[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 58 ... 468 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:39
Twan V schreef op woensdag 30 september 2020 @ 14:28:
Netjes hoor! Worden de lamellen aan de achterkant straks ook nog verbonden, zodat ze allemaal tegelijk draaien? Of ga je ze helemaal vastzetten?
Nee zo geavanceerd is het niet :P ze zijn nog wel draaibaar per stuk ;) maar het is straks een kwestie van lamellen goed zetten en afblijven ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yCPxTolXkjjqZtBisZ_iXy-FvOg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rtAj9dng148tILead5EbTRNM.jpg?f=fotoalbum_large
Ze zitten met stoelhoeken vast, maar op de balk met 1 schroef, waardoor ze draaibaar blijven :)

[ Voor 37% gewijzigd door Martinusz op 30-09-2020 14:31 ]

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:41

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Zo, even schuren :). Dan kan de tweede laag olie erop, en over een dagje of wat ook de derde... het maakte de beschermde laag dikker en geeft het hout een extra glanslaag. Einde van de week is hij dus klaar om in gebruik te nemen. Uiteindelijk kost rauwe olie dus net zo veel (of meer) tijd dan verven, maar dan is het wel ontzettend milieuvriendelijk, en ook makkelijker aan te brengen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/upEkWYMosXePCNGjGODangwRc3o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ci3MlX1xPM8aboHSMbRGFfhb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R-aVzKsgaL0dpEzIMtg6MG57_9Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QN5ZxRjktAv9afE9tXY75hlh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1BtrrfEpgYcnF6gNBfLy5A549TQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W9n5BK6IK45ibxxjRiFySUQU.jpg?f=fotoalbum_large

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:59
Beste klussers,

Een klusje wat al te lang ligt is het afwerken van de aansluiting van de dakkapel met het plafond. Hier zaten voorheen 2 MDF platen die naar elkaar toe liepen bevestigd met flinke dotten montagelijm aan het plafond.

Mijn bedoeling is juist dat alles netjes gestucced wordt. De stuccadoor kwam op het moment aan voor de opdracht maar zei, alles is MDF daar kan ik niet tegenaan stuccen. Dus dat er weer vanaf gehaald en nu zit ik te denken, hoe kan ik voor voldoende stevigheid zorgen dat ik gipsplaten kan monteren die niet gaan doorhangen of in te duwen zijn, want dat betekent automatisch dat het gips gaat breken.

Wat je hieronder ziet was poging 1. Ik heb in de dakkapel blokjes bevestigd en daarop latjes die naar de isolatieplaten lopen. Alleen aan die kant is er nauwelijks houvast aangezien dat piepschuim geen een schroef vast houdt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZAsmlEdab-qorF4v4JgjD3d_oT0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VCrYChcPQGO8KlaRPUDzOyR5.jpg?f=fotoalbum_medium

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:44
loewie1984 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 14:50:
Beste klussers,

Een klusje wat al te lang ligt is het afwerken van de aansluiting van de dakkapel met het plafond. Hier zaten voorheen 2 MDF platen die naar elkaar toe liepen bevestigd met flinke dotten montagelijm aan het plafond.

Mijn bedoeling is juist dat alles netjes gestucced wordt. De stuccadoor kwam op het moment aan voor de opdracht maar zei, alles is MDF daar kan ik niet tegenaan stuccen. Dus dat er weer vanaf gehaald en nu zit ik te denken, hoe kan ik voor voldoende stevigheid zorgen dat ik gipsplaten kan monteren die niet gaan doorhangen of in te duwen zijn, want dat betekent automatisch dat het gips gaat breken.

Wat je hieronder ziet was poging 1. Ik heb in de dakkapel blokjes bevestigd en daarop latjes die naar de isolatieplaten lopen. Alleen aan die kant is er nauwelijks houvast aangezien dat piepschuim geen een schroef vast houdt.

[Afbeelding]
Had je het gips niet tegen het MDF kunnen monteren?

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-09 14:48
Momenteel met een carport- overkapping bezig. Hij staat al, maar nieuw dakje, van 9 meter.
https://www.xxldirect.nl/...m-x-diepte-tot-3-5-m.html

De vorige bewoners hebben het gebouwd. De basis is goed, maar het dak was slechts gebouwd. Golfplaten die gingen doorzakken door foute constructie.

Ik heb de dwarsbalken eraf gehaald, ~80x40 zijn ze. Voor het dakje wordt minimaal 65mm aangeraden, zodat de aluminium verbindingsstukken niet zichtbaar zijn.

Aangezien nieuw hout niet goedkoop is, en het hout in prima staat is (7 jaar oud) was het idee om 2 dwarsbalken tegen elkaar te bevestigen om één balk van 80x80 te krijgen.

2 vragen:
wat voor schroeven kan ik het beste gebruiken om de balken aan elkaar te bevestigen (dacht aan 60mm lang, maar wat voor soort? RVS? Verzinkt?). Moet ik ook nog iets van houtlijm gebruiken of is dat overkill?

Idem voor de schroeven waarmee de dwarsbalken aan de steunbalken te bevestigen. Ik dacht aan 120mm of 150mm. Zal hetzelfde type zijn als de andere lijkt me?

[ Voor 9% gewijzigd door Waah op 30-09-2020 19:54 ]

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:37

orf

loewie1984 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 14:50:
Beste klussers,

[Afbeelding]
Je kunt met lijmpur gipsplaat erop lijmen. Persoonlijk zou ik er een lat langs schroeven om daar gipsplaat of Fermacel op te schroeven.

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:24

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Waah schreef op woensdag 30 september 2020 @ 19:49:
Momenteel met een carport- overkapping bezig. Hij staat al, maar nieuw dakje, van 9 meter.
https://www.xxldirect.nl/...m-x-diepte-tot-3-5-m.html

De vorige bewoners hebben het gebouwd. De basis is goed, maar het dak was slechts gebouwd. Golfplaten die gingen doorzakken door foute constructie.

Ik heb de dwarsbalken eraf gehaald, ~80x40 zijn ze. Voor het dakje wordt minimaal 65mm aangeraden, zodat de aluminium verbindingsstukken niet zichtbaar zijn.

Aangezien nieuw hout niet goedkoop is, en het hout in prima staat is (7 jaar oud) was het idee om 2 dwarsbalken tegen elkaar te bevestigen om één balk van 80x80 te krijgen.

2 vragen:
wat voor schroeven kan ik het beste gebruiken om de balken aan elkaar te bevestigen (dacht aan 60mm lang, maar wat voor soort? RVS? Verzinkt?). Moet ik ook nog iets van houtlijm gebruiken of is dat overkill?

Idem voor de schroeven waarmee de dwarsbalken aan de steunbalken te bevestigen. Ik dacht aan 120mm of 150mm. Zal hetzelfde type zijn als de andere lijkt me?
Ik zou wel verlijmen, dat maakt het 1 balk met soort van de bijbehorende stijfheid.

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:37

orf

Ik ben ook met een projectje bezig. Binnenkort wordt er een aanbouw aan mijn huis gebouwd. Dat wordt een exacte kopie van de aanbouw van de buurman. Die aanbouw is meer dan 100 jaar oud en heeft mooie details. Onder andere consoles die de dakgoot dragen. Die ben ik nu aan het maken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ihPIebSnhseIIqDDKtuNWC2eLDU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5z4FzsNRKFXqRgZZNYUvdfZR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uvRG5yn7VaEKXk5oRBxpbFaO4JU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3tJfaqTSXUQJL066B9zqwEHw.jpg?f=fotoalbum_large
Het is meer werk dan ik dacht. Heb planken gezaagd uit een balk. In multiplex templates gemaakt die ik met een kopieerfrees kon volgen. Vervolgens gelijmd en de rechte hoeken gezaagd op de zaagtafel.

[ Voor 18% gewijzigd door orf op 30-09-2020 20:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:30
RevellNL schreef op maandag 28 september 2020 @ 23:15:
Ik ben al een tijd af en aan bezig met het uitdenken van een klusschuur welke ik in onze achtertuin wil bouwen. Nu zit ik met een aantal vraagstukken waar ik niet helemaal lekker uit kom / een antwoord op kan vinden.
  • Mijn eerste plan was om een fundering van betonbanden te gebruiken waarop ik het houten skelet van de schuur zou neerzetten. Het skelet er los bovenop zetten lijkt me geen goed idee, verankeren is wel nodig? Maar kan dat dan b.v. met slagpluggen in betonbanden van 6x20x100, of zullen deze breken?
  • Een tweede optie is om de hoeken te bouwen met staanders op betonpoeren. Echter kom ik er dan niet uit hoe ik de dakbalken netjes kan verdelen.

1) [Afbeelding]

2) [Afbeelding]

Een optie is uiteraard om de afmetingen van de schuur zo aan te passen dat het wel goed uitkomt allemaal, groter kan ik hem echter niet maken, en kleiner hebben we natuurlijk liever ook niet :+
Dit zijn van die dingen waar ik compleet op kan vastlopen, terwijl dat volgens mij echt helemaal niet hoeft omdat ik alles teveel aan het overdenken ben.. 8)7
Bij ons in de nieuwbouwwijk zijn de schuurtjes op kunststof funderingsblokken gezet. Het houten frame is hier op gezet en met schroeven vastgezet,
Voorbeeld
Prijstechnisch is de betonband oplossing aantrekkelijker dacht ik.

Het zijn bij ons wel die typische goedkope nieuwbouwschuurtjes. Houten wanden met golfplaten dak en stoeptegel vloer.

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-09 08:25

sphere

Debian abuser

@Waah volgens koos anderhalf keer de dikte van wat je erop schroeft.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D85
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:11

D85

Mooi geworden! Weet je wat cool zou zijn? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleekie
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:22
Wij willen onze open trap dicht maken zodat we meer opbergruimte hebben. Nou loop ik een beetje vast met het maken en plaatsen van deuren. Het gaat om deze trap:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oOfayTSCa5ylfR6LEA4_BScgoZE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TJY5hIhH1BrZf8ifSwqQA7Cl.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn idee was om net op de volgende manier te doen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uooL9ZqVztPwe5n4OnMokCVnyvk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XTQ3j36JTdrQOtjwC4pkDTqh.jpg?f=fotoalbum_large

Dan is het idee om in de kast links legplanken te maken, en hem onder het schuine draaiende deel van de trap open te houden zodat je daar makkelijk de stofzuiger e.d. in kan rijden.
Ik twijfel over hoe ik dit moet maken. Met name de keuze van het materiaal. Ik zat zelf aan multiplex of mdf te denken. Naar aanleiding de post van senne_vdb op 18 mei heb ik al potscharnieren besteld, maar omdat dit meerdere deuren worden betwijfel ik of ik het net zo mooi weg gewerkt krijg. Ook is er vloerverwarming aanwezig, dus boren in de vloer zit er niet in. Heeft iemand hier een goed idee voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Dat was mijn eerste keuze: Donker, dik hout, stevige verbindingen langs de buitenzijde, en eventueel zelfs met boomstamplakken in plaats van gewoon planken. Werd allemaal geveto'd door mijn wederpartij :P. Het word een stuk voor de woonkamer dus was ze heel specifiek over het ontwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakema
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-06 07:42
Aangezien hier wel een aantal pro houtbewerkers lijken te zitten :D

Ik heb een stuk eiken van 8cm gekocht om een barblad voor de keuken van te maken. Het heeft meer dan een jaar buiten gedroogd maar is verder onbehandeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jHXvnz9iI1YMw9DTcbVuEIcX1YM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yox68Nt9acRIK98S3cPA8Knj.jpg?f=fotoalbum_large

Nu heb ik er een mooi stuk uitgezaagd, 1 kant recht, 1 kant ‘waankant’. Wat is nu het beste stappenplan? Ik dacht zelf:

1. Behandelen tegen houtworm/boktor
2. Gaatjes/scheurtjes opvullen met lijm+Zaag/schuursel
3. Schuren grove korrel
4. Schuren lichtere korrel
5. In de olie zetten
6. Naar binnen

Klopt dat een beetje? Moet het eerder naar binnen ivm het werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Bakema schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 07:48:

Ik heb een stuk eiken van 8cm gekocht om een barblad voor de keuken van te maken. Het heeft meer dan een jaar buiten gedroogd maar is verder onbehandeld.

