Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

orTixxx schreef op zondag 13 juni 2021 @ 10:40:
[...]

Nee, gister was die 27.0 toen ik ging slapen, vanmorgen 24.4.. valt op zich mee met 14m3 (heb een nieuwe bad, opstelling gedeeltelijk.. foto’s komen nog)
hoe laat vandaag ? :) na je verhaal ben ik wel erg geintresseerd in alles :)

[ Voor 8% gewijzigd door vso op 13-06-2021 12:00 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-05 21:20
orTixxx schreef op zondag 13 juni 2021 @ 10:40:
[...]

Nee, gister was die 27.0 toen ik ging slapen, vanmorgen 24.4.. valt op zich mee met 14m3 (heb een nieuwe bad, opstelling gedeeltelijk.. foto’s komen nog)
Ben heel benieuwd! Dat verlies valt inderdaad mee, aan de andere kant heb je natuurlijk ook relatief weinig verliesoppervlakte vs de hoeveelheid water.

Ik heb 7.5m2 aan wandoppervlakte en 6m2 aan wateroppervlakte (vloer vergeet ik even) en heb 5.75 °C aan warmte verloren (vanaf 33 graden). Misschien is dat een aardige om te vergelijken. Hoeveel verliesoppervlakte heb je en hoeveel warmte heb je daarmee verloren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Ik neem aan trouwens dat je nu een Intex bad hebt van 6x2.74x1.32.

De buitenwanden zijn 23m2, het oppervlakte: 16.44, dus totaal: 39.44m2 aan verliesoppervlakte. Dat komt neer op 2.8 m2 oppervlakte per kuub water.

Mijn bad heeft: 3.4 m2 oppervlakte per kuub water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
vso schreef op zondag 13 juni 2021 @ 11:56:
[...]

hoe laat vandaag ? :) na je verhaal ben ik wel erg geintresseerd in alles :)
En hoelaat gisteravond... Aangezien ik om 23:00 al 2 graden van mijn piek temperatuur kwijt ben. De piek was bij mij gisteren om 17:00.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orTixxx
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 31-01 21:53
Hah :) ik heb een bestway, 5.50x2.70x1.22

Gisteravond 20:20 27c, daarna vanmorgen 09:06 24.4c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
@orTixxx , Die is flauw, die is niet rechthoekig... Overigens was de 6x2.74 (achteraf) ook van Bestway >:)

2.74 diameter = 8.6m omtrek.
+ 2.74+2.74 = 14.1m totale omtrek.
14.1*1.22 = 17.2m2 verliesoppervlakte aan de wanden.

5.89 + 7.50 = 13.39m2 verliesoppervlakte aan het wateroppervlakte.

30.59 m2 verliesoppervlakte op 16 m3 (volgens mijn berekening) = 1.9 m2 verliesoppervlakte per kuub water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Mooi bad trouwens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:46
Tja weet je wat duurzaam is, dat is door de zon laten opwarmen zo ging dat vroeger ik kan mij dat nog herinneren.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• orTixxx
Thanks, gekocht voor 599.. in December van zorg bonus! Pomp die erbij zat verkocht voor 60, oude trap voor 20… goeie deal!

Warmte verlies is niet veel hé? Ik heb zwembad vilt tapijt (wat 300€ 50m kost) dubbel eronder leggen… via marktplaats gekocht uiteraard.

Dit is m nu incl 4x 50m tyleen kisten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uoIbm6ebtdDkPKnqPe68GlXO23g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ReNEleKWvHuuVxhfqn7Pr1qg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VAYPVQ8-q6oXc3fe-UGpQU-UI5c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VGQvKfxbs9gnHJCo7qdTvQal.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mithriel
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 16-01-2024

Mithriel

bwoah

Goedenavond, heeft iemand ervaring met het "omhoog" pompen van het water naar een dak van schuurtje?

Wij zouden graag Solar matten willen leggen op ons schuurtje, maar ben bang dat onze huidige pomp (Intex 28604GS) daar te zwak voor is.

Ik zou best een stevigere pomp willen kopen ( maar welke) maar wil ook weer geen golfslagbad van ons badje maken.

Wij hebben de 3 bij 2 meter pool frame van Intex.

Bij voorbaat dank!

iRacing | Rig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Mithriel schreef op zondag 13 juni 2021 @ 19:26:
Goedenavond, heeft iemand ervaring met het "omhoog" pompen van het water naar een dak van schuurtje?

Wij zouden graag Solar matten willen leggen op ons schuurtje, maar ben bang dat onze huidige pomp (Intex 28604GS) daar te zwak voor is.

Ik zou best een stevigere pomp willen kopen ( maar welke) maar wil ook weer geen golfslagbad van ons badje maken.

Bij voorbaat dank!
Nee we hebben geen ervaring ermee hier of daar Het grote zwembad topic - Deel 2 :o

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

orTixxx schreef op zondag 13 juni 2021 @ 13:54:
[...]

Thanks, gekocht voor 599.. in December van zorg bonus! Pomp die erbij zat verkocht voor 60, oude trap voor 20… goeie deal!

Warmte verlies is niet veel hé? Ik heb zwembad vilt tapijt (wat 300€ 50m kost) dubbel eronder leggen… via marktplaats gekocht uiteraard.

Dit is m nu incl 4x 50m tyleen kisten.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Foto's van je dak opstelling of kan dat niet van je slaapkamer raam :P

zwembad ziet er kwalitatief wel redelijk beter uit ja .. maar ja denk ook dat wel dat moet met zo'n groot bad

Tja vanalles

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Fred82
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23-06-2021
Tijdens mijn zoektocht om ons nieuwe 17m3 wat ecologisch op te warmen kwam ik uit bij een zonnecollector van het merk 'Blozoen'.
Dit leek me een interessant systeem tot ik de prijs te horen kreeg (+/- €1800 per stuk). :o
Na het analyseren van meerdere foto's kwam ik tot de conclusie dat dit systeem opgebouwd is uit 4 kringen van 50meter tyleenslang.
Met het idee om zelfs iets te bouwen en na wat zoeken kwam ik terecht in dit topic.
Na de nodige uurtjes lezen en onlineshops te doorzoeken heb ik een systeem opgebouwd uit 400meter 16mm tyleenslang, verdeeld in 8 kringen van 50meter.
De kringen zijn per twee bevestigd met tieraps op een betonnet van 8mm, dit vooral gezien de prijs, eenvoud van bevestigen en duurzaamheid.
De collectoren zijn verlijmde 50mm PVC T stukken met een 16mm tyleenaansluiting.
De aan en afvoerslang is een 40mm tyleenslang.

Op de retourcollector zit een temperatuursonde die aangesloten is op een Sonoff TH16 relaismodule.
Deze schakelt de zandfilterpomp binnen een vooraf ingestelde temperatuurrange.

Eigenlijk wil ik graag een bijkomende temperatuursonde die de temperatuur van het zwembadwater meet en die bij het schakelen van de pomp hier ook mee rekening houdt.
Zodat de pomp stopt met draaien indien de retourtemperatuur gelijk of lager is dan het zwembadwater.

Heeft iemand een idee hoe ik dit best aanpak voor iemand zonder enige programmeerkennis? :?

Na een tweetal weken in gebruik zijn we tevreden over het systeem.
Bij volle zon zoals vandaag werkt het systeem erg goed, de watertemperatuur steeg vandaag van 27 naar 30 graden.
Bij bewolkt is dit minder/niet efficiënt, daarvoor moet ik waarschijnlijk een kas met glas/plexi rondom de collectoren maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7gMa1OSIqONcDfpfmN8pwMP86IA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1WOCi1mQTysS4r0LnflydN28.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R7RMeBIRa4gaCcJXCRU1Lh9pxrc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ToNifrjGyuYjHWivaJVgl6uR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/icCg1SGkFZjLkam_-k-7yoGE4Ys=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tWgMC2wCPBIPLo59uou1LiDN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Tim-
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07-05 10:05

-Tim-

Niet geraakt is altijd mis.

Ziet er goed uit @Fred82!

Voor het programmeren van de pomp kan je misschien het beste een kijkje nemen in het Het grote "Zwembad DIY Automatiserings" topic. Een Sonoff TH16 is al heel mooie hardware om meer mee te gaan doen. Aannemende dat je nu op de standaardfirmware zit, wil je die waarschijnlijk omzetten naar een custom firmware als Tasmota of Esphome zodat je er meer mee kan.

Het vraagt wel wat elektronica kennis, maar met de uitbreidingspoort van de Sonoff kan je meerdere temperatuursensoren koppelen. Waarschijnlijk is een Dallas DS18B20 het makkelijkste hiervoor, aangezien die makkelijk te krijgen is in waterdichte versies en je meerdere aan dezelfde data pin kan hangen (1-Wire bus). Programmeren in Tasmota heb ik geen verstand van, maar met Esphome is dit wellicht een goed begin.

En het mooiste is dan natuurlijk om het aan iets als Home Assistant te hangen, maar zelfs als je dat niet hebt werkt het allemaal mooi stand-alone. Esphome kan bijvoorbeeld ook een webserver runnen zodat je een overzichtje krijgt als dit: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ws7BDvDSgfgnPUc-eUggzwql2i0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Roq7PSgahSfpSVPOZhnMH1GF.png?f=user_large

Waar heb je trouwens je tyleen en koppelstukken gehaald? Ziet er uit als een mooi flexibele slang met die strakke bochten!

Nog even een algemene vraag, zijn jullie niet bang dat de tiewraps na verloop van tijd losknappen? Uit ervaring weet ik dat ze erg bros kunnen worden na lang buiten gehangen te hebben. Zou het niet beter zijn om metaaldraad inelkaar te draaien (zoals bij betonijzerverbindingen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Fred82 schreef op zondag 13 juni 2021 @ 22:09:
Heeft iemand een idee hoe ik dit best aanpak voor iemand zonder enige programmeerkennis? :?
Als eerste: Mooi gemaakt! Ook goed dat je ze kruislings hebt aangesloten. Hier ga je veel lol van hebben.

Qua slim aansturen zonder programmeerkennis, het mooiste is als je drie temperaturen meet. Bijvoorbeeld de temperatuur bovenop de tyleen, dan kun je, als die sensor boven een bepaalde temperatuur (bijvoorbeeld de temperatuur van het zwembad water) is, de pomp aan laten zetten.
Als vervolgens de temperatuur van het water (na 15 minuten) lager is dan de temperatuur in het zwembad, dan laat je de pomp weer uitzetten.

