[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 62 ... 454 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:52
Flix20 schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 18:02:
Wat me opgevallen is, dat er hier niet gesproken wordt over bamboo 'hout'

Ik ga zelf in de keuken wat planken maken en hiervoor wil ik bamboo hout gaan gebruiken omdat de look hiervan ons aanspreekt en het lijkt goed te passen bij het eikenwerkblad.

Heeft iemand hier al ervaring met het bewerken van bamboo?
Vrij hard spul, maar wel goed te zagen (enkel ervaring met bamboe vloer, zelf gelegd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Wij hebben in de gang en de woonkamer verschillende soorten pvc. De overgang is niet fantastisch en dat wil ik afdekken met een stenen dorpel.

Maar nu ligt de gang een of twee mm hoger en moet ik dus eea egaliseren, anders breekt de dorpel. Maar hoe zou ik dat nu het beste kunnen doen? Ik wilde de dorpel vastkitten met een goede montagekit. Gaat dat ook genoeg vullende werking hebben of kan ik dat beter anders aanpakken?

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:40

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Ik heb me weer even nuttig gemaakt dit weekend :). Heb niet overal foto's van gemaakt, maar we hebben eindelijk:

- verlichting in het plafond in de woonkamer
- een dorpel in de hal die niet meer los ligt
- de gitaren opgehangen in de studie/werkkamer (dat lag al maanden te wachten)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OTzRmXzZqmAqGNAMiucpDnS7KgU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8QfWmrnnh8psVXhVA35R002I.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben eindelijk aan de linkermuur van de garage begonnen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4kVGD1-ZqIV_k6rnuEVo1GVGTtg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IcYDP9qrTdsbJJVTIUwm3xEJ.jpg?f=fotoalbum_large

en ik ben begonnen met het verzamelen van schoon pallethout. Dankzij de booming bouwindustrie in deze coronamaanden vliegen de gratis pallets je hier om de oren, en deze man was zelfs zo vriendelijk om ze gratis en voor niks op mijn oprit te komen dumpen :). Er zitten zelfs héle lange bij, en dat hout gaat zeer van pas komen bij het bouwen van de kampeerhut achterin het terrein. De komende tijd dus veel spijkers trekken en de boel vlakken zodat ik weer mooi schoon hout heb om mee te werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/34Wb5TA3ZUbHaiEyS2K-tI5Js1Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wTGgBSDDNUNBskPc0W9IHnxy.jpg?f=fotoalbum_large

Hier vlakbij zit ook een steenhandel die toegezegd heeft de mooie/schone pallets apart te houden voor me zodat ik er periodiek om kan komen. Voorlopig berg ik het onder zeil op zodat het een beetje kan drogen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lWJnFXS4Uz1vRzb3N1e-lc3cQO8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FZC6L0Zt09GeHtD6PQCsHAx2.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb al stenen uitgelegd in de achteruin voor de fundering, binnenkort ga ik daar een frame op bouwen als vloer, ik moet nog even een elegante manier verzinnen om de fundering van de hut fatsoenlijk op de stenen vast te maken zodat het geheel niet meer kan schuiven. Het word een beetje dit idee, maar dan van pallethout:

Afbeeldingslocatie: https://www.ifiske.se/photos/1131/1093/Backa_sodra_1440x560.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjufke
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:10
Martinusz schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 21:56:
[...]

Gewoon met een rollertje, maar blijft pokke werk.
Spuiten zou ook nog kunnen natuurlijk.
Spuiten heb ik overwogen. Geen ervaring mee en alles moeten aankopen staat me een beetje tegen.
Pixeltje schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 22:42:
[...]

Klemmen in je accutol en je kwast er tegen aan houden. Wel langzaam draaien uiteraard maar ik heb dit gedaan met de spijlen van een traphek en dat werkte uitstekend.

Ik heb ze zo ook geschuurd trouwens.
Dit klink eigenlijk helemaal zo gek nog niet.

PSN: bollsie

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-06 23:18
-DarkShadow- schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 11:05:
[...]

Mooi project :Y

Hoe zorg je er voor dat die zipscreengeleiders onzichtbaar zijn?
Thanks! We zijn tot op heden ook erg tevreden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bUftFuj0Knt-HcKrHI2hqrhlBgs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/k0paH76Vyl6FQZa4Hp8cVzPp.jpg?f=user_large
Ik hoop dat je het zo wat kan zien/snappen #badpaintskills
De geleider zit achter het gevelhout, eigenlijk had ik nog een lat meteen links van de geleider (rode pijl) moeten tekenen, daar wordt de geleider op geschroefd.

Het zijn relatief dure details (veel extra gepiel) maar wij vonden het anderzijds wel zonde om de relatief dure alu kozijnen te "beschroeven" met een rail ervoor langs of anderzijds een bak in het zicht.
Gevalletje niet omdat het moet maar omdat het kan.

De bak aan de bovenkant waarin de screen zit wordt in het plafond boven maar wel vóór het kozijn geplaatst (Duitsers plaatsen ze meestal bovenop het kozijn). Volgens mij is zelfs de onderlat niet zichtbaar in geopende toestand. Indien de boel vervangen/geserviced moet worden dan zal een een klein stukje van de gevelbekleding weggehaald moeten worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FnpKpYJr66cSSJfH5VyMzOlTdlo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uiJyGdNV6w7geD0YCCsCzMOg.jpg?f=fotoalbum_medium
Afgelopen vrijdag is de eindbaas der dysons langs geweest om 25m2 schelpen eruit te zuigen, we hebben geleerd van 8 jaar terug toen hebben 25m2 met de hand eruit geschept, nagenoeg 2 zaterdagen bezig, eerste laagje denk je van "dit gaat mooi" maar daarna komt het iets nattere gecomprimeerde pakket, hier kan je maar met moeite een schep in krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7O3uoy1AsHaSSpWpKqPdK1HYWBQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Ew2YMG9IG3zO4rIqcMLJwFE.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6n2zSYq1RhXrwlYETr3kl7jgaVo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/igoRm046JGoBBjjjaD0DcHHh.jpg?f=fotoalbum_medium
Leuk/goed om te zien dat de balken kurk droog waren, de schelpen reguleren de vocht/water huishouding zeer goed.

En afgelopen zaterdag nog even een 30m2 60x60 tegels met de sloopbeitel eruit getikt. Een aantal tegels lagen een beetje los en klonken hol onder de tegels tijdens het lopen. Aangezien we de extra hoogte (wanneer we ze lieten liggen) niet konden gebruiken heb ik ze er maar uitgehaald.

Komende week zink op het dak en dan de pannen erop, binnen gaan ze verder met het aanbrengen van speciale blokken in de binnenmuur tegen optrekkend vocht, alleen het gedeelte waar de schelpen eruit zijn gegaan. En zeer waarschijnlijk komt ook nog de broodjes vloer erin. Mocht mijn eigen agenda het toelaten dan komen op het schuine dak nog 2x16 zonnepanelen, prima dakje, op 10 graden na Oost/West

[ Voor 22% gewijzigd door Appie Heijn op 11-10-2020 20:50 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14-06 16:19
Impry schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 15:02:
Mooie stek zo!

Even een ogenschijnlijk simpele vraag. Is Knauf FinishPasta gewoon een aangemaakte variant van de Knauf Fix & Finish? Of heeft het een ander doel?
https://knauf.nl/systemen-en-producten/fix-finish
https://knauf.nl/systemen-en-producten/finishpasta

Ik heb een wat oudere muur waar het behang afgehaald is en waar een nieuw fotobehang over komt. Dus wil hem wel goed strak hebben. En de andere muren in die kamer wil ik met structuurverf gaan doen.
Is geen grote kamer, dus kosten spelen even geen rol. Welk product zou dan het beste zijn?
Hier ben ik ook benieuwd naar. Maar niemand met ervaring?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:03

BCC

PaT schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 18:33:
Wij hebben in de gang en de woonkamer verschillende soorten pvc. De overgang is niet fantastisch en dat wil ik afdekken met een stenen dorpel.

Maar nu ligt de gang een of twee mm hoger en moet ik dus eea egaliseren, anders breekt de dorpel. Maar hoe zou ik dat nu het beste kunnen doen? Ik wilde de dorpel vastkitten met een goede montagekit. Gaat dat ook genoeg vullende werking hebben of kan ik dat beter anders aanpakken?
Ik heb er met montage kit houten roerstokjes onder geplakt en daarna het geheel rondom afgekit.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-06 11:52

Impry

Rallymedia.nl

barry86 schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 21:29:
[...]

Hier ben ik ook benieuwd naar. Maar niemand met ervaring?
Online weinig te vinden over de echte verschillen.
En dan heb ik de volgende Knaufs nog niet genoemd...
Fill & Finish
Fill & Finish light
Topfinish
Profinish
Easyfinish
Super Finish
Uniflott Finish
Stucpasta
Superfiller

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
Ikzelf heb uniflot finish kant en klaar in een pot gebruikt bij de afwerklaag.
Dat was echt magistraal mooi spul. Super glad te bewerken als beginner zonder dat ik nog hoefde te schuren.

Maar de verschillen? Geen idee...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-06 15:35
Voor een beginner is Fix & finish niet super makkelijk. Je hebt maar 20 minuten verwerkingstijd en gooit per saldo snel de helft van de zak weg. Met een emmer kant en klare Finishpasta kun je lekker rustig doorwerken. Het is dus niet hetzelfde spul.

Ben hier thuis bezig met afwerken van AK-gipsplaten. De naden volgezet met Jointfiller Plus en nu de tweede laag met Jointfinisher. (Die ontbreekt nog in bovenstaande lijst) Jointfinisher moet je zelf aanmaken en is geen gips dus geen chemische reactie maar het hardt uit door uitdroging. Dit is ook geschikt voor het affilmen van een wand.

edit: jointfinisher bleek Finishflott te zijn... weer een andere naam.

