Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum
wiseger in 'Meta past tijdlijnen Facebook en Instagram aan na uitspraak Nederlandse rechter'
wiseger in 'Meta past tijdlijnen Facebook en Instagram aan na uitspraak Nederlandse rechter'
Wat is aan deze berichten ongewenst? Ik heb gewoon met iemand een discussie, we hebben duidelijke punten over en weer. Nu lijkt hij te stoppen, omdat zijn reacties met -1 gemodereerd worden. Jammer.
Zijn eerste twee reacties zijn van de -1 af, de derde nog niet.CH4OS schreef op woensdag 24 december 2025 @ 14:20:
Wat is aan deze berichten ongewenst? Ik heb gewoon met iemand een discussie, we hebben duidelijke punten over en weer. Nu lijkt hij te stoppen, omdat zijn reacties met -1 gemodereerd worden. Jammer.
Als hij dan dit gaat posten snap ik de -1 weer wel: wiseger in 'Meta past tijdlijnen Facebook en Instagram aan na uitspraak Nederlandse rechter'
"If you lose your left arm your right arm will be left."
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
"I don't need oxygen, I only need O2."
Dat die laatste post aftrekt krijgt vanwege moderatie, snap ik. Al is het bericht sowieso weinig toevoegends anders dan om aan te geven dat hij de discussie wilt stoppen en dus een 0, dan zou ik er vervolgens niet nog eens een punt van aftrekken vanwege moderatie. Dat vind ik wel zwaar hoor.Meg schreef op woensdag 24 december 2025 @ 15:20:
Als hij dan dit gaat posten snap ik de -1 weer wel: wiseger in 'Meta past tijdlijnen Facebook en Instagram aan na uitspraak Nederlandse rechter'
Dat hij aangeeft te stoppen is inderdaad een 0, maar omdat hij vervolgens alleen maar negatief begint te praten is de -1 niet te streng.CH4OS schreef op woensdag 24 december 2025 @ 16:08:
[...]
Dat die laatste post aftrekt krijgt vanwege moderatie, snap ik. Al is het bericht sowieso weinig toevoegends anders dan om aan te geven dat hij de discussie wilt stoppen en dus een 0, dan zou ik er vervolgens niet nog eens een punt van aftrekken vanwege moderatie. Dat vind ik wel zwaar hoor.
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
Dicebar in 'VS legt inreisverbod op aan Thierry Breton om 'censuur' op techplatforms'
Vervolgens wakkert dat alleen maar offtopic algemene discussie over opvattingen van democratie aan. Zoals
siggy in 'VS legt inreisverbod op aan Thierry Breton om 'censuur' op techplatforms'
[ Voor 19% gewijzigd door kodak op 24-12-2025 17:21 ]
Dit soort ongefundeerde en niet-onderbouwde beschuldigingen lijken me bepaald geen +2 waard....
Virussen? Scan ze hier!
Ik vind het een +3 waard, maar heb -1 gegeven omdat het beter past.wildhagen schreef op woensdag 24 december 2025 @ 17:30:
Rogers in 'VS legt inreisverbod op aan Thierry Breton om 'censuur' op techplatforms'
Dit soort ongefundeerde en niet-onderbouwde beschuldigingen lijken me bepaald geen +2 waard....
Bitmaster in 'Interpol arresteert 574 mensen bij cybercriminaliteitsoperatie in Afrika'
Bitmaster in 'Interpol arresteert 574 mensen bij cybercriminaliteitsoperatie in Afrika'
Tweede staat op een betere score, die eerste is een -1 waard in mijn ogen.Bitmaster schreef op woensdag 24 december 2025 @ 19:41:
Ik vind het wat overdreven dat ik hier twee keer -1 krijg, kunnen deze anders op 0 gezet worden? Thanks!
Thanks. Ik kan op zich wel begrijpen dat het voor anderen een -1 waard kan zijn. Maar ik vraag me in dat bericht wel iets af dat on-topic is (wat de straffen dan zijn voor cybercrime in Afrika), maar vervolgens krijg ik +1 vangende reacties die daar geen antwoord op geven en vooral ingaan op Nederland. Dus ergens voelt dat krom.Meg schreef op woensdag 24 december 2025 @ 19:45:
Tweede staat op een betere score, die eerste is een -1 waard in mijn ogen.
Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/
Je staat nu op +0. Maar de -1 kan ik wel begrijpen zonder enige bron.
Waarom? En zijn toch al veel.artikelen hier op tweakers geweest over de lage kwaliteit en oude techniek en maar uitlopen van de planningen bij deze chip bouwer, zelfs intel shopt er zelf niet.Meg schreef op donderdag 25 december 2025 @ 15:54:
[...]
Je staat nu op +0. Maar de -1 kan ik wel begrijpen zonder enige bron.
Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/
Ik lees niet alle artikelen en zou een bron sowieso waarderen.djwice schreef op donderdag 25 december 2025 @ 16:00:
[...]
Waarom? En zijn toch al veel.artikelen hier op tweakers geweest over de lage kwaliteit en oude techniek en maar uitlopen van de planningen bij deze chip bouwer, zelfs intel shopt er zelf niet.
Misschien dat mensen het niet willen horen maar dit is toch niet “ongewenst” en dus -1 ?
