Toon posts:

In-Lite tuinverlichting en andere mogelijkheden

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• Jeffdk
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 02-06-2022
Wij hebben sinds een paar maanden een 12v grondkabel en transformator van het merk In-Lite. Wat ik nu probeer uit te zoeken is of het mogelijk is (en zo ja, hoe eenvoudig) om lampen van andere merken aan te sluiten.

De grondkabel heeft nu nog geen 'vaste' aansluitingen, alles zou (zover ik nu begrijp) met zogenaamde prikconnectors moeten gebeuren. Ik zie dat verschillende merken verschillende diameters gebruiken e.d. Waar moet ik nog meer op letten of ben ik op zoek naar iets wat niet mogelijk is? :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• darkmdmn
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:19
Toevallig heb ik pas wat verlichting van In-Lite aangelegd. Sowieso is het niet gemaakt om te gebruiken met andere verlichting dan ze zelf hebben ontwikkeld, maar dat betekent natuurlijk niet dat het niet kan. Normaal sluit je een connector aan op de hoofdkabel, waar je het stekkertje van de lamp die je wilt aansluiten in schuift. Je kunt altijd proberen hier een andere lamp aan vast te maken, mogelijk door een zelfde connector te proberen te vinden of e.e.a. te solderen. Het grootste probleem dat ik zou voorzien is het goed waterdicht krijgen van deze verbinding. Dat is bij de lampen van In-Lite zelf al goed op elkaar afgestemd.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:20

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

Hier zit In-Lite al in de tuin door de vorige eigenaar, maar er is geen lamp meer die het nog volledig doet (grondspots met stuk of 10 ledjes per spot). Ik zou eerder voor een 230V systeem gaan met vervangbare lampen, maar als je alles al hebt, is het wat lastig. ;) Goed opletten in wattages en voltages van de lampen die je aan wil sluiten.

[Voor 3% gewijzigd door Señor Sjon op 06-03-2019 16:32]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Jeffdk
darkmdmn schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 16:27:
Toevallig heb ik pas wat verlichting van In-Lite aangelegd. Sowieso is het niet gemaakt om te gebruiken met andere verlichting dan ze zelf hebben ontwikkeld, maar dat betekent natuurlijk niet dat het niet kan. Normaal sluit je een connector aan op de hoofdkabel, waar je het stekkertje van de lamp die je wilt aansluiten in schuift. Je kunt altijd proberen hier een andere lamp aan vast te maken, mogelijk door een zelfde connector te proberen te vinden of e.e.a. te solderen. Het grootste probleem dat ik zou voorzien is het goed waterdicht krijgen van deze verbinding. Dat is bij de lampen van In-Lite zelf al goed op elkaar afgestemd.
Bedankt voor je reactie.

De prijzen van In-Lite zijn belachelijk hoog en de kwaliteit verre van bijzonder.

Ik was al bang dat het een knutselproject zou gaan worden, helaas. Ik zou een ieder sterk afraden te kiezen voor dit dure, gesloten systeem.

• Jeffdk
Señor Sjon schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 16:32:
Hier zit In-Lite al in de tuin door de vorige eigenaar, maar er is geen lamp meer die het nog volledig doet (grondspots met stuk of 10 ledjes per spot). Ik zou eerder voor een 230V systeem gaan met vervangbare lampen, maar als je alles al hebt, is het wat lastig. ;) Goed opletten in wattages en voltages van de lampen die je aan wil sluiten.
Bedankt voor je reactie.

Ja ondanks de zeer hoge prijzen valt de kwaliteit blijkbaar tegen. Ik heb ook meerdere 230 volt aansluitingen (voor de vijverpomp e.d.). Wie weet moet ik daar toch iets meer mee doen.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Zolang je er nog geen kapitaal in hebt zitten, zou ik voor wat anders gaan. Maar je vertelt ook niet wat voor een lampen je wil plaatsen. :)

En pas bij voorkeur je laatste bericht aan als niemand anders gereageerd heeft.

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:45

St@m

@ Your Service

Ik heb de hele tuin verlicht met garden-lights, ik vond in-lite te duur dus ben eens gaan kijken naar alternatieven. Hier draait het al jaren stabiel zonder ook maar 1x een kapotte lamp o.i.d.
Ik weet nog dat ik bepaalde connectoren heb aangeschaft om aan de kabel te "knopen". Volgens mij waren het deze: https://www.garden-lights...?_globalsearch=Bekabeling

Dan ben je vrij om andere merken aan te sluiten op je kabel. Zo spannend is het allemaal niet, 2 uitsteeksels die je in de kabel prikt en met het systeem draai je het vast waarna het waterdicht is. Bij mij werkt het al meerdere jaren zonder ooit een probleem te hebben gehad. En ook in mijn tuin regent het en geeft ik planten water.(even de goede diameter vinden inderdaad)

Wat zullen we nu eens verbieden: vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - patatje/frietje oorlog

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 04:05
Ik heb ook in-lite in de tuin liggen maar de kabel van de oude lamp lijkt me prima bruikbaar met lampen van een ander merk.

Het enige pijnpunt is connector maar als je een beetje voorzichtig te werk gaat is de oude bekabeling wel los te halen (ik heb het toevallig 2 weken geleden gedaan bij 1 lamp om te testen).

Bij mij zijn alle afdekkapjes van de lampen namelijk gesneuveld en in-lite wist me mede te delen dat deze niet meer los te bestellen waren aangezien de desbetreffende serie uit productie was genomen.

[Voor 24% gewijzigd door R2D2 op 07-03-2019 15:02]

iRacing profiel

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Jeffdk schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 14:25:
[...]

Bedankt voor je reactie.

De prijzen van In-Lite zijn belachelijk hoog en de kwaliteit verre van bijzonder.

Ik was al bang dat het een knutselproject zou gaan worden, helaas. Ik zou een ieder sterk afraden te kiezen voor dit dure, gesloten systeem.
Vind het bijzonder dat je anderen adviseert een bepaald merk te kiezen als je zo'n beperkte ervaring hebt met het merk.

Wij hebben al 10 jaar+ inLite in de tuin liggen en alle lampjes werken prima :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput

• darkmdmn
Glashelder schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 15:35:
[...]

Vind het bijzonder dat je anderen adviseert een bepaald merk te kiezen als je zo'n beperkte ervaring hebt met het merk.

Ik ben er tot op heden ook tevreden mee (ligt er wel nog maar een jaar in ongeveer). Is zeker duur spul, maar vind het er ook wel wat mooier uitzien en aanvoelen dan een aantal alternatieven die we hebben gezien.

• DrogeR
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17-09-2022
darkmdmn schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 15:36:
[...]

Ik ben er tot op heden ook tevreden mee (ligt er wel nog maar een jaar in ongeveer). Is zeker duur spul, maar vind het er ook wel wat mooier uitzien en aanvoelen dan een aantal alternatieven die we hebben gezien.
En welke alternatieven waren dat dan? Ik ben nog op zoek naar een systeem, heb wat van Garden Lights bekeken (en daar stonden dozen van Luxform tussen die gelijk leken qua bekabeling), maar ben benieuwd naar andere systemen die ik nog niet gezien heb.

• darkmdmn
DrogeR schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 15:53:
[...]

En welke alternatieven waren dat dan? Ik ben nog op zoek naar een systeem, heb wat van Garden Lights bekeken (en daar stonden dozen van Luxform tussen die gelijk leken qua bekabeling), maar ben benieuwd naar andere systemen die ik nog niet gezien heb.
We hebben destijds wat tuincentra bezocht e.d. om eens te kijken wat er te krijgen viel. Garden Lights vond ik qua vormgeving minder mooi, qua kwaliteit weet ik niet precies. Er is naar mijn idee echter een overvloed aan goedkope 12V systemen, waarbij je een lamp koop voor 20-25 euro. Daar zijn we met een grote boog omheen gelopen. Welke merken dat waren (en of ze die uberhaupt hadden) weet ik niet meer.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Tsja, grondkabel en grondmoffen doen wonderen. Dan kan je elk 230V systeem kiezen wat je wilt. Ik had grondspots met GU10 en paaltjes met G9 fittingen. Bij IKEA kan je de lampen goedkoop halen en je kan de boel altijd nog verwisselen.

