naar platdak zal zijn 8m netjes afgewerkt.
De oppervlakte van het dak is ongeveer 40m2.
NU komen bij mij de volgende vragen op.
(sorry als ik vragen stel die al voorbij zijn gekomen, is teveel geweest om allemaal op te slaan).
*Wat denken jullie welk vermogen de ZFP moet hebben?
*Ik lees dat veel collectoren 50m1 slang hebben.
Optie zijn meerdere maar kleinere collectoren (25m1) geen betere optie?
meer bakken waar kouder water instroomt wat verwarmt moet worden??
*Wat is de axacte funtie van de bypas?
-Voor de flow??
-Loskoppelen collectors??
-....????
* Jullie collectors liggen die vast op het dak?
Geen problemen met wind/storm dat die blijven liggen???
*Om de slangen netjes te kunnen ophangen, haakse bochten/of 2x 45graden werkt dat?
Of gaat dat ten koste van de druk.
Zo nu komende dagen eerst eens uit gaan rekenen wat dit allemaal mag gaan kosten.
Voor ieder alvast een fijn zwemseizoen gewenst.
Ga vandaag ook maar weer de oplaasbare jakuzzi opzetten.
Hier zit een pomp met verwarmings element etc bij. Maar om het water warm te maken/houden is erg veel energie nodig.
Zodoende wil ik ook het bad met wat tyleen slangen gaan verwarmen.
Bad is 916 liter (dus significant minder water dan de meeste baden hier).
Ik heb nog geen slangen en nog geen (extra) pomp.
De route hoe ik hem in mijn hoofd heb.
Bad (1m hoog) -> 2m tyleen -> Pomp -> 6m tyleen -> schuurdak (2.5m hoog) -> tyleen lussen (rond) X meter (evt. Parallel). En terug
Kan iemand mij adviseren, grofweg:
- wat voor pomp
- ongkeurde tyleen slang (pvc voordeel):
-> hoeveel meter
-> diameter
Mvg,
Justin
De pomp trekt het met gemak en had achteraf ook een model kleiner kunnen zijn denk ik.
https://www.toppy.nl/prod...et-aq-330-plus-4-m-u.html
Maar goed, ik zeg ook maar wat....
Dat was inderdaad het idee wat ik er ook bij kreeg, wilde het hier eens checken of ik wat over het hoofd zag of dat mijn redenatie toch klopte 😊Jazsie schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 11:55:
[...]
Effe kort vergleken met Intex ZFP en dan kom je uit op de 8m3 variant die een opvoerhoogte heeft van 7,5M en daarbij 450w verbruikt volgens de specs.
Deze wp gebruikt maximaal 550W:
https://www.toppy.nl/prod...w-zwembad-warmtepomp.html
Gezien je bad formaat met 4m3 inhoud max zou ik inderdaad gewoon een kleinere pomp nemen met een wp. wp draait ook niet altijd, dus ookal is het stroom verbruik met een wp+pomp hoger dan enkel een pomp + zonnematten bij het opwarmen wordt dat weer gecompenseerd met de tijd dat ie op minder vermogen of zefls uit staat en dan enkel je pomp draait om te filteren...
Scheelt je ook materiaalkosten en je bad is infeite altijd warm wanneer jij dat wilt.
Route ziet er prima uit.JustinSj schreef op zondag 22 mei 2022 @ 07:24:
Goedemorgen,
Ga vandaag ook maar weer de oplaasbare jakuzzi opzetten.
Hier zit een pomp met verwarmings element etc bij. Maar om het water warm te maken/houden is erg veel energie nodig.
Zodoende wil ik ook het bad met wat tyleen slangen gaan verwarmen.
Bad is 916 liter (dus significant minder water dan de meeste baden hier).
Ik heb nog geen slangen en nog geen (extra) pomp.
De route hoe ik hem in mijn hoofd heb.
Bad (1m hoog) -> 2m tyleen -> Pomp -> 6m tyleen -> schuurdak (2.5m hoog) -> tyleen lussen (rond) X meter (evt. Parallel). En terug
Kan iemand mij adviseren, grofweg:
- wat voor pomp
- ongkeurde tyleen slang (pvc voordeel):
-> hoeveel meter
-> diameter
Mvg,
Justin
Vorig jaar heeft een medetweaker (kan post niet zo gauw terug vinden) zijn opblaasbare intex jacuzzi ook op deze manier verwarmt met een zonnemat van ongeveer 1,5m2 (meen intex solar mat). Daar krijg je het bad niet op 35gr+.
Was meer als "voor verwarmer" om vervolgens met de normale elektrische verwarming op 35gr+ te brengen.
Wil je dus echt ook "jacuzzi" temperatuur halen dan moet je denk ik toch zeker kijken naar minimaal 4m2 aan oppervlakte.
Klein correctie, het vermogen van de 8m3 zfp is 450W maar het opgenomen vermogen (=verbruik) is 550W:_NvS_ schreef op zondag 22 mei 2022 @ 08:36:
[...]
Dat was inderdaad het idee wat ik er ook bij kreeg, wilde het hier eens checken of ik wat over het hoofd zag of dat mijn redenatie toch klopte 😊
https://www.heuts.nl/advi...bruik-van-een-zwembadpomp
Als ik nou Tyleen ZPE (ongekeurd)16 mm 50 meter zou kopen. 15 meter daarvan om naar en vanaf de schuur te komen, de resterende 35 meter op de schuur in een cirkel lus.
Is dat genoeg?
En zou zo een kleine intex pomp dan voldoen?
Mvg,
Justin
En wat versta je onder kleine intex pomp?
Zowieso moet je rekening houden met de opvoerhoogte, naar mijn mening spreek je dan al over een zfp pomp ipv kleine intex pomp

