[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 75 ... 469 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:55
ro3lie schreef op donderdag 12 november 2020 @ 20:48:
[...]

Ik zet er een Shelly 2.5 module in. Echter moet er stroom heen en is mijn voorkeur ook een schakelaar bij de betreffende luiken.
Buiten geen stroom van een lamp?

• ro3lie
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:08
alki schreef op donderdag 12 november 2020 @ 20:49:
[...]

Buiten geen stroom van een lamp?
Nee, pas 2-3m verder.

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19:51
Solomon schreef op donderdag 12 november 2020 @ 20:25:
Goedenavond!

Ik wil graag elektra & water van mijn huis naar schuurtje brengen. Nou ligt er precies op dat pad een 40 cm dikke betonnen fundering (was ooit een aanbouw van het huis). Wat zijn mijn opties? Ik kan er niet bepaald omheen, omdat de fundering tegen het huis aan ligt...

Door de fundering frezen is geen optie, ding is kneiterhard en ik kom nooit diep genoeg. Ik kan ook niet de water en elektra zomaar op een andere plek het huis uit laten komen, de kruipruimte aan die zeide is niet toegankelijk.

Is hier uberhaupt een oplossing voor te verzinnen? Verwarmde vorstwerende waterleidingen :*) ?

Ok, ik had vooraf wat meer zelf moeten zoeken...
https://www.arestho.nl/fl...rgeisoleerde-leiding.html tot -15 graden

Hebben jullie hier wellicht ervaring mee?
Je kan ook vorstbescherming kabel om je waterleiding wikkelen. Buisisolatie er om en in een mantelbuis of pvc buis leggen afhankelijk waar je de leiding kan leggen. Als je kunststof waterleiding gebruikt eerst omwikkelen met aluminium tape voor een goede warmtegeleiding.

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:14
Goedenavond!

Ik wil graag elektra & water van mijn huis naar schuurtje brengen. Nou ligt er precies op dat pad een 40 cm dikke betonnen fundering (was ooit een aanbouw van het huis). Wat zijn mijn opties? Ik kan er niet bepaald omheen, omdat de fundering tegen het huis aan ligt...

Door de fundering frezen is geen optie, ding is kneiterhard en ik kom nooit diep genoeg. Ik kan ook niet de water en elektra zomaar op een andere plek het huis uit laten komen, de kruipruimte aan die zeide is niet toegankelijk.

Is hier uberhaupt een oplossing voor te verzinnen? Verwarmde vorstwerende waterleidingen :*) ?

Wat voor fundering bedoel je? Een plaat van 40cm dik, of een funderingsbalk? Met die eerste heb je een probleem, die laatste kan je doorheen boren of onderdoor graven. :)

De beste ideeën komen als je bezig bent.

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:55
Voeg uitfrezen kabeltje erin, spaart je veel werk binnen.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
PRoeske schreef op zondag 7 juni 2020 @ 10:41:
De laatste tijd ook druk bezig geweest in onze nieuwe woning. Onder andere:

- trapkast bouwen

[Afbeelding]
Zo'n trapkast wil ik ook maken. Het valt mij echter tegen hoe weinig informatie daarover te vinden is op internet. Weet je nog wat voor materialen je gebruikt hebt?

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:49
De verbouwing is in volle gang. Zal binnenkort wel even wat foto’s showen voor de geïnteresseerde.

Weinig echt verrassingen tegen gekomen dus het gaat gestaagd.
Met wat buren gesproken en die geven aan dat wanneer de wind op een bepaalde hoek tegen de keuken komt, het daar erg koud kan worden.
Ik snap nu wel waarom;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tz3X6-UEvO8O49huWJmYw8vtBYc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zNQwxvE5Kuityu64rX2VWbam.jpg?f=fotoalbum_large

Buiten paneel, asbest plaat en 4mm multiplex is het enigste wat er zit.
Dus, asbest eruit en isoleren die hap.
Jammer dat deze wand 50mm ruimte heeft en ik alleen maar 70mm Steenwol heb.
En om voor 1.40x0.90 een extra lack 45mm steenwol te halen is ook een beetje zonde.
Heeft iemand een tip waar je losse platen kan halen?
Of lukt het ook wel om de 70mm erin te proppen?

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:26
@Flix20 opdikken met latjes en dan gewoon dikkere isolatie erin? Ik heb ook zo'n paneel, heb hem opgedikt, pir erin, gips erover en nu een vensterbankje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
@Flix20 Eens met @_JGC_ opdikken met latjes en je isolatie erin.

Mbt je vraag, mocht je het nodig hebben in de toekomst, warmte service verkoopt per plaat PIR.

Er zat bij jou in de buurt ook een marktplaats toko die B keus verkoopt volgens mij.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Of opdikken gaat lukken moet ik even meten. De keuken komt daar tegenaan en zal de wand dus vlak moeten lopen.

Zit inderdaad een warmte service om de hoek. Zal daar even een plaat pir halen!
Dan haal ik een plaat van 5cm, naden afdichten met pur.

Gezien het achter de keukenkasten komt, twijfel ik nog even of het nodig gaat zijn om er dan weer wat tegenaan te schroeven om het af te dekken.

[ Voor 61% gewijzigd door Flix20 op 13-11-2020 07:41 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:54

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Ik zou geen steenwol erin stoppen maar PIR, stuk hogere isolatiewaarde per cm dikte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Flix20 schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 07:34:
Of opdikken gaat lukken moet ik even meten. De keuken komt daar tegenaan en zal de wand dus vlak moeten lopen.

Zit inderdaad een warmte service om de hoek. Zal daar even een plaat pir halen!
Dan haal ik een plaat van 5cm, naden afdichten met pur.

Gezien het achter de keukenkasten komt, twijfel ik nog even of het nodig gaat zijn om er dan weer wat tegenaan te schroeven om het af te dekken.
Juist met opdikken kun je die wand vlak en haaks maken tov de muur waar de achterkant van de keukenkastjes :) .

Ik zou er wel wat tegenaan schroeven, Het is nu open en je zit er middenin, een plaatje multiplex of gips kost je de kop niet en ziet er wel een stuk netter uit. Er zijn hier in huis met de verbouwing ook wat van de puntjes waarvan ik nu denk: "Had ik het toen maar gedaan" ;)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:52
Sloopvraagje:

Iemand ervaring met verwijderen dekvloer (zandcement) van een broodjesvloer en hoe voorzichtig moet je zijn/wat doe je als de broodjes beschadigd raken?

Gaat om dit soort broodjes: https://www.joostdevree.nl/shtmls/bimsbeton.shtml

Ik heb een huis uit de '60 met een betonnen broodjesvloer met daarover zandcement dekvloer en plavuizen. De plavuizen zijn weg maar de dekvloer is er niet heel mooi uit gekomen en nu is de vraag: egaliseren en infrezen vloerverwarming OF dekvloer ook verwijderen en nieuwe vloer storten.

Dekvloer verwijderen klinkt grondiger/beter maar ik kan moeilijk inschatten hoe groot het risico is dat m'n halve vloer uit elkaar valt als ik dat ga doen/laat doen.

Afbeeldingslocatie: https://img.yumpu.com/62821106/1/500x640/beton-038.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Fr33z op 13-11-2020 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23-09 10:58
Goedenavond!

Je kan er ook tracing in / omheen stoppen. Er in is qua rendement beter dan eromheen. Tracing lijkt mij overkill voor de particulier, vooral qua operationele kosten, maar hierbij ter lering ende vermaeck:

https://www.magnumheating...temen/p-170-magnum+trace+
waterhttps://www.magnumheating.nl/producten/4-1-safety+systemen/p-205-magnum+aansluitingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
Fr33z schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 09:25:
Sloopvraagje:

Iemand ervaring met verwijderen dekvloer (zandcement) van een broodjesvloer en hoe voorzichtig moet je zijn/wat doe je als de broodjes beschadigd raken?

Ik heb een huis uit de '60 met een betonnen broodjesvloer met daarover zandcement dekvloer en plavuizen. De plavuizen zijn weg maar de dekvloer is er niet heel mooi uit gekomen en nu is de vraag: egaliseren en infrezen vloerverwarming OF dekvloer ook verwijderen en nieuwe vloer storten.

Dekvloer verwijderen klinkt grondiger/beter maar ik kan moeilijk inschatten hoe groot het risico is dat m'n halve vloer uit elkaar valt als ik dat ga doen/laat doen.

