Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/
Wel wat laat om er nu nog wat aan te doen, is inmiddels meer dan 48u ouddjwice schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 00:32:
djwice in 'AI‑video blijkt te duur om te bestaan: waarom OpenAI stopt met Sora'
Dit lijkt me zeer on topic. De geciteerde cijfers in het artikel zijn naar mijn schatting on juist. Dat maakt nogal uit voor de beeldvorming van het energieverbruik van 'AI'.
Dus het is belangrijk dat de community zich hier in verdiept en valideert of de geciteerde cijfers realistisch zijn of dat het wellicht op gestapelde overschatting en is gebaseerd.
Uiteraard kan ook ik iets over het hoofd hebben gezien. Maar het grote verschil t.o.v. consumenten hardware om het zelfde te doen lijkt mij bijzonder. En dus relevant om te onderzoeken.
Zeker omdat de algehele perceptie is dat AI, ook uitvoeren van taal modellen, veel stroom kost, maar dat beeld is zeer vertekend door de centralisatie van het gebruik. Het kost minder dan TV kijken.
Mijn reviews al gezien?
[ Voor 183% gewijzigd door Meg op 28-03-2026 10:26 ]
"If you lose your left arm your right arm will be left."
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
"I don't need oxygen, I only need O2."
@Meg wil je dat soort negatieve opmerkingen achterwege laten?
Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum
De reactie is volledig ontopic. Dat de reactie daarop een andere mening heeft zorgt er niet voor dat de inhoudelijke stelling en mening offtopic of irrelevant is. Eerder een inhoudelijke verschil van mening. En daarop horen we niet te modden.Bor schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 10:18:
JustRob in 'Rechter geeft phisher vier jaar cel na diefstal van 230.000 euro via ICS-mails' is zoals de reactie erop al uitlegt niet relevant in deze context en daarmee een 0 ipv +1.
Hoe is die reactie ontopic? Dit gaat over iets anders. Zie ook de reactie eronder.kodak schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 12:54:
[...]
De reactie is volledig ontopic. Dat de reactie daarop een andere mening heeft zorgt er niet voor dat de inhoudelijke stelling en mening offtopic of irrelevant is. Eerder een inhoudelijke verschil van mening. En daarop horen we niet te modden.
[ Voor 3% gewijzigd door Bor op 28-03-2026 13:06 ]
Je gaat op geen enkel gegeven argumenten in om je eerdere stelling te herhalen. Het feit dat de vervolgreactie een andere zienswijze met mening heeft maakt de eerder reactie met mening niet zomaar offtopic of irrelevant. Het is een prima ontopic discussie waarbij beide reacties op het nieuws en de bron van mening verschillen wat belangrijk is. Daar horen we niet zomaar een eigen mening van meer of minder gelijk op toe te passen om te modden.Bor schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 13:05:
[...]
Hoe is die reactie ontopic? Dit gaat over iets anders. Zie ook de reactie eronder.
Volgens mij heeft Rob het hele artikel niet begrepen. Hij heeft het over de garantie die CC's geven bij aankopen, terwijl het artikel over phishing gaat. Dat is toch iets totaal anders?kodak schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 13:58:
[...]
Je gaat op geen enkel gegeven argumenten in om je eerdere stelling te herhalen. Het feit dat de vervolgreactie een andere zienswijze met mening heeft maakt de eerder reactie met mening niet zomaar offtopic of irrelevant. Het is een prima ontopic discussie waarbij beide reacties op het nieuws en de bron van mening verschillen wat belangrijk is. Daar horen we niet zomaar een eigen mening van meer of minder gelijk op toe te passen om te modden.
Ik lees het als de eerdere mening opgevat hebben alsof dat perse maar te maken heeft met een garantiestelling bij winkelen ipv op basis van de uitspraak en erkenning door het cc-bedrijf. Terwijl de op het daar niet over heeft en gewoon op het nieuws reageert om een eigen conclussie te trekken.Aldy schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 14:01:
[...]Hij heeft het over de garantie die CC's geven bij aankopen, terwijl het artikel over phishing gaat. Dat is toch iets totaal anders?
Dat is inderdaad totaal iets anders en dat heeft in basis niets met een mening van doen zoals Kodak wil doen voorkomen. De reactie is in relatie tot het nieuwsitem gewoon niet heel relevant; het gaat inhoudelijk eigenlijk over iets anders.Aldy schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 14:01:
[...]
Volgens mij heeft Rob het hele artikel niet begrepen. Hij heeft het over de garantie die CC's geven bij aankopen, terwijl het artikel over phishing gaat. Dat is toch iets totaal anders?
[ Voor 4% gewijzigd door Bor op 28-03-2026 14:43 ]
Ik zie niet hoe dit niet als flamebait richting tweakers breed is, buiten dat het compleet irrevelant is. Dus lijkt mij -1, en niet +1 zoals er 9 moderaties zijn.
Reactie lijkt nu verwijderd. En terecht, het was een glasharde troll idd.separhim schreef op zondag 29 maart 2026 @ 13:42:
slijkie in 'White House-app van regering VS blijkt locatie elke paar minuten door te sturen'
Ik zie niet hoe dit niet als flamebait richting tweakers breed is, buiten dat het compleet irrevelant is. Dus lijkt mij -1, en niet +1 zoals er 9 moderaties zijn.
Virussen? Scan ze hier!
Een +2 lijkt me wat hoog, een +1 lijkt me voldoende.
Virussen? Scan ze hier!
david-v in 'Belgische koningshuis vraagt Facebook nepvideo's kroonprinses te verwijderen'
Heeft werkelijk niks met het artikel te maken, en daarmee absoluut geen +2.
[ Voor 23% gewijzigd door JelleDJs op 29-03-2026 16:53 ]
Vind dit niet echt een +2. Zitten een aantal feitelijke onjuistheden in (zoals ook aangegeven door een ander) en daarnaast ook gewoon potato potato, waar het niet uitmaakt zolang je er maar een keuze over maakt. Kwam zelf eerder uit tussen de 0 en de 1 dan op de 2.
[ Voor 7% gewijzigd door Bor op 30-03-2026 20:54 ]
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
[ Voor 8% gewijzigd door Bor op 31-03-2026 17:55 ]
Ben alleen bang dat hij niet meer van de +2 komt zonder ingrijpen van een PowerMod, met net 44x +2.Bor schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:12:
ApexAlpha in 'Nederlands kabinet steekt geen geld in AI-gigafabriek en rekent op Europa' is geen +2 maar gewoon een normale +1 reactie
Reactie is gefixeerd.