Dit is een klein beetje programmeerwerk, maar niet heel ingewikkeld. Daar kun je hier wel een beetje hulp bij krijgen.

Wat heb je hiervoor nodig:
Een Sonoff Basic
3 waterdichte DS18B20's
Een thermowell om de retourtemperatuur te meten.

Op de Sonoff zet je ESPEasy (die heeft wat meer mogelijkheden).
Daarna ga je een heel eenvoudig scriptje maken.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
on System#Boot do
  timerSet,1,1
endon

on Rules#Timer=1 do
  TimerSet,1,900
  if (Sensoren#Tyleen > Sensoren#Zwembad)
      gpio,16,1
  else
     if (Sensoren#Retour < Sensoren#Zwembad)
       gpio,16,0
     endif
   endif
endon

Dit is in hele simpele vorm al wat je nodig hebt om jouw tyleen slimmer te laten schakelen. Hij kijkt nu iedere 15 minuten of de temperatuur van de tyleenslang warmer is dan het zwembad, zo ja , dan gaat gpio 16 (een voorbeeld) aan, zo nee, dan kijkt hij of de temperatuur van de retourslang lager is dan het water in het bad, zo ja, dan gaat de pomp weer uit (gpio,16).

Eigenlijk zou er ook nog een stukje bij in moeten dat hij sowieso tussen 10 en 12 bijvoorbeeld aan staat om ervoor te zorgen dat er voldoende water gefiltert wordt (ook op slechte dagen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Laatst online: 08-05 12:44
Mithriel schreef op zondag 13 juni 2021 @ 19:26:

Bij voorbaat dank!
Ik heb dat gemaakt.
Dompelpomp in het zwembad, daarvandaan slang naar filterpomp ingang, filterpomp uitgang naar het dak en terug het zwembad in.
Filterpomp zelf is inderdaad veel te zwak, daarom via dompelpomp.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bprak
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16:20
Na een tijdje geprobeerd het zwembad te verwarmen met 2 solarbollen nu toch maar gaan kijken naar het zelf maken van een verwarming (de solarbollen doen nagenoeg niets op mijn 6a7 m3 bad).

Nu heb ik al een tijdje het topic doorgelezen maar kom ik er nog niet helemaal uit.
Heb een dak beschikbaar van 6x3 meter, dus daar kan ik wel wat op kwijt.
Ik zat te denken om hier 3/4 rollen van 50m 16mm tyleen op neer te leggen.

@Fred82 de aansluitingen met de tstuk pvc is wel heel handig zo volgens mij, waar heb je dit vandaan?

Van de tyleen wil ik het dan eigenlijk aansluiten op 2 van deze kranen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ZYUSh1W4o1uUS1BI7zgV4R-z2M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7qKrelni5ZpJ6Ll59kMTFJTb.jpg?f=fotoalbum_large

1 kraan van uitvoer pomp naar de 'matten' en 1 kraan van uitvoer 'matten' naar het zwembad.
Hoe kom ik van de 16 mm tyleen naar een aansluiting op deze kranen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orTixxx
bprak schreef op maandag 14 juni 2021 @ 10:59:
Na een tijdje geprobeerd het zwembad te verwarmen met 2 solarbollen nu toch maar gaan kijken naar het zelf maken van een verwarming (de solarbollen doen nagenoeg niets op mijn 6a7 m3 bad).

Nu heb ik al een tijdje het topic doorgelezen maar kom ik er nog niet helemaal uit.
Heb een dak beschikbaar van 6x3 meter, dus daar kan ik wel wat op kwijt.
Ik zat te denken om hier 3/4 rollen van 50m 16mm tyleen op neer te leggen.

@Fred82 de aansluitingen met de tstuk pvc is wel heel handig zo volgens mij, waar heb je dit vandaan?

Van de tyleen wil ik het dan eigenlijk aansluiten op 2 van deze kranen:
[Afbeelding]

1 kraan van uitvoer pomp naar de 'matten' en 1 kraan van uitvoer 'matten' naar het zwembad.
Hoe kom ik van de 16 mm tyleen naar een aansluiting op deze kranen?
Volgens mij op pagina 3 in deze topic staat een autocad tekening van mij, dan zie je hoe ik t heb gedaan ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bprak
Ik zou volgens mij in ieder geval van 32mm tyleen naar de kraan kunnen met deze?
https://www.xxldirect.nl/...m-buitendraad-1-inch.html

En dan moet ik nog een aansluiting van de 32mm tyleen naar de 16mm matten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
bprak schreef op maandag 14 juni 2021 @ 11:19:
Ik zou volgens mij in ieder geval van 32mm tyleen naar de kraan kunnen met deze?
https://www.xxldirect.nl/...m-buitendraad-1-inch.html

En dan moet ik nog een aansluiting van de 32mm tyleen naar de 16mm matten.
@Fred82 heeft PVC gebruikt om het T-stuk te maken en dan ook weer met vergelijkbare koppelingen van PVC schroefdraad (of lijm) naar tyleen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmageddon
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:38
Ora et Labora schreef op maandag 14 juni 2021 @ 10:29:
[...]

Ik heb dat gemaakt.
Dompelpomp in het zwembad, daarvandaan slang naar filterpomp ingang, filterpomp uitgang naar het dak en terug het zwembad in.
De intex filterpomp staat dan uit of staat die ook aan na de dompelpomp?
Ik heb nu een dompelpomp rechtstreeks naar mijn matten op de schuur en de intex filterpomp staat dan ook aan direct op 't zwembad.

Aap!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
harmageddon schreef op maandag 14 juni 2021 @ 11:53:
[...]

De intex filterpomp staat dan uit of staat die ook aan na de dompelpomp?
Ik heb nu een dompelpomp rechtstreeks naar mijn matten op de schuur en de intex filterpomp staat dan ook aan direct op 't zwembad.
Filterpomp heb ik inderdaad uitgezet.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ronny191
  • Laatst online: 16-02 10:22

ronny191

Zazza Sempa

Topicstarter
@Tim

Staaldraad om slang te bevestigen gaat ook prima, tyleen kan best wat hebben, je kunt dat er mooi doorheen vlechten. Zelfs eventuele roest moet op zon rubber slang geen invloed hebben.
Maar je slang blijft echt niet braaf liggen.

Wij gebruiken uv bestendigde tywraps en na paar weken zon spiraal in de zon te laten bakken kan ik je melden dat die vorm exact zo blijft liggen, al springen er 20 kapot, slang gast niet zomaar uit zijn fatsoen.

Waar voor de meestsen echter de keus op is gebaseerd is ervaring. Ga maar es zon spoel maken. Je zal niet de eerste zijn die een blik enge ziektes opentrekt en die daarna ook nog es op het bord van je partner neergooit.
In alle woede snel je naar de winkel om de dikste slangenklemmen te halen die ze hebben. Een zweetavond later in de schuur ga je je verrichte inspanningen tijdens het eten vergelijken met de bevalling van je vrouw. “En dan moet dat kreng het schuurdak nog op!” Ze zijn helemaal gek geworden op dat internet!”

Na een dag berusting merk je dat de trilling in je handen is afgenomen en je weer helder kunt denken. Die slangenklemmen namen veels te veel plek in om de spoelen mooi tegen elkaar te krijgen. Je begint vol motivatie aan je 2de spiraal en deze gaat al veel beter dan de eerste.

Je logt in op dit topic en geeft Ronnepon een duimpje voor dit bericht, en begrijpt dat ervaring niet te koop is.

Daarom gebruiken we geen staaldraad….

☜(˚▽˚)☞

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -Tim-

-Tim-

Ervaring niet te koop, maar uv-bestendige wraps dus wel. Goed om te weten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mithriel
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 16-01-2024

Mithriel

bwoah

Ora et Labora schreef op maandag 14 juni 2021 @ 10:29:
[...]

Ik heb dat gemaakt.
Oh super, dus als je dompelpomp ervoor aansluit dan compenseert die voor de minder krachtige filter pomp? Mag ik vragen wat voor dompelpomp je hebt gekocht?

iRacing | Rig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
Mithriel schreef op maandag 14 juni 2021 @ 12:43:
[...]

Oh super, dus als je dompelpomp ervoor aansluit dan compenseert die voor de minder krachtige filter pomp? Mag ik vragen wat voor dompelpomp je hebt gekocht?
Dat klopt. Er komt best nog een redelijke hoeveelheid water uit.
https://www.praxis.nl/tui...schoon-water-200w/5675245

Je kunt ook een krachtiger kopen voor de zekerheid, wel met kranen er tussen om de flow te kunnen reguleren. Te snel warmt het niet op, te langzaam wordt het bad niet warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:33
Ik heb een Intex van 3.66 doorsnee, kids zijn er dol op. Nu jaag ik het water door ZFP en daarna door een paar intex matten. Ik zou voor de ZFP en het matje een aparte lus willen maken. Is het "makkelijk" om een extra 32 of 38mm aansluiting aan je bad te maken? Of heeft iemand een advies waar een T stuk te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [TR]Lan_Man
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 15-09-2024
https://pvcvoordeel.nl/pvc-drukleiding/

hebben veel koppelingen en aansluitingen op diverse maten, 38mm is DN40 uit mijn hoofd 1 1/2",
32mm is 1 1/4". hier kun je eindeloos combinaties mee maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjonkie
  • Laatst online: 06-05 19:59
https://www.toppy.nl/prod...e&utm_content=REDBRAIN+NL

Iemand ervaring met deze pomp en de opvoerhoogte ? Is er een beetje flow uit te krijgen als je 2x50 meter tyleen parallel op de bijkeuken legt ? Of kun je dat geheel vergeten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
jjonkie schreef op maandag 14 juni 2021 @ 16:27:
https://www.toppy.nl/prod...e&utm_content=REDBRAIN+NL

Iemand ervaring met deze pomp en de opvoerhoogte ? Is er een beetje flow uit te krijgen als je 2x50 meter tyleen parallel op de bijkeuken legt ? Of kun je dat geheel vergeten ?
Niet geschikt voor plaatsing boven de waterlijn, hoogteverschillen en andere hoge weerstanden
Deze pomp is niet geschikt voor matten op het dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjonkie
duidelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:13

Rouwette

Rouwette.com

Ep Woody schreef op maandag 14 juni 2021 @ 16:29:
[...]