[Afbeelding]
Ik zou het niet aandurven. Egaliseren en frezen lijkt mij het beste.
Of evt met een komschijf de boel proberen vlak te maken.
Als je toch hoogte wil winnen zou ik ook niet voorzichtig aan doen, maar gewoon alles eruit slopen, broodjes inclusief. Dan kun je de betonnen broodjes vervangen voor materiaal dat echt goed isoleert, hoeft niet per se een constructief sterke broodjesvorm te hebben, als je daarna een constructief sterke zwaluwstaartplaat plaatst bijv.

https://duofor.eu/nl/producten/zwaluwstaartplaten
https://reppel.nl/nl/staa...waluwstaartplaten/montage

ik ben afgelopen week toevallig bovenstaande wijzer geworden door een andere tweaker die dit heeft toegepast (wel voor ander probleem, maar de oplossing blijft hetzelfde)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
rbaidjoe schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 09:32:
[...]

Je kan er ook tracing in / omheen stoppen. Er in is qua rendement beter dan eromheen. Tracing lijkt mij overkill voor de particulier, vooral qua operationele kosten, maar hierbij ter lering ende vermaeck:

https://www.magnumheating...temen/p-170-magnum+trace+
waterhttps://www.magnumheating.nl/producten/4-1-safety+systemen/p-205-magnum+aansluitingen
thanks voor de info. Ik twijfel dus ook omdat ik het spannend vind of die broodjes er goed in blijven. Ik heb echt net de vloer van onderen geïsoleerd (kruipruimte) met 10cm PIR dus voor nieuwe isolatie hoef ik het niet te doen.

klinkt alsof egaliseren en frezen veiliger is, grote joker daar is hoeveel egalisatie er in moet en of alles een beetje goed hecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
Fr33z schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 09:49:
[...]

thanks voor de info. Ik twijfel dus ook omdat ik het spannend vind of die broodjes er goed in blijven. Ik heb echt net de vloer van onderen geïsoleerd (kruipruimte) met 10cm PIR dus voor nieuwe isolatie hoef ik het niet te doen.

klinkt alsof egaliseren en frezen veiliger is, grote joker daar is hoeveel egalisatie er in moet en of alles een beetje goed hecht.
Trouwens, voor nog geen 200 euro kun je ook gaan hobbyen:
https://www.borent.nl/mat..._borstelmachine_80cm_410v
https://www.borent.nl/mat...aggregaat_7_5_kva_benzine

reken wel op veel stof. véééél stof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjorsC
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 01-10 09:55
Fr33z schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 09:25:
Sloopvraagje:

[Afbeelding]
Zelf heb ik de complete dekvloer eruit gebroken. Enkel bij de "start" wat schade aan de broodjes (maar niks wat niet te verhelpen was). Hierna kon je redelijk "schoon" de cementdekvloer verwijderen.

Zo te zien heb ik wel een ander type broodjesvloer. deze lijken me iets poreuzer.
Maar alles valt en staat natuurlijk of je met beleid werkt of grof geschut ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
SjorsC schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 10:36:
[...]

Zelf heb ik de complete dekvloer eruit gebroken. Enkel bij de "start" wat schade aan de broodjes (maar niks wat niet te verhelpen was). Hierna kon je redelijk "schoon" de cementdekvloer verwijderen.

Zo te zien heb ik wel een ander type broodjesvloer. deze lijken me iets poreuzer.
Maar alles valt en staat natuurlijk of je met beleid werkt of grof geschut ;)
met beleid werken is geen probleem, heb wel een lichte breekhamer en ook gewoon handbeitels. Maar stel dat er wel 5 broodjes stuk gaan, hoe erg is dat dan? repareer je dat dan een beetje ok of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
Hou er in je keuze ook rekening mee dat die poreuze broodjes niet alleen breukgevoeliger zijn, maar dat de cementdekvloer er ook nog eens beter op hecht (volgens mij).

Dus je staat wat dat betreft al 2-0 achter t.o.v. je dekvloer verwijderen van piepschuimen broodjes.

Qua reparatie schat ik in dat je de holle ruimte van je betonnen broodje kan vullen met losse EPS korrels, en daarna gewoon een mortel kan gebruiken. Of zelfs gewoon de cementdekvloer overheen meegieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjorsC
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 01-10 09:55
Fr33z schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 10:44:
[...]

met beleid werken is geen probleem, heb wel een lichte breekhamer en ook gewoon handbeitels. Maar stel dat er wel 5 broodjes stuk gaan, hoe erg is dat dan? repareer je dat dan een beetje ok of niet?
ja, ik heb het weer gerepareerd (specie).
Aangezien de nieuwe dekvloer zwevend werd en er een folie tussen de broodjes en de cementdekvloer moest komen. In het ergste geval zijn veel typen broodjes ook nog wel (online) te koop (zou je eens kunnen opzoeken).

Kun je niet op een gedeelte kijken hoe de cementdekvloer loslaat (1M2?)? kun je afhankelijk daarvan bepalen hoe erg de broodjes beschadigen/de mate dat de dekvloer is gehecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
rbaidjoe schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 10:56:
Hou er in je keuze ook rekening mee dat die poreuze broodjes niet alleen breukgevoeliger zijn, maar dat de cementdekvloer er ook nog eens beter op hecht (volgens mij).

Dus je staat wat dat betreft al 2-0 achter t.o.v. je dekvloer verwijderen van piepschuimen broodjes.

Qua reparatie schat ik in dat je de holle ruimte van je betonnen broodje kan vullen met losse EPS korrels, en daarna gewoon een mortel kan gebruiken. Of zelfs gewoon de cementdekvloer overheen meegieten.
Had ik dit allemaal geweten dan hadden we gewoon de broodjes ook gesloopt en vervangen door EPS, maar ja dat is achteraf. Er zit nu al voor 700 euro PIR onder dus is beetje zonde om dat nog weer anders te gaan doen.

Ik ga straks eens ff een m2 proberen, kijken hoe dat er uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:12
Zo heb een Bosch bovenfrees in bestelling staan, wordt voor het eerst dat ik met een dergelijk machine ga werken.

Heb eigenlijk al meteen een vraagje, ik moet wat sleuven maken in een balk.
Vanaf de rand van de balk tot zeg 1 cm vanaf de andere rand (dus niet helemaal door).
Begin je dan aan de rand en eindig je vlak voor de andere rand (die 1cm), of precies andersom? (je begint stukje vanaf de rand en werkt naar de andere rand toe)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SawaFish
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:18
Martinusz schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 11:55:
Zo heb een Bosch bovenfrees in bestelling staan, wordt voor het eerst dat ik met een dergelijk machine ga werken.

Vanaf de rand van de balk tot zeg 1 cm vanaf de andere rand (dus niet helemaal door).
Begin je dan aan de rand en eindig je vlak voor de andere rand (die 1cm), of precies andersom? (je begint stukje vanaf de rand en werkt naar de andere rand toe)
In mijn gelimiteerde ervaring met een bovenfrees is dat om 't even. Probeer eerst eens wat met wat overgebleven hout om te oefenen. En zorg dat je de richting van frezen goed hebt tov de draairichting van de frees. Gebruik een geleide balkje om mooi recht te frezen, en een stopbalkje of aftekenen voor die laatste centimeter over te laten.

Edit: zou zelf een gat frezen en dan de sleuf maken. Van buiten de balk naar binnen frezen lijkt me lichtelijk lastiger netjes te doen.

[ Voor 7% gewijzigd door SawaFish op 13-11-2020 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
SawaFish schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 12:02:
[...]

In mijn gelimiteerde ervaring met een bovenfrees is dat om 't even. Probeer eerst eens wat met wat overgebleven hout om te oefenen. En zorg dat je de richting van frezen goed hebt tov de draairichting van de frees. Gebruik een geleide balkje om mooi recht te frezen, en een stopbalkje of aftekenen voor die laatste centimeter over te laten.

Edit: zou zelf een gat frezen en dan de sleuf maken. Van buiten de balk naar binnen frezen lijkt me lichtelijk lastiger netjes te doen.
Goede punten, sowieso eerst even oefenen op een rest balkje :Y
Om het nog ingewikkelder te maken worden het meerdere sleuven op de balk die ook nog schuin moeten lopen in bepaalde hoek en dus allemaal zo goed als mogelijk hetzelfde ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

ik moet/wil straks leidingen van badkamer naar keuken aanleggen, maar liever zo dicht mogelijk bij de muur .. maar met (onderstaande) boren gaat hem dat denk ik niet worden .. iemand daar nog advies over ?
rbaidjoe schreef op donderdag 12 november 2020 @ 19:31:
[...]

https://www.bosch-profess...s-plus-7x-2593271-ocs-ac/
en
https://www.bosch-profess...ar-cutter-2593295-ocs-ac/

De eerste is gewoon een sds plus boor, maar dan wel met 4snijder kop ipv 2 snijder. Dan sla je minder snel vast wanneer je wapening tegen komt. Volgens de marketing moet die probleemloos door wapening heen gaan. In de realiteit is dat nu ook weer niet helemaal waar. Dus wanneer je dan toch wapening tegen komt en je wel vlot wil doorwerken, dan pak je de tweede, de rebar cutter. Louter mee boren, niet hamerboren. Ben je door je wapening heen, ga je weer verder met de 4snijder, wel weer terug op hamerboorstand zetten.
Helder, wat zou ik het beste als lengte aan kunnen houden ? en/of aantal mm "dikte' ik denk aan 22mm /25mm daar nog een mening over die je zou willen delen ;)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
Je hebt altijd dat de body van je boormachine ervoor zorgt dat je een beetje in een hoek naar de muur toe boort. Hoe langer je boor, hoe kleiner de hoek, en hoe dichterbij je dus relatief bij de muur kan boren.

