[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 73 ... 454 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hammy87
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-06 15:32
wtu schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 09:44:
[...]

Tips voor vloer en ondervloer zijn ook welkom. Gedachte gaat nu uit naar klik PVC vanwege geluid. Ondervloer ben ik nog niet uit: voor contactgeluid lijkt een wat schuimachtige ondervloer beter, maar tegelijk veert het underlayment nog best wel mee (houten vloer op houten balken) en is een wat stevigere laag wellicht ook handig. Zoals al gezegd in mijn vorige post ben ik beperkt in hoogte, dus Fermacell 2E32 platen gaat helaas niet. Iemand tips?
Zelf Redupax plus gebruikt op onze houten zolder vloer icm laminaat. De platen hebben een harde bovenkant, zachte onderkant. Dempt contact geluid goed, vloer veert uiteraard nog steeds wel.. Als je in de buurt van eindhoven woont heb ik nog wel wat platen als je wilt proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:28
JT schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 10:09:
Er vanuitgaande dat hier mensen zijn met ervaring met aanhangers en grote ladingen: ik heb een eiken kast die we willen verplaatsen van 1,35 breed, 40 a 50 diep en 180 a 200 hoog. Aanhanger die ik kan lenen is 120x150 dus die moet dan staand vervoerd worden. Liggend zal door een sierrand aan de onderkant de hele kast leunen op die sierrand en een rand van de zijkant omdat deze niet helemaal plat ligt. Niet ideaal. Maar ik ben er ook huiverig voor om hem staand te vervoeren, aan een kant zit een metalen werk waar we hem aan vast kunnen gespen maar dan staat er hoog gewicht aan één kant en nog topzwaar ook. Dus ik neig naar een aanhanger huren waar die liggen op z'n rug in kan. Ben ik nu te moeilijk of zijn jullie het met mij eens?
Grote boedelbak huren kost je 40 piek voor 4uur.
Denk dat je het jezelf vooral niet te moeilijk moet maken voor die 4 tientjes.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-06 18:02

JT

VETAK y0

Zeau. Eindelijk eens mijn wastafeltje gaan frezen. Is een heel denkwerk geweest over hoe te bevestigen zonder dat je de bevestiging ziet, een tip van de installateur kwam uit op pennen, met de uitdaging dat je dan echt héél recht 10cm in de zijkant van je eiken moet boren. Met nog de vraag wat daadwerkelijk de belastbaarheid is. Toen kwam ik steunen tegen die aan de muurkant 8cm hoog zijn, aan het uiteinde 2cm en die 75kg per stuk konden dragen. Probleem: niet de juiste lengte en 30 euro PER STUK, gewoon verzinkte steunen :/ Totdat ik ze bij Bauhaus zag, perfecte lengte en 8,50 per stuk en ook 75kg de stuk :Y) Met dank aan @Beaub die mij 2 steunen had gestuurd (was een flinke rit voor mij en Bauhaus heeft geen webshop) heb ik deze steunen en ben ik in mijn eiken 3cm dikke plank gaan frezen om ze nog een cm te verzinken zodat je er nog minder van ziet. Rara welke kant deed ik als eerste :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wsqjigb0Ql4wbHuW1K_pEpFPCb8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cfs48CFn2pg5QFXGEGOL5QMl.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MkIgUu6C4CAopi6RGJ9Tp4cNOKc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vStVkReLFAiJjPhmY3LIzGPw.jpg?f=fotoalbum_medium

Bosch blauw GOF1250, waarvan spontaan mijn fijnafstellingknop van de geleider af is gevallen :/ Deed het overigens probleemloos met een HM Boschfrees van 12mm, een enkele rustige run van een centimeter diep. Een zakje aan het afzuigpunt is overigens compleet nutteloos :X Aan een kant de verkeerde kant op gefreesd, ging dus een beetje lopen :P Een kant heb ik meer ruimte gelaten omdat dat de zichtzijde is en om de optie open te houden daar nog 45 graden verstek te zagen en er een stukje eiken aan te zetten.

Frezen is leuk :Y)
dragonhaertt schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 10:11:
[...]

Of gewoon een plaatje piepschuim en een dekentje en dan op zijn zijkant zonder gewicht op de sierrand?
Misschien is dat nog wel een idee ja.
Flix20 schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 10:16:
[...]

Grote boedelbak huren kost je 40 piek voor 4uur.
Denk dat je het jezelf vooral niet te moeilijk moet maken voor die 4 tientjes.
Dat is de afweging dus :P 40 euro is toch weer 40 euro die je minder aan leuk gereedschap kunt uitgeven ;)

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-06 21:11
Voor het maken van een gips muur tussen twee kamers, hoe bevestigen jullie de balken aan de muur? Ik ben niet zo'n fan van slagpluggen eigenlijk.

Ik dacht 8mm plug in de bakstenen muur moet voldoende zijn. Boren jullie dan door de balk heen de muur in en dan de plug er gewoon instoppen? Hoe zorg je dat hij ver genoeg in de muur komt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:45

BCC

@Megalomania Compriband en slagpluggen. Gewoon met de betonboor door het hout en dan de muur in, slaan en klaar. Daarom hebben slagpluggen ook zo'n lange plug. Waarom wil je het anders?

[ Voor 14% gewijzigd door BCC op 06-11-2020 13:48 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-06 21:11
BCC schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 13:28:
@Megalomania Compriband en slagpluggen. Gewoon met de betonboor door het hout en dan de muur in, slaan en klaar. Daarom hebben slagpluggen ook zo'n lange plug. Waarom wil je het anders?
Ja goed punt. Slagpluggen moet je wel altijd verzinken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:52
Flix20 schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 08:50:

Hij gaat de hele plaat insmeren met 'groene gips' wordt de plaat daardoor waterdicht gemaakt en kunnen dus reguliere stucplaten gebruikt worden.
Nee, van gewone gipsplaten insmeren met groen gips worden ze niet waterdicht.
Het groene gips kan wel tegen wat vocht zonder te gaan rotten/uit elkaar te vallen zoals het gewone gips. Maar groen gips laat gewoon water toe.
Imo is het een verkeerde bezuiniging in een badkamer.
Waterdicht maken doe je met een coating, niet met gips.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

(jarig!)
JT schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 12:14:
Zeau. Eindelijk eens mijn wastafeltje gaan frezen. Is een heel denkwerk geweest over hoe te bevestigen zonder dat je de bevestiging ziet, een tip van de installateur kwam uit op pennen, met de uitdaging dat je dan echt héél recht 10cm in de zijkant van je eiken moet boren. Met nog de vraag wat daadwerkelijk de belastbaarheid is. Toen kwam ik steunen tegen die aan de muurkant 8cm hoog zijn, aan het uiteinde 2cm en die 75kg per stuk konden dragen. Probleem: niet de juiste lengte en 30 euro PER STUK, gewoon verzinkte steunen :/ Totdat ik ze bij Bauhaus zag, perfecte lengte en 8,50 per stuk en ook 75kg de stuk :Y) Met dank aan @Beaub die mij 2 steunen had gestuurd (was een flinke rit voor mij en Bauhaus heeft geen webshop) heb ik deze steunen en ben ik in mijn eiken 3cm dikke plank gaan frezen om ze nog een cm te verzinken zodat je er nog minder van ziet. Rara welke kant deed ik als eerste :+

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bosch blauw GOF1250, waarvan spontaan mijn fijnafstellingknop van de geleider af is gevallen :/ Deed het overigens probleemloos met een HM Boschfrees van 12mm, een enkele rustige run van een centimeter diep. Een zakje aan het afzuigpunt is overigens compleet nutteloos :X Aan een kant de verkeerde kant op gefreesd, ging dus een beetje lopen :P Een kant heb ik meer ruimte gelaten omdat dat de zichtzijde is en om de optie open te houden daar nog 45 graden verstek te zagen en er een stukje eiken aan te zetten.

Frezen is leuk :Y)
Dat heb je mooi gemaakt, goed en leuk idee. (y)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:01
Deze week eens nagedacht over de zolder, deze heeft een verbouwing nodig.

Nu wil ik de vloer (houten balken + planken) eruit halen en deze net als op de 1ste verdieping zwevend gaan leggen om zo geluid te minimaliseren.

Echter, wat is hiervoor de beste oplossing.

1) Op de balken rubber / steenwol leggen en hierop de vloer zwevend leggen. (Dus niet tegen de muren) Hierop komt een gipsgebonden plaat met vloerverwarming.

2) De vloer op de balken schroeven, vast, en daarop een zwevende plaat fermacall met vloerverwarming erin.

3) Andere geluidswerende oplossingen

In de vloer gaan we celluose vlokken spuiten.

Iemand tips met hoe dit het eenvoudigst aan te pakken.

BTW we kunnen 3-4 cm ophoog, meer gaat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:28
Teijgetje schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 14:41:
[...]

Nee, van gewone gipsplaten insmeren met groen gips worden ze niet waterdicht.
Het groene gips kan wel tegen wat vocht zonder te gaan rotten/uit elkaar te vallen zoals het gewone gips. Maar groen gips laat gewoon water toe.
Imo is het een verkeerde bezuiniging in een badkamer.
Waterdicht maken doe je met een coating, niet met gips.
Maakt mij niets uit wat ik erop komt en bezuinigen is in dit geval euro werk.
Belangrijkste is dat t goed gebeurt.
Heb vanmiddag 20 stuc platen en 10 groene platen gehaald. Dan kunnen we volgende week nog eens goed over buigen en zal je argument zeker meenemen!

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Vandaag ook begin gemaakt met budget tijdelijke fietsenstalling. Komen stalen dakplaten op.

