Hoi Allemaal, ik ben dit jaar ook begonnen met voorbereidingen om mijn zwembad te gaan verwarmen, klein nadeel is, het moet 54.368L gaan verwarmen. Gelukkig heb ik een pomp met een flow van ongeveer 8000L/u.
Vorig weekend de ondergrond voor het zwembad gestraat, vorig jaar stond het bad op het gras en niet helemaal waterpas.
Terug naar het verwarmen van het bad. Ik heb getracht het systeem zo eenvoudig mogelijk te houden, dus ik heb van PVC (zelfde maat schroefdraad als pomp) een U gebouwd.
Met een beetje rekenwerk heb ik bepaald dat ik met 6x 16mm redelijk in de buurt kom van 1x 38mm. Ik heb dus besloten om 6 lussen te maken van 50m tyleenslang. Vanaf mijn pomp heb ik een 50mm T-stuk gepakt om verticaal 6x een T-stuk van 50mm-PE16-50mm te plaatsen.
Horizontaal door op het eerste T-stuk, heb ik een kogelkraan geplaatst, na de kraan weer een 50mm T-stuk, met verticaal gespiegeld dezelfde kolom als op het eerste T-stuk. Vervolgens loopt de ‘uitgang’ naar mijn zoutcell. Mijn idee van de kogelkraan is dat ik de flow door de 6 lussen kan beïnvloeden, hoe meer ik de kraan sluit, hoe meer water er door het verwarmingssysteem zal lopen.
Om de druk per lus zoveel mogelijk gelijk te houden sluit ik ze gekruist aan.
Aankomende week eerst maar eens het bad weer opzetten en wachten tot hij vol is.. daarna ga ik beginnen met het maken van bakken voor mijn 6 spiralen.
Jullie allemaal alvast bedankt voor de goede tips, ik heb veel hierdoor in theorie kunnen voorbereiden, ben benieuwd of de praktijk ook zo lekker soepel gaat lopen!