Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Rouwette schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 13:06:
Mooie grafiek! Ben benieuwd hoe je dat 1 gemaakt hebt en 2 hoeveel DS18B20heb je wel niet :P
Het grote "Zwembad DIY Automatiserings" topic

zijn 8 sensors verdeelt over 2 esps ..

1 specifiek voor de temperatuur op het dak (6 sensors)
en 1 voor de bypass (2 sensors) .. waar ik later nog de DIY bbq aansturing / sensors ga bijplaatsen

[ Voor 26% gewijzigd door vso op 12-05-2021 13:21 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:21

Rouwette

Rouwette.com

vso schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 13:18:
[...]

De sensors liggen hier onder de mat 2de baan en 4de baan (l33t paint skillz) https://imgur.com/rwhwhMV
de onderste rij is niet de buis ;)

https://imgur.com/N8KyT63 zijn de locaties voor de bypass en na de bypass (onder de Y stukken)

En nee ik kan dat niet verklaren waarom ze kouder zijn wellicht iets te maken met de wind of andere logische verklaring

Vandaag opeens de esp's willen even niet communiceren (lag aan de fritzbox) maar goed als het een tijdje draait (zwembad word nog opgezet) .. dan zal ik wel een nieuwe posten ..
Heb je ze los liggen, of met bv onderstaande, in de leidingen verwerkt?
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4dAzMpKe

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

regen op de mat

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/IPlpdJL.png

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-07 23:15

Pixelmagic

Ubergeek

Wow, dat is best een bizar verschil zeg ! Weer iets om rekening mee te houden. Mijn weerstation geeft ook solar radiation en UV sterkte en heb het idee om die ook te gaan gebruiken.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Pixelmagic schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 19:10:
[...]

Wow, dat is best een bizar verschil zeg ! Weer iets om rekening mee te houden. Mijn weerstation geeft ook solar radiation en UV sterkte en heb het idee om die ook te gaan gebruiken.
buienradar heeft ook solar radiatoin + ik heb pv panelen (die liggen op zuid & mat ligt op noord) maar ik vond niet echt dat ze vergelijkbare pieken ofzo toonden dus die heb ik er ook weer afgehaald

het liefst zou ik nog een sensor onder een mat maar dan waar nooit water zal stromen ... maar dat vind ik toch wel uitdagend ..

je ziet alleen goed (aan de grafiek) dat tussen 9:00 en 17:00-18:00 dat je warmte kan "winnen" .. nu zit er lucht in als er 1maal water in zit ..(lees doorstroomt) zal de grafiek gok ik relatief platter zijn tenzij de mat zijn warmte niet kwijt kan aan het water en dat zal zijn wanneer het richting midden zomer gaat

[ Voor 31% gewijzigd door vso op 12-05-2021 19:38 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:02
vso schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 19:34:
[...]

buienradar heeft ook solar radiatoin + ik heb pv panelen (die liggen op zuid & mat ligt op noord) maar ik vond niet echt dat ze vergelijkbare pieken ofzo toonden dus die heb ik er ook weer afgehaald
Komt omdat solar radiation lokaal nogal kan verschillen.
Ik kan de grafiek daarvan, van eigen weerstation, op het oog al vergelijken met de pv panelen grafiek.
Heb nooit zin gehad om ze in 1 te zetten maar ik zal het tegen de tijd dat ik zwembad data heb wel een keer doen, omdat het kan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

vso schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 19:34:
[...]

het liefst zou ik nog een sensor onder een mat maar dan waar nooit water zal stromen ... maar dat vind ik toch wel uitdagend ..

je ziet alleen goed (aan de grafiek) dat tussen 9:00 en 17:00-18:00 dat je warmte kan "winnen" .. nu zit er lucht in als er 1maal water in zit ..(lees doorstroomt) zal de grafiek gok ik relatief platter zijn tenzij de mat zijn warmte niet kwijt kan aan het water en dat zal zijn wanneer het richting midden zomer gaat
Buienradar is landelijk, wat @Plenkske ook zegt. Afgelopen zondag bij collega 40km verderop bakken noodweer en hier bijna niets. Lokale verschillen zijn groot is mijn ervaring, vooral rond rivieren.

Ik wil de solar straling van het weerstation plus de zonnepanelen die er direct naast liggen gaan vergelijken en dat proberen te gebruiken, tenzij het (kleine) bad gewoon zonder moeite lekker warm wordt.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@Pixelmagic je vroeg het en daarom vergeleek ik ook met de panelen op mijn dak :) buienradar kwam meer overeen met mijn PV dan met de "mat" .. @Plenkske

kortom je kan het doen .. maar ik heb weinig goeie hoop op een 1:1 correleerbaar grafiek oid ..
en ergens ook wel logisch want de solar radiation zegt wellicht weinig over de "warmte" .. meer over het IR/UV licht wat je om kan zetten in electra oid .. warmte straling zal in een ander gedeelte van het spectrum zitten :?

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
vso schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 21:33:
@Pixelmagic je vroeg het en daarom vergeleek ik ook met de panelen op mijn dak :) buienradar kwam meer overeen met mijn PV dan met de "mat" .. @Plenkske

kortom je kan het doen .. maar ik heb weinig goeie hoop op een 1:1 correleerbaar grafiek oid ..
en ergens ook wel logisch want de solar radiation zegt wellicht weinig over de "warmte" .. meer over het IR/UV licht wat je om kan zetten in electra oid .. warmte straling zal in een ander gedeelte van het spectrum zitten :?
Ah, ik dacht je vergelijkt solar radiation met pv.
Nee met warmte is het minder te vergelijken.
Je zou alleen bv meer warmte verwachten als solar radiation gemiddeld op een dag hoger is vergeleken met lager. Bv 800 vs 600. Dan zou je het aan temperaturen kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronny191
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-02 10:22

ronny191

Zazza Sempa

Topicstarter
vso schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 13:18:
[...]

De sensors liggen hier onder de mat 2de baan en 4de baan (l33t paint skillz) https://imgur.com/rwhwhMV
de onderste rij is niet de buis ;)

zwembad word nog opgezet) .. dan zal ik wel een nieuwe posten ..
ahhh, vandaar dat de temps allemaal gelijk zijn, er zit nu enkel lucht in. als er water doorstroomt kunnen we pas het verschil gaan zien tussen baan 2 en 4. ik ben benieuwd hoor.

ik hoop dat je ook wat kunt zeggen tegen die tijd over de tempstijging in de ochtend tegenover de tempdaling in de namiddag. Voor me gevoel was het bv op een zomerse dag in juli lekker buiten om 18:00, maar nog amper verwarming uit de collectors meetbaar.
dat kan dan ook een combinatie zijn van dat er al heel de dag aan opwarming in het bad zit en de zon verder weg staat/ andere hoek heeft in onze tuin?

want sochtends om 10:00 voelt het dan frisser aan buiten , maar meet je wel verschil vanuit de collectors.

☜(˚▽˚)☞

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ronny191 schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 16:50:
[...]

ahhh, vandaar dat de temps allemaal gelijk zijn, er zit nu enkel lucht in. als er water doorstroomt kunnen we pas het verschil gaan zien tussen baan 2 en 4. ik ben benieuwd hoor.

ik hoop dat je ook wat kunt zeggen tegen die tijd over de tempstijging in de ochtend tegenover de tempdaling in de namiddag. Voor me gevoel was het bv op een zomerse dag in juli lekker buiten om 18:00, maar nog amper verwarming uit de collectors meetbaar.
dat kan dan ook een combinatie zijn van dat er al heel de dag aan opwarming in het bad zit en de zon verder weg staat/ andere hoek heeft in onze tuin?

want sochtends om 10:00 voelt het dan frisser aan buiten , maar meet je wel verschil vanuit de collectors.
Of er allemaal water en/of lucht in zit maakt niet veel uit, immers de sensors liggen eronder .. en ik meet de temp tussen het dak & mat .. water isoleert alleen minder goed dan lucht :)

ik ben nu bezig met de ruwe data om te zetten naar "gemiddelden" en meerdere grafieken .. zodat je duidelijk(er) wat verschillen krijgt tussen diverse zaken ..
- gemiddelde van de hele mat
- gemiddelde van (links, midden en rechts) v.d mat .. ben ik nu mee bezig ..
- delta T(emperatuur) van de bypass .. bv warm ik via de mat op j/n en zo ja wat is het verschill

ik heb vandaag het zwembad opgezet en een proef run gedaan en dus nu zit er water in de mat :)
dus we zullen de komen de dagen gaan zien ..

imgur kan ik geen plaatjes posten/linken

Maar wel leuk is te vertellen tenminste dat:
- je ziet duidelijk het effect van zon-opgang en zon ondergang / wolken oid .. en regen
- de temperatuur stijgt rond 07:00 en zakt momenteel rond 17:00 (naarmate de zomer vordert zal dit 18-19:00 worden weet ik van de vorige mat (op basis van "gevoel")

Bij de testrun zie ik ook alle "energie" weggezogen worden door het water dat 12-13 graden uit de kraan kwam en met een stabliel 0,5 delta T (tussen "voor bypass" & na bypass) uit de mat kwam zetten.

maar ik zal verder moeten testen voordat ik "zinnige" dingen kan roepen .. eerst maar eens testen of alles goed gelijmt is :)

de techniek en andere meuk post ik overgens in Het grote "Zwembad DIY Automatiserings" topic

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

zijn er nog meer mensen die (ge)meten hebben of bezig zijn met hoeveel warmte energie in het zwembad word gestopt ?

op zich wel grappig als je kan zeggen dat je x liter per uur met 0,5 graad verwarmt = ? BTU/Joule of Watt "rendement" hebt bij x graden ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-07 22:09
vso schreef op maandag 17 mei 2021 @ 15:22:
zijn er nog meer mensen die (ge)meten hebben of bezig zijn met hoeveel warmte energie in het zwembad word gestopt ?

op zich wel grappig als je kan zeggen dat je x liter per uur met 0,5 graad verwarmt = ? BTU/Joule of Watt "rendement" hebt bij x graden ..
Ik meet het. Ben ook wel benieuwd hoe de verhouding is tussen het verwarmen van het zwemwater en de toevoeging van de collectoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cdoens
  • Laatst online: 09-07 15:08

cdoens

Peugeot-gek

Nadat ik een klusauto klaar heb voor de APK, ga ik met ESP's de ingaande en uitkomende temps van de tyleenslangen meten. Die komen dan aan Domoticz te hangen en ben ik heel benieuwd wat er allemaal af te lezen valt. Mijn vriendin merkt het wel als de zon goed schijnt. Maar dat is nu nog met een badtemp van 16 graden.

