Infrarood panelen? Stuk efficiënter dan elektrisch verwarmen met een ouderwets kacheltje. ook instant warmte ongeveer.HTT-Thalan schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:32:
[...]
Ik ben gestopt met verven. Mijn werkstukken krijgen allemaal olie, beits, dat soort afwerking.
Binnenshuis gaat er nog wel wat gesaust worden maar daarvoor haal ik gewoon wat we hier in de bouwmarkt kunnen halen, op kleur gemengd.
- edit -
ik heb dit bericht ook op woodworking gepost, maar zou graag ook jullie ideeën horen.
Ondanks dat ik hout liever gebruik om te bouwen dan te stoken, hou ik toch veel over wat uiteindelijk onbruikbaar is. Vooral afgesneden randjes, blokjes, hoekjes, en van een palletproject dat ik ben begonnen zal ik ook veel van die 'blokken' overhouden die je in veel pallets terug ziet. Alle hout dat ik hier overweeg is uiteraard schoon - vrij van olie, verf of andere giftige stoffen.
Mijn werkplaats is 6 bij 11 meter qua oppervlakte, en heeft een zolder die momenteel nog 'open' is, dat wil zeggen, het plafond/de verdieping loopt maar door tot 2/3 van de werkplaats. Dit ga ik in de lente doortrekken zodat er twee aparte verdiepingen ontstaan. Dit heeft echter gevolgen voor het verwarmen, of liever gezegd, de wens daartoe.
De nok van het dak is makkelijk 6 meter hoog (puntdak). Ik heb dus best veel kubieke meters. Ik heb zo'n 2000w blaaskachteltje gekregen van iemand in een partij overschot goederen, maar dat is natuurlijk alsof je in de oceaan staat te pissen en maakt geen enkel verschil in deze ruimte. Ik moet dus een stevigere vorm van verwarming hebben. Ik merk daarbij op dat ik geen 'huiskamer' temperaturen nodig heb - als ik het boven de 15 graden kan houden is het allang 'prima' (je bent immers aan het werk).
Ik zie dus grofweg twee opties:
- een vorm van elektrisch verwarmen
- hout stoken
er is geen gasleiding aanwezig en de CV vanaf het huis doortrekken is geen optie - de werkplaats staat los van het woonhuis.
Het voordeel van elektrisch verwarmen:
Het is reuze eenvoudig. Aanzetten, uitzetten, klaar. Het vreet natuurlijk vreselijk veel stroom (krachtstroom is beschikbaar indien nodig) maar ik heb voor 8kw aan panelen op het dak. Ik zou die stroom echter liever terugverkopen aan greenchoice en daar mijn gas/water verbruik in het huis mee drukken/betalen voor nul op de meter. Het is ook veilig - geen uitstoot van stoffen en koolmonoxide enzo.
De hout verwarming... het heeft nadelen. Met alleen een kachel ben ik er niet:
https://www.woodburner.nl/werkplaatskachel-w5-op-hout.html
je moet ook een fatsoenlijke afvoer naar buiten hebben. Zoals ik het nu zie is alleen uitvoer langs de muur een optie, ik voel er weinig voor een schoorsteen helemaal door het dak te trekken hiervoor (al is dat wel mogelijk, ik kan gewoon tot het dak geraken, behalve isolatieplaten aan de binnenzijde is er geen afwerking). Zo'n schoorsteen moet ook hoog genoeg zijn om 'trek' te genereren en de rook uit de tuin van de buren te houden. Ook is het niet eenvoudig 'aan en uit' te zetten zoals bij verwarming. Het genereert wel flink meer straalhitte dan zo'n blaaskachel en bepaalde kachels kunnen met een relatief laag houtverbruik veel hitte afgeven weet ik uit ervaring.
En dan blijven de gewoonlijke risico's zoals hitte, vonken, koolmonoxide en dergelijke, daar ben ik me zeer bewust van. Maar de restanten die ik nu overhou gaan sowieso de brandstapel op, al is dat nu op een vuurput in de achtertuin, waar ik een zitplaatsje aan het bouwen ben (vandaar het pallet project, er komt daar een hut). Kan ik het beter efficiënter gebruiken dan ik nu doe, toch?
Grote pluspunt is natuurlijk de sfeer. Zo'n houtkachel is gewoon gaaf, en ik heb voldoende materiaal op om te stoken dus ik zal nooit zonder zitten.
Ik ben dus vooral op zoek naar advies, overwegingen, persoonlijke ervaringen. Wel/niet doen? Hoe hebben jullie dit aangepakt?
Hoe verhoud dat zich qua opwarmen van de ruimte en stroomverbruik?gekke-gerrit schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 12:31:
[...]
Infrarood panelen? Stuk efficiënter dan elektrisch verwarmen met een ouderwets kacheltje. ook instant warmte ongeveer.
De lucht wordt niet opgewarmd maar alleen de objecten. Stroomverbruik is relatief, ligt er natuurlijk aan hoeveel je gebruiktHTT-Thalan schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 12:32:
[...]
Hoe verhoud dat zich qua opwarmen van de ruimte en stroomverbruik?
https://www.infrarood-verwarming.nl/infrarood-panelen/
[ Voor 4% gewijzigd door gekke-gerrit op 13-10-2020 12:36 ]
Met een 2kWh moet je op zich een heel eind komen toch? Tijdens het aanleggen van onze vloerverwarming ergens in de winter hebben wij ons hele huis (160m2 / enkel glas) twee week lang op 15/16 graden kunnen houden met 1 zo'n kacheltje.HTT-Thalan schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:32:
[...]
Ik ben gestopt met verven. Mijn werkstukken krijgen allemaal olie, beits, dat soort afwerking.
Binnenshuis gaat er nog wel wat gesaust worden maar daarvoor haal ik gewoon wat we hier in de bouwmarkt kunnen halen, op kleur gemengd.
- edit -
ik heb dit bericht ook op woodworking gepost, maar zou graag ook jullie ideeën horen.
Ondanks dat ik hout liever gebruik om te bouwen dan te stoken, hou ik toch veel over wat uiteindelijk onbruikbaar is. Vooral afgesneden randjes, blokjes, hoekjes, en van een palletproject dat ik ben begonnen zal ik ook veel van die 'blokken' overhouden die je in veel pallets terug ziet. Alle hout dat ik hier overweeg is uiteraard schoon - vrij van olie, verf of andere giftige stoffen.
Mijn werkplaats is 6 bij 11 meter qua oppervlakte, en heeft een zolder die momenteel nog 'open' is, dat wil zeggen, het plafond/de verdieping loopt maar door tot 2/3 van de werkplaats. Dit ga ik in de lente doortrekken zodat er twee aparte verdiepingen ontstaan. Dit heeft echter gevolgen voor het verwarmen, of liever gezegd, de wens daartoe.
De nok van het dak is makkelijk 6 meter hoog (puntdak). Ik heb dus best veel kubieke meters. Ik heb zo'n 2000w blaaskachteltje gekregen van iemand in een partij overschot goederen, maar dat is natuurlijk alsof je in de oceaan staat te pissen en maakt geen enkel verschil in deze ruimte. Ik moet dus een stevigere vorm van verwarming hebben. Ik merk daarbij op dat ik geen 'huiskamer' temperaturen nodig heb - als ik het boven de 15 graden kan houden is het allang 'prima' (je bent immers aan het werk).
- hout stoken
er is geen gasleiding aanwezig en de CV vanaf het huis doortrekken is geen optie - de werkplaats staat los van het woonhuis.
Het is reuze eenvoudig. Aanzetten, uitzetten, klaar. Het vreet natuurlijk vreselijk veel stroom (krachtstroom is beschikbaar indien nodig) maar ik heb voor 8kw aan panelen op het dak. Ik zou die stroom echter liever terugverkopen aan greenchoice en daar mijn gas/water verbruik in het huis mee drukken/betalen voor nul op de meter. Het is ook veilig - geen uitstoot van stoffen en koolmonoxide enzo.
je moet ook een fatsoenlijke afvoer naar buiten hebben. Zoals ik het nu zie is alleen uitvoer langs de muur een optie, ik voel er weinig voor een schoorsteen helemaal door het dak te trekken hiervoor (al is dat wel mogelijk, ik kan gewoon tot het dak geraken, behalve isolatieplaten aan de binnenzijde is er geen afwerking). Zo'n schoorsteen moet ook hoog genoeg zijn om 'trek' te genereren en de rook uit de tuin van de buren te houden. Ook is het niet eenvoudig 'aan en uit' te zetten zoals bij verwarming. Het genereert wel flink meer straalhitte dan zo'n blaaskachel en bepaalde kachels kunnen met een relatief laag houtverbruik veel hitte afgeven weet ik uit ervaring.
En dan blijven de gewoonlijke risico's zoals hitte, vonken, koolmonoxide en dergelijke, daar ben ik me zeer bewust van. Maar de restanten die ik nu overhou gaan sowieso de brandstapel op, al is dat nu op een vuurput in de achtertuin, waar ik een zitplaatsje aan het bouwen ben (vandaar het pallet project, er komt daar een hut). Kan ik het beter efficiënter gebruiken dan ik nu doe, toch?
Grote pluspunt is natuurlijk de sfeer. Zo'n houtkachel is gewoon gaaf, en ik heb voldoende materiaal op om te stoken dus ik zal nooit zonder zitten.
Ik ben dus vooral op zoek naar advies, overwegingen, persoonlijke ervaringen. Wel/niet doen? Hoe hebben jullie dit aangepakt?
De hoogte nekt je waarschijnlijk het meest, met het doortrekken van het plafond moet je dat al grotendeels kunnen ondervangen, zeker als je nog 2cm PIR hier tegenaan plakt. Die PIR kan je gewoon onbedekt tegen de onderkant plakken, dat aluminiumfolie weerkaatst ook nog wat stralingswarmte.
Op de lange termijn zou ik wel gaan voor een houtkachel, de brandstof heb je namelijk toch al en is dus 'gratis'. Mijn ervaring met een open haard is wel dat de warmte vrij 'lokaal' is. Sta je niet in het 'zicht' van de kachel dan kan het nog steeds koud zijn. En idealiter met zuurstofaanvoer van buiten zodat je niet door alle kieren weer koude lucht naar binnen trekt met lelijke tocht tot gevolg.