[ Voor 7% gewijzigd door GodDamage op 12-10-2020 09:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

HTT-Thalan schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 18:57:Voorlopig berg ik het onder zeil op zodat het een beetje kan drogen.
Zijn dat van die geweven bouwzeilen?

Zo ja, dan is dat niet echt waterdicht, plasjes zulen zich gaan vormen en bij langdurige regen komt het daar toch doorheen.

Als je het hout dan teveel opsluit dan kan het vocht in die stapel niet voldoende weg omdat het niet kan doorwaaien.

Het ligt bij jou ws niet heel lang, maar ik heb een stapeltje hout hier zien wegrotten, zou zonde zijn bij je.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

GodDamage schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 08:20:
Voor een beginner is Fix & finish niet super makkelijk. Je hebt maar 20 minuten verwerkingstijd en gooit per saldo snel de helft van de zak weg. Met een emmer kant en klare Finishpasta kun je lekker rustig doorwerken. Het is dus niet hetzelfde spul.
Kijk, daar kan ik wat mee. (y) Herken dat wel van de MP75, daar had ik toen voldoende tijd mee. Maar dat maakt het juist ook dat die MP75 vaker gekozen wordt volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Fraggert schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 08:39:
[...]

Zo ja, dan is dat niet echt waterdicht, plasjes zulen zich gaan vormen en bij langdurige regen komt het daar toch doorheen.

Als je het hout dan teveel opsluit dan kan het vocht in die stapel niet voldoende weg omdat het niet kan doorwaaien.

Het ligt bij jou ws niet heel lang, maar ik heb een stapeltje hout hier zien wegrotten, zou zonde zijn bij je.
Dat zijn het inderdaad, maar 1) meer had ik niet liggen momenteel en 2) het moet inderdaad snel weer weg zijn. Ik heb een 'pallet buster' besteld om ze allemaal te gaan demonteren. Zodra ik de werkbank links af heb hou ik meer plek over in de werkplaats en kan ik een rekje maken om dit hout binnen op te slaan, het moet daarna ook geschaafd worden immers.

Deze herfst/winter begin ik met de bouw van de hut :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

HTT-Thalan schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 09:25:
[...]

Dat zijn het inderdaad, maar 1) meer had ik niet liggen momenteel en 2) het moet inderdaad snel weer weg zijn. Ik heb een 'pallet buster' besteld om ze allemaal te gaan demonteren. Zodra ik de werkbank links af heb hou ik meer plek over in de werkplaats en kan ik een rekje maken om dit hout binnen op te slaan, het moet daarna ook geschaafd worden immers.

Deze herfst/winter begin ik met de bouw van de hut :).
Ok top, was ook meer even een heads-up, zou zonde zijn als 't spul slecht wordt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Fraggert schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 09:26:
[...]

Ok top, was ook meer even een heads-up, zou zonde zijn als 't spul slecht wordt :)
Het is altijd fijn als mensen meedenken :) de pallet buster was ook weer een tip van iemand in mijn kring.

Tips voor de fundering/bouw van de hut zijn ook welkom, evenals de werkbank. Ik b.v. dat veel mensen 3 meter ruimte aan beide zijden van de afkortzaag hanteren, ik weet echter niet waarom dit zo prevalent is - ik zal nooit meer dan 3 meter aan hout onder dat ding leggen, dus stel dat ik 3 meter links doe en 1 meter rechts ervan - dat moet toch genoeg zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-06 18:06
[quote]Alsjemenou schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 19:37:
[...]

Kan je de bekken van je waterpomptang er niet opzetten? Wat je ook zou kunnen doen:
.............................
decipherer schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 20:22:
[...]

Lijkt alsof zoiets zou passen:

Wel prijzig voor eenmalig gebruik. Ik zou ook eerst kijken of het met een tang gaat (punttang?). Of staaf staal pakken er een sleuf in slijpen oid.
Uiteindelijk een DIY tooltje gemaakt van een draadstang.
Deze wat afgedraait en een sleuf in gemaakt.
Vervolgens 2 moeren erop en met de steeksleutel kon ik m draaien.
Met wat kruipolie / gevoel gingen ze redelijk makkelijk los

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:24
HTT-Thalan schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 10:04:
[...]

Het is altijd fijn als mensen meedenken :) de pallet buster was ook weer een tip van iemand in mijn kring.

Tips voor de fundering/bouw van de hut zijn ook welkom, evenals de werkbank. Ik b.v. dat veel mensen 3 meter ruimte aan beide zijden van de afkortzaag hanteren, ik weet echter niet waarom dit zo prevalent is - ik zal nooit meer dan 3 meter aan hout onder dat ding leggen, dus stel dat ik 3 meter links doe en 1 meter rechts ervan - dat moet toch genoeg zijn?
Die vraag m.b.t. de afkortzaag heb ik mezelf dit weekend ook gesteld. Feitelijk kwam ik tot dezelfde conclusie, 1 tot 1,5 meter naast de afkortzaag is in principe genoeg aan de ene zijde, het is fijn dat je dan aan de andere kant wat meer ruimte hebt voor als je een klein stukje van een lange balk wilt zagen.

Als tip voor de fundering, gewoon een paar brede stoepbanden van 10 cm dik ophalen eventueel B-keus. Die kun je eenvoudig verwerken en waterpas leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

dus stel dat ik 3 meter links doe en 1 meter rechts ervan - dat moet toch genoeg zijn?
Ligt ook een beetje aan je afkortzaag, sommige modellen kunne alleen links verstek doen, dan moet je dus links en rechts gelijk zoveel ruimte hebben als het langste werkstuk dat je denkt te gaan zagen

Kan jouw zaag links en rechts verstek en ook beide kanten dubbelverstek dan lijkt me dat wel aardig ruim :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hippiepaci
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02:23
[...]

Ik heb een tijdje meubels gemaakt van steigerhout. Planken van 5 meter. Daar had ik een werkbank gemaakt van zo,n anderhalve meter links en 4 meter rechts. Dat was prima te doen. Lijkt mij zonde van de ruimte om aan beidde kanten 3 meter te gebruiken.

Edit: wat Fraggert hierboven zegt is dan wel relevant, dat was bij mijn afkortzaag gewoon mogelijk dus niet aan gedacht :)

[ Voor 6% gewijzigd door hippiepaci op 12-10-2020 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Impry schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 07:08:
[...]

Online weinig te vinden over de echte verschillen.
En dan heb ik de volgende Knaufs nog niet genoemd...
Fill & Finish
Fill & Finish light
Topfinish
Profinish
Easyfinish
Super Finish
Uniflott Finish
Stucpasta
Superfiller
Misschien onderscheid maken tussen voor en afwerk laag icm poeder en pasta en dan de tech data bladen eens vergelijken.
Het resultaat mag je hier vermelden :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Nou ja, mijn verstekfunctie gaat inderdaad beide kanten op dus dat probleem speelt niet. En ik heb in een eerder stadium al besloten dat ik alles wat langer is dan 3 meter gewoon met de hand doe want dat komt niet vaak genoeg voor om daar werk, tijd en ruimte voor op te offeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

HTT-Thalan schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 10:35:
alles wat langer is dan 3 meter gewoon met de hand doe want dat komt niet vaak genoeg voor om daar werk, tijd en ruimte voor op te offeren.
dit, goeie overweging _/-\o_ d:)b

het gemak van nagenoeg alles te kunnen doen zonder concessies en de excessen even anders oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 13-06 12:51
De binnenkant van mijn dierenverblijf heb ik dichtgemaakt met spano v313. Hokje is nu donker aan de binnenkant vanwege de groene kleur. Ik wil graag de binnenkant dus wit maken maar vroeg mij af of ik spano kan sauzen, iemand al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

JL-IP(!) schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 10:52:
De binnenkant van mijn dierenverblijf heb ik dichtgemaakt met spano v313. Hokje is nu donker aan de binnenkant vanwege de groene kleur. Ik wil graag de binnenkant dus wit maken maar vroeg mij af of ik spano kan sauzen, iemand al geprobeerd?
https://lmgtfy.app/?q=spano+verven

OT: teststukje proberen? Waarschijnlijk moet je het gronden en een soort hechtlaag aanbrengen of opruwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

spano..als in het merk spanolux?

V313 zegt mij dat het MDF is........ondanks dat V313 vochtbestendig MDF is, is dat nou wel zo geschikt voor een dierenvebrijf joh?

is het een parkietje.......of 10 kippen, 2 geiten en 1 kunekuneknor?

Zou mijn keuze denk ik niet geweest zijn vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Fraggert schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 10:55:
[...]

V313 zegt mij dat het MDF is........ondanks dat V313 vochtbestendig MDF is, is dat nou wel zo geschikt voor een dierenvebrijf joh?

vochtbestendig betekent hier volgens mij dat het minder snel opzwelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

HTT-Thalan schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 10:56:
[...]

vochtbestendig betekent hier volgens mij dat het minder snel opzwelt.
ja, dat bedoel ik dus, leuk voor een badkamermeubel mits goed afgelakt, maar omdat nou in een dierenverblijf te verwerken.......

dit is wat Medite zegt over hun V313:

MDF V313 is een vochtbestendig verlijmde MDF plaat ontwikkeld voor toepassingen in vochtige condities daarmee geschikt voor toepassingen in keuken- en badkamermeubilair, vensterbanken en architectonisch lijstwerk.

@JL-IP(!)

er bestaat ook Exterieur MDF, dat is beter geschikt lijkt me.

https://blokplaatmateriaa...-mdf-fsc-mix-70-4121.html

maar ik zou het eerder in de trespa/HPL/compactplaat of ander spul zoeken, zat te vinden op martkplaats

[ Voor 18% gewijzigd door Fraggert op 12-10-2020 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Fraggert schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 10:58:
[...]

ja, dat bedoel ik dus, leuk voor een badkamermeubel mits goed afgelakt, maar omdat nou in een dierenverblijf te verwerken.......

dit is wat Medite zegt over hun V313:

MDF V313 is een vochtbestendig verlijmde MDF plaat ontwikkeld voor toepassingen in vochtige condities daarmee geschikt voor toepassingen in keuken- en badkamermeubilair, vensterbanken en architectonisch lijstwerk.
Ik heb nog wel een lading houtschaafsel te koop om zijn dierenhok mee uit te rusten 8).