Ford Focus SW, Peugeot 106 Rallye (work-in-progress)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Ep Woody schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 11:06:
[...]

Ik meet het. Ben ook wel benieuwd hoe de verhouding is tussen het verwarmen van het zwemwater en de toevoeging van de collectoren.
Deze kan je op een aantal manieren beantwoorden
De meest logische is natuurlijk "meer collectoren = sneller warm"

ik denk dat je wel de vraag moet stellen wat is je doel .. bv met welke buiten temperatuur / weers omstandigheden duik je het zwembad (al) in ? en dat is best een persoonlijke vraag.

bv met weinig wind en buiten temperatuur van 25 graden oid .. zou het best waard zijn om meer collectoren te hebben voorzien van verwijderbare afdekking .. immers bij extreme temperaturen/zon is oververhittig ook een mogelijkheid en dan zal je de installatie moeten "afschalen" ..

voor mijn gezin is 28-30 graden buiten temperatuur pas intressant .. (momenten dat de meeste mensen strand en/of meer opzoeken) .. en dan heeft meer collectoren/afdekking geen zin.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
vso schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 11:50:
[...]

Deze kan je op een aantal manieren beantwoorden
De meest logische is natuurlijk "meer collectoren = sneller warm"
Nee, ik bedoel letterlijk, hoeveel opwarming komt uit de collectoren en hoeveel opwarming komt uit het zwembad zelf.

4000 liter 1 graad opwarmen kost: 4.65 kWh.
Als het bad 5 graden warmen is geworden is dat: 5 * 4.65 = 23.25 kWh.

Hoeveel van de 23.25 kWh is dan uit de collectoren gekomen en hoeveel is rechtstreeks door het zwembad opgewarmd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ronny191

ronny191

Zazza Sempa

Topicstarter
Yup, vaak weet je na wat proberen met je eigen bad pas wat je warm genoeg vind.
Met deze dagen merk je ook veel verschil in opwarming als het zwembadwater nogmaar 16c is. Hoe kouder/groter het verschil met de collector, hoe beter de warmteoverdracht in de collectors.

Maar om de mensen een idee te geven:
De kids zijn hier 4 & 8. Mits het weer in deze maand echt zonnig is, weinig tot geen wind, en ze hebben echt zin zou 25 graden water genoeg Zijn. Dat hangt natuurlijk van de dagtemp en je installatie af of je dat gaat halen.

Werkt het weer niet mee, en hier aan de kust is het door de wind gevoelsmatig altijd koeler dan in limburg, is 26 graden water het minimum.

28 graden word echt al behaagelijk en springen de kids er meerdere keren op de dag in en uit. Deze watwrtemps zijn in lijn met een bijbehorende zonnige dag/dagen van 20+

Bij 30 graden zitten we echt al hoogzomer seizoen, en dan komt ook de vrouw wel even der tenen in het water steken.

Boven de 30 gingen bij ons de chloorwaardes moeilijk doen, en als het weer dan meerdere dagen heet is, gaan wij bijkoelen door snachts de cover eraf te laten en/of de pomp paar uur in de nacht te laten draaien door de collectors.
Bij 33+ graden water is het ook niet meer verkoelend te noemen als het zo warm is buiten.

Conclusie: 26-28 graden is de sweetspot. Als je dat in mei en september kunt halen met paar zonnige dagen en buitentemp van 20c verleng je het zwemseizoen aanzienlijk. Daar stem je je collectors/epdm matten op af.

☜(˚▽˚)☞

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronny191

ronny191

Zazza Sempa

Topicstarter
@Ep Woody daar staat nog een leuk stukje over in het begin van dit topic. Want de kWh waardes waar wij op uitkwamen was volgens die beste meneer niet mogelijk!!!!

Vergelijkbaar met een benzine auto ofzo😲😲😛

☜(˚▽˚)☞

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Ep Woody schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 11:54:
[...]

Nee, ik bedoel letterlijk, hoeveel opwarming komt uit de collectoren en hoeveel opwarming komt uit het zwembad zelf.

4000 liter 1 graad opwarmen kost: 4.65 kWh.
Als het bad 5 graden warmen is geworden is dat: 5 * 4.65 = 23.25 kWh.

Hoeveel van de 23.25 kWh is dan uit de collectoren gekomen en hoeveel is rechtstreeks door het zwembad opgewarmd.
aha zo .. in dit geval spreek ik over een afgedekt zwembad (bubbelfolie + cover) dat was wellicht wat je zocht :?

4500 liter :P

https://www.eclecticsite.be/calc/energie_waterverwarmen.htm geeft volgens mij net andere data .. ps let wel op hier word al met verlies gerekend ..

Let wel dat ik momenteel meet voor / na de bypass .. en niet het water in het zwembad zelf .. dus dat is een blind vat momenteel .. maar is dit relevant ?

Maar gezien de buitentemperatuur 20 graden was op dat moment .. zou ik de winst/verlies betreft het zwembad zelf niet meenemen .. en dus de berekening op die site is "waarheid" .. (teminste ik ga ervan uit dat die calculator geen foutieve berekening doet) ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
vso schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 12:40:
[...]

aha zo .. in dit geval spreek ik over een afgedekt zwembad (bubbelfolie + cover) dat was wellicht wat je zocht :?

4500 liter :P
Jouw bad is groter...
https://www.eclecticsite.be/calc/energie_waterverwarmen.htm geeft volgens mij net andere data .. ps let wel op hier word al met verlies gerekend ..
Daar zit het verschil... 4.65/0.9 = 5.17. Verlies laat ik even buiten beschouwing omdat je het verlies niet weet, maar je weet wel hoeveel energie bij is gekomen in een bepaalde periode.

Ik gebruik liever deze berekening: https://www.econo.nl/bere...mogen-doorstroomverwarmer
Daar zit 90% rendement niet in en reken je dus met de basis gegevens. Redement is niet relevant aangezien je de ingaande temperatuur pakt, uitgaande temperatuur en flow. De volledige warmte die daarin zit gaat je water in (op een heel klein beetje na wat je nog verliest aan de omgeving tussen de sensor het de ingang van het bad.)
Let wel dat ik momenteel meet voor / na de bypass .. en niet het water in het zwembad zelf .. dus dat is een blind vat momenteel .. maar is dit relevant ?
Zolang je pomp aanstaat als je meet is het niet echt relevant. Meten in het water is beter, maar het verschil is maar beperkt.
Maar gezien de buitentemperatuur 20 graden was op dat moment .. zou ik de winst/verlies betreft het zwembad zelf niet meenemen .. en dus de berekening op die site is "waarheid" .. (teminste ik ga ervan uit dat die calculator geen foutieve berekening doet) ..
Juist de winst van het zwembad is enorm. Je hebt een fors oppervlakte wat gewoon zonlicht vangt en daarmee opwarmt. Het gaat er dan ook om wat de verhouding is tussen de warmte die uit de collectoren komt en de warmte die rechtstreeks in het bad wordt opgevangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ronny191 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 12:08:
Yup, vaak weet je na wat proberen met je eigen bad pas wat je warm genoeg vind.
Met deze dagen merk je ook veel verschil in opwarming als het zwembadwater nogmaar 16c is. Hoe kouder/groter het verschil met de collector, hoe beter de warmteoverdracht in de collectors.

Maar om de mensen een idee te geven:
De kids zijn hier 4 & 8. Mits het weer in deze maand echt zonnig is, weinig tot geen wind, en ze hebben echt zin zou 25 graden water genoeg Zijn. Dat hangt natuurlijk van de dagtemp en je installatie af of je dat gaat halen.

Werkt het weer niet mee, en hier aan de kust is het door de wind gevoelsmatig altijd koeler dan in limburg, is 26 graden water het minimum.

28 graden word echt al behaagelijk en springen de kids er meerdere keren op de dag in en uit. Deze watwrtemps zijn in lijn met een bijbehorende zonnige dag/dagen van 20+

Bij 30 graden zitten we echt al hoogzomer seizoen, en dan komt ook de vrouw wel even der tenen in het water steken.

Boven de 30 gingen bij ons de chloorwaardes moeilijk doen, en als het weer dan meerdere dagen heet is, gaan wij bijkoelen door snachts de cover eraf te laten en/of de pomp paar uur in de nacht te laten draaien door de collectors.
Bij 33+ graden water is het ook niet meer verkoelend te noemen als het zo warm is buiten.

Conclusie: 26-28 graden is de sweetspot. Als je dat in mei en september kunt halen met paar zonnige dagen en buitentemp van 20c verleng je het zwemseizoen aanzienlijk. Daar stem je je collectors/epdm matten op af.
waar woon je ? ik omgeving hvh / rotjeknor en dit is bij mij voor 99% ook het geval ..
in het zwembad topic maar een groot deel in het oosten woont oid .. is de beleving toch wel radikaal "anders" .. en merk ik wel dat ze daar toch heel anders kijken naar zwembad beleving in zijn algemeen.

Op een simpele zwembad thermometer (tot op heden) zolang de temperatuur niet boven de 32 inderdaad is word het als aangenaam ervaren .. daarna word het vies warm en zet ik pompen over de matten uit (effectief de pomp uit) ..

Over de collectors koelen hoef ik eigenlijk niet .. maar midden zomer doen we tegenwoordig een partytent over het bad .. en kan je tot laat in de avond het zwembad in duiken ..

ik denk ook dat het best veel scheelt waar je bad staat (beschut j/n) . en al dan niet omringt door gebouwen .. en ik denk dat in mijn geval de "stedelijke" omgeving best veel bijdraagt aan het opwarmen van het bad . als het niet zo winderig was geweest had ik best meer energie kunnen weg halen ..