Edit: inmiddels hersteld, maar er wordt weer flink met emotie gemodereerd ipv op de inhoud.
[ Voor 18% gewijzigd door Donstil op 25-12-2025 23:36 ]
My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans
Ah ok, ik ga er eigenlijk blind van uit dat mensen die een artikel over intel lezen op tweakers ook de andere artikelen over intel gelezen hebben afgelopen half jaar. En ik dat dus als kennis mocht veronderstellen.Meg schreef op donderdag 25 december 2025 @ 16:05:
[...]
Ik lees niet alle artikelen en zou een bron sowieso waarderen.
Er lijkt een deel te ontbreken, maar dat zou m.i. dan een score van 0 moeten opleveren. Lijkt me hoe dan ook geen troll.
Nee en soms lees ik iets en ben ik 30 seconden later alweer vergeten wat ik las.djwice schreef op donderdag 25 december 2025 @ 23:12:
[...]
Ah ok, ik ga er eigenlijk blind van uit dat mensen die een artikel over intel lezen op tweakers ook de andere artikelen over intel gelezen hebben afgelopen half jaar. En ik dat dus als kennis mocht veronderstellen.
Gymnasiast schreef op donderdag 25 december 2025 @ 23:42:
theduke1989 in 'Fairphone trekt Fairphone 4-update in na klachten over gebrickte telefoons'
Staat op +0 nu.
Er lijkt een deel te ontbreken, maar dat zou m.i. dan een score van 0 moeten opleveren. Lijkt me hoe dan ook geen troll.
cptbuttlick in 'JerryRigEverything: accu's Samsung TriFold zijn te dun voor trekstrips' is ook niet ongewenst.
[ Voor 35% gewijzigd door Bor op 26-12-2025 14:28 ]
[ Voor 9% gewijzigd door Bor op 26-12-2025 15:30 ]
Kritiek op de tester of testmethode lijkt steevast -1 te krijgen. Daar lijkt meer aan de hand.
bzuidgeest in 'Apple gaat ook in Brazilië alternatieve appwinkels toelaten op de iPhone'
Verder valt op dat de hele draad uit selectief modereren bestaat. Houding x krijgt steeds vele minpunten naar irrelevant, houding y steeds pluspunten. Er lijken nogal wat moddererende tweakers actief die de modregels niet zo nauw nemen.
De goed verkopende AAA games tonen bovendien aan dat dit niet klopt.
[ Voor 12% gewijzigd door Bor op 28-12-2025 10:04 ]
[ Voor 21% gewijzigd door dmantione op 28-12-2025 13:24 ]
Er waren daar inderdaad een aantal onterechte -1 aan het begin van die thread, die staan nu goed. Verderop in de thread wordt het niveau (aan beide kanten) bedenkelijk.dmantione schreef op zondag 28 december 2025 @ 13:23:
Ik wil bezwaar maken tegen de moderatie die mijn reacties ten deel vallen, die ik heb in deze in de discussie met Bor: Mijn reacties zijn on-topic, onderbouwd en ik heb het vuile werk gedaan om bronnen te zoeken die mijn standpunt onderbouwen. Het is ongepast dat mijn reacties hier op -1 worden gemodereerd.
Mwah, ik mis wat er informatief aan deze open deuren is. Een +1 is de best passende score. De +2 komt niet overeen met de richtlijnen in mijn ogen om over de meerdere +3's maar te zwijgen.RoD schreef op zondag 28 december 2025 @ 14:24:
[...]
Van mij mag die gewoon op +2, een mismod is het iig niet.
[ Voor 21% gewijzigd door Bor op 28-12-2025 20:14 ]
Dat kan maar zo lang het ontopic en relevant is zou dat geen negatieve moderatie mogen opleveren. Jij hebt in ieder geval geen reactie geplaatst die een -1 zou mogen krijgen.dmantione schreef op zondag 28 december 2025 @ 14:27:
Is prima zo, ik kan mij voorstellen dat lezers verderop in zo'n lange 1-op-1 discussie verveeld raken, daar ging het niet om.
Met stellen dat games om verschillende redenen gekocht worden en een mening hebben over games staat er in de reactie inhoudelijk niets bijzonders. Daarbij komt dat eerst beweren dat mensen om specifieke redenen games kopen om vervolgens te stellen dat mensen het om allerlei verschillende redenen kopen geen duidelijkheid is. En de mening is geen reden om te plussen.RoD schreef op zondag 28 december 2025 @ 14:24:
[...]
Van mij mag die gewoon op +2, een mismod is het iig niet.
Ik ben het met je eens in dit geval. De meerdere +3's lijken " mee eens " moderaties. Ik vind dit echt niet meer dan een +1. Deze reactie springt er niet uit wat betreft inhoud, onderbouwing of anderzijds.kodak schreef op zondag 28 december 2025 @ 15:54:
[...]
Met stellen dat games om verschillende redenen gekocht worden en een mening hebben over games staat er in de reactie inhoudelijk niets bijzonders. Daarbij komt dat eerst beweren dat mensen om specifieke redenen games kopen om vervolgens te stellen dat mensen het om allerlei verschillende redenen kopen geen duidelijkheid is. En de mening is geen reden om te plussen.
barbarbar in 'TransIP- en Combell-eigenaar koopt AI-tool waarmee klanten apps bouwen via chat'
dit is op de man en offtopic.