[ Voor 4% gewijzigd door Meg op 01-04-2026 12:06 ]
Klachten over woordgebruik horen in GR thuis, en niet beloond te worden met +1. Daarnaast wordt er geklaagd over "een soort activisme tegen kapitalisme en big-tech" en "bijna politieke voorkeuren naar voren laat komen", hetgeen niet thuishoort op de frontpage geloof ik.
Mijn geschreven mening word met een -1 “beloont” terwijl ik on-topic reageer en het duidelijk is naar mijn mening dat de persoon die mij die score heeft gegeven die mening niet deelt. Dat je het niet eens bent met mijn mening mag maar daar is de moderating score volgens mij niet voor bedoeld toch ?!
Je reageert op de vorm van het artikel maar niet direct op de inhoud. Jouw reactie past beter in Geachte Redactie dan op de frontpage. Daar komt een "what about" bij en een negatieve insteek. Ik denk dat een 0 de max is in dit geval.Darkventures schreef op woensdag 1 april 2026 @ 14:46:
Darkventures in 'Halve eeuw Apple: hoe hippie-idealen plaatsmaakten voor hyperkapitalisme'
Mijn geschreven mening word met een -1 “beloont” terwijl ik on-topic reageer en het duidelijk is naar mijn mening dat de persoon die mij die score heeft gegeven die mening niet deelt. Dat je het niet eens bent met mijn mening mag maar daar is de moderating score volgens mij niet voor bedoeld toch ?!
Ik deel die mening niet aangezien ik direct in ga op de hoofdregel van het artikel namelijk de “hyperkapitalisme”. Het is en blijft een mening over het artikel en ja ook de artikel van gisteren. Maar goed het is mij wel duidelijk dat jullie Moderatie systeem vooral gebruikt word om meningen anders dan die van de persoon die modereert te downgraden. Volgens mij zijn reacties op artikelen altijd eigen meningen en zolang het niet beledigend danwel grof worden altijd openlijk en zonder inmenging van derden altijd zichtbaar te lezen zijn. Dat heet vrijheid van meningsuiting die nu enigszins gedempt word door misbruik van het systeem. Maar goed ik laat het verder hierbij want ik denk niet dat ik hier verder ga komen….Bor schreef op woensdag 1 april 2026 @ 14:48:
[...]
Je reageert op de vorm van het artikel maar niet direct op de inhoud. Jouw reactie past beter in Geachte Redactie dan op de frontpage. Daar komt een "what about" bij en een negatieve insteek. Ik denk dat een 0 de max is in dit geval.
Het verschil zit hem hier met name in het punt dat je vooral je mening uit over de vorm van het artikel en niet zo zeer op de inhoud. Daarbij breng je het eea ook nogal negatief. Zo lees ik hem in ieder geval en ik vermoed dat dat ook voor anderen geldt die je geen positieve moderatie hebben gegeven. Daarmee is jouw reactie min of meer input / feedback voor de redactie dat in Geachte Redactie op het forum past.Darkventures schreef op woensdag 1 april 2026 @ 15:01:
[...]
Ik deel die mening niet aangezien ik direct in ga op de hoofdregel van het artikel namelijk de “hyperkapitalisme”. Het is en blijft een mening over het artikel en ja ook de artikel van gisteren. Maar goed het is mij wel duidelijk dat jullie Moderatie systeem vooral gebruikt word om meningen anders dan die van de persoon die modereert te downgraden. Volgens mij zijn reacties op artikelen altijd eigen meningen en zolang het niet beledigend danwel grof worden altijd openlijk en zonder inmenging van derden altijd zichtbaar te lezen zijn. Dat heet vrijheid van meningsuiting die nu enigszins gedempt word door misbruik van het systeem. Maar goed ik laat het verder hierbij want ik denk niet dat ik hier verder ga komen….
Chromebooks.nl in 'Halve eeuw Apple: hoe hippie-idealen plaatsmaakten voor hyperkapitalisme'
Wat is de best passende score?
Wat een onzin en wat een onnodige sarcastische opmerking. Een mening is en blijft een mening, dat jij het er niet mee eens bent is totaal niet relevant voor een moderatiescore. Dan moet je gewoon reageren op mijn reactie en dan voer je een open en eerlijke discussie en verschuil je je niet achter een moderatiescore. Maar nogmaals ik ga hier niet meer verder op in, het is mij duidelijk dat een andere mening hebben dan wat hier verkondigd word niet gewaardeerd word.Meg schreef op woensdag 1 april 2026 @ 15:06:
De (zeer) negatieve toon die jij in de reactie gebruikt was voor mij een reden om een -1 te geven, wat had je zelf willen hebben? Een +3?
Het staat je vrij om een andere mening te hebben natuurlijk. Dat kan je zelfs pluspunten opleveren aan de hand van onderbouwing en hoe je het brengt. Een andere mening kan immers gewoon interessant zijn. In dit geval ga je niet inhoudelijk in op het artikel maar vooral op de vorm. Dat is waar de schoen volgens mij wringt.Darkventures schreef op woensdag 1 april 2026 @ 15:19:
[...]
Maar nogmaals ik ga hier niet meer verder op in, het is mij duidelijk dat een andere mening hebben dan wat hier verkondigd word niet gewaardeerd word.
Een prima reactie op een off-topic reactie, maar dat maakt het geen +3 waard.
kozue in 'Nederlands kabinet steekt geen geld in AI-gigafabriek en rekent op Europa'
Die heeft nog wel wat hulp nodig om op de juiste score te komen.separhim schreef op woensdag 1 april 2026 @ 18:22:
Blokker_1999 in 'Halve eeuw Apple: hoe hippie-idealen plaatsmaakten voor hyperkapitalisme'
Een prima reactie op een off-topic reactie, maar dat maakt het geen +3 waard.
Niets is onmogelijk voor de mens die het zelf niet hoeft te doen
Ik heb een beetje het idee dat deze persoon alleen maar veel post met als doel dat er uiteindelijk mensen naar de website in diens naam navigeren. Mag dat gewoon?Bor schreef op woensdag 1 april 2026 @ 15:17:
Deze hele reactie lijkt onzin tot misinformatie te zijn (zie ook o.a. mijn reply):
Chromebooks.nl in 'Halve eeuw Apple: hoe hippie-idealen plaatsmaakten voor hyperkapitalisme'
Wat is de best passende score?