https://www.toolstation.n...tuinpomp/p11757#full-desc
Lijkt mij ook niet de bedoelijg dat die met heel veel snelheid door die 50m 16mm leiding staat te pompen. Of gaat dat wel meevallen?
Uhmzz:JustinSj schreef op zondag 22 mei 2022 @ 21:17:
Deze pomp kan 8.5m hoog schijnbaar. Is dat wat of ben ik dan gewoon raar aan het doen?
https://www.toolstation.n...tuinpomp/p11757#full-desc
Lijkt mij ook niet de bedoelijg dat die met heel veel snelheid door die 50m 16mm leiding staat te pompen. Of gaat dat wel meevallen?
1. Dat is geen zwembadpomp.
2. Deze heeft een opvoerhoogte van 36 meter !
3. Druk van 3.6 is erg hoog... een gemiddelde zwembadpomp zit op 1 a 2 bar.
4. Vermogen van 650W is best fors, opgenomen vermogen kan nog veel hoger zijn (staat niet erbij vermeld).
Kortom: niet doen.
zelf heb ik deze pomp gekocht vorig jaar, voor de zelfde maar opzet zwembad:_NvS_ schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 11:02:
Ik twijfel al een poosje over verwarming voor ons opzet zwembad (2x3x0,75 ofzo).
https://sunmax.nl/product...-tot-40m3-met-voorfilter/
deze verbruikt ongeveer 270 watt. er hangt 2.1 m2 zonnecollector aan: https://www.amazon.nl/gp/...tle_o08_s01?ie=UTF8&psc=1
dit op ongeveer 4 meter boven de pomp, en voor mijn gevoel zit er nog wel wat ruimte in de capaciteit van de pomp.
7190wp enphase zuid-west, 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk
Een lekker warm bad is ook mijn doel, inmiddels heb ik een systeem van Conval (Solarflex) op de kop weten te tikken, het zijn twee 50 mm buizen van elk 5 meter lang en daartussen om de 35 mm geribbelde dwarsbuizen van elke 6 meter lang. Veel buis dus. Ik heb maar één plek waar ik dit neer kan leggen, op het bitumen dak van een schuur waar helaas pal op het zuiden een boom staat, tussen 11:00 en 14:00 ligt het dak daardoor in de schaduw. Ik zal op geen stukken na een maximaal resultaat halen, maar het doet lijkt mij toch wel wat.
Wat ik bedacht had is dit systeem direct op de bitumen te leggen met daar overheen plexiglas, maar ik begin wat bang te worden voor oververhitting. De pomp draait niet altijd, water in het systeem zal dan erg warm worden. Te warm voor de bitumen of de buizen? Of zal het helpen als ik het plexiglas alleen als bedekking gebruik en de zijkanten open laat zodat het wat kan ventileren?
Wat is wijsheid?
En dan bedoel ik ook op dezelfde hoogte.
Zal dat dan ook invloed hebben op je pomp?
Ik bedoel dan dat hij geen water omhoog hoeft te pompen.
En je hebt minder slang nodig van collector naar bad,dus minder warmte verlies.
Of zie ik nu dingen over het hoofd, zoals een plat dak op dakleer genereert meer warmte??
Nog een puntje.
Hoe zorg je dat er geen lucht in je systeem zit?
Of kan dat geen kwaad??
Is een ontluchter op het hoogste punt anders een idee??
[Voor 16% gewijzigd door sigare op 27-05-2022 16:47]
Ik weet ZPE, maar er is verschil tussen gekeurd en ongekleurd.
Het lijkt op de foto's dat iedereen gekeurd gebruikt.
Maar heeft dit een reden?
Of is ongkeurd niet geschikt?
Ik kan hier namelijk niks over vinden.
Behalve dat het voor DRINKWATER gekeurd moet zijn.
Deze vraag stel ik omdat er in prijs een gigantisch verschil zit.
ZPE ongekeurd 16mm 2 jaar geleden gekocht (de goedkoopste). Voor de 32mm had ik geen keus, deze hangt al 2 jaar buiten zonder problemen en de 16mm geeft ook geen krimp.sigare schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 16:57:
Welk soort tyleen slang gebruiken jullie?
Ik weet ZPE, maar er is verschil tussen gekeurd en ongekleurd.
Het lijkt op de foto's dat iedereen gekeurd gebruikt.
Maar heeft dit een reden?
Of is ongkeurd niet geschikt?
Ik kan hier namelijk niks over vinden.
Behalve dat het voor DRINKWATER gekeurd moet zijn.
Deze vraag stel ik omdat er in prijs een gigantisch verschil zit.
Nu heb ik een opzetje uitgewerkt en heb ik voor ik de spullen ga bestellen nog wat vragen.
Even een amateuristisch plaatje ter illustratie.
A: Overgangskoppeling Gardena -> Tyleen (16mm): 1x
B: Tyleen ZPE ongekeurd 16mm, 100m
C: Tyleen T-stuk 16 mm: 2x
D: Tyleen kraan: 3x
E: Zonnecollector Tyleen ongekeurd, 16mm, 50 meter
F: Overgangskoppeling Tyleenbuis 16 mm -> pvc 32mm: 1x
De opzet:
- Mijn MSpa jacuzzi heeft geen standaard aansluitingen voor een zandfilterpomp. Om deze toch te kunnen gebruiken dacht ik eraan de uitgang van het zwembad te gebruiken. Hier kan middels een koppelstuk een tyleenslang op worden aangesloten. Dit betekent dus dat het water via de 'stop' van het bad wegloopt richting de ZFP. Gaat dat werken?
- Vanuit de afvoer van het zwembad gaat het water richting de ZFP en dan via de bypass zo'n 1.80m omhoog richting de zonnecollector. Voor de collector wil ik 50m tyleen gaan gebruiken. Ik heb een ZFP die 7m3 levert. Gaat dit werken (gezien opvoerhoogtes, lengte van de slangen en inhoud van het bad), of is dit overkill?
- Voor de bypass kom ik uit op het gebruik van 3 kranen, zodat de zonnecollector omzeild kan worden en tevens de flow richting de collector geregeld kan worden. Is het nodig om er 3 te gebruiken, of kan het ook simpeler, met 2? Ik zie diverse opstellingen voorbij komen en ben benieuwd wat ik minimaal nodig heb.
- Ik heb de bypass met de kranen nu uitgevoerd met tyleenbuis- en kranen. Dit zou ook met pvc-buis kunnen. Wat is aan te raden? Zijn er voor- en nadelen te verzinnen voor beiden?
- Voor het gehele project wil ik 16mm tyleenslang gebruiken, ongekeurd. Volstaat dit, of is het beter om voor de collector bv 16mm te gebruiken, en voor de 'aanvoer' en 'afvoer' erheen 25mm (of nog anders)?
- Ik overweeg de ZFP in de berging te zetten ivm ruimte en lawaai. Deze bevindt zich onder mijn appartement en middels een ventilatierooster zou ik de aan- en afvoerslangen kunnen doorvoeren. Dit zou betekenen dat de waterspiegel van het bad zich zo'n 1.5m boven de pomp bevindt en het over een afstand van ongeveer 5 meter moet worden aangezogen. Vanaf de pomp gaat het dan weer een meter of 2.3 omhoog, en dan vanaf de collector weer terug naar de pomp. Vanaf de pomp moet het dan weer zo'n 1.5m omhoog gepompt worden, terug het bad in. Is dit een werkbare opstelling voor mijn 7m3 ZFP, of kan dit problemen geven?
- Ben ik in dit overzicht nog dingen vergeten om alles te kunnen aansluiten, of is dit zo compleet? Ik heb nog nooit met tyleen gewerkt, dus ik heb geen idee of ik nog bepaalde tools of hulpmiddelen nodig heb. Slangklemmen? Teflon tape? PVC-lijm? Montagetools?
- Zijn er nog andere tips en adviezen? Zie ik iets over het hoofd? Wat kan ik van deze opzet verwachten? De ideale temperatuur voor de jacuzzi is zo'n 38 graden. Kan ik dat met deze opstelling en wat warme zomerse dagen behalen, of heb ik dan meer collectoren nodig? Het bad komt op zo'n 8cm tempex te staan ter isolatie, en is ook voorzien van een isolerende cover. Ter ondersteuning kan ik het verwarmingselement van het bad natuurlijk gebruiken. Het bad is tevens uitgerust met een eigen filter.
Ik hoop op jullie input.
[Voor 4% gewijzigd door koeisjovis op 02-06-2022 18:51]
Neem aan dat de pomp 32mm is?
Klopt, de pomp is 32mm.Rouwette schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 17:18:
Is 16mm niet wat smal om alles doorheen te pompen?
Neem aan dat de pomp 32mm is?
Ik zou eerlijk gezegd niet weten of 16mm te smal is. Ik heb meerdere DIY collectoren hier in 16mm uitgevoerd zien worden, maar voor aan- en afvoer erheen is een wat grotere slang wellicht handiger?