Wat mij ook erg verbaasde met het pompen over de collector (vorige week) is dat het relatief lang duurde voordat de delta T tussen de mat en het zwembad te klein werd .. om nog effectief te zijn dat terwijl de zon niet super sterk was ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
@vso, hoezo kan je deltaT te klein worden? Zelfs met een deltaT van 0.1°C blijf ik pompen want dat levert nog altijd warmte op in het bad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ronny191 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 12:12:
@Ep Woody daar staat nog een leuk stukje over in het begin van dit topic. Want de kWh waardes waar wij op uitkwamen was volgens die beste meneer niet mogelijk!!!!

Vergelijkbaar met een benzine auto ofzo😲😲😛
Ben ook wel benieuwd welke post bedoel je dan specifiek ?

ligt er ook aan wat je onmogelijk beschouwd .. bijvoorbeeld ik ben niet van mening dat een DIY tyleen spiraal ontzettend inefficient is zeker "midden zomer" .. omdat je simpel weg de hitte niet afgevoerd krijgt op een effectieve manier ..

maar voordat we een hele wellus/nietus discussie opstarten ..
- mijn epdm + pomp jaagt het hele zwembad elke 45 minuten oid door de mat heen .. (4500liter) delta T van bv 0,5 graden ..
- bij een tyleen slang jaag je er 500 liter per uur doorheen maar wel met 4 graden oid ?

Aan het eind van het liedje zal het effectief het zelfde resultaat hebben
Maar kwa rendement denk ik dat hoe sterker de zonneverwarming is hoe effectiever de epdm mat gaat presteren ..
en ter afsluiter dat zelfde rendement wil je ook wel bij je tyleenslang behalen denk ik .. maar dat kost meer werk & onderdelen ..

betreft de "benzine" of calorische opwarming wat ik op dit moment bedoeld word .. tja als je maar een groot genoeg oppervlakte neemt voor je zonneverwarming en relatief rendementvol setup kan je best die opwarming behalen ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
@vso, kun je misschien eens meten met hoeveel flow het water het zwembad in gaat? Ben benieuwd of je inderdaad 6m3/u hebt of misschien maar 1m3/u. Even een (korte) slang aan de uitlaat naar je zwembad doen (op dezelfde manier als met de stofzuiger, maar dan aan de andere kant) en meten hoe snel het water in een emmer loopt.

Dan weet je ook of je echt nog 6m3/u haalt.

Ik heb mijn matten niet slim aangesloten waardoor ik nu een flow heb van ongeveer 20 liter / min (1200 liter/uur) over mijn matten. Ik heb een tyleen 20mm aanvoerleiding en retourleiding. Dat is mijn bottleneck. Wellicht ga ik dat nog aanpassen naar een dikkere slang of individuele slangen naar de collectors met een dikkere slang als hoofdleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ten opzichte van die van jou ? :)
Daar zit het verschil... 4.65/0.9 = 5.17. Verlies laat ik even buiten beschouwing omdat je het verlies niet weet, maar je weet wel hoeveel energie bij is gekomen in een bepaalde periode.

Ik gebruik liever deze berekening: https://www.econo.nl/bere...mogen-doorstroomverwarmer
Daar zit 90% rendement niet in en reken je dus met de basis gegevens. Redement is niet relevant aangezien je de ingaande temperatuur pakt, uitgaande temperatuur en flow. De volledige warmte die daarin zit gaat je water in (op een heel klein beetje na wat je nog verliest aan de omgeving tussen de sensor het de ingang van het bad.)
die link is wel erg anders .. dan zou je al met mijn zfp moeten gaan rekenen en vermogen oid ..

ben benieuwd welke gegevens je dan gebruikt om op 11kwh oid uit te komen .. (als voorbeeld)

4500 liter met 5 graden verwarmen = x kj
Zolang je pomp aanstaat als je meet is het niet echt relevant. Meten in het water is beter, maar het verschil is maar beperkt.

[...]

Juist de winst van het zwembad is enorm. Je hebt een fors oppervlakte wat gewoon zonlicht vangt en daarmee opwarmt. Het gaat er dan ook om wat de verhouding is tussen de warmte die uit de collectoren komt en de warmte die rechtstreeks in het bad wordt opgevangen.
ik meet onder/tussen de mat en bij de bypass via thermowell(s) ..

je hebt de delta T tussen in + uit (via de verwarming) dit is tijdens het pompen 0 een groter getal (0,5 bv)
en
je hebt delta T tussen mat en water in en/of uit .. bv gemiddeld is de mat 20 graden terwijl het zwembad water 13 graden is .. (7 graden verschil) ..

het zonlicht wat op de cover valt en dus ook de bubbelfolie verwarmt + de eerste 3cm vind ik zelf niet echt relevant .. het enige wat dit doet in mijn optiek is dat het voorkomt dat het water "te snel" zou afkoelen ..

maar als ik bv in de ochtend de pomp een 30 min zou laten draaien en het zwembad is dan 13 graden (de nacht temperatuur) dan heeft overdag verwarmen alleen zin om algen groei te bevorderen .. en moet ik nu al chloor gaan toevoegen .. dat wil ik liever voorkomen :) .. in 15 graden water groeien algen ook wel maar minder snel dan bij "hogere temperaturen" .. of klinkt dit vreemd :)
Ep Woody schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 12:59:
@vso, hoezo kan je deltaT te klein worden? Zelfs met een deltaT van 0.1°C blijf ik pompen want dat levert nog altijd warmte op in het bad.
True ..alleen als de mat 20 graden is en zou blijven .. kan het zwembad water natuurlijk niet hoger worden dan die 20 graden ..aangezien mijn gezin niet in het water jumpt met die temperatuur heeft pompen voor mij geen zin.

Dus ik moet nu nog op zoek naar de temperatuur dat pompen over de collectoren voor mij nut gaat hebben :)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Ep Woody schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 13:13:
@vso, kun je misschien eens meten met hoeveel flow het water het zwembad in gaat? Ben benieuwd of je inderdaad 6m3/u hebt of misschien maar 1m3/u. Even een (korte) slang aan de uitlaat naar je zwembad doen (op dezelfde manier als met de stofzuiger, maar dan aan de andere kant) en meten hoe snel het water in een emmer loopt.

Dan weet je ook of je echt nog 6m3/u haalt.

Ik heb mijn matten niet slim aangesloten waardoor ik nu een flow heb van ongeveer 20 liter / min (1200 liter/uur) over mijn matten. Ik heb een tyleen 20mm aanvoerleiding en retourleiding. Dat is mijn bottleneck. Wellicht ga ik dat nog aanpassen naar een dikkere slang of individuele slangen naar de collectors met een dikkere slang als hoofdleiding.
je zal het moeten doen met SF80220RC-1 en 4,7m3/hr (system flow rate) .. en dit is "filtratie" stand (mijn default) als ik op circulatiestand zet doet hij 7,9m3/hr

En ja als ik zeg dat ik in 45 min het zwembad rondpomp .. en je tikt me op de vingers ervoor .. heb je 100% gelijk .. het zal dichter bij een uur liggen ;) (ik reken meer met 6m3 maar dat is omdat dit de spec's zijn zoals die verkocht word .. (mea culpa) )

Ik ga een flowmeter bestellen btw .. heb er altijd tegenop gezien maar nu met die metingen en er toch een arduino ligt is dit toevoegen een kleine moeite ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
vso schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 13:27:
[...]

ten opzichte van die van jou ? :)
Ook en ten opzichte van het bad waarmee ik gerekend heb. 4000 liter water 1 graad opwarrmen kost 4.65 kWh (of 16740 kJ)

4500 liter = 18832.5k kJ per graad of 5.23125 kWh.
ik meet onder/tussen de mat en bij de bypass via thermowell(s) ..
Ik meet de in/uitgaande temperatuur van het zwembad, water temperatuur in het bad en een paar sensoren in de collector om te kijken of ik kan verwarmen.

Zolang de collector warmer is dan het zwembadwater heeft het zin om er extra warmte in te stoppen in de hoop dat het een paar dagen lekker zonnig is en het water echt opwarmt.
het zonlicht wat op de cover valt en dus ook de bubbelfolie verwarmt + de eerste 3cm vind ik zelf niet echt relevant .. het enige wat dit doet in mijn optiek is dat het voorkomt dat het water "te snel" zou afkoelen ..
Bij mij zit er een transparant cover op waardoor de zonlicht tot de bodem komt en dat werkt best goed. Het water op de bodem is, als de zon schijnt warmer dan het water wat de matten in gaat.
maar als ik bv in de ochtend de pomp een 30 min zou laten draaien en het zwembad is dan 13 graden (de nacht temperatuur) dan heeft overdag verwarmen alleen zin om algen groei te bevorderen .. en moet ik nu al chloor gaan toevoegen .. dat wil ik liever voorkomen :) .. in 15 graden water groeien algen ook wel maar minder snel dan bij "hogere temperaturen" .. of klinkt dit vreemd :)
ZWS draait bij mij gewoon, dus dat maakt het verschil ook niet echt.
True ..alleen als de mat 20 graden is en zou blijven .. kan het zwembad water natuurlijk niet hoger worden dan die 20 graden ..aangezien mijn gezin niet in het water jumpt met die temperatuur heeft pompen voor mij geen zin.

