[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 72 ... 449 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:07
vso schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 15:27:
[...]

je flexibel maakt nog al wat bochten .. minder is beter
Jep, maar weinig keus, daarboven zit de pijp naar buiten en die andere buizen zitten in de weg :)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Martinusz schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 15:28:
[...]

Jep, maar weinig keus, daarboven zit de pijp naar buiten en die andere buizen zitten in de weg :)
je bedoelt je hebt geen zin om de pijpen te verleggen :+ tja ik snap je wel

Ellende zit hem vaak in dit soort werkwijzes die issues op lange(re) termijn veroorzaken waar je niet direct bij stilstaat (en ik ook nu niet zo kan vertellen) ..

maar goed het is en blijft een advies :)

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinusz
vso schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 15:34:
[...]

je bedoelt je hebt geen zin om de pijpen te verleggen :+ tja ik snap je wel

Ellende zit hem vaak in dit soort werkwijzes die issues op lange(re) termijn veroorzaken waar je niet direct bij stilstaat (en ik ook nu niet zo kan vertellen) ..

maar goed het is en blijft een advies :)
Nou het heeft 23 jaar zo prima gewerkt, dus ik geloof het wel ;) ga niet ook nog de schoorsteenpijp aanpakken om alles om te gaan gooien met de CV pijpen etc.
Doel was oude lawaai box te vervangen, en dat is gelukt ;) hoor hem helemaal niet meer *O* (behalve op hardste stand)

Acties:
  • +50 Henk 'm!

• J_oram
  • Registratie: Oktober 2014
  • Niet online
Laatst een zaagtafel gekocht, dus gelijk maar eens uitgetest. Platen multiplex in repen van 3cm gezaagd, met de afkortzaag op lengte gezaagd, daarna lijmen (350 plankjes) en de gaatjes (multiplex is nooit helemaal zonder gaten) afgewerkt met epoxy. Ondertussen ook de poten gelast en geverfd.

Resultaat een nieuw bureau:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_NG5Few3-YhCUnuyD4iy5RzceBU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/guO4XpErENbaloqLH16X5ny0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gZfz2YWCN49-U2zEjOJA11lD7Js=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LJI9l5Ku81tSMj1UqDAlVhxb.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door J_oram op 03-11-2020 18:38 . Reden: spelfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een voegmortel voor 3mm voegen, keramische vloertegels.

Is Eurocol 706 gewoon 'goed' (goede prijs en makkelijk verkrijgbaar) of heb je echt wat aan duurdere mortels? Ik ben voornamelijk op zoek duurzaamheid en een effen kleur over de hele vloer. Ook als je in de toekomst zou moeten bijvoegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door Ernemmer op 07-04-2021 10:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:47

JT

VETAK y0

J_oram schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 18:30:
Laatst een zaagtafel gekocht, dus gelijk maar eens uitgetest. Platen multiplex in repen van 3cm gezaagd, met de afkortzaag op lengte gezaagd, daarna lijmen (350 plankjes) en de gaatjes (multiplex is nooit helemaal zonder gaten) afgewerkt met epoxy. Ondertussen ook de poten gelast en geverfd.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Niet helemaal mijn smaak maar een d:)b voor de moeite die je erin hebt gestoken! Heb je een close-up? Wat voor tafel heb je gekocht?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat voor zaagtafel heb je gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

miicker schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 12:26:
En dan mijn tweede vraag: wij hebben bij onze voordeur een 'luik' naar de kruipruimte. Dat luik bevat aan de onderkant een isolatielaag (piepschuim), op het luik ligt dan ook weer iets van isolatie en daarbovenop ligt een of andere droogloopmat van de action (dit is nog van de vorige bewoners). Nu willen we hier een nette deurmat/droogloopmat waarbij de bovenkant ongeveer op gelijke hoogte van de vloer komt. Nu is mijn vraag: is dit zelf te maken? En zo ja, hoe? Of is dit iets wat je beter kunt uitbesteden?

Als ik er zo naar kijk lijkt het me redelijk eenvoudig. Wat we nodig hebben is een wat dunnere isolatie laag die op het luik ligt en dan een mat op maat (laten) snijden en die er in leggen. Of zie ik dan iets over het hoofd?

Hier foto's van de situatie nu:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Uitleg bij de foto's:
Foto 1: je ziet hoe het er uit ziet met mat
Foto 2: zonder mat
Foto 3: je ziet dat zelfs het isolatiemateriaal nu wat uitsteekt. Volgens mij is die isolatie plaat ook gewoon krom/verrot.
Foto 4 & 5: dit is dus die isolatieplaat die op het luik ligt
Foto 6: het luik zonder isolatieplaat er op
Foto 7, 8 en 9: het luik waarmee de kruipruimte gesloten wordt met isolatie aan de onderkant.
Oooffff, ik zou maar snel een ander luik maken moest ik jou zijn.
Je zesde foto is 99.99% zeker een asbestplaat... (de typische honingraatstructuur en witte 'bloemen')
Voorzichtig behandelen, zeker niet breken, dubbel verpakken en afvoeren naar de asbestsanering!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Slonzo schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 20:02:
[...]

Oooffff, ik zou maar snel een ander luik maken moest ik jou zijn.
Je zesde foto is 99.99% zeker een asbestplaat... (de typische honingraatstructuur en witte 'bloemen')
Voorzichtig behandelen, zeker niet breken, dubbel verpakken en afvoeren naar de asbestsanering!
Serieus? Ik heb zelf nog nooit met asbest gewerkt, dus zou het ook niet herkennen. Dit is lood zwaar en voelt eerder als een soort beton, zijn dat eigenschappen van asbest?

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:04
miicker schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 20:33:
[...]

Serieus? Ik heb zelf nog nooit met asbest gewerkt, dus zou het ook niet herkennen. Dit is lood zwaar en voelt eerder als een soort beton, zijn dat eigenschappen van asbest?
Uit welk jaar is je huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
1980

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:03
Is het niet een ‘cementgebonden kruipluik’?
Dat is wat er in mijn woning uit 1998 zit. Precies zoals zo’n ding eruit ziet op Google afbeeldingen, ook met zo’n oogje om hem eruit te kunnen tillen.

Verschil is wel dat hij bij mij helemaal glad is aan de bovenkant.

Qua leeftijd zit het net op het randje als ik het zo lees.

[ Voor 24% gewijzigd door ThinkPad op 03-11-2020 21:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

miicker schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 20:33:
Yep, cementgebonden asbest.
Zie hier bijvoorbeeld, onder 'Textuur bekijken'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:33
Ik ga mijn muren en plafond spuiten met een Wagner 350. Heb het volgende in de planning staan
  • Muren heel licht opschuren
  • (Witte) voorstrijk spuiten
  • Oneffenheden afwerken met Renoband indien nodig
  • Afspuiten met latex
Ik twijfel nog erg over de te gebruiken voorstrijk. Sommige mensen zeggen gewoon Alabastine pakken. Maar anderen (zoals mijn stukadoor) dat je een primer moet gebruiken gemixt met latex.

Daarnaast was ik van plan om Histor Clean te gebruiken als latex. Helaas is deze volgens Histor niet goed te spuiten. Als alternatief kan ik bij mijn lokale verfhandel (Engels) hun huismerk kopen voor 39,- per 10l. Deze is al verdund,dus zo te spuiten. Schrobklasse 2, en volgens Engels (wij van WC Eend) prima kwaliteit. Ik kan natuurlijk ook Sikkens Alphacryl kopen, maar dat is erg aan de prijs.. Vraag me af of dat de moeite waard is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• doerakje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:38

En dan mijn tweede vraag: wij hebben bij onze voordeur een 'luik' naar de kruipruimte.
Ik weet niet wat je met de rest van de vloer voor plannen hebt, maar als je het luik net zo hoog als je ondervloer maakt, kun je de droogloopmat over de hele breedte van de gang leggen. Vervolgens kan je die mooi gelijk laten lopen met de rest van je vloer. Wij zijn er erg tevreden mee. Het oogt mooi rustig en is praktisch.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G0LFb8thmUe7W5Nqaav4YmnEUlE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sMiQkihXB3QFRoJmcLZNvA6F.jpg?f=fotoalbum_large

You can't be late until you show up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-04 19:04

Mooi! Koopt een zaagtafel en dan dit als eerste project..... driehondervijftig plankjes ......
Ik zou er het geduld niet voor hebben _/-\o_

(ik ben stiekem benieuwd wat je gaat maken als je een stuk of 10 - 15 oefenprojectjes achter de rug hebt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:00

The Eagle

I wear my sunglasses at night

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nice. Doe je ook vloeren? :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:31
Oeff, dat was even een tegenvaller.
De wat dik getegelde wanden bleken geen 2 tegels over elkaar te zijn, maar tegels met een cementlaag van 1cm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X6-1umCcjMC6csv9Nh73jxYqxZc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/aWDhEhe1F20SxZFof078In0i.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IwtFicZrFi1NFPwq7nu7wgft8xw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/0jLOWuM67JSi4Z5ckseeJ1BS.png?f=fotoalbum_tile

Dat gaat niet zo makkelijk lukken met de handbeitel vrees ik...