Heb honderd plastic zakken gekocht van 60x80 (groter hadden ze bij die shop niet) en ik denk dat als ik straks die stapel pallet geschaafd heb je wel een paar maandjes vooruit kan _O-.

[ Voor 13% gewijzigd door HTT-Thalan op 12-10-2020 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL-IP(!)
Fraggert schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 10:55:
[...]

Handvol vogels, handvol kippen. Hok is waterdicht en de ontlasting van de beesten kom niet op het plaatmateriaal terecht. Voor €7 per plaat was het een fijne aanbieding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

HTT-Thalan schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:00:

Ik heb nog wel een lading houtschaafsel te koop om zijn dierenhok mee uit te rusten 8).

Heb honderd plastic zakken gekocht van 60x80 (groter hadden ze bij die shop niet) en ik denk dat als ik straks die stapel pallet geschaafd heb je wel een paar maandjes vooruit kan _O-.
slimme actie, gewoon marktplaats zetten :)

als je zoekt op "puinzakken" kun je nog wel groter vinden, die heb je ook transparant.

https://www.profipack.nl/...en-transparant-80-x-120cm
JL-IP(!) schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:00:
[...]

Handvol vogels, handvol kippen. Hok is waterdicht en de ontlasting van de beesten kom niet op het plaatmateriaal terecht. Voor €7 per plaat was het een fijne aanbieding.
ok helder, rondom in de verf?

benieuwd hoe dat gaat op de lange termijn, ik heb genoeg berguingen en schuren en weet ik wat gezien en dat is en blijft een verhaal van koud<>warm en vocht en daar is ook V313 op de lange termijjn niet echt geschikt voor. Wel al een stuk beter natuurlijk dan hardboard of dat neppe MDF van de bouwmarkt d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Fraggert schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:07:
slimme actie, gewoon marktplaats zetten :)

als je zoekt op "puinzakken" kun je nog wel groter vinden, die heb je ook transparant.

https://www.profipack.nl/...en-transparant-80-x-120cm
Die zijn inderdaad twee keer zo groot als mijn huidige zakken, maar ook vier keer zo duur. Ik heb (met verzendkosten meegerekend) ongeveer 40 cent per zak betaald.

Ik twijfel nog een beetje over de verkoopprijs, wat kan ik daar redelijkerwijs voor vragen? Ik gok dat ik 1 tot 1.5 kilo aan schaafsel in zo'n zak heb zitten momenteel, maar dat is met weinig compressie. Als ik een manier zou vinden om het te comprimeren kan ik er wel twee keer zoveel in kwijt denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Den_S85
  • Laatst online: 20:24
V313 is geen MDF, maar spaanplaat.

Kun je prima verven, eerst in de grondverf en vervolgens aflakken. Ben zelf bezig om in de garage het plafond (van V313 platen) te witten, dat wil prima.

Extra tip: grondverf van de Action. Prima spul.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Den_S85 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:21:
Schijnt gewoon bij Akzo Nobel vandaan te komen, hele goeie ervaringen mee inderdaad (voor het geld).

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• m-designz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-06 02:45
m-designz schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 09:36:
Na tijden mee lezen hier ben ik nu op het punt om ook met enige "trots" over mijn klus te vertellen :) . Bij voorbaat alvast excuses voor het lange verhaal ;).

Wij hebben vorig jaar onze hypotheek overgesloten en daarbij ook een bouwdepot genomen om in huis wat verbeteringen aan te brengen. 1 van onze wensen was een vakkenwand waarin onder andere de tv geplaatst zou gaan worden. Hiervoor hebben we destijds een idee gemaakt en op papier gezet (wij zijn geen klussers of professionele tekenaars).

[Afbeelding]

In het linkse vlak zou dan de tv moeten komen te hangen en aangezien wij fan zijn van ambilight wilden we daar graag 2 hue color spotjes boven die de tv kunnen volgen qua kleur. In alle andere vakken komen dan hue white ambiance spotjes zodat ieder vak verlichting heeft die we kunnen dimmen en apart van elkaar aan en uit kunnen zetten. Onder de vakken kastruimte welke onder de tv kant alleen kastjes zijn (waarin de apparatuur kan komen te staan en aan de rechterkant dezelfde kasten maar dan met lades erboven.

So far so good, eind vorig jaar begin dit jaar dus op zoek naar een timmerman omdat ik zelf niet zo handig ben als front-end developer zijnde... Hierbij komen we via werkspot aan een jonge jongen die er zin in leek te hebben, goed luisterede naar wat we wilden en ook met een goeie prijs kwam. We hebben hem dus akkoord gegeven en gezien we een vrij strakke planning hebben (er moet ook gestuct worden, er moest een vloer gelegd worden etc.) afgesproken dat hij op 17 augustus begint en ongeveer 3 a 4 dagen nodig had om dit idee te realiseren.

In de tussentijd hebben we een aantal keer gevraagd hoe en wat en of ie nog iets moest weten en of de datum nog steeds goed was, kwam allemaal goed bleef hij volhouden. Tot hij eind juli doodleuk een bericht stuurt dat hij begin september die kast kan komen maken.... de stucer staat ingepland om begin september te komen dus dat is geen optie. Navraag over waarom hij niet kan op de afgesproken datum resulteert in dat hij dan vakantie heeft :? 8)7

Anyway, in deze periode was er natuurlijk geen andere timmerman meer te vinden die dit kon maken dus uiteindelijk besloten om het dan zelf maar te gaan maken en in verband met kleine kindereren, de herrie die dit oplevert en oppas was het in het heetste weekend van het jaar zover om de wand te gaan maken :|

We hebben voor het kastwerk de bekende besta kasten gehaald bij de ikea (diut scheelde aanzienlijk met maatwerk). daarna het begin gemaakt met de wand:

Materiaal
[Afbeelding]

Eerste muurtje
[Afbeelding]

2de muurtje en alvast eerste kastwerk erin geplaatst.
[Afbeelding]

De eerste horizontale balken erbij.
[Afbeelding]

Rechtse kant zo goed als af qua frame
[Afbeelding]

Linkse kant er ook bij
[Afbeelding]

Tv erin voor de test :) en eerste gipsplaten
[Afbeelding]

Spotjes test
[Afbeelding]

Tv test
[Afbeelding]

Alle gipsplaten ertegenaan (op de linkse kant kastjes komen ook nog handvatten)
[Afbeelding]

Al het gipsplaat gedeelte gaat nu dus nog gestuct worden en er zit bedrading in ieder vak voor de hue spotjes.

Het handige van zelf maken is wel dat je onderweg de koers kunt wijzigen, nu hebben we dus ook een koof voor de gordijnen langs waarin ook nog 4 spotjes zitten.

Al met al ene hoop bloed zweet en tranen voor een amateur als ik, maar ik ben er nu wel trots op :D
We zijn nu ongeveer anderhalve maand verder en ik wil graag laten zien hoe het er nu bij staat, wat is er allemaal gebeurt?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/swud71Vb7jTt6jgcmQgw5EueJ6M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NepSzTar0LAP9d7zobqoQDAL.jpg?f=fotoalbum_large

De stucadoor is begonnen met het stucen van het hele huis, als laatste "project" kwam hij bij de wand aan met dit als resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kMrVuDeepABfnaWNUsTGL7aPqhA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bCHirP1ga4gJRuZFEioKQOBX.jpg?f=fotoalbum_large

Hierna was het aan onszelf om alles te gaan verven en man wat is wit een klotekleur om te verven. we hebben in huis van verschillende kleuren gebruik gemaakt maar wit was veruit de moeilijkste kleur om goed aan te brengen. Maar goed, het eindresultaat mag er wat mij betreft wezen :D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FejO9SZHhDOfJL4LWw3cpmU6Xy8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vPUvBHBe2LaooYBItgB1eF9s.jpg?f=fotoalbum_large

Ok verf... check. Op naar de elektra. Spotjes in de wand en in de koof:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oipLQjQegu4HEwinTPjErZ9U6N8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ynZjuIF43VO3BZGn96yd6kiM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vcwENJDA4nv2Y__6xdGuefwtlVg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wNcIrJxLHEtKJZN8bL7yLGAP.jpg?f=fotoalbum_tile

Hierna heb ik de spots boven de tv ook gekoppeld aan de ambilight tv met dit als resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6NOS9E0ntr96PWLnZ3S78Owm_Ag=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yU6drUMFfu2yyDDngaf2p0wH.jpg?f=fotoalbum_large

Op dit moment ben ik nog bezig met het geluidssysteem (er zit 1 kabel muurvast in de leiding dus dat word waarschijnlijk een stukje koof openmaken :()

bewegend beeld en geluid:
[Video: http://m-designz.nl/tv.mp4]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Den_S85 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:21:
V313 is geen MDF, maar spaanplaat.

Kun je prima verven, eerst in de grondverf en vervolgens aflakken. Ben zelf bezig om in de garage het plafond (van V313 platen) te witten, dat wil prima.

Kun je dat even verder uitleggen?

Ik heb het hier over V313 MDF

https://blokplaatmateriaa...v313-fsc-mix-70-4129.html

dat is 100% GÉÉN spaanplaat hoor.

V313 zegt iets over de vochtwerendheid......niet of het spaanplaat of MDF is.

Er bestaat ook V313 Spaanplaat, maar dus ook V313 MDF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@m-designz sodeju, wat netjes gedaan, ik heb een wat meer landelijke smaak maar dit is heel erg fraai ontworpen en gemaakt, chapeau!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Fraggert schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:30:
V313 zegt iets over de vochtwerendheid......niet of het spaanplaat of MDF is.

