Het kleine-mismoderatietopic deel XXX Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 232 ... 234 Laatste
Acties:

• Aldy
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:50
haribold schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 20:38:
[...]

Als je het in het perspectief plaatst dat 1,1 miljard liter drinkwater gelijk staat aan het gebruik van slechts 10.000 huishoudens, dan vraagt zelfs het huidige tempo aan woningbouw nog een veelvoud van die 1,1 miljard aan capaciteitsuitbreiding per jaar. Maar kennelijk is het zo'n populaire mening, dat een zwaar overdreven en emotionele post op +3 blijft. (Het had beter over het afvalwater kunnen gaan).
Ik kon het mij niet voorstellen, dus ben ik even aan het rekenen geslagen. Mijn uitkomst en het door jou genoemde aantal verschillen niet echt veel. Over in perspectief plaatsen gesproken.
Overigens hoort jouw commentaar eigenlijk thuis op de FP.

• JelleDJs
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16-09 11:19
goldstarflag in 'YouTube-video's krijgen vanaf volgende week meer views door nieuwe telmethode'
Wat betreft inhoud gaat het niet meer over het onderwerp van het artikel, wat mij dan weer aan een resultaat van +1 doet denken, maar het is wel een interessant verhaal. Mits je de schrijfstijl (één grote lap tekst) even vergeet. Wat zou hier een goed resultaat voor zijn?
Als het een +1 is, dan heeft het een beetje hulp nodig.

barbarbar in 'YouTube-video's krijgen vanaf volgende week meer views door nieuwe telmethode'
Dit is dan weer een mooie aanvulling op bovenstaande, alleen ook weer niks met het artikel te maken (behalve YouTube).

Orthodroom in 'YouTube-video's krijgen vanaf volgende week meer views door nieuwe telmethode'
En is dit ongewenst onder zo'n artikel. Ja, het heeft niks met het onderwerp van het artikel te maken, net zoals bovenstaande reacties, maar toch. Een -1? Ik zou zeggen een 0.

• haribold
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Aldy schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 22:24:
[...]

Ik kon het mij niet voorstellen, dus ben ik even aan het rekenen geslagen. Mijn uitkomst en het door jou genoemde aantal verschillen niet echt veel. Over in perspectief plaatsen gesproken.
Overigens hoort jouw commentaar eigenlijk thuis op de FP.
Ja, idd, maar dat is nu een beetje laat. Bovendien zie ik al in ieder geval één rationele reactie op "0 irrelevant" staan. Misschien ga ik reageren onder het "beste +3 reacties van augustus 2026" artikel.

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:25

Smoke

Maverick Reploid

Jeffrex in 'Videoland voegt reclame toe aan reclamevrije abonnementen'

Weer een gevalletje "Mee eens" maar deze zal wat meer werk nodig hebben.

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:06

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Ik kan hem niet bijstellen maar zeker geen +2 Best Buy Guide: Beste ultrawidemonitoren

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• ZwolschBalletje
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09 13:39
"ik ben er nu wel klaar mee" is naar mijn mening geen +3 reactie, ik verbaas me dat er inmiddels 5x zo hoog is gemod.

xyonix in 'Een thuisaccu veilig? De techniek achter de Jackery SolarVault 3 Pro Max AC'

• Aldy
ZwolschBalletje schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 11:32:
"ik ben er nu wel klaar mee" is naar mijn mening geen +3 reactie, ik verbaas me dat er inmiddels 5x zo hoog is gemod.

xyonix in 'Een thuisaccu veilig? De techniek achter de Jackery SolarVault 3 Pro Max AC'
Het zal wel, dit is naar mijn mening het voorbeeld van een +0.

• ZwolschBalletje
helemaal mee eens, met jouw en mijn '0' erbij is hij inmiddels gezakt naar +2 overall, wat mij betreft nog wat werk aan de winkel.

• WeirdScience
  • Registratie: April 2026
  • Niet online
ZwolschBalletje schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 11:37:
helemaal mee eens, met jouw en mijn '0' erbij is hij inmiddels gezakt naar +2 overall, wat mij betreft nog wat werk aan de winkel.
Nog een paar schopjes. ;)

Weird Science | Klisjee | I love it when a plan comes together | Today is a gift enjoy your present

• WeirdScience
  • Niet online
Kanonne...deze heeft flink wat werk nodig. 8)7

Weird Science | Klisjee | I love it when a plan comes together | Today is a gift enjoy your present

• ZwolschBalletje
WeirdScience schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 11:41:
[...]

Kanonne...deze heeft flink wat werk nodig. 8)7
Schopje erbij, de reactie daaronder staat ook nog stevig op een in mijn ogen onterechte +2:

cyclone in 'Videoland voegt reclame toe aan reclamevrije abonnementen'

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:56

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Topicstarter
Jeffrex in 'Videoland voegt reclame toe aan reclamevrije abonnementen' is echt geen +2 inderdaad. Daar duik ik even in. Wie hier bv een +3 voor geeft heeft het echt niet begrepen.

[ Voor 28% gewijzigd door Bor op 18-08-2026 12:02 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• WeirdScience
  • Niet online
Bor schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 12:02:
Jeffrex in 'Videoland voegt reclame toe aan reclamevrije abonnementen' is echt geen +2 inderdaad. Daar duik ik even in. Wie hier bv een +3 voor geeft heeft het echt niet begrepen.
Nice. Zie ook een aantal voorgaande posts waneer je de tijd hebt. Er zijn nog een paar winaars bij. ;( ;)

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:38
GR=0: Milmoor in 'Door deze omstreden EU-wet kunnen landen sneller aan je digitale gegevens komen'
En de hele click-bait discussie daaronder ook trouwens.