Zoiets bijvoorbeeld: https://www.bol.com/nl/p/...vs-rond/9200000032251706/
140/12=11,70 per stuk. Lampje van 3-4 euro erin en aansluiten. Bijkomend voordeel is dat je op 230V veel meer keuze hebt in lichtsensoren e.d.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Evink
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-03 14:05
Mocht je kiezen voor een 230V systeem zorg dat het een aparte groep betreft achter een aardlek, mijn ervaring is dat 230V systemen veel storingsgevoeliger zijn.

Ikzelf heb vorig jaar gekozen voor LightPro
https://www.lightpro.nl
Bevalt tot dusver prima

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Ik heb de 230V hier zelf gemaakt en had één storing. Een fase was uit een wago losgetrild doordat de grondspot ook een landingsbaan werd voor kinderfietsjes. Gaf wel een vreemde disco. :+ Maar goed, even kapje eraf, opereren en weer in elkaar zetten en het probleem was opgelost.

Ik zou het nu wel anders aansluiten dan toen. Een grondmofset bij Vekto is het geld niet en daar kan je met slimme plaatsing zo 2-3 lampen op aansluiten. Daar gebeurt nooit meer wat mee. Als je de YMVK neemt met 3 aders + litze dan heb je ook gelijk een schakeldraad. Met 4 aders kan je twee lichtgroepen maken als je dat uit elkaar wil houden. Maar je kan natuurlijk ook de Hue e.d. plaatsen, dan kan je elke lamp aansturen (weet alleen niet of die vorstbestendig zijn).

@Evink Dat spul kost goud... 200m kabel is al 400 euro! YMVK-as met ~350 euro voor 2 aderig + as 2,5mm2 al 50 euro goedkoper, laat staan de verplichte winkelnering qua stekkers/trafo's, etc. Uplighter is dan gelukkig MR16 (vervangbaar), maar een grondspot is 75+ euro. Dat gemak moet je op de installatiekosten terugverdienen, maar daar betaal je grif voor.

[Voor 19% gewijzigd door Señor Sjon op 08-03-2019 10:05]

• DrogeR
Evink schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 08:22:
Mocht je kiezen voor een 230V systeem zorg dat het een aparte groep betreft achter een aardlek, mijn ervaring is dat 230V systemen veel storingsgevoeliger zijn.

Ikzelf heb vorig jaar gekozen voor LightPro
https://www.lightpro.nl
Bevalt tot dusver prima
In mijn zoektocht was ik deze ook tegengekomen, dit is bij de Hornbach te koop onder de naam Seasonlight Pro, daar hebben ze ook de goedkopere versie Seasonlight, wat dan weer gelijk is aan de eerder genoemde Garden Light (wat weer van dezelfde fabrikant is als Light Pro).
darkmdmn schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 16:01:
[...]

We hebben destijds wat tuincentra bezocht e.d. om eens te kijken wat er te krijgen viel. Garden Lights vond ik qua vormgeving minder mooi, qua kwaliteit weet ik niet precies. Er is naar mijn idee echter een overvloed aan goedkope 12V systemen, waarbij je een lamp koop voor 20-25 euro. Daar zijn we met een grote boog omheen gelopen. Welke merken dat waren (en of ze die uberhaupt hadden) weet ik niet meer.
Voor mijn geplande verlichting van een verdiept terrasje en steiger kom ik met LightPro uit op +/- € 700,-, met de goedkopere variant op de helft. Binnenkort maar eens vergelijken of de goedkope versie goed genoeg lijkt te zijn; Ik had mij nog nooit in tuinverlichting verdiept, maar ik was wel zo naïef om te denken dat ik voor een paar tientjes wel een fatsoenlijke grondspot zou kunnen krijgen (in 12V: ik ga niet nog een keer een halve meter de klei in :'( ).

• Jeffdk
[...]

Tja, ondertussen heb ik genoeg ervaringen gelezen. Ik zal geen In-Lite lamp kopen, gelukkig hebben jullie geen issues ondervonden! :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Randomusername_
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-02 12:07
Even een kick, In-Lite is wel te combineren met andere 12 volt systemen. In-Lite stelt echter wel dat de garantie vervalt als er andere merken worden aangesloten per hun algemene voorwaarden.

Hier heeft een hovenier ruim een jaar geleden onbenoemd een combinatie aangelegd, nu na eigen oriëntatie op In-Lite uitbreiding lijkt het extra systeem van waarschijnlijk Luxform, 12 volt Easy Connect te zijn.

Zie foto; links in beeld de In-Lite 14/2 grondkabel. Welke verder aan een In-Lite transformator hangt met meerdere In-Lite lampen.

http://i64.tinypic.com/207uqko.jpg

Daarop splitst rechts de grondkabel met Luxform naar een nieuwe grondkabel, deze connectors zijn er in maten SPT1, SPT3 maar geen idee welke maat precies de juiste is voor de 14/2 kabel om erop te prikken. Een setje kost een paar Euro dus snel uit te vinden. Wellicht worden deze connectors ook nog onder andere merknamen verkocht.

Hier werkt het wel, de goedkope (naam- en specificatieloze) LED spotjes welke in de drie "vreemde" MR16 spots zaten waren wel na een klein jaartje al op, uitval van diodes. Kan ook een kwaliteitspunt zijn geweest van de drie spots, lampjes vervangen voor Action LEDs maar nog te vroeg om iets te kunnen constateren.

Willekeurige links naar type connector:

https://www.solarleuchten24.de/12-volt-easy-connect.htm
https://www.buitenverlich...lister-connector-2x-spt-3

Succes, wilde het even delen voor future reference! :)

[Voor 0% gewijzigd door Randomusername_ op 27-06-2019 16:46. Reden: Foutje hersteld]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

GU10 is 230V. Haal je nu niet twee systemen door elkaar?

• Randomusername_
Señor Sjon schreef op maandag 24 juni 2019 @ 08:58:
GU10 is 230V. Haal je nu niet twee systemen door elkaar?
Excuses, moest inderdaad anders zijn, MR16! 8)7

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:43
[...]

Hier bijna 7 jaar zonder problemen.

• miles
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23-03 18:38
Ik ben begonnen met een garden-light systeem. Werkt op zich prima, maar nu blijkt dat de sensor zelf geen tijdsklok heeft. Licht blijft dus branden tot het weer dag wordt. Dat vind ik wel heel lang. Weet iemand een andere timer/sensor die op dit systeem past maar waar je kunt instellen dat de verlichting bv om 01:00 uur 's nachts uitgaat?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DrogeR
miles schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 08:16:
Ik ben begonnen met een garden-light systeem. Werkt op zich prima, maar nu blijkt dat de sensor zelf geen tijdsklok heeft. Licht blijft dus branden tot het weer dag wordt. Dat vind ik wel heel lang. Weet iemand een andere timer/sensor die op dit systeem past maar waar je kunt instellen dat de verlichting bv om 01:00 uur 's nachts uitgaat?
Bij deze timer geef je toch aan hoeveel uur de lichtjes blijven branden nadat de sensor het te donker vindt? Wij hebben deze ook aangeschaft (maar dan als 'seasonlights' bij de Hornbach, is exact hetzelfde).

Ik vond het verschil in prijs ten opzichte van de 'pro' versie niet de moeite waard. Installatie ging prima en alles werkt naar behoren, over levensduur heb ik natuurlijk nog geen ervaring.