Er bestaat ook V313 Spaanplaat, maar dus ook V313 MDF.
De binnenkant van mijn dierenverblijf heb ik dichtgemaakt met spano v313
Ik denk dat de productnaam hier uitsluitsel geeft :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

barry86 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 10:32:
[...]

Misschien onderscheid maken tussen voor en afwerk laag icm poeder en pasta en dan de tech data bladen eens vergelijken.
Het resultaat mag je hier vermelden :9
Haha ik ga denk lekker voor de Finishpasta en laat de rest voor wat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:59
m-designz schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:28:
[...]

We zijn nu ongeveer anderhalve maand verder en ik wil graag laten zien hoe het er nu bij staat, wat is er allemaal gebeurt?[Afbeelding]

De stucadoor is begonnen met het stucen van het hele huis, als laatste "project" kwam hij bij de wand aan met dit als resultaat:
[Afbeelding]

Hierna was het aan onszelf om alles te gaan verven en man wat is wit een klotekleur om te verven. we hebben in huis van verschillende kleuren gebruik gemaakt maar wit was veruit de moeilijkste kleur om goed aan te brengen. Maar goed, het eindresultaat mag er wat mij betreft wezen :D
[Afbeelding]

Ok verf... check. Op naar de elektra. Spotjes in de wand en in de koof:
[Afbeelding][Afbeelding]

Hierna heb ik de spots boven de tv ook gekoppeld aan de ambilight tv met dit als resultaat:
[Afbeelding]

Op dit moment ben ik nog bezig met het geluidssysteem (er zit 1 kabel muurvast in de leiding dus dat word waarschijnlijk een stukje koof openmaken :()

bewegend beeld en geluid:
[Video]
Supertof! Je mag trots zijn op het resultaat :)

Is het stucwerk gewoon op het MDF gegaan? In de keuken hebben wij ook een ombouw van V313 MDF en op aanraden van de keukenboer is die behangen. Nu laat dat links en rechts los en zoek ik naar een oplossing :)

XXXVI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

HTT-Thalan schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:33:
[...]

[...]

Ik denk dat de productnaam hier uitsluitsel geeft :P.
daarom vroeg ik ook in eerste instantie al meteen of dat nou de merknaam betref of niet, daar kwam geen antwoord op ;)

en ik vroeg of het MDF was of niet.

blijft het feit dat de term "V313" niet uitsluit of het nou spaanplaat of MDF is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-designz
Nee het stucwerk is op de gipsplaten gegaan. In de eerste post kun je dat zien hoe dat gegaan is.
ephymerous schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:38:
[...]

Supertof! Je mag trots zijn op het resultaat :)

Is het stucwerk gewoon op het MDF gegaan? In de keuken hebben wij ook een ombouw van V313 MDF en op aanraden van de keukenboer is die behangen. Nu laat dat links en rechts los en zoek ik naar een oplossing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-06 17:18
We hebben een binnendeur die van de woonkamer naar de hal gaat.

Deze deur heeft 2 glasdelen van zo'n 24,5 x 113 cm en daar zit nu enkel glas in (met een figuurtje)

Naast dat ik het niet heel mooi vind, laat het volgens mij ook veel geluid door van de woonkamer naar de hal en zo ook naar de bovenverdieping.
(en waarschijnlijk gaat er zo ook nog eens wat warmte van de woonkamer verloren op dit punt aangezien de hal niet verwarmd is)

Vooral voor het geluid is het plan dus om deze te vervangen door dubbelglas, of denken jullie dat dit weinig oplevert?

De dikte van de deur is 4 cm
De vakken zijn 113 cm hoog en ca. 24,5 cm breed

De ruimte tussen de voorkant van de deur en het glas is aan de ene kant 16mm, en aan de andere kant 18mm
Aan beide kanten zitten glaslatten die zo'n 13mm diep zijn.

Wat vraagjes waarop ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen:
- Maakt de dikte en/of spouwdikte van het glas nog veel uit?
- Grootte van het glas; lengte en breedte beide - 1 cm zodat aan alle kanten 0,5 cm ruimte over is?
- glasband of kit?
- glasband 3mm, moet je daar ook echt 3mm dikte voor tellen of wordt dat in elkaar gedrukt?

Aangezien aan beide kanten glaslatten zitten, wat is dan de juiste werkwijze? De meeste info die ik kan vinden betreft een situatie waarbij aan 1 kant al 'vast is':

1)
Beide kanten glaslatten eruit, glas eruit, 1 zijde glaslatten terugzetten gelijk met de voorkant van de deur, glas erin, andere zijde glaslatten iets dunner maken en deze monteren. (Waarbij het dubbelglas dan max 4-4 met spouwbreedte 7mm mag zijn?)

2)
Glaslatten aan 1 zijde (woonkamer) laten zitten, glaslatten aan andere zijde eruit, glas eruit, nieuw glas erin met een dikte van de rest van de deur en dan nieuwe opdek glaslatten plaatsen aan de zijde van de hal.
de resterende ruimte is dan ca. 24 mm (4-4 met spouw 13mm + glastape?)

3)???

Hieronder een foto van de huidige deur (zo te zien is het plaatje 90 graden gedraaid...)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z3zZrkLvwe1p2-DRmW5G8m11fHU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QpFN5SR5n22vRS8yT0S1qlCo.jpg?f=fotoalbum_large

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

@m-designz Televisie vlak ruim aangehouden voor een TV upgrade? :D

Mooi geheel zo zeg!

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-designz
Ja de tv is ook net nieuw (77 inch oled was toch nog iets te prijzig), maar het is inderdaad met het oog op de toekomst zo gemaakt :D
Ebayzo schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 12:18:
@m-designz Televisie vlak ruim aangehouden voor een TV upgrade? :D

Mooi geheel zo zeg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

@louzy82 waarom? Het temperatuurverschil zal een aantal graden zijn?
Je hebt ten alle tijde iets van luchtstroom nodig, vandaar de spleet onder de deur, en het is geen buitendeur die afsluiten. Dus stroming heb je altijd... De R waarde van enkelglas en dubbelglas scheelt wel behoorlijk,
Je kan het uitrekenen maar het vermogen wat je dan kwijt raakt zal amper schelen.

Zie bv https://www.joostdevree.nl/shtmls/dubbelglas.shtml

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

m-designz schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 12:22:
Ja de tv is ook net nieuw (77 inch oled was toch nog iets te prijzig), maar het is inderdaad met het oog op de toekomst zo gemaakt :D

[...]
Past ook wel een mooi projectiescherm bovenin die koof ;)

laat je dat met film zo voor je TV naar beneden rollen d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-designz
Ja dat krijg ik hier dus voor geen meter door de commissie :(
Fraggert schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 12:27:
[...]

Past ook wel een mooi projectiescherm bovenin die koof ;)

laat je dat met film zo voor je TV naar beneden rollen d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL-IP(!)
Fraggert schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:40:
[...]

daarom vroeg ik ook in eerste instantie al meteen of dat nou de merknaam betref of niet, daar kwam geen antwoord op ;)

en ik vroeg of het MDF was of niet.

blijft het feit dat de term "V313" niet uitsluit of het nou spaanplaat of MDF is.
Excuus, overheen gelezen. Hierbij de URL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

m-designz schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 12:31:
Ja dat krijg ik hier dus voor geen meter door de commissie :(

[...]
potverdikkie...that sucks.....en dat terwijl jij de skills hebt om dat netjes te verwerken.

Die beamer aan het plafond blijt een uitdaging maar de UltraShortThrow markt wat ook steeds groter en vermoed dat als jij aan je 77 toe bent die markt al weer wat modellen rijker is.

ps: je weet wat een UST beamer is? WAF-technisch een uitkomst :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I8YVyYTBi9HcLNWiNJbjp6ZhNgw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/keOu0xSTLtoegRmQca8t4rw0.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

JL-IP(!) schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 12:35:
[...]

Excuus, overheen gelezen. Hierbij de URL
no worries.......ik ging te snel aan de haal met mijn MDF verhaal :)

zo'n spaanplaat kost idd geen drol en al hangtie na 3 jaar half los, gooi je er een nieuwe tegenaan d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-designz
Ik weet wat het is :D. en in principe kan ik dan ook wel het scherm bovenin inbouwen en die short throw beamer in de ligger onder de tv. dan "film kijken" op de harmony, 2 schuifjes open, scherm naar beneden, beamer aan en gaan met die banaan.

Op dit moment zitten we echter aan het einde van een grote verbouwing (van boven naar beneden) dus het budget laat het nu niet meer toe. volgend jaar is de ust beamer markt misschien ook wat meer budget vriendelijk en dan kijken we weer verder :D

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• JL-IP(!)
Fraggert schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 12:37:
[...]
no worries.......ik ging te snel aan de haal met mijn MDF verhaal :)

zo'n spaanplaat kost idd geen drol en al hangtie na 3 jaar half los, gooi je er een nieuwe tegenaan d:)b
Zo is het maar net. Naden worden afgekit, kopse kanten zoveel mogelijk in de verf dus we zien wel hoe het komt :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PiBt4TTayMNIE6q820tk7-50Sqs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WYMFR1GlTK9q1nWAdYcO0TUu.jpg?f=fotoalbum_large

Kapjes op de palen zitten er inmiddels op en ben nog bezig om een puntstuk te laten lassen waarop dan weer shingles komen. Halve ren is inmiddels overdekt en een gootje moet nog even rondom want er komt best wel veel water naar beneden en valt precies tussen klinkers en fundering met als gevolg dat het zand wegspoelt.
Binnenkant is nu aan de beurt dus. Best wel veel werk om 'even tussendoor' te doen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

m-designz schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 12:38:
Ik weet wat het is :D. en in principe kan ik dan ook wel het scherm bovenin inbouwen en die short throw beamer in de ligger onder de tv. dan "film kijken" op de harmony, 2 schuifjes open, scherm naar beneden, beamer aan en gaan met die banaan.