Haha de vrouw heeft deze poten uitgezocht. Ik heb nooit gezien dat de poten 70cm hoog waren. Anders had ik het anders gedaan. Nu hoeft het blad niet 7cm omhoog. 3/4cm zodat het blad (4cm dik) op ong 77/78 uitkomt.Fraggert schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 09:22:
[...]
uuuhhmm..nou ga ik even zeiken hoor.![]()
maar als je zulks met zo'n mooi eikenblad in de woonkamer als pronkstuk neerzet, dan zorg je er toch even voor dat je de juiste maat poten regelt?
Had je niet gezien dat ze te laag waren?
Een stukje ophogen is tot daar aan toe maar hier moeten 7 cm dikke klossen onder![]()
Kun je die poten niet ruilen of retourneren? Of met een klein verlies op marktplaats zetten?
Als het echt geen optie is, dan gaan de poten retour maar de vrouw vindt ze super mooi.
Ik snap dat het niet ideaal is. Zal nog even nadenken hoe dit aan te pakken. In het uiterste geval gaan ze terug en moeten er andere poten onder. Thanks voor de tipAppie76 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:22:
[...]
[...]
Da's inderdaad niet bepaald ideaal. Ik denk dat er ca. 2 á 3 cm toegevoegd moet worden (blad is ook nog 4cm dik heh?).
@dokteronline Als e.e.a. niet geretourneerd kan worden, zou ik in dit geval een kader (rechthoek) van idealiter staal (laten) maken dat de boel ophoogt en de twee poten met elkaar verbindt, en daar dan het blad op monteren. Je kunt dan de poten aan het kader vastzetten met een paar stevige bout-moer verbindingen. Als alternatief zou je het in hout kunnen uitvoeren, dan kun je in ieder geval langere schroeven gebruiken dan wanneer je de poten direct op het blad vast zou zetten, maar ik denk dat je dan meer last zult hebben van zijdelingse krachten (heen en weer schudden vd tafel bij gebruik).
Mesjes komen tot de rand, dus je hebt alleen nog wat handwerk (verfkrabber bijvoorbeeld) in de hoekjes.alaintje schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 12:09:
[...]
Ik was net als @Flupke123 bezig aan een oude trap en er zat ook een ontiegelijk harde lijmlaag onder.
Deze kreeg ik met de hand weggeschaafd met de nodige happen natuurlijk.
Voor 300 is het eigenlijk een koopje (38 treden) als ik het terug reken per trede en tijd die je bespaart.
Met korrel 40 ging het er af, maar ik voel mij een idioot om alles wat vast zit tot fijnstof te schuren.
Hoe zit het met de kleinste radius in de hoek van dit apparaat?
Slopen geeft veel stof.
Stucen geeft pas veel stof.
Wacht maar tot ik de trap ga schaven met dit apparaat.
Kan een afzuiging hier uberhaupt wat in betekenen?
Ik zie dus dat amazon er deze week 10 gaat verkopen?
Even zonder schuine grappen over vrouwen en klussen: De persoon die het werkstuk bouwt moet ook alle keuzes maken wat betreft montagedelen. Natuurlijk, als jullie tafel is moet je haar input zeker serieus nemen, maar wel zelf het meetwerk doen en zorgen dat je de juiste onderdelen bestelt.dokteronline schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 12:42:
[...]
Haha de vrouw heeft deze poten uitgezocht. Ik heb nooit gezien dat de poten 70cm hoog waren. Anders had ik het anders gedaan. Nu hoeft het blad niet 7cm omhoog. 3/4cm zodat het blad (4cm dik) op ong 77/78 uitkomt.
Als het echt geen optie is, dan gaan de poten retour maar de vrouw vindt ze super mooi.
Toen mijn vrouw begon op te sommen hoe volgens haar een boekenkast eruit moet zien (voor onze woonkamer willen we al lang een wandvullende boekenkast) begon ik met zoiets in mijn hoofd:

Maar toen kwam haar feedback:
- ze wil geen donker hout, dat maakt de kamer te duister
- ze wil ook geen 'geleefd' hout of boomstamplakken, gewoon 'schone' nerf en rechte planken
- ze wil geen werkjes of ingewikkelde frontjes, dat vind ze lelijk en ouderwets
- het mag ook niet te diep de kamer in komen, maximaal 25 centimeter anders is het te 'aanwezig'
- oh, doe ook maar zonder achterwand, want ik wil de muur groen maken en die wil ik zien
- kan het eventueel ook zonder zijkanten? want anders is het zo'n massief geval
I shit you not. Dit is wat er uiteindelijk overbleef, naar aanleiding van een google image zoektocht waarin ze poogde aan te wijzen wat ze verwacht:

... maar dan wandvullend, en van echt hout.
Serieus, mensen hebben vaak geen idee wat ze nou eigenlijk vragen, en welk resultaat het antwoord gaat zijn. Ik was zeker niet van plan een gros gaten in de muur te gaan boren om zoveel planken op te hangen (het gaat om vreselijk veel boeken - de wand in kwestie is 2m60 bij 2m40 hoog) nog los van dat ik het lelijk vind. Een mooi meubelstuk kan de kamer ook zeker verbeteren

Van écht (douglas) hout in ons geval, en wel met een plint onderaan, en houten poten in plaats van metaal.
Met dunne planken die een lange ruimte overbruggen, zal ik oppassen met Douglas (of ander 'echt' snelgroeiend hout)HTT-Thalan schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 12:57:
[...]
Even zonder schuine grappen over vrouwen en klussen: De persoon die het werkstuk bouwt moet ook alle keuzes maken wat betreft montagedelen. Natuurlijk, als jullie tafel is moet je haar input zeker serieus nemen, maar wel zelf het meetwerk doen en zorgen dat je de juiste onderdelen bestelt.
Toen mijn vrouw begon op te sommen hoe volgens haar een boekenkast eruit moet zien (voor onze woonkamer willen we al lang een wandvullende boekenkast) begon ik met zoiets in mijn hoofd:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar toen kwam haar feedback:
- ze wil geen donker hout, dat maakt de kamer te duister
- ze wil ook geen 'geleefd' hout of boomstamplakken, gewoon 'schone' nerf en rechte planken
- ze wil geen werkjes of ingewikkelde frontjes, dat vind ze lelijk en ouderwets
- het mag ook niet te diep de kamer in komen, maximaal 25 centimeter anders is het te 'aanwezig'
- oh, doe ook maar zonder achterwand, want ik wil de muur groen maken en die wil ik zien
- kan het eventueel ook zonder zijkanten? want anders is het zo'n massief geval
I shit you not. Dit is wat er uiteindelijk overbleef, naar aanleiding van een google image zoektocht waarin ze poogde aan te wijzen wat ze verwacht:
[Afbeelding]
... maar dan wandvullend, en van echt hout.
Serieus, mensen hebben vaak geen idee wat ze nou eigenlijk vragen, en welk resultaat het antwoord gaat zijn. Ik was zeker niet van plan een gros gaten in de muur te gaan boren om zoveel planken op te hangen (het gaat om vreselijk veel boeken - de wand in kwestie is 2m60 bij 2m40 hoog) nog los van dat ik het lelijk vind. Een mooi meubelstuk kan de kamer ook zeker verbeteren. We hebben een compromis gesloten op een dergelijk idee:
[Afbeelding]
Van écht (douglas) hout in ons geval, en wel met een plint onderaan, en houten poten in plaats van metaal.
Tenzij je kwartiers gezaagd hout van goede kwaliteit kan vinden, zal een zachter hout, zeker op zo'n dikte/overbrugging gaan werken en buigen. Je kan voor de stevigheid beter multiplex gebruiken, of MDF.
Alternatief kan je ook een mooi hardhout gebruiken. Ook dat zal werken, maar alsnog een stuk beter dan douglas voor een degelijk project.
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Iemand dé tip voor 2 mooie rustieke eiken vensterbanken van 220x58? Zijn tig websites die het aanbieden dus misschien heeft iemand van jullie ooit ergens wat besteld met goede ervaring.
Ik ga vanmiddag ook langs de houthandel, misschien dat die iets moois hebben staan!
Ik ga vanmiddag ook langs de houthandel, misschien dat die iets moois hebben staan!
Als je toch naar de houthandel gaat, gewoon een mooi plankje uitzoeken. Deze even vlakken en op maat zagen. Uurtje schuren. In de olie. Leuk projectje voor een zaterdag?LichtBruisend schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:07:
Iemand dé tip voor 2 mooie rustieke eiken vensterbanken van 220x58? Zijn tig websites die het aanbieden dus misschien heeft iemand van jullie ooit ergens wat besteld met goede ervaring.
[ Voor 5% gewijzigd door dragonhaertt op 13-10-2020 13:14 ]
Trapezium vorm eiken balk op de kop eronder, dat lijkt mij het meest nette zonder dat het er direct helemaal gebeund uit ziet?dokteronline schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 12:48:
[...]
Ik snap dat het niet ideaal is. Zal nog even nadenken hoe dit aan te pakken. In het uiterste geval gaan ze terug en moeten er andere poten onder. Thanks voor de tip
Dus alle zijkanten van de opvulbalk onder verstek gezaagd
Vanwege de structuur en de wens voor niet boren kom je toch uit op iets vullends zoals kit.Zaratrass schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:09:
Ik heb wat advies nodig.
Mijn vriendin heeft een aantal foto's op hexagon laten afdrukken. Dit materiaal is van een soort plastic/pvc.
Nu hebben we daar powerstrips bijgekregen, echter blijven deze niet plakken op onze muur. We hebben een ruwe/korrelige muur. Uiteraard voor het plakken hebben de boel ontvet.
In de schuur had ik nog van Tesa dubbelzijdig tape liggen, maar deze zijn ook niet bestand. Na een paar minuutjes goed aandrukken vallen ook deze van de muur.
Nou zou ik een goeie oplossing waarbij ik geen schroeven of een plaksel dat resten achter laat hoef te gebruiken.
Hebben jullie tips?
Om een idee te geven wat voor muur ik heb .[Afbeelding]
Waarom heb je er zoveel scharnieren in gezet? 3-4 had ik gesnapt, maar 10 in die hoge deurbleekie schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:58:
[...]
Aangezien ik in thuisquarantaine moest hier inderdaad maar gewoon mee begonnen aangezien ik nu toch de tijd had.