[Voor 11% gewijzigd door DrogeR op 03-07-2019 09:08]

• miles
Ik kan aangeven hoe lang de lichtjes blijven branden nadat ik op de knop heb gedrukt (dus aftellen tot uit, maar iedere avond op het knopje drukken), hij kan op automatisch (schemersensor, dan blijft ie branden tot 's morgens) en hij kan altijd aan staan.
Ik ga even bij het Hornbach systeem kijken..

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Tsja, hoeveel verbruikt het? Soms kost het omklussen meer dan de opbrengst. :)

• hutch
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 24-03 17:14
miles schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 08:16:
Ik heb zelf een systeem van Lightpro lampjes aangesloten op de voeding van In-lite. Deze heeft wel wat mogelijkheden tot dergelijke instellingen. Ik heb er echter voor gekozen een neo z-wave coolcam stekker tussen de voeding te plaatsen. Op deze manier stuurt Homey middels scenarios mijn tuinverlichting aan.

• miles
@hutch Die stekker is inderdaad wel cool. Gebruik je die dan ook buiten of onder een overkapping/in een berging? Hij steekt nl. best wel uit uit het stopcontact, als daar dan de adapter nog op moet wordt het wel een hele toeter.

@DrogeR Het aftellen geldt inderdaad pas nadat de schemersensor in werking is getreden. Ik heb de handleiding (ja ja, echt gelezen!) helemaal anders geïnterpreteerd. Helemaal perfect.
Maar evengoed fijn om te weten dat losse onderdelen ook bij Hornbach vandaan kunnen komen. Soms handiger om even te kijken dan online.

[Voor 43% gewijzigd door miles op 03-07-2019 16:02]

• hutch
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 24-03 17:14
miles schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 16:00:
@hutch Die stekker is inderdaad wel cool. Gebruik je die dan ook buiten of onder een overkapping/in een berging? Hij steekt nl. best wel uit uit het stopcontact, als daar dan de adapter nog op moet wordt het wel een hele toeter.
Ik heb de elektra voor mijn verlichting binnen aangesloten. Bij een familielid heb ik een dergelijke opstelling buiten aangesloten.waarbij we een kleine bekisting om het stroompunt hebben gemaakt waarin alles netjes droog is weggewerkt.

• Remko.me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-03 21:51
Iemand hier ervaring met Easy Connect? http://easy-connect.com/nl/ wordt verkocht bij de praxis o.a.

Even wat achtergrond informatie:
onze hovenier komt met in-lite maar dit kost totaal 1200 euro. Terwijl we met dit soortgelijke systeem 500 euro kwijt.

Bekijk mijn site: Remko.me

• Ronald_6543679
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-04-2021
Hallo allemaal,

Ik ben ook van plan 12V tuinverlichting aan te leggen d.m.v. een soortgelijk 2-pins bekabelings-systeem als dat van In-Lite / Garden Lights / Season Lights. Over dit type bekabeling heb ik een vraag...

In ons tuinhuis waren al electra-buizen aangelegd, maar de diameter van de stekkers van deze 12V kabels is te groot om erdoorheen te passen. Weet iemand of de stekkers van deze kabels ook gewoon afgeknipt en verlengd kunnen worden met een normale 2-aderige kabel/snoer en vervolgens weer gekoppeld kunnen worden d.m.v. een kroonsteentje, verbindingsklem of door de aders te solderen en af te schermen met een krimpkousje?

Alvast bedankt voor jullie reactie!

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Ligt eraan waar die stekker komt? Is het binnen, dan wel. Anders maak je een nieuwe invoerbuis van bv rond 50. Even graven/boren en je kan makkelijk invoeren.

• Ronald_6543679
Señor Sjon schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 11:44:
Ligt eraan waar die stekker komt? Is het binnen, dan wel. Anders maak je een nieuwe invoerbuis van bv rond 50. Even graven/boren en je kan makkelijk invoeren.
@ Señor Sjon,

Bedankt voor je snelle reactie! Ik heb het niet duidelijk omschreven zie ik...

Het gaat in dit geval niet om tuinverlichting, maar om spots onder de luifel van ons tuinhuis/overkapping. De spots en bekabeling komen in principe niet in contact met water en de bestaande leidingen zijn in de balken van het tuinhuis weggewerkt in uitgefreesde sleuven. Daarom wil ik deze leidingen graag gebruiken en geen nieuwe zichtbare leidingen aanleggen.

Mijn hoofdvraag is dus of de stekkers van dit type 12V kabels gewoon afgeknipt kunnen worden en verlengd met een normale 2-aderige kabel/snoer. Op de plekken waar deze kabel dan weer naar buiten komt (bij de spots), wil de spots en kabels dan weer koppelen d.m.v. een kroonsteentje, verbindingsklem of door de aders te solderen en af te schermen met een krimpkousje. Is dit mogelijk?

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Het armatuur is vaak ook redelijk open aan de bovenkant, zelfs bij waterdichte (van onderaf) spots. Zelf heb ik gewoon een GU10 230V systeem gebruikt.

Overigens is die vraag wel wat misleidend over een topic voor het aansluiten in de bodem. :)

• Ronald_6543679
@ Señor Sjon,

Volgens mij staat nergens dat dit topic specifiek over het aansluiten op/in de bodem gaat...

Kan je mijn eigenlijke vraag ook beantwoorden of misschien iemand anders?

Alvast dank!

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Als er gewoon spots komen in een plafond, kan vrijwel elk systeem gebruikt worden. :) InLite e.d. gebruiken een soort 'prik' systeem om lassen te maken in bedrading. Het gemiddelde badkamersysteem voor in plafonds kan je daar prima voor gebruiken. :)

• Ronald_6543679
Dus in de kabels van een dergelijk 12V prik-systeem zitten inderdaad gewoon 2 aders en dus kan het geen kwaad om de 2-pins stekkers af te knippen en de stekker-koppelingen te vervangen door bijvoorbeeld een kroonsteentje of verbindingsklem...?

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Jup. Als er geen vocht bij kan komen, kan er ook weinig gebeuren. Ik zou wel voor zo gesloten mogelijk armaturen gaan, aangezien ze anders vol ongedierte zitten na een paar jaar.

• Ronald_6543679

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-03 11:58

R-B

Blokkert

Randomusername_ schreef op zondag 23 juni 2019 @ 17:07:
Even een kick, In-Lite is wel te combineren met andere 12 volt systemen. In-Lite stelt echter wel dat de garantie vervalt als er andere merken worden aangesloten per hun algemene voorwaarden.

Hier heeft een hovenier ruim een jaar geleden onbenoemd een combinatie aangelegd, nu na eigen oriëntatie op In-Lite uitbreiding lijkt het extra systeem van waarschijnlijk Luxform, 12 volt Easy Connect te zijn.

Zie foto; links in beeld de In-Lite 14/2 grondkabel. Welke verder aan een In-Lite transformator hangt met meerdere In-Lite lampen.

[Afbeelding]

Daarop splitst rechts de grondkabel met Luxform naar een nieuwe grondkabel, deze connectors zijn er in maten SPT1, SPT3 maar geen idee welke maat precies de juiste is voor de 14/2 kabel om erop te prikken. Een setje kost een paar Euro dus snel uit te vinden. Wellicht worden deze connectors ook nog onder andere merknamen verkocht.

Hier werkt het wel, de goedkope (naam- en specificatieloze) LED spotjes welke in de drie "vreemde" MR16 spots zaten waren wel na een klein jaartje al op, uitval van diodes. Kan ook een kwaliteitspunt zijn geweest van de drie spots, lampjes vervangen voor Action LEDs maar nog te vroeg om iets te kunnen constateren.

Willekeurige links naar type connector:

https://www.solarleuchten24.de/12-volt-easy-connect.htm
https://www.buitenverlich...lister-connector-2x-spt-3

Succes, wilde het even delen voor future reference! :)
Goede tip dit!
Echter je foto werkt niet meer, kan je nog eens 1 plaatsen? Dan heb ik even idee hoe het uitpakt bij jou.

