[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 61 ... 450 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LichtBruisend
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 25-10-2024

LichtBruisend

Licht gemineraliseerd

N1ckk schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 22:16:
Kwam weer wat moois achter iets lelijks vandaan 😁

[Afbeelding][/URL]
Mooi! Wat een verassingen in je nieuwe oude huis. Mag ik vragen waar je bent gaan wonen? Heb je toevallig een Funda link van je huis? Ik ben erg benieuwd! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-05 10:25
colvano schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 19:00:
[...]

Even een aanvulling op de wandplanken. Ik zou een aantal dingen anders doen als ik deze weer zou maken. Ik merkte namelijk dat de plank met wat gewicht iets naar beneden wees. Dit heb ik nu opgelost door met een schaaf de muurzijde iets scheef te maken. Het naar beneden wijzen komt door de verbinding tussen de twee delen van de plank. Deze sluit nooit helemaal 100% aan door het gewicht op de plank. Dit kan je ondervangen. Namelijk:
  • Achterzijde iets scheef (rode lijn); dit omdat de plank onder gewicht altijd iets naar beneden gaat waardoor deze mooi waterpas komt.
  • Verbinding onder een hoek; door de plank schuin te splitsen is het een betere verbinding.
Schematisch:
[Afbeelding]
Bedankt voor de opvolging.
Ik had het filmpje dat jij gevolgd hebt ook eerder gezien en heb het altijd onthouden om eens toe te gaan passen.
Fijn om nu jouw ervaringen ermee te horen!

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-06-2021
N1ckk schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 22:16:
Kwam weer wat moois achter iets lelijks vandaan 😁

[Afbeelding]
Geweldig! Als het kan zou ik ze er voorzichtig af proberen te halen en later weer terug zetten als je klaar bent met de muur. Dit zijn van die pareltjes O+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:53

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Ja, gaaf is het he. Het is net een soort schatzoeken. M’n vriendin is projectontwikkelaar, dus die zal ongetwijfeld weten wat ze ermee aan moet samen met de kundige aannemer. Het is echt een leuk avontuur voor mij, ik sta gewoon aan de zijlijn mee te kijken met de professionals :)

Zo zat er een oude tussenwand op de 1e verdieping:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Brs8IInGb2SElT1uL_7pX-Ft8Nc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Li5Go2GuzojisgMZ4YGZxC7d.jpg?f=fotoalbum_large

En toen die eruit kwam zag je hoe de oude (ongeisoleerde) verdiepingsvloer eruit zag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2MnjOAGU8OvWnSz9_sAczYxP99Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zCtPQOWHzUGA8lJLlK7ml42C.jpg?f=fotoalbum_large

Zelfde situatie in de aanbouw, daar zat nog een oude schoorsteen in en allemaal losse CV-leidingen. Ook een oude trap is eruit gehaald. Deze hele ruimte zal een grote keuken worden. Het op riet gestucte gaf een bende zeg!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_RGMLE0RkFvPcjA23naxsJ_Teqw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pyNAGu0LNY0ESQUaYb65lWwa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_RGMLE0RkFvPcjA23naxsJ_Teqw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pyNAGu0LNY0ESQUaYb65lWwa.jpg?f=fotoalbum_large

Maar het grappigste was nog deze oude wasbak(?) uit de badkamer, die wilden we behouden als plantenbak in de tuin oid - vonden de bouwvakkers niet leuk, want het moest voorzichtig en ze moesten het tillen. Meneer de kantoorjongen kwam binnen en dacht ff voelen hoe zwaar het is. Heb me in tijden niet zo on-mannelijk gevoeld (hahaha).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IDhO6v5Pwk7-yP-gKnqJwJypqFY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fkQXIRIH8FDDJveoXv0EY956.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18:43
Alsjemenou schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 09:12:
[...]

Geweldig! Als het kan zou ik ze er voorzichtig af proberen te halen en later weer terug zetten als je klaar bent met de muur. Dit zijn van die pareltjes O+
Wel gaaf, maar terugplaatsen lijkt me ook wel afhankelijk van wat voor type verwarming je kiest. Als je voor vloerverwarming gaat is het een no-brainer, ga je voor een conventionele radiator op die plek dan zou ik het niet doen.

@N1ckk Ga je bij de voorzetwanden (ik ga er maar even vanuit dat je dat gaat isoleren) ook proberen de omlijsting origineel te maken/laten?

[ Voor 12% gewijzigd door einz op 07-10-2020 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:53

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Dat gaan we wel proberen ja, maar ik heb nog niet 100% zekerheid van de aannemer of dit lukt. We gaan het zien :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:02

Crazy-

Best life ever

we hebben een extreem overlast van muggen & vliegen in huis; ondanks dat alle ramen en deuren van horren zijn voorzien.

elke keer slaan we er ruim 8-15 per dag dood (vliegen); om moedeloos te worden. Gedacht of er nesten of wat dan ook ergens zit, maar werkelijk nergens iets kunnen vinden. Daarnaast is het name op de BGG

het enige wat ik nog kon bedenken waren de lucht-/ventilatieroosters in de ramen. Op internet zegt men: 50-100m3/uur gaat daar doorheen; maar insecten? neeee joh; dat gebeurd niet.

Wel tijdens het schoonmaken van de roosters zie ik toch overduidelijk zo'n grote opening/kieren dat ik er 99% zeker van ben dat het daar doorheen komt.

Wat bijkt nu: in de roosters zie je overduidelijk insecten zitten, dood, maar ook levende als je een half uurtje gaat zitten kijken (noem me maar gek .. oh..)

anyway; op naar de gamma een rol hor-gaas halen en knippen maar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gQ0ZwTkFHqSTXdXp5TZONZZw-wk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PxuRvXlB7ncrsa8xZzTUxMkr.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WIcluAi3jwvsANKVWxQwPJ-fAbY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tpyK6Fi2vo6la5pxvz3qbgba.jpg?f=fotoalbum_tile

beetje onscherp, maar duidelijk wat ik gedaan heb denk ik >:)

hopelijk is het probleem opgelost hiermee :-) nog 4 roosters te gaan

[ Voor 29% gewijzigd door Crazy- op 07-10-2020 10:55 ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17:21
N1ckk schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 09:38:
Ja, gaaf is het he. Het is net een soort schatzoeken. M’n vriendin is projectontwikkelaar, dus die zal ongetwijfeld weten wat ze ermee aan moet samen met de kundige aannemer. Het is echt een leuk avontuur voor mij, ik sta gewoon aan de zijlijn mee te kijken met de professionals :)
Super tof!

Onlangs heeft een maat een huis uit 1660 in Vianen gekocht.
Deze is hij vanbinnen uit volledig gaan strippen waarbij ik geholpen heb.

Pand was in 1660 gebouwd, toen is er rond 1800 een gebouw voor bijgebouwd en rond 1950 is er een verdieping bovenop gekomen en nog een uitbouw naar achter.
Nadat alle wanden gestript waren kon je heel duidelijk de verschillende bouwmethodes uit betreffende periodes zien.
Ook erg interessant om te zien en ook daar was het steeds weer een ontdekking wat je achter een wand/plafond/vloer tegen ging komen!

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:50

sphere

Debian abuser

@Crazy- plaats je dat gaas aan de binnenzijde van de woning?

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

sphere schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 12:13:
@Crazy- plaats je dat gaas aan de binnenzijde van de woning?
ja - met buiten is een open verbinding, aan de binnenkant zit dat metalen rooster. Die heb ik er af gehaald en dan het gaas er weer tussen geklikt.

nou kijken of we een vliegen-daling hebben.... }:O

@sphere hierbij een foto

Alle roosters voorzien van “horren” 🤓

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hoi1cYu81aQVKzQYV0a6Mik_NVs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W0jmldmIZZJf5cr7pvGonQD7.jpg?f=fotoalbum_large

Zie ze janken nu ! Mhuwhahaha!!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oc2Cjl4VKUq79dRYQLcA_oWIszI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N8IR3TWgMIG2x5Nc5mPpQVR5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 56% gewijzigd door Crazy- op 07-10-2020 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Crazy- schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 10:49:
we hebben een extreem overlast van muggen & vliegen in huis; ondanks dat alle ramen en deuren van horren zijn voorzien.

elke keer slaan we er ruim 8-15 per dag dood (vliegen); om moedeloos te worden. Gedacht of er nesten of wat dan ook ergens zit, maar werkelijk nergens iets kunnen vinden. Daarnaast is het name op de BGG

het enige wat ik nog kon bedenken waren de lucht-/ventilatieroosters in de ramen. Op internet zegt men: 50-100m3/uur gaat daar doorheen; maar insecten? neeee joh; dat gebeurd niet.

Wel tijdens het schoonmaken van de roosters zie ik toch overduidelijk zo'n grote opening/kieren dat ik er 99% zeker van ben dat het daar doorheen komt.