[Afbeelding]

Nu heb ik er een mooi stuk uitgezaagd, 1 kant recht, 1 kant ‘waankant’. Wat is nu het beste stappenplan? Ik dacht zelf:

3. Schuren grove korrel
5. In de olie zetten
6. Naar binnen

Mijn visie:

2. Gaatjes/scheurtjes opvullen met lijm+Zaag/schuursel waarom, is charme
3. Binnen laten acclimatiseren op de plek van bestemming
4. Eventueel vlakken
5. Schuren grove korrel
6. Schuren lichtere korrel
7. In de olie zetten

Olie zou mijn keuze zijn, maar ik ben anti gifstoffen. Let wel dat olie bewerkelijk is - afhankelijk van welk type je kiest is het lang en geduldig werk, en je hebt meerdere lagen nodig om een beschermlaag te vormen die nooit zo stevig zal zijn als vernis, lak of verf.

Heb je die hele stapel gekocht of alleen één plak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
  • Laatst online: 21:40

3. Schuren grove korrel
5. In de olie zetten
6. Naar binnen

8cm dik eiken is niet na een jaar of 1,5 jaar droog, dat moet je je wel beseffen. Eiken droogt nog redelijk langzaam en volgens mij gaan ze uit van buiten drogen is 1cm per jaar en dan zit je rond de 17% vocht.
Meubelhout gaat eigenlijk richting de 10-12% als ik me niet vergis.

Wij zelf hebben essen slabs van 4,5cm gekocht en deze 1,5 jaar laten drogen en dat was niet lang genoeg... we hadden dat gigantisch onderschat. We hadden ze mooi recht gezaagd en gevlakt/geschuurt om als vensterbank te gebruiken. en ze zijn beide nog gigantisch gaan werken in de afgelopen 2 jaar, zo krom als het maar kan (ligt wel boven de verwarming ;) dus dat is wel een dingetje) en uiteindelijk dit jaar hebben we ze eraf getrokken, sleuven in gefreesd en nu recht gebogen gaat het wel weer.

je hebt volgens mij wel als optie om het hele blad in epoxy te gieten volgens mij zou je dan wel wat werking kunnen tegen gaan maar dat weet ik niet zeker ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Aurum schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 08:01:
[...]

8cm dik eiken is niet na een jaar of 1,5 jaar droog, dat moet je je wel beseffen. Eiken droogt nog redelijk langzaam en volgens mij gaan ze uit van buiten drogen is 1cm per jaar en dan zit je rond de 17% vocht.

Wij zelf hebben essen slabs van 4,5cm gekocht en deze 1,5 jaar laten drogen en dat was niet lang genoeg... we hadden dat gigantisch onderschat. We hadden ze mooi recht gezaagd en gevlakt/geschuurt om als vensterbank te gebruiken. en ze zijn beide nog gigantisch gaan werken in de afgelopen 2 jaar, zo krom als het maar kan (ligt wel boven de verwarming ;) dus dat is wel een dingetje) en uiteindelijk dit jaar hebben we ze eraf getrokken, sleuven in gefreesd en nu recht gebogen gaat het wel weer.

je hebt volgens mij wel als optie om het hele blad in epoxy te gieten volgens mij zou je dan wel wat werking kunnen tegen gaan maar dat weet ik niet zeker ;)
En @Bakema

als het een blad voor in de keuken word, is afhankelijk van de montage de onderzijde wellicht niet zichtbaar? Dan is doodzagen een optie, waarbij je in de lengte enkele sleuven freest die over de helft van de dikte van het blad heen gaan (dus b.v. 5 centimeter diep in dit geval). De werking heeft dan een uitlaatklep. Beetje wat rochelle hier zegt, maar dan preventief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakema
HTT-Thalan schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 07:52:
[...]

Mijn visie:

3. Binnen laten acclimatiseren op de plek van bestemming
4. Eventueel vlakken
5. Schuren grove korrel
6. Schuren lichtere korrel
7. In de olie zetten

Olie zou mijn keuze zijn, maar ik ben anti gifstoffen. Let wel dat olie bewerkelijk is - afhankelijk van welk type je kiest is het lang en geduldig werk, en je hebt meerdere lagen nodig om een beschermlaag te vormen die nooit zo stevig zal zijn als vernis, lak of verf.

Heb je die hele stapel gekocht of alleen één plak?
Nee heb maar 1 plak gekocht, olie hebben we al staan van een eiken eettafel(die gewoon 'kant en klaar' gekocht. Mijn voorkeur ging ook naar eerst naar binnen, enkel is daar schuren geen optie :+ Maar heen en weer slepen tussendoor is wel een idee, al is ie loeizwaar :X . Er zitten een paar kleine gaatjes in van houtworm oid...die wil ik wel graag dicht maken. Kleine scheurtjes etc laat ik zeker open ja :)
Aurum schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 08:01:
[...]

Ah oke, het heeft volgens de verkoper bijna 2 jaar gedroogd, maar nooit genoeg dus. Epoxy was niet echt de look die we wilden. Maar het idee van sleuven is wel een goeie! Ik heb geen frees, maar dan ga ik idd voor onderstaande optie
HTT-Thalan schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 08:09:
[...]
En @Bakema

als het een blad voor in de keuken word, is afhankelijk van de montage de onderzijde wellicht niet zichtbaar? Dan is doodzagen een optie, waarbij je in de lengte enkele sleuven freest die over de helft van de dikte van het blad heen gaan (dus b.v. 5 centimeter diep in dit geval). De werking heeft dan een uitlaatklep. Beetje wat rochelle hier zegt, maar dan preventief.
Klopt, ligt voor de helft op een kastje, andere helft staat op een poot. De onderkant maakt me niet zoveel uit, kijk je niet echt tegenaan. Dus 'doodzagen' klinkt dan wel verstandig, de 2 zijkanten blijven wel in het zicht, dan blijf ik daar circa 20cm vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
  • Laatst online: 21:40
Bakema schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 08:44:

[...]

Ah oke, het heeft volgens de verkoper bijna 2 jaar gedroogd, maar nooit genoeg dus. Epoxy was niet echt de look die we wilden. Maar het idee van sleuven is wel een goeie! Ik heb geen frees, maar dan ga ik idd voor onderstaande optie

[...]
Klopt, ligt voor de helft op een kastje, andere helft staat op een poot. De onderkant maakt me niet zoveel uit, kijk je niet echt tegenaan. Dus 'doodzagen' klinkt dan wel verstandig, de 2 zijkanten blijven wel in het zicht, dan blijf ik daar circa 20cm vandaan?
2 jaar is niet heel veel voor eiken, maargoed als je hem zou doodzagen (thanks voor de term @HTT-Thalan ) kom je een heel eind hoor denk ik! onze vensterbanken zijn er in iedergeval wel wat beter door geworden en dat was al na het kromtrekken! je kan het gewoon met een cirkelzaag doen trouwens heb je geen frees voor nodig :)

Epoxy is ook niet heel goedkoop en zou ik niet aanraden zonder dat je er iets van ervaring mee hebt :)

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Martinusz
En de radiatorombouw is af :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X3_ONZ1165TErrAdf4LY7k2JWcc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GxYcpjkiNpAZAalcvU99S1J1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yCPxTolXkjjqZtBisZ_iXy-FvOg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rtAj9dng148tILead5EbTRNM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x8lUUVuz4pSrkmvCb9NtPw-NnYY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fZohby6kZSxh8iLRPbo8YpNi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cXpUR-KfhDdqSIdb8SaanfExB4w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5fXKtLXDUlHekgAg5Cnnlytq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sZeFmQRDRCyTJo6o2st6PE_Vxu8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xl52LZ8tTDD3TH20JL4AyWK4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s5x0pLTMNXJyoMu10_ETsU3m6eg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IQfkiKH3R28IiT3nJA1Fniwr.jpg?f=fotoalbum_large

Kosten totaal +/- 60 euro. (Eigenlijk nog minder)
Standaard ombouw via internet minimaal 110,- (mdf ongeschilderd)

Materiaallijst:
- 1x mdf 12x122x61
- 1x mdf 8x244x122
- 1x vurenbalk 5x5x210cm
- 1x vuren plank 32x200x3600
- doosje schroeven 200 stuks 12mm (lang)x3mm dik
- veerringen 2 doosjes m3 50 stuks
- stoelhoeken 25x25mm 60 stuks
- mdf grondverf
- aflak

[ Voor 4% gewijzigd door Martinusz op 01-10-2020 09:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021

[Afbeelding]

3. Schuren grove korrel
5. In de olie zetten
6. Naar binnen

Wat je hebt gekocht is helaas voorlopig helemaal niet bruikbaar om binnen te gaan gebruiken.....

Wat al is gezegd is dat de droogtijd veel te kort geweest. Buiten krijg je in NL met winddroging je hout nooit op het niveau wat je voor binnen zou willen (buiten met goede winddroging uiteindelijk 12-15% en gewenst voor binnen is 8-10% RLV). Je kunt er dus vanuit gaan dat door de verdere droging je hout gewoon gaat kromtrekken, zeker het deel dichter bij het hart van de boom. En je hout zal ook aan de buitenkant wat droger zijn dan binnen, daar is het met deze dikte na 2 jaar waarschijnlijk nog gewoon erg nat.

Wat zijn trouwens je gewenste afmetingen voor het blad? Hoe breder hoe lastiger het gaat zijn om het vlak te houden.

Behandelen tegen houtworm is normaal niet nodig. Dat is al gebeurt als het nodig was (de meeste aantasting gebeurt nabij de bast als het hout nog veel natter is). Alleen als je nog actieve houtworm hebt is het nodig, maar in droger hout komt dat niet zo vaak voor.

Je beste plan van aanpak is het binnen verder laten drogen, gezien de dikte gaat dat helaas nog wel een flinke tijd duren. Nu verwerken gaat je bijna zeker geen fraai resultaat opleveren. Gleuven frezen zonder verder enige versterking om de plank recht te houden is zinloos. Je verzwakt er alleen je hout maar mee en de werking wordt oncontoleerbaar.

