Inmiddels ook deze besteld (was een Prime day aanbieding). Welke latex heb je gebruikt? Heb je het verlengstuk er los bij gekocht?fmb schreef op maandag 21 september 2020 @ 21:57:
[...]
Ik heb vorig jaar na oplevering van onze nieuwbouwwoning deze gekocht: Wagner HEA 350R.
Best een investering, maar om alle muren en plafonds van een woning te doen echt een aanrader.
Grootste voordelen:
* haalt verf direct uit de emmer, dus je hoeft maar weinig te wisselen. Hoe groter de emmer hoe langer je door kan![]()
* 15 meter slang. Ik kon alle muren en wanden op begane grond en 1e verdieping doen terwijl de verfspuit in het halletje stond![]()
Verder:
* je hebt minder gewicht vast, omdat er geen verfreservoir aan de verfspuit zit, alleen een slang
* HEA zou een strakker resultaat moeten geven dan airless, maar ik heb geen vergelijkingsmateriaal
* opzetstuk voor de verfspuit ookmsuperhandig, kan vanaf de grond het plafond doen
* ik heb zelfs de voorstrijk ermee aangebracht, 2 lagen op stucwerk
* 2 dagen aan het afplakken geweest en daarna 2 dagdelen verven. Daarna begane grond en 1e verdieping af
* best leuk werk
Tot slot; vergeet geen verfpak (kan een wegwerpoverall zijn), en een goed stof&gezichtmasker te kopen (belangrijk!)
NB: verfpak met capuchon
Niet toevallig in een klein dorpje naast Roosendaal en huis ligt achter de kerk? Zo ja: dan was het wel degelijk bekend en moet je een constructeur laten komen. Het ziet er wel erg bekend uit namelijk, daarom hebben we afgezien van de koop van dit huis.DannyBevers schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 16:01:
[...]
De vloer klinkt inderdaad aardig hol op sommige plekken. Zie video;
https://streamable.com/dcqqr7
zo nee, dan heb je geluk
prutsert
Ben benieuwd naar je ervaringen!peligro2k schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 22:25:
[...]
Inmiddels ook deze besteld (was een Prime day aanbieding). Welke latex heb je gebruikt? Heb je het verlengstuk er los bij gekocht?
Verlengstuk zat er bij mij bij als 1 set, zeker handig voor het plafond (geen trap nodig).
Volgens mij Latex van histor. Zal morgen even kijken, moest wel verdunnen, dus altijd even een proefstukje op karton ofzo doen.
WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.
Toen ik gisteren thuis kwam trof ik een Kubus aan om mijn subwoofer, mijn vriendin had samen met haar vriendin als verrassing het idee al uitgewerkt
:strip_exif()/f/image/t038xB6WqqMWRXVNjlDiFNH4.jpg?f=fotoalbum_large)
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
Doe hem dan de deur uit.G_Dragon schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 08:14:
Toen ik gisteren thuis kwam trof ik een Kubus aan om mijn subwoofer, mijn vriendin had samen met haar vriendin als verrassing het idee al uitgewerkt![]()
[Afbeelding]
Good taste is for people who can’t afford sapphires
Nee joh, dit staat huiselijk en siervol
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
Over smaak valt niet te twisten, dus dat doen we dan ook maar niet
Maar het klinkt toch voor geen meter?
Haha eerlijk zijn mag altijd, vind je de kubus niet mooi of?FirePuma142 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 08:25:
[...]
Over smaak valt niet te twisten, dus dat doen we dan ook maar niet![]()
Nou ik heb gister F1 2020 gedaan en we hebben serie gekeken, klonk allemaal nog precies zoals het altijd was. Maar aan alle kanten is er voldoende ruimte tussen de Kubus en de subwoofer
Het ligt wel in Brabant maar wel een heel eind uit de buurt van Roosendaal--WaaZaa-- schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 22:53:
[...]
Niet toevallig in een klein dorpje naast Roosendaal en huis ligt achter de kerk? Zo ja: dan was het wel degelijk bekend en moet je een constructeur laten komen. Het ziet er wel erg bekend uit namelijk, daarom hebben we afgezien van de koop van dit huis.
zo nee, dan heb je geluk
We hebben tijdens het bezoek voor de aankoop al gemerkt dat de vloer een klein beetje afliep. We hebben dit nagevraagd en dit wisten ze niet. Er zou niks aan de hand zijn. Nu wonen we er en trek ik gelijk het tapijt eraf en kom dit tegen.
Ik ga denk ik maar eens op zoek naar een constructeur voor betonvloer te laten nakijken. Blijkbaar nog best een karwei via google kwa vindbaarheid van dat soort bedrijven

Plant is top, kubus is mwah. Maar lekker belangrijk wat ik er van vind, als jullie er zelf maar blij mee zijn.G_Dragon schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 08:27:
[...]
Haha eerlijk zijn mag altijd, vind je de kubus niet mooi of?
Nou ik heb gister F1 2020 gedaan en we hebben serie gekeken, klonk allemaal nog precies zoals het altijd was. Maar aan alle kanten is er voldoende ruimte tussen de Kubus en de subwoofer
Mee eensFirePuma142 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 08:39:
[...]
Plant is top, kubus is mwah. Maar lekker belangrijk wat ik er van vind, als jullie er zelf maar blij mee zijn.
Prima stukje DIYsfeertje met een hoog Pinterest gehalte, niks mis mee
Die Bose is down-firing toch? zolang die maar zijn druk kwijt kan, prima opgelost.
Klein tipje: kijk even naar een zwarte wandcontactdoos (of grijs) ter vervanging van dat witte ding op je muur en gebruik dan ook een zwart snoer, je zult zien dat veel fraaier staat.
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Persoonlijk had ik gekozen voor een aardappel of fruitkist met die looks, voor mij ook wat aan de ruwe kant. Maar past wel bij jullie interieur en wat @Fraggert zegt, dat stopcontact en kabel in een kleurvariatie van de muur kiezen. Valt hij mooier weg.G_Dragon schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 08:14:
Toen ik gisteren thuis kwam trof ik een Kubus aan om mijn subwoofer, mijn vriendin had samen met haar vriendin als verrassing het idee al uitgewerkt![]()
[Afbeelding]
Awesome
Ik zal het thuis in de groep gooienFraggert schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 08:50:
[...]
Prima stukje DIYsfeertje met een hoog Pinterest gehalte, niks mis mee![]()
Die Bose is down-firing toch? zolang die maar zijn druk kwijt kan, prima opgelost.
Klein tipje: kijk even naar een zwarte wandcontactdoos (of grijs) ter vervanging van dat witte ding op je muur en gebruik dan ook een zwart snoer, je zult zien dat veel fraaier staat.
FTFYG_Dragon schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 09:01:
[...]
Ik zal het thuis in de groep gooien, want ik denk dat u je daarin gelijk heeft hebt.
Oeps, gaat automatisch
Dan is de subwoofer te klein...G_Dragon schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 08:27:
[...]
Maar aan alle kanten is er voldoende ruimte tussen de Kubus en de subwoofer
@Fraggert @Raym09 @FirePuma142
Nu een andere vraag , heb even jullie mening nodig!
Ik zat nog te denken om nog zo'n kubus te maken maar dan grotere maten en de poef weg te doen, dat we aan beide kanten dezelfde soort kubus hebben. Dat de kubus in het formaat van de poef dient als een soort opbergbox / tafeltje, zou dit staan met het tv kastje ertussen?
Ik zat nog te denken om nog zo'n kubus te maken maar dan grotere maten en de poef weg te doen, dat we aan beide kanten dezelfde soort kubus hebben. Dat de kubus in het formaat van de poef dient als een soort opbergbox / tafeltje, zou dit staan met het tv kastje ertussen?
Huh? hij past er ja onder of snap ik u niet
Als de poef nu alleen maar dient als tafeltje en niet als zitplaats-bij-stoelen-en-bank-tekort zou ik dat ook doen. Maar ik ben een beetje een symmetrienerd.G_Dragon schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 09:16:
Het is momenteel een plek waar onze jongste kat ligt, verder word die niet gebruikt.FirePuma142 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 09:25:
[...]
Als de poef nu alleen maar dient als tafeltje en niet als zitplaats-bij-stoelen-en-bank-tekort zou ik dat ook doen. Maar ik ben een beetje een symmetrienerd.
Ik heb een grotere zwak voor katten dan voor symmetrie. Lekker laten staan die poefG_Dragon schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 09:27:
[...]
Het is momenteel een plek waar onze jongste kat ligt, verder word die niet gebruikt.
ontwerptechnisch zou ik dan of eenzelfde kistje maken (wel eventueel groter indien nodig) of eentje geheel afwijkend qua formaat/materiaal/stof. Het moet óf overeenkomen, of flink afwijken.G_Dragon schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 09:16:
Zoals het nu staat vind ik het overigens erg leuk, met die stoffen poef.
Maar ik snap als je misschien wat opbergruimte mist dat je daar wat voor zilt verzinnen, is dat de reden?
Allicht kun je de poef over een kratje op wielen zetten?
Ik denk overigens dat @sypie het liefst een 21" SVS of Velodyne heeft ofzo
Maar maar luister..FirePuma142 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 09:27:
[...]
Ik heb een grotere zwak voor katten dan voor symmetrie. Lekker laten staan die poef
Als we daar een kubus neerzetten en dan een schapenvacht overheen leggen ( half over de rand laten hangen ). Dan heeft de kat een geupgrade lig plek
Koop dan een (waarschijnlijk C7 kabel) met een haakse stekker en een mooi zwart kabelgootje.G_Dragon schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 09:01:
[...]
