Bundin schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 00:52:
[...]
Geen en dan komen we bij het stukje waar ik het mee eens ben: binnen de EU lopen we achter qua ontwikkelingen in de techsector. Zulke dominante partijen zijn er momenteel niet. Of ken jij ze wel en hadden ze aan de lijst toegevoegd moeten worden?
Nee. Maar dat maakt de wetgeving echt letterlijk gemaakt om deze Amerikanen in te perken. Daar is niets aan gelogen. De grenzen zijn zo opgesteld dat Amazon hier net onder valt en europese partijen niet.
Maar los van DMA poortwachters worden ook Europese bedrijven aangepakt wanneer ze regels overtreden. Air France-KLM is een voorbeeld (corona staatssteun). Een onderzoek naar IKEA's belastingontwijking loopt al jaren.
klm airfrance is een bedrijf wat we tien jaar geleden gewoon al hadden moeten droppen. Dat bedrijf hangt aan elkaar van staatssteun. Dat beetje extra in coronatijd en daar dan een onderzoek naar doen zet echt geen zoden aan de dijk op het totaal.
[
Er is geen uniform Europees belastingbeleid, daar vind ik vanalles van maar dat is wat het is. Overigens is dat in de VS niet anders, corporate tax rates verschillen tussen staten. Een
initiatief om een wereldwijd minimum% vast te leggen is door de EU onderschreven, de VS doet echter niet mee na een decreet van Trump. Dus ja... is de EU dan het grote probleem?
Binnen de EU, ja. Daarbuiten? i really don’t care. Hebben we helemaal niks over te zeggen.
Structureel je gedrag niet aanpassen na meerdere signalen dat je manier niet de juiste is, is dan het onderliggende probleem, nietwaar? En het gaat niet om de verkondigde mening, maar om de manier waarop die wordt neergezet: brengen als feit en niet onderbouwen. Nogmaals: wie stelt, bewijst. Voor mij zou dit een 0 geweest zijn, maar als deze username dit al vaker zo gedaan zou hebben, mag een -1 van mij op een gegeven moment ook. Ongefundeerd dingen roepen is niet gelijk aan meedoen aan een discussie. Dat kan een keer gebeuren, krijg je een keer een 0 of -1. Dat structureel doen is zeker verdedigbaar ongewenst te noemen.
Deels heb je een punt. Dat er iets ander moet staat buiten kijf, maar een klein beetje algemene alternatieve kennis, verwacht ik ook wel een beetje van mijn mede tweakers. Objectief is een 0 gewoon een 0 ook al is het steeds dezelfde persoon. Er zijn een aantal zaken/mensen waar ik ook wel een beetje klaar mee ben en die krijgen ook gewoon keurig een objectieve score.
- EC: Google doet aan concurrentievervalsing, hier is een voorstel voor Google om het probleem op te lossen, we verwachten dat alleen het afstoten van de advertentiebusiness genoeg zal zijn om compliant te worden. Oh en hier zijn de onderliggende documenten.
- Google: we willen wel wat aanpassen, maar niet afstoten, een tegenvoorstel ligt op je bureau. En we gaan in beroep want we vinden dat de belangen van ons en onze klanten worden geschaad.
- Heloise: "Het is hún [Google] succes en de huidige EU (EC) is er vooral op uit om Google, samen met alle andere grote niet-EU bedrijven te beschadigen waar maar mogelijk. Bovendien is het uiteindelijk ook nog eens aan de rechter om hier een oordeel over te geven. Alles alleen om hun eigen falen op industriebeleid in het algemeen, en technologische ontwikkelingen in het bijzonder, maar ook defensie, te verhullen."
Heloises punt blijkt niet uit de onderliggende publicaties vanuit de EC, maar wordt wel als feit gebracht. Maar zelfs als je een "ik vind" toevoegt, mag best verwacht worden dat je even toelicht waarom je dat precies vindt, dus een stukje onderbouwing. Anders is het alsnog een losse opmerking waar anderen dan niet gek veel mee kunnen. En dat voegt dan weer niks toe.
Nee dat zal de EU ook zeker niet gaan bekennen natuurlijk. En al helemaal niet op schrift. Maar wat daar staat zijn een aantal dingen echt niet van gelogen.
Maar ists meer duiding en overtuiging mag wel. Heb even wat verder zitten kijken naar andere reacties, maar ik snap wel dat de inhoud “een beetje” mist.
De mening hebben is best, maar onderbouw hem wel. @
Heloise op veel vlakken zijn win het wel redelijk met elkaar eens, maar ik zie ook wel waar je dan net niet doorpakt en inhoudelijk ook met een steekhoudend argument komt. Er zijn zeker wel bronnen die je kunt gebruiken daarvoor. Kijk eens naar onderzoek van ITIF, ECIPE en ook CEPA. Geeft je voor een volgende keer misschien een wat stevigere basis.
Dan lijkt het me ook goed om het hier dan verder bij te houden denk ik. Volgens mij is er wel genoeg gezegd.