Ik wil dan me 14/2 kabel met zo klemmetje aftakken naar ander type kabel bijv. van Garden Light.
14/2 is redelijk "plat" met duidelijk 2 aders, die garden light is meer "rond". Werkt dat wel prima?

| 2240Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+MSZ-AP20+MSZ-AP25 |

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Enorme kick idd, maar ik wil ook wel meer weten over dat klemmetje.
Ik heb hier enkel een 14AWG FT2 kabel liggen in de tuin, maar geen transformatoren of lampen.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

• Randomusername_
Even flink moeten zoeken in mijn foto's en even vlug (hopelijk) wat inzichtelijker gemaakt:

https://abload.de/img/inlite_tuinexj7w.jpg

Dit is de loze ruimte onder een traptegel, later zelf een extra In-Lite grondkabel bijgelegd (paars) en wat spotjes bijgeprikt.
Vanuit de tuinman lag de eerste In-Lite grondkabel (geel) er en de klem met aftakking naar de niet-In-Lite grondkabel (blauw), vanaf daar ligt het in de aarde maar de spotjes die daar opgeprikt zitten zijn vrij generiek.

• R-B

R-B

Blokkert

Randomusername_ schreef op maandag 6 januari 2020 @ 19:52:
Even flink moeten zoeken in mijn foto's en even vlug (hopelijk) wat inzichtelijker gemaakt:

https://abload.de/img/inlite_tuinexj7w.jpg

Dit is de loze ruimte onder een traptegel, later zelf een extra In-Lite grondkabel bijgelegd (paars) en wat spotjes bijgeprikt.
Vanuit de tuinman lag de eerste In-Lite grondkabel (geel) er en de klem met aftakking naar de niet-In-Lite grondkabel (blauw), vanaf daar ligt het in de aarde maar de spotjes die daar opgeprikt zitten zijn vrij generiek.
Ah kijk eens aan, top! Prima voorbeeld dit.
Lijkt erop dat je dan prima kan "omzetten" naar een garden lights (mainkabel) kabel. En dan op de flex kabel met "flex female connector" de lampen vervolgens aansluit.

Alleen even onderzoeken wat verschil is tussen een SPT-3 of SPT-1W kabel, betreft de "omzetter".
Lijkt erop dat der SPT-1 en SPT-3 "ronde kabels" zijn, en de mainkabel "flat. (net als in-lite).

Dan is de vraag is die IP44 aansluitingen genoeg om gewoon "los in de tuin te leggen". Zowel connector als "omzetter" is Ip44.

[Voor 17% gewijzigd door R-B op 07-01-2020 08:43]

• Randomusername_
R-B schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 08:01:
[...]

Ah kijk eens aan, top! Prima voorbeeld dit.
Lijkt erop dat je dan prima kan "omzetten" naar een garden lights (mainkabel) kabel. En dan op de flex kabel met "flex female connector" de lampen vervolgens aansluit.

Alleen even onderzoeken wat verschil is tussen een SPT-3 of SPT-1W kabel, betreft de "omzetter".
Lijkt erop dat der SPT-1 en SPT-3 "ronde kabels" zijn, en de mainkabel "flat. (net als in-lite).

Dan is de vraag is die IP44 aansluitingen genoeg om gewoon "los in de tuin te leggen". Zowel connector als "omzetter" is Ip44.
Dat of de SPT-3 of SPT-1 is inderdaad uitvogelen, even bekijken in een tuincentrum of beide klemmetjes bestellen voor niet al teveel Euro, destijds ook gepost in eerste post over de vermeende compatibiliteit.

In-Lite prikconnectors van In-Lite grondkabel naar spots liggen hier bovengronds, omdat het zwakstroom is is dat geen punt. Tot nu toe ook geen punt. O-) Staat geloof ik ook op de door jou geposte links dat het bovengronds kan.

Wel zou ik proberen of je je transformator op een droog/slimme plek kan inbouwen, weet niet of je 220V grondkabel hebt liggen maar er zijn bijvoorbeeld mooie grondputjes te maken waar je het een en ander uit het zicht hebt en relatief droog.

• R-B

R-B

Blokkert

Randomusername_ schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 20:05:
[...]

Dat of de SPT-3 of SPT-1 is inderdaad uitvogelen, even bekijken in een tuincentrum of beide klemmetjes bestellen voor niet al teveel Euro, destijds ook gepost in eerste post over de vermeende compatibiliteit.

In-Lite prikconnectors van In-Lite grondkabel naar spots liggen hier bovengronds, omdat het zwakstroom is is dat geen punt. Tot nu toe ook geen punt. O-) Staat geloof ik ook op de door jou geposte links dat het bovengronds kan.

Wel zou ik proberen of je je transformator op een droog/slimme plek kan inbouwen, weet niet of je 220V grondkabel hebt liggen maar er zijn bijvoorbeeld mooie grondputjes te maken waar je het een en ander uit het zicht hebt en relatief droog.
Trafo heb ik al van In-lite, met 50 meter kabel waar al wat spotjes opzitten. Die trafo hangt in de berging aangesloten op een zigbee 230V switch :*)

Maar dan ga ik het zo maar proberen denk ik. >:)

liefst ga ik ondergronds, zodat ik niks van me kabels zie. Dan moet ik een kabelmof gebruiken denk ik, maar voelt beetje "overkill" voor de 12V. :z

• kmf
  • Niet online
@Randomusername_ dank voor de foto's.
Als ik het zo zie, vraag ik me nog af hoe ik in mijn situatie de lampen moet aansluiten. Ik heb namelijk een lange kabel door de tuin lopen. Daarvan moet ik op meerdere plekken een T splitsing maken.
En die connector die jij gebruikt hebt is volgens mij bedoeld om een InLite-kabel te "verlengen" met een GardenLight kabel?

• R-B

R-B

Blokkert

kmf schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 08:52:
Als ik het zo zie, vraag ik me nog af hoe ik in mijn situatie de lampen moet aansluiten. Ik heb namelijk een lange kabel door de tuin lopen. Daarvan moet ik op meerdere plekken een T splitsing maken.
En die connector die jij gebruikt hebt is volgens mij bedoeld om een InLite-kabel te "verlengen" met een GardenLight kabel?
Je kan hem ook gewoon gebruiken om hem te "splitsen", aangezien de kabel daarna gewoon door kan lopen. Er snijden kleine mesjes "in de kabel" om de aftakking te realiseren.

• kmf
  • Niet online
R-B schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 09:12:
[...]

Je kan hem ook gewoon gebruiken om hem te "splitsen", aangezien de kabel daarna gewoon door kan lopen. Er snijden kleine mesjes "in de kabel" om de aftakking te realiseren.
Wat bedoel je met "hem"? Die flex connector lijkt erop dat de mesjes in de lengte van de gleuf staan. Dan kan je deze toch niet op de +/- kabel insteken? (lijkt eerder kortsluiting te voorzaken dan?)

• R-B

R-B

Blokkert

kmf schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 09:59:
[...]

Wat bedoel je met "hem"? Die flex connector lijkt erop dat de mesjes in de lengte van de gleuf staan. Dan kan je deze toch niet op de +/- kabel insteken? (lijkt eerder kortsluiting te voorzaken dan?)
Verduidelijking, zover ik het nu begrijp:

Je gebruikt een "Blister Connector" type SPT-3 of of type SPT-1W of type SPT-1 / SPT-3 om van in-lite naar een andere kabel te splitsen. Type is afhankelijk van welke past om van kabel A naar kabel B te gaan.

Opsplitsing naar andere kabel is dan bijv de "Garden Light Main kabel".

Je gebruikt vervolgens een female flex connector om de daadwerkelijke garden light lamp aan te sluiten op de "main kabel"

Dus op elk punt dat je een nieuwe gardenlight lamp willen hebben waar een inlite kabel in de buurt ligt:
- 1 blister connector
- 1 Stukje main kabel
- Female connector
- GardenLight lamp

Kan natuurlijk ook dat je één keer aftakking maakt en de main kabel langer maakt en parallel aan de in-lite laat liggen.