Ik zal het thuis in de groep gooien, want ik denk dat u daarin gelijk heeft.

En dan even kabelgootje: https://www.gamma.nl/asso...0-15-mm-1-meter/p/B129793
De reden is meer omdat het dan misschien meer passend staat dan opeens die poef erbij, beetje alles in een geheel. De opbergruimte zou dan een extra zijn als we het zouden makenFraggert schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 09:28:
[...]
ontwerptechnisch zou ik dan of eenzelfde kistje maken (wel eventueel groter indien nodig) of eentje geheel afwijkend qua formaat/materiaal/stof. Het moet óf overeenkomen, of flink afwijken.
Zoals het nu staat vind ik het overigens erg leuk, met die stoffen poef.
Maar ik snap als je misschien wat opbergruimte mist dat je daar wat voor zilt verzinnen, is dat de reden?
Allicht kun je de poef over een kratje op wielen zetten?
Die witte kabel is de kabel van een stekker doos die achter de kubus ligt, want anders kan de lamp bij het raam niet op stroomImpry schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 09:30:
[...]
Koop dan een (waarschijnlijk C7 kabel) met een haakse stekker en een mooi zwart kabelgootje.
[Afbeelding]
En dan even kabelgootje: https://www.gamma.nl/asso...0-15-mm-1-meter/p/B129793
Goedemorgen Klussers,
Ik krijg binnenkort de sleutel van mijn nieuwe huis waar de huidige bewoners zich niet echt aan het onderhoud hebben gehouden van de houten kozijnen,
Ik wil eigenlijk zo snel mogelijk de boel opschuren, repareren waar nodig en in de grondverf zetten, alleen ik zie door de bomen het bos niet meer aan welk verf ik goed kan gebruiken bij iets koudere tempraturen,
Hebben mensen hier ervaringen en tips met verf voor wat koudere temperaturen?
Ik krijg binnenkort de sleutel van mijn nieuwe huis waar de huidige bewoners zich niet echt aan het onderhoud hebben gehouden van de houten kozijnen,
Ik wil eigenlijk zo snel mogelijk de boel opschuren, repareren waar nodig en in de grondverf zetten, alleen ik zie door de bomen het bos niet meer aan welk verf ik goed kan gebruiken bij iets koudere tempraturen,
Zonder twijfel: https://www.verf.nl/artik...rubbol-xd-high-gloss.htmlDutchone schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 09:34:
Goedemorgen Klussers,
0 tot 30 graden.
Hier ervaring met SIgma S2U AllureDutchone schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 09:34:
Goedemorgen Klussers,
Zelfde categorie als die hierboven wordt genoemdAls de temperaturen het toelaten, dan is deze verf geschikt om het hele door te verwerken. De marge hiervoor ligt tussen de 0°C tot 30°C.
Float like a butterfly, sting like a bee.
ok, begrijpelijk, ik vind het niet gek staan zo.G_Dragon schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 09:32:
[...]
De reden is meer omdat het dan misschien meer passend staat dan opeens die poef erbij, beetje alles in een geheel. De opbergruimte zou dan een extra zijn als we het zouden maken, het nadeel met pallethout is dat het nooit 100% hetzelfde gaat worden. Maar ik zat wel te denken om de afmetingen hetzelfde te doen als de poef!
Elk hout is een natuurproduct he, 2 eiken planken zijn ook niet gelijk of je moet aan de gang met gespiegelde fineerboeken
stukje losse zwartekabel en een stekker kopen, zo'n stekkerblok kan meestal uit elkaar.G_Dragon schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 09:33:
[...]
Die witte kabel is de kabel van een stekker doos die achter de kubus ligt, want anders kan de lamp bij het raam niet op stroom! Maar een zwarte stekkerdoos wil ik daar nog wel gaan plaatsen
of een nieuw zwart stekkerblok kopen en de witte ergen sop een slaapkamer of zolder gebruiken of als reserve houden voor tijdens een klus als verlengsnoer ofzo
[ Voor 24% gewijzigd door Fraggert op 16-10-2020 09:54 ]
Ik kan altijd zo blij worden van opmerkingen als deze.Fraggert schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 08:50:
[...]
Vind het knap dat mensen zulk inzicht hebben om dat soort kleine details te zien en het kan inderdaad best veel impact op de uitstraling van een geheel hebben.
Chapau!
PSN: Flix20-NL
Dat wordt er wel ingeprent door vrouw/vriendinFlix20 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 10:01:
[...]
Ik kan altijd zo blij worden van opmerkingen als deze.
Vind het knap dat mensen zulk inzicht hebben om dat soort kleine details te zien en het kan inderdaad best veel impact op de uitstraling van een geheel hebben.
Chapau!

Voor de symmetrie dan graag 2. Wanneer de vriendin daar dan een kistje omheen wil doen moet ze even langs een bollenboer:Fraggert schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 09:28:
[...]
Zij doet inderdaad de inrichting.Martinusz schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 10:03:
[...]
Dat wordt er wel ingeprent door vrouw/vriendinje leert het dan vanzelf
Ze komt met het idee en dan verzorg ik de logica voor de indeling en/of de techniek erachter
PSN: Flix20-NL
Maar dan een grijze contactdoos met grijze kabel lijkt me op een grijze muur.Flix20 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 10:01:
[...]
Ik kan altijd zo blij worden van opmerkingen als deze.
Chapau!
Dan krijg je ruimte omdat het wegvalt, in het zwart maak je het juist duidelijker zichtbaar en kleiner.
[ Voor 10% gewijzigd door Teijgetje op 16-10-2020 10:20 ]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Moest de plant wat hoger komen kon je de kabels gemakkelijk verstoppen met valse blaren maar dit lijkt met net wat veel om te overbruggen, tenzij je createiver bent als ik.
https://www.amazona.com/N...+peace%2Caps%2C237&sr=8-2
https://www.amazona.com/N...+peace%2Caps%2C237&sr=8-2
Dan ben ik een beetje de verkeerde om het te vragen, wij hebben hier een totaal andere stijlG_Dragon schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 09:16:
in huis.
Ik denk wel dat 2 van zulke kisten overkill zou zijn, dan zou ik eerder een grotere kist links maken, daar de sub onder zetten met een schapenvacht voor de kat en rechts een wat grotere plant met een vette pot ofzo.
V.w.b. de kabel, i.p.v. een gekleurde kabel (zwart of grijs) kun je ook een stoffen mantel (strijkijzer snoer) om de kabel trekken.
[ Voor 7% gewijzigd door A13X op 16-10-2020 11:08 ]
Awesome
Thanks, ik ga nadenken of ik die ook ga kopen. Is weer 70-90 euro.fmb schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 23:30:
[...]
Ben benieuwd naar je ervaringen!
Verlengstuk zat er bij mij bij als 1 set, zeker handig voor het plafond (geen trap nodig).
Volgens mij Latex van histor. Zal morgen even kijken, moest wel verdunnen, dus altijd even een proefstukje op karton ofzo doen.
Ga ook maar even rondzoeken wat nou de beste afneembare latex is. Mijn lokale verfhandel heeft een eigen merk voor 40 euro per 10l, dit is dan wat dunner en dus geschikt voor spuiten.
Ik heb met Hornbach eigen merk gespoten met een Wagner W950 en was lichtelijk teleurgesteld; behoorlijk wat craquele in de latex. Te dikke laag, glasweefselbehang niet genoeg droog, niet elastisch genoeg zijnde latex, of wat anders? Geen idee. Wel verdund en een proefstuk opgezet, maar op karton en niet droog was natuurlijk niet hetzelfde als de muur...
Ik was dan wel weer snel klaar...
Je kunt ook een slijptol pakken en het hele stopcontact naar beneden zetten, 3 uurtjes werk.Raym09 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 11:06:
[...]
Dan ben ik een beetje de verkeerde om het te vragen, wij hebben hier een totaal andere stijl
in huis.
Ik denk wel dat 2 van zulke kisten overkill zou zijn, dan zou ik eerder een grotere kist links maken, daar de sub onder zetten met een schapenvacht voor de kat en rechts een wat grotere plant met een vette pot ofzo.
V.w.b. de kabel, i.p.v. een gekleurde kabel (zwart of grijs) kun je ook een stoffen mantel (strijkijzer snoer) om de kabel trekken.
diskeltische lurker
Denk wel dat de WAF factor om dat nu nog te doen vrij afwezig zal zijntechnopeuter schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 11:29:
[...]
Je kunt ook een slijptol pakken en het hele stopcontact naar beneden zetten, 3 uurtjes werk.

Awesome
klopt, nu zou ik gewoon het stopcontact en de kabel grijs verven en mijn tip op het verlanglijstje zetten.Raym09 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 11:30:
[...]
Denk wel dat de WAF factor om dat nu nog te doen vrij afwezig zal zijnhad hij beter voor het behangen kunnen doen
diskeltische lurker
dan een nieuw stopcontact en afdekraampje, wordt veel mooier dan verven. als je het helemaal hip wil doen nog een strijkijzersnoer eraantechnopeuter schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 11:35:
[...]
klopt, nu zou ik gewoon het stopcontact en de kabel grijs verven en mijn tip op het verlanglijstje zetten.
