Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum
[ Voor 7% gewijzigd door Bor op 07-09-2026 20:23 ]
Het is wel weer leuk geweest zo - Tweakers gaat echt Reddit achterna en ik ben er wel klaar mee. Leg mij even uit hoe dit op een -1 of een 0 hoort, want blijkbaar zijn er respectievelijk 3 en 5 individuen van mening dat dat een correcte score is voor een volstrekt normale ontopic post - maar wel met de verkeerde mening natuurlijk.
Het is gewoon klip en klaar dat het moderatiesysteem zelf ongemodereerd is, en meningmodden zelfs na inmiddels ruim (?) 10 jaar nog steeds niet is opgelost. Juist voor een site als Tweakers, met data-analisten zat, zou dit een peulenschil moeten zijn. Zo even uit de natte vinger, denk ik dat je 90% van de meningmods kan afvangen door iedereen die -pak em beet- 3x ver buiten de norm een -1 modt, gewoon automatisch een jaar alle modrechten te ontnemen.
Dit is gewoon een typisch geval "niet met je eens, hier ik klap er een -1 of een 0 op". Vaak genoeg nog door de personen die het dan toch niet kunnen laten ook nog even te reageren. Voor de goede orde natuurlijk.
Wordt er uberhaupt actief / geautomatiseerd opgetreden tegen abusers, of alleen na melding?
[ Voor 4% gewijzigd door Boxman op 07-09-2026 23:09 ]
Ryzen 7950X3D | X670E Steel Legend | 64GB (2x32 M-die) DDR5-6000C30 | RTX 3090 | Seasonic Prime 1300W | Custom Loop CPU+GPU+RAID Watercooling 2x360mm
Bigg Balls in 'LG-smart-tv's lijken gebruikers af te luisteren en netwerken te scannen'
Ik vind het wat makkelijk; het vertalen van de punten uit het nieuwsitem in vragen (met Ai?) en wat standaard alinea's; meer is het bijna niet.
Weet je, je hebt gelijk dat jouw moderatie op +1 hoort te staan. Maar dat kun je hier gewoon aangeven, zonder zo hoog van de toren te blazen. Het controleren is mensenwerk en om vervelende en onterechte uitsluitingen te voorkomen, lijkt het mij beter dat het controleren op mismoderaties niet automatisch gebeurt en dat dit gewoon mensenwerk blijft.Boxman schreef op maandag 7 september 2026 @ 23:08:
Boxman in 'Rechter verplicht Belg om digitale elektriciteitsmeter te laten plaatsen'
Het is wel weer leuk geweest zo - Tweakers gaat echt Reddit achterna en ik ben er wel klaar mee. Leg mij even uit hoe dit op een -1 of een 0 hoort, want blijkbaar zijn er respectievelijk 3 en 5 individuen van mening dat dat een correcte score is voor een volstrekt normale ontopic post - maar wel met de verkeerde mening natuurlijk.
Het is gewoon klip en klaar dat het moderatiesysteem zelf ongemodereerd is, en meningmodden zelfs na inmiddels ruim (?) 10 jaar nog steeds niet is opgelost. Juist voor een site als Tweakers, met data-analisten zat, zou dit een peulenschil moeten zijn. Zo even uit de natte vinger, denk ik dat je 90% van de meningmods kan afvangen door iedereen die -pak em beet- 3x ver buiten de norm een -1 modt, gewoon automatisch een jaar alle modrechten te ontnemen.
Dit is gewoon een typisch geval "niet met je eens, hier ik klap er een -1 of een 0 op". Vaak genoeg nog door de personen die het dan toch niet kunnen laten ook nog even te reageren. Voor de goede orde natuurlijk.
Wordt er uberhaupt actief / geautomatiseerd opgetreden tegen abusers, of alleen na melding?
Geef mij een goede reden waarom we zo ontzettend voorzichtig zouden moeten zijn met moderatierechten inperken van diegenen die het als een veredelde like/dislike-button behandelen?
Keer het om. Laat moderatierechten gewoon geautomatiseerd vervallen bij misbruik, maak een topic waar je je moderatieban kan aanvechten, en verschuif zo de menselijke interventie naar slechts het behandelen van 'appeals' van degenen die de functie graag terugwillen.
Kost je veel minder mankracht dan proberen rotte appels op te sporen, en zij die vinden dat het onterecht was hebben een pad dat ze kunnen bewandelen om hun 'stemrecht' terug te krijgen. Ik garandeer je dat meningmodden binnen een maand verleden tijd zal zijn.
Ryzen 7950X3D | X670E Steel Legend | 64GB (2x32 M-die) DDR5-6000C30 | RTX 3090 | Seasonic Prime 1300W | Custom Loop CPU+GPU+RAID Watercooling 2x360mm
Dit is een herhaling van wat de bron noemt en een mening. Dat is niet zomaar reden om zwaar te gaan plussen naar +2 en zelfs +3 (75× +2, 12x +3). Die gaat zonder hulp niet zomaar recht getrokken worden.
rmulder in 'LG-smart-tv's lijken gebruikers af te luisteren en netwerken te scannen'
Ook een herhaling van de bron die niet bijzonder is en toch moderaties naar +2 heeft
thomasv in 'LG-smart-tv's lijken gebruikers af te luisteren en netwerken te scannen'
Dit is een prima mening maar weer, daarop horen we niet te plussen naar +2.
field33P in 'LG-smart-tv's lijken gebruikers af te luisteren en netwerken te scannen'
Dit is een discussie over de wijze van tweaker-reviews willen laten aanpassen. Dat iemand dat wil is geen reden om te plussen. Het is ook geen nieuwe of bijzondere discussie. (18x +2, 8x +3).
