Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-05 18:59

Pixelmagic

Ubergeek

Beetje jammer van vrijwel dezelfde verzendkosten !

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:30
Ep Woody schreef op zondag 30 mei 2021 @ 07:49:
Vannacht meer warmte verloren. Het water is vannacht 4 graden afgekoeld. Blijft 20.8 graad over. Het was vannacht ook behoorlijk kouder dan gisteren.
Toch heel anders vergeleken met hier, betreft de buiten temperatuur.
Vannacht een minimum van 7,9 rond 06:00 uur.
Gisteren een mimimum van 7,7 en dag daarvoor 4,8.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-05 21:20
Plenkske schreef op zondag 30 mei 2021 @ 10:48:
[...]

Toch heel anders vergeleken met hier, betreft de buiten temperatuur.
Vannacht een minimum van 7,9 rond 06:00 uur.
Gisteren een mimimum van 7,7 en dag daarvoor 4,8.
Ik kreeg het idee dat het vannacht kouder was dan gisteren, maar het was inderdaad ongeveer gelijk.

Bad is ondertussen de 25 graden gepasseerd en warmt momenteel met een snelheid van 1.3 graad per uur op. Grofweg 6 kW aan warmte wat het bad in gaat, waarvan 1.2 kW uit de collectoren.

De temperaturen in de collectoren zitten lekker hoog, maar constant. Er gaat dus ongeveer evenveel warmte uit de collectoren als erin gaat. Prima.

Ook de temperatuur onder het zeil naast het zwembad helpt lekker mee.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4prsPy3UpSYsfUabt6-Irca5Euc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/R5FToJzqCCvQcp0fua2815NO.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Pixelmagic schreef op zondag 30 mei 2021 @ 10:43:
[...]

Beetje jammer van vrijwel dezelfde verzendkosten !
Klopt, maar als je er 3 koopt zijn de verzendkosten 20 euro. Dan is het best acceptabel per meter.

De vraag is ook, waar haal je verder voor die prijs iets vergelijkbaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 100tibor
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13:11
Ep Woody schreef op zondag 30 mei 2021 @ 10:33:
[...]

Het is inderdaad lekker goedkoop, maar het is wel kwetsbare slang. Overigens gebruik ik dezelfde. Let op waar je ze besteld, bij de ene aanbieder zijn de verzendkosten nogal lager bij een groter aantal.

E zitten wat knikjes in de buizen als ze nog op rol zitten (op de binnenste slagen) maar die kun je er prima uitdrukken.
is deze slang ook gewoon aan te sluiten met tyleen koppelingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
100tibor schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 14:19:
[...]

is deze slang ook gewoon aan te sluiten met tyleen koppelingen?
De buitendiameter is hetzelfde. Ik gebruik ook gewoon tyleenkoppelingen en dat werkt prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
Bah... het zwembad is 32 graden...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d5VQhfPpb50B4AFqjUWG7zYIusI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tjAtHNLkEQjkc3IPja6seTfg.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimvanderWesten
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 03-06-2021
Leuk om te lezen dat er al een groot topic over is.

Ik ben vorig voorjaar zelf aan de slag gegaan met het bouwen van een collector. Gratis vloerverwarmingbuis op de kop weten te tikken, ontwarren en rollen in een spiraal van 50m en een pomp erop. Resultaat (delta t) was prima, maar voor mij van te korte duur.
Marktplaats afgestruind aan het eind van het seizoen voor een zo goedkoop mogelijk layz-spa pomp.

Gisteren het badje voor de kleine en ons opgezet (+/- 2.5m doorsnede index met opblaasbare rand).
Nou is het nog erg koud, maar wel met sterke zon die de hele dag op het bad staat.

Doel is om in de ochtend het water redelijk snel op te warmen:

Ik zat er aan te denken om in een loze hoek in de garage een IBC tank (en te isoleren) van 600l te zetten met een dompelpomp erin. Deze pomp door 4à5 25 tot 50m spiralen parallel en weer terug in de tank. Dit gedurende de dag dmv een tijdschakelaar.
In de ochtend deze 600l te lozen in het zwembad en gelijktijdig 600l zwembadwater de tank in zodat dit over de dag weer kan opwarmen voor de volgende ochtend.

Voor het op temperatuur houden van het water zou ik die layz-spa pomp laten draaien tijdens de waterpret.

Zou dit gaan werken of zie ik iets over het hoofd? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmageddon
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:23
Zou een standaard Intex zandfilterpomp 4 m³/u genoeg druk kunnen leveren om het water naar het dak van onze schuur te pompen om via de PDM mat te laten stromen?
Volgens de specs kan het 3 meter opvoeren, onze schuur is dat ook ongeveer...

Aap!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
harmageddon schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 21:13:
Zou een standaard Intex zandfilterpomp 4 m³/u genoeg druk kunnen leveren om het water naar het dak van onze schuur te pompen om via de PDM mat te laten stromen?
Volgens de specs kan het 3 meter opvoeren, onze schuur is dat ook ongeveer...
christofdc in "Het grote zwembad topic - Deel 2"

Als ik naar deze post kijkt heeft hij te weinig aan de 4m3 pomp. Het algemene advies is ook: neem de 6m3, die kan tot 5m opvoerhoogte en heeft ook meer flow voor een stofzuiger etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMark
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-05 08:23
Ep Woody schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 21:18:
[...]

christofdc in "Het grote zwembad topic - Deel 2"

Als ik naar deze post kijkt heeft hij te weinig aan de 4m3 pomp. Het algemene advies is ook: neem de 6m3, die kan tot 5m opvoerhoogte en heeft ook meer flow voor een stofzuiger etc.
Het kan allemaal wel maar het houdt niet over. Zelf heb ik de 4m3 en deze pompt 3 meter hoog naar 2 intex matjes in serie. Omdat ik een klein bad heb is dat geen probleem, maar had wel ietsje meer gewild. Maar ja ruimte en geluid....

Overigens merkte ik vandaag dat de zfp vandaag is begonnen te lekken bij de ring afsluiting. Kan dat komen door te lang draaien of te warm water? >:)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ronny191
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-02 10:22

ronny191

Zazza Sempa

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u16M-3gDm6afAKddbTrPyenDUgQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kv1GaAtqW64ISL30fJgKdK2W.jpg?f=user_large

ZO. eindelijk ook begonnen.

wat hebben we allemaal anders deze zomer. kom-tie:

Begonnen met DPC folie als ondervloer en eerste contactpunt met de tegels

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OHWJ_rkGNit5otfb3XVB2mVEf4w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dv04Iz5Bey2ltE3iydYaKJ2V.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TG46K_PZeTXa-49jTHSJw2mS_NY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NT1ortc6yOJMUf8zZthE9z6P.jpg?f=fotoalbum_large

nog even de kenmerken van deze folie op een rij:
Sterk waterkerend.
Dampremmend.
Rottingsvrij.
Soepel en buigzaam.
Bestand tegen hoge belasting.
Bestand tegen zuren en alkalische elementen die in de ondergrond of aangrenzende materialen voorkomen.

Daaroverheen pas de schuimtegels. deze zijn 2cm dik. veel dikker kun je niet gaan zonder in de knoei te komen met je poten, ofwel leg je het breder uit dat ook de poten op een verhoging staan. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uXFnz1P_TPhe1semGFQw2dKIxlc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4bk1NIfd2IOf5PQ037xzf0sY.jpg?f=fotoalbum_large

zwembad liner van zolder , talkpoeder heeft zijn werk gedaan, geen spoortje van schimmel te bekennen. :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X_i0G_3jXcoomaDMKaw3p8dknd8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YNFBUCQzYbMOYJ93Qz2HPBRm.jpg?f=fotoalbum_large

Alle slangen en zandfilterpomp waren vrij snel aangesloten. deze zomer hebben we een zoutsysteem toegevoegd in de hoop wat makkelijker helder water te behouden. wij moesten vorig jaar na iedere regenbui fiks shocken met chloor om alles weer goed te krijgen. we hopen nu op wat minder "touwig" haar bij onze dochter. en wat stabielere chloorwaardes

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W4uKoR4cKLVvMuyxw1rR1OMNEQc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CYA0NYdnXL9nXefwrqZHKW9x.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XaxZY2Gt-s9XahpCLGtU6P6aDmg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TqZZjLvvWYm2lRYLYZTPOd7I.jpg?f=fotoalbum_large

eerst eens begonnen met 25KG, duurde even voordat al dat zout was opgelost. Zoutsysteem paar uur op boost stand laten draaien, en tja nu dus dat irritante blauwe drijvertje uit het bad gegooit 8)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TVzE_8TFNipOlaerbUxkv1VQraM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gWxmN3oa4CGcmVaTbvcO1zPm.jpg?f=fotoalbum_large

Had dat vijverpompje nog om na wat liters vullen het meeste talkpoeder uit het bad te pompen.
zaterdag begonnen met vullen, bad stond bijna op 14c (grondwater temperatuur) dit zijn de leukste momenten als het dan lekker weer is gaat die temp snel omhoog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e8HolkfMVqMX5kSa3sCwDHxLS7Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZkohFOlLi2Susd4stCTkbSsU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DaM5fa5KgvsnO-TApDNW8G5jKwE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/395TnuxpBgagBnvsCfQUGNEw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V9T1kMwox2x4O5XnT2iqHHKoAQE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UigOKBZoK7qALQ5LQ4X7sPiz.jpg?f=fotoalbum_large

voor de tijd van het jaar staat het bad best laat, maarja dat lag ook echt aan het rare weer dit voorjaar.
aangezien we al in Juni zitten nog even mijn notities van vorig jaar erbij gepakt. daar stond genoeg data tussen om de afstelling voor de collectors te bepalen.
in principe zijn die dankzij de mengkraan traploos instelbaar, maar heb voor wat vaste punten gekozen om makkelijk te kunne kiezen. let wel, dit zijn nogal persoonlijke afstellingen waar het echt om dit bad met bijbehorende collectors gaat en kracht van de pomp, aantal bochten in je leidingwerk etc etc.

voor de nieuwe lezers, ik meet me flow gewoon met een maatbeker, stopwatch erbij, hoelang duurt het voordat ik een liter water heb, doe dat 5x om een gemiddelde te hebben, daarmee kan ik rekenen hoeveel flow ik door de collectors wil hebben en het overige stroomt uiteraard direct terug het bad in

Stand 1 - 5.5 sec = 650L p/hr
Stand 2 - 4.5 sec = 800L p/hr
Stand 3 - 3.5 sec = 1000L p/hr
Stand 4 - 2.8 sec = 1250L p/hr

Stand 4 is gewoon alles over de collectors sturen. echter kan ik deze niet gebruiken als het zoutsysteem ook aangaat, want die zou dan gaan zeiken dat er geen flow is.
Hoe warmer/meer zonkracht - hoe hoger de stand. dat werkte vorig jaar het best. dus timers ingesteld, stand 3 aangehouden en dit zijn tot nu toe de resultaten.

