CAPSLOCK2000 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 13:11:
Ik ben het helaas met je eens dat er zeer gekleurd gemodeerd wordt en er met twee maten gemeten wordt.
De post van Blokker_1999 bevat geen persoonlijke ervaring, geen autoriteit, is niet onderbouwd met links, en heeft geen groot nieuw inzicht en nog eens onvriendelijk ook. Dat het een +2 krijgt is puur een kwestie van meningmodden, een andere mening had een -1 gekregen, zoals blijkt uit hoe de posts van Dasiro gemodereerd worden.
De ene keer krijgt een lange post met een "onvriendelijke opmerking" als "wat een onzin" een -1, en hier krijgt "trek je kop uit de kont van Trump" een +2. Dat heeft weinig te maken met de kwaliteit van de posts en gaat alleen over de uitgedrukte mening.
Ik heb wel vaker gesteld dat de objectiviteit ver te zoeken is en de moderatierichtlijnen steeds verder worden opgerekt. Bij sommige meningen/posts/posters worden de regels extreem streng toegepast ("onvriendelijk", "niet onderbouwd met links", "geen autoriteit", "feitelijk gezien niet geheel juist", "jouw mening is objectief gezien onjuist" of gewoon "niet relevant") maar bij dit soort posts is dat allemaal vergeten. Het voelt te veel alsof er regels gezocht worden om een oordeel te onderbouwen in plaats van het oordel te baseren op de richtlijnen.
Hoewel ik het helemaal eens ben met de boosheid van Blokker_1999 en de situatie in de VS ook als fascisme zie moeten we er over kunnen blijven praten. Alle andere meningen direct naar -1 sturen is niet ok.
Van mij mag de post van Blokker_1999 best op +2 blijven staan want ik vind het een goede bijdrage aan de discussie. Ik wil zo'n post niet afschrijven op grond van de onvriendelijke opening, maar de posts van Dasiro gaan geen grenzen over die een -1 zouden opleveren.
Redenen voor een -1 zijn: "flamebaits, trolls, doelloze first posts, zware off-topic berichten zonder enige toegevoegde waarde, misplaatste grappen, onnodig kwetsende reacties en allerlei andere reacties die een onvriendelijk karakter hebben of op andere wijze zijn bedoeld om irritatie of overlast te veroorzaken."
Die zijn hier geen van allen toepasbaar, Dasiro is geen troll, heeft niet het doel om overlast of irritatie te veroorzaken en is niet onnodig kwetsend. Als het oordeel is dat zijn posts offtopic of onvriendelijk zijn dan zou Blokker_1999 ook geen +2 moeten krijgen.
Ik baal er van dat ik dergelijke posts moet verdedigen maar het is wat het is. Als we dergelijke posts niet willen zien dan moeten we de regels aanpassen en niet de regels selectief toepassen om de "gewenste" score te krijgen.