Wat bijkt nu: in de roosters zie je overduidelijk insecten zitten, dood, maar ook levende als je een half uurtje gaat zitten kijken (noem me maar gek .. oh..)

anyway; op naar de gamma een rol hor-gaas halen en knippen maar:

[Afbeelding][Afbeelding]

beetje onscherp, maar duidelijk wat ik gedaan heb denk ik >:)

hopelijk is het probleem opgelost hiermee :-) nog 4 roosters te gaan
Goeie oplossing, idd dit soort kieren en spleten zijn zo ruim dat daar makkelijk van alles doorheen komt... Nadeel is wel dat je dit regelmatig schoon moet maken maar goed, dat heb je er wel voor over denk ik zo. :p

Ik moet nog eens kijken wat ik kan doen met mijn Dauerlufts, ook al zijn ze dicht komt er een hoop koude doorheen (condensatie). En mijn buitenmuren hebben last van koudestraling ondanks alle isolatie (energiezuinig appartement). Je zou er bijna gips op gips tegenaan zetten. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Joopieboy schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 12:24:
[...]

Goeie oplossing, idd dit soort kieren en spleten zijn zo ruim dat daar makkelijk van alles doorheen komt... Nadeel is wel dat je dit regelmatig schoon moet maken maar goed, dat heb je er wel voor over denk ik zo. :p

Ik moet nog eens kijken wat ik kan doen met mijn Dauerlufts, ook al zijn ze dicht komt er een hoop koude doorheen (condensatie). En mijn buitenmuren hebben last van koudestraling ondanks alle isolatie (energiezuinig appartement). Je zou er bijna gips op gips tegenaan zetten. :)
ik maak ze altijd 1x per jaar schoon; is opzich voldoende. (en dat ga ik nu niet vaker doen ivm het gaas :9 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:51
Iemand verstand van rolluiken?

Vanochtend trok ik het rolluik (met band) omhoog, alleen bleef de band maar doorgaan en had ik dus al het band in mijn hand van buiten wat normaal op de rol zit.
De lamellen waren ook uit de geleiders gegaan en waren nog wat rondjes doorgedraaid (uit de geleiders).

Normaal gesproken als je het rolluik ophaald en je rol zit bijna vol zeg maar, dan lijkt het alsof er een soort stop zit (weerstand) en je hem niet verder kan ophalen.
Deze "stop" lijkt nu soort van weg, als ik nu het rolluik ophaal en hij is helemaal omhoog, als ik nog wat extra zou trekken, dan draait ie dus weer door en gaat de rolluikt uit de geleiders rondjes draaien. (het lijkt erop dat dit makkelijker gaat als voorheen)

Iemand begrijpt wat ik bedoel? :P De vraag is dus, hoe wordt de rol normaal gesproken gestopt als je rolluik ver genoeg opgehaald is?

[ Voor 3% gewijzigd door Martinusz op 07-10-2020 14:01 ]

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 19:42

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@Crazy- Dat gaat wel werken. D'r zal her en der nog wel een fruitvliegje oid doorheen komen, maar de rest komt dan toch echt via een openstaande deur ofzo.
* The Eagle exact de zelfde acties hier een paar jaar terug uitgevoerd, scheelt aanzienlijk :)

Bijkomend voordeel: je hoeft wat minder vaak te witten omdat er weer eens een bloedvlek van een doodgeslagen mug zit :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-05 07:35
Ik ga mij ook maar eens even melden bij deze
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_hL14iiR9z2pGlYZLXHFb0ZFsXA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sd2Hdtbxs691nmDoYJXU8l5g.jpg?f=fotoalbum_medium
26-08-2020
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/enoyvpiMEMOBxkapQqG9Kcr7r8Q=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eFkPE9ifmSTVaXszxp6SvxKG.jpg?f=fotoalbum_medium
13-09-2020
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZHWIvyjtGZxjc59bJZtre1Dfxm8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tRwQtc3azIAY3eVeBO9UJV7k.jpg?f=fotoalbum_medium
22-09-2020 (dakkapel in aanbouw)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U2kcb3Ay4g2s0mO91vt__njpI_g=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y3prI78LqGKadbsHepOwc2VC.jpg?f=fotoalbum_medium
06-10-2020 Semi luchtdicht, de schuifpui komt op de plek waar je nu de semi-transparante folie ziet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PBex3-hxFI7ULyCvO8XZ-XH99oM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XMwIguaWLgMymEz0C6TKUQiW.jpg?f=fotoalbum_medium
06-10-2020
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9k9rNEVaQGtGd-VvmoSes5VM6fE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xJQI09llZOFd8vtB3EqKDTkT.jpg?f=fotoalbum_medium
Vandaag 07-10-2020 de doorbraak van de huidige MBR naar de dakkapel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MqITnbwOz9dnBVOqK0hZIFCs2zo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9WD6FQHl5J1HkDKYYnXzyxcf.jpg?f=fotoalbum_medium
Vandaag 07-10-2020 Doorbraak van de woonkamer naar de uitbouw.

Wat gaat er nog gebeuren:
  • Verlaagd plafond huidige keuken wordt gesloopt. Het nieuwe hogere platte dak loopt er al overheen.
  • Plaatsen zinkwerk uitbouw + zinkwerk schuine kap + nieuwe platte dakpannen
  • Aanbrengen 4x L/L(airco) 1 voor elke slaapkamer(3) en 1 voor b.g.g.
  • Aanbrengen vloerverwarming b.g.g. (25% van b.g.g. heeft al vloerverw)
  • Vervangen en plaatsen kozijnen door Alu kozijnen met HR+++ (incl 5mtr brede schuifpui)
  • Aanbrengen Inventum Modul Air met WTW-D incl buizen (recupereert warmte naar zowel CV als toevoerlucht)
  • Aanbrengen 44 zonnepanelen 16 op Oost en 16 op west, 12 op zuid (14,5 kWP) elek verbruik is aardig te noemen/verwachten, L/W warmtepomp, 1x single split airco (ook verwarming) voor kantoor, multisplit voor de slaapkamers en b.g.g., inductiekoken, Kia E-Soul EV 20k km per jaar.
  • Nieuwe keuken met inductiekookplaat
  • Alle business as usual zaken zoals stucen/verfen/
  • Aanbrengen zonwering, b.g.g. ritsscreens, deze worden helemaal in/weggebouwd, je ziet ze alleen wanneer ze naar beneden zijn. De rails lopen niet voor het kozijn langs en de bak zit boven/voor het kozijn ingebouwd. In de dakkapel komt er een rolluik voor het raam. Hier lopen de rails wel voor het kozijn langs, dit heeft te maken met de zinkombouw van de dakkapel, de bak wel ingebouwd.
  • Aanbrengen Accoya hout op de uitbouw

[ Voor 8% gewijzigd door Appie Heijn op 07-10-2020 14:38 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Laatst online: 19:47
Ben bezig met het verbouwen van m'n toilet. Ga gelijk een nieuw reservoir installeren. Huidige is 14 jaar oud. Ik zie dat de nieuwe Geberit UP100 een blauw frame heeft. Past dit in het meralenframe wat destijds bij mijn UP100 is geïnstalleerd? Anders zal ik met balken een nieuw frame moeten maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RnrShst4GfIq7gtzCw_zLxwMkBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fIExAyN9TwzZVOL4R9vKNHpC.jpg?f=fotoalbum_large

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:55
Hoeveel vermogen zouden jullie een slaapkamer radiator geven?

Het gaat om 22.75 m3 en ik heb het net geisoleerd met 8cm PIR op gevel en 14cm PIR op plafond.

Online kom ik voorbeelden tegen van tussen de 30 en 77 keer de inhoud. Dus ergens tussen 680 en 1700 Watt.. Lekker ruim.

In de badkamer van 6m3 heb ik een 500x800 T22 radiator hangen(van queen thermo).
Met deze specs: 90° / 70° C 1543 Watt

Ik heb ruimte voor eenzelfde 500x800 of een 600x800, maar als kleiner kan dan is dat ook prima(al stook ik relatief op lage temperatuur dus neem aan dat je zo fors mogelijk wil).

Er hing eerst een 600x1200 T10 radiator. Maar volgens mij is dat een super laag vermogen.

Online gaan de berekeningen helemaal wild alle kanten op.. 8)7 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door LED-Maniak op 07-10-2020 18:11 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Let op het gegeven wattage, dat geldt meestal bij een bepaalde watertemperatuur vb 70 of 90 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 09:46
Appie Heijn schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 14:27:
Ik ga mij ook maar eens even melden bij deze
Flinke verbouwing en nog flink wat te doen maar mooie ruimte die je erbij krijgt.
Zelf gedaan of laten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
DasNieNix schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 18:18:
[...]

Flinke verbouwing en nog flink wat te doen maar mooie ruimte die je erbij krijgt.
Zelf gedaan of laten doen?
Tot op heden alleen de radiatoren weggehaald, zonnepanelen demonteren, goot slopen zelf gedaan.
Verder ga ik nog het leidingwerk wtw, zonnepanelen en aircoleidingen + units plaatsen + nog wat ander elektrisch en loodgieterwerk zelf doen indien de agenda het toelaat.

Voor de rest 1 zeer geschikte aannemer, werken zeer vlot en netjes. Tot op heden gaat het op rolletjes, alleen 3 maanden levertijd keuken en kozijnen, zijn er nog 2 van over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Bo0bz schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:13:
Ben bezig met het verbouwen van m'n toilet. Ga gelijk een nieuw reservoir installeren. Huidige is 14 jaar oud. Ik zie dat de nieuwe Geberit UP100 een blauw frame heeft. Past dit in het meralenframe wat destijds bij mijn UP100 is geïnstalleerd? Anders zal ik met balken een nieuw frame moeten maken.