Zaterdag 29 Mei
opbouw - proefdraaien

Zondag 30 Mei 20c
Ochtend 14c
Middag 20c

Maandag 31 Mei 22c
Ochtend 17c
Middag 24c

Dinsdag 1 Juni 24c
Ochtend 22c
Middag 28c

Zoals gebruikelijk konden de kids maar moeilijk wachten, dus die zijn er maandag middag toch ingegaan. had ik niet verwacht, maar mij prima. Voor ons ligt de sweetspot op 26-28 graden, dus vanmiddag hebben ze met wat vriendjes heerlijk kunnen spetteren en dat zal morgen ook zonder problemen kunnen..

Uiteraard is deze Zeeuw er zelf ook nog even in gaan afkoelen. merkte gelijk verschil wat betreft het zout. ja je proeft het een beetje, maar zeker niet zo zout als de zee. Ook voelde het water beduidend zachter aan.
Aankomend weekend eens de water waardes nameten. iemand wat zinnigs te melden wat zout kan betekenen voor opwarming?

Volgende x gaan we kijken of we iets aan wandisolatie kunnen doen, en wat gaan we nu aantreffen na een regenbui. we gaan het zien.... ;w

☜(˚▽˚)☞

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
@ronny191 Dit is mijn oplossing voor "wandisolatie". Trek een (transparant) zeil volledig over het zwembad heen en maak die vast aan de onderkant van de poten. Je zorgt daarmee voor een laag stilstaande lucht tussen de liner en de het zeil wat isoleert.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SzPMIAsW_JQ0yC5Uz5q2fZCh4Iw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rCFwK5HKHQyFss5tfWKuYXXu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sd0UzEjI3dxONlSwj5bkbePoNlE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/STXEQCHa3HkSpOuVflCko9KV.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronny191

ronny191

Zazza Sempa

Topicstarter
Dat zal zeker werken woody!

Maar ik ga de vrouw niet zover krijgen om dat er elke x af te halen. Zwembad is om in te zwemmen. Kids moeten makkelijk erin en eruit kunnen en ik ga niet elke avond zon tent lopen bouwen. Dat lijkt nu net of je het bad winterklaar hebt staan :)

En wat doe je bij hoos- & hagelbuien? (in zeeland regelmatig met dat warme weer) ligt er zoveel water op je zeil, dat je het door moet snijden?

Maar werken doet ut, dat moet ik je nageven.

Hou wel in de gaten dat een te warm bad je chloor en waterwaardes helemaal vernacheld. Dat hadden wij bij 33c. Uiteraard heel lekker zwemmen in de avond, maar kon een week lang modderen om chloor weer op peil te krijgen. En zat met een groen bad.

We zijn hier voornamelijk bezig met opwarming, maar we praten eigelijk maar zelden over te heet. Bij aanhoudend warm weer gaat je zwembad liner naar de knoppen onder zon zeil, word allemaal veels te warm, ook je kunstof kan niet meer afkoelen.

Mijn advies 26-28 graden, boven de 30c moet je gaan koelen.
In het voor en najaar is extra isolatie wel een goede optie natuurlijk.

[ Voor 40% gewijzigd door ronny191 op 02-06-2021 09:57 ]

☜(˚▽˚)☞

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
ronny191 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 09:44:

Maar ik ga de vrouw niet zover krijgen om dat er elke x af te halen. Zwembad is om in te zwemmen. Kids moeten makkelijk erin en eruit kunnen en ik ga niet elke avond zon tent lopen bouwen. Dat lijkt nu net of je het bad winterklaar hebt staan :)
Tsjah, sommige mensen kopen een Exit overkapping... Dat ging mij nogal te ver. Dit is voor mijn bad prima. Echt veel werk is het ook niet, kwestie van 6 elastieken los/vast maken en het zeil eroverheen gooien. 2 minuten werk.
En wat doe je bij hoos- & hagelbuien? (in zeeland regelmatig met dat warme weer) ligt er zoveel water op je zeil, dat je het door moet snijden?
Afscheppen, de tuin wordt er blij van.

Ik wil niet teveel water ongecontroleerd in mijn bad krijgen, aangezien dat water is zonder zout en er nogal wat troep bij in zit met dank aan een esdoornboom naast mijn tuin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-05 19:11
hier afgelopen zondag ook even 'doorgepakt'. Er staat een nieuw intex 160x260x65 zwembad met de oude 6m3/u zandfilterpomp. Achter de pomp zit een zonnecollector.

Natuurlijk als nerd een esp32 met een dallas temperatuursensor erin, sensor naar HomeAssistant en data naar influxDB. Met grafana grafiekjes maken is tenslotte een doel op zich :D
Temperatuur begon op 15.6C en liep lekker snel op :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nXYT-Y9YSSOpLXn-lfsiYEk_rlY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oyi6bJ2FugDJ9bItSt8GY8E8.png?f=fotoalbum_large

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
Bockelaar schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:07:
hier afgelopen zondag ook even 'doorgepakt'. Er staat een nieuw intex 160x260x65 zwembad met de oude 6m3/u zandfilterpomp. Achter de pomp zit een zonnecollector.

Natuurlijk als nerd een esp32 met een dallas temperatuursensor erin, sensor naar HomeAssistant en data naar influxDB. Met grafana grafiekjes maken is tenslotte een doel op zich :D
Temperatuur begon op 15.6C en liep lekker snel op :D

[Afbeelding]
Leker bezig, maar over die grafieken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZTnS4S8EqC_M7BUKrWABIp1eXRI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pGirpaaitLPoZ749Ox70y0OZ.png?f=fotoalbum_large

Ik snap niet waar je het over hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Ep Woody schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:38:
[...]

Leker bezig, maar over die grafieken:
[Afbeelding]

Ik snap niet waar je het over hebt...
Ja. Wie noemt nou twee waardes langs elkaar precies hetzelfde (Warmte) :P
En 4 grafieken "zonnekracht".

Maar uhh, bedankt voor de inspiratie :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Plenkske schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:47:
[...]

Ja. Wie noemt nou twee waardes langs elkaar precies hetzelfde (Warmte) :P
En 4 grafieken "zonnekracht".

Maar uhh, bedankt voor de inspiratie :D
Dat krijg je met dupliceren van grafieken, je vergeet nog wel eens een titel aan te passen... :) En vooral omdat de gene die het gebruikt en de gene die het gemaakt is dezelfde is, weet hij precies wat wat is...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:08

Rouwette

Rouwette.com

ronny191 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 09:44:

Hou wel in de gaten dat een te warm bad je chloor en waterwaardes helemaal vernacheld. Dat hadden wij bij 33c. Uiteraard heel lekker zwemmen in de avond, maar kon een week lang modderen om chloor weer op peil te krijgen. En zat met een groen bad.

We zijn hier voornamelijk bezig met opwarming, maar we praten eigelijk maar zelden over te heet. Bij aanhoudend warm weer gaat je zwembad liner naar de knoppen onder zon zeil, word allemaal veels te warm, ook je kunstof kan niet meer afkoelen.

Mijn advies 26-28 graden, boven de 30c moet je gaan koelen.
In het voor en najaar is extra isolatie wel een goede optie natuurlijk.
toon volledige bericht
Hoe koel je dan?

Nog een paar lussen onder de grond voor te koelen? :p

-edit-
Mijn temperatuur spulletjes zijn binnen :D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/smbQpMV9iNKypaYrwL-bSklImQo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wummqAkQJY92F17nlqx789V2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Rouwette op 02-06-2021 17:01 ]

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronny191

ronny191

Zazza Sempa

Topicstarter
@Rouwette
Overdag kun je de flow v/d collectors heel laag zetten. Dan komt het er wel veel heter uit, maar je verwarmt misschien maar 15% van het aantal liters in je bad.

snachts de folie cover van je bad halen, dat laat een hoop warmte schieten, zeker als je de pomp in de nacht ook nog paar uurtjes aanzet.

Kids laten zwemmen kost ook veel warmte met al dat gespetter.

Bij ons klotst er nogal es wat water uit, dus ff bijvullen met grondwater helpt ook.

Dat alles was vorig jaar ruim voldoende.
Zit je nou structureel bij 2 scheten zon op 35c heb je misschien teveel coll. op je dak liggen? Tja dan zit er nix anders op om er een paar los te koppelen en afdekken tegen de zon. Kun je ze mooi in het najaar er wel bij gebruiken!

☜(˚▽˚)☞

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ronny191

ronny191

Zazza Sempa

Topicstarter
Lekker man,
Op ut werk hebben hebben ze ook een zwembad opgezet!!

10 mtr diep, 7 mtr lang en 8 mtr breed!!

Ik was er optijd bij, want er stonden al 5 havenlui naar me te roepen toen ik erin ging. Was ik ze lekker voor! Hehe!!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/juVdKF5brc9h52of__P9LIvNy88=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2a5ZiERECimPdWFtSiOKgalV.jpg?f=fotoalbum_large

☜(˚▽˚)☞

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Bizar het zwembad is nog steeds 27,5 graad .. als je terugdenkt dat de vooruitzichten deze week slechter waren ..