[...]

Deze pomp is niet geschikt voor matten op het dak.
Dat slaat volgens mij op de plaatst van de pomp.
Dat de pomp niet boven het wateroppervlakt mag staan.

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjonkie
Als je tyleen gebruikt, 25 en 16 mm kiwa. Moet de collector dan gevuld blijven om verbranding te voorkomen of juist leeg ivm drukopbouw

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Fred82
  • Laatst online: 23-06-2021
Ep Woody schreef op maandag 14 juni 2021 @ 09:19:
[...]

Als eerste: Mooi gemaakt! Ook goed dat je ze kruislings hebt aangesloten. Hier ga je veel lol van hebben.
-Tim- schreef op maandag 14 juni 2021 @ 09:12:
Ziet er goed uit @Fred82!

...

Waar heb je trouwens je tyleen en koppelstukken gehaald? Ziet er uit als een mooi flexibele slang met die strakke bochten!

Nog even een algemene vraag, zijn jullie niet bang dat de tiewraps na verloop van tijd losknappen? Uit ervaring weet ik dat ze erg bros kunnen worden na lang buiten gehangen te hebben. Zou het niet beter zijn om metaaldraad inelkaar te draaien (zoals bij betonijzerverbindingen)
bprak schreef op maandag 14 juni 2021 @ 10:59:

...

Bedankt Ep Woody en -Tim- voor jullie tips betreffende aansturing!
Ik zal me toch wat verder verdiepen in de Tasmota en ESPeasy mogelijkheden, dat wordt weer enkele uurtjes lezen. 8)

Al het tyleen spul kocht ik aan bij Pvcvoordeel, ook de PVC 50mm T stukken met 16mm tyleenaansluiting.
Deze heb ik steeds moeten koppelen dmv een 50mm pvc buisje ertussen te lijmen.
Dit leek me de beste manier om alle slangen eenvoudig, net en met een zo gelijk mogelijk debiet te verbinden.
Een hoop werk om alles op maat te zagen, slijpen, ontvetten, verlijmen maar zeker de moeite waard.
Verder ook nog een bypass met 50mm kranen verlijmd zodat niet al het water over de collector heen moet, dit zorgt immers voor een te grote tegendruk in het zandfiltervat.

De 400 tie raps zullen het wel een paar jaar uithouden in de zon denk ik, zoniet kijk ik om fijne metalen buisjes op het tyleen te bevestigen zodat deze alsnog geklemd zitten tegen het betonnet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U0bYnLiyDugudtg2iF8l3iWYzR0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/19zXuKWN3gxI88Z5gOXnllL9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/REmrfy3Nh5OIM7uHUgkEcV0F55w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ucTqr4O8eFkR1kSXknGNyqjx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aakab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-04 09:36
Iemand ervaring met het plaatsen/graven van een zwembad in de autogarage? Ik heb een garage gekoppeld aan mijn eigen woning (naast de garage staat de woning van de buren). Deze is eigenlijk te smal voor mijn auto. Ben een beetje opzoek naar mensen die de garage hebben omgetoverd tot zwembad? Hij is dus vrij smal (3x8m).

Is het gewoon een kwestie van uitvogelen of er in de garagevloer geheid is? Denken jullie dat zoiets nog aan een vergunning vastzit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

Aakab schreef op maandag 14 juni 2021 @ 19:58:
Iemand ervaring met het plaatsen/graven van een zwembad in de autogarage? Ik heb een garage gekoppeld aan mijn eigen woning (naast de garage staat de woning van de buren). Deze is eigenlijk te smal voor mijn auto. Ben een beetje opzoek naar mensen die de garage hebben omgetoverd tot zwembad? Hij is dus vrij smal (3x8m).

Is het gewoon een kwestie van uitvogelen of er in de garagevloer geheid is? Denken jullie dat zoiets nog aan een vergunning vastzit?
Geen ervaring mee maar denk dat je deze vraag het best aan je gemeente kunt stellen. Ik vermoed dat er een vergunning nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Aakab schreef op maandag 14 juni 2021 @ 19:58:

Het grote zwembad topic - Deel 2 --> daar lijkt me de vraag beter dit is DIY verwarmen ook de startpost is een goeie start om x.y.z aan vragen te achterhalen en surf vooral foto's

Wil je dat doen zou ik voordat je daar post het volgende achterhalen

Wat voor een grond zit er onder je schuur (zand) hoe diep is het grondwater ..
hoe diep wil je gaan ?
je krijg een enorm vocht probleem als je niet alles aan de binnenkant goed dicht maakt en ventilatie oid ..
hoeveel M3 water wil je gaan doen

Doe je huiswerk door te kijken naar ander DIY projecten (pintrest/youtube/google) en slaap er een paar nachtjes over :P

Tja vanalles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• orTixxx
Zoals sommige om vroegen.. niet de moeders mooiste foto’s, de gene met “hout” eromheen moet ik ook nog even veranderen zoals de rest, maar schets wel een beeld. Vandaag van 25.7 naar 29.9 gegaan, 14m3 water, terwijl 1 paneel open lag zonder plexiglas erop!

Morgen tyleen bypass veranderen naar PVC zodat ik 3 slangen kan vervangen van 32 naar 38mm.. doorvoer zal vast wel beter zijn, en beter voor m’n 10m3 pomp ;-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NecenMtE5xFo_OPI2EbllA9Majw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vwfHVx4MVgeFtMkuOUNV7OgO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EODYtw1Am2taj18YihCzc57JK8o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pQcrfAVFwYpQZ5oQ0S0vgQ6j.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RiN_ShoGpd021N-Onp5AvJWK4GM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5aEKe1boEJX2RsyCog6Vkm2H.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wPwmX2t6bL9ShnZsLHUIxYTlqTM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BkV37cLLM26PDFDy2w97LPak.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bprak
Even een opsomming wat ik denk nodig te hebben voor 4 x 50m spiralen en waar ik nog wat vragen over heb:

- Tyleen slang 200 meter 16 mm (https://www.amazon.nl/gp/...?smid=ADXLMUV2SHWN6&psc=1) iemand hier inmiddels al ervaring mee?

- 8x een tstuk 50x16x50 (https://pvcvoordeel.nl/vd...50-x-pe-16-x-pvc-50-prod/)

- stukje pvc drukbuis om de t stukken aan elkaar te lijmen (https://pvcvoordeel.nl/pv...0mm-lengte-1m-pn7-5-prod/ wat is het verschil met deze https://pvcvoordeel.nl/pv...-4mm-lengte-1m-pn10-prod/)

- puntstuk (https://pvcvoordeel.nl/vd...ndraad-40mm-x-1-1-4-prod/) om te koppelen met deze kraan https://www.zwembadenwebs...rdCT8JeED9HxoCbZEQAvD_BwE is dit het juiste formaat?)

en dan moet ik dus nog van de spiralen met tstukken met 40 mm tyleen (deze? https://pvcvoordeel.nl/tyleen-zpe-40-x-4-3-mm-per-meter/) naar de kraan toe. Kan ik daarvoor deze (https://pvcvoordeel.nl/vd...g-pvc-40-50-x-pe-40-prod/) in een 50 mm tstuk lijmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-05 18:59

Pixelmagic

Ubergeek

Even een vraagje/gedachte aan de thyleen gebruikers hier.

Er worden nu opgerolde buizen gebruikt in een vierkante behuizing. Daarmee mis je toch een stukje potentiële opbrengst in de hoeken plus ik zie sommige worstelen met de buis van het midden naar de buitenkant krijgen.

Zou het een idee zijn om dmv vaste strakke U bochten een echt Zig-zag patroon van vaste maten te kunnen maken, daarmee alle beschikbare ruimte te gebruiken en tegelijk geen overlappende buis meer te hebben.

ik heb in Fusion even een ontwerpje geknutseld (hier te bekijken) wat vrij simpel met een 3d printer gemaakt kan worden. Printen zou op de platte kant achter de ronding zijn om optimale sterkte op de verbindings stukjes te krijgen.

Is dit een idee of faalt dit op voorhand ?

Edit: klik vooral ook even op doorsnee analyse van boven af.

[ Voor 3% gewijzigd door Pixelmagic op 15-06-2021 10:48 ]

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

mja denk dat je dan ook een grote kans hebt op lekken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Tim-

-Tim-

@Pixelmagic ik heb dit ook overwogen, maar ga denk ik toch voor een spiraal uiteindelijk (ben ook aan het wachten op de Amazon levering). Ik zat ook aan een soortgelijke aanpak als de jouwe te denken -Tim- in "Zwembad verwarmen DIY", dus niet met 3D geprinte onderdelen maar met goedkope T-stukken van Amazon.

De reden dat ik toch voor een spiraal ga is dat me dit gewoon veel minder foutgevoelig lijkt. Elke keer dat je een stuk tyleen gaat verbinden heb je kans op lekken lijkt me. Dat valt dan wel weer deels op te lossen met een soort pagodavorm (die ik je aanraad toe te voegen aan je model) en eventueel een buisklem, maar het lijkt me gewoon zo veel meer extra werk, zeker als je dus ook nog elk onderdeel wilt gaan 3D-printen (met filament dat temperatuur en UV bestendig is).

[ Voor 6% gewijzigd door -Tim- op 15-06-2021 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

-Tim- schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 11:03:
@Pixelmagic ik heb dit ook overwogen, maar ga denk ik toch voor een spiraal uiteindelijk (ben ook aan het wachten op de Amazon levering). Ik zat ook aan een soortgelijke aanpak als de jouwe te denken -Tim- in "Zwembad verwarmen DIY", dus niet met 3D geprinte onderdelen maar met goedkope T-stukken van Amazon.