Lang leve genoeg en fijn gereedschap 8)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3yyq5kPK5XI4yPeW8TG86SRLkTg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J8XZcGoVhUYBfpgw3LSNAxqy.jpg?f=fotoalbum_medium

Lang leve de multitool voor uitsparingen onder een hoek :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NnrtjX6aj9LMgeWIonjOYoC1zHg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YjN6I6IlHeLcyQXJEmkqXs48.jpg?f=fotoalbum_medium

Zo geëindigd vandaag, dragers en bijbehorende uitsparingen op maat gemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uUNejN7rNACxPBfU9LkDkpdS6vA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S1R6LWf7byZcRBPFxkbK5Tdx.jpg?f=fotoalbum_medium

Ter plekke besloten dat deze stalling groter ging worden waardoor ik hout voor een drager tekort kwam en ook voor een paal. Alles tot nu toe van 44x69 geschaafd vuren. Alleen de uitsparingen liggen iets te ver uit elkaar :X Ongeveer 40cm aangehouden maar met deze platen kom je inclusief de balken dan net niet uit om zo een plaat over 3 dragers te krijgen want ze zijn 90cm...Ik heb nog wat 44x44 liggen, denk dat ik die tegen die balken aanschroef ofzo. Of misschien 9mm OSB er overheen. Verder staan de palen straks op 2 reststukjes tuintegel zodat ze van de natte grond af blijven. Voor dat half jaar ofzo dat het moet blijven functioneren vind ik het wel prima :P
Joopieboy schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 14:50:
[...]

Dat heb je mooi gemaakt, goed en leuk idee. (y)
Een kant is dus niet zo mooi :+ Maar goed, je ziet er niks van ;)

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

(jarig!)
Achja aldoende leert men toch :+ Je wordt steeds handiger zo ;)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:28

Exigence

dnkroz

@JT Whait, whut? Je boort met de slagschroevendraaier en je schroeft met de boormachine? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:40
Ik heb een vraag aan de ervaringsdeskundigen :-).

Op onze terrasoverkapping van douglashout komen gelaagde glasplaten te liggen (44.2).
Deze laat ik op maat snijden van circa 750x3500 met ongeslepen randen. Ze wegen ongeveer 50kg stuk.

In eerste instantie dacht ik, ik laat ze de randen afwerken/slijpen. Dat lijkt me netter en minder risico vol op bloederige vingers. Maar dat kost nog wel serieus extra geld.

Wat is standaard? Zijn er andere nadelen dan enkel dat het vlijmscherp is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-06 09:09

Wuursj

want worst is al bezet

Maeslant schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 16:01:

2) De vloer op de balken schroeven, vast, en daarop een zwevende plaat fermacall met vloerverwarming erin.
Dat is mijn opstelling en verwerking gaat goed en dempt behoorlijk door de enorme massa als je het vergelijkt met enkel hout. Maar het gewicht van die fermacell platen is heftig, daar had ik me op verkeken. En ik was kapot voor het uberhaupt in de ruimte stond en dan kon ik nog de lift van de aannemer gebruiken :P </watje>

Fermacell vloerlementen (2e22) zwevend als in direct neergelegd op een houten vloer gaat prima. Tijdens het lijmen schroeven en die schroeven voor het frezen er weer uit halen.

Maar let op, als je de ideale geluidsdempende oplossing pakt met fermacell vloeren met laagje steenwol (2e32) of vilt (2e26) er onder voor totale ontkoppeling: Als je hier leidingen in gaat frezen, is deze niet meer sterk genoeg om zwevend te liggen. Zegt Fermacell zelf. Dan moet je er eigenlijk weer een enkele laag fermacell op lijmen en wordt je dus weer wat dikker en zwaarder. En die varianten zijn al dikker door de vilt of steenwol..

[ Voor 5% gewijzigd door Wuursj op 06-11-2020 21:04 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diagonaal
  • Laatst online: 14-06 20:17
Beste Tweakers klussers,

Ik heb een vraag, maar vind het zonde om meteen een heel topic aan te maken, vandaar dat ik de vraag hier stel.

Toen ik gisteren de vaatwasser open maakte nadat deze klaar was, zag ik dat het plastic/rubber aan de bovenkant van het keukenkastje gesmolten was. Waarschijnlijk de vaatwasser niet goed dicht geweest o.i.d.

De vaatwasser zelf is dus inbouw. Het gaat dus puur om de strip van het keukenkastje. Nu ben ik voornemens om maar de hele strook eraf te snijden, maar moet er dan uiteraard wat nieuws op plakken. Iemand enig idee wat ik daarvoor kan halen ? En waar ik zoiets kan krijgen ?

Alvast dank voor de reacties :)

Zie foto's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ciGDrkA0swLcE0e5kTDoEZyllco=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U8T054ZaOC1vb2Dr0zzK3wEs.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qSBKkEX80hLtqDQEiNilxcWkR1E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lvZl6Ik0Ai7pQvrEKoZNqyVQ.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 7% gewijzigd door Diagonaal op 06-11-2020 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc1111
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16-06 00:13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Maeslant schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 16:01:
Deze week eens nagedacht over de zolder, deze heeft een verbouwing nodig.

Nu wil ik de vloer (houten balken + planken) eruit halen en deze net als op de 1ste verdieping zwevend gaan leggen om zo geluid te minimaliseren.

Echter, wat is hiervoor de beste oplossing.

1) Op de balken rubber / steenwol leggen en hierop de vloer zwevend leggen. (Dus niet tegen de muren) Hierop komt een gipsgebonden plaat met vloerverwarming.

3) Andere geluidswerende oplossingen

In de vloer gaan we celluose vlokken spuiten.

Iemand tips met hoe dit het eenvoudigst aan te pakken.

BTW we kunnen 3-4 cm ophoog, meer gaat niet.
Wat zijn je klachten ten aanzien van het geluid?

Een planken vloer is wel wat gehorig maar dat wordt naar mijn idee veroorzaakt door kleine werkende delen met een matige bevestiging. Zeker als de balkafstand ook nog aan de grote kant is.

Met meer massa en een betere samenhang zou je al een flinke winst kunnen boeken. Een laag OSB op de planken verlijmen en aan de balken toe doorschroeven zal een wereld van verschil zijn.
En als daar bovenop een afdoende ondervloer wordt toegepast dan heb je extra geluidwinst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Exigence schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 20:31:
@JT Whait, whut? Je boort met de slagschroevendraaier en je schroeft met de boormachine? :P
:+ Noem mij maar een n00b, maar ik was steeds aan het switchen en 44x69 splijt je makkelijk met een schroef en wat teveel kracht, daarom gaf ik de voorkeur aan de controle van de accutol, met de slagtol en boor maak je niks kapot :)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaphara
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Wuursj schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 21:02:
[...]

Dat is mijn opstelling en verwerking gaat goed en dempt behoorlijk door de enorme massa als je het vergelijkt met enkel hout. Maar het gewicht van die fermacell platen is heftig, daar had ik me op verkeken. En ik was kapot voor het uberhaupt in de ruimte stond en dan kon ik nog de lift van de aannemer gebruiken :P </watje>

Fermacell vloerlementen (2e22) zwevend als in direct neergelegd op een houten vloer gaat prima. Tijdens het lijmen schroeven en die schroeven voor het frezen er weer uit halen.

Maar let op, als je de ideale geluidsdempende oplossing pakt met fermacell vloeren met laagje steenwol (2e32) of vilt (2e26) er onder voor totale ontkoppeling: Als je hier leidingen in gaat frezen, is deze niet meer sterk genoeg om zwevend te liggen. Zegt Fermacell zelf. Dan moet je er eigenlijk weer een enkele laag fermacell op lijmen en wordt je dus weer wat dikker en zwaarder. En die varianten zijn al dikker door de vilt of steenwol..
Knauf geeft aan dat het met hun Brio 23WF plaat geen probleem is daarentegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc.r
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-06 20:59
Diagonaal schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 22:00:
Beste Tweakers klussers,

Ik heb een vraag, maar vind het zonde om meteen een heel topic aan te maken, vandaar dat ik de vraag hier stel.

Toen ik gisteren de vaatwasser open maakte nadat deze klaar was, zag ik dat het plastic/rubber aan de bovenkant van het keukenkastje gesmolten was. Waarschijnlijk de vaatwasser niet goed dicht geweest o.i.d.

De vaatwasser zelf is dus inbouw. Het gaat dus puur om de strip van het keukenkastje. Nu ben ik voornemens om maar de hele strook eraf te snijden, maar moet er dan uiteraard wat nieuws op plakken. Iemand enig idee wat ik daarvoor kan halen ? En waar ik zoiets kan krijgen ?

Zie foto's:

[Afbeelding][Afbeelding]
Dat is niet gesmolten, maar de toplaag die gewoon loslaat. Komt vaak voor als de vaatwasser nadat deze klaar is op een kier wordt gezet. Dus of helemaal open of dicht laten totdat alles is afgekoeld.

Maargoed, wil je dit netjes zal er of een nieuwe deur in moeten of de toplaag vervangen lijkt me. Alle andere oplossingen door er bijvoorbeeld plaatselijk iets op te lijmen worden imo niet netjes en het blijft kwetsbaar.
Zoiets is bedoeld om waterdamp schade tegen te gaan in de niet zichtbare vlakken, bijvoorbeeld onderkant houten aanrechtblad.

[ Voor 11% gewijzigd door marc.r op 07-11-2020 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Beste Tweakers klussers,

Zie foto's:

[Afbeelding][Afbeelding]
Zit nu te denken, er zijn bedrijven die keukenkastjes wrappen. Misschien kunnen die netjes de rand repareren.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Beste Tweakers klussers,

Zie foto's:

[Afbeelding][Afbeelding]
Welkom bij de foliedeurtjes van een aantal jaren terug. Mijn vorige keuken had dit ook en eigenlijk is dit niet mooi te repareren. De lijmlaag laat na jaren van verwarmen en afkoelen door je vaatwasser los en surprise, surprise, dit is iets waar een beperktere garantie van op toepassing is.

Wellicht kan je het inderdaad wrappen, maar dan ligt kleurverschil op de loer.

Ik kon gelukkig nog nieuwe deurtjes bestellen, maar anders ben je gewoon de klos.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diagonaal
  • Laatst online: 14-06 20:17
marc.r schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 08:50:
[...]

Dat is niet gesmolten, maar de toplaag die gewoon loslaat. Komt vaak voor als de vaatwasser nadat deze klaar is op een kier wordt gezet. Dus of helemaal open of dicht laten totdat alles is afgekoeld.

Maargoed, wil je dit netjes zal er of een nieuwe deur in moeten of de toplaag vervangen lijkt me. Alle andere oplossingen door er bijvoorbeeld plaatselijk iets op te lijmen worden imo niet netjes en het blijft kwetsbaar.
Duidelijk. Met wat voor materiaal kan ik de toplaag dan vervangen ?