Als de slang knapt loopt je berging vol.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021
Nee, helaas geen afvoer. Hoe reëel is dat risico?martijn v o schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 17:47:
Zit er een goede afvoer in je berging?
Als de slang knapt loopt je berging vol.
Ik zat er wel aan te denken de ZFP in een bak te zetten met afvoer naar een regenton of zoiets, zodat bij lekkage het water daarin terecht komt. Misschien nog een regelsysteempje met een vlotter of iets dergelijks die dan de pomp doet afslaan, maar dat zijn allemaal nog ideeën. Je wilt natuurlijk geen 750 liter water in je berging hebben staan.
- Zit je vast aan de Gardena koppeling bij A? Is hier misschien 32mm van te maken?koeisjovis schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 17:14:
Een tijdje geleden kwam ik op het idee om mijn MSpa jacuzzi van 750 liter te gaan verwarmen met een zonnecollector. Ik heb al heel veel inspiratie uit dit topic kunnen putten, waarvoor dank!
Nu heb ik een opzetje uitgewerkt en heb ik voor ik de spullen ga bestellen nog wat vragen.
Even een amateuristisch plaatje ter illustratie.
[Afbeelding]
A: Overgangskoppeling Gardena -> Tyleen (16mm): 1x
B: Tyleen ZPE ongekeurd 16mm, 100m
C: Tyleen T-stuk 16 mm: 2x
D: Tyleen kraan: 3x
E: Zonnecollector Tyleen ongekeurd, 16mm, 50 meter
F: Overgangskoppeling Tyleenbuis 16 mm -> pvc 32mm: 1x
De opzet:
- Mijn MSpa jacuzzi heeft geen standaard aansluitingen voor een zandfilterpomp. Om deze toch te kunnen gebruiken dacht ik eraan de uitgang van het zwembad te gebruiken. Hier kan middels een koppelstuk een tyleenslang op worden aangesloten. Dit betekent dus dat het water via de 'stop' van het bad wegloopt richting de ZFP. Gaat dat werken?
- Vanuit de afvoer van het zwembad gaat het water richting de ZFP en dan via de bypass zo'n 1.80m omhoog richting de zonnecollector. Voor de collector wil ik 50m tyleen gaan gebruiken. Ik heb een ZFP die 7m3 levert. Gaat dit werken (gezien opvoerhoogtes, lengte van de slangen en inhoud van het bad), of is dit overkill?
- Voor de bypass kom ik uit op het gebruik van 3 kranen, zodat de zonnecollector omzeild kan worden en tevens de flow richting de collector geregeld kan worden. Is het nodig om er 3 te gebruiken, of kan het ook simpeler, met 2? Ik zie diverse opstellingen voorbij komen en ben benieuwd wat ik minimaal nodig heb.
- Ik heb de bypass met de kranen nu uitgevoerd met tyleenbuis- en kranen. Dit zou ook met pvc-buis kunnen. Wat is aan te raden? Zijn er voor- en nadelen te verzinnen voor beiden?
- Voor het gehele project wil ik 16mm tyleenslang gebruiken, ongekeurd. Volstaat dit, of is het beter om voor de collector bv 16mm te gebruiken, en voor de 'aanvoer' en 'afvoer' erheen 25mm (of nog anders)?
- Ik overweeg de ZFP in de berging te zetten ivm ruimte en lawaai. Deze bevindt zich onder mijn appartement en middels een ventilatierooster zou ik de aan- en afvoerslangen kunnen doorvoeren. Dit zou betekenen dat de waterspiegel van het bad zich zo'n 1.5m boven de pomp bevindt en het over een afstand van ongeveer 5 meter moet worden aangezogen. Vanaf de pomp gaat het dan weer een meter of 2.3 omhoog, en dan vanaf de collector weer terug naar de pomp. Vanaf de pomp moet het dan weer zo'n 1.5m omhoog gepompt worden, terug het bad in. Is dit een werkbare opstelling voor mijn 7m3 ZFP, of kan dit problemen geven?
- Ben ik in dit overzicht nog dingen vergeten om alles te kunnen aansluiten, of is dit zo compleet? Ik heb nog nooit met tyleen gewerkt, dus ik heb geen idee of ik nog bepaalde tools of hulpmiddelen nodig heb. Slangklemmen? Teflon tape? PVC-lijm? Montagetools?
- Zijn er nog andere tips en adviezen? Zie ik iets over het hoofd? Wat kan ik van deze opzet verwachten? De ideale temperatuur voor de jacuzzi is zo'n 38 graden. Kan ik dat met deze opstelling en wat warme zomerse dagen behalen, of heb ik dan meer collectoren nodig? Het bad komt op zo'n 8cm tempex te staan ter isolatie, en is ook voorzien van een isolerende cover. Ter ondersteuning kan ik het verwarmingselement van het bad natuurlijk gebruiken. Het bad is tevens uitgerust met een eigen filter.
Ik hoop op jullie input.
Of de aanvoer via 16mm naar een 7m3 pomp gaat werken, vraag ik mij af, maar kan dit gevoel niet onderbouwen.
- 16mm het gehele traject met 1.8m (of 1.8+1.5) hoogte verschil geldt hetzelfde mogelijk voor. Kan de pomp deze weerstand overbruggen. Veel van de DIY projecten, die ik heb gezien gaan van 25-16-25 of 32-16-32. Heb je ergens 16-16-16 gezien?
- de bypass met 3 kranen in het nieuwe plaatje is prima
- ik zou het in tyleen uitvoeren, geeft net iets meer flexibiliteit in de richting/plaatsing van de collector.
- De gardena koppeling is wel de enige koppeling die ik heb kunnen vinden die op de afvoer van het zwembad kan, maar vanaf die koppeling kun je wel weer een koppeling maken naar 32 mm PVC of tyleen_RRM_ schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 19:08:
[...]
- Zit je vast aan de Gardena koppeling bij A? Is hier misschien 32mm van te maken?
Of de aanvoer via 16mm naar een 7m3 pomp gaat werken, vraag ik mij af, maar kan dit gevoel niet onderbouwen.
- 16mm het gehele traject met 1.8m (of 1.8+1.5) hoogte verschil geldt hetzelfde mogelijk voor. Kan de pomp deze weerstand overbruggen. Veel van de DIY projecten, die ik heb gezien gaan van 25-16-25 of 32-16-32. Heb je ergens 16-16-16 gezien?
- de bypass met 3 kranen in het nieuwe plaatje is prima
- ik zou het in tyleen uitvoeren, geeft net iets meer flexibiliteit in de richting/plaatsing van de collector.
- Ik heb nergens specifiek 16-16-16 gezien. Ivm de kosten is het interessant om het bij één diameter te houden. Dan ben je namelijk met 100m tyleen van 16mm klaar. Maar als dat met het oog op de weerstand niet handig is zie ik daar natuurlijk graag vanaf.
- De collector en de aanvoer erheen wil ik sowieso in tyleen doen, maar de bypass met de kranen kan eventueel wel in PVC worden uitgevoerd. Dit is wat ik meestal zie. Is misschien ook wel steviger ivm harde buizen ipv buigbaar slang. Maar misschien is het ook wel een kwestie van smaak?
Dit kan mits de uitgang/afvoer niet belemmerd wordt, sommige Spa's hebben dit in de bodem waar dus maar heel mondjesmaat het water uit komt. Je hebt toch een aardige flow nodig.koeisjovis schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 17:14:
Zou geen probleem moeten zijn echter weet ik niet welk ZFP je hebt...koeisjovis schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 17:14:
3 zijn nodig wil je een goede bypass maken. Je hebt ook 3-1 kranen echter zijn ze iets minder flexiebel.koeisjovis schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 17:14:
Dat maakt opzich niet veel uit aangezien, zolang je bypass maar niet kleiner is in diameter dan je collector in dit geval.koeisjovis schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 17:14:
Persoonlijk zou ik deze 32/38mm uitvoeren en vanaf daar pas 16mm naar je collector.
Aanvoer/afvoer tot aan de collector minimaal 32/38mm uitvoeren.koeisjovis schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 17:14:
Deze begrijp ik niet, vanaf je collector terug naar de pomp? Lijkt me toch handiger dat je na de collector terug het bad in gaat?koeisjovis schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 17:14:
Zorg maar voor goede afsluiters, als je bad leegloopt in je berging door een lek oid dan heb je VEEL water, vergis je niet erin

