Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

In-Lite tuinverlichting en andere mogelijkheden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• darkmdmn
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 21:49
Toevallig heb ik pas wat verlichting van In-Lite aangelegd. Sowieso is het niet gemaakt om te gebruiken met andere verlichting dan ze zelf hebben ontwikkeld, maar dat betekent natuurlijk niet dat het niet kan. Normaal sluit je een connector aan op de hoofdkabel, waar je het stekkertje van de lamp die je wilt aansluiten in schuift. Je kunt altijd proberen hier een andere lamp aan vast te maken, mogelijk door een zelfde connector te proberen te vinden of e.e.a. te solderen. Het grootste probleem dat ik zou voorzien is het goed waterdicht krijgen van deze verbinding. Dat is bij de lampen van In-Lite zelf al goed op elkaar afgestemd.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 21:40

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Hier zit In-Lite al in de tuin door de vorige eigenaar, maar er is geen lamp meer die het nog volledig doet (grondspots met stuk of 10 ledjes per spot). Ik zou eerder voor een 230V systeem gaan met vervangbare lampen, maar als je alles al hebt, is het wat lastig. ;) Goed opletten in wattages en voltages van de lampen die je aan wil sluiten.

[Voor 3% gewijzigd door Señor Sjon op 06-03-2019 16:32]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Zolang je er nog geen kapitaal in hebt zitten, zou ik voor wat anders gaan. Maar je vertelt ook niet wat voor een lampen je wil plaatsen. :)

En pas bij voorkeur je laatste bericht aan als niemand anders gereageerd heeft.

• St@m
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 22:44

St@m

@ Your Service

Ik heb de hele tuin verlicht met garden-lights, ik vond in-lite te duur dus ben eens gaan kijken naar alternatieven. Hier draait het al jaren stabiel zonder ook maar 1x een kapotte lamp o.i.d.
Ik weet nog dat ik bepaalde connectoren heb aangeschaft om aan de kabel te "knopen". Volgens mij waren het deze: https://www.garden-lights...?_globalsearch=Bekabeling

Dan ben je vrij om andere merken aan te sluiten op je kabel. Zo spannend is het allemaal niet, 2 uitsteeksels die je in de kabel prikt en met het systeem draai je het vast waarna het waterdicht is. Bij mij werkt het al meerdere jaren zonder ooit een probleem te hebben gehad. En ook in mijn tuin regent het en geeft ik planten water.(even de goede diameter vinden inderdaad)

• R2D2
  • Registratie: mei 2001
  • Laatst online: 18:01
Ik heb ook in-lite in de tuin liggen maar de kabel van de oude lamp lijkt me prima bruikbaar met lampen van een ander merk.

Het enige pijnpunt is connector maar als je een beetje voorzichtig te werk gaat is de oude bekabeling wel los te halen (ik heb het toevallig 2 weken geleden gedaan bij 1 lamp om te testen).

Bij mij zijn alle afdekkapjes van de lampen namelijk gesneuveld en in-lite wist me mede te delen dat deze niet meer los te bestellen waren aangezien de desbetreffende serie uit productie was genomen.

[Voor 24% gewijzigd door R2D2 op 07-03-2019 15:02]

• Glashelder
  • Registratie: september 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Jeffdk schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 14:25:
[...]

Bedankt voor je reactie.

De prijzen van In-Lite zijn belachelijk hoog en de kwaliteit verre van bijzonder.

Ik was al bang dat het een knutselproject zou gaan worden, helaas. Ik zou een ieder sterk afraden te kiezen voor dit dure, gesloten systeem.
Vind het bijzonder dat je anderen adviseert een bepaald merk te kiezen als je zo'n beperkte ervaring hebt met het merk.

Wij hebben al 10 jaar+ inLite in de tuin liggen en alle lampjes werken prima :)

PV 3015wp op oost, 2680 wp op west. pvoutput

• darkmdmn
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 21:49
DrogeR schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 15:53:
[...]