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:54
Uitstekend excuus om een boorhamer te kopen. :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Laatst online: 23:55
Flix20 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 23:15:
Oeff, dat was even een tegenvaller.
De wat dik getegelde wanden bleken geen 2 tegels over elkaar te zijn, maar tegels met een cementlaag van 1cm!
[Afbeelding][Afbeelding]

Dat gaat niet zo makkelijk lukken met de handbeitel vrees ik...
Kan meevallen, soms klapt het er redelijk makkelijk af. En anders zoals al aangegeven een boorhamer kopen/huren. Met een brede platte beitel moet het dan makkelijk lukken.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:37
Zit er niet nog een tegel onder het cement? Ik zou me meer zorgen maken over wat er onder zit als ze 1 cm cement hebben gesmeerd...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• J_oram
  • Registratie: Oktober 2014
  • Niet online
JT schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 19:39:
[...]

Niet helemaal mijn smaak maar een d:)b voor de moeite die je erin hebt gestoken! Heb je een close-up? Wat voor tafel heb je gekocht?
Dank je! Close-up: (zit nu uiteindelijk een andere finish op, maar daar heb ik nog geen foto van)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zg0W2mPLWGkuwuSG3o5DlMADlWg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/781pshbEDgzOxwnRp8WOOrUO.jpg?f=fotoalbum_large
Thanks! Heb wel vaker een visgraat vloer gelegd. Zelfde principe inderdaad.
Antonius schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 21:47:
[...]

Mooi! Koopt een zaagtafel en dan dit als eerste project..... driehondervijftig plankjes ......
Ik zou er het geduld niet voor hebben _/-\o_

(ik ben stiekem benieuwd wat je gaat maken als je een stuk of 10 - 15 oefenprojectjes achter de rug hebt)
Had mij er ook wel aardig op verkeken haha ongeveer 6 uur lopen lijmen en nieten, maar het resultaat mag er zijn vind ik. Staan nog genoeg projecten op de planning.
Martinusz schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 19:41:
[...]

Wat voor zaagtafel heb je gekocht?
Een Dewalt dwe7485, erg blij mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
dreamscape schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 23:17:
Ligt al gereed :P
Ben alleen beetje huiverig hoe de 70 celblokken erachter dat gaan vinden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0FKSsaqwkDheQGqMUe13PRqfe4s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zXCt9rLk1SUR5iJA6tXEuQyg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Flix20 op 04-11-2020 08:50 ]

Acties:
  • +35 Henk 'm!

• Xyanta
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:50

Erg mooi gemaakt J_oram d:)b

Toevallig laatst iets vergelijkbaars gedaan, al dan niet op kleinere schaal. Ik had nog wat rest multiplex liggen (helaas niet zo'n goede kwaliteit) waar ik onderzetters mee gemaakt heb. Het was een probeersel, achteraf had ik het met betere kwaliteit (berken)multiplex moeten maken. Dat is voor een volgende keer ;)

Eerst repen gemaakt onder 60 graden en deze vervolgens verlijmd tot hexagon staven. Van deze staven plakjes gezaagd op de gewenste dikte met de zaagtafel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0M0YSpfLqlsCdSQuVv95JGqdTRw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ncA4t3zbpJwGMySTHPZRgkMB.jpg?f=fotoalbum_large"

Vervolgens krijg je een heleboel plakjes waar je leuke dingen mee kunt maken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hS1hs3oIow6esWAOwS0jG7mI6fI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YTGNmLrXQ5KN2cHP8swt4c2t.jpg?f=fotoalbum_large

In dit geval zijn het na een hoop gelijmd te hebben onderzetters geworden. Ik heb de randen nog zwart gelakt om wat contrast aan te brengen. En er vervolgens nog blanke lak over gespoten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nZz2ON3AvrjWx4WqpfVrMckzs-U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WrpKniFTGvUnsJNGMvZOA2YB.jpg?f=fotoalbum_large

En het eindresultaat natuurlijk uitgetest :9B
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DiPADZbowQ1oUSNpvY-tlPRUtbc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LufgqLiukWLvutJMkHngDLcr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08-05 16:27

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Ik heb 2 vragen: 1. Wij hebben de volgende salontafel:
[Afbeelding]

Op zich zijn we er blij mee maar er kwamen heel snel vlekken op. Toen heb ik besloten de bladen te schuren en te oliën. Zo gezegd zo gedaan. Ik had nog wat 'transparante' olie staan dus heb ik die gebruikt. Nu is de kleur van het blad dus veel donkerder geworden. En alhoewel ik het resultaat geslaagd vind past het nu minder bij het interieur. Ik wil eigenlijk weer terug naar de lichte kleur die het houd had.
Nu is mijn vraag, is dat überhaupt mogelijk? Zo ja, hoe? Mijn idee is om de bladen opnieuw te schuren in de hoop dat de lichte kleur terug komt, maar ik vraag me af of dat gaat werken.

Hier wat foto's van hoe de kleur geworden is en welk spul ik gebruikt heb:
[Afbeelding]
Afschuren / afbijten en vervolgens weer netjes schuren en aflakken met Skylt. Absolute bescherming en kleurbehoud van het originele hout.

Mocht je iemand zoeken die het voor je doet, PB me maar even.

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peligro2k
Sjoerdfoto schreef op woensdag 4 november 2020 @ 08:59:
[...]

Afschuren / afbijten en vervolgens weer netjes schuren en aflakken met Skylt. Absolute bescherming en kleurbehoud van het originele hout.

Mocht je iemand zoeken die het voor je doet, PB me maar even.
Skylt is hier echt geweldig voor. Enorm sterke lak, en je behoud inderdaad de originele (lichte) kleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:27
dreamscape schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 23:17:
Wel een combihamer dan. Ik kwam er pas achter dat mijn Metabo boorhamer alleen rondjes kan draaien. Nou ja, nieuw exemplaar op accu s onderweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21-03 14:00
coinman63 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 09:45:
[...]

Wel een combihamer dan. Ik kwam er pas achter dat mijn Metabo boorhamer alleen rondjes kan draaien. Nou ja, nieuw exemplaar op accu s onderweg.
En het liefst een relatief lichte qua slagkracht (Joule) aangezien het om een slappe muur gaat (70mm cellenbeton). Vandaar dat je natuurlijk met de hand begonnen was (@Flix20 ). M.a.w. dat apparaat op de foto lijkt me uitstekend geschikt voor het hak en breekwerk rondom je douchegoot, maar voor deze tegels zou je een lichtere machine kunnen overwegen. Als je dat niet hebt, kijken of je t kan lenen. Maarja, aan de andere kant, wellicht gaat t wel goed. Teste is t beste

[ Voor 24% gewijzigd door rbaidjoe op 04-11-2020 10:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fried
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-03 08:42

En dan mijn tweede vraag: wij hebben bij onze voordeur een 'luik' naar de kruipruimte. Dat luik bevat aan de onderkant een isolatielaag (piepschuim), op het luik ligt dan ook weer iets van isolatie en daarbovenop ligt een of andere droogloopmat van de action (dit is nog van de vorige bewoners). Nu willen we hier een nette deurmat/droogloopmat waarbij de bovenkant ongeveer op gelijke hoogte van de vloer komt. Nu is mijn vraag: is dit zelf te maken? En zo ja, hoe? Of is dit iets wat je beter kunt uitbesteden?

Als ik er zo naar kijk lijkt het me redelijk eenvoudig. Wat we nodig hebben is een wat dunnere isolatie laag die op het luik ligt en dan een mat op maat (laten) snijden en die er in leggen. Of zie ik dan iets over het hoofd?

Hier foto's van de situatie nu:
Wij hebben precies dezelfde 'inloop'. wat ik gedaan heb is een droogloopmat (willekeurige bouwmarkt) gekocht en die precies op maat gemaakt. ik vind het wel fijn dat die in dat frame valt als het ware, dan blijft hij goed liggen en loop je de zooi die je van je schoenen veegt niet de gang in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
rbaidjoe schreef op woensdag 4 november 2020 @ 09:59:
[...]

En het liefst een relatief lichte qua slagkracht (Joule) aangezien het om een slappe muur gaat (70mm cellenbeton). Vandaar dat je natuurlijk met de hand begonnen was (@Flix20 ). M.a.w. dat apparaat op de foto lijkt me uitstekend geschikt voor het hak en breekwerk rondom je douchegoot, maar voor deze tegels zou je een lichtere machine kunnen overwegen. Als je dat niet hebt, kijken of je t kan lenen. Maarja, aan de andere kant, wellicht gaat t wel goed. Teste is t beste
Correct, ben inderdaad met de hand begonnen!
Dat ging op een andere wand welke geen dikke tussenlaag had meer dan uitstekend.