De opdracht aan AI was "schrijf een uitgebreid artikel als 1 april grap in de tweakers.net huisstijl dat exonet zijn diensten naar de vs verplaatst en dat dit heel ongelukkig uitkomt omdat tweakers.net net al zijn servers naar exonet heeft verplaatst. Omdat Tweakers.net niet afhankelijk wil worden van big tech zoeken ze daarom tweakers die hun thuisserver beschikbaar willen stellen om tweakers.net te redden. Om je aan te melden moet de server 500gb beschikbaar hebben en minimaal een 1gbit verbinding hebben. Als dank mag de gekozen tweaker een jaar lang gebruik maken van het "Ik host Tweakers.net" logo"
Het was dus werkelijk mijn idee, maar modje vond het niet leuk "*knip* Graag geen AI dumps.". Kom op : het was een grap om mee te beginnen, maar blijkbaar is AI eng. Voor mij is het soms een uitkomst, een tool en hoewel ik dondersgoed snap dat het bij serieuze artikelen ongewenst is kan je ook te ver gaan imo. Het is zeker niet de bedoeling van de mod geweest, maar het voelt als een klap in mijn gezicht. Artikels schrijven heb ik voor T.net vroeguh zelfs gedaan als freelancer dus ik kan het wel.
T.net is voor mij zeker de laatste jaren juist ontspanning geworden. Een afleiding in mijn dagelijkse sleur en ik heb nu het gevoel dat ik vanwege mijn beperking niet meer actief deel kan nemen als ik iets langers moet schrijven. Ja ik weet: huilie huilie, maar voor een grap zo rigoureus te modden op AI steekt me een beetje temeer omdat het er duidelijk bij stond. Nogmaals: ik begrijp dat het voor serieuze zaken not done is, maar ik wilde dit toch even kwijt.
Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!
roelofz in 'Linux haalt marktaandeel van ruim 5 procent in Steam Hardware Survey' is geen +2 maar eerder een 0.
[ Voor 35% gewijzigd door Bor op 02-04-2026 19:54 ]
Jij denkt dat het Pieter Zwart in vermomming is?heerhaan schreef op donderdag 2 april 2026 @ 14:07:
[...]
Ik heb een beetje het idee dat deze persoon alleen maar veel post met als doel dat er uiteindelijk mensen naar de website in diens naam navigeren. Mag dat gewoon?
Zie waar de url naar redirect.
Dat zit wel Schnorr.
Je reactie kan beter in het beleid-topic van het betreffende forumdeel.liberque schreef op donderdag 2 april 2026 @ 14:07:
Het staat hier vast verkeerd, maar ik wil het wel even onder de aandacht brengen. Sinds een aantal jaar heb ik PPMS en zit gekluisterd thuis. Typen doe ik met 1 hand en dat gaat me meestal goed af, maar vandaag besloot ik een lang artikel te schrijven als 1 april grap in Waar vind ik de Tweakers 1-aprilgrap van dit jaar?. Omdat ik anders een hele dag bezig was gebruikte ik AI om het artikel te schrijven. Dit vermeldde ik dan ook netjes aan het begin van het bericht.
De opdracht aan AI was "schrijf een uitgebreid artikel als 1 april grap in de tweakers.net huisstijl dat exonet zijn diensten naar de vs verplaatst en dat dit heel ongelukkig uitkomt omdat tweakers.net net al zijn servers naar exonet heeft verplaatst. Omdat Tweakers.net niet afhankelijk wil worden van big tech zoeken ze daarom tweakers die hun thuisserver beschikbaar willen stellen om tweakers.net te redden. Om je aan te melden moet de server 500gb beschikbaar hebben en minimaal een 1gbit verbinding hebben. Als dank mag de gekozen tweaker een jaar lang gebruik maken van het "Ik host Tweakers.net" logo"
Het was dus werkelijk mijn idee, maar modje vond het niet leuk "*knip* Graag geen AI dumps.". Kom op : het was een grap om mee te beginnen, maar blijkbaar is AI eng. Voor mij is het soms een uitkomst, een tool en hoewel ik dondersgoed snap dat het bij serieuze artikelen ongewenst is kan je ook te ver gaan imo. Het is zeker niet de bedoeling van de mod geweest, maar het voelt als een klap in mijn gezicht. Artikels schrijven heb ik voor T.net vroeguh zelfs gedaan als freelancer dus ik kan het wel.
T.net is voor mij zeker de laatste jaren juist ontspanning geworden. Een afleiding in mijn dagelijkse sleur en ik heb nu het gevoel dat ik vanwege mijn beperking niet meer actief deel kan nemen als ik iets langers moet schrijven. Ja ik weet: huilie huilie, maar voor een grap zo rigoureus te modden op AI steekt me een beetje temeer omdat het er duidelijk bij stond. Nogmaals: ik begrijp dat het voor serieuze zaken not done is, maar ik wilde dit toch even kwijt.
"We" als Tweakers-community zijn zeker niet bang voor AI gebruik. Maar het forum is bedoeld om als mensen met elkaar te discussiëren. Vandaar dat volledig AI gegenereerde posts niet de bedoeling zijn. Dat staat ook in het beleid uitgelegd. Je eigen reactie schrijven en vervolgens AI gebruiken om het te structureren of samenvatten is prima.
Nogmaals, mocht je verder willen discussiëren over het beleid, dan zijn daar topics voor in ieder forumdeel.
thePiett in 'Windows-updates onder druk door tempo, complexiteit en minder kwaliteitscontrole'
Dit gaat toch nergens over en mist elke vorm van objectieve onderbouwing. Meer dan een flame / flamebait zie ik hier niet in.
Is volgens mij geen +2, en mag wel wat hulp gebruiken.
Daar is nog wel wat hulp nodig. Een boel populaire termen zonder enige onderbouwing.JelleDJs schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 12:03:
Annihilism in 'LibreOffice-stichting schrapt lidmaatschap van 30 Collabora-ontwikkelaars'
Is volgens mij geen +2, en mag wel wat hulp gebruiken.
Front page en forum zijn wat mij betreft echt wel verschillende dingen. Tweakers is daar zelf ook best wel in te vinden dat dit verschillende onderdelen zijn en dat er ook wel degelijk verschillen zijn in wat en hoe er in de verschillende delen gecommuniceerd wordt.Wild Chocolate schreef op donderdag 2 april 2026 @ 22:41:
[...]
Je reactie kan beter in het beleid-topic van het betreffende forumdeel.