[ Voor 18% gewijzigd door AlphaRomeo op 18-08-2026 15:06 ]

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:07
Even hierop terugkomend: NEK in 'Equinix bouwt datacenter dat 1,1 miljard liter drinkwater gaat verbruiken'

Dit klopt toch niet?

de post bevat geen informatie die niet al in het artikel stond. Het waterverbruik, de WUE van 1,690 tegenover de belofte uit 2021, de vergelijking met Middenmeer, het ontwerp-argument van Equinix: staat er allemaal letterlijk boven. Wat er bij komt is een normatief frame en de tegenstelling met korter douchen. Scherp geschreven, maar zonder bron, eigen ervaring of aangedragen expertise.

De FAQ vraagt voor Spotlight kennis of inzicht waar het publiek wat van opsteekt, van iemand met autoriteit of onderbouwd met ervaring of bronnen, en zegt expliciet dat instemming met een mening geen grond voor +3 is. Ik zie hier vooral het tweede. Dezelfde informatie, maar dan zonder de framing, is feitelijk offtopic, want dat ís gewoon het artikel. Wat voegt het frame "dit kan toch niet?" hier nou toe zonder inhoudelijk nieuwe informatie?

Verwachte tegenwerping is "bevat de kern van de discussie in een thread". Maar de discussie starten is niet hetzelfde als de kern bevatten: die zit in de antwoorden eronder, met concrete koelconcepten, de ruimtelijke onderbouwing en de verdampingsfysica. Die posts hangen drie niveaus diep en krijgen een fractie van de aandacht.

Wat mij betreft +1, misschien +2.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ynst2003 in 'Google koopt bedrijfsdata van failliete luchtvaartmaatschappij om AI te trainen'

Wat is hier informatief aan? :? Er wordt sowieso best wel selectief gemod in dit artikel heb ik het idee. Sommige reacties wel, velen ook weer niet...

Strebor in 'Google koopt bedrijfsdata van failliete luchtvaartmaatschappij om AI te trainen'

Is ook ontopic, maar hier staat "gewoon" een en ander over in het artikel...

CH4OS in 'Google koopt bedrijfsdata van failliete luchtvaartmaatschappij om AI te trainen' is offtopic, terwijl anderen een paar minuten eerder zijn en dan wel opeens ontopic zijn? :? Ik ben wellicht de zoveelste die erop wijst, maar is dat dan na 10 minuten opeens wel offtopic? :? Voelt wat gek. Lijkt mij althans beter om een consistente lijn te trekken, nu is het er niet.

[ Voor 56% gewijzigd door CH4OS op 18-08-2026 15:59 ]

• Meg
  • Registratie: September 2016
  • Niet online

Meg

418: “I’m a Teapot”

supersnathan94 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 15:13:
Even hierop terugkomend: NEK in 'Equinix bouwt datacenter dat 1,1 miljard liter drinkwater gaat verbruiken'

Dit klopt toch niet?

de post bevat geen informatie die niet al in het artikel stond. Het waterverbruik, de WUE van 1,690 tegenover de belofte uit 2021, de vergelijking met Middenmeer, het ontwerp-argument van Equinix: staat er allemaal letterlijk boven. Wat er bij komt is een normatief frame en de tegenstelling met korter douchen. Scherp geschreven, maar zonder bron, eigen ervaring of aangedragen expertise.

De FAQ vraagt voor Spotlight kennis of inzicht waar het publiek wat van opsteekt, van iemand met autoriteit of onderbouwd met ervaring of bronnen, en zegt expliciet dat instemming met een mening geen grond voor +3 is. Ik zie hier vooral het tweede. Dezelfde informatie, maar dan zonder de framing, is feitelijk offtopic, want dat ís gewoon het artikel. Wat voegt het frame "dit kan toch niet?" hier nou toe zonder inhoudelijk nieuwe informatie?

Verwachte tegenwerping is "bevat de kern van de discussie in een thread". Maar de discussie starten is niet hetzelfde als de kern bevatten: die zit in de antwoorden eronder, met concrete koelconcepten, de ruimtelijke onderbouwing en de verdampingsfysica. Die posts hangen drie niveaus diep en krijgen een fractie van de aandacht.

Jammer genoeg komt die reactie nooit meer van de +3 af.

"If you lose your left arm your right arm will be left."
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
"I don't need oxygen, I only need O2."

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Dit hoort niet op -1:

Jerie in 'Apple waarschuwt getroffen gebruikers in 110 landen met pushmelding over spyware'

'Aldus Apple' is een belangrijke nuance op 'dan ben je niet getroffen'.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• Meg
  • Niet online

Meg

Jerie schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 16:15:
Dit hoort niet op -1:

Jerie in 'Apple waarschuwt getroffen gebruikers in 110 landen met pushmelding over spyware'

'Aldus Apple' is een belangrijke nuance op 'dan ben je niet getroffen'.
Reactie is ouder dan 48 uur.

"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein

• haribold
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
supersnathan94 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 15:13:

Dit klopt toch niet?