Mijn "buiten" thermometers geven temperaturen weer van 16-20 graden .. in de nacht

vraagje voor wie het zwembad geisoleerd heeft met bubbelfolie rondom .. wat scheelt het nu ? als je wat cijfers hebt ben ik wel geintressseerd

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-05 19:11
ronny191 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 09:39:
Lekker man,
Op ut werk hebben hebben ze ook een zwembad opgezet!!

10 mtr diep, 7 mtr lang en 8 mtr breed!!
10 meter diep??

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 10:39:
Bizar het zwembad is nog steeds 27,5 graad .. als je terugdenkt dat de vooruitzichten deze week slechter waren ..

Mijn "buiten" thermometers geven temperaturen weer van 16-20 graden .. in de nacht

vraagje voor wie het zwembad geisoleerd heeft met bubbelfolie rondom .. wat scheelt het nu ? als je wat cijfers hebt ben ik wel geintressseerd
Afgelopen nacht is het inderdaad amper afgekoelt. Hier een minimum van 17,0
Zondag - maandag wordt het pas weer < 10 snachts:
https://www.weerplaza.nl/.../?type=eps_pluim&r=midden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
vso schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 10:39:

30° vanmorgen. 5 graad afgekoeld vannacht. Toen de pomp aangezet zodat het bad nog wat extra kon afkoelen. Helaas heb ik toen de stekker van de AP er uitgetrokken waardoor er een paar uur geen data was. Oeps... Bad is nu weer 32.5 °C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

Hmm wij hebben het bad nog niet staan.
Ik moet ook een deel van het terras opnieuw betegelen (en 20cm ophogen). (komt het bad niet op te staan)
Is een paar lussen in de grond misschien een optie om te koelen?
Maja dan is de vraag hoe diep en die moet in de winter leeg geblazen zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door Rouwette op 03-06-2021 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Rouwette schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 13:23:
Hmm wij hebben het bad nog niet staan.
Ik moet ook een deel van het terras opnieuw betegelen (en 20cm ophogen). (komt het bad niet op te staan)
Is een paar lussen in de grond misschien een optie om te koelen?
Maja dan is de vraag hoe diep en die moet in de winter leeg geblazen zijn.
Lijkt leuk, maar als je een beetje volume hebt in je bad (veel liters) dan heb je heel veel ruimte nodig om te koelen. 1 graad (opwarmen of afkoelen) op 8000 liter is 9.3 kWh aan energie. Wil je dat kwijt kunnen heb je een behoorlijk oppervlakte nodig, naast een behoorlijk temperatuursverschil tussen je water en omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-05 10:03
Ik zie dat veel baden hier erg snel opwarmen.

Mijn situatie:
bad 18m3
4 EPDM collectoren op het plat dak van de garage.

In de goede zon gaat de temp zo'n 0,5graad per uur omhoog.
Zo ben ik toch al snel een paar dagen bezig om het behagelijk te krijgen.

als ik dan even grof reken:
Vermogen van de zon: +- 1kwh/m2

opp matten:
0,6mx6mx4 = 14,4m2

om 18m3 zo'n 0,5graad per uur te verhogen = +- 10kwh

Klopt dit zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
darklord007 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 13:50:

Mijn situatie:
bad 18m3

opp matten:
0,6mx6mx4 = 14,4m2

Klopt dit zo?
toon volledige bericht
18 kuub water 1° verwarmen kost ongeveer 21 kWh (18000*4.185/3600)

Je hebt 14 m2 aan matten, je pakt ongeveer 10 kW opwarming, 10 / 14 = 0.7 kWh per m2. (nu ligt het zwembad vast ook in de zon, dus die vierkante meters moet je ook meetellen, en de opwarming doordat de buitentemperatuur warmer is dan de watertemperatuur.

Ik meet de daadwerkelijke opwarming door de collectoren (flow (l/s) * verschil in aanvoer/retourtempertuur * 4.185) en dan om ik op maximaal 1.5 kWh over 6.4 m2 collectoroppervlakte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske

Mijn situatie:
bad 18m3

opp matten:
0,6mx6mx4 = 14,4m2

Klopt dit zo?
toon volledige bericht
Tja, de meest mensen hier hebben niet zo'n groot bad.
Kleiner bad en dus minder kuubs warmt nou eenmaal sneller op, ook zonder enige extra verwarming (dus alleen van zon op het bad).
In jou geval, met 18 kuub, heb je denk ik óf meer oppervlakte nodig óf meer flow. Hoe is je flow nu ?
En misschien is het alsnog niet effectief genoeg en kom je met een warmtepomp beter uit.

Overigens afgelopen dagen doet de zon max 800 Watt/m2 , alleen vorige week dinsdag en woensdag was het wat hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
Flow is helaas moeilijk te meten. Alles ligt ingegraven/weggewerkt dus kan er niet ff snel een flow meter tussen zeten. Tevens is het meten van de temp in/uit wat moeilijker omdat de matten ver weg liggen en ik eigenlijk geen stroom op het dak van de garage heb om een apparte wemos te installeren.

Ik meet de temp op het dak van het tuinhuis (bovenop de installatie) en de temp van het water uit de skimmer (voor de pomp).

Als het dak warmer is dan de skimmer, en de pomp draait --> schakel water via de matten.
Dat heeft vandaag goed gewerkt, tijdens een regenbui liep het water niet via de matten, en daarna weer wel.

een warmtepomp zie ik niet zo zitten. Als het een paar dagen zonnig is, krijg ik het water redelijk makkelijk comfortabel. Het bad is niet geisoleerd dus vind het zonde om het water op een constante temp te houden bij zoveel verlies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
darklord007 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 15:46:
Flow is helaas moeilijk te meten. Alles ligt ingegraven/weggewerkt dus kan er niet ff snel een flow meter tussen zeten. Tevens is het meten van de temp in/uit wat moeilijker omdat de matten ver weg liggen en ik eigenlijk geen stroom op het dak van de garage heb om een apparte wemos te installeren.
The bucket-test werkt prima om in beide situaties de flow te bepalen. Je kunt dat vrij makkelijk doen door een slang op de uitlaat te plaatsen (net zoals je dat zou doen met stofzuigen). Je meet dan hoelang het duurt voordat de emmer vol is. De flow met of zonder die slang verandert niet veel.

Als je dan de temperatuur hebt van het water dat uit het zwembad vertrekt en het water wat terugkomt weet je hoeveel warmte er is toegevoegd/onttrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
Ep Woody schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 16:03:
[...]

The bucket-test werkt prima om in beide situaties de flow te bepalen. Je kunt dat vrij makkelijk doen door een slang op de uitlaat te plaatsen (net zoals je dat zou doen met stofzuigen). Je meet dan hoelang het duurt voordat de emmer vol is. De flow met of zonder die slang verandert niet veel.

Als je dan de temperatuur hebt van het water dat uit het zwembad vertrekt en het water wat terugkomt weet je hoeveel warmte er is toegevoegd/onttrokken.
jah die flow is wel te doen (misschien wel eens leuk om te doen).
Voor het meten van temperatuur retour moet ik een apart maatkastje maken en dan is het nog echt klooien met voeding/wegwerken. Feitelijk verander je natuurlijk niks aan je opbrengst en ook voor de regeling is het niet noodzakelijk. Maar we blijven natuurlijk tweakers 8)7 :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:54

Mijn situatie:
bad 18m3

opp matten:
0,6mx6mx4 = 14,4m2

Klopt dit zo?
toon volledige bericht
Geen idee of het klopt, maar het komt overeen met mijn ervaring van vorig jaar.
Met 300m 16mm tyleen (niet afgedekt; foto) op een plat dak, was 4 graden/dag haalbaar (om 10:00 pomp aan, 18:00 uit).
In juli stond het bad pas. September haalde ik het nog wel, maar was de afkoeling in de nacht groter. (vandaar dit jaar een WP, hopelijk staat het bad volgende week)

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Tim-
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-05 20:17

-Tim-

Niet geraakt is altijd mis.

M'n ouders hebben alle ruimte hier in Groningen, en hebben nu al een aantal jaren het onderstaande zwembad. Als het goed is rond de 60m³. Naast de folieafdekking warmen ze elke zomer het water bij met de hout-cv.
M'n vader is tevreden over die manier van opwarmen, maar ik heb het vermoeden dat er flink wat minder hout hoeft te worden geschept als we met de zon kunnen bijverwarmen. Hopelijk kan het water dan ook eens wat warmer dan de 23-25℃ waar ze nu elke zomer tot gaan, rond de 30℃ wat ik in dit topic zie lijkt me heerlijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F78I4hQD08_Gn-JMner0QooMsxw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XJuE78vX01QOJwBbEnvcFerJ.jpg?f=fotoalbum_large
Negeer de boot en de auto even ;)

Erg veel geld zou ik er dus niet tegenaan willen gooien, aangezien het niet mijn zwembad is, maar ben benieuwd wat er mogelijk is. Een groot voordeel is dat we erg veel ruimte beschikbaar hebben waaronder een ongebruikt terras direct naast het zwembad met antraciete tegels die erg heet worden in de volle zon. Nou zag ik @Rouwette's Amazon link al waar ik bijvoorbeeld 400m aan 16mm buis kan halen voor €100.
Als ik die nou op matten maak zoals @cdoens hier op het eennalaatste plaatje doet, en die gedurende het seizoen op het terras leg, zou dat al een significant effect hebben (met de juiste pomp)?

Ik begrijp dat een bak eromheen met afdekking het rendement omhoog gooit, maar ik zou haast zeggen dat ik er liever een spiraal (of wat) bij maak, dan het bouwsel complexer te maken. Het blijft dan ook draagbaarder en ik hoef me minder zorgen te maken dat de boel té heet wordt.