Daar mag ook wel wat nader gekeken worden wie 29x +2 en 4x +3 geeft voor offtopic reqgeren en op de man spelen over persoonlijk werk van een andere tweaker.whiner schreef op maandag 29 december 2025 @ 14:57:
Waarom krijgt deze een +2?
barbarbar in 'TransIP- en Combell-eigenaar koopt AI-tool waarmee klanten apps bouwen via chat'
dit is op de man en offtopic.
Helaas blijf je het probleem houden zolang mensen het moderatie systeem misbruiken en daar te weinig aan gedaan wordt.kodak schreef op maandag 29 december 2025 @ 16:12:
[...]
Daar mag ook wel wat nader gekeken worden wie 29x +2 en 4x +3 geeft voor offtopic reqgeren en op de man spelen over persoonlijk werk van een andere tweaker.
Absurd. Wmb had deze reactie al lang vast gezet moeten worden op 0. Waar is @Bor als je hem nodig hebt?kodak schreef op maandag 29 december 2025 @ 16:12:
[...]
Daar mag ook wel wat nader gekeken worden wie 29x +2 en 4x +3 geeft voor offtopic reqgeren en op de man spelen over persoonlijk werk van een andere tweaker.
[ Voor 5% gewijzigd door SgtElPotato op 29-12-2025 16:39 ]
Zucht...
Dat is inmiddels gedaan.SgtElPotato schreef op maandag 29 december 2025 @ 16:20:
[...]
Absurd. Wmb had deze reactie al lang vast gezet moeten worden op 0. Waar is @Bor als je hem nodig hebt?
Niets is onmogelijk voor de mens die het zelf niet hoeft te doen
Maar dat veranderd niets aan het systeem en het misbruik.
Klopt! Maar daar reageerde ik ook niet op.Meg schreef op maandag 29 december 2025 @ 16:48:
[...]
Maar dat veranderd niets aan het systeem en het misbruik.
Niets is onmogelijk voor de mens die het zelf niet hoeft te doen
Meg in 'Hoeveelheid zonne- en windstroom groeit in Nederland, maar overschot ook'
Met pas één moderatie is dat waarschijnlijk nog geen finale score.Meg schreef op maandag 29 december 2025 @ 17:49:
Help me herinneren dat ik in 2026 niet meer op de FP post, dit geen +0...
Meg in 'Hoeveelheid zonne- en windstroom groeit in Nederland, maar overschot ook'
Ik weet hoe het gaat hier.. mijn posts worden eigenlijk altijd op -1 of 0 gemodeerd ook als ze ontopic zijn.skimine schreef op maandag 29 december 2025 @ 17:51:
[...]
Met pas één moderatie is dat waarschijnlijk nog geen finale score.
djwice in 'TransIP- en Combell-eigenaar koopt AI-tool waarmee klanten apps bouwen via chat'
is toch gewoon antwoord op de vraag er boven.
Ik zie in dezelfde conversatie ook een stukje emotie mod, sommige +2 als ze "AI kan het niet, zeggen" of 0 als ze "AI kan het wel" zeggen.
djwice in 'TransIP- en Combell-eigenaar koopt AI-tool waarmee klanten apps bouwen via chat' is ook gewoon ontopic, het is immers best ver gevorderd als iemand zegt dat de code lijkt of code van een professional van 25 jaar terug. Dat het niet modern is, ok, maar tot niet zo lang geleden was dat ondenkbaar.
Er zijn wel meer posts die zeer eenzijdig (anti-AI) worden gemodereerd terwijl een hoop posts die iets negatiefs over AI zeggen een +2 krijgen. Mensen die over hun eigen ervaringen met nieuwe techniek schrijven zouden juist hoge scores moeten krijgen. Zoals gewoonlijk focus ik mij op posts die te laag krijgen.djwice schreef op maandag 29 december 2025 @ 20:14:
waarom is dit een 0?
djwice in 'TransIP- en Combell-eigenaar koopt AI-tool waarmee klanten apps bouwen via chat'
is toch gewoon antwoord op de vraag er boven.
Ik zie in dezelfde conversatie ook een stukje emotie mod, sommige +2 als ze "AI kan het niet, zeggen" of 0 als ze "AI kan het wel" zeggen.
Deze zouden allemaal meer dan een 0 moeten krijgen.
Ulysses in 'TransIP- en Combell-eigenaar koopt AI-tool waarmee klanten apps bouwen via chat'
H.Boss in 'TransIP- en Combell-eigenaar koopt AI-tool waarmee klanten apps bouwen via chat'
Zorg in 'TransIP- en Combell-eigenaar koopt AI-tool waarmee klanten apps bouwen via chat'
fuzzyIon in 'TransIP- en Combell-eigenaar koopt AI-tool waarmee klanten apps bouwen via chat'
Luchtbakker in 'TransIP- en Combell-eigenaar koopt AI-tool waarmee klanten apps bouwen via chat'
Indy81 in 'TransIP- en Combell-eigenaar koopt AI-tool waarmee klanten apps bouwen via chat'
This post is warranted for the full amount you paid me for it.