Folie, wat hier eerder werd geopperd lijkt me te dun (buiten nog hoe dit er esthetisch uit ziet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chalk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-06 12:38
Ik heb gisteren de trap opnieuw afgelakt in een nieuw kleurtje. De woning is nu 4 jaar oud, we hebben direct bij oplevering alles laten stuccen. Dat stucwerk is gelukkig(!) overal zeer goed gebleven zonder scheuren of dergelijke, behalve langs de trapbomen. Hier is duidelijk te zien dat de trap zich heeft gezet/wat gekrompen is na 4 jaar. Dit heeft geleidt tot een naad van ca. 1-1,5 cm.

Heeft iemand hier toevallig eerder zoiets gehad en netjes kunnen afwerken? Kitten van zo’n naad is natuurlijk niet echt makkelijk. Bijkomend nadeel is dat de trapbomen niet recht maar een kromming van beneden naar boven hebben (1x hol en een 1x bol) dus een afwerklat mooi afmonteren is ook niet echt te doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vYRef3wjbchtK6Gfi1acSA1v7t4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7uycwOTBGI4n9jZ8wWIo2Nmg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01:40

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OrZMDES8XuJoulePhu3-Pt8smo8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Ftn0lzD2YHPRkskREdfmWID.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5TD54wRNaAEQ2t4k7-j7ffbZIlU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I661SCSZOshSoeVZiVA5VZaS.jpg?f=fotoalbum_large

De Perkoleum staat nu te drogen. Zodra droog komt er nog een bankschroefje op en misschien nog iets verzinnen om wat gereedschap in op te bergen? Zou wel leuk zijn, ik heb nog tijd voor kerst, om er zoiets bij te maken:

Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/originals/88/e8/be/88e8be3fe78eb376edea5862e1ee1b58.jpg

Iemand misschien nog een ander leuk idee om gereedschap aan/onder het bankje op te bergen? Geen magneetlat oid, dat past niet in de tijdsgeest.

[ Voor 6% gewijzigd door HTT-Thalan op 07-11-2020 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc.r
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-06 20:59
Diagonaal schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 09:37:
[...]

Duidelijk. Met wat voor materiaal kan ik de toplaag dan vervangen ?

Folie, wat hier eerder werd geopperd lijkt me te dun (buiten nog hoe dit er esthetisch uit ziet).
Tja ik denk dat je daarvoor bij een meubelmaker of keukenboer moet zijn. Uiteindelijk is het waarschijnlijk een (Dikke) folie lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Chalk schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 09:55:
Ik heb gisteren de trap opnieuw afgelakt in een nieuw kleurtje. De woning is nu 4 jaar oud, we hebben direct bij oplevering alles laten stuccen. Dat stucwerk is gelukkig(!) overal zeer goed gebleven zonder scheuren of dergelijke, behalve langs de trapbomen. Hier is duidelijk te zien dat de trap zich heeft gezet/wat gekrompen is na 4 jaar. Dit heeft geleidt tot een naad van ca. 1-1,5 cm.

Heeft iemand hier toevallig eerder zoiets gehad en netjes kunnen afwerken? Kitten van zo’n naad is natuurlijk niet echt makkelijk. Bijkomend nadeel is dat de trapbomen niet recht maar een kromming van beneden naar boven hebben (1x hol en een 1x bol) dus een afwerklat mooi afmonteren is ook niet echt te doen.

[Afbeelding]
Je hebt dunne mdf afwerklatten en dergelijke die je prima kan buigen. Vastzetten met een nageltje, plamuren, schilderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:37
Anoniem: 93986 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 11:00:
[...]

Je hebt dunne mdf afwerklatten en dergelijke die je prima kan buigen. Vastzetten met een nageltje, plamuren, schilderen.
Precies. en anders 2 dunne latjes op elkaar als de kier te groot is, het 2de latje natuurlijk smaller dan de eerste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dracothetm
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22-05 20:38
Ik heb een vraag waar hopelijk een medetweaker mij een antwoord op kan geven.ikwil de vochtigheid meten van mijn beton/egaline vloer. Ik heb daar een humidcheck vochtmeter voor. Hier staan 2 schalen op 1 voor hout tot 40% en een voor steen ( huisje) tot 2%. Mij is gezegd dat er rond de 10% vocht in mag zitten om de epoxyvloer erop te doen. Ik twijfel nu alleen welke schaal ik dien te gebruiken.
Dit vooral omdat ik nu een droger in de garage heb staan en haalt al bijna niks meer uit de lucht maar de vloer blijft op stukken 15% aangeven of 0,5 afhankelijk welke schaal je gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc1111
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16-06 00:13
marc.r schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 08:50:
[...]

Zoiets is bedoeld om waterdamp schade tegen te gaan in de niet zichtbare vlakken, bijvoorbeeld onderkant houten aanrechtblad.
Niet goed gelezen blijkbaar. Dacht dat de bovenkant van het kastje waar hij in staat bedoeld werd (en dat het deurtje vies was :F )

@Diagonaal
Misschien een kantenband voor te vinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranze
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-06 22:01
[...]

Zo hebben wij dat hier ook gedaan idd!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aBMpxDtH6s4oX3155-Q8ntMjMtc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XoNyyLEFFer3wS5dJAPxCOFq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16-06 14:20
HTT-Thalan schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 10:02:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

De Perkoleum staat nu te drogen. Zodra droog komt er nog een bankschroefje op en misschien nog iets verzinnen om wat gereedschap in op te bergen? Zou wel leuk zijn, ik heb nog tijd voor kerst, om er zoiets bij te maken:

[Afbeelding]

Iemand misschien nog een ander leuk idee om gereedschap aan/onder het bankje op te bergen? Geen magneetlat oid, dat past niet in de tijdsgeest.
Als je nou 2 van die gereedschapsbakjes maakt en je maakt ze dusdanig aan elkaar dat je het over die onderste balk kan hangen..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Vandaag weer paar uurtjes besteed aan het afdak. Ik moest m'n ontwerp herzien, ik liet de 2 buitenste liggers op 2 palen leunen, hier wou ik een ligger dan overdwars aan de kopse kant vast maken en de liggers tussen de 2 buitenste ook aan de kopse kant vast boren aan de dwarse ligger. Maar toen bedacht ik mij dat er heel veel gewicht komt op de 2 buitenste schroeven van de dwarse ligger, die dan aan de kopse kant van de buitenste liggers vast zit...niet ideaal :X Dus ik kon, na gister van plan gewisseld zijn, wéér nieuw hout halen, had het uiteraard net verzaagd :')
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Check ook mijn ghettofundering rechts. Dit is tijdelijk voor 0,5 tot 1 jaar dus ik wil daar niet mijn keramische tegel voor verzagen. Maar ik wil ook niet dat mijn dakje de lucht in waait als het stormt :+ Hier kunnen 4 16x24x8 klinkers in. Staat ook op 2 reststukjes tegel zodat die niet op de nattigheid van de grond staat. Blijft vast een jaar goed genoeg.

Mijn schroeven waren op en het werd donker dus dat was het einde voor vandaag :Y) Aangezien je die schroeven alleen per 100 koopt en ik nog niet de helft nodig heb maar ik heb er net een stuk of 5 a 10 te weinig.
PaT schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 09:24:
[...]
Wellicht kan je het inderdaad wrappen, maar dan ligt kleurverschil op de loer.
Je kunt natuurlijk kijken of zo een bedrijf die wrapt ook alleen die rand kan pakken. Zie geen kleurverschil aan de buitenkant.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

[...]

Dat lijkt mij ook de beste optie.
Alhoewel het al lijkt alsof er een afwerklat op zit. Of is dat gefreesd. Want dan had je die er af kunnen trekken, dikkere er op, en dan lekker kwasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:24

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Iemand hier ervaring met kastscharnieren voor deurtjes van 12mm dik? Een keukenkastscharnier is te diep, dus kom je uit op een opdekscharnier maar die kun je vaak niet stellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Niet zo eenvoudig als de varianten die je kunt infrezen. Maar ze hebben vaak een sleufgat, dus daarmee vastzetten, schuiven tot het goed zit, en dan verder aandraaien en een schroef in het ronde gat erbij.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• RevellNL
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-05 23:08
Vandaag van start gegaan met de bouw van de schuur. Schutting weggehaald, douglas palen neergezet en geschoord, en de eerste lange wand in elkaar gezet. Morgen ga ik die erin monteren en verder met de overige wanden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4-QUcgAEgX_1J4nSJxCZ-jiDCDk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qy8QHuTuIzXmG1FtmWxG4jmH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SZYRh2_tSM-a3eEdMNFReXUyQwo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oC5DRIGJsC4d3uItdFsAm3I5.jpg?f=fotoalbum_large

"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Laatst online: 23:15

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ik heb het hele huis verbouwd en alle muren zijn gestuct, nieuwe vloeren en hoge plinten tegen de muur.

Maar nu kan op een plek de deur niet meer in het kozijn, omdat de plint in de weg zit. Deze zitten al vastgelijmd tegen de muur.

Nu zoek ik een mooie oplossing voor dit probleem, zonder de hele plint weer van de muur af te halen.

Zit zelf te denken aan de plint door te zagen, en deze dan schuin door te zagen. En dan terug te plakken. Maar het goed verwijderen en doorzagen wordt nog wel een dingetje.

Heeft er iemand een goed idee / mooie oplossing?

De situatie nu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ZXRsWW0ZqLhpiFZp11kMVPF_Uo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9OzLsApMHgsjNBCh02TeFHoq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i8So6euR_RnIvECOKBPiSnT9qZ8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DqeJoYMlQRIrWK2mw7cV3nHb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A-0bnBayYHDr6qfwhihA12A5TW4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TJJ4KSVedd9dUG05SAGAR7Gc.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 5% gewijzigd door rens-br op 07-11-2020 23:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:19
rens-br schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 23:32:
Ik heb het hele huis verbouwd en alle muren zijn gestuct, nieuwe vloeren en hoge plinten tegen de muur.

Maar nu kan op een plek de deur niet meer in het kozijn, omdat de plint in de weg zit. Deze zitten al vastgelijmd tegen de muur.