En ook afwerken als het te nat is gaat alleen suboptimaal resultaat opleveren. Ik het slechtste geval krijg je vlekken in je afwerking, in het beste geval ga je de droging beperken waardoor het alleen wat langer duurt voor de zaak kromtrekt.

De truc is gewoon wachten en het hout zijn natuurlijke droging (of wat ze bij de houthandel in de droogovens forceren) laten volgen waarbij het wat krom trekt naar de hartkant toe. En als het voldoende droog is dan vlakken waarna het hout nog wel werkt maar lang niet meer zoveel als wanneer het nog natter is.

Zeker in een keuken wil je geen krom blad, en moet je het wel fatsoenlijke afwerken met al het vocht daar.
Succes met je beslissing....

[ Voor 9% gewijzigd door Yowzawood op 01-10-2020 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18:33

Jelte,89

Woodworking

Topicstarter
Dat 'doodzagen' wat je bedoeld @HTT-Thalan, gaat het kromtrekken niet voorkomen, het voorkomt dat het gaat scheuren. Het creëert gewoon een buffer waarin het hout speling krijgt, de strook die je freest wordt dus groter/kleiner al naar gelang.

Ik heb 2 jaar geleden een eiken slab gekocht, deze behandeld met Skylt, (dom genoeg niet aan beide zijden) waardoor hij nu ietwat bol is komen te staan. Er zat een minimale scheur (daar waar hij afgezaagd was) en die is nu na 2 jaar niets groter geworden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RA77oQdKxr9xleDUtmpcWng4XUY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mbz1qCiKyoTXk8ZJbov8dSx5.jpg?f=user_large

@bleekie, kun je niet 2 deuren maken? 1 links draaiend en 1 rechts? dan hoef je niet te werken met een stijl in het midden en blijft de ruimte mooi open. eventueel werken met schapdragers.

[ Voor 61% gewijzigd door Jelte,89 op 01-10-2020 09:36 ]

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:33

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

bleekie schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 05:28:
Wij willen onze open trap dicht maken zodat we meer opbergruimte hebben. Nou loop ik een beetje vast met het maken en plaatsen van deuren. Het gaat om deze trap:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dan is het idee om in de kast links legplanken te maken, en hem onder het schuine draaiende deel van de trap open te houden zodat je daar makkelijk de stofzuiger e.d. in kan rijden.
Ik twijfel over hoe ik dit moet maken. Met name de keuze van het materiaal. Ik zat zelf aan multiplex of mdf te denken. Naar aanleiding de post van senne_vdb op 18 mei heb ik al potscharnieren besteld, maar omdat dit meerdere deuren worden betwijfel ik of ik het net zo mooi weg gewerkt krijg. Ook is er vloerverwarming aanwezig, dus boren in de vloer zit er niet in. Heeft iemand hier een goed idee voor?
ik zou niet met die drie delen gaan weken, dat is optisch niet fraai. Ik verdeelde de boel in 2 vlakken.

persoonlijk zou ik de draaideur links doen, allicht offer je dan legplankruimte op, maar alles wat je gaat maken aan inpandige kast is dus winst. Liever iets minder plank en de boel netjes afgewerkt.

Het is een beetje moeilijk om te zien hoe je zit qua diepte enzo om daar iets netjes in te tekenen met paint dus het is maar even als suggestie bedoelt.

Daarbij kom je toch kut bij die bovenste planken aan de linkerkant als je rechts niet eens kunt staan.

Ik zou misschien zelf eerder dan met 2 verrijdbare caddys werken met vakken of planken voor nog wat extra opbergruimte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gd8yBLb8-1vQ3bxdYoJH98aS1EE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FHxcNfyDyt4JGFZJM0XqutoI.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EnAVQDJta7zaaXs4qtZ2WkDKSGw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4fhUdUZOYOcX4gl2LRGGVNzN.jpg?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door Fraggert op 01-10-2020 09:32 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:18

wontcachme

You catch me? No you wont

Een stomme vraag wellicht, maar ik vermoed dat klussende tweakers vaker met dit te maken hebben gehad.

Mijn moeder wil een nieuwe inbouw koelkast/vriezer (nis 178x56x55, deur-op-deur systeem) nu de huidige na 28 jaar is overleden. Echter wil zij niet meer de plank gebruiken die er zat, maar een gewone koelkast deur (liefst RVS/RVS achtig).

Bestaan er inbouw koelkasten met een normale deur? Ik kom alleen maar inbouw met deur-op-deur en sleepdeursystemen tegen, maar dat wil zij dus niet meer. Of is elke koelkast hier geschikt voor en dan gewoon geen plank erop bevestigen?

Of wordt het een vrijstaande koelkast die toevallig in de nis past?

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
Dat laatste, ik ken geen "inbouw" koelkasten waar de deur ook gelijk de eindafwerking is.

Met een bestaande nis/kast heb je wel wat aandachtspunten, vooral de bevestiging en ontluchting. En vergeet de draairuimte voor de deur niet :-).

[ Voor 48% gewijzigd door Yowzawood op 01-10-2020 10:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wontcachme
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:18

wontcachme

You catch me? No you wont

Yowzawood schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 10:19:
Dat laatste, ik ken geen inbouwkoelkasten waar de deur ook gelijk de eindafwerking is.
Damn. Dat is jammer :(. Ik ben precies één koelkast tegen gekomen die dan past....

Ik probeer haar al te overtuigen een vrijstaande koelkast aan de andere kant van de keuken te zetten en de oude nis om te bouwen tot kastruimte, maar dat wil nog niet echt :P

* wontcachme weet nu al dat als hij een nieuwe keuken moet gewoon voor vrijstaan gaat :P

[ Voor 18% gewijzigd door wontcachme op 01-10-2020 10:27 ]

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander B
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 03-09 08:45
HTT-Thalan schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 07:52:
Ik zou het zeker opvullen met iets. Charme heeft het wel als het schoon is, maar er blijft gegarandeerd rotzooi in die spleten zitten die je er niet meer uit krijgt. Ik heb het zelf al met mijn eettafel die een soort u-groef heeft van een paar mm diep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22:46
Ik heb het hele internet zowat afgestruind op zoek naar betaalbare MLV, isolatie matten en soortgelijk maar kom enkel opties tegen ruim boven de 15 euro per m2 of met een gewicht ruim minder dan 8kg per m2

Wat is er op tegen als ik vlakke rechthoekige dak shingle's als extra onder vloer gebruik?
-goedkoop
-zwaar en dun met 3mm dikte en9,4kg m2
-bitumen wordt voor geluidsisolatie gebruikt in de automotive, maw materiaal soort is ok

Buiten dat het niet voor ondervloer bedoeld is kan ik eigenlijk niets bedenken waarom het niet zou kunnen. Bovenop de shingles is het de bedoeling dat er een vilten ondervloer komt met daarop hoogpolig tapijt.

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@Martinusz mooi gedaan zo

@orf gaaf zeg, knap stukje werk joh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 27-09 19:50
Heb overigens nog een vraag waar ik wat advies op zoek.

Ik wil een halfhoge scheidingswand maken in de keuken.
Deze gaat een volledige wand met deuropening vervangen om de keuken ruimer te maken en de deur
De wand is nu tot het plafond (2.60m) en is een kleine 2.20m lang en 75mm dik (220x260x7.5cm dus)

Deze wand gaat er compleet uit en ga ik een nieuwe wand voor terugplaatsen maar deze wil ik dan 1.10 hoog bij 1.20 breed maken. Dikte hoop ik de 7.5xm aan te kunnen blijven houden, wellicht 10cm.
De wand zal aan een enkele zijde, en de vloer bevestigd worden. Ook zal ik hier het keukenblad aan de binnenzijde aan vastmaken.

Nu ben ik wel benieuwd waar ik deze wand het beste van kan maken.
Houten skelet en gipsplaten, of cellenbetonblokken.

Daarnaast ben ik wel benieuwd of dit wel zo'n goed idee is. Niet wanneer iemand vanuit de keuken een beetje lomp tegen de muur aanloopt, dat deze dan om zal vallen.

Zie afbeelding om een totaalbeeld te krijgen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zciIspXdoN-OcZdhpXjZHgUahFk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/wzzRtRW3Gmlqi2d5R8MjVLph.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HvX4Qgs7tCoLhl5OC73Tkxzta10=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ar3C54UqZwoiVD5gDuRUYWvx.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CR4lge-KSRqiuq6gex2eYUj3YNc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/1RCkwxebJXe5muluVmHoblnp.png?f=fotoalbum_tile

Maten staan overigens nog niet vast. Dit is wat we nu beetje in gedachten hebben. We zullen terplekke de definitieve maat bepalen.
Reden dat we wel een halfhoog muurtje daar willen is om toch wel iets van een keuken gebied af te bakenen, en de voordeur er direct naast zit.

[ Voor 6% gewijzigd door Flix20 op 01-10-2020 13:10 ]

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:53
Ik zou hem de helft kleiner maken, zodat gelijk valt met de voorkant van de keukenkastjes. Ik zie totaal niet wat de toegevoegde waarde van zo'n uitstekend stukje muur is. Maakt het geheel alleen maar krapper.

[ Voor 10% gewijzigd door Hmmbob op 01-10-2020 13:06 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Hmmbob schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 13:06:
Ik zou hem de helft kleiner maken, zodat gelijk valt met de voorkant van de keukenkastjes. Ik zie totaal niet wat de toegevoegde waarde van zo'n uitstekend stukje muur is. Maakt het geheel alleen maar krapper.
Ja we zitten inderdaad nog wel een beetje met de maat te spelen wat het definitief gaat worden.

Keukenkast zit op 60 diep, dus wellicht dat de muur ook op 100 of zelfs 80 ook wel goed tot z'n recht komt.

Waar het me met name om gaat is welk materiaal kan ik hier het beste voor gebruiken.
Ik neig zelf naar celblok omdat dat wat solieder en veiliger voelt.
Aan de keuken zijde komen overigens 60x30 tegels. De andere zijde zal gestuct worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kGyctWdFzwjN4qMSY85cD-G4qG8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2ldsKMej11qrJoVULFA26GTF.png?f=fotoalbum_large

dit is op 100cm. Staat ook prima

[ Voor 37% gewijzigd door Flix20 op 01-10-2020 13:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-09 15:15
Wat is het nut van deze van de muur? Kost tijd/geld/moeite/hoofdpijn met als doel....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:53
Flix20 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 13:12:
[...]

Ja we zitten inderdaad nog wel een beetje met de maat te spelen wat het definitief gaat worden.

Keukenkast zit op 60 diep, dus wellicht dat de muur ook op 100 of zelfs 80 ook wel goed tot z'n recht komt.