Op de wand waar ik bij de verdikking ben begonnen gaat dit weekend helemaal plat dus als ik er hier doorheen ga is het geen ramp.

Daarnaast zijn van de 6 muren waar deze dikke tegels vanaf moeten er 3 op 20dik betonnen muren dus daar zal de Boschhamer mogen gaan werken.

Ik heb ook nog een Metabo 2450 multi en die heb ik er ook voorzichtig al even op gehad gisteravond. Maar het was al rond 19:00 en wil de toekomstige buren nog wel even te vriend houden.
Daarnaast had ik zelf geen PBMs mee dus daar heel snel mee opgehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Fried schreef op woensdag 4 november 2020 @ 10:14:
[...]

Wij hebben precies dezelfde 'inloop'. wat ik gedaan heb is een droogloopmat (willekeurige bouwmarkt) gekocht en die precies op maat gemaakt. ik vind het wel fijn dat die in dat frame valt als het ware, dan blijft hij goed liggen en loop je de zooi die je van je schoenen veegt niet de gang in.
Precies dat, en eventueel kun je er nog een plaat hout op maken zodat die wat hoger uitvalt. Ik heb laatst zoiets gemaakt met een aluminium hoekprofiel, opstaand naar boven. Zo viel de mat er veel beter tussen. Paar strips van dat dubbelzijdig plakband wat je ook gebruikt voor vinyl te leggen zodat de mat goed vast blijft zitten. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:27
Xyanta schreef op woensdag 4 november 2020 @ 08:58:
[...]

Erg mooi gemaakt J_oram d:)b

Toevallig laatst iets vergelijkbaars gedaan, al dan niet op kleinere schaal. Ik had nog wat rest multiplex liggen (helaas niet zo'n goede kwaliteit) waar ik onderzetters mee gemaakt heb. Het was een probeersel, achteraf had ik het met betere kwaliteit (berken)multiplex moeten maken. Dat is voor een volgende keer ;)

Eerst repen gemaakt onder 60 graden en deze vervolgens verlijmd tot hexagon staven. Van deze staven plakjes gezaagd op de gewenste dikte met de zaagtafel:
[Afbeelding]"

Vervolgens krijg je een heleboel plakjes waar je leuke dingen mee kunt maken:
[Afbeelding]

In dit geval zijn het na een hoop gelijmd te hebben onderzetters geworden. Ik heb de randen nog zwart gelakt om wat contrast aan te brengen. En er vervolgens nog blanke lak over gespoten:
[Afbeelding]

En het eindresultaat natuurlijk uitgetest :9B
[Afbeelding]
Dat lijm je gewoon stomp met houtlijm op elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07-05 22:01
rbaidjoe schreef op woensdag 4 november 2020 @ 09:59:
[...]

Ik had in mijn huis vergelijkbaar formaat tegels, in een vergelijkbare laag cement.
Had allerlei formaat boorhamers beschikbaar, maar betrapte me er toch op dat vaak met de handbeitel/vuistje het toch het beste ging. Voordele is dat je dan iedere keer een zo'n tegel er af kunt tikken met Cement.
De rest van de muren en vloeren heb ik wel braaf met boorhamers gedaan.
Maar dat was ook een 70mm muurtje waar ik met de boorhamer al 3 keer doorheen geprikt had.
(gellukiig moest ik toch nog de andere kant laten stuccen)

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
skai21 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 13:01:
[...]

Ik had in mijn huis vergelijkbaar formaat tegels, in een vergelijkbare laag cement.
Had allerlei formaat boorhamers beschikbaar, maar betrapte me er toch op dat vaak met de handbeitel/vuistje het toch het beste ging. Voordele is dat je dan iedere keer een zo'n tegel er af kunt tikken met Cement.
De rest van de muren en vloeren heb ik wel braaf met boorhamers gedaan.
Maar dat was ook een 70mm muurtje waar ik met de boorhamer al 3 keer doorheen geprikt had.
(gellukiig moest ik toch nog de andere kant laten stuccen)
Nu je het zegt, ik moet de andere kant van de muur ook stuccen. Dus maar eens kijken hoeveel schade de boorhamer aanricht.
Momenteel heb ik het met de eerste onderstaande bijtel geprobeerd. Misschien toch eens een bredere erbij halen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KJr9iMQ3OvYLMdkpexthau5yEVs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Es91zzdFBdGUQ60ZJdUjSxRT.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CnOXNlT-57FX4thh5fc8XNLGaE4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/6cwpnTqMQFY7qt18s8Lby4wq.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
Flix20 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 13:06:
[...]

Nu je het zegt, ik moet de andere kant van de muur ook stuccen. Dus maar eens kijken hoeveel schade de boorhamer aanricht.
Momenteel heb ik het met de eerste onderstaande bijtel geprobeerd. Misschien toch eens een bredere erbij halen
[Afbeelding][Afbeelding]
Ik gebruikte de tweede i.c.m. een vuistje en een paar goeie stevige handschoenen.
Als je een beetje goed kunt meppen, kun je met zon ding echt flink wat gerichte kracht uit oefenen.
Wel goeie bescherming gebruiken, want het spat alle kanten op, maakt een (t***)herrie en stoft als een gek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
skai21 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 13:07:
[...]

Ik gebruikte de tweede i.c.m. een vuistje en een paar goeie stevige handschoenen.
Als je een beetje goed kunt meppen, kun je met zon ding echt flink wat gerichte kracht uit oefenen.
Wel goeie bescherming gebruiken, want het spat alle kanten op, maakt een (t***)herrie en stoft als een gek
Vuistje heb ik liggen. Zal zo eind v/d dag even bij Toolsstation een bredere bijtel halen.
Is er nog een sweet spot wat breedte betreft of gewoon lekker de breedste nemen?

Dat zal 4 dagen op rij bij de TS zijn.
Scheelt toch dat die binnen een kilometer van m'n huis zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
Flix20 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 13:13:
[...]

Vuistje heb ik liggen. Zal zo eind v/d dag even bij Toolsstation een bredere bijtel halen.
Is er nog een sweet spot wat breedte betreft of gewoon lekker de breedste nemen?

Dat zal 4 dagen op rij bij de TS zijn.
Scheelt toch dat die binnen een kilometer van m'n huis zit.
Pfoe, ik had denk ik 5-6CM te breed kun je weer geen kracht zetten. Te smal en je heb weer geen hefboom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xyanta
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:50
barry86 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 12:45:
[...]
Dat lijm je gewoon stomp met houtlijm op elkaar?
Klopt ik heb eerst dus de repen multiplex gezaagd onder 60 graden en aan elkaar gelijmd met houtlijm om de "hexagon staven" te creëren. Deze heb ik met tape bij elkaar gehouden tot ze droog waren.

Uiteindelijk heb ik van alle losse gezaagde plakjes met een kwast en houtlijm de kopse (stompe) kanten ingesmeerd en tegen elkaar gelegd en goed aangeduwd. Vooral niet te zuinig met de lijm. Ik heb hiervoor wel een malletje gemaakt zodat ik ze ergens tegen aan kon leggen en duwen. En deze mal bedekt met inpaktape zodat de overtollige lijm hier niet aan vast zou plakken.

Vervolgens met de bandschuurmachine alle onderzetters nog opgeschuurd om de overtollige lijmresten te verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyBevers
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:15
Flix20 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 13:06:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]
Als je de ideale beitel hebt kan je dit dan doorgeven. Ik heb exact hetzelfde probleem. Achter tegelwerk zat een laag van 1cm cement namelijk. Met een breekhamer was het onbegonnen werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Slonzo schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 21:19:
[...]

Yep, cementgebonden asbest.
Zie hier bijvoorbeeld, onder 'Textuur bekijken'
Ik heb nog eens gekeken, maar vind het er toch niet echt op lijken. Lijkt geen echte honinggraad, ik denk zelf dat het vuil is. De isolatieplaat wat er op ligt heeft een soort rooster aan beide kanten met een structuur er in, die structuur is volgens mij in het vuil gekomen. Maar ik weet het niet zeker. Is het veilig om met een doek het luik af te nemen mocht het toch asbest zijn?