Ik zou denk ik een boor van een meter lang ofzo pakken, of nog langer. Moet je zelf een beetje mee voelen waar je je nog comfortabel mee voelt, en wat er uberhaupt leverbaar is.
Let wel op, een lange boor is wel flink duurder dan een kortere versie. Wellicht wil je dan toch een klassieke tweesnijder overwegen, waarbij je dus meer risico loopt met vast slaan. Maarja, als je boormachine zelf daar een beveiliging tegen heeft, kun je dat risico wel nemen denk ik.

Qua dikte, ik denk dat 22mm zat is voor 19mm buis. Hoe dikker je pakt, hoe makkelijker je de buis doorvoert. Krapper dan 22mm zou ik niet doen, hoewel je in theorie ook met 20mm wel uit de voeten zou moeten kunnen.

edit:
Als je niet vies bent van wat collateral damage herstellen, kan je natuurlijk ook eerst een stuk uit de muur bikken zodat de body van de boormachine daarin past, waardoor je weer strak langs de muur kan boren.
Maar waarom dan de leidingen niet uberhaupt in de muur wegwerken...

[ Voor 13% gewijzigd door rbaidjoe op 13-11-2020 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-01 21:49

barktus

Moehhhh!

vso schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 12:56:
ik moet/wil straks leidingen van badkamer naar keuken aanleggen, maar liever zo dicht mogelijk bij de muur .. maar met (onderstaande) boren gaat hem dat denk ik niet worden .. iemand daar nog advies over ?

[...]

Helder, wat zou ik het beste als lengte aan kunnen houden ? en/of aantal mm "dikte' ik denk aan 22mm /25mm daar nog een mening over die je zou willen delen ;)
Hoe lang is het stuk dat je moet overbruggen en weet je zeker dat er geen leidingen door de grond lopen op de plek waar je langs wilt. Wil je door de muur heen, dan volstaat een grote boor. Is het Ytong, dan zou ik een grote speedboor pakken. Die kan je daarna overigens ook gelijk weggooien.

Als je zeker weet dat er geen leidingen in de vloer lopen, kan je ook kijken naar een sleuvenfrees (huren of kopen). Dat kost de wereld niet en gaat je veel irritatie en tijd besparen. Zal wel iets meer rommel geven. :)

My middle finger salutes you.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

barktus schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 13:12:
[...]

Hoe lang is het stuk dat je moet overbruggen en weet je zeker dat er geen leidingen door de grond lopen op de plek waar je langs wilt. Wil je door de muur heen, dan volstaat een grote boor. Is het Ytong, dan zou ik een grote speedboor pakken. Die kan je daarna overigens ook gelijk weggooien.

Als je zeker weet dat er geen leidingen in de vloer lopen, kan je ook kijken naar een sleuvenfrees (huren of kopen). Dat kost de wereld niet en gaat je veel irritatie en tijd besparen. Zal wel iets meer rommel geven. :)
Ik moet van boven (badkamer) door de vloer (keuken) dus beton met wapening

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus

barktus

Moehhhh!

vso schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 13:32:
[...]

Ik moet van boven (badkamer) door de vloer (keuken) dus beton met wapening
Lange boor gebruiken dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

maar hoe kom je zo dicht mogelijk bij de muur met bochten werken is niet wenselijk .. nu is dat voor bv de badkamer wel mogelijk maar .. keuken zou ik het wel graag beetje onzichtbaar in de muur hebben ..(gefreest)

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barktus

barktus

Moehhhh!

vso schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 14:18:
[...]

maar hoe kom je zo dicht mogelijk bij de muur met bochten werken is niet wenselijk .. nu is dat voor bv de badkamer wel mogelijk maar .. keuken zou ik het wel graag beetje onzichtbaar in de muur hebben ..(gefreest)
Dan zou ik in beiden gevallen toch de frees in de muur zetten. En dan in de badkamer, bij de grond een aantal banen met de frees maken. Zodat je een ruimte creëert om de boor daar bijna verticaal naar beneden te laten gaan. Houdt wel rekening met de breedte van je boor. Een vloerleiding voer je het liefste uit in 19mm buis.

Dat frezen en boren is nu misschien wat meer werk. Maar als alles eenmaal afgewerkt en gemaakt is ben je blij dat je het zo gedaan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nenoki
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:03
In onze hal wil ik de vuren schroten vervangen door mooie witte agnesplaten.Dit is waarschijnlijk veel netter dan verven ;) We willen wat moderniseren en lekker licht maken in de hal.

Nu is er een stukje wat recht omhoog gaat (73.5 cm) en dat gaat over naar het schuine dak, zie afbeelding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FrNmuVR_INQ5Pbyyl0Gi_BCHEt4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2wHEX8OssgRam7Y1iWT4ptwq.jpg?f=user_large

Ik zou boven de deur gewoon platen van 73,5 cm kunnen monteren zonder verband.
daarna op het schuine gedeelte starten heel half heel half om en om om een mooi verband te krijgen.

De hoeken lopen nu mooi door zonder afwerklat, ik denk dat in deze hoek vanwege het zagen straks wel een agnes vouwhoek geplaats moet worden,

Wellicht hebben jullie een idee of dit legplan goed is, of dat je dit anders zou doen, en wat betreft de vouwhoek.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 20:26
@Nenoki Persoonlijk zou ik het gewoon schilderen... je haalt alle uitstraling uit je hal met dat spul.

Ik heb hier agnesplaten in de keuken, als er iets lelijk is, zijn het wel agnesplaten. Dan zou ik het nog liever gewoon helemaal strak trekken met gipsplaten en fatsoenlijk stucen en sauzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hammy87
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:06
Of juist de muren stucen en de rest van houtwerk (kozijnen/deuren) verven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Stucen, zeker met dat schoon metselwerk rechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PRoeske
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-07 08:00
XWB schreef op donderdag 12 november 2020 @ 23:58:
[...]

Zo'n trapkast wil ik ook maken. Het valt mij echter tegen hoe weinig informatie daarover te vinden is op internet. Weet je nog wat voor materialen je gebruikt hebt?
Op zich was het niet heel ingewikkeld om te doen. Kruislijnlaser was misschien wel het belangrijkste hulpmiddel.

Ik heb de trapkast opgebouwd uit metal-stud profielen en die aan weerszijden bekleed met 12mm gipsplaat (en daar tussenin geluidsisolatie om het geluid van de trap in die klankkast te houden. Wat echt een goede tip was van een vriend van mij was om op de vloer en op het plafond te werken met houten planken van (2x dikte gisplaat + breedte profiel) - normaal 50 + 2x12mm = 94mm). Deze heb ik op de vloer verlijmd (lag reeds vloerverwarming in) en tegen het plafond geschroeft:
  • Vloer: verlijmen met een ogede montagekit zorgt ervoor dat je niet in de vloer hoeft te boren
  • Plafond: Je hebt wat meer flexibiliteit met het boren van gaten in je plafond en kan achteraf meer corrigeren. Je zal de bovenkant dan wel met een lijst moeten afwerken, of laten stucen.
Ik heb verder gewoon een kant-en-klare deur met kozijn gekocht. Deze zijn goed te vinden en scheelt een hoop gedoe met afhangen van het kozijn. Voor het bouwen met metal-stuk zijn voldoende filmpjes te vinden online. Youtube blijft een goede leermeester.

Al met al niet moeilijk, maar aangezien het wel middenin je woonkamer komt moet je zeker zijn van je hoeken en dat je muren goed waterpas staan. Dit ga je anders zeker zien.

Kwa afwerking heb ik op de buitenhoek een stucprofiel gezet en de wanden mee laten stucen. Staat nu een paar maanden en gaat nergens heen.

Shopping list:
- 12mm multiplex (zie boven voor afmetingen)
- genoeg metal-stud profielen
- gisplaten
- gisplaatschroeven
- gips (als je zelf af gaat werken)
- wat flexibele buis + inbouwdozen + electra draad als je ook nog een lichtpunt/schakelaar/... wilt maken; dat is echt kinderspel in gipodwanden.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

barktus schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 14:44:
[...]