Waar het me met name om gaat is welk materiaal kan ik hier het beste voor gebruiken.
Aan de keuken zijde komen overigens 60x30 tegels. De andere zijde zal gestuct worden.
Nah, ik zei de helft kleiner, dus dan kom je ook op 60 uit :+

Maare, aangezien er ook een deur achter zit zou ik het met cellenbeton doen. Dan zit er niet bij de eerste beste verhuizing een deuk/gat in je muur van een tafelpoot.

edit: ook 100cm is +-35cm teveel nutteloze muur.
edit2: ik zou die hele muur laten vervallen, en de 2 wcd in de muur tussen de deur en raam verwerken. Veel ruimtelijker.
edit3: ik zie nu dat die deur de voordeur is: cellenbeton dan. Dat gaat een kwetsbare plek worden met je kratten boodschappen etc. nog los van mijn edit2 dat die hele muur (imho) zou moeten vervallen. ALS je hem dan laat staan, dan iets hoger dan maar net zo diep als het aanrechtblad

[ Voor 20% gewijzigd door Hmmbob op 01-10-2020 13:22 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
barry86 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 13:16:
Wat is het nut van deze van de muur? Kost tijd/geld/moeite/hoofdpijn met als doel....?
Esthetisch, vinden we mooi.
Maar als er persé nut voor moet zijn, dan geeft het bescherming aan de zijkant van de keuken gezien locatie van de voordeur.
Hmmbob schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 13:17:
[...]

Nah, ik zei de helft kleiner, dus dan kom je ook op 60 uit :+

Maare, aangezien er ook een deur achter zit zou ik het met cellenbeton doen. Dan zit er niet bij de eerste beste verhuizing een deuk/gat in je muur van een tafelpoot.
60 komt de muur niet voorbij de kast. En dat is wel de look die we willen creëren.
80 zou wellicht ook nog wel kunnen. Maar dat gaat een on the spot beslissing worden, kijken wat we mooier vinden.

Idee is dan om er een mooie lijst van hout omheen te maken en hieronder dan een HUE ledstrip onder te hangen. Voor de schfeer(schijnt)

Edit//:
Bedankt voor het meedenken, snap dat voor sommige dit niet de keuze zou zijn, maar wij vinden dit mooi en willen het graag zo gaan doen.
Ik wil het dan wel goeddoen.

Vermoedelijk zal die dus wel 80 breed en 110 hoog gaan worden.
Keukenblad komt op 95-97cm hoogte. Dan blijft er ruimte voor de WCD over.
Stukje overlap aan de voorkant is dus een bewuste keuze.
Breedte dacht ik zelf zo aan 75 of 100mm

Dan denk ik zelf de celblokken opzeker 2 punten op de wand bevestigen en dan aan de binnen/onderzijde van het werkblad om zo de stevigheid te borden.

[ Voor 21% gewijzigd door Flix20 op 01-10-2020 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SemwiseTheBrave
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-07-2024
Ik zie hier regelmatig posts langskomen waar mensen met hout werken. Nu ben ik mijn eerste stappen aan het zetten in het werken met hout. Maar wat is een net setje (voor een beginner) om je beitels scherp te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

SemwiseTheBrave schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 13:51:
Ik zie hier regelmatig posts langskomen waar mensen met hout werken. Nu ben ik mijn eerste stappen aan het zetten in het werken met hout. Maar wat is een net setje (voor een beginner) om je beitels scherp te houden?
ik ben niet zo van de handgereeshcappen/ambachtelijke houtbewerking en je zult hier best aan aantal treffen die je vraag kunnen beantwoorden.......

maar allicht vind je het leuk om even een kijkje te nemen op woodworking.nl

das een NL/BE forum waar een hoop begenadigde houtartiesten zitten _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:41

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

wontcachme schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 10:26:
[...]

Damn. Dat is jammer :(. Ik ben precies één koelkast tegen gekomen die dan past....

Ik probeer haar al te overtuigen een vrijstaande koelkast aan de andere kant van de keuken te zetten en de oude nis om te bouwen tot kastruimte, maar dat wil nog niet echt :P

* wontcachme weet nu al dat als hij een nieuwe keuken moet gewoon voor vrijstaan gaat :P
Ik zou geen reden kunnen verzinnen om voor vrijstaand te gaan behalve de prijs..
staat toch een stuk rustiger gewoon een koelkast met dezelfde frontjes als de rest van de keuken. Ook inbouw zijn ze in alle soorten/maten/exoten te krijgen (was laatst ergens waar ze een inbouw koelkast van 120cm breed hadden.. heb maar niet naar de prijs geinformeerd..).

dus vandaar de vraag: waarom zou je niet meer voor inbouw willen gaan?

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheane
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
SemwiseTheBrave schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 13:51:
Dat hangt een beetje af van je doelen. Wil je in het begin gewoon leren houtbewerken en weinig tijd kwijt zijn? Dan focus je vooral op 2 diamanten stenen of 2 sets waterproof schuurpapier onder 1 dezelfde hoek en het is scherp zat. Is dat hoe je het 'zou moeten doen', nee, maar het werkt wel :X

Mijn tip: kijk youtube, tal van ideeën en mogelijkheden. Maar loopt erg uiteen, want de ene is alleen met hardhout preciezie werk bezig en de ander wil gewoon een randje van z'n hoekstuk af tot aan de tekenlijn. Oh ja, en doe de achterkant eerst :*) Maakte een wereld van verschil zelfs op mijn spotgoedkope setje beitels.

Zie hier wat ideen:
Hoekhulp stuk
Zeer goedkope diamantstenen varianten (je kan je afvragen of het goed is)
Profi/Semi profi kit:
Waterproof schuurpapier

Preparing and sharpening a woodworking chisel | Paul Sellers
Stumpy Nubs tips

[ Voor 7% gewijzigd door sheane op 01-10-2020 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevellNL
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-08 10:30
Flix20 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 13:12:
[...]

[Afbeelding]

dit is op 100cm. Staat ook prima
Hou ook rekening met de lade, dat die niet tegen de kopse afwerking van je muurtje aan komt wanneer je hem opentrekt. Op je tekening lijkt dat i.i.g. over te steken.

"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-09 11:50
Ik heb deze Ikea kastjes van een net stukje plaatmateriaal voorzien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xeLXMrDLDHYZZ_CQnZlntuhZn6Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QJs2hBXuJ32m1L3nkcZMYFTx.jpg?f=fotoalbum_large

Naar dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4N1pA0db7QYOJcyRAhXWvZneJwc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xkCRRvTpT9xgjAzRfWrqabNF.jpg?f=fotoalbum_large

De reden? Er zaten aan de linker en rechterkant al gaten in voor ontluchting (toen mijn Xbox er nog in stond) en de hond ging daar elke keer met zijn snuit in zitten trekken. Ook ziet het er gewoon veel mooier uit zo 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
RevellNL schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 14:08:
[...]

Hou ook rekening met de lade, dat die niet tegen de kopse afwerking van je muurtje aan komt wanneer je hem opentrekt. Op je tekening lijkt dat i.i.g. over te steken.
Op het einde van het keukenblok komt de vaatwasser en er zit een passtuk van 40mm tussen de vaatwasser en de wand.
Dat is ook één v/d redenen om de wand daar te zetten, als bescherming v/d vaatwasser deur, wanneer deze niet volledig gesloten is, deze er niet (minder snel)uit gelopen kan worden.

Kopse afwerking wil ik op 150mm zetten waar de wand 100mm gaat zijn dus overhang van 25mm
Wanneer de wand 75mm gaat worden, zal de overhang 37.5mm gaan worden dus zou theoretisch wel passen maar gaat dan wel erg krap worden.
Dus dan ga ik de afwerking óf op 120-140mm zetten, of de afwerking net iets van het hart af plaatsen.
De afwerking komt sowieso als laatste dus geplaatst dus hier kan ik nog mee spelen/op maat maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SjorsC
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23-09 10:52
Deze keuken komt me wel erg bekent voor ;)
Muur halveren

aangezien je het met celblokken wilt gaan doen, elke/om de laag een veeranker plaatsen.
Verder denk ik ook dat het mooier is als hij niet de maat van de keuken heeft.

PS: ik zou het nog eens overweg om een houtskelet te maken zoals ook in het vorig topic is benoemd

[ Voor 16% gewijzigd door SjorsC op 01-10-2020 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Klopt. Toen nog niet bekend met dit topic (niet op de juiste termen gezocht).
Hier komen de meeste koppen bij elkaar en put ik uit een hoop kennis en ervaring waar ik graag naar luister.
SjorsC schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 14:23:

PS: ik zou het nog eens overweg om een houtskelet te maken zoals ook in het vorig topic is benoemd
Vanuit eigen redenatie welke ook hier bevestigd wordt, is dat een celblokken wand toch wel de voorkeur geniet ivm stevigheid (lees meer hufter proof).

Er hoeven ook geen leidingen op een tweetal WCD's aan het begin v/d wand geplaatst te worden.
En gezien deze in de hoek zitten zal dit geen grote klus zijn om deze te plaatsen.

Wat is jouw motivatie/redenatie om toch voor houten skelet te gaan?

[ Voor 104% gewijzigd door Flix20 op 01-10-2020 14:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-09 15:15
sorted.bits schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 14:16:

[Afbeelding]

Naar dit:

[Afbeelding]

De reden? Er zaten aan de linker en rechterkant al gaten in voor ontluchting (toen mijn Xbox er nog in stond) en de hond ging daar elke keer met zijn snuit in zitten trekken. Ook ziet het er gewoon veel mooier uit zo 😉
Netjes/mooi gedaan! Kan het weer 10 jaar voorruit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:04

The Eagle

I wear my sunglasses at night

sorted.bits schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 14:16:

[Afbeelding]

Naar dit:

[Afbeelding]

Wil ik zelf ook nog eens doen. Hoe heb je dat exact gedaan en wat is het voor plaatmateriaal? En aan welke kosten moet ik denken?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
The Eagle schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 15:07:
[...]

Wil ik zelf ook nog eens doen. Hoe heb je dat exact gedaan en wat is het voor plaatmateriaal? En aan welke kosten moet ik denken?
Simpel plaatmateriaal van Cando bij de lokale Hubo. De maten genomen, en daar laten zagen (profi zaagtafel die netjes in verstek kan zagen). Je kan het vast goedkoper krijgen (Hornbach enzo), maar ik ben fan van de lokale ondernemer.

Kosten, 6 tientjes (zagen hoefde ik niet te betalen, hoera voor dorp?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Check. En het vastzetten? Lijm? :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:15
Beste klussers,

Ik ben niet zo'n klusser maar ik heb recent mijn tuin opnieuw betegeld en er een schuurtje in gezet van 2.5x3m welke in losse delen geleverd werd.
Vervolgens heb ik er ook electra van binnen naar toe getrokken om stopcontacten en lampen aan te kunnen sluiten. Ben er erg content mee, de laatste stap is alleen een vloertje in de schuur/tuinhuis leggen.

Ik heb al een vloer van stenen erin gelegd (tegels 30x30cm en een fietsbeugel als anker voor de motor) en ik wil nu er een houten vloertje overheen leggen.
Ik wil dus een raster van latten maken en vervolgens met planken die in elkaar vallen de vloer afmaken.

Zouden jullie dat raster aan de funderingsbalken vast schroeven of toch gewoon los leggen dat het geheel alleen rust op de tegels?