Te dikke laag zonder de onderlaag te laten drogen.deWit schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 11:22:
Ik heb met Hornbach eigen merk gespoten met een Wagner W950 en was lichtelijk teleurgesteld; behoorlijk wat craquele in de latex. Te dikke laag, glasweefselbehang niet genoeg droog, niet elastisch genoeg zijnde latex, of wat anders? Geen idee. Wel verdund en een proefstuk opgezet, maar op karton en niet droog was natuurlijk niet hetzelfde als de muur...
Dat is het gevaar, omdat het zo snel gaat denk je dat een dikke laag beter is en gelijk lekker dekt. Of je gaat er nog even te vroeg langs.
De toplaag droogt dan op waarna van onder nog vocht weg moet, dat kan alleen als de toplaag barstjes gaat vertonen.
Hetzelfde effect als je op randen van emmers ziet waar dikke lagen/randen zitten die opdrogen.
Meestal is gewoon licht spuiten al dekkend, en laat je het vervolgens drogen zodat je kan zien waar je eventueel wat bij moet werken vanwege oneffenheden of zuiging, met Knauf Renoband (krimpt niet, zuigt niet, zet je in één keer spiegelglad in een gat, latex dekt gelijk)
en spuit je het daarna licht over na droging van de Renoband.
De hele werkgang behelst dus meestal twee gangen met vullen ertussen, tenzij je het de eerste keer al mooi vindt. Of als je na drogen gelijk nog een keer er langs gaat.
De craquelé kan je ook repareren met Renoband als de latex goed droog is.
De consumentenbond heeft daar tests naar gedaan, zo uit mijn hoofd was dat Flexa Powerdek Clean of Histor Monodek Clean. Één van die twee. (Ik vond de Flexa erg goed, Karwei had toen geen Histor + aanbieding)peligro2k schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 11:07:
Ga ook maar even rondzoeken wat nou de beste afneembare latex is.
Weliswaar waren Sigma en Sikkens geloof ik een minieme fractie schrobvaster maar ook gelijk een factor 10 duurder/m² of zo.
Flexa en Histor vallen beide onder Sigma coatings.
Even zoeken bij de consumentenbond.
En een dunne latex wil niet zeggen dat hij goed dekt of schrobvast is.
Wel dat de kans groter is dat je zakkers spuit als je onervaren bent.
Een goede latex kan je wel altijd een paar procent verdunnen om te spuiten.
Even testen en op laten drogen voor het effect. Eventueel op de verwarming.
Gezien rollen vele malen langer duurt, helemaal bij 2x, moet dat half uurtje droogtijd als DHZ-er op te brengen zijn.
[ Voor 27% gewijzigd door Teijgetje op 16-10-2020 13:27 ]
Ik heb een Albrand Boxer 2FL (https://www.albrand.nl/pr...deler-boxer-fl-flowmeters) weke ik op de aan en afvoer van de cv wil aansluiten. Volgens warmteservice kan dat niet en moet er een apart circuit worden gemaakt naar de CV ketel met een lagere aanvoer temp. Klopt dit wel? Ik dacht dat de Albrand de temperatuur zelf regelde. Op de Albrand site zie ik ook: - Aanvoer/retour CV voorzien van thermostatisch ventiel (aanvoer instelbaar 20 – 50˚C);
:strip_exif()/f/image/WHJFyUFoD9aFzrYdXqBYwegd.jpg?f=fotoalbum_large)
Of haar.
Als je moest kiezen tussen je vriendin en je sound system. Hoeveel watt speakers zou je dan nemen?
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
peligro2k schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 11:07:
[...]
Ga ook maar even rondzoeken wat nou de beste afneembare latex is.
Ik heb 6 emmers Histor Monodek Clean staan voor mijn verhuis inderdaad, op basis van deze test van de consumentenbond. (Zie voor een snel overzicht het tabelletje op de laatste pagina)Teijgetje schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 12:17:
[...]
De consumentenbond heeft daar tests naar gedaan, zo uit mijn hoofd was dat Flexa Powerdek Clean of Histor Monodek Clean. Één van die twee. (Ik vond de Flexa erg goed)
Weliswaar waren Sigma en Sikkens geloof ik een minieme fractie schrobvaster maar ook gelijk een factor 10 duurder of zo.
Heb nog even contact gezocht met Histor over Histor Clean versus Histor Monodek Clean, maar die laatste is gewoon hetzelfde product in een nieuw emmertje
[ Voor 3% gewijzigd door Ebbeliebebbelie op 16-10-2020 12:45 ]
Gelukkig was het een slaapkamer en zie ik het als proefkamer. Jammer is het wel. Laat het voor nu goed drogen en dan eens zien wat er nog te redden is. Helaas wel glasweefsel met relief, dus glad smeren is niet de beste optie. Ik denk dat ik hem als de boel echt helemaal droog is nog een keer heel licht rol of spuit.Teijgetje schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 12:17:
[...]
De craquelé kan je ook repareren met Renoband als de latex goed droog is.
Parkside laser met statief? Tevreden mee? Zit er over na te denken...bleekie schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:58:
[...]
Aangezien ik in thuisquarantaine moest hier inderdaad maar gewoon mee begonnen aangezien ik nu toch de tijd had. Het eerste idee was om de planken links lang te houden. Maar toen de deuren er in zaten besefte ik me dat er ook een vriezer in moest dus dat ik het toch beter in 2 gedeeltes kon indelen:
[Afbeelding]
Top die ga ik ook kopen, nu in de aanbieding voor 39 euro zie ik bij de bouwmarkten.Ebbeliebebbelie schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 12:43:
[...]
[...]
Ik heb 6 emmers Histor Monodek Clean staan voor mijn verhuis inderdaad, op basis van deze test van de consumentenbond. (Zie voor een snel overzicht het tabelletje op de laatste pagina)
Heb nog even contact gezocht met Histor over Histor Clean versus Histor Monodek Clean, maar die laatste is gewoon hetzelfde product in een nieuw emmertje
Inderdaad de Histor (monodek) Clean.Ebbeliebebbelie schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 12:43:
[...]
[...]
Ik heb 6 emmers Histor Monodek Clean staan voor mijn verhuis inderdaad, op basis van deze test van de consumentenbond. (Zie voor een snel overzicht het tabelletje op de laatste pagina)
Waarom toen Flexa (Powerdek) Clean niet getest is snapte ik niet, komen beide bij Sigma vandaan.
Flexa is het bouwmarktmerk van Sikkens.Teijgetje schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 12:57:
[...]
Inderdaad de Histor (monodek) Clean.![]()
Waarom toen Flexa (Powerdek) Clean niet getest is snapte ik niet, komen beide bij Sigma vandaan.
Wel grappig dat Histor hoger wordt gewaardeerd dan Sigma omdat het andersom zou moeten zijn op basis van product placement en helemaal op prijsverschil.
@GodDamage
My bad.
Histor is ook een het DHZ merk van Sigma.
Flexa die van Sikkens zie ik net.
Samenvatting/preview op Google was niet compleet.
Maar andere niet-Clean producten van Flexa werden wel meegenomen.
En zou je dus verwachten dat de Flexa Clean net onder de winnaar Sikkens terechtkomt als het uit dezelfde fabriek komt.
My bad.
Histor is ook een het DHZ merk van Sigma.
Flexa die van Sikkens zie ik net.
Samenvatting/preview op Google was niet compleet.

Maar andere niet-Clean producten van Flexa werden wel meegenomen.
En zou je dus verwachten dat de Flexa Clean net onder de winnaar Sikkens terechtkomt als het uit dezelfde fabriek komt.
Ik snap niets van het dekvermogen van de Hema en de Hornbach latex. In mijn ervaring kun je er net zo goed water op rollen. Ik heb het idee dat er in die bepaling ook e.a. niet helemaal lekker is gelopen bij de Consumentenbond, een hoger dekvermogen heeft soms meerdere lagen nodig en omgekeerd. Daarnaast hebben ze het over schrobvastheid die getest wordt door af te soppen. De Hornbach verf is twee keer zo duur per m2 dan aangegeven.Ebbeliebebbelie schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 12:43:
[...]
[...]
Ik ben meestal niet heel erg onder de indruk van de testmethodes van de Consumentenbond, en ook dit keer niet helaas.
Wat is de aanvoertemperatuur die je gebruikt? Als die onder 50 graden ligt is er niks aan de hand lijkt me. Als dit daarboven zit dan zou ik het niet aandurvenpeligro2k schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 12:34:
Ik heb een Albrand Boxer 2FL (https://www.albrand.nl/pr...deler-boxer-fl-flowmeters) weke ik op de aan en afvoer van de cv wil aansluiten. Volgens warmteservice kan dat niet en moet er een apart circuit worden gemaakt naar de CV ketel met een lagere aanvoer temp. Klopt dit wel? Ik dacht dat de Albrand de temperatuur zelf regelde. Op de Albrand site zie ik ook: - Aanvoer/retour CV voorzien van thermostatisch ventiel (aanvoer instelbaar 20 – 50˚C);[Afbeelding]
Die test slaat ook echt nergens op.FirePuma142 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 13:27:
[...]
Ik snap niets van het dekvermogen van de Hema en de Hornbach latex. In mijn ervaring kun je er net zo goed water op rollen. Ik heb het idee dat er in die bepaling ook e.a. niet helemaal lekker is gelopen bij de Consumentenbond, een hoger dekvermogen heeft soms meerdere lagen nodig en omgekeerd. Daarnaast hebben ze het over schrobvastheid die getest wordt door af te soppen. De Hornbach verf is twee keer zo duur per m2 dan aangegeven.