De reden dat ik toch voor een spiraal ga is dat me dit gewoon veel minder foutgevoelig lijkt. Elke keer dat je een stuk tyleen gaat verbinden heb je kans op lekken lijkt me. Dat valt dan wel weer deels op te lossen met een soort pagodavorm (die ik je aanraad toe te voegen aan je model) en eventueel een buisklem, maar het lijkt me gewoon zo veel meer extra werk, zeker als je dus ook nog elk onderdeel wilt gaan 3D-printen (met filament dat temperatuur en UV bestendig is).
Elke verbinding is uiteraard een extra risico wat je af moet wegen. Wat je aangeeft met de pagodavorm is finetuning naar mijn idee, dat moet in ieder geval gebeuren, dit is een eerste idee. Als materiaal zal er minimaal PETG of liever ASA/ABS nodig zijn. Extra werk is relatief denk ik, je hoeft het maar 1 keer te doen en ik begrijp dat een ethyleen cirkel goed maken ook geen sinecure is 8)

@Ep Woody Jij bent ons rekenwonder, zou jij het potentiele verschil in rendement per m2 kunnen/willen berekenen ? Dat zou mee kunnen wegen of het een optie is.

Overigens zit ik er voor mezelf naar te kijken omdat ik geen grote oppervlaktes ter beschikking heb, dus ik zou hiermee stroken kunnen gaan gebruiken die smaller zijn.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-05 20:40
@Pixelmagic Het is maar net wat je wilt optimaliseren. Uiteindelijk is de lengte aan slang wat bepaalt hoeveel energie je opvangt. Die kun je op verschillende manieren maximaliseren. Als je erg beperkt zit in de ruimte waar je je collector kwijt kunt is het misschien zinvol de gebruikte oppervlakte te maximaliseren. Of misschien gewoon een "professionele" zonnecolector aanschaffen, die zijn echt nog een bak efficiënter. Als de ruimte niet de beperkende factor is zou ik zeggen: doe niet moeilijk en maak gewoon de collector wat groter.

Zoveel u-bochten zorgt ook voor meer flow weerstand, dus houd er rekening mee dat je pomp wat sterker moet zijn en meer vermogen vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Pixelmagic schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 10:46:
Even een vraagje/gedachte aan de thyleen gebruikers hier.

Er worden nu opgerolde buizen gebruikt in een vierkante behuizing. Daarmee mis je toch een stukje potentiële opbrengst in de hoeken plus ik zie sommige worstelen met de buis van het midden naar de buitenkant krijgen.

Zou het een idee zijn om dmv vaste strakke U bochten een echt Zig-zag patroon van vaste maten te kunnen maken, daarmee alle beschikbare ruimte te gebruiken en tegelijk geen overlappende buis meer te hebben.

ik heb in Fusion even een ontwerpje geknutseld (hier te bekijken) wat vrij simpel met een 3d printer gemaakt kan worden. Printen zou op de platte kant achter de ronding zijn om optimale sterkte op de verbindings stukjes te krijgen.

Is dit een idee of faalt dit op voorhand ?

Edit: klik vooral ook even op doorsnee analyse van boven af.
Het "faalt" om meerdere reden ..

- materiaal --> je moet met hoge temperaturen rekening houden 100-200 graden
- bocht is heel scherp (druk verlies)
- hoe koppel je het ?

ik denk dat je beter in de box kan testen met:
- lucht circulatie (in gesloten ruimte)
- zand (zwart of geel) als warmte opslag
- soorten glas
- hoeveel ruimte onder/boven het tyleen

@ronny191 en @orTixxx jullie hebben getest maar zijn deze dingen ook meegenomen ?

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• orTixxx
vso schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 11:26:
[...]

- hoe koppel je het ?

- soorten glas

@ronny191 en @orTixxx jullie hebben getest maar zijn deze dingen ook meegenomen ?
Yes. Ik heb extra ruimte tussen lussen gelaten, zwart DPC ondergrond genomen en alles zwart gespoten met verf. Dubbelglas plexiglass en twee luchtgaten voor eventuele vocht.

En extra: ik heb express gekozen voor vierkante kisten ipv rond.. de ruimte eromheen word namelijk ook verwarmt en draagt bij aan totale warmte in bak.

[ Voor 9% gewijzigd door orTixxx op 15-06-2021 11:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ep Woody
Pixelmagic schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 11:13:
[...]

Elke verbinding is uiteraard een extra risico wat je af moet wegen. Wat je aangeeft met de pagodavorm is finetuning naar mijn idee, dat moet in ieder geval gebeuren, dit is een eerste idee. Als materiaal zal er minimaal PETG of liever ASA/ABS nodig zijn. Extra werk is relatief denk ik, je hoeft het maar 1 keer te doen en ik begrijp dat een ethyleen cirkel goed maken ook geen sinecure is 8)
Ach, als je een goede basis is, maak je best snel een cirkel.
@Ep Woody Jij bent ons rekenwonder, zou jij het potentiele verschil in rendement per m2 kunnen/willen berekenen ? Dat zou mee kunnen wegen of het een optie is.
Quick and dirty. Mijn collectoren zijn 150 cm diameter en bevatten 100 meter 16mm "druppelslang" van amazon @bprak.

100*0.016 = 1.6m2
Daarvoor gebruik ik 150x150 = 2.25m2 aan oppervlakte. Ik verlies dus maar 29% van de ruimte ten opzichte van een vierkant. Is het een afgesloten systeem, met een glazen of plexiglas dak, dan is dat verlies beperkt doordat de bekisting opwarmt en daarmee de warmte wel overdraagt aan de slangen.

Doe er je voordeel mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

orTixxx schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 11:44:
[...]

Yes. Ik heb extra ruimte tussen lussen gelaten, zwart DPC ondergrond genomen en alles zwart gespoten met verf. Dubbelglas plexiglass en twee luchtgaten voor eventuele vocht.

En extra: ik heb express gekozen voor vierkante kisten ipv rond.. de ruimte eromheen word namelijk ook verwarmt en draagt bij aan totale warmte in bak.
puur ter discussie .. ik denk dat als ik over mijn epdm matten een "kist" neer zet dat ik een hogere opbrengst heb dan een spiraal in een box ..

Omdat ik sneller de warmte dan afvoer .. dan een lange slang ..

Hoe kleiner het verschil tussen warm en koud hoe minder efficient het geheel word

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orTixxx
vso schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 11:59:
[...]

puur ter discussie .. ik denk dat als ik over mijn epdm matten een "kist" neer zet dat ik een hogere opbrengst heb dan een spiraal in een box ..

Hoe kleiner het verschil tussen warm en koud hoe minder efficient het geheel word
Ja, eigenlijk moeten we een donatie krijgen om 4x 25m boxen te maken.. en verschil zien hé.. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
vso schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 11:59:
[...]

Dan leg je toch golfplaat over je matten heen, dan kun je het testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

orTixxx schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 12:11:
[...]

Ja, eigenlijk moeten we een donatie krijgen om 4x 25m boxen te maken.. en verschil zien hé.. ;-)
Die zullen handzamer zijn dan de 50m boxen :P maja ik heb 200m tyleen in bestelling :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Pixelmagic schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 11:13:
[...]

Elke verbinding is uiteraard een extra risico wat je af moet wegen. Wat je aangeeft met de pagodavorm is finetuning naar mijn idee, dat moet in ieder geval gebeuren, dit is een eerste idee. Als materiaal zal er minimaal PETG of liever ASA/ABS nodig zijn.
Als alternatief kun je ook hiermee iets maken: https://www.leidingshop.n...stuk-verbinder-3-x-16-mm/ of dit https://www.wildkamp.nl/p...3x-slangtule-12-mm/719852

Zeker als je de druppelslang van amazon pakt, dan kun je met een beperkt aantal (relatief goedkope) koppelingen een prima collector maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

Ep Woody schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 12:39:
[...]

Als alternatief kun je ook hiermee iets maken: https://www.leidingshop.n...stuk-verbinder-3-x-16-mm/ of dit https://www.wildkamp.nl/p...3x-slangtule-12-mm/719852

Zeker als je de druppelslang van amazon pakt, dan kun je met een beperkt aantal (relatief goedkope) koppelingen een prima collector maken.
Mja de gaten zitten om de 33 cm als ik me niet vergis, dat worden dan veel koppelingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Rouwette schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 12:44:
[...]

Mja de gaten zitten om de 33 cm als ik me niet vergis, dat worden dan veel koppelingen.
Deze slang heeft geen gaten en werkt bij mij perfect als collector.
https://www.amazon.nl/gp/product/B01FU8ES18

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

Ep Woody schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 12:47:
[...]

Deze slang heeft geen gaten en werkt bij mij perfect als collector.
https://www.amazon.nl/gp/product/B01FU8ES18
Die heb ik zelf eerder gepost en is in bestelling :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Rouwette schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 12:54:
[...]

Die heb ik zelf eerder gepost en is in bestelling :P
Waarom begin je dan over gaten in een slang, terwijl ik geen slang laat zien? 8)7 Ben je nu al bevangen door de hitte in je zwembad :o :9B

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

vso schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 11:26:
[...]

- hoe koppel je het ?

- soorten glas

Ik zou het niet vervelend / prettiger vinden als je niet zo expliciet bent in je meningen, waarbij je vervolgens de indruk wekt dat je het niet zeker weet maar denkt dat het zo is en suggesties lijkt te geven.

Je brengt een enorme bak kennis mee in de zwembad topics (die zeer zeker gewaardeerd wordt) maar door je stelligheid zet je mij regelmatig op het verkeerde padje, en mogelijk ook anderen.

Dan terug on topic.

Zoals gezegd is dit een hersenspinsel, ik heb geen idee of het gaat werken of niet. De 29% extra te benutten ruimte vind ik best veel, dus dat zou een idee kunnen zijn.

Het goed bevestigen is inderdaad een ding. Dat is misschien op te lossen door een ribbel er in te maken en vervolgens een slangenklem of tywrap te gebruiken. Andere optie zou zijn een klembeugel meeprinten, dan moet er wel op exacte dikte van de buis geprint worden, dat mag geen probleem zijn.

Ik denk dat als ik alles draaiend heb met het bad dat ik eens ga experimenteren met de eerder genoemde Gardena slang.

Voor verminderde stroming ben ik niet zo vreselijk bang eerlijk gezegd, daarnaast kan het bochtje nog verder geoptimaliseerd worden of eventueel zou je het breder kunnen maken en verspringend kunnen plaatsen.

Allen dank zover voor de feedback, meer is uiteraard welkom. Ik probeer alleen maar andere opties op tafel te leggen en zo mijn steentje bij te dragen in de topics.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Pixelmagic schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 13:10:
[...]