Nu zoek ik een mooie oplossing voor dit probleem, zonder de hele plint weer van de muur af te halen.

De situatie nu:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Multitool stukje uitzagen?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Zoiets zal het wel worden, maar ben bang dat er een flink stuk uit moet, wil de deur fatsoenlijk open kunnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-06 21:18
Ik ben vandaag ook weer eens bezig geweest en heb het kattenluik in de achterdeur weggehaald. Dat is nog een aardige klus! Hopelijk gaat het uiteindelijk mooi worden. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CHAaTDGgoCSuJ5IB1CMuukW6WGo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NJukiP7dzvicjTy33dGjPG3y.jpg?f=fotoalbum_large
Eerst het paneel, dat al in de primer stond, netjes voorboren en verzinken. Daarnaast nog een keer schuren met een hoge korrel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rUpub5H5gx3oGh2vCbyrxmfhxBo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F0WrENjTfUSeujQbIyl4uGiF.jpg?f=fotoalbum_large
Vervolgens isolatie in het luik gedaan en de binnenkant van de deur geschuurd om de eerder gevulde gleuven netjes vlak te hebben. Daarna het paneel gelijmd met constructiekit. Netjes met uitgemeten schroeven (allemaal op dezelfde afstand op 2cm van de rand) vastgedraaid. Om een goede verbinding te krijgen heb ik gewerkt met lijmklemmen.

Hieropvolgend de gaten en randen netjes opgevuld. Dat is nu aan het drogen en kan daarna weer geschuurd en in nog een laag primer. Vervolgens weer iets opschuren om het geheel als laatste in de juiste kleur te verven

Ik had nog een stukje middag over en heb toen ook een nieuwe vensterbank gemaakt van een stukje resthout van de boeiboorden. (Je bent starter of je vent het niet)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZJu13wSOCOglMdxigl1tlJ81eao=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hwJzIk4cdY3nOE8Xr0IWDpus.jpg?f=fotoalbum_large

Uiteindelijk trots op hoe ver ik nu ben. Ik vraag me wel af hoe ik kan zorgen dat ik de de schroeven straks niet meer zie wanneer er geschilderd is. Hebben jullie tips?

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:04

Zit zelf te denken aan de plint door te zagen, en deze dan schuin door te zagen. En dan terug te plakken. Maar het goed verwijderen en doorzagen wordt nog wel een dingetje.

De situatie nu:
De scharnieren aan de andere kant plaatsen? Of mogelijk een stuk uit de deur zagen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:52

Je plint weghalen en die op de muur schilderen?
Er moet best wel een flinke hoek van de plint af, of een flinke hoek uit de deur, wil je de deur helemaal kunnen openen.
Bij een andere deur kan je wellicht meten hoeveel ruimte je hebt, misschien kan je de plint dunner (laten) maken.

Of de deur afzagen net boven de plint over de hele breedte, dat staat beter als een flinke hoek er uit.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:48
stevens20 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 23:48:
Uiteindelijk trots op hoe ver ik nu ben. Ik vraag me wel af hoe ik kan zorgen dat ik de de schroeven straks niet meer zie wanneer er geschilderd is. Hebben jullie tips?
Voorheen gebruikte ik van die dure tubes houtvuller, maar sinds een tijdje gebruik ik deze vuller als er toch overheen geverfd wordt. Het is extreem licht spul (toen ik het in handen had dacht ik dat ik een leeg potje had gepakt) dus ik weet niet hoe het houdt onder belasting, maar voor naadjes, schroefgaatjes en knoesten op te vullen werkt het perfect.

Het onderste vensterbankje van de radiator ombouw die ik laatst heb gemaakt bestaat uit twee parallelle planken met de nodige schroefgaten. De grijze planken zaten flink wat knoesten en andere beschadigingen in. Het is uiteindelijk spiegelglad geworden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h46JOTlNk-RxTib3E01VBylIrYc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O7p5tykbaQuX4MIJQ0z5Qqdm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PEa0nOE1iY8lP6aZWVA8oql7M7A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wCHdOB7D0lyZTI1U9wq2MXQs.jpg?f=fotoalbum_large

(Note to self: volgende keer betere foto's maken dan met een goedkope chinese telefoon)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:19
rens-br schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 23:38:
[...]

Zoiets zal het wel worden, maar ben bang dat er een flink stuk uit moet, wil de deur fatsoenlijk open kunnen.
Plakplint voor dat hele stuk een optie?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1260028

jordje schreef op zondag 8 november 2020 @ 01:33:
[...]

Voorheen gebruikte ik van die dure tubes houtvuller, maar sinds een tijdje gebruik ik deze vuller als er toch overheen geverfd wordt. Het is extreem licht spul (toen ik het in handen had dacht ik dat ik een leeg potje had gepakt) dus ik weet niet hoe het houdt onder belasting, maar voor naadjes, schroefgaatjes en knoesten op te vullen werkt het perfect.

Het onderste vensterbankje van de radiator ombouw die ik laatst heb gemaakt bestaat uit twee parallelle planken met de nodige schroefgaten. De grijze planken zaten flink wat knoesten en andere beschadigingen in. Het is uiteindelijk spiegelglad geworden:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

(Note to self: volgende keer betere foto's maken dan met een goedkope chinese telefoon)
En kom je daar makkelijk bij als je de radiator moet ontluchten bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-06 21:18
jordje schreef op zondag 8 november 2020 @ 01:33:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dank voor de tip. In welke volgorde heb je gewerkt om dit gladde resultaat te halen? Ik heb nu alles met een nat plamuurmes afgewerkt. Mijn werkvolgorde zou zijn schuren, primer (eventueel 2x) daarna in de juiste kleur schilderen.

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:40
Ik ga binnenkort latex spuiten. Heeft iemand ervaringen met het spuiten van deuren/kozijnen met een verfspuit? Heb zelf een Wagner 350. Als ik dit filmpje bekijk ziet het er wel bijna te simpel uit. Zelfs met nog hangende deuren. Maar is het resultaat ook mooi? YouTube: lakspuiten van deuren en kozijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdHoudt
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-06 11:49

De situatie nu:
Zelf heb ik bij bijna alle deuren op de bovenverdieping de hoek van de opdek schuin afgeschuurd. Genoeg dat de deuren ver genoeg open gaan. Als je dat vervolgens dezelfde kleur schildert let daar nooit meer iemand op.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:48
stevens20 schreef op zondag 8 november 2020 @ 08:49:
[...]

Dank voor de tip. In welke volgorde heb je gewerkt om dit gladde resultaat te halen? Ik heb nu alles met een nat plamuurmes afgewerkt. Mijn werkvolgorde zou zijn schuren, primer (eventueel 2x) daarna in de juiste kleur schilderen.
Voor de bovenkant heb ik eerst dik gevuld, gewoon met een droog mes. Daarna geschuurd met 80/120/240. In de primer gezet en twee lagen kleur, met tussen elke laag licht schuren met 400.

De voorste planken heb ik tot 120 geschuurd, zodat daar nog een beetje nerf in zit. Alleen voor de laatste verflaag licht met 400 er overheen, zodat de lak er wel strak op zit zonder stofjes of vezeltjes.
Anoniem: 1260028 schreef op zondag 8 november 2020 @ 08:00:
[...]

En kom je daar makkelijk bij als je de radiator moet ontluchten bijvoorbeeld?
Ja, er zit ongeveer 9cm tussen het ventiel en de bovenkant. Bovendien kan voor het gemak de hele voorkant er af omdat deze zit vastgeclipt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/svMs_gLexW0hcdxgIQNv9aAQ7Lk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zJ0w2ckHHX9qZ1yxCn4MjwCH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ie9ztW-Xfe5ZPdfTdTFSHS0-tys=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J2URw9svv8M83700Lpq40DxM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:29
Een van de paumelles in onze woonkamer deur zit niet lekker meer in het stalen kozijn en heeft veel te veel beweging. Het lijkt erop alsof die paumelle in een soort plastic plug in het kozijn draait, en dat dat plug gedeelte het begeven heeft / naar binnen geschoten is.

Hoe heet zo'n plug?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Martinusz schreef op zondag 8 november 2020 @ 07:34:
[...]

Plakplint voor dat hele stuk een optie?
Dat is zeker een optie. Maar ben bang dat de hele muur beschadigd als we de hoge plint er weer afhalen. Deze heb ik namelijk gekit.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Cavalera125
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-06 10:03
Als weekend project een resthoutkarretje op wielen gemaakt. Aan de voorkant een aantal vakken om rest stukken multiplex en ander spul te sorteren. Ladekastje erbij voor schuurmachine en papier e.d.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bw0mSzKpo7VGgtoMEa3EuNwy3oU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nBL9QhmUJ2W2wsTvtqkBsm4g.jpg?f=fotoalbum_large

Aan de achterkant onder een lichte hoek ruimte voor 120*60 plaatmateriaal.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n53HEzPslSNAVPcp3OvdLCATiyQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a7oZPUj66cr2hr8Moh2VLdOA.jpg?f=fotoalbum_large

Mooi projectje om mijn eerste zaagtafel, dwe7492, te leren kennen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-06 22:49
deWit schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 20:43:
Iemand hier ervaring met kastscharnieren voor deurtjes van 12mm dik? Een keukenkastscharnier is te diep, dus kom je uit op een opdekscharnier maar die kun je vaak niet stellen?
ik heb wel eens keukenkastscharnier andersom gemonteerd (dus infrezen in de wanden ipv de deuren). Ik had 12mm mdf als deurtjes, die heb ik op de plek van de scharnieren aan de binnenkant versterkt door er met houtlijm 3mm triplex op te lijmen, en de scharnieren zitten geschroefd door triplex+mdf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heintjeput
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-06 14:21
Ik ben bezig met het ontwerp van een opklapbed die over de lengte omhoog gaat aangezien de ruimte in de kamer behoorlijk beperkt is (2.20m voor een 2.00m matras) moet ik goed kijken naar hoe / waar ik het scharnier plaats om daar niet te veel lengte te verliezen.