Ik ben meestal niet heel erg onder de indruk van de testmethodes van de Consumentenbond, en ook dit keer niet helaas.
"Om te testen hoeveel lagen er nodig zijn voor een dekkend resultaat, wordt de verf op een gips-plaat met daarop een dikke, zwarte streep aangebracht"
Een dikke zwarte streep op je muur... Dat heb ik thuis ook overal

En daarnaast schrobvastheid 20% in het eindoordeel laten meetellen, gek he, dat alle niet schrobvaste latex slechter eindigt

Er is gewoon een NEN norm voor dekking en schrobvastheid. Voor schrobvastheid wordt de dikte van de laag gemeten, de Consumentenbond weegt de plaat. Ik heb vraagtekens bij de weegbaarheid van minder dan 5 micrometer latex laagdikte die volgens klasse 1 geldt.BrZ schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 13:44:
[...]
Die test slaat ook echt nergens op.
"Om te testen hoeveel lagen er nodig zijn voor een dekkend resultaat, wordt de verf op een gips-plaat met daarop een dikke, zwarte streep aangebracht"
Een dikke zwarte streep op je muur... Dat heb ik thuis ook overal
En daarnaast schrobvastheid 20% in het eindoordeel laten meetellen, gek he, dat alle niet schrobvaste latex slechter eindigt
@FirePuma142
Alles vanaf een 7,4 krijgt een voldoende voor dekvermogen.
Dat wil niet zeggen dat het in één keer dekt of dat het schrobvast is. (Persoonlijk latex ik altijd twee keer voor een mooie volle laag)
Hoeveel lagen je nodig hebt voor een dekkend eindresultaat is aangegeven.
Bv bij Hornbach Meister Polar 2 lagen. er wordt imo gesproken over de "één keer dekkend", niet de normale, die is ook niet per liter verkrijgbaar.
Dat zal anno eind 2020 (ipv sept 2018) de Meister Polar Plus zijn geworden, die dus 2 euro duurder is nu dan toen.
De prijs per meter is een beetje technisch verhaaltje, want de DHZ-er probeert zoveel mogelijk meters uit een blik te halen en schildert vaak te dun.
Maar ga er van uit dat verf altijd bij een bepaald percentage droge laagdikte pas dekkend is en dat die laagdikte eigenlijk nooit verschilt.
Wat verschilt is de hoeveelheid vaste stof opgelost in de verf/latex waardoor je meer of minder hoeft aan te brengen van een merk om dekkend te worden na droging.
En de schrobvastheid testen door het 200x te schrobben en (voor en na) te wegen hoeveel er verloren is gegaan zegt imo genoeg of een verf blijft zitten of dat je hem wegpoetst.
@BrZ
Hoe ga jij dan testen of de latex goed dekt?
Op een wit vlak? Dan dekt alles in één keer zoals de fabrikant vaak opgeeft, en niets gelogen.
Jij gaat je muren doen als ze nog smetteloos zijn?
Of wil je weten wanneer een extreme vlek gedekt /onzichtbaar is?
En van de 5 criteria krijgt elk criterium 20% waardering, lijkt me heel normaal om te bepalen welke overall de beste is.
Als je je een beetje in de tekst en tabel verdiept komen er dan ook prima dekkende latexen uit die wel in één keer dekken maar niet schrobvast zijn. Dus voor op het plafond perfect.
De test gaat over latexen, niet over alleen schrobvaste.
Dat wil niet zeggen dat het in één keer dekt of dat het schrobvast is. (Persoonlijk latex ik altijd twee keer voor een mooie volle laag)
Bv bij Hornbach Meister Polar 2 lagen. er wordt imo gesproken over de "één keer dekkend", niet de normale, die is ook niet per liter verkrijgbaar.
Dat zal anno eind 2020 (ipv sept 2018) de Meister Polar Plus zijn geworden, die dus 2 euro duurder is nu dan toen.
De prijs per meter is een beetje technisch verhaaltje, want de DHZ-er probeert zoveel mogelijk meters uit een blik te halen en schildert vaak te dun.
Maar ga er van uit dat verf altijd bij een bepaald percentage droge laagdikte pas dekkend is en dat die laagdikte eigenlijk nooit verschilt.
Wat verschilt is de hoeveelheid vaste stof opgelost in de verf/latex waardoor je meer of minder hoeft aan te brengen van een merk om dekkend te worden na droging.
En de schrobvastheid testen door het 200x te schrobben en (voor en na) te wegen hoeveel er verloren is gegaan zegt imo genoeg of een verf blijft zitten of dat je hem wegpoetst.
@BrZ
Hoe ga jij dan testen of de latex goed dekt?
Op een wit vlak? Dan dekt alles in één keer zoals de fabrikant vaak opgeeft, en niets gelogen.
Jij gaat je muren doen als ze nog smetteloos zijn?
Of wil je weten wanneer een extreme vlek gedekt /onzichtbaar is?
En van de 5 criteria krijgt elk criterium 20% waardering, lijkt me heel normaal om te bepalen welke overall de beste is.
Als je je een beetje in de tekst en tabel verdiept komen er dan ook prima dekkende latexen uit die wel in één keer dekken maar niet schrobvast zijn. Dus voor op het plafond perfect.
De test gaat over latexen, niet over alleen schrobvaste.
[ Voor 28% gewijzigd door Teijgetje op 16-10-2020 14:08 ]
Dat snap ik. Maar hoe een lager dekvermogen voor een dekking in één laag kan zorgen dan een hoger dekvermogen of omgekeerd is mij een raadsel.Teijgetje schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 13:51:
@FirePuma142
Op de emmer van de niet-plus staat ook in één keer dekkend vermeld.Bv bij Hornbach Meister Polar 2 lagen. er wordt imo gesproken over de "één keer dekkend", niet de normale, die is ook niet per liter verkrijgbaar.
Dat geloof ik meteen.De prijs per meter is een beetje technisch verhaaltje, want de DHZ-er probeert zoveel mogelijk meters uit een blik te halen en schildert vaak te dun.
Ik vraag me af wat een laagje van minder dan 5 micrometer weegt op het gereinigde oppervlak. We hebben het over 0,005 mm. Zo vanaf het kladblok lijkt laagdikte me een stuk logischer dan gewicht.En de schrobvastheid testen door het 200x te schrobben en (voor en na) te wegen hoeveel er verloren is gegaan zegt imo genoeg of een verf blijft zitten of dat je hem wegpoetst.
De renovatievloer/broodjesvloer wordt hier regelmatig besproken.
Heeft iemand al eens gekeken naar het gebruik van PIR in plaats van EPS broodjes?
Als ik een broodjesvloer wil leggen dan kost dat mij zo'n 1500 euro aan EPS-schuim+staanders.
De EPS platen zijn 25 euro per m2 met een Rc van 4.
Pak ik een 100mm dikke PIR plaat B-keus met Rd an 4.55, dan kost dit mij 14.5 euro per m2. Stuk goedkoper!
Alleen dan vraag ik mij in dat geval hoe de vloeropbouw zou moeten zijn.
Ook weer stalen T-balken waar je PIR tussen legt, hierop dan 2x 18mm OBS?
Heeft iemand al eens gekeken naar het gebruik van PIR in plaats van EPS broodjes?
Als ik een broodjesvloer wil leggen dan kost dat mij zo'n 1500 euro aan EPS-schuim+staanders.
De EPS platen zijn 25 euro per m2 met een Rc van 4.
Pak ik een 100mm dikke PIR plaat B-keus met Rd an 4.55, dan kost dit mij 14.5 euro per m2. Stuk goedkoper!
Alleen dan vraag ik mij in dat geval hoe de vloeropbouw zou moeten zijn.
Ook weer stalen T-balken waar je PIR tussen legt, hierop dan 2x 18mm OBS?
[ Voor 18% gewijzigd door LED-Maniak op 16-10-2020 15:17 ]
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
Als ik 19mm elektraleiding door beton wil voeren, wat moet de diameter van mijn boor dan zijn, is 20mm dan voldoende of pak ik beter 21mm?
Eerst egaliseren, dan een de 2 componentencoating. Ik heb zelf Sikkens Wapex 650 gebruikt. Krast als de ziekte, zelfs na 2 maanden nog. Dat hoef ik in ieder geval niet meer.rick85 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 16:06:
In december heb ik een nieuw huis gekocht met garage.![]()
De vloer in de garage is van beton wat gestort is maar daarna helaas niet vlak afgewerkt.
Nu wil ik graag de vloer vlak maken en een coating aanbrengen zodat deze olie- en benzinebestendig wordt voor het klussen aan motoren/auto's.
De afmetingen van de garage: 8 m bij 4 m
Verder heeft de vloer een oplopend gedeelte bij de deur zoals te zien op foto 3
De garage heeft een afvoerput in het midden, een in het beton gegoten vloeranker en wordt afgesloten met een sectionaal garagedeur.
Hoe zouden jullie dit aanpakken?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zou even bij de speciaalzaak (niet Gamma ofzo dus, eerder Bouwcenter oid) kijken of ze iets van kit-achtige lijm hebben dat ook te verwijderen is zonder al teveel problemen.Zaratrass schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:09:
Ik heb wat advies nodig.
Mijn vriendin heeft een aantal foto's op hexagon laten afdrukken. Dit materiaal is van een soort plastic/pvc.