Ik zou zowel een 0 als een +1 beiden niet zien als een mismoderatie... Ik denk dat de mensen die je post een 0 geven dat vooral doen vanuit de gedachte dat het feitelijk incorrect is, zoals Windhagen ook aangeeft in een reactie op je.Meg schreef op maandag 29 december 2025 @ 17:49:
Help me herinneren dat ik in 2026 niet meer op de FP post, dit geen +0...
PS4 PSN: Dazzler2120
dmantione in 'Ex-IBM-ceo Lou Gerstner die opsplitsing bedrijf voorkwam is overleden'
Het modden lijkt in die draad ook selecrief gedaan te zijn. Een inhoudelijke opmerking dat de opsplitsing uit nog meer bestond werd vervolgens ook 7x 0 geveven.
dmantione in 'Ex-IBM-ceo Lou Gerstner die opsplitsing bedrijf voorkwam is overleden'
[ Voor 24% gewijzigd door kodak op 30-12-2025 08:51 ]
Meg in 'Ex-IBM-ceo Lou Gerstner die opsplitsing bedrijf voorkwam is overleden'
Jammer dat er niet wat actiever mee om gegaan is. Zou de mods sieren om er alsnog wat mee te doen.CAPSLOCK2000 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 05:43:
[...]
Er zijn wel meer posts die zeer eenzijdig (anti-AI) worden gemodereerd terwijl een hoop posts die iets negatiefs over AI zeggen een +2 krijgen. Mensen die over hun eigen ervaringen met nieuwe techniek schrijven zouden juist hoge scores moeten krijgen. Zoals gewoonlijk focus ik mij op posts die te laag krijgen.
Deze zouden allemaal meer dan een 0 moeten krijgen.
Ulysses in 'TransIP- en Combell-eigenaar koopt AI-tool waarmee klanten apps bouwen via chat'
H.Boss in 'TransIP- en Combell-eigenaar koopt AI-tool waarmee klanten apps bouwen via chat'
Zorg in 'TransIP- en Combell-eigenaar koopt AI-tool waarmee klanten apps bouwen via chat'
fuzzyIon in 'TransIP- en Combell-eigenaar koopt AI-tool waarmee klanten apps bouwen via chat'
Luchtbakker in 'TransIP- en Combell-eigenaar koopt AI-tool waarmee klanten apps bouwen via chat'
Indy81 in 'TransIP- en Combell-eigenaar koopt AI-tool waarmee klanten apps bouwen via chat'
Zucht...
Ik begin @CAPSLOCK2000 steeds meer te begrijpen. Het moderen gebeurt steeds meer op naam en mening in plaats van volgens de richtlijnen.SgtElPotato schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 09:16:
[...]
Jammer dat er niet wat actiever mee om gegaan is. Zou de mods sieren om er alsnog wat mee te doen.
Je heet persoon A en post een goede uitgebreide reactie maar men mag je niet: -1.
Je heet persoon B en post iets wat gewoon nergens over gaat maar men mag je: +2 of +3.
Kan best zijn, maar ik vind een 0 geen mismoderatie bij jouw laatste 2 voorbeelden. Een vraag die imho niks toevoegt en RIP... Ik vind ze in elk geval tussen 0 en 1 zweven. Dus om het dan op jou persoonlijk te nemen dat ze laag scoren...Meg schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 09:30:
[...]
Ik begin @CAPSLOCK2000 steeds meer te begrijpen. Het moderen gebeurt steeds meer op naam en mening in plaats van volgens de richtlijnen.
Je heet persoon A en post een goede uitgebreide reactie maar men mag je niet: -1.
Je heet persoon B en post iets wat gewoon nergens over gaat maar men mag je: +2 of +3.
[ Voor 74% gewijzigd door RoD op 30-12-2025 11:19 ]
'de mods' zijn ook gewoon nog steeds vrijwilligers. Het topic hier is niet voor mods om actie te ondernemen, maar vooral om mismoderaties aan te kaarten zodat iedereen daarop kan inspringen.SgtElPotato schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 09:16:
[...]
Jammer dat er niet wat actiever mee om gegaan is. Zou de mods sieren om er alsnog wat mee te doen.
Ik kan me best voorstellen dat in deze periode veel ProMods en Power Mods wat meer met andere zaken bezig zijn (familie, vrienden, etc.) dan het forum...
PS4 PSN: Dazzler2120
Iemand is overleden. Of en in hoeverre je die persoon persoonlijk hebt gekend is voor jouw rekening en hoe je met dat 'al dan niet' verlies om gaat ook. Maar als iedereen bij ieder overlijden hier RIP gaat liggen posten vind ik dat persoonlijk eerder vervuiling dan iets toevoegen. Persoonlijk wil ik lezen wat die persoon gedaan heeft, wat die heeft meegemaakt, foute beslissingen, goede beslissingen, ideeën...Meg schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 10:02:
Die laatste als +0 is gewoon geen respect tonen. Ach, je kan beter niet reageren hier op de FP, wordt niet gewaardeerd tenzij je een moderator bent.
Voor mij persoonlijk is het ongewenst, maar ik geef het hier een 0. Maar zoals ik al zei: ik kom echt niet boven een heel erg lichte +1 maar als iedereen dat hier gaat doen mogen ze allemaal naar 0 wat mij betreft.