Ik heb nu 3 opties een 360graden draaiplateau (links), een echt scharnier wat er voor gemaakt is of 2 / 3 normale deurscharnieren. Allemaal z'n voor / tegens:
- het draaiplateau wordt in principe in de verkeerde richting belast, maar aangezien hij voor krukken etc gemaakt denk ik dat het wel wat kan hebben
- het echte scharnier kost >250 euro, maar dan zit er wel een veer bij etc
- de deur schanieren vind ik minder chique en wordt in principe ook verkeerd belast.

Wat denken jullie?
Afbeeldingslocatie: https://www.probeslag.nl/images/productimages/big/64614062.jpgAfbeeldingslocatie: https://www.hafele.nl/INTERSHOP/static/WFS/Haefele-HNL-Site/-/Haefele/nl_NL/images/huge/beslag-voor-opklapbed-bettlift-voor-inbouw-dwars_271.95.204_x/00135487_0.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_bQdJIap5Ft6tacPDZQIfqn9x7g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/28jLebqE2I0K16vHZ7NrmKau.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door heintjeput op 09-11-2020 07:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:29

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

ik zou eens een rondje google doen op "DIY murphy bed"

Heel youtube en pinterest staat vol met klussers die zoiets zelf hebben gemaakt. :)

Zit vast wel wat inspiratie tussen voor je om te zien hoe anderen dat hebben opgelost.
Hmmbob schreef op zondag 8 november 2020 @ 12:45:
Een van de paumelles in onze woonkamer deur zit niet lekker meer in het stalen kozijn en heeft veel te veel beweging. Het lijkt erop alsof die paumelle in een soort plastic plug in het kozijn draait, en dat dat plug gedeelte het begeven heeft / naar binnen geschoten is.

Hoe heet zo'n plug?
Lagerbus.

maar ik neem dan gewoon een fototje van zoiets (of neem het onderdeel mee) en loop mijn lokale GBI (voorheen E-norm) in en die verwijzen me dan naar een enorme wand met kleine laatjes en roepen dan "bakje nummer G2.157" en dan kan ik er zo één uitpakken :+

M.a.w. de lokale ijzerboer heeft zo'n onderdeeltje vast wel los te koop

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sheane
  • Niet online
heintjeput schreef op maandag 9 november 2020 @ 07:37:
Ik ben bezig met het ontwerp van een opklapbed die over de lengte omhoog gaat aangezien de ruimte in de kamer behoorlijk beperkt is (2.20m voor een 2.00m matras) moet ik goed kijken naar hoe / waar ik het scharnier plaats om daar niet te veel lengte te verliezen.

Ik heb nu 3 opties een 360graden draaiplateau (links), een echt scharnier wat er voor gemaakt is of 2 / 3 normale deurscharnieren. Allemaal z'n voor / tegens:
- het draaiplateau wordt in principe in de verkeerde richting belast, maar aangezien hij voor krukken etc gemaakt denk ik dat het wel wat kan hebben
- de deur schanieren vind ik minder chique en wordt in principe ook verkeerd belast.

Wat denken jullie?
Check deze video's es, zitten veel details in. Eentje gaat wel over een bouwpakket, maar het bouwproces geeft je punten om over na te denken qua wat is werkbaar.
YouTube: How To Build A DIY Modern Murphy Bed (https://www.rockler.com/f...y-bed-kits-vertical-mount)
YouTube: DIY Murphy Bed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Fraggert schreef op maandag 9 november 2020 @ 08:04:
[...]

ik zou eens een rondje google doen op "DIY murphy bed"

Heel youtube en pinterest staat vol met klussers die zoiets zelf hebben gemaakt. :)

Zit vast wel wat inspiratie tussen voor je om te zien hoe anderen dat hebben opgelost.
Ook de eerste gedachte, nadeel van dit soort "opklap" is dat je vaak geneigd bent dingen ervoor/omheen te zetten waardoor je niet meer het bed uit kan klappen. en je raakt aardig wat muur kwijt.

ik vind dit daarom ook wel handig .. als een alternatief, je kan ook nog kiezen om wat planken erboven te doen .. of onder het bed een rol bak ..
Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/originals/85/49/c3/8549c39e9e04e795c1cfc244aa5dc4b9.jpg

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Laatst online: 16-06 15:18

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Hulp nodig, waar vind ik het goede meranti hardhout 8)7

Ook ik ben in deze corona tijden driftig aan het klussen. Een van de zaken die opgepakt moest worden was de ballustrade op het balkon op de 1e verdieping. Toen we 1.5 jaar geleden het huis kochten, was dit al niet goed, maar andere klussen hadden voorrang.

Maandje geleden met goede moed een beitel gepakt en bezig gegaan.
Lang verhaal kort, veel houtrot, en veel meer moeten weghalen dan gepland.
Nu wil ik dit dus zelf repareren. Zie foto's voor een sfeerimpressie >:)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qMIqgFzfURJ4MnDrWUC0rL0cnnU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WDsRf0d9kMUGbFuS8jjwoxPX.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K5vo16uQVDFyqyBINEkZ0ghhmXk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hWXoci7oNFZrBUNVXT5a3Xls.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/azuXWyUza9K_dB0RnoeTQ91W3LY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ANXwQrZxKOAylT5J7p0CwpBO.jpg?f=fotoalbum_medium

Ik heb voldoende gereedschap (muv een zaagtafel) en 2 rechterhanden, dus dat moet goedkomen.
Grootste issue is de verkrijgbaarheid van het hardhout.
  • Hornbach: Te weinig keuze, te kleine maten
  • Pontmeyer: Meer keuze, maar niet de goede maten.
  • Houtwinkelzaag.nl: Langsgeweest, besproken. Ze zouden gaan bestellen. Lang verhaal kort, maand later blijkt dat het toch niet te leveren is.
Offerte van de schilder heb ik ook al, maar die was meer dan 1500 euro, dus het kan al snel uit om zelf een dagje te klussen :)

Waar ik dus naar op zoek ben is een winkel waar ik specifieke maten meranti (of ander goed hardhout) kan bestellen, vanwege de lastige vormen van het hout (vooral de vertikale hoekpaal). Iemand een goed idee in regio Den Haag en omstreken? Online mag eventueel ook...

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheane
  • Niet online
vso schreef op maandag 9 november 2020 @ 10:18:
[...]

Ook de eerste gedachte, nadeel van dit soort "opklap" is dat je vaak geneigd bent dingen ervoor/omheen te zetten waardoor je niet meer het bed uit kan klappen. en je raakt aardig wat muur kwijt.

ik vind dit daarom ook wel handig .. als een alternatief, je kan ook nog kiezen om wat planken erboven te doen .. of onder het bed een rol bak ..
[Afbeelding]
Toevallig wil ik zo'n design maken voor in de tuin. Een soort van uitklap bank/bed. Eigenlijk vanuit gerecylede lattenbodems (scheelt weer en kringloop sponsoren). Anderen toevallig iets vergelijkbaars staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Sparhawk schreef op maandag 9 november 2020 @ 10:35:
Hulp nodig, waar vind ik het goede meranti hardhout 8)7

Ook ik ben in deze corona tijden driftig aan het klussen. Een van de zaken die opgepakt moest worden was de ballustrade op het balkon op de 1e verdieping. Toen we 1.5 jaar geleden het huis kochten, was dit al niet goed, maar andere klussen hadden voorrang.

Maandje geleden met goede moed een beitel gepakt en bezig gegaan.
Lang verhaal kort, veel houtrot, en veel meer moeten weghalen dan gepland.
Nu wil ik dit dus zelf repareren. Zie foto's voor een sfeerimpressie >:)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb voldoende gereedschap (muv een zaagtafel) en 2 rechterhanden, dus dat moet goedkomen.
Grootste issue is de verkrijgbaarheid van het hardhout.
  • Hornbach: Te weinig keuze, te kleine maten
  • Pontmeyer: Meer keuze, maar niet de goede maten.
  • Houtwinkelzaag.nl: Langsgeweest, besproken. Ze zouden gaan bestellen. Lang verhaal kort, maand later blijkt dat het toch niet te leveren is.
Offerte van de schilder heb ik ook al, maar die was meer dan 1500 euro, dus het kan al snel uit om zelf een dagje te klussen :)

Waar ik dus naar op zoek ben is een winkel waar ik specifieke maten meranti (of ander goed hardhout) kan bestellen, vanwege de lastige vormen van het hout (vooral de vertikale hoekpaal). Iemand een goed idee in regio Den Haag en omstreken? Online mag eventueel ook...
Zelf goede ervaring met deze winkel: https://www.tuinhoutdiscount.nl/

Veel hout op voorraad, maar verkijk je niet op de hoeveelheid zaagwerk die je zelf zal moeten doen. Zoals dit gemaakt is maken ze het tegenwoordig niet meer. Het zagen van de bovenplank van een dikke plank vergt wel een boel power van de zaag want het hout is ontzettend hard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:13
jordje schreef op zondag 8 november 2020 @ 11:40:
[...]

Voor de bovenkant heb ik eerst dik gevuld, gewoon met een droog mes. Daarna geschuurd met 80/120/240. In de primer gezet en twee lagen kleur, met tussen elke laag licht schuren met 400.

De voorste planken heb ik tot 120 geschuurd, zodat daar nog een beetje nerf in zit. Alleen voor de laatste verflaag licht met 400 er overheen, zodat de lak er wel strak op zit zonder stofjes of vezeltjes.

[...]

Ja, er zit ongeveer 9cm tussen het ventiel en de bovenkant. Bovendien kan voor het gemak de hele voorkant er af omdat deze zit vastgeclipt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die clipjes... wat sexy!! :o

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk

Sparhawk

Brilsmurfffje schreef op maandag 9 november 2020 @ 10:46:
[...]

Zelf goede ervaring met deze winkel: https://www.tuinhoutdiscount.nl/

Veel hout op voorraad, maar verkijk je niet op de hoeveelheid zaagwerk die je zelf zal moeten doen. Zoals dit gemaakt is maken ze het tegenwoordig niet meer. Het zagen van de bovenplank van een dikke plank vergt wel een boel power van de zaag want het hout is ontzettend hard.
Dank voor je link :) Ik weet al dat de bovenste plank een ezelsrug heet, en pontmeyer had wel de goede vorm, maar niet de goede dikte liggen. Desnoods kan ik die ook in 2 stukken doen. Grootste issue is volgens mij de staander op de hoek, dat is echt een lastig te maken vorm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattheus_92
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:21
Sparhawk schreef op maandag 9 november 2020 @ 10:56:
[...]