Heb je ook aan ventilatie voor je diepvries gedacht? Die pompt effectief warmte naar buiten de diepvries maar met de deur dicht kan die warmte nergens naar toe.
Allemaal waar, maar mijn planken zijn 25mm dik en zullen maximaal ~70 centimeter overbruggen. Douglas was niet mijn eerste keuze - ik wilde eikenhout. Ik had een leverancier gevonden die prachtige frans eiken planken aanbod met looizuurplekken erin, af en toe een schuin bastrandje, echt geweldig. 2m80 lang, 28mm dik en 28 centimeter breed voor 25 euro per plank.dragonhaertt schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:02:
[...]
Met dunne planken die een lange ruimte overbruggen, zal ik oppassen met Douglas (of ander 'echt' snelgroeiend hout)
Tenzij je kwartiers gezaagd hout van goede kwaliteit kan vinden, zal een zachter hout, zeker op zo'n dikte/overbrugging gaan werken en buigen. Je kan voor de stevigheid beter multiplex gebruiken, of MDF.
Alternatief kan je ook een mooi hardhout gebruiken. Ook dat zal werken, maar alsnog een stuk beter dan douglas voor een degelijk project.
Wat is er gebeurd? Ze wist niet dat eikenhout er zo uitzag en vond het niet mooi
Goed dat je dat vooraf duidelijk had in plaats van achterafHTT-Thalan schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 12:57:
[...]
Serieus, mensen hebben vaak geen idee wat ze nou eigenlijk vragen, en welk resultaat het antwoord gaat zijn.
<offtopic> Ik moest ook meteen aan deze cartoon denken:

</offtopic>
Ik ben hier geweest voor eiken traptreden, en erg goeie ervaring mee:LichtBruisend schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:07:
https://www.hethouthuys.n...hout-constructie/planken/
Omdat ik niet wist hoeveel ik er nodig had, en ik 20 scharnieren had besteld. Dus dan liever teveel dan te weinig.masaman schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:21:
[...]
Waarom heb je er zoveel scharnieren in gezet? 3-4 had ik gesnapt, maar 10 in die hoge deur![]()
Heb je ook aan ventilatie voor je diepvries gedacht? Die pompt effectief warmte naar buiten de diepvries maar met de deur dicht kan die warmte nergens naar toe.
Er zit geen ventilatie in, maar er zitten een hoop kieren in het totaal, zou dat niet genoeg zijn? Er is boven de vriezer 12cm, naast 30 cm en achter 25cm ruimte. Dit vind ik in de handleiding:
Onderbouw
Nadat de afdekplaat eraf is gehaald kan het apparaat onder een doorlopend werkblad worden ingebouwd.
Afb. 1
Afdekplaat eraf halen
- Schroeven aan de achterkant van de afdekplaat eruit draaien.
- Afdekplaat iets optillen en naar voren eraf halen.
Uw koelapparaat heeft lucht nodig
Voor de onderbouw is een doorsnede van de ventilatieopening van
minimaal 160 cm 2 noodzakelijk. Koop in de bouwmarkt of in de vakhandel een ventilatierooster met een uitsparing van ca. 500 x 60 mm.
- Uitsparing voor het ventilatierooster centrisch tot het apparaat op het werkblad aftekenen.
- max. afstand tot de wand 83 mm
- breedte B" van de wandafsluitlijst in
acht nemen!
- Uitsnede uitzagen. Onderkant ca. 4 mm afschuinen.
- Ontluchtingsrooster erin zetten en bevestigen.
Attentie
U hebt geen ventilatierooster nodig als de afstand tussen werkblad en apparaat meer dan 5 cm is.
Ik kan vanuit de kast niet bij een ventilatie kanaal o.i.d. komen. Dus als het wel nodig is kan ik hooguit wat roosters in de zijkant maken. (Of de vriezer in de schuur zetten)
Mooi eigenlijk. Als je in de bouwmarkt kijkt hoeveel een MDF vensterbank kost met plastic fineerlaagje en dan kijkt naar een eiken plank.. Beide moet je op maat zagen, maar de eiken plank is zelfs net iets goedkoper._ferry_ schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 14:05:
[...]
Ik ben hier geweest voor eiken traptreden, en erg goeie ervaring mee:
https://www.hethouthuys.n...hout-constructie/planken/
Ik heb niet zoveel opbouw ruimte beschikbaar(hooguit 15~20mm) maar wil er ook een dunne plank gaan leggen met een randje aan de voorkant. Veel mooier dan dat MDF én duurzamer.
[ Voor 15% gewijzigd door LED-Maniak op 13-10-2020 14:24 ]
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
De Werkbank is nog niet af omdat ik moet bepalen wat de afmetingen van de torsiebox moeten worden maar wel al in gebruik genomen.
Heerlijk om een werkbank te hebben zonder eerst alle zooi aan de kant te moeten gooien.
Er was iets gebroken in het handvat van mijn afkortzaag waardoor de ontgrendeling niet meer werkte, ik moest dus handmatig de kap iets weghalen alvorens te kunnen zagen.
Dit was dus gevaarlijk en leverde al een zoektocht op naar een nieuwe machine maar het onderdeeltje kost €2,35 ex verzenden bij Kruis
Dat gaan we dus zelf maar even repareren
Heerlijk om een werkbank te hebben zonder eerst alle zooi aan de kant te moeten gooien.
Er was iets gebroken in het handvat van mijn afkortzaag waardoor de ontgrendeling niet meer werkte, ik moest dus handmatig de kap iets weghalen alvorens te kunnen zagen.
Dit was dus gevaarlijk en leverde al een zoektocht op naar een nieuwe machine maar het onderdeeltje kost €2,35 ex verzenden bij Kruis
Dat gaan we dus zelf maar even repareren
:strip_exif()/f/image/9MM72XehK1fRaWrWkFB3UpP0.jpg?f=fotoalbum_large)
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Ergens een oude speksteenkachel o.i.d. op de kop tikken? Veel massa waardoor hij lang warm blijft en dan ergens vrijstaand in een hoek of langs een muur? Als de warmte bovenin blijft hangen gewoon een paar discowappers (economizers/plafondventilator) ophangen.HTT-Thalan schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:32:
[...]
- edit -
- hout stoken
Wel de kinders leren dat die dingen heet worden en aanraken auw betekend. Met wat vernuft kun je ook je zaagsel opstoken.
Awesome
Raym09 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 14:39:
[...]
Ergens een oude speksteenkachel o.i.d. op de kop tikken? Veel massa waardoor hij lang warm blijft en dan ergens vrijstaand in een hoek of langs een muur? Als de warmte bovenin blijft hangen gewoon een paar discowappers (economizers/plafondventilator) ophangen.
Wel de kinders leren dat die dingen heet worden en aanraken auw betekend. Met wat vernuft kun je ook je zaagsel opstoken.

Nope gewoon in een doosje mikken en met doosje en al in de haard.HTT-Thalan schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 14:42:
[...]
comprimeren tot blokken. Geen idee hoeveel ton je daarop moet zetten voordat dat lukt, trouwens.
Awesome
Mocht ik iets voor je kunnen betekenen, ik heb hier eikenhout om te vullen, of stalen poten als nieuwe poten met de juiste hoogte.dokteronline schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 12:48:
[...]
Ik snap dat het niet ideaal is. Zal nog even nadenken hoe dit aan te pakken. In het uiterste geval gaan ze terug en moeten er andere poten onder. Thanks voor de tip
Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl
https://www.opmaatzagen.nl/blog/?end_product=6354HTT-Thalan schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:24:
[...]
Allemaal waar, maar mijn planken zijn 25mm dik en zullen maximaal ~70 centimeter overbruggen. Douglas was niet mijn eerste keuze - ik wilde eikenhout. Ik had een leverancier gevonden die prachtige frans eiken planken aanbod met looizuurplekken erin, af en toe een schuin bastrandje, echt geweldig. 2m80 lang, 28mm dik en 28 centimeter breed voor 25 euro per plank.
Wat is er gebeurd? Ze wist niet dat eikenhout er zo uitzag en vond het niet mooi. En hij had niet genoeg liggen om een 'cherrypicking selection' te maken helaas (vond hij prima, maar dan kon hij er 6 aanbieden waar ik er 14 nodig heb).
Een speksteenkachel is inderdaad mooi als je ook warmte van je hout wilt. Een open haard levert alleen stralingswarmte, de warmte in de lucht gaat min of meer direct je schoorsteen uit. Een speksteenkachel heeft een paar luchtkanalen om de warmte in de lucht over te kunnen nemen in de speksteen. En dat houdt naderhand nog urenlang z'n warmte vast. Een open haard moet je echt puur voor de sfeer zien.Raym09 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 14:39:
Ergens een oude speksteenkachel o.i.d. op de kop tikken? Veel massa waardoor hij lang warm blijft en dan ergens vrijstaand in een hoek of langs een muur? Als de warmte bovenin blijft hangen gewoon een paar discowappers (economizers/plafondventilator) ophangen.
Mooi als je toch behoorlijk wat hout hebt. M'n ouders stoken er wel behoorlijk wat door in de winter, qua hout. Hier en daar wat afvalhout ga je geen weken mee kunnen stoken (iedere dag een uur of twee, is voor speksteen genoeg om een halve dag de boel lekker warm te houden, tenminste zo'n forse zoals m'n ouders hebben).
Ik zou onderin en bovenin de deur een (wit) rooster zetten. Niet mooi maar wel nodig. Anders blijft de diepvries zijn eigen warmte (de motor wekt warmte op) rondpompen in die kast. Die zal alleen maar warmer worden. Met een rooster onderin en bovenin zorg je voor de nodige (passieve) ventilatie.bleekie schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 14:13:
[...]
Uw koelapparaat heeft lucht nodig
Voor de onderbouw is een doorsnede van de ventilatie-opening van minimaal 160 cm 2 noodzakelijk. Koop in de bouwmarkt of in de vakhandel een ventilatierooster met een uitsparing van ca. 500 x 60 mm.
Een openhaard is niet meer van deze tijd en zou verboden moeten worden. Lage verbrandingstemperatuur, veel rook, roet en stank. Dat kan niet meer!henkie196 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 15:15:
[...]