Ter afsluiting nog even een gedachtekronkel: Ik zie soms spiralen met buizen die niet helemaal strak tegen elkaar liggen. Als ik het goed begrijp om van een groter oppervlak warmte naar de buis te krijgen. Is het hierbij misschien een idee om fijn (zwart) zand te gebruiken om de ruimtes op te vullen? Zo zou je mogelijk de warmte beter kunnen geleiden naar de onderkant van de buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

-Tim- schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 20:59:
M'n ouders hebben alle ruimte hier in Groningen, en hebben nu al een aantal jaren het onderstaande zwembad. Als het goed is rond de 60m³. Naast de folieafdekking warmen ze elke zomer het water bij met de hout-cv.
M'n vader is tevreden over die manier van opwarmen, maar ik heb het vermoeden dat er flink wat minder hout hoeft te worden geschept als we met de zon kunnen bijverwarmen. Hopelijk kan het water dan ook eens wat warmer dan de 23-25℃ waar ze nu elke zomer tot gaan, rond de 30℃ wat ik in dit topic zie lijkt me heerlijk.

[Afbeelding]
Negeer de boot en de auto even ;)

Erg veel geld zou ik er dus niet tegenaan willen gooien, aangezien het niet mijn zwembad is, maar ben benieuwd wat er mogelijk is. Een groot voordeel is dat we erg veel ruimte beschikbaar hebben waaronder een ongebruikt terras direct naast het zwembad met antraciete tegels die erg heet worden in de volle zon. Nou zag ik @Rouwette's Amazon link al waar ik bijvoorbeeld 400m aan 16mm buis kan halen voor €100.
Als ik die nou op matten maak zoals @cdoens hier op het eennalaatste plaatje doet, en die gedurende het seizoen op het terras leg, zou dat al een significant effect hebben (met de juiste pomp)?

Ik begrijp dat een bak eromheen met afdekking het rendement omhoog gooit, maar ik zou haast zeggen dat ik er liever een spiraal (of wat) bij maak, dan het bouwsel complexer te maken. Het blijft dan ook draagbaarder en ik hoef me minder zorgen te maken dat de boel té heet wordt.

Ter afsluiting nog even een gedachtekronkel: Ik zie soms spiralen met buizen die niet helemaal strak tegen elkaar liggen. Als ik het goed begrijp om van een groter oppervlak warmte naar de buis te krijgen. Is het hierbij misschien een idee om fijn (zwart) zand te gebruiken om de ruimtes op te vullen? Zo zou je mogelijk de warmte beter kunnen geleiden naar de onderkant van de buis.
toon volledige bericht
60m3 verwarmen check
23-25 ---> 28-30 graden check
Welke pomp ? is deze frequentie geregeld ?

heb je deze al gezien verwarming 40m3 ?

Of check Het grote zwembad topic - Deel 2 er is ook een deel 1 :)

je kan DIY tyleenslang doen .. of kant en klaar een mat kopen .. (pvc = goedkoper dan EPDM met een reden) je kosten zitten ook nog in aansluit materiaal etc .. ik denk dat je voor beide oplossingen relatief op de zelfde prijs uitkomt (epdm vs tyleen) als je tijd ook nog een "waarde" geeft ..

De bouwwerken zijn hier niet voor de viool van de kat .. wat je in je post verteld is feitenlijk bij nul beginnen.
een hoop kan je leren door de topics door te spitten ..

ps Het grote "Zwembad DIY Automatiserings" topic

Tja vanalles

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• bleekie
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05-05 19:33
Ik had nog een oude dakkoepel liggen, dus een solar bol van gemaakt voor het kinderbadje van mijn zoontje. Dat gaat toch wel hard op 250 liter water. In 2 uur, in de namiddag, van 23 naar 30 graden :).Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CtHbAR-5jUJ0JviThf_HhwfAgtQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8qncmWe5VryjbqTN4LHqEHrW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bXP54xWARVZdJmA2xkeZsdVlF2Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rRDttzwE9Yx5pnFdIKr1XEWK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Tim-

-Tim-

@vso ik zal eens verder lezen dan. Ik snap dat de bekasting niet voor niks is, maar het zwembad is dus al deels verwarmd plus dat we genoeg ruimte hebben voor meer lussen. Maar ik zal dus eens verder gaan lezen, ik begrijp dat er nog veel meer te vinden is in andere threads.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

-Tim- schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 08:57:
@vso ik zal eens verder lezen dan. Ik snap dat de bekasting niet voor niks is, maar het zwembad is dus al deels verwarmd plus dat we genoeg ruimte hebben voor meer lussen. Maar ik zal dus eens verder gaan lezen, ik begrijp dat er nog veel meer te vinden is in andere threads.
misschien dat je met een paar simpele handeling ipv uit te breiden ook je doel bereikt ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fspaan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-04 08:19
Met veel plezier en interesse deze forumpost en soortgelijke aan het volgen. Ik ben nu met het bestek bezig voor de bestellingen van tyleenbuizen en -koppelingen. Het enige wat ik lastig te berekenen vind, is de dikte van tyleen buizen (rekening houdend met flows, debiet etc). Mijn opstelling:

1. Bad: rond 488cmx122cm hoog (~18m2 opp, ~19m3 )
2. Heb uitgerekend minimaal 4x seriegelegde rollen/speoelen van ong 50m te maken.
3. De schuur is ong 2,60cm hoog, afstand van bad is ong 15 meter
4. De pomp is 10m3/u (Intex ZFP met glas), standaard aansluiting 38mm
5. aan het einde komt het zoutwatersysteem van Intex.

Kan ik comfortabel met 25mm of 32 mm op- en afvoeren van de schuur? Welke berekening kan ik het beste aanhouden?

De collecteren het beste met 16mm of 22mm obv druk.
Ik weet 16mm is praktisch en betaalbaar, maar heeft ook impact op de flow waardoor ik er meerdere moet neerleggen om de flow weer te compenseren. Ik ben aan het puzzelen maar het duizelt een beetje voor de ogen...

Alvast bedankt,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ronny191

ronny191

Zazza Sempa

Topicstarter
@fspaan mijn kijk erop:

1. de oppervlakte van je bad is een mooi uitgangspunt voor de hoeveelheid die je aan tyleen wilt gaan leggen.
18m2 aan tyleen klinkt wat veel; maar als je de plek ervoor hebt op dak, maak er dan ook meer.

2. als je de spoelen ook gaat bekisten en afdekt met plexi/glas ed. merken wij al gauw 4x meer rendement dan zon intex matje van 1m2. dus dan kom je inderdaad een eind met 4. hou de optie open om ze in serie te leggen, maar begin met parralel, dat is reeds besproken in het forum.

3. koop je slangen en test het uit? met jou pomp verwacht ik geen problemen met die afstand/hoogte.

4. het gaat om het aantal knikjes in je leidingwerk wat voor veel tegendruk gaat zorgen.
Bij mij gaan ze haaks om bovenop het dak, en nog een x haaks de collectors in. dat heb je nogmaals op de terugweg, dus 4 knikjes. hoe minder bochten, hoe beter.

5. ik zou er altijd voor kiezen om het zoutsysteem erbuiten te houden. ivm punt 4.

De meesten kopen 16mm omdat er niet kleiner verkrijgbaar is, anders had ik nog kleiner gegaan om dichter bij het principe van EPDM matten uit te komen. daarom gebruik ik 16mm. om meer lussen in de collector te hebben en zo meer oppervlakte voor verwarming heb. dat stond voor mij los van tegendruk.

De aan en retourslangen naar de coll zijn bij mij 25mm.
pomp is 7.9m3 > systeem flow valt al terug naar 4.7m3 en als ik alles door de collectors stuur hou ik 1.3m3 over. 32mm is dan de betere keus.

het blijft een persoonlijk iets die tyleen verwarming. er spelen zoveel factoren mee als budget, ruimte, ligging, grootte etc dat het er eigenlijk op neerkomt dat je gewoon begint, ondekt en test wat voor jou bad het beste werkt. alles in 1 bestelling precies goed kopen kun je dan ook uit je hoofd zetten. dat is niemand hier gelukt, en dat moet je ook niet willen. voor de meesten is het een maandenlang proces waar je leuk mee bezig kunt zijn & dat maakt het ook zo mooi.

als je dan toch iets van een richtlijn wilt. dit was mijn uitganspunt: probeer om op zonnige weken met dagen van 20C --> 28c zwembadwater te halen. dan verleng je het zwemseizoen optimaal en had het voor mij meer nut om zon grote bak met water in de tuin te zetten. :9

☜(˚▽˚)☞

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

Vandaag heeft ons dochter (5) haar eerst zwemles, zelfredzaamheid van ons waterratje vergroten :D

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jelletd
  • Laatst online: 30-06-2021
Net het lezen van dit forum ben ik ook maar zelf een solar paneel wezen bouwen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VUbTAfRhlY29Q8TzglZ3cZEm0_g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NxrvReVpMZrPjus40ha6ZX9W.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vhvt5NgpscucdGV-R_2loXAbgR8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BDzwGQP27N7SOd9ywCfgW5w2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/akjvIIU2KNVZzt2F8weaaWG-bOw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eVnsO0jpLynaPxFqZCYTXUGf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lo-8GPU-by7gZ4KR8n2qXgwMToI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gLVKMzUPFA4jUHnRZb6MKN3T.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ChdJQNUXXxO6223S016c0TXDwdc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LvC5uSDO4mDnJU0gMHfhOXLa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rIjgH2YPpDAQaHUwWTKtLvSytMA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kZWe4h5zhpmIrxapfyDfwMNT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qFAarijIeIWt0YnG1ykeuLNsWxI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/14Oi5SiGXjhwhnILsZjHaMut.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tsHgup4nUwxqZ6YFm-PXU31Svbw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SyNmu5Sf7CMeqkVwPozw88LW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Jds8_qdPzoV0VsTA43utqxKiPk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yxfcQyfXSyIsMUkLVo0hitFz.jpg?f=fotoalbum_large

Met als eind resultaat kraanwater van 16,4 grade naar 31,7 grade met een buitentemperatuur van 23grade gekregen.