Ziet er goed uit echter zal je vast en zeker nog wel iets vergeten, altijd zokoeisjovis schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 17:14:

50m tyleen collector en 38gr ga je denk ik niet redden tenzij het buiten 30+gr is... en dan nog acht ik de kans klein.koeisjovis schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 17:14:
Er is al iemand die een 1,5m2 zonnemat heeft gebruikt op zijn Opblaasbare Intex Spa en daarbij kwam ie tot ongeveer 30gr.
(kan de post helaas niet zo gauw vinden).
[Voor 57% gewijzigd door Martijn08 op 13-06-2022 18:57]
Hoe heb je die slang zo verschrikkelijk netjes kunnen oprollen? Dat lukte bij mij echt niet 😂Martijn08 schreef op zondag 12 juni 2022 @ 12:11:
Hallo allemaal, na wat zoeken op internet kwam ik hier terecht. Ik heb een opblaasbare jacuzzi van Lazy-Spa. Om de kosten van het mega energie slurpende verwarmings element wat te drukken heb besloten om ook wat te gaan bouwen. Ik heb een 100m tyleenslang 16mm opgerold op het dak van mijn garage liggen en met een dompelpomp van ongeveer 250W pompt deze het water rond. Gisteren ben ik begonnen op een start temperatuur van 21 graden, 24 uur later zit ik al op een watertemperatuur van 30 graden. Dit alles met een buitentemperatuur van <25 graden celsius 😃[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heeft een pomp als https://www.toppy.nl/prod...rpomp-3700-liter-uur.html voldoende capaciteit voor deze opstelling of beter een maatje groter pakken? Heeft iemand ervaring hier mee?
Je kan ze ook parallel zetten, dan heb je minder kracht nodig, hoewel een cartridgepomp sowieso niet echt geschikt is en een zandfilterpomp beter filtert (gebruikt wel meer stroom).Nelizz schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 14:41:
Ik heb een Intex zwembad van 300x175x80 met een standaard Intex pomp 604G. Ik heb hier tussen 2 solarmatten in serie geplaatst, maar als beide solarmatten openstaan is de doorstroom compleet weg. Met 1 mat open is de doorstroom minimaal.
Heeft een pomp als https://www.toppy.nl/prod...rpomp-3700-liter-uur.html voldoende capaciteit voor deze opstelling of beter een maatje groter pakken? Heeft iemand ervaring hier mee?

Wat is daarvoor de beste tactiek, 's nachts geen zeil en noppenfolie en dan overdag zeil er over zodat de zon niet direct het water opwarmt?
Parasol/partytent eroverheen?nextnext schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 16:43:
Vraagje met betrekking tot de hoge temperatuur dit weekend, aangezien mijn bad vol in de zon staat is het waarschijnlijk meer een uitdaging om het water koel te houden dan warm voor de verandering![]()
Wat is daarvoor de beste tactiek, 's nachts geen zeil en noppenfolie en dan overdag zeil er over zodat de zon niet direct het water opwarmt?
Ohh wow dat ziet er netjes uitMartijn08 schreef op zondag 12 juni 2022 @ 12:11:
Hallo allemaal, na wat zoeken op internet kwam ik hier terecht. Ik heb een opblaasbare jacuzzi van Lazy-Spa. Om de kosten van het mega energie slurpende verwarmings element wat te drukken heb besloten om ook wat te gaan bouwen. Ik heb een 100m tyleenslang 16mm opgerold op het dak van mijn garage liggen en met een dompelpomp van ongeveer 250W pompt deze het water rond. Gisteren ben ik begonnen op een start temperatuur van 21 graden, 24 uur later zit ik al op een watertemperatuur van 30 graden. Dit alles met een buitentemperatuur van <25 graden celsius 😃[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Laat je ook weten of de 35gr haalbaar is? Daar ben ik wel benieuwd naar...
Ennuh, je water is wel wat viesjes

Zoals @Ep Woody zegt sluit je ze beter eerst parallel aan, dan pas kijken voor andere zfp indien nodig.Nelizz schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 14:41:
Ik heb een Intex zwembad van 300x175x80 met een standaard Intex pomp 604G. Ik heb hier tussen 2 solarmatten in serie geplaatst, maar als beide solarmatten openstaan is de doorstroom compleet weg. Met 1 mat open is de doorstroom minimaal.
Kan maar denk dat een parasol of party tent beter zal helpen.nextnext schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 16:43:
Vraagje met betrekking tot de hoge temperatuur dit weekend, aangezien mijn bad vol in de zon staat is het waarschijnlijk meer een uitdaging om het water koel te houden dan warm voor de verandering![]()
Een zeil over het bad creëert ook warmte in het bad en is denk ik dus minder effectief.
Ik wil ook ons zwembad verwarmen, idee is met 2x50meter 16mm tyleen, dat heb ik ook gehaald.
Maar is dit de beste manier? We hebben een zwembad van 3x2x0,75 (4000 liter).
Is 16mm geschikt of kan ik toch beter 20mm halen? Ik heb echt geen idee.. ik heb een zandfilterpomp van Intex, 4 m3/h
100 meter tyleen * 16mm = 1.6m2 aan oppervlakte waarmee je kan verwarmen. Jouw zwembad heeft 3x2 + een deel van de zijwanden in de zon. Reken dus op ongeveer 10 m2. Dat beetje extra oppervlakte doet dus niet zo heel veel.AiR60 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 13:00:
Hallo allemaal,
Ik wil ook ons zwembad verwarmen, idee is met 2x50meter 16mm tyleen, dat heb ik ook gehaald.
Maar is dit de beste manier? We hebben een zwembad van 3x2x0,75 (4000 liter).
Is 16mm geschikt of kan ik toch beter 20mm halen? Ik heb echt geen idee.. ik heb een zandfilterpomp van Intex, 4 m3/h
Ep Woody schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 13:06:
[...]
100 meter tyleen * 16mm = 1.6m2 aan oppervlakte waarmee je kan verwarmen. Jouw zwembad heeft 3x2 + een deel van de zijwanden in de zon. Reken dus op ongeveer 10 m2. Dat beetje extra oppervlakte doet dus niet zo heel veel.
Ik bedoel dat je een goede kosten bate analyse moet maken en geen wonderen moet verwachten van de tyleenslang.AiR60 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 13:23:
Je bedoeld dat ik beter anders kan gaan verwarmen?
[...]
Ze werken allemaal ongeveer even goed. Dus of je nu een intex matje van 122x122 pakt of een EPDM mat, ze warmen allemaal ongeveer even snel op. Ergens tussen de 200 en 400 watt per m2. Het ene product is alleen veel steviger dan het andere.AiR60 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 13:49:
https://www.bol.com/nl/p/...ocialshare_pdp_androidapp
Is zoiets niet geschikt?
Ga in de vuurkorf (klein olievat) een verwarmingsbuis oprollen, heb alleen nog de koppelingen nodig van 22mm verwarminsbuis naar 32mm flex.
Twijfel nog of ik er een koper buisje naast leg.
Ik ben een eindje onderweg met het ontwerpen en bouwen van mijn 'hot'tub op basis van een 1000 liter kuip. Verwarmd d.m.v. 2x 50meter 25mm tyleen collectoren.
Voordat ik spullen ga bestellen wil ik toch hier graag even advies vragen.
Dit is hoe ik het voor me zie:
Mijn vragen:
- De pomp die ik wil gebruiken is 38mm, de bypass 32mm en 2 collectoren van 25 mm.
Zijn deze overgangen naar verschillende diameters in orde?
- Ik moet op de een of andere manier een overgang maken van 38mm intex slang naar 32mm tyleen, hoe kan ik dit het makkelijkste/beste doen?
- Is het te doen om 25mm HDPE te buigen voor in een collector of heb ik sowieso ZPE nodig?
- Kan ik nog ergens kosten besparen? Die Intex in- en uitlaat + kraan bijvoorbeeld zijn best prijzig, kan dit goedkoper?
- Is de 4m3 intex zandfilterpomp die ik in gedachten heb sterk genoeg? (hoogteverschil is totaal maximaal 1 meter)
- Zie ik iets over het hoofd? tips?
Mijn dank is groot.
Groet,
Jan
Ik ben van plan om mijn zandfilterpomp te gebruiken. Die heeft een opvoerhoogte van 5 meter. Ook wil ik niet alles serieel aanleggen (alle matjes achter elkaar) maar parallel met een verdeelstuk. Ik vraag me echter een aantal zaken af:
Ten eerste: Gaat de zandfilterpomp dat trekken?
Ten tweede: ik heb mijn zwembad voorzien van de grote (38mm) intex slangen met deze bijbehorende afsluiters aan het zwembad.
Ik dacht voor de afsluiter een PVC T stuk te zetten die naar 32mm tyleen gaat ter aanvoer van de matjes. Nu vraag ik me af op welke maat de 38mm intex schroefslang op past.
If you can't take the heat, don't tickle the dragon.
Ik zie dat je met hetzelfde vraagstuk zit als ik.
Zo te zien ben je al verder op weg naar een oplossing dan ik.
Ik ben benieuwd naar de antwoorden van de meer ervaren hot tub bouwers op dit forum.
Groet, Jan
PVC naar tyleen stuk komt van Wildkamp volgens mij. De 38mm intext slang wordt aangesloten op een PVC draadeinde. Ik heb dat hier thuis al reeds gedaan bij mijn bypass. Helaas weet ik de maatvoering niet meerFunkyMonk86 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 16:41:
Hoi Floyd,
Bij welke winkel heb je de PVC naar Tyleen overgangen in jouw plaatje kunnen vinden?
Groet, Jan