Dan zou ik in beiden gevallen toch de frees in de muur zetten. En dan in de badkamer, bij de grond een aantal banen met de frees maken. Zodat je een ruimte creëert om de boor daar bijna verticaal naar beneden te laten gaan. Houdt wel rekening met de breedte van je boor. Een vloerleiding voer je het liefste uit in 19mm buis.

Dat frezen en boren is nu misschien wat meer werk. Maar als alles eenmaal afgewerkt en gemaakt is ben je blij dat je het zo gedaan hebt.
werk is niet het probleem, en beton reparatie meuk is ook niet de kosten .. een nette oplossing .. dat gaat met je tip wel een grote mogelijkheid worden :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRick1987
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-07 10:53
Ik hoop dat iemand mij kan helpen met een probleempje bij onze toilet.

We hebben een toilet met een ventilatiegat naar buiten. Er moet nog een verlaagd plafond in, maar momenteel levert het met koud weer condens op het plafond. Moeten wij dit gat dichten of moet er een ventilatierooster in. (indien rooster zou ik niet weten welk soort omdat het gat te dicht op de muur zit)

Wat is de juiste manier!
Houten balken en Agnes platen heb ik al.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QQhp4rKTzcbNDRDWIeaeaAGLQu8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pnokPICT6Zqf3LLEMQDx9bq5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2aC19m_EUhvLnPADMlbb5Z2sIGw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xKpg5nF8pcglEihFYGx8t7tM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door PRick1987 op 13-11-2020 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Nenoki schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 17:03:
In onze hal wil ik de vuren schroten vervangen door mooie witte agnesplaten.Dit is waarschijnlijk veel netter dan verven ;) We willen wat moderniseren en lekker licht maken in de hal.

Nu is er een stukje wat recht omhoog gaat (73.5 cm) en dat gaat over naar het schuine dak, zie afbeelding.

[Afbeelding]

Ik zou boven de deur gewoon platen van 73,5 cm kunnen monteren zonder verband.
daarna op het schuine gedeelte starten heel half heel half om en om om een mooi verband te krijgen.

De hoeken lopen nu mooi door zonder afwerklat, ik denk dat in deze hoek vanwege het zagen straks wel een agnes vouwhoek geplaats moet worden,

Wellicht hebben jullie een idee of dit legplan goed is, of dat je dit anders zou doen, en wat betreft de vouwhoek.
Tja over de uitstraling, kan je een hoop meningen ventileren, ik zou eerder alles eruit rippen omdat ik bv isolatie erachter wil mikken en een minder koude gang als resultaat.

Agnesplaten vs schroten, is de eerste wel makkelijker schoon te maken .. vochtig schoonmaak doekje op een swiffer en vuil is zo weg. ik had ze in een huur huis op het plafond gemikt .. ideaal die geplastificeerde laag. als je ervoor gaat zorg dat je ze niet te strak op elkaar schroeft laat bv 1 a 2mm ruimte (stelplaatjes ertussen) .. en ik had ze vast geschroeft op de tong denk ik, start punt muur zijde werd een plint anders kon je de schroeven niet verbergen ..

De vorige bewoner was ook weg van schroten, ik heb ze dankbaar geup-cycled naar plantebak en andere tuin meubilair :)

ik hou wel van hout maar dat bruine donkere hout in smalle stroken..liever niet

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
KillaZ schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 08:48:
[...]

Juist met opdikken kun je die wand vlak en haaks maken tov de muur waar de achterkant van de keukenkastjes :) .

Ik zou er wel wat tegenaan schroeven, Het is nu open en je zit er middenin, een plaatje multiplex of gips kost je de kop niet en ziet er wel een stuk netter uit. Er zijn hier in huis met de verbouwing ook wat van de puntjes waarvan ik nu denk: "Had ik het toen maar gedaan" ;)
Hardboard, OSB of toch multiplex? O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

PRick1987 schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 20:23:

We hebben een toilet met een ventilatiegat naar buiten. Er moet nog een verlaagd plafond in, maar momenteel levert het met koud weer condens op het plafond.

Wat is de juiste manier!
Houten balken en Agnes platen heb ik al.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
ligt waar je uitlaat zit maar een 1-richting klep kan daar wat ellende besparen.
btw vocht produceer je zelf met je gezin, dus je ventilatie in huis zal je wat moeten verbeteren (roosters open ... of een extra afzuiging .. maar zonder open roosters hmmm
badkamer ventilators komen in vele soorten en maten .. zet die op de bedrading van je lamp :)
kost je 30,- ongeveer .

ik heb wat mat glas bij een glasboer gehaald een uit 1 agnesplaat een 30x30 raam gefreest .. helaas geen foto gemaakt .. (glas kan bij een glasboer halen) zorg echter wel dat je een ventilatie locatie hebt door de agnesplaat heen anders gaat het glas klapperen .. lamp kan je dan aan het plafond laten hangen, (krijg je led paneel idee) ..

foto gevonden van semi af-staat. (plintjes voor langs de wand lagen nog te drogen)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pobabXw.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 13-11-2020 20:45 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:17
Martinusz schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 12:31:
[...]

Goede punten, sowieso eerst even oefenen op een rest balkje :Y
Om het nog ingewikkelder te maken worden het meerdere sleuven op de balk die ook nog schuin moeten lopen in bepaalde hoek en dus allemaal zo goed als mogelijk hetzelfde ;)
Kun je niet een mal/geleider maken onder de juiste hoek? Een soort scheve winkelhaak als het ware.

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:10

_Arthur

blub

PRick1987 schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 20:23:

We hebben een toilet met een ventilatiegat naar buiten. Er moet nog een verlaagd plafond in, maar momenteel levert het met koud weer condens op het plafond. Moeten wij dit gat dichten of moet er een ventilatierooster in. (indien rooster zou ik niet weten welk soort omdat het gat te dicht op de muur zit)
Juist als er condens (vocht is) moet je ventileren.

Zoek maar uit welke past: https://www.ventilatieland.nl/badkamerventilator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
ydderf schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 21:21:
[...]

Kun je niet een mal/geleider maken onder de juiste hoek? Een soort scheve winkelhaak als het ware.
Ja dat lijkt mij ook de oplossing, wordt ff wat in elkaar zetten met hout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Flix20 schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 06:54:
De verbouwing is in volle gang. Zal binnenkort wel even wat foto’s showen voor de geïnteresseerde.

Weinig echt verrassingen tegen gekomen dus het gaat gestaagd.
Met wat buren gesproken en die geven aan dat wanneer de wind op een bepaalde hoek tegen de keuken komt, het daar erg koud kan worden.
Ik snap nu wel waarom;
[Afbeelding]

Buiten paneel, asbest plaat en 4mm multiplex is het enigste wat er zit.
Dus, asbest eruit en isoleren die hap.
Jammer dat deze wand 50mm ruimte heeft en ik alleen maar 70mm Steenwol heb.
En om voor 1.40x0.90 een extra lack 45mm steenwol te halen is ook een beetje zonde.
Heeft iemand een tip waar je losse platen kan halen?
Of lukt het ook wel om de 70mm erin te proppen?
Met 2x70mm opelkaar kom je in de buurt van de huidige streeftwaardes.
Doorgaan op oude voet zou een beetje zonde zijn.
Vergeet aan de binnenzijde de dampdichte folie niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:04

M-ThijZ

Riding on Rails

Weet iemand of het mogelijk is om een deel van de beglazingskit te vervangen? En hoe pak ik dit het beste aan (voor mij de eerste keer).

Zoals je ziet is de hoek heel vuil en laat daar de kit eigenlijk al los. Aan de bovenkant van het raam zit het nog prima. Kan ik met een breekmesje links het onderste deel, de gehele onderkant en rechts het onderste deel verwijderen en de rest laten zitten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1hBp7PFL4SEuqFSxhLsGAWZumJo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wrRgJHvm14rbKZLD5EANuoyp.png?f=fotoalbum_large

Dus bij de rode lijn nieuwe kit plaatsen en de rest laten zitten? Ik ben nog niet zo'n ervaren kitter, dus ik blijf er liever van af als het nog goed zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oaYfSO3IE-AB3XK2VdP8JQHL-4A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kopHk1iU011aT1f3RopOpvvr.jpg?f=fotoalbum_large

Voor het vervangen van de kit had ik het volgende in gedachten:
  • Met breekmesje kit langs raam doorsnijden en er uit trekken
  • Glaslatten schoonmaken met St Marc
  • Raam en glas afplakken, zodat ik niet alles er onder knoei
  • Kit goed diep aanbrengen, Den braven Hybriseal® 2PS
  • Overtollig kit met kitlepel verwijderen (ik heb daarvoor zo'n Bison Multi Tool)
  • Nastrijken met natte vinger met zeepsop
  • Afplakband verwijderen als kit nog nat is
  • Nogmaals nastrijken met natte vinger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Kom er maar in @Jellabie :)
En normaal zou ik zeggen ja, gewoon weghalen en opnieuw afkitten. Maar aangezien ik hier in huis een dergelijke klus op termijn ook ga hebben wil ik even de mening van een pro :)

[ Voor 75% gewijzigd door The Eagle op 14-11-2020 09:38 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Ik zou alle kit eruit snijden, al is het voor het kleurverschil alleen al.