Ik heb nog plexiglas liggen om het paneel mee af te dekken.

Nu wachten op de koppelingen om ze op mijn dak aan te sluiten aan het zwembad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hobbytweaker
  • Laatst online: 29-03-2023
hoi, ik heb 2 vragen:

Ik heb op de 2e verdieping een gitzwart en schoon plat dak van ongeveer 40m², met overal een opstaande rand en 1 afvoer.
  1. Ik kan daar collectormatten op leggen, maar kan ik niet veel beter direct het zwembadwater overheen laten lopen? Uiteindelijk komt het bij de avfoer terecht, en die kan ik makkelijk aftappen. Of verdampt er dan te veel? Een groot voordeel zou zijn dat de 2 slaapkamers eronder worden gekoeld.
  2. Wat voor soort pomp moet ik hebben om water zo hoog (ongeveer 6 meter) te krijgen met een acceptabele flow?
Thnx!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Hobbytweaker schreef op maandag 7 juni 2021 @ 11:32:
hoi, ik heb 2 vragen:

Ik heb op de 2e verdieping een gitzwart en schoon plat dak van ongeveer 40m², met overal een opstaande rand en 1 afvoer.
  1. Ik kan daar collectormatten op leggen, maar kan ik niet veel beter direct het zwembadwater overheen laten lopen? Uiteindelijk komt het bij de avfoer terecht, en die kan ik makkelijk aftappen. Of verdampt er dan te veel? Een groot voordeel zou zijn dat de 2 slaapkamers eronder worden gekoeld.
  2. Wat voor soort pomp moet ik hebben om water zo hoog (ongeveer 6 meter) te krijgen met een acceptabele flow?
Thnx!
Deel zal verdampen en het zal waarschijnlijk te langzaam stromen, aangezien je de zwaartekracht het werk laat doen.

Met collectormatten zal het ook wel iets afkoelen. Dat is althans @vso zijn ervaring bij zijn schuur.

[ Voor 6% gewijzigd door Plenkske op 07-06-2021 11:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Hobbytweaker schreef op maandag 7 juni 2021 @ 11:32:
hoi, ik heb 2 vragen:

Thnx!
aanvullend op @Plenkske ik vraag me af of je dak ook schoon genoeg is immers het vuil op het dak krijg je ook in je zwembad .. >:) maar snap wel je insteek ..ff zereneus gezegd.

6m hoog zit je aan een Hmax van een pomp met 7m en dat is wel een dingetje .. want waar we normaal afkunnen met een kleinere/sterkere pomp en "dunnere" pvc zit je wel gebonden aan een drukpvc installatie en matten op het dak omdat je genoeg water omhoog wil pompen voor je bad inhoud (onbekend bij ons)

maar je effect is wel dat alles wat er onder ligt aanmerkelijk koeler blijft .

ps als je een airco overweegt en/of hebt kan je ook een zwembad verwarming via de airco lus (retour warmte) aftappen

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hobbytweaker
M'n bad is 12m³. En er ligt alleen wat stof op het dak, maar ik heb ook een plat dak op de 1e verdieping, en daar kan ik een ton op zetten waar het water in terecht komt, en dan halverwege een "overloop" maken waaruit het warme water (excl. bezinksel en evt. "bedrijfsel") terug in het bad loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Hobbytweaker schreef op maandag 7 juni 2021 @ 13:25:
M'n bad is 12m³. En er ligt alleen wat stof op het dak, maar ik heb ook een plat dak op de 1e verdieping, en daar kan ik een ton op zetten waar het water in terecht komt, en dan halverwege een "overloop" maken waaruit het warme water (excl. bezinksel en evt. "bedrijfsel") terug in het bad loopt.
je WIL echt je buren (en jezelf) fysiek bewust laten worden van je zwembad ? jij bent echt een }) _O-
iets met chloor in het zwembad water

Doe een mat, houd je meer vrienden over :)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hobbytweaker
Ik woon vrijstaand ... de buurman die het dichtsbij woont, zit nog 400m bij me vandaan :)

[ Voor 3% gewijzigd door Hobbytweaker op 07-06-2021 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Hobbytweaker schreef op maandag 7 juni 2021 @ 13:25:
Ik zou zeggen probeer het... maar ik denk nog steeds dat je met alleen zwaartekracht echt veel te weinig flow hebt.
Zoek anders in dit topic op "flow" en er je zult vinden wat ongeveer een ideale flow is om "solar verwarming" enig nut te laten hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
Net weer even een stuk ontlucht. Jammer wel dat er dan weer een hoop kraanwater het bad in gaat (en die zat al erg vol). Nu in ieder geval weer een extra (deel van?) collector actief. Opwarming door collector nu op 1.7 kW waar het gister 1.1 kW was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02-05 15:30
Ik zou ook graag eens een bak willen maken voor ons zwembad, Dit jaar wil ik dan voornamelijk testen of het goed werkt en dan volgend jaar (staat het zwembad ook de hele dag in de zon inplaats van nu 3 uurtjes in het midden van de dag niet) om het in 1x goed te hebben.

Dit geheel ga ik eerst testen met een 2e pomp die ik toch nog heb (gemak dient de mens).

Wat ik wil gaan bestellen is als volgt:

100meter aan Tyleenslang 16mm
bak etc wordt hier lokaal gekocht/gemaakt

Waar ik echter niet uit kan komen is welke aansluitingen ik nou precies moet hebben om van 32mm van zandfilterpomp naar 16mm te gaan en daarna uiteraard weer terug om hem aan te sluiten aan het zwembad.

Zou iemand deze eens voor mij hier kunnen plaatsen met een linkje om te bestellen?

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
@furian88, de keuze is reuze. Denk aan een slangtule van 32 naar 1", of naar 32mm lijm. Ook heb je tules van 50mm lijm naar 32/38mm. Kwestie van kijken wat voor jou werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

furian88 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 13:56:
Ik zou ook graag eens een bak willen maken voor ons zwembad, Dit jaar wil ik dan voornamelijk testen of het goed werkt en dan volgend jaar (staat het zwembad ook de hele dag in de zon inplaats van nu 3 uurtjes in het midden van de dag niet) om het in 1x goed te hebben.

Dit geheel ga ik eerst testen met een 2e pomp die ik toch nog heb (gemak dient de mens).

Wat ik wil gaan bestellen is als volgt:

100meter aan Tyleenslang 16mm
bak etc wordt hier lokaal gekocht/gemaakt

Waar ik echter niet uit kan komen is welke aansluitingen ik nou precies moet hebben om van 32mm van zandfilterpomp naar 16mm te gaan en daarna uiteraard weer terug om hem aan te sluiten aan het zwembad.

Zou iemand deze eens voor mij hier kunnen plaatsen met een linkje om te bestellen?
Het grote zwembad topic - Deel 2 en zoek anders in deel 1 op "John N" die heeft een "bak" foto log gepost

je kan overgens in dit en de andere topics rechts bovenaan de pagina filteren op posts met alleen plaatjes

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hobbytweaker
vso schreef op maandag 7 juni 2021 @ 11:52:
[...]

aanvullend op @Plenkske ik vraag me af of je dak ook schoon genoeg is immers het vuil op het dak krijg je ook in je zwembad .. >:) maar snap wel je insteek ..ff zereneus gezegd.

6m hoog zit je aan een Hmax van een pomp met 7m en dat is wel een dingetje .. want waar we normaal afkunnen met een kleinere/sterkere pomp en "dunnere" pvc zit je wel gebonden aan een drukpvc installatie en matten op het dak omdat je genoeg water omhoog wil pompen voor je bad inhoud (onbekend bij ons)

maar je effect is wel dat alles wat er onder ligt aanmerkelijk koeler blijft .

ps als je een airco overweegt en/of hebt kan je ook een zwembad verwarming via de airco lus (retour warmte) aftappen
Ik heb nu een centrifugaalpomp die Hmax 45 heeft (deze) maar als ik er 1 tuinslang van 50m aan hang en die plat op de grond leg, komt er nog maar een pisstraaltje uit. Ik geloof dus geen drol van die 45m opvoerhoogte.

Kan iemand mij een pomp aanbevelen om water door mijn zonnecollectoren te krijgen die op 6m hoogte liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Hobbytweaker schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 11:52:
[...]

Ik heb nu een centrifugaalpomp die Hmax 45 heeft (deze) maar als ik er 1 tuinslang van 50m aan hang en die plat op de grond leg, komt er nog maar een pisstraaltje uit. Ik geloof dus geen drol van die 45m opvoerhoogte.

Kan iemand mij een pomp aanbevelen om water door mijn zonnecollectoren te krijgen die op 6m hoogte liggen?
Slangen hebben een hogere weerstand dan een pijp .. kijk eens of het veranderd als je de slang uitloopt

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
Hobbytweaker schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 11:52:
[...]

Wat versta je onder een pisstraaltje? Als ik deze tool pak: https://www.bbapumps.com/nl/support/pompdruk-calculator
Vul daar in 25 liter/min, diameter 13 mm, HDPE (of rubber), 50 meter lengte en 0 meter opvoerhoogte, dan kom ik op een druk van: 44.79 mwk. 1 mwk komt volgens Wikipedia: Meter waterkolom overeen met 0.0981 bar. Dus 44.79 * 0.0981 = 4.39 bar. Deze pomp kan dus met een slang van 50 meter, 13mm diameter een flow van ongeveer 25 liter/min halen. (Theoretisch).

Pak je een dikkere slang (50mm), kun je het water met een snelheid van 500 liter/min laten rondpompen terwijl je het 30 meter de lucht in pompt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Ep Woody schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 11:27:
Net weer even een stuk ontlucht. Jammer wel dat er dan weer een hoop kraanwater het bad in gaat (en die zat al erg vol). Nu in ieder geval weer een extra (deel van?) collector actief. Opwarming door collector nu op 1.7 kW waar het gister 1.1 kW was.
Jij hebt er toch een aantal tegen de schutting staan ? Dat zorgt naar mijn idee voor elke cirkel dat je opnieuw moet opvoeren omhoog en daarmee de opvoerhoogte van de pomp kleiner zal maken. Daarnaast is lucht prima te comprimeren en water bijna niet, wat het geheel niet helpt als lucht dan ook nog eens opstijgt en boven in de loop blijft hangen.