"We" als Tweakers-community zijn zeker niet bang voor AI gebruik. Maar het forum is bedoeld om als mensen met elkaar te discussiëren. Vandaar dat volledig AI gegenereerde posts niet de bedoeling zijn. Dat staat ook in het beleid uitgelegd. Je eigen reactie schrijven en vervolgens AI gebruiken om het te structureren of samenvatten is prima.
Nogmaals, mocht je verder willen discussiëren over het beleid, dan zijn daar topics voor in ieder forumdeel.
verder wel eens dat het niet per se hier thuishoort.
Ik zie daar geen krachttermen hoor. een 0 sure.Bor schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 10:49:
Is deze flame met krachttermen als "ongekend wat een hel" niet gewoon een -1:
thePiett in 'Windows-updates onder druk door tempo, complexiteit en minder kwaliteitscontrole'
Dit gaat toch nergens over en mist elke vorm van objectieve onderbouwing. Meer dan een flame / flamebait zie ik hier niet in.
Ondertussen hoeven we echt niet meer te onderbouwen dat Microsoft updates een ramp zijn. Dat doen ze zelf praktisch iedere maand.
Ik zie ook niet zo goed hoe het een flame is om eerlijk te zijn. mensen kunnen dit gewoon als mening hebben en ik geef ze gelijk ook. Ik gebruik mijn windows machine ook steeds minder, want het is iedere maand wel weer wat.
"ongekend wat een hel" is echt een totaal onnodige flame / flamebait die ook niet wordt onderbouwd.supersnathan94 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 12:35:
[...]
Ik zie daar geen krachttermen hoor. een 0 sure.
Je overdrijft gigantisch en bovendien gelden issues met updates ook bij andere bedrijven inclusief Apple en de diverse Linux distributies.Ondertussen hoeven we echt niet meer te onderbouwen dat Microsoft updates een ramp zijn. Dat doen ze zelf praktisch iedere maand.
We kunnen echt niet van een ongekende hel spreken. Dat is pertinent onzin en gewoon een ongefundeerde flame tot flamebait. Het soort "linux vs windows, intel vs amd, playstation vs xbox" reacties die we liever niet zien gezien ze meer dan eens slechte tegenreacties uitlokken.
Daar komt nog eens bij dat de betreffende user blijkbaar al 20 jaar op een ander OS zit.
Meer dan een -1 kan ik hier echt niet van maken.
[ Voor 7% gewijzigd door Bor op 03-04-2026 12:44 ]
Bor schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 12:39:
[...]
"ongekend wat een hel" is echt een totaal onnodige flame / flamebait die ook niet wordt onderbouwd.
Oh ja? Het hele artikel gaat erover dat ik dus níet overdrijf.Je overdrijft gigantisch
Moeten we het dan nóg verder onderbouwen?De afgelopen maanden – en zelfs jaren – lijkt er sprake van kwaliteitsverlies bij updates van Microsoft. De ingetrokken update van eind maart was weliswaar zelf nog een preview, maar gaf foutcodes bij het installeren. Het niet kunnen installeren van een update is fundamenteel. Eerdere Windows-updates die wel als 'rijp' waren uitgebracht, leverden gebruikers ook fundamentele problemen op.
[..]
Zo brickte een update eind januari sommige pc's en blokkeerde een andere update Remote Desktop en de slaapstand voor enkele 'specifieke builds' van Windows. In november maakte een bug de wachtwoordoptie onzichtbaar op het lockscreen van Windows 11 voor sommige gebruikers. In diezelfde maand waren er berichten dat een verplichte securityupdate zorgde voor verstoring van Windows' zoekfunctie op netwerkschijven.
Ook in november veroorzaakte een cumulatieve update crashes van Windows 11, wat in december ook de recentere 25H2-release bleek te raken. De lijst met Windows-bugs door updates is lang, gevarieerd, soms bizar, soms frustrerend, niet op iedereen van toepassing maar ook wel onrustgevend. De updatesituatie is daardoor zorgwekkend te noemen.
ja, maar er zit wel een gigantisch verschil in de schaal. Het wordt een probleem voor je bedrijfsvoering als je dit om en nabij iedere maand kan verwachten of 1 keer per jaar. Zakelijk gebruik van linux LTS releases is zo stabiel als een tiet en ook MacOS bugs zijn echt bij lange na niet zo brekend als deze updates. Nee dat is echt een whataboutism die niet klopt. Als dit soort review artikelen worden geschreven kun je je echt niet meer verschuilen achter "ja maar zij doen het ook slecht"en bovendien gelden issues met updates ook bij andere bedrijven inclusief Apple en de diverse Linux distributies.
Maar het is een mening. Jij vind het namelijk geen absolute hel als MS product admin. Dat is aan jou. Anderen kunnen het wel gewoon een hel vinden. Daar hoeft het niet eens slecht voor te werken, gewoon ander UX experience alleen al kan dat zo maken. Jij bepaald niet of iets voor een ander een hel kan zijn. Daarmee is dit een mening gebaseerd op een gevoel. Eentje die in het artikel wel gewoon gevalideerd wordt.We kunnen echt niet van een ongekende hel spreken. Dat is pertinent onzin en gewoon een ongefundeerde flame tot flamebait. Het soort "linux vs windows, intel vs amd, playstation vs xbox" reacties die we liever niet zien gezien ze meer dan eens slechte tegenreacties uitlokken.
Nou en? Ik zit op mijn main ook op een ander OS als daily driver. Dat is nu ook al 15 jaar het geval. Betekent niet dat ik niet weet wat windows is en hoe het werkt. Ook ik lees nieuws bijvoorbeeld.Daar komt nog eens bij dat de betreffende user blijkbaar al 20 jaar op een ander OS zit.
Jammer. Ik kon nog wel meekomen met een 0.Meer dan een -1 kan ik hier echt niet van maken.
Dan verschillen we daar van mening.
Jij stelt dat de updates van Windows een ramp zijn. Dat is pertinent onzin en dat is ook niet de kern van het artikel. Je overdrijft hier gigantisch. Ja er gaan zaken fout net als bij andere aanbieders.supersnathan94 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 13:09:
[...]
Oh ja? Het hele artikel gaat erover dat ik dus níet overdrijf.
Een mening breng je niet als feit en dan nog; een absolute hel is totaal niet passend en niet meer dan een flame die niet wordt onderbouwd. Als er dan nog even bij wordt vermeld men helemaal niet op het genoemde OS werkt (maar toeMaar het is een mening.