Ik heb wat foto's gemaakt. Wellicht dat jullie het beter kunnen beoordelen dan ik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SU8HsRzxwVxacDJ5tLftVXUFqEo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6tw8SOaCYmpq8IDzgEIc1pMV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QQFuxrCQCuoUGKiabvrUNlGLR2Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l1i0BQfEFouPDGIYlEo1xydc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wsUzv8h1psbTICuZfMWzInGX2sI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g3bDm0qiYGI9YY19ZdtN6Noa.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ElNd-PoqQ9lUq6jDHgcmK__ZKqI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B7vtmHwJKT1d312FuLmwLdpk.jpg?f=fotoalbum_tile

De foto's zijn te vergroten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

miicker schreef op woensdag 4 november 2020 @ 15:21:
Ik heb nog eens gekeken, maar vind het er toch niet echt op lijken. Lijkt geen echte honinggraad, ik denk zelf dat het vuil is. De isolatieplaat wat er op ligt heeft een soort rooster aan beide kanten met een structuur er in, die structuur is volgens mij in het vuil gekomen. Maar ik weet het niet zeker. Is het veilig om met een doek het luik af te nemen mocht het toch asbest zijn?
Ik ben geen expert, maar vind het er nog altijd heel verdacht uit zien. Als je echt zeker wil zijn, kan je 't laten testen, maar dat kost waarschijnlijk meer dan gewoon een stuk multiplex halen bij de bouwmarkt... Moest het effectief asbest zijn, dan zou ik toch afraden om over de plaat te wrijven of te schrapen, er kunnen altijd wat vezels vrijkomen. Daar ga je waarschijnlijk niet dood van, maar elk risico voorkomen blijft toch beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
peligro2k schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 21:29:
Ik ga mijn muren en plafond spuiten met een Wagner 350. Heb het volgende in de planning staan
  • Muren heel licht opschuren
  • (Witte) voorstrijk spuiten
  • Oneffenheden afwerken met Renoband indien nodig
  • Afspuiten met latex
Ik twijfel nog erg over de te gebruiken voorstrijk. Sommige mensen zeggen gewoon Alabastine pakken. Maar anderen (zoals mijn stukadoor) dat je een primer moet gebruiken gemixt met latex.

Daarnaast was ik van plan om Histor Clean te gebruiken als latex. Helaas is deze volgens Histor niet goed te spuiten. Als alternatief kan ik bij mijn lokale verfhandel (Engels) hun huismerk kopen voor 39,- per 10l. Deze is al verdund,dus zo te spuiten. Schrobklasse 2, en volgens Engels (wij van WC Eend) prima kwaliteit. Ik kan natuurlijk ook Sikkens Alphacryl kopen, maar dat is erg aan de prijs.. Vraag me af of dat de moeite waard is.
Iemand hier heel toevallig het verlossende antwoord op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:00

The Eagle

I wear my sunglasses at night

miicker schreef op woensdag 4 november 2020 @ 15:21:
[...]

Ik heb wat foto's gemaakt. Wellicht dat jullie het beter kunnen beoordelen dan ik.
[Afbeelding]

De foto's zijn te vergroten.
Die herken ik van vroeger als eternietplaten. Hadden we de mestkuil van gemaakt :X
Anyways: https://asbestverwijderin...rschil-eternit-en-asbest/
Eterniet was de grootste producent van asbesthoudende platen. Kans is dus behoorlijk aanwezig dat het asbesthoudend is. Maar asbest komt vziw alleen vrij als het verpulverd ofzo. Gewoon met vcht afnemen mag geen probleem zijn. Ik zou ze zelf gewoon vervangen en afvoeren.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Gewoon lekker laten liggen. Zelfs als het asbest is. Zolang je er niet in gaat zagen of boren, kan het weinig kwaad.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• dejeroen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:34
Mijn eerste reactie in dit topic met waar ik mee bezig ben geweest.

Enkele weken geleden had ik een muurbeugel gehaald voor mijn monitor, maar het bleek dat het plaatje dat achterop de monitor gemonteerd moest worden over de HDMI aansluiting heen ging.

Met wat houten plankjes zelf het plaatje gemaakt voor achterop de monitor en met inbusschroeven vastgemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X5hNoWDDqeU5knYMb56q-wlkvss=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pLs1z3IlYUSlPXvuUDSGtRmM.jpg?f=fotoalbum_large

stuk van een plankje geschuurd zodat die net iets minder dik is geworden en er tussendoor kon worden geschoven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T7KiAE_BO0pofZZfjuc5bZQs8t0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b1uXX8EKF3keZsxxrB2OAOgj.jpg?f=fotoalbum_large

Vervolgens een plank aan de muur geschroefd met daarin twee plankjes zodat het scherm in hoogte verstelbaar is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/arKqPhmVdW11MuHa0N9JPa8s6bE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6wHHbXljEPKvVaCLHrCvGhgU.jpg?f=fotoalbum_large

Doordat het met hout is in plaats van ijzer zit het ook iets verder van de muur af en mooi voor de verwarmingsbuis.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/whI5CZuTWo_jI0ZcUAfG1piuhNA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aaCzA3opi5WYcpNw3pwsrdMe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Ik heb nog wat vragen over de mechanische ventilatiebox die ik onlangs heb opgehangen (zie eerdere posts).
Het betreft een Ocron MVS 15RHB met ingebouwde vochtmeter, echter kun je hier ook een zogenaamde CO2 meter aan koppelen die in geval de waarde te hoog is, de ventilatie opschroeft totdat het weer een goed niveau heeft.

Echter ik vraag mij af of het toevoegen hiervan zin heeft in onze situatie, met name door de plek waar de ventilatieroosters nu zitten. (1 in de badkamer en 1 in de keuken).

In de keuken zit deze namelijk om een hoekje in het plafond:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5T_6ft0UfMeChI21e2TX6nhOgsw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9D3KZ0frYOr0lhi4ZLXHAjod.jpg?f=user_large
Geel is rooster in keuken.
Ik zou een eventueel CO2 meter in de woonkamer bij de thermostaat (rood) plaatsen (is een mooi plekje die niet zo opvalt).
Echter ik vraag mij af, stel de waarde in de woonkamer wordt te hoog, dan gaat ie dus de ventilatiebox aan het werk zetten, echter zal dat veel effect hebben in de woonkamer aangezien het rooster om een hoekje in de keuken hangt?

De tweede vraag gaat over de onder aansluiting (derde aansluiting) op de box:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4aBPNLng7jSzjfsxSMmF_m0DGMQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vkVRF8d8MUoMN0MDHn02kcTN.jpg?f=fotoalbum_large
Zie blauwe dop onder.
Rechts naast het trapgat staat de wasmachine + droger, plus was droogt op zolder (links van trapgat), dit zorgt voor het nodig vocht in de ruimte.
Kan ik de onderaansluiting gewoon zo gebruiken door de dop eraf te halen denken jullie? Of is dit eigenlijk berekend op het feit dat er eerst nog x meter slang aan zit met een ventilatierooster (al stelt zo'n rooster ook niet veel voor natuurlijk)?

Edit: overigens zit bovenop ook nog een aansluiting (4de aansluiting), maar het leek mij logischer om als het kan de onder aansluiting dan open te zetten...

[ Voor 3% gewijzigd door Martinusz op 05-11-2020 09:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:36
@Martinusz Bij mijn vriendin is destijds ook zo'n ding opgehangen door woningbouwvereniging. Ding zat in de badkamer, ventiel zat rechtstreeks op de box. Spirobuis ging naar keuken en wc, roosters in alle deuren en in de woonkamer zat de CO2 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
_JGC_ schreef op donderdag 5 november 2020 @ 09:07:
@Martinusz Bij mijn vriendin is destijds ook zo'n ding opgehangen door woningbouwvereniging. Ding zat in de badkamer, ventiel zat rechtstreeks op de box. Spirobuis ging naar keuken en wc, roosters in alle deuren en in de woonkamer zat de CO2 meter.
Oh wat stom |:( heb gewoon nog ventielen liggen (zaten er 4 bij), heb de onderste dop eraf gehaald en daar nu een ventiel opgezet :) dan wordt die zolder ruimte ook geventileerd :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08-05 10:30
Martinusz schreef op donderdag 5 november 2020 @ 09:02:

Kan ik de onderaansluiting gewoon zo gebruiken door de dop eraf te halen denken jullie? Of is dit eigenlijk berekend op het feit dat er eerst nog x meter slang aan zit met een ventilatierooster (al stelt zo'n rooster ook niet veel voor natuurlijk)?

Edit: overigens zit bovenop ook nog een aansluiting (4de aansluiting), maar het leek mij logischer om als het kan de onder aansluiting dan open te zetten...
Een slang is niet perse nodig maar wss wel iets van een kapje/ventiel. Daarmee kun je nl de doorstroming regelen door 'm wat in te draaien.
Als je 'm helemaal openlaat heeft deze inlaat de minste weerstand en zal de afzuiging via de andere inlaten tegenvallen.
Is een kwestie van uitproberen.

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
CvP_tweakers schreef op donderdag 5 november 2020 @ 09:28:
[...]

Een slang is niet perse nodig maar wss wel iets van een kapje/ventiel. Daarmee kun je nl de doorstroming regelen door 'm wat in te draaien.
Als je 'm helemaal openlaat heeft deze inlaat de minste weerstand en zal de afzuiging via de andere inlaten tegenvallen.
Is een kwestie van uitproberen.
Heb inderdaad ventiel opgezet, deze wat dichter gezet dan de anderen, en daarnaast ook de box voor de laagstand iets harder gezet met de dipswitches :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
DannyBevers schreef op woensdag 4 november 2020 @ 13:18:
[...]