En welke alternatieven waren dat dan? Ik ben nog op zoek naar een systeem, heb wat van Garden Lights bekeken (en daar stonden dozen van Luxform tussen die gelijk leken qua bekabeling), maar ben benieuwd naar andere systemen die ik nog niet gezien heb.
We hebben destijds wat tuincentra bezocht e.d. om eens te kijken wat er te krijgen viel. Garden Lights vond ik qua vormgeving minder mooi, qua kwaliteit weet ik niet precies. Er is naar mijn idee echter een overvloed aan goedkope 12V systemen, waarbij je een lamp koop voor 20-25 euro. Daar zijn we met een grote boog omheen gelopen. Welke merken dat waren (en of ze die uberhaupt hadden) weet ik niet meer.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Tsja, grondkabel en grondmoffen doen wonderen. Dan kan je elk 230V systeem kiezen wat je wilt. Ik had grondspots met GU10 en paaltjes met G9 fittingen. Bij IKEA kan je de lampen goedkoop halen en je kan de boel altijd nog verwisselen.

Zoiets bijvoorbeeld: https://www.bol.com/nl/p/...vs-rond/9200000032251706/
140/12=11,70 per stuk. Lampje van 3-4 euro erin en aansluiten. Bijkomend voordeel is dat je op 230V veel meer keuze hebt in lichtsensoren e.d.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Evink
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 05-08 12:19
Mocht je kiezen voor een 230V systeem zorg dat het een aparte groep betreft achter een aardlek, mijn ervaring is dat 230V systemen veel storingsgevoeliger zijn.

Ikzelf heb vorig jaar gekozen voor LightPro
https://www.lightpro.nl
Bevalt tot dusver prima

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Ik heb de 230V hier zelf gemaakt en had één storing. Een fase was uit een wago losgetrild doordat de grondspot ook een landingsbaan werd voor kinderfietsjes. Gaf wel een vreemde disco. :+ Maar goed, even kapje eraf, opereren en weer in elkaar zetten en het probleem was opgelost.

Ik zou het nu wel anders aansluiten dan toen. Een grondmofset bij Vekto is het geld niet en daar kan je met slimme plaatsing zo 2-3 lampen op aansluiten. Daar gebeurt nooit meer wat mee. Als je de YMVK neemt met 3 aders + litze dan heb je ook gelijk een schakeldraad. Met 4 aders kan je twee lichtgroepen maken als je dat uit elkaar wil houden. Maar je kan natuurlijk ook de Hue e.d. plaatsen, dan kan je elke lamp aansturen (weet alleen niet of die vorstbestendig zijn).

@Evink Dat spul kost goud... 200m kabel is al 400 euro! YMVK-as met ~350 euro voor 2 aderig + as 2,5mm2 al 50 euro goedkoper, laat staan de verplichte winkelnering qua stekkers/trafo's, etc. Uplighter is dan gelukkig MR16 (vervangbaar), maar een grondspot is 75+ euro. Dat gemak moet je op de installatiekosten terugverdienen, maar daar betaal je grif voor.

[Voor 19% gewijzigd door Señor Sjon op 08-03-2019 10:05]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

GU10 is 230V. Haal je nu niet twee systemen door elkaar?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DrogeR
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 07-08 13:02
miles schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 08:16:
Ik ben begonnen met een garden-light systeem. Werkt op zich prima, maar nu blijkt dat de sensor zelf geen tijdsklok heeft. Licht blijft dus branden tot het weer dag wordt. Dat vind ik wel heel lang. Weet iemand een andere timer/sensor die op dit systeem past maar waar je kunt instellen dat de verlichting bv om 01:00 uur 's nachts uitgaat?
Bij deze timer geef je toch aan hoeveel uur de lichtjes blijven branden nadat de sensor het te donker vindt? Wij hebben deze ook aangeschaft (maar dan als 'seasonlights' bij de Hornbach, is exact hetzelfde).

Ik vond het verschil in prijs ten opzichte van de 'pro' versie niet de moeite waard. Installatie ging prima en alles werkt naar behoren, over levensduur heb ik natuurlijk nog geen ervaring.

[Voor 11% gewijzigd door DrogeR op 03-07-2019 09:08]

• kmf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
R-B schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 14:20:
[...]

Uhm, ik denk zelf juist van wel. :)
Je "tapt" als ware de 12V af naar een nieuwe kabel, soort van 3-splitsing.