Naar mij gevoel zorgt dit voor een enorme weerstand. Mogelijk dat áls je eenmalig alle lucht weg weet te krijgen en het onder druk weet te houden dat het kan werken. Misschien is het mogelijk om ze tijdelijk plat te leggen om de lucht er uit te krijgen ?

Ik moet mijn Intex matje ook op een wat schuin dak leggen en vrees ook dat dit niet vanzelf gaat.

Anyway, succes !

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Tim-

-Tim-

Ik heb weer even verder onderzoek gedaan sinds m'n vorige post en heb nu alles een stuk concreter.

Om het zwembad af te dekken in de winter hebben we houten vlonders gemaakt. Deze liggen nu opgestapeld naast het zwembad en lijken me gedurende het seizoen hartstikke mooi als zonne-collector (dus omgedraaid in de zon leggen met de buizen omhoog).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CsT-2XPbh_TV8QfgruqDt1Fti7k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wLCz21wFusL7uhNJ45WkocBr.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben van plan de eerder geposte tyleenslang van Amazon aan te schaffen gezien z'n prijs, maar ik had al begrepen dat ie misschien niet zo flexibel is. De vlonder die ik om wil gaan bouwen naar een collector heeft als binnenmaat 255x54cm. Gaat dit te krap worden om een goede spiraal in te leggen? @Ep Woody @Rouwette

Eventueel zou ik anders nog zo'n parallel-net kunnen bouwen van tyleenslang en T-stukken, dan kan ik door de parallelle configuratie de druk ook mooi laag houden. Mochten de T-stukken te veel ruimte tussen de buizen creëren dan kan ik ook twee netten maken en die over->in elkaar leggen.

Voor de rest wil ik de vlonder bekleden met een zwarte stuc-loper en voor deze eerste demo-zomer de bovenkant afdekken met iets als transparant bouwfolie. En dan maar eens zien wat we er uit kunnen halen (opp. aan vlonders is gelijk aan zwembad) :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02-05 15:30
Ik heb die tyleenslang besteld via amazon, als je een weekje gedult hebt dan kan ik je vertellen hoe flexibel deze is.. (komt tussen dinsdag en vrijdag binnen).
-Tim- schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 17:24:
Ik heb weer even verder onderzoek gedaan sinds m'n vorige post en heb nu alles een stuk concreter.

Om het zwembad af te dekken in de winter hebben we houten vlonders gemaakt. Deze liggen nu opgestapeld naast het zwembad en lijken me gedurende het seizoen hartstikke mooi als zonne-collector (dus omgedraaid in de zon leggen met de buizen omhoog).

[Afbeelding]

Ik ben van plan de eerder geposte tyleenslang van Amazon aan te schaffen gezien z'n prijs, maar ik had al begrepen dat ie misschien niet zo flexibel is. De vlonder die ik om wil gaan bouwen naar een collector heeft als binnenmaat 255x54cm. Gaat dit te krap worden om een goede spiraal in te leggen? @Ep Woody @Rouwette

Eventueel zou ik anders nog zo'n parallel-net kunnen bouwen van tyleenslang en T-stukken, dan kan ik door de parallelle configuratie de druk ook mooi laag houden. Mochten de T-stukken te veel ruimte tussen de buizen creëren dan kan ik ook twee netten maken en die over->in elkaar leggen.

Voor de rest wil ik de vlonder bekleden met een zwarte stuc-loper en voor deze eerste demo-zomer de bovenkant afdekken met iets als transparant bouwfolie. En dan maar eens zien wat we er uit kunnen halen (opp. aan vlonders is gelijk aan zwembad) :D
toon volledige bericht

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hobbytweaker
Ep Woody schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 12:26:
[...]

{ schreef een superuitgebreid en interessant antwoord }
Dankjewel! Erg blij mee! En ik kwam dus tot de conclusie dat er iets mis was met mijn pomp. Opengeschroefd, en inderdaad: alle schoepen vol met prut.
Schoongemaakt, en hij pompt het water met gemak naar het dak van de 2e verdieping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Hobbytweaker schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 08:58:
[...]

Dankjewel! Erg blij mee! En ik kwam dus tot de conclusie dat er iets mis was met mijn pomp. Opengeschroefd, en inderdaad: alle schoepen vol met prut.
Schoongemaakt, en hij pompt het water met gemak naar het dak van de 2e verdieping.
is dit niet een idee ? https://www.toolstation.nl/einhell-voorfilter/p18075 btw je hebt 20 micron "nodig" fijner en hij slipt snel dicht .

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hobbytweaker
Thnx! Die ga ik bestellen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jacobras
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:57

jacobras

Developer

Zwembad solar matten

Vorig jaar voor het eerst naar tevredenheid een solar mat gebruikt. Dit jaar een tweede erbij én, naar aanleiding van iets wat ik in dit topic las, dit jaar het bad vullen door de matten voor minder koud vulwater :9 De pomp is nog niet aangesloten, ik voer de tuinslang direct in de eerste mat. Met duct tape zorg ik ervoor dat het water vanuit de slang alleen nog omlaag hoeft. Het lekt daar iets maar het grootste gedeelte gaat prima door de mat.

Update: vanmorgen gemeten. Temperatuur bij punt tuinslang » slang van mat is 17,4°. Twee matten later stroomt het met 19,6° het bad in 8)

[ Voor 7% gewijzigd door jacobras op 10-06-2021 13:00 ]

Mijn laatste (grote) reviews: Medal of Honor (VR), Half-Life: Alyx (VR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
jacobras schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 11:50:
[Afbeelding: Zwembad solar matten]

Vorig jaar voor het eerst naar tevredenheid een solar mat gebruikt. Dit jaar een tweede erbij én, naar aanleiding van iets wat ik in dit topic las, dit jaar het bad vullen door de matten voor minder koud vulwater :9 De pomp is nog niet aangesloten, ik voer de tuinslang direct in de eerste mat. Met duct tape zorg ik ervoor dat het water vanuit de slang alleen nog omlaag hoeft. Het lekt daar iets maar het grootste gedeelte gaat prima door de mat.
Goed idee wel !
Maar uhh, ze hebben nu schaduw ? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacobras
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:57

jacobras

Developer

Plenkske schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 11:53:
[...]

Goed idee wel !
Maar uhh, ze hebben nu schaduw ? :P
Haha, scherp opgemerkt maar dit was gisteravond. Ze liggen nu te bakken in de (afnemende wegens zonsverduistering ;)) zon.

Mijn laatste (grote) reviews: Medal of Honor (VR), Half-Life: Alyx (VR)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
Volgens mij heb ik nu 6 of 7 van de 8 spiralen ontlucht... We komen er wel...

Heb inderdaad even een paar kogelkraantjes bijgehaald a 2.40 per stuk, kan nu de twee vervelende matten per spiraal uitschakelen. Dat maakt het eruit duwen van de lucht al een stukje makkelijker. Overigens is het voor de opwarming niet echt nodig... Zit nu al weer op 33.4°C...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaYwaLkUr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:25
Ik zit al een tijdje mee te lezen, nu heb ik een vrij kleine tuin met in de namiddag weinig zon. Sjiek om te zien, hoe sommige het zo professioneel aanpakken d:)b

Nu was ik van plan om ons bestway badje 220x150x60 = 1,98 m3 eenvoudig te verwarmen. Ik neem aan dat het standaard pompje niet voldoet?

1. Zo'n solarbol is volgens mij rotzooi
2. Intex matje 120x120 (wellicht in serie schakelen? maar neemt veel ruimte in beslag)
3. EPDM mat?
4. Solar bags (130 x 80cm)

Ergens bovenop de garage leggen is helaas ook geen optie.
Het hoeft geen hottub temperatuur, alleen beetje die ijzige kou weg 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
DaYwaLkUr schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:16:
Ik zit al een tijdje mee te lezen, nu heb ik een vrij kleine tuin met in de namiddag weinig zon. Sjiek om te zien, hoe sommige het zo professioneel aanpakken d:)b

Nu was ik van plan om ons bestway badje 220x150x60 = 1,98 m3 eenvoudig te verwarmen. Ik neem aan dat het standaard pompje niet voldoet?

1. Zo'n solarbol is volgens mij rotzooi
2. Intex matje 120x120 (wellicht in serie schakelen? maar neemt veel ruimte in beslag)
3. EPDM mat?
4. Solar bags (130 x 80cm)

Ergens bovenop de garage leggen is helaas ook geen optie.
Het hoeft geen hottub temperatuur, alleen beetje die ijzige kou weg 8)
Ik denk dat een solarbol beter werkt dan een mat (op dezelfde maat), verder is het een kwestie van oppervlaktes met elkaar vergelijken. Hoe meer oppervlakte hoe meer warmte.

Wat echter het meeste helpt is zorgen voor zon op je zwembad. Ik heb ruim 6m2 aan tyleenslang, maar dat levert maar 30% van de warmte. De rest komt gewoon van het zwembad zelf.

Als je trouwens meerdere matten gaat combineren, dan kun je beter voor parallel gaan dan voor serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaYwaLkUr
Ep Woody schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:39:
[...]

Ik denk dat een solarbol beter werkt dan een mat (op dezelfde maat), verder is het een kwestie van oppervlaktes met elkaar vergelijken. Hoe meer oppervlakte hoe meer warmte.

Wat echter het meeste helpt is zorgen voor zon op je zwembad. Ik heb ruim 6m2 aan tyleenslang, maar dat levert maar 30% van de warmte. De rest komt gewoon van het zwembad zelf.