Dus ik moet nu nog op zoek naar de temperatuur dat pompen over de collectoren voor mij nut gaat hebben :)
Je matten zullen altijd warmer worden als er voldoende zonlicht op komt, zelfs met een buitentemperatuur die lager is dan het watertemperatuur. Het zwembad is bij mij al weer 2 graden warmer dan vanmorgen en zit nu tegen de 18 graden aan. Dat is ruim hoger dan de buitentemperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
vso schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 13:33:
[...]

je zal het moeten doen met SF80220RC-1 en 4,7m3/hr (system flow rate) .. en dit is "filtratie" stand (mijn default) als ik op circulatiestand zet doet hij 7,9m3/hr

En ja als ik zeg dat ik in 45 min het zwembad rondpomp .. en je tikt me op de vingers ervoor .. heb je 100% gelijk .. het zal dichter bij een uur liggen ;) (ik reken meer met 6m3 maar dat is omdat dit de spec's zijn zoals die verkocht word .. (mea culpa) )

Ik ga een flowmeter bestellen btw .. heb er altijd tegenop gezien maar nu met die metingen en er toch een arduino ligt is dit toevoegen een kleine moeite ..
Vertrouw jij ook blind op de verbruikscijfers van de fabrikant van jouw auto? Die flow rate is relatief optimaal, maar zal door leidingen etc minder worden. Vandaar dat ik het vraag. Het is vrij eenvoudig te meten, vandaar. Pak een emmer van 11 liter en meet met een stopwatch hoe lang het duurt voordat hij gevuld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Ep Woody schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 13:38:
Je matten zullen altijd warmer worden als er voldoende zonlicht op komt, zelfs met een buitentemperatuur die lager is dan het watertemperatuur. Het zwembad is bij mij al weer 2 graden warmer dan vanmorgen en zit nu tegen de 18 graden aan. Dat is ruim hoger dan de buitentemperatuur.
reageer straks nog wel op de rest .. --> klik https://imgur.com/F2YKgH6

net pomp aangezet en even gewacht zodat de piek voorbij is .. zie mat avr vs pre(voor)/post(na) bypas

als je wilt zal ik vanaf 14:00 tot 15:00 oid wel straks de "grafiek" erbij zetten

betreft de "fabrieks" gegevens .. nee natuurlijk niet maar te lui om de emmer test te doen (en het is te koud om nat te worden) .. op het moment als ik de flow meter binnen heb zal ik die wel doen ..

[ Voor 13% gewijzigd door vso op 18-05-2021 14:08 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Ep Woody schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 13:38:
Ik meet de in/uitgaande temperatuur van het zwembad, water temperatuur in het bad en een paar sensoren in de collector om te kijken of ik kan verwarmen.

Zolang de collector warmer is dan het zwembadwater heeft het zin om er extra warmte in te stoppen in de hoop dat het een paar dagen lekker zonnig is en het water echt opwarmt.
Zolang de temperatuur niet hoger word zal het nog niet lekker badwater zijn
Bij mij zit er een transparant cover op waardoor de zonlicht tot de bodem komt en dat werkt best goed. Het water op de bodem is, als de zon schijnt warmer dan het water wat de matten in gaat.
Tja daar ben ik het niet mee eens .. maar goed laten we die discussie niet aanboren .. of je wel zo diep "verwarmt" .. ;)

Transparant is ook erg bevordelijk voor je algen groei .. (licht bevordert groei immers) maar dat is gewoon meer chloor toevoegen ;) en je filter beter schoonhouden ..
ZWS draait bij mij gewoon, dus dat maakt het verschil ook niet echt.
tja iets met verzamelde stabilatoren en andere meuk die niet positief is maar ook hier tja if it works ? vandaar dat ik zo lang mogelijk uitstel.
speciaal voor jou .. :)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4ZBaYwg.png
Deze opgewarmde tijd .. is morgen ochtend weer teniet gedaan ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorgenv
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-04 14:10
Ik ga morgen een chloordispenser installeren tussen mijn leidingwerk. Zou het kwaad kunnen als ik deze na de pomp, maar voor mijn tyleen zonnecollector installeer? Of toch best na de collector?

Vandaag mijn filterzand vervangen door aqualoon filterbollen. Ben benieuwd hoe ze er uit zien na 4000L grondwater filteren :*)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SCTZeqiI4qWZchlvUcopDeiHbv4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ehYeulcINqd2lyzhtuepsDt3.jpg?f=fotoalbum_large

Hopelijk betert het weer wat binnenkort, vorig jaar had ik het zwembad nu al opgezet :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

jorgenv schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 18:53:
Ik ga morgen een chloordispenser installeren tussen mijn leidingwerk. Zou het kwaad kunnen als ik deze na de pomp, maar voor mijn tyleen zonnecollector installeer? Of toch best na de collector?

Vandaag mijn filterzand vervangen door aqualoon filterbollen. Ben benieuwd hoe ze er uit zien na 4000L grondwater filteren :*)
[Afbeelding]

Hopelijk betert het weer wat binnenkort, vorig jaar had ik het zwembad nu al opgezet :'(
Erhm zo :)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/sK0cuj3.jpg

Of zere neus gezegd dit is na 4 maanden filteren (van 4500 liter)

Chloor hoopt zich op in de dispenser .. en je krijgt 1 geconcentreerde "wolk" van chloor als je de pomp aanzet.. Ik zou hem gewoon zo dicht mogelijk bij je zwembad zetten .. waarom problemen opzoeken als je het kan voorkomen door gewoon te luisteren naar het advies :)

En die tyleenspullen zijn ook niet zo goedkoop of "simpel" in elkaar gezet ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorgenv
vso schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 21:06:
[...]

Ben benieuwd, heb nogal veel ijzer in het water dus zal ze sneller dan 4 maanden moeten wassen denk ik.
Chloor hoopt zich op in de dispenser .. en je krijgt 1 geconcentreerde "wolk" van chloor als je de pomp aanzet.. Ik zou hem gewoon zo dicht mogelijk bij je zwembad zetten .. waarom problemen opzoeken als je het kan voorkomen door gewoon te luisteren naar het advies :)

Ok best er na dus, dan zal ik nog iets moeten verzinnen om de buizen verder van de muur te krijgen.
Vorig jaar had ik de chloordispenser langs het zwembad met de standaard slangen, maar heb dit jaar een houten deck gemaakt rond het zwembad en wil het nu liever onder het afdak bij de pomp hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

jorgenv schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 23:52:
Ben benieuwd, heb nogal veel ijzer in het water dus zal ze sneller dan 4 maanden moeten wassen denk ik.
ijzer, alg en kalk zijn vaak "zwevende" deeltjes .. net zoals diaree in het zwembad .. je ziet het goed maar lastig weg te krijgen .. je hebt eerder kans dat 2 a 3 dagen wachten het naar de bodem zakt en dat je via een stofzuiger actie het van de bodem krijgt dan je het via filter zand/watten/glas weg gefilterd krijgt ..

zwevende deeltjes zijn vaak maar 0 tot 5 micron en filtermedia filtert vaak vanaf 10 tot 20 micron oid .. pin me niet op de getallen vast aub ..
filter je over je watten zou ik zeker een backwash cyclus inzetten als je badwater relatief schoon is .. of in de wasmachine mikken met 2 beurten oid ..

Dit zijn de methodes die ik vaak op andere fora voorbij zie komen .. of ze werken ..tja nooit geschoten is altijd mis ..

Wellicht dat het niet werkt maar een neodium magneet in het water hangen :) een optie ? magneet verpakken in wat folie oid en voor de inlaat/uitlaat hangen ?

sokken (2 a 3 lagen sok) bij de zuig/inblaas locatie . (ps let op dat je ZFP niet te hard staat :)

wat je ook wel ziet doen is een emmer met gaten erin boven het water hangen een oude kussensloop gevuld met de watten van een kussen en dat verknipbare filterspul voor afzuigkappen de slang stop je in de kussensloop met een tyerip ..en dan pas de kraan open ..

je hebt ook spa-prefilters zoals bv https://www.spaenco.nl/pr...er-softener-pre-filter/.. mocht je je zwembad nog niet gevuld hebben kan je deze op het eind van de tuinslang zetten tijdens het vullen .. nadeel 30,- voor 8m3

ik gok dat de "prefilter" het beste resultaat geeft .. maar voor 30 euro ben ik een cheap ass nederlander en probeer ik eerst die andere 2 opties

aan het eind van het seizoen ;)
heb ik sokken wel eens geprobeerd met mijn zfp en groen water puur uit intresse .. en dat 12 uur aangelaten .. ik was niet overtuigt v.d werking ;) maar jou sokken kunnen beter werken 8)

[ Voor 17% gewijzigd door vso op 19-05-2021 02:10 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
jorgenv schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 23:52:
[...]

Misschien beginnen met zoiets: https://spacompleet.nl/su...-en-kalkstabilisator-1ltr

Of toch gewoon kraanwater gebruiken voor je zwembad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel5572
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 21-06-2023
Nhz schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 03:12:
[...]

Mooi verschil, zeker bij dezelfde flow. Weet je in beide gevallen ook het stroomgebruik van de pomp?
Bij Parallel met 700L/u is dit 128watt en in serie met 700L/u is dit 688watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Michel5572 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 00:58:
Na een paar maand testen met deze (te) frisse temperaturen, was ik niet zo tevreden van de parallel aansluiting van mijn 3 solarbakken (totaal 150m tyleen van 16mm) Dus effe nadenken hoe ik dit makkelijk kon omschakelen om die in serie aan te sluiten en ik zou dit met 2 kogelkranen kunnen oplossen. Dus deze besteld en vandaag gemonteerd, nu kan ik deze makkelijk omschakelen van parallel naar serie.

Het resultaat was na 10min al direct zichtbaar. Bij parallel was de temperatuur bij de instroom 19* (20* buitentemperatuur volle zon) bij 700L/u. Bij serie aansluiting was het na 10min 28* instroom.

Dus bij frisser weer is het beter in serie.
Hoe warm was het water toen het uit het zwembad kwam? Graad of 12?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 10-07 14:22
vso schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 21:06:
[...]

[Afbeelding]

Ik heb er nu glas in zitten. Zijn jullie tevreden over de filterballen ballen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Dewim1 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 15:02:
[...]

Ik heb er nu glas in zitten. Zijn jullie tevreden over de filterballen ballen?
ja dat wel, we knikkeren ze na 3-4 maanden als we het zwembad opruimen de wasmachine in ..

Als je me vraagt of het beter/slechter is dan zand/glas durf ik geen antwoord te geven, als ik last heb van alg bv is het niet alsof na een paar uur filteren het water weer helder is ;) daar heb je toch echt chloor voor nodig.