Zoals gezegd is dit een hersenspinsel, ik heb geen idee of het gaat werken of niet. De 29% extra te benutten ruimte vind ik best veel, dus dat zou een idee kunnen zijn.
Die 29% is als je een cirkel maakt en in het midden een behoorlijke ruimte overlaat. In jouw geval zou het maar een paar procent zijn. Je kunt namelijk over de 20cm breedte ongeveer 15 slangen (13mm) naast elkaar leggen. Als je een beetje slim haasje over/onder speelt kun je waarschijnlijk zonder koppelingen een prima vlechtwerk neerleggen op een stuk van 20x10 cm aan beide kanten. Dan heb je maar een paar procent verlies. Er vanuit gaande dat je een bocht van 10 cm diameter moet kunnen buigen. Dat is wel wat krap, maar niet onmogelijk lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-05 14:57
Als ik tussendoor als niet-zwembadbezitter even een simpele vraag mag stellen:

Ik zie hier allemaal dezelfde plaatjes langskomen van rollen tyleenbuis in een frame. Waarom geen (vacuüm) heatpipes zoals je bij een zonneboiler hebt? Tevens netjes gericht op het zuiden in optimale hoek. Dat is toch een stuk efficiënter? Volgens mij krijg je daar nog subsidie op ook (als je het ook op je huis aansluit). Dan vallen de kosten toch ook mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
TimoDimo schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 14:10:

Ik zie hier allemaal dezelfde plaatjes langskomen van rollen tyleenbuis in een frame. Waarom geen (vacuüm) heatpipes zoals je bij een zonneboiler hebt? Tevens netjes gericht op het zuiden in optimale hoek. Dat is toch een stuk efficiënter? Volgens mij krijg je daar nog subsidie op ook (als je het ook op je huis aansluit). Dan vallen de kosten toch ook mee?
Die subsidie is wel een ding. Hoe komt je tegenwoordig nog aan subsidie, aangezien je een factuur moet hebben van een bouwbedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Pixelmagic schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 13:10:
ja meneer de SJW ..doe met het advies wat je wilt :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Goeie vraag het is een stukje kosten vs baten .. en is het materiaal bestand tegen corrosieve chloor en "vuil" .. ook staat het zwembad 4 maanden (voor de meesten) ..

Het moet immers wel rendabel zijn..

Ik zou bv graag vloerverwarmingslussen onder het bad willen leggen via zonneboilers gevoed maar omdat het buiten is heb ik ook nog een puntje vorst .. etc .. dat maakt het snel complex & wellicht duur ?

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -Tim-

-Tim-

@Pixelmagic die 29% is natuurlijk niet helemaal verloren he, zeker als je een mooie zwarte afgesloten bak hebt vang je daarmee nog steeds warmte op, die je (welliswaar niet optimaal) nog door kan geven aan waar de buizen wel lopen. Nog een andere gedachte, je kan misschien ook elleboogjes kopen/printen en daarmee een rechthoekige spiraal maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Ep Woody schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 14:12:
[...]

Die subsidie is wel een ding. Hoe komt je tegenwoordig nog aan subsidie, aangezien je een factuur moet hebben van een bouwbedrijf.
Ah, ik wist niet dat dat moeilijker ging tegenwoordig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TimoDimo
vso schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 14:24:
[...]

Goeie vraag het is een stukje kosten vs baten .. en is het materiaal bestand tegen corrosieve chloor en "vuil" .. ook staat het zwembad 4 maanden (voor de meesten) ..

Het moet immers wel rendabel zijn..

Ik zou bv graag vloerverwarmingslussen onder het bad willen leggen via zonneboilers gevoed maar omdat het buiten is heb ik ook nog een puntje vorst .. etc .. dat maakt het snel complex & wellicht duur ?
Duidelijk. Het lijkt me vooral dat bestand zijn tegen vuil en chloor dat het duur maakt. Je moet namelijk een titanium warmtewisselaar ertussen doen en dus extra pomp bij een zonnecollector. Als het dan alleen maar zo'n tijdelijk bad is snap ik dat dat inderdaad niet uitkomt. Bedankt voor de info!

Je hebt trouwens wel goedkope mini heatpipe zonnecollectoren uit China dacht ik. Misschien is dat nog iets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

TimoDimo schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 14:31:
[...]

Duidelijk. Het lijkt me vooral dat bestand zijn tegen vuil en chloor dat het duur maakt. Je moet namelijk een titanium warmtewisselaar ertussen doen en dus extra pomp bij een zonnecollector. Als het dan alleen maar zo'n tijdelijk bad is snap ik dat dat inderdaad niet uitkomt. Bedankt voor de info!

Je hebt trouwens wel goedkope mini heatpipe zonnecollectoren uit China dacht ik. Misschien is dat nog iets!
mooiste is eigenlijk dat je de warmte van je "zolder" aftapt .. en die in het zwembad stopt .. hierdoor koelt je huis af en warmt het zwembad op

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid

Yup kosten/baten zoals al meer mensen opmerken.

professionele zonnecollectoren (al dan niet met heatpipes) kunnen puur op stralingsenergie een hoop water verwarmen, ook als het buiten koud is. Voor een woonhuis is dat belangrijk, want juist in de winter is er veel warmtevraag.

Een zelfgemaakte zonnecollector werkt over het algemeen beroerd of helemaal niet bij koud weer. Maar dat boeit niet, want in de winter ga je toch geen zwembad opzetten. Dus voor het doel zijn ze prima effectief en vele malen goedkoper en minder ingewikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bprak
Volgens mij kan ik hiermee (https://pvcbuis.com/unide...itendraad-32-mm-x-1-prod/) en (https://www.wildkamp.nl/p...ndraad-6-bar-1-x-1/629190) rechtstreeks aansluiten op mijn 3 weg kraan en kan ik ook nog eens goed de flow regelen naar de spiralen toe. Al heb ik deze kraan dan alleen maar aan de aanvoerkant nodig natuurlijk. De uitvoer kan gewoon open staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• orTixxx
Even m’n tyleen bypass vernieuwd door pvc, eerste deel.. nu nog even 50mm pvc + temp sensor er tussen plaatsen (in-uit) en dan uitvoer tyleen 16mm direct via bypass terug laten stromen in bad ipv losse slang erin :)

Tevens alle 32mm slangen vervangen door 38mm. Wat goed merkbaar is, is dat de druk hoger is dan voorheen en harder eruit “spuit” 🙈

Gister van 27.2c naar 29.6c
Vandaag gestart op 26.7c.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HEOgRnN9_W03r3QxHtsSSl3VPP4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oNYKm3EVh457eyqIFZk466G9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanSp
  • Laatst online: 26-07-2021
Hallo,

na zowat heel deze topic doorgelezen te hebben, had ik ook een vraagje, of 2 eigenlijk.
Ik ben mijn zwembad nog aan het zetten (ondergrond net klaargemaakt), een bestway steel pro rond bad diameter 3,66m en hoogte 1,22m, 10250L, 10,5m² oppervlakte.
Het zwembad zal de volledige dag in de zon liggen en redelijk uit de wind staan (afgeschermd door hoek in het huis), enkel 's morgens tot 9h30-10h ongeveer zit de zon nog achter het huis.
Aangezien ik niet zoveel plaats rond het bad heb en ik een beetje schrik heb dat de 6-jarige met zijn voetbal alles overhoop schopt, was ik aan het denken om zwembad verwarming op het platte dak te leggen dat er net naast is. Dit is echter 5,8m hoog.
De meegeleverde bestway filterpomp gaat dat uiteraard niet trekken om ook maar iets van water omhoog te krijgen en ik was toch al aan het overwegen om een pomp te nemen die wat meer dan de 2000L/h aankon.
Ik zag dat velen onder jullie een zandfilterpomp gebruiken. Ik zie dat die van intex van 8m³/h (26648GS) tot 7,5m kan oppompen, maar vond niet direct een grafiek over hoeveel debiet je dan nog overhoud. Denken jullie dat deze hiervoor geschikt zou zijn? Heeft er iemand hiervan een grafiekje van debiet vs opvoerhoogte?
Of is er een andere pomp die meer geschikt lijkt. Een dompelpomp in het zwembad leggen lijkt me minder ideaal

Qua verwarming twijfel ik nog een beetje tussen zo'n solar boards en tyleen slangspiralen. als ik zie dat M.Okken 20000L met 3 van die solar boards warm krijgt, moet dat met 2 waarschijnlijk ook wel lukken voor mijn 10000L, al is bij mij de opvoerhoogte enkele meters meer. Het zou me wel wat werk besparen (een tyleen collector is anders wel een leuk project dat ik wel zie zitten maar vrees dat ik wat te weinig tijd zal hebben en de andere gezinsleden staan te springen om het water in te gaan...). In ieder geval zal ik in beide opties mogen gaan knutselen met leidingen ;-). Denken jullie dat dit acceptabel zou zijn met 2 boards en een 8m³/hpomp?

Gezien de kleine oppervlakte van die solar boards (0.7m² voor de goedkopere variant) was ik toch niet helemaal zeker dat dit voldoende zou werken. Aangezien het zwembad in de zon staat en langs de onderkant geisoleerd is met 4cm XPS isolatieplaten, valt dat misschien wel mee?

alvast bedankt,
Johan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orTixxx
JohanSp schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 12:20:
Hallo,

na zowat heel deze topic doorgelezen te hebben, had ik ook een vraagje, of 2 eigenlijk.
Ik ben mijn zwembad nog aan het zetten (ondergrond net klaargemaakt), een bestway steel pro rond bad diameter 3,66m en hoogte 1,22m, 10250L, 10,5m² oppervlakte.
Het zwembad zal de volledige dag in de zon liggen en redelijk uit de wind staan (afgeschermd door hoek in het huis), enkel 's morgens tot 9h30-10h ongeveer zit de zon nog achter het huis.
Aangezien ik niet zoveel plaats rond het bad heb en ik een beetje schrik heb dat de 6-jarige met zijn voetbal alles overhoop schopt, was ik aan het denken om zwembad verwarming op het platte dak te leggen dat er net naast is. Dit is echter 5,8m hoog.
De meegeleverde bestway filterpomp gaat dat uiteraard niet trekken om ook maar iets van water omhoog te krijgen en ik was toch al aan het overwegen om een pomp te nemen die wat meer dan de 2000L/h aankon.
Ik zag dat velen onder jullie een zandfilterpomp gebruiken. Ik zie dat die van intex van 8m³/h (26648GS) tot 7,5m kan oppompen, maar vond niet direct een grafiek over hoeveel debiet je dan nog overhoud. Denken jullie dat deze hiervoor geschikt zou zijn? Heeft er iemand hiervan een grafiekje van debiet vs opvoerhoogte?
Of is er een andere pomp die meer geschikt lijkt. Een dompelpomp in het zwembad leggen lijkt me minder ideaal

Qua verwarming twijfel ik nog een beetje tussen zo'n solar boards en tyleen slangspiralen. als ik zie dat M.Okken 20000L met 3 van die solar boards warm krijgt, moet dat met 2 waarschijnlijk ook wel lukken voor mijn 10000L, al is bij mij de opvoerhoogte enkele meters meer. Het zou me wel wat werk besparen (een tyleen collector is anders wel een leuk project dat ik wel zie zitten maar vrees dat ik wat te weinig tijd zal hebben en de andere gezinsleden staan te springen om het water in te gaan...). In ieder geval zal ik in beide opties mogen gaan knutselen met leidingen ;-). Denken jullie dat dit acceptabel zou zijn met 2 boards en een 8m³/hpomp?