Als je trouwens meerdere matten gaat combineren, dan kun je beter voor parallel gaan dan voor serie.
Ik had ergens gelezen dat zo'n solarbol (vanwege het kleine oppervlak) juist niet goed moet werken.
Dan praat ik over zo een: Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/20364/files/191113427/550x550x2/sunnysolar-solar-bol-zwembadverwarming-op-zonne-en.jpg
Maar zou ik profijt hebben van één zo'n Intex solar mat ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
DaYwaLkUr schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:42:
[...]

Ik had ergens gelezen dat zo'n solarbol (vanwege het kleine oppervlak) juist niet goed moet werken.
Dan praat ik over zo een: [Afbeelding]
Maar zou ik profijt hebben van één zo'n Intex solar mat ?
60x60 cm is de doos. Dat is inderdaad niet heel groot. Slechts 1/4e van een intex mat. Die zijn qua prijs/prestatie wel erg goed. Ergens ben ik wel benieuwd naar de prestatie van zo'n bol vs een intex mat, maar voor 150 euro is dat geen leuk experiment...

Uiteindelijk hoef je ook niet zo heel veel warmte toe te voegen aan je zwembad, je hebt maar 2m3. Hou er alleen rekening mee dat de matten behoorlijk kwetsbaar zijn en eigenlijk niet te repareren.

Zorg dat de mat zo goed mogelijk in de zon ligt, en je hebt er zeker profijt van. Het doet niet extreem veel, maar zorgt wel voor een beetje extra opwarming per uur. (Denk in 0.1-0.2 graad per uur ongeveer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronny191

ronny191

Zazza Sempa

Topicstarter
@DaYwaLkUr

in hoogzomer heeft iedereen zon in zijn tuin als die zowat loodrecht aan de hemel staat.

gezien de afmetingen is je bad vrij snel opgebouwd. een enorm voordeel wat bijna niemand hier heeft is nou net die kleine maat en dus maar 2m3 aan water wat door de zon echt veel sneller opwarmt.

als je ervoor kiest om het bad enkel bij 30c+ dagen neer te zetten is de zon al voldoende om erin te kruipen, dan heb je helemaal geen verwarming nodig.
met zon standaard bijgeleverde cartridge pomp kun je zeker 2 intex matjes erbij zetten. ik vermoed dat dat al veel effect gaat hebben als je perse wilt verwarmen.

Hebben op zon klein bad een paar liter gekookt water genoeg effect?

Wil je dan toch echt wel serieus je zwembad dagen uitbreiden, moet ik je uiteraard m'n tyleen slang aansmeren :P

Er is hier iemand in het forum die zijn spiralen aan de schutting heeft hangen, heb je daar dan wel ruimte voor?

ohja, zet zon solarbol maar uit je hoofd. het idee is natuurlijk exact wat wij ook hanteren, daar is helemaal nix mis mee, sterker nog, we tonen in dit topic juist aan dat een bekisting om een opgerolde slang zo goed werkt.
De fabrikant heeft waarschijnlijk getracht om de flow van een cartridge pomp zo min mogelijk te verstoren en relatief grote slang gebruikt. zo kun je er met gemak 3 in serie zetten voor beter resultaat ( lees: hij kan er meer aan je verkopen) maar het probleem is dus de oppervlakte. die is defacto veels te klein om echt een deuk in een pak boter te meppen :(

[ Voor 24% gewijzigd door ronny191 op 11-06-2021 22:20 ]

☜(˚▽˚)☞

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• M.Okken
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13-05-2022
Zwembadje met (voorlopig nog, komen nog 2 bij) 3 solar borden, werkt super 👌🏻 Beter dan die “wegwerp matjes” van Intex… in 3 dagen tijd het bad (20.000 L) van +/- 20 graden naar +/- 30 graden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GYjjCzgXhLLQC-kxsIG9o7VM770=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cFlOpsjUBXdGDVlW1ozj5v3b.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dIhManXZnoiXu4H8exhhKU_JtnM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4p6bPdkiOWxWIwFWQarzu9aC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZzmS0h0s_ZMg-caMp3IMhidI2lc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2hGb7vCZWCChGPPpgEXmtnfG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door M.Okken op 11-06-2021 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
M.Okken schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 22:52:
Zwembadje met (voorlopig nog, komen nog 2 bij) 3 solar borden, werkt super 👌🏻 Beter dan die “wegwerp matjes” van Intex… in 3 dagen tijd het bad (20.000 L) van +/- 20 graden naar +/- 30 graden

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nice hoor !
Analoge temp sensors zien we niet veel op tweakers maar als ik het zo zie is het toch wel een super snelle en effectieve oplossing om je temps te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

M.Okken schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 22:52:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik vind een linkje naar de solar borden wel nuttig 8)

Ziet er prima uit in ieder geval.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaYwaLkUr
ronny191 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 22:11:
@DaYwaLkUr

in hoogzomer heeft iedereen zon in zijn tuin als die zowat loodrecht aan de hemel staat.

gezien de afmetingen is je bad vrij snel opgebouwd. een enorm voordeel wat bijna niemand hier heeft is nou net die kleine maat en dus maar 2m3 aan water wat door de zon echt veel sneller opwarmt.

als je ervoor kiest om het bad enkel bij 30c+ dagen neer te zetten is de zon al voldoende om erin te kruipen, dan heb je helemaal geen verwarming nodig.
met zon standaard bijgeleverde cartridge pomp kun je zeker 2 intex matjes erbij zetten. ik vermoed dat dat al veel effect gaat hebben als je perse wilt verwarmen.

Hebben op zon klein bad een paar liter gekookt water genoeg effect?

Wil je dan toch echt wel serieus je zwembad dagen uitbreiden, moet ik je uiteraard m'n tyleen slang aansmeren :P

Er is hier iemand in het forum die zijn spiralen aan de schutting heeft hangen, heb je daar dan wel ruimte voor?

ohja, zet zon solarbol maar uit je hoofd. het idee is natuurlijk exact wat wij ook hanteren, daar is helemaal nix mis mee, sterker nog, we tonen in dit topic juist aan dat een bekisting om een opgerolde slang zo goed werkt.
De fabrikant heeft waarschijnlijk getracht om de flow van een cartridge pomp zo min mogelijk te verstoren en relatief grote slang gebruikt. zo kun je er met gemak 3 in serie zetten voor beter resultaat ( lees: hij kan er meer aan je verkopen) maar het probleem is dus de oppervlakte. die is defacto veels te klein om echt een deuk in een pak boter te meppen :(
toon volledige bericht
Dat ophangen aan de schutting zou echt top zijn, omdat die matjes veel plek in beslag nemen. Ik heb even gauw een foto gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XZa06hYcHuclokKBpknqnQ7KAP0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KDmAD5HQQCCzUmekV9EkIreW.jpg?f=fotoalbum_large

Bij het groen vlak komt het badje en links op de schutting dan die slangen indien mogelijk? Alleen ik ben niet zo handig ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M.Okken
Pixelmagic schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 10:07:
[...]

Ik vind een linkje naar de solar borden wel nuttig 8)

Ziet er prima uit in ieder geval.
Hier komen mijn borden weg:
https://www.top-zwembadsh...-zonne-energie-solar-bord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ep Woody
Cranenbroek heeft ook wel een paar mooie: http://www.cranenbroek.nl.../zwembaden_verwarming.php

110x64 met afdekking bijvoorbeeld voor 75 euro. Lijkt me een nette prijs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Edwin3
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Okken
Voor die paar tientjes natuurlijk ook altijd het proberen waard.. Maar ik denk altijd, zal wel niet voor niks zoveel prijs verschil in die 2 soorten borden zitten 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
M.Okken schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 13:16:
Voor die paar tientjes natuurlijk ook altijd het proberen waard.. Maar ik denk altijd, zal wel niet voor niks zoveel prijs verschil in die 2 soorten borden zitten 😉
Meet je ook de flow over je systeem? Dan kun je zien hoeveel warmte je echt uit de collectoren haalt. (De flow meten door het timen van het vullen van emmer is ook een prima meting)

Het formaat scheelt een leuk stukje, dat is natuurlijk een deel en allicht bouwkwaliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Okken
Ep Woody schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 13:27:
[...]

Meet je ook de flow over je systeem? Dan kun je zien hoeveel warmte je echt uit de collectoren haalt. (De flow meten door het timen van het vullen van emmer is ook een prima meting)

Het formaat scheelt een leuk stukje, dat is natuurlijk een deel en allicht bouwkwaliteit?
Ik meet nu (nog) geen flow. Heb een 8 m3/u pomp, en over de panelen of rechtstreeks weer het bad in, valt me het verschil heel erg mee! In tegenstelling tot die Intex matjes.. daar kwam er nog maar klein straaltje uit als ik ze alle 5 in serie had (deze borden trouwens ook in serie).

Ik wil er nog een automatische solarregeling tussen bouwen, en flowmeter.. dan kan ik specifieker vermelden wat de panelen exact doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
M.Okken schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 13:36:
[...]

Ik meet nu (nog) geen flow. Heb een 8 m3/u pomp, en over de panelen of rechtstreeks weer het bad in, valt me het verschil heel erg mee! In tegenstelling tot die Intex matjes.. daar kwam er nog maar klein straaltje uit als ik ze alle 5 in serie had (deze borden trouwens ook in serie).

Ik wil er nog een automatische solarregeling tussen bouwen, en flowmeter.. dan kan ik specifieker vermelden wat de panelen exact doen.
De matten in serie leggen is inderdaad niet handig, hoewel dat eigenlijk ook hiervoor geldt. Met parallel schakelen hou je meer flow over en heb je een (iets) hoger rendement uit de zon. Of serie/parallel schakelen, want dat scheelt je materiaal.

