Het kleine-mismoderatietopic deel XXX Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 187 188 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

L0g0ff in 'Onze werkplek onthuld en een sneak peek - Tweakers-vlog #2'

Een +2 lijkt me nogal overdreven, meer dan een +1 lijkt me dit niet.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:09

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Topicstarter
Die laatste zin lijkt een troll en zal voor veel mensen de reden zijn voor een -1.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Registratie: September 2016
  • Niet online

Meg

418: “I’m a teapot”

Bor schreef op zondag 6 juli 2025 @ 17:06:
[...]

Die laatste zin lijkt een troll en zal voor veel mensen de reden zijn voor een -1.
Dat had ik zelf ook gegeven inderdaad, maar twijfelde toch.

"If you lose your left arm your right arm will be left."
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
"I don't need oxygen, I only need O2."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:49
phray in 'Mogen fabrikanten je gameconsole bricken als je de gebruiksvoorwaarden schendt?'

Dit is een +1 reactie.
Dit is geen -1 reactie.

[ Voor 10% gewijzigd door Dekar op 06-07-2025 21:15 ]

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Topicstarter
Gezien de reactie eronder lijkt het inhoudelijk onjuist te zijn, dan zou een 0 de beste score zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terradrone
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
Ik heb een keurig nette, inhoudelijke reactie met goede inhoudelijke argumenten geplaatst onder het artikel review: TP-Link Deco BE65 - Razendsnelle Wi-Fi 7-meshset, maar MLO hapert.

Ik had verwacht hier een positieve reactie op te krijgen, en tenminste een dankwoord van de auteur vh artikel.

Tot mijn grote verbazing open ik tweakers zojuist, krijg ik een pushbericht wegens "onvriendelijk reageren"???Hier begrijp ik werkelijk niets van. Is het de bedoeling dat we elkaar op tweakers met fluwelen handschoenen bejegenen?? Ik heb oprecht geen idee wat er mis is met mijn reactie, sterker nog, ik denk dat mijn reactie veel technische informatie toevoegt waar de auteur in verzuimd. Dit was mijn bericht:

"Ik kan je adviseren, als je dan toch zoveel met je collega's "boomt" om wat meer tijd door te brengen op opensource forums, zoals die van openwrt. Dan zul je merken dat andere vraagstukken veel belangrijker zijn dan bleeding edge "beta" technologie als mlo. Leuk voor die 0.1% gebruikers die enkel en alleen het nieuwste van het nieuwste wbt apparatuur in huis hebben, maar in een meer realistisch scenario is er heel veel "legacy" hardware" aanwezig en werken dit soort nieuwe technieken vaak slecht tot zelfs storingveroorzakend. Ik noem maar een paar voorbeelden: band steering, 801.11r Fast BSS Transition, DFS, beamforming, mu-mimo, het werkt vaak erg slecht of zelfs probleem veroorzakend bij "oudere" wireless hardware.

Zoals ik vaker heb aangegeven: zaken die veel belangrijker zijn, zijn het merk en type vd gebruikte SOC, of er goede FOSS support is, de fysieke kwaliteit vh product etc. Deze ipq5322 based mesh set heeft op dit moment geen enkele opensource software support, dus op het moment dat tp-link over een paar jaar de stekker uit de support trekt heb je een probleem. En dan is qualcomm tegenwoordig al niet zo bijster meewerkend aan mainline linux support, waar overigens broadcom nog beroerder in is."

Dit lijkt mij meer een acte gericht tegen mij als persoon dan dat er daadwerkelijk sprake is van "onvriendelijk regeren", want als dat werkelijk de onderliggende gedachte is, dan stel ik vast dat er met grote regelmaat veel onvriendelijker door anderen op deze site word gereageerd (bijv onder de diverse nieuwsberichten over provider ziggo).

Daarnaast ben ik betalende gebruiker van deze website, waardoor ik dit soort acties niet erg kan waarderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor

Bor

Topicstarter
terradrone schreef op maandag 7 juli 2025 @ 15:56:
Ik heb een keurig nette, inhoudelijke reactie met goede inhoudelijke argumenten geplaatst onder het artikel review: TP-Link Deco BE65 - Razendsnelle Wi-Fi 7-meshset, maar MLO hapert.

Ik had verwacht hier een positieve reactie op te krijgen, en tenminste een dankwoord van de auteur vh artikel.

Tot mijn grote verbazing open ik tweakers zojuist, krijg ik een pushbericht wegens "onvriendelijk reageren"???Hier begrijp ik werkelijk niets van. Is het de bedoeling dat we elkaar op tweakers met fluwelen handschoenen bejegenen?? Ik heb oprecht geen idee wat er mis is met mijn reactie, sterker nog, ik denk dat mijn reactie veel technische informatie toevoegt waar de auteur in verzuimd. Dit was mijn bericht:

"Ik kan je adviseren, als je dan toch zoveel met je collega's "boomt" om wat meer tijd door te brengen op opensource forums, zoals die van openwrt. Dan zul je merken dat andere vraagstukken veel belangrijker zijn dan bleeding edge "beta" technologie als mlo. Leuk voor die 0.1% gebruikers die enkel en alleen het nieuwste van het nieuwste wbt apparatuur in huis hebben, maar in een meer realistisch scenario is er heel veel "legacy" hardware" aanwezig en werken dit soort nieuwe technieken vaak slecht tot zelfs storingveroorzakend. Ik noem maar een paar voorbeelden: band steering, 801.11r Fast BSS Transition, DFS, beamforming, mu-mimo, het werkt vaak erg slecht of zelfs probleem veroorzakend bij "oudere" wireless hardware.

Zoals ik vaker heb aangegeven: zaken die veel belangrijker zijn, zijn het merk en type vd gebruikte SOC, of er goede FOSS support is, de fysieke kwaliteit vh product etc. Deze ipq5322 based mesh set heeft op dit moment geen enkele opensource software support, dus op het moment dat tp-link over een paar jaar de stekker uit de support trekt heb je een probleem. En dan is qualcomm tegenwoordig al niet zo bijster meewerkend aan mainline linux support, waar overigens broadcom nog beroerder in is."

Dit lijkt mij meer een acte gericht tegen mij als persoon dan dat er daadwerkelijk sprake is van "onvriendelijk regeren", want als dat werkelijk de onderliggende gedachte is, dan stel ik vast dat er met grote regelmaat veel onvriendelijker door anderen op deze site word gereageerd (bijv onder de diverse nieuwsberichten over provider ziggo).

Daarnaast ben ik betalende gebruiker van deze website, waardoor ik dit soort acties niet erg kan waarderen.
Wanneer je een pushbericht ontvangt kan je daar op reageren en met de betreffende mod in gesprek gaan wanneer iets niet duidelijk is. Dit topic is niet bedoelt voor reacties op ontvangen sturing. Dergelijke zaken zijn hier offtopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terradrone
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
Bor schreef op maandag 7 juli 2025 @ 16:00:
[...]