Als je de ideale beitel hebt kan je dit dan doorgeven. Ik heb exact hetzelfde probleem. Achter tegelwerk zat een laag van 1cm cement namelijk. Met een breekhamer was het onbegonnen werk.
Gisteravond weer even een poging gedaan
Handbeitel was wederom geen beginnen aan.

Toen de klopboor gepakt.
Op de betonnen muur ging dit heel goed, komen ze er mooi vanaf.
Celblok komen ze ook goed vanaf, maar moet je inderdaad wel mee oppassen, want je prikt redelijk snel door de celblokken heen;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RYKAu0mzFhLHBCW_oKblrwq_gWc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F2MeLSadFwMab72715uj4g3Q.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K5w56s30wdSyeSbPaBnKEU5Zai0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v5hsa6X9ea5Ozi4AZ40sjXsN.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 40% gewijzigd door Flix20 op 05-11-2020 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
Flix20 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 11:13:
[...]

Toen de klopboor gepakt.
Celblok komen ze ook goed vanaf, maar moet je inderdaad wel mee oppassen, want je prikt redelijk snel door de celblokken heen;
[Afbeelding][Afbeelding]
Sloophamer dan maar? Ik kan me voorstellen dat slopen en opnieuw bouwen minder tijd kost. Minder tijd = minder geld en/of minder frustatie. Als je t zelf doet geldt tijd = geld wellicht wat minder rechtevenredig, maar wordt het meer binair. Zolang je het leuk vind is tijd gratis, zodra je gefrustreerd of gewoon vermoeid raakt is tijd ineens onbetaalbaar.

En reken maar dat slopen extra leuk kan zijn = extra gratis :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
rbaidjoe schreef op donderdag 5 november 2020 @ 11:49:
[...]

Sloophamer dan maar? Ik kan me voorstellen dat slopen en opnieuw bouwen minder tijd kost. Minder tijd = minder geld en/of minder frustatie. Als je t zelf doet geldt tijd = geld wellicht wat minder rechtevenredig, maar wordt het meer binair. Zolang je het leuk vind is tijd gratis, zodra je gefrustreerd of gewoon vermoeid raakt is tijd ineens onbetaalbaar.

En reken maar dat slopen extra leuk kan zijn = extra gratis :+
Van de 8 muren waar dit op zit, van in totaal 15 strekkende meters zijn er 3 muren welke van het celbeton zijn. Twee daarvan zou ik van kunnen zeggen die trek ik helemaal tot de grond en bouw ze opnieuw op. Liever niet maar het zou een optie kunnen zijn. Daar gaan we zaterdag een beslissing over nemen als we zien hoe goed het gaat.
De andere zijn de draagmuren dus daar gaat de Metabo prima z'n werk kunnen doen.
Dan blijft er één wand op welke wel spannend is. Daar zit aan beide zijde deze cement troep op, maar dat is de centrale luchtschacht van het complex. Deze wand kan ik dus absoluut niet slopen.

Maar moet zeggen dat ik het geen vervelend werk vindt.
Maar dan heb ik nu pas 2 avondjes een uurtje gestaan. Wellicht dat als ik zaterdag al 5 uur bezig ben dat ik er wel helemaal klaar mee ben.
Gelukkig zijn we met z'n 3e en hebben we alle 3 een klophamer in de hand.

[ Voor 10% gewijzigd door Flix20 op 05-11-2020 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Laatst online: 23:55
@Flix20 Kun je de tegels op die wanden van de luchtschacht niet bbeter laten zitten dan en er overheen werken?

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
hansvk schreef op donderdag 5 november 2020 @ 12:00:
@Flix20 Kun je de tegels op die wanden van de luchtschacht niet bbeter laten zitten dan en er overheen werken?
Als die tot het plafond hadden gezeten hadden we die beslissing wel genomen ja.
Maar helaas zit het tot halverwege de wand.
En om deze rand in de nieuwe, strakke badkamer terug te laten komen zie ik absoluut niet zitten.
Gelukkig is het maar een strekkende meter dus het is niet veel.
Heb het hoekje er al afgekregen met de klopboor dus ga daar vanavond of morgen eens kijken of ik er nu wel de handbeitel tussen ga krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-05 23:47
Wat voor een beitel gebruik je op de sloophamer? Kan ook echt veel verschil maken icm houding van de machine.

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Speeddragon schreef op donderdag 5 november 2020 @ 12:37:
Wat voor een beitel gebruik je op de sloophamer? Kan ook echt veel verschil maken icm houding van de machine.
Het is meer een boorhamer dan een sloophamer.
Gebruik nu een beitel van c/a 3cm breed en probeer deze zo vlak mogelijk langs de wand te houden om zo echt alleen in het cement te kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:28

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Flix20 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 12:04:

En om deze rand in de nieuwe, strakke badkamer terug te laten komen zie ik absoluut niet zitten.
Heb het hoekje er al afgekregen met de klopboor dus ga daar vanavond of morgen eens kijken of ik er nu wel de handbeitel tussen ga krijgen.
Anders gewoon 1 of 2 gipsplaten boven de rand tegen de muur schroeven om de richel weg te werken?

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
@Flix20 Is het een idee om op zoek te gaan naar de breedste beitel die je snel geleverd kan krijgen voor je boorhamer?
Tevens kun je met het handwerk wellicht het beste beginnen bij de schacht waarvan slopen geen optie is. Mocht je toch er door heen raken wat het handwerk betreft, dan ben je hopelijk al klaar met die schacht voordat je toch tot slopen over gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:50
[...]

Toen de klopboor gepakt.
[Afbeelding][Afbeelding]
Niet sneller om dat stukje muur te verwijderen en nieuwe cellenbeton blokken neer te zetten? :P

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wtu
  • Laatst online: 07-05 10:12

wtu

Hier recent de zoldervloer vernieuwd (nieuw 18mm underlayment) en tussen de balken geisoleerd met steenwol. Doel was verminderen van kraken, verminderen geluidsoverdracht naar onderliggende verdieping en rechtere vloer (aantal balken wat afgeschaafd). Dit voordat de zolder verbouwd wordt tot kinderkamer. Redelijk tevreden met het resultaat.

Nog een paar vragen waarop iemand hopelijk een antwoord heeft:
- Wat te doen met naden naar de wanden? Deels voor mogelijke werking en door het tong en groef principe heb ik hier een naad tot ong. 1cm. Ik zat zelf te denken dit af te purren voor geluidsoverdracht? Is dit handig? Iemand een beter idee?
- Nadat er een tussenwandje geplaatst is wil ik straks een ondervloer en afwerkingsvloer neerleggen. Om geluidsoverdracht te minimaleren overwegen we nu voor click-PVC te gaan. Bij laminaat zijn we teveel bang voor geluid en ouderwetse vloerbedekking vinden we niet handig/hygienisch. Missen we nog echt goeie opties?
- Ik ben er nog niet uit welke ondervloer ik op de underlayment wil leggen. Doel is geluidsisolatie. Ik zie vaak de 2E32 platen voorbij komen maar dat zou me teveel hoogte kosten (3cm) - de zolder is niet erg hoog. Wat is een goede optie tegen kraken en als akoestische isolatie van ong. 1cm? Ik zie door de bomen het bos niet meer...

Hierbij een foto van het begin, intussen ligt de vloer er helemaal in.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LYQN5teClc7cLdJ89IOT_skpCp8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z8aI77TMvB9aVVFxoULbGGZu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Laatst online: 00:07
Ik wil proberen om voordat het echt gaat vriezen nog even een muurtje te metselen voor een tuinkas die ik op heb kunnen halen bij iemand.

Nu wil ik die tuinkas zo'n centimeter of 40-50 verhogen, want ik ben erg lang. Hoe dik moet dan de fundering zijn? Die kas is van aluminium met glaswerk. Afmeting is iets van 1.80x2.40, niet bijzonder groot dus.

Ik dacht zelf aan iets van 20cm fundering ofzo? En dan wat metselen of met die (lelijke) betonblokken ophogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:37

Meneer aard

Porsche rulez!

[...]

Is het geen optie om het gedeelte wat niet betegeld is af te stucen zodat er een vlakke wand ontstaan en hierover gaat tegelen? Zodat je geen hoogte verschil krijgt wanneer je over de oude tegels heen gaat werken?

Ik loop ook met deze gedachten, want mijn ervaring met die gasbeton wandjes zijn niet al te best, en laat nu net mijn badkamer en wc 3/4 bestaan uit gasbeton..
Laatst dacht ik ook even snel een inbouwdoos erbij te zetten in een gasbeton wandje..Man man wat een zooi, dan doe je nog voorzichtig en heb je alsnog een chinees doorgeef luikje...

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:26

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

[...]

Toen de klopboor gepakt.
[Afbeelding][Afbeelding]
Hé, zulke wanden hebben wij ook. Incl. witte tegels gelijmd in cement tot ca. 1m20 hoog.
In ons (Jaren '30-huis, Hilversum) merkten we bij het slopen van de badkamer na 14 minuten dat de tussenmuur loszat nadat die werd aangepakt met de 1-na-zwaarste Bosch Blauw sloophamer die te koop is.
Na 15 minuten kwamen er een paar stenen los, en was de schade zo groot dat we besproken en besloten hebben om de hele wand te vervangen...

Bij het bouwen van de wand kwamen de stenen los van het wandje (0,5m) dat daar haaks op stond. Dus gesloopt.
Bij de voorbereiding van het herbouwen van dat wandje, je raad het al, sneuvelde het wandje daar weer haaks op.

Les: deze wanden zijn (in onze ervaring) te broos om grote gaten goed te fixen, zeker als er cement-geplakte tegeltjes opzitten. En zijn slap tenzij ze in verband staan en zo blijven staan. :'(

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 22:33
[...]

Krijg je de tegel ook niet van de cement af? Wij hadden hetzelfde op ons toilet en badkamer, maar de tegels van de cement af was niet zo'n probleem. De cement van de cellenbeton af was echter geen doen.

Het verschil in dikte hadden we ook. We hebben de tegels verwijderd en daarna vlak gemaakt met cementstuc, waar we weer overheen getegeld hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-05 23:47
@Flix20

Ik gebruik vaak een iets gebogen beitel: https://www.indi.nl/nl-nl...ae-434b-8e7f-4542e9453854

Voordeel is dat je de tegel als het ware van de muur afdrukt ipv vlak. Maar dan nog, cellen lokken blijven bros.

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
@Goudvis Niet geheel toevallig dat het in deze plaats is:)
Typische woningbouw constructie.

@emot en andere die dit voorstelde, ik denk dat dit het haast wel moet gaan worden waar het luchtkanaal loopt.
De andere wanden zijn binnenpands dus die zou ik vrij gemakkelijk opnieuw kunnen plaatsen.
Morgenmiddag eerst nog even voorzichtig proberen hoever we gaan komen met de handbeitel.

Fijn trouwens dat jullie allemaal willen meedenken!

@ThinkPad Die staat inderdaad ook op het lijstje om dadelijk bij TS op te pikken!
Tezamen met dezehttps://www.toolstation.nl/roughneck-steen-voegbeitel/p26884 handbeitel.

[ Voor 23% gewijzigd door Flix20 op 05-11-2020 14:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
Voor het verwijderen van tegels heb ik deze beitel gebruikt voor in de boorhamer. Lekker breed, waardoor de tegel er goed af gaat, maar je niet gaat 'graven' in de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

ThinkPadd schreef op donderdag 5 november 2020 @ 13:59:
Voor het verwijderen van tegels heb ik deze beitel gebruikt voor in de boorhamer. Lekker breed, waardoor de tegel er goed af gaat, maar je niet gaat 'graven' in de muur.
Staat die beitel ook onder een hoek? If so, dan heb ik 'm zelf ook (ook via TS :) ). Scheelt inderdaad een slok op een borrel vergeleken met een smalle beitel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Goudvis schreef op donderdag 5 november 2020 @ 14:07:
[...]

Staat die beitel ook onder een hoek? If so, dan heb ik 'm zelf ook (ook via TS :) ). Scheelt inderdaad een slok op een borrel vergeleken met een smalle beitel.
Klopt, zit een knikje in idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

Flix20 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 13:57:
@Goudvis Niet geheel toevallig dat het in deze plaats is:)
Typische woningbouw constructie.
Is dit bij jullie ook in de keuken?

Bij het aanpakken van onze keuken heb in de voorbereidende fase besloten dat ik mijn handen níet ging branden aan het afbikken. Dus toen zo opgelost:
Goudvis schreef op maandag 24 februari 2020 @ 16:08:
[...]

Wij hebben iets soortgelijks gedaan in onze keuken. Oude situatie was: tot ca. 1m30 betegeld, welke ca. 1,5cm uitstak t.o.v. het gestucte deel boven de tegels.
Oplossing: Gipsplaten ertegenaan geplakt. Tussen tegels en gipsplaat kwam kit, tussen muur en gipsplaat kwam L-gips (aka plakgips, moeilijk aan te komen in NL maar een stuk bekender in België).
Wel hier en daar elke gipsplaat nog op 2 punten mechanisch vastgezet op de tegels. Wel even goed kijken dat je op een voeg uitkomt, scheelt weer broen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Goudvis schreef op donderdag 5 november 2020 @ 14:13:
[...]

Bij het aanpakken van onze keuken heb in de voorbereidende fase besloten dat ik mijn handen níet ging branden aan het afbikken. Dus toen zo opgelost:

[...]
Keuken, toilet en badkamer.
Welke alle 3 opnieuw betegeld gaan worden.
Toilet hoeft er maar één wand kaal gemaakt te worden, de ander gaat plat en die is bijna klaar.
De andere wand in het toilet komt een voorzetwand voor het inbouwreservoir dus daar hoeft niets mee te gebeuren.

Keuken zit aan 2 betonnen wanden dus daar komt het wel goed vanaf. De andere wand zit tegen de badkamer aan, maar daar zit het luchtkanaal dus tussen. De laatste wand in de keuken gaat plat.
Tot slot de badkamer, smalle wand tegen betonnen wand aan, geen probleem. De andere 3 wanden zijn dus van het gasbeton waarvan de aan de keuken grenzende wand het luchtkanaal heeft.

Denk dat ik inderdaad de wand met het luchtkanaal eens ga bekijken of ik daar overheen kan tegelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:53
vso schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 00:07:
[...]

Wat houd je tegen ff de schakelaar ertussen uit te halen ? c.q even binnen te zetten. is het flikkeren weg dan weet je tenminste waar de oorzaak kan zitten (elimineren)

[...]
Goed plan. Even gedaan: Schakelaar vervangen door kroonsteen. Flikkeren blijft, maar door de draden hardhandig de kroonsteen in te duwen gaat de lamp stabiel branden. Lijkt dus dat het flikkeren wordt veroorzaakt door iets in de overdracht tussen litze->adereindhuls->kroonsteen.

Volgende stap is de zooi eens tijdelijk aan elkaar solderen, als het lampje dan stabiel brandt, dan weet ik zeker dat het inderdaad aan die overdracht ligt.
Maar dan kom ik vanzelf op de vraag: Bestaan er schakelaars die dit probleempje niet hebben/waar je draad direct op kan solderen? Ik kom tot nu toe alleen electronicacomponenten tegen, snoerschakelaars lijken allemaal met kroonsteen-achtige schroefklemmen te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flupke123
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:22
Ik ben van plan om mijn dakkapellen te gaan isoleren. Zaten nu een paar losse piepschuim plaatjes in. Graag wat hulp /advies hierin.

Onder de pannen door tocht (waait) het nu naar binnen. Dit moet eerst tochtvrij worden neem ik aan? Hoe kan ik dit het beste doen?
Daarna de ruimtes vullen met isolatie platen.
Afwerking worden stucplaten met stucwerk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3gB7LfArznrSppcpfZ8xEjyh1I8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l8z7WMXp2RNAMOSpXwYO4UrN.jpg?f=fotoalbum_large

Over de bovenkant werd mij door de firma die de nieuwe kozijnen komt plaatsen gezegd dat ik op vocht problemen moest letten.

Als ik wat afstand latjes plaats en dan isolatie platen is dat goed?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j0asHVWOvPvGO7a0kOzvzY5M738=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a8zpcx9WG4dTMASMkgqqhOTJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
Goudvis schreef op donderdag 5 november 2020 @ 14:13:
[...]

[...]
Stucadoor is net geweest.
We gaan stuc platen tegen het gestuucte deel van de muur leggen en we wand vlak stucen.
Tegelwerk gaan we lekker laten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Flupke123 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 17:19:
Ik ben van plan om mijn dakkapellen te gaan isoleren. Zaten nu een paar losse piepschuim plaatjes in. Graag wat hulp /advies hierin.

Onder de pannen door tocht (waait) het nu naar binnen. Dit moet eerst tochtvrij worden neem ik aan? Hoe kan ik dit het beste doen?

[Afbeelding]

Over de bovenkant werd mij door de firma die de nieuwe kozijnen komt plaatsen gezegd dat ik op vocht problemen moest letten.

[Afbeelding]
je moet volgens mij wel wat lucht tussen het hout en buitenkant hebben maar doe daar even wat onderzoek naar. iets wat wel kan helpen is ipv afwerken met gipsplaat wediplaat/qboard kiezen deze zijn niet gevuld maar met een stevig schuim materiaal. volgens mij kan een extra laag folie ook geen kwaad.

Goed zoek ff op google .. iets wat je niet wil is het hout opsluiten .. en vocht opsluiten dat kan houtrot veroorzaken.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:44

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het gaat om het condensatiepunt (het punt waar de lucht zo ver is afgekoeld dat het vocht in de lucht gaat neerslaan). Normaal gesproken zit de isolatie aan de buitenkant van je constructie, en zit het condensatiepunt dus ergens in je isolatiemateriaal aan de buitenkant. Geen probleem in dat geval. Als je isolatiemateriaal aan de binnenkant van de constructie plaatst, loop je het risico dat het condensatiepunt bij je constructie zit. Dan wordt je hout rot.

Om dat te voorkomen moet je folie gebruiken om het vocht tegen te houden. Maar vocht mag je ook niet opsluiten (want ook weer kans op houtrot), dus afhankelijk van de situatie heb je ander folie nodig:
- als het vocht aan de buitenkant weg kan (bijvoorbeeld als er damp-open isolatiemateriaal aan de buitenkant zit, en geen folie) dan kun je damp-dicht folie aan de binnenkant gebruiken.
- echter, als het vocht aan de buitenkant niet weg kan (bijvoorbeeld omdat er damp-dicht isolatiemateriaal zit, of omdat er folie op zit) moet je aan de binnenkant een vochtregulerend klimaatfolie gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:24

breinonline

Are you afraid to be known?

onkl schreef op donderdag 5 november 2020 @ 15:56:
[...]

Maar dan kom ik vanzelf op de vraag: Bestaan er schakelaars die dit probleempje niet hebben/waar je draad direct op kan solderen? Ik kom tot nu toe alleen electronicacomponenten tegen, snoerschakelaars lijken allemaal met kroonsteen-achtige schroefklemmen te werken.
Die klemmetjes kan je toch gewoon met soldeer vol laten lopen?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dus als ik jouw foto goed begrijp staat jouw dakkapel OP je dakpannen? Dat ga je natuurlijk nooit tochtdicht krijgen. Je dakkapel hoort op je slaper te staan en je dakpannen tegen de buitenkant van je dakkapel. Bij de aansluiting hoort er een loodslabbe overheen tegen het vocht.

Verbeteringen aanbrengen op je huidige constructie is gewoon zonde van de moeite.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:28
PaT schreef op donderdag 5 november 2020 @ 19:43:
[...]

Dus als ik jouw foto goed begrijp staat jouw dakkapel OP je dakpannen? Dat ga je natuurlijk nooit tochtdicht krijgen. Je dakkapel hoort op je slaper te staan en je dakpannen tegen de buitenkant van je dakkapel. Bij de aansluiting hoort er een loodslabbe overheen tegen het vocht.

Verbeteringen aanbrengen op je huidige constructie is gewoon zonde van de moeite.
Je hebt gelijk. Helaas zijn er veel dakkapellen zo gebouwd, scheelde veel tijd om de dakpannen niet te hoeven slijpen.
Als je het goed wil maken dan kan het alleen door de dakpannen te slijpen en dus ruimte te creëren. Dat opvullen met pirplaat.

Je dak mag je niet zomaar isoleren. Dat moet met glaswol en klimaatfolie.

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:15

_Arthur

blub

technopeuter schreef op donderdag 5 november 2020 @ 19:52:
Je dak mag je niet zomaar isoleren. Dat moet met glaswol en klimaatfolie.
Onzin. Dat moet helemaal niet zo perse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:28
_Arthur schreef op donderdag 5 november 2020 @ 19:55:
[...]

Onzin. Dat moet helemaal niet zo perse.
Het lijkt jou een goed idee een plat dak van binnen te isoleren en vocht er in op te sluiten?

diskeltische lurker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:56

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Potdomme wat een gezeik met die peperkoeken muren in de woonkamer. Maar twee tripjes Hubo verder heb ik het juiste materiaal in de juiste maat gevonden, en het ding hangt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZbOVRWm1vO9_XOCmxN9rW19M29I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y8uVkLFyH5p3DstfhHIslqWm.jpg?f=fotoalbum_large

Rechterzijde heeft een mogelijkheid tot kabeldoorvoer door de bodem heen, en de staandertjes in het midden lopen daarom ook niet tot achteren door. De beamer die ooit gaat komen gaat dan in het midden hangen, tesamen met eventuele apparatuur om het ding van beeld te voorzien (nog geen idee wat ik daarvoor wil kopen). Dit hoekje word er een stuk knusser van en ondanks dat het gevaarte 35 hoog, 25 diep en 267.6 breed is oogt het niet zo massief omdat het doorkijk heeft en dik 2 meter hoog hangt :P.

Zo krijg je gelijk een beetje een beeld van de nog te bouwen boekenkast. Die zal dezelfde design elementen gebruiken (zwarte afdekdopjes op de verankering, ingefreesde planken, stripje achter de middenstaanders etc, en uiteraard dezelfde houtsoort + afwerking. Deze komt dan tegenover dit hoekje aan deze muur te staan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XvMIzLjtknDtXa-nmApqndqEmXM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5JkXbUQoUoonV0znQiCL70Ly.jpg?f=fotoalbum_large

en bovenin die kast monteer ik dan een pulldown projectorscherm. De kast word ongeveer 2m60 breed en ruwweg 2m30 hoog om ruimte te laten voor de projectorscherm-montage bovenin, maar zal wel verankerd worden aan de muur (bovenop en langs de zijkanten).

Nu nog wachten op het bestelde douglashout, mán wat duurt dat lang.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

technopeuter schreef op donderdag 5 november 2020 @ 20:06:
[...]

Het lijkt jou een goed idee een plat dak van binnen te isoleren en vocht er in op te sluiten?
U vraagt, wij berekenen. Dus het antwoord is: ja hoor, dat kan. En dan graag een damp-sper en geen klimaatfolie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Ge0WqGi4vYg0unYCC5seSyJ2qI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/075yW7ZGNYgwdGfVc7rRxnYy.png?f=fotoalbum_large

Kijk anders hier eens voor vele voorbeelden en berekeningen: (Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?

[ Voor 9% gewijzigd door _Arthur op 05-11-2020 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Nu online
[...]

Je slaat toch wel langs de muur? En niet er op om er stukjes af te hakken?
Eigenlijk zoek je het "lijmvlak"van het cement. En hak je eventueel dunne laagjes weg (van boven naar beneden doet de machine zelf het werk) om daar te komen, in één keer op dat lijmvlak vinden die blokken ook niet leuk.
Maar je moet zorgen dat je niet op of in de muur hakt/slaat, alleen er langs. De muur laat je onbelast.

[ Voor 13% gewijzigd door Teijgetje op 05-11-2020 20:46 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ-Princeps
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08-05 22:55
@Anoniem: 31445 Welke tool is dat, ziet er interessant uit!
Edit: Never mind, linkje staat in het forum waar je naar verwijst.

[ Voor 38% gewijzigd door MJ-Princeps op 05-11-2020 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:23
_Arthur schreef op donderdag 5 november 2020 @ 20:10:
[...]

U vraagt, wij berekenen. Dus het antwoord is: ja hoor, dat kan. En dan graag een damp-sper en geen klimaatfolie.

[Afbeelding]

Kijk anders hier eens voor vele voorbeelden en berekeningen: (Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?
Kan laag 7 het beter een eenzijdige dampdoorlatende folie zijn?

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

The Lord schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 07:24:
Kan laag 7 het beter een eenzijdige dampdoorlatende folie zijn?
Geen idee. Dat is/was een reeds bestaande constructie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Teijgetje schreef op donderdag 5 november 2020 @ 20:42:
[...]

Je slaat toch wel langs de muur? En niet er op om er stukjes af te hakken?
Eigenlijk zoek je het "lijmvlak"van het cement. En hak je eventueel dunne laagjes weg (van boven naar beneden doet de machine zelf het werk) om daar te komen, in één keer op dat lijmvlak vinden die blokken ook niet leuk.
Maar je moet zorgen dat je niet op of in de muur hakt/slaat, alleen er langs. De muur laat je onbelast.
Begon om eerst de voeg eruit te tikken met de hand.
Vervolgens eerst geprobeerd achter de tegel de beitel te zetten, manueel als machinaal.
En om de cement laag eraf te krijgen heb ik de machine zo vlak tegen de muur gehouden om echt tussen het cement en de celblokken te zitten.
Is wel oppassen want de machine gaat zoeken en vindt vaak de celblokken zachter dus prik.
Wat overigens wel goed ging, was wel de machine haakt op het cement te zetten om deze zo in kleine stukjes van de muur af te slaan.

Maar uiteindelijk dus besloten om de wanden te laten voor dat het is en eroverheen te gaan tegelen.
Die 4cm in de ruimte is in de keuken en toilet geen probleem. Badkamer is de ruimte wat beperkter maar is de hoofdpijn niet waard. Daarnaast als de nieuwe tegels er eenmaal opzitten weet je vanzelf niet beter.

Wat ik me wel afvraag, de stukadoor zei dat ik stucplaten moest halen, dat dit makkelijker werken is voor hem.
Maar in de badkamer wil je denk ik juist groene gipsplaten gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Nu online
Flix20 schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 08:30:

Wat ik me wel afvraag, de stukadoor zei dat ik stucplaten moest halen, dat dit makkelijker werken is voor hem.
Maar in de badkamer wil je denk ik juist groene gipsplaten gebruiken.
Ja, in de badkamer wil je groen gips en groene gipsplaten.
Stucplaatjes zijn makkelijk voor hem omdat ze klein zijn (40) en al voorbehandeld.
Maar dat voorbehandelen is niet zoveel werk als het er op zit met een planten/pompsproeier en een kwast.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Teijgetje schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 08:46:
[...]

Ja, in de badkamer wil je groen gips en groene gipsplaten.
Stucplaatjes zijn makkelijk voor hem omdat ze klein zijn (40) en al voorbehandeld.
Maar dat voorbehandelen is niet zoveel werk als het er op zit met een planten/pompsproeier en een kwast.
Ja dat dacht ik ook al.

En we gaan 60 breed platen nemen en ik ben er bij om hem te helpen.

Voorbereiden ga ik ook voor hem doen.
Hij komt v/d week een goedje brengen wat ik de week van het stucen op de wand kan smeren.
Uiteraard eerst even goed met ammonia afnemen.

Nog even nagevraagd bij 'm.
Hij gaat de hele plaat insmeren met 'groene gips' wordt de plaat daardoor waterdicht gemaakt en kunnen dus reguliere stucplaten gebruikt worden.

[ Voor 12% gewijzigd door Flix20 op 06-11-2020 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:15
wtu schreef op donderdag 5 november 2020 @ 13:31:
Hier recent de zoldervloer vernieuwd (nieuw 18mm underlayment) en tussen de balken geisoleerd met steenwol. Doel was verminderen van kraken, verminderen geluidsoverdracht naar onderliggende verdieping en rechtere vloer (aantal balken wat afgeschaafd). Dit voordat de zolder verbouwd wordt tot kinderkamer. Redelijk tevreden met het resultaat.

Nog een paar vragen waarop iemand hopelijk een antwoord heeft:
- Wat te doen met naden naar de wanden? Deels voor mogelijke werking en door het tong en groef principe heb ik hier een naad tot ong. 1cm. Ik zat zelf te denken dit af te purren voor geluidsoverdracht? Is dit handig? Iemand een beter idee?
Voor de naden naar de wanden en bij het bouwen van je muurtje, zou ik compriband gebruiken. De balk die je op de grond zet voor je muurtje, daaronder plak je 2 stroken compriband. Die zetten uit en je krijgt zo een luchtdichte en dus geluidsdichte verbinding. Eventueel zou je ook akoestische kit kunnen gebruiken, maar dat is redelijk prijzig.

Als je muurtjes gaat bouwen, zou ik je LVL balken aanraden. Kaarsrecht, enorm sterk en dus erg fijn om mee te bouwen:
https://www.gamma.nl/asso...l-39x69mm-240cm/p/B620603
Helaas niet goedkoop, maar het scheelt veel frustraties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Nice.

De coating van onze badkamer radiator is flink aan het barsten op de plekken waar we altijd natte handdoeken of washandjes leggen. Winkel gebeld, die zeggen dat dat ook niet de bedoeling is dus geen garantie.

Weet iemand waar ik op moet letten bij het kiezen van een nieuwe radiator zodat dit niet voorkomt? Speciale coating ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wtu
  • Laatst online: 07-05 10:12

wtu

chrisborst schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 08:58:
[...]

Voor de naden naar de wanden en bij het bouwen van je muurtje, zou ik compriband gebruiken. De balk die je op de grond zet voor je muurtje, daaronder plak je 2 stroken compriband. Die zetten uit en je krijgt zo een luchtdichte en dus geluidsdichte verbinding. Eventueel zou je ook akoestische kit kunnen gebruiken, maar dat is redelijk prijzig.

Als je muurtjes gaat bouwen, zou ik je LVL balken aanraden. Kaarsrecht, enorm sterk en dus erg fijn om mee te bouwen:
https://www.gamma.nl/asso...l-39x69mm-240cm/p/B620603
Helaas niet goedkoop, maar het scheelt veel frustraties.
Bedankt voor de tips! Compriband klinkt als een goed plan.

Zal alleen even gedoe worden dat tussen de vloer en wanden in te krijgen aangezien ik de underlayment vloer al heb liggen. Wellicht eerst proberen met de compriband en her en der nog wat bijkitten?

De nieuwe scheidingswandjes zal ik dan ook op compriband zetten voor luchtdichte verbindingen. Goede tip.
LVL balken ga ik ook even naar kijken!

Tips voor vloer en ondervloer zijn ook welkom. Gedachte gaat nu uit naar klik PVC vanwege geluid. Ondervloer ben ik nog niet uit: voor contactgeluid lijkt een wat schuimachtige ondervloer beter, maar tegelijk veert het underlayment nog best wel mee (houten vloer op houten balken) en is een wat stevigere laag wellicht ook handig. Zoals al gezegd in mijn vorige post ben ik beperkt in hoogte, dus Fermacell 2E32 platen gaat helaas niet. Iemand tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23:03
De_Bastaard schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 09:44:
Nice.

De coating van onze badkamer radiator is flink aan het barsten op de plekken waar we altijd natte handdoeken of washandjes leggen. Winkel gebeld, die zeggen dat dat ook niet de bedoeling is dus geen garantie.

Weet iemand waar ik op moet letten bij het kiezen van een nieuwe radiator zodat dit niet voorkomt? Speciale coating ofzo?
Je moet erop letten dat je een radiator koopt waar je haakjes of stangetjes aan kunt bevestigen om je handdoek aan/overheen te hangen. Daar zijn die accessoires voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
B-lex schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 10:00:
[...]

Je moet erop letten dat je een radiator koopt waar je haakjes of stangetjes aan kunt bevestigen om je handdoek aan/overheen te hangen. Daar zijn die accessoires voor.
Haha daar kwamen we achteraf ook achter. Er zijn dus geen (of weinig) radiatoren waar je direct handdoeken op kunt hangen (natte that is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23:03
De_Bastaard schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 10:03:
[...]

Haha daar kwamen we achteraf ook achter. Er zijn dus geen (of weinig) radiatoren waar je direct handdoeken op kunt hangen (natte that is).
Het blijft gokken. Ik moet bekennen dat ik zelf de natte handdoeken wel over de designradiator gooi, en dat gaat al 10 jaar goed. Stom toeval wellicht. Mocht ik nu een nieuwe kopen dan zou ik er 1 kopen met rekjes, want een bijkomend voordeel daarvan is dat je radiator de warmte ook beter kwijt kan i.p.v. dat er een stel handdoeken op liggen die de afgifte smoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:47

JT

VETAK y0

Er vanuitgaande dat hier mensen zijn met ervaring met aanhangers en grote ladingen: ik heb een eiken kast die we willen verplaatsen van 1,35 breed, 40 a 50 diep en 180 a 200 hoog. Aanhanger die ik kan lenen is 120x150 dus die moet dan staand vervoerd worden. Liggend zal door een sierrand aan de onderkant de hele kast leunen op die sierrand en een rand van de zijkant omdat deze niet helemaal plat ligt. Niet ideaal. Maar ik ben er ook huiverig voor om hem staand te vervoeren, aan een kant zit een metalen werk waar we hem aan vast kunnen gespen maar dan staat er hoog gewicht aan één kant en nog topzwaar ook. Dus ik neig naar een aanhanger huren waar die liggen op z'n rug in kan. Ben ik nu te moeilijk of zijn jullie het met mij eens?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:19

dragonhaertt

@_'.'

JT schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 10:09:
Er vanuitgaande dat hier mensen zijn met ervaring met aanhangers en grote ladingen: ik heb een eiken kast die we willen verplaatsen van 1,35 breed, 40 a 50 diep en 180 a 200 hoog. Aanhanger die ik kan lenen is 120x150 dus die moet dan staand vervoerd worden. Liggend zal door een sierrand aan de onderkant de hele kast leunen op die sierrand en een rand van de zijkant omdat deze niet helemaal plat ligt. Niet ideaal. Maar ik ben er ook huiverig voor om hem staand te vervoeren, aan een kant zit een metalen werk waar we hem aan vast kunnen gespen maar dan staat er hoog gewicht aan één kant en nog topzwaar ook. Dus ik neig naar een aanhanger huren waar die liggen op z'n rug in kan. Ben ik nu te moeilijk of zijn jullie het met mij eens?
Of gewoon een plaatje piepschuim en een dekentje en dan op zijn zijkant zonder gewicht op de sierrand?

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Pagina: 1 ... 72 ... 449 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/