En je plan van aanpak ziet er goed uit.

Wel ineens een mooi moment om nog eens op te scheppen :+

:+

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:04

M-ThijZ

Riding on Rails

Whoah nog geen 30 seconden werk! Knap gedaan! Daar zit ik dus al een hele tijd tegenaan te hikken.

Qua kleurverschil, ik ga het nog schilderen, dus dat maakt niet zoveel uit. Ik heb net nog even gekeken bij een raam dat deze zomer door een schilder is gedaan. Ook daar alleen de slechte delen uitgesneden en opnieuw gekit.

Bedankt voor het bevestigen van het plan van aanpak. (y)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

M-ThijZ schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 09:22:
Ik ben nog niet zo'n ervaren kitter, dus ik blijf er liever van af als het nog goed zit.
T'is eigenlijk heel simpel: mislukt het, zit het er niet mooi in, dan snij je het er weer uit en begin je opnieuw. Aldoende leert men!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Jellabie schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 09:45:
Ik zou alle kit eruit snijden, al is het voor het kleurverschil alleen al.

En je plan van aanpak ziet er goed uit.

Wel ineens een mooi moment om nog eens op te scheppen :+

[YouTube: Silicone spuiten.]

:+
WOA! Ja hoor....

Ik ga zo ook de kit uit een raam snijden, maar dan de buitenzijde. Zo ziet het er wel heel simpel uit. Ik trek er maar 100 keer zoveel tijd voor uit

@M-ThijZ, ook je kitlepel en de kit zelf even inspuiten met een afwasmiddel/water mengsel schijnt het wat makkelijker te maken voor beroeps-amateurs zoals wij.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jellabie
  • Nu online

Jellabie

PaT schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 10:18:
[...]

WOA! Ja hoor....

Ik ga zo ook de kit uit een raam snijden, maar dan de buitenzijde. Zo ziet het er wel heel simpel uit. Ik trek er maar 100 keer zoveel tijd voor uit

@M-ThijZ, ook je kitlepel en de kit zelf even inspuiten met een afwasmiddel/water mengsel schijnt het wat makkelijker te maken voor beroeps-amateurs zoals wij.
Na effectief een paar 1000 tubes en kilometers aan een stuk te kitten in 15j wordt het wel een beetje verwacht van mij dat ik het wat kan :P

De Nederbelg !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Hahaha, ja, dan ligt de lat wat hoger ja.

Zojuist van kozijn 1 de kit uitgesneden. Ik ga zo even een boterhammetje eten en dan netjes afplakken en eens kijken of ik het net zo snel kan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19:49

A13X

Dude

Lol, is het nationale kitdag vandaag? Hier had de vriendin als verrassing het kozijn zelf zwart geschilderd... Jammer genoeg zat het glas er met witte silicone kit in :+

Sta nu de kit eruit te snijden en dan zwarte acryl kit erin :P

En dan waarschijnlijk opnieuw schilderen. :+

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Raym09 schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 13:25:
Sta nu de kit eruit te snijden en dan zwarte acryl kit erin :P
Acryl kit en glas is toch geen top combinatie? Onvoldoende watervast ivm condens op het raam.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:25
Voor spouwmuurisolatie moet er wat vervuiling weggehaald worden. Daarvoor slijpt men de onderste rij bakstenen los. Ik zou daarvoor de plantenbak die daarvoor staat leegscheppen. Daarbij tref ik echter een flink stuk uitstekend beton aan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1oTscx_WPBrPpA2Gh9Al1y3Adac=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YEK96s6ZACybD50EtWYEY96z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qQlJ5m_KnWql03LK7GtIGruMgS0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bngeGM4LecpXoB3um6XEEm7U.jpg?f=fotoalbum_large
Precies ter hoogte van bovenste stuk fundering en onderste rij bakstenen. Rechts steekt ook nog een stuk wapening uit.

Waar komt dit vandaan en zou het onderdeel van zijn? Zou het er eenvoudig af te boren / meppen zijn? Laten zitten voor de spouwmuurlui is ook een optie ;) Misschien is dit wel onderdeel van wat men op de camera zag :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Rukapul schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 14:20:
Voor spouwmuurisolatie moet er wat vervuiling weggehaald worden. Daarvoor slijpt men de onderste rij bakstenen los. Ik zou daarvoor de plantenbak die daarvoor staat leegscheppen. Daarbij tref ik echter een flink stuk uitstekend beton aan:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Precies ter hoogte van bovenste stuk fundering en onderste rij bakstenen. Rechts steekt ook nog een stuk wapening uit.

Waar komt dit vandaan en zou het onderdeel van zijn? Zou het er eenvoudig af te boren / meppen zijn? Laten zitten voor de spouwmuurlui is ook een optie ;) Misschien is dit wel onderdeel van wat men op de camera zag :P
zolang jij daar geen last van hebt .. hmm lekker laten zitten, paar klappen met de hamer en het komt los niet meegerekend :)

ps volgens mij is het langwerpig/plat dus je kan langs de rand wat gaten boren als je een boorhamer hebt .. dan breekt het wellicht wat makkelijker :)

Tja vanalles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-10 07:12

JT

VETAK y0

Dwarse liggers er allemaal in

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Gelijk wat plekjes aangestipt met metaalverf; ze bleken niet helemaal onbeschadigd uit de winkel te zijn gekomen en zelf ook hier en daar wat geraakt...Voor de middelste schroef in de middelste plaat even op het dakje gekropen, gebrek aan vertrouwen in eigen kunde maakte dat ik het enigszins eng vond maar geen centje pijn aan het dak :P Hield het zonder problemen.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

vso schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 12:56:
Vanaf de andere kant boren als daar geen hoek zit? Wel goed uitmeten en recht boren ;)

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Martinusz schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 11:55:

Ik zou vanaf de rand beginnen, als je begint vlak voor de rand dan moet je trucs uit gaan halen om je frees erin te krijgen. Ik kan je aanraden om op Youtube een filmpje te kijken over basisbeginselen voor een bovenfrees, heeft mij vorige week wel geholpen :) "Router" in het Engels. Mocht je willen experimenteren met verschillende freesbitjes, bij de Action koop je voor 10e een set met 12 verschillende freesbitjes. Kun je kijken wat je gebruikt en dat vervangen door wat goeds.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

@Jellabie Jouw kitspuit is zeker een of ander professioneel ding? Ik heb er 1 uit het jaar kruik en die kit echt niet lekker. Een raam van ca 2 meter hoog moet je toch een flink aantal keer opnieuw knijpen. Is dat bij nieuwere kitspuiten beter?

Kit zit er in en voor een eerste keer ben ik best tevreden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fERkSMVyBkDrAWLjm8tDfBFHgH4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WaHmTDvvmFfabvPuACpYaFOu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door PaT op 14-11-2020 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
JT schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 15:21:
[...]

Ik zou vanaf de rand beginnen, als je begint vlak voor de rand dan moet je trucs uit gaan halen om je frees erin te krijgen. Ik kan je aanraden om op Youtube een filmpje te kijken over basisbeginselen voor een bovenfrees, heeft mij vorige week wel geholpen :) "Router" in het Engels. Mocht je willen experimenteren met verschillende freesbitjes, bij de Action koop je voor 10e een set met 12 verschillende freesbitjes. Kun je kijken wat je gebruikt en dat vervangen door wat goeds.
Ik ga sowieso eerst even oefenen :) en action setje inderdaad gespot, die halen we er nog ff bij.

Vandaag een zaagtafel op de kop getikt, een oude Kinzo, maar wel degelijker dan het blik van tegenwoordig.
Man die het verkocht had mooi knutselschuur, en had er altijd plezier van gehad. Hij zaagde ook nog even een lat als voorbeeld in de lengte en die was goed recht :)
Hij had net een Malika tafelzaag verkocht voor weinig, daar greep ik net bij mis :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Martinusz schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 15:27:
[...]

Ik ga sowieso eerst even oefenen :) en action setje inderdaad gespot, die halen we er nog ff bij.