Wanneer je een pushbericht ontvangt kan je daar op reageren en met de betreffende mod in gesprek gaan wanneer iets niet duidelijk is. Dit topic is niet bedoelt voor reacties op ontvangen sturing. Dergelijke zaken zijn hier offtopic.
Prima, wil je mij laten weten waar ik een klacht kan indienen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:23

AlphaRomeo

FP PowerMod
Topicstarter
terradrone schreef op maandag 7 juli 2025 @ 16:01:
[...]
Prima, wil je mij laten weten waar ik een klacht kan indienen?
Het is de bedoeling dat je er met de mod in kwestie (ondergetekende) eerst 1-op-1 uit probeert te komen, lukt dat niet, dan kun je bij de admin terecht. In dit geval is dat @Dirk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• protected22
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 09-07 22:29
(knip, al opgelost)

[ Voor 95% gewijzigd door protected22 op 07-07-2025 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Zoals in een reactie (voordat je hier postte) werd geschreven: het antwoord op je vragen staat in het artikel. Bovendien had je met een Google-zoekopdracht kunnen achterhalen dat de implementatie niet slecht is qua gehanteerde standaarden.

Daarnaast voelt de reactie enigszins zeeleeuwerig aan qua vraagstelling. Wellicht niet je doel maar wel het effect. Dat allemaal bij elkaar maakt het niet echt een +1 waard.

Overigens was ik het niet die je een 0 gaf. Mijn modrechten staan uit sinds de overgang naar die extra eisen om mod te mogen blijven in werking werd gesteld. Ik zeg het er voor de zekerheid even bij ;)

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Codin the Coder in 'Crypto-aanbieders moeten vanaf 2026 transacties doorgeven aan Belastingdienst'

Bovenstaande heeft zeker geen +1 verdiend:

https://www.rijksoverheid...ngeboden-aan-tweede-kamer
Als er sprake is van een verlies, dan mogen de verliezen verrekend worden met box 3-inkomen uit toekomstige jaren.
Naast de overgebleven belastingschuld die niet lijkt te kloppen rekent meneer voor het gemak ook maar even volledige bedragen waar dit niet zou moeten.

[ Voor 4% gewijzigd door Stukfruit op 08-07-2025 04:16 ]

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

@Stukfruit wie er wat geef kan ik niet zien en dat maakt me niet uit.

Maar niet iedereen heeft evenveel technische kennis over bepaalde onderwerpen en als ik het zelf had geweten had ik de vraag niet gesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aldy
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:54
Meg schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 09:20:
@Stukfruit wie er wat geef kan ik niet zien en dat maakt me niet uit.

Maar niet iedereen heeft evenveel technische kennis over bepaalde onderwerpen en als ik het zelf had geweten had ik de vraag niet gesteld.
Niet druk maken, je staat inmiddels op +1. Er wordt te vaak ervan uitgegaan dat iedereen overal verstand van heeft en zo niet ook nog de juiste steekwoorden kent om gericht op Google te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

Aldy schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 09:26:
[...]

Niet druk maken, je staat inmiddels op +1. Er wordt te vaak ervan uitgegaan dat iedereen overal verstand van heeft en zo niet ook nog de juiste steekwoorden kent om gericht op Google te zoeken.
Dat had ik nog niet gezien, dank Aldy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

Ik twijfel bij deze reactie tussen -1 en +0. Ik kan begrijpen dat hij ongewenst is door de 'haat', maar vind het weer niet zo extreem dat het terecht is.

Ik laat deze ongemodereerd, maar hoor graag jullie mening.

Caelestis in 'Epic Games laat rechtszaak tegen Samsung vallen'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldy
Meg schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 14:19:
Ik twijfel bij deze reactie tussen -1 en +0. Ik kan begrijpen dat hij ongewenst is door de 'haat', maar vind het weer niet zo extreem dat het terecht is.

Ik laat deze ongemodereerd, maar hoor graag jullie mening.

Caelestis in 'Epic Games laat rechtszaak tegen Samsung vallen'
Ik ga voor -1, aangezien wat hij schrijft ook niet juist is. Verderop heeft hij het weer over close source en open source, wat ik helemaal niet begrijp in deze context, evenmin als de vergelijking met de supermarkt en de groenteboer, waarmee hij het draadje begon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldy
Ik vraag mij af waarom dit +2 is. Maximaal een +1, vooral wegens de sneer naar de redactie:
voorstad in 'Oprichter Twitter toont chatdienst die berichten stuurt via bluetoothmesh'
Zelf ga ik voor +0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVivaldi
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11-07 13:06
TheVivaldi in 'Gerucht: Apple komt volgend jaar met iPhone 17e met zelfde scherm als 16e'

Ik begrijp niet zo goed wat hier irrelevant aan is. Het was toch groot in het nieuws dat Apple niet alleen versienummers van hun software, maar ook die van de iPhone-iteraties wilde verhogen naar 26? Is het dan zo gek als ik me afvraag of het geen 26e wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technomania
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:24

Technomania

Huiskamer verslaafde.

JulianvDijk in 'De nieuwe Zendure-batterij van Smart-Charged: Meld je aan voor het testpanel'

Ik vind een irrelevant toch iets te zwaar want poster heeft wel een punt.

Niets is onmogelijk voor de mens die het zelf niet hoeft te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaRomeo

AlphaRomeo

FP PowerMod
Topicstarter
Welk punt dan? Waarom zou dit ding in een huurwoning niet werken? Die vraag is de poster ook meerdere keren gesteld in de reacties maar daar is nooit een antwoord op gekomen. Ik vind het daarom beslist niet meer dan een 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technomania

Technomania

Huiskamer verslaafde.

AlphaRomeo schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 20:10:
[...]

Welk punt dan? Waarom zou dit ding in een huurwoning niet werken? Die vraag is de poster ook meerdere keren gesteld in de reacties maar daar is nooit een antwoord op gekomen. Ik vind het daarom beslist niet meer dan een 0.
Verhuurders willen nog wel eens moeilijk doen over het plaatsen van zonnepanelen. Eigen ervaring (zie mijn reactie bij dat artikel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaRomeo

AlphaRomeo

FP PowerMod
Topicstarter
Technomania schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 20:13:
[...]
Verhuurders willen nog wel eens moeilijk doen over het plaatsen van zonnepanelen. Eigen ervaring (zie mijn reactie bij dat artikel).
Het punt van deze accu is dat hij met een stekker in het stopcontact mag. En dan mag je dus met 800W gaan handelen op de dynamische tarieven, of je nu zonnepanelen hebt of niet maakt niets uit. Daar kan een verhuurder niets redelijks tegen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technomania

Technomania

Huiskamer verslaafde.

AlphaRomeo schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 20:30:
[...]

Het punt van deze accu is dat hij met een stekker in het stopcontact mag. En dan mag je dus met 800W gaan handelen op de dynamische tarieven, of je nu zonnepanelen hebt of niet maakt niets uit. Daar kan een verhuurder niets redelijks tegen hebben.
Het principe ken ik maar ik dacht ook dat die accu's alleen met zonnepanelen nuttig zouden zijn. Dat verandert de zaak.

Excuus.