Op dit moment zitten we echter aan het einde van een grote verbouwing (van boven naar beneden) dus het budget laat het nu niet meer toe. volgend jaar is de ust beamer markt misschien ook wat meer budget vriendelijk en dan kijken we weer verder :D
OK, goed zo, precies dat bedoelde ik :)

Meeste UST's zijn ook met laser i.p.v. lamp wat het relatief duur maakt. Ik zit ook op het HTforum.nl omdat ik ooit een thuisbios in de woonkamer wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-06 17:18
Joopieboy schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 12:25:
@louzy82 waarom? Het temperatuurverschil zal een aantal graden zijn?
Je hebt ten alle tijde iets van luchtstroom nodig, vandaar de spleet onder de deur, en het is geen buitendeur die afsluiten. Dus stroming heb je altijd... De R waarde van enkelglas en dubbelglas scheelt wel behoorlijk,
Je kan het uitrekenen maar het vermogen wat je dan kwijt raakt zal amper schelen.

Zie bv https://www.joostdevree.nl/shtmls/dubbelglas.shtml
Vooral voor het geluid dus. Geluid van de woonkamer is op de bovenverdieping goed te horen

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

JL-IP(!) schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 12:44:
[...]

Zo is het maar net. Naden worden afgekit, kopse kanten zoveel mogelijk in de verf dus we zien wel hoe het komt :)

[Afbeelding]

Kapjes op de palen zitten er inmiddels op en ben nog bezig om een puntstuk te laten lassen waarop dan weer shingles komen. Halve ren is inmiddels overdekt en een gootje moet nog even rondom want er komt best wel veel water naar beneden en valt precies tussen klinkers en fundering met als gevolg dat het zand wegspoelt.
Binnenkant is nu aan de beurt dus. Best wel veel werk om 'even tussendoor' te doen :9
WAUUUUUUUUWWWWWWWWWW <3 _/-\o_ d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-06 18:14

JT

VETAK y0

floriz87 schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 15:31:
Ik hoop deze winter een soort TV-meubel te maken, maar dan opgetrokken tot aan het plafond. Links en rechts moeten daarin mijn luidsprekers komen (zuilluidsprekers). Ik vermoed dat ik deze ga afdekken met een rooster oid (in ieder geval iets waardoor ze minder opvallen, maar het geluid nog wel goed weg kan). Verder hoop ik de kast uiteindelijk te verven / lakken. Nu mijn vraag, van welk materiaal kan ik de kast het beste maken? MDF of multiplex oid?
Geluidstechnisch gezien lijkt me dat niet ideaal. Je maakt een behuizing om de behuizing, mooi plekje om staande golven e.d. te laten ontstaan. Wist je dat je van merken als B&W en Kef ook inbouwluidsprekers hebt? Lijkt mij meer geschikt voor een dergelijk doel. Voorbeeld van Kef:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0069/3439/6998/products/ci160.2cl_900x900_4_480x.jpg?v=1557978351
Fraggert schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 12:35:
[...]
ps: je weet wat een UST beamer is? WAF-technisch een uitkomst :P

[Afbeelding]
WFinancialAF waarschijnlijk niet :+
JL-IP(!) schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 12:44:
[...]

[Afbeelding]

Supermooi :Y)

[ Voor 23% gewijzigd door JT op 12-10-2020 12:49 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

louzy82 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 12:46:
[...]

Vooral voor het geluid dus. Geluid van de woonkamer is op de bovenverdieping goed te horen
Is het een massief houten deur? Tochtstrip houdt veel tegen en wat dikker glas dan ook.
Die glaslatten kun je er uitwippen en dan vervangen voor een iets dunnere als ze te dik zijn. Dit zitten waarschijnlijk met een spijkertje erin getikt.

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

JT schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 12:48:
WFinancialAF waarschijnlijk niet :+
_O-

Ligt er ook een beetje aan wat je met wat vergelijkt,...ik weet uit mijn hoofd niet wat een 77 inch OLED kost en als je een conventienele projector met een Laser-UST vergelijkt dan ontkomt je natuurlijk niet aan de berekening met een X-aantal vervangingslampen over een verbruiksperiode.

Maar goed ik kan niet in @m-designz zijn knip kijken maar zo te lezen was de 77incher al iets voor over een bepaalde tijd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-designz
The wife acceptance factor struikelt hier over de beamer, niet zo zeer het beeldformaat, sterker nog als het aan de wife ligt mag het wel naar ergens in de 80 inch.

Alleen met een scherm dat eruit kan komen en een beamer die in de ligger ligt stopt het nu op, ja maar dan zie ik klepjes in die nu strak gestucte wanden.... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevellNL
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-05 23:08
Ik ben op het punt aanbeland dat ik aan de voorbereidende stappen voor m'n te bouwen schuur kan gaan beginnen! Nu wil ik o.a. een 40mm PVC buis gaan leggen zodat ik daar alle bekabeling doorheen kan gaan trekken (elektra en UTP), echter kan die aan de kant van het huis nog niet door de fundering heen, dat zal ergens volgend jaar gaan gebeuren wanneer we de vloer gaan aanpakken.

Nu kan ik tot die tijd een losse grondkabel leggen náást die PVC buis, omdat ik die PVC buis alvast wil leggen en afdoppen zodat ik de tuin maar 1x open hoef te graven, of ik kan die kabel al door de buis leggen. Echter wil ik die buis wel af kunnen sluiten omdat hij aan de ene kant in de schuur uitkomt, maar aan de andere kant voor de fundering van onze woning in de grond ligt.

Ik heb al geprobeerd te zoeken naar een soort rubberen eindkap o.i.d. waardoor ik de tijdelijke elektrakabel zou kunnen inbrengen maar tot nu toe ben ik nog onsuccesvol. Iemand een gouden tip? Gat boren in een PVC eindkap, kabel erdoorheen trekken en dan dat gat dichtkitten?

"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JL-IP(!)
RevellNL schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:49:
Ik ben op het punt aanbeland dat ik aan de voorbereidende stappen voor m'n te bouwen schuur kan gaan beginnen! Nu wil ik o.a. een 40mm PVC buis gaan leggen zodat ik daar alle bekabeling doorheen kan gaan trekken (elektra en UTP), echter kan die aan de kant van het huis nog niet door de fundering heen, dat zal ergens volgend jaar gaan gebeuren wanneer we de vloer gaan aanpakken.

Nu kan ik tot die tijd een losse grondkabel leggen náást die PVC buis, omdat ik die PVC buis alvast wil leggen en afdoppen zodat ik de tuin maar 1x open hoef te graven, of ik kan die kabel al door de buis leggen. Echter wil ik die buis wel af kunnen sluiten omdat hij aan de ene kant in de schuur uitkomt, maar aan de andere kant voor de fundering van onze woning in de grond ligt.

Ik heb al geprobeerd te zoeken naar een soort rubberen eindkap o.i.d. waardoor ik de tijdelijke elektrakabel zou kunnen inbrengen maar tot nu toe ben ik nog onsuccesvol. Iemand een gouden tip? Gat boren in een PVC eindkap, kabel erdoorheen trekken en dan dat gat dichtkitten?
Gewoon een afsluitkap
nemen en daar een gat in boren, dichtkitten, tape en eventueel plastic zak er om en er gebeurd niks mee. Heb je alles klaar dan kun je vervolgens een mof gebruiken om er een vervolg aan te breiden. Niet te moeilijk denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flupke123
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:04
Ik ben bezig om mijn trap schoon te maken. Iemand tips om deze groene lijmlaag eraf te krijgen?

Er zat stof op met daaronder een groene demplaag oid. Deze zat gelijmd. Ik heb de groene laag er met een multitool met een mes erop losgesneden. Nu geprobeerd met een multitool te schuren maar dat wil niet echt opschieten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/10IkkocouAXZSvFOjcKa_DZLjmA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8hvIoPvC9ZHUSTpWtAqEZ0ZI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Flupke123 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 16:38:
Ik ben bezig om mijn trap schoon te maken. Iemand tips om deze groene lijmlaag eraf te krijgen?

Er zat stof op met daaronder een groene demplaag oid. Deze zat gelijmd. Ik heb de groene laag er met een multitool met een mes erop losgesneden. Nu geprobeerd met een multitool te schuren maar dat wil niet echt opschieten.
Ik hoor goede dingen over een zogenaamde lakfreesmachine: link

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorik90
  • Laatst online: 11-06 21:06
Ik heb de trap hier gedaan met zo'n Metaba lakfrees (ook zo'n blauw/groene lijmlaag op). In een dag tijd de trap kaal, ongeveer dezelfde tijd als waarin we anders 2 treden hadden gedaan. Stofafzuiging is wel nodig. Daarna kun je de trap verder schuren om 'm klaar te maken om te verven. Stootborden hebben we gelaten voor wat het is en 3mm dik gegrond MDF tegenaan geplakt en afgekit.

[ Voor 14% gewijzigd door Jorik90 op 12-10-2020 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flupke123
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:04
Goede tip! Ik kende die machine niet. Ga erachteraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander0105
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:32
Hier ook goede ervaringen met de lakfrees! bestel wel wat extra reserve mesjes mee als er nog spijkertjes in zitten :P

Ik heb het uiteindelijk met de lakfrees en daarna grid 60 op de schuurmachine helemaal kaal gekregen.

tja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dokteronline
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13-06 11:09
Net verhuisd en heb een massief eikentafelblad besteld van 260x100 en 4cm dik. Hier heb ik 2 metalen poten/staanders bij gekocht, maar zijn ze te laag om in 1x het blad er op te schroeven. De poten zijn 70cm hoog. Ik zou het liefst hoogte van de tafel op 76/77 cm willen hebben.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Ik dacht zelf 2 balken/planken tussen het blad en de staanders van zo'n 3/4cm dik zodat het blad wordt opgehoogd.

Doe ik hier goed aan? Wat voor hout kan ik hier het beste voor gebruiken? En welke schroeven zijn aan te raden? Wil absoluut niet het blad verprutsen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6uX309imOxtnRz_cJOt5ke5Qr6A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fX3WIUgAdrS2dloK0dL2yeCM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ULTouvEPUFMRD1gjogqdq7wcmwo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LyBZeXgWXU0wDRvWEx26Locw.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:03

BCC

Fraggert schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 08:39:
[...]

