Prachtig uitgebreid antwoord, top! Wanden + plafond is nieuw stucwerk, helemaal schoon dus. Van wat ik begrepen heb ga je primen/ voorstrijken om de zuigende werking van het stucwerk weg te nemen.
Nieuwe kleur wordt overigens wit, wat dus snel zou moeten dekken.
Gezien voorstrijk de wereld niet kost, ga ik dat maar doen denk ik! qua dekking verwacht ik niet zoveel problemen met wit op wit.
Nieuwe kleur wordt overigens wit, wat dus snel zou moeten dekken.
Gezien voorstrijk de wereld niet kost, ga ik dat maar doen denk ik! qua dekking verwacht ik niet zoveel problemen met wit op wit.
vso schreef op maandag 9 november 2020 @ 18:53:
[...]
Voorstrijk en primer hebben grof gezegt dezelfde werking, maar voorstrijk is vaak doorzichtig en is meer bedoelt om nicotine, vochtplekken en schimmels tegen te gaan .. (betere hechting) .. primer doet het zelfde maar ademt meer .. en heeft een kleur
Primer gebruik je bv als je een donkere ondergrond hebt, en daarover een lichte kleur wilt verven .. en hoef je minder dure verf te gebruiken.
Ga je licht op licht, en geen vocht plekken zou ik primer/voorstrijk skippen ..
chloor / ammoniak zijn vaak dan redelelijk effectief als je het "vochtig" opbrengt en verbeter je de hechting
Heb je donkere verf en wil je lichte verf pak je primer ..
Voorstrijk
Die is dubbel, ik zou zelf eerst meer moeite steken om bv nicotine v.d muur te halen of de oorzaak van de vochtige muren te verhelpen, je hebt ook bladderende (latex) verf die niet goed hecht ..
het word ook gebruikt als ondergrond bij pvc vloeren ..
ps voorstrijk doe je niet op hout maar meer op steen/gips/beton ..
Stel je hebt een zeer oud huis aangetroffen, vol met nicotine en donker hout en je wilt het snel "wit" krijgen.
dan doe je eerst voorstrijk, na het drogen primer, en daarna kan je met 90% zekerheid 1 laag verf een mooi ogend resultaat krijgen. die paar jaar zeker goed erop zal zitten.
hoe zie je snel wat je moet gebruiken ? pak een planten spuit en vul met water + wat chloor/ammoniak --> spuit op het oppervlak en haal een keukenpapier na 1 a 2 minuten erlangs ..
doek droog --> voorstrijk anders primer
doek vies --> voorstrijk - anders primer