[Afbeelding]
Ik vermoed van niet.
Maar neem liever een UP 320 reservoir, heb je veel meer keuze in bedieningsplaten.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

LED-Maniak schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 18:06:
Hoeveel vermogen zouden jullie een slaapkamer radiator geven?

Het gaat om 22.75 m3 en ik heb het net geisoleerd met 8cm PIR op gevel en 14cm PIR op plafond.

Online kom ik voorbeelden tegen van tussen de 30 en 77 keer de inhoud. Dus ergens tussen 680 en 1700 Watt.. Lekker ruim.

In de badkamer van 6m3 heb ik een 500x800 T22 radiator hangen(van queen thermo).
Met deze specs: 90° / 70° C 1543 Watt

Ik heb ruimte voor eenzelfde 500x800 of een 600x800, maar als kleiner kan dan is dat ook prima(al stook ik relatief op lage temperatuur dus neem aan dat je zo fors mogelijk wil).

Er hing eerst een 600x1200 T10 radiator. Maar volgens mij is dat een super laag vermogen.

Online gaan de berekeningen helemaal wild alle kanten op.. 8)7 8)7
Als de ruimte als slaapkamer gebruikt gaat worden is 50 watt prima.
Dan 23x50=1150 watt
Stelrad compact radiator 600x800x22 doet bij 75-65 1386 watt, dat zal bij andere merken min of meer hetzelfde zijn.
Heb je overcapaciteit om met een wat lagere temperatuur te stoken.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:36
Het was eindelijk zover. De warmtepomp met boiler en leidingen werden losgekoppeld en verwijderd uit mijn technische ruimte om de boel extra te kunnen isoleren. Wij slapen namelijk naast deze technische ruimte en vooral mijn vrouw kon af en toe niet slapen van de "herrie" van de warmtepomp. Vooral met verwarmen gebruikt hij een compressor en dat maakt een pulserend resonerend geluid in zowel de pomp als de leidingen.

We hebben uiteindelijk gekozen om te beginnen met die vlokken panelen te verlijmen op de ytong blokken en deze van boven tot onder helemaal dicht te verlijmen. Vervolgens een extra geluidswerende versterkte gipsplaat ook vrij verlijmen op de vlokkenplaten en vervolgens nog een laatste laag met wol panelen te plaatsen voor optimale absorptie en demping.
Morgen wordt de boel weer aangesloten en dan weten we binnen 2 nachten of de eventuele herrie nu draagbaar is. De linker (schuine) kant wordt ook nog voorzien van de wollen platen maar dat kreeg ik er nu nog niet in en het belangrijkste was de hoek en achterwand zodat de pomp en alles weer geplaatst kan worden.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Al met al geen goedkope klus.
Aan isolatiemateriaal denk ik zo'n 400 euro uitgegeven en nog eens 18 tubes kit (net geen 180 euro) en 1,5 dag werk tot nu toe dus ik hoop dat het resultaat er naar zal zijn :9.
En ohja, het los halen van de hele combinatie en weer laten aansluiten kost ook even €1000,- .

Totaal zijn we nu per wand 10cm "naar binnen" gekomen.
Op zich in deze ruimte waar ik natuurlijk nooit kom voor mij geen probleem als dat de herrie wegneemt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• barktus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-01 21:49

barktus

Moehhhh!

GeeMoney schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 20:46:
Het was eindelijk zover. De warmtepomp met boiler en leidingen werden losgekoppeld en verwijderd uit mijn technische ruimte om de boel extra te kunnen isoleren. Wij slapen namelijk naast deze technische ruimte en vooral mijn vrouw kon af en toe niet slapen van de "herrie" van de warmtepomp. Vooral met verwarmen gebruikt hij een compressor en dat maakt een pulserend resonerend geluid in zowel de pomp als de leidingen.

We hebben uiteindelijk gekozen om te beginnen met die vlokken panelen te verlijmen op de ytong blokken en deze van boven tot onder helemaal dicht te verlijmen. Vervolgens een extra geluidswerende versterkte gipsplaat ook vrij verlijmen op de vlokkenplaten en vervolgens nog een laatste laag met wol panelen te plaatsen voor optimale absorptie en demping.
Morgen wordt de boel weer aangesloten en dan weten we binnen 2 nachten of de eventuele herrie nu draagbaar is. De linker (schuine) kant wordt ook nog voorzien van de wollen platen maar dat kreeg ik er nu nog niet in en het belangrijkste was de hoek en achterwand zodat de pomp en alles weer geplaatst kan worden.

***members only***

Al met al geen goedkope klus.
Aan isolatiemateriaal denk ik zo'n 400 euro uitgegeven en nog eens 18 tubes kit (net geen 180 euro) en 1,5 dag werk tot nu toe dus ik hoop dat het resultaat er naar zal zijn :9.
En ohja, het lashalen van de hele combinatie en weer laten aansluiten kost ook even €1000,- .
Scheiden was goedkoper. :+ Ziet er wel serieus netjes uit!

My middle finger salutes you.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19-05 22:03
Carlito schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 21:25:
Ik ben bezig met de voorbereidingen voor de nieuwe keuken. We krijgen een eiland.
Hiervoor moet ik de afvoer van 40mm verleggen. Ik heb een gat in de vloer geboord om zo via de kruipruimte de afvoer naar het hoofdpunt van de afvoer aan te sluiten.

Echter ik zag in de kruipruimte dat de huidige afvoerbuizen hangen met een soort draadstang in het piepschuim aan het plafond/onderkant systeemvloer.

Heeft iemand een idee hoe ik mijn nieuw te leggen afvoerbuis ook kan ophangen? Ik denk dat die draadstangen geboord zijn in de ondervloer, maar vanwege vloerverwarming durf ik niet omhoog te boren.
Ik heb soort Isolatiepluggen gevonden, maar die kunnen maar 15 tot 30 kg dragen, ik twijfel of dat voldoende is. Ik heb ook gedacht om stenen te plaatsen op de bodem, maar ik ben bang voor verzakkingen, dus dat is ook geen optie.

Iemand nog ideeën of tips, of wat zoektermen voor Google?
Bij onze woning heeft de installateur de afvoer bevestigd aan draadstangen. Deze zitten door de isolatie heen in het plafond/betonvloer. In het beton gebruikt hij een messing spreidplug (of inslagplug) genoemd.
Maar voor 40mm extra lengte hoef je niet veel extra beugels te plaatsen?

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevellNL
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 27-04 13:08
Ik vraag me af wat de beste manier is om m'n dakbalken straks vast te zetten aan het houtskelet. Het ontwerp is nu als volgt: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VOfQ4_gMgENPI9fj6naJWppLtkk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gykA4B29jqivPTsAjI7V6WGE.png?f=fotoalbum_large

De liggers kan ik niet van onderen vastmaken want ze liggen direct op de wandregels. Van boven vastschroeven gaat daardoor ook lastig omdat je natuurlijk altijd zult zien dat je op een schroef uitkomt. Daarbij komt ook dat de balken 156mm hoog zijn. Ik heb al gezocht naar balkdragers voor deze situatie maar die lijken er niet te zijn?

De afsluitende haakse balken kan ik wél van onderaf vastschroeven, tussen de staande regels in.

"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:41
N1ckk schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 15:51:
Wij vonden in ons oude-nieuwe huis ineens marmer, maar het zit onder een soort laklaag (glimmend). Afsteken is lastig, maar even met tinner er overheen - dus spannend. Hebben jullie tips welk middeltje het beste in combinatie werkt om de lak eraf te krijgen van het marmer?
Het zou een polymeer kunnen zijn welke je met een stripper voor polymeer kunt oplossen. Hiervoor heb je een schrobmachine, zwarte of rode pad en een waterzuiger voor nodig. Stripper verdunnen in water en aanbrengen. Als je begint te glijden dan weer je dat het werkt.

Volledig afschuren dmv diamant is ook mogelijk. Daarna in verschillende gradaties polijsten tot de gewenste glansgraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cavalera125
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-05 10:14
RevellNL schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 20:54:
Ik vraag me af wat de beste manier is om m'n dakbalken straks vast te zetten aan het houtskelet. Het ontwerp is nu als volgt: [Afbeelding]

De liggers kan ik niet van onderen vastmaken want ze liggen direct op de wandregels. Van boven vastschroeven gaat daardoor ook lastig omdat je natuurlijk altijd zult zien dat je op een schroef uitkomt. Daarbij komt ook dat de balken 156mm hoog zijn. Ik heb al gezocht naar balkdragers voor deze situatie maar die lijken er niet te zijn?

De afsluitende haakse balken kan ik wél van onderaf vastschroeven, tussen de staande regels in.
Inkeping andersom doen? Ringbalken dus over je liggers leggen. Ringbalken dan van onder schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:50
Ik vraag me af wat de beste manier is om m'n dakbalken straks vast te zetten aan het houtskelet. Het ontwerp is nu als volgt: [Afbeelding]

Waarom kan dat niet van onderaf?

Van boven kan gewoon met 18 of 20cm tellerkop schroeven.

Zelfs heb ik ze schuin vastgeschoten, maar ik vermoed dat je geen constructie tracker hebt.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevellNL
Cavalera125 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 21:00:
[...]

Inkeping andersom doen? Ringbalken dus over je liggers leggen. Ringbalken dan van onder schroeven.
Er zit geen inkeping in de balken in dit ontwerp.
KillaZ schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 21:01:
[...]

Waarom kan dat niet van onderaf?