• kmf
  • Niet online
R-B schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 10:27:
[...]

Verduidelijking, zover ik het nu begrijp:

Je gebruikt een "Blister Connector" type SPT-3 of of type SPT-1W of type SPT-1 / SPT-3 om van in-lite naar een andere kabel te splitsen. Type is afhankelijk van welke past om van kabel A naar kabel B te gaan.

Opsplitsing naar andere kabel is dan bijv de "Garden Light Main kabel".

Je gebruikt vervolgens een female flex connector om de daadwerkelijke garden light lamp aan te sluiten op de "main kabel"

Dus op elk punt dat je een nieuwe gardenlight lamp willen hebben waar een inlite kabel in de buurt ligt:
- 1 blister connector
- 1 Stukje main kabel
- Female connector
- GardenLight lamp

Kan natuurlijk ook dat je één keer aftakking maakt en de main kabel langer maakt en parallel aan de in-lite laat liggen.
Bedankt, ik ben ook even verder aan het nadenken na wat je geschreven hebt en even een aansluitschema ergens vandaan gehaald.

Een blister connector kan je overgaan van litein naar gardenlight. Maar die blister is dus geen 3 splitsing.
Om de LiteIn mainkabel te blijven gebruiken zal ik eigenlijk per aftakking het zo moeten regelen.

liteinkabel<->blister<=>garden lightkabel <->Tsplitsing<-> gardenlightkabel <->blister<->liteinkabel.

Dat is nog te overzien. Ik heb in principe maar 4-6 splitsingen (1 per schutting/poort/border.) nodig.
Als het per lamp is, dan is het wel wat meer werk.

[Voor 12% gewijzigd door kmf op 08-01-2020 14:21]

• R-B

R-B

Blokkert

kmf schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 14:12:
[...]

Maar die blister is dus geen 3 splitsing.
Uhm, ik denk zelf juist van wel. :)
Je "tapt" als ware de 12V af naar een nieuwe kabel, soort van 3-splitsing.

In: In-Lite
Uit 1: In-Lite
Uit 2: GardenLight .

Je ziet dat ook op de foto van Randomusername_, rechtsonder.

In zijn geval is de InLite kabel afgeknipt, maar je kan hem ook gewoon door laten lopen?

• kmf
  • Niet online
R-B schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 14:20:
[...]

Uhm, ik denk zelf juist van wel. :)
Je "tapt" als ware de 12V af naar een nieuwe kabel, soort van 3-splitsing.

In: In-Lite
Uit 1: In-Lite
Uit 2: GardenLight .

Je ziet dat ook op de foto van Randomusername_, rechtsonder.

In zijn geval is de InLite kabel afgeknipt, maar je kan hem ook gewoon door laten lopen?
ah, je hebt gelijk. Ikzag die uitknipsel niet op de foto.

Het is op deze manier

Mooi. Staat in de planning voor de lente dan.

[Voor 3% gewijzigd door kmf op 08-01-2020 14:22]

• R-B

R-B

Blokkert

kmf schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 14:22:
[...]

ah, je hebt gelijk. Ikzag die uitknipsel niet op de foto.

Het is op deze manier
[Afbeelding]

Mooi. Staat in de planning voor de lente dan.
Deze foto is wel duidelijk inderdaad!

Ik ga ook aan de gang om te knutselen, maar wel eerder :9

• Randomusername_
kmf schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 08:52:
Yup.

Wat voor kabel heb je nu liggen dan, tuinverlichting merk X/Y 12V "hoofdkabel" of een 220V?

edit; nevermind, liep achter met bijlezen..

[Voor 3% gewijzigd door Randomusername_ op 08-01-2020 16:59]

• kmf
  • Niet online
@R-B van een lampenverkoper heb ik begrepen dat op de InLite kabel met formaat 14/2 simpelweg een SPT3 schroefconnector geplaatst kan worden.
https://www.lampentotaal....der-connector-spt-3-37307

Hierop kan je dan zo een GardenLight lamp op aansluiten.

Zo ziet het er dan uit.

Dus als je gaat knutselen, kijk eens of het zo gaat. Scheelt hoop gepruts denk ik.

• R-B

R-B

Blokkert

kmf schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 14:24:
@R-B van een lampenverkoper heb ik begrepen dat op de InLite kabel met formaat 14/2 simpelweg een SPT3 schroefconnector geplaatst kan worden.

haha dat scheelt! Bedankt voor de tip :) Zeker proberen waard. >:)

• kmf
  • Niet online
R-B schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 14:29:
[...]

haha dat scheelt! Bedankt voor de tip :) Zeker proberen waard. >:)
Laat even weten of het lukt, scheelt bezorgkosten hier. ;)

• R-B

R-B

Blokkert

kmf schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 14:24:

Zo ziet het er dan uit.
[Afbeelding]

Dus als je gaat knutselen, kijk eens of het zo gaat. Scheelt hoop gepruts denk ik.
Dit werkt uit de kunst *O*

• kmf
  • Niet online
R-B schreef op maandag 27 januari 2020 @ 07:27:
[...]

Dit werkt uit de kunst *O*
Je hebt het al gemaakt? Pics?

• R-B

R-B

Blokkert

• kmf
  • Niet online

• R-B

R-B

Blokkert

kmf schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 07:56:
[...]

heb je trouwens een inlite transformator of eentje van garden light?
Ik heb een 54W In-lite transformator, met verbruik van ongeveer 22W op het moment.

[Voor 8% gewijzigd door R-B op 07-02-2020 08:21]

• frispens
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07-06-2020
Ik ben heel blij met deze thread :) Hier ook Inlite kabel waar ik graag wat op aansluit wat beter betaalbaar is.

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:13
Heeft er iemand al ervaring met Ludeco verlichting. De lampjes voor de tegels zijn bij Karwei/Praxis/Gamma te verkrijgen en zijn wel aardig handig.

Volgens mij een SPT2 kabel.

• Consulectro
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:18

Consulectro

Lekker bezig...

Light Pro, Garden Lights, Season Lights, Ludeco en Tuli past allemaal op elkaar.
Ik weet wel dat Light Pro het duurste is en Ludeco het goedkoopste. Ludeco wordt hoofdzakelijk als standalone pakketten verkocht. Tuli zag ik ook op een verpakking staan die met de rest compatibel is.
Ook Hornbach verkoopt dit.
Voor zover ik weet wordt het allemaal door Techmar BV te Hengelo (in China) geproduceerd.
Ik zie verder geen kwaliteitsverschil.
Ze gebruiken ook allemaal dezelfde kabel. Deze is leverbaar in twee diktes maar er bestaan ook verloop aansluitingen.

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.

• riga12
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 19-02-2020
Welkom op GoT. Leuk voor je dat je je site spamt. Via https://tweakers.net/info/advertising/ kan je helemaal losgaan. :)

[Voor 71% gewijzigd door Señor Sjon op 19-02-2020 08:53]

• Remco Tr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03:11
Nieuw in de tuinverlichting.

Wij gaan tuin verbouden en weten nig niet wat voor verlichting we gaan nemen.

Als ik bv 2 kringen SPT3 in mn tuin leg, kan ik dan alle/meeste kanten op?

• Consulectro

Consulectro

Lekker bezig...

Remco Tr schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 18:53:

Als ik bv 2 kringen SPT3 in mn tuin leg, kan ik dan alle/meeste kanten op?
Is natuurlijk afhankelijk van de grootte van je tuin. 1 kabel SPT3 is 15 meter lang en is de hoofdkabel met 6 mogelijke aftakkingen waarop je lampen kunt aansluiten of verder kunt aftakken. De SPT1 kabel is de dunnere variant en is 10 meter lang met 4 aftakkingen. De aftakkingen zitten dus ongeveer 2,5m uit elkaar.

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.