[ Voor 3% gewijzigd door Technomania op 08-07-2025 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVivaldi
Henk1827 in 'Gmail krijgt menu voor opzeggen van abonnementen op nieuwsbrieven'

Voegt verder niks toe aan de nieuwe Gmail-functie. Het is geen spelletje verpissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Topicstarter
TheVivaldi schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 22:16:
Henk1827 in 'Gmail krijgt menu voor opzeggen van abonnementen op nieuwsbrieven'

Voegt verder niks toe aan de nieuwe Gmail-functie. Het is geen spelletje verpissen.
Ik vind dit geen mismoderatie. Aangeven dat een concurrent ook zo'n functie heeft, hoeft niet per se omlaag gemod te worden. Of het een 0 of +1 moet worden mag iedereen zelf beslissen, maar een mismod is het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor

Bor

Topicstarter
mrmrmr in 'Microsoft zegt dat Edge nu sneller is met laden van instellingen' is volgens mij gewoon een +1 maar ziet ook +3's voorbij komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kodak
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:10

kodak

FP ProMod
De reactie negeert het onderwerp van het nieuws om het uitgebreid over een probleem met status updates van bestellingen in webshops te hebben. Dat lijkt me zelfs geen +1. De 16x +2 en 2x +3 lijkt meningmodden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Topicstarter
Status updates etc nadat je zelf een bestelling plaatst is niet echt spam en bovendien gaat de reactie niet direct in op het onderwerp uit het nieuwsitem. Ik lees het meer als een soort "what about!". +2 is het zeker en of het echt relevant is vraag ik mij ook af. Een 0 kan ik mij ook voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

Bor schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 09:09:
[...]

Status updates etc nadat je zelf een bestelling plaatst is niet echt spam en bovendien gaat de reactie niet direct in op het onderwerp uit het nieuwsitem. Ik lees het meer als een soort "what about!". +2 is het zeker en of het echt relevant is vraag ik mij ook af. Een 0 kan ik mij ook voorstellen.
Heb zelf een 0 gegeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:32

Herman

FP ProMod
Vragen om verduidelijking of om feiten lijkt me niet ongewenst:
- JAHRASTAFARI in 'Grok post alleen nog afbeeldingen op X na antisemitische uitlatingen'

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomas_n
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:04
Hier zou ik het inderdaad gewoon een 0 geven, maar dit onderwerp is er één waar Sealioning veel bij voorkomt, dus ik kan me voorstellen dat vragen om verduidelijking of feiten in sommige gevallen wel een -1 kan opleveren, zeker als de discussie al wat langer doorgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman

Herman

FP ProMod
thomas_n schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 10:15:
[...]

Hier zou ik het inderdaad gewoon een 0 geven, maar dit onderwerp is er één waar Sealioning veel bij voorkomt, dus ik kan me voorstellen dat vragen om verduidelijking of feiten in sommige gevallen wel een -1 kan opleveren, zeker als de discussie al wat langer doorgaat.
Ik probeer reacties zoveel mogelijk 'stand-alone' te beoordelen. Maar in dit geval is de vraag m.i. sowieso nog gewoon zeer legitiem en heeft ook tot gevolg dat er een waardevolle reactie op geplaatst wordt.

Een -1 vind ik echt een mismoderatie in dit geval.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Topicstarter
Herman schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 10:24:
[...]

Ik probeer reacties zoveel mogelijk 'stand-alone' te beoordelen. Maar in dit geval is de vraag m.i. sowieso nog gewoon zeer legitiem en heeft ook tot gevolg dat er een waardevolle reactie op geplaatst wordt.

De reactie staat inmiddels op 0 wat beter past. Welke score stel jij voor en waarom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman

Herman

FP ProMod
Bor schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 10:34:
[...]

De reactie staat inmiddels op 0 wat beter past. Welke score stel jij voor en waarom?
Ik zie nog steeds een -1, en dat lijkt me sowieso te laag.

Een 0 is m.i. een betere score en wellicht dat +1 ook nog wel te verdedigen is. Dat lijkt me in dit geval zo'n beetje de bandbreedte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Topicstarter
Hij stond net even redelijk stevig op 0 maar daarna zijn er alleen nog maar -1's bij gekomen. Ik ga even naar de moderaties kijken.

[ Voor 16% gewijzigd door Bor op 09-07-2025 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

Niet ongewenst? Anauv in 'Grok post alleen nog afbeeldingen op X na antisemitische uitlatingen'

Het hele draadje is een ramp.

[ Voor 11% gewijzigd door Meg op 09-07-2025 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:10

jdh009

FP ProMod
Herman schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 10:24:
[...]

In het algemeen zou ik voorzichtig zijn met het toekennen van waarde aan een post puur omdat er later een sterke inhoudelijke reactie op volgt. Daarmee ga je de oorspronkelijke post beoordelen op het effect dat hij heeft, en niet op zijn eigen inhoudelijke bijdrage aan het artikel of het onderwerp. (daarmee niet zeggende dat vragenstellen fout is. En in deze vorm lijkt het mij geen -1)

Wat ik vaker zie gebeuren, is dat een zwakkere post dan juist extra negatief wordt beoordeeld, misschien wel harder dan nodig. Vervolgens krijgt de goede reactie daarop juist meer waardering dan vergelijkbare bijdragen elders. Dat contrast versterkt het effect: de eerste post keldert, de reactie daarop stijgt extra snel.

Ik begrijp hoe dat ontstaat, zeker als de goede reactie inspeelt op een gevoelig punt of sterk contrasteert met wat eraan voorafging. Maar het is belangrijk om te beseffen dat dit niets zegt over de eigen inhoudelijke waarde van de oorspronkelijke post.

Dat roept de vraag op wat er gebeurt als we consequent op die manier modereren: wanneer een post waarde krijgt puur vanwege het effect dat hij heeft op wat erna komt. Als je die redenering doortrekt, kom je theoretisch zelfs uit bij de gedachte dat ook een extreem zwakke post zoals een troll-post als waardevol zou kunnen gelden, puur omdat er een sterke tegenreactie op volgt. Dat is natuurlijk een overdreven voorbeeld, maar het laat wel zien waarom moderatie moet blijven kijken naar de inhoud van de post zelf.

Een vervolgreactie kan absoluut waardevol zijn, maar dat maakt de post waar die op reageert niet automatisch legitiem of inhoudelijk goed.

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bewerkers
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:24
Loller1 in 'Grok post alleen nog afbeeldingen op X na antisemitische uitlatingen'

Een +2 terwijl het niet gaat over het artikel en de persoon die een vraag stelt aan valt. Verder een niet onderbouwde beschuldiging dat iedereen die MAGA en AFD steunt racistisch is.

En deze post: Loller1 in 'Grok post alleen nog afbeeldingen op X na antisemitische uitlatingen'

Duidelijk geopinieerd en vol met spelfouten. Mijns inziens duidelijk bedoeld om firstposter te zijn. Niet om bij de dragen aan het onderwerp. Moderatieknop is geen like knop, maar een relevantieknop. 0 of -1 lijkt mij beter.

Het gaat mij bij beide reacties niet alleen om de score, maar ook om de grote hoeveelheid +2 en +3 moderaties.