Ik heb even naar de moderaties gekeken en zie geen enkele reden om aan te nemen dat er iemand op jouw naam modereert in plaats van op de inhoud. De reactie in kwestie kan zowel een +1 als 0 zijn. Andere scores passen niet.Meg schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 09:02:
Dit is niet offtopic, mensen modereren puur op naam.
Meg in 'Ex-IBM-ceo Lou Gerstner die opsplitsing bedrijf voorkwam is overleden'
[ Voor 8% gewijzigd door Bor op 30-12-2025 10:26 ]
Yep. Het lijkt me niet onredelijk om iets meer tijd te krijgen dan 3,5 uur na een reactie die vroeg in de ochtend wordt geplaatst, in de kerstvakantie. Het is hier geen 24/7-dienstverlening op bestelling.Dazzler2120 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 10:06:
[...]
'de mods' zijn ook gewoon nog steeds vrijwilligers. Het topic hier is niet voor mods om actie te ondernemen, maar vooral om mismoderaties aan te kaarten zodat iedereen daarop kan inspringen.
Ik kan me best voorstellen dat in deze periode veel ProMods en Power Mods wat meer met andere zaken bezig zijn (familie, vrienden, etc.) dan het forum...
Dat gezegd hebbende ga ik nu even kijken naar de lijst met reacties die @CAPSLOCK2000 aanhaalt.
Blijkbaar een gevoelig onderwerp, iets om mij toekomstige artikelen die hierover gaan om in de gaten te houden.
Ulysses in 'TransIP- en Combell-eigenaar koopt AI-tool waarmee klanten apps bouwen via chat' is gewoon een 0. Inhoudelijk staat er niet zo veel en de voorbeelden werken niet
djwice in 'TransIP- en Combell-eigenaar koopt AI-tool waarmee klanten apps bouwen via chat' is een soort slow chat dat niet meer over het onderwerp van het nieuwitem gaat. Een 0 lijkt mij daar te verdedigen.
[ Voor 62% gewijzigd door Bor op 30-12-2025 11:52 ]
Uiteraard. Maar het is en blijft een openbare frontpage. Lijkt me dat je daar wel wat actiever wil zijn, zeker de eerste uurtjes als er veel reacties komen. Maar dat is mijn meningDazzler2120 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 10:06:
[...]
'de mods' zijn ook gewoon nog steeds vrijwilligers. Het topic hier is niet voor mods om actie te ondernemen, maar vooral om mismoderaties aan te kaarten zodat iedereen daarop kan inspringen.
Zucht...
Wat ik dit? Zijn er mensen die mij bij AI steevast een 0 geven ofzo?
Ik geef letterlijk een referentie tekst van manus van 19 december en extra context over waarom ze zo interessant zijn.
Eerder +2 dan 0 zou ik zeggen.
Kan iemand kijken of het steeds dezelfde mensen zijn die mijn reacties op AI steeds 0 geven? Het is zo opmerkelijk.
Het artikel is overigens geplaatst naar aanleiding van mijn tip aan de redactie.
Ik was een van de eerste mensen met early access in het begin van het bedrijf. Ik heb MijnOverheid berichtenbox incl. Backend na laten bouwen (op basis van de publieke documentatie van Logius en screenshots in Google en mijn architectuur keuzes). Was leuk om te doen.
[ Voor 19% gewijzigd door djwice op 30-12-2025 17:04 ]
Daar lijkt mij niets opmerkelijks aan. Jouw stelling is niet juist. De tekst waar je naar refereert heeft het over omzet, niet winst zoals je ook in de reacties kan lezen. Dat zijn twee totaal verschillende zaken. Voor onjuiste informatie is een 0 een passende score.djwice schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 17:01:
djwice in 'Meta neemt Chinese AI-agentmaker Manus over 'voor ruim 2 miljard dollar''
Wat ik dit? Zijn er mensen die mij bij AI steevast een 0 geven ofzo?
Ik geef letterlijk een referentie tekst van manus van 19 december en extra context over waarom ze zo interessant zijn.
Volgens mij is de gequote informatie juist en on topic. En is mijn onjuiste conclusie door iemand als reactie verbeterd. Dat is toch hoe we elkaar scherp houden, en zo waardevol voor de gemeenschap is?Bor schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 17:28:
[...]
Daar lijkt mij niets opmerkelijks aan. Jouw stelling is niet juist. De tekst waar je naar refereert heeft het over omzet, niet winst zoals je ook in de reacties kan lezen. Dat zijn twee totaal verschillende zaken. Voor onjuiste informatie is een 0 een passende score.
Bovendien staat er veel meer dan alleen mijn misinterpretatie van "revenue" wat dus blijkbaar omzet is en niet marge.
Maar als alles wat ik daar schijf volgen de mod 0 is, dan denk ik dat ik maar moet stoppen op Tweakers. Echt wat een kul. "Niet relevant" markeren. Waar zijn we mee bezig mods..
[ Voor 11% gewijzigd door djwice op 30-12-2025 22:10 ]
De rest van de info is later toegevoegd en laat ik niet meewegen in mijn oordeel. Het is ook niet de kern van het verhaal, dat is echt het antwoord op:
waarbij @djwice foute conclusies trekt.Ik snap dit echt niet (meer); bedrijven die nog geen jaar bestaan en volledig afhankelijk zijn van technologie van derden en naar alle waarschijnlijkheid geen cent winst maken, dat die maar miljarden waard zijn
Ik vind zelf een 0 de best passende en best verdedigbare score. Het klopt gewoon niet wat er staat.