Ik zou de tyleen parallel zetten, dan heb je wat extra flow en hoef je de bypass minder ver open te zetten. Ik heb druppelslang zonder gaten gebruikt, 16mm en dan 8x50 meter parallel. Effect is relatief beperkt maar ok. Had vorige zomer een opwarming van 30 kWh waarvan 10 kWh uit die 6m2 collectoren. (zwembad van 3x2x0.75).FunkyMonk86 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 16:19:
Hallo allemaal,
Ik ben een eindje onderweg met het ontwerpen en bouwen van mijn 'hot'tub op basis van een 1000 liter kuip. Verwarmd d.m.v. 2x 50meter 25mm tyleen collectoren.
Dit is hoe ik het voor me zie:[Afbeelding]
Mijn vragen:
- De pomp die ik wil gebruiken is 38mm, de bypass 32mm en 2 collectoren van 25 mm.
- Ik moet op de een of andere manier een overgang maken van 38mm intex slang naar 32mm tyleen, hoe kan ik dit het makkelijkste/beste doen?
- Is het te doen om 25mm HDPE te buigen voor in een collector of heb ik sowieso ZPE nodig?
- Kan ik nog ergens kosten besparen? Die Intex in- en uitlaat + kraan bijvoorbeeld zijn best prijzig, kan dit goedkoper?
- Is de 4m3 intex zandfilterpomp die ik in gedachten heb sterk genoeg? (hoogteverschil is totaal maximaal 1 meter)
Mijn dank is groot.
Groet,
Jan
Denk dat @Ep Woody ook bedoelt dat wil je echt verschil merken dat je vooral meer moet plaatsen ofwel groter oppervlakte nodig aan Tyleen/matten of wat dan ook.
Gelukkig zijn we geen buren van elkaar, daar komt echt een enorm bak rook vanaf joh...Rouwette schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 14:31:
Ik ga het deze zomer anders doen, heb een hoop afvalhout liggen.
Ga in de vuurkorf (klein olievat) een verwarmingsbuis oprollen, heb alleen nog de koppelingen nodig van 22mm verwarminsbuis naar 32mm flex.
Twijfel nog of ik er een koper buisje naast leg.
Begrijp alleen je vraagstelling niet mbt koper buisje er naast leggen

De Intex ZFP 4m/3u kan maximaal 3 meter hoog pompen, dus afhankelijk van de hoogte kan het maar het zal inderdaad wel krap zijn.AiR60 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 14:50:
Toppy geeft bij mij aan dat een zandfilterpomp niet geschikt is om te pompen als een zonnecollector bovenop een dak ligt... ervaring mee?
Ligt ook aan hoeveel weerstand je hebt met de rest van de leidingen.
- Zou de 2 collectoren parallel aansluiten en niet in serie voor een betere water flow.FunkyMonk86 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 16:19:
Hallo allemaal,
Mijn vragen:
Mijn dank is groot.
Groet,
Jan
- 38mm naar 32mm tyleen zou je zo kunnen doen:
Tyleen Klemkoppeling Sok x buitendraad 32mm x 1 1/4"
>> https://www.depvcspeciali...endraad-32mm-x-1-1-4.html
naar 2" buitendraad;
>> https://www.depvcspeciali...innendraad-2-x-1-1-4.html
naar Intex Adapter A;
>> https://www.heuts.nl/intex-koppelstuk-adapter-32mm
(vergeet de rubberen tussen ring niet).
- Intex ZFP m4/u is niet bepaald sterke pomp voor dit maar met een maximale hoogte van 1 meter en je sluit ze parallel zal het wel werken echter de flow kan fors minder zijn. Wil je safe spelen ga dan minimaal voor de 6m3/u variant of hoger.
- De rest van onbeantwoorde vragen heb ik geen antwoord...
Overigens ben ik benieuwd of je met 100m Tyleen 35gr+ temperaturen gaat krijgen voor je hot tub, wellicht als het al snik heet is buiten maar of je dan nog 35gr+ water temperatuur wilt

60gr water temperatuur van je bad zelf of bedoel je dat er 60gr water temperatuur uit je zonnecollector kwam?FloydRaalte schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 16:20:
Ben ook bezig met mijn verwarming setup. Vorig jaar had ik 1 tros gemaakt a 100 meter en met het onderstaande 12v pompje rondgepompt. Helaas maar 800 liter per uur dus dat ging behoorlijk traag. Het water was wel dik boven de 60 graden op zonnige dagen. Ik ga nu uitbreiden en ik heb er nog een tros naast gelegd inclusief 2 intex verwarming matjes. Tsja dat gaat met dit kleine pompje via normale tuinslangen natuurlijk niet meer lukken.
[Afbeelding]
Ik ben van plan om mijn zandfilterpomp te gebruiken. Die heeft een opvoerhoogte van 5 meter. Ook wil ik niet alles serieel aanleggen (alle matjes achter elkaar) maar parallel met een verdeelstuk. Ik vraag me echter een aantal zaken af:
Ten eerste: Gaat de zandfilterpomp dat trekken?
Ten tweede: ik heb mijn zwembad voorzien van de grote (38mm) intex slangen met deze bijbehorende afsluiters aan het zwembad.
[Afbeelding]
Ik dacht voor de afsluiter een PVC T stuk te zetten die naar 32mm tyleen gaat ter aanvoer van de matjes. Nu vraag ik me af op welke maat de 38mm intex schroefslang op past.
[Afbeelding]
Die Intex ZFP 6m/3 zou moeten lukken, maar inderdaad beste alles parallel aansluiten voor een betere water flow.
Op de foto laat je een Intex slang zien met wartel... als je deze op PVC wilt aansluiten moet je een PVC koppeling naar 2" buitendraad hebben. Door middel van een rubberen tussenring kan je de wartel er makkelijk lekvrij erop draaien

Ik doelde op 60 graden wat uit de collector kwam.Goed om te horen dat mijn pomp het aan moet kunnen, groen licht voor de upgrade!Jazsie schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 18:22:
[...]
60gr water temperatuur van je bad zelf of bedoel je dat er 60gr water temperatuur uit je zonnecollector kwam?
Die Intex ZFP 6m/3 zou moeten lukken, maar inderdaad beste alles parallel aansluiten voor een betere water flow.
Op de foto laat je een Intex slang zien met wartel... als je deze op PVC wilt aansluiten moet je een PVC koppeling naar 2" buitendraad hebben. Door middel van een rubberen tussenring kan je de wartel er makkelijk lekvrij erop draaien.