Van boven kan gewoon met 18 of 20cm tellerkop schroeven.

Zelfs heb ik ze schuin vastgeschoten, maar ik vermoed dat je geen constructie tracker hebt.
Het kan niet van onderaf omdat daar een regel staat. Van boven schroeven zou dan licht schuin moeten denk ik, doet dat niet af aan de sterkte?

Een constructietacker heb ik helaas (nog) niet nee, dit wordt de eerste constructieklus dus wie weet als er meer gaan volgen.. :9

"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KillaZ
RevellNL schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 21:06:
[...]

Er zit geen inkeping in de balken in dit ontwerp.

[...]

Het kan niet van onderaf omdat daar een regel staat. Van boven schroeven zou dan licht schuin moeten denk ik, doet dat niet af aan de sterkte?

Een constructietacker heb ik helaas (nog) niet nee, dit wordt de eerste constructieklus dus wie weet als er meer gaan volgen.. :9
Maar waar denk je dat die balken heen gaan als de haakse balken wel vast zitten?

Als je nog twijfels hebt gewoon een tellerkop uitkienen en vastschroeven.

K to the KillaZ

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Laatst online: 19:47
@LED-Maniak Als ik jou was proberen zo hoog mogelijk wattage op te hangen (moet natuurlijk nog wel mooi ogen). Zo ben je klaar voor het stoken op lagere temperaturen waardoor je CV een hoger rendement behaald en in de toekomst misschien klaar bent voor een warmtepomp of ander alternatief. Dit is veel goedkoper dan een speciale lage temperatuur radiator aan te schaffen.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:55
Bo0bz schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 21:32:
@LED-Maniak Als ik jou was proberen zo hoog mogelijk wattage op te hangen (moet natuurlijk nog wel mooi ogen). Zo ben je klaar voor het stoken op lagere temperaturen waardoor je CV een hoger rendement behaald en in de toekomst misschien klaar bent voor een warmtepomp of ander alternatief. Dit is veel goedkoper dan een speciale lage temperatuur radiator aan te schaffen.
Goed punt. Ik ga voor 800x600 T-22, dat is het grootste dat een beetje stijlvol is weg te werken.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie Heijn
@LED-Maniak wordt de slaapkamer behalve voor slapen nog ergens anders voor gebruikt? Studeren/spelen oid. Zoniet waarom hang je geen elek radiator op. Met een dergelijke isolatie heb je alleen heel even een boost nodig om van 18 naar iets van 21-22 te komen. Alleen al je aanwezigheid zou voldoende moeten zijn om het op temperatuur te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Appie Heijn schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 00:43:
@LED-Maniak wordt de slaapkamer behalve voor slapen nog ergens anders voor gebruikt? Studeren/spelen oid. Zoniet waarom hang je geen elek radiator op. Met een dergelijke isolatie heb je alleen heel even een boost nodig om van 18 naar iets van 21-22 te komen. Alleen al je aanwezigheid zou voldoende moeten zijn om het op temperatuur te houden.
Als je er alleen slaapt wil je de temp juist op 18 graden houden. Beste temperatuur voor het lichaam tijdens het slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-05 13:11
LED-Maniak schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 21:33:
[...]

Goed punt. Ik ga voor 800x600 T-22, dat is het grootste dat een beetje stijlvol is weg te werken.
Airco wellicht interessant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wooldoor
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-10-2021
GeeMoney schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 20:46:
Netjes!
Heb je ook de deur aangepakt?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Wimploo-1839/hero/2913117

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:36
Wooldoor schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 06:07:
[...]

Netjes!
Heb je ook de deur aangepakt?
De deur is vanuit de bouw al verzwaard en afgedicht met rubbers maar ik kan daar eventueel ook nog isolatie op verlijmen mocht dat nodig blijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wooldoor
Nice, ik ben benieuwd of je er nog iets van gaat horen. Anders zou je eventueel ook nog een automatische valdorpel in de deur kunnen zetten en afdichtingsrubbers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Flix20 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 00:47:
[...]

Als je er alleen slaapt wil je de temp juist op 18 graden houden. Beste temperatuur voor het lichaam tijdens het slapen.
Dat was bij ons in een slaapkamer met 2 personen al het geval door onze aanwezigheid. In 3-4 jaar tijd hebben wij maar 1-2x de radiator een klein beetje aan gehad op onze slaapkamer. Bij de kinderslaapkamer was dat anders die willen het af en toe ook op 21 graden hebben, we gebruikten een elek kacheltje voor een snelle boost. De radiatoren doen weinig/niet met 30-33gr aanvoer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12:58

Kan toch schuin (van onderen of van boven)?

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-05 20:09
Crazy- schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 10:49:

Ik dacht dat dit algemeen bekend was. Heb dit ook meteen gedaan bij ons pas opgeleverde nieuwbouwhuis en bij het vorige huis had de oude bewoner het al gedaan. Bij de oplevering begon de opzichter er ook over, dat allerhande ongedierte door de roosters komt.
Bo0bz schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:13:

[Afbeelding]
Dat frame heb je niet nodig. Je monteert de UP100 en UP320 met 2 bouten in de muur en met 2 bouten in de grond. Vervolgens schroef je 2 latten links en rechts tegen de muur en schroef je onderstaande plaat daar tegenaan en er zitten ook gaten in het frame om die plaat daar tegenaan te schroeven.

https://www.hornbach.nl/s...8-mm/6292355/artikel.html

[ Voor 42% gewijzigd door Vipertje op 08-10-2020 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Flix20 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 00:47:
[...]

Als je alleen bent, maar de vrouw wilt het liever wat warmer. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flix20
Joopieboy schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 09:45:
[...]

De deken jatten ze toch wel, dus gewoon accepteren :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Appie Heijn schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 07:15:
Dat was bij ons in een slaapkamer met 2 personen al het geval door onze aanwezigheid. In 3-4 jaar tijd hebben wij maar 1-2x de radiator een klein beetje aan gehad op onze slaapkamer. Bij de kinderslaapkamer was dat anders die willen het af en toe ook op 21 graden hebben, we gebruikten een elek kacheltje voor een snelle boost. De radiatoren doen weinig/niet met 30-33gr aanvoer.
Dat is ook onze gedachte. Onze nieuwbouw is net opgeleverd, en op het moment is het nog niet nodig, maar we hebben geen vloerverwarming in de slaapkamers, en willen daar dus elektrische radiatoren op gaan hangen. Op onze slaapkamer lijkt die me niet echt nodig, maar voor de slaapkamers van de kinderen, waar ook gespeeld moet kunnen worden, verwacht ik de radiatoren wel zo af en toe aan te zetten. Met de hoeveelheid zonnepanelen die we hebben liggen moeten die elektrische radiatoren geen probleem zijn.
Joopieboy schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 09:45:
Zij heeft over het algemeen toch een extra laag van het dekbed, en als ze het koud heeft, kunnen we altijd wat dichterbij gaan liggen. Voor mij is het over het algemeen geen probleem, zolang het maar een beetje boven 14-15 graden blijft. Alhoewel dat soort temperaturen wel wat koel zijn om 's ochtends bij op te moeten staan :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Mja, het is niet handig dat die balken precies op die staanders uitkomen, maar goed, eens zien wat we daar op kunnen verzinnen.

Ik weet ook niet wat zichtbaar en onzichtbaar bij jouw afgewerkt gaat worden, dus hier een paar mogelijkheden:

Ik denk dat je met raveeldragers of regeldragers, dat zijn lichtere uitvoeringen van balkdragers, wel zou moeten uitkomen.

Neem dan de variant mét lip, die kun je dan op de haaks liggende balk eronder vastschroeven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YRiiAsbxdkoW4Trao71Ri_Q43as=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2xyixpCPyDNOn6A2rPsSE8SF.jpg?f=fotoalbum_large

Wat een alternatief is, maar dan zul je wel allicht even iets uit de balk moeten frezen/zagen.beitelen.......is om gewone balkdragers te pakken en die andersom te monteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rIY45xVewzACk1AC43tQKQf7vYk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wZ1IdeH2AmjWwc9lqCvMDrWx.jpg?f=user_large

Als je een slijptol heb kun je ook simpelweg de onderzijde van de drager eruit slijpen, dan heb maak je een 2delige drager die je dan link een rechts kunt monteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DcAIKsMp_fpxG2ZXDzD7P1VUPAg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pw2LI5hbTOlGHZByRTGvzYML.jpg?f=user_large

Uit 1 drager haal je een rechter en linker "hoeklijn' met gaten die je kunt vastschroeven.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
@henkie196 wij brengen sowieso nu een multi split airco aan voor de warme zomers (alles ligt toch overhoop). Idee is om die voor verwarmen te gebruiken wanneer er op de slaapkamers gespeeld of gestudeerd wordt. Mocht een 2KW binnenunit mega gaan pendelen dan hebben we een elek radiator als backup.

Ik heb een tijd lang(aantal jaren) op één van de kinderslaapkamers thuisgewerkt. Dat was 5-10 minuten met 1500W verwarmen in de ochtend en vervolgens deed de PC+randapparatuur+mijn aanwezigheid genoeg om de rest van de dag niet meer te hoeven verwarmen. En dat met een kiepraampje een beetje geopend.