Gezien de kleine oppervlakte van die solar boards (0.7m² voor de goedkopere variant) was ik toch niet helemaal zeker dat dit voldoende zou werken. Aangezien het zwembad in de zon staat en langs de onderkant geisoleerd is met 4cm XPS isolatieplaten, valt dat misschien wel mee?

alvast bedankt,
Johan
Sowieso geen Intex nemen, aparte zelfaanzuigende pomp en filtervat. Qua solar, geen idee, wat past in je portemonnee en tijd die je erin wilt steken. Ik heb bestway 550x270x130 (14k liter) en 4x 4m2 krijgen m ook warm :) maar geen ervaring met andere producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Hallo,

alvast bedankt,
Johan
Kijk ook naar de optie zonnepanelen + warmtepomp. Dat is vaak veel effectiever in het verwarmen en in gebruik niet duurder dan zonnecollectoren. (Ja ik heb ook een hoop tyleenslang als collector, maar ik wil wel graag een WP.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Hallo,

alvast bedankt,
Johan
je hebt nog wat leesvoer :P Het grote zwembad topic - Deel 2

voor het knutselwerk zit je hier wel goed overgens

[ Voor 4% gewijzigd door vso op 16-06-2021 12:47 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orTixxx
Even vraagje aan mede tweakers: (oa @Ep Woody @vso @ronny191

Ik heb het volgende gedaan:
- bypass tyleen (32mm) vervangen met -> PVC (40x38mm);

- 32mm slangen vervangen met -> 38mm
- aanvoer 32mm tyleen en uitvoer 16mm tyleen ingekort
In totaal zo’n 14 meter winst(!)

Wat mij opvalt:
- de druk op de filtervat is gestegen, goed nieuws.. want dit betekend dat de wijzigen hierboven zijn vruchten heeft afgeworpen.. meer stroming.

Lees:
1) van 1.5bar(oud) naar 2.3bar(nieuw) bij 100% tyleen doorvoer
2) van 1.5bar(oud) naar 1bar(nieuw) gedaald bij 50/50 doorgang of volledig zonder tyleen.

Wat ik zat te denken, nu komt de vraag pas (zonder onderbouwing geen antwoord toch):

Pomp/vat informatie:
een 10m3 zelfaanzuigende 550watt, filtervat kan zon 3.5bar hebben voordat die in het rode gedeelte komt)

pomp IN:
> 1) 38mm slang
>> 2) 50mm PVC incl temp sensor

pomp UIT:
> 1) bypass
>> 2) naar filtervat
>> 3) naar bestaande PVC bypass

Hiermee omzeil ik de filtervat, wat resulteert in een pomp met meer doorstroom direct naar de zonnecollectoren en/of bad inclusief minder belasting voor de pomp.
(Je hoeft niet 10u per dag de filteren/circuleren toch? 🙈)

Hoe kijken jullie hier tegenaan?

[ Voor 4% gewijzigd door orTixxx op 16-06-2021 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
@JohanSp Voor het debiet maakt de hoogte niet uit, enkel de slanglengte. Je pomp moet genoeg opvoerdruk kunnen leveren om het systeem te vullen, maar zodra het gevuld is heb je alleen nog de weerstand van de slangen te overbruggen.

Theoretisch kun je ook éérst je verwarmingssysteem volpompen (bijv. gewoon aan de kraan) en daarna de pomp aansluiten, maar dat is wel een hoop gedoe natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanSp
  • Laatst online: 26-07-2021
orTixxx schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 12:24:
[...]

Sowieso geen Intex nemen, aparte zelfaanzuigende pomp en filtervat. Qua solar, geen idee, wat past in je portemonnee en tijd die je erin wilt steken. Ik heb bestway 550x270x130 (14k liter) en 4x 4m2 krijgen m ook warm :) maar geen ervaring met andere producten
Is er iets dat je kan aanraden van pomp voor 6m opvoerhoogte als Intex geen aanrader is?

[edit] of als die opvoerhoogte echt niet uitmaakt, een andere pomp? mij lijkt het dat je toch enigzins moet rekening houden met alles wat je achter de pomp hangt dat extra weerstand geeft, al is het dan misschien niet nodig om die 6m te overbruggen.

[ Voor 21% gewijzigd door JohanSp op 16-06-2021 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orTixxx
JohanSp schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 12:54:
[...]

Is er iets dat je kan aanraden van pomp voor 6m opvoerhoogte als Intex geen aanrader is?

[edit] of als die opvoerhoogte echt niet uitmaakt, een andere pomp? mij lijkt het dat je toch enigzins moet rekening houden met alles wat je achter de pomp hangt dat extra weerstand geeft, al is het dan misschien niet nodig om die 6m te overbruggen.
https://www.zwembadenwebshop.nl/goedkope-zwembadpomp

https://www.zwembadenwebshop.nl/stille-zwembadpomp

Elders goedkoper te krijgen, maar geeft een indruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

orTixxx schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 12:54:
Pomp/vat informatie:
een 10m3 zelfaanzuigende 550watt, filtervat kan zon 3.5bar hebben voordat die in het rode gedeelte komt)
je "bar" in dit geval geeft aan hoe "verstopt" je filtervat zit .. als je het seizoen start behoor je in het groen te zitten (zand/glas/watten maakt niet uit) .. naarmate het seizoen vordert (en je filter verstopt raakt door vuil) zal de druk stijgen .. (of niet) en dan moet je een backwash procedure uit gaan voeren.. als hij in het geel/rood komt door de het vuil...
Hiermee omzeil ik de filtervat, wat resulteert in een pomp met meer doorstroom direct naar de zonnecollectoren en/of bad inclusief minder belasting voor de pomp.

je filtert 14m3 in met een flow van 6m3 p/u dus in 2,2 uur tijd is je bad 1x rond gepompt .dat is het minimum .. 2x zou ik "adviseren" in elk geval niet minder dan 1x dus 2,5 uur met deze "cijfers" die ik uit mijn duim zuig ;)

is het nodig om langer te filteren .. het is zeker niet erg .. 8)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Ik heb nu sinds afgelopen vrijdag een Exit koepel op mijn Intex zwembad staan en dit valt mij alles mee wat deze aan warmte vasthoud.
Gisteravond rond 11 uur gaf de thermometer nog 26,8 aan.
Bad staat wel de grootste tijd in de zon, maar kan mij herinneren dat hij vorig jaar met noppenfolie en afdekhoes niet zo warm was.

Had nog een warmtepomp klaar staan maar die gaat denk ik maar in de verkoop.
Scheelt ook weer een hoop toeters en bellen om alles aan te sluiten en in de winter een hoop ruimte in de garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Crxtreem schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 13:44:
Ik heb nu sinds afgelopen vrijdag een Exit koepel op mijn Intex zwembad staan en dit valt mij alles mee wat deze aan warmte vasthoud.
Gisteravond rond 11 uur gaf de thermometer nog 26,8 aan.
Bad staat wel de grootste tijd in de zon, maar kan mij herinneren dat hij vorig jaar met noppenfolie en afdekhoes niet zo warm was.

Had nog een warmtepomp klaar staan maar die gaat denk ik maar in de verkoop.
Scheelt ook weer een hoop toeters en bellen om alles aan te sluiten en in de winter een hoop ruimte in de garage.
zet hem op Vraag & Aanbod overig

en post die link hier Het grote zwembad topic - Deel 2

denk dat je hem snel kwijt bent

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronny191

ronny191

Zazza Sempa

Topicstarter
orTixxx schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 12:54:
Even vraagje aan mede tweakers: (oa @Ep Woody @vso @ronny191

Wat mij opvalt:
- de druk op de filtervat is gestegen, goed nieuws.. want dit betekend dat de wijzigen hierboven zijn vruchten heeft afgeworpen.. meer stroming.

Lees:
1) van 1.5bar(oud) naar 2.3bar(nieuw) bij 100% tyleen doorvoer
2) van 1.5bar(oud) naar 1bar(nieuw) gedaald bij 50/50 doorgang of volledig zonder tyleen.

Wat ik zat te denken, nu komt de vraag pas (zonder onderbouwing geen antwoord toch):

Pomp/vat informatie:

pomp IN:
> 1) 38mm slang
>> 2) 50mm PVC incl temp sensor

pomp UIT:
> 1) bypass
>> 2) naar filtervat
>> 3) naar bestaande PVC bypass

als ik je goed begrijp wil je dus NA de motor een splitsing maken. een kant direct naar de coll. en de ander zoals gebruikelijk naar het filtervat > terug naar het bad.
Qua slangen en kranen veranderd er dan dus niets, je verlegt enkel het punt waarop de splitsing plaatsvind.
komt het opgewarmde water dan ook weer terug in een 2de bypass je filtervat in, of omzeil je echt het hele vat en gaat het dus ook weer ongefilterd je bad in?

ik denk daar het volgende over:

1) de coll. krijgen in zon opstelling "vuil" water ipv gefilterd water zonder haren, tuintroep, lichaamsvetten, huidcellen, stukjes waterballon, kleine takjes die knel kunnen gaan zitten. zonnenbrand creme zou zich wellicht tegen de wanden kunne gaan nestelen. ik ga liever voor gefilterd water door de collies.