(Dit is geen incident. In topics die gaan over vrijheid van meningsuiting is er meer mismoderatie is mij opgevallen.
Nuance verdwijnt door deze mismoderaties waardoor de discussie polariseert. Op tweakers hoop ik meer meer op een technisch inhoudelijke discussie over waarom grok deze uitingen deed en niet wie er nu wel of geen racist is)

[ Voor 7% gewijzigd door bewerkers op 10-07-2025 11:35 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jdh009

jdh009

FP ProMod
bewerkers schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 11:14:
Loller1 in 'Grok post alleen nog afbeeldingen op X na antisemitische uitlatingen'
Het gaat mij bij beide reacties niet om de gemiddelde score, maar de grote hoeveelheid +2 en +3 moderaties.
Dan is het posten ook niet perse nodig:
Laten we ons concentreren op reacties die op de foute score beland zijn en niet op verdwaalde foute moderaties. Geef het systeem ook even de tijd en meld een reactie niet direct bij de eerste foute moderatie. Daarnaast zijn eventuele sancties altijd aan de crew; het is dus niet nodig zelf al een passende sanctie te gaan vermelden.
Een +2 terwijl het niet gaat over het artikel en de persoon die een vraag stelt aanvalt. Verder een niet onderbouwde beschuldiging dat iedereen die MAGA en AFD steunt racistisch is.
Die opmerking over de avatar en postgeschiedenis is inderdaad onnodig op de man en verdient geen schoonheidsprijs. Dat zou in mijn ogen zeker een punt aftrek zijn. Volgens de richtlijnen willen we een vriendelijker Tweakers, dus focus op de inhoud en niet op de gebruiker. De rest wat daarna komt lijkt mij prima on-topic.

Maar "Verder een niet onderbouwde beschuldiging dat iedereen die MAGA en AFD steunt racistisch is." Dit kan ik er niet uithalen. Wat ik erin lees is een opsomming van zijn argumenten die samen maken dat hij een patroon ziet. In het algemeen: iets wat op zichzelf niets is, kan in combinatie met andere dingen toch iets zeggen over een persoon. Die link met de persoon zelf is binnen dit artikel ook prima te maken.

Iets is rond, iets is een fruit, iets is eerst groen en daarna rood, en iets groeit aan een boom. Al die kenmerken samen kunnen het verhaal onderbouwen dat je het uiteindelijk over een appel hebt en niet over een banaan. Terwijl niet alles wat rood is meteen een appel is. <simplificatie, maar uiteindelijk wel wat die persoon doet>

Het kan ongemakkelijk voelen als iemand conclusies trekt over ideologische stromingen. Maar zolang dat gebeurt op basis van herkenbare argumenten en zonder directe beschuldiging aan een andere gebruiker, valt dat onder interpretatie. Het is dan geen moddergooien. Ik zou het dus eerder op +1 zetten dan op +2, vanwege de persoonlijke steek richting de poster zelf, iets wat totaal niet nodig is en ongewenst in het kader van wij willen een vriendelijker Tweakers.
En deze post: Loller1 in 'Grok post alleen nog afbeeldingen op X na antisemitische uitlatingen'

Duidelijk geopinieerd en vol met spelfouten. Mijns inziens duidelijk bedoeld om firstposter te zijn. Niet om bij te dragen aan het onderwerp. Moderatieknop is geen like knop, maar een relevantieknop. 0 of -1 lijkt mij beter.
Opinie hoeft niet erg te zijn, idem met spelfouten. Die zijn op zichzelf volgens de FAQ geen reden voor minmoderatie. Maar iemand zonder onderbouwing een racist noemen helpt inderdaad niet in een discussie en zet meteen de toon scherp. In de vervolgpost onderbouwt hij zijn mening beter dan in deze.

Wat betreft het laatste stuk: iets als feit presenteren maakt het inderdaad nog niet feitelijk. En wat een AI zegt, wat het ook zegt, zou je altijd met een flinke korrel zout moeten nemen. Het is hooguit een anekdotisch of grappig bedoeld effect, maar zeker geen sterke of betrouwbare bron (een non-argument in mijn ogen). Een uitspraak van een AI die het ergens niet mee eens lijkt te zijn vormt op zichzelf nog geen inhoudelijk tegenargument, laat staan een harde conclusie. Het is geen autoriteit die je op dit moment serieus als bron zou moeten nemen, ook al zou ik met reguliere bronnen prima kunnen onderbouwen waarom datzelfde punt wel degelijk steekhoudend kan zijn.

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bewerkers
jdh009 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 14:32:
[...]

Dan is het posten ook niet perse nodig.
Beter lezen. Er staat:
Laten we ons concentreren op reacties die op de foute score beland zijn en niet op verdwaalde foute moderaties
Dit is niet verdwaald. Het is structureel. Eentje heeft 14 keer +2 en een andere zelfs 34 keer +3.

Het is alsof moderatiemisbruik selectief gestraft wordt.
Als dit zo door blijft gaan kunnen we net zo goed het hele scoresysteem de prullenbak in doen. Er zijn betere systemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Herman

Herman

FP ProMod
bewerkers schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 17:24:
[...]

(...)

Dit is niet verdwaald. Het is structureel. (...)
Wellicht past dit dan beter in een apart topic? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdh009

jdh009

FP ProMod
bewerkers schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 17:24:
[...]

Dit is niet verdwaald. Het is structureel. Eentje heeft 14 keer +2 en een andere zelfs 34 keer +3.

Als dit zo door blijft gaan kunnen we net zo goed het hele scoresysteem de prullenbak in doen. Er zijn betere systemen.
Heel leuk dat het niet verdwaald is, maar de netto score (dus de uiteindelijke score, niet alle onderliggende stemmen) lijkt in jouw voorbeelden gewoon prima te kloppen. Het systeem werkt op basis van de mediaan, dus werkt het.

Dat er mogelijk sprake is van structurele en opvallende modpatronen is een ander verhaal, en zeker iets dat aan te pakken is, maar dat valt buiten het doel van dit topic. Zoals ook in de toelichting staat: “Laten we ons concentreren op reacties die op de foute score beland zijn en niet op verdwaalde foute moderaties.” Hier bespreken we reacties waarvan de eindscores aantoonbaar niet passen bij de inhoud, zodat gebruikers daar eventueel op kunnen fixen/modereren. Met subscores kunnen maar een paar man (powermods en FP crew) echt actie ondernemen, de standaard gebruiker niet. Lijkt mij dus beter om dit direct te rapporteren, in een ander topic te plaatsen of direct aankaarten bij powermods lijkt mij dan wenselijker.
Waar haal je die conclusie nu weer vandaan? Niemand zegt dat...
Als er íets is wat jouw voorbeeld illustreert, is het wel dat het systeem robuust is: ondanks tientallen keren -1, 0, +2 of +3 blijft de netto score gewoon op een passend niveau staan. Dat laat zien dat het systeem bestand is tegen uitschieters, zowel positief als negatief. In plaats van een reden om het af te schaffen, bevestigt dit juist dat het systeem doet wat het moet doen in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

Om maar over te gaan tot het doel van dit topic... is dit een -1 waard?
Asitis in 'Linda Yaccarino stopt als ceo van X'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjax
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15:21
Als er íets is wat jouw voorbeeld illustreert, is het wel dat het systeem robuust is: ondanks tientallen keren -1, 0, +2 of +3 blijft de netto score gewoon op een passend niveau staan. Dat laat zien dat het systeem bestand is tegen uitschieters, zowel positief als negatief. In plaats van een reden om het af te schaffen, bevestigt dit juist dat het systeem doet wat het moet doen in dit geval.
Ben ik het niet mee eens, een post kan niet 20x +3 en 20x -1 zijn. Dan gaat er ergens iets mis, dan zijn de regels van hoe je moet modereren niet duidelijk genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjax
Meg schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 18:41:
Ja dat is een -1 wat mij betreft. een 0 is voor een goedbedoelde offtopic comment. In deze comment zie ik niets goedbedoeld terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

arjax schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 18:46:
[...]