Icm LTV zou ik slaapkamers dan ook niet snel met radiatoren verwarmen, of je moet de hele dag door verwarmen wat ik ergens wat zonde vind wanneer je alleen na schooltijd er gebruik van maakt. Woonkamer of andere verblijfsruimten met langdurige aanwezigheid waar >21gr is gewenst, lekker met vloerverwarming of oversized radiatoren warm houden.

Alhoewel de L/L (airco) op mijn kantoor mij niet tegen valt qua comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:00
henkie196 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:06:
[...]

Dat is ook onze gedachte. Onze nieuwbouw is net opgeleverd, en op het moment is het nog niet nodig, maar we hebben geen vloerverwarming in de slaapkamers, en willen daar dus elektrische radiatoren op gaan hangen. Op onze slaapkamer lijkt die me niet echt nodig, maar voor de slaapkamers van de kinderen, waar ook gespeeld moet kunnen worden, verwacht ik de radiatoren wel zo af en toe aan te zetten. Met de hoeveelheid zonnepanelen die we hebben liggen moeten die elektrische radiatoren geen probleem zijn.

[...]

Zij heeft over het algemeen toch een extra laag van het dekbed, en als ze het koud heeft, kunnen we altijd wat dichterbij gaan liggen. Voor mij is het over het algemeen geen probleem, zolang het maar een beetje boven 14-15 graden blijft. Alhoewel dat soort temperaturen wel wat koel zijn om 's ochtends bij op te moeten staan :P
Als je een nieuwbouw woning hebt, dan zul je nagenoeg nooit de verwarming op de (ouder) slaapkamer aan hebben.
Wij hebben in elk geval alleen aangehad bij de geboorte van de kinderen (in de winter) verder misschien 3-4x per jaar even een uurtje opwarmen omdat het toch wat fris werd op het moment dat het flink vriest. Meestal wordt de rest van het huis dusdanig meer gestookt dat de slaapkamer vanzelf wel op temperatuur blijft.
Kinderslaapkamers hebben we afgelopen 2 winters ook de verwarming nauwelijks aangehad, de winter van 2018 wel eens maar dan vooral als voorbereiding voor het bad ritueel. (toen baby 0-4 maanden)
Eigenlijk verwarmt de vloerverwarming van de begaande grond het hele huis.

Toevoeging: ons huis is in 2016 opgeleverd (bouwplan is van 2014 en dus een EPC van 0,6)

[ Voor 2% gewijzigd door Goof2000 op 08-10-2020 10:32 . Reden: Toevoeging EPC ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
@Appie Heijn @Goof2000 Ik verwacht ook inderdaad dat de vloerverwarming op de begane grond het huis grotendeels warm zal houden. Sowieso wel een extra elektrische radiator in de badkamer (daar zit ook vloerverwarming), maar voor de slaapkamers zal het minder gauw nodig zijn, verwacht ik.

Maar gewoon voor het gevoel is het fijn om in ieder geval de optie te hebben om het wat warmer te kunnen stoken, bv. als het een keer wat kouder is, of tijdens de schoolvakanties, of als iemand griep heeft ofzo. En vrouwlief vindt dat soort dingen ook belangrijk, dus waarschijnlijk zullen we die dingen aanschaffen lang voordat het echt nodig is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevellNL
Fraggert schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:19:
[...]

Mja, het is niet handig dat die balken precies op die staanders uitkomen, maar goed, eens zien wat we daar op kunnen verzinnen.
Ik was in de veronderstelling dat dit het beste zou zijn voor de draagkracht van het geheel, omdat de duwende kracht van de dakbalken dan rechtstreeks op de staande regel overgebracht wordt.

Als dit verwaarloosbaar is dan kan ik ze er prima tussenin gaan leggen en is er niets aan de hand..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@RevellNL

kepervoeten :+

https://www.balkdragers.c...-170/groups/g+c+a+nr+view

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8rkZhsjkJrUFwF5GHKboTf8EOyY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yZD3I2CQxEjmoRMRKdULZBFa.jpg?f=user_large

*O*

goeiendag wat zijn er een hoop verschillende soorten te vinden :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/srwr_CLkceHtu5rynLC-MzjHT4w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8t9YrlJPMI6d3wAtkdnjDgGL.jpg?f=user_large

Je hoeft niks door te slijpen, want die enkele varianten zijn ook gewoon verkrijgbaar _O-

[ Voor 33% gewijzigd door Fraggert op 08-10-2020 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevellNL
Fraggert schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:57:
@RevellNL

kepervoeten :+

https://www.balkdragers.c...-170/groups/g+c+a+nr+view

[Afbeelding]

*O*

goeiendag wat zijn er een hoop verschillende soorten te vinden :D

[Afbeelding]

Je hoeft niks door te slijpen, want die enkele varianten zijn ook gewoon verkrijgbaar _O-
Hahaha, man, hoe vind je die dingen?!

Ik heb me inmiddels ook bedacht dat ik aan de voor- en achterwand ook gewoon een dubbele bovenregel kan aanbrengen. Dan kan ik daar prima in schroeven zonder de schroeven van de staanders tegen te komen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VSW
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 25-06-2024

VSW

Ik heb in mijn huis nog 3 x 1/2" Herz radiatorknoppen die ik wil vervangen voor een thermostatische versie (zodat er een Tado ratiatorknop op kan). Ik kan het type dat ik heb nergens vinden, herkent misschien iemand deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3aof_nZ-ynPLhqi3w-3hNAoUhAM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ycEd97q0UpLOncCtKj8g2hoq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/almcWHY7A9L2E6p-MeX4mTxLmq4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wo9XYbSEKOYTomt7yJwTh0Wf.jpg?f=fotoalbum_tile

- Zou ik deze 1-op-1 kunnen uitwisselen voor een thermostatisch binnenwerk? Zo ja, welke?
- Enig idee hoe ik het binnenwerk los kan draaien? Is daar een speciaal tooltje voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

RevellNL schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:18:
[...]

Hahaha, man, hoe vind je die dingen?!

Ik heb me inmiddels ook bedacht dat ik aan de voor- en achterwand ook gewoon een dubbele bovenregel kan aanbrengen. Dan kan ik daar prima in schroeven zonder de schroeven van de staanders tegen te komen 8)7
"thuiswerken" :+

Nee, gewoon een rondje google afbeeldingen op balkdrager, raveeldrager etc en dan flink doorklikken en we zijn er :)

Mijn Google-fu is vrij hoog :P

Ik zou persoonlijk kiezen voor die laatste kepervoeten, dan hoef je ook geen fratsen uit te halen met extra balken etc.

[ Voor 6% gewijzigd door Fraggert op 08-10-2020 11:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:33
Fraggert schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:19:
[...]

Niet handig, maar constructief gezien wel wenselijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Krijnemans schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 13:25:
[...]

Ja, dat snap ik wel, maar het is een schuurtje, komt niet nog 2 verdiepingen bovenop hoor ;)

Daarom zocht ik ook even door voor de juiste dragers, dan hoefde @RevellNL niet met zijn balken te schuiven of extra balkjes op te dikken.

Kon hij de boel mooi zo laten :)

[ Voor 24% gewijzigd door Fraggert op 08-10-2020 13:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 93986

VSW schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:21:
Ik heb in mijn huis nog 3 x 1/2" Herz radiatorknoppen die ik wil vervangen voor een thermostatische versie (zodat er een Tado ratiatorknop op kan). Ik kan het type dat ik heb nergens vinden, herkent misschien iemand deze:

[Afbeelding][Afbeelding]

- Zou ik deze 1-op-1 kunnen uitwisselen voor een thermostatisch binnenwerk? Zo ja, welke?
- Enig idee hoe ik het binnenwerk los kan draaien? Is daar een speciaal tooltje voor?
Dat binnenwerk kan je niet vervangen.

Daar moet je zoiets tussen zetten,

https://www.warmteservice...205?origin=-tl001-11-170-

Onder die witte knop schroef je dan je thermostatische kraan op.

Warmteservice heeft mij toen hiermee prima geholpen. Even foto's maken en ze kunnen je zo verder helpen. Met een simpele thermostaatkraan was ik samen iets van 20/25 euro kwijt.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 93986 op 08-10-2020 13:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freez
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:19
VSW schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:21:

[Afbeelding][Afbeelding]

Ik zou het niet eens proberen om nog een ander binnenwerk te vinden voor die knoppen.
Zelf heb ik voor mijn Tado knoppen gewoon bij Warmteservice Comap thermostaat kranen gekocht. Die passen prima op de aansluitset van Tado.
Een nieuwe thermostaatkraan kost je hooguit 15 - 20 euro.

[ Voor 0% gewijzigd door Freez op 08-10-2020 13:59 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-05 16:58
Ik ga binnenkort zelf een PU gietvloer gieten op twee verdiepingen. Een verdieping heeft een gelakte betonnen vloer, deze zal moeten worden geschuurd. Iemand een tip welk apparaat hier geschikt voor is? Ik heb een kleine Rotex, lijkt me te lang duren. Heb ook een 125mm Makita slijpschijf. Misschien daar een schuurpad op zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vharten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:48
Hallo handige Tweakers,

Mijn volgende klusproject wordt het zelf bouwen van een binnen-klimrekje, zoals:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fxi75RwruoIbPPWH-G8cyztKN_M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wptYEPdyn15WQGI18HOB6l8R.jpg?f=fotoalbum_large

Zouden jullie eens mee willen denken over het volgende?
- Hoe krijg je de uiteinde van de planken (die nu nog rechthoekig zijn) mooi afgerond? Een decoupeerzaag lijkt me al snel te grof, gewoon met een figuurzaag?
- Wat zouden jullie gebruiken op het 'scharnierpunt' bovenin? Gewoon een boutje/moertje of zijn er mooiere oplossingen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

vharten schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 14:18:

- Hoe krijg je de uiteinde van de planken (die nu nog rechthoekig zijn) mooi afgerond? Een decoupeerzaag lijkt me al snel te grof, gewoon met een figuurzaag?
Is dat niet iets wat je prachtig kunt afwerken met een frees en bijvoorbeeld een kopieer- of geleiderring?