Je laat je leiden door je eigen mening en OS voorkeur ipv objectief naar de daadwerkelijke reactie te kijken zo te lezen. Dat blijkt ook uit je eerdere opmerkingen als "Ondertussen hoeven we echt niet meer te onderbouwen dat Microsoft updates een ramp zijn. Dat doen ze zelf praktisch iedere maand."
Nou dat is exact de kern van het artikel. Dat de status van microsoft updates zorgwekkend is. Dat mag je van mij nuanceren naar dat ik het chargeer, maar "gigantisch overdreven" is het gewoon niet en het feit dat je dit soort artikelen over Linux (waar dit echt bij lang na niet zo heftig is (Ik heb veel linux machines op verschillende platformen in beheer gehad en heb dit soort updates op de LTS releases echt nog nooit gezien)) en macOS gewoon niet ziet. Dat is geen mening, dat is gewoon een feit. En ja dat doen ze echt praktisch elke maand, want bijna (dit jaar is het al meer dan 50% geweest) iedere patch tuesday is er ondertussen wel weer iets van behoorlijke significantie.Bor schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 13:22:
[...]
Jij stelt dat de updates van Windows een ramp zijn. Dat is pertinent onzin en dat is ook niet de kern van het artikel. Je overdrijft hier gigantisch. Ja er gaan zaken fout net als bij andere aanbieders.
Een mening breng je niet als feit en dan nog; een absolute hel is totaal niet passend en niet meer dan een flame die niet wordt onderbouwd. Als er dan nog even bij wordt vermeld men helemaal niet op het genoemde OS werkt (maar toe
Je laat je leiden door je eigen mening ipv objectief naar de daadwerkelijke reactie te kijken zo te lezen. Dat blijkt ook uit je eerdere opmerkingen als "Ondertussen hoeven we echt niet meer te onderbouwen dat Microsoft updates een ramp zijn. Dat doen ze zelf praktisch iedere maand."
maar goed. zoals ik al zei agree to disagree. jij vind het een -1, ik kan er nog wel een 0 in zien. laten we vooral de discussie verder weer op mismoderaties houden.
Dit is toch gewoon een ontopic reactie inclusief onderbouwing en linkjes?
Jij maakt mij niet wijs dat jij privé en / of zakelijk elke maand grote issues met Windows updates ervaart. Je overdrijft wel degelijk en laat je eigen OS voorkeur mogelijk te zwaar meewegen i.p.v. objectief naar de niet onderbouwde reactie in kwestie te kijken.supersnathan94 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 13:28:
[...]
Nou dat is exact de kern van het artikel. Dat de status van microsoft updates zorgwekkend is. Dat mag je van mij nuanceren naar dat ik het chargeer, maar "gigantisch overdreven" is het gewoon niet en het feit dat je dit soort artikelen over Linux (waar dit echt bij lang na niet zo heftig is (Ik heb veel linux machines op verschillende platformen in beheer gehad en heb dit soort updates op de LTS releases echt nog nooit gezien)) en macOS gewoon niet ziet. Dat is geen mening, dat is gewoon een feit. En ja dat doen ze echt praktisch elke maand, want bijna (dit jaar is het al meer dan 50% geweest) iedere patch tuesday is er ondertussen wel weer iets van behoorlijke significantie.
maar goed. zoals ik al zei agree to disagree. jij vind het een -1, ik kan er nog wel een 0 in zien. laten we vooral de discussie verder weer op mismoderaties houden.
Ik heb ervaring met verschillende OSsen in grote tot zeer grote omgevingen en zie dat issues eigenlijk overal wel voorkomen; desktops, servers, netwerk apparatuur etc; niets is uitgezonderd. Dat ligt denk ik veel dichter bij de realiteit. Zie ook andere reacties onder het item die dat aankaarten.
Een +0 voor een comment over een alternatief OS waarmee alle issues in het artikel teniet worden gedaan is toch wel een +1 waard?
Idem voor aiDisCus in 'Windows-updates onder druk door tempo, complexiteit en minder kwaliteitscontrole' copilot is toch onderdeel van SaaS en de genoemde bezwaren op zijn minst relevant.
[ Voor 30% gewijzigd door Dekar op 03-04-2026 14:27 ]
The Beauty of the House is immeasurable; its Kindness infinite
Ook Linux heeft issues met o.a. updates, dat doet dus niet alle issues teniet. Daarbij is het weer de zoveelste "kies Linux" reactie onder een item over een Microsoft product; het voegt niet zo veel toe en ik merk dat diverse mensen dergelijke reacties irritant beginnen te vinden. De diverse usecases waarna je verwijst noem je niet. Ik kan een 0 wel begrijpen.Dekar schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 14:25:
Dekar in 'Windows-updates onder druk door tempo, complexiteit en minder kwaliteitscontrole'
Een +0 voor een comment over een alternatief OS waarmee alle issues in het artikel teniet worden gedaan is toch wel een +1 waard?
[ Voor 3% gewijzigd door Bor op 03-04-2026 14:31 ]
"Install Linux, problem solved" is een meme die ondertussen al legaal mag drinken, en er zijn genoeg situaties te bedenken waarin het geen oplossing is. Zoals Bor ook aangeeft komt die ook bij vrijwel elk artikel over een probleem met een MS-product/dienst terug.Dekar schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 14:25:
Dekar in 'Windows-updates onder druk door tempo, complexiteit en minder kwaliteitscontrole'
[ Voor 11% gewijzigd door Dekar op 03-04-2026 15:11 ]
The Beauty of the House is immeasurable; its Kindness infinite
Voor mij komt de reactie min of meer ook als een ""Install Linux, problem solved" post over zoals we al (te) veel zien. Ik snap de 0 wel. Een -1 vind ik in deze vorm dan weer te streng.
Op deze manier is het vooral reclame voor Mint. Als je was begonnen met: Als je zoveel problemen hebt met Windows dan is het aan te bevelen om over te stappen op een ander OS.Dekar schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 15:08:
De reactie is op iemand die alle bloatware van W11 benoemt, en de slechte kwaliteit van de Windows updates. Linux Mint is vele malen stabieler gebleken de afgelopen paar jaar. Ik snap de aversie niet tegen een "Tweaker" georiënteerd advies voor een alternatief OS. Ik heb wellicht de boot gemist in de meme-wereld omtrent Linux. Wel jammer dat een dergelijk comment als ongepast wordt bestempeld, want in mijn optiek is het een relevante toevoeging voor mensen die tegen vergelijkbare dingen aanlopen.
Of zoiets dan. Tenminste, zo zou ik het doen.
Dat deden we vroeger tenminste omdat we niet wilden hebben dat al die Gentoo-liefhebbers weer allemaal over je heen kwamen wandelen.