Ja dat is een -1 wat mij betreft. een 0 is voor een goedbedoelde offtopic comment. In deze comment zie ik niets goedbedoeld terug
Ik zie er geen troll, flamebait o.i.d. in dus vind het geen -1 persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjax
Meg schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 18:47:
[...]

Ongewenst
Het niveau -1 is het afvalputje voor reacties waarvan je liever had gezien dat ze niet geplaatst waren.

Deze comment "hotdog" had ik liever niet gepost gezien, voeg absoluut niets toe, op geen enkele wijze, duidelijk een -1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• separhim
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 17:22
Meg schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 18:47:
[...]

Onder de FAQ staat bij -1
Reacties zonder enige toegevoegde waarde, bijvoorbeeld een kreet van een paar woorden waar niemand op zit te wachten, kunnen tevens een -1 waard zijn afhankelijk van de context waarin zij geplaatst zijn.
Ik denk dat weinig mensen de context kennen van hot dog en Yaccarino. Dus ik snap dat veel mensen het als -1 zien.

[ Voor 3% gewijzigd door separhim op 09-07-2025 18:51 . Reden: toevoeging van zin en correctie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

arjax schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 18:48:
[...]

Ongewenst
Het niveau -1 is het afvalputje voor reacties waarvan je liever had gezien dat ze niet geplaatst waren.

Deze comment "hotdog" had ik liever niet gepost gezien, voeg absoluut niets toe, op geen enkele wijze, duidelijk een -1
Ben ik het niet mee eens, het voegt niets toe maar maakt het geen -1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

separhim schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 18:49:
[...]

Onder de FAQ staat bij mij -1

[...]

Ik denk dat weinig mensen de context kennen van hot dog en Yaccarino. Dus ik snap dat veel mensen het als -1 zien.
Ik ken de context iig niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• separhim
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 17:22
Meg schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 18:50:
[...]

Ik ken de context iig niet.
Ik kende het ook niet maar heb het even gegoogled, ze heeft een paar keer getweet n.a.v. American Football geloof ik? Hoe dan ook, als je de context niet kent, dan zie het wel zo'n reactie als "Reacties zonder enige toegevoegde waarde, bijvoorbeeld een kreet van een paar woorden waar niemand op zit te wachten".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdh009

jdh009

FP ProMod
arjax schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 18:45:
[...]

Ben ik het niet mee eens, een post kan niet 20x +3 en 20x -1 zijn. Dan gaat er ergens iets mis, dan zijn de regels van hoe je moet modereren niet duidelijk genoeg.
Klopt, die verdeling is absoluut niet hoe je het zou willen zien en slaat ook nergens op, maar de netto-score is wel zoals het systeem het bedoelt. Wat kun je binnen dit topic dan nog doen? Als de score technisch klopt, verandert extra modereren daar niets meer aan. Je kunt niet iets wat al duidelijk goed staat nog beter maken (de huidige mediaan verschuift niet snel meer met hoe die nu staat). Daarmee pak je het probleem niet aan.

edit: laatste wat ik deel om vervuiling te voorkomen.

[ Voor 3% gewijzigd door jdh009 op 09-07-2025 19:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdh009

jdh009

FP ProMod
separhim schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 18:53:
[...]

Ik kende het ook niet maar heb het even gegoogled, ze heeft een paar keer getweet n.a.v. American Football geloof ik? Hoe dan ook, als je de context niet kent, dan zie het wel zo'n reactie als "Reacties zonder enige toegevoegde waarde, bijvoorbeeld een kreet van een paar woorden waar niemand op zit te wachten".
Klinkt inderdaad nog steeds als vrij zwaar offtopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Topicstarter
Meg schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 18:41:
Zonder enige context; ja wat mij betreft. Ik kan hier zonder google niets van maken. Het is in dat geval een irrelevante niets toevoegende reactie. Ook met een google zoektocht zie ik de relevantie niet. Een -1 is een verdedigbare score. Ken je de achtergrond niet zoals vermoedelijk veel mensen dan is het al snel een -1.

[ Voor 15% gewijzigd door Bor op 09-07-2025 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldy
Bor schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 19:42:
[...]

Zonder enige context; ja wat mij betreft. Ik kan hier zonder google niets van maken. Het is in dat geval een irrelevante niets toevoegende reactie. Ook met een google zoektocht zie ik de relevantie niet. Een -1 is een verdedigbare score. Ken je de achtergrond niet zoals vermoedelijk veel mensen dan is het al snel een -1.
Jij gaat nog googlen, maar hoeveel moeite moet je doen om zoiets niet gewoon een -1 te geven? Er was ook iemand die een +1 gaf. Misschien heeft die het wel begrepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVivaldi
GewoonWatSpulle in 'IKEA wil Zigbee-smarthomeapparaten vanaf 2026 vervangen door Matter-producten'

Beetje snel, maar hier wordt veel geplust, terwijl het een verzoek is tot titelwijziging, oftewel voor het feedbackgedeelte van het forum. Normaliter worden daar nullen aan toegekend en verwezen naar het forum.

[ Voor 11% gewijzigd door TheVivaldi op 09-07-2025 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bewerkers
arjax schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 18:45:
[...]

Goed punt!
Inmiddels is die eerste post (Loller1 in 'Grok post alleen nog afbeeldingen op X na antisemitische uitlatingen'
Ongewenst -1 31
Irrelevant 0 12
Relevant +1 29
Informatief +2 14

Dus gemiddeld 0.3 en de meeste -1, maar een mediaan van +1. Zo promoot het systeem matige posts. Verder is het heel uiteenlopend.

De tweede post (Loller1 in 'Grok post alleen nog afbeeldingen op X na antisemitische uitlatingen'
Ongewenst -1 22
Irrelevant 0 25
Relevant+1 29
Informatief+2 87
Spotlight +3 35

Heel erg gepolariseerd. Gemiddeld 1.4, maar een mediaan van +2. Het systeem promoot dus controversiële posts.

[ Voor 14% gewijzigd door bewerkers op 09-07-2025 22:32 . Reden: links naar posts toegeveogd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

@bewerkers en om welke post gaat het? Want dat mis ik nu even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdh009

jdh009

FP ProMod
Meg schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 21:48:
@bewerkers en om welke post gaat het? Want dat mis ik nu even.
bewerkers schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 11:14:

Een +2 terwijl het niet gaat over het artikel en de persoon die een vraag stelt aan valt. Verder een niet onderbouwde beschuldiging dat iedereen die MAGA en AFD steunt racistisch is.