Opzich is de flow meten in de situaties die jij toepast al voldoende. Dat geeft je een behoorlijk goed beeld. Dus even een slang in de uitlaat van het zwembad en die in een emmer laten lopen om te zien hoeveel liter per minuut er in gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

M.Okken schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 13:16:
Grappig dat je dat vind, toevallig vanmorgen met de vrouw een gesprek over verschil tussen iets goedkoops en iets duurs en wat de prijs tegenwoordig nog zegt over de kwaliteit. Ging in dit geval over nagellak (niet voor mij dus :+ ) dat een specifiek type tot wel 15 keer in prijs over de kop gaat bij "specialisten" die hun eigen merk hebben.

Ik ben van mening dat de stelregel goedkoop = duurkoop én andersom niet meer noodzakelijk in 99% op gaat. Zekere tijdens de pandemie is vraag en aanbod veel meer de regel geweest (iemand een mondkapje kopen voor non-profit?).

Overigens zit er uiteraard verschil tussen de Intex mat van een paar tientjes en de genoemde. Maar de producten zijn dan ook verschillend, de een is rubber in een mal geperst en de ander is iets wat een constructie is. Het verschil tussen de eerste en de Cranenbroek is op het eerste oog kleiner, dus daar weet ik het niet...

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

Van Cranenbroek haalt veel spullen direct uit China (net als de eurobakken van Heuts Automaterialen)

Is niet direct slechter in kwaliteit maar gebruiken maar wel goedkopere materialen, ik heb daar zo’n solarbol van. Werkt maar plastic verkleurt snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Rouwette schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 15:06:
Van Cranenbroek haalt veel spullen direct uit China (net als de eurobakken van Heuts Automaterialen)

Is niet direct slechter in kwaliteit maar gebruiken maar wel goedkopere materialen, ik heb daar zo’n solarbol van. Werkt maar plastic verkleurt snel.
kwaliteit is inderdaad relatief goed .. zeker als je beetje aan wilt / gaat hobby-en met slangen etc .. maar ik zou zelf toch eerder druk pvc en balkranen pakken dan bv die witte 3wegklep met opschroef adapters ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Misschien een stomme vraag, maar heeft iemand de Gardena buis al eens geprobeerd voor verwarmen ( https://www.gardena.com/n...buis-13-mm-1-2/900909201/ ) ?

Gewoon een ideetje, ik heb een strook van 4,5 meter lang bij 20cm breed (onder de zonnepanelen) Met dit soort buis zou ik met de juiste koppelingen een aantal keer heen-terug kunnen. Het spul is naar mijn idee soepeler dan thyleen en zou met hoekje vrij korte bochten kunnen maken.

Heb nog even niet naar de prijs gekeken overigens O-)

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Pixelmagic schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 17:49:
Misschien een stomme vraag, maar heeft iemand de Gardena buis al eens geprobeerd voor verwarmen ( https://www.gardena.com/n...buis-13-mm-1-2/900909201/ ) ?

Gewoon een ideetje, ik heb een strook van 4,5 meter lang bij 20cm breed (onder de zonnepanelen) Met dit soort buis zou ik met de juiste koppelingen een aantal keer heen-terug kunnen. Het spul is naar mijn idee soepeler dan thyleen en zou met hoekje vrij korte bochten kunnen maken.

Heb nog even niet naar de prijs gekeken overigens O-)
Dat lijkt vergelijkbare buis als de buis die ik gebruik,in mijn geval buitendiameter 16mm met een dikte van 1.2mm geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Ep Woody schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 18:27:
[...]

Dat lijkt vergelijkbare buis als de buis die ik gebruik,in mijn geval buitendiameter 16mm met een dikte van 1.2mm geloof ik.
Hij is 13mm zeggen ze op de pagina, heb wel eens vergelijkbare gehad van de lidl en daar was de dikte van de wand dunner dacht ik.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
@Pixelmagic Wat wel handig is om rekening mee te houden: het totale oppervlakte is minder dan 1m². Dat is minder dan een Intex matje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Ep Woody schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 19:27:
@Pixelmagic Wat wel handig is om rekening mee te houden: het totale oppervlakte is minder dan 1m². Dat is minder dan een Intex matje.
Klopt, maar zit er aan te denken om als het lekker loopt met de solar verwarming om dat als uitbreiding te doen. Ik zou de koppelingen (U-bochten) willen 3d printen en dan zo veel mogelijk naast elkaar in rechte lijnen. Ik zou dan 12 slangen kunnen leggen op die 20cm, ik denk nu aan 2 sets van 3x heen/terug ofzo om lekker wat stroming te kunnen hebben. Als ik zie wat de solar panelen er boven opleveren dan is er genoeg instraling. Gaat om deze locatie, bij de tweede foto aan de voorkant liggen nog planken van 20 cm aan het einde, met een goot er onder.
Links er van is een nieuw dakje van kanaalplaat gemaakt waar de Intex mat op moet gaan liggen.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@ronny191 mooie isolatie om je bad ...

en mooi he die schutting ? beetje uit de wind zitten helpt wel

[ Voor 27% gewijzigd door vso op 12-06-2021 20:11 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ronny191

ronny191

Zazza Sempa

Topicstarter
Ik zal ze ook maar even posten dan he VSO, anders begrijpt er niemand wat van :P

Hier heeft de opstelling de afgelopen week netjes zijn werk gedaan:

Maandag 7 juni 19c bewolkt
Ochtend 22c
Middag 26c

Dinsdag 8 juni 21c
Ochtend 24c
Middag 28c

Woensdag 9 juni 22c
Ochtend 24c
Middag 29c

Donderdag 10 juni 22c
Ochtend 25c
Middag 29c

Vrijdag 11 juni 18c bewolkt
Ochtend 24c
Middag 26c

Zaterdag 12 juni 19c bewolkt
Ochtend 22,5c
Middag 26c

Mijn bad staat dus tegen een schutting Noord-ooster wind te vangen heel de nacht lang. met 1 koude dag ertussen gewoon 5 graden verloren! das wel erg veel en dat kost je dus ook weer een dag om weer terug op niveau te komen. iedere dag 4 kids in je zwembad vernachelt ook nogal wat temperatuur met al dat gespetter. ik raad dan ook aan om geen kinderen meer in je zwembad te laten. is gewoon niet handig met zulke projecten.
Nu ik erover nadenk. ook geen volwassen meer derin. gooi eigenlijk maar gewoon heel je zwembad op slot met een deken erover......... ja dat zou echt veel beter zijn.......

ahum, ssry
We weten al dat de tyleen in bekisting zijn werk uitstekend doet. we noteren alles bij elkaar gemiddeld 8c boven de dagtempratuur!

Zoals de trouwe lezers inmiddels weten ben ik dit jaar meer gefocust op warmtebehoud/warmteverlies beperken.Nog even op een rijtje wat we daarvoor allemaal hebben gedaan:

- Collectoren bekist
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5176EW4yt2cDdfJQjcclTtdqmYU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YZ5BtM6vhuC1f3P1BrUWqJce.jpg?f=user_large

Ledingwerk van- en naar collectoren geisoleerd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_yHjN8byd-7ZUd0UrJJYm-KX9ME=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/J1aiH7xYUpn0wKFeUA1qqFJ3.jpg?f=user_large

-Goede ondervloer om contact met koude tegels te vermijden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uXFnz1P_TPhe1semGFQw2dKIxlc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4bk1NIfd2IOf5PQ037xzf0sY.jpg?f=fotoalbum_large

- en nu dus ook de 2 zijdes waar de wind op komt afgedekt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-B486dmsd2ejC49bSgBAT5dvGeA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0w4nHTY4Z3AiHnBjEXmusPRJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IVRDryIRnTosM8dqe-iVcM4udDU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1OdfS1xJicom9Oto5RmgPWAB.jpg?f=fotoalbum_large

spul is maar paar mm dik. 2 zijden met folie en schuimen binnenkern.
ik was even bang dat het geen gezicht zou zijn, maar het is me reuze meegevallen.
vanaf nu dus weer kijken wat dit de komende nachten gaat opleveren

De hoeken bewust open gelaten, de liner beweegt nogal tijdens het zwemmen.
Zit deels geklemd onder de buizen vast en de rest met dubbelzijdig tape. maar eens kijken of het blijft zitten.

☜(˚▽˚)☞

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• orTixxx
  • Laatst online: 31-01 21:53
Ik heb een betere oplossing voor je “koude wind”, verhuizen @ronny191 !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

orTixxx schreef op zondag 13 juni 2021 @ 00:22:
Ik heb een betere oplossing voor je “koude wind”, verhuizen @ronny191 !
nu ja windscherm oid kan wel serieus een Hulp zijn ..

@ronny191 serieus al gedacht om je verdamping oid tegen te gaan ? ik lees veel positieve revieuws over de exit baden achtige overkappingen ..

ik denk overgens dat je isolatie best wel wat stand zal houden je zal minder verlies hebben gedurende de nacht .. (door wind)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Vannacht 5.75°C afkoeling. Van 33.75 naar 28 graden. Nu weer lekker opwarmen. Kijken of we weer richting dezelfde temperaturen kunnen gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ronny191

ronny191

Zazza Sempa

Topicstarter
Vandaag word het echt goed weer, dus alle baden moeten leuke winsten gaan opleveren.

Hoorde van ortixx dat het inderdaad koude nacht is geweest. Die was ook 4-5c kwijt.

Hier de eerste nacht overleefd met 1,5c verlies. Dus das 🙏 hoopvol

☜(˚▽˚)☞

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orTixxx
  • Laatst online: 31-01 21:53
ronny191 schreef op zondag 13 juni 2021 @ 09:44:
Vandaag word het echt goed weer, dus alle baden moeten leuke winsten gaan opleveren.

Hoorde van ortixx dat het inderdaad koude nacht is geweest. Die was ook 4-5c kwijt.

Hier de eerste nacht overleefd met 1,5c verlies. Dus das 🙏 hoopvol
Nee, gister was die 27.0 toen ik ging slapen, vanmorgen 24.4.. valt op zich mee met 14m3 (heb een nieuwe bad, opstelling gedeeltelijk.. foto’s komen nog)
Pagina: 1 ... 7 ... 13 Laatste