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jorgenv
Vandaag dus de chloordispenser geïnstalleerd. Ook 2 thermowells en de lekke darm tussen de pomp en de filter vervangen door PVC.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rX45h5BWMzrAvkJGuYdwkY3Pr2s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m3XnWYEqytE1vzt4kzP07fHi.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7oo73fbCSOl316unm5UAwuOykUE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6pxsDKg5LarzbsWntxcdZff6.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ehM1J1ZIJ2zPkWNadVGtoeKdJV0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2v0R4i31cm2LR6GwM2rMm56w.jpg?f=fotoalbum_large
De thermowell's. Vorig jaar pas na 2 maanden ontvangen in augustus ofzo, dus had het vorig opgelost met een gaatje in het pvc en epoxy :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5XEnH_bXpaL8YmeFU_99bX7yXXI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QBFFIVJtFzLmLjhV9L8Efll3.jpg?f=fotoalbum_large
De chloordispenser in de retourleiding. Heb ook een bypass voorzien.

Om dan tot de constatering te komen dat men pomp lek is |:( |:( |:( :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q10UP7S4zolHKkO2kXL89Uru1ho=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GyXgtqFmKIOu1FHLmPCAukiX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
jorgenv schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 17:11:

Oof, sterkte...
De rest ziet er in ieder geval alvast netjes uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

jorgenv schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 17:11:
[Afbeelding]
mooie foto's balen van je pomp

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

Ziet er goed uit, zoiets ben ik ook van plan om te maken dus dat is handig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Rouwette schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 18:44:
Ziet er goed uit, zoiets ben ik ook van plan om te maken dus dat is handig ;)
kijk ook even hier bleekie in "Het grote zwembad topic - Deel 2" en je kan ook binnen het topic op plaatjes filteren (rechtsboven) er is al best veel gepost in dat topic

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jorgenv
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H6ocRa7CUuIlObmqmSHvusVxilA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GmIEnduw20fesAgZkrtT5NOe.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I5CbIFsslugJv-PSKCb56nWkA7g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/towN8Uc7IuLII595yVuC0KWl.jpg?f=fotoalbum_large
Zo we kunnen weer pompen. Volgende winter toch maar het water er beter aflaten.

De collector lijkt de winter overleefd te hebben. Om te testen de slangen in een bouwemmer gehangen en het water is op een uurtje of twee 10 graden opgewarmd :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
@jorgenv, mooi werk!

Even een vraagje: kun je de dop van de chloor dispenser afhalen zonder dat er water uit stroomt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorgenv
Ja dat ging, had de dop er afgehaald om eens te kijken, en het was droog. Als ik dat kleine wieltje op max draaide zag ik wel een beetje water van die kan naar de onderkant lopen. maar dat word meteen weggezogen. Hoop dat het allemaal gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
jorgenv schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 13:47:
Ja dat ging, had de dop er afgehaald om eens te kijken, en het was droog. Als ik dat kleine wieltje op max draaide zag ik wel een beetje water van die kan naar de onderkant lopen. maar dat word meteen weggezogen. Hoop dat het allemaal gaat werken.
En anders nog even een paar kogelkraantjes er bij tussen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

jorgenv schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 13:47:
de mijne staat op de grond naast het zwembad .. kan ik zonder de kranen dicht te draaien ook rustig open en dicht doen . als ik ga pompen dan moet ik dat niet doen ;)

Tja vanalles

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• [TR]Lan_Man
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 23-06 14:40
Hoi Allemaal, ik ben dit jaar ook begonnen met voorbereidingen om mijn zwembad te gaan verwarmen, klein nadeel is, het moet 54.368L gaan verwarmen. Gelukkig heb ik een pomp met een flow van ongeveer 8000L/u.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4fluWWUhWFmzCxAoGTBEFfK7rac=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RS4Q8UmYRINb15fVGWuMxaHB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ALBsHqkxMtn74QHId7yO9m0GnE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/luXA5cHQEn06x157j2OvK6qL.jpg?f=fotoalbum_large

Vorig weekend de ondergrond voor het zwembad gestraat, vorig jaar stond het bad op het gras en niet helemaal waterpas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a4DH2uzR8UyC5Lt2W7kzt3Mn9TU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8J9sNE30JJKpNFzRjZ0aK411.jpg?f=fotoalbum_large

Terug naar het verwarmen van het bad. Ik heb getracht het systeem zo eenvoudig mogelijk te houden, dus ik heb van PVC (zelfde maat schroefdraad als pomp) een U gebouwd.
Met een beetje rekenwerk heb ik bepaald dat ik met 6x 16mm redelijk in de buurt kom van 1x 38mm. Ik heb dus besloten om 6 lussen te maken van 50m tyleenslang. Vanaf mijn pomp heb ik een 50mm T-stuk gepakt om verticaal 6x een T-stuk van 50mm-PE16-50mm te plaatsen.
Horizontaal door op het eerste T-stuk, heb ik een kogelkraan geplaatst, na de kraan weer een 50mm T-stuk, met verticaal gespiegeld dezelfde kolom als op het eerste T-stuk. Vervolgens loopt de ‘uitgang’ naar mijn zoutcell. Mijn idee van de kogelkraan is dat ik de flow door de 6 lussen kan beïnvloeden, hoe meer ik de kraan sluit, hoe meer water er door het verwarmingssysteem zal lopen.

Om de druk per lus zoveel mogelijk gelijk te houden sluit ik ze gekruist aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6O3DYMUbWZgAXUY9frzZQyCQxQ0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v1f1TyC1c0r5wxMhph7lyjUI.jpg?f=fotoalbum_large

Aankomende week eerst maar eens het bad weer opzetten en wachten tot hij vol is.. daarna ga ik beginnen met het maken van bakken voor mijn 6 spiralen.

Jullie allemaal alvast bedankt voor de goede tips, ik heb veel hierdoor in theorie kunnen voorbereiden, ben benieuwd of de praktijk ook zo lekker soepel gaat lopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

[TR]Lan_Man schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 18:21:

Om de druk per lus zoveel mogelijk gelijk te houden sluit ik ze gekruist aan.

[Afbeelding]

Aankomende week eerst maar eens het bad weer opzetten en wachten tot hij vol is.. daarna ga ik beginnen met het maken van bakken voor mijn 6 spiralen.

Jullie allemaal alvast bedankt voor de goede tips, ik heb veel hierdoor in theorie kunnen voorbereiden, ben benieuwd of de praktijk ook zo lekker soepel gaat lopen!
gekruis is dus 1 (in) 6 (uit) en zo door ? .. hmmm daar zit wel logica in de "gekte" ..

38mm = 1134 mm oppervlak
12mm = 113 mm oppervlak x 6 = 678 mm oppervlakte

als je flow in de 38mm buis 100 liter per minuut is zou door de slang dus 200 liter ofzo moeten gaan stromen ..

ik had wel de laatste aansluiting (einddop) ook voorzien van een buis via een verloop c.q trechter (lucht eruit en volgens de berekening kan je die "extra" makkelijk hebben

je zou wellicht nog bij de "in" kant een https://nl.aliexpress.com/item/32784530232.html + kraan kunnen doen .. om echt evenredig te verdelen maar ja anderzijds de kruis verbinding zou al wat op moeten kunnen vangen toch ?

Als je de ruimte hebt kan je de onderste T stukken ook weglaten ..

Vrees alleen dat de 50m slang weerstand v.d slang oid wellicht roet in het eten kan gooien ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
@[TR]Lan_Man, goed aangesloten! Zo hebben alle buizen ongeveer dezelfde weerstand.
Met een beetje rekenwerk heb ik bepaald dat ik met 6x 16mm redelijk in de buurt kom van 1x 38mm.
Hoe heb je dit bepaald? Heb je naar het oppervlakte gekeken of naar de druk? Als je naar de druk had gekeken moet je volgens mij ongeveer 20 parallele buizen hebben. Niet dat het heel erg is, je flow is alleen iets lager.

Als je het na wil rekenen:
Bij een 10 meter lange 38mm buis van HDPE en een flow van 40 l/min heb je een pompdruk van 0.12.
Bij een 10 meter lange 12mm (interne diameter) buis van HDPE en een flow van 2 l/min heb je een pompdruk van 0.12. Dus je zou 20x12mm buizen parallel moeten zetten om bij dezelfde pompdruk dezelfde flow te krijgen.
Bron: https://www.bbapumps.com/nl/support/pompdruk-calculator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

Ep Woody schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 08:54:
@[TR]Lan_Man, goed aangesloten! Zo hebben alle buizen ongeveer dezelfde weerstand.

[...]

Hoe heb je dit bepaald? Heb je naar het oppervlakte gekeken of naar de druk? Als je naar de druk had gekeken moet je volgens mij ongeveer 20 parallele buizen hebben. Niet dat het heel erg is, je flow is alleen iets lager.

Als je het na wil rekenen:
Bij een 10 meter lange 38mm buis van HDPE en een flow van 40 l/min heb je een pompdruk van 0.12.
Bij een 10 meter lange 12mm (interne diameter) buis van HDPE en een flow van 2 l/min heb je een pompdruk van 0.12. Dus je zou 20x12mm buizen parallel moeten zetten om bij dezelfde pompdruk dezelfde flow te krijgen.
Bron: https://www.bbapumps.com/nl/support/pompdruk-calculator
Ik zit nog een beetje in de verkennende fase (aankopen zijn deels onderweg)
Ik wil van 1 x 32mm en naar 3x 16mm gaan, kwa inhoud zou dat gelijk moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [TR]Lan_Man
Vorig jaar heeft mijn bad de 30 graden net niet aangetikt, ik draai ongeveer 12 uur lang met de pomp, van mijn 8000L/u stuur ik ongeveer 4500L/u langs ‘de verwarming’ zodat ik mijn hele bad 1x per dag door de verwarming kan krijgen.

Ik heb het systeem inderdaad zo gemaakt dat ik makkelijk meerdere lussen kan bouwen, maar dan moet ik meer plek gaan maken en nog meer geld in het bad stoppen. In de toekomst wil ik ook nog een lus onder de grond gooien zodat ik op erg warme dagen (waar ik woon is het altijd vochtig in de grond) kan gaan koelen, maar daarvoor moet ik nog het nodig huiswerk gaan doen en goed bekijken of ik dat ook nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Rouwette schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 09:18:
[...]