Het geeft extra informatie over wat Manus uniek maakt en zo gewild.Meg schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 22:15:
Maar waarom zou het dan een +2 moeten zijn en bijvoorbeeld niet +1?
De model onafhankelijkheid - er werd gesteld dat er een lock-in was.
De trent zettende rol die Manus gespeeld heeft voor: virtuele machines beschikbaar maken voor AI - tools aanroepen.
En het daarmee zaden leggen voor Claude Costume Skill, dat is zeg maar de grote gamechanger op dit moment: een file met scripts, workflows, beslisbomen, kennis en instructies.
Je AI-agent definitie met alle noodzakelijke tools is hiermee distributable. Die koppeling, scripts, markdown en een virtuele machine waar de scripts draaien en markdown staat is wat Manus bracht en zo krachtig heeft gemaakt.
Ik vermoed dat de meeste Tweakers nooit van Manus gehoord hebben, wellicht ook nog niet van Custum Skills en wellicht nog niet weten dat je commanline instructies kunt opnemen in je markdown referenties, en dat de uitvoer er van zonder jouw tussenkomst wordt geconsumeerd door het taalmodel.
De meeste grote AI partijen hebben dit inmiddels overgenomen. Dus de brains die dit bedacht hebben waren baanbrekend bezig. Die mensen en na 8 maanden nog steeds impact maken (Custum.Sklll wordt een open standaard gemaakt door Anthopic waar Manus mee samen werkte - tot de overname van Meta
Die mensen gaat wellicht nog meer gave dingen bedenken omdat ze niet alleen AI modellen weten te gebruiken, maar juist ook veel kennis en begrip hebben van de scripting en cm hosting kant in combinatie met AI. Dus traditionele kracht combineren met de kracht van AI. Dus veel.efficenter: scripts doen wat die goed kunnen (SonarCube, BDD test en Unit tests draaien, ExtIf draaien, file search en de LLM doet wat doe beter kan (tekst interpreteren en transformeren).
Dat is wat Manus bracht.
Die rest had ik al toegevoegd volgens mij voordat er een beoordeling was?! Dus waarom weeg je de rest niet mee? Wat gek om dat niet te doen?Bor schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 23:29:
Het is ook geen +1 in mijn ogen. Initieel stond er min of meer alleen de quote over de total revenue waarbij @djwice een foute conclusie trekt (en laat die conclusie nou net de kern van zijn post zijn). Foute informatie is gewoon een 0 en geen +1 . Het is netjes met een reactie door een ander rechtgezet.
De rest van de info is later toegevoegd en laat ik niet meewegen in mijn oordeel. Het is ook niet de kern van het verhaal, dat is echt het antwoord op:
[...]
waarbij @djwice foute conclusies trekt.
Ik vind zelf een 0 de best passende en best verdedigbare score. Het klopt gewoon niet wat er staat.
En of ik nu iets goed of niet goed interpreteer het is ontopic en zorgt voor een reactie er na met ontopic aanvullingen. Dan is de dialoog dus ontopic en relevant.
[ Voor 8% gewijzigd door djwice op 30-12-2025 23:34 ]
Het is vooral onjuist en dat is een 0 volgens de moderatierichtlijnen.djwice schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 23:32:
[...]
En of ik nu iets goed of niet goed interpreteer het is ontopic en zorgt voor een reactie er na met ontopic aanvullingen. Dan is de dialoog dus ontopic en relevant.
Een 0 is een verdedigbare score en in dit geval in mijn ogen ook de best passende. De onjuiste conclusie die je trekt is de kern van je post waarmee het geheel niet meer past.Reacties met eenvoudige vragen, vriendelijke doch onvoldoende onderbouwde opmerkingen, open deuren, opmerkingen die reeds vele malen in een thread zijn gemaakt, onschuldige off-topic posts en reacties die feitelijke onjuistheden bevatten, blijven steken op het 0-niveau.
[ Voor 12% gewijzigd door Bor op 30-12-2025 23:57 ]
Zeer ongepast en aanvallend, heeft wat mijn betreft niets te maken met een nette dialoog. Wat mij betreft is het ongewenst gedrag/flaming.
Waar staat dat in de moderatie richtlijnen?Bor schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 23:56:
[...]
Het is vooral onjuist en dat is een 0 volgens de moderatierichtlijnen.
[...]
Een 0 is een verdedigbare score en in dit geval in mijn ogen ook de best passende. De onjuiste conclusie die je trekt is de kern van je post waarmee het geheel niet meer past.
En de meeste informatie in de reactie is feitelijk. Dus ik heb de indruk @Bor dat je zelf emotie mod toepast als het generatie AI aan gaat.
Zie ook het vandaag gepubliceerde: YouTube: Meta just did the thing dat mijn eerder gegeven informatie ook onderbouwd.
Dus ja, het is juist zeer relevant.
[ Voor 16% gewijzigd door djwice op 31-12-2025 12:23 ]
En nee, ik deel zijn mening niet, ondanks dat ik zelf niet game: er zijn hier genoeg gamers en er is een enthousiaste redacteur die goede reviews geeft. En nog wat extra redactie leden met goede game review skills.