Het is amper een +1. Dan te bedenken dat reacties die een normale toevoeging vormen aan de discussie, zoals:

logisch in 'Equinix gaat datacenter bouwen dat 1,1 miljard liter drinkwater gaat verbruiken'

en

Boxman in 'Equinix gaat datacenter bouwen dat 1,1 miljard liter drinkwater gaat verbruiken'

op score 0 (irrelevant) zijn gezet. Het is een meningencircus.

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:07
haribold schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 16:37:
[...]

Het is amper een +1. Dan te bedenken dat reacties die een normale toevoeging vormen aan de discussie, zoals:

logisch in 'Equinix gaat datacenter bouwen dat 1,1 miljard liter drinkwater gaat verbruiken'

en

Boxman in 'Equinix gaat datacenter bouwen dat 1,1 miljard liter drinkwater gaat verbruiken'

Daar kan ik in meekomen, maar +3 is het sws niet.

• ZwolschBalletje
In die hele matige discussie daaronder gaat deze on-topic reactie dan weer ten onder, want dit is volgens mij een prima +1 die stevig op 0 staat.

• ZwolschBalletje
haribold schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 16:37:
[...]

en

Gelukkig zijn die twee inhoudelijke reacties inmiddels (krap) gerepareerd naar +1

[ Voor 3% gewijzigd door ZwolschBalletje op 18-08-2026 17:50 ]

• Aldy
supersnathan94 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 16:41:
[...]

Daar kan ik in meekomen, maar +3 is het sws niet.
Hier moet echt ingegrepen worden. Een +3 is nogal wat, en dan ook zo stevig op +3.

• Vinnie.1234
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-08 17:39
Vinnie.1234 in 'Amerikaanse staten eisen tot 1,2 biljoen euro van Meta: 'apps zijn verslavend''

Wordt weer stevig gemod op mening. Niet eens met de rechtzaak dus een -1. Het zou tweakers sieren is te kijken of personen constant mening modden i.p.v. waarvoor het mod systeem bedoeld is.

• Bor

Bor

Topicstarter

• Meg
  • Niet online

Meg

• ZwolschBalletje
Zoals @Aldy hierboven al schreef: tegen 197 198x +3 valt voor ons gewone stervelingen niet op te modereren, daarvoor zijn superkrachten nodig.

• Meg
  • Niet online

Meg

ZwolschBalletje schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 19:56:
Zoals @Aldy hierboven al schreef: tegen 197 198x +3 valt voor ons gewone stervelingen niet op te modereren, waarvoor zijn superkrachten nodig.
Verwacht niet dat het gaat gebeuren.

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:04

Dirk

Coördinator Frontpagemoderatie
Topicstarter
Daar grijpen we inderdaad bewust niet in. Je kunt het lezen als een analyse van het nieuwsbericht, en dan is het niet veel waard, of als een betoog, en dan heeft het voldoende om in ieder geval niet laag beoordeeld worden. De kwaliteit van een betoog beoordelen is sowieso lastig, dus daar grijpen we niet zo maar op in.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

• ZwolschBalletje
Dan zeg je dus eigenlijk: het is in onze ogen geen (grove) mismoderatie. Ook helder, goed om er ook op die manier naar te kijken.

• jellevanderpal
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20:32

jellevanderpal

Mijn beste ik dusver

whersmy in 'Amerikaanse staten eisen tot 1,2 biljoen euro van Meta: 'apps zijn verslavend''
Ook dit is geen -1 wat mij betreft. Hij stelt gewoon een vraag. Op zijn minst is het 0, maar ook 1 : OnTopic, is te verdedigen. Ik zou vragen stellen juist aanmoedigen overigens.

Nee, gewoon 0. Het is kennelijk volgens de rest van de draad gekaderd als nodeloos vragen, en dit schiet ook in de allergie bij de andere reageerders. Intenties kunnen geraden worden, maar niet bewezen.
Ik zie dat deze specifieke user ook gemiddeld geen parels bijdraagt in andere comments.

[ Voor 33% gewijzigd door jellevanderpal op 19-08-2026 06:51 ]

Ik schrijf. En ik onderneem. - Ik vibecode: Test je website

• Aldy
Dirk schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 22:56:
Daar grijpen we inderdaad bewust niet in. Je kunt het lezen als een analyse van het nieuwsbericht, en dan is het niet veel waard, of als een betoog, en dan heeft het voldoende om in ieder geval niet laag beoordeeld worden. De kwaliteit van een betoog beoordelen is sowieso lastig, dus daar grijpen we niet zo maar op in.
We hebben het in dit geval niet over een +2, maar over een +3. Is dit dan het allerhoogste waard, een echt uitzonderlijke bijdrage?

• jellevanderpal

jellevanderpal

Mijn beste ik dusver

Nee dat is het niet @Aldy - maar het is ook een democratisch systeem een beetje. Al vraag ik mij af wie nu echt aandachtig deze tegel heeft gelezen. Kwalitatief is het van 'sportcommentaar-kwaliteit' - vermakelijk misschien, maar niet heel waardevol.

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Een beetje als dubbele check: volgens mij is deze Jaggy007 in 'GTA VI-leaker zet vermeende gameplaybeelden en volledige kaart online' wel een +1 waard. Gewoon inhoudelijk etc. Tegelijk zie ik een boel reacties hierop welke betichten van AI gegenereerde content.

Wat is jullie mening hierover?