Ik wil van 1 x 32mm en naar 3x 16mm gaan, kwa inhoud zou dat gelijk moeten zijn.
Bij 32mm zou je 13 buizen parallel moeten hebben om dezelfde pompdruk te houden.

Bij 40 liter/min over een buis van 32mm interne diameter heeft bij een lengte van 10 meter een benodigde pompdruk van 0.27 mwk.
Bij 40/13 liter/min over een buis van 12mm interne diameter heeft bij een lengte van 10 meter een benodigde pompdruk van 0.26 mwk.

De vraag is, hoe erg is het. Ik pomp nu over 8 buizen parallel (over eerst een aanvoer/afvoer buis van 20mm, intern 15.6mm) en haal 17 liter / minuut over mijn tyleen collectoren en een beetje gaat over de bypass.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@[TR]Lan_Man je kan toch ook koelen door snachts door de leidingen te pompen ?

wat is het verschil tussen toen / nu ?

ik vind deze wel erg mooi J.E. Weinor in "Het grote zwembad topic - Deel 2" de aanleg v.d buizen is wellicht minder praktisch (zou meer jou aanpak kiezen) maar voor het optische lijkt me dit wel prettig :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [TR]Lan_Man
Rouwette schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 09:18:
[...]

Nee, als je dat qua inhoud (kan nu een grapje maken over de lengte maar dat laten we even ter zijde) hetzelfde zou willen als 32mm moet je minstens 7x 16mm pakken, en je druk verschillen hebben we dan nog niet weg gerekend, dat zou je ook nog moeten meenemen om een gelijke clowntje houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@Ep Woody op dit moment is het lastig je berekeningen te volgen ..

De 6m3 (sf80220rC-1) pomp in filtratie stand pompt 4,7m3/hr = 1,3 Liter per seconde [l/s]
en
7,9 m3/hr = 2,2 liter per seconde
werk druk = 2 bar
ja dit zijn letterlijk de doos waardes maar houd dit even aan

in een normale situatie zou je bv deze waardes zwembad in --pomp --> zwembad uit hebben (als voorbeeld) als je dan over een verwarmings element gaat pompen
<hier je berekeningen>
vergeet je niet de slang weerstand van 10,25,50m tyleen (of hpde) ?

dan maakt dat wellicht iets meer begrijpenlijker ..

ps pagina 10 https://www.dyka.nl/media...ische-documentatie-nl.pdf de Kinematische viscositeit van water zakt tussen de 15 graden en 50/60 graden
en daarnaast bij HPDE gaat de mogelijke druk die de leiding kan hebben ook omlaag bij hogere temperaturen

ps ben al blij dat de epdm mat 11 buisjes x 4-matten van 6meter in beide situaties werkt .. het leiding werk erachter ben ik minder content over die kon de "druk" niet aan .. wat op zich genoeg zegt :) pff al die berekeningen zijn best complex ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
vso schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 09:55:
@Ep Woody op dit moment is het lastig je berekeningen te volgen ..

De 6m3 (sf80220rC-1) pomp in filtratie stand pompt 4,7m3/hr = 1,3 Liter per seconde [l/s]
en
7,9 m3/hr = 2,2 liter per seconde
werk druk = 2 bar
ja dit zijn letterlijk de doos waardes maar houd dit even aan

in een normale situatie zou je bv deze waardes zwembad in --pomp --> zwembad uit hebben (als voorbeeld) als je dan over een verwarmings element gaat pompen
<hier je berekeningen>
vergeet je niet de slang weerstand van 10,25,50m tyleen (of hpde) ?

dan maakt dat wellicht iets meer begrijpenlijker ..
Je haalt er alleen maar meer bij, waardoor het alleen maar moeilijker te begrijpen wordt.

Het enige wat ik doe is een vergelijk bij welke flow en welke diameters het evenveel kracht kost om het water erdoorheen te pompen. Dus 2 l/min bij 12mm diameter is gelijk aan 40 l/min bij 38 mm diameter. Wil je dan dezelfde flow halen als op de 38 mm moet je 20 leidingen van 12 mm diameter naast elkaar aansluiten.
ps pagina 10 https://www.dyka.nl/media...ische-documentatie-nl.pdf de Kinematische viscositeit van water zakt tussen de 15 graden en 50/60 graden
en daarnaast bij HPDE gaat de mogelijke druk die de leiding kan hebben ook omlaag bij hogere temperaturen
Geen idee wat je hier mee wil zeggen.
ps ben al blij dat de epdm mat 11 buisjes x 4-matten van 6meter in beide situaties werkt .. het leiding werk erachter ben ik minder content over die kon de "druk" niet aan .. wat op zich genoeg zegt :) pff al die berekeningen zijn best complex ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Ep Woody schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 12:22:
[...]

Je haalt er alleen maar meer bij, waardoor het alleen maar moeilijker te begrijpen wordt.

Het enige wat ik doe is een vergelijk bij welke flow en welke diameters het evenveel kracht kost om het water erdoorheen te pompen. Dus 2 l/min bij 12mm diameter is gelijk aan 40 l/min bij 38 mm diameter. Wil je dan dezelfde flow halen als op de 38 mm moet je 20 leidingen van 12 mm diameter naast elkaar aansluiten.

[...]

Geen idee wat je hier mee wil zeggen.

[...]
38mm = 1134 mm oppervlak
12mm = 113 mm oppervlak

ALS de pomp aanvoer gelijk blijft ..
20x lijkt mij puur op oppervlak niet haalbaar .. eerder 10x om goed te verdelen .. (lees je bypass kraan gesloten) zak je van 10 naar 7 of 6 verhoog je de druk ..

nu zou je wel hoger dan 10x bv kunnen gaan maar dan zakt je flow snelheid maar daar lijkt me dat +4 of +5 12mm slangen me wel de limiet ..

de lengte van de tyleen slang heeft ook een beperking zoals je hier Ep Woody in "Het grote zwembad topic - Deel 2" stelt, echter die kan je opheven door 1 a 2 slangen "extra" neer te leggen ..

zoals je Ep Woody in "Het grote zwembad topic - Deel 2" stelt zal je het beste met afstel kranen moeten werken om de flow gelijk te verdelen

Zoals ik het "snel" de link lees die ik gaf is dat warmer water beter vloeit .. maar tegelijkertijd daalt de drukbestendigheid van het materiaal daalt ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
vso schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 12:38:
[...]

38mm = 1134 mm oppervlak
12mm = 113 mm oppervlak

ALS de pomp aanvoer gelijk blijft ..
20x lijkt mij puur op oppervlak niet haalbaar .. eerder 10x om goed te verdelen .. (lees je bypass kraan gesloten) zak je van 10 naar 7 of 6 verhoog je de druk ..

nu zou je wel hoger dan 10x bv kunnen gaan maar dan zakt je flow snelheid maar daar lijkt me dat +4 of +5 12mm slangen me wel de limiet ..
Tuurlijk wordt de druk dan hoger, door het verlengen van de slangen. Maar in dit geval gaat het erom of dezelfde lengte slang van verschillende diktes dezelfde druk hebben. Als je 20 slangen parallel legt van 12mm interne diameter is dat gelijk aan 1 slang van 38mm interne diameter.
de lengte van de tyleen slang heeft ook een beperking zoals je hier Ep Woody in "Het grote zwembad topic - Deel 2" stelt, echter die kan je opheven door 1 a 2 slangen "extra" neer te leggen ..
Ja, door meer slangen parallel te leggen wordt de tegendruk lager en kan er makkelijker meer water doorheen, maar dat was niet de directe vraag.
zoals je Ep Woody in "Het grote zwembad topic - Deel 2" stelt zal je het beste met afstel kranen moeten werken om de flow gelijk te verdelen
Nee, de afstelkranen zijn een fix om de opbrengst gelijk te krijgen, maar niet heilig. Wat ook prima werkt is de oplossing zoals hij in de post erna staat en die ik ook zocht maar niet kon vinden.
Zoals ik het "snel" de link lees die ik gaf is dat warmer water beter vloeit .. maar tegelijkertijd daalt de drukbestendigheid van het materiaal daalt ..
Geen idee, heb er niet naar gekeken. Veel invloed hebben we er toch niet op. Het water heeft een bepaalde temperatuur en snelheid. Daar verander je weinig aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Ep Woody schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 13:19:
Als je 20 slangen parallel legt van 12mm interne diameter is dat gelijk aan 1 slang van 38mm interne diameter.
(38mm diameter) 1134 mm oppervlak
20x (12mm diameter heeft 113 mm oppervlak) = 2260mm

diameter quadraat x Pi

dus hoe kom je erbij dat 20x 12mm gelijk is :?

[ Voor 6% gewijzigd door vso op 21-05-2021 13:40 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
vso schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 13:40:
[...]

(38mm diameter) 1134 mm oppervlak
20x (12mm diameter heeft 113 mm oppervlak) = 2260mm

diameter quadraat x Pi

dus hoe kom je erbij dat 20x 12mm gelijk is :?
Dan moet je wel volledig quoten:
Ep Woody schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 13:19:
[...]
Maar in dit geval gaat het erom of dezelfde lengte slang van verschillende diktes dezelfde druk hebben. Als je 20 slangen parallel legt van 12mm interne diameter is dat gelijk aan 1 slang van 38mm interne diameter.
[...]
De druk over 20 slangen van 12mm parallel is gelijk aan 1 slang van 38 mm van dezelfde lengte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Ep Woody schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 13:42:
De druk over 20 slangen van 12mm parallel is gelijk aan 1 slang van 38 mm van dezelfde lengte.
d:)b zeg dat dan ;)

De ~90% (in dit geval) "overcapaciteit" heb je nodig omdat binnen in je (tyleen) slang .. de weerstand omhoog gaat

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronny191

ronny191

Zazza Sempa

Topicstarter
Lezen jullie hetzelfde weerbericht als mij hier in zeeland?