Nu hebben we daar powerstrips bijgekregen, echter blijven deze niet plakken op onze muur. We hebben een ruwe/korrelige muur. Uiteraard voor het plakken hebben de boel ontvet.
In de schuur had ik nog van Tesa dubbelzijdig tape liggen, maar deze zijn ook niet bestand. Na een paar minuutjes goed aandrukken vallen ook deze van de muur.
Nou zou ik een goeie oplossing waarbij ik geen schroeven of een plaksel dat resten achter laat hoef te gebruiken.
Hebben jullie tips?
Om een idee te geven wat voor muur ik heb .[Afbeelding]
Ik gok zo even dat geluidskwaliteit niet het belangrijkste is, eerder uiterlijk, gezien het merk. Maar zoals opgemerkt is het niet ideaal. Als je nou nog eens een leuk projectje wil doen dan kun je een zelfbouwsubwoofer maken. Er bestaan genoeg ontwerpen waarbij je gewoon je versterker en woofer koopt en je weet wat de inhoud e.d. moet zijn. Dan neem je zo een kistje en aan de binnenkant doe je zwartgeschilderd MDF (aan de buitenkant zodat het zwart is tussen de openingen van het kistje) als behuizing.G_Dragon schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 09:42:
Ik bezit de Bose 500 en de bass module, zit al een lange tijd te denken wat kan ik voor creatiefs doen met de module. Ik kwam dit tegen via Google toen ik op ideetjes zocht, en dit lijkt me wel een super tof idee om te maken voor om de subwoofer heen. We hebben veel massieven houten meubels hebben en 1 kast ook gemaakt van pallethout, de kubus voor om de subwoofer word 30x30x30 en je kan hem zelf een kleurtje geven.
[Afbeelding]
Daarna wil ik misschien nog een maken die de soort gelijke afmetingen heeft als de huidige poef.
Denk zelf dat het ontzettend mooi zal staan!
( Sorry dit is momenteel de beste foto die ik op me werk heb, de sub staat waar de plant in de hoek staat )
[Afbeelding]
Gezien het merk is, vermoed ik, geluidskwaliteit niet prio 1.FirePuma142 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 08:25:
[...]
Over smaak valt niet te twisten, dus dat doen we dan ook maar niet![]()
Watts zeggen helemaal niks behalve iets over bragging rights bij ontwetenden. Zoek iets uit waarmee de vrouw kan leven en wat goed klinkt. Mijn vrouw heeft het liefst speakers van 1x1 centimeter maar ze weet dat ik waarde hecht aan goed geluid. Beetje geven en nemen enzo. Resultaat in de woonkamer:mhr-zip schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 12:43:
[...]
Of haar.
Als je moest kiezen tussen je vriendin en je sound system. Hoeveel watt speakers zou je dan nemen?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Hahaha sorry maar we hebben juist Bose gekocht vanwege het hoge kwaliteit geluid, dus ik weet niet waarom je dat gokt?JT schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 15:47:
[...]
Ik gok zo even dat geluidskwaliteit niet het belangrijkste is, eerder uiterlijk, gezien het merk. Maar zoals opgemerkt is het niet ideaal. Als je nou nog eens een leuk projectje wil doen dan kun je een zelfbouwsubwoofer maken. Er bestaan genoeg ontwerpen waarbij je gewoon je versterker en woofer koopt en je weet wat de inhoud e.d. moet zijn. Dan neem je zo een kistje en aan de binnenkant doe je zwartgeschilderd MDF (aan de buitenkant zodat het zwart is tussen de openingen van het kistje) als behuizing.
[Afbeelding]

G_Dragon schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 16:02:
[...]
Hahaha sorry maar we hebben juist Bose gekocht vanwege het hoge kwaliteit geluid, dus ik weet niet waarom je dat gokt?Maar zelf een bouwen gaat mij net iets te ver
offtopic:
Nou ja, dan moeten we hier een discussie gaan voeren over audio, kunnen we beter ergens anders doen. Maar het begint al bij de dimensie van de soundbar, natuurkundig gezien kan deze niet diep genoeg spelen.Idealiter geeft je subwoofer alleen onder de 100hz weer, liever nog 80hz. Erboven kun je horen waar het geluid vandaan komt. Dat wil je over de satellieten zodat die frequenties deel uitmaken van de stereoweergave. Alleen omdat het via de subwoofer gaat, is het mono. En komt het vanaf de verkeerde plek. Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik niet in de gaten had dat je het over een soundbar had (met andere luidspreker-concepten zoals Acoustimas heeft Bose een zeer dubieuze reputatie), niet alleen Bose heeft met dit soort luidsprekerformaten last van dit euvel. Soundbars zijn qua geluidskwaliteit altijd sub-optimaal en een compromis ten bate van uiterlijk en gemak. Ook van de echte hifimerken zoals B&W of Yamaha. Wat niet wil zeggen dat het slecht klinkt, maar het is zeker niet optimaal.
Maar als je wil weten wat ik nu precies bedoel dan loop je eens binnen in een hifizaak, bijvoorbeeld Hifi Klubben, en dan luister je eens naar het goedkoopste paar boekenplankluidsprekers dat ze hebben, eventueel aangevuld door de goedkoopste subwoofer die ze hebben om eht vergelijk eerlijk te maken (om te voorkomen dat je minder bas dan thuis qua beleving ervoor zorgt dat je de kwaliteit minder vindt, al zijn dat feitelijk 2 verschillende dingen). Dat gaat je veel meer vertellen dan dat ik het verhaal hier ga uittypen.
Nou ja, dan moeten we hier een discussie gaan voeren over audio, kunnen we beter ergens anders doen. Maar het begint al bij de dimensie van de soundbar, natuurkundig gezien kan deze niet diep genoeg spelen.Idealiter geeft je subwoofer alleen onder de 100hz weer, liever nog 80hz. Erboven kun je horen waar het geluid vandaan komt. Dat wil je over de satellieten zodat die frequenties deel uitmaken van de stereoweergave. Alleen omdat het via de subwoofer gaat, is het mono. En komt het vanaf de verkeerde plek. Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik niet in de gaten had dat je het over een soundbar had (met andere luidspreker-concepten zoals Acoustimas heeft Bose een zeer dubieuze reputatie), niet alleen Bose heeft met dit soort luidsprekerformaten last van dit euvel. Soundbars zijn qua geluidskwaliteit altijd sub-optimaal en een compromis ten bate van uiterlijk en gemak. Ook van de echte hifimerken zoals B&W of Yamaha. Wat niet wil zeggen dat het slecht klinkt, maar het is zeker niet optimaal.
Maar als je wil weten wat ik nu precies bedoel dan loop je eens binnen in een hifizaak, bijvoorbeeld Hifi Klubben, en dan luister je eens naar het goedkoopste paar boekenplankluidsprekers dat ze hebben, eventueel aangevuld door de goedkoopste subwoofer die ze hebben om eht vergelijk eerlijk te maken (om te voorkomen dat je minder bas dan thuis qua beleving ervoor zorgt dat je de kwaliteit minder vindt, al zijn dat feitelijk 2 verschillende dingen). Dat gaat je veel meer vertellen dan dat ik het verhaal hier ga uittypen.
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
De marketing heeft bij jou gewerkt zo te zien.G_Dragon schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 16:02:
[...]
Hahaha sorry maar we hebben juist Bose gekocht vanwege het hoge kwaliteit geluid, dus ik weet niet waarom je dat gokt?Maar zelf een bouwen gaat mij net iets te ver
Bose is een middelmatig merk. Design is goed, geluid komt op een tweede plaats.
Die KEF speakers zijn trouwens niet zelfbouw. Heb de grotere broer staan(met hout fineer). Je komt nog wel eens leuke deals tegen op marktplaats.
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
JT schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 16:10:
[...]
offtopic:
Laten we niet off topic gaan en gewoon respecteren dat ik dit prima geluid vind en u middelmatig, dat is de korste wegLED-Maniak schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 16:12:
[...]
De marketing heeft bij jou gewerkt zo te zien.![]()
Bose is een middelmatig merk. Design is goed, geluid komt op een tweede plaats.
Die KEF speakers zijn trouwens niet zelfbouw. Heb de grotere broer staan(met hout fineer). Je komt nog wel eens leuke deals tegen op marktplaats.
[ Voor 10% gewijzigd door G_Dragon op 16-10-2020 16:14 ]
Zeker! Alleen omdat je hier in het DIY-topic rondloopt deed ik een suggestie voor een leuk tijdverdrijf dat je ook beter geluid oplevertG_Dragon schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 16:13:
[...]
[...]
Laten we niet off topic gaan en gewoon respecteren dat ik dit prima geluid vind en u middelmatig, dat is de korste weg!
Ecodan warmtepomp
Tips zijn altijd van harte welkomJT schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 16:20:
[...]
Zeker! Alleen omdat je hier in het DIY-topic rondloopt deed ik een suggestie voor een leuk tijdverdrijf dat je ook beter geluid oplevertKan natuurlijk zijn dat het niet een DIY-klus is die je leuk vindt
Ik ben meer van ik koop een set zoals deze bose 500, we hebben de volume nog nooit over de 35% hoeven draaien. We zijn zeer tevreden over wat voor geluid eruit komt
Goed geluid gaat niet over kwantiteitG_Dragon schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 16:22:
[...]
Tips zijn altijd van harte welkom!
Ik ben meer van ik koop een set zoals deze bose 500, we hebben de volume nog nooit over de 35% hoeven draaien. We zijn zeer tevreden over wat voor geluid eruit komt
Ecodan warmtepomp
Niet doen.. kost alleen geld. Als je blij bent met wat je hebt, dat vooral houden.JT schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 16:23:
[...]