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• Meg
  • Niet online

Meg

Yariva schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 09:12:
Een beetje als dubbele check: volgens mij is deze Jaggy007 in 'GTA VI-leaker zet vermeende gameplaybeelden en volledige kaart online' wel een +1 waard. Gewoon inhoudelijk etc. Tegelijk zie ik een boel reacties hierop welke betichten van AI gegenereerde content.

Is die reactie niet grotendeels AI? Het lijkt mij daardoor maximaal een 0.

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Daar twijfelde ik dan ook over en is de kern. Is het een AI post of heeft iemand dit zelf geschreven?

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:54

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

ZwolschBalletje schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 23:03:
Dan zeg je dus eigenlijk: het is in onze ogen geen (grove) mismoderatie. Ook helder, goed om er ook op die manier naar te kijken.
Ja, we zijn geen encyclopedie of wetenschappelijk tijdschrift. Een groot deel, zo niet het grootste deel, van het commentaar bestaat uit opinie. Er is hier echter nogal een afkeer van alles dat naar een mening ruikt, want sterke meningen leiden tot meningmodden. IMHO is dat nogal doorgeschoten.

Feitelijk gezien staat er inderdaad niet veel nieuws in die reactie. De meerwaarde zit juist in emotie en gevoel. Dat maakt het niet minder waardevol, mensen zijn emotionele wezens. Beslissingen zitten ook vol emotie en gevoel, zoals de beslissing wie er hoeveel water en stroom mag gebruiken. Dat is veel meer dan zuiver een wetenschappelijke of economische keuze.

Het artikel presenteert de feiten heel droog, het commentaar geeft er duiding aan. Ik vind een +3 aan de hoge kant, maar geen mismoderatie.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-09 13:58

Herman

FP ProMod
Yariva schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 09:12:

Ik kwam ook om deze te melden. Ik kan niet met 100% zekerheid zeggen dat deze reactie deels of geheel met AI geschreven is. Daarom modereer ik deze reactie gewoon inhoudelijk. Hoewel het geen populaire mening is, is deze wel onderbouwd en is de reactie m.i. 'gewoon' een +1 waard.

Als je vermoedt dat een reactie door AI gegenereerd is, dan lijkt het me het meest zuiver om dergelijke reacties te 'rapporteren' i.p.v. het moderatiesysteem hiervoor te gebruiken. Laat de PowerMods hier dan maar over buigen. Zij kunnen desgewenst ook gebruikers bijsturen.
Deze reactie is m.i. niet ontopic dus max. een 0 waard:
- Aschtra in 'GTA VI-leaker zet vermeende gameplaybeelden en volledige kaart online'

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• RSilience
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09-09 13:44
Yariva schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 09:27:
Daar twijfelde ik dan ook over en is de kern. Is het een AI post of heeft iemand dit zelf geschreven?
Het is gewoon erg gestructureerd gepost. Ik ken mensen die zo duidelijk mailtjes typen (waaronder ikzelf).

Ongeacht of het een a.i. post is of niet is dit minstens een 0 rating en anders +1 rating omdat het met het artikel te maken heeft.

Alle moderaties die een -1 hebben geplaatst zijn verward tussen wat hun mening is en wat feitelijk geschreven is. Er komt geen flame of troll tekst in voor en hebben ze naar mijn mening misbruik gemaakt van hun moderatie rechten.

edit: Dat de reactie erop nu een +2 krijgt laat wel zien hoeveel fanboys er op reageren. Laat wel zien hoe verhit de meningen over het onderwerp zijn tussen digitaal only en fysiek.

[ Voor 12% gewijzigd door RSilience op 19-08-2026 09:39 ]

• Meg
  • Niet online

Meg

Yariva schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 09:27:
Ik denk dat de FP crew daarover kan oordelen. Maar als het zo is snap ik de -1 volledig.

• jellevanderpal

jellevanderpal

Mijn beste ik dusver

Herman schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 09:35:
[...]
Als je vermoedt dat een reactie door AI gegenereerd is, dan lijkt het me het meest zuiver om dergelijke reacties te 'rapporteren' i.p.v. het moderatiesysteem hiervoor te gebruiken.
Daarbij Mág AI gewoon op Tweakers, mits het je eigen content is. Dus als ik 1 of ander lang maar daardoor lastig leesbare 'Stream of consciousness' uittik - en ik haal dat door een AI voor opmaak en spelling - dan is daar niets mis mee. Maar ja, bewijs van plagiaat is lastig. Dan zou er op code niveau gekeken moeten worden naar timings van postings en realistische denktijden e.d. - Alleen bij echt excessief posten en dus flooding, is het dan misbruik.
Wat er verder iemand voor een voordeel haalt uit Virtuele Internet Punten voor mooi opmaakte posts op Tweakers plaatsen, is mij niet duidelijk, dus het is ook geen echte halszaak.

• RSilience
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09-09 13:44
Interessant, het is er nu uit geknipt door een moderator wegens A.I. gegenereerd. Hoe zou dit bewezen zijn?

• Meg
  • Niet online

Meg

RSilience schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 10:18:
Interessant, het is er nu uit geknipt door een moderator wegens A.I. gegenereerd. Hoe zou dit bewezen zijn?
Volgens mij hebben ze daar manieren voor waarover geen uitspraak gedaan wordt omdat men anders weet hoe ze het kunnen voorkomen.