Duidelijk geopinieerd en vol met spelfouten. Mijns inziens duidelijk bedoeld om firstposter te zijn. Niet om bij de dragen aan het onderwerp. Moderatieknop is geen like knop, maar een relevantieknop. 0 of -1 lijkt mij beter.

Het gaat mij bij beide reacties niet om de gemiddelde score, maar de grote hoeveelheid +2 en +3 moderaties.

(Dit is geen incident. In topics die gaan over vrijheid van meningsuiting is er meer mismoderatie is mij opgevallen.
Nuance verdwijnt door deze mismoderaties waardoor de discussie polariseert. Op tweakers hoop ik meer meer op een technisch inhoudelijke discussie over waarom grok deze uitingen deed en niet wie er nu wel of geen racist is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:19

The Zep Man

🏴‍☠️

Bor schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 19:42:
Zonder enige context; ja wat mij betreft. Ik kan hier zonder google niets van maken. Het is in dat geval een irrelevante niets toevoegende reactie.
Dus als jij iets niet snapt dan vind jij dat een -1 waard? Daar komen dus die -1'tjes vandaan onder artikelen waar ik wel eens een reactie geef die in de context van het onderwerp humoristisch bedoeld is. Een voorbeeldje. :+

Als je het niet begrijpt, dan valt het toch niet meteen onder het volgende?
Het niveau -1 is het afvalputje voor reacties waarvan je liever had gezien dat ze niet geplaatst waren. In deze categorie vallen de flamebaits, trolls, doelloze first posts, zware off-topic berichten zonder enige toegevoegde waarde, misplaatste grappen, onnodig kwetsende reacties en allerlei andere reacties die een onvriendelijk karakter hebben of op andere wijze zijn bedoeld om irritatie of overlast te veroorzaken.
"Irrelevant" is toch gewoon 0?

Nu zou je voor deze specifieke reactie met een enkel woord (weinig moeite, mikken op first post, etc.) nog wel -1 kunnen geven, maar ik zou dat niet doen enkel omdat ik het niet zou begrijpen. Dat neigt toch echt naar meningmodden.

[ Voor 42% gewijzigd door The Zep Man op 09-07-2025 22:27 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

The Zep Man schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 22:22:
[...]

Dus als jij iets niet snapt dan vind jij dat een -1 waard? Daar komen dus die -1'tjes vandaan onder artikelen waar ik wel eens een reactie geef die in de context van het onderwerp humoristisch bedoeld is. Een voorbeeldje. :+

Als je het niet begrijpt, dan valt het toch niet meteen onder:

[...]
Maar een PowerMod heeft toch een weging van 6? Dan kan er geen 2x een -1 staan. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Meg schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 22:24:
Maar een PowerMod heeft toch een weging van 6? Dan kan er geen 2x een -1 staan. :+
Het was een humoristisch voorbeeld. Maar je hebt gelijk. Damn you, @Bor. I'll get you next time! :( ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Topicstarter
The Zep Man schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 22:22:
[...]

Zonder extra content is de reactie in kwestie voor het gros van de lezers een onzinnige toevoeging; -1 dus. Met context is er geen directe relatie en dat zou max een 0 zijn. Gezien dit geen breed begrepen post lijkt te zijn vind ik een -1 verdedigbaar en geen mismoderatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldy
The Zep Man schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 22:25:
[...]

Het was een humoristisch voorbeeld. Maar je hebt gelijk. Damn you, @Bor. I'll get you next time! :( ;)
Jouw voorbeeld bestaat uit vier zinnen. Waar we het over hadden was maar één woord. Soms gaan grapjes de mist in, dat kan gebeuren, maar de kans dat je met één woord de mist in gaat, is levensgroot. Ik heb nog steeds geen idee waar dat "hotdog" op slaat. In dit geval lijkt mij een -1 best op z'n plaats.
En jouw Damn you, Bor is toch pure humor. Tenminste, ik had geen moeite om een glimlach op m'n gezicht te toveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Bor schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 22:39:
Zonder extra content is de reactie in kwestie voor het gros van de lezers een onzinnige toevoeging; -1 dus.
Dus als je een reactie wel begrijpt, moet je die dan alsnog een -1 geven als het gros van de lezers die niet begrijpt?

Wat ik wil verduidelijken is dat modereren bijster gebaseerd op wat je begrijpt en op wat je denkt dat anderen begrijpen mij niet verstandig lijkt, tenzij je anti-intellectueel bent. Er zijn betere redenen om dit naar -1 te modereren.

[ Voor 31% gewijzigd door The Zep Man op 09-07-2025 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Topicstarter
The Zep Man schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 22:45:
[...]

Dus als je een reactie wel begrijpt, moet je die dan alsnog een -1 geven als het gros van de lezers die niet begrijpt?
Nee. Dat zeg ik toch niet?
Met context is er geen directe relatie en dat zou max een 0 zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Bor op 09-07-2025 22:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Bor schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 22:51:
[...]

Nee. Dat zeg ik toch niet?

[...]
Je schrijft dat zonder context die jij nodig hebt om het te begrijpen of waarvan jij denkt dat zonder die context anderen het niet begrijpen, dat een reactie een -1 verdient. Niet elke reactie zal context bevatten voor een buitenstaander om iets te begrijpen van een (complex) onderwerp. Daarop iemand hard afrekenen met een -1 lijkt mij ongewenst.

Reken deze reactie gewoon af met -1 om de juiste redenen: low effort, first post-achtig.

[ Voor 8% gewijzigd door The Zep Man op 09-07-2025 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Topicstarter
The Zep Man schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 22:54:
[...]

Je schrijft dat zonder context die jij nodig hebt om het te begrijpen of waarvan jij denkt dat zonder die context anderen het niet begrijpen, dat een reactie een -1 verdient. Niet elke reactie zal context bevatten voor een buitenstaander om iets te begrijpen van een (complex) onderwerp. Daarop iemand hard afrekenen met een -1 lijkt mij ongewenst.
Je trekt het hier geheel uit context.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdh009

jdh009

FP ProMod
Mensen die vinden dat dit goed werkt kunnen zo solliciteren bij de overheid.
Tuurlijk, want niets helpt zo goed bij een inhoudelijke discussie als met gestrekt been binnenkomen en eindigen met een poging tot diskreditering van iedereen die het niet met je eens is. Precies hoe je draagvlak kweekt en mensen meeneemt. Sterk staaltje debatteren, hoor. Jij komt er wel, kerel.
bewerkers schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 21:37:
[...]

Goed punt!
Inmiddels is die eerste post (Loller1 in 'Grok post alleen nog afbeeldingen op X na antisemitische uitlatingen'
Ongewenst -1 31
Irrelevant 0 12
Relevant +1 29
Informatief +2 14

Dus gemiddeld 0.3 en de meeste -1, maar een mediaan van +1. Zo promoot het systeem matige posts. Verder is het heel uiteenlopend.