Goed geluid gaat niet over kwantiteitMaar als jullie er tevreden mee zijn, helemaal goed! Voor een volgende aanschaf wellicht leuk om eens langs een hifizaak te gaan om je kijk op audio te verbreden
Nadeel van zelfbouw (heb ze hier staan) is dat je ze nog lastiger weg doet.
[ Voor 8% gewijzigd door Cyberpope op 16-10-2020 17:09 ]
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
De stukadoor is bij ons geweest. Was aangeraden via via, zou geweeldig zijn. Resultaat zag er op het eerste oog goed uit en heb hem betaald. Echter kom ik nu achter wat oneffenheden.
- in de badkamer steekt de stuk in een hoek uit en loopt niet gelijk met de tegels.
- bijna alle hoeken zijn niet haaks
- in een nis groot verschil tussen dikte stucwerk.
Is dit normaal? Lijkt wel alsof het onmogelijk is om goede mensen te vinden.
Dit is de bovenkant nis. Aan de onderkant steekt het hout nog een cm uit.
:strip_exif()/f/image/CGGRQFbNZOv7fdqoGPz6ZiEH.jpg?f=fotoalbum_large)
Stuc is niet gelijk in de badkamer
- in de badkamer steekt de stuk in een hoek uit en loopt niet gelijk met de tegels.
- bijna alle hoeken zijn niet haaks
- in een nis groot verschil tussen dikte stucwerk.
Is dit normaal? Lijkt wel alsof het onmogelijk is om goede mensen te vinden.
Dit is de bovenkant nis. Aan de onderkant steekt het hout nog een cm uit.
:strip_exif()/f/image/CGGRQFbNZOv7fdqoGPz6ZiEH.jpg?f=fotoalbum_large)
Stuc is niet gelijk in de badkamer
:strip_exif()/f/image/1cUkwYMmRXVgZ7tObjCtg4yE.jpg?f=fotoalbum_large)
De consumentenbond kan je dat het best uitleggen.FirePuma142 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 14:31:
[...]
Dat snap ik. Maar hoe een lager dekvermogen voor een dekking in één laag kan zorgen dan een hoger dekvermogen of omgekeerd is mij een raadsel.
Veel latexen, zo niet alle, claimen in één keer dekkend te zijn, en dat zijn ze dus ook op smetteloos wit.Op de emmer van de niet-plus staat ook in één keer dekkend vermeld.
De niet-plus is niet per liter verkrijgbaar, alleen in 10liter + x%. Dat was toen ook.
Net zoals de Histor nu een iets andere naam heeft maar dezelfde verf is.
Op papier lijkt laagdikte jou logischer, echter hoe ga jij die 0,0005 mm meten dan?Ik vraag me af wat een laagje van minder dan 5 micrometer weegt op het gereinigde oppervlak. We hebben het over 0,005 mm. Zo vanaf het kladblok lijkt laagdikte me een stuk logischer dan gewicht.
Na 200x schrobben kun je wel simpel wegen en vergelijken wat er af is aan gewicht. Dat hoef je dan nog steeds niet te relateren aan een laagdikte maar aan het gewichtsverlies tov de niet gewassen gedekte plaat.
Als voorbeeld:
Een verf met een droge laagdikte van 10mm en wat bv 20 gram weegt, en die 2 gram verliest na 200x schrobben komt uit op gewicht van 18 gram bij een laagdikte omgerekend van 9 mm
Een verf met een droge laagdikte van 15 mm met gewicht 25 gram en die na 200x schrobben 10 gram verliest komt omgerekend ook uit op een laagdikte van 9.
Is deze nu net zo sterk als de eerste, want 9 mm dik, of is de tweede zachter omdat deze 40% gewicht verliest tov van de 10% van de dunnere lichter?
Maar de laagdiktes kan je dus wegstrepen........ de een verliest 40 % en de ander 10 % bij hetzelfde aantal malen schoonmaken.
Aan de DHZ-er hoe veel hij er op smeert, bij te dun zal er schade te zien zijn, bij te veel lagen natuurlijk niet.
En dat is de opzet van de test, wanneer is het dekkend en hoe vaak kan je schoonmaken zonder noemenswaardige schade, want niemand gaat een muurtje 10x latexen voor "je weet nooit".
(En hoe sterker hoe matter de latex blijft na schoonmaken, bij zachte latex krijg je al gauw een mooie glimmende plek in je matte muur)
Jeetje, ik schrik hier wel van. Dan was het geluid echt niet te doen. Prachtig gedaan maar het is toch belachelijk dat je dit soort maatregelen nog na de bouw moet nemen...GeeMoney schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 20:46:
Het was eindelijk zover. De warmtepomp met boiler en leidingen werden losgekoppeld en verwijderd uit mijn technische ruimte om de boel extra te kunnen isoleren. Wij slapen namelijk naast deze technische ruimte en vooral mijn vrouw kon af en toe niet slapen van de "herrie" van de warmtepomp. Vooral met verwarmen gebruikt hij een compressor en dat maakt een pulserend resonerend geluid in zowel de pomp als de leidingen.
We hebben uiteindelijk gekozen om te beginnen met die vlokken panelen te verlijmen op de ytong blokken en deze van boven tot onder helemaal dicht te verlijmen. Vervolgens een extra geluidswerende versterkte gipsplaat ook vrij verlijmen op de vlokkenplaten en vervolgens nog een laatste laag met wol panelen te plaatsen voor optimale absorptie en demping.
Morgen wordt de boel weer aangesloten en dan weten we binnen 2 nachten of de eventuele herrie nu draagbaar is. De linker (schuine) kant wordt ook nog voorzien van de wollen platen maar dat kreeg ik er nu nog niet in en het belangrijkste was de hoek en achterwand zodat de pomp en alles weer geplaatst kan worden.
***members only***
Al met al geen goedkope klus.
Aan isolatiemateriaal denk ik zo'n 400 euro uitgegeven en nog eens 18 tubes kit (net geen 180 euro) en 1,5 dag werk tot nu toe dus ik hoop dat het resultaat er naar zal zijn.
En ohja, het los halen van de hele combinatie en weer laten aansluiten kost ook even €1000,- .
Totaal zijn we nu per wand 10cm "naar binnen" gekomen.
Op zich in deze ruimte waar ik natuurlijk nooit kom voor mij geen probleem als dat de herrie wegneemt.
Het probleem aan het geluid was het resonerende gebrom van de compressor. Ten opzichte van een gas gestookte ketel is de warmtepomp ook nog eens makkelijk 1,5 tot 2 uur bezig met opwarmen of legionella programma voor de boiler en die laatste is ook niet te onderbreken.Lauryn schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 20:43:
[...]
Jeetje, ik schrik hier wel van. Dan was het geluid echt niet te doen. Prachtig gedaan maar het is toch belachelijk dat je dit soort maatregelen nog na de bouw moet nemen...
Het geluid is na deze actie gelukkig 85% afgenomen en mijn vrouw kan er nu ook van slapen al krijg je het nooit helemaal weg. De leidingen gaan namelijk ook de vloeren in.
Contactgeluid is nu helemaal weg doordat ik de leidingen niet meer terug op de wanden heb laten maken.
20mm past. Schuin door de spouwmuur is soms ff lastig om de buis in het tweede gat te krijgen, maar dat is me tot nu toe altijd gelukt. Soms duw ik er eerst een stukje 16 mm buis door om de weg te vinden. De 19mm buis kun je dan hier op schuiven.JT schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 15:47:
Als ik 19mm elektraleiding door beton wil voeren, wat moet de diameter van mijn boor dan zijn, is 20mm dan voldoende of pak ik beter 21mm?
Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat
Daar hou ik niet zo van, we bespreken het hier toch?Teijgetje schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 20:16:
[...]
De consumentenbond kan je dat het best uitleggen.
Of wellicht was het de Mix. Hoe dan ook, verdraaid onduidelijk over welk product het nu precies gaat.[...]
Veel latexen, zo niet alle, claimen in één keer dekkend te zijn, en dat zijn ze dus ook op smetteloos wit.![]()
De niet-plus is niet per liter verkrijgbaar, alleen in 10liter + x%. Dat was toen ook.
Net zoals de Histor nu een iets andere naam heeft maar dezelfde verf is.
Met een ultrasoon laagdiktemeter. De NEN-norm meet juist laagtedikte. Waarom de Consumentenbond voor gewicht kiest is me een raadsel.[...]
Op papier lijkt laagdikte jou logischer, echter hoe ga jij die 0,0005 mm meten dan?
De NEN-norm meet de laagdikte en kent maximale normen, waaronder die 5 um voor 200 slagen. Waarom het wiel opnieuw uitvinden?Na 200x schrobben kun je wel simpel wegen en vergelijken wat er af is aan gewicht. Dat hoef je dan nog steeds niet te relateren aan een laagdikte maar aan het gewichtsverlies tov de niet gewassen gedekte plaat.
Als voorbeeld:
Een verf met een droge laagdikte van 10mm en wat bv 20 gram weegt, en die 2 gram verliest na 200x schrobben komt uit op gewicht van 18 gram bij een laagdikte omgerekend van 9 mm
Een verf met een droge laagdikte van 15 mm met gewicht 25 gram en die na 200x schrobben 10 gram verliest komt omgerekend ook uit op een laagdikte van 9.