• jellevanderpal

jellevanderpal

Mijn beste ik dusver

stresstak in 'Amerikaanse staten eisen tot 1,2 biljoen euro van Meta: 'apps zijn verslavend''

Dit is casual conversation / slow-chat. Onwenselijk en dus 0 - maar geen overtreding w.m.b. voor -1. Kan er gekeken worden wie die strenge -1'ers zijn?

• Herman

Herman

FP ProMod
RSilience schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 10:18:
Wellicht is het goed als hierover wel een toelichting wordt gegeven? @Bor

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• ZwolschBalletje
Wellicht handig om dit gesprek voort te zetten onder / ter verhuizen naar Meldpunt voor AI-reacties op de Frontpage

Dan is het na afloop ook makkelijker terug te vinden.

[ Voor 17% gewijzigd door ZwolschBalletje op 19-08-2026 12:46 ]

• Bor

Bor

Topicstarter
Herman schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 12:43:
[...]

Wellicht is het goed als hierover wel een toelichting wordt gegeven? @Bor
Er zijn meerdere methoden die we kunnen hanteren om met redelijk grote zekerheid te kunnen stellen of iets Ai is of niet. We gaan hierbij niet over een nacht ijs. Verder ga ik hier verder niet over uitweiden. Niet alleen is dit niet het topic daarvoor maar dit geeft ook informatie die gebruikt kan worden in een poging om onder de radar te door te vliegen. Daar is uiteindelijk niemand bij gebaat. We willen immers graag interactie tussen echte mensen ipv chatbots.

We gaan weer terug naar het uiteindelijke doel van dit topic stel ik voor :)

[ Voor 5% gewijzigd door Bor op 19-08-2026 12:48 ]

• Herman

Herman

FP ProMod
.

[ Voor 99% gewijzigd door Herman op 19-08-2026 12:54 . Reden: Zie reactie Bor ]

• Herman

Herman

FP ProMod
@Bor Wellicht wel goed om na te denken hoe om te gaan met moderaties van reacties waarvan je het vermoeden hebt dat deze door AI zijn geschreven.

Mij lijkt het niet goed als users zelf een heksenjacht gaan doen op dergelijke reacties maar uitsluitend eventuele vermoedens melden (rapporteren). Ofwel, in het toekennen van de moderatie geen rekening houden met mogelijk gebruik van AI maar deze afwegen aan de PowerMods overlaten. Jullie hebben immers de tools hiervoor. Hoe zien jullie dit?

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Dergelijke tooling is voor derden middels een zoekmachine prima te vinden; het gaat er om dat men niet de specifiek gebruikte tool noemt.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• Bor

Bor

Topicstarter
Jerie schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 17:23:
Dergelijke tooling is voor derden middels een zoekmachine prima te vinden; het gaat er om dat men niet de specifiek gebruikte tool noemt.
We laten ons niet specifiek door tooling leiden. Dat is ook het laatste dat ik hier over ga zeggen.

Voor de duidelijkheid:

Het puur copy pasten van AI genereerde tekst is op Tweakers niet de bedoeling. Dit is een platform waar we graag het gesprek aangaan met andere Tweakers, niet met AI chatbots. Het melden van Ai reacties kan via een topicreport (en crew zal best effort beoordelen) of via wanneer het de frontpage betreft via Meldpunt voor AI-reacties op de Frontpage of het frontpage report systeem. Bij elke reactie vind je hiervoor een knop.

We gaan terug ontopic. Dit is niet de plek voor een discussie over Ai.

[ Voor 16% gewijzigd door Bor op 19-08-2026 17:41 ]

• ZwolschBalletje
Luchtbakker in 'AI-bedrijf Cursor brengt GitHub-concurrent Origin uit'

Ik ben zelf geen fan van Elon Musk, maar dit vind ik een heel redelijke reactie van iemand die hem wel positief beschouwt. Zeker omdat hij afsluit met een keurige back-to-topic opmerking. Staat desondanks stevig op -1

• Meg
  • Niet online

Meg

ZwolschBalletje schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 22:09:

Ik ben zelf geen fan van Elon Musk, maar dit vind ik een heel redelijke reactie van iemand die hem wel positief beschouwt. Zeker omdat hij afsluit met een keurige back-to-topic opmerking. Staat desondanks stevig op -1
Meer dan een nul kan ik er niet uithalen, maar ik snap de -1 ook wel.

• Bor

Bor

Topicstarter
ZwolschBalletje schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 22:09:

De reactie begint al met niet zo heel vriendelijke opening: "ongelofelijk trieste reactie." In de rest gaat het verder door wat voor mij leest als een poging om iemand de les te lezen. Echt bijdragen aan een goede sfeer vind ik deze reactie niet, in tegendeel.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Joost1981_2 in 'Visual Studio Code 1.134.0'

Wat is hier ontopic aan, als CH4OS in 'Visual Studio Code 1.134.0' opeens offtopic is? Ik mis de logica volledig, denk ik.

• Aldy
Bor schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 23:40:
[...]