[ Voor 33% gewijzigd door djwice op 31-12-2025 12:17 ]
Die vind je hier: https://tweakers.net/info/faq/karma/#tab:1-2djwice schreef op woensdag 31 december 2025 @ 11:24:
[...]
Waar staat dat in de moderatie richtlijnen?
Ik weet niet helemaal waarom je je hier op mij focussed. De reactie in kwestie heeft moderaties van een aardig aantal mensen gekregen, geen enkele daarvan scored de reactie hoger dan een 0. Ik heb slechts geduid waarom jouw reactie een 0 scoort volgens de moderatierichtlijnen.. Dus ik heb de indruk @Bor dat je zelf emotie mod toepast als het generatie AI aan gaat.
[ Voor 44% gewijzigd door Bor op 31-12-2025 16:06 ]
Bedoel je mijn reactie misschien? Je linked naar je eigen reactie namelijk. Mijn reactie is niet aanvallend bedoeld maar gewoon als duiding dat je het daar niet bij het rechte eind hebt wat mij betreft. Flaming is het in geen geval.djwice schreef op woensdag 31 december 2025 @ 11:21:
Ik vind deze manier van verwoorden:
Zeer ongepast en aanvallend, heeft wat mijn betreft niets te maken met een nette dialoog. Wat mij betreft is het ongewenst gedrag/flaming.
hamsteg in 'Nederlandse netbeheerders onder vuur om Chinese sensoren in slimme meters'
!mark in 'Tikkie heeft sinds oprichting in 2016 1 miljard betaalverzoeken verwerkt'
Die reactie is meer dan 48 uur oud en kan niet meer gemodeerd worden.!mark schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 12:02:
Ik begrijp niet helemaal waarom dit off-topic is in een nieuwsitem over Tikkie?
!mark in 'Tikkie heeft sinds oprichting in 2016 1 miljard betaalverzoeken verwerkt'
Jij hebt het daar grotendeels over ABN en niet echt over Tikkie, ik kan die ene moderatie van +0 begrijpen.
Daarom ook de post in dit topic, omdat er hier vgm mensen zitten welke ook oudere reacties kunnen modden.Meg schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 12:08:
[...]
Die reactie is meer dan 48 uur oud en kan niet meer gemodeerd worden.
De interactie tussen de ABN bankieren app met Tikkie(zoals de knop om in één keer de Tikkie in te kunnen vullen) en het feit dat de ABN bankieren app geen native betaalverzoeken kan maken lijkt mij toch juist gewoon on-topic allemaal?Jij hebt het daar grotendeels over ABN en niet echt over Tikkie, ik kan die ene moderatie van +0 begrijpen.
Het verklaart namelijk het aantal betaalverzoeken wat via Tikkie gedaan wordt voor een groot deel, iets wat gezien de eerdere reacties van sommige mensen wie zelf niet bij ABN zitten nieuwe informatie is.
Wat mij betreft past +1 hier toch echt beter bij, als dit als off-topic wordt gezien dan zijn de grote meerderheid van de FP reacties dat naar mijn mening
[ Voor 8% gewijzigd door !mark op 01-01-2026 12:30 ]
Als je het eerder meldt dan kunnen de mense die dit topic actief volgen en dus ook actief moderen op de frontpage er iets aan doen.
Die reactie staat inmiddels op een +1 zo te zien.!mark schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 12:02:
Ik begrijp niet helemaal waarom dit off-topic is in een nieuwsitem over Tikkie?
Punkbuster in 'Jailbreak van PlayStation 5 is stap dichterbij door vondst van bootromkeys'
Ik kom niet hoger dan een -1.
[ Voor 6% gewijzigd door Bor op 01-01-2026 13:05 ]
Helaas heb ik bij mijn reactie en de daaropvolgende moderatie, en de reactie(s) daaronder sterk het gevoel dat er sterk gemening-mod wordt. Het zelfversterkende negatieve -1-en omdat een of twee mensen dat al gedaan hadden. En dan de reactie eronder krijgt een +1...
Uiteraard mag je wat vinden van mijn reactie (en ik ben volgens mij een vraagteken vergeten), maar was wel on-topic en nergens grof of beledigend. Misschien een beetje scherp, en dan kan ik een 0 nog accepteren. Maar 10x een -1 gaat echt wel te ver.
Is er een reden dat reacties als deze na 48 uur toch nog gemodeerd worden?Bor schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 12:51:
[...]
Die reactie staat inmiddels op een +1 zo te zien.
Normaal modereren we dergelijke reacties niet maar ik zie dat een collega er toch een +1 tegenaan heeft gegooid in dit geval bij uitzondering.Meg schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 13:33:
[...]
Is er een reden dat reacties als deze na 48 uur toch nog gemodeerd worden?
Dan is dat in dit geval toch ook niet eerlijk voor anderen? Dit lijkt mij maten met twee meten.Bor schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 13:43:
[...]
Normaal modereren we dergelijke reacties niet maar ik zie dat een collega er toch een +1 tegenaan heeft gegooid in dit geval bij uitzondering.