• DanielZ
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 24-04-2022
Ook ik ben me zoals jullie aan het oriënteren op tuinverlichting. Mijn hovenier kwam ook aan met het in-lite systeem. Erg mooi, maar ook erg duur, aangezien ik meer dan 3 zones wil hebben en zodoende ook meer dan 100m kabel nodig heb zit je bij in-lite al aan de 800 euro en dan heb je nog geen enkele lamp!

Ik ben vervolgens gaan zoeken naar alternatieven en kwam ik op een 100m YMVK-AS 2*2,5mm2 kabel uit. Hier wilde ik dan d.m.v. gietmoffen in-lite verleng kabels op monteren en hier vervolgens de in-lite lampjes op.

De transformator wilde ik vervangen door een Meanwell 12V psu, met daarachter wat esp8266 boardjes met simpele relais om groepen aan te kunnen sturen via home assistant (of een ander automation systeem).

Door de gegeven kennis in dit draadje ben ik een beetje terug aan het komen op mijn beslissing, ik heb algauw 5 groepen nodig, dit betekend 5 dikke kabels, en als ik ergens wil aftakken is het best wat werk.

Nu heeft de kabel van lightpro nagenoeg dezelfde prijs als 100m ymvk-as, door de connectoren makkelijk te splitsen, dus dit lijkt me een mooie vervanger voor ymvk-as kabel. Ik vraag me af of je een in-lite 10/2 kabel op een lightpro kabel aan kan sluiten. Ik heb hierboven gelezen dat het anders om wel kan. Van lightpro naar in-lte, dus andersom zou ook wel mogelijk moeten zijn... Hebben jullie hier ervaring mee?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Morrowg
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-03 01:16
Beste mede tweakers,

Dit topic volg ik al enige tijd omdat ik net als vele van jullie graag het natieve in-lite systeem wil combineren met een merklijn als Garden Lights.

Situatie:
Net verhuisd, tuin met natief in-lite systeem. Grondspotjes en vijverspotjes aangestuurd door een transformator (IP44) die in de struiken op de grond lag en dus al enige tijd niet meer functioneerde.
Aangezien alles waar in-lite op staat x maal duurder is dan vergelijkbare producten van de concurrent, heb ik besloten de transformator te vervangen voor een van garden lights met toereikend vermogen.
Deze twee systemen moet ik met elkaar koppelen waarbij het verschil in kabeldikte het voornaamste probleem lijkt. Hierbij komen de annotaties SPT1/2/3/W, AWG12/14/16/18, 10/2 en 14/2 voorbij die allen iets zeggen over de diameter. Na wat zoekwerk de volgende informatie gevonden:
http://www.yunhuanelectri...-PVC-flexible-cables.html

Hierdoor begrijp ik beter welke connector ik kan gebruiken of waar ik op moet letten bij het uitzoeken hiervan. Wellicht zijn er meer mensen die hier iets aan hebben.

De in-lite kabel die er ligt blijkt een behoorlijke heavy-duty uitvoering te zijn met 2x koperader dikte AWG10 en isolatiedikte SPT3 wat de totaal dikte op bijna 16x7,5mm brengt. Ter vergelijking: de standaard kabeldikte van gardenlights (AWG18, SPT3) is ongeveer 8x4mm.

Mijn plan is nu om in ieder geval de SPT3 connector te proberen, maar gezien de dikke koperader is dit geen garantie dit het past.
Werken met een connector heeft mijn voorkeur. Lukt dit niet blijven het simpelweg stukjes koper die met elkaar verbonden moeten worden en is het probleem alsnog makkelijk op te lossen.

Dank aan iedereen voor de aanvullingen in dit topic!

• Dennuske1983
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-03 16:37
Wat ben ik blij met dit topic!

Ook wij hebben een In Lite systeem in onze tuin liggen. Daar het allemaal goed werkt, vind ik het gewoon erg duur. Daarom ook aan het kijken hoe we het goedkoper aan kunnen pakken. Daar we best een flinke stadstuin hebben en toch nog best wel wat verlichting in de tuin wil, ben ik eens gaan kijken naar alternatieven.

Ik zit er eigenlijk aan te denken om de onderstaande grondspots te bestellen en deze middels een normale 2 aderige kabel (welke weet ik nog niet) te verbinden met de 10/2 kabel van In Lite middels de connectoren (tweede link).

Link naar de spotjes:
En dan de 3W DC12V variant
https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_

De link naar de connectoren:
https://nl.aliexpress.com...8750023600003121946_5&s=p

Wat denken jullie? gaat dit werken?

Stel ik krijg dit werkend, dan wil ik verder uit gaan breiden met andere 12v lampen!

[Voor 2% gewijzigd door Dennuske1983 op 18-03-2020 11:42. Reden: Link werkte niet!]

• krizzziz
  • Laatst online: 23:28
Er staat op de website van In-Lite

een afbeelding van een looppad door een tuin. Welke spots hebben ze hiervoor gebruikt ? Gezien het formaat denk ik juist de hele kleintjes. Ik wil excact het effect op de foto bereiken vandaar de vraag.

ehhhh..HOI

• Consulectro

Consulectro

Lekker bezig...

Ik vermoed de Deck42 van Seasonlights

https://www.hornbach.nl/s...-RVS/5687132/artikel.html

• MAZZA
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-03 16:34

MAZZA

Barbie is er weer!

krizzziz schreef op zondag 22 maart 2020 @ 08:20:
Er staat op de website van In-Lite [Afbeelding]

een afbeelding van een looppad door een tuin. Welke spots hebben ze hiervoor gebruikt ? Gezien het formaat denk ik juist de hele kleintjes. Ik wil excact het effect op de foto bereiken vandaar de vraag.
Als ik naar de bestandsnaam kijk op de Belgische site dan gaat het om HYVE 22 RVS

• krizzziz
  • Laatst online: 23:28
MAZZA schreef op zondag 22 maart 2020 @ 11:30:
[...]

Als ik naar de bestandsnaam kijk op de Belgische site dan gaat het om HYVE 22 RVS
Ja! Viel me niet eens op. Thanks.

ehhhh..HOI

• TDteP
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 23-01-2021
Goedenacht!

Ik lees (in het begin van dit topic) wat wisselende ervaringen met de 12V tuinverlichting van diverse merken...

Ik was van plan wat aan te leggen van Garden Lights.
Is iemand bekend met de levensduur van dit spul? Lampen (armaturen) zullen goed waterdicht zijn lijkt me, voor buitenverlichting...?

Maar de connectoren, die je op de hoofdkabel klikt. Hoe waterdicht zijn die? In de productomschrijving staat 'spatwaterdicht', maar hoe 'spat' is het als je in de zomer fanatiek aan het besproeien slaat?
En als je de aansluitingen en connectoren in de grond wegwerkt, gaat dat goed? Of zou je dan zekerheidshalve toch moeten werken met een mof, lasdoos of krimpkous? Of lukt dat niet bij dergelijke connectoren?

Grt.!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05:47

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb dat systeem nu 4 jaar liggen. Wel de variant vd hornbach maar dat is volgens mij allemaal hetzelfde. Ik heb een combinatie van deck42 en deck70 grondspots in mijn vlonder zitten, de doorverbindingen heb ik niks mee gedaan qua extra bescherming.

Moet wel eerlijk zeggen dat ik stomtoevallig gisteren een deck70 grondspot heb moeten vervangen omdat deze kapot was.. Maar 2 maanden geleden was ik daar in de nacht (kwam thuis met een klein sapje op :+) per ongeluk met mijn hak op gaan staan en heeft hij een nacht in de regen onder de vlonder gelegen in 2 stukken.. Daarna de volgende dag met een truc met een magneet de boel weer opgevist en in elkaar gezet.. Maar dat had hem dus geen goed gedaan en nu was hij dus stuk..

Gister dus toch maar een nabije vlonderplank losgeschroefd en lamp compleet vervangen.