Dat zit wel Schnorr.
Met alle respect, maar het feit dat er een diepduik achtergrond artikel over wordt geschreven over deze issues met Windows en niet over die van Linux en/of macOS (waar ook zeker wel een en ander op aan te merken is, maar gewoon niet op deze manier) geeft al aan dat er gewoon iets aan de hand is. Dus objectief is zo'n observatie zeker wel te staven aan het feit dat we het er hier gewoon over hebben en dat de redactie uitgebreid onderzoek doet naar de oorzaak.Bor schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 15:13:
Een erg objectieve observatie is dat met de gegeven informatie ook niet.
Windows updates is een groot ding wat voor heel veel bedrijven verstoring kan geven (heb er zelf bij klanten ook al meermaals 1 meegemaakt in de afgelopen paar jaar) wat echt veel geld kost. Microsoft erkent dan ook gewoon dat dit beter moet.
Windows updates hebben aantoonbaar een grotere impact wanneer ze misgaan, omdat ze vaker verplicht, gebundeld en systeemkritisch zijn. Linux (Mint) gebruikt een meer modulaire en controleerbare update-aanpak, waardoor problemen doorgaans minder system-wide en beter beheersbaar zijn. Dat betekent niet per se dat er meer bugs zijn in Windows, maar wel dat de impact en zichtbaarheid van fouten groter is.
Dat bij jou een mint systeempje ongeveer net zo (on)stabiel is, is ook gewoon puur anekdotisch, terwijl de objectieve observatie gewoon is dat er ieder jaar een stuk of 10 artikelen verschijnen over grote issues met windows updates en ongeveer 0 als het gaat om kernel updates of andere belangrijke systemen van Linux. Iedereen weet dat een nvidia driver een keer stuk gaat, maar dat is wat anders dan dat je gewoon je systeem niet meer inkomt doordat een bitlocker z'n keys kwijt is.
anyways. Ik vind het gewoon niet terecht dat je zegt dat we het niet objectief kunnen aantonen terwijl de artikelen er al een hele tijd niet mals over zijn en dan vervolgens aankomt met "ja maar mijn linux mint machine is net zo (onstabiel)". totaal niet vergelijkbaar, want het ging helemaal niet om stabiliteit van de machine. Het gaat om daadwerkelijke impact van issues en de schaalgrote en frequenties waarbij dit nu in Windows gebeurt is gewoon groot. Te groot wat mij (en anderen ook) betreft
Anyways. Ik zal er verder niet meer over beginnen. niet het topic er voor.
ik vraag me toch af hoe dit dan offtopic is?
niet heel lang, maar ik zie ook een ongewenste waardering. dat lijkt mij een fout.
Naast het marktaandeel dat bij bv Linux op de desktop gewoon marginaal in (helaas) en wat voor veel media al reden is om er niet of minder over te publiceren bedoel je? Je kijkt veel te smal en te gekleurd naar dit onderwerpsupersnathan94 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 21:23:
[...]
Met alle respect, maar het feit dat er een diepduik achtergrond artikel over wordt geschreven over deze issues met Windows en niet over die van Linux en/of macOS (waar ook zeker wel een en ander op aan te merken is, maar gewoon niet op deze manier) geeft al aan dat er gewoon iets aan de hand is.
Anyway, de score staat inmiddels redelijk stevig op de best passende score en daarmee is dit punt wel afgesloten.
[ Voor 5% gewijzigd door Bor op 03-04-2026 21:36 ]
[ Voor 12% gewijzigd door Bor op 03-04-2026 21:42 ]
De halve wereld draait op Linux Bor, dat weet jij ook. Linux is o.a. dankzij android het grootste operating system ter wereld met een fikse marge. Ook vrijwel alle cloud servers draaien op Linux.Bor schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 21:35:
[...]
Naast het marktaandeel dat bij bv Linux op de desktop gewoon marginaal in (helaasl bedoel je? Je kijkt veel te smal en te gekleurd naar dit onderwerp
Anyway, de score staat inmiddels redelijk stevig op de best passende score en daarmee is dit punt wel afgesloten.
Alleen vergelijken met windows desktop is nou niet echt nuttig. Die windows updates raken ook Windows servers. Het gaat om impact op de wereld als er iets stuk gaat. Als er een linux update half Azure omver trekt is dat wereldnieuws.
Mja, gevalletje misinterpretatie denk ik. Hij heeft wel een punt, maar niet op de juiste vraag.Bor schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 21:39:
djwice in 'Google introduceert Gemma 4 voor lokaal gebruik, nieuwe opensourcelicentie' is geen +2 maar zoals de reactie er onder al aangeeft niet juist. Een 0 is dan de juiste score. Als je meegaat in de scheve interpretatie is het max een +1.
Waarmee het een irrelevant antwoord is. Een 0 dus ipv +2.supersnathan94 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 21:43:
[...]
Mja, gevalletje misinterpretatie denk ik. Hij heeft wel een punt, maar niet op de juiste vraag.
Nee, want de vraag staat er wel. de suggestie wordt gewekt dat er geen optie is voor 16gb VRAM kaarten, omdat er geen 12B model is, maar daar zijn dus andere modellen voor die vergelijkbaar presteren. Het E4B model past namelijk namelijk gewoon in volle FP16 in 15GB. de 31B kun je ook gewoon op 16GB draaien als je een beetje je best doet:Bor schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 21:50:
[...]
Waarmee het een irrelevant antwoord is. Een 0 dus ipv +2.
+2 is het niet, maar incorrect is het eigenlijk ook niet.On 16GB with the dense 31B model you can still run decent context with IQ3 or Q3_K quantization
Nou, eigenlijk niet. Die vraag staat er helemaal niet.
Daar gaat dus de interpretatie fout waardoor het antwoord niet aansluit bij de vraag zoals ook een reactie aanduidt. Een 0 is de best passende score.
[ Voor 5% gewijzigd door Bor op 04-04-2026 10:11 ]
Is in mijn ogen niet informatief en dus geen +2.
batjes in 'VS-wet dreigt ASML-export van immersiemachines naar China af te knijpen'
Is in mijn ogen redelijk informatief, heeft helaas niks meer met het artikel te maken. Dus ook geen +2.
DR!5EQ in 'VS-wet dreigt ASML-export van immersiemachines naar China af te knijpen'
Deels GR materiaal, maar sowieso geen +2.