Vandaag een zaagtafel op de kop getikt, een oude Kinzo, maar wel degelijker dan het blik van tegenwoordig.
Man die het verkocht had mooi knutselschuur, en had er altijd plezier van gehad. Hij zaagde ook nog even een lat als voorbeeld in de lengte en die was goed recht :)
Hij had net een Malika tafelzaag verkocht voor weinig, daar greep ik net bij mis :X
Ah nice, ik ben helaas tot de conclusie gekomen dat ik geen ruimte heb voor een zaagtafel, los van dat ik het moeilijk vind om er recht mee te zagen :P

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
JT schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 15:28:
[...]

Ah nice, ik ben helaas tot de conclusie gekomen dat ik geen ruimte heb voor een zaagtafel, los van dat ik het moeilijk vind om er recht mee te zagen :P
Het is zonder onderstel, dus valt qua ruimte nog mee :) plus we hebben een garage :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Martinusz schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 15:30:
[...]

Het is zonder onderstel, dus valt qua ruimte nog mee :) plus we hebben een garage :p
Hier een schuurje van net iets minder dan 6m2 :X Buiten heb ik nu dus een stalling voor de fietsen maar dan nog, ik heb nog meer spullen die in de schuur moeten :P

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Nu online

Jellabie

PaT schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 15:24:
@Jellabie Jouw kitspuit is zeker een of ander professioneel ding? Ik heb er 1 uit het jaar kruik en die kit echt niet lekker. Een raam van ca 2 meter hoog moet je toch een flink aantal keer opnieuw knijpen. Is dat bij nieuwere kitspuiten beter?

Kit zit er in en voor een eerste keer ben ik best tevreden.
[Afbeelding]
Goh, het is iig een groffe spuit, alsin; je kan redelijk ver kitten zonder te herpakken, zoals in dat filmpje van mij, die ramen zijn ruim een meter hoog, met een fijne voeg haal ik dat in 1x knijpen.

Edit: uw kitlijn ziet er trouwens erg goed uit!

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19:49

A13X

Dude

Cyberpope schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 14:11:
[...]

Acryl kit en glas is toch geen top combinatie? Onvoldoende watervast ivm condens op het raam.
Daarbij neem je alleen aan dat het een raam is een buitenmuur is....het zijn echter de zijlichten naast de haldeur :)

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

JT schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 15:28:
[...]

circkel zaag met lei scheelt veel ruimte,
JT schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 15:17:
[...]

Vanaf de andere kant boren als daar geen hoek zit? Wel goed uitmeten en recht boren ;)
ik wil juist een gefreesde leiding door leggen naar een verdieping lager ..

Tja vanalles

Acties:
  • +34 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:09
De afgelopen 3 weekenden bij vrienden bezig geweest om een douglas overkapping te maken. Het is een standaard bouwpakket, maar er moest nog genoeg op maat gemaakt worden. Voor het eerst dat ik zo'n groot project heb gedaan, en dat beviel best goed. Was erg leuk om te doen, en erg veel van geleerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aP1iAmjS0YB81FRp4QxS9i9tucY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5WOB3DMTQMfhMfRBu7vrJ2Y4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aca7afouDI3htMSJPxiI_ojtkOs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GtQ0tWW2KpCmCCi5aZJ566AY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ff6RAXz7pE0A5S680q6cpdqgxI0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DIx4VE6wG2GtRO7kAQhMI4Pv.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sJq7N5QHqYIRb852HxM5MjfaAco=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3gu9KckyLk0pnXBvYEGw29N7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_DTuRlohPnk3hmqL9WP4IlBawZ4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XvQ6JcborU7eCFGJbhCEV8k0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z-3JuRnev1QWOhsDyJ8pyQRqSVw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UEDqIaQFcsfUBtj6SpLujkUj.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BIwLbWYGcssT-uDDt-Y1l0ykPVs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tODq3lHjm6wagaPnSN1WoJPC.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tqa_WY31FViKGJXU3tI-FjsP_7c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6hiKDTD3Kav0NxDWH7RC1Wxb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZKNzKROVS-HrKskqAMAJiHcKBs4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wB7NqbcJ0IiE7ZBW5BVoQWij.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y6WSSvvVyUs6J3x2tgbpk4qIpl4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B8s65gJAitHj67plpQiLRE93.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Txlt3EA1BlACQQzSEJfvbOqmot0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QBuh6aBv8vuauwcgKweYDqVe.jpg?f=fotoalbum_tile

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:03
ytterx schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 21:52:
[...]

Voorzover ik weet is je vloerverwarming gelijk aan je cv dus gesloten systeem. Ik denk dat je lucht in de leidingen hebt ofdat je druk te laag is.
Uiteindelijk bleek het probleem aan de vloerverwarming verdeler te liggen. 2 groepafsluiters waren verstopt geraakt. De installateur heeft de unit eruit gehaald, schoongemaakt en uiteindelijke werkte alles weer.

Al met al is hij toch ruim 1,5 uur bezig geweest met dit euvel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-10 16:17
Wij hebben een commode nodig. Ipv een standaard commode kopen bij de IKEA dacht ik eraan om een keukenblok (Metod met Maximera) of ander systeem met een aantal lades te gebruiken en hier een mooi MDF of eiken blad op te leggen. Iemand nog tips voor een systeem van IKEA wat hier geschikt voor zou zijn? Hoeft niet perse een keukenblok te zijn, dat word al snel vrij duur.

[ Voor 3% gewijzigd door peligro2k op 14-11-2020 20:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:03
M-ThijZ schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 10:00:
Whoah nog geen 30 seconden werk! Knap gedaan! Daar zit ik dus al een hele tijd tegenaan te hikken.

Qua kleurverschil, ik ga het nog schilderen, dus dat maakt niet zoveel uit. Ik heb net nog even gekeken bij een raam dat deze zomer door een schilder is gedaan. Ook daar alleen de slechte delen uitgesneden en opnieuw gekit.

Bedankt voor het bevestigen van het plan van aanpak. (y)
Zelf mijn eerste kitranden gedaan met een 'Cramer Fugi kit set' Dit heeft mij geholpen om strakke kitnaden te maken. Daarvoor plakte ik alles af, nu niet meer :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __REMCO__
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-06 10:15
peligro2k schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 20:28:
Wij hebben een commode nodig. Ipv een standaard commode kopen bij de IKEA dacht ik eraan om een keukenblok (Metod met Maximera) of ander systeem met een aantal lades te gebruiken en hier een mooi MDF of eiken blad op te leggen. Iemand nog tips voor een systeem van IKEA wat hier geschikt voor zou zijn? Hoeft niet perse een keukenblok te zijn, dat word al snel vrij duur.
Wij hebben deze en die is voor ons echt perfect. Voldoende lades en ruim voldoende ruimte om naast het aankleedkussen nog andere dingen te zetten of alles ze groter dan het aankleedkussen zijn om niet alles iedere keer omgeschopt te hebben

https://www.ikea.com/nl/n...es-wit-gebeitst-10239280/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Multitool met segmentzaagblad in spaanplaat, kan ik dat afzuigen met een stofzagloze stofzuiger? Of is dat slecht? Geen idee of de stof te fijn zal zijn...
Remy!!!! schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 18:06:
De afgelopen 3 weekenden bij vrienden bezig geweest om een douglas overkapping te maken. Het is een standaard bouwpakket, maar er moest nog genoeg op maat gemaakt worden. Voor het eerst dat ik zo'n groot project heb gedaan, en dat beviel best goed. Was erg leuk om te doen, en erg veel van geleerd.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Nice! 3 weekenden met 1 extra iemand? Dan vind ik de tijd die ik aan mijn zelfbedachte afdak heb besteed nog niet zo heel gek :P Er moet ook nog een carport komen, iets zoals dit, die ik zelf wil doen, mooi vervolg :Y)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remy!!!!
JT schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 21:27:
Multitool met segmentzaagblad in spaanplaat, kan ik dat afzuigen met een stofzagloze stofzuiger? Of is dat slecht? Geen idee of de stof te fijn zal zijn...

[...]