Een speksteenkachel is inderdaad mooi als je ook warmte van je hout wilt. Een open haard levert alleen stralingswarmte, de warmte in de lucht gaat min of meer direct je schoorsteen uit. Een speksteenkachel heeft een paar luchtkanalen om de warmte in de lucht over te kunnen nemen in de speksteen. En dat houdt naderhand nog urenlang z'n warmte vast. Een open haard moet je echt puur voor de sfeer zien.
Mooi als je toch behoorlijk wat hout hebt. M'n ouders stoken er wel behoorlijk wat door in de winter, qua hout. Hier en daar wat afvalhout ga je geen weken mee kunnen stoken (iedere dag een uur of twee, is voor speksteen genoeg om een halve dag de boel lekker warm te houden, tenminste zo'n forse zoals m'n ouders hebben).
Neem dan een houtkachel met glazen deur en het liefst een keramische verbrandingsruimte. Geeft een behoorlijk gecontroleerde verbranding.
Scheelt je een hoop hout, geeft daarvoor veel warmte en voorkomt rook roet en stank.
(dit zou eigenlijk in De Duurzame Kroeg Deel 3 thuishoren. Maarja, henkie196 begint over een open haard
Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50
Rooster bovenin zal weinig toevoegen aangezien de planken goed lijken aan te sluiten.masaman schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 15:34:
[...]
Ik zou onderin en bovenin de deur een (wit) rooster zetten. Niet mooi maar wel nodig. Anders blijft de diepvries zijn eigen warmte (de motor wekt warmte op) rondpompen in die kast. Die zal alleen maar warmer worden. Met een rooster onderin en bovenin zorg je voor de nodige (passieve) ventilatie.
Zal dus net onder de onderste plank moeten voor het effect.
Of alle planken aan de achterzijde iets vrij van de muur leggen.
bleekie schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:58:
[...]
Aangezien ik in thuisquarantaine moest hier inderdaad maar gewoon mee begonnen aangezien ik nu toch de tijd had. Het eerste idee was om de planken links lang te houden. Maar toen de deuren er in zaten besefte ik me dat er ook een vriezer in moest dus dat ik het toch beter in 2 gedeeltes kon indelen:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bij de rechterdeur had ik pas door dat hij de draai niet kon maken toen hij hing (doordat het schuin loopt natuurlijk, dom), dus maar een stukje uit de balk gehaald. De stijl in het midden is gaandeweg een soort van muurtje geworden er stonden al balken als steun voor de planken, en rechts wilden we ook nog dingen ophangen, dus er maar osb op gedaan en ‘afgewerkt’ met 3mm wit gelakte kast achterwand.
Al met al niet ontevreden over een eerste eigen projectje. Nu nog een beetje verven en dan is die klaar.
Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50
Je hebt gelijk, het rooster zal aan de bovenkant en onderkant van de koelkast moeten komen omdat de lucht niet goed verder kan stijgen. Aan de achterkant de planken vrij leggen is niet praktisch. Dan valt er "van alles" naar beneden als je kast voller wordt.CvP_tweakers schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 15:51:
[...]
Rooster bovenin zal weinig toevoegen aangezien de planken goed lijken aan te sluiten.
Zal dus net onder de onderste plank moeten voor het effect.
Of alle planken aan de achterzijde iets vrij van de muur leggen.
[...]
readytoflow schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 23:37:
Weet iemand hoe je kan weten/berekenen wat de draagkracht is van een bepaalde constructie?
We hebben een stapelbed in ons chalet. Door vorige eigenaar zelf gemaakt. Werkt prima. Ik ben nu beetje aan het schilderen en wil de meubelpanelen van dat stapelbed vervangen door wat moderners.
Maar wat is het max gewicht dat deze constructie zou kunnen dragen?
Houtskeletbouw chalet
Bed zit geklemd tussen drie muren.
3 balkjes aan de muren geschroefd (in het hout achter de wand)
Voorkant is een balkje tussen de 2 uiteindes.
Meubelplaat aan de voorkant Zit vast met 2 hoekprofielen.
Erop ligt een gewone bedbodem en een matras.
Afmetingen:190x80
Geen idee wat max draag gewicht is? Een gewoon houten stapelbed kan meestal 100-150kg aan?[Afbeelding]
Ja, zat ik ook aan te denken. Wel een gedoe ivm het bed eronder. vandaar mijn vraag.Fraggert schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 09:26:
[...]
ik niet in elk geval![]()
maar is het een optie om in de hoeken gewoon balkjes ter ondersteuning te schroeven, dus die op de vloer rusten onder de horizontale latten?
Dan gaat dat bij normaal gebruik niks aan stuk hoor
Hoopte dat er een soort van berekening was waardoor je weet wat een veilige limiet is qua aantal KG's.
Thanks! mocht het nodig zijn. Stuur ik je een pb!Sjoerdfoto schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 15:03:
[...]
Mocht ik iets voor je kunnen betekenen, ik heb hier eikenhout om te vullen, of stalen poten als nieuwe poten met de juiste hoogte.
Ik weet niet hoe hard de eis “zonder schroeven” is en waarom niet. Maar misschien is een schilderijrails een mogelijkheid. Moet je wel vlak onder het plafond boren, maar je het geen gaten wanneer je een schilderij 30cm wil opschuiven.Zaratrass schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:09:
Ik heb wat advies nodig.
Mijn vriendin heeft een aantal foto's op hexagon laten afdrukken. Dit materiaal is van een soort plastic/pvc.
Nu hebben we daar powerstrips bijgekregen, echter blijven deze niet plakken op onze muur. We hebben een ruwe/korrelige muur. Uiteraard voor het plakken hebben de boel ontvet.
In de schuur had ik nog van Tesa dubbelzijdig tape liggen, maar deze zijn ook niet bestand. Na een paar minuutjes goed aandrukken vallen ook deze van de muur.
Nou zou ik een goeie oplossing waarbij ik geen schroeven of een plaksel dat resten achter laat hoef te gebruiken.
Hebben jullie tips?
Om een idee te geven wat voor muur ik heb .[Afbeelding]
Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat
Ik heb niet zoveel behoefte aan allemaal kleine gaatjes in de muur. Helemaal niet als de foto's uitgebreid gaan worden naar 20-30+ sriksy.ydderf schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 21:17:
[...]
Ik weet niet hoe hard de eis “zonder schroeven” is en waarom niet. Maar misschien is een schilderijrails een mogelijkheid. Moet je wel vlak onder het plafond boren, maar je het geen gaten wanneer je een schilderij 30cm wil opschuiven.
Ik heb een schilderij rails erboven hangen. Echter ben ik nog niet een geschikt ophangsysteem tegen gekomen hiervoor.
Hier komt een flinke vraag 
We hebben recentelijk een jaren 30 huis gekocht. Op de 1e verdieping waren alle oude paneeldeuren betimmert met een groot paneel, toen we dat er achter vandaan haalden bleef er een prachtig mooie (te restaureren deur over). Op 1 deur na, blijkbaar heeft de vorige bewoner besloten die deur te vervangen voor een nieuwe deur. Dat is in de jaren 70 gebeurt (denk MDF?) Dat ziet er natuurlijk niet uit.
Het betreft een deur met 3 houten panelen (zie plaatje hieronder) die een eenvoudig bol sierlijstje hebben. We hebben al bij oudedeur.nl gekeken, maar geen perfecte match gevonden.
Nou zou ik (uit MDF of hout) de deur na kunnen maken met de juiste freesjes. Ook zou ik voor de shortcut kunnen gaan door een mdf paneel van 1/3 van de dike van de originele deur te pakken, dat beplakken met even dikke stroken MDF aan de randen, en een sierlijstje kunnen kopen en dat tegen de naden plakken.
Maar bovenstaande zette me aan het denken: Waarom zou ik uit de bestaande deur eigenlijk niet gewoon de panelen en lijsten volledig kunnen frezen? Ik zou dan eerst de sierlatjes uitfrezen (B op de foto) en vervolgens het hele paneel vlak weg moeten frezen (A op de foto). Daar heb ik natuurlijk een freestafel voor nodig, maar dat is een investering die ik wel bereid zou zijn te maken. Ik zou hem zelfs langs een CNC boer kunnen brengen.. Dat voorkomt ook de noodzaak voor het passend maken en het plaatsen van nieuwe scharnieren/slot.
Iets zegt me dat ik iets over het hoofd zie, alle tutorials die ik op Youtube tegenkom gaan over het from-scratch maken van een paneeldeur met MDF, ik zie alleen niemand die zo'n heel paneel wegfreesd.
We hebben recentelijk een jaren 30 huis gekocht. Op de 1e verdieping waren alle oude paneeldeuren betimmert met een groot paneel, toen we dat er achter vandaan haalden bleef er een prachtig mooie (te restaureren deur over). Op 1 deur na, blijkbaar heeft de vorige bewoner besloten die deur te vervangen voor een nieuwe deur. Dat is in de jaren 70 gebeurt (denk MDF?) Dat ziet er natuurlijk niet uit.
Het betreft een deur met 3 houten panelen (zie plaatje hieronder) die een eenvoudig bol sierlijstje hebben. We hebben al bij oudedeur.nl gekeken, maar geen perfecte match gevonden.
Nou zou ik (uit MDF of hout) de deur na kunnen maken met de juiste freesjes. Ook zou ik voor de shortcut kunnen gaan door een mdf paneel van 1/3 van de dike van de originele deur te pakken, dat beplakken met even dikke stroken MDF aan de randen, en een sierlijstje kunnen kopen en dat tegen de naden plakken.
Maar bovenstaande zette me aan het denken: Waarom zou ik uit de bestaande deur eigenlijk niet gewoon de panelen en lijsten volledig kunnen frezen? Ik zou dan eerst de sierlatjes uitfrezen (B op de foto) en vervolgens het hele paneel vlak weg moeten frezen (A op de foto). Daar heb ik natuurlijk een freestafel voor nodig, maar dat is een investering die ik wel bereid zou zijn te maken. Ik zou hem zelfs langs een CNC boer kunnen brengen.. Dat voorkomt ook de noodzaak voor het passend maken en het plaatsen van nieuwe scharnieren/slot.
Iets zegt me dat ik iets over het hoofd zie, alle tutorials die ik op Youtube tegenkom gaan over het from-scratch maken van een paneeldeur met MDF, ik zie alleen niemand die zo'n heel paneel wegfreesd.