Lord Anubis in 'VS-wet dreigt ASML-export van immersiemachines naar China af te knijpen'
Sowieso vond ik dit al geen +2, maar de zin "Maar ja, zal wel weer een min1 krijgen zoals ik dit de vorige keer ook al schreef." zorgt al helemaal voor een punt aftrek.
klakkie.57th in 'VS-wet dreigt ASML-export van immersiemachines naar China af te knijpen'
mac1987 in 'VS-wet dreigt ASML-export van immersiemachines naar China af te knijpen'
willieverhoef in 'VS-wet dreigt ASML-export van immersiemachines naar China af te knijpen'
Ook geen +2.
CAPSLOCK2000 in 'Vlaanderen stelt leeftijdsgrens van 13 jaar in voor 'schadelijke sociale media''
Tja, ik vind dan de reacties waar die op was absoluut geen +1. Het probleem van dat er geen privacy vriendelijke manier is momenteel om het te implementeren bagatelliseren door dat je het dan maar niet moet gebruiken. Dan sta je buiten een significant gedeelte van de samenleving ja.kodak schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 11:21:
Je mede-tweaker extreem verwijten dat die mensen zegt de samenleving te verlaten en zich op slachtoffers richt, omdat je het zelf niet eens bent met een mogelijke keuze, is nmm geen behoorlijke manier van reageren.
CAPSLOCK2000 in 'Vlaanderen stelt leeftijdsgrens van 13 jaar in voor 'schadelijke sociale media''
De reactie van Capslock2000 is naar mijn mening een +1 waard, duidelijke voorbeelden en hij gaat beslist niet over de scheef. Waar hij op reageert, vind ik, in tegenstelling tot jou, ook een +1 waard. Ik ben het er niet mee eens, maar dat mag niet meetellen.Sissors schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 12:03:
[...]
Tja, ik vind dan de reacties waar die op was absoluut geen +1. Het probleem van dat er geen privacy vriendelijke manier is momenteel om het te implementeren bagatelliseren door dat je het dan maar niet moet gebruiken. Dan sta je buiten een significant gedeelte van de samenleving ja.
Zowel het niet eens zijn met een mogelijke oplossing als het wijzen op een mogelijke oplossing zijn meningen en geen redenen om een mede-tweaker maar negarief verwijten te maken dat de mede-tweaker de persoon is die mensen buiten de samenleving zet of zich op slachtoffers richt. Nergens stelt de tweaker dat mensen geen andere keuze hebben, alle sociale media maar moeten verlaten of dat er geen alternatief is. Dat maakt het verwijten alsof de tweaker dat wel doet en uit is op de genoemde uitwerking een selectieve negatieve manier van verwijten en daarmee geheel verwerpelijk.Sissors schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 12:03:
[...]
Tja, ik vind dan de reacties waar die op was absoluut geen +1. Het probleem van dat er geen privacy vriendelijke manier is momenteel om het te implementeren bagatelliseren door dat je het dan maar niet moet gebruiken.
Bij sommige reacties gaan mijn haren ook overeind staan, maar het is ontopic al ben ik het zeker niet mee eens.Sissors schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 12:40:
Ik denk dat de enige reden dat hij op +1 staat, is meningmods van mensen die toch social media niet belangrijk vinden. En juist dat zou niet mee moeten spelen. Het is een drogredenering die je anders overal wel op kan toepassen.
Hoewel ik een +1 verdedigbaar vind zijn zeer overtrokken vergelijkingen als "Generaties voor ons konden ook leven met vervuild drinkwater en iedere winter hongersnood waarbij de helft van je jonge kinderen dood ging." natuurlijk bijzonder zwak wat al tegen de irrelevant aanschurkt als het dat al niet is. Ik kan mij dus ook voorstellen dat mensen voor de 0 gaan.Aldy schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 12:37:
[...]
De reactie van Capslock2000 is naar mijn mening een +1 waard, duidelijke voorbeelden en hij gaat beslist niet over de scheef. Waar hij op reageert, vind ik, in tegenstelling tot jou, ook een +1 waard. Ik ben het er niet mee eens, maar dat mag niet meetellen.
[ Voor 5% gewijzigd door Bor op 04-04-2026 12:52 ]
Misschien is het nuttig om nog even de reactie te lezen. Je verwijt Capslock dingen die er niet staan.kodak schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 12:47:
[...]
Zowel het niet eens zijn met een mogelijke oplossing als het wijzen op een mogelijke oplossing zijn meningen en geen redenen om een mede-tweaker maar negarief verwijten te maken dat de mede-tweaker de persoon is die mensen buiten de samenleving zet of zich op slachtoffers richt. Nergens stelt de tweaker dat mensen geen andere keuze hebben, alle sociale media maar moeten verlaten of dat er geen alternatief is. Dat maakt het verwijten alsof de tweaker dat wel doet en uit is op de genoemde uitwerking een selectieve negatieve manier van verwijten en daarmee geheel verwerpelijk.
Ik denk dat Capslock hiermee wil zeggen dat je de vooruitgang niet kunt tegenhouden en dat je niet kunt stellen dat we zonder socialmedia kunnen omdat we dit vroeger ook niet hadden. Zelf heb ik het zo verwoord:Bor schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 12:51:
[...]
Hoewel ik een +1 verdedigbaar vind zijn zeer overtrokken vergelijkingen als "Generaties voor ons konden ook leven met vervuild drinkwater en iedere winter hongersnood waarbij de helft van je jonge kinderen dood ging." natuurlijk bijzonder zwak wat al tegen de irrelevant aanschurkt als het dat al niet is. Ik kan mij dus ook voorstellen dat mensen voor de 0 gaan.
Aldy in 'Vlaanderen stelt leeftijdsgrens van 13 jaar in voor 'schadelijke sociale media''
Er staat geen enkele nuance bij het letterlijke verwijten "Je zegt eigenlijk dat mensen de maatschappij dan maar moeten verlaten.' en "Daarnaast staat me niet aan dat je de verantwoordelijkheid bij de slachtoffers neerlegt". De reactie doet geen enkele moeite de opmerking van de mede-tweaker anders op te vatten dan op een negatieve manier en de stelt de mede-tweaker negatief verantwoordelijk voor gevolgen terwijl deze enkel wijst op een mogelijke oplossing die deze als mogelijkheid ziet. Als iemand geen verwijten wil maken dan hoort dat voorkomen te worden door het niet te doen of duidelijk te nuanceren. Het doel van modereren is niet om mede-tweakers de hand boven het hoord te houden als die meerdere negatieve verwijtende teksten schrijven om een eigen standpunt belangrijker te vinden.