2) water kiest de makkelijkste weg zoals we weten. de pomp zal door de splitsing met iets minder kracht naar het filtervat gaan. omdat de collies & filtervat verschillende weerstanden bieden verwacht ik problemen met de regelbaarheid van de flow door je collectors. en dan voornamelijk geen constante flow omdat er zicht kleine kanalen vormen in het filtervat. die haal je er weer uit met een rinse en backwash, maar het vat heeft dus geen constante weerstand.

3) als blijkt dat de regelbaarheid inderdaad problemen geeft, kan er teveel druk op de koppeling van de tyleen vernauwing komen en daarbij dus een te lage druk in het filtervat. hierdoor zal je pomp langer aan moeten staan om dezelfde hoeveelheid Liters per dag te kunnen filteren. ook moet je denken aan de schoep/lagers in de pomp die aan het vechten zijn met de extra druk. dat kan voor veel meer slijtage zorgen.

4) het filtervat heeft toch een stand waarbij je het hele vat al omzeild? ;)

5) ja, het kan ook TE snel door je collectors gaan, daarom hebben we vorig jaar al in kunnen schatten dat 1 graad verschil het meeste rendement oplevert op het heetst van de dag.
Kom je hier namelijk boven gaan de efficientie al heel hard achteruit. JA er blijft constant water door je collies stromen DUS warmt het op. maar bij te snelle flow zal slechts een deel van het water de warmte op kunne nemen, de binnenkern stroomt er simpelweg te hard doorheen en zo komt .er dus een groot deel onverwarmd water weer terug in je bad en dat heb je dus voor niets zo hard rond staan pompen.

6) de enige juiste manier zou zijn om ipv 4 coll. van 50 meter, 8 coll van 25 meter te hebben in parralel.
zo blijft de oppervlakte van de coll gelijk, alsook de warmteopname, maar kun je meer flow genereren indien gewenst.

maarja, zo kijk ik er dus tegenaan :9

☜(˚▽˚)☞

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ronny191 schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 23:40:
1) de coll. krijgen in zon opstelling "vuil" water ipv gefilterd water zonder haren, tuintroep, lichaamsvetten, huidcellen, stukjes waterballon, kleine takjes die knel kunnen gaan zitten. zonnenbrand creme zou zich wellicht tegen de wanden kunne gaan nestelen. ik ga liever voor gefilterd water door de collies.

4) het filtervat heeft toch een stand waarbij je het hele vat al omzeild? ;)
je zou dit kunnen voorkomen door een skimmer oid met wat aquarium filter erin (niet te fijn) .. zodat je het meeste grove vuil weert ..

Maar op zich heb je wel een punt .. alhoewel de circulatie stand van elke ZFP het zelfde euvel heeft.
dus ook voor mij zou dit relevant zijn ;)

op zich is een grove filter btw nooit verkeerd zeker als je langharigen in je bad laat
5) ja, het kan ook TE snel door je collectors gaan, daarom hebben we vorig jaar al in kunnen schatten dat 1 graad verschil het meeste rendement oplevert op het heetst van de dag.
Kom je hier namelijk boven gaan de efficientie al heel hard achteruit. JA er blijft constant water door je collies stromen DUS warmt het op. maar bij te snelle flow zal slechts een deel van het water de warmte op kunne nemen, de binnenkern stroomt er simpelweg te hard doorheen en zo komt .er dus een groot deel onverwarmd water weer terug in je bad en dat heb je dus voor niets zo hard rond staan pompen.
Eigenlijk andersom .. hoe groter het verschil tussen "warmte" (zon verwarming) en "koud"(water door de slang) .. hoe efficienter de warmte overdracht ..

Optimaal is een delta T van 0,5 tussen in vs uit .. (zegt men) .. dus als je delta T hoger ligt moet je meer water erdoorheen jassen .. en visa versa ..

Dit kan je zelf ook uitrekenen (of we vragen rekenwonder @Ep Woody :+ ) .. als je met:
- een delta T van 0,5
- flow van 20L per minuut (filter stand)
Je zwembad 1 graad per uur verwarmt

dan

zou je met:
- delta T van 0,5
- flow van 30-40L per minuut (circulatie stand)
- je zwembad 2 graden per uur verwarmen

de uitdaging is de delta T rond de 0,5 houden ..

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/a2DMz9I.png
Hier zie je dat de mat altijd + 2 graden is (groen lijn)
En het water dus (vrijwel) gelijk oploopt (oranje lijn) met de mat

Het grootste probleem met een de Tyleen zelfbouw projecten is niet "verwarmen" .. dat lukt wel 8)
Maar jullie halen naar mijn idee niet genoeg rendement
bij jullie zou de grafiek dus + 10 of zelfs + 15 graden moeten tonen tussen "afgesloten box"

Iets wat @J.E. Weinor ook laat zien (helaas geen grafiek)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8BtEUkLTeYIlrnifZTf3aa0PLQk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4G5xONaLwUhb0UudI01aQ4H5.jpg?f=fotoalbum_small

conclusie = de Tyleen DIY box-en zou je nog veel meer energie uit moeten kunnen halen B)
dus jullie hebben nog een weg te gaan _O-

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orTixxx
Oké! Ja, korte antwoorden:

- ja filtervat volledig omzeilt
- ja ik heb nog een extra fijne filter in pomp zitten(!)

Punt is, op volledige bypass via tyleen haal ik nog steeds +2 graden verschil… dus volgens digi cijfers zonder meters grafieken: 150l/m.

Qua rendement.. waar zit je exact aan te denken, buitenom 4x 50m >> 8x 25m?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ep Woody
vso schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 00:31:
[...]

Eigenlijk andersom .. hoe groter het verschil tussen "warmte" (zon verwarming) en "koud"(water door de slang) .. hoe efficienter de warmte overdracht ..

Optimaal is een delta T van 0,5 tussen in vs uit .. (zegt men) .. dus als je delta T hoger ligt moet je meer water erdoorheen jassen .. en visa versa ..

Dit kan je zelf ook uitrekenen (of we vragen rekenwonder @Ep Woody :+ ) .. als je met:
Hoezo lui...
- een delta T van 0,5
- flow van 20L per minuut (filter stand)
Je zwembad 1 graad per uur verwarmt

dan

zou je met:
- delta T van 0,5
- flow van 30-40L per minuut (circulatie stand)
- je zwembad 2 graden per uur verwarmen

de uitdaging is de delta T rond de 0,5 houden ..
Uiteindelijk kun je de berekening heel simpel houden.
Even een voorbeeldje:
Hoeveel liter water wil je verwarmen: 4500 liter
Hoeveel liter water pomp je over de matten: 20 liter/min oftewel 1200 liter per uur.
Hoe groot is het temperatuursverschil tussen de ingang en de uitgang: 0.5°C
Dan warm je het zwembad op met: 0.5°C / 4500 liter * 1200 liter per uur = 0.13°C per uur extra op, met je zonnecollectoren.

Uiteindelijk is dit wat de meeste mensen willen weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Ep Woody schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 08:52:
[...]

Hoezo lui...

[...]

Uiteindelijk kun je de berekening heel simpel houden.
Even een voorbeeldje:
Hoeveel liter water wil je verwarmen: 4500 liter
Hoeveel liter water pomp je over de matten: 20 liter/min oftewel 1200 liter per uur.
Hoe groot is het temperatuursverschil tussen de ingang en de uitgang: 0.5°C
Dan warm je het zwembad op met: 0.5°C / 4500 liter * 1200 liter per uur = 0.13°C per uur extra op, met je zonnecollectoren.

Uiteindelijk is dit wat de meeste mensen willen weten.
Punt is meer dat je solar verwarming een hogere delta T heeft dan 0,5 bijvoorbeeld 0,9 en als je dan de flow verhoogt dat je delta T wel weer zakt maar omdat je meer water ciculeert is het eind resultaat toch snellere opwarming. (in theorie)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
vso schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 11:19:
[...]

Punt is meer dat je solar verwarming een hogere delta T heeft dan 0,5 bijvoorbeeld 0,9 en als je dan de flow verhoogt dat je delta T wel weer zakt maar omdat je meer water ciculeert is het eind resultaat toch snellere opwarming. (in theorie)
Allemaal theoretisch geneuzel. Uiteindelijk kun je alleen bij de aanleg van je systeem echt invloed uitoefenen op je doorstroming van de matten. Oftewel, plaats je meer matten parallel of in serie, daarna is het systeem zoals het is. De basis blijft gewoon, hoe groter de flow over je systeem, hoe beter de opwarming is, doordat je verlies naar de buitenlucht beperkter is. Ook al is dat maar 0.1°C. 0.1°C over een flow van 100 liter/min is op een bad van 4000 liter: 0.1°C * 6000l/u / 4000l = 0.15°C opwarming per uur. Bij een flow van 20 liter/min was er een opwarming van ongeveer 0.5°C geweest en is dat ook: 0.5°C * 1200 l/u / 4000 l = 0.15°C/u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orTixxx
Ep Woody schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 11:40:
[...]

Allemaal theoretisch geneuzel. Uiteindelijk kun je alleen bij de aanleg van je systeem echt invloed uitoefenen op je doorstroming van de matten. Oftewel, plaats je meer matten parallel of in serie, daarna is het systeem zoals het is. De basis blijft gewoon, hoe groter de flow over je systeem, hoe beter de opwarming is, doordat je verlies naar de buitenlucht beperkter is. Ook al is dat maar 0.1°C. 0.1°C over een flow van 100 liter/min is op een bad van 4000 liter: 0.1°C * 6000l/u / 4000l = 0.15°C opwarming per uur. Bij een flow van 20 liter/min was er een opwarming van ongeveer 0.5°C geweest en is dat ook: 0.5°C * 1200 l/u / 4000 l = 0.15°C/u.
Dit is de reden dat ik de filtervat/zoutwater doos wil omzeilen. Ik haalde gister bij volledige tyleen doorvoer +3c verschil (30c > 33.2 uit)

Op “filter” stand:
1.5bar - volledig tyleen
0.7bar - 50/50
Op “circulatie” stand:
1.3bar - volledig tyleen
0.4/5bar - 50/50

Deze heb ik staan, icm “10m3” zelfaanzuigende pomp.

https://www.azalp.nl/mega...ndfilter-mega-0182217.htm

[ Voor 12% gewijzigd door orTixxx op 18-06-2021 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
orTixxx schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 11:58:
[...]