Is deze nu net zo sterk als de eerste, want 9 mm dik, of is de tweede zachter omdat deze 40% gewicht verliest tov van de 10% van de dunnere lichter?
Maar de laagdiktes kan je dus wegstrepen........ de een verliest 40 % en de ander 10 % bij hetzelfde aantal malen schoonmaken.
Je leest de test heel anders dan ik. Ik zie vooral wanneer is het dekkend in een ultiem scenario waarbij er geen enkele garantie op de laagdikte is en of je een kloppend vergelijk toepast.Aan de DHZ-er hoe veel hij er op smeert, bij te dun zal er schade te zien zijn, bij te veel lagen natuurlijk niet.
En dat is de opzet van de test, wanneer is het dekkend en hoe vaak kan je schoonmaken zonder noemenswaardige schade, want niemand gaat een muurtje 10x latexen voor "je weet nooit".
(En hoe sterker hoe matter de latex blijft na schoonmaken, bij zachte latex krijg je al gauw een mooie glimmende plek in je matte muur)
Op de site van de Consumentenbond staat voor exact dezelfde test overigens een wild andere prijs per m2. Daar staat nadrukkelijk bij vermeld dat het gaat om de prijs per m2 voor een dekkend resultaat. De Sikkens Beste uit de Test daalt naar €1/m2, de Histor Clean stijgt naar €0,62, de Hornbach keldert naar €0,21.
Als bij Hornbach één liter €8,49 kost en één vierkante meter €0,21 haal ik dan maar liefst 40m2 per liter? De Histor Clean haalt maar 6m2 de liter. De Sikkens 18m2 de liter.
Raar verhaal. Maar dat is mijn ervaring met de Consumentenbond wel vaker zoals ik al eerder zei. Ik vind het bijvoorbeeld ook heel raar dat het esthetisch eindresultaat niet wordt meegewogen. Topverf die Sikkens, maar het droogt in duidelijke banen op is toch wel iets wat je graag wil weten als je de beste uit de test wil aanschaffen.
@FirePuma142
In het pdf staat ook dat de m² prijs voor dekkend resultaat is.
Ik denk inderdaad dat er wat met de m² prijs niet klopt en de m² prijs die is van m²/l, zo uit het blik.
Al klopt dan soms ook het standaard opgegeven rendement m²/l door de fabrikant niet.
Zo ben je dan als je twee lagen hebt het dubbelle kwijt van de m² prijs uit het pdf.
Dat klopt bv met wat een Histor opgeeft aan rendement.
Is dat op de site bijgewerkt? Wat ook niet helemaal klopt want voor 1 m² dekkend Histor zou twee x €0,38 zijn en niet €0,62
En ik heb nooit banen, dat er banen in drogen boeit me niet, ik spuit.
Daar heb je tegenwoordig Histor Revolution voor, voor de schilder zonder vaste hand.
In het pdf staat ook dat de m² prijs voor dekkend resultaat is.
Ik denk inderdaad dat er wat met de m² prijs niet klopt en de m² prijs die is van m²/l, zo uit het blik.
Al klopt dan soms ook het standaard opgegeven rendement m²/l door de fabrikant niet.
Zo ben je dan als je twee lagen hebt het dubbelle kwijt van de m² prijs uit het pdf.
Dat klopt bv met wat een Histor opgeeft aan rendement.
Is dat op de site bijgewerkt? Wat ook niet helemaal klopt want voor 1 m² dekkend Histor zou twee x €0,38 zijn en niet €0,62
En ik heb nooit banen, dat er banen in drogen boeit me niet, ik spuit.
Daar heb je tegenwoordig Histor Revolution voor, voor de schilder zonder vaste hand.
[ Voor 45% gewijzigd door Teijgetje op 16-10-2020 23:04 ]
Afgelopen tijd bezig geweest met zelf verlovingsringen maken.
:strip_exif()/f/image/2gEhYxg7HNvhWtDxbPNo1h8E.jpg?f=fotoalbum_large)
Gemaakt uit fineer en aluminium. Tof om te doen, weer eens wat anders dan meubels of een afdak
Foto is wel wat donker, in het echt zijn ze iets lichter.
Ze heeft trouwens ja gezegd
Nu rustig aan het nadenken of ik zelf de trouwringen wil maken...ook gelijk een extra reden om bv. te investeren in een draaibank
:strip_exif()/f/image/2gEhYxg7HNvhWtDxbPNo1h8E.jpg?f=fotoalbum_large)
Gemaakt uit fineer en aluminium. Tof om te doen, weer eens wat anders dan meubels of een afdak
Ze heeft trouwens ja gezegd
Nu rustig aan het nadenken of ik zelf de trouwringen wil maken...ook gelijk een extra reden om bv. te investeren in een draaibank
Even de emmer(s) opgezocht. Heb Flexa Powerdek Muren en Plafonds gebruikt. Moest ik wel 20 of zelfs 30 procent verdunnen geloof ik. Maar zit er superstar op.peligro2k schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 11:07:
[...]
Thanks, ik ga nadenken of ik die ook ga kopen. Is weer 70-90 euro.
Ga ook maar even rondzoeken wat nou de beste afneembare latex is. Mijn lokale verfhandel heeft een eigen merk voor 40 euro per 10l, dit is dan wat dunner en dus geschikt voor spuiten.
Als voorstrijk van Alabastine gepakt. Ook met de verfspuit, maar dan moet je de verfspuit echt veel sneller bewegen dan met verven, omdat de voorstrijk zo dun is. Je merkt vanzelf als je te langzaam gaat, dan krijg je wat druppels aan de muur of aan plafond. Die haal je dan even met een blokkwast of vachtroller weg.
Probeer met deze verfspuit zo groot mogelijke emmers te pakken ;-)
[ Voor 3% gewijzigd door fmb op 17-10-2020 08:23 ]
WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.
Flexa werd mij altijd overal afgeraden voor de verfspuit...fmb schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 08:22:
[...]
Even de emmer(s) opgezocht. Heb Flexa Powerdek Muren en Plafonds gebruikt. Moest ik wel 20 of zelfs 30 procent verdunnen geloof ik. Maar zit er superstar op.
Als voorstrijk van Alabastine gepakt. Ook met de verfspuit, maar dan moet je de verfspuit echt veel sneller bewegen dan met verven, omdat de voorstrijk zo dun is. Je merkt vanzelf als je te langzaam gaat, dan krijg je wat druppels aan de muur of aan plafond. Die haal je dan even met een blokkwast of vachtroller weg.
Probeer met deze verfspuit zo groot mogelijke emmers te pakken ;-)
Hier ook een prima compromis gesloten tussen geluidskwaliteit en looks: https://teufelaudio.nl/consono-35-mk3-51-set-105495000?v=002JT schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 15:47:
[...]
Watts zeggen helemaal niks behalve iets over bragging rights bij ontwetenden. Zoek iets uit waarmee de vrouw kan leven en wat goed klinkt. Mijn vrouw heeft het liefst speakers van 1x1 centimeter maar ze weet dat ik waarde hecht aan goed geluid. Beetje geven en nemen enzo. Resultaat in de woonkamer:
[Afbeelding]
Was nog best een zoektocht naar witte speakers...
Voor wat betreft de diameter van een gat voor een 19mm pvc pijp. Ik heb recent in een nieuwbouwwoning een aantal doorvoeren gemaakt voor elektra voor zonwering met 16m pvc pijp. Daar heb ik een +-30cm lange 16mm betonboor voor gebruikt. Dus door buitenmuur (baksteen), spouw, isolatie en binnenmuur (prefab beton). Daarna goed stofvrij maken (blazen) en voorzichtig met een rubber hamer door de opening geslagen. Ging prima en zit meteen vast, wel nog even rondom afkitten ivm vocht.
[ Voor 3% gewijzigd door fmb op 10-05-2021 12:57 ]
Ok, dan is het gelukkig goed gegaan. Heb hele beneden verdieping (alle plafonds en vrijwel alle wanden) en de 1e verdieping (alle plafonds en sommige wanden) hiermee gedaan en ga het voor de zolder ook gebruiken. Misschien dat de goede verfspuit er wel raad mee weetMartinusz schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 09:32:
[...]
Flexa werd mij altijd overal afgeraden voor de verfspuit...
Dit lijkt beter!Fraggert schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 08:50:
[...]
:strip_exif()/f/image/70ueYTl4g9eSQufVfOVQimk5.jpg?f=fotoalbum_large)
We gaan vanmiddag deze tv meubel van 170cm breed ophalen.
:strip_exif()/f/image/Jyfu0ruULMGVbfPnzkCpSZzz.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 20% gewijzigd door G_Dragon op 17-10-2020 10:11 ]
Past je nieuwe kistje dan nog wel?G_Dragon schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 10:10:
[...]
Dit lijkt beter!
[Afbeelding]
We gaan vanmiddag deze tv meubel van 170cm breed ophalen.
[Afbeelding]
Ecodan warmtepomp
Yes
Gefeliciteerd! Enne, tof man! Heb je foto's van het proces? Ik ben zelf ook bezig met ringen maken en loop inmiddels met een half oog naar een nieuwe metaaldraaibank te kijken. Maarja de prijs hehippiepaci schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 07:06:
Afgelopen tijd bezig geweest met zelf verlovingsringen maken.
[Afbeelding]
Ze heeft trouwens ja gezegd![]()
Als je dit trouwens leuk vind moet je ook eens naar opaal inlays kijken bij ringen. Ook erg leuk om te doen!
