Ik heb zojuist zelf 230V grondkabel door de tuin gegraven. Ik wil graag merk onafhankelijk mn verlichting en armaturen kunnen kiezen. De keuze is dan gewoon groter. Als ik toch per se ergens een laagvoltage ontwerp wil hebben kan ik altijd ergens de grondkabel oppikken en de stroom naar laagspanning transformeren. Omgekeerd is een stuk ingewikkelder (praktisch onmogelijk).Vigni schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 13:20:
Dag mensen,
Wij hebben een 10m 230v 5 aderige grondkabel met schakelaar vanuit de nieuwbouw voor de verlichting in de tuin.
Nu komt de hovenier met in-lite als voorstel. Is dat niet zonde van die kabel? Is een 230V oplossing niet goedkoper? Of is een combinatie aan te raden?
Tip: deze ip68 verbinders https://www.westfalia.eu/...erbinder-3-polig-ip68.htm werken makkelijker dan dit type https://www.inbouwledspot...2-3-polig-ip68-waterdicht
Uiteraard kan een gietmof ook, maar dit leken me wel interessante alternatieven. Ben wel benieuwd naar de waterdichtheid op lange termijn. We gaan t zien...
Terwijl ik dit typ realiseer ik me dat jij 5 aderige kabel hebt liggen, volgens mij ben je dan sowieso aangewezen op gietmoffen. Maar voor de rest vd meelezers die met 3 aderig (willen) werken laat ik bovenstaande tip staan. Ik wilde eerst 4 aderig toepassen,maar heb om diverse voor nu irrelevante redenen gekozen voor 2 x 3 aderig waardoor ik met de gelinkte kabelverbinders kon experimenteren.
:strip_exif()/f/image/bBY0wZRnWv72QnMCKFjOXwcQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1OaLUaIWw76b54RCCnfZ98CU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sRlUQJBg1FK9IA9sWeZ8iwSa.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qXaZY8RBHeaxPdLGaJ5JDdKP.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/iAr0xdLUe0qVjtOB122QBUZ2.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/C256AC5kUdPZChK8fC8SVIiC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ogWwih8CxU19VsMXpaxIxCGL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/C8J87P74ByFUJly9nauh7nAU.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/uuy2pLIXc7o3ND4lxFBh6qI8.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/37IgasEvx3oVYjEwFf35Q8aA.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/zAx5lq0GzVoJCLXHRZtexANX.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/bvNkt9GnWCzraRr2YG9W5P4t.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rLU6zRmOnqP7oV8s2uAGitx6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Kp1qrgAPo4lWzp00aewADUd4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JtKuz7aMTqPnt6vjmQWqjeWc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DgOdmKNhYCbbI0QTQyUuFNxh.jpg?f=fotoalbum_large)