Welke zijn wel waterdicht?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:52
Op Amazon is hij ruim 50 goedkoper, en hou de komende twee dagen even in de gaten want dat zijn speciale kortingsdagen zgn Prime Days.
Wel even Prime lid worden, bv voor altijd gratis bezorgen zonder minimum bestelbedrag, je kan een maand Prime gratis proberen. Daarna 2,99 per maand, altijd opzegbaar, daar krijg je dit voor.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-06 12:21
Edit: ik laat het lekker zitten

[ Voor 88% gewijzigd door peligro2k op 13-10-2020 10:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:57

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Sodeknetter :D
Ik wist van het bestaan van die dingen maar nog nooit in actie gezien. Ik had niet verwacht dat dat zo hard zou gaan :o
Zo zie je maar, goed gereedschap is het halve werk :Y)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
Weet iemand hoe je kan weten/berekenen wat de draagkracht is van een bepaalde comstructie?

We hebben een stapelbed in ons chalet. Door vorige eigenaar zelf gemaakt. Werkt prima. Ik ben nu beetje aan het schilderen en wil de meubelpanelen van dat stapelbed vervangen door wat moderners.

Maar wat is het max gewicht dat deze constructie zou kunnen dragen?

Houtskeletbouw chalet
Bed zit geklemd tussen drie muren.
3 balkjes aan de muren geschroefd (in het hout achter de wand)
Voorkant is een balkje tussen de 2 uiteindes.
Meubelplaat aan de voorkant Zit vast met 2 hoekprofielen.
Erop ligt een gewone bedbodem en een matras.
Afmetingen:190x80

Geen idee wat max draag gewicht is? Een gewoon houten stapelbed kan meestal 100-150kg aan?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CrjiA2eihaM6srX2l8-X5PBcEDE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kYMmwqTQXBx0szfJUWbBmL5t.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

BCC schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 18:59:
[...]

Welke zijn wel waterdicht?
Ik weet niet precies hoe ik die vraag moet zien, ben je op zoek naar een waterdicht zeil dan? Wil je een link naar een product op Gamma.nl of is het een meer algemene vraag?

Ik kwam er achter toen ik een stapel Douglas balken voor mijn veranda een langere tijd moest bewaren, ik had verwacht dat zo'n zeil het water gewoon liet afvloeien maar die geweven vezels werken gewoon capilair, het trekt er doorheen op den duur en ook daar waar plasjes vormen sijpelt het gewoon door het doek. Geen groot drama, maar wel watervlekken en wat oppervlakte schimmel, dat betekende weer een zwik extra werk aan schuren etc.

Waterdicht zeil is dus echt van uniform materiaal zoals vijverfolie. Bij de bouwmarkt zijn die afdekfolies voor verfwerk (om je vloer en meubels te beschermen) natuurlijk waterdicht, maar dat spul is dusdanig dun en niet scheurvast dat je daar geen stapel pallethout mee kunt afdekken.

Hier heb je een zeilenshop met inspiratie: https://www.dekzeilenshop.nl/nl/tags/waterdicht/

Een tijdje terug heb ik met een maatje zijn schuurdak verwijderd en opgehoogd. Al zijn spul (gereedschap, kitcar, motorblokken en weetikwatallemaal) stond buiten.

Daar hebben we toen een groot oud vrachtwagenzeil overheen getrokken (met een soort A-frame van steigerbuis eronder) om het spul droog te houden, dat werkte perfect en zo'n zeil kostte geen drol.
Restje EPDM of de reeds genoemde vijverfolie werkt ook perfect.

@HTT-Thalan Zelf zou ik misschien voor zoiets (vast niet de laatste lading pallethout) een partytentje eroverheen zetten. Tegen regen beschermd en maximaal doorwaaien (allicht ideetje nog).

[ Voor 3% gewijzigd door Fraggert op 13-10-2020 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

The Eagle schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 22:05:
[...]

Sodeknetter :D
Ik wist van het bestaan van die dingen maar nog nooit in actie gezien. Ik had niet verwacht dat dat zo hard zou gaan :o
Zo zie je maar, goed gereedschap is het halve werk :Y)
das ook wel een gemeen ding :P

soort liefdesbaby van een vandiktebank en een slijptol :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8T4I4B2Z-hcY9obLZFM4xdrLVc8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7FyxTtolyHQ3BVo21crVvQ8r.jpg?f=user_large

@masaman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico95
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-06 16:57
ook ik zit met het probleem trap. zo'n lakfrees maar eens proberen als dat lijkt te werken... nu het volgende, iemand die een adres weet omgeving Groningen waar ze zo'n ding verhuren? de adressen die ik vind zijn nou niet bepaald om de hoek...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

dokteronline schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 18:03:
Net verhuisd en heb een massief eikentafelblad besteld van 260x100 en 4cm dik. Hier heb ik 2 metalen poten/staanders bij gekocht, maar zijn ze te laag om in 1x het blad er op te schroeven. De poten zijn 70cm hoog. Ik zou het liefst hoogte van de tafel op 76/77 cm willen hebben.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Ik dacht zelf 2 balken/planken tussen het blad en de staanders van zo'n 3/4cm dik zodat het blad wordt opgehoogd.

Doe ik hier goed aan? Wat voor hout kan ik hier het beste voor gebruiken? En welke schroeven zijn aan te raden? Wil absoluut niet het blad verprutsen.
[Afbeelding][Afbeelding]
Heel eerlijk gezegd zou ik uberhaupt niet zulke poten gebruiken. Er is alleen bevestiging in de lengte, niet de breedte van de bevestiging aan het blad. Je krijgt dus al snel schade bij zijwaardse krachten op de poten. En 4cm is nou ook weer niet zo dik dat je er hele stevige/lange schroeven in kunt gebruiken.

Als je hier extra hout onder gaat toevoegen word het er bovendien niet steviger op.

@Fraggert meer heb ik niet liggen momenteel en we hebben een min of meer droge week voor de boeg dus ik hoop gewoon snel te kunnen gaan demonteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:01
readytoflow schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 23:37:
Maar wat is het max gewicht dat deze constructie zou kunnen dragen?
Wat je zou kunnen overwegen is de houten latjes vervangen door:
Afbeeldingslocatie: https://avantgardesaunabouw.nl/images/detailed/1/7600.jpg

Het voordeel daarvan is dat de lattenbodem voorkomt dat de hoekstuk uit de muur getrokken kan worden. Mits dat allemaal lekker strak op elkaar aansluit. De enige manier waarop die hoekstukjes uit de muur kunnen komen is wanneer de muur aan de overzijde wordt weggedrukt. Daarvan geef je aan dat het wel goed zit.

De houten balkjes die er nu zitten kunnen wel diagonaal naar beneden langzaam uit de muur komen wanneer het gewicht te groot is.

Voor een inschatting van het draagvermogen zijn foto's van de achterkant van de wandjes ook wel handig.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

dokteronline schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 18:03:

[Afbeelding][Afbeelding]
uuuhhmm..nou ga ik even zeiken hoor. :)

maar als je zulks met zo'n mooi eikenblad in de woonkamer als pronkstuk neerzet, dan zorg je er toch even voor dat je de juiste maat poten regelt?

Had je niet gezien dat ze te laag waren?

Een stukje ophogen is tot daar aan toe maar hier moeten 7 cm dikke klossen onder -O-

Kun je die poten niet ruilen of retourneren? Of met een klein verlies op marktplaats zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

readytoflow schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 23:37:
Weet iemand hoe je kan weten/berekenen wat de draagkracht is van een bepaalde comstructie?
ik niet in elk geval :+

maar is het een optie om in de hoeken gewoon balkjes ter ondersteuning te schroeven, dus die op de vloer rusten onder de horizontale latten?

Dan gaat dat bij normaal gebruik niks aan stuk hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Teijgetje schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 20:46:
[...]

Op Amazon is hij ruim 50 goedkoper, en hou de komende twee dagen even in de gaten want dat zijn speciale kortingsdagen zgn Prime Days.
Goede tip, ik wilde ook alleen even een plaatje met een prijs laten zien, ik heb niet gekeken of het een aanbieding was. ;) Misschien dat we een roulatiesysteem binnen GoT moeten opzetten? Ik zie bijna maandelijks vragen over traprenovatie en lijmresten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:57

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Fraggert schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 08:58:
[...]

das ook wel een gemeen ding :P

soort liefdesbaby van een vandiktebank en een slijptol :+

[Afbeelding]

@masaman
Dan toch ook zeker een liefdesbaby die steroiden in zijn melk heeft gekregen :P
Mental note: niet met je vingers langs gaan als ie aan staat :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie76
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-05 16:46
Fraggert schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 09:22:
[...]

uuuhhmm..nou ga ik even zeiken hoor. :)

maar als je zulks met zo'n mooi eikenblad in de woonkamer als pronkstuk neerzet, dan zorg je er toch even voor dat je de juiste maat poten regelt?

Had je niet gezien dat ze te laag waren?

Een stukje ophogen is tot daar aan toe maar hier moeten 7 cm dikke klossen onder -O-

Kun je die poten niet ruilen of retourneren? Of met een klein verlies op marktplaats zetten?
HTT-Thalan schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 09:14:
[...]

Heel eerlijk gezegd zou ik uberhaupt niet zulke poten gebruiken. Er is alleen bevestiging in de lengte, niet de breedte van de bevestiging aan het blad. Je krijgt dus al snel schade bij zijwaardse krachten op de poten. En 4cm is nou ook weer niet zo dik dat je er hele stevige/lange schroeven in kunt gebruiken.

Als je hier extra hout onder gaat toevoegen word het er bovendien niet steviger op.
Da's inderdaad niet bepaald ideaal. Ik denk dat er ca. 2 á 3 cm toegevoegd moet worden (blad is ook nog 4cm dik heh?).