Dank voor je link :) Ik weet al dat de bovenste plank een ezelsrug heet, en pontmeyer had wel de goede vorm, maar niet de goede dikte liggen. Desnoods kan ik die ook in 2 stukken doen. Grootste issue is volgens mij de staander op de hoek, dat is echt een lastig te maken vorm
Je kan ook twee planken verlijmen om zo de gewenste dikte te krijgen als het niet te verkrijgen valt in deze kopmaat. Wel goede constructielijm gebruiken. Na schilderen zie je daar niets meer van.

Voor het zaagwerk zou je gebruik kunnen maken van een openbare werkplaats. Daar kan je zelf of met hulp van iemand aldaar de zaagbank het zware werk laten doen op een veilige manier. Als je de maat net wat te ruim neemt (+1 mm aan iedere kant) schuur/schaaf je het na installeren vlak met wat er al zit en sluit het perfect aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 01:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Sparhawk schreef op maandag 9 november 2020 @ 10:56:
[...]

Die staander op de hok zou ik denk ik gewoon horizontaal afzagen, er een stuk opzetten van de lengte die mist. Verreweg het makkelijkste. En dat wil je id niet zelf zagen, dus laten doen.

Qua meranti leveranciers in je regio: bel eens een lokale winkel in Koi en andere vijverbenodigheden. Die gebruiken ook heel vaak en veel hardhout, die kennen ongetwijfeld de adresjes. Dit klinkt iig wel als iets wat in het westland te krijgen moet zijn.
Evt weet een lokale tuinman ook wel raad verwacht ik :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

sheane schreef op maandag 9 november 2020 @ 10:39:
[...]

Toevallig wil ik zo'n design maken voor in de tuin. Een soort van uitklap bank/bed. Eigenlijk vanuit gerecylede lattenbodems (scheelt weer en kringloop sponsoren). Anderen toevallig iets vergelijkbaars staan?
Voor de tuin zou ik wel rekening houden dat je iets van voetjes/composiet materiaal bij de grond doet.. en een minimaal 3x in de lak zet.. anders ben je met ons klimaat tussen nu en 5 jaar weer opnieuw aan het klussen ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk

Sparhawk

The Eagle schreef op maandag 9 november 2020 @ 11:19:
[...]

Die staander op de hok zou ik denk ik gewoon horizontaal afzagen, er een stuk opzetten van de lengte die mist. Verreweg het makkelijkste. En dat wil je id niet zelf zagen, dus laten doen.
Die staander is wel een aparte, want dan is een spiegelsymmetrisch profiel. Vanwege de stevigheid wil ik die in 2 ongelijke lengtes kappen, zodat ik voldoende vlees overhoud om weer terug te monteren

Gewoon horizontaal afzagen gaat mij niet genoeg stevigheid / stijfheid bieden, maar dat had ik zelf al verzonnen :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Heerlijk, een weekje vrij :) lekker aanklooien. Om te beginnen schoon schip gemaakt. Heb dit weekend een flinke berg pallets uit elkaar getrokken en daar een flinke stapel 'mooi' hout uit gehaald. Moet nog geschaafd worden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pUdidysaJaxkwoYtV9XcMjshXaI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fEw3okRRDlZ49hbYysWzeZbZ.jpg?f=fotoalbum_large

Gaat om de berg op tafel, maar ook de stacks links en rechts van de VVD.

Vandaag de hele werkplaats opgeruimd en wat zooi weggehaald:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sqjMWBQy7QmiBl7jXD5gHlYf2gQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Seny37YEDZn2Jni511hAhud.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YIE0ikJfS484mxzrhS4Beke7bi0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1td7uyLVwy0GZ7NEDFlEipUc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r9AgoMhhRKW-5cryxs4qeRyvIC0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XMY7slscwWCGiXWtH9XZnI1q.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb de verwarming opengehaald om te kijken of ik een simpele reden kon vinden waarom de aardlek eruit schiet als de thermosstaat aan of uitschakelt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZWQhcDN_SU2CYWrS6KQB8wfdG5U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JgQGpQj4G7qrA5FeeNCeKT12.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VyjaxMneapLAo8jLmfENPYbtUL0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5rXnbCsbwHfOhEth4s6s3jpR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/62WOTcapB9BnGtsfDHA2N-LBXyE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zVBX7MAQL2zcSwfy5y3D7QQ9.jpg?f=fotoalbum_large

maar niks gevonden. Alles zit netjes op zijn plek en maakt nergens sluiting. Vreemd. Er werd eerder over een bimetaaltje gesproken maar als ik het zo zie opereert hij op een hittesensor aan de achterzijde (metalen dop met aan de binnenzijde een gele draad eraan).

Ik moet ook een afzuiging voor de verstekzaag gaan maken want die produceert echt teveel zooi.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LbnR2IrnArRrAZ7J4YHS9s1v-_c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZD2989jS3bdqfvZeaVuXFcb9.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn huidige plan is om er een bekisting omheen te maken met flexibele voorzijde (vanwege het bewegen van de zaag), en dan onder-achterin (in het blad dus) een gat te maken met de Scheppach afzuiger eraan vast. Door vacuum te creëren hoop ik dat het stof daarin gezogen gaat worden. Goed/slecht idee? Betere opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZor
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-03-2021

RZor

Sorry!

HTT-Thalan schreef op maandag 9 november 2020 @ 11:30:
Ik moet ook een afzuiging voor de verstekzaag gaan maken want die produceert echt teveel zooi.

[Afbeelding]

Mijn huidige plan is om er een bekisting omheen te maken met flexibele voorzijde (vanwege het bewegen van de zaag), en dan onder-achterin (in het blad dus) een gat te maken met de Scheppach afzuiger eraan vast. Door vacuum te creëren hoop ik dat het stof daarin gezogen gaat worden. Goed/slecht idee? Betere opties?
Kan werken maar dan moet je geen vacuum hebben lijkt mij en juist wel luchtstroom. Zou wel ook een aansluiting maken op de uitgang van de zaag zelf, scheelt ook al best wat.

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

RZor schreef op maandag 9 november 2020 @ 12:20:
[...]

Kan werken maar dan moet je geen vacuum hebben lijkt mij en juist wel luchtstroom. Zou wel ook een aansluiting maken op de uitgang van de zaag zelf, scheelt ook al best wat.
Ja, een echt vacuum word het ook niet- de voorkant blijft deels open vanwege het kunnen bewegen van de zaag, maar onderdruk toch zeker wel. Als ik daarnaast de zaag zelf ook separaat wil afzuigen moet er dus een splitter komen?

[ Voor 9% gewijzigd door HTT-Thalan op 09-11-2020 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-06 14:46

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

ik heb er geen kap omheen gebouwd, maar de afkortzaag blijft een stofmonster inderdaad. bij elk opruimrondje met de stofzuiger erlangs is de huidige oplossing...

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:29

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

HTT-Thalan schreef op maandag 9 november 2020 @ 11:30:
Niet iedereen vind het leuk om uren youtube te kijken, ik vind het heerlijk ontspannend...en leerzaam

hier 1 van mijn favorieten.......mede door een gortdroge humor :)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raies
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16-06 11:10
peligro2k schreef op zondag 8 november 2020 @ 08:56:
Ik ga binnenkort latex spuiten. Heeft iemand ervaringen met het spuiten van deuren/kozijnen met een verfspuit? Heb zelf een Wagner 350. Als ik dit filmpje bekijk ziet het er wel bijna te simpel uit. Zelfs met nog hangende deuren. Maar is het resultaat ook mooi? YouTube: lakspuiten van deuren en kozijnen
Heb het wel eens geprobeerd met een Airless spuit van Wagner. Moet eerlijk zeggen dat ik er geen goed resultaat uitkreeg. Zelfs niet met de kleinste spuittips. Ik denk dat er andere machines zijn met andere technieken dan Airless die veel beter geschikt zijn voor lakspuiten. Ik heb toen alleen nog maar latex met die grote verfspuit gespoten. Dat gaat trouwens wel super.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisssss
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 17-01-2023
Ernemmer schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:52:
[...]

Ja dat kan, wel even wat raveelhout aanbrengen rondom de sparing.
@Ernemmer Dank. Kan je dit nader toelichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisssss
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 17-01-2023
MrDry schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 15:22:
[...]

Dit is een zogenaamde klapkap, een sporenkap dus. Als je een gat gaat maken en een spoor doorzaagt voldoet je kap niet meer aan de sterkte.

Je moet dus als je een gat maakt de spoor / sporen (houten balk) die je doorzaagt ondersteunen door een raveling (ook een balk) tussen de naastgelegen sporen.
Uiteindelijk zal je dus een gat moeten maken dat een heel stuk breder is dan je gat wat je nodig hebt voor je dakraam.
@MrDry Ik zaag geen sporen door. De platen zijn 101cm breed en hebben geen sporen in het midden. De sparing die ik wil zagen is 78cm breed. Wel kan ik mij voorstellen dat ik een raveling moet maken tussen de sporen/ribben aan de zijkanten van de plaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-06 16:01

CeesKees

I rest my Kees

heintjeput schreef op maandag 9 november 2020 @ 07:37:

Wat denken jullie?
Deze zou je ook kunnen gebruiken
https://www.praxis.nl/voo...ies/opklapbed-vakkenkast/

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:03
Ik ben aan bekijken wat voor verlichting ik ga maken als ik de badkamer ga verbouwen
Maar de regels hieromtrent zijn nogal vaag en op elke website weer anders.

Ze spreken elkaar tegen over de verschillende zones die er zijn, of 12v verplicht is, welke IP waarde nodig is etc.
  • Er komt geen spot recht boven het bad of recht boven de douche
  • Het lijkt me handig als het 'indirect licht' is
  • Iets met een grote stralingshoek lijkt me mooier omdat de hele ruimte verlicht moet worden, en niet specifiek bepaalde plekken. dus een 'Downlight' leek me daar uitermate geschikt voor.
  • Het moet dimbaar zijn
  • Ik denk dat ik een voorkeur heb voor 4000K, in ieder geval niet te 'warm'
Deze bijvoorbeeld is IP44, dimbaar en in 3 kleuren instelbaar.