:fill(white):strip_exif()/f/image/QSASiMqtERIpDKY2LfhymmQz.png?f=user_large)
V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE
ligt er wel aan wat voor hout je verwerkt. Kachels kunnen voor fijnstof en rookoverlast zorgen als je niet goed stookt. Om schoon te stoken moet je hout hebben zonder hars, en dat op een hele hoge temperatuur stoken in een moderne hoog rendementskachel. Eiken, beuken en berken en prunus (fruitbomen) -hout werken goed. Mits onbehandeld (dus geen verf of lijm).Raym09 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 14:39:
Met wat vernuft kun je ook je zaagsel opstoken.
Maar dan moet je dus geen zaagsel hebben van MDF of spaanplaat (want lijm) of vuren (want hars).
Dat zal de (af)schuifsterkte zijn van alle diameters van de gebruikte schroeven om het geheel aan de houten muren vast te zetten, dat moet hoger zijn dan het totale gewicht. (Net als dat de draagkracht van de muren hoger moet zijn)readytoflow schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 17:10:
Hoopte dat er een soort van berekening was waardoor je weet wat een veilige limiet is qua aantal KG's.
Door de kracht op de schroeven zullen ze "breken" op het punt balk/muur bij een stabiel frame ipv uit de muur gerukt worden, ze kunnen immers niet bewegen want ze zitten vastgedraaid in/door de balkjes. Als er één breekt, en je zit op een kritisch gewicht, kan dat een kettingreactie veroorzaken omdat steeds één schroef extra breekt totdat je op de grond ligt.
De afschuifsterkte van staalsoorten vind je hier. bijvoorbeeld een beetje.
Een 5 mm spaanplaatschroef heeft een kern die minder is dan 5, het oppervlak zal dus eerder richting 3,5 mm diameter gaan dan 4,5 mm diameter. Ga uit van bv 3,5 mm dan is het diametraal oppervlak "π x straal in het kwadraat" = π x 1,75² = ca. 9,6 mm² = 9,6/100 cm² = 0,096 cm²
Bij een schuifsterkte van 5kN/cm² (wisselbelasting FE50 C35) heeft een schroef dan 0,096 x 5 = 0,48 kN nodig om af te schuiven.
1 kN/cm² is ca. 100 kg/cm² dus een schroef kan tot 48 kg belast worden voor hij breekt/afschuift.
Uitgaande van dat de balken niet kunnen torderen en zo de schroeven uit de muur trekken, dwz dat je frame stabiel is.
Wisselbelasting is dat je ook andere bezigheden hebt in bed dan slapen.
Zelf even checken wat voor schroeven gebruikt zijn natuurlijk.
In theorie kun je dus op twee schroeven die uit de muur steken staan als je 96 kg weegt als die schroeven niet zouden buigen, insnoeren op het buigpunt en afbreken.
Het totale gewicht is dat van de hele constructie + de bedgenoten.
[ Voor 5% gewijzigd door Teijgetje op 13-10-2020 22:25 ]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Mijn deuren leken enorm op de skantrae sks 232Solomon schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 22:12:
[Afbeelding]
Misschien heb je ook geluk bij skantrae.
De sks 1232 lijken op de plaatjes indentiek maar missen de kraalrand rond de panelen.
Jij verwacht dat de deur door en door MDF of iets is, dan zou je het kunnen frezen.. maar of dat fraai te schilderen is is 1, en daarna totaal niet sterk meer, de kern vanmdf is iets anders als de hardere buitenschil...Solomon schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 22:12:
[Afbeelding]
Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl
Bij een paneeldeur worden eerst de randjes gefreesd, daarna wordt de deur in elkaar gezet want je kunt niet tot in de hoeken frezen. Dus je houdt altijd een rondje in de hoek als je het ineens uit 1 stuk probeert te doen, daar krijg je geen strakke 90 graden.Solomon schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 22:12:
Dit is toch een hele standaard deur? Is de makkelijkste optie niet gewoon wat beter zoeken?Solomon schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 22:12:
[Afbeelding]
Paar minuten zoeken: misschien zit er wat tussen? https://www.leenvanvelzen...ude-deuren-100-10-100332/
https://oudepaneeldeur.nl/
https://www.destijdsch.nl/shop/oude-deuren
Ik zal beginnen met de temperatuur in de gaten te houden, even kijken hoe warm het echt wordt. Tot nu toe heb ik het nog niet boven de 23 zien komen direct achter de vriezer (2 graden boven huis temperatuur). Dat lijkt me geen probleem.masaman schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 16:39:
[...]
Je hebt gelijk, het rooster zal aan de bovenkant en onderkant van de koelkast moeten komen omdat de lucht niet goed verder kan stijgen. Aan de achterkant de planken vrij leggen is niet praktisch. Dan valt er "van alles" naar beneden als je kast voller wordt.
In een scouting accommodatie hebben we een paar IP camera's hangen ter beveiliging. die worden gevoed door een nabijgelegen stopcontact. echter is het nu vrij eenvoudig om de stekker uit het stopcontact te halen.
ik ben op zoek naar een voordelige, maar nette manier om dit onmogelijk(er) te maken. verder dan een grote opbouwdoos waar het stopcontact in geplaatst wordt kom ik zo snel niet. Maar welke (maat)?
iemand nog betere suggesties?
(ik wil niet de stekker eraf knippen en gaan lassen).
ik ben op zoek naar een voordelige, maar nette manier om dit onmogelijk(er) te maken. verder dan een grote opbouwdoos waar het stopcontact in geplaatst wordt kom ik zo snel niet. Maar welke (maat)?
Onmogelijk maken als je bij de camera kunt is niet te doen. Ze kunnen altijd iets over de camera hangen, stekker uit de camera trekken of iets anders creatiefs.
Volgens mij is de truuk om camera's elkaar te laten filmen. Dan zie je altijd op de ene camera wie er aan de andere camera heeft gezeten en vice versa. Als dit nodig is in een scouting accomodatie dan denk ik dat een goed gesprek en huisregels ook nodig zijn.
Volgens mij is de truuk om camera's elkaar te laten filmen. Dan zie je altijd op de ene camera wie er aan de andere camera heeft gezeten en vice versa. Als dit nodig is in een scouting accomodatie dan denk ik dat een goed gesprek en huisregels ook nodig zijn.
Compleet andere tip dan waar je om vraagt, maar je kan eventueel ook even contact opnemen met Stichting monument en materiaal. Die hebben echt honderden oude deuren (en ander materiaal) staan die gered zijn uit afbraak huizen etc. wellicht hebben die een zelfde type deur staan. Ze zitten alleen wel in Groningen dus dat kan een eindje rijden zijn.Solomon schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 22:12:
....
Weet niet of je in het westen woont, maar als dat wel zo is, dan zou je hier eens rond kunnen kijken...Solomon schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 22:12:
https://mammoetoudebouwma...product-categorie/deuren/
6000 deuren op voorraad, en ze hebben ook ongeveer alle hang- en sluitwerk van de jaren 30 op voorraad.
Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.
onmogelijk hoeft ook niet. iets erover hangen is inderdaad ook wat anders.masaman schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 10:23:
Onmogelijk maken als je bij de camera kunt is niet te doen. Ze kunnen altijd iets over de camera hangen, stekker uit de camera trekken of iets anders creatiefs.
ik wil alleen niet dat de stekker eruit kan. iedere andere vorm nemen we voor lief
kabeltje door de muur naar naastgelegen ruimte en daar in stopcontact.Fried schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 10:17:
In een scouting accommodatie hebben we een paar IP camera's hangen ter beveiliging. die worden gevoed door een nabijgelegen stopcontact. echter is het nu vrij eenvoudig om de stekker uit het stopcontact te halen.
Of een dergelijke strip over de kabel
https://www.bliksembeveil...1FJQG0EAQYAyABEgJwcvD_BwE
En een metalen U of bakje over het stopcontact met stekker heen.
/f/image/grb8yMRci48hx7FYV3JW9uI2.png?f=fotoalbum_large)
Zou zoiets dan wel even laten maken bij een plaatselijk metaalbedrijf, die strips zijn achterlijk duur online
[ Voor 13% gewijzigd door FRANQ op 14-10-2020 10:45 ]
Zonder hars is onzin! Hoe denk je dat ze in scandinavie etc stoken? Daar hebben ze nauwlijks eiken en stoken vnl harshoudende naaldbomen.LinuxMan schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 22:14:
[...]
ligt er wel aan wat voor hout je verwerkt. Kachels kunnen voor fijnstof en rookoverlast zorgen als je niet goed stookt. Om schoon te stoken moet je hout hebben zonder hars, en dat op een hele hoge temperatuur stoken in een moderne hoog rendementskachel. Eiken, beuken en berken en prunus (fruitbomen) -hout werken goed. Mits onbehandeld (dus geen verf of lijm).
Maar dan moet je dus geen zaagsel hebben van MDF of spaanplaat (want lijm) of vuren (want hars).
De nadelen van hars onstaan als je op te lage temperatuur stookt. Dus bijv. met een openhaard.
Met een moderne gesloten houtkachel kun je heel goed naaldhout (bevat hars) stoken. Dan is het een hele goede brandstof en geeft een hoop warmte!
Sterker nog, het is eigenlijk barbaars om eiken etc te stoken aangezien je er vaak nog hele mooie dingen van kunt maken.
Zelfs van een hoop resthout kun je nog bouwmaterialen maken. Met aan het eind isolerende houtvezelplaten!
Let op! ik ben niet tegen houtstook! Sterker nog, ik stook het zelf ook. Maar vnl. resthout uit bosonderhoud.
Wel is het zaak dat we inzien dat de "regels" zoals we ze onszelf hebben aangeleerd ten tijde van stoken met openhaarden niet altijd meer kloppen.
Daarnaast blijkt hout een zeer duurzaam bouwmateriaal te zijn waarbij geen stikstof vrijkomt en waarin CO2 opgeslagen zit.
Iets wat in deze tijd zeer interessant is.
Alleen zijn de Nederlanders (en de aannemers) nogal gehecht aan beton, steen en cement....

Zoals ik het begrijp heb je nu dus een volledig vlakke massieve deur waar je panelen in wilt maken.Solomon schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 22:12:
[Afbeelding]
Wat je kan doen is de vlakken waar de panelen moeten komen er helemaal uithalen met zaag en/of frees, sierlatjes plaatsen aan 1 kant, dun plaatmateriaal van de gewenste dikte erin en sierlatjes aan de andere kant.