Dit is de reden dat ik de filtervat/zoutwater doos wil omzeilen. Ik haalde gister bij volledige tyleen doorvoer +3c verschil (30c > 33.2 uit)

Op “filter” stand:
1.5bar - volledig tyleen
0.7bar - 50/50
Op “circulatie” stand:
1.3bar - volledig tyleen
0.4/5bar - 50/50

Deze heb ik staan, icm “10m3” zelfaanzuigende pomp.

https://www.azalp.nl/mega...ndfilter-mega-0182217.htm
Het kan wel, wat je ook kan doen is een bypassklep installeren (rainbird). Stroom erop zetten als je wil bypassen, dan kiest het de weg van de minste weerstand, oftewel via de bypass. Waar je wel rekening mee moet houden is dat het verbruik van je pomp wel omhoog gaat, doordat de flow hoger wordt. Hoe harder een pomp moet werken, hoe minder stroom hij vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orTixxx
Ep Woody schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 12:43:
[...]

Het kan wel, wat je ook kan doen is een bypassklep installeren (rainbird). Stroom erop zetten als je wil bypassen, dan kiest het de weg van de minste weerstand, oftewel via de bypass. Waar je wel rekening mee moet houden is dat het verbruik van je pomp wel omhoog gaat, doordat de flow hoger wordt. Hoe harder een pomp moet werken, hoe minder stroom hij vraagt.
Huh? Hoe harder een pomp moet werken, hoe minder stroom hij vraagt?

Is toch juist andersom 🤷‍♂️ Misschien dat ik “domme” vraag durft te stellen.. maar care to explain?

Per definitie: non-variable pomp verbruikt toch altijd Max vermogen, zoals een goedkope “aan/uit WP?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
orTixxx schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 12:56:
[...]

Huh? Hoe harder een pomp moet werken, hoe minder stroom hij vraagt?

Is toch juist andersom 🤷‍♂️ Misschien dat ik “domme” vraag durft te stellen.. maar care to explain?

Per definitie: non-variable pomp verbruikt toch altijd Max vermogen, zoals een goedkope “aan/uit WP?
Bizar he... Dat was ook mijn gedachte toen ik zag dat als mijn flow omhoog ging mijn stroomgebruik iets steeg. @vso heeft hetzelfde geconstateerd en volgens @cdoens klopt dat: cdoens in "Het grote zwembad topic - Deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orTixxx
Ep Woody schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 12:59:
[...]

Bizar he... Dat was ook mijn gedachte toen ik zag dat als mijn flow omhoog ging mijn stroomgebruik iets steeg. @vso heeft hetzelfde geconstateerd en volgens @cdoens klopt dat: cdoens in "Het grote zwembad topic - Deel 2"
Toerental iets af nemen.. maar hij wordt wel luidruchtiger 😂 ik denk niet dat je Intex moet vergelijken met wat ik heb iig

[ Voor 6% gewijzigd door orTixxx op 18-06-2021 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
orTixxx schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 13:04:
[...]

Toerental iets af nemen.. maar hij wordt wel luidruchtiger 😂 ik denk niet dat je Intex moet vergelijken met wat ik heb iig
Zolang je geen frequentiegeregelde pomp hebt is het principe hetzelfde. Hogere flow, betekent hoger toerental, betekent hoger verbruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Edwin3
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
heerlijk dat ding = WP aan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5aqBI58sRkrPqGRyz50-HmdOYd0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N3xZ0zJDjdLIowH44e0kyZMU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orTixxx
Zo warm douch ik niet eens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@ronny191 @Ep Woody @J.E. Weinor

Als ik nu over mijn EPDM een afdekking zou neerleggen (glas/plexiglas oid) .. dan zou de temp v.d mat ipv nu schommelend + 2 graden van het stromend water een + 10 / +15 graden kunnen worden (met gemak) .

maar denk dat dat in delta T (nu gemiddeld 0,5 maar varierend tussen 0,3 (min) en 0,9(max) dan naar 1 a 3 graden zou stijgen ..

Dat betekend dat ik effectief een groter bad kan nemen (9 tot 14m3) .. maar ik moet wel een hogere-flow gaan toepassen .. of zelfs de mat ipv links naar rechts van beneden naar boven moet laten stromen om alle warmte af te voeren ..

Neem een isolerende maatregel + een warmte "batterij" (zand bv) onder de mat en ipv (plexi)glas transparante zonnepanelen en denk dat je wel een leuke winst hebt :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronny191

ronny191

Zazza Sempa

Topicstarter
@vso

Klopt helemaal wat je zegt over meer flow geeft meer verwarming.

We moeten ook niet in termen denken van hoeveel kan ik mijn water verwarmen, maar hoe goed kan ik de collectors koelen.

Maar ik doelde meer op de efficientie. Dus je hebt voor meer flow vaak een duurdere pomp nodig, of meer koppelingen om alle collectors parralel te kunnen leggen, dus meer bochten in je circuit.de meeste lezers weten niet dat ortixx een veel betere pomp heeft aangeschaft.

Een auto met 2x zoveel pk gaat ook niet 2x zo hard.

Ik wil het simpel houden, en kijken wat er met een instap intex zandfilterpomp mogelijk is, maarja ook ik heb mijn collectors zo gebouwd en ga niet alles omgooien.

Meeste mensen zien een bestway aanbieding in de bouwmarkt voorbij komen van 99.99,-komen thuis en gaan klagen waarom paar duuzend liter niet op 30c staat na 2 uur in de zon staan? Dan is 100,- voor wat DIY verwarming nog te behappen & leuk.

Ik verwacht dat vele geen 400,- extra gaan uitgeven voor een bad.

Dat gezegd hebbende,

Als je de middelen hebt om meer flow te genereren, graag! Ik ben benieuwd naar jullie bevindingen! Wat doet een flow van 2500l/u tegen eentje van 1200l/u op het heetste uur van de dag?

Het lijkt mij ook dat je dan meer hitte kan ontrekken uit die bakken

Ohja, EPDM afdekken, ik weet niet of dat zachte rubber daar net zo stevig in is als die stugge tyleen. Zo ja, ben ik wel benieuwd, als die matten meer hitte kunnen verdragen.

☜(˚▽˚)☞

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronny191

ronny191

Zazza Sempa

Topicstarter
Ik zit ook nog altijd met een schuin oog naar die vacuum tube buizen te loeren, al eens met me muisknop boven zon demo ding op ali zitten zweven, maar ik kan nog geen goede info vinden over het opwarmen van doorstromend water. Enkel het opwarmen van een stilstaande tank, tja dat gaat hier met tyleen ook hard.

Om nog maar niet te spreken over beschikbare ruimte, opstelling van glazen buizen……

☜(˚▽˚)☞

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orTixxx
ronny191 schreef op zondag 20 juni 2021 @ 13:22:
@vso

Klopt helemaal wat je zegt over meer flow geeft meer verwarming.

We moeten ook niet in termen denken van hoeveel kan ik mijn water verwarmen, maar hoe goed kan ik de collectors koelen.

Maar ik doelde meer op de efficientie. Dus je hebt voor meer flow vaak een duurdere pomp nodig, of meer koppelingen om alle collectors parralel te kunnen leggen, dus meer bochten in je circuit.de meeste lezers weten niet dat ortixx een veel betere pomp heeft aangeschaft.

Een auto met 2x zoveel pk gaat ook niet 2x zo hard.

Ik wil het simpel houden, en kijken wat er met een instap intex zandfilterpomp mogelijk is, maarja ook ik heb mijn collectors zo gebouwd en ga niet alles omgooien.

Meeste mensen zien een bestway aanbieding in de bouwmarkt voorbij komen van 99.99,-komen thuis en gaan klagen waarom paar duuzend liter niet op 30c staat na 2 uur in de zon staan? Dan is 100,- voor wat DIY verwarming nog te behappen & leuk.

Ik verwacht dat vele geen 400,- extra gaan uitgeven voor een bad.

Dat gezegd hebbende,

Als je de middelen hebt om meer flow te genereren, graag! Ik ben benieuwd naar jullie bevindingen! Wat doet een flow van 2500l/u tegen eentje van 1200l/u op het heetste uur van de dag?

Het lijkt mij ook dat je dan meer hitte kan ontrekken uit die bakken

Ohja, EPDM afdekken, ik weet niet of dat zachte rubber daar net zo stevig in is als die stugge tyleen. Zo ja, ben ik wel benieuwd, als die matten meer hitte kunnen verdragen.
Niet te vergeten dat wij ook veel met elkaar praten buiten hier om, en eigenlijk niet alle verbeteringen ook hier plaatsen 🙈

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
vso schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 23:08:
@ronny191 @Ep Woody @J.E. Weinor

Als ik nu over mijn EPDM een afdekking zou neerleggen (glas/plexiglas oid) .. dan zou de temp v.d mat ipv nu schommelend + 2 graden van het stromend water een + 10 / +15 graden kunnen worden (met gemak) .

maar denk dat dat in delta T (nu gemiddeld 0,5 maar varierend tussen 0,3 (min) en 0,9(max) dan naar 1 a 3 graden zou stijgen ..

Dat betekend dat ik effectief een groter bad kan nemen (9 tot 14m3) .. maar ik moet wel een hogere-flow gaan toepassen .. of zelfs de mat ipv links naar rechts van beneden naar boven moet laten stromen om alle warmte af te voeren ..

Neem een isolerende maatregel + een warmte "batterij" (zand bv) onder de mat en ipv (plexi)glas transparante zonnepanelen en denk dat je wel een leuke winst hebt :)
Dan haal je toch een stuk zeil bij de Gamma: https://www.gamma.nl/asso...arant-4x5-meter/p/B580767 die je vastmaakt met nietjes oid aan een lat die je over de nok van je schuurtje kan leggen. Investering is bijna niets en je kan mooi meten of het wat oplevert. Je hoeft niets aan je flow te veranderen en je kan snel testen of het effect heeft.

Voor de rest, geen idee. Probeer het uit zou ik zeggen.
Pagina: 1 ... 8 ... 13 Laatste