De tweede post (Loller1 in 'Grok post alleen nog afbeeldingen op X na antisemitische uitlatingen'
Ongewenst -1 22
Irrelevant 0 25
Relevant+1 29
Informatief+2 87
Spotlight +3 35

Heel erg gepolariseerd. Gemiddeld 1.4, maar een mediaan van +2. Het systeem promoot dus controversiële posts.
Je noemt het “promotie van matige of controversiële posts”, maar wat je laat zien is juist het tegenovergestelde. In beide voorbeelden staat de mediaanscore volgens mij gewoon terecht zoals die staat, of in elk geval binnen de bandbreedte die volgens de richtlijnen verdedigbaar is. In het ene geval wordt de post beschermd tegen overwaardering (+3) en afstraffing (-1), in het andere tegen negatieve overreactie. Dat is precies hoe het systeem bedoeld is te werken: het dempt extremen (mismoderaties) en convergeert naar een inhoudelijke middenwaarde.

Als jij dat vervolgens “controversie promoten” noemt, dan is dat een uiterst merkwaardige lezing. Juist bij zulke gepolariseerde verdelingen laat het systeem zien dat het bestand is tegen ruis en extremen. De mediaanscore blijft overeind op basis van gewogen inhoudelijke beoordeling. Dat jij daar dan alsnog een systeemfout van maakt, zegt vooral iets over jouw interpretatie, niet over de werking ervan, want jouw eigen cijfers spreken je regelrecht tegen.

Je bezwaar richt zich niet op de uiteindelijke score, maar op het aantal positieve moderaties dat jou niet aanstaat. Je spreekt over “structureel misbruik”, klaagt dat “moderatiemisbruik selectief gestraft wordt” en suggereert zelfs dat het systeem “de prullenbak in” kan. Dat zijn stevige uitspraken, maar ze sluiten niet aan bij de feiten en versterken je punt niet.

Als het je werkelijk ging om een foutieve eindscore, dan had je die aangewezen. In plaats daarvan stel je zelf: “Het gaat mij niet om de gemiddelde score, maar om de grote hoeveelheid +2 en +3 moderaties.” Daarmee geef je feitelijk toe dat je bezwaar niet gaat over een inhoudelijke misslag, maar over hoe vaak anderen het met die inhoud eens blijken te zijn. Dat hoort hier niet, en het versterkt je punt ook niet.

Je maakt van een verdeelde stemverdeling een waardeoordeel over de inhoud, zonder ook maar ergens te onderbouwen waarom die inhoud dan niet zou deugen. Wat je in je eerste reactie gaf als reden, zoals de beschuldiging van racisme, is eerder al weerlegd en vormt geen inhoudelijke tegenwerping. Tegelijk negeer je precies wat het systeem hier doet: voorkomen dat de score doorslaat naar een uiterste.

Als je denkt dat er helemaal niets tegen wordt gedaan, dan onderschat je hoeveel moeite de crew hier wél in steekt. Ook als je het niet altijd ziet, wordt er achter de schermen echt wel opgetreden tegen misbruik. Maar zelfs dan is het nogal wat om het hele systeem af te serveren op basis van twee voorbeelden en een sneue slotzin. Als dát je bewijs is dat het systeem faalt, dan zegt dat vooral iets over je bewijsvoering.

Goed, ik ga nu maar solliciteren. Tijd om mijn ambtenaarscarrière te beginnen en dit gesprek te laten voor wat het is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bewerkers
jdh009 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 00:33:
[...]

Tuurlijk, want niets helpt zo goed bij een inhoudelijke discussie
Eens. Mijn excuses daarvoor. Daarom heb ik die regel ook verwijderd gisteren om half 10. U reageerde op een oude versie van mijn post. Ik denk dat we het niet eens worden over het beleid. Moderators als u werken hard en doen veel goed en dat waardeer ik ook. Mijn kritiek was op het beleid, niet op het harde werk. Als ik een andere indruk wekte mijn excuses daarvoor. Ik laat het hierbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdh009

jdh009

FP ProMod
bewerkers schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 11:33:
[...]

Eens. Mijn excuses daarvoor. Daarom heb ik die regel ook verwijderd gisteren om half 10. U reageerde op een oude versie van mijn post. Ik denk dat we het niet eens worden over het beleid. Moderators als u werken hard en doen veel goed en dat waardeer ik ook. Mijn kritiek was op het beleid, niet op het harde werk. Als ik een andere indruk wekte mijn excuses daarvoor. Ik laat het hierbij.
Dank, dat waardeer ik. Al doelde ik eigenlijk op het powermod- en adminteam, de mensen met een rode naam. Ik ben zelf gewoon een normale gebruiker en kan in dat opzicht net als veel hier eigenlijk niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas_n
Is dit off-topic? Het artikel gaat over veranderingen bij Samsung en ik geef aan dat de veranderingen waar ik het meest op gehoopt zou hebben er helaas niet bij zijn.

thomas_n in 'Nieuwe telefoons laten zien dat slapende reus Samsung wakker wordt'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TV_NERD
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 10-07 17:07
Hoi, ik krijg hier een paar keer -1 en 0, maar volgens mij is het gewoon ontopic?

TV_NERD in 'Microsoft claimt AI-besparing van half miljard dollar in callcenters'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kodak

kodak

FP ProMod
Het lijkt me niet de bedoeling dat een inhoudelijke mening over de hoogte van de straf in vergelijking met andere straffen 29x irrelevant krijgt of 13x ongewenst.
We kunnen het er niet mee eens zijn, bijvoorbeeld omdat we het verschillende onderwerpen vinden of omdat we geen kritiek willen lezen op uitspraken, maar we horen niet op mening te modden.

Dutchzilla in 'Ex-ASML-medewerker krijgt drie jaar cel voor delen chipgeheimen met Rusland'

Omgekeert gaat dat ook op voor een reactie met een andere mening en inhoudelijk niet in gaat of er geen ruimte is voor wat de 'ongewenste' mening graag ziet gebeuren. Dat hoort niet zomaar naar +2 (13×) geplust te worden. Daarbij toont de reactie aan dat er prima inhoudelijk op de 'offtopic' of 'ongewenste' reactie te discussieren valt.

Harrie_ in 'Ex-ASML-medewerker krijgt drie jaar cel voor delen chipgeheimen met Rusland'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas_n
kodak schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 18:54:
Het lijkt me niet de bedoeling dat een inhoudelijke mening over de hoogte van de straf in vergelijking met andere straffen 29x irrelevant krijgt of 13x ongewenst.
We kunnen het er niet mee eens zijn, bijvoorbeeld omdat we het verschillende onderwerpen vinden of omdat we geen kritiek willen lezen op uitspraken, maar we horen niet op mening te modden.

Dutchzilla in 'Ex-ASML-medewerker krijgt drie jaar cel voor delen chipgeheimen met Rusland'
"veel rechters (...) handelen naar hun eigen agenda (...)"

Deze ongefundeerde beschuldiging maakt het voor mij een -1. Er wordt zelfs niet geprobeerd te vermelden wat die "agenda" zou zijn of welke aanwijzing er is dat rechters de huidige wetgeving niet volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10:08

Dazzler2120

FP ProMod
thomas_n schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 11:20:
[...]