Hier wat foto's van het geheel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kZtjLzsB6VaE7zrPB9WsKS-Ce9k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kz1n3guTQizbM2SEfigwA5bO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TeimpvvKUCFr55mm9DxmuKAtWgA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lVRhHyWjPpv50q6IlzgpOSC5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RWZ5GYI9xQpEWyElG7kT_SKiXjs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/obdcrx8kbffV6eQ4Fdl8IYxE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KPVBY5zgIWWAcUdPJp8bdwqWNKs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wKqJDD84UnhjrEqIQX9F0RQB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jo_9Z-PlenMDaGc2UxYmVak3FU4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B82dnoWvgzzpr6fLgVB1579E.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ca4brwECGJpr0QChJncJNKRxmoA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VWsmmbaPvRCjXvsbEFTROvaQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bYWRCHOkfuZcK0Eya_pennr_2tQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/basdoya2oi0wkkhcEOkTAhcM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GtlCy2dHDfW0WOr2DoMAjSQku7A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OFcEDgk67loOqFJ48L4wPedo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9qIipBaqpUdYQI6tUeCXkxv_OrQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B447c5WGRqgxRq4z5ioefTCP.jpg?f=fotoalbum_large

Ik weet het, een echte vinex tuin :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h3atAN0Kh8Ykdxa0qZ0ig6YNwQ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ATGAaPDfykhwufEo6rHLu8OK.jpg?f=fotoalbum_large

Hier kan je de tegels en funderingsbalken zien waar tegen/op ik de houtenvloer wil leggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/suTiDy7ErJl4Cdiin0wltBWSJAQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YkcmHKmWZt882WIu05M0JwCV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
Van binnenuit geschroefd 😃
Waarom heb je die verdeeldoos zo dicht op de grond, als alles behalve 1 weer naar boven gaat?

[ Voor 54% gewijzigd door sorted.bits op 01-10-2020 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
sorted.bits schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 15:32:
[...]

Van binnenuit geschroefd 😃

[...]

Waarom heb je die verdeeldoos zo dicht op de grond, als alles behalve 1 weer naar boven gaat?
Goede vraag, toen ik ermee begon leek me dat de makkelijkste positie.
Wat ik zeg ik ben alles behalve een klusser en electra had ik al helemaal geen kaas van gegeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sorted.bits
wokkelz schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 15:36:
[...]

Wat ik zeg ik ben alles behalve een klusser en electra had ik al helemaal geen kaas van gegeten.
Haha, ja, dat heb ik ook als ik terugkijk naar sommige dingen. Ziet er verder wel goed uit hoor!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:19
@wokkelz voor een eerste keer electra aanleggen is het echt wel netjes. Complimenten
Ik zou zelf wel helemaal debiel worden van die lampjes aan de buitenkant die op oneven hoogte hangen. (ik snap de keuze vanwege de oneven planken.. maar toch)
Verder wel echt een mooi schuurtje. En tof dat je het zelf hebt gedaan.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
wokkelz schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 15:36:
[...]

Ze hebben ook bochtjes he ;) wel knap werk hoor met tegelen, huisje zetten en elektra :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:19
Martinusz schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 15:42:
[...]

Ze hebben ook bochtjes he ;) wel knap werk hoor met tegelen, huisje zetten en elektra :Y
Gebruik jij die ja? Ik niet hoor.. ellende dingen haha :X

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
DonJunior schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 15:40:
@wokkelz voor een eerste keer electra aanleggen is het echt wel netjes. Complimenten
Ik zou zelf wel helemaal debiel worden van die lampjes aan de buitenkant die op oneven hoogte hangen. (ik snap de keuze vanwege de oneven planken.. maar toch)
Verder wel echt een mooi schuurtje. En tof dat je het zelf hebt gedaan.
Ja haha dat is ook zoiets, die lampjes. Ik wilde ze graag op een hele plank en dus zit er verschil in :P

Maar wat zouden jullie doen met het vleortje in de schuur?
Latten vastzetten aan de fundering of gewoon los in de schuur en daarop de planken voor de vloer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
DonJunior schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 15:45:
[...]

Gebruik jij die ja? Ik niet hoor.. ellende dingen haha :X
Neuh niet overal, maar hier zitten toch wel aantal gewoon 90 graden bochten, dan is het toch netter als de buis vloeiend doorloopt ipv buis, kabel, buis. Kun je net zo goed geen buis gebruiken en de kabel gewoon zo weghangen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjorsC
Flix20 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 14:28:
Vanuit eigen redenatie welke ook hier bevestigd wordt, is dat een celblokken wand toch wel de voorkeur geniet ivm stevigheid (lees meer hufter proof).

Er hoeven ook geen leidingen op een tweetal WCD's aan het begin v/d wand geplaatst te worden.
En gezien deze in de hoek zitten zal dit geen grote klus zijn om deze te plaatsen.

Wat is jouw motivatie/redenatie om toch voor houten skelet te gaan?
Waarom niet?
- Staat sneller (tenminste als ik het zou moeten doen :+ )
- Stevigheid krijg je daar best voor elkaar (Bevestiging keuken, muur, en vloer
- Je hoeft niet te stucen
- Elektra kun je makkelijker aanleggen
- de afwerklijsten kun je "van binnenuit" vastschroeven

En als je bang bent dat je door de gipsplaat heen duwt, doe je hierachter nog een extra plaat (OSB o.i.d.) voor de stevigheid.
Maar of het nu een gipsplaat of stucwerk is, uitkijken moet je toch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-09 22:14
@wokkelz Je fietsenstandaard zit verkeerd om...

Welke vloer? Er zit toch al een heel strak tegelvloertje in?
SjorsC schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 15:48:
[...]

Waarom niet?
- Staat sneller (tenminste als ik het zou moeten doen :+ )
- Stevigheid krijg je daar best voor elkaar (Bevestiging keuken, muur, en vloer
- Je hoeft niet te stucen
- Elektra kun je makkelijker aanleggen
- de afwerklijsten kun je "van binnenuit" vastschroeven

En als je bang bent dat je door de gipsplaat heen duwt, doe je hierachter nog een extra plaat (OSB o.i.d.) voor de stevigheid.
Maar of het nu een gipsplaat of stucwerk is, uitkijken moet je toch
Juist voor de stevigheid zou ik dan wel die extra plaat erachter doen (OSB of spano oid). Daarmee geef je het juist de stevigheid omdat je de CLS'en dan met elkaar verbind.

[ Voor 77% gewijzigd door Raling op 01-10-2020 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
Raling schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 15:48:

Dat ding fungeerd als grond anker voor mijn motor, niet voor een fiets :*)
Als ik nu mijn motor naar binnen rol dan moet heb ik de hoogte van die funderings balk en van het deur frame. Daarom wil ik graag op die tegels nog een frame maken en daarop een houten vloertje zodat het hoogte verschil weg is en gelijk beter oogt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjorsC
Martinusz schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 15:42:
[...]

mijn ervaringen met bochtjes zijn toch minder goed.
Gewoon ouderwets met de buigveer :)

Al ben ik bij gebruik van kabel ook wel fan van het open systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjorsC
Raling schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 15:48:

[...]

Juist voor de stevigheid zou ik dan wel die extra plaat erachter doen (OSB of spano oid). Daarmee geef je het juist de stevigheid omdat je de CLS'en dan met elkaar verbind.
Kan zeker geen kwaad, al lijkt mij dat de zijkant van de keuken deze taak ook al overneemt.
Maar als hij een halve meter verder als de kastjes uitsteekt zeker een aanrader

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
wokkelz schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 15:50:
[...]

Dat ding fungeerd als grond anker voor mijn motor, niet voor een fiets :*)
Als ik nu mijn motor naar binnen rol dan moet heb ik de hoogte van die funderings balk en van het deur frame. Daarom wil ik graag op die tegels nog een frame maken en daarop een houten vloertje zodat het hoogte verschil weg is en gelijk beter oogt.
Aha, dan staat ie prima ;)

Anders gewoon een soort van rijplaat? Een schuin aflopend stuk? Ik heb zo'n vermoeden dat je wel even goed op moet passen hoe je je frame maakt namelijk. Als je niet op de juiste manier ventileert, dan rot het vloertje zo weg..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
Raling schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 15:55:
[...]

Aha, dan staat ie prima ;)

Anders gewoon een soort van rijplaat? Een schuin aflopend stuk? Ik heb zo'n vermoeden dat je wel even goed op moet passen hoe je je frame maakt namelijk. Als je niet op de juiste manier ventileert, dan rot het vloertje zo weg..
Is dat vanwege vocht wat uit de grond komt dan? Want verder is het natuurlijk droog binnenin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
wokkelz schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 16:03:
[...]

Is dat vanwege vocht wat uit de grond komt dan? Want verder is het natuurlijk droog binnenin.
Yes, vanwege vocht van onder uit. Als je je balken 'koud' op de tegels legt, dan gaat dat rotten. Je kan dus een laag folie op je tegels leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
Raling schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 16:05:
[...]

Yes, vanwege vocht van onder uit. Als je je balken 'koud' op de tegels legt, dan gaat dat rotten. Je kan dus een laag folie op je tegels leggen.
Ik had idd ergens gelezen dat er vijverfolie gebruikt werd om daar vervolgens de vloer op te leggen.
Zou je dan dat vijverfolie aan de funderingsbalken nieten of toch nog wat ruimte rondom laten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

bleekie schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 05:28:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Naast het idee van @Fraggert zou ik je deuren niet op 80cm maar op 50 a 60cm houden .. hoef je niet 20 scharnieren per deur te doen ..

de ruimte die jullie echter niet benutten is tussen de traptreden .. als je het dicht maakt kan je ook de eerste 4/6 treden voorzien van een lade

ik zou alleen wel een sluit mechanisme nemen die "turn to unlock" + "pull to open" ofzo heeft zodat als je er tegenaan schopt je niet openveert en iets hebt om over te struikelen .. dus je moet hem bewust opendoen ofzo . en een luide "klik" als hij in het slot valt ..

Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/originals/3a/a3/f3/3aa3f33fcfa5c6b6b24961ac1b78c83c.jpg

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

wokkelz schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 16:07:
[...]

Ik had idd ergens gelezen dat er vijverfolie gebruikt werd om daar vervolgens de vloer op te leggen.
Zou je dan dat vijverfolie aan de funderingsbalken nieten of toch nog wat ruimte rondom laten?
kan simpeler .. uitvulplaatjes/stelplaatjes 6mm op de onderkant spijkeren ..
Afbeeldingslocatie: https://www.regts.nl/media/catalog/product/cache/f918c68ed5b1deebf5703dfc2a65b54b/3/0/300055.jpg

Overgens zou ik eerst je stenen met een afloop van 1cm per meter naar het midden en dan naar een hoek (douchebak idee met put) en dan vijverfolie vastnieten .. balken op die stelplaatjes .. voordat je een vloer neerlegt .. als je olie/benzine morst kan je het opzuigen met een stofzuiger oid .. op 1 punt ;) maar goed dat kan teveel werk zijn :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
vso schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 16:39:
[...]

[Afbeelding]

Overgens zou ik eerst je stenen met een afloop van 1cm per meter naar het midden en dan naar een hoek (douchebak idee met put) en dan vijverfolie vastnieten .. balken op die stelplaatjes .. voordat je een vloer neerlegt .. als je olie/benzine morst kan je het opzuigen met een stofzuiger oid .. op 1 punt ;) maar goed dat kan teveel werk zijn :)
Waarom heb ik het niet eerder vevraagd haha
De tegels die er nu inliggen ga ik niet meer eruit halen. Die stelplaatjes kunnen wel handig zijn idd, zo pak ik ook weer wat hoogte! Bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D85

D85

wokkelz schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 16:54:
[...]