@dokteronline Als e.e.a. niet geretourneerd kan worden, zou ik in dit geval een kader (rechthoek) van idealiter staal (laten) maken dat de boel ophoogt en de twee poten met elkaar verbindt, en daar dan het blad op monteren. Je kunt dan de poten aan het kader vastzetten met een paar stevige bout-moer verbindingen. Als alternatief zou je het in hout kunnen uitvoeren, dan kun je in ieder geval langere schroeven gebruiken dan wanneer je de poten direct op het blad vast zou zetten, maar ik denk dat je dan meer last zult hebben van zijdelingse krachten (heen en weer schudden vd tafel bij gebruik).

Ik heb geen signature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

The Eagle schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:19:
[...]

Dan toch ook zeker een liefdesbaby die steroiden in zijn melk heeft gekregen :P
Mental note: niet met je vingers langs gaan als ie aan staat :+
:P

Toen ik dat filmpje even keek flikkerde ik haast zowat van mijn stoel :o

Als ik ooit weer een trap moet kaalhalen dan sla ik de bandschuurmachine wel over en rag meteen dit ding er overheen _/-\o_ . Wat er aan krassen and whatnot dan inzit, daar laat ik de bandschuur wel op los :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
masaman schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 09:44:
[...]

Goede tip, ik wilde ook alleen even een plaatje met een prijs laten zien, ik heb niet gekeken of het een aanbieding was. ;) Misschien dat we een roulatiesysteem binnen GoT moeten opzetten? Ik zie bijna maandelijks vragen over traprenovatie en lijmresten...
Het is een mooi ding om op de plank te hebben liggen.

Koos kent hem ook.
En reviewde hem in 2014 op eigen onnavolgbare wijze.

Misschien moet Koos inmiddels eens aan mondkapjes of een stofzuiger gaan denken. ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Teijgetje op 13-10-2020 10:33 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bleekie
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:47
Jelte,89 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 09:26:

@bleekie, kun je niet 2 deuren maken? 1 links draaiend en 1 rechts? dan hoef je niet te werken met een stijl in het midden en blijft de ruimte mooi open. eventueel werken met schapdragers.
Aangezien ik in thuisquarantaine moest hier inderdaad maar gewoon mee begonnen aangezien ik nu toch de tijd had. Het eerste idee was om de planken links lang te houden. Maar toen de deuren er in zaten besefte ik me dat er ook een vriezer in moest dus dat ik het toch beter in 2 gedeeltes kon indelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PEQNTCLtnAMlZNDkjTgQ8NLThH0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WuT3q9BYDRkN2vNBYVC1Yxlm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-_7ra07SmJA8iDcPnseeDdMGO9o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ytRqg7ljXbsBZnNLJ0Z9KwFO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uYY_PmmmvPez_ngFoxMf0nLbhy4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nV87LNKT66VxECvPlkukBmuh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Su5tHJRzJqMmG-YpGC8lLSf1Jq0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pBpljlcTBBChV3VwOUaWWXqa.jpg?f=fotoalbum_large

Bij de rechterdeur had ik pas door dat hij de draai niet kon maken toen hij hing (doordat het schuin loopt natuurlijk, dom), dus maar een stukje uit de balk gehaald. De stijl in het midden is gaandeweg een soort van muurtje geworden er stonden al balken als steun voor de planken, en rechts wilden we ook nog dingen ophangen, dus er maar osb op gedaan en ‘afgewerkt’ met 3mm wit gelakte kast achterwand.
Al met al niet ontevreden over een eerste eigen projectje. Nu nog een beetje verven en dan is die klaar.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Teijgetje
bleekie schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:58:
[...]

Aangezien ik in thuisquarantaine moest hier inderdaad maar gewoon mee begonnen aangezien ik nu toch de tijd had.
Ziet er netjes uit.
Waarom heb je die linker deur niet verlengt? Scharnieren op? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06:47

Tjark

DON'T PANIC

Een gok: 240cm plaatlengte?

@bleekie die deur rechts: heb je inliggende scharnierengebruikt? Mogelijk had je halfopliggende kunnen gebruiken om dat krappe hoekje niet uit je trap te hebben moeten halen... ?

(opbouwend bedoeld: jammer van dat kopse aanzicht van die balkjes onder de planken. Ik had ze korter gemaakt en de voorste balk lang gemaakt zodat je geen kops aanzicht hebt)

[ Voor 29% gewijzigd door Tjark op 13-10-2020 11:07 ]

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico95
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-06 16:57
masaman schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 09:44:
[...]

mocht je hem kopen, wil ik hem wel huren :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaratrass
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-06 21:40
Ik heb wat advies nodig.

Mijn vriendin heeft een aantal foto's op hexagon laten afdrukken. Dit materiaal is van een soort plastic/pvc.
Nu hebben we daar powerstrips bijgekregen, echter blijven deze niet plakken op onze muur. We hebben een ruwe/korrelige muur. Uiteraard voor het plakken hebben de boel ontvet.

In de schuur had ik nog van Tesa dubbelzijdig tape liggen, maar deze zijn ook niet bestand. Na een paar minuutjes goed aandrukken vallen ook deze van de muur.

Nou zou ik een goeie oplossing waarbij ik geen schroeven of een plaksel dat resten achter laat hoef te gebruiken.
Hebben jullie tips?

Om een idee te geven wat voor muur ik heb .Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iTomPW6v9csHYiYQ1tiEEGftSYU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AVEQFfJEyk1VIBriJW8Re61h.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-06 14:29

Wuursj

want worst is al bezet

HTT-Thalan schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:23:
[...]

Schijnt gewoon bij Akzo Nobel vandaan te komen, hele goeie ervaringen mee inderdaad (voor het geld).
Als je grotere hoeveelheden gaat verven met meerdere potten: eerst mengen! Ik heb wel eens kleurverschil gehad tussen twee potten. Als je twee potjes bij elkaar mikt, heb je daar geen last van.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleekie
Tjark schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:04:
Een gok: 240cm plaatlengte?

@bleekie die deur rechts: heb je inliggende scharnierengebruikt? Mogelijk had je halfopliggende kunnen gebruiken om dat krappe hoekje niet uit je trap te hebben moeten halen... ?

(opbouwend bedoeld: jammer van dat kopse aanzicht van die balkjes onder de planken. Ik had ze korter gemaakt en de voorste balk lang gemaakt zodat je geen kops aanzicht hebt)
Klopt, de plaat was niet langer.

Voor de scharnieren heb ik gewoon wat besteld van Amazon en daarmee aan de slag gegaan, had ik wat beter over na moeten denken achteraf. Maar ik had geen zin om weer opnieuw te beginnen.

En goed punt van de balkjes, neem ik mee voor het volgende project!

[ Voor 4% gewijzigd door bleekie op 13-10-2020 11:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:23
[...]

Aangezien ik in thuisquarantaine moest hier inderdaad maar gewoon mee begonnen aangezien ik nu toch de tijd had. Het eerste idee was om de planken links lang te houden. Maar toen de deuren er in zaten besefte ik me dat er ook een vriezer in moest dus dat ik het toch beter in 2 gedeeltes kon indelen:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bij de rechterdeur had ik pas door dat hij de draai niet kon maken toen hij hing (doordat het schuin loopt natuurlijk, dom), dus maar een stukje uit de balk gehaald. De stijl in het midden is gaandeweg een soort van muurtje geworden er stonden al balken als steun voor de planken, en rechts wilden we ook nog dingen ophangen, dus er maar osb op gedaan en ‘afgewerkt’ met 3mm wit gelakte kast achterwand.
Al met al niet ontevreden over een eerste eigen projectje. Nu nog een beetje verven en dan is die klaar.
Waren de scharnieren in de aanbieding? 2 voor de prijs van 1? :P

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleekie
LED-Maniak schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:11:
[...]

Waren de scharnieren in de aanbieding? 2 voor de prijs van 1? :P
Haha, zijn wat teveel scharnieren dus begrijp ik uit de opmerkingen. Ik had geen idee hoeveel er op moesten, die plaat is best zwaar, dus ik dacht beter teveel dan te weinig, en ik had een set van 20 besteld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:23
bleekie schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:14:
[...]

Haha, zijn wat teveel scharnieren dus begrijp ik uit de opmerkingen. Ik had geen idee hoeveel er op moesten, die plaat is best zwaar, dus ik dacht beter teveel dan te weinig, en ik had een set van 20 besteld...
Ik verwacht dat je met 4 links en 3 rechts er ook al was geweest.

Verder wel mooi werk hoor. :)

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheoQ
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
[...]

... ook een vriezer in moest dus dat ik het toch beter in 2 gedeeltes kon indelen:
Ik denk dat je vriezer wel wat luchtcirculatie kan gebruiken om zijn warmte af te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Wuursj schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:09:
[...]

Als je grotere hoeveelheden gaat verven met meerdere potten: eerst mengen! Ik heb wel eens kleurverschil gehad tussen twee potten. Als je twee potjes bij elkaar mikt, heb je daar geen last van.
Ik ben gestopt met verven :). Mijn werkstukken krijgen allemaal olie, beits, dat soort afwerking.
Binnenshuis gaat er nog wel wat gesaust worden maar daarvoor haal ik gewoon wat we hier in de bouwmarkt kunnen halen, op kleur gemengd.

- edit -

ik heb dit bericht ook op woodworking gepost, maar zou graag ook jullie ideeën horen.

Ondanks dat ik hout liever gebruik om te bouwen dan te stoken, hou ik toch veel over wat uiteindelijk onbruikbaar is. Vooral afgesneden randjes, blokjes, hoekjes, en van een palletproject dat ik ben begonnen zal ik ook veel van die 'blokken' overhouden die je in veel pallets terug ziet. Alle hout dat ik hier overweeg is uiteraard schoon - vrij van olie, verf of andere giftige stoffen.