"veel rechters (...) handelen naar hun eigen agenda (...)"

Deze ongefundeerde beschuldiging maakt het voor mij een -1. Er wordt zelfs niet geprobeerd te vermelden wat die "agenda" zou zijn of welke aanwijzing er is dat rechters de huidige wetgeving niet volgen.
Ik sluit mij hier eigenlijk wel bij aan. Dat soort ongefundeerde uitspraken op de rechtspraak zijn naar mijn mening ongewenst op de frontpage. Als het gefundeerd is heeft het echt wel een gegronde onderbouwing nodig.

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

vanaalten in 'DPG-accounts zijn voortaan niet op vijf maar maximaal drie apparaten bruikbaar'

Een +2 lijkt me wat overdreven? Gewoon een +1 lijkt me voldoende?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVivaldi
TheVivaldi in 'YouTube stopt met uitlichten van populaire video's via Trending-pagina'

Vlak daarboven wordt geklaagd over vertaalde titels en die mensen krijgen gewoon een +1. Vervolgens geef ik een voorbeeld van een slechte titel die ik ben tegengekomen en ik krijg een 0?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

ShadLink in 'DPG-accounts zijn voortaan niet op vijf maar maximaal drie apparaten bruikbaar'

Ook hier lijkt een +2 me wat overdreven, een +1 volstaat imho prima.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jumbos7
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 11-07 14:54
n4m3l355 in 'Online liegen over je leeftijd wordt mogelijk een stuk lastiger'

Dit lijkt mij geen +2, het bestaat vooral uit een ander woorden in de mond leggen, zoals dat ik zou hebben gezegd dat iedereen die pornosites bezoekt pornoverslaafd wordt en iedereen extreme content tegenkomt. Ook heb ik nergens beweert dat er vroeger geen extreme porno bestond.

jumbos7 in 'Online liegen over je leeftijd wordt mogelijk een stuk lastiger'

Mijn reactie waar op gereageerd wordt. Het lijkt mij geen irrelevante reactie, maar bij dit soort onderwerpen ontkomt je blijkbaar niet aan meningmodden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kodak

kodak

FP ProMod
Het lijkt me niet de bedoeling om een inhoudelijke reactie naar offtopic/irrelevant te modereren (24× 0).
Er valt duidelijk inhoudelijk prima op te discussiëren.

kodak in 'DPG-accounts zijn voortaan niet op vijf maar maximaal drie apparaten bruikbaar'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

janpiet in 'Online liegen over je leeftijd wordt mogelijk een stuk lastiger'

Een vergelijking van de EU met Hitler, Stalin etc lijktme eerder -1 dan +1.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kodak

kodak

FP ProMod
Aangezien het uitgangspunt op inhoud reageren is gaat een opmerking niet zomaar om alles wat maar met de genoemde namen te maken heeft en dus ook de inhoudelijke vergelijking niet. De genoemde personen staan duidelijk ook bekend om het opleggen van ver gaande control van en op miljoenen personen. De reactie is daarbij niet dat de EU ondemocratisch is, ook dat horen we er dus niet zomaar bij het modereren te betrekken. Onder de personen zijn vergaande controles opgelegd voor alledaagse bezigheden. Dat is ook waar het nieuws over gaat. Een specifieke inhoudelijke vergelijking moet dus gemaakt kunnen worden. Er zijn immers grenzen aan wat mensen nog onder acceptabele vergaande controle verstaan die ondeling sterk kunnen verschillen. Dat moet bediscussieerd kunnen worden. Als er weinig tot geen inhoudelijke argumenten bij staan dan is het eerder ontopic te bediscussiëren waar de grens van controle te ver gaat in onze democratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldy
Afgezien ik niet weet wat Roosevelt in dit rijtje doet, kan ik begrijpen dat het als een anachronisme aandoet. Maar in tegenstelling tot jouw mening, denk ik juist dat het een open deur is. Je moet er toch niet aan denken dat deze mensen, één is zelfs al voldoende, in deze tijd leefde en hetzelfde zou willen doen als in hun tijd. Ondanks alle beschermingen die wij willen en proberen in te bouwen, is deze tijd van automatisering een geweldige tijd voor deze massamoordenaars.
Nee, als ik het een lage moderatie zou geven, dan zou dat eerder zijn wegens die open deur. dan wegens de de vergelijking met de EU. Voor mij is het een +1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

Een -2 lijkt me ook wel passend eventueel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldy
Meg schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 20:19:
[...]

Een -2 lijkt me ook wel passend eventueel.
Waarom vind je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kodak

kodak

FP ProMod
Ook deze inhoudelijke reactie heeft weer mismoderatie naar offtopic irrelevant gekregen terwijl andere maningen er omheen geplust worden.
kodak in 'DPG-accounts zijn voortaan niet op vijf maar maximaal drie apparaten bruikbaar'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

kodak schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 11:54:
Ook deze inhoudelijke reactie heeft weer mismoderatie naar offtopic irrelevant gekregen terwijl andere maningen er omheen geplust worden.
Je staat nu op +1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjax
Ik zie vaak genoeg vergelijkingen met Hitler/nazi's voorbij komen op deze website, die zijn geregeld voorzien van +1 of hoger...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldy
arjax schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 14:24:
[...]

Ik zie vaak genoeg vergelijkingen met Hitler/nazi's voorbij komen op deze website, die zijn geregeld voorzien van +1 of hoger...
Er is in deze reactie geen vergelijking, maar een aanname als deze mensen nu zouden leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kodak

kodak

FP ProMod
Een inhoudelijke reactie en mening op een vraag wegmodden is niet de bedoeling. (14× offtopic/irrelevant)

M3m3nt0m0r1 in 'Australië wil veel meer diensten laten checken of gebruikers boven 18 jaar zijn'

Een reactie die een negatief verwijten over een andere tweaker doet (naief noemen) is al niet zomaar te plussen. Laat staan op argumenten als mening, die juisr niet duidelijk relevant zijn in het land waar de discussie over gaat. (5× +2 informatief)

M2M in 'Australië wil veel meer diensten laten checken of gebruikers boven 18 jaar zijn'

[ Voor 6% gewijzigd door kodak op 12-07-2025 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelleDJs
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

Pagina: 1 ... 187 188 Laatste

Let op:
Laten we ons concentreren op reacties die op de foute score beland zijn en niet op verdwaalde foute moderaties. Geef het systeem ook even de tijd en meld een reactie niet direct bij de eerste foute moderatie. Daarnaast zijn eventuele sancties altijd aan de crew; het is dus niet nodig zelf al een passende sanctie te gaan vermelden.

Door op de datum en tijd van een reactie te klikken krijg je een directe link er naar toe. Plak deze gewoon in je bericht en de forumsoftware zet deze om in een makkelijk leesbaar linkje.

Zie je een mooie reactie die een +3 verdient? Meldt deze dan aan in Het grote +3 posts topic

Modqueue (ongemodde reacties): http://tweakers.net/reacties/modoverzicht/
Overleg over moderatiescores: Het topic voor twijfelgevallen bij moderaties
ModFAQ: https://tweakers.net/info/faq/karma/#tab:1-2