Klopt ik heb intex slangen van 38mm met wartel. Daar past dus 2" buitendraad op, dan ga ik dat morgen eens halen bij Wildkamp, thx!
Als ik alle posts hiervoor goed begrepen heb dan zou het zo moeten kunnen?
Groet,
Jan
[Voor 19% gewijzigd door FunkyMonk86 op 16-06-2022 21:18]
Ik zou tussen het Tstuk na de collectors en voordat ie weer op de hoofdleiding komt nog een kraan ertussen zettenFunkyMonk86 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 21:17:
Even een paar wijzigingen doorgevoerd.
[Afbeelding]
Groet,
Jan
Op die manier kan je je collectors helemaal afsluiten
Je kan dan alleen nog kiezen om de kraan in tyleen te doen of in Pvc
Denk meer dat het een kostenplaatje is waarom men Tyleen gebruikt en daarnaast wellicht makkelijker te bewerken?Bouwvrouwe schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 20:46:
Misschien off topic, maar ik hoor her en der dat zpe slang na een aantal jaar de hoge temperaturen toch niet fijn blijft vinden, zit zelf daarom flexibele koperen leding te overwegen, maar zie dat nergens toegepast. Wel wordt er met normale koperen leidingen zonnecollectoren gebouwen volgens het thermosyphon principe, maar zou je de flexibele koperen leiding niet net als de zpeslang in een rol kunnen draaien?
Zie die koperen zonnecollectoren wel eens op marktplaats staan voor een paar tientjes, zou ze dan gewoon van mp halen dan zelfbouwen

En krijg je daarmee je water ook op 35gr+ voor je hot tub?FloydRaalte schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 20:46:
[...]
Ik doelde op 60 graden wat uit de collector kwam.Goed om te horen dat mijn pomp het aan moet kunnen, groen licht voor de upgrade!![]()
Klopt ik heb intex slangen van 38mm met wartel. Daar past dus 2" buitendraad op, dan ga ik dat morgen eens halen bij Wildkamp, thx!
Check ook even of er op je wartel een rubbere ring zit, zo niet dan moet je die niet vergeten... zonder gaat de boel lekken.
Zoals @Togi al zei, een kraan tussen zonnecollector en T-stuk naar het bad toe. Erg handig als je de in/uit van de zonnecollectoren kan afsluiten.FunkyMonk86 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 21:17:
[Afbeelding]
Groet,
Jan
Verder zie ik dat je 63mm PVC gebruikt, ik zou gewoon voor 50mm gaan, scheelt je waarschijnlijk in de kosten.
mbt geluid van je ZFP.... een andere stillere pomp doet echt wonderen, aantal tweakers uit het "Grote zwembad" topic hebben deze stap al gedaan en het resultaat is veel beter dan je Intex ZFP isoleren / bekisten etc.
Deze Intex ZFP maken helaas gewoon veel herrie...
Ik zie daar telkens 63mm PVC staan... das wel erg groot lijkt me. Voor mijn bypass op 38mm intex slangen heb ik 50mm gebruikt. Dat is meer dan genoeg. Ik ga nu ook weer voor mijn verwarmingupgrade 50mm PVC gebruiken met de 2inch draadeinde. Jazsie was me net te snel af zo te zienFunkyMonk86 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 21:17:
[Afbeelding]
Groet,
Jan

Als laatste puntje: je maakt een gesloten systeem. Dan zou ik altijd een aftapkraan o.i.d. willen hebben i.v.m. oververhitting van je collectoren. Zag al een paar foto's voorbij komen waarbij de collectoren gesmolten waren. Ik heb mijn oude setup nu al 2 jaar in gebruik en deze is niet gesloten. De uitgaande slang van de collectoren ligt gewoon los in het zwembad. Zo loopt de collector altijd leeg als ik hem niet gebruik. Ik weet verder niet veel van wat chloor met legionella doet maar het leeglopen van de collector gaf mij een veiliger gevoel.
[Voor 30% gewijzigd door FloydRaalte op 17-06-2022 00:21]
Dat komt doordat ik het T-koppelstuk nergens kleiner heb kunnen vinden wanneer je 32mm tyleen gebruikt:FloydRaalte schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 00:15:
[...]
Ik zie daar telkens 63mm PVC staan... das wel erg groot lijkt me. Voor mijn bypass op 38mm intex slangen heb ik 50mm gebruikt. Dat is meer dan genoeg. Ik ga nu ook weer voor mijn verwarmingupgrade 50mm PVC gebruiken met de 2inch draadeinde.
Als je mij kunt vertellen waar ik die kan vinden hoor ik het graag.
Volgens mij moet dit het zijn:FunkyMonk86 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 00:23:
[...]
Dat komt doordat ik het T-koppelstuk nergens kleiner heb kunnen vinden wanneer je 32mm tyleen gebruikt:
Als je mij kunt vertellen waar ik die kan vinden hoor ik het graag.
[Afbeelding]
https://www.bosta.nl/alle...Dxvqjnl9ky1hoCn6cQAvD_BwE
Wildkamp:
https://www.wildkamp.nl/p...7sDL8Fyepa5RoCJkkQAvD_BwE
[Voor 14% gewijzigd door FloydRaalte op 17-06-2022 00:28]
Dat is wat ik bedoelde, bij beide winkels hebben ze alleen 63mm pvc naar 32mm tyleen.FloydRaalte schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 00:28:
[...]
Volgens mij moet dit het zijn:
https://www.bosta.nl/alle...Dxvqjnl9ky1hoCn6cQAvD_BwE
Wildkamp:
https://www.wildkamp.nl/p...7sDL8Fyepa5RoCJkkQAvD_BwE
Neem je 50mm pvc dan zit je vast aan 25 mm tyleen lijkt het.
Achja, nu zie ik het pas. Stom zeg. Mmmm je kunt er nog wel voor kiezen om toch voor 50mm te gaan maar dan met een 32mm PVC uitgang i.p.v. tyleen. Daar kunt je dan een 32mm PVC naar 32mm tyleen in lijmen... beetje houtjetouwtje dat wel.FunkyMonk86 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 00:31:
[...]
Dat is wat ik bedoelde, bij beide winkels hebben ze alleen 63mm pvc naar 32mm tyleen.
Mocht ik een 50mm PVC T stuk naar 32mm tyleen vinden dan meld ik me!
Je hebt 100% gelijk. Ik heb het even nagekeken bij mij huidige bypass:FunkyMonk86 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 00:47:
Dat geld ook voor deze trouwens.
Een 2" wartel vind ik overal alleen in 63mm pvc varianten.
Wil je 50mm pvc dan kom je uit bij een 1 1/2" wartel.
Volgens mij was die voor jou ook van belang.
[Afbeelding]
Ingezoomd op de 38mm / 2" schroefverbinding van intex: ik heb inderdaad blijkbaar de 63mm wartel gebruikt die jij noemt. Als je goed kijkt dan zie je dat ik in deze wartel een vulring heb gelijmt die over gaat naar een 40mm buis. De 40mm buis gaat weer over in een 50mm T-stuk en ook 50mm kogelkranen. Aangezien mijn warmtepomp 32mm slangen gebruikt ben ik ook nog van 40mm buis over gegaan naar 32mm.
Ik heb deze; https://pvcvoordeel.nl/vd...2-40-x-tyleen-32-mm-prod/ om het tyleen op het dak tussen de WP nog te kunnen gebruiken.FunkyMonk86 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 00:31:
[...]
Dat is wat ik bedoelde, bij beide winkels hebben ze alleen 63mm pvc naar 32mm tyleen.
Met een verloop ervoor om van 50mm naar 32;
https://pvcvoordeel.nl/vd...-63-50-x-32mm-pn-16-prod/
https://www.pvconline.nl/...deind-50-63x-2-pn-16.htmlFunkyMonk86 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 00:47:
[Afbeelding]
Je kan er dus 50mm insteken of 63mm overheen schuiven
2" buitendraad naar 50mm PVC:FunkyMonk86 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 00:47:
[Afbeelding]
>> https://www.pvc24.nl/shop/puntstuk-zeskant-50mm-x-63mm-x-2/
Tyleen koppeling van 32mm naar 50mm PVC ga je denk ik niet vinden.
Persoonlijk zou ik dit doen voor het bypass gedeelte:
2" buitendraad naar 50mm PVC:
naar (50mm buis en dan naar)
T-stuk 90° Lijm x Binnendraad 50mm. x 1 1/2'':
>> https://www.pvc24.nl/shop...-binnendraad-50mm-x-1-12/
naar
Tyleen Koppeling knel x buitendraad 32mm. x 1 1/2”:
>> https://www.pvc24.nl/shop...eling-knel-x-buitendraad/
en naar (50mm buis en dan naar)
TP Kogelkraan PN16 dubbele wartel 50mm:
>> https://www.pvc24.nl/shop...pn16-dubbele-wartel-50mm/
naar
en dan weer naar
Heb alleen niet uitgerekent wat goedkoper is

