orTixxx schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 12:54:
Even vraagje aan mede tweakers: (oa @
Ep Woody @
vso @
ronny191
Wat mij opvalt:
- de druk op de filtervat is gestegen, goed nieuws.. want dit betekend dat de wijzigen hierboven zijn vruchten heeft afgeworpen.. meer stroming.
Lees:
1) van 1.5bar(oud) naar 2.3bar(nieuw) bij 100% tyleen doorvoer
2) van 1.5bar(oud) naar 1bar(nieuw) gedaald bij 50/50 doorgang of volledig zonder tyleen.
Wat ik zat te denken, nu komt de vraag pas (zonder onderbouwing geen antwoord toch):
Pomp/vat informatie:
een 10m3 zelfaanzuigende 550watt, filtervat kan zon 3.5bar hebben voordat die in het rode gedeelte komt)
pomp IN:
> 1) 38mm slang
>> 2) 50mm PVC incl temp sensor
pomp UIT:
> 1) bypass
>> 2) naar filtervat
>> 3) naar bestaande PVC bypass
Hiermee omzeil ik de filtervat, wat resulteert in een pomp met meer doorstroom direct naar de zonnecollectoren en/of bad inclusief minder belasting voor de pomp.
(Je hoeft niet 10u per dag de filteren/circuleren toch? 🙈)
Hoe kijken jullie hier tegenaan?
als ik je goed begrijp wil je dus NA de motor een splitsing maken. een kant direct naar de coll. en de ander zoals gebruikelijk naar het filtervat > terug naar het bad.
Qua slangen en kranen veranderd er dan dus niets, je verlegt enkel het punt waarop de splitsing plaatsvind.
komt het opgewarmde water dan ook weer terug in een 2de bypass je filtervat in, of omzeil je echt het hele vat en gaat het dus ook weer ongefilterd je bad in?
ik denk daar het volgende over:
1) de coll. krijgen in zon opstelling "vuil" water ipv gefilterd water zonder haren, tuintroep, lichaamsvetten, huidcellen, stukjes waterballon, kleine takjes die knel kunnen gaan zitten. zonnenbrand creme zou zich wellicht tegen de wanden kunne gaan nestelen. ik ga liever voor gefilterd water door de collies.
2) water kiest de makkelijkste weg zoals we weten. de pomp zal door de splitsing met iets minder kracht naar het filtervat gaan. omdat de collies & filtervat verschillende weerstanden bieden verwacht ik problemen met de regelbaarheid van de flow door je collectors. en dan voornamelijk geen constante flow omdat er zicht kleine kanalen vormen in het filtervat. die haal je er weer uit met een rinse en backwash, maar het vat heeft dus geen constante weerstand.
3) als blijkt dat de regelbaarheid inderdaad problemen geeft, kan er teveel druk op de koppeling van de tyleen vernauwing komen en daarbij dus een te lage druk in het filtervat. hierdoor zal je pomp langer aan moeten staan om dezelfde hoeveelheid Liters per dag te kunnen filteren. ook moet je denken aan de schoep/lagers in de pomp die aan het vechten zijn met de extra druk. dat kan voor veel meer slijtage zorgen.
4) het filtervat heeft toch een stand waarbij je het hele vat al omzeild?
5) ja, het kan ook TE snel door je collectors gaan, daarom hebben we vorig jaar al in kunnen schatten dat 1 graad verschil het meeste rendement oplevert op het heetst van de dag.
Kom je hier namelijk boven gaan de efficientie al heel hard achteruit. JA er blijft constant water door je collies stromen DUS warmt het op. maar bij te snelle flow zal slechts een deel van het water de warmte op kunne nemen, de binnenkern stroomt er simpelweg te hard doorheen en zo komt .er dus een groot deel onverwarmd water weer terug in je bad en dat heb je dus voor niets zo hard rond staan pompen.
6) de enige juiste manier zou zijn om ipv 4 coll. van 50 meter, 8 coll van 25 meter te hebben in parralel.
zo blijft de oppervlakte van de coll gelijk, alsook de warmteopname, maar kun je meer flow genereren indien gewenst.
maarja, zo kijk ik er dus tegenaan