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ebbeliebebbelie
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13:53
Ik denk dat je met een cirkelgeleider en een decoupeerzaag een heel eind komt. Het moet daarna hoe dan ook nog geschuurd worden, waar je ook mee zaagt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:33
Fraggert schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 13:37:
[...]

Ja, dat snap ik wel, maar het is een schuurtje, komt niet nog 2 verdiepingen bovenop hoor ;)

Daarom zocht ik ook even door voor de juiste dragers, dan hoefde @RevellNL niet met zijn balken te schuiven of extra balkjes op te dikken.

Kon hij de boel mooi zo laten :)
Klopt. Kunt het zo laten. Ik zou voor een schuurtje gewoon tellerschroeven van boven erin jassen en als je een schroef raakt, dan zet je hem ernaast nogmaals.. Zover ik op het plaatje kan beoordelen is de ringbalk enkel een afsluiter en heeft geen dragende functie (in voor- en achterzijde), dus ik zou gewoon lekker de balklaag laten doorlopen en stukjes ringbalk ertussen zetten en ook die gewoon met wat tellerkopper vast zetten. Of schuin inschroeven naar de balklaag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:01
Gewoon op maat zagen met de decoupeerzaag en dan er langs met een halfrondfrees, of een kwartrondfrees en dan vanaf beide kanten maar dat is lastiger om netjes te krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://www.borenco.nl/image/cache/data/producten/halfrondfrees_2-500x500.jpg
https://www.bovenfrezensh...rondfrees-hw-s8-d286-r64/

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Krijnemans schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 14:22:
[...]

Klopt. Kunt het zo laten. Ik zou voor een schuurtje gewoon tellerschroeven van boven erin jassen en als je een schroef raakt, dan zet je hem ernaast nogmaals.. Zover ik op het plaatje kan beoordelen is de ringbalk enkel een afsluiter en heeft geen dragende functie (in voor- en achterzijde), dus ik zou gewoon lekker de balklaag laten doorlopen en stukjes ringbalk ertussen zetten en ook die gewoon met wat tellerkopper vast zetten. Of schuin inschroeven naar de balklaag.
die losse tussenstukken moeten ook nog vast ja, ik focuste even op die balken van voor naar achter, dan is gewoon doorjassen met een grote doos met schroeven wel erg snel.
Geen idee wat 200mm tellerkoppen kosten, zal niet gek veel afwijken van 20 van die balkdragers waar je dan alsnog een paar kleinere schroeven in kwijt moet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Hallo handige Tweakers,

Mijn volgende klusproject wordt het zelf bouwen van een binnen-klimrekje, zoals:
[Afbeelding]

- Wat zouden jullie gebruiken op het 'scharnierpunt' bovenin? Gewoon een boutje/moertje of zijn er mooiere oplossingen?
heb je een bovenfrees> dan gewoon een R5 afrondfreesje met een kogellager.

https://www.toolnation.nl...ndfrees-hw-hw-r5-ofk.html

deze is te duur maar zoiets heb je nodig.

Vind ik persoonlijk wat fraaier dan zo'n plank helemaal een ronde kant te geven en zo'n R5 free skun je met meerdere plankdiktes gebruiken itt tot de HALFRONDfrezen van @Davidshadow13

een kwartrond frees die david ook neomt is wat bruikbaar voor meer projecten

[ Voor 7% gewijzigd door Fraggert op 08-10-2020 14:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alsjemenou
  • Laatst online: 24-06-2021
Hallo handige Tweakers,

[Afbeelding]

Cirkels aftekenen doe je gewoon met zo’n oldskool school passer. Uitzagen kan prima met de decoupeerzaag, afwerken kan altijd met de schuurmachine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 19:42

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Hallo handige Tweakers,

[Afbeelding]

Scharnierpunt bovenin:
Op je plaatje zitten al die sporten aan de binnenkant. Ik zou denk ik bovenin de rondte van een sport uitboren, sport iets langer maken en dan aan de buitenkant een tweetal wat grotere rondjes er op. Blijft prima zitten.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-05 14:54

JT

VETAK y0

Na een tweetal gekke weken ben ik er weer wat meer (if anyone cares :+ ) :P

Binnenkort beginnen met de fietsenstalling; een afdakje in een hoek met aan 2 zijdes een schutting (een hoek van schutting dus). Hier ga ik het deels aan monteren. Licht afschot in het dak, complete frame van 30mm of 44mm met metalen dakplaten erop. Denk dat ik in beginsel gewoon een rechthoekig frame maak met liggers ertussen, vastgeschroeft in de kopse kant van de liggers door het frame heen van buitenaf gezien.

Gaten in het eiken plankje om deze blind aan de muur te monteren heb ik nog niet gedaan, ik vind het te eng zonder het juiste gereedschap :/
TweakyTwat schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 18:46:
Wij hebben zojuist de sleutel van onze nieuwbouwwoning gekregen en ik heb een klusvraag:
We hebben driedubbelglas en willen op de voordeur (volledig glas) en de raam in de badkamer een raamfolie plakken. Nu heb ik gehoord over de risico's op een thermische breuk en vraag ik me af: is dit risico acceptabel, of toch vrij groot? En is het risico bij driedubbelglas hoger dan bij dubbel glas?

De voorkant van de woning ligt op het zuiden, met de deur aan de zijkant onder een halve carport.
Het doucheraam ligt aan de achterkant op het noorden.

Iemand een geïnformeerd advies?
Schijnbaar heb je ook folie zonder metaaldeeltjes, dat volgens de webshop waar wij het hebben aangeschaft geschikt is hiervoor. Is overigens voor melkglaseffect, je moet geen donkere folie nemen. Wij hebben de folie op het badkamerraam geplakt, hier komt einde van de middag langzaamaan de zon op te staan. Maar de folie zit er pas 2 weken op dus geen idee hoe het gaat werken in de zomer.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• checkdiz
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
peligro2k schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 14:17:
Ik ga binnenkort zelf een PU gietvloer gieten op twee verdiepingen. Een verdieping heeft een gelakte betonnen vloer, deze zal moeten worden geschuurd. Iemand een tip welk apparaat hier geschikt voor is? Ik heb een kleine Rotex, lijkt me te lang duren. Heb ook een 125mm Makita slijpschijf. Misschien daar een schuurpad op zetten?
Ik weet niet om hoeveel m2 het gaat maar ik zou zeggen investeer in je rug en sla 5 tientjes kapot op de huur van een roterende vloerschuurmachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15:49

Ik zou gewoon van onderaf schuin door de bovenregel heen de ligger in schroeven vanaf twee kanten.

Helemaal mooi als je niet balkjes tussen de liggers doet, maar ze inkeept zodat ze in elkaar vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Krijnemans schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 13:25:
[...]

Daar gebruik je een dubbele bovenligger voor toch? ;)

K to the KillaZ

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Minneyar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-05 10:57
Hallo handige Tweakers,

[Afbeelding]

Ha leuk, ik heb er zelf ook een gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vpmQv5-kwiKJrXJ4Gdyzdort8BQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aS2ZWykrBtKI3PO7seVVRKvC.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b944R9xT2_yof1j5sXEMQse5Lt4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X9NEt2Ms1kzMhhT92hPCOeQ8.jpg?f=fotoalbum_medium.

Ik heb grotendeels gebruikgemaakt van resthout wat ik nog had liggen, vandaar de 44x44 balkjes als basis.

De afronding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wpPX2-bvcMfDdlKnDwgCwcmIvfs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FR2lmprWF7gfwsUVcV2ve4qx.jpg?f=fotoalbum_medium
Heb ik gemaakt door eerst met een decoupeerzaak grof te zagen, en daarna met een bandschuurmachine afgerond.

Scharnierpunt is bij mij idd gewoon een bout en moer.

Verder kan die van mij maar een stand, en wordt begrenst door de volgende constructie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xf7twyAvpW6oyf55rD9nAb4zyUs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l8ZN9wjLxQGPTOzJ8cXGdIga.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J0KhLv9FtskYzvM1UOQkG3FY3BE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0xVYPX57EPKBxifjZtCvcPmW.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doerakje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-05 22:05
Al vorderingen gemaakt met het onderliggende voertuig? ;)

You can't be late until you show up

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Minneyar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-05 10:57
doerakje schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 11:01:
[...]