Dit is de indeling van de badkamer (het licht grijze vlak is een schuin dak, hier komt geen spot in)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zoVoillomdgHxtGm8iGzvkN8pDo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yYtPI3FlovGx2EydO2kykTZi.png?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door louzy82 op 09-11-2020 15:29 ]

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ik ga het hopenlijk ook binnenkort doen, ik kies alleen voor een variant op mijn luchtcompressor

Ik heb wel bewust gekozen voor een met ~ 3m slang tussen losse verf container en pistool zodat ik niet een gewicht onder/bovenop heb en vanuit diverse hoeken kan spuiten ...

kitpistool op boormachine YouTube: Мало кто знает об этой функции ДРЕЛИ !!! .. ik vind het wel intressant ..

de goedkoopste (elektrische) kitpistool is toch 75,- en iets met extra accu dat je weer nodig hebt .. een adapter voor op je boormachine klinkt fijner...

[ Voor 19% gewijzigd door vso op 09-11-2020 15:46 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
vso schreef op maandag 9 november 2020 @ 15:37:
[...]

ik ga het hopenlijk ook binnenkort doen, ik kies alleen voor een variant op mijn luchtcompressor

Ik heb wel bewust gekozen voor een met ~ 3m slang tussen losse verf container en pistool zodat ik niet een gewicht onder/bovenop heb en vanuit diverse hoeken kan spuiten ...
Wat voor compressor heb je?
Moet toch serieus volume verzetten en een goede olie/nevelscheider erop hebben zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frontysco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:31
Nieuwe plinten gezet, ik heb de hoekjes netjes in verstek gemaakt. Hoe krijg ik de naad netjes? Het is te smal om echt te kitten en dan te schilderen, maar alleen schilderen maakt het ook niet dicht.

Handig om te weten is dat de plinten al gespoten zijn dus aan de slag met plamuur zou betekenen dat ik ze helemaal mag gaan verven.

Wie heeft het verlossende antwoord? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QeJt2j5-1drKlnlWtSc1Fn10zq0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xeROhCluzRpBzA31JHpP0ulZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

bbbrumbrum schreef op maandag 9 november 2020 @ 15:40:
[...]

Wat voor compressor heb je?
Moet toch serieus volume verzetten en een goede olie/nevelscheider erop hebben zitten.
Daar zeg je wat..

ik heb een 25L model, ofzo . olie/nevel afscheider ligt al klaar
en indien nodig kan ik een extra tank en extra compressor(s) inzetten ..misschien zal ze moeten daisychainen oid ..

Afgezien daarvan ik verwacht niet dat ik volcontinue kan spuiten alleen de vraag is hoeveel m2 kan ik effectief spuiten .. ik moet toch verplaatsen / bijvullen enzv ejn de container heeft maar een inhoud van 2L a 3L ..

en ik weet niet hoe handig het is bv te testen met water bv hoe snel/hoeveel ik kan gebruiken want ik denk dat het met verf net wat andere waardes zijn ..

hoewel ik vrij grote oppervlakte(s) heb aan m2 (zolder,slaapkamer(s) en woonkamer is het daarna alleen nog maar voor kastjes en andere meuk in huis wat relatief kleinere oppervlaktes zijn ..

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JKay
  • Niet online
Frontysco schreef op maandag 9 november 2020 @ 16:15:
Nieuwe plinten gezet, ik heb de hoekjes netjes in verstek gemaakt. Hoe krijg ik de naad netjes? Het is te smal om echt te kitten en dan te schilderen, maar alleen schilderen maakt het ook niet dicht.

Handig om te weten is dat de plinten al gespoten zijn dus aan de slag met plamuur zou betekenen dat ik ze helemaal mag gaan verven.
Een neutje plaatsen? Als het naast een kozijn is tenminste, denk aan zoiets https://www.gekophout.com/plintneuten.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frontysco
Ik heb (helaas) stalen kozijnen en dan staat dit niet heel mooi. Daarbij dat het ook om plekken gaat waar geen kozijn aanwezig is.

Wel een goed idee! Dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Wie heeft het verlossende antwoord? [Afbeelding]
Lijm gebruiken die ook vult?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alki
  • Laatst online: 16-06 17:29
louzy82 schreef op maandag 9 november 2020 @ 15:27:
Ik ben aan bekijken wat voor verlichting ik ga maken als ik de badkamer ga verbouwen

Ze spreken elkaar tegen over de verschillende zones die er zijn, of 12v verplicht is, welke IP waarde nodig is etc.
  • Iets met een grote stralingshoek lijkt me mooier omdat de hele ruimte verlicht moet worden, en niet specifiek bepaalde plekken. dus een 'Downlight' leek me daar uitermate geschikt voor.
  • Het moet dimbaar zijn

Dit is de indeling van de badkamer (het licht grijze vlak is een schuin dak, hier komt geen spot in)
[Afbeelding]
Ik heb gewoon 4 230v ip65 led spots in de badkamer hangen. Zelfs in mn douche, werkt al 5 jaar zonder problemen. Heb dezelfde indeling ongeveer, als je 1 ding niet wil in een badkamer is het indirect licht

[ Voor 3% gewijzigd door alki op 09-11-2020 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Wie heeft het verlossende antwoord? [Afbeelding]
Witte lakstift in kleur over het randje heen? Heb zoiets ooit eens met een Edding gedaan, die heb je ook in het wit. Worst case: busje tipp-ex of witte nagellak. Is echt een kwestie van de juiste kleur en evt beetje afplakken met wat tape voor het er op zetten.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• louzy82
  • Laatst online: 21:03
alki schreef op maandag 9 november 2020 @ 16:32:
[...]

Ik heb gewoon 4 230v ip65 led spots in de badkamer hangen. Zelfs in mn douche, werkt al 5 jaar zonder problemen. Heb dezelfde indeling ongeveer, als je 1 ding niet wil in een badkamer is het indirect licht
Misschien is indirect licht een verkeerde beschrijving.
Als ik in bad lig wil ik niet verblind worden door een spotje :)

Louzy#2475

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 26-05 13:07
louzy82 schreef op maandag 9 november 2020 @ 15:27:

• Het moet dimbaar zijn

[Afbeelding]
In tegenstelling tot wat je aangeeft zou ik wel in ieder geval verlichting direct boven de douche doen. Door de indeling van de badkamer is de douche vrij diep in een nis gesitueerd. Dat wordt een donker hol als daar niet een lichtbron relatief dichtbij is.
Ik zou denk ik met zes spots gaan werken waarvan grofweg 1 boven de douche, 1 boven de wc en 1 boven het bad, en dan nog een rits parallel daaraan.

Let op grote stralingshoek, en goede ip-waarde. Ik heb zelf deze:
https://www.ledstrip-spec...d-ip65-aluminium-rvs.html
is er ook in het zwart, mocht je dat mooi vinden.

https://www.applamp.nl/dim-to-warm-gu10-7watt.html
60graden hoek, dimt mooi warm. bereik 1800-2700k

Dit is ook een optie, bredere hoek (120gr), geen dim to warm, 2700k.
https://www.lampdirect.nl...tra-warm-wit-vervangt-80w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alki
  • Laatst online: 16-06 17:29
louzy82 schreef op maandag 9 november 2020 @ 16:41:
[...]

Misschien is indirect licht een verkeerde beschrijving.
Als ik in bad lig wil ik niet verblind worden door een spotje :)
Op die plek moet je een tv hangen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-06 22:37

Tjark

DON'T PANIC

@louzy82 Weet je zeker dat je 4000K wil? Fijn als je rustig in bad wil zitten, romantisch met z'n 2 :| :P

Ik heb deze https://www.goedkopermetl...co-6w-dim-to-warm-36.html op Jung 1710 schakelaars die je kan instellen op helderheid. Wil je schoonmaken/veel licht: worden ze 2800K wat best licht/wit is, maar dim je ze, dan worden ze 1800K en gezellig.

Moet nog wel een driver bij elke lamp: https://www.goedkopermetl...iver-16-24v-9w-u-dim.html

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frontysco
The Eagle schreef op maandag 9 november 2020 @ 16:38:
[...]

Witte lakstift in kleur over het randje heen? Heb zoiets ooit eens met een Edding gedaan, die heb je ook in het wit. Worst case: busje tipp-ex of witte nagellak. Is echt een kwestie van de juiste kleur en evt beetje afplakken met wat tape voor het er op zetten.
Ik heb al geprobeerd met verf, dat is dik genoeg maar vult helaas niet het gat op. Wellicht eens goed afplakken en dan volblubberen met verf.

Binnenste hoeken heb ik ook in verstek gedaan maar dat moet ook nog gekit worden dus verf heb ik sws nodig. Dank zover voor de ideeen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Mijn zus wil voor haar baby zo'n binnenspeelbak voor 'magic sand'. Daar rekenen ze in de speelgoedwinkel even 50 euro voor :x.