Komend weekend gaat zwemseizoen volgens mij van start als ik die temps mag geloven🥰🥰

☜(˚▽˚)☞

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

ronny191 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 13:09:

Komend weekend gaat zwemseizoen volgens mij van start als ik die temps mag geloven🥰🥰
Ja ik zag het vanmorgen, de sensors zijn nog onderwerg en moet nog veel halen voor om de collectors te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
ronny191 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 13:09:

Ben benieuwd, heb het water tot nu toe maximaal op 24 graden gehad. Zou mooi zijn als dat weer terug komt dit weekend, of liever nog een paar graden hoger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peer2peer2
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-07-2021
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ydwuOShNwoJfuVXxdpQKcmyXCz4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oqHjoMssxqNOp8cFcxiPsF7r.png?f=fotoalbum_large

Hoi.
Even ertussen uit gemoeten maar ik ben er weer.
Zoals eerder vermeld heb ik een aantal onderdelen gekregen van een vriend om mijn zwembad te verwarmen/filteren.
Hij heeft het destijds laten aanleggen, en toen ik het kwam halen hadden ze alles al los liggen.
Hij weet ook niet hoe het zat, maar hij dacht dat hij de collector in serie had staan zonder by-pass.
Er zit maar 1 by-pass bij maar een tweede aansluiten is niet het probleem. Ik vraag me alleen af hoeveel nut de zonnecollector heeft.
Nu vraag ik me nog af hoe het elektrisch aangesloten heeft gezeten.
Ik heb een switc/tijdklok welke aan de ph-module vast zit en verder nog 1 contact doos.
Verder zit er nog een losse dubbele contactdoos bij.
Nu denk ik dat de dubbele contactdoos in de tijdklok moet, en de pomp en chlorinator daar weer in. Dit omdat beide geen tijdklok hebben.
De warmtepomp kan rechtstreeks in de 220v, want deze heeft wel een tijdschakelaar.
Klopt dit?
Ik vraag me echter af waarom de warmtepomp dan niet via dezelfde tijdschakelaar gaat, dan weet ik zeker dat hij niet werkt als de pomp uitstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
@peer2peer2, dat is een mooi schema. Ik ga er vanuit dat de warmtepomp geen bypass heeft, die heeft dat ook niet nodig. Hoe meer flow hoe beter voor de warmtepomp, de solarmat kan echter wat te veel weerstand geven waardoor een bypass om voldoende flow over de warmtepomp te houden wel handig is.

Als de pomp aan moet staan als de chloor en PH unit z'n werk doen, dan zou ik die inderdaad achter 1 schakelaar zetten. Verder is het een kwestie van inregelen, zodat je een goede dosering chloor krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Aan de andere kant, er zal waarschijnlijk wel een flow schakelaar in zitten, dus heel erg is het ook niet als ze aanstaan als de pomp niet aan staat.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• [TR]Lan_Man
Kleine update, 1 spiraal is klaar, nog 5 te gaan..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FcEB4zyVlasJlu49atx2ck9F0fo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3ceHE9zV2B6vImx2vyfCy5CT.jpg?f=fotoalbum_large

Gemaakt op 12mm betonplex, dan hoef ik er 10 jaar niet naar om te kijken, nu nog op zoek naar een betaalbaar adres voor kanaalplaat (in Friesland)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
ik vrees dat ik daar ook maar aan moet geloven..
als ik volgende maand begin, dan is het vermoedelijk wel klaar voor het volgende jaar.

weet iemand waar ik een calculator kan vinden?
volgens mij is hij ooit in het zwembad topic gepost.
maar ik ben hem kwijt.

het doel is de grote van de diameter te bepalen van de opgerolde slang.(25mm tyleen). dan heb ik een idee hoe onhandig het gaat worden.

[ Voor 4% gewijzigd door jack zomer op 27-05-2021 01:46 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

jack zomer schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 00:48:
ik vrees dat ik daar ook maar aan moet geloven..
als ik volgende maand begin, dan is het vermoedelijk wel klaar voor het volgende jaar.

weet iemand waar ik een calculator kan vinden?
volgens mij is hij ooit in het zwembad topic gepost.
maar ik ben hem kwijt.

het doel is de grote van de diameter te bepalen. dan heb ik een idee hoe onhandig het gaat worden
was jij niet die dodo die 177 kuub probeert te verwarmen met een lucifer :S

zoek even op @Ep Woody je hebt namelijk 2 factoren
eerste = slang lengte wat resulteert in een maximum flow per "slang" .. (bv 17liter oid) + aanvoer snelheid (liters per minuut) die door elkaar delen .. (in circulatie stand) .. stel daar komt "30 uit"

De 2de lijkt me wat minder relevant in jou case .. oppervlakte .. iets wat relatief premium is voor ons Ollanders

Stel dat je 20 slangen oid (of 30) van 25-50m vol krijgt .. dan sluit je die "kruislings" weer terug aan op retour leiding .. dus 1(in) gaat naar 30(retour) en 30(in) gaat naar 1(retour)

teminste ik gok dat je pomp ook wel wat cappaciteit heeft .. dus .. ik zou in jou casus gewoon de aanvoer / retour gewoon met 20-35 slangen minimaal aftakken vanaf een bypass.. alleen de eerste 5 en laatste 5 zet je aan de "in" kant een kraantje zodat je de druk evenredig kan verdelen ..

als je een Frequentie geregelde pomp hebt (vermoed van wel) kan je wellicht overwegen om een manometer al dan niet digitaal en een flowmeter(s) tacktisch te plaatsen

bv een druk meter zou ik alleen tacktisch net na de bypass (naar verwarming) of net voor (terug v.d verwarming) plaatsen niet 2x maar 1x immers druk is evenredig over het hele "netwerk" .. als je er 2 doet dan bv de leiding v.d pomp (hier 1x) --> bypass kraan naar verwarming ---> (hier 1x) ..

flow meters om de 5 of 10 tyleen slangen dus bij 30 slangen oid, bij #1, #10, #20 en #30 puur om te zien dat het evenredig verdeelt word .. ps de kranen maken het wel makkelijk(er) bij een lek er 1 af te sluiten ..

het volgende heeft niks met je "verwarming" te maken maar meer met je "mega" project .. voor 177m3
een druk meter ervoor + erna zou altijd 1:1 gelijk moeten zijn te veel druk verlies = lekkage .. = alarm

teminste tenzij je dit overdag constant in de gaten houd :P

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
vso schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 01:36:
[...]

was jij niet die dodo die 177 kuub probeert te verwarmen met een lucifer :S
Yup.. Het werkt, maar kan zeker beter en mooier.
Aan de andere kant is een een first world probleem.
Zwemmen begin/eind maart.. Ik gok dat de verwarming volgende maand uitgezet kan worden, 30 graden is prima... 2 jaar geleden had ik eind augustus 38 graden,. Nou dan hoef je voor verkoeling niet meer in het zwembad te zijn ( wel lekker snachts met regen om dan te zwemmen )

Maar goed, ik neig naar het maken van 10 collectors
Alleen de mogelijke afmetingen houden me een beetje tegen.
Zoals altijd Is het niet voor dit jaar, maar voor het voorjaar van volgend jaar.

Momenteel geniet ik in Nederland van het typische Nederlandse weer.
Hoop ergens volgende maand weer in Sinterklaas land te zijn, klusje 1 is het systeem schakelen op temps in ha.

[ Voor 18% gewijzigd door jack zomer op 27-05-2021 01:52 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorgenv
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xCelt2hZJD3UPMXscwTIJH9PXbo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vvct3DHWwn7d1AjDOh4Z4pjE.png?f=fotoalbum_large

Eerste dag met een mooie temperatuursstijging. Morgen nog zo een dag en we kunnen zwemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

jorgenv schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 19:07:
[Afbeelding]

Eerste dag met een mooie temperatuursstijging. Morgen nog zo een dag en we kunnen zwemmen.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xmXkEZd.png

pomp "log" ..
13:00 gestart 14 graden
15:45 gestopt (15 graden)
16:30 gestart (15 graden)
19:00 gestopt (18 graden)

ps had geen zin om hem hele tijd te laten draaien

[ Voor 4% gewijzigd door vso op 28-05-2021 19:22 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/piXJJjyNfkqYMkXHhVtjv7WmHws=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1G6tQJMS3VBFFExi9UZi7luJ.png?f=fotoalbum_large

Hier ook een lekkere dag, piek van bijna 22.5 graden. Een stijging van ruim 7 graden. Ben benieuwd hoe warm het bad morgenochtend is. Eind van de dag zwemmen gaat wel lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Wat ook interessant is: het zwembad heeft ongeveer 36 kWh aan warmte opgenomen. Daarvan is 8 kWh uit de collectoren gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Als ik even doorreken wat voor effect de collectoren hebben gehad. Om 4000 liter water op te warmen heb ik 4000*4.185/3600=4.65 kW nodig. De collectoren hebben dus 8.3kW / 4.65 kW = 1.8° opgewarmd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Ep Woody schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 20:36:
Als ik even doorreken wat voor effect de collectoren hebben gehad. Om 4000 liter water op te warmen heb ik 4000*4.185/3600=4.65 kW nodig. De collectoren hebben dus 8.3kW / 4.65 kW = 1.8° opgewarmd.
niet lullig bedoelt maar je zegt dat je het water verwarmt .. nu dat is schokkend nieuws :(:)

Mijn collector is een 44 (aantal) x ~6mm (doorsnee ?) x 6m lengte
de "oppervlakte is " ~20cm x 6m x 4 (aantal) 4,8m2
en ik haal 1 graad rendement ..op 4500 L p/u (vandaag)

wat is de oppervlakte (of diameter van je tyleen cirkels ?) ik vraag me af welke v.d 2 "beter" is ..