In: In-Lite
Uit 1: In-Lite
Uit 2: GardenLight .

Je ziet dat ook op de foto van Randomusername_, rechtsonder.

In zijn geval is de InLite kabel afgeknipt, maar je kan hem ook gewoon door laten lopen?
ah, je hebt gelijk. Ikzag die uitknipsel niet op de foto.

Het is op deze manier

Mooi. Staat in de planning voor de lente dan.

[Voor 3% gewijzigd door kmf op 08-01-2020 14:22]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

• R-B
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 07-08 08:02
kmf schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 14:22:
[...]

ah, je hebt gelijk. Ikzag die uitknipsel niet op de foto.

Het is op deze manier
[Afbeelding]

Mooi. Staat in de planning voor de lente dan.
Deze foto is wel duidelijk inderdaad!

Ik ga ook aan de gang om te knutselen, maar wel eerder :9

• R-B
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 07-08 08:02
kmf schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 14:24:
@R-B van een lampenverkoper heb ik begrepen dat op de InLite kabel met formaat 14/2 simpelweg een SPT3 schroefconnector geplaatst kan worden.
https://www.lampentotaal....der-connector-spt-3-37307

Hierop kan je dan zo een GardenLight lamp op aansluiten.

Zo ziet het er dan uit.
[Afbeelding]

Dus als je gaat knutselen, kijk eens of het zo gaat. Scheelt hoop gepruts denk ik.
Dit werkt uit de kunst *O*

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 19:58

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb dat systeem nu 4 jaar liggen. Wel de variant vd hornbach maar dat is volgens mij allemaal hetzelfde. Ik heb een combinatie van deck42 en deck70 grondspots in mijn vlonder zitten, de doorverbindingen heb ik niks mee gedaan qua extra bescherming.

Moet wel eerlijk zeggen dat ik stomtoevallig gisteren een deck70 grondspot heb moeten vervangen omdat deze kapot was.. Maar 2 maanden geleden was ik daar in de nacht (kwam thuis met een klein sapje op :+) per ongeluk met mijn hak op gaan staan en heeft hij een nacht in de regen onder de vlonder gelegen in 2 stukken.. Daarna de volgende dag met een truc met een magneet de boel weer opgevist en in elkaar gezet.. Maar dat had hem dus geen goed gedaan en nu was hij dus stuk..

Gister dus toch maar een nabije vlonderplank losgeschroefd en lamp compleet vervangen.

Voor de rest geen issues. Als je het spul bereikbaar houdt zou ik niet voor superduur spul gaan, je kan dan altijd iets vervangen.

Als je alles permanent wegwerkt is het wellicht een ander verhaal..

[Voor 3% gewijzigd door FreakNL op 29-03-2020 05:05]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Consulectro
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 21:21

Consulectro

Techneut

Twee zaken spelen hier een rol.
1) veiligheid en 2) duurzaamheid.

Eerste punt is 100% in orde, het is 12V apparatuur. Het is en blijft veilig. Alleen de transformator is IP44 dus spatwaterdicht.

Tweede punt, de connectoren snijden in de kabel door de isolatie of ze worden middels de schroef connectoren verbonden. In beide gevallen zijn het koper op koper verbindingen die weinig tot geen last hebben van corrosie (o.a. door vocht).
Vocht zal ook geen kortsluiting of lekstromen veroorzaken vanwege de lage spanning.

Dus zelf verwacht ik een lange en zorgeloze levensduur. Een lampje kan natuurlijk wel een keer defect raken maar dat geldt bij elke verlichting.

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieneutraal sinds 9-6-2019.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 19:58

FreakNL

Well do ya punk?

@TDteP

Ik heb:

2x deck42 in vlonder
https://www.hornbach.nl/s...-RVS/5687132/artikel.html

6xdeck70 in vlonder
3xdeck70 in/op overkapping
https://www.hornbach.nl/s...tuks/5687133/artikel.html

3x steen-look op border
https://www.hornbach.nl/s...tuks/5682888/artikel.html

Zal vanavond filmpje maken.

Besturing trouwens (automatisch) via Domoticz, we zitten niet voor niets op Tweakers ;)

[Voor 14% gewijzigd door FreakNL op 04-04-2020 18:36]

Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True