Overigens jaren 70 en MDF lijkt me onwaarschijnlijk; ik weet niet of dit toen al op de markt was.
Ik ga er vanuit dat je de stekker nog ooit wel weer los wilt kunnen halen? Anders zou je met lijm/kit aan de gang kunnen gaan. (al vind ik dat niet een echt mooie oplossing)Fried schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 10:17:
Kun je misschien iets doen met een beugel over de stekker heen? Al zal dit makkelijker te doen zijn bij een haakse randaardestekker dan bij een rechte stekker. Of iets van een kap/gaas er omheen zodat je niet meer bij de stekker kunt?
Indien je voor een grote doos gaat waarin alles geplaatst wordt, moet je wel ff rekening houden met de kabeldoorvoer. Een stekker past daar meestal niet door. De noodzakelijke grote is afhankelijk van de grote van de wcd en stekker. Er vanuit gaande dat er geen elektronica in de stekker zit (trafo oid), dan hoef je geen rekening met koeling oid te houden, dus dan lijkt mij de eerste de beste doos waarin alles pas prima.
Wel even rekening houden met de waterdichtheid, misschien juist onderin een extra opening maken zodat je geen aquarium krijgt wanneer er toch ergens water in loopt.
Persoonlijk denk ik dat de (niet gewenste) oplossing met de afgeknipte stekker en lasdoos het netste gaat worden.
En je kunt nog even nadenken hoeveel energie/geld je in de stekker wilt steken. Ik doe ff de aanname, dat iedereen ook makkelijk bij de camera kan komen. Dus als iemand kwaad wil zullen ze de camera wel draaien, of afdekken met een vuilniszak.
Eventueel zijn er ook kant en klare oplossingen. Voorbeeld afsluitbaar wcd
Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat
thanks. een afsluitbaar stopcontact is best een goede oplossing. er hoeft niet eens een slot op. tie-wrap is wat mij betreft voldoende.ydderf schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 10:56:
[...]
Persoonlijk denk ik dat de (niet gewenste) oplossing met de afgeknipte stekker en lasdoos het netste gaat worden.
En je kunt nog even nadenken hoeveel energie/geld je in de stekker wilt steken. Ik doe ff de aanname, dat iedereen ook makkelijk bij de camera kan komen. Dus als iemand kwaad wil zullen ze de camera wel draaien, of afdekken met een vuilniszak.
Eventueel zijn er ook kant en klare oplossingen. Voorbeeld afsluitbaar wcd
als je kwaad wilt lukt dat toch wel. het is enkel om te voorkomen dat huurders/gasten stopcontact gaan gebruiken voor de stofzuiger of muziekinstallatie. en daarna ook weer vergeten de stekker terug te doen.
voor mij tot dusver de beste oplossing
Weet niet of de stopcontacten erg in het zicht hangen.
Maar als het enkel is om te voorkomen dat er "ondoordacht" de stekker eruit wordt getrokken kun je ook verzinkte montageband eroverheen leggen en vast schroeven/bouten in de muur
Maar als het enkel is om te voorkomen dat er "ondoordacht" de stekker eruit wordt getrokken kun je ook verzinkte montageband eroverheen leggen en vast schroeven/bouten in de muur
Of de wcd en stekker verwijderen en de camera's met wago's aansluiten in een buiten kabeldoos.
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Pixeltje schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 12:47:
Of de wcd en stekker verwijderen en de camera's met wago's aansluiten in een buiten kabeldoos.
Fried schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 10:17:
Sometimes you need to plan for coincidence
oooops, sorry toch

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Toevallig Tweakers hier die zelf al eens een aanbouw gemaakt hebben d.m.v. houtskeletbouw?
Ik heb namelijk het idee om ergens in de toekomst onze keuken uit te breiden (2x zo groot). Moet m'n vrouw daar wel nog van overtuigen, maar dat is bijzaak
.
Nu weet ik dat wanneer je het laat maken, je moet rekenen (althans dat is me gezegd) met €1000,- per m3. Ik denk aan een aanbouw van 3x3 of 4x4 en 2,4m hoog dus dat loopt dan al snel in de prijzen en dan moet daar de keuken nog bij.
Zelf maken is natuurlijk nog een optie, maar ik wil er dan niet al mijn verlofdagen aan op maken. Houtskeletbouw is qua materiaal niet perse goedkoper als metselwerk, maar je kunt het wel een stuk sneller opzetten. Tenminste uitgaande van wat er op internet te vinden is.
Zijn er hier lui die dat al eens zelf gedaan hebben? Hoe is dat bevallen?
Ik heb namelijk het idee om ergens in de toekomst onze keuken uit te breiden (2x zo groot). Moet m'n vrouw daar wel nog van overtuigen, maar dat is bijzaak
Nu weet ik dat wanneer je het laat maken, je moet rekenen (althans dat is me gezegd) met €1000,- per m3. Ik denk aan een aanbouw van 3x3 of 4x4 en 2,4m hoog dus dat loopt dan al snel in de prijzen en dan moet daar de keuken nog bij.
Zelf maken is natuurlijk nog een optie, maar ik wil er dan niet al mijn verlofdagen aan op maken. Houtskeletbouw is qua materiaal niet perse goedkoper als metselwerk, maar je kunt het wel een stuk sneller opzetten. Tenminste uitgaande van wat er op internet te vinden is.
In december heb ik een nieuw huis gekocht met garage.
De vloer in de garage is van beton wat gestort is maar daarna helaas niet vlak afgewerkt.
Nu wil ik graag de vloer vlak maken en een coating aanbrengen zodat deze olie- en benzinebestendig wordt voor het klussen aan motoren/auto's.
De afmetingen van de garage: 8 m bij 4 m
Verder heeft de vloer een oplopend gedeelte bij de deur zoals te zien op foto 3
De garage heeft een afvoerput in het midden, een in het beton gegoten vloeranker en wordt afgesloten met een sectionaal garagedeur.
Hoe zouden jullie dit aanpakken?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jOSMkYqBeIVLKEnvOP01e8pQ.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/KFmhqEH2R9GeOshGpLRag8Vp.jpg?f=fotoalbum_large)
De vloer in de garage is van beton wat gestort is maar daarna helaas niet vlak afgewerkt.
Nu wil ik graag de vloer vlak maken en een coating aanbrengen zodat deze olie- en benzinebestendig wordt voor het klussen aan motoren/auto's.
De garage heeft een afvoerput in het midden, een in het beton gegoten vloeranker en wordt afgesloten met een sectionaal garagedeur.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jOSMkYqBeIVLKEnvOP01e8pQ.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/KFmhqEH2R9GeOshGpLRag8Vp.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fWF4YcBgFSltn01Q7CETERMz.jpg?f=user_large)
Geen ervaring met een houtskelet.De_Bastaard schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 15:41:
Toevallig Tweakers hier die zelf al eens een aanbouw gemaakt hebben d.m.v. houtskeletbouw?
Ik heb namelijk het idee om ergens in de toekomst onze keuken uit te breiden (2x zo groot). Moet m'n vrouw daar wel nog van overtuigen, maar dat is bijzaak.
Wel heb ik door een aannemer afgelopen jaar een ruwbouw laten zetten. (buitenmaten: +- 7*5*3)
Hier zat ik rond de €300-350 per M3 excl. kozijnen, €1000,- lijkt me dus erg hoog
(beetje lastig filteren in de excel wat bij de ruwbouw hoort en bij mijn eigen afwerking )
Verder succes met de vrouw overtuigen
Zijn de IP camera's via ethernet aangesloten? Misschien gebruik maken van POE al is het via een simpele passieve injector zoals dit: https://www.allekabels.nl...UnB6ky3-yQ1xoCdk4QAvD_BwEFried schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 10:17:
Gebruik deze zelf ook al langere tijd voor 2 goedkope Chinese IP camera's en dat werkt prima. De adapters van de camera's kun je dan op een andere plek buiten het bereik van gasten aansluiten.
-
[ Voor 104% gewijzigd door Ernemmer op 07-04-2021 10:34 ]
Hoe kan het nou zijn dat je een vrouw moet overtuigen van een 2 keer zo grote keuken?De_Bastaard schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 15:41:
Ik heb namelijk het idee om ergens in de toekomst onze keuken uit te breiden (2x zo groot). Moet m'n vrouw daar wel nog van overtuigen, maar dat is bijzaak.
Ik heb in het verleden een aanbouw gemaakt zowel in houtskelet als in steen.
De houtskelet aanbouw was aan een vakantiewoning op een camping waar ze na pensionering nu permanent wonen. Afmetingen iets van 3x6 voor een keuken en hal.
Stenen aanbouw was aan de woning van een vriend, hier 3x4 meter voor extra ruimte woonkamer.
De keuze voor het soort aanbouw was eigenlijk de bouwwijze van de oorspronkelijke woning.
Door de verschillende gebruikte materialen is het ook anders werken. Beiden helemaal zelf gedaan met de bewoners; van uitgraven voor de fundering tot de dakbekking. Of de een sneller is dan de annder hangt ook af van b.v. je buitenmuur. De vakantiewoning met houten buitenbekleding was in dit geval sneller dan een muur metselen maar met houtskelet kan je ook een stenen buitenmuur hebben
Fundering, ramen, deuren, dak etc. hoeft niet heel veel verschil tussen te zitten met werk.
Beiden vond ik heel leuk om te doen maar het kost altijd veel tijd. Hoeveel tijd erin is gaan zitten weet ik echt niet meer maar voor beiden waren het vele weekenden en avonden.
Kosten waren dus uitsluitend materiaalkosten.
Weet waar je aan begint en kost altijd meer tijd dan je denkt.
In ons nieuwbouwhuis zijn er twee Geberit inbouwreservoir geplaatst incl. randloze toiletpot.
Handig en mooi, maar voor een toiletblokje zeer onhandig..
Nu wilt vrouwlief toch een oplossing hiervoor en ben ik gaan zoeken en kom telkens van geberit de toiletblokhouder tegen. Enkel kom ik er niet achter wat voor inbouwreservoir er is geinstalleerd en of het uberhaupt bij ons mogelijk is. Iemand die mij de goede weg op kan sturen?