Waarom heb ik het niet eerder vevraagd haha
De tegels die er nu inliggen ga ik niet meer eruit halen. Die stelplaatjes kunnen wel handig zijn idd, zo pak ik ook weer wat hoogte! Bedankt.
Eigenlijk is het als vlonders of een terras leggen, ik zou zelf dan ook eerder van die rubber tegeldragers gebruiken. Die heb je als de bekende 10x10 vierkantjes, maar ook op rol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
D85 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 17:42:
[...]

Eigenlijk is het als vlonders of een terras leggen, ik zou zelf dan ook eerder van die rubber tegeldragers gebruiken. Die heb je als de bekende 10x10 vierkantjes, maar ook op rol.
Hoe moet ik dat voor me zien dan? Dat je de vloer op die matten legt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D85

D85

wokkelz schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 18:07:
[...]

Hoe moet ik dat voor me zien dan? Dat je de vloer op die matten legt?
Zoals bij een vlonder of dakterras. Een aantal balken met een bij de situatie passende tussenafstand waarop je je 'vloer' van planken/latten monteert, waarbij de balken dan op die rubbers rusten.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.zilvercms.nl/http://gadero.zilvercdn.nl/uploads/product/images/PHOTO-2020-04-05-22-35-14_2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

@wokkelz ik zou verder geen mes-groef in zo'n schuurtje doen. Dat hout beweegt daar teveel voor in zo'n onverwarmd (en dus toch ook soms relatief vochtig) schuurtje. Vlonder planken op de balken die je dan met een heel klein beetje afstand bijna tegen elkaar monteert vangt dat werken dan beter op..

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

D85 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 17:42:
[...]

vind ik beter dan stelplaatjes spijkeren :) +10

Tja vanalles

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

@wokkelz
Dit heb ik ruim 2 jaar geleden in mijn nieuwbouw berging gelegd waar straattegels in liggen vanuit de bouw. Zit vijverfolie onder en erop tegels (toen in de aanbieding bij Lidl of zo) die je simpel in elkaar klikt. Onderkant plastic, bovenkant hout. Bij elkaar iets van € 100 geloof ik en de luie klusser was er nog wel een keer klaar mee. :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OThTLgPNJLD40ebstrCT16lnfFw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QnPHc716e0OX2gRN0iZEQAk0.jpg?f=fotoalbum_large

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydderf
  • Laatst online: 20:30
Flix20 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 13:04:
Heb overigens nog een vraag waar ik wat advies op zoek.

Ik wil een halfhoge scheidingswand maken in de keuken.
Deze gaat een volledige wand met deuropening vervangen om de keuken ruimer te maken en de deur
De wand is nu tot het plafond (2.60m) en is een kleine 2.20m lang en 75mm dik (220x260x7.5cm dus)

Deze wand gaat er compleet uit en ga ik een nieuwe wand voor terugplaatsen maar deze wil ik dan 1.10 hoog bij 1.20 breed maken. Dikte hoop ik de 7.5xm aan te kunnen blijven houden, wellicht 10cm.
De wand zal aan een enkele zijde, en de vloer bevestigd worden. Ook zal ik hier het keukenblad aan de binnenzijde aan vastmaken.

Nu ben ik wel benieuwd waar ik deze wand het beste van kan maken.
Houten skelet en gipsplaten, of cellenbetonblokken.

Daarnaast ben ik wel benieuwd of dit wel zo'n goed idee is. Niet wanneer iemand vanuit de keuken een beetje lomp tegen de muur aanloopt, dat deze dan om zal vallen.

Zie afbeelding om een totaalbeeld te krijgen.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Maten staan overigens nog niet vast. Dit is wat we nu beetje in gedachten hebben. We zullen terplekke de definitieve maat bepalen.
Reden dat we wel een halfhoog muurtje daar willen is om toch wel iets van een keuken gebied af te bakenen, en de voordeur er direct naast zit.
Qua hoogte kun je nog kijken wat je wilt verstoppen. Ik ken bijv. Iemand die een muurtje zo hoog maakte zodat er een cola fles achter verdween.

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 00:52
vso schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 16:39:
[...]

[Afbeelding]
Zijn die er in 6 mm?
Zover ik weet niet. ;)
De groene zijn 10 mm.

Kleur ligt aan de leverancier, maar de kleurcode is universeel.
Zelfs bij Regts, al kunnen ze daar blijkbaar niet het goede plaatje er bij vinden............ :?

Wit/transparant is 1 mm,
Geel/oranje is 2 mm,
Zwart is 3 mm,
Blauw is 4 mm,
Rood is 5 mm,
Grijs is 7 mm,
Groen is 10 mm

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
ydderf schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 21:12:
[...]

Qua hoogte kun je nog kijken wat je wilt verstoppen. Ik ken bijv. Iemand die een muurtje zo hoog maakte zodat er een cola fles achter verdween.
Hoogte zal zeker niet meer dan 120 gaan worden. Dan kunnen we net zogoed de nu bestaande muur laten staan.
Ook een reden om het hoger dan het werkblad te hebben is zodat er in iedergeval aan die kant, er niets kan af vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Teijgetje schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 22:03:
[...]

Zijn die er in 6 mm?
Zover ik weet niet. ;)
De groene zijn 10 mm.

Kleur ligt aan de leverancier, maar de kleurcode is universeel.
Zelfs bij Regts, al kunnen ze daar blijkbaar niet het goede plaatje er bij vinden............ :?

Wit/transparant is 1 mm,
Geel/oranje is 2 mm,
Zwart is 3 mm,
Blauw is 4 mm,
Rood is 5 mm,
Grijs is 7 mm,
Groen is 10 mm
ik heb stelplaatjes bij de hornbach gehaald 1 t/m 6 mm maar goed ging meer om het idee dan de maat

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
@vso
Nooit eerder gezien, weer wat geleerd.
En ik snap het idee, alleen ziet de leek een groen plaatje waar je 6 mm bij schrijft.
Daar kan je lang naar zoeken. ;)

[ Voor 32% gewijzigd door Teijgetje op 01-10-2020 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Teijgetje schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 22:30:
@vso
Nooit eerder gezien, weer wat geleerd.
En ik snap het idee, alleen ziet de leek een groen plaatje waar je 6 mm bij schrijft.
Daar kan je lang naar zoeken. ;)
Nu ja ik wist dat er stelplaatjes / uitvul plaatjes zijn maar 1 cm

ach de rubberen tegels 10x10 waren beter in dit geval :) :+

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Zijn dat die plaatjes die je onder een ruit schuift in je kozijnen? En waarmee je dan je neus/glaslatten ook wat van het onderste deel van het kozijn tilt?

Goed om te weten dat die dingen zo heten :Y

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
@Boudewijn
Nee, die heten geen uitvulplaatjes/stelplaatjes. :N ;)

Dat zijn glasblokjes, of glaskeggen/glaswiggen (schuine glasbokjes).
De keggen/wiggen zijn voor een schuine ondergrond.
Normaal gebruik je 8 blokjes, of 6 blokjes+2 keggen per raam.
De dikte van de blokjes hangt af van de sponning, maar je verdeelt daarmee de open ruimte. Met deze blokjes kan het raam rondom blijven ventileren. De blokjes of keggen moeten altijd 2 mm breder zijn dan de raamdikte.

Gebruik je uitvulplaatjes dan sluit je de ventilatie af, en kan, als het dubbelglas daar op staat en het vocht niet weg kan, het glas lek raken door het vocht (kit laat los)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

wokkelz schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 15:28:

Ik ben niet zo'n klusser......

Vervolgens heb ik er ook electra van binnen naar toe getrokken om stopcontacten en lampen aan te kunnen sluiten.......
uuuhhh......say what :P .......dat ziet er anders potverdorie dikke profi uit joh _/-\o_ d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-09 12:23
Dag allen

Deze keer heb ik een vraag die meer over de inrichting /indeling van ons huis gaat maar ik ben wel heel nieuwsgierig naar jullie input.

Zoals zo velen is ook ons huis een meerjaren plan. Wat de begane grond betreft staat de keuken bovenaan het lijstje, erna de vloer (incl vernieuwen vloerverwarming) en uiteindelijk ook alles een keer opnieuw stucen.

In eerste instantie hadden we bedacht om eerst de keuken te gaan verbouwen en x tijd later de vloer aan te pakken. niet ideaal qua planning maar wel mogelijk en we zijn de keuken wel een beetje beu aan het raken.

maar we hebben nu een alternatief plan bedacht waarbij we niet simpelweg de keuken vervangen etc maar de indeling echt aan gaan passen.

Wat verheldering voor onderstaande tekeningen:
- De deur rechtsboven is de plek waar we eigenlijk altijd binnenkomen (daar is een kleine berging met achterdeur en deur naar inpandige garage)
- op de tekening gezien 'onder' de keuken is een kelder
- de deur in het midden van de woonkamer leid naar de hal
- we zijn met 5-en in ons huishouden, kids zijn nu nog jong (5-9)
- de ruimte linksboven is de overkapping/veranda
- links in de woonkamer is een gaskachel, die is bij de huidige indeling niet heel nuttig en ook in de nieuwe indeling niet echt

Huidige indeling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fpoWxaas9m71Z3DrRnYG8NYuF9I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jYkVBlEhUGnj1aPpo0DBHRwZ.jpg?f=fotoalbum_large
- De keuken is redelijk beperkt qua ruimte
- We kunnen evt wel de zithoek in de keuken wat anders indelen
- we kunnen evt een schuifdeur maken bij de doorgang van de keuken naar de woonkamer, als de kids wat groter zijn is dat wellicht wel gewenst.
- In de woonkamer is een hoek waar de kinderen nu veel in spelen maar dat wordt natuurlijk steeds minder en over een tijdje is het misschien lastig om die hoek nuttig te laten zijn

Mogelijke indeling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/obxq1VpABWmjdoAjm1yGaFxWecg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pv5ndARzUKhGemvtPQP8mHHh.jpg?f=fotoalbum_large
- wat voorheen keuken was, wordt nu dan 'lounge' kamer waar kids kunnen gamen & studeren
- nog steeds genoeg ruimte in woonkamer lijkt me omdat we nu die hoek nuttiger gebruiken
- verbouwing kan niet meer in stapjes maar moet ineens (langere duur + ineens flinke kostenpost)
- dit is ons 'eindhuis' dus we hoeven wellicht niet zoveel rekening te houden met de verkoopbaarheid van het huis met deze indeling?
- is er wel voldoende ruimte voor een keukenblok + keukeneiland ivm de doorloop?
- De deur naar de kelder moet verplaatst worden zodat we vanuit de nieuwe keukenlocatie in de kelder kunnen

Ik ben erg benieuwd naar jullie meningen!

Durft iemand tevens een ballpark inschatting te maken van wat zoiets zou gaan kosten?

[ Voor 7% gewijzigd door louzy82 op 02-10-2020 09:40 ]

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakema
Yowzawood schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 09:16:
[...]
Wat je hebt gekocht is helaas voorlopig helemaal niet bruikbaar om binnen te gaan gebruiken.....