Ireyon in 'LG-smart-tv's lijken gebruikers af te luisteren en netwerken te scannen'
Huet zijn meerdere tweakers meningen over een compeet ander merk ontopic en informatief aan het modereren (7x +2, 2x +1)
HuisRocker in 'LG-smart-tv's lijken gebruikers af te luisteren en netwerken te scannen'
Dit is herhaling van wat in het nieuws en de bron staat met eigen meningen. Geen reden om te plussen (12x +2)
spoor12b in 'LG-smart-tv's lijken gebruikers af te luisteren en netwerken te scannen'
Dit zijn vooral meningen en herhaling van waar meerdere discussies over bestaan. Geen reden om te plussen. (6x +2, 1x +3)
remco_11 in 'LG-smart-tv's lijken gebruikers af te luisteren en netwerken te scannen'
Dit is geen discussie aanzwengelen, maar hoog van de toren blazen:Boxman schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 11:33:
@Aldy Een discussie aanzwengelen heet tegenwoordig al "hoog van de toren blazen"?
Geef mij een goede reden waarom we zo ontzettend voorzichtig zouden moeten zijn met moderatierechten inperken van diegenen die het als een veredelde like/dislike-button behandelen?
Keer het om. Laat moderatierechten gewoon geautomatiseerd vervallen bij misbruik, maak een topic waar je je moderatieban kan aanvechten, en verschuif zo de menselijke interventie naar slechts het behandelen van 'appeals' van degenen die de functie graag terugwillen.
Kost je veel minder mankracht dan proberen rotte appels op te sporen, en zij die vinden dat het onterecht was hebben een pad dat ze kunnen bewandelen om hun 'stemrecht' terug te krijgen. Ik garandeer je dat meningmodden binnen een maand verleden tijd zal zijn.
'Het is wel weer leuk geweest zo - Tweakers gaat echt Reddit achterna en ik ben er wel klaar mee. '
Daarnaast is dit niet de plek om het moderatiesysteem ter discussie te stellen. Verder zal het je tegenvallen hoe moeilijk het is om je mening niet mee te laten tellen in de moderaties. De extreme moderaties hou je misschien tegen.
Ik had meer geschreven, maar dat heb ik weer weggehaald, aangezien dit, nogmaals, niet de plek is voor deze discussie.
Blokker_1999 in 'Rechter verplicht Belg om digitale elektriciteitsmeter te laten plaatsen'
Als je het er niet over wil hebben, kun je er ook gewoon niet op reageren. Frappanter is wel dat je enerzijds als argument aandraagt dat dit topic over mismoderaties "niet de juiste plek" is om gestructureerde voorkoming van mismoderaties te bediscussieren (ben ik niet met je eens, maar ok), maar anderzijds blijkbaar wel vindt dat dit de plek is om mijn (al dan niet) 'hoog van de toren blazende' toon ter discussie te stellen, en daarbij jezelf kennelijk de vrijstelling geeft om daar meerdere daadwerkelijke offtopic reacties aan te wijden..Aldy schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 13:08:
[...]
Dit is geen discussie aanzwengelen, maar hoog van de toren blazen:
'Het is wel weer leuk geweest zo - Tweakers gaat echt Reddit achterna en ik ben er wel klaar mee. '
Daarnaast is dit niet de plek om het moderatiesysteem ter discussie te stellen. Verder zal het je tegenvallen hoe moeilijk het is om je mening niet mee te laten tellen in de moderaties. De extreme moderaties hou je misschien tegen.
Ik had meer geschreven, maar dat heb ik weer weggehaald, aangezien dit, nogmaals, niet de plek is voor deze discussie.
turbojet80s in 'ASML bouwt nieuwe campus in Eindhoven voor 20.000 medewerkers'Boxman schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 11:33:
Hier mooi voorbeeldje. Draadje van 2 personen die beide over het OV in Ehv spreken, maar omdat de mening van turbojet80 niet bevalt worden al zijn posts op 0 en -1 gemod, en de 'juiste' meningen tussendoor komen uiteraard gewoon netjes op +1.
Zo zie je wel vaker netjes groen/oranje afwisselende draadjes, ook als beide dezelfde toon hanteren en gewoon netjes converseren.
Diegene die daar een -1 uitdeelt is wat mij betreft gewoon voor een heel jaar af. Ik durf er overigens best wat op in te zetten dat die betreffende -1 bij die reageerder die zich als laatste in de discussie mengt vandaankomt.
[ Voor 11% gewijzigd door Boxman op 08-09-2026 19:32 ]
Laten we ons concentreren op reacties die op de foute score beland zijn en niet op verdwaalde foute moderaties. Geef het systeem ook even de tijd en meld een reactie niet direct bij de eerste foute moderatie. Daarnaast zijn eventuele sancties altijd aan de crew; het is dus niet nodig zelf al een passende sanctie te gaan vermelden.
Door op de datum en tijd van een reactie te klikken krijg je een directe link er naar toe. Plak deze gewoon in je bericht en de forumsoftware zet deze om in een makkelijk leesbaar linkje.
Zie je een mooie reactie die een +3 verdient? Meldt deze dan aan in Het grote +3 posts topic
Modqueue (ongemodde reacties): http://tweakers.net/reacties/modoverzicht/
Overleg over moderatiescores: Het topic voor twijfelgevallen bij moderaties
ModFAQ: https://tweakers.net/info/faq/karma/#tab:1-2