De reactie begint al met niet zo heel vriendelijke opening: "ongelofelijk trieste reactie." In de rest gaat het verder door wat voor mij leest als een poging om iemand de les te lezen. Echt bijdragen aan een goede sfeer vind ik deze reactie niet, in tegendeel.
Ik ga erin mee dat deze reactie niet boven de +0 komt, maar waar hij op reageert is niet veel beter en krijgt zelfs een +2:
keesdewit in 'AI-bedrijf Cursor brengt GitHub-concurrent Origin uit'

• SniperEye
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06-09 10:27
Is er een specifieke reden denkbaar waarom mijn post met 0 beoordeeld is? Ik heb toch echt enige moeite gestoken in het maken van deze reactie en ga ermee ook niet off-topic o.i.d. Maar ik kan er ook naast zitten natuurlijk, ben ook maar een mens

SniperEye in 'Video van GTA VI-leaker suggereert dat hij build van komende Rockstar-game heeft'

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:25
icecreamfarmer in 'China verbiedt JD.com mee te werken aan EU-onderzoek naar overname MediaMarkt'

Stellingen als "Wanneer gooit China zijn markt open?" zijn een beetje annoying wanneer er genoeg Westerse bedrijven (en vooral winkelketens) actief zijn op de Chinese markt.

Zou wat mij betreft een 0 moeten zijn.

icecreamfarmer in 'China verbiedt JD.com mee te werken aan EU-onderzoek naar overname MediaMarkt'

Deze opmerking gaat daarmee verder. Er is geen verplichting tot joint venture voor die winkelketens en vele zijn actief als WFOE.

Nogmaals is een 0 hier op zijn plaats.

Bij dit soort opmerkingen valt het altijd op hoeveel misinformatie er gewoon met +1 of hoger zelfs wordt beoordeeld, waarschijnlijk puur vanwege het geopolitieke aspect.

• WeirdScience
  • Niet online
SniperEye schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 15:37:
Is er een specifieke reden denkbaar waarom mijn post met 0 beoordeeld is? Ik heb toch echt enige moeite gestoken in het maken van deze reactie en ga ermee ook niet off-topic o.i.d. Maar ik kan er ook naast zitten natuurlijk, ben ook maar een mens

SniperEye in 'Video van GTA VI-leaker suggereert dat hij build van komende Rockstar-game heeft'
Ik zie hier géén +2 in gezien het bericht een paar keer 'vermoedelijk' bevat en daarbij ook geen enkele bronvermelding(en)
Mooie post verder, vanaf mijn oogpunt een dikke +1. ;)

• Aldy
Snowdog schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 15:49:

Stellingen als "Wanneer gooit China zijn markt open?" zijn een beetje annoying wanneer er genoeg Westerse bedrijven (en vooral winkelketens) actief zijn op de Chinese markt.

Deze opmerking gaat daarmee verder. Er is geen verplichting tot joint venture voor die winkelketens en vele zijn actief als WFOE.

Nogmaals is een 0 hier op zijn plaats.

Bij dit soort opmerkingen valt het altijd op hoeveel misinformatie er gewoon met +1 of hoger zelfs wordt beoordeeld, waarschijnlijk puur vanwege het geopolitieke aspect.
Bovendien is het offtopic: het gaat niet over de Chinese markt, maar over een overname in de Europese markt. Het hele draadje (sorry, dus ook jouw reactie) zou daarom op +0 moeten staan.

• Bor

Bor

Topicstarter
m-a-r-t-1 in 'Ziggo Zakelijk heeft ruim een maand storing met Wifi Back-up via 4G' is niet meer dan een niet onderbouwde flame / flamebait. Dat lijkt mij geen +1.

• WeirdScience
  • Niet online
Edit: WeirdScience moest maar eens wat koffie gaan drinken..

[ Voor 80% gewijzigd door WeirdScience op 21-08-2026 11:01 . Reden: Edit naar aanleiding antwoord van Dirk ]

• Dirk

Dirk

Topicstarter
Snowdog schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 15:49:

Dat er openingen zijn betekend zeker niet dat de markt open is, dat laten de andere reacties ook duidelijk zien. Dit is dus niet onjuist.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

• Meg
  • Niet online

Meg

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:25

Smoke

Maverick Reploid

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:25
Dirk schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 10:56:
[...]

Dat er openingen zijn betekend zeker niet dat de markt open is, dat laten de andere reacties ook duidelijk zien. Dit is dus niet onjuist.
In deze context (winkelketens) is de markt echter wel open? Of welke reacties laten zien dat deze markt niet open zou zijn? Het is enigszins lastig om de goede posts eruit te filteren, de bovenste post (+2 momenteel) begint ook alweer met onzin:
En ten tweede, als Europeaan een bedrijf in china beginnen is geen doen, je MOET een chinese compagnon hebben om iets te kunnen, de verhalen gehoord te hebben dat als er dan een conflict ontstaat kun je niets beginnen als buitenlander de chinese compagnon wint altijd ongeacht wat het conflict is.
Dit is niet het geval, het is jammer dat mensen zo stellig praten over zaken waar ze blijkbaar niets vanaf weten en dat zo'n post vervolgens ook nog beoordeeld wordt met een +2. Het modsysteem in optima forma.

• Meg
  • Niet online

Meg

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:54

jdh009

FP PowerMod
Gezien de links al in het artikel stonden is deze irrelevant:
pietje63 in 'Redditor test 3 jaar lang micro-SD-kaartjes door er petabytes naar te schrijven'

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

• Aldy
Snowdog schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 16:29:
[...]

In deze context (winkelketens) is de markt echter wel open? Of welke reacties laten zien dat deze markt niet open zou zijn? Het is enigszins lastig om de goede posts eruit te filteren, de bovenste post (+2 momenteel) begint ook alweer met onzin:

[...]