Laat ik het zo zeggen, als er straks weer iets komt over Chat control, en ik schrijf: Je hoeft geen chat apps te gebruiken, dan heb je nergens last van, en vroeger hadden we die ook niet. Dan kan ik zo hoog of laag springen als ik wil in dit topic, die reacties komt vast te staan op -1.Aldy schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 12:50:
[...]
Bij sommige reacties gaan mijn haren ook overeind staan, maar het is ontopic al ben ik het zeker niet mee eens.
Hoezo is dat een verwijt? Dat is toch ongeveer hoe het er voor staat voor veel mensen?kodak schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 11:21:
Je mede-tweaker extreem verwijten dat die mensen zegt de samenleving te verlaten en zich op slachtoffers richt, omdat je het zelf niet eens bent met een mogelijke keuze, is nmm geen behoorlijke manier van reageren.
Ik vind het juist niet sterk om te zeggen dat de oplossing voor het probleem is dat je simpelweg geen social media moet gebruiken. Social media zijn erg belangrijk in onze maatschappij, net zoals sociaal gedrag altijd heel belangrijk is geweest voor mensen. Leuk of niet, je ontkomt er niet aan in deze maatschappij zonder een hoop op te moeten geven.
This post is warranted for the full amount you paid me for it.
Ik vind het dan weer overdreven om te zeggen dat je maar gewoon geen social media moet gebruiken als je het er niet mee eens bent. Sociaal contact is een primaire behoefte, net als eten en drinken. Als je eenmaal gewend bent aan moderne sociale media is teruggaan naar vroeger haast niet mogelijk. Sommige vormen opgeven of minder gebruiken kan nog wel, maar helemaal zonder is haast onmogelijk. Al is het maar omdat je altijd afhankelijk bent van wat andere mensen doen.Bor schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 12:51:
[...]
Hoewel ik een +1 verdedigbaar vind zijn zeer overtrokken vergelijkingen als "Generaties voor ons konden ook leven met vervuild drinkwater en iedere winter hongersnood waarbij de helft van je jonge kinderen dood ging." natuurlijk bijzonder zwak wat al tegen de irrelevant aanschurkt als het dat al niet is. Ik kan mij dus ook voorstellen dat mensen voor de 0 gaan.
De wereld gaat verder en wat ooit heel gewoon was is dat tegenwoordig niet meer.
Dan gaan we van sociaal contact naar sociale media (wat sowieso niet altijd hetzelfde is) naarCAPSLOCK2000 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 16:00:
[...]
Ik vind het dan weer overdreven om te zeggen dat je maar gewoon geen social media moet gebruiken als je het er niet mee eens bent. Sociaal contact is een primaire behoefte, net als eten en drinken.
hongersnood waarbij de helft van je jonge kinderen dood ging.
Tja...
Je legt je visie hier duidelijker en zonder gigantisch overtrokken scheve vergelijkingen uit dan in de reactie die werd aangehaald.
[ Voor 12% gewijzigd door Bor op 04-04-2026 17:12 ]
Het is geen toeval dat het /social/ heet, dat weet jij ook wel. Social media springen in op onze behoefte aan contact met andere mensen.Bor schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 17:07:
Dan gaan we van sociaal contact naar sociale media (wat sowieso niet altijd hetzelfde is) naar
Ik vind het geen gigantisch overtrokken scheve vergelijkingen. Zaken zijn nooit exact hetzelfde bij vergelijkingen, ik haal grote onderwerpen als "honger" er juist bij omdat er nogal wat mensen zijn die onderschatten hoe sterk de behoefte aan sociaal contact is.Je legt je visie hier duidelijker en zonder gigantisch overtrokken scheve vergelijkingen uit dan in de reactie die werd aangehaald.
Dan krijgen we van die opmerkingen als "dan gebruik je het toch gewoon niet". Dat is als iemand met honger proberen uit te leggen waarom we niet naar McDonalds gaan maar morgen een paar spruitjes gaan eten. Je kan wel rationalizeren dat McD niet gezond is maar dat kan niet op tegen een gevoel van honger. Eerst veel eten, gezond eten komt later wel. Zo ook met Social Media, zolang mensen hongerig zijn wint kwantiteit het van kwaliteit. Ik ben helemaal voor gezond eten, maar als je niet snapt waarom McD zo populair is dan ga je niemand overtuigen, zeker niet met "gewoon niet doen".
En zelfs als het overdreven is dan is het nog geen probleem. Overdrijving is een heel normaal stijlfiguur Reacties worden heel saai als ze als Wikipedia-artikelen geschreven worden. Niemand gaat mijn tekst lezen alsof mensen dood hongeren als ze geen social media hebben. De meeste mensen snappen zo'n vergelijking wel.
[ Voor 4% gewijzigd door Bor op 04-04-2026 19:44 ]
Wie helpt?
[ Voor 40% gewijzigd door Bor op 05-04-2026 15:37 ]
Ik had je motivatie in eerste instantie niet gelezen; dit is geen semi GR, maar een gewone GR. Alleen al om die reden een +0.Bor schreef op zondag 5 april 2026 @ 15:28:
SB[NL] in ''DeepSeek V4 draait op Huawei-chips en omzeilt afhankelijkheid Nvidia'' is geen +3 of +2. Hoger dan een 0 kom ik eerlijk gezegd niet. Het is een semi GR "what about". Daarbij is Deepseek meerdere keren rond de genoemde punten in de media geweest.
Wie helpt?
Is dit echt een +2 of zelfs +3 waard? Zelf kom ik niet veel verder dan een 0 eigenlijk...
Virussen? Scan ze hier!
Laten we ons concentreren op reacties die op de foute score beland zijn en niet op verdwaalde foute moderaties. Geef het systeem ook even de tijd en meld een reactie niet direct bij de eerste foute moderatie. Daarnaast zijn eventuele sancties altijd aan de crew; het is dus niet nodig zelf al een passende sanctie te gaan vermelden.
Door op de datum en tijd van een reactie te klikken krijg je een directe link er naar toe. Plak deze gewoon in je bericht en de forumsoftware zet deze om in een makkelijk leesbaar linkje.
Zie je een mooie reactie die een +3 verdient? Meldt deze dan aan in Het grote +3 posts topic
Modqueue (ongemodde reacties): http://tweakers.net/reacties/modoverzicht/
Overleg over moderatiescores: Het topic voor twijfelgevallen bij moderaties
ModFAQ: https://tweakers.net/info/faq/karma/#tab:1-2