Voor de rest geen issues. Als je het spul bereikbaar houdt zou ik niet voor superduur spul gaan, je kan dan altijd iets vervangen.

Als je alles permanent wegwerkt is het wellicht een ander verhaal..

[Voor 3% gewijzigd door FreakNL op 29-03-2020 05:05]

• TDteP
Permanent wegwerken ga ik sowieso niet doen, het blijft bereikbaar. De connectoren komen in een border. Verder wil ik 3 wandlampen monteren, waarbij de bekabeling in zicht blijft, kan helaas niet anders!

Ik vraag me wel af of bij de lijn van Garden Lights de lichtopbrengst van de meeste lampen wel enigszins behoorlijk is...
Als ik bij de productlijn de aantal lumen zie denk ik dat het bij een 'schemerlampje'blijft qua licht! ;-)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Consulectro

Consulectro

Lekker bezig...

Twee zaken spelen hier een rol.
1) veiligheid en 2) duurzaamheid.

Eerste punt is 100% in orde, het is 12V apparatuur. Het is en blijft veilig. Alleen de transformator is IP44 dus spatwaterdicht.

Tweede punt, de connectoren snijden in de kabel door de isolatie of ze worden middels de schroef connectoren verbonden. In beide gevallen zijn het koper op koper verbindingen die weinig tot geen last hebben van corrosie (o.a. door vocht).
Vocht zal ook geen kortsluiting of lekstromen veroorzaken vanwege de lage spanning.

Dus zelf verwacht ik een lange en zorgeloze levensduur. Een lampje kan natuurlijk wel een keer defect raken maar dat geldt bij elke verlichting.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

TDteP schreef op zondag 29 maart 2020 @ 06:00:
Permanent wegwerken ga ik sowieso niet doen, het blijft bereikbaar. De connectoren komen in een border. Verder wil ik 3 wandlampen monteren, waarbij de bekabeling in zicht blijft, kan helaas niet anders!

Ik vraag me wel af of bij de lijn van Garden Lights de lichtopbrengst van de meeste lampen wel enigszins behoorlijk is...
Als ik bij de productlijn de aantal lumen zie denk ik dat het bij een 'schemerlampje'blijft qua licht! ;-)
Het is sfeerverlichting inderdaad. Maar alsnog geeft het voldoende licht om je fiets weg te zetten en het sleutelgat te vinden als je 's avonds thuis komt.. Maargoed, ik woon ook in een "lichte" buurt, overal branden er lampen etc. dus dat scheelt ook....

Ik wil vanavond als het donker is wel een filmpje voor je maken? Foto's kan ook maar daar zie je het heel slecht op... Filmpje werkt denk ik beter in dat kader...

• TDteP
FreakNL schreef op zondag 29 maart 2020 @ 17:35:
[...]

Het is sfeerverlichting inderdaad. Maar alsnog geeft het voldoende licht om je fiets weg te zetten en het sleutelgat te vinden als je 's avonds thuis komt.. Maargoed, ik woon ook in een "lichte" buurt, overal branden er lampen etc. dus dat scheelt ook....

Ik wil vanavond als het donker is wel een filmpje voor je maken? Foto's kan ook maar daar zie je het heel slecht op... Filmpje werkt denk ik beter in dat kader...
Ik ben met name geïnteresseerd in die kleine staande pilaartjes.

https://www.garden-lights...taande-verlichting/linum/

Ik zat te denken aan 4 stuks in een border (border is ongeveer 30 cm hoog).
43 lumen lichtopbrengst per lamp... lijkt me weinig?

Evt. nog de OAK-set... maar dat is nóg minder lumen...

https://www.garden-lights...ande-verlichting/oak-set/

Ben er nog niet echt aan uit...!

• TDteP
FreakNL schreef op zondag 29 maart 2020 @ 17:35:
[...]

Welke lampen heb je? Filmpje kan nooit kwaad... ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

@TDteP

Ik heb:

2x deck42 in vlonder
https://www.hornbach.nl/s...-RVS/5687132/artikel.html

6xdeck70 in vlonder
3xdeck70 in/op overkapping
https://www.hornbach.nl/s...tuks/5687133/artikel.html

3x steen-look op border
https://www.hornbach.nl/s...tuks/5682888/artikel.html

Zal vanavond filmpje maken.

Besturing trouwens (automatisch) via Domoticz, we zitten niet voor niets op Tweakers ;)

[Voor 14% gewijzigd door FreakNL op 04-04-2020 18:36]

• Sjacq
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09-04-2020
Ik kwam dit interessante draadje tegen terwijl ik het internet aan het afstruinen ben. Wellicht kan er iemand helpen.

Ik heb 2 vragen.
1. Weet iemand of er meerdere hoofdkabels op een transformator 100w van Lightpro zijn aan te sluiten?
2. Wat mag de maximale lengte van zo een hoofdkabel zijn?

Om een kort plaatje te schetsen. Ik heb 4 hoofdkabels nodig met een lengte van 60 meter, 60 meter , 40 meter en 40 meter. Langs deze hoofdkabels komen er korte aftakkingen van max. 5 meter.

Alvast bedankt voor de hulp!

• Consulectro

Consulectro

Lekker bezig...

Sjacq schreef op donderdag 9 april 2020 @ 18:00:
Ik kwam dit interessante draadje tegen terwijl ik het internet aan het afstruinen ben. Wellicht kan er iemand helpen.

Ik heb 2 vragen.
1. Weet iemand of er meerdere hoofdkabels op een transformator 100w van Lightpro zijn aan te sluiten?
2. Wat mag de maximale lengte van zo een hoofdkabel zijn?

Om een kort plaatje te schetsen. Ik heb 4 hoofdkabels nodig met een lengte van 60 meter, 60 meter , 40 meter en 40 meter. Langs deze hoofdkabels komen er korte aftakkingen van max. 5 meter.

Alvast bedankt voor de hulp!
1) ja hoor, kabel is gewoon op te splitsen. Alleen wel rekening houden dat je niet boven de max. belasting komt
2) ik denk dat bij het aansluiten van led verlichting geen probleem is voor 100 meter. De kabel is dik genoeg voor 8 Ampère bij 12V (dus 100 Watt).

• renquelma
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 16-04-2020
Goedemiddag,

ben helemaal leek op het gebied van elektra en kan mijn vragen lastig beantwoord vinden op de officiele sites.
Neem als voorbeeld de producten van garden lights

- Kan ik een hoofdkabel aan een andere hoofdkabel koppelen en zo ja op welke manier?
- Kan ik een hoofdkabel aan een flexkabel koppelen en zo ja op welke manier?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TDteP
TDteP schreef op woensdag 1 april 2020 @ 23:19:
[...]

Ik ben met name geïnteresseerd in die kleine staande pilaartjes.

https://www.garden-lights...taande-verlichting/linum/

Ik zat te denken aan 4 stuks in een border (border is ongeveer 30 cm hoog).
43 lumen lichtopbrengst per lamp... lijkt me weinig?

Evt. nog de OAK-set... maar dat is nóg minder lumen...

https://www.garden-lights...ande-verlichting/oak-set/

Ben er nog niet echt aan uit...!
Het is uiteindelijk de set van Luxform geworden, gecombineerd met een Luxform schemer-/tijdschakelaar.
Vooralsnog positief over dit spul!

• jantubber
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 21-05-2020
Hoi,

Mooie stukjes over de In-lite mogelijkheden en veel Garden suggesties.
Ik ben aan het twijfelen of ik beter voor de Hue tuinverlichting kan gaan of voor In-lite moet kiezen. Tevens de vraag of je nog op de In-lite 12v kabel eventuele Hue verlichting kunt aansluiten.
Hoop dat een van jullie mij kan helpen?