Mijn werkplaats is 6 bij 11 meter qua oppervlakte, en heeft een zolder die momenteel nog 'open' is, dat wil zeggen, het plafond/de verdieping loopt maar door tot 2/3 van de werkplaats. Dit ga ik in de lente doortrekken zodat er twee aparte verdiepingen ontstaan. Dit heeft echter gevolgen voor het verwarmen, of liever gezegd, de wens daartoe.

De nok van het dak is makkelijk 6 meter hoog (puntdak). Ik heb dus best veel kubieke meters. Ik heb zo'n 2000w blaaskachteltje gekregen van iemand in een partij overschot goederen, maar dat is natuurlijk alsof je in de oceaan staat te pissen en maakt geen enkel verschil in deze ruimte. Ik moet dus een stevigere vorm van verwarming hebben. Ik merk daarbij op dat ik geen 'huiskamer' temperaturen nodig heb - als ik het boven de 15 graden kan houden is het allang 'prima' (je bent immers aan het werk).

Ik zie dus grofweg twee opties:

- een vorm van elektrisch verwarmen
- hout stoken

er is geen gasleiding aanwezig en de CV vanaf het huis doortrekken is geen optie - de werkplaats staat los van het woonhuis.

Het voordeel van elektrisch verwarmen:

Het is reuze eenvoudig. Aanzetten, uitzetten, klaar. Het vreet natuurlijk vreselijk veel stroom (krachtstroom is beschikbaar indien nodig) maar ik heb voor 8kw aan panelen op het dak. Ik zou die stroom echter liever terugverkopen aan greenchoice en daar mijn gas/water verbruik in het huis mee drukken/betalen voor nul op de meter. Het is ook veilig - geen uitstoot van stoffen en koolmonoxide enzo.

De hout verwarming... het heeft nadelen. Met alleen een kachel ben ik er niet:

https://www.woodburner.nl/werkplaatskachel-w5-op-hout.html

je moet ook een fatsoenlijke afvoer naar buiten hebben. Zoals ik het nu zie is alleen uitvoer langs de muur een optie, ik voel er weinig voor een schoorsteen helemaal door het dak te trekken hiervoor (al is dat wel mogelijk, ik kan gewoon tot het dak geraken, behalve isolatieplaten aan de binnenzijde is er geen afwerking). Zo'n schoorsteen moet ook hoog genoeg zijn om 'trek' te genereren en de rook uit de tuin van de buren te houden :). Ook is het niet eenvoudig 'aan en uit' te zetten zoals bij verwarming. Het genereert wel flink meer straalhitte dan zo'n blaaskachel en bepaalde kachels kunnen met een relatief laag houtverbruik veel hitte afgeven weet ik uit ervaring.

En dan blijven de gewoonlijke risico's zoals hitte, vonken, koolmonoxide en dergelijke, daar ben ik me zeer bewust van. Maar de restanten die ik nu overhou gaan sowieso de brandstapel op, al is dat nu op een vuurput in de achtertuin, waar ik een zitplaatsje aan het bouwen ben (vandaar het pallet project, er komt daar een hut). Kan ik het beter efficiënter gebruiken dan ik nu doe, toch?

Grote pluspunt is natuurlijk de sfeer. Zo'n houtkachel is gewoon gaaf, en ik heb voldoende materiaal op om te stoken dus ik zal nooit zonder zitten.

Ik ben dus vooral op zoek naar advies, overwegingen, persoonlijke ervaringen. Wel/niet doen? Hoe hebben jullie dit aangepakt?

[ Voor 76% gewijzigd door HTT-Thalan op 13-10-2020 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-06 12:49

woutur

Klauwtjes uit!

[...]
|
+
|
+---+----+----+----
|
+
|
Ja... nu wil ik dus ook een kruislaser :9

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:26

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

HTT-Thalan schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:32:
[...]

Ik ben gestopt met verven :). Mijn werkstukken krijgen allemaal olie, beits, dat soort afwerking.
Binnenshuis gaat er nog wel wat gesaust worden maar daarvoor haal ik gewoon wat we hier in de bouwmarkt kunnen halen, op kleur gemengd.

- edit -

ik heb dit bericht ook op woodworking gepost, maar zou graag ook jullie ideeën horen.

Ondanks dat ik hout liever gebruik om te bouwen dan te stoken, hou ik toch veel over wat uiteindelijk onbruikbaar is. Vooral afgesneden randjes, blokjes, hoekjes, en van een palletproject dat ik ben begonnen zal ik ook veel van die 'blokken' overhouden die je in veel pallets terug ziet. Alle hout dat ik hier overweeg is uiteraard schoon - vrij van olie, verf of andere giftige stoffen.

Mijn werkplaats is 6 bij 11 meter qua oppervlakte, en heeft een zolder die momenteel nog 'open' is, dat wil zeggen, het plafond/de verdieping loopt maar door tot 2/3 van de werkplaats. Dit ga ik in de lente doortrekken zodat er twee aparte verdiepingen ontstaan. Dit heeft echter gevolgen voor het verwarmen, of liever gezegd, de wens daartoe.

De nok van het dak is makkelijk 6 meter hoog (puntdak). Ik heb dus best veel kubieke meters. Ik heb zo'n 2000w blaaskachteltje gekregen van iemand in een partij overschot goederen, maar dat is natuurlijk alsof je in de oceaan staat te pissen en maakt geen enkel verschil in deze ruimte. Ik moet dus een stevigere vorm van verwarming hebben. Ik merk daarbij op dat ik geen 'huiskamer' temperaturen nodig heb - als ik het boven de 15 graden kan houden is het allang 'prima' (je bent immers aan het werk).

Ik zie dus grofweg twee opties:

- een vorm van elektrisch verwarmen
- hout stoken

er is geen gasleiding aanwezig en de CV vanaf het huis doortrekken is geen optie - de werkplaats staat los van het woonhuis.

Het voordeel van elektrisch verwarmen:

Het is reuze eenvoudig. Aanzetten, uitzetten, klaar. Het vreet natuurlijk vreselijk veel stroom (krachtstroom is beschikbaar indien nodig) maar ik heb voor 8kw aan panelen op het dak. Ik zou die stroom echter liever terugverkopen aan greenchoice en daar mijn gas/water verbruik in het huis mee drukken/betalen voor nul op de meter. Het is ook veilig - geen uitstoot van stoffen en koolmonoxide enzo.

De hout verwarming... het heeft nadelen. Met alleen een kachel ben ik er niet:

https://www.woodburner.nl/werkplaatskachel-w5-op-hout.html

je moet ook een fatsoenlijke afvoer naar buiten hebben. Zoals ik het nu zie is alleen uitvoer langs de muur een optie, ik voel er weinig voor een schoorsteen helemaal door het dak te trekken hiervoor (al is dat wel mogelijk, ik kan gewoon tot het dak geraken, behalve isolatieplaten aan de binnenzijde is er geen afwerking). Zo'n schoorsteen moet ook hoog genoeg zijn om 'trek' te genereren en de rook uit de tuin van de buren te houden :). Ook is het niet eenvoudig 'aan en uit' te zetten zoals bij verwarming. Het genereert wel flink meer straalhitte dan zo'n blaaskachel en bepaalde kachels kunnen met een relatief laag houtverbruik veel hitte afgeven weet ik uit ervaring.

En dan blijven de gewoonlijke risico's zoals hitte, vonken, koolmonoxide en dergelijke, daar ben ik me zeer bewust van. Maar de restanten die ik nu overhou gaan sowieso de brandstapel op, al is dat nu op een vuurput in de achtertuin, waar ik een zitplaatsje aan het bouwen ben (vandaar het pallet project, er komt daar een hut). Kan ik het beter efficiënter gebruiken dan ik nu doe, toch?

Grote pluspunt is natuurlijk de sfeer. Zo'n houtkachel is gewoon gaaf, en ik heb voldoende materiaal op om te stoken dus ik zal nooit zonder zitten.

Ik ben dus vooral op zoek naar advies, overwegingen, persoonlijke ervaringen. Wel/niet doen? Hoe hebben jullie dit aangepakt?
houtkachel plaatsen is geen enkel probleem toch? Gewoon doen. Ik zou een gesloten plaatsen en een goed rookkanaal, ga je profijt van hebben. Rookkanaal is best prijzig, alleen de dakdoorvoer is makkelijk al €800.. dan moet je nog geisoleerde pijp hebben en de kachel zelf natuurlijk.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-06 00:51
Jorik90 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 17:00:
Ik heb de trap hier gedaan met zo'n Metaba lakfrees (ook zo'n blauw/groene lijmlaag op). In een dag tijd de trap kaal, ongeveer dezelfde tijd als waarin we anders 2 treden hadden gedaan. Stofafzuiging is wel nodig. Daarna kun je de trap verder schuren om 'm klaar te maken om te verven. Stootborden hebben we gelaten voor wat het is en 3mm dik gegrond MDF tegenaan geplakt en afgekit.
Ik was net als @Flupke123 bezig aan een oude trap en er zat ook een ontiegelijk harde lijmlaag onder.
Deze kreeg ik met de hand weggeschaafd met de nodige happen natuurlijk.
Voor 300 is het eigenlijk een koopje (38 treden) als ik het terug reken per trede en tijd die je bespaart.
Met korrel 40 ging het er af, maar ik voel mij een idioot om alles wat vast zit tot fijnstof te schuren.

Hoe zit het met de kleinste radius in de hoek van dit apparaat?

Slopen geeft veel stof.
Stucen geeft pas veel stof.
Wacht maar tot ik de trap ga schaven met dit apparaat :+ .
Kan een afzuiging hier uberhaupt wat in betekenen?

Ik zie dus dat amazon er deze week 10 gaat verkopen? :p

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06:47

Tjark

DON'T PANIC

@bleekie Je kan evt ze nog iets afkorten zodat ze gelijk liggen aan de voorbalk, en dan een afwerklatje over de hele breedte aanbrengen, maar ach... (met hoogte van de balkjes natuurlijk)

*insert signature here

Pagina: 1 ... 62 ... 454 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/