Nice! 3 weekenden met 1 extra iemand? Dan vind ik de tijd die ik aan mijn zelfbedachte afdak heb besteed nog niet zo heel gek :P Er moet ook nog een carport komen, iets zoals dit, die ik zelf wil doen, mooi vervolg :Y)
Klopt met 1 extra persoon, die zich vooral bezig hield met dingen aangeven/vasthouden e.d.. En net even de gemaakte uren bekeken:
23-10 13:00 - 16:00 - Betonpoeren (foto 1)
31-10 12:15 - 17:15 - Frame (foto 2&3)
7-11 11:15 - 16:30 - Dakdragers + rabatdelen (foto 4/tm6)
8-11 12:30 - 17:00 - Schoren + Dakplanken + boeidelen (foto 7)
14-11 12:00 - 16:30 - EPDM folie +daktrim + hemelwaterafvoer(foto 8 t/m11)
Aangezien het weer de afgelopen tijd niet altijd even voorspelbaar/droog was hebben we het zo goed mogelijk opgedeeld in blokken, en dat was voor ons echt perfect uit gekomen. Volgens de handleiding moesten we direct na de dakdragers de dakplanken plaatsen, maar toen vonden wij het frame nog iets te onstabiel om fijn op het dak te werken. Dus toen hebben we eerst de rabatdelen en vervolgens de schoren geplaatst. Toen stond hij als een huis, en konden we zonder problemen het dak op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dzine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-10 19:54
peligro2k schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 20:28:
Let bij commodes wel op de extra diepte die je wil en in ieder geval een paar lades zodat je minder hoeft te bukken.
Met de Ivar zijn er leuke hacks ter verzinnen. Zelf vind ik de Bjorksnas erg mooi maar niet goedkoop (voor Ikea standaarden), is wel grenen.
Vergeet ook de ruimte voor je voeten niet, de toe kick, zodat je dichtbij kan staan.

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appelflap1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12:58
[Afbeelding][Afbeelding]
Respect voor het EPDM folie, zonder bubbels zo te zien. Is het een lap? Ik heb het zelf nu 2 keer gedaan maar het was echt lastig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remy!!!!
appelflap1992 schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 22:44:
[...]

Respect voor het EPDM folie, zonder bubbels zo te zien. Is het een lap? Ik heb het zelf nu 2 keer gedaan maar het was echt lastig.
Dankje! Ja inderdaad zonder bubbels, en is een lap van 3,2mx5,2m (denk ik, formaat van het dak is 3x5, en de boeidelen steken zo'n 5cm omhoog). Maar het is best dik folie, dus het valt uit zichzelf al 'zwaar' neer op het dak (weet het even niet beter te verwoorden) waardoor je naar mijn idee minder snel bubbels krijgt. Was ook onze eerste keer, en dit was een ideale manier om het te leren, want het staat hier ook op de planning bij een dak van 3x10 :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
PRoeske schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 18:41:
[...]

Op zich was het niet heel ingewikkeld om te doen. Kruislijnlaser was misschien wel het belangrijkste hulpmiddel.

Ik heb de trapkast opgebouwd uit metal-stud profielen en die aan weerszijden bekleed met 12mm gipsplaat (en daar tussenin geluidsisolatie om het geluid van de trap in die klankkast te houden. Wat echt een goede tip was van een vriend van mij was om op de vloer en op het plafond te werken met houten planken van (2x dikte gisplaat + breedte profiel) - normaal 50 + 2x12mm = 94mm). Deze heb ik op de vloer verlijmd (lag reeds vloerverwarming in) en tegen het plafond geschroeft:
  • Vloer: verlijmen met een ogede montagekit zorgt ervoor dat je niet in de vloer hoeft te boren
  • Plafond: Je hebt wat meer flexibiliteit met het boren van gaten in je plafond en kan achteraf meer corrigeren. Je zal de bovenkant dan wel met een lijst moeten afwerken, of laten stucen.
Ik heb verder gewoon een kant-en-klare deur met kozijn gekocht. Deze zijn goed te vinden en scheelt een hoop gedoe met afhangen van het kozijn. Voor het bouwen met metal-stuk zijn voldoende filmpjes te vinden online. Youtube blijft een goede leermeester.

Al met al niet moeilijk, maar aangezien het wel middenin je woonkamer komt moet je zeker zijn van je hoeken en dat je muren goed waterpas staan. Dit ga je anders zeker zien.

Kwa afwerking heb ik op de buitenhoek een stucprofiel gezet en de wanden mee laten stucen. Staat nu een paar maanden en gaat nergens heen.

Shopping list:
- 12mm multiplex (zie boven voor afmetingen)
- genoeg metal-stud profielen
- gisplaten
- gisplaatschroeven
- gips (als je zelf af gaat werken)
- wat flexibele buis + inbouwdozen + electra draad als je ook nog een lichtpunt/schakelaar/... wilt maken; dat is echt kinderspel in gipodwanden.

Succes!
Dankjewel :) Een deur met kant-en-klaar kozijn is een heel goede tip, daar had ik nog niet aan gedacht maar ik zag er wel tegenop om zelf een kozijn te maken :p Electra aanleggen gaat wel lukken, heb ik al vaker gedaan.

Wat voor isolatiemateriaal heb je gebruikt?

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikTo
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 07:03
[Afbeelding][Afbeelding]
Gaaf zeg! Dat is wel heel chique geworden. Staat ook nog op mijn wensenlijstje om zoiets te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:25
vso schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 14:58:
[...]

zolang jij daar geen last van hebt .. hmm lekker laten zitten, paar klappen met de hamer en het komt los niet meegerekend :)

ps volgens mij is het langwerpig/plat dus je kan langs de rand wat gaten boren als je een boorhamer hebt .. dan breekt het wellicht wat makkelijker :)
Dat ik het kan slopen geloof ik wel.

Voor ik dat doe wil ik een inschatting maken waar dit onderdeel van is. Juist ook omdat er wapening uitsteekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
Ben nu aan het spuiten met een Wagner 350 en Sigma Superlatex Matt. Helaas krijg ik geen strakke banen, maar heb ik last van tailing. Heb de verf al inmiddels al meer dan 10 procent verdunt. Misschien andere latex proberen?

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• barktus

barktus

Moehhhh!

vso schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 20:15:
[...]

werk is niet het probleem, en beton reparatie meuk is ook niet de kosten .. een nette oplossing .. dat gaat met je tip wel een grote mogelijkheid worden :)
Graag gedaan! :)

Afgelopen week begonnen met het maken van gereedschapsouders voor de French cleats. Nog een hoop te gaan, maar het begin is er. :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6kAoHEUdxCdin52vnhvK07XtWig=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rmMfunAyhUQrJuFkof7grtal.jpg?f=user_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E15ujuk2poqaW_zTSD3us1ER3i0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xpYkYfgoDgxQ2DTohns2QdIi.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oCUiXV3Yq6W9PUwzqRLDN5IO3dM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LwdUF9Ew9PET7fXW8LDjIars.jpg?f=user_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/25wWwyyz934gk138rC9f5Eq8LJo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EFq1QgIrebYhp2YHWBt57MaW.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XMQC9qwcf3wSRmdOOsSC6TXuvhQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UmUbDpIhdbZhaZJTvTet2PX3.jpg?f=user_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/89s26oW5Feq-XTuF8OAsgflq8D0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JuzhmzG6QVRNS29wKu1Wrstd.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MuSyJeE2-jWjPjYkXLhjuwG5X0k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/05MSdniS3rUodbvD9ZFLUuQV.jpg?f=user_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DlCyYROC4uJ43ZAn3rSX2c5k93k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FBIzJPWDQTiZEoigeTKDVBtW.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jO7A2UhBLNC9YhVWB-3lmp-u5Lo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OGohHaWNmTffiSCP8a5iOisY.jpg?f=user_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dOxIJeKscRGQ3BGMCSv6RLx-pGc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0A9uQGNSpMIsG0BR5MJWEOoO.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14:32
peligro2k schreef op zondag 15 november 2020 @ 12:04:
Ben nu aan het spuiten met een Wagner 350 en Sigma Superlatex Matt. Helaas krijg ik geen strakke banen, maar heb ik last van tailing. Heb de verf al inmiddels al meer dan 10 procent verdunt. Misschien andere latex proberen?
Druk al opgevoerd?
Andere (bredere spuithoek) nozzle proberen?

Meer tips hier.

videouitleg;

[ Voor 21% gewijzigd door Teijgetje op 15-11-2020 14:19 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17:24
Vraagje mbt kitten. Ik heb aardig grote kieren (bovenkant 5 mm, zijkant 1 cm) rondom een opening die ik wil dichten. Ik ben bang dat het met kitten niet netjes wordt want aan de andere kant is het open, dus ik duw dan alle kit erdoorheen. Wat is de meest nette manier om dit te doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GBv6ku1UyB_m0xeb9-E9yVbIRJ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uCA4dBcIS9GJVSWstvsnn8Rz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
Thanks. De druk staat op 5, de hoogste stand. De nozzle is een 516 (of 17?)met een wit filter. Dat zou de perfecte setup moeten zijn. Ik denk dat de latex gewoon te dik is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Deur en legplankje d'rin :).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-okQfJ0GfKKEPxi_afqQ-c_qyP4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DQWe69hM3r0VZHtYlEmguuxs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Nu online

BCC

Milo85 schreef op zondag 15 november 2020 @ 15:47:
Vraagje mbt kitten. Ik heb aardig grote kieren (bovenkant 5 mm, zijkant 1 cm) rondom een opening die ik wil dichten. Ik ben bang dat het met kitten niet netjes wordt want aan de andere kant is het open, dus ik duw dan alle kit erdoorheen. Wat is de meest nette manier om dit te doen?