Ik weet niet wat de beweegredenen zijn geweest in dit geval. Het is wel prima zo. De reactie staat op een verdedigbare score. Laten we ons op andere potentiële mismoderaties richten.Meg schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 15:40:
[...]
Dan is dat in dit geval toch ook niet eerlijk voor anderen? Dit lijkt mij maten met twee meten.
dangerpaki in 'Jailbreak van PlayStation 5 is stap dichterbij door vondst van bootromkeys'
CAPSLOCK2000 in ''China eist dat chipmakers minimaal 50 procent Chinese apparatuur gebruiken''
This post is warranted for the full amount you paid me for it.
Misschien de volgende keer je reactie melden binnen 48 uur?CAPSLOCK2000 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 09:08:
Geen 0, gewoon ontopic en relevant.
CAPSLOCK2000 in ''China eist dat chipmakers minimaal 50 procent Chinese apparatuur gebruiken''
Deze heeft nog wat hulp nodig.kodak schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 16:31:
Deze reactie lijkt me geen +1(11×+1). Het is een mening liever backward compatibiliteit te willen en gaat niet inhoudelijk in op de gelekte sleutels of mogelijke jailbreak waar het nieuw om gaat.
dangerpaki in 'Jailbreak van PlayStation 5 is stap dichterbij door vondst van bootromkeys'
Ik vind een 0 wat te streng. User geeft in mijn ogen aan waar hij op hoopt wanneer er een jailbreak zou zijn; namelijk het toevoegen van backward comptabiliteit. Een +1 kan prima vanuit dat oogpunt.kodak schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 16:31:
Deze reactie lijkt me geen +1(11×+1). Het is een mening liever backward compatibiliteit te willen en gaat niet inhoudelijk in op de gelekte sleutels of mogelijke jailbreak waar het nieuw om gaat.
De eerste opmerking is letterlijk De jailbreak zelf boeit me niet zo. Er is verder geen enkele opmerking of verwijzing die dit tegenspreekt of een jailbreak of sleutels in relatie brengt met de mening over het willen van backward compatibiliteit.Bor schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:09:
[...] User geeft in mijn ogen aan waar hij op hoopt wanneer er een jailbreak zou zijn; namelijk het toevoegen van backward comptabiliteit. Een +1 kan prima vanuit dat oogpunt.
Ja, in de mobile versie zat er bij jouw reactie geen referentie link om de een of andere reden, op de desktop wel: Bor in 'TransIP- en Combell-eigenaar koopt AI-tool waarmee klanten apps bouwen via chat'Bor schreef op woensdag 31 december 2025 @ 13:32:
[...]
Bedoel je mijn reactie misschien? Je linked naar je eigen reactie namelijk. Mijn reactie is niet aanvallend bedoeld maar gewoon als duiding dat je het daar niet bij het rechte eind hebt wat mij betreft. Flaming is het in geen geval.
De "jij slaat de plank mis" komt niet heel neutraal over op mij vandaar.
Als jij een AI-tool aanstuurt zonder kennis en dan code krijgt, wat dat gezien code waar jij voor verantwoordelijk bent. Het wordt gezien als "door jou gemaakt" (zonder jou prompt was er niet). En zie ook mijn reactie er onder.
[ Voor 20% gewijzigd door djwice op 02-01-2026 13:19 ]
Neutraal in welke zin? Het is mijn persoonlijke mening. Ik vind oprecht dat wat je aangeeft een onjuiste voorstelling is van de feiten. Een persoon "zonder programeer ervaring" (jouw eigen stelling) schrijft met AI geen code maar vraagt aan Ai om code op te leveren.djwice schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 13:14:
[...]
De "jij slaat de plank mis" komt niet heel neutraal over op mij vandaar.
Nee hoor. Het wordt gezien als door Ai gegenereerde code tenzij je de bron verhult en doet alsof je het zelf hebt gemaakt. Ai wordt veel te vaak gezien als persoonlijke output of zelfs als een echt persoon. Dat klopt niet en dat gaat hier ook mis. De output is hooguit door een persoon gestuurd. De persoon is echter niet de "creator".Als jij een AI-tool aanstuurt zonder kennis en dan code krijgt, wat dat gezien code waar jij voor verantwoordelijk bent. Het wordt gezien als "door jou gemaakt" (zonder jou prompt was er niet). En zie ook mijn reactie er onder.
[ Voor 11% gewijzigd door Bor op 02-01-2026 15:14 ]
Laten we ons concentreren op reacties die op de foute score beland zijn en niet op verdwaalde foute moderaties. Geef het systeem ook even de tijd en meld een reactie niet direct bij de eerste foute moderatie. Daarnaast zijn eventuele sancties altijd aan de crew; het is dus niet nodig zelf al een passende sanctie te gaan vermelden.
Door op de datum en tijd van een reactie te klikken krijg je een directe link er naar toe. Plak deze gewoon in je bericht en de forumsoftware zet deze om in een makkelijk leesbaar linkje.
Zie je een mooie reactie die een +3 verdient? Meldt deze dan aan in Het grote +3 posts topic
Modqueue (ongemodde reacties): http://tweakers.net/reacties/modoverzicht/
Overleg over moderatiescores: Het topic voor twijfelgevallen bij moderaties
ModFAQ: https://tweakers.net/info/faq/karma/#tab:1-2