Dat gezegd .. ik denk dat ze elkaar niet ver zullen ontlopen ..(als we de 500L verschill tussen de zwembaden even vergeten) ..

belangrijkere vraag is hoe en wanneer krijgen we het water op bv 24-28 graden en wanneer "erboven" ..

zelf denk ik dat
- de nacht temp / verlies een redelijke factor in deze is ..
- omgevings warmte (minder afkoeling)
- zonne sterkte ..

en denk dat je zonne stand oid wellicht wel een goeie indicatie kan zijn ??? alhoewel vorig jaar het rond deze tijd al redelijk "warm" werd .. volgens mij

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
vso schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 21:28:
[...]

niet lullig bedoelt maar je zegt dat je het water verwarmt .. nu dat is schokkend nieuws :(:)

Mijn collector is een 44 (aantal) x ~6mm (doorsnee ?) x 6m lengte
de "oppervlakte is " ~20cm x 6m x 4 (aantal) 4,8m2
en ik haal 1 graad rendement ..op 4500 L p/u (vandaag)

wat is de oppervlakte (of diameter van je tyleen cirkels ?) ik vraag me af welke v.d 2 "beter" is ..
Grofweg 400 meter slang met een buiten diameter van 16mm. 6.4m² oppervlakte.
[/quote]
Dat gezegd .. ik denk dat ze elkaar niet ver zullen ontlopen ..(als we de 500L verschill tussen de zwembaden even vergeten) ..

belangrijkere vraag is hoe en wanneer krijgen we het water op bv 24-28 graden en wanneer "erboven" ..

zelf denk ik dat
- de nacht temp / verlies een redelijke factor in deze is ..
- omgevings warmte (minder afkoeling)
- zonne sterkte ..

en denk dat je zonne stand oid wellicht wel een goeie indicatie kan zijn ??? alhoewel vorig jaar het rond deze tijd al redelijk "warm" werd .. volgens mij
[/quote]

De nachttemperatuur heeft veel invloed. Het water koelt aardig terug, vandaar dat ik begon met 14-15 graden vanmorgen.

Ben benieuwd naar jullie afkoeling vannacht. Dan kunnen we wat vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Ep Woody schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 22:02:
[...]

Grofweg 400 meter slang met een buiten diameter van 16mm. 6.4m² oppervlakte.
diameter, straal van een cirkel .. niet v.d slang

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
vso schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 22:06:
[...]

diameter, straal van een cirkel .. niet v.d slang
Dat maakt toch niet uit? Ik heb 4 collectoren met een diameter van 1.5 meter, maar er zit voor 6.4 m² aan slang op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
De afkoeling van het bad valt mee. Ben van 22.44°C naar 19.3°C gegaan. Een afkoeling van 3.1 graad. Gisteren was de starttemperatuurstarttemperatuur 14.75°C.

Dat belooft nog wat voor vanmiddag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Ep Woody schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 07:25:
[...]

Dat maakt toch niet uit? Ik heb 4 collectoren met een diameter van 1.5 meter, maar er zit voor 6.4 m² aan slang op.
maakt wel uit .. die 1.6m2 aan (extra) oppervlakte = meer warmte opvangen en dus meer warmte afgifte

hier maar 2 graden btw gezakt over de nacht ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorgenv
Mijn hoogste gisteren was 20,6 en vanmorgen was het 17,6. Hier dus ook een 3 graden verloren s'nachts. Hopelijk tikken we straks de 25 graden aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
vso schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 10:41:
[...]

maakt wel uit .. die 1.6m2 aan (extra) oppervlakte = meer warmte opvangen en dus meer warmte afgifte
De collectoren hebben een groter oppervlakte, maar de slangoppervlakte is gelijk aan 400 meter * 16mm oftewel 6.4m2 oppervlakte. De collectoren totaal hebben een oppervlakte van 7 m2.
hier maar 2 graden btw gezakt over de nacht ..
Hoe laat was dat, want mijn water was al weer 1 graad opgewarmd tegen 11 uur. Om 7 uur was het water het koudst.

Wel jammer dat het al een poos behoorlijk bewolkt is, dat is niet goed voor de opwarming...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Ep Woody schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 11:19:
[...]

De collectoren hebben een groter oppervlakte, maar de slangoppervlakte is gelijk aan 400 meter * 16mm oftewel 6.4m2 oppervlakte. De collectoren totaal hebben een oppervlakte van 7 m2.

[...]

Hoe laat was dat, want mijn water was al weer 1 graad opgewarmd tegen 11 uur. Om 7 uur was het water het koudst.

Wel jammer dat het al een poos behoorlijk bewolkt is, dat is niet goed voor de opwarming...
Daarom cirkel diameter = met 1,5m zit je op 6.8m2 de inwendige/uitwendige oppervlakte tja

ik heb nog geen thermometer in het zwembad ... dus ik weet de temp pas na 10 minuten pompen .. (10 uur pomp aangezet )

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nJtRTY_RSDfwUavO9z2U6SUn23U=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/5Pe1LeZiBsZYzL46JeXyFrvZ.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9T03nEZ0bqTO_ykOoO_NFegcUUA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/81JcYtqX0vu9MVDOW9plTZJU.png?f=fotoalbum_tile

Beetje een grillig dagje vandaag, maar desondanks een mooie opwarming. 2.4 graad warmer dan gisteren. Als dat doorzet betekent dat morgen aan het einde van de dag temperaturen van dik 27 graden.

Met een opwarming van 26 kWh waarvan 5.3 kWh via collectoren en een pomp verbruik van 1.6 kWh niet heel gek.

Heb ook nog een aanpassing gedaan aan m'n flowmeter, ik kan nu per dag zien hoeveel water er rondgepompt is. Dat is nu in ieder geval 4200 liter vanaf 13:00, dus ruim 8000 liter over de hele dag.

[ Voor 8% gewijzigd door Ep Woody op 29-05-2021 18:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rp0mVBmdE8Oygv77vbbcyYZRAog=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IP89lfG94kpzvvihT8f50yOW.png?f=fotoalbum_large

Ook nog even de opwekking in Watt's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Van je collectoren (berekend), of van je zonnepanelen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Ep Woody schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 18:31:
[Afbeelding][Afbeelding]

Beetje een grillig dagje vandaag, maar desondanks een mooie opwarming. 2.4 graad warmer dan gisteren. Als dat doorzet betekent dat morgen aan het einde van de dag temperaturen van dik 27 graden.

Met een opwarming van 26 kWh waarvan 5.3 kWh via collectoren en een pomp verbruik van 1.6 kWh niet heel gek.

Heb ook nog een aanpassing gedaan aan m'n flowmeter, ik kan nu per dag zien hoeveel water er rondgepompt is. Dat is nu in ieder geval 4200 liter vanaf 13:00, dus ruim 8000 liter over de hele dag.
Mooie stats inderdaad !

Dat laatste is wel een leuke om inderdaad ook te onthouden en door te zetten naar domoticz/database.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Plenkske schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 19:27:
[...]

Van je collectoren (berekend), of van je zonnepanelen ?
Van de collectoren. M'n paneeltjes hebben ongeveer 36 kWh opgewekt vandaag... Is ook iets meer m2 oppervlakte en ze liggen wat logischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Ep Woody schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 18:31:
[Afbeelding][Afbeelding]

Vraagje: wat voor bad heb je en zit er isolatie omheen ?

Ik moet mijn bad(je) nog plaatsen en wil er in ieder geval minimaal twee lagen met die aluminium bubbelfolie omheen gaan plaatsen ( dit soort ).
De onderkant/zitvlak zit een piepschum ring om heen, dus de onderkant is al redelijk voorzien. Het voetendeel wil ik twee lagen action tegels onder gooien. Het zitdeel zelf is boven het zitvlak op dit moment zonder isolatie, vandaar de bubbel folie.
De bovenkant gaat een solar zeil op en heb nog een opblaasbaar deksel wat er precies in past op de mogelijkheden lijst staan.

Wat ik me dus afvraag is hoeveel dat me gaat schelen in afkoeling, eventueel zou er nog 1-2 lagen extra op kunnen denk ik, maar het moet natuurlijk wel nut hebben.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Pixelmagic schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 19:55:
[...]

Vraagje: wat voor bad heb je en zit er isolatie omheen ?

Ik moet mijn bad(je) nog plaatsen en wil er in ieder geval minimaal twee lagen met die aluminium bubbelfolie omheen gaan plaatsen ( dit soort ).
De onderkant/zitvlak zit een piepschum ring om heen, dus de onderkant is al redelijk voorzien. Het voetendeel wil ik twee lagen action tegels onder gooien. Het zitdeel zelf is boven het zitvlak op dit moment zonder isolatie, vandaar de bubbel folie.
De bovenkant gaat een solar zeil op en heb nog een opblaasbaar deksel wat er precies in past op de mogelijkheden lijst staan.

Wat ik me dus afvraag is hoeveel dat me gaat schelen in afkoeling, eventueel zou er nog 1-2 lagen extra op kunnen denk ik, maar het moet natuurlijk wel nut hebben.
Ik heb een 3x2x0.75 AG bad. Niets bijzonders. Heb alleen een transparant zeil tot de onderkant van het bad getrokken om iets minder warmteverlies te krijgen en daardoor wat meer opwarming. Hoeveel effect het precies heeft is lastig bepalen, maar het is sowieso een graad of 2 warmer onder het zeil dan erbuiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Vannacht meer warmte verloren. Het water is vannacht 4 graden afgekoeld. Blijft 20.8 graad over. Het was vannacht ook behoorlijk kouder dan gisteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

https://www.amazon.nl/010...8997&sprefix=tylee&sr=8-1
100meter voor een 15€
Dit lijkt me een goede prijs he?

[ Voor 5% gewijzigd door Rouwette op 30-05-2021 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorgenv
@Rouwette Dat lijkt me een hele goede prijs.
@Ep Woody Hier vannacht ook 4 graden afgekoeld. Gisteren max 24 en vanochtend 20 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Het is inderdaad lekker goedkoop, maar het is wel kwetsbare slang. Overigens gebruik ik dezelfde. Let op waar je ze besteld, bij de ene aanbieder zijn de verzendkosten nogal lager bij een groter aantal.

E zitten wat knikjes in de buizen als ze nog op rol zitten (op de binnenste slagen) maar die kun je er prima uitdrukken.
Pagina: 1 ... 6 ... 13 Laatste