:strip_exif()/f/image/mxagdyoBLLpQbaQ04tswm2Vk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ajAL8JPBLB0eZxBdHfWERHJg.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu wilt vrouwlief toch een oplossing hiervoor en ben ik gaan zoeken en kom telkens van geberit de toiletblokhouder tegen. Enkel kom ik er niet achter wat voor inbouwreservoir er is geinstalleerd en of het uberhaupt bij ons mogelijk is. Iemand die mij de goede weg op kan sturen?
:strip_exif()/f/image/mxagdyoBLLpQbaQ04tswm2Vk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ajAL8JPBLB0eZxBdHfWERHJg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5E6vcsCE0Xlh4Pa4I73LQIVu.jpg?f=fotoalbum_large)
-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8
Volgens mij is dat bij geberit idd slechts een andere frontplaat met een inbouw element. Ff met de fotos Langs de warmteservice.Ankh schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 20:33:
In ons nieuwbouwhuis zijn er twee Geberit inbouwreservoir geplaatst incl. randloze toiletpot.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.
@Ankh Je weet dat je dat zwarte plaatje er gewoon af kan halen toch?
dan kan je alles beter lezen...
Die 2 witte uitstekels een kwartslag draaien, dan kan je ze eruit trekken (wel even onthouden hoever ze erin zaten.
die 2 blauwe aan de zijkant kan je ook opwippen, waardoor je die witte met een kwartslag er ook uit hebt.
Zwarte plaatje eraf en je kan alle tekst lezen (en wij dus ook).
Die 2 witte uitstekels een kwartslag draaien, dan kan je ze eruit trekken (wel even onthouden hoever ze erin zaten.
die 2 blauwe aan de zijkant kan je ook opwippen, waardoor je die witte met een kwartslag er ook uit hebt.
Je kunt ook eens kijken wat voor bedieningspaneel je hebt. Als het van de sigma lijn is weet je iig zeker dat het geen UP100 is en dus waarschijnlijk een UP320. Dan zou je gewoon voor een paar tientjes zo'n duofresh systeem moet kunnen installeren en je bedieningspaneel behouden.Ankh schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 20:33:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zou zoiets huren bij de boels:rick85 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 16:06:
In december heb ik een nieuw huis gekocht met garage.![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
https://www.boels.nl/hure...novatie/betonslijpmachine
Je kan ook een soort gelijke schijf kopen voor je haakse slijper.
Vervolgens koop je zo'n garage 2K coating om de vloer af te werken:
https://www.verfbestelsit...xy-vloercoating-cd20.html
https://www.epoxywinkel.nl/vloercoating
Je hebt ook blokjes die je als het ware aan de binnenzijde van je pot 'drukt', zoiets geen oplossing?Ankh schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 20:33:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zo te zien is het een UP 320.Ankh schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 20:33:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat voor bedieningsplaat heb je ? (als je type niet weet dan foto)
Please state the nature of the technical emergency
@Ankh en anders nog even die witte plaat eruit halen (2 veerklemmetjes aan de bovenkant), mogelijk zit daar achter nog een sticker.Deshmir schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 20:45:
@Ankh Je weet dat je dat zwarte plaatje er gewoon af kan halen toch?
Typenummer moet er volgen mij gewoon ergens staan.
edit:
Bij mij staat het aan de binnenkant van het reservoir, dus inderdaad nog achter die witte plaat. Kwam nog een foto tegen op mijn telefoon. :no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Mo0sUAHuBlIw4oCBrFatOlLK.jpg?f=user_large)
[ Voor 21% gewijzigd door Xander op 14-10-2020 22:09 ]
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Eens met wat @chrisborst al zei. Verder kan je om de vloer echt glad te krijgen een primer gebruiken als sikafloor 156. Als je hier (speciaal) zand aan toevoegt en een zgn. stelmiddel kan je hiermee heel goed de laatste oneffenheden wegwerken voordat je daadwerkelijk de kleur coating er overheen doet. Ik heb hier erg goede ervaringen mee.rick85 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 16:06:
In december heb ik een nieuw huis gekocht met garage.![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Op die manier heb ik deze vloer ook gedaan:
:strip_exif()/f/image/tvWqXOA2uFJtE3BWaobQwOKn.jpg?f=fotoalbum_large)
Sikafloor 156: https://www.werkenmetmerken.nl/nl/sikafloor_156/p/13846
Wel even goed inlezen hoe je het toepast!
[ Voor 13% gewijzigd door decipherer op 14-10-2020 22:44 ]
Hebben we nu, maar vrouwlief vind dat onhandig want bij uitborstelen gaat dat blobje stuk...Stefan H schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 21:56:
[...]
Je hebt ook blokjes die je als het ware aan de binnenzijde van je pot 'drukt', zoiets geen oplossing?

En bedankt voor de overige tips, zal vrijdag/zaterdag even de gehele set loshalen
-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8
Ik bezit de Bose 500 en de bass module, zit al een lange tijd te denken wat kan ik voor creatiefs doen met de module. Ik kwam dit tegen via Google toen ik op ideetjes zocht, en dit lijkt me wel een super tof idee om te maken voor om de subwoofer heen. We hebben veel massieven houten meubels hebben en 1 kast ook gemaakt van pallethout, de kubus voor om de subwoofer word 30x30x30 en je kan hem zelf een kleurtje geven.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/R4JdpeBo1M17HQt9A6fqMaij.jpg?f=user_large)
Daarna wil ik misschien nog een maken die de soort gelijke afmetingen heeft als de huidige poef
.
Denk zelf dat het ontzettend mooi zal staan!
( Sorry dit is momenteel de beste foto die ik op me werk heb, de sub staat waar de plant in de hoek staat )
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/R4JdpeBo1M17HQt9A6fqMaij.jpg?f=user_large)
Daarna wil ik misschien nog een maken die de soort gelijke afmetingen heeft als de huidige poef
( Sorry dit is momenteel de beste foto die ik op me werk heb, de sub staat waar de plant in de hoek staat )
:strip_exif()/f/image/YZ8S6L4Qb20GfYKMzByA2wNi.jpg?f=fotoalbum_large)
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
Gaaf om in die strakke ruimte dat "oude" werkbankje te zien staandecipherer schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 22:40:
Op die manier heb ik deze vloer ook gedaan:
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Nou ben ik niet heel erg thuis in de audio wereld, maar het lijkt me toch dat je niets om je speaker/sub heen wilt bouwen?G_Dragon schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 09:42:
Ik bezit de Bose 500 en de bass module, zit al een lange tijd te denken wat kan ik voor creatiefs doen met de module. Ik kwam dit tegen via Google toen ik op ideetjes zocht, en dit lijkt me wel een super tof idee om te maken voor om de subwoofer heen. We hebben veel massieven houten meubels hebben en 1 kast ook gemaakt van pallethout, de kubus voor om de subwoofer word 30x30x30 en je kan hem zelf een kleurtje geven.
[Afbeelding]
Daarna wil ik misschien nog een maken die de soort gelijke afmetingen heeft als de huidige poef.
[Afbeelding]
Kan me voorstellen dat met name door de bass tonen het hout gaat resoneren.
PSN: Flix20-NL
Daar weet ik niet veel van, maar door veel uitzoeken zie ik dat veel mensen zoiets hebben om hun sub.Flix20 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 10:08:
[...]
Nou ben ik niet heel erg thuis in de audio wereld, maar het lijkt me toch dat je niets om je speaker/sub heen wilt bouwen?
Kan me voorstellen dat met name door de bass tonen het hout gaat resoneren.
De afmetingen van de Bass Module zijn 25,7 x 25,7 x 23,8 cm (h x b x d), mijn kubus gaat 30x30x30 worden.
Hopelijk is dat voldoende ruimte om de module heen.
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
@Flix20 @G_Dragon ik heb vroeger iets vergelijkbaars gebouwd. Je moet m of vol mee laten resoneren (dus bovenop de sub bevestigen) of laten “zweven” - dus ruimte tussen de sub en de ombouw. Bij mij was het geluid prima en de “waf” factor ook. Ik had er een speakon aansluiting ingemaakt en de versterker uitgebouwd zodat hij eenvoudiger te verzetten was.
Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.
Is 4,3cm aan alle kanten dan voldoende? Moet toch wel onder ruim vallen lijkt meBCC schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 10:26:
@Flix20 @G_Dragon ik heb vroeger iets vergelijkbaars gebouwd. Je moet m of vol mee laten resoneren (dus bovenop de sub bevestigen) of laten “zweven” - dus ruimte tussen de sub en de ombouw. Bij mij was het geluid prima en de “waf” factor ook. Ik had er een speakon aansluiting ingemaakt en de versterker uitgebouwd zodat hij eenvoudiger te verzetten was.
Mijn huis is inmiddels gestuct, en ook de badkamer. Heb gelijk met de tegels laten stucen, achteraf niet enorm blij mee als ik eerlijk ben. Iemand tips om de rand tussen het stucwerk en de tegels netjes te krijgen?
Netjes afkitten, er zit niets anders op.peligro2k schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 11:16:
Mijn huis is inmiddels gestuct, en ook de badkamer. Heb gelijk met de tegels laten stucen, achteraf niet enorm blij mee als ik eerlijk ben. Iemand tips om de rand tussen het stucwerk en de tegels netjes te krijgen?
Heb je een foto en verdere toelichting? Want dat staat hier nog op de planning en was juist van plan om te vragen om gelijk met de tegels te stucenpeligro2k schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 11:16:
@decipherer Heb je nou een brug in je garage ? die blauwe dingen ?decipherer schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 22:40:
[...]
Eens met wat @chrisborst al zei. Verder kan je om de vloer echt glad te krijgen een primer gebruiken als sikafloor 156. Als je hier (speciaal) zand aan toevoegt en een zgn. stelmiddel kan je hiermee heel goed de laatste oneffenheden wegwerken voordat je daadwerkelijk de kleur coating er overheen doet. Ik heb hier erg goede ervaringen mee.
Op die manier heb ik deze vloer ook gedaan:[Afbeelding]
Ja die zal ik vanavond even posten, ivm het stof/vocht/zwangere vrouw zijn we maar even elders gaan wonenleecher schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 11:21:
[...]