Al vorderingen gemaakt met het onderliggende voertuig? ;)
Euhm...... om mijn nieuwe las apparaat en mijn nieuwe lascursus kennis uit te proberen zijn er wat stukjes in gelast..... (die er ook meteen weer uit mogen :X ) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L201
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-05 20:09
Door lekkage in de badkamer heeft de aangrenzende muur op de overloop ook waterschade opgelopen waardoor het pleisterwerk gedeeltelijk los is gaan komen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UfHrNhcprVQeS87n_f9F73GS8Xk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BZ0TCCqKIglVZeztOYOn84em.jpg?f=fotoalbum_tile
Ik zou dit graag willen repareren, maar ben er niet helemaal uit hoe dit het beste te doen en of het zelf te doen is?
Is het nou spachtelputz? Of gewoon sierpleister? Mijn idee op dit moment is een aanpak als in dit filmpje van Alabastine:
Maar goed... dat is ook promotie van eigen materiaal natuurlijk, dus misschien is er voor mijn muur wel een andere oplossing die beter geschikt is? Want in het filmpje lijken de korrels er meer op te liggen, terwijl het bij mij juist meer groeven zijn?

Hieronder nog een foto van een andere deel om even te laten zien hoe het eruit hoort te zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TrY3DCwTPuriLRN7HpIpb2qMNxw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jUw9iiGTkkv5FEo99wPcseBK.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wooldoor
Ik heb 2 valdorpels besteld en moet nog 2 massief spanen deuren halen. Vervolgens zal ik een gleuf van 3cm diep en 1,5 breed moeten maken voor de doorpel. Het makkelijkst lijkt me dan toch om dat met een invalzaag te doen en op het laatst af te werken met een frees, of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:51

orf

Wooldoor schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 10:33:
Ik heb 2 valdorpels besteld en moet nog 2 massief spanen deuren halen. Vervolgens zal ik een gleuf van 3cm diep en 1,5 breed moeten maken voor de doorpel. Het makkelijkst lijkt me dan toch om dat met een invalzaag te doen en op het laatst af te werken met een frees, of zie ik dat verkeerd?
Ik zou het gelijk frezen. Je kunt je liniaal maar lastig kwijt op de onderkant van de deur. Zet je ‘m op z’n kop dan is het erg hoog en anders moet je verticaal zagen. Voor de bovenfrees heb je een parallelgeleider. Eventueel zelfgemaakt:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

L201 schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 10:31:
Door lekkage in de badkamer heeft de aangrenzende muur op de overloop ook waterschade opgelopen waardoor het pleisterwerk gedeeltelijk los is gaan komen.
[Afbeelding]
Ik zou dit graag willen repareren, maar ben er niet helemaal uit hoe dit het beste te doen en of het zelf te doen is?
Is het nou spachtelputz? Of gewoon sierpleister? Mijn idee op dit moment is een aanpak als in dit filmpje van Alabastine: [YouTube: How To - Doe het zelf Spack - Alabastine]Maar goed... dat is ook promotie van eigen materiaal natuurlijk, dus misschien is er voor mijn muur wel een andere oplossing die beter geschikt is? Want in het filmpje lijken de korrels er meer op te liggen, terwijl het bij mij juist meer groeven zijn?

Hieronder nog een foto van een andere deel om even te laten zien hoe het eruit hoort te zien:
[Afbeelding]
Mijn ervaring is met dit soort dingen, inmiddels al 2x een muur gerepareerd op die manier, is dat je sowieso alles moet lossteken, goed moet laten drogen. En dan werkt het het mooiste om eerst idd met muurvuller een basislaag erop te zetten die gelijk is aan de hoogte van de stuc (kan met een lat of behanglat) en dan met een grove structuurverf van de Gamma (met een grove structuurroller) de structuurlaag erop te zetten. Werkt perfect en je hebt bijna geen verschil met de rest. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Nu online
@L201
Dat is spachtelputz.
En aan het motief te zien is het geschuurd, als je het met een spaan omhoogtrekt krijg je strepen, dit is mooi egaal.
Dat kan je in principe in één keer repareren.
Goed schoonsteken wat los zit, voorbehandelen en de nieuwe spachtelputz opvullen tot de randen en vlakschuren met een gladde plastic spaan.
Opzetten moet je eigenlijk wel met een rvs spaan doen. Al kan dat ook met dat kunststof bordje. (iets lastiger)
Maar je zou het in één keer onzichtbaar vlak gevuld moeten kunnen krijgen.
Als je het gat iets dikker opvult en niet over de randen dan zou je vanaf de goede muur het vlak moeten kunnen schuren/snijden.
Even bij naschuren het oude goede iets vochtig maken zodat je daar de putz weghaalt/wegschuurt ipv op aanbrengt.
En zit het toch op het oude teveel, met een spons kan je dat schoonmaken En even bijschuren.

Zo kan je ook alles weghalen en opnieuw beginnen zolang het niet uitgehard is als het je niet bevalt.
Je kan ook op een stukje gipsplaat oid even oefenen. ;)

[ Voor 31% gewijzigd door Teijgetje op 10-10-2020 20:29 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L201
  • Laatst online: 13-05 20:09
Dank je wel! Ik ga het eens proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjufke
  • Laatst online: 18:54
Is er nog een efficiënte manier om ronde spijltjes te schilderen? Gaat om 44 stuks van pink dikte. Zijn onderdeel van onze babybox die van zolder gehaald gaat worden voor spruit 2.

Vrouwlief wil graag een ander kleurtje. Zelf twijfel ik enorm of het de moeite wel waard is. Boxen zijn zo duur niet, maar weggooien is natuurlijk ook zonde.

PSN: bollsie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
sjufke schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 21:32:
Is er nog een efficiënte manier om ronde spijltjes te schilderen? Gaat om 44 stuks van pink dikte. Zijn onderdeel van onze babybox die van zolder gehaald gaat worden voor spruit 2.

Vrouwlief wil graag een ander kleurtje. Zelf twijfel ik enorm of het de moeite wel waard is. Boxen zijn zo duur niet, maar weggooien is natuurlijk ook zonde.
Gewoon met een rollertje, maar blijft pokke werk.
Spuiten zou ook nog kunnen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Laatst online: 08:33

Pixeltje

Woo-woohoo!

sjufke schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 21:32:

Klemmen in je accutol en je kwast er tegen aan houden. Wel langzaam draaien uiteraard maar ik heb dit gedaan met de spijlen van een traphek en dat werkte uitstekend.

Ik heb ze zo ook geschuurd trouwens.

[ Voor 3% gewijzigd door Pixeltje op 10-10-2020 22:43 ]

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Niet zo ingewikkeld als sommige andere projecten hier, desalniettemin ben ik trots (ondanks enkele schoonheidsfoutjes)

Een buitenbankje voor de volgende zomer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aHuAFi9c5OcNfT3OqYe3CIdvjzs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bAHe2cW7MGJ60G4mBkUCv1uN.jpg?f=fotoalbum_large

En meteen een vraagje. Ik was bezig met een lichtbak voor boven mijn knutseltafel. Hoe kan ik het beste (en gemakkelijkste) de bovenkant spiegelglad krijgen? Nu heb ik alle gaten en de groeven van het hout met houtvuller opgevuld en daarna flink geschuurd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X36tLI5fh_dLaY56Rvb1eF0dwhA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K6P1JtUZxeWWe4yvNEJhQNPb.jpg?f=fotoalbum_large
Resultaat is nog steeds niet wat ik wilde. Ik zie nog steeds te veel details door de verf heen. Ondanks het vele schuren.
Voor nu laat ik het zo, het is tenslotte voor mijn hobbykamer. Maar wat is wijsheid voor de volgende keer?

Resultaat:
De poten van de tafelbladen zijn ook zelf gemaakt :7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MJheTEWhM74NFxx7tDf4bDora-Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MSs7QU5H1pXj2r5iLCnoOzoW.jpg?f=fotoalbum_large

Qua elektra,
In de hoek zit een opbouw wcd waar permanent 230V op staat. (Zie je net niet op de foto, hangt achter mijn pc)
Op de tafel ligt een draadloze schakelaar met 4 knoppen.
1) alles aan / uit
2) nog leeg, wordt muziek installatie
3) wcd’s schakelen, linker gedeelte goot (rechts is constant)
4) lamp boven hobbytafel

Bij de deur hangt een schakelaar met 1knop, waar ik alles aan of uit zetten.

Gisteren witte kit gekocht en vandaag ga ik die lelijke zwarte gaten bij mijn plafond/muur opvullen...
Daarna wat opbergbakjes enzo maken voor op de tafel. Gisteren een tip gekregen waar ik wat voorbeelden heb (https://www.hobbyzone.pl/en/)

Ik snap niet dat mensen zich thuis kunnen vervelen. Er is altijd wel wat te doen :+

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Nu online

Amphiebietje

In de blubber

streamnl schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 07:58:
Niet zo ingewikkeld als sommige andere projecten hier, desalniettemin ben ik trots (ondanks enkele schoonheidsfoutjes)

Een buitenbankje voor de volgende zomer.
[Afbeelding]
Welk formaat hout heb je gebruikt, en hoe heb je alles met elkaar verbonden?

Dan ga ik misschien mijn eigen versie maken, dit is wel leuk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Nu online
@streamnl
Mooi bankje hoor! _/-\o_
Zijn die tussenplankjes een keer minder gelakt?