Wat al is gezegd is dat de droogtijd veel te kort geweest. Buiten krijg je in NL met winddroging je hout nooit op het niveau wat je voor binnen zou willen (buiten met goede winddroging uiteindelijk 12-15% en gewenst voor binnen is 8-10% RLV). Je kunt er dus vanuit gaan dat door de verdere droging je hout gewoon gaat kromtrekken, zeker het deel dichter bij het hart van de boom. En je hout zal ook aan de buitenkant wat droger zijn dan binnen, daar is het met deze dikte na 2 jaar waarschijnlijk nog gewoon erg nat.

Wat zijn trouwens je gewenste afmetingen voor het blad? Hoe breder hoe lastiger het gaat zijn om het vlak te houden.

Behandelen tegen houtworm is normaal niet nodig. Dat is al gebeurt als het nodig was (de meeste aantasting gebeurt nabij de bast als het hout nog veel natter is). Alleen als je nog actieve houtworm hebt is het nodig, maar in droger hout komt dat niet zo vaak voor.

Je beste plan van aanpak is het binnen verder laten drogen, gezien de dikte gaat dat helaas nog wel een flinke tijd duren. Nu verwerken gaat je bijna zeker geen fraai resultaat opleveren. Gleuven frezen zonder verder enige versterking om de plank recht te houden is zinloos. Je verzwakt er alleen je hout maar mee en de werking wordt oncontoleerbaar.

En ook afwerken als het te nat is gaat alleen suboptimaal resultaat opleveren. Ik het slechtste geval krijg je vlekken in je afwerking, in het beste geval ga je de droging beperken waardoor het alleen wat langer duurt voor de zaak kromtrekt.

De truc is gewoon wachten en het hout zijn natuurlijke droging (of wat ze bij de houthandel in de droogovens forceren) laten volgen waarbij het wat krom trekt naar de hartkant toe. En als het voldoende droog is dan vlakken waarna het hout nog wel werkt maar lang niet meer zoveel als wanneer het nog natter is.

Zeker in een keuken wil je geen krom blad, en moet je het wel fatsoenlijke afwerken met al het vocht daar.
Succes met je beslissing....
Hmm thanks voor de info, was er stiekem al bang voor :/ Het scheelt misschien iets dat dit deel niet erg dicht bij het hart van de boom zit, en dat het stuk 'maar' 45cm breed is, wel 200cm lang. De lange rechte kant komt tegen het keukenblad aan te liggen, als die krom wordt dat is wel gelijk lelijk...Ik zal eens informeren naar een droogoven in de buurt, ik wil hem wel vrij snel plaatsen namelijk. Zal jullie op de hoogte houden als die er op ligt, en als die over een half jaar krom is :+
Jelte,89 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 09:26:
Dat 'doodzagen' wat je bedoeld @HTT-Thalan, gaat het kromtrekken niet voorkomen, het voorkomt dat het gaat scheuren. Het creëert gewoon een buffer waarin het hout speling krijgt, de strook die je freest wordt dus groter/kleiner al naar gelang.

Ik heb 2 jaar geleden een eiken slab gekocht, deze behandeld met Skylt, (dom genoeg niet aan beide zijden) waardoor hij nu ietwat bol is komen te staan. Er zat een minimale scheur (daar waar hij afgezaagd was) en die is nu na 2 jaar niets groter geworden.

[Afbeelding]
Ziet er goed uit :D Maar staat dit buiten of in een 'mancave'? Denk toch dat ik dat doodzagen dan maar doe, een stuk of 3 lijnen er in, baat het niet dan schaadt het niet denk ik dan maar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
louzy82 schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 09:24:
Dag allen

Deze keer heb ik een vraag die meer over de inrichting /indeling van ons huis gaat maar ik ben wel heel nieuwsgierig naar jullie input.

Zoals zo velen is ook ons huis een meerjaren plan. Wat de begane grond betreft staat de keuken bovenaan het lijstje, erna de vloer (incl vernieuwen vloerverwarming) en uiteindelijk ook alles een keer opnieuw stucen.

In eerste instantie hadden we bedacht om eerst de keuken te gaan verbouwen en x tijd later de vloer aan te pakken. niet ideaal qua planning maar wel mogelijk en we zijn de keuken wel een beetje beu aan het raken.

maar we hebben nu een alternatief plan bedacht waarbij we niet simpelweg de keuken vervangen etc maar de indeling echt aan gaan passen.

- De deur rechtsboven is de plek waar we eigenlijk altijd binnenkomen (daar is een kleine berging met achterdeur en deur naar inpandige garage)
- links in de woonkamer is een gaskachel, die is bij de huidige indeling niet heel nuttig en ook in de nieuwe indeling niet echt

Huidige indeling:
[Afbeelding]
- we kunnen evt een schuifdeur maken bij de doorgang van de keuken naar de woonkamer, als de kids wat groter zijn is dat wellicht wel gewenst.
- In de woonkamer is een hoek waar de kinderen nu veel in spelen maar dat wordt natuurlijk steeds minder en over een tijdje is het misschien lastig om die hoek nuttig te laten zijn

Mogelijke indeling:
[Afbeelding]
- wat voorheen keuken was, wordt nu dan 'lounge' kamer waar kids kunnen gamen & studeren
- nog steeds genoeg ruimte in woonkamer lijkt me omdat we nu die hoek nuttiger gebruiken
- verbouwing kan niet meer in stapjes maar moet ineens (langere duur + ineens flinke kostenpost)
- dit is ons 'eindhuis' dus we hoeven wellicht niet zoveel rekening te houden met de verkoopbaarheid van het huis met deze indeling?
- is er wel voldoende ruimte voor een keukenblok + keukeneiland ivm de doorloop?
- De deur naar de kelder moet verplaatst worden zodat we vanuit de nieuwe keukenlocatie in de kelder kunnen

Durft iemand tevens een ballpark inschatting te maken van wat zoiets zou gaan kosten?
En wat nou als je de keuken naar de ruimte rechts onder brengt?
Mooie U-keuken of een (schier) eiland. Eettafel op de huidige plaats laten.
Als de keuken toch van plek gaat wisselen had ik het wel geweten!

Daarnaast zou ik persoonlijk wel eerst voor de vloerverwarming gaan en daarna de keuken.
Mocht je over 10-15 jaar toch de keuken weer opnieuw willen doen, zit je aan dezelfde indeling 'vast' of kan je je vloerverwarming weer aanpakken. Gezien je aangeeft dit het eindhuis te zijn, zou ik die flexibiliteit wel willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
Bakema schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 09:29:
[...]Hmm thanks voor de info, was er stiekem al bang voor :/ Het scheelt misschien iets dat dit deel niet erg dicht bij het hart van de boom zit, en dat het stuk 'maar' 45cm breed is, wel 200cm lang. De lange rechte kant komt tegen het keukenblad aan te liggen, als die krom wordt dat is wel gelijk lelijk..
Mmm.... je plaatje zegt anders. Je hebt een schaaldeel gekocht voor de volledige "dikte" van de boom. Het hart zit er dus nog gewoon in en dat is ook de plaats waar nu de scheuren al zitten. Wellicht is het deel zo breed dat je met die 45cm die je wilt overhouden het ongeveer in het midden hebt gezaagd, dat is lastig uit de foto op te maken.....

In de praktijk is het ook amper te voorkomen dat het daar scheurt of snel kromtrekt. Daarom zal een beetje meubelmaker dat deel ook uit het schaaldeel zagen, net zoals het spint. En wat er dan overblijft wordt in breedtes van max 8/10cm aan elkaar gelijmd om zo een stabieler blad te krijgen. Dat is de ideale situatie, anders kan ook maar dan nemen je risico's toe.

Als je dus gaat voor 45cm uit 1 deel met het hart er nog in dan kun je gewoon rekenen op een flinke werking. En dat wordt alleen maar meer als je te nat hout gaat vlakken en dan verwacht dat het in het verdere drogen vlak zal blijven. In mijn optiek helaas een redelijk kansloze oefening op termijn.

Enige kleine voordeel dat ik zie is dat je genoeg dikte hebt om het na het drogen nog een paar keer te kunnen vlakken. Maar die dikte is ook gelijk de reden dat het veel langzamer gaat drogen.

En wat je zeker niet moet doen is het nu in een hele droge en warme binnenruimte gaan leggen. Dan forceer je alleen maar dat het aan de oppervlakte heel snel droogt (de winter is in het algemeen de periode met de laagste RLV binnen). Dan gaat het nagenoeg zeker verder scheuren.

Bij een eventuele montage is het ook handig om het blad ruimte te geven om te blijven werken (in de breedte). Leg het dan dus vast tegen je keukenblad aan maar zorg dat het de andere kant op kan krimpen en uitzetten. Als je het opsluit of vastmaakt aan beide zijden kunnen er flinke krachten ontstaan en die wil je niet tegen je keukenblad hebben drukken.

Een eerste test kan je doen door, zeker nu je al gezaagd hebt, eens te kijken hoe het blad zich in de komende weken gedraagd. Als het dan een beetje vlak is gebleven dan zit er in ieder geval niet heel veel spanning in die na het zagen gelijk voor werking zorgt en gaat het vooral alleen de vochtafname zijn.

Hoop voor je dat het heel beperkt blijft, anders wordt vlakken met deze afmetingen door alleen schuren ook een hels karwei.

Succes ermee.

[ Voor 20% gewijzigd door Yowzawood op 02-10-2020 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
Waar zetten jullie inbouwdozen mee vast? Heb laatst sneldrogende muurvuller gebruikt, maar dit droogt zo snel dat ik om de 5 minuten nieuwe moet aanmaken.. (wat overigens uiteraard het doel is van sneldrogend). Ik lees her en der dat men 'roodband' gebruikt. Dat heeft een uithardingstijd van enkele dagen, wellicht is dat beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:22
peligro2k schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 10:02:
Waar zetten jullie inbouwdozen mee vast? Heb laatst sneldrogende muurvuller gebruikt, maar dit droogt zo snel dat ik om de 5 minuten nieuwe moet aanmaken.. (wat overigens uiteraard het doel is van sneldrogend). Ik lees her en der dat men 'roodband' gebruikt. Dat heeft een uithardingstijd van enkele dagen, wellicht is dat beter?
Gewone gips (knauf MP75 dacht ik) heb ik gebruikt, dat hard al snel genoeg uit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Dag allen

Huidige indeling:
[Afbeelding]

Mogelijke indeling:
[Afbeelding]

Weet niet wat je budget is en hoe de rest er uit ziet, maar:
- Veranda verbouwen tot een verwarmde serre
- Deur naar de veranda er uit, net als de tussenmuur tussen veranda en keuken
- keuken muur een meter naar achteren
- deur naar de garage een stuk naar achteren (op de hoek waar dan de nieuwe muur eindigt)
- keuken 180 graden draaien

Wat hou je over: enorme ruimte achterin, open keuken, plaats zat voor de kids om te spelen en eigenlijk een dubbele woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
Flix20 schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 09:47:
[...]