[Afbeelding]
Plintje maken uit 1 stuk en die erop lijmen

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

over verf spuiten gesproken, ik had deze youtube over extra tank erbij zetten gezien.

ik heb zelf een 24L compressor tank, mijn schoonvader ook (ander merk zelfde model), dus ik ga mijn compressor aansluiting aanpassen om er een ingang bij te zetten, zoals de YT video laat zien om 48L + 2 motoren neer te zetten.

Ik zat er ook aan te denken om een lege 10L ? campina-gaz fles te vullen met water & legen (om het minder explosie gevaarlijk te maken.. dan een losse "verplaatsbare" unit ervan te maken. die net zoals de video erbij gezet kan worden, teminste dat is het idee .. of het kan dat weet ik nog niet.

Anway ik weet niet hoeveel lucht volume ik nodig heb om comfortabel te spuiten. Dit zal de volgorde worden
- voorstrijk (muur,vloer)
- grondverf ? houten objecten
- latex grond laag of lagen (wit) .. om de kamer "leefbaar" te krijgen.

Verven

Tja ik ben gewend om direct op de rotband/gipsplaat te verven, vaak was 1 laag genoeg ..teminste ik kan me niet heugen de hele muur te stucken of voor te strijken voordat ik latex eroverheen mikte.

Maar vraagje aan jullie zou je voorstrijk op gipsplaat doen ? omdat ik de vloer en een muur moet doen ach .. kleine moeite om dat mee te nemen..

Tzt zal ik de kamer geheel opnieuw verven/spuiten enige wat ik me afvraag is wat zal ik afplakken.. is voorstrijk bv erg als het op hout komt en dat betreft grondverf

En welke afplak tape zal ik kopen, die standaard wit papier meuk is dat voldoende of kan ik beter iets meer geld aan beter spul uitgeven ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

BCC schreef op zondag 15 november 2020 @ 15:54:
[...]

Plintje maken uit 1 stuk en die erop lijmen
@Milo85 Maak van karton een mal neem de tijd, en zet dat over op een dun stukje hout oid ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flupke123
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 28-09 20:10
Ik ben balken aan het plaatsen onder een schuin dak om een kast met schuifdeuren te kunnen maken. Nu loop ik tegen een probleem aan.

Op de foto heb ik 3x naar de muur gemeten en op de juiste afstand 3 streepjes op de vloer gezet om de diepte van de kast te bepalen. Via de laserlijn teken in deze af op de balken van het dak. Hierna een balk op lengte gezaagd en 2x het hart afgetekend en die streepjes gelijk gezet met de balken van het dak

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XNc86tmHU_ZUg1w59U6hKxHOQuw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZlGXlaSmwgHrwSviuZRgC6HL.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik de laser verzet zit de balk er niet waterpas in dus komt mijn geleidingsrail straks niet waterpas te hangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iTe883YPKrPAX7Viq_NumLO9DIQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0wEPo9BIlbmlCcBdLkYfgejL.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik een lange waterpas langs het schuine dak houd en dan een lijn op de muur zet aan 2 kanten en ik zet daar de laser op is deze wel waterpas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PfwGV2n3yQA2TeUwy8CejGND40Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eUnV5iCFdzdano3mTMS6rZmr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7GAFq_fhovMVPGmhZopgzAaAJGE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dPZPWfchUWUuMRgJiSBr5wh0.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe kan ik dit goed krijgen?
Op de balken komt later nog een regelwerk met daarop stucplaten met stucwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
Ik heb een vraagje.
De oven is kapot, leuk een nieuwe oven gekocht maar die past niet door teveel diepte.
Nu zit er een dubbel stopcontact achter de oven waardoor de nieuwe er niet in past. De dubbele wcd krijgt stroom van 2 kanten. Neem dus aan 2 verschillende groepen (oven en gasplaat).
Nu dacht ik dit te verplaatsen naar onder de plint, 1 kant voeding komt vanuit de grond dus dat moet zo lukken. De andere vanuit de muur en moet ik dus verlengen met lasdoppen die ik dan in de inbouw doos kan plaatsen.
Nu heb ik daar niet de plek omdat de keuken er al staat om een dubble wcd in de muur de bikken etc. Kan ik met iets van opbouw een dubbele wcd plaatsen met voeding van 2 kanten. Zie wel opbouw maar die willen toch de voeding van achter de wcd en niet de zijkant.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Dubbele WCD mag niet door 2 groepen gevoed worden, Dus gok eerder dat het een doorlos constructie is.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Nu online

BCC

@DJ-Promo https://www.elektroshop.n...ype-3611-kleur-creme.html op een losse lasdoos met wat flex uit de muur

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
Cyberpope schreef op zondag 15 november 2020 @ 18:39:
Dubbele WCD mag niet door 2 groepen gevoed worden, Dus gok eerder dat het een doorlos constructie is.
Ja dat dacht ik eerst ook al. Zal binnenkort fotos maken.
Oven en gasplaat mag ook wel op 1 groep. Dan wordt niet veel anders.
Wat voor soort opbouw kan ik dan plaatsen voor de wcd's? In de gamma kwam ik niet echt wat tegen.
Je hebt wel lasdozen waar een dubbele wcd op kan, dat is ook een mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Flupke123 schreef op zondag 15 november 2020 @ 18:12:
Ik ben balken aan het plaatsen onder een schuin dak om een kast met schuifdeuren te kunnen maken. Nu loop ik tegen een probleem aan.

Op de foto heb ik 3x naar de muur gemeten en op de juiste afstand 3 streepjes op de vloer gezet om de diepte van de kast te bepalen. Via de laserlijn teken in deze af op de balken van het dak. Hierna een balk op lengte gezaagd en 2x het hart afgetekend en die streepjes gelijk gezet met de balken van het dak

[Afbeelding]

Als ik de laser verzet zit de balk er niet waterpas in dus komt mijn geleidingsrail straks niet waterpas te hangen.

[Afbeelding]

Als ik een lange waterpas langs het schuine dak houd en dan een lijn op de muur zet aan 2 kanten en ik zet daar de laser op is deze wel waterpas.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hoe kan ik dit goed krijgen?
Op de balken komt later nog een regelwerk met daarop stucplaten met stucwerk.
ik zie het probleem niet, alleen waarom begin je niet eerst met het dak .. ? het werkt veel makkelijker van boven naar beneden dan visa versa.

dus
1ste stap = dak platen
2de stap = schuifdeuren kast
3de stap = afwerken kitten en plameuren.. en verven

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

DJ-Promo schreef op zondag 15 november 2020 @ 18:19:
Ik heb een vraagje.
De oven is kapot, leuk een nieuwe oven gekocht maar die past niet door teveel diepte.
Nu zit er een dubbel stopcontact achter de oven waardoor de nieuwe er niet in past. De dubbele wcd krijgt stroom van 2 kanten. Neem dus aan 2 verschillende groepen (oven en gasplaat).
Nu dacht ik dit te verplaatsen naar onder de plint, 1 kant voeding komt vanuit de grond dus dat moet zo lukken. De andere vanuit de muur en moet ik dus verlengen met lasdoppen die ik dan in de inbouw doos kan plaatsen.
Nu heb ik daar niet de plek omdat de keuken er al staat om een dubble wcd in de muur de bikken etc. Kan ik met iets van opbouw een dubbele wcd plaatsen met voeding van 2 kanten. Zie wel opbouw maar die willen toch de voeding van achter de wcd en niet de zijkant.
Afbeeldingslocatie: https://image.allekabels.nl/image/1672344-0/schuko-apparaat-stekker-watt-3600-w.jpg
https://www.allekabels.nl...-kFg0FbyypBEaAiBTEALw_wcB

[ Voor 8% gewijzigd door vso op 15-11-2020 18:58 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Flupke123 schreef op zondag 15 november 2020 @ 18:12:
Ik ben balken aan het plaatsen onder een schuin dak om een kast met schuifdeuren te kunnen maken.
Vergeet je niet gelijk je dak extra te isoleren? Je huis is rond 1980/85 gebouwd vermoed ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:54

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Het gaat nog wel een tijdje duren voordat ik de volledige dekvloer kan (laten) storten, maar ik wil wel graag de boiler in huis neer zetten zodat ik warm water heb. Hoe goed kun je, zeg, een vierkante meter storten en daar later de rest tegenaan storten?

Alternatief is vier bakstenen in de specie op hoogte erin zetten en hem daarop zetten en dan later de dekvloer er omheen smeren...?
Pagina: 1 ... 75 ... 469 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/