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Amphiebietje schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 09:27:
[...]
Welk formaat hout heb je gebruikt, en hoe heb je alles met elkaar verbonden?
Dan ga ik misschien mijn eigen versie maken, dit is wel leuk. :)
Dikkere balken zijn 44X69
Dunnere zijn de helft smaller 27X69

De binnenste gedeelte zijn gelijmd (met D3) én geschroefd. De buitenste zijn alleen gelijmd.
Achteraf had ik bij de buitenste latten ook deuvels willen gebruiken. Hopelijk is alleen lijm stevig genoeg. We gaan het meemaken de komende tijd.
En stel hij laat los, dan kan ik alsnog deuvels gebruiken. Al doende leert men ;)
Teijgetje schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 10:24:
@streamnl
Mooi bankje hoor! _/-\o_
Zijn die tussenplankjes een keer minder gelakt?
Thanks!!
Alles is 3X in de beits gezet aangezien het buiten komt te staan.
Ik ben bij de tussen latten na 1 donkere laag, overgestapt naar 2X transparant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ka6zUi7fyW3t60-vXzpnxgK4yDY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7PFfoLAcZjCgllIRdNhpmDot.jpg?f=fotoalbum_large

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Appie Heijn schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 14:27:
  • Aanbrengen zonwering, b.g.g. ritsscreens, deze worden helemaal in/weggebouwd, je ziet ze alleen wanneer ze naar beneden zijn. De rails lopen niet voor het kozijn langs en de bak zit boven/voor het kozijn ingebouwd. In de dakkapel komt er een rolluik voor het raam. Hier lopen de rails wel voor het kozijn langs, dit heeft te maken met de zinkombouw van de dakkapel, de bak wel ingebouwd.
Mooi project :Y

Hoe zorg je er voor dat die zipscreengeleiders onzichtbaar zijn?

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
streamnl schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 07:58:

En meteen een vraagje. Ik was bezig met een lichtbak voor boven mijn knutseltafel. Hoe kan ik het beste (en gemakkelijkste) de bovenkant spiegelglad krijgen? Nu heb ik alle gaten en de groeven van het hout met houtvuller opgevuld en daarna flink geschuurd.
Niet ingewikkelde dingen kunnen ook veel voldoening geven en dit ziet er prima uit.

Wat voor materiaal heb je gebruikt voor je lichtbak?
Voor binnen gebruik ik altijd mdf, is van zichzelf spiegelglad en als je voor de zichtzijde geen schroeven gebruikt hoef je de gaten ook niet te plamuren en schuren.

Met alleen lijmen krijg je ook een sterke constructie; eventueel nog deuvels gebruiken.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• breagor
  • Nu online
vandaag ook wat klusjes gedaan....ff de werkplaats voorzien van wat extra opberg ruimte...zeker niet ingewikkeld, zeker wel handig!!

Een klein rol kastje om snel op de triton TWX7 van freestafel naar gatentafel te switchen, eerder zat de extra module me altijd lelijk in de weg:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Gh3dGJG5/20201011-124127.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/vBLw6cBy/20201011-123719.jpg

en een extra opbergstukje onder de werkbank, aangezien de gereedschap collectie een beetje uit de klauwen loopt (en er ook nog een haakse slijper onderweg is die ook een plekje nodig heeft)

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/LX4NNXD2/20201011-124146.jpg

weer een opgeruimde werkplaats :-)

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/7P2m9pMC/20201011-124658.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Jz1x1twJ/20201011-124837.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:32

Impry

Rallymedia.nl

Mooie stek zo!

Even een ogenschijnlijk simpele vraag. Is Knauf FinishPasta gewoon een aangemaakte variant van de Knauf Fix & Finish? Of heeft het een ander doel?
https://knauf.nl/systemen-en-producten/fix-finish
https://knauf.nl/systemen-en-producten/finishpasta

Ik heb een wat oudere muur waar het behang afgehaald is en waar een nieuw fotobehang over komt. Dus wil hem wel goed strak hebben. En de andere muren in die kamer wil ik met structuurverf gaan doen.
Is geen grote kamer, dus kosten spelen even geen rol. Welk product zou dan het beste zijn?

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriz87
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-05 23:14
Ik hoop deze winter een soort TV-meubel te maken, maar dan opgetrokken tot aan het plafond. Links en rechts moeten daarin mijn luidsprekers komen (zuilluidsprekers). Ik vermoed dat ik deze ga afdekken met een rooster oid (in ieder geval iets waardoor ze minder opvallen, maar het geluid nog wel goed weg kan). Verder hoop ik de kast uiteindelijk te verven / lakken. Nu mijn vraag, van welk materiaal kan ik de kast het beste maken? MDF of multiplex oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-05 13:11
floriz87 schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 15:31:
Ik hoop deze winter een soort TV-meubel te maken, maar dan opgetrokken tot aan het plafond. Links en rechts moeten daarin mijn luidsprekers komen (zuilluidsprekers). Ik vermoed dat ik deze ga afdekken met een rooster oid (in ieder geval iets waardoor ze minder opvallen, maar het geluid nog wel goed weg kan). Verder hoop ik de kast uiteindelijk te verven / lakken. Nu mijn vraag, van welk materiaal kan ik de kast het beste maken? MDF of multiplex oid?
Deze volg ik even, zelfde soort idee op de planning maar nog geen idee wat voor roosters ik kan gebruiken voor mijn speakers. (Geen zuilen, dat scheelt..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
DasNieNix schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 12:29:
[...]

Niet ingewikkelde dingen kunnen ook veel voldoening geven en dit ziet er prima uit.

Wat voor materiaal heb je gebruikt voor je lichtbak?
Voor binnen gebruik ik altijd mdf, is van zichzelf spiegelglad en als je voor de zichtzijde geen schroeven gebruikt hoef je de gaten ook niet te plamuren en schuren.

Met alleen lijmen krijg je ook een sterke constructie; eventueel nog deuvels gebruiken.
Thanks
Ik gebruik normaal ook mdf. Dit is een multiplex wat ik nog had liggen in mijn andere klushok (garage).

Had alleen gehoopt dat ik de multiplex ook glad zou krijgen.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DasNieNix
In mijn TV meubel heb ik ook de speakers verwerkt en deze heb ik afgedekt met een frame met daarop speakerdoek bevestigd. Meubel is ook van MDF.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dXnNH6Qqiin3z7wyP8kIBbD05v8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9VN1QeVxaLkglqbKDmLe4uvx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
Doel je op een voorzetwand met geïntegreerd meubel?
Voordeel van multiplex is dat het iets steviger is met dezelfde dikte en ook lichter dan mdf.
Voordeel van mdf is dat het makkelijker te verwerken en af te werken is (en is ook wat goedkoper dan multiplex).

Komt uiteindelijk op neer wat wil je exact doen met de wand en meubel?
Je kunt ook overwegen om een frame te maken voor de wand en dat bekleden met iets als osb en daarop gipsplaten, en het meubel opzich wel van goed mdf maken (niet van de bouwmarkt maar een betere leverancier).

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-01 21:49

barktus

Moehhhh!

breagor schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 13:18:
vandaag ook wat klusjes gedaan....ff de werkplaats voorzien van wat extra opberg ruimte...zeker niet ingewikkeld, zeker wel handig!!

Een klein rol kastje om snel op de triton TWX7 van freestafel naar gatentafel te switchen, eerder zat de extra module me altijd lelijk in de weg:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

en een extra opbergstukje onder de werkbank, aangezien de gereedschap collectie een beetje uit de klauwen loopt (en er ook nog een haakse slijper onderweg is die ook een plekje nodig heeft)

[Afbeelding]

weer een opgeruimde werkplaats :-)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Prachtige werkplaats! Moet de mijne nog helemaal opruimen en inrichten. :P

Voor in deze werkplaats ben ik nog op zoek naar een goed halfgelaatsmasker met verwisselbare filters, zodat ik deze kan blijven gebruiken. Maar deze hoeft ook de wereld niet te kosten. Iemand de gouden tip hiervoor? :)

[ Voor 9% gewijzigd door barktus op 11-10-2020 16:42 ]

My middle finger salutes you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Martinusz schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 13:49:
Iemand verstand van rolluiken?

Vanochtend trok ik het rolluik (met band) omhoog, alleen bleef de band maar doorgaan en had ik dus al het band in mijn hand van buiten wat normaal op de rol zit.
De lamellen waren ook uit de geleiders gegaan en waren nog wat rondjes doorgedraaid (uit de geleiders).

Normaal gesproken als je het rolluik ophaald en je rol zit bijna vol zeg maar, dan lijkt het alsof er een soort stop zit (weerstand) en je hem niet verder kan ophalen.
Deze "stop" lijkt nu soort van weg, als ik nu het rolluik ophaal en hij is helemaal omhoog, als ik nog wat extra zou trekken, dan draait ie dus weer door en gaat de rolluikt uit de geleiders rondjes draaien. (het lijkt erop dat dit makkelijker gaat als voorheen)

Iemand begrijpt wat ik bedoel? :P De vraag is dus, hoe wordt de rol normaal gesproken gestopt als je rolluik ver genoeg opgehaald is?
Nou hierop terugkomend, het is gelukt, de “stop” heet een aanslagstop.
Deze besteld, maar ze bleken nog in de onderlag te zitten, alleen waren ze “ingeklapt” op een of andere manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Wat me opgevallen is, dat er hier niet gesproken wordt over bamboo 'hout'

Ik ga zelf in de keuken wat planken maken en hiervoor wil ik bamboo hout gaan gebruiken omdat de look hiervan ons aanspreekt en het lijkt goed te passen bij het eikenwerkblad.

Heeft iemand hier al ervaring met het bewerken van bamboo?

Pagina: 1 ... 61 ... 450 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/