• Ricardo_A
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 21:50
jantubber schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 13:57:
Hoi,

Mooie stukjes over de In-lite mogelijkheden en veel Garden suggesties.
Ik ben aan het twijfelen of ik beter voor de Hue tuinverlichting kan gaan of voor In-lite moet kiezen. Tevens de vraag of je nog op de In-lite 12v kabel eventuele Hue verlichting kunt aansluiten.
Hoop dat een van jullie mij kan helpen?
Hoi,

Ik zelf twijfel voor een aantal spots ook nog tussen Hue en in-lite, heb al een hoop in-lite verlichting liggen maar een aantal hue spotjes (met kleur) er tussen is ook leuk. Hue kan helaas niet op de in-lite kabel, in-lite is 12v en Hue 24v.

• kmf
  • Niet online
TDteP schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 14:00:
[...]

Het is uiteindelijk de set van Luxform geworden, gecombineerd met een Luxform schemer-/tijdschakelaar.
Vooralsnog positief over dit spul!
is dat in combinatie met een inlite kabel?

• aikob
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20-11-2022
Ik heb, na het opknappen van de tuin, ook interesse in een 12V laagspanning systeem. Mede zodat ik geen geulen hoef te graven voor een grondkabel en daarmee het straatwerk weer overhoop haal. De 12 volt kabel zou ik tussen de schuttingen/net onder de tegels in de rand kunnen leggen om zo de tuin te voorzien van verschillende lichtbronnen, vanuit het stopcontact in de schuur, eventueel voorzien van een tijdschakelaar.

In mijn tuin heb ik een simpele pergola met een rieten (niet regen bestendig) dakje boven de eettafel. Ik zou daar graag 2 hanglampen aan willen hangen voor wat sfeerverlichting. Nu heb ik diverse leveranciers bekeken, maar zie voornamelijk grondspots en wandlampen.

Ik ben op zoek naar een simpel e14/e27 peertje, zodat ik er zelf een rieten lampenkap omheen kan doen. Bestaat zoiets op 12 volt? Of zou een waterdichte fitting met een 12V led peertje aangesloten kunnen worden op zo’n Lightpro/Garden Lights/In-lite/etc. hoofdkabel? Ik kan tot op heden niets vergelijkbaars vinden.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

e14/e27 = 230v. Je krijgt een nachtkaarsje als er al iets brand.

Niet lullig bedoelt, maar je moet dit soort dingen verzinnen voor je de tuin overhoop haalt, verlichting is een integraal onderdeel van tuinontwerp en daar hoort ook de bekabeling bij. :)

• aikob
Señor Sjon schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 09:13:
e14/e27 = 230v. Je krijgt een nachtkaarsje als er al iets brand.

Niet lullig bedoelt, maar je moet dit soort dingen verzinnen voor je de tuin overhoop haalt, verlichting is een integraal onderdeel van tuinontwerp en daar hoort ook de bekabeling bij. :)
De tuin is door de vorige eigenaar al bestraat, we hebben enkel de tuin opgeknapt (bloempotten, meubels, pergola) en een grondige schoonmaakbeurt gegeven. Mocht ik de tuin volledig opnieuw inrichten dan had ik zeker rekening gehouden met bekabeling, maar dat terzijde.

Ik zie dat er wel degelijk 12V LED lampen bestaan met een normale E14/E27 fitting. Ik ben alleen benieuwd of dit gaat werken op zo'n 'gesloten' systeem.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Een grondkabel is nou ook weer niet zo'n drama om te graven, je hoeft in principe maar één rij tegels los te halen vaak. De nutspartijen doen niets anders. :+

• aikob
Señor Sjon schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 09:36:
Een grondkabel is nou ook weer niet zo'n drama om te graven, je hoeft in principe maar één rij tegels los te halen vaak. De nutspartijen doen niets anders. :+
Bedankt voor je zinnige opmerking, dit was alleen niet mijn vraag. Daarnaast gaat het niet om één rij tegels, maar om sierbestrating waarvan ik nu al weet dat ik het er niet meer strak in krijg :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TDteP
kmf schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 16:22:
[...]

is dat in combinatie met een inlite kabel?
Nee. Complete set van Luxform gekocht. Betreft 3 lichtpaaltjes, 10 meter kabel, 3 connectoren en de transformator. De schemerschakelaar heb ik er los bij gekocht.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-03 11:19
aikob schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 09:45:
[...]

Bedankt voor je zinnige opmerking, dit was alleen niet mijn vraag. Daarnaast gaat het niet om één rij tegels, maar om sierbestrating waarvan ik nu al weet dat ik het er niet meer strak in krijg :+
Alles kan maar dan moet je wel gaan solderen bij non-Inlite armaturen. En mogelijk een Inlite armatuur slopen voor de kabel en connector.

AMD Ryzen 3800X - 16GB DDR4 Corsair RGB - ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

aikob schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 09:35:
[...]

De tuin is door de vorige eigenaar al bestraat, we hebben enkel de tuin opgeknapt (bloempotten, meubels, pergola) en een grondige schoonmaakbeurt gegeven. Mocht ik de tuin volledig opnieuw inrichten dan had ik zeker rekening gehouden met bekabeling, maar dat terzijde.

Ik zie dat er wel degelijk 12V LED lampen bestaan met een normale E14/E27 fitting. Ik ben alleen benieuwd of dit gaat werken op zo'n 'gesloten' systeem.
https://nuled.nl/12-volt-...e27-12v-led-grote-fitting

Die lampen moeten door 12v gevoed worden. Dus als je via een kroonsteen/lasdop de kabel van je In-Lite systeem kan aansluiten op de armatuur dan zie ik niet hoe dat een probleem kan opleveren zolang je niet boven het maximale vermogen van je transformator uit komt. De simpelste variant komt op 50 watt uit, als je daar twee keer 8 watt lampen op aansluit heb je nog maar 34 watt over voor de rest. Kijk dus even welke transformator je hebt hangen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• JimSR
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:59
Dag mensen,

Wij hebben een 10m 230v 5 aderige grondkabel met schakelaar vanuit de nieuwbouw voor de verlichting in de tuin.

Nu komt de hovenier met in-lite als voorstel. Is dat niet zonde van die kabel? Is een 230V oplossing niet goedkoper? Of is een combinatie aan te raden?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NewienM
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-03 10:19
ik zie even door de bomen het bos niet meer:
ons tuin wordt aangelegd zoals hier te zien is

nou wil ik verlichting laten aanleggen en dan neig ik naar 12V.

waar het vrouwtje staat (1) heb ik een 230v stopcontact, dus hier komt de trafo. vervolgens gaat er bekabeling naar (2) met een spot onder de boom. vanuit hier komt er een vertakking naar 4 en naar 3

Bij 3 komt er wandverlichting in de border á la de Vidar van Ludeco. Er komt een vertakking naar 5 en naar 6, ook voor wandverlichting in de border.

Nou zit ik met de vraag hoe ik de bekabeling het best kan doen. De tuin is 14 meter diep dus uiteindelijk komt er toch best wat meters kabel te liggen. Alles gaat iig een deel onder bestrating door dus dacht zelf om van dat gele pijp aan te leggen en er dan af en toe wat gaatjes in te boren zodat eventuele water eruit kan.

Als ik de officiele bekebeling aanschaf, ben ik wel wat duiten kwijt maar weet ik niet of dit door de 18? mm buis past. Ik las ook dat je een "simpele" 2 aderige kabel kan nemen maar welke? en hoe sluit ik dit dan aan, aan de kebel die uit de trafo komt?

Heeft iemand ervaring en/of tips om dit handig aan te leggen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01:49
@NewienM
Bij ons in de tuin ligt de 12v kabel gewoon los niet in een buis. Ik denk ook niet dat het nodig is onder de tegels door. Ik zou proberen zo min mogelijk vertakkingen te maken en dus liever iets meer kabel te gebruiken, al denk ik niet dat het veel scheelt.

Dus van 1 > 2 > 4 > 5 > 3 > 6.

Dan kun je de kabel ook grotere delen langs je bestrating laten lopen waardoor je er later makkelijker bij kan.
Pagina: 1 2 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee