[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 71 ... 461 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik ben naar Knauf Diamond Board aan het kijken voor een voorzetwand voor een gang ruimte.
Volgens de Knauf instructies moet je Diamond Board bevestigen met speciale HGP 'XTN' schroeven speciaal voor de harde gipswand.

Deze zie ik alleen per 1000 verkrijgbaar terwijl ik er eigenlijk maar 50 oid nodig heb. Iemand een idee of je ze ook per kleine verpakking kan krijgen, of dat er gewone schroeven bestaan met dezelfde technische eigenschappen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NARttr8EjrB3LGRZuecfaX9YPoo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WkB9iAsE4QgrfjFcboKFYMkS.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-07 16:32

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

sloth schreef op zondag 1 november 2020 @ 14:11:
Ik ben naar Knauf Diamond Board aan het kijken voor een voorzetwand voor een gang ruimte.
Volgens de Knauf instructies moet je Diamond Board bevestigen met speciale HGP 'XTN' schroeven speciaal voor de harde gipswand.

Deze zie ik alleen per 1000 verkrijgbaar terwijl ik er eigenlijk maar 50 oid nodig heb. Iemand een idee of je ze ook per kleine verpakking kan krijgen, of dat er gewone schroeven bestaan met dezelfde technische eigenschappen?

[Afbeelding]
"Met een hogere gips dichtheid dan standaard gipskarton"

Klinkt als: kost veel, doet weinig

Waarom zou je niet een gewone gipsplaat gebruiken met snelbouwers?

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

[Afbeelding]
tja iets meer uitleggen waarom je dit product kiest is wellicht handig(er) ..

zo kies ik op zolder voor gips, omdat ik op de wanden niks ga ophangen en de wanden waar het wel gebeurt zijn "echte muur" .. daarnaast zit om de 30cm een balk zodat ik enorm stevige wanden heb.
er zijn maar paar locaties "osb" omdat ik daar ga schroeven. en nog niet exact weet waar.

Voor de badkamer ga ik heel bewust kiezen voor wediplaat/qboard .. omdat ik wil eindigen met een ge-isoleerde/waterdichte natte ruimte die "direct" betegelbaar is..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
De wand moet brandwerend zijn, standaard gipsplaat voldoet daar niet aan. De hal is verder niet zo breed dus met verhuizen van spullen lijkt het me wel handig dat je een wat sterke / stootvastere wand hebt dan standaard gipskarton.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:06

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Vandaag gewerkt aan een kerstcadeautje voor mijn kids, die zo graag in de garage mee willen klussen maar nergens bij kunnen. Deze werkbank vormt tevens een oefenproject om het straks op grote schaal voor mezelf te doen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MVNdi-xMdPe2QuBDuqp1xaltHtI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7vHPmPufAIcgpgpeycG4PILV.jpg?f=fotoalbum_large

Alle verbindingen zijn schroef/spijker en lijm vrij, alleen hout dus. Middenligger met een pen vastgezet, dat zit als een huis. De poten met een zelf gesneden/geschuurde duvel gefixeerd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F9SClKkObbc9LcWZrZhqbrJHNTE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fVRLt6jBPmXKrN0CNRJSXlxX.jpg?f=fotoalbum_large

Nu begonnen aan de 10x10 bij 14cm diepe gaten voor de poten. Deze hebben een kraagje gekregen en zullen door het blad gestoken worden, doch de pen aan de poten zal ik inzagen. Zodra ze in het blad steken ga ik ze fixeren met een wig die ik ertussen sla. Op die manier heb ik drie verschillende verbindingen in één project zitten. Ik moet ook alles nog gladschuren en het blad krijgt dan nog een 45 graden freesrand boven en onder. Afwerking zal waarschijnlijk een vorm van stain krijgen, wellicht een antiekbeitsje of iets dergelijke om het een echt ouderwets aanzien te geven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qOihnXle0yEgn-UqC2ePkaqQJWI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LV1ArUS09XOqMzbJSM2rrRID.jpg?f=fotoalbum_large

Deel met een forstnerbit, maar vooral veel beitelen. Het is zwaar en langzaam werk en mijn armen voel ik nu behoorlijk :P. Bijna het hele project is handwerk - ik gebruik wel machines op sommige plekken, maar dan alleen zaken die met de hand ook gekund hadden, alleen langzamer. Dus geen 'nieuwe' techniek, vooral zagen, boren en schuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Laatst online: 23:20
Over die putjes gesproken in de garage.. Ik heb er ook 1 in zitten. Ik wil hier een wasbak op aan sluiten. Ik wil er dus een soort van afvoer van maken. Kan ik de deksel van het putje gewoon open maken en een pvc buis eraan vast lijmen? (in het midden van het putje zit een ronde aansluiting waar het water vervolgens weg loopt naar een rioolaansluiting)

Of kan ik gewoon het beste de pvc buis zon 1 a 2 cm boven het putje laten uitkomen zodat het water dan weg kan gaan?

Ik heb eigenlijk geen zin om alles open te breken.

[ Voor 12% gewijzigd door Possible op 01-11-2020 18:29 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

[Afbeelding]
Fermacell schroeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-01 21:49

barktus

Moehhhh!

Possible schreef op zondag 1 november 2020 @ 18:21:
Over die putjes gesproken in de garage.. Ik heb er ook 1 in zitten. Ik wil hier een wasbak op aan sluiten. Ik wil er dus een soort van afvoer van maken. Kan ik de deksel van het putje gewoon open maken en een pvc buis eraan vast lijmen? (in het midden van het putje zit een ronde aansluiting waar het water vervolgens weg loopt naar een rioolaansluiting)

Of kan ik gewoon het beste de pvc buis zon 1 a 2 cm boven het putje laten uitkomen zodat het water dan weg kan gaan?

Ik heb eigenlijk geen zin om alles open te breken.
Lijkt me wel, maar wellicht wel even een sifon gebruiken tegen stank.

My middle finger salutes you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Probeer vandaag een verwarming in de badkamer op te hangen, maar loop tegen een probleempje aan. De verwarming (zoiets, ongeveer) heeft een paar doppen die je op de muur moet schroeven, dan kan je de radiator daar op hangen.

Gaten in de doppen zijn 8mm, dus M8 schroeven en 10x50 pluggen erbij gehaald. 10mm gaten in de muur geboord. Pluggen in de muur, even met rubberen hamer extra tikje geven om ze netjes vlak in de muur te krijgen, zoals altijd.

So far, so good. Pak de schroeven met doppen (zie ook foto hieronder) en draai die de plug in. En... plug draait door. WTF. Volgende gat, zelfde, plug draait gewoon door. Ik heb het zo ook een keer geprobeerd, gewoon buiten de muur een schroef in een plug draaien, maar die komen niet verder dan het rode gedeelte. Als ik de plug met een tang vast hou, draai ik eerder de plug kapot dan dat de schroef in het rode gedeelte komt.

Dit zijn Fischer duo pluggen, geen cheap ass spul, dus, heb deze pluggen (kleinere maten) op veel andere plekken ook gebruikt, nooit een probleem geweest. Zijn naar mijn idee precies de goede pluggen, want m'n muren zijn van porotherm, met allemaal van die luchtkanalen in de steen, waar deze pluggen normaalgesproken juist een goede grip moeten hebben.

Is dit nou een gare set pluggen ofzo? Ik heb ze geprobeerd wat vaster te krijgen door wat tape om de plug te draaien, maar daar draait de plug juist nog makkelijker van door. Enige dat ik zo kan bedenken is dat ik maar gewone SX pluggen moet gebruiken, of anders beetje kit in het gat spuiten en dan de plug daarmee (proberen) vast te zetten.

Heeft iemand nog andere suggesties?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/42nKixi0f6SLwNF15jAeERagljI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TimAnSNbJec644yFFVw1DHDv.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k

Mike2k

sloth schreef op zondag 1 november 2020 @ 16:43:
De wand moet brandwerend zijn, standaard gipsplaat voldoet daar niet aan. De hal is verder niet zo breed dus met verhuizen van spullen lijkt het me wel handig dat je een wat sterke / stootvastere wand hebt dan standaard gipskarton.
Pak een gipsvezelplaat, nog steeds met standaard snelbouwers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:00
henkie196 schreef op zondag 1 november 2020 @ 19:08:
Probeer vandaag een verwarming in de badkamer op te hangen, maar loop tegen een probleempje aan. De verwarming (zoiets, ongeveer) heeft een paar doppen die je op de muur moet schroeven, dan kan je de radiator daar op hangen.

Gaten in de doppen zijn 8mm, dus M8 schroeven en 10x50 pluggen erbij gehaald. 10mm gaten in de muur geboord. Pluggen in de muur, even met rubberen hamer extra tikje geven om ze netjes vlak in de muur te krijgen, zoals altijd.

So far, so good. Pak de schroeven met doppen (zie ook foto hieronder) en draai die de plug in. En... plug draait door. WTF. Volgende gat, zelfde, plug draait gewoon door. Ik heb het zo ook een keer geprobeerd, gewoon buiten de muur een schroef in een plug draaien, maar die komen niet verder dan het rode gedeelte. Als ik de plug met een tang vast hou, draai ik eerder de plug kapot dan dat de schroef in het rode gedeelte komt.

Dit zijn Fischer duo pluggen, geen cheap ass spul, dus, heb deze pluggen (kleinere maten) op veel andere plekken ook gebruikt, nooit een probleem geweest. Zijn naar mijn idee precies de goede pluggen, want m'n muren zijn van porotherm, met allemaal van die luchtkanalen in de steen, waar deze pluggen normaalgesproken juist een goede grip moeten hebben.

Is dit nou een gare set pluggen ofzo? Ik heb ze geprobeerd wat vaster te krijgen door wat tape om de plug te draaien, maar daar draait de plug juist nog makkelijker van door. Enige dat ik zo kan bedenken is dat ik maar gewone SX pluggen moet gebruiken, of anders beetje kit in het gat spuiten en dan de plug daarmee (proberen) vast te zetten.

[Afbeelding]
Ik pak altijd een kleinere maat boor dan het gat dat ik wil hebben in steen en beton, omdat je altijd wat groter uitkomt. Ik had voor een 10mm plug een 8 of 9mm boor gepakt. Zijn de gaten niet gewoon te groot? Hoe makkelijk kun je er nu een 10mm boor met de hand in krijgen? Optie is een grotere maat plug pakken of eerst inderdaad wat kit erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-06-2021
vso schreef op zondag 1 november 2020 @ 16:30:
[...]

tja iets meer uitleggen waarom je dit product kiest is wellicht handig(er) ..

zo kies ik op zolder voor gips, omdat ik op de wanden niks ga ophangen en de wanden waar het wel gebeurt zijn "echte muur" .. daarnaast zit om de 30cm een balk zodat ik enorm stevige wanden heb.
er zijn maar paar locaties "osb" omdat ik daar ga schroeven. en nog niet exact weet waar.

Voor de badkamer ga ik heel bewust kiezen voor wediplaat/qboard .. omdat ik wil eindigen met een ge-isoleerde/waterdichte natte ruimte die "direct" betegelbaar is..
Ik heb op zolder ook hoh 30cm gedaan met normale AK gipsplaten er voor. Ik heb muren van 350cm en zo stevig als een huis.

Ga je zulke zware dingen monteren aan de muur dan? In mijn garage heb ik op sommige wanden ook OSB, maar daar ga ik zware planken aan hangen. Ik heb deze pluggen gebruikt welke prima bevallen voor de lichtere bevestiging: https://www.amazon.de/-/nl/dp/B07MW4V6SD

De zware jongens: https://www.bouwmaat.nl/f...-stuks/product/0000707996

[ Voor 6% gewijzigd door Alsjemenou op 01-11-2020 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
hpmkruit schreef op zondag 1 november 2020 @ 19:28:
Ik pak altijd een kleinere maat boor dan het gat dat ik wil hebben in steen en beton, omdat je altijd wat groter uitkomt. Ik had voor een 10mm plug een 8 of 9mm boor gepakt. Zijn de gaten niet gewoon te groot? Hoe makkelijk kun je er nu een 10mm boor met de hand in krijgen? Optie is een grotere maat plug pakken of eerst inderdaad wat kit erin.
Heb geen 9mm boor (voor steen), maar normaalgesproken krijg ik de pluggen er met de hand niet helemaal ingeduwd, en geef ik een tikje met een rubberen hamer om de plug netjes in de muur te krijgen. Qua in de muur duwen gaan deze pluggen niet veel makkelijker of moeilijker dan andere keren dat ik soortgelijke pluggen in de muur heb gezet. Het grootste verschil is dat dit 10mm pluggen zijn, ipv 8, 6, of 5 mm pluggen.

Als ik eerder bv. een 5mm gat voor een 6mm plug had proberen te gebruiken, had dat denk ik niet in de gaten gepast, of alleen met veel geweld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjorsC
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-08 08:47
@henkie196 of even het gat vol spuiten met een lijmpistool. Wordt iets sneller hard dan kit waardoor je ook het gewicht sneller op de schroef kunt laten rusten. (Al weegt een radiator dan weer erg veel, dus of dat dan ook voldoende is....)

Anders kun je nog proberen om met wat hout het gat op te vullen, is waarschijnlijk iets steviger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
SjorsC schreef op zondag 1 november 2020 @ 19:44:
@henkie196 of even het gat vol spuiten met een lijmpistool. Wordt iets sneller hard als kit waardoor je ook het gewicht iets sneller op de schroef kunt laten rusten. (Al weegt een radioter dan weer erg veel, dus of dat dan ook voldoende is....)

Anders kun je nog proberen om met wat hout het gat op te vullen, is waarschijnlijk iets steviger.
Het probleem is niet zozeer dat de pluggen weer uit de gaten getrokken worden, het probleem is dat ik de pluggen vanaf een bepaald moment gewoon meedraai de muur in. De kit of lijm zou puur zijn om de plug te fixeren zodat die niet met de schroef mee draait. Als die eenmaal in de muur zit, blijft de schroef met plug wel zitten, daar heb ik wel vertrouwen in. Kostte me in ieder geval wel aardig wat moeite om de plug weer uit de muur te trekken nadat ik die helemaal de muur in had geduwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjorsC
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-08 08:47
(y) , Dan zou ik voor de lijm gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:07
Gaten in de doppen zijn 8mm, dus M8 schroeven en 10x50 pluggen erbij gehaald. 10mm gaten in de muur geboord.
Weet je zeker dat je schroeven dik genoeg zijn?
Wanneer je een schroef zo los in de plug draait (dus met de plug in de hand en niet in de muur), zet de plug dan goed uit?

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:06

[Afbeelding]
Je schroeven zijn gewoon veel te dun voor een 10mm plug.

Heb hier zelf een Vasco radiator opgehangen aan 6mm plugjes (ook duopower), gebeurd niks mee.

De gaten heb je nu al geboord, dus rest alleen nog de optie van dikkere schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
Mike2k schreef op zondag 1 november 2020 @ 19:23:
[...]

Pak een gipsvezelplaat, nog steeds met standaard snelbouwers...
Ik begrijp je reactie niet helemaal, hoezo is de wand dan brandwerend en extra stevig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11-08 20:45
sloth schreef op zondag 1 november 2020 @ 20:14:
[...]

Ik begrijp je reactie niet helemaal, hoezo is de wand dan brandwerend en extra stevig?
Omdat het brandwerend is en sterker dan normale gipsplaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
ydderf schreef op zondag 1 november 2020 @ 20:12:
Weet je zeker dat je schroeven dik genoeg zijn?
Wanneer je een schroef zo los in de plug draait (dus met de plug in de hand en niet in de muur), zet de plug dan goed uit?
Ja, de schroeven zijn 8mm dik. Ik zou eerder denken dat de schroefdraad te dik is om goed door de plug te passen. De plug zet wel goed uit, tot de schroef bij het rode stukje komt met de pijltjes erop, daarna komt de schroef niet verder. Misschien dat het met een M6 schroef beter gaat (range zou voor 6-8 mm schroeven zijn), dat heb ik nog niet geprobeerd.
Den_S85 schreef op zondag 1 november 2020 @ 20:12:
Je schroeven zijn gewoon veel te dun voor een 10mm plug.

Heb hier zelf een Vasco radiator opgehangen aan 6mm plugjes (ook duopower), gebeurd niks mee.

De gaten heb je nu al geboord, dus rest alleen nog de optie van dikkere schroeven.
Te dun? 8mm is de max maat voor een 10 mm plug. M6 schroeven zou ook nog moeten passen, misschien past dat beter.

6mm plugje met een M5 schroef dan? Heb het ook overwogen, maar dacht dat een dikkere schroef misschien beter was, is toch redelijk wat gewicht op beperkt aantal ophangpunten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DannyBevers
  • Laatst online: 23:23
Ik ben bezig met de garage voor 2 personen (mezelf en vriendin). Heb alles gestript om kaal te beginnen om nu op te bouwen. Het idee is om een volledige leefomgeving te maken voor het renoveren van het woonhuis, zodat we uit het stof kunnen blijven.

Heeft iemand nog tips of aanpassingen die ik kan doorvoeren.

Foto’s van de huidige indeling die wij in gedachte hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ffdBQXE6S8f3pAhri8KFy6A7rqw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f6AiXOU23rnBsnpe4hrKxznQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TJlvZeJsQuWGi5rq6YGeYMeg52I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/10cS3p69Qf2fVDdevgkNQiNt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:48

breinonline

Are you afraid to be known?

Handig idee. Ik zou mijn bed niet in de keuken zetten. Maar dicht bij het toilet is wel makkelijk voor ‘s nachts. En het bed naast de garagedeur lijkt me niet ideaal dus ik denk dat je best een praktische indeling hebt.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NRJ020
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:29
DannyBevers schreef op zondag 1 november 2020 @ 20:46:
Ik ben bezig met de garage voor 2 personen (mezelf en vriendin). Heb alles gestript om kaal te beginnen om nu op te bouwen. Het idee is om een volledige leefomgeving te maken voor het renoveren van het woonhuis, zodat we uit het stof kunnen blijven.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kan je het blok met wc en douche niet in het midden plaatsen? En dan aan een zijde het keukenblok.

Dan krijg je meer 2 kamertjes? Keuken zo dicht op het bed lijkt me niet fijn. Hangt er ook vanaf wat je na de verbouwing met de ruimte wil doen.

Misschien nog een idee om wc en douche te combineren? Scheelt wellicht ruimte.

[ Voor 23% gewijzigd door NRJ020 op 01-11-2020 20:56 ]

Itho Amber 95 + WPV-H 240L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k

Mike2k

sloth schreef op zondag 1 november 2020 @ 20:14:
[...]

Omdat de gipsvezelplaat brandwerend is en steviger dan een gipsplaat.

PS. En ja, dit weet ik uit eigen ervaring. Het plafond waar de kachelpijp doorheen gaat is van dit materiaal. Ik heb met een gasbrander geprobeerd of het écht brandwerend is .

[ Voor 24% gewijzigd door Mike2k op 01-11-2020 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyBevers
breinonline schreef op zondag 1 november 2020 @ 20:54:
Handig idee. Ik zou mijn bed niet in de keuken zetten. Maar dicht bij het toilet is wel makkelijk voor ‘s nachts. En het bed naast de garagedeur lijkt me niet ideaal dus ik denk dat je best een praktische indeling hebt.
Ja de keuken was ook wel een hinder om die goed in de garage te zetten.
NRJ020 schreef op zondag 1 november 2020 @ 20:55:
[...]

Kan je het blok met wc en douche niet in het midden plaatsen? En dan aan een zijde het keukenblok.

Dan krijg je meer 2 kamertjes? Keuken zo dicht op het bed lijkt me niet fijn. Hangt er ook vanaf wat je na de verbouwing met de ruimte wil doen.

Misschien nog een idee om wc en douche te combineren? Scheelt wellicht ruimte.
In het midden bedoel je daarmee dat de douche in het midden komt te zitten of wel tegen de wand? Kan vanuit het midden niet voor elkaar krijgen dat het bed genoeg ruimte heeft en de rest ook nog ruimte heeft.

De ruimte is functioneel bedoeld en dus tijdelijk (x jaar), daarna verdwijnt het woongenot in de garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:47

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi bedacht. Zoals hierboven genoemd, zou ik proberen keuken uit slaapkamer weg te houden.
Je hebt in de zithoek nog ruimte over. Mijn idee zou zijn om wc en douche tussen slaap en woon te plaatsen. En daar ook het keukenblokje tegenaan te plaatsen.
Ik mis trouwens kastruimte (met name kleding).
Moet je trouwens perse douche en toilet in die ruimte hebben? Of kan je dat door slimmer te plannen, gewoon de bestaande douche en toilet gebruiken? En wasmachine, moet je die ook nog kwijt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ-Princeps
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18:41

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ga je de wc gebruiken tijdens het verbouwen als 'werfwc'? Indien ja dan zou ik proberen deze dichter bij de deur te maken. Met vuile kleren/schoenen elke keer door de 'slaapkamer' is niet zo handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NRJ020
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:29
@DannyBevers bed met hoofdeinde tegen kopse kant van garage. Dan de douche en toilet meer in het midden van de ruimte, als een soort blok?
Dan het aanrecht daar weer tegen aan, aan de kant van de zithoek?

Itho Amber 95 + WPV-H 240L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:53

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zo, dat wordt behelpen op zo’n kleine oppervlakte met z’n tweeën! Hoe lang verwacht je bezig te zijn? Ik kan me niet voorstellen dat dat lang leuk gaat zijn.
Hoe is de isolatie van de garagedeur?
En inderdaad, kastruimte, voor kleren en handdoeken etc, wasdroger en/of ruimte om was te drogen, prullenbak etc moeten ook allemaal een plekje krijgen. Werk je thuis zoals velen van ons nu? Dan zul je ook ergens moeten kunnen werken.
Maar hey, renovatieprojectjes zijn wel leuk om te doen, vind ik zelf althans, dus ook veel plezier gewenst! :)

Oh, en je dressoir lijkt voor de deur te staan, die zou je wellicht tegen het slaapkamer muurtje kunnen verplaatsen?

[ Voor 4% gewijzigd door decipherer op 01-11-2020 21:51 ]

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12-08 15:40

[Afbeelding]
Wellicht overbodig om te noemen maar heb je het gat wel diep genoeg geboord. Zo te zien zijn je schroeven langer dan je pluggen, als je de diepte van de plug hebt geboord komt de schroef tegen de muur en zal er niet verder ingaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
DasNieNix schreef op zondag 1 november 2020 @ 21:50:
Wellicht overbodig om te noemen maar heb je het gat wel diep genoeg geboord. Zo te zien zijn je schroeven langer dan je pluggen, als je de diepte van de plug hebt geboord komt de schroef tegen de muur en zal er niet verder ingaan.
Gezien de dikte van de doppen zou er nog zo'n 2 cm over moeten zijn in het boorgat. Als het niet diep genoeg was, zou de schroef de plug ook weer uit het gat duwen, niet dat de plug het gat in verdwijnt ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DannyBevers
Zo! In de tijd dat ik de nieuwe opzet probeer te maken al zoveel suggesties! Sowieso al heel erg bedankt. Heb ernaar gekeken naar allen en kom nu op deze opzet uit. Het is ook inderdaad slim bedacht om het in te delen. Koelkast staan nu aan de overkant in de “gang” naar de slaapkamer toe. Bij de deur naar de slaapkamer staat op elkaar de wasmachine en droger.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_a4rgZjPrKNxUvIbUhz-7TJPd7M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g1hyCWAHhDYba5hTH3P3lThe.jpg?f=fotoalbum_large

Voor @decipherer het idee is tijdelijk totdat de bovenverdieping klaar is. Daarna gaan we al terug naar boven in het woonhuis. Het gaat erom vooral dat mijn vriendin met astma een plek kan gebruiken zonder last te hebben van stof. Hierdoor nemen we genoegen met een beperkte ruimte die voor haar leefbaar moet zijn. Inderdaad werk ik thuis (alleen, vriendin werkt niet thuis dus tijdens mijn werkdagen uit huis).

Kleding hebben we in koffers tijdelijk dus daar willen we geen kast voor plaatsen die ruimte inneemt. De dressoir is inderdaad te groot, hiervoor word al over nagedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-07 16:42

[Afbeelding]
De schroeven zien er uit als standaard gipsplaatschroeven. Technische eigenschappen die van belang lijken zijn:
- gefosfateerd ipv verzinkt (alsin gegalvaniseerd) of rvs
- trompetkop t.b.v. verzinken (alsin flush montage) ipv kegelkop tbv verzinken

Dus ik zou gewone bouwmarkt gipsplaatschroeven halen.

Aan de andere kant, een 1000pack superduperschroeven kost ook de wereld niet. Dan heb je een paar gersche mat zwarte industriele schroeven over, die je voor een hoop andere zaken ook prima kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
rbaidjoe schreef op zondag 1 november 2020 @ 22:22:
Aan de andere kant, een 1000pack superduperschroeven kost ook de wereld niet. Dan heb je een paar gersche mat zwarte industriele schroeven over, die je voor een hoop andere zaken ook prima kan gebruiken.
Eehm, gipsplaatschroeven zijn met name goed voor gipsplaat. Naar mijn mening zijn ze veel te hard (en breekbaar) voor ander schroefwerk.

Dus idd: Lekker gewoon een klein doosje halen van standaard gipsplaatschroeven. Ik zie in die beschrijving niet iets staan wat die speciale knauf schroeven zo speciaal maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
Raymond schreef op zondag 1 november 2020 @ 22:28:
[...]

Eehm, gipsplaatschroeven zijn met name goed voor gipsplaat. Naar mijn mening zijn ze veel te hard (en breekbaar) voor ander schroefwerk.

Dus idd: Lekker gewoon een klein doosje halen van standaard gipsplaatschroeven. Ik zie in die beschrijving niet iets staan wat die speciale knauf schroeven zo speciaal maakt.
Die brosheid gaat je misschien opbreken in bouwwerken met fors bovengemiddeld dynamische belastingen. Het merendeel wat door de DHZ-er in mekaar wordt geklust blijft vrij statisch belast. Ik heb ze ooit gebruikt om wat mat zwarte kapstokhaakjes op te hangen. Ze vielen mooi weg tegen de haakjes. Plus, dunne diameter voor de grote kop, wat me goed uitkwam, weet niet meer waarom. Kan een overweging zijn om ze toch te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 05-08 13:09
@DannyBevers
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GypJ9fSr5eXLoXH5HNaZHn3Xs-I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Diy7I3NP3tW0hWNLatMdR7VD.jpg?f=fotoalbum_large

Meer privacy slaapkamer.
Meer kastruimte slaapkamer (evt 3 hangkasten)
Langer aanrecht meer kastruimte + wasmachine/droger extra.
Grotere huiskamer.
Ruimte/muur naast toilet voor eettafel met barkrukken zodat je kunt ontbijten en dineren. (evt wc/douche omdraaien dan heb je een langer stukje muur, of alleen de muur).
Toiletdeur omdraaien (hier nog niet gedaan) zodat je niet in het toilet kijkt vanuit de huiskamer (en makkelijker toegang vanuit slaapkamer (evt douchemuur in deze situatie doortrekken tot naast het bed zodat dit uit zicht is.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EhnU53hlXaB8t5p8P0pdHt6CfuE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IO9YMOs3MflozpsXUYoq7uXl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Teijgetje op 01-11-2020 22:56 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
rbaidjoe schreef op zondag 1 november 2020 @ 22:39:
[...]

Die brosheid gaat je misschien opbreken in bouwwerken met fors bovengemiddeld dynamische belastingen. Het merendeel wat door de DHZ-er in mekaar wordt geklust blijft vrij statisch belast. Ik heb ze ooit gebruikt om wat mat zwarte kapstokhaakjes op te hangen. Ze vielen mooi weg tegen de haakjes. Plus, dunne diameter voor de grote kop, wat me goed uitkwam, weet niet meer waarom. Kan een overweging zijn om ze toch te gebruiken.
Het kan, maar ideaal is het niet (hoewel zwart idd soms handig kan zijn).
Bijkomend nadeel is de irritant scherpe punt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyBevers
Teijgetje schreef op zondag 1 november 2020 @ 22:41:
@DannyBevers
[Afbeelding]

Meer privacy slaapkamer.
Meer kastruimte slaapkamer (evt 3 hangkasten)
Langer aanrecht meer kastruimte + wasmachine/droger extra.
Grotere huiskamer.
Ruimte/muur naast toilet voor eettafel met barkrukken zodat je kunt ontbijten en dineren. (evt wc/douche omdraaien dan heb je een langer stukje muur.
Toiletdeur omdraaien zodat je niet in het toilet kijkt vanuit de huiskamer (en makkelijker toegang vanuit slaapkamer (evt douchemuur in deze situatie doortrekken tot naast het bed zodat dit uit zicht is.)
Dit is ook wel een hele mooie indeling. Zo open had ik er nog niet over nagedacht. Het scheelt wel een hoop breekwerk voor later als we weer de woning in gaan. Zal het morgen eens voorstellen aan mijn vriendin wat ze de beste indeling vind.

Ben blij met alle suggesties! Zijn al vele voorbij gekomen en zal er samen uit gaan kiezen wat het fijnste voor ons samen is. Zal ook wel de voortgang uiteindelijk hier plaatsen. :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
@DannyBevers
Ik had nog een tweede tekening toegevoegd, met verlengde muren/meer privacy bed (uitslapen) en een eettafel/breakfast-bar met barkrukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
@DannyBevers Die laatste van @Teijgetje vind ik top. heb je ook meteen een mooie werkplek, waar je jezelf (en @Teijgetje ) erg dankbaar om gaat zijn denk ik. Je hebt straks genoeg uit te zoeken, tekeningen te lezen, voorwaarden door te nemen etc etc

Plus grote keuken hou je ermee, ook top.

[ Voor 18% gewijzigd door rbaidjoe op 01-11-2020 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@DannyBevers
Eventueel zou je de toilet even diep kunnen maken als de douche, dan past er een klein fonteintje extra in om je (of bezoek) handen te wassen. En laat je de deuren aan de buitenkanten scharnieren, dus uit elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyBevers
Heb ernaar gekeken en ziet er inderdaad interessant uit om mee te nemen in de beslissing. Bedankt voor de 2 duidelijke voorbeelden en omschrijving. Hoe het er nu naar uit ziet gaat mijn voorkeur naar de laatste. Ik laat het weten als ik de keuze heb kunnen maken samen. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@DannyBevers
Zo bedoelde ik als laatste.
Je verliest verder geen ruimte maar hebt wel meer ruimte in het toilet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y-sST_TttvlyIvubqoKMs1Np4WM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QNCsobhzgWdyvmzPifnLwN9D.jpg?f=fotoalbum_large

Maar misschien is het functioneler om de douchedeur ook zo te laten draaien als je toiletdeur, daar maak je het meest gebruik van als je uit bed komt en dan staat die deur niet in de weg als hij open staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HlS61pHURqWe77i84UuemUkp3Dc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0MQ9abFCswgRGVIM6sK1k5mi.jpg?f=fotoalbum_large

Ik gok op optie 4............ >:)

[ Voor 45% gewijzigd door Teijgetje op 01-11-2020 23:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Alsjemenou schreef op zondag 1 november 2020 @ 19:37:
[...]

Ik heb op zolder ook hoh 30cm gedaan met normale AK gipsplaten er voor. Ik heb muren van 350cm en zo stevig als een huis.

Ga je zulke zware dingen monteren aan de muur dan? In mijn garage heb ik op sommige wanden ook OSB, maar daar ga ik zware planken aan hangen. Ik heb deze pluggen gebruikt welke prima bevallen voor de lichtere bevestiging: https://www.amazon.de/-/nl/dp/B07MW4V6SD

De zware jongens: https://www.bouwmaat.nl/f...-stuks/product/0000707996
ik gebruik deze https://www.gamma.nl/asso...et-bit-10-stuks/p/B914557 gewelding ..

OSB is meer op plekken waar ik het risico loop om om reden x.y.z door het gips heen ga komen (wil nog wel eens voorkomen).. bv trapgat en dingen verplaatsen van verdieping .. osb is dan goedkoper dan schelden en gips(gaten) te proberen repareren .. of inderdaad zware dingen op te hangen .

maar ik probeer een beetje te voorspellen dus bv mix van wat taktisch geplaatste OSB en voor de rest gips :) tot nu toe erg goed gelukt

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-08 10:15

EMP

Krulloos!

Sunri5e schreef op zondag 1 november 2020 @ 07:16:
[...]

Nice! Deze klus staat ons ook te wachten. Hoe is het gegaan? Heb je foto's van het resultaat?
Van de dakpannen of de isolatie?

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17:46
@DannyBevers Vraag voor de zekerheid ook even na bij je gemeente of dit mag. Vaak zijn dit soort zaken vergunningvrij als je niks constructiefs of aan de buitenkant wijzigt, maar er zijn ook gemeenten die dit aanduiden als tweede woning of een vergunning noodzakelijk stellen voor tijdelijke bewoning of alleen een meldplicht hebben. Zodat je straks niet voor verrassingen staat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-08 19:48
In mijn kruipruimte hangen 2 cv leidingen los, voorbereid door de vorige bewoners, klaar om aangesloten te worden. Ze zitten alleen niet in een mantel lijkt het. Aangezien ze in de muur van de woonkamer zijn gefreesd, denken jullie dat dat problemen kan geven met het uitzetten van de leidingen als ze warm worden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZcRK6ad9iCDPRzkYg_EPg5JOOPw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sjItDdy7KC6OnlsU8tG44Oqd.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xlh3NJ-9ijWeGQ4Jm3VAfPjKdJs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GlwdcTqyJi45eDOcE4g1Khkz.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Milo85
Voor het eerst een kast gemaakt onder het dak. Wel wat fouten gemaakt maar voor 2 linkerhanden best tevreden. Alleen nog even afkitten en schilderen.

Mijn vrouw wou extra opbergruimte om de babyspulletjes in op te bergen voor een eventueel tweede kindje, uiteindelijk een kast van 6 meter lang geworden dus past wel wat in.

Eerst wat driehoekjes gemaakt en deze aan de dakbalken bevestigd en hierop de rails, voor een rollend systeem gekozen zodat de belasting op de grond komt en niet aan het dak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a8d2WTPOgpQk1C2dYt49X_F7oV0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kvfdBKtw8rtZzwj2XSulx8Pq.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna de deuren 18 mm MDF van wieltjes voorzien, rails op de vloer geplaatst en alles erin. Ik heb een rails van 2,40 m gebruikt en de ruimte is 2,70 m, de reden hiervoor is dat ik anders een rails van 3,60 m moest gebruiken en een stuk duurder uit was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7AuonXgZV7uoMr5zgf50OawXy5Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kBIDdvdWDVIJV1m9UdOW3y50.jpg?f=fotoalbum_large

Door de kleinere rails moet er wel een grote ombouw worden gemaakt. Vooral het middenpaneel was lastig..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BPlp9KJevCNjRxsqOQXkn2DOe-w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JfV57S00H3naMRC02g50LVqu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B3mZLw6MJE2zH_Z2K4Z3Z4c9aF8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YQJLCC3WRIJaloK69qeFyXw9.jpg?f=fotoalbum_large

Maar uiteindelijk dit als eindresultaat (minus de afwerking).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-08 22:06
EMP schreef op maandag 2 november 2020 @ 07:59:
[...]

Van de dakpannen of de isolatie?
Van de isolatie.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:34

dragonhaertt

@_'.'

Afgelopen week druk aan het lijmen en schuren geweest. Voor het eerst Rubio Monocoat uitgeprobeerd, en één laagje maakt het afwerken wel een stuk makkelijker, zeker als alles al in elkaar zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WDEnEDE7kPVrASSoUkjryoc5OuE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0mFYwfPVGaQJvCsyn92YVvTN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FXYHGR1HnuIppTLl1v48KCf5iGE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GSCZKt5hX6OorApGhmfVgb8S.jpg?f=fotoalbum_large

Alvast de ladegeleiders tijdelijk op hun plek gehangen, en nu moet ik nog even naar de houthandel om wat multiplex te kopen om de lades te maken. Ook het onderstel komt later nog een keer, maar voor nu ben ik best tevreden over mijn eerste 'echte' meubel.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:08

MJV

Ik ben bezig met het plaatsen van een tuinpoort, op basis van een ijzeren frame mét slotkast.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.zilvercms.nl/http://gadero.zilvercdn.nl/uploads/webshop/deurframe-met-slotkast.png

De uitsparing in het deurframe is ongeveer 175mm hoog. Daar past een gemiddeld slot dus precies in, want de 'slotplaat' is ook 175mm hoog. Maar hoe bevestig je dan het slot? Er is geen ondergrond om het slot precies in de uitsparing valt :??

Het slot dat ik er in zou moeten komen is dit Axa slot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Laatst online: 10-08 11:32

JT

VETAK y0

Ik ga een drager (44x69) aan de palen van onze houtbetonschutting maken voor een afdakje van net geen 4m2. De drager komt dus met slechts 2 schroeven/bouten vast te zitten in pluggen in de 2 betonnen palen. Wat is verstandig om te gebruiken? Ik heb 5mm doorsnede RVS schroeven maar dat lijkt mij weinig...8mm pakken denk ik met een plug van 10mm?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Laatst online: 01-08 10:15

EMP

Krulloos!

Helaas nog niet. We gaan de stroom voor de verdieping er onder over de zoldervloer aanleggen, en dat is handiger om te doen voordat de isolatie er in zit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GB5NB6UNNC_sgjozJL9I-B6WQe8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3DMKpNf9JslwLlF4S1IXks09.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna gaan we verder met isoleren. Is trouwens niet heel spannend hoor, glasvezel met alufolie er achter doen, stroken aan elkaar plakken met alu tape (dampwerend) en dan gipsplaten op de rachels. We gaan het niet verder dan dat afwerken omdat het een bergzolder is waar we maar zelden komen.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zwahiel
  • Laatst online: 22:45

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Megalomania schreef op maandag 2 november 2020 @ 08:21:
In mijn kruipruimte hangen 2 cv leidingen los, voorbereid door de vorige bewoners, klaar om aangesloten te worden. Ze zitten alleen niet in een mantel lijkt het. Aangezien ze in de muur van de woonkamer zijn gefreesd, denken jullie dat dat problemen kan geven met het uitzetten van de leidingen als ze warm worden?

[Afbeelding][Afbeelding]
Zien eruit als dubbelwandige leidingen. Mantelbuis kán, maar hoeft niet perse. Ik zou ze wel voorzien van een isoleringsmantel aangezien je anders de kruipruimte aan het verwarmen bent. Die leidingen kun je ook zo zonder mantel in de muur of in de vloer stucen/storten. Aannemers die ik ken doen het zo. Het mooiste is een mantelbuis maar ja.

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12-08 15:40
Milo85 schreef op maandag 2 november 2020 @ 08:58:
Voor het eerst een kast gemaakt onder het dak. Wel wat fouten gemaakt maar voor 2 linkerhanden best tevreden. Alleen nog even afkitten en schilderen.
Zo zie je maar weer dat je handen toch minder "linker" zijn dan je dacht. Door het gewoon te doen heb je een goed resultaat bereikt.
MJV schreef op maandag 2 november 2020 @ 11:31:
Ik ben bezig met het plaatsen van een tuinpoort, op basis van een ijzeren frame mét slotkast.
[Afbeelding]

De uitsparing in het deurframe is ongeveer 175mm hoog. Daar past een gemiddeld slot dus precies in, want de 'slotplaat' is ook 175mm hoog. Maar hoe bevestig je dan het slot? Er is geen ondergrond om het slot precies in de uitsparing valt :??

Het slot dat ik er in zou moeten komen is dit Axa slot.
Hoe het door jou gelinkte slot erin moet zie ik ook niet; als dit een gekochte deur is zou ik bij de leverancier navragen wat voor slot hier in kan.
Als ik bij Gadero kijk zie ik bij deze deur een smal slot, die zal je waarschijnlijk moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-08 18:37
Milo85 schreef op maandag 2 november 2020 @ 08:58:

Mijn vrouw wou extra opbergruimte om de babyspulletjes in op te bergen voor een eventueel tweede kindje, uiteindelijk een kast van 6 meter lang geworden dus past wel wat in.

Eerst wat driehoekjes gemaakt en deze aan de dakbalken bevestigd en hierop de rails, voor een rollend systeem gekozen zodat de belasting op de grond komt en niet aan het dak.

[Afbeelding]

Daarna de deuren 18 mm MDF van wieltjes voorzien, rails op de vloer geplaatst en alles erin. Ik heb een rails van 2,40 m gebruikt en de ruimte is 2,70 m, de reden hiervoor is dat ik anders een rails van 3,60 m moest gebruiken en een stuk duurder uit was.

[Afbeelding]

Door de kleinere rails moet er wel een grote ombouw worden gemaakt. Vooral het middenpaneel was lastig..

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Maar uiteindelijk dit als eindresultaat (minus de afwerking).
Nice. Ik moet soortgelijk iets gaan maken voor de vrouw. Kun je aangeven wat voor systeem gebruikt hebt als rails, wieltjes etc?

Heb je de rail op de vloer gelijmd of geschroefd? Ik moet het wel lijmen/kitten omdat in de vloer leidingen van de vloerverwarming liggen. In mijn situatie neig ik erna om een rail boven de zijbalken te monteren direct in de dakplaten. Heeft iemand enig idee of ik daar zo in kan schroeven en of dat het gewicht van de rail kan dragen?

Fototje van de situatie in één hoek.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DzBLp1kRgpKJylrLR9GnVJVkP48=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wj6gsq8l9EojZ3ACSY9THRWE.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb totaal zo'n 12-15meter dicht te maken. Moet ik wel de WTW aansluiting verlengen met een flexibele slang.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milo85
GAEvakYD schreef op maandag 2 november 2020 @ 13:16:
[...]

Nice. Ik moet soortgelijk iets gaan maken voor de vrouw. Kun je aangeven wat voor systeem gebruikt hebt als rails, wieltjes etc?

Heb je de rail op de vloer gelijmd of geschroefd? Ik moet het wel lijmen/kitten omdat in de vloer leidingen van de vloerverwarming liggen. In mijn situatie neig ik erna om een rail boven de zijbalken te monteren direct in de dakplaten. Heeft iemand enig idee of ik daar zo in kan schroeven en of dat het gewicht van de rail kan dragen?

Fototje van de situatie in één hoek.
[Afbeelding]

Ik heb totaal zo'n 12-15meter dicht te maken. Moet ik wel de WTW aansluiting verlengen met een flexibele slang.
Ik heb het Storemaxx systeem gebruikt (in elke bouwmarkt verkrijgbaar). Deze heb je in de hangende vorm (H20) en dan ligt er geen rails op de vloer maar hangt het gewicht wel aan je dak. Of de rollende variant (R20), dan ligt het gewicht op de vloer. Ik heb de rails gewoon met dubbelzijdige tape op de grond geplakt, is echt niet nodig om te schroeven of lijmen, dat gaat nergens heen. De rails die hangt moet uiteraard geschroefd worden.

Of de dakplaten het gewicht kunnen dragen, geen idee. Daar zal iemand anders je misschien mee kunnen helpen :)

@DasNieNix Klopt, sterkt me wel in de gedachte dat ik meer kan als ik dacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12-08 15:19
GAEvakYD schreef op maandag 2 november 2020 @ 13:16:
[...]

Moet ik wel de WTW aansluiting verlengen met een flexibele slang.
Zou ik wel doen.

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Kleine statusupdate:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FGzpzcAvwYDWGtvm72lPYt4AwmI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GBQ8N4JfXFqMkt1Puy3cAmPY.jpg?f=fotoalbum_large

poten zitten door het blad en zijn verankerd. Volgende stappen zijn de poten aan de onderzijde iets hol te maken om te voorkomen dat het wiebelt, en overal de ruwe randjes afhalen. Dan nog de bovenrand een freesrand geven en alles een laatste schuurbeurt.

Ik wil er een beits of olie overheen doen die het 'oud' maakt. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:08

MJV

JT schreef op maandag 2 november 2020 @ 11:35:
Ik ga een drager (44x69) aan de palen van onze houtbetonschutting maken voor een afdakje van net geen 4m2. De drager komt dus met slechts 2 schroeven/bouten vast te zitten in pluggen in de 2 betonnen palen. Wat is verstandig om te gebruiken? Ik heb 5mm doorsnede RVS schroeven maar dat lijkt mij weinig...8mm pakken denk ik met een plug van 10mm?
Een 8mm schroef krijg je niet ik een 10mm plug. Ik zou naar keilbouten kijken. Of grote pluggen en houtdraadbouten.

En bij die keilbouten zuiver boren, gat goed stofvrij maken. Maar kun je niet met balkendragers oid werken zodat de kracht beter wordt verdeeld?

En kan je schutting het gewicht van de overkapping en 4m2 sneeuw erboven aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:34

Matis

Rubber Rocket

HTT-Thalan schreef op maandag 2 november 2020 @ 17:15:
Kleine statusupdate:

[Afbeelding]

poten zitten door het blad en zijn verankerd. Volgende stappen zijn de poten aan de onderzijde iets hol te maken om te voorkomen dat het wiebelt, en overal de ruwe randjes afhalen. Dan nog de bovenrand een freesrand geven en alles een laatste schuurbeurt.

Definieer oud. Bedoel je daarmee versleten of retro?

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
JT schreef op maandag 2 november 2020 @ 11:35:
Kun je niet door de paal heen boren? Dan kun je gewoon een bout erdoor jassen.

Het probleem met pluggen is dat het de paal uit elkaar wil drukken. Hoe groter de gat/plug/schroef en gewicht hoe groter de kans dat de paal kapot gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Matis schreef op maandag 2 november 2020 @ 18:34:
[...]

Definieer oud. Bedoel je daarmee versleten of retro?
Meer retro. Dit is vrij matige kwaliteit Douglas dus ik wil het een stain geven, geen verf want dat word er toch af gemept. Beetje antiek kleur bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:34

Matis

Rubber Rocket

HTT-Thalan schreef op maandag 2 november 2020 @ 18:57:
Meer retro. Dit is vrij matige kwaliteit Douglas dus ik wil het een stain geven, geen verf want dat word er toch af gemept. Beetje antiek kleur bijvoorbeeld.
Waarom geen parket / trappen lak? Dat zit bij ons al 7 jaar op de eettafel en is nog steeds fantastisch. De basis is dan wel massief eiken.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Matis schreef op maandag 2 november 2020 @ 18:58:
[...]

Waarom geen parket / trappen lak? Dat zit bij ons al 7 jaar op de eettafel en is nog steeds fantastisch. De basis is dan wel massief eiken.
Omdat ik niet alleen een lak wil, ik wil een stain proberen, dat zie ik vaak op US video's maar heb geen idee wat een Nederlands genoemd equivalent hiervoor is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
@HTT-Thalan
Stain(ing) is beits(en), (in)kleuren, voor jouw doeleinden gebruik je denk ik best een waterbeits.
Dat los je op in water en kleurt je hout er mee. Je kan zelf een kleur mengen/mixen van poeder. Maar het is ook al in oplossing te koop.
Je kan verschillende kleuren over elkaar zetten bv, of makkelijk testen wat voor effect je wil op proefstukjes.
Zo heb ik ooit een reparatie in exact dezelfde kleur als het originele hout weten te krijgen.
Maar ook nieuw eiken een verouderingskleurtje gegeven.
Na drogen kan je het oliën. Of lakken.

En de vlam erover, schuren en in de olie?

Of daarna beitsen?

[ Voor 28% gewijzigd door Teijgetje op 02-11-2020 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D85
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-08 10:55

D85

HTT-Thalan schreef op maandag 2 november 2020 @ 19:05:
[...]

Omdat ik niet alleen een lak wil, ik wil een stain proberen, dat zie ik vaak op US video's maar heb geen idee wat een Nederlands genoemd equivalent hiervoor is.
Rubio heeft een mooi assortiment met pre-aging/pre-color die je daarna kan afwerken met hun (eenlaags) olie. Is dat misschien wat?
YouTube: Rubio Monocoat Precolor Easy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:22
Ik heb een LED bedlampje (IKEA) met stekkertrafo (naar 3 tot 4 volt, 500mA). In mijn schier oneindige wijsheid bedacht ik me dat ik nog ergens een (220V) snoerschakelaar van de bouwmarkt had liggen, die mooi in dat zwakstroomsnoer paste. Dat paste inderdaad prima. Behalve dat die LED lampjes sindsdien soms/regelmatig flikkeren. Bij deze spanning maak ik me niet veel zorgen over veiligheid en door een ram tegen die schakelaar gaat het lampje meestal stabiel branden, dus er zijn grotere problemen.
Maar goed. Met een schuur aan gereedschap en materiaal denk je toch dat dit oplosbaar behoort te zijn. Dus de volgende snoerschakelaar. En nog één (Wie bewaart, die heeft wat). En zelfs maar eens erg netjes eindhulsjes op de litze geperst (Joepie: Eindelijk weer eens nieuw soort gereedschap om mee te spelen), om eens te kijken of dat effect zou hebben.

Welnee: Gewoon doorgaan met flikkeren, dat onding. :)

De "ram tegen schakelaar" oplossing doet mij vermoeden dat het contact nét niet goed genoeg is voor deze lage spanningen. Danwel het maakcontact in de snoerschakelaar, danwel het contact in de kroonsteentjes/schroefconnectoren.
Ik vermoed dat ik dus op zoek ben naar een (snoer)schakelaar met extra lage weerstand, maar geen idee hoe je die kan vinden, omdat ik geen idee heb hoe zoiets heet.

(Of misschien ben ik op zoek naar een ander goed idee, dat sluit ik ook niet helemaal uit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

onkl schreef op maandag 2 november 2020 @ 20:51:
Ik heb een LED bedlampje (IKEA) met stekkertrafo (naar 3 tot 4 volt, 500mA). In mijn schier oneindige wijsheid bedacht ik me dat ik nog ergens een (220V) snoerschakelaar van de bouwmarkt had liggen, die mooi in dat zwakstroomsnoer paste. Dat paste inderdaad prima. Behalve dat die LED lampjes sindsdien soms/regelmatig flikkeren. Bij deze spanning maak ik me niet veel zorgen over veiligheid en door een ram tegen die schakelaar gaat het lampje meestal stabiel branden, dus er zijn grotere problemen.
Maar goed. Met een schuur aan gereedschap en materiaal denk je toch dat dit oplosbaar behoort te zijn. Dus de volgende snoerschakelaar. En nog één (Wie bewaart, die heeft wat). En zelfs maar eens erg netjes eindhulsjes op de litze geperst (Joepie: Eindelijk weer eens nieuw soort gereedschap om mee te spelen), om eens te kijken of dat effect zou hebben.

Welnee: Gewoon doorgaan met flikkeren, dat onding. :)

De "ram tegen schakelaar" oplossing doet mij vermoeden dat het contact nét niet goed genoeg is voor deze lage spanningen. Danwel het maakcontact in de snoerschakelaar, danwel het contact in de kroonsteentjes/schroefconnectoren.
Ik vermoed dat ik dus op zoek ben naar een (snoer)schakelaar met extra lage weerstand, maar geen idee hoe je die kan vinden, omdat ik geen idee heb hoe zoiets heet.

(Of misschien ben ik op zoek naar een ander goed idee, dat sluit ik ook niet helemaal uit).
Ik herken het probleem. Hier een lamp met 5 spotjes van 3,5 Watt. Die zijn extreem gevoelig voor fluctuaties in het stroomnet. Maar jij geeft aan dat de lamp het voor de schakelaar wel goed deed (of viel het niet op?)

Ik lees dus even met je mee in welke richting de oplossing gezocht moet worden. Van die condensatortjes/ ant flikkerdingen werken ook maar tot op zekere hoogte is mijn ervaring.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:22
PaT schreef op maandag 2 november 2020 @ 21:01:
[...]

Ik herken het probleem. Hier een lamp met 5 spotjes van 3,5 Watt. Die zijn extreem gevoelig voor fluctuaties in het stroomnet. Maar jij geeft aan dat de lamp het voor de schakelaar wel goed deed (of viel het niet op?)

Ik lees dus even met je mee in welke richting de oplossing gezocht moet worden. Van die condensatortjes/ ant flikkerdingen werken ook maar tot op zekere hoogte is mijn ervaring.
Zonder schakelaar nooit iets van flikkeringen gemerkt, maar ik heb de schakelaar er dan ook vrijwel direct na aanschaf opgezet. :)

Ik vermoed dat de oorzaak in de schakelaar zit, omdat een welgemikte ram op de behuizing van die schakelaar er met enige regelmaat voor zorgt dat ik flikkeringvrij mijn boek uit kan lezen. Geen idee hoe ver je komt met de simpele logica "De fout zit waarschijnlijk tegen het ding waar je tegenaan mept voor een tijdelijke fix.".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Laatst online: 10-08 11:32

JT

VETAK y0

MJV schreef op maandag 2 november 2020 @ 18:30:
[...]

Een 8mm schroef krijg je niet ik een 10mm plug. Ik zou naar keilbouten kijken. Of grote pluggen en houtdraadbouten.

En bij die keilbouten zuiver boren, gat goed stofvrij maken. Maar kun je niet met balkendragers oid werken zodat de kracht beter wordt verdeeld?

Eauh, dat is grappig, was al wat gaan halen en kreeg 10mm pluggen bij 8mm houtschroefdraadbout :P Wat voor balkdragers had je in gedachte? Ik laat de balk parallel aan de schutting lopen, hierop komen 2 grote liggers aan de uiteinden op. De palen zijn 10cm in doorsnede en gewapend dus ik maak me daar geen zorgen over.
TheGhostInc schreef op maandag 2 november 2020 @ 18:56:
[...]

Kun je niet door de paal heen boren? Dan kun je gewoon een bout erdoor jassen.

Het probleem met pluggen is dat het de paal uit elkaar wil drukken. Hoe groter de gat/plug/schroef en gewicht hoe groter de kans dat de paal kapot gaat.
Er doorheen is niet zo mooi vind ik, nog los van of het lukt, is 10cm gewapend beton :) Daarom vraag ik mij ook af of dat de paal uit elkaar kan drukken?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Kleine statusupdate:

[Afbeelding]

Misschien is lijnolie een idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

onkl schreef op maandag 2 november 2020 @ 21:22:
[...]

Zonder schakelaar nooit iets van flikkeringen gemerkt, maar ik heb de schakelaar er dan ook vrijwel direct na aanschaf opgezet. :)

Ik vermoed dat de oorzaak in de schakelaar zit, omdat een welgemikte ram op de behuizing van die schakelaar er met enige regelmaat voor zorgt dat ik flikkeringvrij mijn boek uit kan lezen. Geen idee hoe ver je komt met de simpele logica "De fout zit waarschijnlijk tegen het ding waar je tegenaan mept voor een tijdelijke fix.".
Wat houd je tegen ff de schakelaar ertussen uit te halen ? c.q even binnen te zetten. is het flikkeren weg dan weet je tenminste waar de oorzaak kan zitten (elimineren)

Als het je niet boeit heb je er te weinig last van :)

Me schoonvader kwam zo erachter dat in de bijkeuken zijn wasmachine oftewel de steker in de stopcontact wel erg veel mieren aantrok .. had er nooit echt acht op geslagen was immers de bijkeuken.
hij vond het vervelend dat de wasmachine vaak ermee kapte ..

Totdat we het stopcontact openschroefden en zagen dat de mieren daar een huis hadden gebouwd .. en de vonken zorgde voor warmte en van tijd tot tijd zorgde de mieren voor kortsluiting .. heeft hem in korte tijd 3 wasmachines gekost en hoop ergernis.

ps de mieren zorgden ervoor dat het plastic gesmolten was en dus makkelijker kortsluiting en .. vervangen van het stopcontact en beetje siliconenkit op wat gaatjes en mieren poeder heeft nu 5 jaar later een hoop ergernis verholpen :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
MJV schreef op maandag 2 november 2020 @ 18:30:

Volgens de opgave zou je toch 6-8mm schroeven in een 10mm plug moeten kunnen gebruiken. Heb bij kleinere pluggen nooit gemerkt dat dit niet zou werken. Dat gezegd hebbende, ik krijg zelf ook geen 8mm schroef in een 10mm plug, dan gaat de plug gewoon meedraaien in de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur
  • Laatst online: 12-08 10:21

woutur

Klauwtjes uit!

Kleine statusupdate:

[Afbeelding]

Ik hou dit in de gaten. Ik heb zelf een Rambo olie gekocht (linkie) met de hoop dat het hout daar iets van zou verkleuren, maar het is écht transparant en het hout wordt er niet mooier van :(

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gomaster
  • Laatst online: 18:49
woutur schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 09:35:
[...]

Ik hou dit in de gaten. Ik heb zelf een Rambo olie gekocht (linkie) met de hoop dat het hout daar iets van zou verkleuren, maar het is écht transparant en het hout wordt er niet mooier van :(
Wat bedoel je met niet mooier? Ik ben juist op zoek naar lak / olie / beits welke helemaal transparant is. Gaat om een eikenhouten meubelpaneel welke ik als bureaublad wil gebruiken. Als de nerven / structuur hetzelfde blijven is dit juist wat ik zoek!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur
  • Laatst online: 12-08 10:21

woutur

Klauwtjes uit!

Het behandelde hout ziet er precies zo uit als het onbehandelde hout. Het glimt niet méér en krijgt ook geen diepere kleur. Het wordt dus zeker ook niet lelijker.

Edit:
Ach ja, fuck it. Het hout krijgt na een paar jaar ruwe behandeling als werkbank vanzelf wel wat andere kleurtjes ;)

[ Voor 27% gewijzigd door woutur op 03-11-2020 10:28 ]

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LogiZ5500
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:36
gomaster schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 09:52:
[...]

Wat bedoel je met niet mooier? Ik ben juist op zoek naar lak / olie / beits welke helemaal transparant is. Gaat om een eikenhouten meubelpaneel welke ik als bureaublad wil gebruiken. Als de nerven / structuur hetzelfde blijven is dit juist wat ik zoek!
Ik ben erg te spreken over de volgende:
https://www.plintenenprof...2kpu-natural-look-1l.html

Twee componenten, dus redelijk vlot door gaan met lakken.
Gebruik het op de eettafel (eiken), salontafel (teak) en tv meubel (teak).
Blijft nu al een paar jaar lang super mooi, is afneembaar, volledig transparant en glimt niet.
Hout is ook niet verkleurd na aanbrengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impry
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:41

Impry

Rallymedia.nl

Hier ook top ervaring met bovenstaande Skylt. Eettafel (sheesham hout) er mee behandeld en werkelijk geen verschil voor/na behandeling te zien.
Pas lag er, zonder dat ik het door had, zeker een uur een plas water op de tafel. Maar even theedoek er over en klaar!

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gomaster
  • Laatst online: 18:49
Dank allen voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Ik heb 2 vragen: 1. Wij hebben de volgende salontafel:
Afbeeldingslocatie: https://habufa-res.cloudinary.com/t_n/m/7bbc64a8b20353f6e0536618408b0c3c.png

Op zich zijn we er blij mee maar er kwamen heel snel vlekken op. Toen heb ik besloten de bladen te schuren en te oliën. Zo gezegd zo gedaan. Ik had nog wat 'transparante' olie staan dus heb ik die gebruikt. Nu is de kleur van het blad dus veel donkerder geworden. En alhoewel ik het resultaat geslaagd vind past het nu minder bij het interieur. Ik wil eigenlijk weer terug naar de lichte kleur die het houd had.
Nu is mijn vraag, is dat überhaupt mogelijk? Zo ja, hoe? Mijn idee is om de bladen opnieuw te schuren in de hoop dat de lichte kleur terug komt, maar ik vraag me af of dat gaat werken.

Hier wat foto's van hoe de kleur geworden is en welk spul ik gebruikt heb:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7oy0tB409qVjJl_wKq3C8X0p4Xg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/htzjlW5qo0IBhCwHVZzAeo43.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kLvT8oodE80jpF8n3GVHzuedeeU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jONXzdToIypFS4ikrcihON8J.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s6sjcHCShoyFWjji2D8Yr1DLYp0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/egTOe8wNxMMF2K2tvjho1Gl9.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p4lh-ow6XAfePVZmXbw3E5yqa3w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5kBS9Sxfk1D1d6uHQvvzsBYT.jpg?f=fotoalbum_tile

En dan mijn tweede vraag: wij hebben bij onze voordeur een 'luik' naar de kruipruimte. Dat luik bevat aan de onderkant een isolatielaag (piepschuim), op het luik ligt dan ook weer iets van isolatie en daarbovenop ligt een of andere droogloopmat van de action (dit is nog van de vorige bewoners). Nu willen we hier een nette deurmat/droogloopmat waarbij de bovenkant ongeveer op gelijke hoogte van de vloer komt. Nu is mijn vraag: is dit zelf te maken? En zo ja, hoe? Of is dit iets wat je beter kunt uitbesteden?

Als ik er zo naar kijk lijkt het me redelijk eenvoudig. Wat we nodig hebben is een wat dunnere isolatie laag die op het luik ligt en dan een mat op maat (laten) snijden en die er in leggen. Of zie ik dan iets over het hoofd?

Hier foto's van de situatie nu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Asb_eJxjYQovcZA6uHJ3GrdEb6w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3G3n7AaCqspHVc3jpXWrMQhy.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SXd6E600R3SEMs4-hJh0PBdVagk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iT84w6CGh89qbzpYI3exefIR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H5ruRMuxq4QBcub7-eBqGvYMVK4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TE5RgorPmcB7hAdPIISUOT0z.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UzfXZX8me1rCjon_4KteHiVQFW4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/diPM1iSrrxLYNv2xnJaWLpyz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/otlx43hu71SpYdquN-QwER90SJc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tltHyWTh51mqC03OvyBpe1O0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PHAHHMDE5yfzzsoVPTVDVQLLkBU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/blxKmHE7SdxDPQ33eokVwki2.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cq21P2o-CIOEimxC_STd4i5tIPU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HnUcDgIU50UhMrkodCHUemf6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1cZ-38SwUUH3k0Shgvlkfaby-Oo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FzGSHuvekKZ5m6uXyMfAXic8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r6QkXha1yMGy-KV-IEpFKwzZ7h8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hd77naJ4MoTmBAYH9wbycxm3.jpg?f=fotoalbum_tile

Uitleg bij de foto's:
Foto 1: je ziet hoe het er uit ziet met mat
Foto 2: zonder mat
Foto 3: je ziet dat zelfs het isolatiemateriaal nu wat uitsteekt. Volgens mij is die isolatie plaat ook gewoon krom/verrot.
Foto 4 & 5: dit is dus die isolatieplaat die op het luik ligt
Foto 6: het luik zonder isolatieplaat er op
Foto 7, 8 en 9: het luik waarmee de kruipruimte gesloten wordt met isolatie aan de onderkant.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:45

sphere

Debian abuser

@miicker kokosmat op maat snijden? Of van die grijze, past wellicht beter bij de tegels.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:09
Ik heb kleine gaatjes en oneffenheden in mijn net gestucte muur gevuld met Alabastine allesvuller. Volgens de stukadoor had ik dat met Renband moeten doen. Wat is slim? De vuller verwijderen en opnieuw doen met Renoband of gewoon beetje schuren en eroverheen latexen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
sphere schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 13:20:
@miicker kokosmat op maat snijden? Of van die grijze, past wellicht beter bij de tegels.
Ja daar dacht ik ook aan. Echter, dan zal er een minder dik stuk isolatieplaat o.i.d. op het luik moeten komen. Iemand enig idee wat dit voor plaat is en waar je zoiets haalt maar dan minder dik?

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
@miicker Misschien XPS isolatieplaat? is ook vochtbestendig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:39
Zo nieuwe box hangt, nog even buis rechts goed aansluiten, maar al met al viel mij niet tegen. Stekker omgezet van de oude box naar de nieuwe box.
Buis stuk afgezaagd, dat was vooral klote werk :p

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4aBPNLng7jSzjfsxSMmF_m0DGMQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vkVRF8d8MUoMN0MDHn02kcTN.jpg?f=fotoalbum_large

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jelke1992
  • Laatst online: 12-08 15:05
peligro2k schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 13:28:
Ik heb kleine gaatjes en oneffenheden in mijn net gestucte muur gevuld met Alabastine allesvuller. Volgens de stukadoor had ik dat met Renband moeten doen. Wat is slim? De vuller verwijderen en opnieuw doen met Renoband of gewoon beetje schuren en eroverheen latexen?
Licht opschuren tot het glad is en latexen. Lijkt mij geen probleem.
miicker schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 13:48:
[...]

Ja daar dacht ik ook aan. Echter, dan zal er een minder dik stuk isolatieplaat o.i.d. op het luik moeten komen. Iemand enig idee wat dit voor plaat is en waar je zoiets haalt maar dan minder dik?
Ziet eruit als XPS of PIR isolatieplaat.
Hoe dik moet het worden? Zal natuurlijk ook aan de mat liggen.
Zoals al gezegd is XPS beter bestand tegen vocht. Als wordt dit wel wat lastiger te vinden in diktes kleiner dan 2 centimeter. Ik zat zelf ook met dit probleem. Ik heb er 2 (van die groene) platen ondervloer onder gelegd, en daarna was het op het goede niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 19:48
miicker schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 12:26:
Ik heb 2 vragen: 1. Wij hebben de volgende salontafel:
[Afbeelding]

Op zich zijn we er blij mee maar er kwamen heel snel vlekken op. Toen heb ik besloten de bladen te schuren en te oliën. Zo gezegd zo gedaan. Ik had nog wat 'transparante' olie staan dus heb ik die gebruikt. Nu is de kleur van het blad dus veel donkerder geworden. En alhoewel ik het resultaat geslaagd vind past het nu minder bij het interieur. Ik wil eigenlijk weer terug naar de lichte kleur die het houd had.
Nu is mijn vraag, is dat überhaupt mogelijk? Zo ja, hoe? Mijn idee is om de bladen opnieuw te schuren in de hoop dat de lichte kleur terug komt, maar ik vraag me af of dat gaat werken.

Hier wat foto's van hoe de kleur geworden is en welk spul ik gebruikt heb:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Je zou het met een afbeits kunnen proberen. Of misschien heb je speciaal voor olie ook wel een middeltje. Daarna gewoon goed schuren en afwerken met Skylt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Martinusz schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 14:00:
Zo nieuwe box hangt, nog even buis rechts goed aansluiten, maar al met al viel mij niet tegen. Stekker omgezet van de oude box naar de nieuwe box.

[Afbeelding]
kijk of je dit vloeiender krijgt .. zo heb je wellicht ongewenste weerstand .. "slechte" lucht wil je uit huis krijgen ;)

gewoon advies maar hoeft niet natuurlijk

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 03-11-2020 14:50 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
vso schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 14:49:
[...]

kijk of je dit vloeiender krijgt .. zo heb je wellicht ongewenste weerstand .. "slechte" lucht wil je uit huis krijgen ;)

gewoon advies maar hoeft niet natuurlijk
Wat bedoel je precies? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CvP_tweakers
Martinusz schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 14:00:

[Afbeelding]
Zie ik het goed dat de flex buis in de lichtgrijze buis rechts naar beneden gaat?
In dat geval zou ik die lichtgrijze buis wat inkorten zodat de flexbuis vloeiender past. Of zelfs de flexbuis door PVC vervangen.
Tis maar een suggestie.

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Keus voor het kleurtje is gemaakt :). Ik vond een merk verf op lijnoliebasis (werkt echt lekker!) die verschillende oude kleuren aanboden, dus het is 'oud bruin' geworden. Je blijft de nerf zien en het is deklaag en afwerklaag in één.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3LE1AyFDKTCqgFOTdmWyDuAx--g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K4Ea4NnvZWrQqtWW5Li5wCyi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
CvP_tweakers schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 15:01:
[...]

Zie ik het goed dat de flex buis in de lichtgrijze buis rechts naar beneden gaat?
In dat geval zou ik die lichtgrijze buis wat inkorten zodat de flexbuis vloeiender past. Of zelfs de flexbuis door PVC vervangen.
Tis maar een suggestie.
Naar beneden gaat? Waar precies? :?
Er zit nu een flexbuis stukje van 10 cm tussen box en pijp rechts (gewoon recht op elkaar).
Ik heb nog een spirobuis sok liggen, die gat ik er wellicht tussen zetten, die schuift in de buis rechts, maar helaas niet in of over het gat van de box (zelfde maat). Daar dan klein stukje flex overheen, of gewoon aftapen, dat weet ik nog niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CvP_tweakers
Martinusz schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 15:06:
[...]

Naar beneden gaat? Waar precies? :?
Er zit nu een flexbuis stukje van 10 cm tussen box en pijp rechts (gewoon recht op elkaar).
Ik heb nog een spirobuis sok liggen, die gat ik er wellicht tussen zetten, die schuift in de buis rechts, maar helaas niet in of over het gat van de box (zelfde maat). Daar dan klein stukje flex overheen, of gewoon aftapen, dat weet ik nog niet :)
waar gaat die flexbuis bovenop dan naar toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
CvP_tweakers schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 15:10:
[...]

waar gaat die flexbuis bovenop dan naar toe?
dat is naar boven naar het dak -> schoorsteen buiten.
Links gaat naar Badkamer (eerste verdieping)
Rechts gaat naar keuken (begane grond)

[ Voor 16% gewijzigd door Martinusz op 03-11-2020 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CvP_tweakers
Martinusz schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 15:11:
[...]

dat is naar boven naar het dak -> schoorsteen buiten.
Links gaat naar Badkamer (eerste verdieping)
Rechts gaat naar keuken (begane grond)
ok. Ja, dan is het een uitdaging om dat strakker te krijgen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
CvP_tweakers schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 15:17:
[...]

ok. Ja, dan is het een uitdaging om dat strakker te krijgen....
Jep zit wat onhandig daar door die andere pijpen van de CV-ketel e.d. op de oude box ging die ook nog om die voorste donker grijze buis heen en dan terug naar de box.
Maar goed, hij maakt verder geen geluid of iets dergelijks en dit is de kortste weg naar de pijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

je flexibel maakt nog al wat bochten .. minder is beter

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
miicker schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 12:26:

En dan mijn tweede vraag: wij hebben bij onze voordeur een 'luik' naar de kruipruimte. Dat luik bevat aan de onderkant een isolatielaag (piepschuim), op het luik ligt dan ook weer iets van isolatie en daarbovenop ligt een of andere droogloopmat van de action (dit is nog van de vorige bewoners). Nu willen we hier een nette deurmat/droogloopmat waarbij de bovenkant ongeveer op gelijke hoogte van de vloer komt. Nu is mijn vraag: is dit zelf te maken? En zo ja, hoe? Of is dit iets wat je beter kunt uitbesteden?

Als ik er zo naar kijk lijkt het me redelijk eenvoudig. Wat we nodig hebben is een wat dunnere isolatie laag die op het luik ligt en dan een mat op maat (laten) snijden en die er in leggen. Of zie ik dan iets over het hoofd?

Uitleg bij de foto's:
Foto 1: je ziet hoe het er uit ziet met mat
Foto 2: zonder mat
Foto 3: je ziet dat zelfs het isolatiemateriaal nu wat uitsteekt. Volgens mij is die isolatie plaat ook gewoon krom/verrot.
Foto 4 & 5: dit is dus die isolatieplaat die op het luik ligt
Foto 6: het luik zonder isolatieplaat er op
Foto 7, 8 en 9: het luik waarmee de kruipruimte gesloten wordt met isolatie aan de onderkant.
Ik zit zelf ook met dit. Ik denk dat ik deze kokosmat ga halen: Zwart steekt mooi af bij onze grijze tegelvloer en ik kan hem op maat snijden. Daarnaast is hij in 17mm en 24mm te koop wat bij ons wel voldoende moet zijn.

https://floordirekt.nl/pr...tt?variant=32630299590759
Pagina: 1 ... 71 ... 461 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/