Dit is niet het geval, het is jammer dat mensen zo stellig praten over zaken waar ze blijkbaar niets vanaf weten en dat zo'n post vervolgens ook nog beoordeeld wordt met een +2. Het modsysteem in optima forma.
Als er maar genoeg mensen zeggen dat iets is, dan is dit zo. Hear say ten top. Daarom denk ik dat het beter is om het hele draadje gewoon offtopic (want uiteindelijk is dit het ook) te beoordelen.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Virussen? Scan ze hier!

• GameNympho
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-09 23:26
GameNympho in 'Amazon maakt goedkopere Kindles in Nederland tot 40 procent duurder'

Jammer, maar wel een normale vraag en ook antwoord, maar ja er staat weer 1 woordje.

edit; Natuurlijk weet ik dat, maar omdat er gelijk gemint werd, een net antwoord er op gegeven en dan wordt ook ik gemint, beetje vreemd en alleen omdat er 1 woordje staat Bor. Moderators hadden al moeten ingrijpen, maar goed het zij weer zo. Ook het extra gemin nu na mijn comment hier. Gewoon jammer.

[ Voor 45% gewijzigd door GameNympho op 23-08-2026 12:57 ]

• Bor

Bor

Topicstarter
Je opent je reactie al met een opmerking over de moderatiescore. Je weet inmiddels nu toch wel dat dat niet gewenst is?

• Bor

Bor

Topicstarter
GameNympho schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 12:41:
GameNympho in 'Amazon maakt goedkopere Kindles in Nederland tot 40 procent duurder'

Jammer, maar wel een normale vraag en ook antwoord, maar ja er staat weer 1 woordje.

edit; Natuurlijk weet ik dat, maar omdat er gelijk gemint werd, een net antwoord er op gegeven en dan wordt ook ik gemint, beetje vreemd en alleen omdat er 1 woordje staat Bor. Moderators hadden al moeten ingrijpen, maar goed het zij weer zo. Ook het extra gemin nu na mijn comment hier. Gewoon jammer.
Om welk woordje zou het gaan dan? De reactie waar je op reageert is in mijn ogen niet heel relevant. Een 0 zou een verdedigbare score zijn. Jij opent vervolgens tegen beter weten in direct met een klacht over de verkregen moderatie score en gebruikt onnodig bold om je reactie kracht bij te zetten. Dat is gewoon onwenselijk.

Een edit met een antwoord op een reactie die na je eigen reactie komt werkt niet zo goed, dat gaan mensen over het hoofd zien; ze hebben de reactie al gelezen waarschijnlijk. Een disucssie wordt onoverzichtelijk op die manier.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Seismo in 'TikTok schikt in Amerika voor 400 miljoen dollar voor schenden van kinderprivacy'

Een +2 lijkt me nogal overdreven. Prima reactie, maar meer dan +1 is het ook weer niet.

Virussen? Scan ze hier!

• Bor

Bor

Topicstarter
Deze staat inmiddels stevig op +1.

• WeirdScience
  • Niet online
Fanboyism is in dit nieuwsitem weer lekker aanwezig. Oh ja, en een goed aantal hebben ook modrechten. :P

koelebobes in 'GTA VI-leaker deelt opnieuw vermeende gameplaybeelden'

squareware in 'GTA VI-leaker deelt opnieuw vermeende gameplaybeelden'

Ik zie in beide geen -1

-------------

Lagonas in 'GTA VI-leaker deelt opnieuw vermeende gameplaybeelden'

Ik zie hier geen +2 in

En ja, ik weet 't...het is nog vroeg. Maar voordat dit als de zoveelsten weer uit de hand loopt.... :F

• Aldy
WeirdScience schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 10:04:
Fanboyism is in dit nieuwsitem weer lekker aanwezig. Oh ja, en een goed aantal hebben ook modrechten. :P

koelebobes in 'GTA VI-leaker deelt opnieuw vermeende gameplaybeelden'

squareware in 'GTA VI-leaker deelt opnieuw vermeende gameplaybeelden'

Ik zie in beide geen -1

-------------

Lagonas in 'GTA VI-leaker deelt opnieuw vermeende gameplaybeelden'

Ik zie hier geen +2 in

En ja, ik weet 't...het is nog vroeg. Maar voordat dit als de zoveelsten weer uit de hand loopt.... :F
De bovenste -1 begrijp ik niet, omdat daaronder hetzelfde staat, maar samengevat en krijgt +1.
De tweede staat inmiddels op +1, evenals de onderste.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:35
Dit lijkt me niet offtopic Dennism in ''Sony herinnert gebruikers vlak voor protest aan algemene voorwaarden van games''

Net als een boel andere posts daar trouwens.

• Aldy
Het waren twee keer +0. Waarschijnlijk was dit één persoon met een mismoderatie. Je staat nu op +1.

• Meg
  • Niet online

Meg

• JelleDJs
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16-09 11:19
JelleDJs in 'Humanoïde robots breken hardlooprecords op 100 en 400 meter'
Misschien wel de eerste keer dat ik mijn eigen reactie hier aanbreng. Maar gezien ik mijn moderatiescore aan het oppoetsen ben (wil graag meehelpen met het goed beoordelen van reacties), wil ik deze toch graag op een +1 helpen.

Mijn andere reactie heeft helemaal geen beoordeling nog, dus deze laat ik voor wat het is.