Top!Jazsie schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 11:45:
[...]
Tyleen koppeling van 32mm naar 50mm PVC ga je denk ik niet vinden.
Persoonlijk zou ik dit doen voor het bypass gedeelte:
naar (50mm buis en dan naar)
naar
TP Kogelkraan PN16 dubbele wartel 50mm:
>> https://www.pvc24.nl/shop...pn16-dubbele-wartel-50mm/
naar
en dan weer naar
Heb alleen niet uitgerekent wat goedkoper is.
Bedankt voor de info.
Hier kom ik wel uit.
Groet, Jan
Zo te zien heb je een kist gemaakt met WP erin (met een hoop isolatie zie ik), hoe zorg je voor genoeg verse lucht voor de WP ? Volgens mij gaat hij anders niet goed meer werken.FloydRaalte schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 08:35:
[...]
Je hebt 100% gelijk. Ik heb het even nagekeken bij mij huidige bypass:
[Afbeelding]
Ingezoomd op de 38mm / 2" schroefverbinding van intex: ik heb inderdaad blijkbaar de 63mm wartel gebruikt die jij noemt. Als je goed kijkt dan zie je dat ik in deze wartel een vulring heb gelijmt die over gaat naar een 40mm buis. De 40mm buis gaat weer over in een 50mm T-stuk en ook 50mm kogelkranen. Aangezien mijn warmtepomp 32mm slangen gebruikt ben ik ook nog van 40mm buis over gegaan naar 32mm.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zoiets: https://hydrotopworks.nl/...rotop-v1.2-01-06-2021.pdfPlenkske schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 13:33:
[...]
Zo te zien heb je een kist gemaakt met WP erin (met een hoop isolatie zie ik), hoe zorg je voor genoeg verse lucht voor de WP ? Volgens mij gaat hij anders niet goed meer werken.
Of https://hydrotopworks.nl/...EF-Z_W-d.d.-12-8-2020.pdf
Ja, ik vermoed inderdaad iets in de deksel. Ben alleen benieuwd hoe hij het gemaakt heeft