Heb je een foto en verdere toelichting? Want dat staat hier nog op de planning en was juist van plan om te vragen om gelijk met de tegels te stucen
Opzich kan het heel mooi zijn (denk ik).
Ik heb het afgekit met structuurkit, enige nadeel is dat ook dat weer gaat krimpen... en kleurverschil.peligro2k schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 11:26:
[...]
Ja die zal ik vanavond even posten, ivm het stof/vocht/zwangere vrouw zijn we maar even elders gaan wonen![]()
Opzich kan het heel mooi zijn (denk ik).
Huizen, ik word er soms gek van
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Voorrijkosten, het kan tegenvallen, alles moet weer ontlucht worden, etc. etc.Aghanim schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 09:00:
[...]
Even een checkvraag. Ik heb een offerte opgevraagd bij een loodgieter voor het vervangen van een simpele radiatorkraan (zie foto's in quote). Deze vraagt 225 euro voor dit klusje. Nu lijkt me dat nogal overdreven omdat het in mijn ogen een eenvoudig iets is. Het is toch:
- aftappen CV installatie
- losdraaien radiatorkraan
- (eventueel vervangen deel van de leiding)
- (eventueel vervangen knelkoppeling leiding)
- monteren nieuwe radiatorkraan met hennep
- CV vullen
- ontluchten
Als er niks mis gaat is dit 30 minuten werk. De radiatorkraan kost €12. Dan weet ik niet hoe er 200 euro aan manuren bij komt. Of onderschat ik dit klusje volledig?
Ja het is veel geld voor 1 kraantje vervangen, ik vind het zelf ook hoog.
Daarom lekker zelf doen tenzij je echt 2 linker handen hebt of het is hartje winter.
Het helpt enorm als je met de foto's naar warmteservice rijdt en daar advies vraagt.
En anders afpellen wat je zelf kunt doen.Gman schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 12:44:
[...]
Voorrijkosten, het kan tegenvallen, alles moet weer ontlucht worden, etc. etc.
Ja het is veel geld voor 1 kraantje vervangen, ik vind het zelf ook hoog.
Daarom lekker zelf doen tenzij je echt 2 linker handen hebt of het is hartje winter.
Het helpt enorm als je met de foto's naar warmteservice rijdt en daar advies vraagt.
Aftappen en nadien weer vullen en ontluchten kun je vast wel.
Juist dat laatste kan redelijk wat tijd kosten.
Wordt dan alleen zaak goede afspraak te maken over de tijd wanneer hij langskomt.
Succes!
Ja, dan houd je wel je voorrijdkosten. Ik kan me ook wel voorstellen dat een loodgieter niet heel blij wordt als hij maar 15 mins ofzo nodig is ergens. Hij kan daardoor lastiger een grotere klus oppakken dat dagdeel.
Op dit moment hebben de loodgieters/installateurs het hartstikke druk dus ze zijn je wss alleen maar dankbaar.Boudewijn schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 14:23:
Ja, dan houd je wel je voorrijdkosten. Ik kan me ook wel voorstellen dat een loodgieter niet heel blij wordt als hij maar 15 mins ofzo nodig is ergens. Hij kan daardoor lastiger een grotere klus oppakken dat dagdeel.
Weer een tevreden klant!
:-)
Oe, wat strak.decipherer schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 22:40:
[...]
Eens met wat @chrisborst al zei. Verder kan je om de vloer echt glad te krijgen een primer gebruiken als sikafloor 156. Als je hier (speciaal) zand aan toevoegt en een zgn. stelmiddel kan je hiermee heel goed de laatste oneffenheden wegwerken voordat je daadwerkelijk de kleur coating er overheen doet. Ik heb hier erg goede ervaringen mee.
Op die manier heb ik deze vloer ook gedaan:[Afbeelding]
Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)
Tijd geleden een woning gekocht en sinds kort de sleutel in ontvangst genomen. Echter kwam ik tot verbazing een scheur tegen in de betonvloer onder het tapijt van de bovenverdieping. Het loopt tevens ook merkbaar af in het stuk vanaf de scheur naar rechts toe.
Iemand enig idee of het kwaad of niet en eventueel wat voor personen ik ernaar moet laten kijken?
Iemand enig idee of het kwaad of niet en eventueel wat voor personen ik ernaar moet laten kijken?
:strip_exif()/f/image/IsQE2F4mJ2dMkD8GOlxF2DRn.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb mij de laatste 2 week bezig gehouden met het maken van een MFT blad, wat mij de nodige hoofdbrekens bezorgde, het moest loepzuiver.
na veel inlezen over het patroon zuiver te krijgen ben ik van mening dat het UJK Parf mk2 systeem dezelfde kwaliteit oplevert als bij CNC, maar dan thuis doen. Maar die prijs? Slik.
De werktafel moest opruimbaar zijn en ik wilde er aan alle kanten kunnen werken.
Schragen van Toughbuilt C700 met 2 liggers van metselprofielen en het blad zelf van MDF V313 (18mm.)(vochtbestendig). Oppervlak 1mtr. x 2mtr. Afgewerkt met een Meranti lijst.
Heel toevallig kwam ik iemand tegen op woodworking.nl, die mij heeft geholpen die het Parf mk2 systeem net had gekocht en bereid was langs te komen en te helpen.
Vanmorgen nog even in de lijnolie gezet.:strip_exif()/f/image/WRa8HIV6DnpW2fV7CizN0Pul.jpg?f=fotoalbum_large)
na veel inlezen over het patroon zuiver te krijgen ben ik van mening dat het UJK Parf mk2 systeem dezelfde kwaliteit oplevert als bij CNC, maar dan thuis doen. Maar die prijs? Slik.
De werktafel moest opruimbaar zijn en ik wilde er aan alle kanten kunnen werken.
Schragen van Toughbuilt C700 met 2 liggers van metselprofielen en het blad zelf van MDF V313 (18mm.)(vochtbestendig). Oppervlak 1mtr. x 2mtr. Afgewerkt met een Meranti lijst.
Heel toevallig kwam ik iemand tegen op woodworking.nl, die mij heeft geholpen die het Parf mk2 systeem net had gekocht en bereid was langs te komen en te helpen.
Vanmorgen nog even in de lijnolie gezet.
:strip_exif()/f/image/WRa8HIV6DnpW2fV7CizN0Pul.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xN3FYqkprP8HRI35aK6z1VjA.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb je het huis in Groningen gekocht?DannyBevers schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 15:48:
Tijd geleden een woning gekocht en sinds kort de sleutel in ontvangst genomen. Echter kwam ik tot verbazing een scheur tegen in de betonvloer onder het tapijt van de bovenverdieping. Het loopt tevens ook merkbaar af in het stuk vanaf de scheur naar rechts toe.
[Afbeelding]
Zonder gekheid.. ziet er best heftig uit als je het mij vraagt. Maar IANAL-BetonExpert
*sowieso
de vraag is of het de zand cement of de beton vloer is.DannyBevers schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 15:48:
[Afbeelding]
Als het zand cement is kan het zomaar zijn dat er geen net in ligt, en dan kan je krimpscheuren krijgen. Klinkt de vloer ook hol?
De vloer klinkt inderdaad aardig hol op sommige plekken. Zie video;choman schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 15:54:
[...]
de vraag is of het de zand cement of de beton vloer is.
Als het zand cement is kan het zomaar zijn dat er geen net in ligt, en dan kan je krimpscheuren krijgen. Klinkt de vloer ook hol?
https://streamable.com/dcqqr7
Dit komt mij heel bekend voor (ik heb er geen verstand van), in mijn vorige apartement hadden ze een kast en muur weggehaald en het gat gevuld met een soort kalk en daarover een nieuwe dekvloer gemaakt.DannyBevers schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 16:01:
[...]
De vloer klinkt inderdaad aardig hol op sommige plekken. Zie video;
https://streamable.com/dcqqr7
Ik heb het als verborgen gebrek bij de koper gemeld en die hebben 2 mannetjes langs laten komen die het eruit gebroken hebben, leeg gezogen hebben en met egaline gevuld en glad gemaakt met de rest van de vloer.
Ik had mijn apartement gekocht van een woningbouw, dat ging zonder veel moeite. Het was nogal veel vierkante meter om zelf te doen dacht ik. Het ging uiteindelijk om 4m² van een kamer van 36m² en ik dacht dat als ik zelf met egaline aan de slag zou gaan ik die 36m² met egaline zou moeten bestrijken. Ze waren snel klaar, iets van 2-3 uur als ik me niet vergis.
Mogelijk dat het bij jou iets anders is, maar dit was mijn ervaring.
De eerste test-fit is een succes. Vanavond de achterplaat op maat maken, en dan kan hij morgen in elkaar gelijmd.
Daarna nog een paar uurtjes schuren, en alles in de Rubio monocoat.
Alle individuele panelen zijn nu al opgeschuurd tot 180 grit (behalve de planken). Dus hopelijk is dat niet zo heel veel werk meer.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NQjq2yXjSiaUAyDRg7ogNTs8.jpg?f=user_large)
Daarna nog een paar uurtjes schuren, en alles in de Rubio monocoat.
Alle individuele panelen zijn nu al opgeschuurd tot 180 grit (behalve de planken). Dus hopelijk is dat niet zo heel veel werk meer.

:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NQjq2yXjSiaUAyDRg7ogNTs8.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/k4IKUmxsmEmMfYXLXXiCxoJG.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat is inderdaad een brug, maar de garage is niet meer van mij, huis is verkochtchoman schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 11:26:
[...]
@decipherer Heb je nou een brug in je garage ? die blauwe dingen ?
De lichtbakken zijn op zich niets speciaals, het zijn gewoon opbouw TL armaturen die van een handel in gebruikte kantoorartikelen komen. Op die manier zijn ze nog betaalbaarGoudvis schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 15:32:
[...]
Oe, wat strak.Wat zijn dat voor lichtbakken? Zoek nog een nette manier om onze schuur (5,5x2,5) te verlichten.
@DannyBevers
Ziet er uit (en klinkt) als je dekvloer die los ligt.
Ik zou even klagen bij de verkoper/makelaar.
Repareren zou geen probleem moeten zijn.
Ziet er uit (en klinkt) als je dekvloer die los ligt.
Ik zou even klagen bij de verkoper/makelaar.
Repareren zou geen probleem moeten zijn.
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/