Afbeeldingslocatie: https://www.ilovespeelgoed.nl/media/catalog/product/cache/1/image/1800x/62defc7f46f3fbfc8afcd112227d1181/g/r/grapat-houten-speelbak-16-135-1.jpg

Of ik zoiets ook kan maken. Nog niet, maar dat wil ik best leren :P dus challenge accepted :7.
Eerst moet ik leren tandverbindingen te maken. Even wat van mijn stapel pallethout geschaafd als oefenmateriaal:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cfUZh7S1Jjytc37JSn1uB6AjmE8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1riJpR4PBnonvXB7EAV97w2C.jpg?f=fotoalbum_large

wat video's opgezocht van 'box joint jigs' en eentje gekozen die vrij makkelijk te doen was. Ik heb het op de freestafel geprobeerd maar zo precies is de mijne niet (en ik niet ervaren genoeg) dus dat was een mislukking. Deze jig is simpel maar beperkt je tot de dikte van het zaagblad, en omdat ik geen dado stacks heb is dat dus 3.5mm :P (gelukkig heb ik wel een micrometer, dus ik wist het zeker).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E-LEiZThza07XI62hxDloXiQE1I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QBfOhTn2EHvNY15zRlNqJOri.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2qcmY3Rd199d1UnBOVLhA1nbIUg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mgYp5g1ZZ0ShAyF30itQWiHo.jpg?f=fotoalbum_large

na wat aankloten toch een heel aardig resultaat, al zeg ik het zelf. Ik ga uiteindelijk een heel doosje met dit hout maken (altijd handig om te hebben) maar terwijl de lijm voor de jig droogde heb ik alvast het 'echte' hout tot plankje gemaakt van een balk waarvan ik vermoed dat het meranti is. Dat ecotools zaagblad maakte er korte metten mee :).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZzUCcPPcUg9m_BAHW96Gaqo7xIo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B2ylrmnG8v4n0OiSs4dePXiH.jpg?f=fotoalbum_large

even schaven op de Jet en voila:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_nBBryYtapQ19mZdjRCSNqp-EUU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RdGne8BDW2yNldU1GyBPo3TF.jpg?f=fotoalbum_large

De bodemplaat word 6mm dik 'luxe' multiplex.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_nBBryYtapQ19mZdjRCSNqp-EUU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RdGne8BDW2yNldU1GyBPo3TF.jpg?f=fotoalbum_large

daarvoor frees ik in de onderzijde een 6mm sleufje, en de bovenzijde even afronden voor veiligheid. Daarna alles schuren en in de olie + lak zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico95
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-06 16:57
een zoveelste verf vraag... ik zie door de bomen het bos niet meer. wellicht dat 1 van jullie kan helpen!

ik heb een woonkamer die geheel gestuct is, zowel wanden als plafond. ik heb al een saus (Sigmatin DGL Matt). ik heb alleen geen flauw idee of ik nou gewoon een voorstrijk moet gebruiken (bijv. Alabastine) of moet gaan voor een primer op kleur. ook van de laatste zie ik dan bijvoorbeeld weer sigma wallprim (130EU per emmer) maar ook SPS walprimer (60EU per emmer). als het écht beter werkt, mag het meer kosten, maar doet het dat ook?

en de grote vraag dus, voorstrijk of primer op kleur?

PS. gaat om wit, RAL9016.

PS. PS. ook ik ga voor spuiten, lees dingen over eerst muur, muren afplakken, dan plafond. maar als ik alles doe, kan ik toch in 1x doorspuiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Nico95 schreef op maandag 9 november 2020 @ 18:08:
een zoveelste verf vraag... ik zie door de bomen het bos niet meer. wellicht dat 1 van jullie kan helpen!

ik heb een woonkamer die geheel gestuct is, zowel wanden als plafond. ik heb al een saus (Sigmatin DGL Matt). ik heb alleen geen flauw idee of ik nou gewoon een voorstrijk moet gebruiken (bijv. Alabastine) of moet gaan voor een primer op kleur. ook van de laatste zie ik dan bijvoorbeeld weer sigma wallprim (130EU per emmer) maar ook SPS walprimer (60EU per emmer). als het écht beter werkt, mag het meer kosten, maar doet het dat ook?

en de grote vraag dus, voorstrijk of primer op kleur?

PS. gaat om wit, RAL9016.

PS. PS. ook ik ga voor spuiten, lees dingen over eerst muur, muren afplakken, dan plafond. maar als ik alles doe, kan ik toch in 1x doorspuiten?
je zou eens kunnen starten met de gebruiks instructies van het produkt kunnen lezen ..

werkt het .. tja .. als je de stand v.d maan, zon de exacte temperatuur, luchtvochtigheid barometische druk en jou gemoedstoestand wanneer je gaat verven enzv even voor ons neerzet zullen we op een schaal van -34 tot +_52 aangeven "oftewel indicatie schaal" .aangeven of dat gaat werken .. ;)

of kort gezegt je resultaten zullen varieren .. primer/voorstrijk is nooit een slechte keuze btw

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nico95
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-06 16:57
ik zie vooral niet wanneer ik welke variant gebruiken moet, en mbt het werken, uiteraard ben ikzelf de grootste factor die het eindresultaat bepaald, en daar heb ik vrede mee ;) laat ik het anders zeggen, krijg ik een beter resultaat met een product dat het dubbele kost, of is dat verschil verwaarloosbaar t.o.v. Mijn verfkunsten? ;)
vso schreef op maandag 9 november 2020 @ 18:26:
[...]

je zou eens kunnen starten met de gebruiks instructies van het produkt kunnen lezen ..

werkt het .. tja .. als je de stand v.d maan, zon de exacte temperatuur, luchtvochtigheid barometische druk en jou gemoedstoestand wanneer je gaat verven enzv even voor ons neerzet zullen we op een schaal van -34 tot +_52 aangeven "oftewel indicatie schaal" .aangeven of dat gaat werken .. ;)

of kort gezegt je resultaten zullen varieren .. primer/voorstrijk is nooit een slechte keuze btw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

HTT-Thalan schreef op maandag 9 november 2020 @ 17:16:
Mijn zus wil voor haar baby zo'n binnenspeelbak voor 'magic sand'. Daar rekenen ze in de speelgoedwinkel even 50 euro voor :x.

[Afbeelding]

Of ik zoiets ook kan maken. Nog niet, maar dat wil ik best leren :P dus challenge accepted :7.
Eerst moet ik leren tandverbindingen te maken. Even wat van mijn stapel pallethout geschaafd als oefenmateriaal:

[Afbeelding]

wat video's opgezocht van 'box joint jigs' en eentje gekozen die vrij makkelijk te doen was. Ik heb het op de freestafel geprobeerd maar zo precies is de mijne niet (en ik niet ervaren genoeg) dus dat was een mislukking. Deze jig is simpel maar beperkt je tot de dikte van het zaagblad, en omdat ik geen dado stacks heb is dat dus 3.5mm :P (gelukkig heb ik wel een micrometer, dus ik wist het zeker).

[Afbeelding]

[Afbeelding]

na wat aankloten toch een heel aardig resultaat, al zeg ik het zelf. Ik ga uiteindelijk een heel doosje met dit hout maken (altijd handig om te hebben) maar terwijl de lijm voor de jig droogde heb ik alvast het 'echte' hout tot plankje gemaakt van een balk waarvan ik vermoed dat het meranti is. Dat ecotools zaagblad maakte er korte metten mee :).

[Afbeelding]

even schaven op de Jet en voila:

[Afbeelding]

De bodemplaat word 6mm dik 'luxe' multiplex.

[Afbeelding]

daarvoor frees ik in de onderzijde een 6mm sleufje, en de bovenzijde even afronden voor veiligheid. Daarna alles schuren en in de olie + lak zetten.
3 tips ..
- zorg dat je iets van kit/lijn me de rand(naden) volledig dicht krijgt en een paar lak lagen zijn ook geen overbodige luxe ..
- handvaten ? kids worden groter .. en dan kan je het als een buiten dienblad of een ander doeleind toepassen.
- deksel ? die vast gezet kan worden ?

En je maak het af door op een hoek een "plug" te maken + pen gat verbindingen waarmee je het zand weer makkelijk de container in dumpt ..(ouders/familie zal je zeer dankbaar zijn)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Nico95 schreef op maandag 9 november 2020 @ 18:33:
ik zie vooral niet wanneer ik welke variant gebruiken moet, en mbt het werken, uiteraard ben ikzelf de grootste factor die het eindresultaat bepaald, en daar heb ik vrede mee ;) laat ik het anders zeggen, krijg ik een beter resultaat met een product dat het dubbele kost, of is dat verschil verwaarloosbaar t.o.v. Mijn verfkunsten? ;)

[...]
Voorstrijk en primer hebben grof gezegt dezelfde werking, maar voorstrijk is vaak doorzichtig en is meer bedoelt om nicotine, vochtplekken en schimmels tegen te gaan .. (betere hechting) .. primer doet het zelfde maar ademt meer .. en heeft een kleur

Primer gebruik je bv als je een donkere ondergrond hebt, en daarover een lichte kleur wilt verven .. en hoef je minder dure verf te gebruiken.

Ga je licht op licht, en geen vocht plekken zou ik primer/voorstrijk skippen ..
chloor / ammoniak zijn vaak dan redelelijk effectief als je het "vochtig" opbrengt en verbeter je de hechting

Heb je donkere verf en wil je lichte verf pak je primer ..

Voorstrijk
Die is dubbel, ik zou zelf eerst meer moeite steken om bv nicotine v.d muur te halen of de oorzaak van de vochtige muren te verhelpen, je hebt ook bladderende (latex) verf die niet goed hecht ..
het word ook gebruikt als ondergrond bij pvc vloeren ..
ps voorstrijk doe je niet op hout maar meer op steen/gips/beton ..

Stel je hebt een zeer oud huis aangetroffen, vol met nicotine en donker hout en je wilt het snel "wit" krijgen.
dan doe je eerst voorstrijk, na het drogen primer, en daarna kan je met 90% zekerheid 1 laag verf een mooi ogend resultaat krijgen. die paar jaar zeker goed erop zal zitten.

hoe zie je snel wat je moet gebruiken ? pak een planten spuit en vul met water + wat chloor/ammoniak --> spuit op het oppervlak en haal een keukenpapier na 1 a 2 minuten erlangs ..
doek droog --> voorstrijk anders primer
doek vies --> voorstrijk - anders primer

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ja, het kan. Ja, als je het eenmaal onder de knie hebt en alle parameters kloppen is het mooi. Maar in mijn ogen is het veel gemakkelijker om gewoon te rollen. Zeker hangende deuren. Als je rolt kun je ze gewoon in de scharnieren laten hangen, minimaal afplakken en gaan. In de tijd die het kost om af te plakken voor het spuiten kun je de deur al gedaan hebben.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Frontysco schreef op maandag 9 november 2020 @ 17:08:
[...]

Ik heb al geprobeerd met verf, dat is dik genoeg maar vult helaas niet het gat op. Wellicht eens goed afplakken en dan volblubberen met verf.

Binnenste hoeken heb ik ook in verstek gedaan maar dat moet ook nog gekit worden dus verf heb ik sws nodig. Dank zover voor de ideeen!
Ah, dr zit echt een kier tussen. Dan zou ik wat houtlijm in een injectiespuit doen, opvullen, hard laten worden. Voorzichtig randjes bijwerken en dan met een kwastje verf.

Pagina: 1 ... 73 ... 454 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/