• Meg
  • Niet online

Meg

AlphaRomeo schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 16:14:
[...]

Ja, dat is toch informatief? Of wist jij dat?
Neen.

• drdelta
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-09 16:40
MMaster23 in 'Linux-distro Omarchy op basis van Arch met Hyprland krijgt eigen stichting'

Deze comment krijgt een +2, maar is in haar volledigheid off-topic, en gaat op geen enkele manier in op de oprichting van deze linux stichting.

Daarnaast wordt er verwezen naar een artikel waar de oprichter met nazis vergeleken wordt, wat volgens mij geheel niet in *lijn met de huisregels aangaande controversiële en haatdragende content.

• Dirk

Dirk

Topicstarter
De hoofdpersoon achter een distro is zeker wel relevant. De enige reden om die reactie een lagere score te geven is omdat het in de basis een linkdump is met een zeer minimale uitleg.

• WeirdScience
  • Niet online
Dirk schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 22:26:
De hoofdpersoon achter een distro is zeker wel relevant. De enige reden om die reactie een lagere score te geven is omdat het in de basis een linkdump is met een zeer minimale uitleg.
In mijn optiek ook niet hoger dan een +1

• Aldy
WeirdScience schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 09:09:
[...]

In mijn optiek ook niet hoger dan een +1
Ik kwam ook niet verder dan een +1. Het alleen delen van een link en daarna een dooddoener, is geen +2 waard.

Edit: Ik wil even wijzen op de vele +3 en -1. De andere moderatiescores zijn denk ik wel te verdedigen.

[ Voor 16% gewijzigd door Aldy op 25-08-2026 10:28 ]

• Saekerhett
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:22
Waarom krijg ik hier een -1?

Ik probeer alleen duidelijk te maken dat je op basis van de gelekte build geen oordeel kan geven over de staat van de uiteindelijke game. Waar slaat dit op?

• Meg
  • Niet online

Meg

Saekerhett schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 15:35:

Ik probeer alleen duidelijk te maken dat je op basis van de gelekte build geen oordeel kan geven over de staat van de uiteindelijke game. Waar slaat dit op?
Ik vermoed door je vrij onvriendelijke toon.

• Aldy

Zoals @Meg al schreef, kan dit zijn door de onvriendelijke toon, eenzelfde toon, die je ook hier bezigt.

• WeirdScience
  • Niet online

*klik! Beter zo? O-)

• WeirdScience
  • Niet online
Ik vind het een prima +1 Ligt gewoon in de lijn der discussie....er zit (zoals ik 'm lees) een vleuge felheid in, en dat mag gewoon natuurlijk. :)

• Meg
  • Niet online

Meg

WeirdScience schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 16:45:
Ik vind het een prima +1 Ligt gewoon in de lijn der discussie....er zit (zoals ik 'm lees) een vleuge felheid in, en dat mag gewoon natuurlijk. :)
Door zijn toon zou ik er persoonlijk een 0 voor geven maximaal.

• Aldy
WeirdScience schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 16:45:
Daarvoor werd er ook al iemand aangevallen en felheid kan goed zijn, maar dit is zeker onnodig.

• WeirdScience
  • Niet online
Meg schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 16:46:
[...]

Door zijn toon zou ik er persoonlijk een 0 voor geven maximaal.
is niet nodig. Miljoenen mensen zijn (super)hyped omtrent de game met veel emotie's tot gevolg. Lees op andere platformen naar reactie's en lees dan de genoemde nog eens en het zal je mogelijk opvallen dat er geen wolkje in de lucht is. ;)

• Aldy
WeirdScience schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 16:48:
[...]

is niet nodig. Miljoenen mensen zijn (super)hyped omtrent de game met veel emotie's tot gevolg. Lees op andere platformen naar reactie's en lees dan de genoemde nog eens en het zal je mogelijk opvallen dat er geen wolkje in de lucht is. ;)
Aan onze kant is het anders goed bewolkt. Als het tegenzit, gaat het vandaag nog hozen. _/-\o_

Maar misschien is het inderdaad wel een spel met voor- en tegenstanders en waarbij veel emoties loskomen. Maar dan nog lijkt mij een +0 op z'n plek en zeker geen +1.

• Saekerhett
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:22
Nou sorry, het was echt niet als onvriendelijk bedoeld hoor, maar soms krijg ik het idee dat je ik weet niet hoeveel smileys erachter moet zetten om de intonatie duidelijk te maken.
Pagina: 1 ... 232 ... 234 Laatste

Let op:
Laten we ons concentreren op reacties die op de foute score beland zijn en niet op verdwaalde foute moderaties. Geef het systeem ook even de tijd en meld een reactie niet direct bij de eerste foute moderatie. Daarnaast zijn eventuele sancties altijd aan de crew; het is dus niet nodig zelf al een passende sanctie te gaan vermelden.

Door op de datum en tijd van een reactie te klikken krijg je een directe link er naar toe. Plak deze gewoon in je bericht en de forumsoftware zet deze om in een makkelijk leesbaar linkje.

Zie je een mooie reactie die een +3 verdient? Meldt deze dan aan in Het grote +3 posts topic

Modqueue (ongemodde reacties): http://tweakers.net/reacties/modoverzicht/
Overleg over moderatiescores: Het topic voor twijfelgevallen bij moderaties
ModFAQ: https://tweakers.net/info/faq/karma/#tab:1-2