Ja klopt heb er wel wat openingen in zitten voor de lucht toevoer. Beetje quick & dirty met het hout wat ik nog had liggen. Maarja, werkt prima. Hij warmt 7000 liter met zo'n 5 a 6 graden op per dag. Dan staat hij maximaal 10 uur aan op 1 dag. Met wat koudere dagen kom ik op de helft qua opwarming. 5kw Weau warmtepomp. Had eerst de 4kw inverter maar die maakte maar liefst 70+ DB aan geluid. Ingeruild voor deze non-inverter 5kw, stuk stiller (40 a 50 DB)Plenkske schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 13:41:
[...]
Ja, ik vermoed inderdaad iets in de deksel. Ben alleen benieuwd hoe hij het gemaakt heeft
De tyleenverwarming ligt bij op de garage en d.m.v. goedkopie 12v pompjes (opvoerhoogte 7m) pomp ik het water rond. Helaas maar 800 liter per uur en door de weerstand nog veel minder. Het is wel erg heet (gister 68 graden uit de collector) maar het gaat veel te langzaam. Daarom wil ik mijn 6m3 zandfilterpomp hiervoor gaan gebruiken.
[Voor 27% gewijzigd door FloydRaalte op 17-06-2022 14:06]
Deze koppelingen blijven bij mij echter lekken..
[Voor 39% gewijzigd door DaTiezl op 17-06-2022 14:15]
Yesterday's home runs don't win today's games. - Babe Ruth
Verschrikkelijk is dat, ik heb hetzelfde bij mijn intex matjes. Vanalles geprobeerd van gevulcaniseerde tape tot pvc lijm. Uiteindelijk heb ik niets gebruikt behalve 2 slangklemmen. Ik heb de duurde gekocht, niet die goedkope action troep. Ook heb ik ze (voorzichtig en toch ferm) aan gedraaid met een slagboormachine met dopsleutel nr 7. Vaak moet je ze even laten lekken. Dit kan na een poosje vanzelf stoppen. Klinkt magisch maar het is echt zo!DaTiezl schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 14:14:
Iemand ervaring/tips m.b.t. het goed bevestigen van een geribbelde vijverslang? Ik heb teflon gebruikt en een reguliere slangklem. Daarnaast heb ik eerst wat tape om de slang gedraaid omdat ik ergens gelezen heb dat hierdoor de klem beter sluit...
[Afbeelding]
Dat is fijne slang en lekt bij mij totaal niet. Wel een goede slangklem gebruiken: https://www.wildkamp.nl/p...d-staal-31-35-mm/15101965 Exacte maat moet je even passen.DaTiezl schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 14:14:
Iemand ervaring/tips m.b.t. het goed bevestigen van een geribbelde vijverslang? Ik heb teflon gebruikt en een reguliere slangklem. Daarnaast heb ik eerst wat tape om de slang gedraaid omdat ik ergens gelezen heb dat hierdoor de klem beter sluit...
[Afbeelding]
Gebruik ook lang niet altijd teflontape om de boel waterdicht te krijgen.
Heb je deze setup al af? Ik zit namelijk met een soortgelijke setup en ik zie dat jij het serieel hebt aangelegd. m.a.w. 2 collectoren achter elkaar. Ik vraag me af of de pomp daar geen moeilijkheden mee krijgt qua weerstand. Kun je ze niet beter parallel aansluiten?FunkyMonk86 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 16:19:
Hallo allemaal,
Mijn vragen:
Mijn dank is groot.
Groet,
Jan
Verder vraag ik me af wat überhaupt beter is: parallel of serieel:
Achterelkaar/serieel: dan legt het water meer afstand af en kan het meer warmte opnemen. Door flow is echter trager.
Naast elkaar/parallel: Het water legt minder afstand af maar heeft meerdere wegen, daardoor betere flow.
Heb zelf het idee dat parallel beter is. Meer flow, minder warm. Maar ook minder weerstand.
Sowieso parallel. Het kost minder kracht, dus een betere flow. Door de betere flow meer opwarming doordat het verschil tussen het contactoppervlakte groter is en er daarmee meer warmteoverdacht kan plaatsvinden.FloydRaalte schreef op maandag 20 juni 2022 @ 14:48:
[...]
Heb je deze setup al af? Ik zit namelijk met een soortgelijke setup en ik zie dat jij het serieel hebt aangelegd. m.a.w. 2 collectoren achter elkaar. Ik vraag me af of de pomp daar geen moeilijkheden mee krijgt qua weerstand. Kun je ze niet beter parallel aansluiten?
Verder vraag ik me af wat überhaupt beter is: parallel of serieel:
Achterelkaar/serieel: dan legt het water meer afstand af en kan het meer warmte opnemen. Door flow is echter trager.
Naast elkaar/parallel: Het water legt minder afstand af maar heeft meerdere wegen, daardoor betere flow.
Heb zelf het idee dat parallel beter is. Meer flow, minder warm. Maar ook minder weerstand.
De opwarming van 1 liter water met 1 graad kost evenveel energie (4.185 J) maar als het water warmer wordt, worden de verliezen ook groter, dus minder opwarming.
Vast niet, maar ik heb liever vijverslang.Sliener schreef op maandag 20 juni 2022 @ 14:56:
Ik ben op zoek naar zo'n 15m flexibele slang.
Kan het goedkoper?
Zoiets: https://www.intratuin.nl/...iraalslang-32-mm-5-m.htmlSliener schreef op maandag 20 juni 2022 @ 15:11:
Heeft u een voorbeeld?
Ik heb een 300x200 Intex zembad met een 600 x 80 warmte mat.
Ik denk voor deze slang te gaan om van de bypass naar een warmte mat te gaan en weer terug.
Of is 38mm dan ook een must?
Tip van flip: Wikkel een 2,5 mm draad (bruin/blauw) om de slang in de gleuven en doe daar vervolgens een slangenklem omheen. Het draad helpt bij het aandrukken. Bijna altijd waterdicht.
[Voor 7% gewijzigd door Sliener op 20-06-2022 20:02]
Voor een warmtemat lijkt me 32mm voldoende. Ik heb zelf een bad van ruim 7000 liter en alleen de slang van de zandfilterpomp naar het bad en weer terug zijn 38mm (is ook een 6m3 per uur pomp). De bypass en de warmtepomp zijn 32mm. Straks een extra circuit naar de warmtematjes wat ook weer 32mm (tyleen) wordt.Sliener schreef op maandag 20 juni 2022 @ 19:57:
[...]
Ik denk voor deze slang te gaan om van de bypass naar een warmte mat te gaan en weer terug.
Tip van flip: Wikkel een 2,5 mm draad (bruin/blauw) om de slang in de gleuven en doe daar vervolgens een slangenklem omheen. Het draad helpt bij het aandrukken. Bijna altijd waterdicht.
De grootste restrictie is de warmtemat zelf. Dunne slangetjes van 6 meter lang hebben nogal wat restrictie. Of je nu 25mm of 38mm slang pakt, dat verschil ga je niet merken. Je zal toch de bypass iets open moeten zetten.Sliener schreef op maandag 20 juni 2022 @ 19:57:
[...]
Tip: https://www.wildkamp.nl/p...d-staal-33-37-mm/15101966 Dan hoef je geen draad te wikkelen en sluiten de spiraalslangen nog makkelijker goed aan.
Achterkant zwart geverfd met daaroverheen radiatorfolie. Aan de kopse kanten de tussenwandjes weggeslepen en een u-profiel er overheen met kit om waterdicht te maken;
Dergelijke platen zijn 2e hands best goed te vinden als voormalig dakbedekking. Durft iemand iets te roepen over hoe zich dit laat vergelijken met bijv tyleen? Alg-groei is misschien een probleem door directe inval van UV?
@Sliener Tip van Piet; gebruik een draadslangklem
[Voor 16% gewijzigd door frickY op 21-06-2022 10:55]
Zelf niet in bezig maar dit zou goed werken, die platen kan je soms ook gewoon gratis ophalen.frickY schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 10:34:
Ik zag van de week een Youtuber die polycarbonaat kanaalplaten gebruikte in plaats van tyleen;
[Afbeelding]
Achterkant zwart geverfd met daaroverheen radiatorfolie. Aan de kopse kanten de tussenwandjes weggeslepen en een u-profiel er overheen met kit om waterdicht te maken;
[YouTube: DIY Solar Water Heater - Build A Solar Pool Heater From Polycarbonate Sheet]
Dergelijke platen zijn 2e hands best goed te vinden als voormalig dakbedekking. Durft iemand iets te roepen over hoe zich dit laat vergelijken met bijv tyleen?
Enige wat "zorgen" maakt is het goed waterdicht krijgen van de U strip...
Precies ook mijn zorg. Mij pa heeft die platen nog liggen maar ik begin er niet aan. Dat gesmeer met kit het een u profiel... als (en vooral hoelang) blijft dat waterdicht? Ik ben voor de tyleen collector gegaan puur omdat dit gemakkelijker was.Jazsie schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 10:40:
[...]
Zelf niet in bezig maar dit zou goed werken, die platen kan je soms ook gewoon gratis ophalen.
Enige wat "zorgen" maakt is het goed waterdicht krijgen van de U strip...
En dan met name het geluid?
Verder moet je wel rekening houden dat de RCD zodanig is gemonteerd (gezien de foto's) dat je indien je de pomp via een smart plug wilt schakelen de kabel moet gaan knippen -en dus geen garantie meer hebt- om de RCD er tussen uit te halen.
Ik gebruik deze: https://www.gamma.nl/asso...arant-4x5-meter/p/B580767 Wel een stuk dunner...Sliener schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 18:05:
Iemand al zoiets gebruikt om een DIY solar af te denkken
Interessant, ik heb met hetzelfde zeil mijn collectors geprobeerd af te dekken. Het werkt wel maar ook weer niet. Bij de eerste versie lag er na een regenbui een grote zak met water op het zeil. De 2de versie had in het midden van de collector een rechtopstaande stok zodat het zeil als een tipi tent gespannen was. Helaas laat het ducttape door de warmte los en krijg ik veel condensvorming in het 'tentje'. Ik ben erg benieuwd hoe jij dit hebt gedaan!Ep Woody schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 18:42:
[...]
Ik gebruik deze: https://www.gamma.nl/asso...arant-4x5-meter/p/B580767 Wel een stuk dunner...
Tot nu toe vindt ik plexiglas een veel te dure oplossing. Met al dat tyleen en vooral de dure koppelingen.... dan kan ik net zo goed intex matjes kopen. Minder werk!

Het grootste nadeel is de invloed van de zon op de kwaliteit van het zeil. Het heeft een jaar gewerkt volgens mij.