My middle finger salutes you.
Hmmm. Boor die ik zoek, 20 x 450 x 400 kost 29 nog wat. 25 x 450 x 400 kost 31 nog wat, daar neig ik dan een beetje naar. Is voor boren naar kruipruimte in nieuwbouw beton-prefab woning. Ik heb een Bosch PBH 2600 (groen) met 1,9 joules. Gaat 25mm daarmee lukken, al dan niet met wat geduld of wil ik iets doen dat echt kansloos is
Ecodan warmtepomp
Ik zit met een roestige stalen balk, in de buitenlucht maar wel overdekt. De ergste roest is verwijderd met een roterende staalborstel, maar er blijft altijd wat zitten. Daar moet nu een beschermlaag overheen die de roest die er nog zit stopt en lang mee kan.
Wat ik tegen kom zijn primers als Hammerite no 1, Noxyde, Corroless. Het is me alleen onduidelijk of dat nou allemaal ongeveer hetzelfde goedje is, of dat er grote verschillen in zitten. In hoeverre stopt zoiets daadwerkelijk het roestproces, of zijn het vooral mooie marketingpraatjes? Iemand ervaring met dit soort anti-roest verf?
Wat ik tegen kom zijn primers als Hammerite no 1, Noxyde, Corroless. Het is me alleen onduidelijk of dat nou allemaal ongeveer hetzelfde goedje is, of dat er grote verschillen in zitten. In hoeverre stopt zoiets daadwerkelijk het roestproces, of zijn het vooral mooie marketingpraatjes? Iemand ervaring met dit soort anti-roest verf?
Snel zoeken bij toolstation levert me dit op... https://www.toolstation.nl/labor-sds-plus-hamerboor/p45302JT schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 15:55:
Hmmm. Boor die ik zoek, 20 x 450 x 400 kost 29 nog wat. 25 x 450 x 400 kost 31 nog wat, daar neig ik dan een beetje naar. Is voor boren naar kruipruimte in nieuwbouw beton-prefab woning. Ik heb een Bosch PBH 2600 (groen) met 1,9 joules. Gaat 25mm daarmee lukken, al dan niet met wat geduld of wil ik iets doen dat echt kansloos is
26mm voor 15 euro..
Zelf hier een assorti boren van 450 mm keer bij de lidl meegenomen, hoop abuse gehad en werkt nog steeds perfect..Geloof destijds 9,99 voor betaald
Wellicht via de lidl shop oid.
Oh ff snel gekeken: jawel! https://www.lidl-shop.nl/PARKSIDE-Klopboorset/p100302074
[ Voor 5% gewijzigd door Meneer aard op 17-10-2020 16:04 ]
Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+
HaiMeneer aard schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 16:03:
[...]
Snel zoeken bij toolstation levert me dit op... https://www.toolstation.nl/labor-sds-plus-hamerboor/p45302
26mm voor 15 euro..
Zelf hier een assorti boren van 450 mm keer bij de lidl meegenomen, hoop abuse gehad en werkt nog steeds perfect..Geloof destijds 9,99 voor betaald![]()
Wellicht via de lidl shop oid.

Ik heb een Bosch Plus-7X op het oog. Mijn ogen zijn geopend na de aanschaf van de 7X kleine betonboren, zijn ook viersnijders. Iets met boter en heet mes. Maar ik sta natuurlijk open voor input voor mensen die kunnen onderbouwen dat het de meerprijs niet waard is
Ecodan warmtepomp
Idd..Lang geleden. Alles goed?JT schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 16:05:
[...]
HaiLang geleden!
Ik heb een Bosch Plus-7X op het oog. Mijn ogen zijn geopend na de aanschaf van de 7X kleine betonboren, zijn ook viersnijders. Iets met boter en heet mes. Maar ik sta natuurlijk open voor input voor mensen die kunnen onderbouwen dat het de meerprijs niet waard is
Ik heb geen bezwaar tegen fatsoenlijke kwaliteit, maar voor incidenteel gebruik neig ik soms naar dit soort alternatieven omdat ik weet dat ik af en toe gereedschap moet/wil verbouwen zodat het voor mij goed werkt.
Redelijk wat klussen ermee verzet, spul blijft goed.
Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+
Van de week met een 18mm Plus-7X door 20cm beton gegaan (<60 sec), wat je zegt heet mes en boter. De machine was een GBH 2-28 wat ook meehielp.JT schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 16:05:
[...]
HaiLang geleden!
Thanks! Foto's van het proces had ik expres niet gemaakt om te voorkomen dat m'n vriendin per ongeluk wat zou zien.barktus schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 15:37:
[...]
Gefeliciteerd! Enne, tof man! Heb je foto's van het proces? Ik ben zelf ook bezig met ringen maken en loop inmiddels met een half oog naar een nieuwe metaaldraaibank te kijken. Maarja de prijs he![]()
Als je dit trouwens leuk vind moet je ook eens naar opaal inlays kijken bij ringen. Ook erg leuk om te doen!
In grote lijnen:
- Fineer in stroken snijden en een tijdje in water koken.
- Uit het water oprollen en vast zetten met schilderstape om alvast een beetje de ronde vorm te krijgen. Daarna laten drogen.
- Het hout om iets ronds met de juiste maat heen oprollen en verlijmen.
- Grof op maat maken door middel van schuren.
- Bij gebrek aan een draaibank een houder gemaakt om de ring vast te maken in m'n kolomboormachine.
- Al draaiende met een beitel een groef maken.
- Met een fijne vijl een stuk aluminium vijlen en dit poeder opvangen.
- Met het poeder de groef opvullen.
- De ring op maat maken met schuren.
- Steeds verder schuren met steeds hogere korrel.
- Coating aanbrengen
Ik ga eens kijken naar die opaal inlays.
Ja ik snap je punt hoor. Ik weet niet hoe vaak ik het nog gebruik na de gaten boren die ik hier in de meterkast nu gepland heb staan. Maar ik haal er altijd wel voldoening uit om het voordeel van goed gereedschap te ervaren en zo een boor is de wereld niet, al is het verschil relatief gezien dan wel weer grootMeneer aard schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 16:20:
[...]
Idd..Lang geleden. Alles goed?
Ik heb geen bezwaar tegen fatsoenlijke kwaliteit, maar voor incidenteel gebruik neig ik soms naar dit soort alternatieven omdat ik weet dat ik af en toe gereedschap moet/wil verbouwen zodat het voor mij goed werkt.
Redelijk wat klussen ermee verzet, spul blijft goed.
Ja hoor, prima hier, lekker klussen in de nieuwbouwwoning. Daar?
Punt is juist dat ik amper duurder uit ben voor 5mm meer maar als ik er twee moet kopen dan wordt het verschil wel weer erg grootprein2 schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 16:47:
@JT het zal vast gaan. Ik zou zelf eerst met een kleinere diameter voorboren..
Ja, 3,2 joule wil wel natuurlijkDirty schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 17:14:
[...]
Van de week met een 18mm Plus-7X door 20cm beton gegaan (<60 sec), wat je zegt heet mes en boter. De machine was een GBH 2-28 wat ook meehielp.
hippiepaci schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 19:15:
[...]
Thanks! Foto's van het proces had ik expres niet gemaakt om te voorkomen dat m'n vriendin per ongeluk wat zou zien.
In grote lijnen:Zou ook graag een metaal draaibank willen hebben. Zat zelf naar zo'n kleine machine van Proxxon te kijken maar weet niet of die krachtig genoeg is. En idd wel wat prijzig.
- Uit het water oprollen en vast zetten met schilderstape om alvast een beetje de ronde vorm te krijgen. Daarna laten drogen.
- Bij gebrek aan een draaibank een houder gemaakt om de ring vast te maken in m'n kolomboormachine.
- Coating aanbrengen
[ Voor 33% gewijzigd door JT op 17-10-2020 19:26 ]
Ecodan warmtepomp
Tja m'n voorraad zilveren staven was net opJT schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 19:24:
Tegen die moeite zelf in een ring steken kan geen edelmetaal op qua betekenis

Bosch Kruislijn laser Quigo met statief, maar wel een hele oude. Zeker tevreden mee, doet wat het moet doen voor mij (maar eerlijk is eerlijk, dat is niet heel veel, echt alleen klusjes).barry86 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 12:46:
[...]
Parkside laser met statief? Tevreden mee? Zit er over na te denken...
Cool! Zelfde methode die ik gebruik eigenlijk. Heb nu een oude houtdraaibank staan en een oude half complete metaaldraaibank. Die laatste werkt prettiger. Maar zoals gezegd en nieuwe zou leuker zijn. Ken iemand die hele dagen ringen maakt, die zweert bij de goedkope banken van hbm. Maar dat is ook omdat er overal lijm en opaal terecht komt.hippiepaci schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 19:15:
[...]
Thanks! Foto's van het proces had ik expres niet gemaakt om te voorkomen dat m'n vriendin per ongeluk wat zou zien.
In grote lijnen:Zou ook graag een metaal draaibank willen hebben. Zat zelf naar zo'n kleine machine van Proxxon te kijken maar weet niet of die krachtig genoeg is. En idd wel wat prijzig.
- Coating aanbrengen
Deze had ik in de vakantie gemaakt. Eerste ring met inlay. Verre van perfect, maar heel leuk om te doen.

Vandaag ook nog even aan het draaien geweest (harde esdoorn). Om eens te testen met volledige stukken hout in plaats van fineer.

My middle finger salutes you.
Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/