En wat nou als je de keuken naar de ruimte rechts onder brengt?
Mooie U-keuken of een (schier) eiland. Eettafel op de huidige plaats laten.
Als de keuken toch van plek gaat wisselen had ik het wel geweten!
hm, zal het idee eens laten bezinken
Eerste gedachten:
- Dan is de kelder nog een stap verder weg van de keuken (geen ramp maar toch)
- met de keuken op de huidige of op de nieuwe plek dan kijken we de achtertuin in, dat is denk ik mooi maar ook handig ivm kinderen die buiten spelen (en niet altijd even lief zijn voor elkaar).
- Dan is het woon/zit gedeelte tussen de keuken en de eettafel in? / dan is de eettafel wel redelijk ver van de keuken?
Flix20 schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 09:47:
[...]

Daarnaast zou ik persoonlijk wel eerst voor de vloerverwarming gaan en daarna de keuken.
Mocht je over 10-15 jaar toch de keuken weer opnieuw willen doen, zit je aan dezelfde indeling 'vast' of kan je je vloerverwarming weer aanpakken. Gezien je aangeeft dit het eindhuis te zijn, zou ik die flexibiliteit wel willen.
Dat is zeker waar. Dat is een beetje het nadeel als de ene verbouwing je voorkeur in prio heeft boven de andere :p

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:52
Ik wil ergens in de komende maanden de vrijstaande garage gaan isoleren. Het betreft een garage met halfsteens muren (11cm dik) met een plat houten warm dak welke aan de bovenkant is geisoleerd met 5cm pir. De vloer is een betonvloer op zandgrond - ik heb tot nu toe nog geen problemen met vochtdoorslag gehad van de vloer. Het is de bedoeling dat er een wandje in komt, waarbij de ene helft wordt geïsoleerd (en wordt verwarmd), en de andere helft als onverwarmde garage gebruikt blijft worden.

De buitenmuren wil ik aan de binnenkant gaan isoleren met PIR + OSB. Tegen de muren een ragelwerk met inkepingen om de spouw te kunnen ventileren, daar tegenaan de PIR+OSB platen lijmen en schroeven. Mijn gedachte was om aan de bovenkant van de platen inkepingen te zagen voor de dakbalken, zodat de platen tegen het dakbeschot aan komen en om de dakbalken heen komen. De kieren dichtmaken met pur, met de aluminium cachering zou het dan qua vocht goed moeten gaan.

Nu vroeg ik mij echter af: Gaat dit wel goed komen met de dakbalken die op de stenen muur liggen, en het dakbeschot boven de spouw? Ik wil de spouw wel geventileerd houden met voegen in het metselwerk, maar is dit voldoende? Laatste wat ik wil is dat over 5 jaar m'n dakbalken + beschot rot is en ik het dak kan vernieuwen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
The Eagle schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 10:21:
[...]

Weet niet wat je budget is en hoe de rest er uit ziet, maar:
- Veranda verbouwen tot een verwarmde serre
- Deur naar de veranda er uit, net als de tussenmuur tussen veranda en keuken
- keuken muur een meter naar achteren
- deur naar de garage een stuk naar achteren (op de hoek waar dan de nieuwe muur eindigt)
- keuken 180 graden draaien

Wat hou je over: enorme ruimte achterin, open keuken, plaats zat voor de kids om te spelen en eigenlijk een dubbele woonkamer.
Thanks voor de input.
Dat zal het budget denk ik niet halen, naast een aantal andere zaken waardoor sommige van deze ideeen niet haalbaar zijn ivm de rest van de situatie (bijv. links naar het huis is een schuurtje waar we vanuit de overkapping in kunnen. hier staat grasmaaier in etc.)

Louzy#2475

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-09 11:17
peligro2k schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 10:02:
Gister toevallig nog gedaan in het hier eerder genoemd slaapkamer project (van de tv plafondbeugel), en gister eind van de middag 5 dozen en leidingen gevuld met roodband. Was vanmorgen al behoorlijk droog, en ik ga vanmiddag eens kijken of ik de wcd's en schakelaars er in kan bouwen. De bedrading heb ik al getrokken voor het smeren, dit kon even niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-09 16:34
Teijgetje schreef op zondag 20 september 2020 @ 12:14:
@GustavSan
Dat wandje kan gewoon op de tegels, hou wel rekening met de verschillende werking van Y-tong en bv betonnen muren. Normaal wordt dit opgevangen in de kitvoeg en staat de wand niet rondom muurvast.
De wand (met ankers) en plafondaansluiting pur je doorgaans af zodat de wand kan werken.
Op de vloer zet je een profiel vast om de blokken in te zetten.
Zet je alles vast dan is er kans dat het scheurt op de verkeerde plek. Y-tong is waterbestendig maar kan wel zwellen als je het niet waterdicht afsluit.

Op de tegels houdt het beton cire niet direct. Maar je kan simpel "voorstrijken" met een watervaste/waterdichte cementgebonden tegellijm om hechting te krijgen. Bv Eurocol 705.
Daar kan je ook prima het Y-tong mee afsluiten met een dun laagje. (na dat uiteraard voorgestreken te hebben met een diepgrond).
Goeie input. Dank je wel!

Wat betreft Ytong. Zou je een ander product aanraden? Als ik de Ytong muur met van die blauwe aquaplaten bedek, zal die werking dan niet minder zijn/worden? Ik zie ook van die Knauf Hydromur blokken langskomen, die lijken me beter toepasselijk in de badkamer.

Maargoed, de stappen die je beschrijft klinken aannemelijk, niet geheel vast zetten dus!

Ik ben inderdaad beken met de Eurocol 705 en diepgrond op Ytong :).
CurlyMo schreef op zondag 20 september 2020 @ 12:31:
[...]

Ik zou in mijn leven nooit meer voor Beton Cirre gaan:

Nadelen:
- duur
- onderhoudsonvriendelijk
- moet regelmatig (jaarlijks) bijgewerkt worden wat ook weer stervensduur is
- kwetsbaar

Voordelen:
- mooi
- geen voegnaden

Ik zou ook nooit de hele badkamer ermee doen, want dat is echt geldverspilling of je moet het wel echt zo mooi vinden dat geld geen rol speelt. De wanden die niet direct in aanraking komen met water kan je gewoon laten stuken. Het het douche en bad kan je eens kijken naar Villeroy & Boch Spotlight tegels. Die zijn ook in één stuk plafondhoogte te koop. Dan heb je alle voordelen van Beton Cirre zonder de nadelen. Die tegels zijn ook enorm duur (mede doordat ze moeilijk te plaatsen zijn).
Ook mooie input. Dank!

Wat bedoel je met duur irt Beton Ciré? Duur om te laten doen, of duur als je het gewoon zelf doet? Mijn neef is stukadoor en doet dit al jaren bij ons. Is beton cirre niet gewoon cementpleister + een pigment?

Maargoed. Ik ben bekend met de prijzen van uitbesteden en dat is inderdaad fors duurder dan gewoon stucen.

Ok. Je hebt zeker een punt mbt wat in Beton Ciré te doen. Niet-natte delen kunnen gewoon gestuct worden. Gaan we ook doen inderdaad, zou anders zonde zijn. Die spotlight tegels zien er geweldig uit, maar zijn toch tegels met naden enzo. Ik zie qua grootste maat alleen 40x120....wat bedoel je met plafondhoog? Maargoed. We hebben hier nu ook V&B tegels liggen/hangen en de kwaliteit is erg goed. Ook makkelijk(er) schoonmaken en nauwelijks onderhoud. Wellicht het Beton Ciré gebeuren maar eens goed overdenken. Qua kosten zal het niet zo uiteen lopen als we de rest vd badkamer gewoon laten stucen.

Dan nog wel de vraag of stucen over huidige tegels gewoon kan. Is dit gewoon een kwestie van opschuren, primer er overheen en dan stucen? Ook gewoon mogelijk in vochtige ruimtes op (zeer gladde) tegels?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:59
GustavSan schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 11:01:
[...]
Duur om te laten doen, of duur als je het gewoon zelf doet?
Duur om te laten plaatsen en om (twee)jaarlijks te onderhouden.
Mijn neef is stukadoor en doet dit al jaren bij ons. Is beton cirre niet gewoon cementpleister + een pigment?
Nee, het is ook een waterdichte coating waardoor het als douchewand gebruikt kan worden.
Die spotlight tegels zien er geweldig uit, maar zijn toch tegels met naden enzo. Ik zie qua grootste maat alleen 40x120....wat bedoel je met plafondhoog?
Letterlijk plafondhoogte. Ze hebben tegels van volgens mij 240cm.
Qua kosten zal het niet zo uiteen lopen als we de rest vd badkamer gewoon laten stucen.
Als je de periodieke onderhoudt niet mee neemt niet nee.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giant87
  • Laatst online: 17-09 13:32
Vraagje, wat is de meest geschikte manier om dit zelf te maken (wel iets kleiner)?

Zo te zien zijn het gewoon verlijmde lagen multiplex op elkaar of niet? En dan wel CNC waarschijnlijk in dat geval, maar ik zou het met de hand doen.

MDF zou ook kunnen, dat vind ik wel wat makkelijker te bewerken. Maar weet niet of er andere nadelen aan zitten voor dit doeleinde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7m2IoIczAXpQ4xU3INR5ftAYJQ0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nIdxu9TokJouPBpOfbe3D4BB.png?f=fotoalbum_large
https://shelvee.com/products/hot-air-balloon-shelves

Dus:

- x-aantal lagen zagen, met wat varianten qua vorm (1 met wolkje bijv.).
- Steeds 2 lagen verlijmen, klemmen, laten drogen voor de volgende laag.
- Afwerken

Wat is een handig ophang mechanisme?

[ Voor 26% gewijzigd door Giant87 op 02-10-2020 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
louzy82 schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 10:44:
[...]

hm, zal het idee eens laten bezinken
Eerste gedachten:
- Dan is de kelder nog een stap verder weg van de keuken (geen ramp maar toch)
- met de keuken op de huidige of op de nieuwe plek dan kijken we de achtertuin in, dat is denk ik mooi maar ook handig ivm kinderen die buiten spelen (en niet altijd even lief zijn voor elkaar).
- Dan is het woon/zit gedeelte tussen de keuken en de eettafel in? / dan is de eettafel wel redelijk ver van de keuken?

[...]

Dat is zeker waar. Dat is een beetje het nadeel als de ene verbouwing je voorkeur in prio heeft boven de andere :p
Tafel kan je dan toch gewoon op dezelfde plek laten zitten?
Even gekscherend een schets gemaakt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HOlIm7IKeBaEkD8ZHPYsMazDuK4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QWrN8lXr5jWbr6icko0oJHWV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bVtHMQQ-Qnw_ZOLlGfDbZ3HsIv0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jqVarPAOX9KVBtVrFZ8WWilO.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01:41

BrZ

Bij je nieuwe indeling is de keuken veel kleiner :?

Als je die gaskachel laat zitten heb je volgens mij zo'n 2.7m voor je hele keuken. Als je daar 1 hoge kast in zou zetten voor koelkast en oven, hou je dus ruim 2 meter over, wat in mijn ogen echt te weinig is voor kookplaat + gootsteen + werkruimte. Met alleen lage kasten hou je geen opbergruimte over en moet je aan een kleinere koelkast.
Pagina: 1 ... 58 ... 468 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/